بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
( بحار الأنوار، ج 75، ص112)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرتش در روایتی نورانی می فرماید: اَیُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سار‌عوا فِى المَغانِمِ.

اى مردم در خوبی ‏ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‏ ها شتاب نمایید. ( بحار الأنوار، ج 75، ص112)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام وقف:
1. اگر کسی مالی را مثل زمین یا ظرف یا فرش و مانند اینها وقف مکانی کند، بعد از اینکه وقف به صورت شرعی تحقق پیدا کرد، واقف اختیاری نسبت به این مال وقفی ندارد بنابر این نمی تواند شکل وقف اولیه را تغییر بدهد یا اینکه مال وقفی را بفروشد یا مال وقفی را به کسی ببخشد یا امانت بدهد .بلکه باید مطابق همان وقف اولیه به آن عمل شود.(توضیح المسائل مراجع مسأله 2676)
2. خرید و فروش مال وقفی جایز نیست و چنانچه مالی وقف مسجدی شده و مورد نیاز مسجد نیست و همین وسیله در مسجد دیگری مورد نیاز است باید به همین مسجد دیگر منتقل کرد و نمی توان آن وسیله را فروخت و تبدیل به احسن کرد لذا فروش مال وقفی مراحلی دارد که حتما باید به کارشناسان مطلع در این زمینه مراجعه کرد.(تحریر الوسیله کتاب الوقف م 73،ایت الله سیستانی منهاج الصالحین ج 2 م 100)
3. اموال وقفی مساجد یا حسینیه ها یا هر مکان دیگری که بطور مخصوص برای همان مکان وقف شده یا کیفیت وقفش معلوم نیست، بیرون بردن آن وسایل از مکان وقفی به مکان دیگر هر چند بطور موقت یا امانت دادن این وسایل حرام است بنابر این اگر دیگی یا ظرفی وقف مسجد است، جایز نیست آنرا برای پخت و پز به بیرون از مسجد منتقل کنند.( امام خامنه ای استفتاء خصوصی: بیرون بردن وسایل مسجد شامل فرش، صندلی و ظروف آشپزخانه که معمولا توسط خیرین و از درآمد مسجد خریداری شده، جهت مجالس مذهبی و دینی خارج از مسجد چه حکمی دارد؟ج:در صورتی که وقف، یا ملک مسجد باشد جایز نیست. شماره استفتاء: 666672 تاریخ استفتاء: 1395/03/26 . آیت الله مکارم: سایت معظم له: آیا مى‌توان ظروف حسینیّه را براى جشن عروسى، یا جهت ولیمه دادن اجاره یا امانت داد؟ج:جایز نیست؛ مگر این که به هنگام وقف چنین چیزى شرط شده باشد.)
خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

ورود امام حسین علیه السلام به کربلا (61ه ق)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام
امر به معروف آثار و برکات فراوانی برای خود فرد به همراه دارد که برخی عبارتند از:
1. اهل معروف و خوب شدن خود فرد:حضرت علی (علیه السلام) به فرزندشان فرمودند : امربه معروف کن تا اهل معروف باشی. آری ! همان گونه که هر کس لباس می شوید ، دست خودش نیز پاک می شود ، کسی که مردم را به خیر دعوت می کند ، به طور طبیعی سعی می کند تا خودش نیز به آن کار عمل کند که به دیگران سفارش می کند(غرر الحکم ، ج 1، ص 99)
2. شرکت در همه ثواب ها : در روایات متعدد می خوانیم هر کس مردم را به کار خیر راهنمائی و سفارش و دعوت کند و مردم به خاطر دعوت او آن کار را انجام دهند ، دعوت کننده در پاداش شریک می شود بدون آن که از اجر دیگری کاسته شود.بنابراین ، کسی که امر به معروف می کند ، در پاداش همه کارهایی که مردم به خاطر دعوتش انجام می دهند شریک است.
3. کم نشدن عمر و روزی: حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: امر به معروف و نهی از منکر، مرگ را نزدیک نمی کند و از روزی نمی کاهد(نهج البلاغه, حکمت 366)
4. نصرت الهی: امام باقر (علیه السلام) فرمودند: این دو آفریده الهی هستند که هرکس آنها را یاری کند، خدا یاریش کند و هرکس آن دو را تنها گذارد، خدا تنهایش می گذارد.
خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

ورود امام حسین علیه السلام به کربلا (61ه ق)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ج‏16 ص 130)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام در روایتی حضرتش در مورد امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: ...إِذَا أُدِّیَتْ‏ وَ أُقِیمَتِ‏ اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُ‌کُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا.‌.. .

اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد و برپا ماند، تمامى واجبات چه آسان و چه مشکلش پایدار و استوار مى ‏گردد. (وسائل الشیعة ج‏16 ص 130)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به هفته امر به معروف نکاتی کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. تکالیف شرعی برخی از آنها قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف تاثیر گذاری است لذا به هر روش مشروعی که بتوانیم تاثیرگذاری داشته باشیم باید انتخاب نمود مثلا ممکن است برای تاثیر گذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیر گذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب نمود. مثلا اگر فردی غیبت می کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند.یا اگر مثلا نسبت به دختر خانمی که حجاب شرعی خودش را رعایت نکرده،چنانچه با خواهش کردن نسبت به رعایت حجاب احتمال تاثیر وجود دارد، واجب است همین شیوه را انتخاب کرد.
2. با توجه به اینکه هدف از این فریضه ریشه کردن فساد است لذا اگر کسی بدون قصد قربت این فریضه را انجام‌دهد باز ‏هم به تکلیف شرعی خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. (تحریر ج2 کتاب امر به معروف،اقسام امر به معروف م13 ، رساله جامع ج 1م2216)
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام
در روایات پیامدهاى اجتماعی سختى براى ترک نهی از منکر ذکر شده است که به مواردى از آن‏ها اشاره مى‏شود.
1. تسلط اشرار و بدان :یکی از مهمترین آثار شوم ترک امر به معروف و نهی از منکر تسلط افراد بد بر جان و مال مردم خواهد شد به طوری که حضرت علی علیه السلام در نامه 47 نهج البلاغه فرمود:«لاتترکوا الامر بالمعروف و النهى عن المنکر فیولّى علیکم شرارکم » امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید که بدان شما بر شما مسلّط مى‏گردند بدین صورت انسانهای پاک و مومن در جامعه منزوی خواهند شد و نااهلان و نامحرمان بر مومنان مسلط می شوند.
2. نابودى برکت‏ها و از دست دادن یارى الهى: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: هنگامى که این فریضه الهى را انجام ندهد برکت‏ها از آن‏ها باز ستانده و براى آن یارى کننده‏اى در زمین و آسمان نخواهد بود(تهذیب الأحکام، ج ۶، ص ۱۸۱)
3. جای معروف و منکر عوض میشود: یکی از خطرناکترین آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر این است که باعث می شود فکر، اخلاق و مَنِش مردم به جایی برسد که خوب را بد و بد را خوب ببینند؛ مثلاً دیندار بودن و باحجابی می شود عقب افتادن، بی حجابی می شود فهمیدن و روشنفکری!
پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم: چه خواهید کرد موقعى که زنان شما دچار فساد اخلاق شوند و جوانان شما به گناه آلوده گردند و از امر بمعروف و نهى از منکر خوددارى کنند؟! و چه خواهید کرد موقعى که مردم را بگناه امر کنید و از نیکیها نهى نمائید؟! عرض کردند یا رسول اللَّه آیا چنین وضعى پیش آمد میکند؟! فرمود بلى و بدتر از آن.چه خواهید کرد وقتى در نظر شما نیکیها گناه و منکر شناخته شود و منکرات و گناهان را نیک و پسندیده بدانید؟ (بحار، ج 97 ،ص 74 )
خدا توفیق عمل به این واجب فراموش شده را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل الشیعة‌/ ج‏16‌/‌123‌/‌ح 21144)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. در روایتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم که می‌فرمایند: لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى.

