سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن می فرماید: وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامَی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللهِ.
(ای مومنان) بدانید هرگونه منفعتی به دست آورید، خمس آن براى خدا و براى پیامبر و براى نزدیکان و یتیمان و مسکینان و در راهماندگان (از خاندان او) است، اگر به خدا ایمان آورده اید. (سوره انفال، آیه 41)
چند نکته کوتاه درباره احکام خمس:
1. کسی که دارای درآمدی هست، در طول سال خمسی، آن مقداری از درآمد که برای نیازی های زندگی مطابق با شأن مصرف می شود خمس ندارد ولی آن مقداری که تا سال خمسی مصرف و هزینه زندگی نشود، باید خمس آن پرداخت شود.
2. کالاهای مصرفی مثل مواد خوراکی و لوازم بهداشتی چنانچه تا سر سال خمسی مصرف نشود، سر سال به قیمتی که قابل فروش است، خمس آن باید پرداخت شود. (توضیح المسائل مراجع م 1780)
3. کالاهای ثابت و غیر مصرفی که مورد احتیاج زندگی است مانند فرش و لباس و ظروف و اثاثیه منزل که از درآمدهای بین سال تهیه شده و مطابق با شأن باشد، چنانچه حداقل یکسال خمسی از اینها استفاده شود و سپس تا چند سال استفاده نشود، به این کالاها خمس تعلق نمی گیرد هر چند قیمت آنها هم افزایش پیدا کرده باشد. (مشهور. مخالف: زنجانی: اگر کالا تا یکسال بدون استفاده بماند، خمس دارد.) (توضیح المسائل مراجع م 1781)
خداوند توفیق اداء وظیفه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا علیه السلام موقع خداحافظی ،بارهابا قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و آله وداع میکرد و با صدای بلند میگریست و میفرمود: « فَإِنِّی أَخْرُجُ مِنْ جِوَارِ جَدِّی ص فَأَمُوتُ فِی غُرْبَةٍ وَ أُدْفَنُ فِی جَنْبِ هَارُونَ؛ من از کنار جدّم میروم و در غربت میمیرم و در کنار قبر هارون دفن میشوم(عیون، ج2، ص217)
چرا به امام رضا علیه السلام غریب میگویند؟اولا :لقب غریب الغرباء در ادعیه برای امام حسین علیه السلام نقل شده است(اقبال الاعمال، ج۳، ص۳۴۷) نه برای امام رضا علیه السلام؛ البته لقب غریب برای امام رضا علیه السلام توسط امام علی و امام صادق و خود امام رضا علیهم السلام نقل شده است(کافی، ج4، ص147 و ج4، ص581)
علت غربت امام رضا علیه السلام چیست؟
1. جدایی از خانواده و قبر پیامبر و شهادت در غربت: همانطور که در حدیث بالا نقل شد، امام موقع خداحافظی گریه می کرد و خودش را غریب نامید واین غربت به زور توسط مامون انجام شد.
2. دفن کنار هارون: یکی دیگر از دلایل غربت امام رضا علیه السلام دفن شدن او در کنار هارون الرشید است. مسلماً هیچ مؤمنی دوست ندارد در کنار قاتل پدر خود دفن شود(حدیث بالا)
3. انکار امامت حضرت توسط شیعیان و نمایندگان پدر بزرگوارش: وکلای امام کاظم علیه السلام امامت امام رضا علیه السلام را انکار کرده ،و به خاطر اینکه اموال را به صاحب اصلی ندهند، ادعا کردند که موسی بن جعفر علیه السلام زنده است و غایب شده و روزی برای برپا ساختن عدل به روی زمین باز خواهد گشت(کافی، ج۴، ص۱۴۷ و ج۴، ص۵۸۱)
4. انکار امام جواد علیه السلام به عنوان فرزند حضرت: برخی از مردم و حتی نزدیکان امام گفتند: تو امام نیستی چون فرزند نداری،با اینکه امام،حضرت جواد علیه السلام را به عنوان جانشین معرفی کرده بود و جواد الائمه را به عنوان فرزند ایشان قبول نکردند و برخلاف میل امام، نسب شناسی آوردند و او تایید کرد و با این قضیه امام را گریاندند.( کافی، ج ۱، ص ۳۲۲)
5. تحمیل ولایت عهدی بر امام رضا علیه السلام:بدون شک امام رضا علیه السلام، با خواست و اجبار مامون از مدینه خارج و به مرو آمد. (عیون ، ج ۲، ص ۲۱۷) و ولایت عهدی، بر امام تحمیل شد تا امام را دوستدار دنیا معرفی کند.
6. مامون ادعای محبت امام را میکرد و حتی ادعای شیعه بودن داشت و خودش امام را شهید کرد،ولی مردم با دیدن تظاهر و ریاکاری های مأمون فریفته رفتار او شده و گمان داشتند که امام در آسودگی بوده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و مامون با ظاهرسازی در شهادت امام گریه میکرد. (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 241)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که میفرمایند: مَنْ أَکَلَ الرِّبَا... لَمْ یَزَلْ فِی لَعْنَةِ اللَّهِ وَ الْمَلَائِکَةِ مَا کَانَ عِنْدَهُ قِیرَاطٌ.
