بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
موسوعه الامام الجواد ج2 سید حسین قزوینی، مستدرک سفینه البحار ج8 شیخ علی نمازی ص 378؛ تنبیه الخواطر ج 1 ص 41.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت جواد الائمه علیه السلام روایت است که می فرمایند: ثَلاثٌ مِنْ عَمَلِ الاْبْرارِ: إقامَةُ الْفَرائِض، وَ اجْتِنابُ الْمَحارِم، و احْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدّین.

سه چیز از کارهای نیکان است‌: انجام واجبات الهی،‌ دوری از گناهان، حفظ کردن خود از غفلت و بی خبری در امور دینی. موسوعه الامام الجواد ج2 سید حسین قزوینی، مستدرک سفینه البحار ج8 شیخ علی نمازی ص 378؛ تنبیه الخواطر ج 1 ص 41.

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره محرمیت :
1. یکی از راههایی که سبب محرمیت ازدواج است بنابر این اگر خانمی با مردی ازدواج کند پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر چه از طرف پدر و چه از طرف مادری با عروس خانم محرم هستند و همچنین به صرف عقد این خانم با این مرد، با تمامی فرزندان و نوه ها و نبیره ها و هر چند سلسله ادامه پیدا کند محرم است هر چند این خانم از این مرد بچه ای هم نداشته باشد و محرمیت اینها، محرمیت ابدی است لذا اگر زن و شوهر از همدیگر جدا شود یا شوهر فوت کند باز هم پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر و فرزندان شوهر محرم هستند.
2. اگر اقایی با خانمی ازدواج کند با مادر خانم و مادر بزرگ های خانم چه از طرف پدری و مادری محرم می شود و این محرمیت، محرمیت ابدی است لذا اگر مرد از خانم طلاق بگیرد یا همسرش فوت کند باز هم با مادر خانمش محرم است.
3. با عقد ازدواج عمه و خاله خانم و خواهر خانم با شوهر محرم نمی شود همچنانکه دایی و عمو و بردار شوهر با خانم محرم نمی شوند.
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسایل الشیعه ج 16 ، ص119 ، ح 21132)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت امام محمد باقر علیه السلام که می‌فرمایند: إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ .

امر به معروف و نهى از منکر دو واجب بزرگ الهى مى‌باشند که سایر واجبات با آنها بر‌پا مى‌مانند. (وسایل الشیعه ج 16 ، ص119 ، ح 21132)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است و امر به معروف و نهی از منکر در گناه بد حجابی خلاصه نمی شود بلکه هر گناهی را همچون احتکار یا استهزاء و اهانت به مومنی را و یا کسی نظام اسلامی را تضعیف می کند، و مانند این گناهان را مشاهده کند باید با شرایطش نهی از منکر کند.
2. هر کدام از امر به معروف و نهى از منکر بر دو‌قسم واجب و مستحب تقسیم مى‌شود، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب و انجام حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف، مستحب و انجام منکر، مکروه است امر به معروف و نهی از منکر مستحب می‌باشد (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی)
3.فردی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده، از واجبات است یا کاری که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان می‌باشد. معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه میشود و یا شرع مقدّس ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است مثل نماز ،عدالت ، رعایت حق الناس و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک می کند و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است.مثل ظلم و بد حجابی و رشوه گرفتن (رساله جامع ص 617‌و تحریر مساله امر به معروف)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
«اصول کافی، ج ۲، ص ۴۸۲»

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .امام صادق علیه السّلام در روایتی می فرمایند: هر چشمی روز قیامت گریان است مگر سه چشم: یکی از آنها: عینٌ غُضَّت عن محارم الله ...

