بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(کامل الزیارات؛ النص؛ ص303)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت رضا علیه السلام. از حضرت جواد علیه السلام روایت است که می فرمایند: مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی فَلَهُ الْجَنَّةُ.

پاداش زیارت قبر پدرم بهشت است. (کامل الزیارات؛ النص؛ ص303)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره آداب زیارت:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده زیارت قبر مولایمان حضرت علی بن موسی الرضا علیهما السلام است که برخی روزها به عنوان ایام مخصوص زیارتی نامیده شده است و طبق برخی نقلها فردا روز زیارتی حضرت رضا علیه السلام است.
2. به مناسب روز زیارتی، به برخی از آداب زیارت اشاره می شود:
وضو داشتن و ‏غسل زیارت نمودن، پوشیدن لباس نو و تمیز، دوری از سخنان بیهوده و لغو، اذن دخول خواندن، و در هنگام تشرف ذکر گفتن و گامها را کوتاه برداشتن، خواندن زیارت نامه هایی که از ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده (مثل زیارت امین الله و جامعه کبیره) توجه به معانی آن‌ها، خواندن نماز زیارت، تلاوت کردن قرآن و هدیه کردن ثواب آن به روح مطهر حضرت رضا و در نزد قبر امام معصوم توبه و استغفار کردن و برخی از آداب دیگر که مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح به آنها اشاره کرده است.
3. زیارت و نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. (آیت الله مکارم: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟ نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هر چند بهتر، اهدای ثواب است.) (عروه الوثقی، کتاب الاجاره، مسائل متفرقه، م 16 ؛ مکارم، استفتائات سایت)
4. در شرایط فعلی (شیوع بیماری) که توصیه به در خانه ماندن می شود زیارت از راه دور توصیه می شود که در منابع دینی استحبابش در احادیث وارد و تاکید شده است که زائر می تواند از همان منزل و همان شهری که هست با خواندن زیاتنامه و نماز آن از فیض زیارت بهره ببرد و با حضرت ارتباط بگیرد.
خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به روایتی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون، ج2، ص217)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
امام رضا(علیه السلام ) موقع خداحافظی ،بارهابا قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله ) و آله وداع می‌کرد و با صدای بلند می‌گریست و می‌فرمود:
« فَإِنِّی أَخْرُجُ مِنْ جِوَارِ جَدِّی ص فَأَمُوتُ فِی غُرْبَةٍ وَ أُدْفَنُ فِی جَنْبِ هَارُونَ؛

من از کنار جدّم می‌روم و در غربت می‌میرم و در کنار قبر هارون دفن می‌شوم (عیون، ج2، ص217)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چرا به امام رضا(علیه السلام) غریب می‌گویند؟
اولا : لقب غریب الغرباء در ادعیه برای امام حسین(علیه السلام) نقل شده است(اقبال الاعمال، ج۳، ص۳۴۷) نه برای امام رضا(علیه السلام)؛ البته لقب غریب برای امام رضا(علیه السلام) توسط امام علی و امام صادق و خود امام رضا(علیه السلام) نقل شده است(کافی، ج4، ص147 و ج4، ص581)
علت غربت امام رضا(علیه السلام) چیست؟
1. جدایی از خانواده و قبر پیامبر وشهادت در غربت:همانطور که در حدیث بالا نقل شد، امام موقع خداحافظی گریه می کرد و خودش را غریب نامید واین غربت به زور توسط مامون انجام شد.
2. دفن کنار هارون: یکی دیگر از دلایل غربت امام رضا(ع) دفن شدن او در کنار هارون الرشید است. مسلماً هیچ مؤمنی دوست ندارد در کنار قاتل پدر خود دفن شود(حدیث بالا)
3. انکار امامت حضرت توسط شیعیان و نمایندگان پدر بزرگوارش:وکلای امام کاظم (علیه السلام) امامت امام رضا (علیه السلام) را انکار کرده ،و به خاطر اینکه اموال را به صاحب اصلی ندهند، ادعا کردند که موسی بن جعفر(ع) زنده است و غایب شده و روزی برای برپا ساختن عدل به روی زمین باز خواهد گشت(کافی، ج۴، ص۱۴۷ و ج۴، ص۵۸۱)
4. انکار امام جواد علیه‌السلام به عنوان فرزند حضرت:برخی از مردم و حتی نزدیکان امام گفتند:تو امام نیستی چون فرزند نداری،با اینکه امام،حضرت جواد را به عنوان جانشین معرفی کرده بود وجواد الائمه را به عنوان فرزند ایشان قبول نکردند و برخلاف میل امام، نسب شناسی آوردند و او تایید کرد و با این قضیه امام را گریاندند.( کافی، ج ۱، ص ۳۲۲)
5. تحمیل ولایت عهدی بر امام رضا علیه‌السلام:بدون شک امام رضا علیه‌السلام، با خواست و اجبار مامون از مدینه خارج و به مرو آمد. (عیون ، ج ۲، ص ۲۱۷) و ولایت عهدی، بر امام تحمیل شد تا امام را دوستدار دنیا معرفی کند
6. مامون ادعای محبت امام را میکرد و حتی ادعای شیعه بودن داشت و خودش امام را شهید کرد،ولی مردم با دیدن تظاهر و ریاکاری های مأمون فریفته رفتار او شده و گمان داشتند که امام در آسودگی بوده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و مامون با ظاهرسازی در شهادت امام گریه میکرد(عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 241)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند:
...فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر ... .

خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خود خواهی. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر:
1. یکی از شرایط شکسته شدن نماز در سفر این است که سفر حرام نباشد و چنانچه سفر انسان سفر حرامی باشد باید در مسافرت نمازش را کامل بخواند و این نکته قابل توجه عزیزانی که فکر می کنند کامل خواندن نماز در سفر بهتر است در حالی که اگر کامل نماز خواندن در سفر بهتر بود خداوند آن را برای معصیت کار خودش قرار نمی داد.
2. حرام بودن سفر دارای مصادیق مختلفی است مثل اینکه گاهی اوقات خود سفر، سفر گناه است مثل اینکه خانمی برای سفری که شرعا واجب نیست مثل زیارت امام رضا علیه السلام بدون اجازه شوهر سفر کند یا به نظر اکثر مراجع فرزندی که با منع و نهی یکی از والدین سفر کند و سفر کردن سبب اذیت و ناراحتی والدین شود. (آیت الله سیستانی: اگر علت اذیت شدن آنان دلسوزی شان برای فرزند باشد، هر چند نهی نکرده باشند.)
یا گاهی اوقات هدف از سفر مسافر، هدف گناه و حرام است مثل اینکه فرد برای معامله حرامی یا به هدف ارتباط نامشروعی به مکانی سفر کند یا به هدف شرکت در یک مجلس حرام، مسافرت کنند. (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، الشرط الخامس، قبل از مساله27 ؛ توضیح المسائل مراجع، نماز مسافر، شرط پنجم و م 1295)
3. نسبت به حکم کامل خواندن و شکسته خواندن در بازگشت از سفر معصیت هر کدام عزیزان به نظر مرجع تقلیدشان مراجعه کنند و در این فرصت کوتاه مجالی برای توضیح این مطلب نمی باشد. (حضرت امام: در برگشت از سفر اگر از گناه خود توبه کند و سپس برگردد، باید نماز را شکسته بخواند. سیستانی: باید نماز را شکسته بخواند به شرطی که آن برگشت، خودش سفر معصیت نباشد. فرقی ندارد که برگشتن به تنهایی هشت فرسخ باشد یا نباشد. مکارم: اگر توبه کرده یا در بازگشت آلوده به معصیت نیست، باید نماز را شکسته بخواند به شرطی که برگشت هشت فرسخ باشد.) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر م32 ؛ رساله مراجع م1302)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین مرقد منور امام رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( ینابیع الموده قندوزی، ص341+ فرائد السمطین، ج 2، ص 188 )

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
اهل سنت از پیامبر(ص) نقل شده است که در مورد زیارت امام رضا(ع) فرمودند:
ستدفن بضعه منی بخراسان لا یزورها مومن الا اوجب الله له الجنه و حرم جسده علی النار:

«پاره‌ای از تن من در خراسان مدفون خواهد شد. هرمؤمنی به زیارت او برود،خداوندبهشت را بر او واجب و آتش جهنم را بر بدن او حرام خواهد کرد ( ینابیع الموده قندوزی، ص341+ فرائد السمطین، ج 2، ص 188 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

فضایل زیارت امام رضا(ع) مخصوص شیعیان نیست،بلکه در کتب اهل سنت نیز نقل شده است که برخی ذکر میشود:
- عایشه از پیامبر(ص) نقل می‌کند که فرمود: «کسی که فرزندم در طوس را زیارت کند، گویی یک حج به‌جا آورده است. عایشه پرسید: یک حج؟ حضرت در پاسخ فرمود: دو حج. عایشه پرسید: دو حج؟ حضرت پاسخ داد: سه حج. عایشه ساکت شد. سپس حضرت فرمود: اگر سکوت نمی‌کردی تا هفتاد حج برمی‌شمردم ( ینابیع الموده، قندوزی حنفی، ، ص341)
-علمای اهل سنت از از پیامبر(ص) نقل کرده اند که فرمود: زود است که پاره اى از تن من در خراسان دفن شود. هیچ غصه دارى او را زیارت نمى کند جز آن که خداوند غصّه او را برطرف خواهد کرد و هیچ گناهکارى او را زیارت نمى کند جز آن که خداگناهش را بیامرزد.( مودة القربى، ص 140، ینابیع المودة، ص 265)
-ابن حبان یکی از بزرگان اهل سنت در کتابش گوید: هنگامى که طوس بودم هیچ گرفتارى بر من عارض نمى شد جز آن که به زیارت قبر على بن موسى الرضا ـ صلوات الله على جدّه و علیه ـ مى رفتم و از خداوند متعال مى خواستم که آن گرفتارى را از من دور کند، خداوند نیز دعایم را مستجاب کرده و آن گرفتارى ها را از من برطرف مى ساخت. و این مطلبى است که به طور مکرّر آن را تجربه نموده ام و در هر بار نیز گرفتارى ام برطرف شده است. خداوند ما را بر محبّت مصطفى و اهل بیتش ـ صلى الله علیه و علیهم اجمعین ـ بمیراند»(الثقات، ج ۸، ص ۴۵۶ و ۴۵۷)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال ج1 ص: 128)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
....ثَلَاثٌ‏ لَمْ‏ یَجْعَلِ‏ اللَّهُ لِأَحَدٍ مِنَ النَّاسِ فِیهِنَّ رُخْصَةً بِرُّ الْوَالِدَیْنِ بَرَّیْنِ کَانَا أَوْ فَاجِرَیْنِ وَ وَفَاءٌ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ.