هر کس ربا بخورد تا زمانی که قیراطی (مقدار کمی) از مال ربا نزدش باشد، پیوسته در لعنت و نفرین خداوند متعال و فرشتگان خواهد بود. (وسائل الشیعة؛ ج18، ص: 122)
چند نکته کوتاه در مورد ربا:
1. یکی از گناهان بزرگ که به عنوان جنگ با خدا معرفی شده ربا دادن و ربا گرفتن است؛ باید توجه شود همانطوری که ربا حرام است ولی هر سود و درصدی حرام نیست بلکه اگر سود و منفعتی که از طریق معاملات شرعی همچون وکالت در تجارت یا مضاربه یا مشارکت یا معامله نسیه نصیب انسان شود، مانعی ندارد. (اجوبه الاستفتائات س1913 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س 355)
2. سود ربوی در سه مورد ممکن است بدست آید، یکی از آن موارد قرض است یعنی اگر به کسی قرض داده شود و در ضمن قرض به صورت صریح یا ضمنی شرط سود و منفعت شود حرام است و معنای شرط سود این است که قرض گیرنده ملزم به پرداخت سود باشد که اگر سود را پرداخت نکند مورد اعتراض قرض دهنده قرار می گیرد. (رساله مراجع، مساله 2283 ؛ تحریر، کتاب قرض م9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 1011)
3. اگر انسان قرض بدهد و شرط کند که قرض گیرنده کارمزد واقعی و هزینه های قرض دادن را به قرض دهنده پرداخت کند به نظر تعدادی از مراجع از جمله امام خامنه ای مانعی ندارد (صرفا جهت اطلاع: هر چند به نظر برخی از مراجع از جمله آیت الله سیستانی، در قرض شرط سود و هم شرط کارمزد، هر دو حرام است.) (اجوبه الاستفتائات س 1786 ؛ استفتائات آقای سیستانی سؤال 356 ؛ سایت مکارم استفتائات، امور بانکی، کارمزد)
تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
1. دل کندن از غیر خدا: زیارت دل کندن و روی گرداندن است. یعنی از هر چه جز دوست و غیر اوست دل بکند و فقط و فقط به امام نظر دارد. اگر می خواهیم زائری راستین باشیم. باید تمام همت و تلاش خود را به کار گیریم تا در خانه تکانی قلب و روح، هرچه غیر از یار است، بیرون اندازیم. مگر می شود جسم مان در حرم باشد و فکرمان جای دیگر.
2. ملاقات امام نه حرم: باید حواسمان جمع باشد: خانه با صاحب خانه فرق دارد و برای ما زیارت و دیدار با صاحب خانه، سختی و مشقات سفر را به جان خریده ایم نه دیدن خانه! و خانه اگر عزیز می شود و در و دیوارش بوسه گاه می شود و خاک درش توتیای چشم می گردد به حرمت حضور صاحب خانه است. اگر قرار بود به دیدن کاشی کاریها و آینه کاری ها برویم هزاران جای دیگر هم بود .
3. زیارت بانشاط انجام دادن : به حکم این که امام زنده و حاضر و ناظر است باید بیش از کمیت به کیفیت اهمیت بدهیم. دعا و زیارت ونماز را با شور و نشاط و بسط روح و شوق تمام انجام دهیم، اگرچه کم باشد. با خستگی و رو در بایستی و بی حوصلگی زیارت نکنیم و از انجام کارها واعمالی که طاقتش را نداریم اجتناب کنیم. چه بسا یک خلوت کوتاه عارفانه، یک زیارت امین الله با شوق و معرفت و دو رکعت نماز زیارت کار صدها ساعت خواندن و قیام و قعود را انجام می دهد.
مهم این است که احساس کنیم با تمام وجود در نزد او میهمانش هستیم، هم خودمان با نشاط، زیارت به جا آوریم و هم همراهان را به زحمت نیندازیم و همه روحیات و ظرفیت ها را در نظر بگیریم.
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...اَلامانَةُ تَجُرُّ الرِّزقَ، و َالخیانَةُ تَجُرُّ الفَقرَ... .
امانتدارى روزى مىآورد و خیانت در امانت فقر. (تحف العقول ص221 )
چند نکته کوتاه درباره حکم مجهول المالک:
1. مالی که در دست انسان باشد و صاحبش نامعلوم باشد و مال گم شده هم بر آن صدق نکند، مجهول المالک گفته می شود. مثل اینکه وسیله ای در مغازه یا ماشین یا حسینیه یا هتل و مسافرخانه جا می ماند یا مالی که دزدی است و به مالکش دسترسی ندارد، یا بدهی که بدهکار به مالکش دسترسی ندارد یا وسایلی که نزد تعمیر کار می برند و سراغ آنها نمی آیند و صاحبش را هم نمی شناسد، و مانند اینها مصادیق مال مجهول المالک است.
2. وظیفه انسان در برابر مجهول المالک این است تا زمانی که احتمال پیدا کردن صاحبش را می دهد باید از صاحبش جستجو کند و زمانی که از پیدا کردن صاحبش مایوس و ناامید می شود با اجازه حاکم شرع (به فتوا یا احتیاط) همان مال یا قیمتش را به فقیر شرعی صدقه بدهد.