چشمی است که از (دیدن) آنچه خدا حرام کرده است بر هم نهاده شده . «اصول کافی، ج ۲، ص ۴۸۲»

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نگاه:
1. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان‌، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن‌، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و ‌دستهایشان تا مچ نیز ، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است. البته به نظر برخی مراجع (مثل ایت الله سیستانی بهجت ) حکم زنان بدحجاب یا بی حجاب بی باک که اگر کسی آنها را امر به حجاب نماید اعتنا نمی کنند با شرایطی متفاوت است. (استفتائات سیستانی س22)
2.‌نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است مگر به جاهایی از بدن که معمولاً مردها نمی‏پوشانند مثل سر و دستها و قدم پاها که نگاه کردن زن به این جاها اگر بدون شهوت و بدون ترس افتادن در گناه باشد ، اشکال ندارد.
3. نگاه کردن به عکس و فیلم های مستهجن و مبتذل مطلقا حرام است هر‌چند به قصد لذت نباشد.‌(امام ، تبریزی، فاضل، وحید، سیستانی: فیلم مبتذل در صورتی که قصد لذت نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است)(مکارم استفتائات ج2 م1048،رساله جامع ج 2 م 1441 اجوبه الاستفتائات رهبری س 1314و 1313)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .

فرار شاه خائن پیش از کودتای 28 مرداد 1332
جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة، ج‏1، ص: 383

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم رسوال گرامی در روایتی می فرمایند: یَا أَنَسُ أَکْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ یَزِیدُ اللَّهُ فِی عُمُرِکَ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَکُونَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَى طَهَارَةٍ فَافْعَلْ فَإِنَّکَ تَکُونُ إِذَا مِتَّ عَلَى طَهَارَةٍ مِتَّ شَهِیداً.

رسول گرامی به یکی از اصحابشان به نام انس می فرمایند: وضو زیاد بگیر تا خداوند، عمرت را زیاد کند و اگر می تواند روز و شب با طهارش باشی، همین کار را انجام بده و اگر با طهارت از دنیا بروی، شهید از دنیا رفته ای. وسائل الشیعة، ج‏1، ص: 383

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند کوتاه درباره احکام وضو:
1. کسی که در کارهای وضو و شرایط آن مثل پاک بودن آب، نبودن مانعی در اعضای غسل، رسیدن آب به بدن خیلی شک می کند و به اصطلاح کثیر الشک هست، به شکهای خودش اعتنا نکند و مطابق معمول مردم انجام دهد.
2. کسی که وضو گرفته است و شک دارد که وضویش باطل شده است یا نه ، بنا می گذارد که وضویش باطل نشده است و صحیح است.مثلا کسی صبح به قصد با طهارت بودن وضو گرفته است و ظهرمی خواهد نماز بخواند و شک دارد که وضویش باطل شده یا نه، به شک خودش اعتنا نمی کند و می تواند با همان وضو نماز بخواند.
3. اگر انسان بعد از نماز شک کند که وضو گرفته است یا نه، به نظر اکثر مراجع نمازی که خوانده صحیح است ولی باید برای نمازهای بعد وضو بگیرد.(مخالف: آیات عظام خوئی، تبریزی، فاضل، زنجانی، صافی، در صورتی که احتمال بدهد که در حال شروع به نماز ملتفت حالش بوده است؛) توضیح المسائل مراجع م304و م 299 و 300 و 303
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی خالصانه اش را به همه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
بحار الأنوار،ج 68،ص

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام حسین علیه السلام روایت شده است که می فرمایند: مَن عَبَدَاللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ آتاهُ اللهُ فَوقَ أمانِیهِ وَ کفایتِهِ.

‌هر که خدا را آن گونه که سزاوار اوست بندگی کند، خداوند بیش از خواسته‌هایش به او عطا کند. بحار الأنوار،ج 68،ص

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از موارد بندگی خدای متعال این است که کیفیت عبادتش و همچنین انجام معاملات شرعیش بر اساس دستورات خدا باشد لذا عبادت انسان مثل نماز یا قراردادهای شرعیش مانند اجاره و خرید و فروش باید با دستور الهی مطابقت کامل داشته باشد.
یکی از سوالات که مومنین می پرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد روش صحیحش به چه صورتی است؟
روش صحیح به این صورت است که ابتدا قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود و در ضمن قرارداد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید:‌ خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزار تومان اجاره می‌دهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض دهید که در این صورت مبلغ قرض به عنوان شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که صحیح است. اما آنچه به اصطلاح مردم رهن کامل است یا اینکه مستاجر بگوید من رهن می‌دهم بشرط اینکه اجاره را کم کنید ، صحیح نیست (اکثر مراجع ) (مسائل جدید ج1 ص 87؛ اجوبه س 1662؛ و‌جامع المسائل‌ج1‌س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی؛ رساله مکارم مساله 1975،3 )
نکته دیگر اینکه: کسانی که تا کنون این کار را صحیح انجام نداده اند الآن می‌توانند به طریقه صحیح هر چند لفظی و شفاهی قرارداد (اجاره به شرط قرض) را دوباره ببندند و نسبت به گذشته با همدیگر مصالحه کنند.
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
اصول کافی، ج 2، ص 348.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر عظیم الشان اسلام درباره نیکی به والدین در روایتی می فرمایند: کُنْ‏ بَارّاً وَ اقْتَصِرْ عَلَى‏ الْجَنَّة