امّت من ‏همیشه در خیر هستند، تا موقعی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر را کمک کنند. (‌وسائل الشیعة‌/ ج‏16‌/‌123‌/‌ح 21144)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به هفته امر به معروف چند نکته کوتاه درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر:
1. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله الف) شناخت صحیح معروف و منکر ب) احتمال تاثیر در مخاطب ج) تصمیم مخاطب بر تکرار عمل د) نداشتن مفسده و ضرر جانی‌، عرضی و مالی قابل توجه.
2. یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر در کنار بقیه شرایط احتمال تاثیر است یعنی اگر انسان احتمال عقلایی مثلا ده درصد احتمال بدهد که امر و نهیش نسبت به شخص گنهکار تاثیر دارد باید ‏تذکر ‏بدهد ‏هر چند گمان قوی داشته باشد که ممکن است گنهکار نپذیرد و وجود احتمال برای ثابت شدن تکلیف شرعی کافی است، اما اگر انسان یقین و اطمینان دارد که تذکر هیچ اثری نسبت به گنهکار ندارد به نظر اکثر فقها تکلیف ساقط است.(مخالف= سیستانی: اگر می داند تاثیر ندارد، احتیاط واجب کراهت خود را یرای کارهای ناشایسته اظهار کند.)
‌3. منظور از احتمال تاثیر این است که اگر انسان احتمال بدهد که با تذکر دادن، گنهکار بطور کلی گناه را ترک می کند یا مدت کوتاهی گناه را مرتکب نمی شود یا باعث می شود گناه را کمتر یا کم رنگ تر انجام دهد و یا اینکه امر و نهی در آینده احتمال تاثیر دارد در همه این موارد امر به معروف و نهی از منکر واجب است مثلا اگرکسی نماز نمی خواند چنانچه انسان احتمال بدهد با امر به نماز، اهل نماز می شود یا حداقل چند روزی نماز می خواند یا در آینده اهل نماز می شود، امر به نماز واجب است.(رساله مراجع ج2 ملحقات ص956 ؛ تحریر ج2 کتاب امر به معروف شرط دوم ؛ رساله جامع م 2202 و 2205)
خداوند متعال توفیق عمل ‏به ‏وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

آغاز سال هجری قمری
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام سوگواری وگرامیداشت دهه امر به معروف و نهی از منکر
ترک امر به معروف اثرات منفیی برای خود فرد به همراه دارد که برخی از پیامدهای فردی ترک امر به معروف عبارتند از:
1. شرکت در گناه دیگران :یکی از پیامدهای منفی ترک نهی از منکر، شریک شدن در گناه دیگران است. وقتی فرد گنهکار در جامعه مشاهده می کند که کسی در مقابل رفتار هنجار شکنانه او در اجتماعی انسانی توجه ای نمی کند. این احساس در او زنده می شود که کار او صحیح است و در انجام محرمات الهی جرات پیدا می کند، لذا سکوت فرد نشان شریک بودن در گناه اوست؛ گاهی اوقات سکوت در برابر گناه نشانه رضایت است و بر اساس آیات و روایات، این گونه افراد شریک گناهکار محسوب می شوند.
أَمیرِالمُؤْمِنین علیه السلام: فرمود: کسى که ظلم مى کند و کسى که راضى به ظلم کردن باشد و کسى که کمک به ظالم مى کند هر سه شرکاء ظلم محسوب مى شوند.( وسائل الشیعه، ج 11، ص 410)
2. تضعیف ایمان و مغبوض خدا واقع شدن: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند مؤمن ناتوانی را که دین ندارد مبغوض می دارد، از آن حضرت سؤال شد که مؤمن ضعیف بی دین کیست؟ آن حضرت در جواب فرمود: آن انسانی که نهی از منکر نمی کند.»( کافی ،ج ۵، ص۵۹)
ترک امر به معروف و نهی از منکر رفته رفته انسان را نسبت به دستورات الهی سست و بی اعتقاد خواهد کرد. فردی مشاهده کند دیگران به راحتی احکام الهی را زیر پا می گذارند وهیچ گونه عکس العملی در قبال کار ناشایست او از خود نشان نمیدهند، کم کم نسبت به شیوع محرمات الهی در جامعه بی تفاوت می شود و جامعه دچار ضعف ایمانی و اعتقادی می شود.
3. مستجاب نشدن دعا: امام علی علیه السلام : امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید زیرا در این صورت دعا مى کنید و دعایتان مستجاب نمى شود .(نهج البلاغه ،نامه 47)
خداوند توفیق عمل به واجبات و ترک محرمات را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

آغاز سال هجری قمری
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سید الشهدا علیه السلام. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِه‏... .

هر کس که خداوند خیر او را بخواهد، در دلش محبت امام حسین علیه السلام و محبت زیارت امام حسین علیه السلام را قرار می دهد. (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ماه محرم:
1. برای شب اول ماه محرم اعمالی ذکرشده مثل احیاء و شب زنده داری و نمازهای مستحبی با دستور العمل خاص که در مفاتیح نیز ذکر شده.
2. روزه گرفتن روز اول و سوم و هفتم محرم مستحب است البته انسان در صورت داشتن روزه قضا نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که در مسافرت است و نمازش شکسته است نمی‌تواند روزه واجب یا مستحبی بگیرد و اعمال دیگری نیز مثل نماز اول ماه وارد شده است که به مفاتیح مراجعه شود.(عروه الوثقی،اقسام الصوم.(مشهور) رساله مراجع مساله 1563)
3. از بهترین اعمال این ماه بوی‍ژه دهه اول محرم برگزاری مجالس عزای امام حسین علیه السلام می‌باشد که مشتمل است بر بیان احکام و مواعظ و ذکر مصائب و مناقب اهل البیت علیهم السلام و پوشیدن لباس سیاه در محرم و ایام عزای اهل بیت علیهم السلام و البته باید توجه داشت از هرکاری که سبب وهن مذهب است اجتناب شود. (نشریه پیام دین، جزوه عزاداری)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در جلسات عزاداری اهل بیت علیهم السلام‏را عنایت ‏فرماید به ‏برکت ‏صلوات‏ بر ‏محمد ‏و آل‏ محمد