3. انسان نمی تواند از مالی که صاحبش معلوم نیست استفاده کند مگر اینکه یقین داشته باشد که صاحبش هر کسی که باشد، راضی به استفاده کردن از این مال می باشد. (تحریرالوسیله، کتاب لقطه، لقطه غیر حیوان، مساله1 و مساله 4 ؛ رهبری استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 962415 ؛ منهاج الصالحین ج2 مساله 762 و مساله 765 ؛ مکارم استفتائات جدید ج1 ، سوال953 ؛ توضیح المسائل زنجانی مساله 2591 ؛ توضیح المسائل وحید مساله 2646)
خداوند توفیق انجام واجبات را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برادر امام رضا علیه السلام ،درباره عالم آل محمد نامیدن امام رضا علیه السلام میگوید که پدرم به فرزندانشان میفرمودند: هَذَا أَخُوکُمْ علی بن موسی عَالِمُ آلمحمدٍ فَاسْأَلُوهُ عَنْ أَدْیَانِکُمْ وَ احْفَظُوا مَا یَقُولُ لَکُمْ... (این برادر شما علی، عالم آلمحمد است. مسائل خود را از وی بپرسید و مطالب او را نگهداری کنید. من از پدرم، جعفربنمحمد، شنیدم مکرر میگفت: عالم آلمحمد در صُلب توست و کاش من او را میدیدم. وی با امیرالمؤمنین همنام است و علی نام خواهد داشت.) (بحار،ج۴۹،ص100)
هر یک از انبیاء الهی و اوصیاء آنان، وقتی برای تبلیغ در سطح جامعه حضور می یافتند، روش خود را بر مبنای شرایط جامعه تعریف می کردند. در حقیقت پیامبر و امام به سلاحی مجهز می شدند که طاغوت زمان به آن سلاح مسلط و مجهز بود. آنان از ابزاری استفاده می کردند که در بین جامعه رواج داشت.
مثلاً در عصر حضرت موسی علیه السلام، سحر و جادو رایج بود. لذا حضرت موسی علیه السلام عصا را به اژدها تبدیل کرد ودر عصر حضرت عیسی علیه السلام، پزشکی رونق داشت. بنابراین حضرت عیسی علیه السلام امراض صعب العلاج را معالجه می کرد بلکه مرده را نیز زنده می کرد.و در عصر پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم ، ادبیات به سر حد کمال خود رسیده بود. لذا قرآن کریم بعنوان معجزه ی جاودان پیامبر عرضه می شود .
در زمان حضرت رضا علیه السلام فرقه های مختلف فکری نیز به تبلیغ اعتقاد و سیره خود می پرداختند. مأمون عباسی بعنوان خلیفه وقت نیز فرهنگ و زبان تمدن دوران را آموخته بود. بغیر از زبان عربی، به دو زبان فارسی و یونانی که از دو کشور صاحب تمدن بودند نیز آشنا بود. او به علماء عصر خود دستور داد که تمام آثار یونان را به زبان عربی ترجمه کنند.
امام رضا علیه السلام در قامت وصی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، با توجه به مقتضای زمان برای نشر معارف اسلامی در مقابله با مکر مأمون، به تبلیغ و تبیین و روشنگری عالمانه معارف دین پرداختند و با سران همه ادیان نیز مناظره کردند؛ لذا با اینکه همه امامان عالم بودند،ولی امام هشتم به عنوان عالم آل محمد نامیده شدند.
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَکْثَرَ مَا یَجْلِسُ تُجَاهَ الْقِبْلَة.
رسول گرامی اسلام بیشتر وقتها رو به قبله مینشستند. و برهمین اساس است که فقهاء می فرمایند نشستن رو به قبله مستحب است. (عروه الوثقی، کتاب الصلاه، قبله، فصل فی مایستقبل له، م3.) (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص661)
چند نکته کوتاه درباره احکام قبله:
1. کسى که مىخواهد نماز بخواند، باید براى پیدا کردن قبله کوشش نماید، تا یقین کند که قبله کدام طرف است و اگر یقین پیدا نکرد باید به گمانى که از محراب مسجد مسلمانان یا از راههاى دیگر مثل قبله نما و گفته صاحب منزل یا صاحب مسافر خانه پیدا مىشود عمل نماید. (رساله مراجع مساله782)
2. اگر فردی در بین نماز متوجه شود که رو به قبله نیست در صورتی که انحرافش به سمت راست یا چپ قبله نرسیده، آنچه تا آن لحظه خوانده صحیح است و بقیه را رو به قبله بخواند.
3. کسی که با اعتماد به روش معتبری نماز را به یک طرف خوانده و بعد فهمید اشتباه کرده، اگر انحرافش به حد راست یا چپ قبله یعنی 90 درجه نرسیده باشد نمازش صحیح است و اگر رسیده باشد و وقت نماز نگذشته باشد باید نماز را دوباره بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت فهمید نمازش طبق نظر مشهور فقها قضا ندارد.
(آیات عظام شبیری، مکارم: بعد از وقت قضا دارد.) (عروة الوثقی، فی احکام الخلل فی القبله، م1 ؛ تحریر الوسیله، احکام قبله م4 ؛ رهبری، سایت لیدر، آرشیو استفتائات جدید، شرایط نماز، انحراف از قبله ؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1 م 516 ؛ وحید، منهاج الصالحین، ج2 م516 ؛ استفتائات سایت مکارم، نماز، مبطلات نماز، پشت به قبله خواندن نماز ؛ شبیری، توضیح المسائل م 1280)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن، قداست مسجد تا آنجاست که هر کسی حق ساخت و تعمیر مسجد را ندارد. «ما کان للمشرکین ان یعمروا مساجد اللّه(17 توبه) و این امر، مخصوص مؤمنین متقی و شجاعی است که جز از خدا از هیچ کس دیگری نترسند. «انما یعمر مساجد اللّه من آمن باللّه... ولم یخش الاّ اللّه(18 توبه)
بیش از ده مرتبه نام مسجدالحرام در قرآن آمده است.