نسبت به پدر و مادر نیکوکار باش تا پاداش تو بهشت باشد. اصول کافی، ج 2، ص 348.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد نماز قضای پدر و مادر:
1. یکی از نمازهای واجب، نماز قضای پدر است و به نظر تعدادی از مراجع نماز قضای مادر نیز بر پسر بزرگتر واجب است. البته اگر فرزندان دیگر یا هر فرد دیگری برای میت نماز بخواند یا روزه بگیرد صحیح است و میت بری الذمه می شود. ( پدر اتفاقی است ولی مادر: گلپایگانی، اراکی ؛مکارم، نوری(: فتوی)، مقام معظم رهبری فاضل؛ صافی (: احتیاط واجب)
2. اگر پسر بزرگتر شک دارد که پدر نماز و روزه قضا داشته یا نه، چیزی بر او واجب نیست. (رساله مراجع مساله1391)
3. اگر پسر بزرگتر بخواهد نماز پدر و مادر را بخواند باید در آهسته و بلند خواندن به تکلیف خود عمل کند مثلا حمد و سوره قضای نماز صبح و مغرب و عشای مادرش را بلند بخواند (رساله مراجع مساله1395)‌
خداوند والدین همه مومنین را مورد عنایت خاص امام رضا علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(فروع کافی، ج ٥، ص ٨٥)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: إنّی لَأَبغُضُ الرّجُلَ أنْ یَکونَ کَسلاناً عَن أَمِر دُنیاهُ وَ مَنَ کَسِل عن أمِر دُنیاهُ فهُوَ عَن أمرِ آخِرَتِه أَکسَلُ!

من از مردی که در امور دنیوی خود تنبل و تن‌پرور باشد بیزارم. کسی که در امور دنیوی خود سُست و لاابالی باشد در امور آخرتش لاابالی‌تر خواهد بود! (فروع کافی، ج ٥، ص ٨٥)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره مضاربه:
1. دین مقدس اسلام همانگونه که به عبادات و مسائل آن عنایت و توجه دارد به اقتصاد و معاش عباد نیز عنایت و توجه دارد، یکی از قراردادهای شرعی مضاربه است و هدف از مضاربه رونق بخشیدن به اقتصاد و به جریان انداختن ثروتها، رونق کسب و کار و جلوگیری از رکود در بازار مسلمین است.
2. مضاربه عبارت است از قراردادی که شخصی پول را به دیگری بدهد تا با آن تجارت و خرید و فروش کند و سود حاصله بین هر دو به نسبتی که یکدیگر توافق می کنند تقسیم گردد، مثلا قرار بگذارند نصف سود مال سرمایه گذار و نصف دیگر مال کسی که کار می کند.
3. اگر در مضاربه سودی حاصل نشود، دریافت سود مضاربه وجه شرعی ندارد.
4. کسی که سرمایه را می گیرد در حکم امین و امانت دار مالک است، لذا اگر در حفظ امانت تلاش خود را نماید چنانچه به مال خسارت وارد شود بر عهده صاحبِ مال است، مگر اینکه در موقع بستن قرارداد شرط بگذارند که اگر اصل سرمایه از بین رفت یا خسارت دید، عامل و همان کسی که با پول کار میکند از اموال خودش جبران نماید. ( تحریر کتاب مضاربه؛ رساله مراجع ج2ص300؛ اجوبه س1933، منهاج الصالحین ج2 م 631)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ماعنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج البلاغة : الحکمة 461.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: الغِیبَةُ جُهدُ العاجِزِ