سه صفت اخلاقی است که خداوند به احدى اجازه مخالفت با آنها را نداده است (خواه طرف مقابل نیکوکار باشد یا بدکار) نیکى به پدر و مادر، وفاى به عهد و أداى امانت. (خصال ج1 ص: 128)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره امانت:
1. اگر انسان مال کسی را به عنوان امانت و نگهداری قبول کرده است از آن مال نمی تواند استفاده کند مگر اینکه از صاحبش اجازه بگیرد.
2. کسى که امانت را قبول مى‏کند، اگر براى ‏آن، ‏جاى مناسبى ندارد، باید جاى مناسب تهیه نماید و طورى آن را نگهدارى کند که مردم نگویند در امانت‏ خیانت کرده و در نگهدارى آن کوتاهى نموده است و اگر در جایى که مناسب نیست بگذارد و تلف شود باید عوض آن را بدهد. (رساله مراجع م 2334)
3. اگر امانت دهنده و صاحب مال فوت کند، امانت دار باید مال را به وارث او برساند، یا به وارث او خبر دهد، و چنانچه مال را به وارث او ندهد و از خبر دادن هم کوتاهى کند و مال تلف شود علاوه بر اینکه گهنکار است، ضامن است. (رساله مراجع م 2339)
خداوند توفیق حفظ و نگهداری صحیحِ امانتهای الهی را به ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 255)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر(ص)در مورد ثواب زیارت امام رضا(ع)فرمودند: سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا یَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَیَّ النَّار:

به زودی پاره‏ی تن من در سرزمین خراسان دفن می‏شود که هیچ مؤمنی او را زیارت نمی‏کند، مگر این که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پیکرش را بر (آتش) دوزخ حرام می‏سازد.(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 255)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(ع) نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1-رهایی از جهنم: رسول خدا(ص)فرمود:به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد، هیچ مومنی او را زیارت نمی کند، مگر آن که خدای عزوجل بهشت را بر او واجب و جسدش را بر آتش حرام می گرداند.»
2-استجابت دعا: امام رضا(ع) می فرماید:من ظالمانه با سم کشته و در سرزمین غربت دفن خواهم شد، پس هر کس برای زیارت من سفر کند، دعایش مستجاب و گناهانش بخشوده خواهد شد»( وسایل الشیعة، ج 14، ص 562)
3-برطرف شدن غم و اندوه:پیامبر(ص) فرمود: بزودی پاره ای از تن من در خراسان دفن می شود، هیچ غمگینی او را زیارت نمی کند مگر اینکه خدا غم از دلش بزداید(روضة الواعظین،ج1، ص 234)
4-ثواب شهید: امام صادق «علیه السلام» فرمودند:یکی ازنوه های من درسرزمین خراسان در شهری که به آن طوس می گویند، کشته خواهد شد. هرکس او را زیارت کند در حالی که حقش را بشناسد، خدا به او اجر هفتاد شهید از شهیدانی که باایمان و از روی حقیقت جلوی رسول خدا به شهادت رسیده اند، خواهد داد ( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 584)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(دعائم الإسلام ؛ ج‏1 ؛ ص100)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:
یَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ بَیْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِینَ‏ مِنْ آثَارِ الْوُضُوء.

فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه ی امّت ها در حالی محشور می کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی های نورانی دارند. (دعائم الإسلام ؛ ج‏1 ؛ ص100)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام وضو:
1. یکی از افعال وضو بعد از شستن صورت و دستها، مسح سر و مسح پا می باشد.
2. مسح پا باید با رطوبتی که از آب وضو در کف دو دست باقی مانده صورت بگیرد، لذا هنگام مسح سر، دست به قسمت بالای پیشانی نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا رطوبت دست با رطوبت صورت مخلوط نشود.
سؤالی که در اینجا ممکن است در ذهن مؤمنین ایجاد شود این است که اگر در هنگام مسح سر به هر دلیلی دست به پیشانی یا صورت برخورد کند و رطوبت دست با رطوبت صورت مخلوط شود، آیا وضو باطل می شود؟
در جواب عرض می شود که اگر با همان قسمت از دست که رطوبت صورت با آن مخلوط شده، مسح پا انجام شود، وضو صحیح نیست؛ اما اگر با قسمت دیگری از کف و انگشتان دست که آب صورت با آن مخلوط نشده، مسح پا انجام شود، به فتوای همه مراجع وضو صحیح است. حتی به فتوای تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای با پشت دست نیز می توان مسح پا را انجام داد. (مکارم: کشیدن مسح با ساعد و پشت دست جایز نیست.) (اقتباس از عروه ج1 فصل فی افعال الوضوء م23 و 24 و 25 و 28 ، رساله مراجع م 249 و253 و 256 ، رساله آموزشی ج1 درس 13 ، تحریر، واجبات وضو م 16 ، منهاج الصالحین م90 ، سایت مکارم، احکام وضو، مسح پاها)
خداوند متعال توفیق بندگی به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضاعلیه السلام در مورد فضیت زیارت خودشان فرمودند إنّی سَاقُتَلُ بالسَّمِّ مظلوماً فَمَن زارَنی عارفاً بِحَقّی غَفَرَاللهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَاَخَّرَ:

من مسموم می شوم و مظلومانه به شهادت می رسم، هر کس مرا زیارت کند و معرفت به حق من داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را می آمرزد. (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فضایل فراوانی برای زیارت امام رضاعلیه السلام نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1-ثواب یک ملیون حج: امام جواد «علیه السلام» فرمود: « به خدا سوگند کسی که او را زیارت کند در حالی که حق او را می شناسد، به اندازه یک میلیون حج پاداش دارد»( بحار، ج 101، ص 33)
2-ثوابی بالاتر از ثواب زیارت امام حسین علیه السلام: علی بن مهزیار از امام جواد«علیه السلام» سوال کرد: آیا زیارت حضرت رضا «علیه السلام» فضیلت بیش تری دارد یا زیارت امام حسین «علیه السلام» حضرت فرمود:«زیارت قبر پدرم با فضیلت تر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین می روند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت می کنند»( کافی، ج 4، ص 584)
3-فریادرسی توسط امام در مواقف: امام رضاعلیه السلام می فرماید: هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمی یابم و از هولهای رستاخیز می رهانم. آن گاه که نامه های اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان.( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 35)
4-شفاعت : حضرت رضا «علیه السلام» فرمود: هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 583)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏2، ص: 401)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند:
الْمَرَضُ‏ لِلْمُؤْمِنِ‏ تَطْهِیرٌ وَ رَحْمَةٌ وَ لِلْکَافِرِ تَعْذِیبٌ وَ لَعْنَةٌ وَ إِنَّ الْمَرَضَ لَا یَزَالُ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى لَا یَکُونَ عَلَیْهِ ذَنْبٌ.

بیماری برای مومن، پاک شدن از گناهان و رحمت خداوند متعال است، و برای کافر عذاب و لعنت است. بیماری از مومن زدوده نشود تا آنگاه که همه گناهانش پاک شود و گناهی بر او باقی نماند. (وسائل الشیعة، ج‏2، ص: 401)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند مساله شرعی درباره بیماری واگیردار(کرونا):
1. در زمان فعلی حضور در تجمعات یا مراسم شادی یا مراسم عزاداری یا دیگر برنامه های عمومی چنانچه از طرف نهادهای مسئول منعی اعلام نشده با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی فی نفسه اشکال ندارد.
2. کسی که دارای بیماری واگیرداری هست چنانچه بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او جایز نیست ولی در صورت معلوم نبودن سرایت بیماری تکلیفی ندارد، اما اگر حاضرین می ترسند ضرری بر آنان وارد شود و اجتماع آنان هم در جاهای عمومی مثل مسجد ها و میدان ها و ... قرار دارد می توانند با اجازه گرفتن از حاکم شرع مانع حضور او در اجتماع شوند.
3. کسی که دچار بیماری واگیردار هست چنانچه بیماریش به دیگران سرایت کند و باعث فوت یا نقص عضوی و مانند آن شود، ضامن است. (مقام معظم رهبری، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ سایت شبیری زنجانی، پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا، تاریخ 12/12/ 1398)
خداوند متعال بلاها را از بلاد اسلامی خاصه کشور ایران دفع بفرماید و همه مریض های اسلام را به حق حضرت رضا علیه السلام شفای عاجل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی: ج9، ص335)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت امام جواد(ع) پرسیدند که زیارت پدر شما افضل است یا زیارت امام حسین(ع)؟ حضرت فرمودند:
زیارهْ ابی‌افضل، و ذلک ان ابا عبدالله ع‌یزوره کل الناس و ابی لا یزوره الا الخواص من الشیعه؛