1. اول بنای روی کره زمین مسجد بود. «انّ اول بیت وضع للناس للذی ببکّه مبارکا(96 آل عمران)
2. اولین کار پیامبر در مدینه، ساختن مسجد بود. «لمسجد اسّس علی التقوی من اوّل یوم(108 توبه)
3. خداوند، مسجد را خانه خود دانسته و برترین مردم، یعنی ابراهیم و اسماعیل، دو پیامبر بزرگ را خادم آن قرار داده است. «طهّرا بیتی(125 بقره)
4. برای حضور در مسجد، سفارش زینت شده است. «خذوا زینتکم عند کلّ مسجد(31 اعراف)
5. جایگاه مسجد باید از قداستی خاص برخوردار باشد. چنانکه مؤمنان گفتند: بر مزار اصحاب کهف که به خاطر حفظ ایمان خود از رفاه و آسایش شهر و شهرنشینی گذشتند و به بیابان و غار پناه بردند، مسجدی بنا می کنیم: «لنتّخذن علیهم مسجداً(21 کهف)
خداوند ما را جزء خادمین دینش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ أهْلِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللهِ وَ نَظْمِ أمْرِکُم.
شما را (ای حسن و حسین) و همه خانواده و فرزندانم و هر کس که نوشته من به او میرسد، به تقوای الهی و نظم درکارهایتان سفارش می کنم. (نهج البلاغه، فیض، نامه 47، ص 977.)
دو نکته کوتاه درباره قوانین:
1. قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظم جامعه شود رعایت آن قوانین واجب است مانند قوانین راهنمایی و رانندگی یا قوانین کیفیت استفاده از بیت المال مانند کیفیت استفاده از آب و برق و اموال اداری.(بنا برفتوی یا احتیاط واجب.) (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235، برگرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه، س1983و س1987و1989؛ مسائل جدید جلد3 ص63 ؛ تبریزی: مخالفت با مقرراتکه مخل به نظام باشد جایز نیست. استفتائات ج2 ص499 س1039)
2. به تصریح اکثر مراجع عظام تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده است و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته اند، براى هیچکس جایز نیست. اکنون که ساعات انتهایی انتخابات است افرادی که با رأی مردم به عنوان نماینده مردم انتخاب می شوند و طرفداران آنها، باید طبق قانون عمل کنند مثلا نسبت به شادی کردن بعد از پیروزی در انتخابات علاوه بر رعایت حدود شرعی اگر قانونی وجود دارد، طبق قانون عمل شود. و همچنین نامزدها و طرفداران آنها که منتخب مردم قرار نمی گیرند و رأی نمی آورند نیز باید بر طبق قانون عمل کنند مثلا اگر اعتراضی دارند از مجاری قانونی عمل کنند. (آیت الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235، برگرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه، س1983و س1987 ،1989 ؛ مسائل جدید ج3 ص63 تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست. ؛ استفتائات ج2 ص499 س1039 ؛ اجوبه الاستفتائات س1249) ؛ مکارم استفتائات ج3 س1797و1798و1801و1161و1583 ؛ بهجت استفتائات ج4س6513 ؛ فاضل جامع المسائل ج1س917)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. مورد طمع دشمنان نبودن و بی اعتمادی به دشمنان
«کسانى سر کار نیایند که دشمنان ملت ایران طمع بورزند که به وسیله آنها بتوانند صفوف ملت را از هم جدا کنند، مردم را از دینشان، از اصولشان، از ارزشهاى انقلابىشان دور کنند.»( بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم کردستان 22/2/1388 )
«به نظر بنده اینجور می رسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم - خود بنده هم وقتى این فهرستها را مىآورند که بیایم رأى بدهم، بعضى از آدمهاى این فهرستها را نمىشناسم امّا اعتماد میکنم به آن کسانى که [اینها را] معرّفى کردهاند، و نگاه میکنم ببینم آن کسانى که این فهرست را معرّفى کردهاند چه کسانى هستند؛ اگر دیدم اینها آدمهاى متدیّن و مؤمن و انقلابىاى هستند، به حرفشان اعتماد میکنم و به [فهرست] آنها رأى میدهم؛ اگر دیدم نه، کسانى که این فهرست را دادهاند کسانى هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلى اهمّیّتى نمیدهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمیکنم.»( بیانات در دیدار مردم قم ، 19/10/94)
2. اعتقاد به انقلاب، نظام و قانون اساسی
امام خامنه ای: «اگر کسی در نظام جمهوری اسلامی در مسئولیتی مشغول کار است ولی آرمان های نظام جمهوری اسلامی را آن طوری که امام بزرگوار ترسیم کرده است و در قانون اساسی تجسم کرده است در دلش قبول ندارد ، اشغال آن پست برای او حرام شرعی است.»( مقام معظم رهبری، 9/8/80.)