غیبت کردن، کار شخص ناتوان است. نهج البلاغة : الحکمة 461.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در‌باره احکام غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. (اکثر مراجع مخالف رهبری حضرت امام‌: غیبت به قصد تنقیص و عیب جویی باشد. بهجت:عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2. در حرام بودن بیان عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند. برخی از مراجع عظام (مثل مرحوم آیت الله بهجت ومقام معظم رهبری) می‌فرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای بر‌آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن‌مفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزش کند کافی است.‌(استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م‌31‌و‌خویی و تبریزی‌رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59- 58 حضرات امام، استفتائات‌س9و 16و53؛ مکارم،‌استفتائات‌ج1س552؛ فاضل‌‌جامع‌الاحکام‌ج1‌س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه نور، آیه 32

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید: وَ أَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ.

مضمون آیه شریفه این است که می فرماید: مردان و زنان بی همسر را همسر دهید اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بی‌نیاز می‏سازد، خداوند آگاه و دارای رحمت بی منتهاست. سوره نور 32 .

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ازدواج و اهداف آن:
1. ازدواج کردن مستحب است و چنانچه بترسد با ازدواج نکردن به گناه می‌افتد ازدواج کردن واجب است و یکی از مهمترین اهداف ازدواج طبق آیات و روایات معصومین علیهم السلام افزایش ‌نسل و گوینده کلمه لا اله الا الله و تربیت فرزند صالح است.و از آثار ازدواج افزایش رزق روزی است و طبق برخی روایات تشکیل خانواده و فرزند دار شدن سبب افزایش رزق و روزی است. (عروه الوثقی کتاب النکاح)
2. اگر در ازدواج فرزندی به وجود بیاید سقط آن حرام است هر چند در روزهای اول و در حد نطفه باشد. البته چنانچه جنینی حتی از راه حرام بسته شود باز هم سقطش حرام است و چنانچه کسی مرتکب گناه سقط جنین بشود باید توبه کند و تناسب سن جنین باید دیه پرداخت کند.
3. به نظر اکثر مراجع اگر کاری سبب جلوگیری دائمی‌ از بارداری شود حرام است حتی اگر کاری که سبب جلوگیری موقت از بارداری می‌شود در صورتی که مستلزم نگاه یا لمس حرام بشود باز هم گناه و معصیت است. اجوبه الاستفتاآت،‌سوال‌1266؛‌مسائل جدید ج1‌ص‌193‌و194و195‌ج4‌ص237‌و138‌؛‌بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752- 1754؛ تحریرالوسیله، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی‏، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4، مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379، مسائل‌جدید‌ج1.ص‌193- 194- 195- ج4 ص237 و138، بهجت س 6284
خداوند متعال توفیق توفیق عمل به وظائف به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه سلام الله علیهما روز ازدواج
جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة، ج‏14، ص: 273

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله و سلم در روایتی نوارنی می فرمایند:مَا مِنْ أَیَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِیهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَیَّامِ الْعَشْرِ
یَعْنِی عَشْرَ ذِی الْحِجَّةِ.

انجام عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی نزد خداوند متعال محبوتر از ده اول ذی الحجه نیست. وسائل الشیعة، ج‏14، ص: 273

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از برترین و با فضلت ترین و با برکت ترین ماههای سال ماه ذی الحجه می باشد خصوصا ده اول ذی الحجه که طبق برخی روایات دهه اول همان ایام معلوماتی است که خداوند در قران ذکر کرده است. برای ده اول ذی الحجه اعمالی سفارش شده است:
1. روزه گرفتن نه روز اول این ماه خصوصا روزه روز اول این دهه و کسی که این دهه را روزه بگیرد ثوابش طبق نقل برخی روایات ثواب تمام عمر را دارد.البته کسانی که روزه قضا دارند نمی توانند روزه مستحبی نیت کنند و همچنین مسافرینی که نمازشان شکسته هست نمی توانند در سفر روزه بگیرند.
2. در تمام ده شب اول دهه ذی الحجه دو رکعت نماز بین نماز مغرب و عشا وارد شده است و کسی که این دو رکعت را بخواند بر اساس برخی از روایات با ثواب حاجیان شریک خواهد شد و کیفیت این دو رکعت این گونه است که در هر رکعت بعد از خواندن سوره حمد، یک مرتبه قل هو الله احد را بخواند و سپس ایه و واعدنا تلاوت کند.
3. خواندن دعاهایی برای هر روز از این دهه سفارش شده است و همچنین برای روز اول این دهه نماز هایی وارد شده است که برای اطلاع از این دعاها و نماز ها به مفاتیح الجنان مراجعه شود.
خداوند توفیق عبادت و بندگی خودش را به همه ما عنایت فرماید به برکتی صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه نحل، آیه 43.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن عزیز می فرماید: فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ

اگر نمی دانید از اهل علم و آگاه بپرسید. نحل ایه 43

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره تقلید:
1. هیچ مسلمانی نمی تواند در اصول دین مثل توحید یا معاد یا نبوت و مانند اینها تقلید نماید بلکه باید آنها را از روی دلیل به فراخور حال خویش اعتقاد پیدا کند ولی در احکام و دستورات شرعی اگر خودش مجتهد نیست و نمی تواند احکام را از منابع دینی بدست بیاورد، باید از یک مرجع اعلمی تقلید کند همان گونه که مردم در تمام اموری که تخصص و اطلاعی ندارند به اهل اطلاع مراجعه می کنند و از آنها پیروی می نمایند و همچنین می تواند میان نظرات مراجع احتیاط کند.
2. اگر کسی مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد و سپس مرجع تقلید انتخاب کند در صورتی که اعمال گذشته اش مطابق با نظر همین مرجع تقلید باشد، اعمال گذشته اش صحیح است و در غیر این صورت نظر مرجع خود را درباره هر موردی سوال کند و مطابق با نظر مرجع تقلیدش عمل کند.(توضیح المسائل ج اول مراجع م 14)
3. اگر کسی می خواهد مرجع تقلید انتخاب کند نمی تواند مرجع فوت شده ای را انتخاب کند و همچنین اگر مرجع تقلید انسان فوت کند، دیگر نمی توان از او تقلید کرد مگر اینکه مرجع زنده اعلمی را طبق روش صحیح شرعی انتخاب کند در صورتی که مرجع زنده باقی ماندن بر تقلید میت را اجازه دهد، می توان از مرجع میت تقلید کرد.(توضیح المسائل ج اول مراجع م 9)
تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه کهف، آیه 46.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام قال الله تعالی: وَ الباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَواباً و خَیرٌ أمَلاً ‏

نیکیهاى ماندگار و پایدار، نزد پروردگارت بهتر و امید بستن به آنها نیکوتر است.کهف ، آیه 46 .

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از کارهای شایسته و ماندگار وقف است و در روایات به صدقه جاریه هم تعبیر شده است یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد و بسیاری از برکاتی که در مساجد و مشاهد مشرفه مشاهده می شود، از وقفهای گذشتگان است.
وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن خوب است مورد توجه بیشتر قرار بگیرد وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد.
سوالی که در اینجا مناسب است گفته شود این است که آبا انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده اند، از آن استفاده کنند؟
پاسخ این است که طبق تصریح برخی از فقها از جمله امام خامنه ای چنین وقفی صحیح می باشد.(جهت اطلاع:ایات عظام سیستانی و مکارم هم صحیح می دانند)(امام خامنه ای، سایت احکام وقف، س 137، ایت الله سیستانی منهاج ج 2 م 1492، تحریر الوسیله وقف م 25، مکارم، سایت، استفتائات، وقف، شرایط وقف، وقف خانه برای مسجد مشروط سکونت واقف در آن)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
خصال، ص 621، ح 10.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امام على علیه السلام در روایتی می فرمایند: لَیْسَ عَمَلٌ اَحَبَّ اِلَى الله عَزَّوَجَلَّ مِنَ الصَّلاةِ، فَلا یَشْغَلَنَّکُمْ عَنْ اَوقاتِها شَىْءٌ مِنْ اُمورِ الدُّنیا.