شب اول محرم
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً. (مستدرک الوسائل/10/318)
همانا از شهادت حسین آتشى در قلب مؤمنان افروخته شود که هرگز سردى و خاموشى نمى ‏پذیرد.
این حرارت و سوز را هر کسی حس کرده باشد، می‌داند بی مقدمه وارد روز عاشورا شدن، بسیار دشوار است؛ از این جهت یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضی‌ها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم می باشد.
امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان در ایام محرم می فرمایند: چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا ، در این روزپدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت. (وسایل الشیعه ؛ج 14 ،ص 505)
شاید بتوان گفت بنیانگذار عزاداری دهه اول محرم، امام رضا علیه السلام هستند و شاید علت اصلی این که چرا عزاداری قبل از شهادت شروع می شود شیوه عزاداری امام کاظم علیه السلام بوده باشد.
در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا علیه السلام وارد شد، حضرت برای او مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت علیهم السلام را ذکر کردند. (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. (امالی صدوق،ص130)
یکی دیگر از دلایل ممکن است این باشد که چون گرفتاری و سخت گیر ی دشمن بر امام حسین علیه السلام ویارانش از دوم محرم شروع شد. عزاداری از قبل شهادت شروع می شود. کاروان امام حسین روز دوم محرّم سال 61 هجرى وارد کربلا شد، پس از آن سپاه کوفیان به تدریج وارد شدند و عزا و مصیبت خاندان اهل بیت علیهم السلام از همان زمان آغاز شد. روز نهم (تاسوعا) کاروان امام را محاصره کامل کرده، روز دهم (عاشورا) آن بزرگوار و یارانش را به شهادت رساندند. بنابراین چون اصل گرفتارى حضرت از دهه اوّل محرم آغاز شده است، پیروان حضرت از اوّل محرم عزادارى مى‌کنند.
خداوند توفیق عزاداری با معرفت را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

شب اول محرم
جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل ج10 ص:318)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت شده که فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَدا.

براى شهادت امام حسین علیه السلام‌، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود. (مستدرک الوسائل ج10 ص:318)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در آستانه ورود به ماه محرم و عزای اهل بیت علیهم اسلام هستیم که چند نکته کوتاه و مساله شرعی را در این زمینه یاد آوردی می کنم:
1. یکی از واجبات دین تعظیم شعائر است و از مصادیق تعظیم شعائر، تعظیم شعائر حسینی است و از بارزترین تعظیم شعائر حسینی، عزاداری است.
2. در عزاداری مستحب است که مجلسی تشکیل شود که حلال و حرام خدا؛ فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام بیان شود.
3. عزاداری باید به روشهای متعارف و معمول میان مردم انجام گیرد و از روشهایی که موجب وهن و سست شدن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست.
4. مستحب است در هنگام خواندن مصیبت فرد گریه یا حالت گریه و اندوهگین باشد.
5. در ایام وفات و شهادت اهل بیت علیهم السلام پوشیدن لباس مشکی مستحب است.
6. در عزاداری توجه شود که مستحب است در هنگام نماز، عزاداری و سایر امور تعطیل شده و نماز اقامه شود.(نشریه پیام دین، جزوه عزاداری)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی سید الشهدا علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین
در زیارت عاشورا آمده است: السلام علیک یا ثارالله؛ سوال این است چرا به امام ثارالله گویند؟
1. «ثاراللَّه» یعنى اى کسى که خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را می گیرد؛ زیرا تو متعلق به یک خانواده نیستى که خونبهاى تو را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک قبیله نیستى که خونبهاى ترا رئیس قبیله بگیرد، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدایى، بنا بر این خونبهاى تو را او باید بگیرد. (تفسیر نمونه، ج‏4، ص229)
2. ثارالله مثل بیت الله است که همانطورکه خانه خدا گفتن، نوعی شرافت قائل شدن برای کعبه است و گرنه خدا خانه ندارد،چون جسم نیست، خون خدا نیز این معنا رامیدهد
3. امام بزرگوار علیه السلام خون خدا است از آن جهت که خونش حیات تازه ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض یافته ؛ یعنی دست خدا می شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام می دهدو خون خدا می شود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از خون او استفاده می کند.
از این جهت گفته می شود که، اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگ ها، نماد و سنبل زنده بودن است و آن گاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ شخص فرا می رسد. دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگ های آن جاری باشد.
لازم است بدانیم که ندای خونخواهی حسین علیه السلام ؛ یعنی شعار «یا لثارات الحسین»، شعار قیام توابین و نیز قیام مختار، بوده است،(بحارالأنوار، ج‏45، ص333) و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می مانند(بحارالأنوار، ج‏44، ص286.)و نیز شعار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در هنگام قیام (بحارالأنوار، ج‏44، ص218)و شعار یاوران شهادت طلب او است
خداوند،درفرج منتقم و وخونخواه حقیقی امام علیه السلام،تعجیل بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: که از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوال شد کدام یک از مومنین از همه زیرک تر می باشد، حضرتش فرمودند: أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ، وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً.

آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ارث:
1. هنگامی که انسان فوت می کند قبل از اینکه ارثیه میان ورثه تقسیم شود، چنانچه میت دارای بدهکاری باشد واجب است ورثه ابتدا بدهی های میت را از اموالی که میت بجا گذاشته، جدا و پرداخت کنند؛ هر چند میت به پرداخت بدهکاری هایش وصیت نکرده باشد‌،‌لذا به نظر اکثر فقها اگر فرزندان بدانند که میت خمس یا زکات بدهکار است باید خمس و زکات اموالش را پرداخت نمایند هر‌چند وصیت نکرده باشد.(سیستانی:اگر اهل خمس نبوده و وصیت به اداء خمس نکرده باشد واجب نیست)
2. اموالی که از میت بعد از کسر بدهکاری های‏ میت و بعد از عمل به وصیت نامه شرعی میت، باقی می‌ماند متعلق به همه ورثه می‌باشد و تا زمانی که اموال تقسیم نشده است هیچ یک از ورثه بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه‏ حق تصرف در آن اموال را ندارند. و چنانچه دخل و تصرفی انجام دهند‏ علاوه بر معصیت بودن‌، مدیون و ضامن می باشند.
3. در‏ تقسیم‏ ارثیه‏،‏ پسر‏ دو‏برابر دختر ارث می برد فرق ندارد میت پدر باشد یا مادر.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَر: نماز (انسان را) از زشتیها و گناه باز می‌دارد. (آیه 45 عنکبوت)
کوتاهی در نماز را میتوان با عللی از بین برد که برخی از علتها را خدمت شما عرض می کنیم:
1. شناخت بیشتر نسبت به نماز:پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: « اگر بدانی نماز چیست و با چه کسی نجوی و گفتگو می کنی خسته نمی شود و نمار را به اتمام نمی بری »( بحار ، ج‏74 ، ص 80 )
2. ترک دوستی و حب دنیا: حضرت مسیح علیه السلام می فرماید: دنیا پرست از عبادت و انس با خدا لذت نی برد در حالیکه حب مال در دل او است » ( بحارالأنوار، ج14، ص309) چرا که «حب الدنیا رأس کل خطیئه»است. از علاقه قلبی به دنیا و متعلقات دنیاست که حتی در نماز هم، تمام توجه محب دنیا به سمت دنیاست و هیچ لذتی از نماز نمی برد و کم کم کاهل نماز شده و چه بسا نماز را ترک کند و به خسران ابدی گرفتار شود.
3. ترک گناهان: وقتی انسان، آلوده به گناه می‌شود، یا اصلا به سمت نماز و نیایش با خدا نمی رود و یا از نماز و عبادت خویش حظ و بهره ای نخواهد برد.
4. ترک دوستان و محیط بد: انسان بطور طبیعی تحت تاثیر محیط و دوستان است و بخاطر قاعده شباهت سازی شبیه محیط و دوستانش میشود و با ترک محیط و دوستن بد و رفت و آمد با اهل نماز به سمت نماز می رود.
خداوند ما را جزء نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص4)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در فرمایشی از وجود نازنین حضرت رضا علیه السلام در رابطه با صدقه خالصانه اینگونه آمده است: إِنَّ کُلَّ شَیْ‏ءٍ یُرَادُ بِهِ اللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّیَّةُ فِیهِ عَظِیمٌ.