زیارت پدرم برتر است، چون به زیارت حضرت اباعبدالله(ع) همگان می‌روند و لیکن پدرم را زیارت نمی‌کنند مگر خاصان شیعه.» (کافی: ج9، ص335)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

مراد امام از خاصان شیعه : شیعیان دوازده امامی هستند زیرا هر که حضرت امام رضا(ع) را امام می‌داند بقیه ائمه را نیز امام می‌داند، چون تنها شیعه اثنا عشری زیارت آن حضرت می‌کنند و زیارت آن امام دلیل تشیع است و فرق دیگر شیعه چون واقفیه (هفت امامی) و زیدیه(4امامی) واساعیلیه(6امامی) فقط به زیارت حضرت امام حسین(ع) می‌روند.
زیارت امام رضا (ع)، در حقیقت نماد اعتقاد به تشیع اثنا عشری و تبلیغ آن است. از این رو، زائران حرم رضوی باید بدانند، زیارت آنان از نقطه نظر اعتقادی در میان فرق و مذاهب اسلامی و شیعی چه معنا و مفهوم ارزشمندی دارد.
بنا بر این روایت منحصر به زائران حضرت رضا در عصر ائمه نیست و حکمی ثابت برای همیشه است. از آن جا که زیارت حضرت رضا (ع) به معنای آن است که ایشان امام هشتم شیعیان است و فرزندان ایشان امامان بعدی اند تا امام دوازدهم، در حقیقت نفی فِرَق و مذاهب دیگر اسلامی است. اقدام به چنین عملی آن هم در زمان امام جواد(ع) با وجود فرقه های گوناگون در میان مسلمانان و شیعیان بسیار حائز اهمیت بوده و تثبیت اعتقاد به تشیع اثنا عشری بشمار می رفت. از این رو، زیارت آن حضرت را در آن مقطع افضل از زیارت خانه خدا، زیارت حرم نبوی و زیارت امام حسین(ع) شمردن کاملا منطقی و قابل درک است. می توان گفت: روایاتی از این قبیل به یک معنا سیاسی و برای حفظ مکتب تشیع اثنا عشری بوده است، چنان که روایات فراوانی که برگزاری مجالس عزاداری و ذکر مصائب اهل بیت رسول خدا و دادن وعده پاداش فراوان برای آن را راه کاری سیاسی برای حفظ مکتب دانسته اند. (صحیفه امام خمینی، ج8، ص527 ـ 529)
خداوند زیارت با معرفت به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏6، ص: 397)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره فضیلت خواندن نماز روزهای یکشنبه ماه ذی القعده می فرمایند:
...یُنَادِی جَبْرَئِیلُ أَنَا الَّذِی آتِیکَ مَعَ مَلَکِ الْمَوْتِ أَنْ یَرْفُقَ بِکَ وَ لَا یَخْدِشُکَ أَثَرُ الْمَوْتِ إِنَّمَا تَخْرُجُ الرُّوحُ مِنْ جَسَدِکَ سَلًّا... .

جبرئیل ندا می کند: من در وقت مرگ با ملک الموت می آیم و به تو مهربانی می کنم و اثر مرگ به تو صدمه نمی زند و روح به آسانی از بدنت خارج می شود. (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏6، ص: 397)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

1. یکی از نماز های مستحبی در ماه ذی القعده که ثواب زیادی برای آن در روایات اهل بیت علیهم السلام نقل شده است، نماز روزهای یکشنبه ماه ذی القعده می باشد، که معروف به نماز توبه است که به امید ثواب در غیر ماه ذی القعده نیز می توان آن را انجام داد. (إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج‏1، ص: 308 ؛ امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع، سوال شماره 924766)
2. کیفیت این نماز به این صورت است که غسل کند و برای نماز وضو بگیرد (یا قبل از غسل وضو بگیرد) و سپس دو نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نماز یکشنبه ماه ذی القعده بجا آورد که در هر رکعت یک بار سوره حمد و سه بار سوره توحید و یک مرتبه سوره ناس و یک مرتبه نیز سوره فلق خوانده می شود و پس از پایان چهار رکعت، هفتاد مرتبه استغفار کرده و بعد از آن ذکر "لا حول و لا قوه الا بالله" را می گوید و در پایان این دعا را می خواند. «یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ»(آیت الله شبیری زنجانی: ذکرهای نماز بعد از قرائت سوره ها و قبل از رکوع انجام شود.) (مفاتیح الجنان، اعمال ماه ذی القعده ؛ آیت الله مکارم، مفاتیح نوین، اعمال ماه ذی القعده ؛ استفتائات آیت الله شبیری زنجانی، مساله 2434)
3. نمازهای مستحبی از جمله نماز روزهای یکشنبه ماه ذی القعده ویژه گیهایی دارند که به دو مورد اشاره می شود:
الف: نماز مستحبی را می توان نشسته خواند؛ حتی نیز می توان نماز مستحبی را در حال راه رفتن خواند که در این صورت رعایت قبله لازم نیست و برای انجام رکوع و سجده با سر اشاره می شود. (عروه الوثقی، فصل فی احکام الصلوات المندوبه)
ب: کسی که نماز قضا دارد می تواند نماز مستحبی بخواند. البته کسی که نماز قضا دارد نباید در انجام آن کوتاهی و سهل انگاری کند. (توضیح المسائل مراجع م 1372 و 1373)
خداوند متعال توفیق بندگی و عبادت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(انبیا ، آیه 107 )