هیچ عملى نزد خداوند، محبوب تر از نماز نیست، پس هیچ کار دنیایى شما را در وقت نماز به خود مشغول ندارد. خصال، ص 621، ح 10.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره تکبیره الاحرام:
1. یکی از واجبات رکنی نماز تکبیره الاحرام است و باید هنگام گفتن تکبیره الاحرام بدن آرامش داشته باشد اما حرکت دست‌ها در هنگام گفتن تکبیره الاحرام اشکال ندارد بلکه مستحب است با شروع تکبیره الاحرام، دستها را بالا بیاورد.( رساله مراجع مساله951، (نکته جهت اطلاع: آنچه در تکبیر بطور کلی مستحب است رفع الیدین است)
( رکن بودن بنابر قول اکثر ولی اقای زنجانی: گفتن «اللّه أکبر» در اول هر نماز واجب است، ولى ظاهراً رکن نیست، پس اگر آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از آن متوجه شود نمازش صحیح است) رساله مراجع مساله948،
2. اگر انسان بخواهد الله اکبر را به چیزی که بعد از آن می خواند مثلا به بسم الله وصل کند باید راء الله اکبر را به نظر تعدادی از مراجع از جمله حضرت امام با ضمه بخواند .یعنی بگوید الله اکبرُ بسم الله الرحمن الرحیم.( مخالف:ایات عظام سیستانی و مکارم و زنجانی ، فاضل، تبریزی: به سکون هم بخواند صحیح است هر چند بهتر است ضمه بدهد.)توضیح المسائل مراجع م 950
3. تمام تکبیرهای نماز غیر از تکبیره الاحرام مستحب است و تمامی تکبیرهای مستحبی را چنانچه به نیت تکبیر وارد شده در نماز بگوید به نظر اکثر مراجع عظام (فتوی: گلپایگانی، صافی بنابر احتیاط واجب:امام خمینی، زنجانی، سیستانی، نوری، فاضل، احتیاط مستحب: خوئی، تبریزی،)اجوبه‌س434، رساله مراجع مساله965، عروةالوثقی کتاب الصلاة القیام مساله29،
خداوند توجه و حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏18 ؛ ص372)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه ‏السلام روایت شده که حضرت فرمودند: إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ یَزِیدَ اللَّهُ فِی عُمُرِکَ فَسُرَّ أَبَوَیْکَ.‌

‌اگر دوست داری که خدا عمرت را زیاد کند، پدر و مادر خود را شاد کن. (وسائل الشیعة ؛ ج‏18 ؛ ص372)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره وظایف والدین وفرزندان:
1. واجب است فرزندان در برابر والدین از بی احترامی در گفتار و رفتار پرهیز کنند هر چند پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشد و چنانچه پدر و مادر فقیر باشند و فرزند توانایی داشته باشد باید ‏نیاز پدر ومادر را در حد متعارف و شانشان تامین کنند.
2. اگر پدر و مادر دستوری بدهند که گناه نباشد و مخالفت با دستورشان سبب اذیت و ناراحتی ایشان شود اطاعت لازم است. (از روی دلسوزی به فرزند: امام خمینی، سیستانی )‌و عمل کردن به گفته ایشان واجب است.
3. بر والدین هم واجب است که فرزندانشان را تربیت دینی کنند لذا چنانچه پدر و مادر در تربیت دینی مانند نماز و حجاب، ارتباط با نامحرم، و سایر واجبات از کودکی کوتاهی کنند و فرزند در زمان بلوغ رعایت نکند علاوه بر اینکه فرزند خودش مسئول هست پدر و مادر هم شرعا مسول خواهند بود.لذا والدین باید مراقب حجاب و اعمال دینی فرزندانشان باشند. (استفتاءات (بهجت)، ج‌4، س5041, ص:‌131 ؛ استفتاءات (امام‌خمینى)،‌ج‌3،‌حقوق والدین,‌س78و85و82,‌ص: 596‌؛ رساله مراجع م 1295)
خداوند والدین ما را مشمول رحمتش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کلینی،‌کافی،‌ج‌4،‌ص‌10، ح 3)

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که می فرماید: اَلصَّدَقَةُ بِعَشرَهٍ وَ القَرضُ بِثَمانِیهَ عَشرَ