ببینید و بفهمید چه کسی را به مجلس میفرستید. آن کسی که به عنوان وکیل این ملتِ انقلابی و مؤمن و شجاع به مجلس میرود، باید انقلابی و مؤمن و شجاع باشد. اگر نگوییم شجاعترین و مؤمنترین و انقلابیترین؛ لااقل در سطح این تودهی عظیم مردم که این گونه از خود درخشش نشان میدهند، باشد... دنبال آدمهای مؤمن و شجاع و انقلابی و کسانی که بتوانند قدرت این ملت را که در سایهی ارزشهای انقلابی است حفظ کنند، باشید. کسانی که وقتی قوانینی میگذارند و موضعی میگیرند و نطقی میکنند، همه در این جهت باشد. این طور آدمی، شایستهی آن است که به عنوان وکیل این ملت، به مجلس شورای اسلامی برود؛ آن کسی که بفهمد امام چه میگفت، چه میخواست و چرا میخروشید.»(خطبههای نماز عید فطر, 1/12/74)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: اِنَّ اللّه لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِاَنْفُسِهِمْ.
خداوند سرنوشت هیچ ملتى را تغییر نمىدهد، مگر آنکه خودشان تغییر روش دهند. (سوره رعد آیه11)
یکی از سوالاتی که فراوان پرسیده می شود این است که شرکت در انتخابات واجب است یا خیر؟ و آیا رأی سفید کفایت از وظیفه می کند یا خیر؟
در جواب عرض می شود یکی از گناهان تضعیف نظام اسلامی است به همین جهت در صورتی که شرکت نکردن در انتخابات منجر به تضعیف نظام اسلامی شود از لحاظ شرعی شرکت در انتخابات واجب می شود؛ بنابر این به نظر برخی مراجع تقلید(آیت الله مکارم، آیت الله فاضل) مانند امام خامنه ای شرکت در انتخابات جمهوری اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است و واجب عینی می باشد یعنی تمام افرادی که از جهت قانونی صلاحیت رای دادن دارند و شرعا هم مکلف می باشند، باید در انتخابات شرکت کنند. حتی به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنهای مرد نمی تواند همسرش را از شرکت در انتخابات منع کند.
اما نسبت به انداختن رأی سفید و بی نام در انتخابات؛ چنانچه رأی سفید و بی نام هم نوعی تضعیف نظام جمهوری اسلامی محسوب شود، حرام است. مثل اینکه با انداختن رأی سفید فرد اصلح انتخاب نشود و فرد غیر اصلح روی کار بیاید و این اتفاق، ناکارآمدی و در پی آن نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد. (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام ویژ ایام انتخابات؛ ؛ مکارم، سایت، استفتائات، انتخابات ؛ جامع المسائل (فارسى - فاضل)، ج1، ص: 431 س: 1625)
امید است با شرکت در انتخابات دشمنان اسلام ذلیل و مسلمانان و مستضعفین عالم سرافراز شوند به برکت صلواتی بر محمد وال محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. قصد خدمت و متصل نبودن به کانون های قدرت وثروت
« کسانى هم که وارد عرصه انتخابات می شوند، باید یک تقیداتى، تعهداتى داشته باشند. این، خطاب به همهکسانى است که به عنوان نامزد وارد عرصه انتخابات میشوند، و خطاب به همه مردم است. مردم عزیزمان در سراسر کشور این رفتارها را در نامزدهاى انتخابات تفرس کنند، دنبال کنند، دقت کنند. نامزد انتخابات باید با قصد خدمت وارد شود. اگر با قصد قدرتطلبى و جمعکردن پول و مسائل گوناگون و انگیزههاى ناسالم دیگر وارد شود، به کشور خدمت نمیکند. نامزد انتخابات باید با انگیزه خدمت وارد شود؛ این را باید تشخیص داد، باید فهمید، باید حدس زد. اگر چنانچه نامزدها به مراکز ثروت و قدرت متصل شوند، کار خراب میشود؛ همچنان که امروز در بهاصطلاح دموکراسىهاى دنیا، در آمریکا و غیر آمریکا این رسم هست؛ کمپانىها و پولدارها به نامزد انتخابات در ریاست جمهورى یا در انتخابات کنگره پول میدهند، ولى او در مقابل آنها متعهد است. آن رئیس جمهورى که با پول دستگاههاى گوناگون و مراکز ثروت سر کار بیاید، در مقابل آنها متعهد است. آن نمایندهى مجلسى که با پول فلان شرکت و فلان کمپانى و فلان ارباب و فلان پولدار توى مجلس بیاید، مجبور است آنجائى که آنها لازم میدانند، قانون جعل کند، قانون بردارد، توسعه و تضییق در قانون بکند. این نماینده به درد مردم نمیخورد. نه باید به مراکز ثروتهاى شخصى متصل بود، و نه به طریق اولى به ثروتهاى عمومى. کسى بیاید از پول بیتالمال مصرف کند، براى اینکه به وکالت مجلس برسد؛ این دو برابر اشکال دارد، اشکال مضاعف دارد. اینها را باید مردم مراقب باشند. البته هر کسى را هم نمی شود متهم کرد. بگوئیم آقا این وابسته به فلانجاست، این وابسته به فلان کس است، این فلان پول را خرج کرده؛ باید اینها هم روشن شود، باید ثابت شود.