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن مى ‏فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ:

ما تو را جز رحمت برای جهانیان نفرستادیم.(انبیا ، آیه 107 )

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

قرآن 1400 سال قبل صلح جهانى را براى عالم بشریت مژده داده و مى ‏فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ:اى کسانیکه ایمان آوردید همگى در صلح درآیید و از پیروى راه شیطان بپرهیزید.(آیه 208 بقره)
اولین شخصیت در عالم بشریت که اقدام به دیپلماسى واقعى صلح جویانه نموده و سفیران و هیئتهاى سیاسى و دیپلماتیک را به پادشاهان مصر، حبشه، فارس و... گسیل داشت، پیامبر اسلام بود.
مسلمانان همه روزه نمازهاى پنجگانه خویش را به عالیترین شعار صلح، دوستى، محبت و رحمت به شعار (السلام علیکم و رحمه الله و برکاته) به پایان مى‏رسانند
تمام سوره های قرآن با کلمه (بسم الله الرحمن الرحیم) شروع میشود جز سوره توبه که اظهار برائت و بیزاری از کفار است.
زمانیکه پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم گروههاى جنگی و نظامى خویش را گسیل مى‏داشت اکیداً به ایشان سفارش مى‏فرمود که مو سفیدان، پیرمردان، اطفال و زنان را بقتل نرسانید، خیانت نکنید، صلح را در پیش گیرید.
اصطلاح (سلام)، (صلح) و مشتقات آن در بیش از یکصد آیه از قرآن عظیم تذکر یافته است و بالعکس اصطلاح جنگ یا حرب و مشتقات آن بجز در شش مورد بکار نرفته است.
بعد ازاینکه مسلمانان به فتح عظیم، فتح مکه نائل آمدند، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: الیوم یوم المرحمه :امروز روز مهربانى و عطوفت است.( المغازی؛ ج 2، ص 822.)
خداوند نعمت همه ما را جزء مصلحین واقعی قرار دهد به برکت صلوت بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 17 ص: 424)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند:
الْجَالِبُ مَرْزُوقٌ وَ الْمُحْتَکِرُ مَلْعُون‏.

کسی که ارزاق مردم را می آورد و در اختیارشان قرار می دهد روزی می خورد ولی محتکر و کسی که احتکار می کند نفرین شده و ملعون است. (وسائل الشیعه، ج 17 ص: 424)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حکم شرعی احتکار:
1. احتکار یعنی نگهدارى و انبار کردن اموال مورد نیاز مردم به منظور افزایش قیمت آن؛ در حالى که مراکز دیگر چنین مالى را عرضه نکنند.
2. احتکاری که در روایات حرام شمرده شده به نظر برخی از مراجع از جمله حضرت امام و امام خامنه ای فقط در غلات چهارگانه(گندم و جو و خرما وکشمش) و روغن حیوانی و روغن نباتی مورد نیاز طبقات مختلف اجتماعی، می باشد البته به نظر برخی از مراجع احتکار شامل هر کالای ضروری و مورد نیاز مردم است. (مکارم، بهجت: احتکار یعنی انبار کردن کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم، به قصد آنکه بتواند با قیمت بالاتر به فروش برساند مشروط بر اینکه به اندازه کافی آن کالا در بازار وجود نداشته باشد.)
3. مطابق نظر امام خامنه ای و حضرت امام چنانچه کالایی مورد نیاز ضروری مردم باشد و انبار کردن آن منع قانونی داشته باشد، هر چند حکم احتکار را ندارد، ولی با توجه به اینکه انبار کردن منع قانونی دارد، انبار کردن حرام است. (تحریر الوسیله،کتاب المکاسب و المتاجر، مساله 23 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1468 ؛ استفتائات حضرت امام، ج3 س: 101 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 50 ؛ مکارم، استفتائات، احکام پزشکی، متفرقه پزشکی ؛ هدایه العباد(للصافی) ج1 م 1718 و 1719 ؛ بهجت، استفتائات ج 3 ص: 257 س 4222 و جامع المسائل (بهجت)، ج‌2، ص: 541)
خداوند متعال توفیق خدمت به خلق خودش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 59 احزاب)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره فلسفه حجاب می فرماید:
یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً:

ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادرهای خود فروپوشند که این کار برای این که آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند(آیه 59 احزاب) قرآن در این آیه فلسفه حجاب را شناخته شدن زنهای مومن از بقیه زنها و نیز اذیت نشدن میداند.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