صدقه دادن، ده حسنه؛ قرض دادن، هجده حسنه؛ رابطه با برادران دینی، بیست حسنه؛ و صله رحم ، بیست و چهار حسنه دارد. (کلینی،‌کافی،‌ج‌4،‌ص‌10، ح 3)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد قرض:
1. قرض الحسنه دادن مستحب است اما قرض گرفتن، در صورت عدم احتیاج کراهت دارد و هر چه احتیاج انسان شدیدتر باشد کراهتش کمتر می شود.
2. اگر در قرض برای پرداخت آن مدتی قرار دهند، طلبکار نمی تواند زودتر از موعد، مطالبه کند ولی اگر مدت نداشته باشد طلبکار هر وقت بخواهد می تواند طلب خود را مطالبه نماید. (مراجع 2275)
3.اگر طلبکار طلب خود را مطالبه نماید، و زمان ادا دین هم رسیده باشد، چنانچه بدهکار بتواند بدهی خود را بدهد باید فوراً آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. (م 2276).
4. هر چیزی که انسان قرض می دهد همان را طلبکار است مثلا اگر انسان به کسی یک سکه طلا قرض می دهد ، همان یک سکه طلا را طلبکار است هر چند قیمت سکه زمان قرض دادن و پس گرفتن قرض تفاوت پیدا کرده باشد اما اگر پول قرض بدهد همان پول را طلبکار است و نمی تواند پولی را که قرض داده است بر اساس ارزش طلا پس بگیرد.
خداوندمتعال قرض همه مقروضین را ادا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص129 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ‌از امام صادق علیه ‏السلام ‏روایت‏ شده ‏آن حضرت در حالى که خانه پر از جمعیت بود فرمودند: اِعْلَمُوا أَنَّهُ‏ لَیْسَ‏ مِنَّا مَنْ‏ لَمْ‏ یُحْسِنْ‏ مُجَاوَرَةَ مَنْ‏ جَاوَرَهُ‏.

بدانید از ما نیست کسى که با همسایه اش خوشرفتارى نکند. (وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص129 )

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حقوق همسایگان:
1. یکی از مسائل مهم اجتماعی، معاشرت با همسایگان هست که در اسلام نسبت به حقوق همسایه سفارش شده است، و مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد که به عنوان یکی از محرمات الهی بشمار می رود و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق ازار و اذیت اشاره می شود:
مورد اول: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه شود حرام است بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب می‌گردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست. (استفتائات ایت الله سیستانی ص 399)
مورد دوم: برگزاری مجالس، اعم از مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان سبب اذیت و آزار همسایگان نشود.
2. استفاده از میوه های درخت همسایه جایز نیست مگر اینکه با اجازه یا رضایت همسایه باشد.
3. در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هر گونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام‌)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند :‏ مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ.

هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب خود را پاک و طاهر گرداند. ( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام‌)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره قراداد وکالت:
1. یکی از راههای ساده برای کسب سود حلال قرارداد وکالت است.
2. قرارداد وکالت ممکن است به شیوه های مختلف بسته شود اما یکی از شیوه ها این است کسی که سرمایه دارد و می‌خواهد درآمد حلال داشته باشد می‌تواند به کسی یکسال؛‌کمتر یا ‌بیشتر وکالت و اجازه دهد که از طرف او معاملات شرعی سود آور انجام دهد مثلا خرید و فروش کند یا تولیدی راه بیندازد و وکیل می تواند مبلغی را به عنوان علی الحساب ماهیانه به صاحب سرمایه بدهد و پس از پایان قرارداد سود واقعی هر کدام محاسبه شود یا با یکدیگر مصالحه و توافق کنند. مثلا ده ملیون ‏در ‏اختیار کسی برای کار شرعی قرار داده می شود و قرار می شود که وکیل ماهیانه 200 هزار تومان به عنوان علی الحساب به صاحب سرمایه بدهد و در پایان قرارداد صاحب سرمایه با وکیل نسبت به سود واقعی سرمایه توافق و رضایت دهند. (اجوبه الااستفتاآت س1803، رساله مراجع مساله 2269 )
خداوند متعال توفیق کسب حلال را به همه ما عنایت فرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال صدوق ص‌125).

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیا‌مبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: یَا عَلِیُّ مَنْ أتَى ٱللهَ بِمَا ٱفْتَرَضَ ٱللهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدِ ٱلنَّاسِ‌

یا علی! عابد ترین مردم کسی است که به آنچه خداوند بر او واجب نموده عمل نماید. (خصال صدوق ص‌125).