مردم باید چشمها را باز کنند، ملتفت باشند. خوشبختانه مردم ما بیدارند. افرادى که میتوانند انسان را خاطرجمع کنند، بین انسان و خدا حجت براى انسان درست کنند، انسان به اینها اطمینان کند؛ آنجائى که خودش میتواند تحقیق کند، تحقیق کند. اینها لازم است.» (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری , بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز 19 دی , 19/10/90)
2. دلسوز مردم به ویژه طبقه محروم
«[نماینده باید] دلسوز مردم - بخصوص طبقات محروم - باشد و برای آنها کار و فکر کند...اگر کسی وامدار دستگاهها و اشخاص و وامدار پول و قدرت شد، دیگر نمیتواند برای مردم دلسوزی کند. پس دلسوزی هم یک شرط بزرگ است.»(خطبههای نماز جمعه تهران, 24/11/82)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ یدِهِ... .
مسلمان کسی است که مسلمانان دیگر از زبان و دست او در آسایش باشند. (الکافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص234)
دو نکته کوتاه درباره حق الناس:
1. حق الناس بر دو قسم است:
قسم اول: حق الناس مالی مانند اینکه انسان به کسی بدهکار باشد یا خسارت مالی یا بدنی به کسی وارد کرده باشد و جبران نشده و مانند اینها.
قسم دوم: حق الناس غیر مالی مانند غیبت و تهمت و توهین و استهزا و مانند اینها که حق الناس غیر مالی گفته میشود.
وظیفه انسان نسبت به حق الناس مالی ادا دین و یا رضایت گرفتن است و نسبت به حق الناس غیر مالی وظیفه انسان علاوه بر توبه ، به نظر تعدادی از مراجع عظام تقلید مانند مقام معظم رهبری در صورت امکان و نبودن مفسده ،حلالیت طلبیدن است. (رساله آموزشی درس19 ص:75)
2. یکی از مصادیق حق الناس رأی مردم است که به تعبیر مقام معظم رهبری رأی مردم به معنای واقعی کلمه، حقّ النّاس است؛ لذا افرادی که در امر انتخابات دست اندرکار هستند و مجریان قانون و افرادی که بر سر صندوق ها حاضر می شوند و هر کسی که در جمع آوری رأی مردم دخیل هست باید حق امانت و حق هر برادر و خواهری که رأی را به صندوق انداخته است، رعایت کند.
3. دیگر از موارد حق الناس آن است که عده ای از سر جهل و یا دشمنی با آرمانها با انتخاب غلط خود افراد ناکارآمدی را برگزینند و با این عمل خود ضربه به نظام و جامعه اسلامی وارد کنند لذا باید با هوشیاری کامل و تحقیق و بررسی و مطالعه پیشینه کاندیداها انتخاب اصلحی داشته باشیم.
خداوند بهترین سرنوشت را برای ملت ایران مقدر بفرماید به برکت صلواتی بر محمد وال محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. مخالف جدی فساد و اشرافی گری
«باید ضدّ فساد هم باشد و با فساد مالی و اقتصادی بهشدّت و بهجد، از بُندندان و نه به لفظ، مخالف باشد، تا با فساد مبارزه کند.»( بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم,18/10/82)
« من نسبت به شخص، هیچگونه نظری ابراز نمیکنم؛ اما شاخصهائی وجود دارد. بهترین، آن کسی است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگری خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافیگری و تجملپرستی است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافیگری باشد، مردم را به سمت اشرافیگری و به سمت اسراف سوق خواهد داد. ...» (بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم استان کردستان 22/2/1388 )
2. انقلابی ، مؤمن و شجاع
«ببینید و بفهمید چه کسی را به مجلس میفرستید. آن کسی که به عنوان وکیل این ملتِ انقلابی و مؤمن و شجاع به مجلس میرود، باید انقلابی و مؤمن و شجاع باشد. اگر نگوییم شجاعترین و مؤمنترین و انقلابیترین؛ لااقل در سطح این تودهی عظیم مردم که این گونه از خود درخشش نشان میدهند، باشد... دنبال آدمهای مؤمن و شجاع و انقلابی و کسانی که بتوانند قدرت این ملت را که در سایهی ارزشهای انقلابی است حفظ کنند، باشید. کسانی که وقتی قوانینی میگذارند و موضعی میگیرند و نطقی میکنند، همه در این جهت باشد. این طور آدمی، شایستهی آن است که به عنوان وکیل این ملت، به مجلس شورای اسلامی برود؛ آن کسی که بفهمد امام چه میگفت، چه میخواست و چرا میخروشید.»(خطبههای نماز عید فطر, 1/12/74)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: یُسْتَدَلُّ عَلَى إِدْبَارِ الدُّوَلِ بِأَرْبَعٍ: تَضْیِیعُ الْأُصُولِ وَ التَّمَسُّکُ بِالْغُرُورِ وَ تَقْدِیمُ الْأَرَاذِلِ وَ تَأْخِیرُ الْأَفَاضِل.
چهار چیز باعث شکست دولت ها می شود: اول: ضایع کردن اصول و مسائل مهم. دوم: سرگرم شدن به فروع و امور کم اهمیت. سوم: به کار گماردن آدم های پست. چهارم: کنار گذاردن انسان های فاضل. (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: 342)
دو نکته کوتاه درباره انتخابات و انتخاب فرد اصلح:
1. یکی از وظایف شرعی شرکت در انتخابات است و به نظر برخی از مراجع (آیت الله مکارم، آیت الله فاضل) از جمله امام خامنه ای یک واجب عینی است و همه افرادی که واجد شرایط هستند باید در انتخابات شرکت کنند.