هر آنچیزی که در راه خدا داده شود اگر صادقانه باشد و با نیت پاک صورت بگیرد، هر چند کم باشد، در نزد پروردگار بسیار زیاد است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص4)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
یکی از کارهای شایسته و ماندگار وقف است و در روایات به صدقه جاریه هم تعبیر شده است یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد و بسیاری از برکاتی که در مساجد و مشاهد مشرفه من جمله حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام مشاهده می شود، از وقفهای گذشتگان است.
وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مورد غفلت واقع شده است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد.
سوالی که در اینجا مناسب است گفته شود این است که آیا انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده اند، از آن استفاده کنند؟
پاسخ این است که طبق تصریح برخی از فقها از جمله امام خامنه ای چنین وقفی صحیح می باشد.(جهت اطلاع: آیات عظام سیستانی و مکارم هم صحیح می دانند)(امام خامنه ای، سایت احکام وقف، س 137، ایت الله سیستانی منهاج ج 2 م 1492، تحریر الوسیله وقف م 25، مکارم، سایت، استفتائات، وقف، شرایط وقف، وقف خانه برای مسجد مشروط سکونت واقف در آن)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن دراهمیت آشتی می فرماید: واصلحوا ذات بینکم... ان کنتم مؤمنین؛...(آیه 1انفال) و میان برادرانی را که با هم ستیزه دارند آشتی دهید ... اگر ایمان دارید. »
-حضرت علی علیه السلام خطاب به فرزندان بزرگوارش می نویسد: «من از جد شما پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که می فرمود: اصلاح دادن بین مردم از نماز و روزه یکسال برتر است.( نهج‌البلاغه؛ نامه 47) علت این همه تأکید این است که عظمت و توانایی و قدرت و سربلندی ملت جز در سایه تفاهم و تعاون ممکن نیست اگر مشاجره ها و اختلافات اصلاح نشود، ریشه عداوت تدریجاً در دلها نفوذ می کند و ملتی را به جمعیتی پراکنده تبدیل می سازد که در مقابل هر حادثه ای ضعیف می گردد و مسائل اصولی اسلام به خطر خواهد افتاد
با اینکه دروغ گفتن یکی از گناهان کبیره است و دروغگو مورد نکوهش واقع شده است اما به خاطر اهمیت اصلاح بین مردم، اگر کسی بتواند به این وسیله بین دو نفر که با یکدیگر نزاع دارند صفا و صمیمیت ایجاد کند دروغ گفتن برایش جایز است.( ترجمه میزان الحکمة، ج 10، ص 3088.)
- یکى از یاران امام صادق (علیه السلام) به نام ابو حنیفه سابق الحج مى گوید نزاعى در میان من و دامادم درباره میراثى واقع شده بود. مفضّل از آن جا که مى گذشت، کمى ایستاد سپس گفت: هر دو به منزل من بیایید، ما آنجا رفتیم و با چهارصد درهم، اختلاف میان ما را حل کرد، سپس گفت بدانید این از مال من نبود بلکه از مال امام صادق (علیه السلام) بود که دستور فرموده هرگاه اختلافى در میان شیعیان واقع شود از مال آن حضرت برگیرم، و آنها را صلح دهم(کافى، ج 2، ص 209)
- امام صادق علیه السلام به ابن عمار فرمود: «از من به فلان شخص چنین و چنان بگو. ابن عمار عرض کرد: هرگاه غیر از آنچه فرمودید سخنی دیگر از زبان شما به جهت اصلاح بگویم رواست؟ فرمود: بلی، مصلح دروغگو نمی‌باشد، امثال این سخن ها صلح است نه کذب».( کافی، ج2، ص 210)
مراد این است که اگر کسی به جهت اصلاح میان مردم سخن غیر واقعی بگوید که اصلاح شود، این را دروغ نمی‌گویند و ضرر ندارد. اعتنای پروردگار عالم به اصلاح حال مردم تا آن حد است که دروغ را که از معاصی عظیمه است در این خصوص تجویز فرموده و آن را افضل صدقات قرار داده است و قواعد قانونی چند به جهت حصول الفت مقرر کرده است.
خداوند ما را جزء مصلحین واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص32)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ.