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره غسل:
1. اگر به عهده انسان غسل واجب باشد چنانچه مثلا بعد از حمام کردن شک کند که غسل کرده یا نه، باید دوباره غسل کند، ولى اگر بعد از غسل شک کند که غسل را صحیح انجام داده است یا نه، لازم نیست دوباره غسل نماید.
2. اگر وقت برای غسل کردن به مقداری کم باشد که اگر غسل کند تمام نماز یا بخشی از نماز ‏بعد از وقت خوانده می شود، در این صورت باید تیمم کند. (رساله مراجع مساله 379و385و386)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

روز دحوالارض - روز خبرنگار
جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل ج10ص 449 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: مَنْ صَامَ ذَلِکَ الْیَوْمَ کَانَ کَمَنْ صَامَ سِتِّینَ شَهْراً.

هر کس روز 25‌ذیقعده ( روز دحو الارض) را روزه بگیرد مثل کسی است که شصت ماه، روزه گرفته است.( وسائل ج10ص 449،)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از روزهای با عظمت روز دحو الارض است، دحو الارض روزى است که نخستین خشکى ها از زیر آب سر بر آورد، و سپس گسترش یافت. براى این روز اعمالى نقل شده است:
1. روزه گرفتن روز دحوالارض، بسیار فضیلت دارد به گونه ای که یکی از چهار روزی (میلاد پیامبر، مبعث پیامبر،"عید غدیر") است که در سال ممتاز شمرده شده که ثواب روزه اش، طبق نقلی ثواب هفتاد سال است.البته توجه بشود کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین روزه مسافری که نمازش شکسته است، صحیح نیست.
2. غسل کردن، کیفیت و روش انجام غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و فقط از جهت نیت متفاوت هستند.
3. در آغاز روز (هنگامى که آفتاب کمى بلند شود) دو رکعت نماز بجا آورد و در هر رکعت، بعد از سوره حمد پنج مرتبه سوره ضحی را بخواند و پس از سلام نماز، دعایی که در مفاتیح آمده، قرائت کند.
تعجیل در فرج امام زمان عیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل‌الشیعة‌/‌ج‏16‌/‌123‌/‌ح 21144)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت ‌است از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که می‌فرمایند: لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى.

‌امّت من ‏همیشه در‌خیر هستند، تا موقعی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر را کمک کنند. (‌وسائل‌الشیعة‌/‌ج‏16‌/‌123‌/‌ح 21144)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام امر به معروف :
1. امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتب سه گانه است یعنی اظهار انزجار درونی و تذکر زبانی و اقدام عملی.
2. آنچه عموم مردم می توانند بیشتر نسبت به آن‌مرتبه وظیفه خود را انجام دهند، تذکر زبانی است که تذکر زبانی و امر و نهی نسبت به این مرتبه را با شیوه های مختلف می توان انجام داد: 1. در صورت احتمال اثر گذاری ابتدائا باید با اظهار محبت و استفاده از الفاظی لین و نرم و دلسوزانه او را مخاطب قرار دهد و جذب نماید قرآن حتی برای هدایت و دعوت ستمگری مثل فرعون طغیانگر به حضرت موسی علیه السلام و هارون می فرماید: شما به نزد او بروید و با او سخن لین و نرم بگویید شاید در او اثر کند و پند بپذیرد وقتی با فرعون‌که ادعای خدایی می کرد سفارش شده با نرمی و مهربانی سخن بگویید نسبت به دیگران قطعاً این شیوه و مدل کاربرد بیشتری دارد.
2. یکی از اصول و شیوه های تربیتی اسلام که برای امر به معروف ‏و نهی از منکر بسیار مفید و آموزنده است حرکت تدریجی و آرام و آرام است نباید از همان آغاز مخاطب را مورد رگبار حملات قرار داد و خطاهایش را پشت سرهم برشمرد چرا که اکثر افراد تحمل آنرا نداشته و اگر همه عیوب آنها گفته شود عکس العمل نشان می دهند بلکه باید ابتدا یکی از ساده ترین و در عین حال مهمترین معروف ها را از او مطالبه کرد یا او را تنها از یک منکر نهی نمود و بعد در گام های بعدی انجام معروف ها و ترک منکر های دیگر را به تدریج از او مطالبه نمود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code