2. شرکت در انتخابات هر چند خیلی مهم است لکن مهمتر از آن انتخاب افراد شایسته برای مجلس شورای اسلامی است، افرادی که بتوانند در شأن ملت ایران قانون گذاری کنند و از حق مردم دفاع کنند لذا نیاز است در این فرصت به برخی از شاخصه های کاندیدای اصلح که در سخنان مقام معظم رهبری ایراد شده، از باب یادآوری ذکر کنم.
ایشان می فرمایند: باید فردی را برای مجلس انتخاب کرد که مؤمن، انقلابی، شجاع، دارای روحیه جهادی، کارآمد و به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت باشد، فردی که از سخن گفتن بر ضد فلان قدرت خارجی هراس دارد، لایق نمایندگی مردم با عزت، مقتدر و شجاع ایران نیست. (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام ویژه انتخابات سال 1396، سوال 9 ؛ سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم 16 /11/ 1398 ؛ جامع المسائل (فارسى - فاضل)، ج1، ص: 431 س: 1625)
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی خاصه شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح، استقلال خواهی و بیگانه ستیزی است.
از مهم ترین دغدغه های نماینده مجلس، باید حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور باشد. او باید در گفته ها، نوشته ها و اظهار نظرهایش، استقلال کشور و تأمین مصالح و حقوق مردم را مد نظر داشته باشد و هیچگاه اندیشه دوستی با دشمنان و پیوستگی با بیگانگان را در سر نپروراند؛ چرا که از منظر قرآن این یکی از صفات اهل نفاق و عوامل داخلی دشمنان اسلام می باشد.
خداوند متعال در سوره نساء با صراحت تمام دوستی و تمایل به بیگانگان را از خصلت های منافقان دانسته و به اهل ایمان سفارش می کند که مبادا در تصمیم گیری های خود دشمنان اسلام و بیگانگان را بر مؤمنان ترجیح دهند و این ندای آسمانی را به مسلمانان ابلاغ می کند که: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ»؛ (144 نساء) ای اهل ایمان! کافران را به جای مؤمنان، دوست [و تکیه گاه] خود قرار ندهید.
شهید مدرس نمونه بارز یک نماینده بیگانه ستیز و استقلال طلب بود. او می گوید: « من در حقیقت با سیاست انگلستان - که رضاخان را عامل اجرای مقاصد استعماری خود در ایران قرار داده - مخالفم. من با سیاست هائی که آزادی و استقلال ملت ایران و جهان اسلام را تهدید می کند، مبارزه می کنم. راه و هدف خود را می شناسم. در این مبارزه هم پشت سر خود را نگاه نمی کنم.
این روش پسندیده برگرفته از آیات شریفه الهی است که می فرماید: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً»؛ (141 نساء) خداوند هرگز راهی برای [برتری و تسلط] کافران بر اهل ایمان قرار نداده است.
طبق این آیه هرگونه تسلط بیگانگان اعم از نظامی، سیاسی فرهنگی و اقتصادی بر امور کشورهای اسلامی ممنوع است و یکی از مهم ترین وظائف وکلای مجلس، تلاش برای تحقق همین فرمان قرآن است.
اصل 153 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز - که برگرفته از قوانین اسلامی و الهی است - اعلام می دارد که: هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور گردد، ممنوع است.
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید به پیامبرش برای مقابله با مشکلات و رسیدن به ارزشها می فرماید: فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ وَ لا تَطغَوا إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیرٌ.
پس همانگونه که فرمان یافتهای، استقامت کن؛ و همچنین کسانی که با تو بسوی خدا آمدهاند (باید استقامت کنند)! و طغیان نکنید، که خداوند آنچه را انجام میدهید میبیند. (سوره هود، آیه 112)
دو نکته کوتاه درباره تضعیف نظام جمهوری اسلامی:
1. به تصریح برخی مراجع عظام حفظ نظام اسلامی، از اوجب واجبات است و معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم. به تعبیر حضرت امام از این به بعد هیچ عذرى، نه من دارم و نه شما و نه هیچ روحانى و نه هیچ نویسنده و نه هیچ گوینده. باید ما براى ادامه این فریضه الهى، براى ادامه این انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى کوشش کنیم و کوششمان را افزون کنیم.