حجاب فلسفه هایی دارد که به برخی اشاره میشود:
1. آرامش روانی: وقتی بین زن و مرد حریم نباشد; میل و غریزه ای که در طرفین است افزایش می یابد. غریزه جنسی به گونه ای است که هر چه بیشتر از آن استفاده شود; سرکش تر می شود و هر چه بر روی آن مهر زده شود مهار می گردد.
2. پایداری خانواده: اگر حجاب با کیفیت خاص خود در خانواده برقرار باشد و زن به جز مرد خود به کسی نگاه نکند و تمام توجهش به مردش باشد; عشق و محبت خود را در او خلاصه خواهد کرد و مرد هم اگر این طور باشد; زندگیشان بسیار شیرین و با صفا خواهدشد.
3. استواری جامعه: اگر زن و مرد هر یک به آنچه وظیفه اسلامی آنان است عمل کنند. یعنی زنان با حجاب کامل وارد اجتماع شوند; چشم طماع مردان هوسباز را از خود دور نگه داشته و بدون دغدغه کار خود را به نحو احسن انجام می دهند. مردان هم به کارها و فعالیتهای اجتماعی خود ادامه می دهند
4. حفظ ارزش و مقام زن: چون مردان خود را نسبت به زنان نیازمند می بینند; اگر زن خود را از نظرهای شهوانی آنان دور نگه دارد موجب ارزش او می شود. زیرا مردان با مشاهده مرز میان خواهش و رسیدن به زن، وی را به چشم مروارید گرانبهایی می بینند که به علت قرار گرفتن در صدف حجاب، به آسانی نمی توان به آن دست یافت. از نظر اسلام نیز زن هر اندازه عفیف تر باشد; ارزش و احترامش بهتر محفوظ می ماند.
خداوند حجاب فاطمی به زنان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول، النص ص: 489)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند:
... اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... .

کوشا ترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (تحف العقول، النص ص: 489)

امام حسن عسکری (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

به مناسبت روز عفاف و حجاب چند نکته کوتاه درباره پوشش شرعی:
1. حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دین است که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد‌، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرت‌های نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده می‌شود لذا هم بر مردان و هم زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشند و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است سه شرط دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمی‌پوشاند یا لباسهای نازک و بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام می‌باشد.
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد بنابر این زنی که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده باید آن را از نامحرم بپوشاند. ( رساله جامع م 1460)
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم به دست رضا خان(1314ه ش) ؛ روز عفاف و حجاب
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره حجاب می فرماید: وَلَا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا: ( زنان با ایمان):زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پیداست(آیه 31 نور)
ام سلمه نقل مى کند که بعد از نزول آیه «یدنین علیهن من جلابیبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشکى خارج مى شدند به گونه اى که به نظر مى رسید بر سر ایشان کلاغى نشسته است. (الدر المنثورسیوطی، ج 5، ص 221)
از تاریخ استفاده می‏شود که در صدر اسلام حتی یهودی و نصاری هم نوعی حجاب داشتند. البته حجاب‏های آنان با حجاب‏های مسلمین فرق داشته است.
برای اثبات حجاب اجباری استدلال میشود که :
1. اصل وجوب حجاب در آیه نقل شده( 31 نور) و دهها روایت نقل شده است.
2. امر به معروف ونهی از منکر نیز واجب است .
3. نهی از منکر عملی از وظایف حکومت اسلامی است (اَلَّذینَ إن مَکَّناهُم فِی الأرضِ ... اَمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ : کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم .. به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند )
بنابراین چون بدحجابی منکر است، مبارزه با بی حجابی و داشتن حجاب اجباری است.
4. از طرفی عمل به قوانین هر جامعه ای لازم است و در جمهوری اسلامی حجاب در قانون اساسی آمده است(مثل : عمل به قوانین رانندگی)
خداوند حجاب فاطمی به زنان ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: که از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوال شد کدام یک از مومنین از همه زیرک تر می باشد، حضرتش فرمودند:
أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ، وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً.

آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ارث:
1. هنگامی که انسان فوت می کند قبل از اینکه ارثیه میان ورثه تقسیم شود، چنانچه میت دارای بدهکاری باشد واجب است ورثه ابتدا بدهی های میت را از اموالی که میت بجا گذاشته، جدا و پرداخت کنند؛ هر چند میت به پرداخت بدهکاری هایش وصیت نکرده باشد‌؛ لذا به نظر اکثر فقها اگر فرزندان بدانند که میت خمس یا زکات بدهکار است باید خمس و زکات اموالش را پرداخت نمایند هر‌چند وصیت نکرده باشد.(سیستانی: اگر اهل خمس نبوده و وصیت به اداء خمس نکرده باشد واجب نیست.)
2. اموالی که از میت بعد از کسر بدهکاری های‏ میت و بعد از عمل به وصیت نامه شرعی میت، باقی می‌ماند متعلق به همه ورثه می‌باشد و تا زمانی که اموال تقسیم نشده است هیچ یک از ورثه بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه‏ حق تصرف در آن اموال را ندارند. و چنانچه دخل و تصرفی انجام دهند‏ علاوه بر معصیت بودن‌، مدیون و ضامن می باشند.
3. در‏ تقسیم‏ ارثیه‏،‏ پسر‏ دو ‏برابر دختر ارث می برد فرق ندارد میت پدر باشد یا مادر.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
فلسفه حجاب و عفاف درجامعه و علت بی حجابی در کلام امام رضاعلیه السلام بیان میشود:
1-فلسفه حجاب و عفاف:امام رضا علیه السلام درباره فلسفه حجاب و حرام بودن نگاه به نامحرم فرمودند: لِمَا فِیهِ مِنْ تَهْیِیجِ الرِّجَالِ وَ مَا یَدْعُوا التَّهْیِیجُ اِلَی الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِیمَا لَا یَحِلُّ ...:«نگاه کردن به موهای زنان شوهردار وغیرشوهردار، حرام است؛ زیرا این نگاه، مرد را تهییج و تحریک می‌کند. و تهییج، شخص را به فساد و داخل شدن در حرام و اعمال ناپسندیده می‌کشاند(علل الشرایع،ج 2، ص 565)
2- یکی از عوامل تشویق زنان به حجاب و عفاف
روزی حسن بن جهم به محضر امام رضا علیه السلام مشرف شد. وی متوجه شد که حضرت، ظاهری آراسته دارد و خضاب هم کرده است. با تعجب پرسید: «خضاب کرده‌اید؟» امام فرمود: بله، با حنا و برگ نیل خضاب کرده‌ام؛ مگر نمی‌دانی که این کار، سودی فراوان دارد؛ از جمله آنکه همسر تو دوست دارد در تو همان زیبایی و آراستگی را ببیند که تو دوست داری در او ببینی (مکارم الأخلاق طبرسی، ص 81)
3-یکی از علل بی عفتی در جامعه:
حضرت رضا علیه السلام در سخن دیگری فرمود:زنان یهود از عفت بیرون رفتند و فاسد شدند، و چنین نشدند مگر به دلیل کم‌توجهی شوهران به آرایش و نظافت خود.» (مکارم الأخلاق طبرسی، ص 80)
البته دلیل دیگر حجاب، اذیت نشدن خود زنان است که قرآن می فرماید:ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ(آیه 59 احزاب)
خداوند حجاب اسلامی را به زنان و غیرت اسلامی را به مردان عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدو آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت کاظم علیه السلام روایت شده که می فرمایند:
إِنَ‏ الصَّلَاةَ فِی‏ الصَّفِ‏ الْأَوَّلِ‏ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.

نماز در صف اول جماعت همانند جهاد در راه خداوند متعال است . (من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره اقتدا به نماز جماعت:
1. در نماز جماعت بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند.(ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. مشهور؛ مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن بر خلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م 1418 ؛ بهجت استفتائات ج2 س2672)
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع خود را به امام جماعت برساند. و به فتوای برخی از مراجع اگر در سجده خود را به امام جماعت برساند، جماعت صحیح است. (خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی، مکارم: خودش را به رکوع برساند.) (رساله مراجع م1442)
3. اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد(بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند.(مشهور) (رساله مراجع م 1441)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: إنتظار الفرج من الفرج: انتظار فرج، جزیی از فرج است.( الغیبة طوسی، ص276)
منتظِر حقیقی کسی است که زمینه را برای منتَظَر( فرد مورد انتظار) آماده کند، یعنی همانطوری که وقتی منتظر مهمان هستیم برایش غذا مهیا می کنیم و خانه را جارو و تمیز می کنیم، باید برای ظهور امام نیز تلاش کنیم و زمینه مهدویت را فراهم کنیم.یعنی باید بین منتظِر و منتظَر سنخیت و شباهت باشد.
امام رضا ( علیه السلام ) درباره فضیلت انتظار صحیح فرمود: آیا هیچیک از شما خوش ندارد که در خانه خود بماند، نفقه خانواده‏اش را بپردازد و چشم به راه امر ما باشد؟ پس اگر در چنین حالی از دنیا برود مانند کسی است که به همراه رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در جنگ بدر به شهادت رسیده است. و اگر هم مرگ به سراغ او نیاید مانند کسی است که به همراه قائم ما و در خیمه او باشد. (کافی، ج4، ص260)
این نکته که امام فرمود: فضیلت منتظر مثل کسی است که در خیمه امام هست یا مثل کسی است که در جنگ همراه پیامبر است نشان میدهد که انتظار عمل است نه حالت و صرف دعا کردن، چون در جنگ و خیمه جنگ ،عمل است نه دعا، یعنی بشرطی منتظر حقیقی است که کاری برای تعجیل فرج و ظهور کند، از این جهت می فرمایند: افضل الاعمال؛ انتظار فرج است نه افضل الحالات،یعنی یک حالت نیست،بلکه نیاز به کار و تلاش دارد. (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۸)
خداوند ما را جزء منتظرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code