زمانی که خداوند متعال خیر بنده ای را بخواهد او را نسبت به (مسائل) دین و معارف الهی، فقیه و دانشمند می کند. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص32)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل شرعی:
1. هر کس باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاج او واقع می شود یاد بگیرد یا طریقه احتیاط کردن در مسائل را بداند؛ فرقی ندارد مسائل عبادی باشد مثل نماز یا روزه یا مسائل غیر عبادی باشد مثل مسائل معاملات و ازدواج و مانند اینها. بنابر این یادگیری مسائل شرعی وام بانکی یا سود بانکی برای کسانی که مورد احتیاجشان هست طبق نظر مرجع تقلیدشان لازم است. (سیستانی: مسائلی را که احتمال می دهد به واسطه یاد نگرفتن در معصیت واقع می شود، یاد بگیرد.) (رساله مراجع م 11)
2. اگر برای انسان مساله شرعی رخ بدهد و بخواهد به پاسخ مساله شرعیش دست یابد، شرعا می تواند از چهار راه به پاسخ برسد:
1. اگر دسترسی به مرجع تقلید دارد از مرجع تقلید پاسخ را بشنود.
2. پاسخ را دو نفر عادل بیان کنند. (معنای عادل اختلافی است اکثر می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است.)
3. پاسخ را از کسی که به گفته اش اطمینان دارد، بشنود.
4. پاسخ مساله را در رساله مرجع تقلید یا استفتاء کتبی که انسان به درستی آن رساله یا استفتاء اطمینان دارد، ببیند. و چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر چهار راه گفته شده، بدست آورد شرعا اعتباری ندارد. (رساله مراجع م 5)
خداوند توفیق یادگیری احکام شرعی و عمل به دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» «به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]» (بحار، ج 68، ص 382)
در روایات اثرات اخروی فراوانی بر خوش اخلاقی ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1. مقام شب زنده دار: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آن که اخلاق خویش را نیکو گرداند خداوند او را به مقام روزه گیر شب زنده دار برساند. (عیون اخبار الرضا ج 2، ص 71)
2. نزدیک ترین فرد به پیامبر : پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: نزدیک ترین شما در روز قیامت به من نیک اخلاق ترین شماست. (صحیفة الإمام الرضا علیه السلام ؛ ص67)
3. آسان رسی حساب قیامت: امام علی علیه السّلام فرمود: اخلاقت را نیکوگردان تا خداوند حسابت را آسان گیر. ( امالی صدوق، ص 174).
4. از بین بردن گناهان؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «اخلاق نیک، گناهان را ذوب می‌کند [و آثار بد آن‌را می‌شوید]. ( کنز الفوائد،ج ‏1، ص 135)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 154)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. أمیرالمومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...لَا یَقعُدَنَّ فِی السُّوقِ إلَّا مَن یَعقِلُ الشّرَاءَ وَ البَیعَ.

در بازار ننشیند (شروع به‌کسب نکند ) مگر کسی که قبلا آداب و احکام خرید و فروش را آموخته باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 154)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره وام و تسهیلات:
1. اگر به کسی پولی قرض داده شود و در مقابل شرط اضافی و سود کند ربا و حرام است و فرقی بین بانک و غیر بانک نمی کند و اگر گرفتن سود بر اساس یک معامله شرعی مثل خرید و فروش نسیه و یا شراکت صحیح و مانند این دو باشد، اشکال ندارد. مثلا فردی نیاز به ماشین دارد به نظر تعدادی زیادی از مراجع می تواند با مراجعه به بانک و با گرفتن تسهیلات خودرو هم صاحب ماشین شود و هم سود پرداختی صحیح است به این صورت که مشتری وجه وام را به وکالت از بانک، ماشینی را نقدا برای بانک خریداری کند و هنگامی که ماشین را خریداری کرد از طرف بانک همان ماشین را به صورت نسیه با سود و اقساط مشخص به خودش بفروشد. ( مخالف :ایت الله سیستانی بین بانک دولتی و مشترک و بین غیر دولتی فرق می گذارند و برخی از مراجع مانند ایت الله بهجت وام دریافتی را صحیح نمی دانند مگر اینکه در برابر سود معامله ای با بانک انجام گیرد.؛ سیستانی استفتائات س 357رساله دانشجویی ج16 ص360 )
2. اگر در قرارداد شرکت ، مضاربه و وکالت مصرف خاصی معین شده باشد مثل خریدخانه یا ماشین و... بایدپول در همان مورد معین شده‌، مصرف شود تا اینکه پرداخت سود مبتلا به مشکل شرعی نشود. (استفتائات بهجت بانکها و موسسات دولتی و اعتباری س3990 و3997 ؛ جامع المسائل فاضل ج2،س 1015؛ مقام معظم رهبری اجوبه س1924مسائل جدید ج4 ص1553 )
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در مدح پیامبر فرموده است: «وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ؛ و تو دارای اخلاق بزرگ و برجسته ای هستی».(قلم: 4)
در روایات اثرات دنیوی فراوانی بر خوش اخلاقی ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1. کینه زدایى: برطرف ساختن کینه هایى که به تدریج در درون فرد رسوخ کرده، کارى بسیار سخت و گاهى غیرممکن است، اما مواجه شدن با روى گشاده، درمان کینه هاى سخت و دیرینه است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مى فرمایند: خوش رویى کینه را مى زداید.(کافی، ج 2، ص 103)
2. ایجاد محبت و الفت: خوش رویى به عنوان بهترین عامل جذب دل ها به افراد توصیه شده است.
امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: خوش رویى تو آتش دشمنى راخاموش مى سازد» (کافی،ج2،ص103) و مى فرماید: گشاده رویى باعث دوستى خلق است» (مستدرک، ج 8، ص 454)
3. افزایش روزی: امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: گنجینه های روزی در نرم خویی و گشاده رویی است (بحار،ج75،ص53)
4. افزایش عمر و آبادی سرزمینها: امام صادق علیه السلام فرمود:نیکوکاری و خوش خلقی، سرزمین ها را آباد می کند و بر عمرها می افزاید. (کافی،ج2،ص100)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص347)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حدیثی از امام رضا علیه السلام در رابطه با رزق و روزی حلال رسیده است که در بخشی از آن آمده است: مَنْ رَضِیَ بِالْیَسِیرِ مِنَ الْحَلَالِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ تَنَعَّمَ أَهْلُهُ.

هر کس به روزی حلال اندک راضی و خشنود باشد، هزینه زندگی اش سبک می شود و خانواده اش در نعمت خواهند بود ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص347)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نیروی کار و کارفرما:
1. اگر صاحب کار یا شرکت یا سازمانی با کارگر یا هر نیرویی قرارداد ببندد که مدت مشخصی کار کند و در آن اجرت و حقوق را تعیین کنند ، باید طبق قرارداد همان اجرت و حقوق پرداخت شود و نباید در پرداخت حقوق کوتاهی صورت گیرد و اگر در ضمن قرارداد شرط حلال و مجازی گذاشته شود باید طرفین شرعا طبق شرع عمل کنند. البته طرفین نمی توانند در ضمن قرارداد ترک واجبی یا انجام حرامی شرط کنند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی احکام العقد الاجاره و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره م9 و منهاج الصالحین ج2 م383)
2. نیروی کار در مدتی که قرارداد کاری بسته است شرعا نباید در آن مدت برای خودش یا دیگری کاری را انجام دهد که با حق صاحب کار منافات داشته باشد یا خلاف قانون باشد یا سبب کاهش کیفیت در کار بشود؛ لذا غذا خوردن در محل کار در مدت زمان اشتغال به کار چنانچه بدون رضایت صاحب کار حقش از بین می رود یا خلاف قانون باشد جایز نیست. و چنانچه این کار را انجام دهد به مدت زمانی که مشغول کار نبوده اجرت طلبکار نمی باشد و چنانچه اجرت کامل دریافت کرده باید برگرداند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی اجاره الثانیه، م4 و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره، م27 و منهاج الصالحین ج2 م456)
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در احادیث رسیده از امام رضا ( علیه السلام ) به وفور درباره خوشخویی سخن به میان آمده که برخی ذکر میشود:
1. سنگینترین عمل: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند: ما من شیی اثقل فی المیزان من حسن الخلق ؛ در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت ،چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. ؛ نیز فرمود: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست. ( عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37)
2. زن ندادن به بد اخلاق: فردی در در نامه‏ای به حضرت رضا علیه ‏السلام نوشت یکی از بستگانش به خواستگاری نزدش آمده ولی شخص بداخلاق و درشت‏خویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن. (وسائل الشیعه، ج14، ص54)
3. نابودی عمل: امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: بد اخلاقی عمل را تباه می کند، چنانکه سرکه عسل را تباه می کند. (عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37)
4. بیشترین عامل بهشتی شدن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی بیشترین چیزی که به وسیله ی آن (افراد) داخل بهشت می شوند سؤال شد. حضرت فرمودند: تقوای الاهی (پرهیزگاری) و خوش اخلاقی.( عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 38)
5. نزدیکترین فرد به پیامبر: امام رضا علیه السلام به نقل از جدشان می فرماید: نزدیک ترین شما به من در روز قیامت، خوش اخلاق ترین شما و بهترین شما نسبت به اهلش است (عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص38)
خداوند به همه اخلاق خوش عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code