2. حضرت آیت الله مکارم در استفتائی شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح را یکی از مصادیق قطعی حفظ نظام دانسته و فرموده اند: از ثمرات شرکت در انتخابات تقویت نظام اسلامی است که سبب خوار شدن دشمنان و عزت مسلمین و دوستداران اهل بیت علیهمالسلام در سر تا سر عالم میشود و انتخاب فردی اصلح و معتقد به مبانی دینی و اسلامی است تا بتواند از این نعمت الهی یعنی نعمت حکومت اسلامی، که در اختیار شیعیان امیر المومنین علیه السلام است پاسداری کند و مبانی دینی را در مرحله عمل، اجرایی کند و به استعدادها و نیروهای مؤمن و انقلابی باور داشته باشد و از آنها کمک بگیرد. (مکارم، استفتائات جدید، ج3 ص: 564 س: 1581 و استفتائات سایت، انتخابات)
خداوند متعال آنچه خیر و صلاح است بر همه ما مقدر بفرمایند و دلهای مومنین را به انتخاب فرد اصلح راهنمایی بفرماید به برکت صلواتی بر محمد وال محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. متعهد و معتقد به اسلام و نظام و عدم تمایل به شرق و غرب
« اشخاص متدین ، اشخاص مطلع ، اشخاص متعهد ، اشخاص عقیده مند به نهضت ، اشخاصی که نه مایل به طرف شرق هستند و نه مایل به طرف غرب بلکه در صراط مستقیم انسانیت و اسلام هستند ، آنها را انتخاب کنید . سرنوشت خودتان را به اشخاص امین بدهید» ( صحیفه امام ، ج8، ص 385)
«کسانی را انتخاب کنند که صددرصد مسلمان و معتقد به احکام اسلام و متعهد به اجرای احکام اسلام و مخالف با مکتب های انحرافی و معتقد به جمهوری اسلامی باشند .» (صحیفه امام ، ج12، 277-278)
2. دلسوز نسبت به مردم و طبقه مستضعف
«نمایندگانى متعهد، متفکر و دلسوز به ملت و خصوص طبقه مستضعف و خدمتگزار به اسلام و مسلمین در مجلس شوراى اسلامى بفرستید»( صحیفه امام ، ج12، ص 156)
مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رأی دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین ، اسلام مستضعفین ، اسلام رنجدیدگان تاریخ ، اسلام عارفان مبارزه جو ، اسلام پاک طینتان عارف و در یک کلمه مدافع اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم باشند و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری ، اسلام مستکبرین ، اسلام مرفهین بی درد ، اسلام منافقین ، اسلام راحت طلبان ، اسلام فرصت طلبان و در یک کلمه اسلام آمریکایی هستند ، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند»(صحیفه امام ، ج21، ص 10-11)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: اَلغیبةُ حرامٌ علی کُلِّ مسلمٍ وَ إنّها لَتَأکُلُ الحَسَناتِ کَما تأکُلُ النّارُ الحَطَبَ.
غیبت کردن بر هر مسلمانی حرام است. غیبت کردن، حسنات (خوبی ها و نیکی ها ) را از بین می برد همانطور که آتش هیزم را از بین می برد. (کشف الریبه، بعض الاخبار الوارده فی حرمه الغیبه، ص9)
دو نکته کوتاه درباره غیبت و انتخابات:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند. ضمنا امام خامنه ای می فرمایند: اگر بیان عیب مخفی به قصد تنقیص باشد یا تنقیص عرفی محسوب شود غیبت است که غالبا مواردی که فرد عیب دیگران را بیان می کند تنقیص عرفی محسوب می شود. بهجت: عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود. و باید موردکراهت نوع باشد.) (استفتائات حضرت امام ج2 ص:619 س13 ؛ رهبری، استفتاء کتبی، شماره استفتاء 965134 تاریخ استفتاء: 1398/01/17 ؛ رساله آموزشی ج2 ص65 ؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، م 2264 ؛ استفتائات مکارم ج1 س 552 و 554 ؛ جامع المسائل بهجت ج2 ص467)
2. اگر شخصی در مورد امری مشورت بخواهد، نصیحت و راهنمایی او جایز است هر چند مشورت دادن موجب غیبت گردد ولی لازم است به مقدار ضرورت اکتفا شود. لذا در ایام انتخابات چنانچه فردی برای انتخاب فرد اصلح به شخصی برای مشورت مراجعه کند و مشورت دهنده چنانچه بخواهد برای مشورت دادن صحیح، از روی ناچاری عیوب پنهانی برخی از نامزدهای انتخابات را بگوید در صورتی که به مقدار ضرورت اکتفا کند، اشکالی ندارد. (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 ؛ توضیح المسانل مراجع ج 2 ص833 م 31 ؛ خویی و تبریزی رساله 2824 ؛ حضرت امام، استفتائات ج3 س59-58 ؛ مکارم، استفتائات ج1 س 552 ؛ فاضل جامع الاحکام ج1 س982 ؛ منهاج سیستانی ج1 ص 17 ؛ رساله آموزشی ج 2 ص78)
خداوند متعال خیر و صلاح را برای ملت ایران مقدر فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. علم و آگاهی و تعهد و امانتداری
« قال اجعلنی عل خزائن الارض انی حفیظ علیم »« یوسف گفت مرا سرپرست خزائن سرزمین مصر قرار ده که نگهدارنده و آگاهم »( سوره یوسف, آیه 55)
در این آیه شریفه علم و آگاهی و حفظ و امانتداری به عنوان دو شرط اساسی پذیرش مسئولیت برشمرده شده است .روشن است که علم و آگاهی و حفظ و امانتداری در هر کاری متناسب با آن می باشد و با توجه به جایگاه مهم مجلس و نمایندگی مجلس افرادی که انتخاب می شوند باید به تناسب این جایگاه دارای علم و تعهد لازم باشند .
2. قدرت و توانمندی
« ان الله اصطفاه علیکم و زاده بسطه فی العلم و الجسم »« خداوند او (طالوت) را بر شما برگزیده و او را در علم و قدرت وسعت بخشیده است »( سوره بقره، آیه 247)
در این آیه شریفه علم و توانایی ملاک گزینش طالوت از سوی خداوند معرفی شده است . این دو ملاک با تناسب هر کاری برای افرادی که عهده دار آن می شوند ، ضروری است زیرا بدون برخورداری از توانایی علمی و جسمی لازم ، امکان انجام مناسب آن کار وجود نخواهد داشت .
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد