بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
عوامل ایجاد بصیرت 5
5. دوری از دنیاطلبی
هر کس دنیا طلب شد بصیرتش را به کلی از دست داد که یک نمونه اش عمر سعد است. و در نقطه مقابل انسان های با بصیرت، هیچگاه دنیا طلب نشدند.
ماجرای نافرمانی شهید شیرودی از بنی‌صدر شهره خاص و عام شد ماجرا از این قرار بود بنی‌صدر که چندان علاقه به پیروزی انقلاب اسلامی در جنگ نداشت و نیروی دست‌پرورده آمریکا و ایادی آنها در کشور بود در ابتدای جنگ دستور داده بود پادگان‌های کشور تخلیه شده و انبار مهمات پادگان تخلیه و انبار مهمات منهدم شود.
شهید شیرودی که این دستور بنی‌صدر را به ضرر و مصلحت ایران می‌دانست از دستورش سرپیچی کرده و به همراه دو خلبان هم‌فکر خودش و با بالگردی که در اختیار داشتند از فرمان بنی‌صدر سرپیچی کرده و مسئولیت تمرد از دستور را شخصا پذیرفت.
شهید شیرودی در طول این مدت 12 ساعت پرواز داشت و به عنوان تنها موشک‌انداز جلوتر از دو خلبان دیگر به اهداف دشمن حمله برد و موفقیت‌های زیادی کسب کرد.
بنی‌صدر که انتظار این موفقیت این خلبان نام‌آور کشور را نداشت، تلاش کرد تا این خلبان را به سمت خود جلب کند ، برای همین به او ارتقاء درجه داد.اما نامه شجاعانه شهید شیرودی به بنی صدر نشان عدم دنیا طلبی او داشت. شهیدکشوری که در لحظه نوشتن نامه کنار شهید شیرودی ایستاده بود گفت: سرت به باد است پسر. و شیرودی کاغذ را تا کرد و در پاکت گذاشت و درِ آن را بست و گفت: برعکس، سرم بلند است. او در نامه نوشته بود:
« بسمه تعالی»
اینجانب که خلبان پایگاه هوا نیروز کرمانشاه می باشم و تاکنون برای احیای اسلام و حفظ مملکت اسلامی در کلیه جنگ ها شرکت کرده‌ام، منظوری جز پیروزی اسلام نداشته و به دستور رهبر عزیزم به جنگ آمده ام. لذا تقاضا دارم درجه تشویقی که به اینجانب داده شده، پس گرفته و مرا به درجه ستوان یار سومی که قبلاً داشته‌ام، برگردانید. در صورت امکان، امر به رسیدگی این درخواست بفرمایید.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ؛ ص203)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَکَانُ الْقَیِّمِ بِالْأَمْرِ مَکَانُ‏ النِّظَامِ‏ مِنَ‏ الْخَرَزِ یَجْمَعُهُ وَ یَضُمُّهُ.

جایگاه رهبر و سرپرست در اجتماع، جایگاه رشته ای است که دانه ها را بهم پیوند داده و جمع می کند. (نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ؛ ص203)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ولی فقیه :
1. ولایت فقیه یعنی حکومت و اداره‌‌ى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط.
2. فقیه در سه مورد صاحب اختیار می باشد: الف: قضاوت ب: فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از آیات و احادیث ج: اجرای دستورات الهی و اداره امور جامعه.
3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی ولو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید. (اجوبه الاستفتائات س 52 و 56 و 62 و 63 و 65 ؛ فاضل جامع المسائل ج1 ص: 225 س: 910 و 911 و 912 و 913 ؛ مکارم استفتائات ج3 ص19 ؛ صحیفه امام ج‏10ص58 ؛ بهجت استفتائات ج1 س57 ؛ عروة الوثقی، الاجتهاد والتقلید م57 ؛ تبریزی استفتائات ج2 س48 ؛ سیستانی منهاج ج 1 مساله 26)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

روز بصیرت و میثاق با ولایت
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
عوامل ایجاد بصیرت 4
4. علم و دوری از جهل
جهل مانع بصیرت است.
حماقت و جهالت نور حق را از چشمان انسان می گیرد و نمی گذارد حق برای انسان آشکار شود
دشمنان در طول تاریخ با قرار دادن مردم در جهل آنان را فریب داده و می دهند
داستان جهل یاران علی ( کتاب زیبایی ها و زشتی های کربلا ص 207
در جنگ صفین لشکر معاویه زودتر به وعده گاه جنگ رسید لذا محلی مناسب برای استقرار انتخاب کردند و آآب را در طرف خود قرار دادند .
وقتی سپاه حضرت علی علیه السلام به نبردگاه رسید معاویه از دادن آب به آنها خودداری کرد ، لذا بخشی از سپاه امام علی علیه السلام به فرماندهی مالک اشتر و اشعث بن قیس لشکر معاویه را عقب راندند و آب را تصاحب کردند.
اگر چه حضرت علی علیه السلام آب را بر روی لشکر معاویه نبست، اما از دست دادن آب بر معاویه گران آمد لذا برای پس گیری آن نقشه ای کشید . معاویه درنامه ای نوشت :« این نامه از برادر خیرخواه شماست، معاویه می خواهد با انحراف مسیر آب و ایجاد سیلاب شما را غرق کند هرچه زودتر جای خود را عوض کنید » و این نامه را بر تیری پیچید و به طرف سپاه علی علیه السلام پرتاب کرد .
نامه بین افراد سپاه علی علیه السلام دست به دست گشت و شایعه همه جا پخش شد و خیلی زود نقل مکان تبدیل به یک خواسته عمومی شد. هر چه حضرت علی علیه السلام می فرمود: امکان چنین کاری برای معاویه وجود ندارد فایده ای نداشت و لشکر نقل مکان نمودند و علی علیه السلام آخرین نفری بود که نقل مکان کرد. بلافاصله بعد از نقل مکان لشکر معاویه جای آنها را اشغال کرد. وقعه صفین، نصر بن مزاحم، ص 190
ارمغان این برگ های تاریخ برای امروز ما این است که بدانیم ملت شایعه پذیر و جاهل بازیچه دست دشمنانش است! و این رابیاموزیم ملت ساده و جاهل بازنده است! اگر چه رهبرش علی علیه السلام و فرمانده اش مالک اشتر باشد!

روز بصیرت و میثاق با ولایت
جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالى مفید:‌ج 1، ص 14)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیا مبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إسْمَعُوا وَ أطِیعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّهُ الْأمْرَ فَإنَّهُ نِظامُ الإسْلامِ.

بشنوید و اطاعت کنید از کسی که خداوند او را ولیّ امر شما قرار داده که اطاعت از رهبر، نظام اسلام است. (امالى مفید:‌ج 1، ص 14)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره حفظ نظام اسلامی:
۱. حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات و از مهمترین اهداف اسلام است. و از مصادیق حفظ نظام، این است که انسان در هر شغل و منصبی که قرار دارد وظیفه اش را به نحو صحیح و کامل انجام دهد و در عرصه های اجتماعی و سیاسی جامعه از جمله راهپیمایی هایی که در حفظ و تقویت نظام تاثیر دارد شرکت نماید. (استفتائات آیت الله مکارم ج3س1581)
2. تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی بشود جایز نیست که به برخی از مصادیق آن اشاره می شود:
الف: کم کاری در ادارات و کم کاری مسولین در انجام وظایف شان که علاوه بر ایجاد ناراحتی و بدبینی در مردم و تضعیف نظام اسلامی، موجب مدیون شدن به بیت المال و مردم نیز می شود.
ب: در امور اقتصادی با کارهایی مثل اختلاس و احتکار اموال مورد نیاز و ضروری مردم.
ج: همکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههای گمراه کننده.
د: ایجاد یاس و بدبینی با بیان سخنان غیر مستند یا بزرگ جلوه دادن مشکلات.
لازم به ذکر است انتقاد به عملکرد نادرست مسئولین اشکالی ندارد بلکه در برخی از موارد واجب است. البته باید در انتقاد رعایت مسائل شرعی و قانونی بشود و از هر گونه سخن و عملی که سبب سوء استفاده دشمنان، یا اخلال در نظم عمومی، یا ضرر به جان و مال و آبروی اشخاص شود یا سبب تخریب اموال عمومی شود خودداری گردد.( اجوبه الاستفتائات س 1397)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
عوامل ایجاد بصیرت 3
3. اولویت سنجی
اولویت سنجی یکی از مهمترین مصادیق بصیرت است
چه بسیار افرادی بودند که با وجود علاقه به امام حسین ایشان را تنها گذاشتند. ..
داستان میرزا علی آقا تبریزی و قمه زن ها
در سال 1330 قمری، زمانی که عالم بزرگ شیعه، ثقه الاسلام میرزا علی آقای تبریزی توسط روس ها در تبریز به دارآویخته شد ، روز عاشورا بود درهمین هنگام با فاصله نه چندان دور دسته ها و گروه هایی به قمه زنی و عزاداری به سبک خود مشغول بودند . تعدادی از حامیان ثقه الاسلام به طلب یاری نزد عزاداران شتافتند و گفتند : « شما بر مظلومیت امام اشک میریزند و حتی از فرط ناراحتی قمه می زنید و می گویید ای کاش در کربلا بودیم و از امام دفاع می کردیم و در رکاب امام به شهادت می رسیدیم حال موقعیتی پیش آمده ، بیایید و نگذارید گلویی دیگر را به ناحق خفه کنند ! شما بیش از دو سه هزار نفر هستید در حالی که تعداد روس ها از صد نفر تجاوز نمی کند حتما بر آن ها غلبه خواهید کرد .» اما سر گروه قمه زنان به درخواست حامیان ثقه الاسلام پاسخ منفی داد و گفت : « آن ها تفنگ دارند و آدم را می کشند ... .» ( قمه زنی سنت یا بدعت، مهدی مسائلی ، ص126 ) معلوم است که دشمن باید عاشق این قمه زنان باشد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کشف الریبه، بعض الاخبار الوارده فی حرمه الغیبه، ص9)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: اَلغیبةُ حرامٌ علی کُلِّ مسلمٍ وَ إنّها لَتَأکُلُ الحَسَناتِ کَما تأکُلُ النّارُ الحَطَبَ.

غیبت کردن بر هر مسلمانی حرام است. غیبت کردن، حسنات (خوبی ها و نیکی ها ) را از بین می برد همانطور که آتش هیزم را از بین می برد. (کشف الریبه، بعض الاخبار الوارده فی حرمه الغیبه، ص9)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره غیبت:
یکی از محرمات و گناهان بزرگ غیبت کردن است اما در برخی موارد محدود شرعا غیبت کردن جایز است که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. کسی که موجب رواج فساد در جامعه باشد انسان برای آنکه جلو فساد را بگیرد جایز است در همان گناهی که تجاهر کرده از او غیبت کند و در این حکم فرقی بین فساد عقیده و عمل نیست.
2. اگر شخصی در مورد امری مثل ازدواج مشورت بخواهد، نصیحت و راهنمایی او جایز است؛ هرچند این امر موجب آشکار شدن عیب آن فرد گردد؛ ولی لازم است به مقدار ضرورت اکتفا کند.
3. کسی که آشکارا در برابر همگان گناه انجام می‌دهد و از آن توبه ننموده است، پشت سر او می‌توان برای دیگری گناه علنی او را نقل کرد؛ امّا بیان عیب‌های پنهان او جایز نیست. (رساله آموزشی، ج2 ، درس 20 ؛ توضیح المسائل جامع مساله 2272)
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
عوامل ایجاد بصیرت 2
2. دوری از غفلت
خداوند در آیه 179 سوره اعراف می فرماید: «... لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ» دلهایی دارند که با آن درک نمی کنند و چشمهایی دارند که با آن نمی بینند و گوشهایی دارند که با آن نمی شنوند، ایشان چون چهار پایانند، بلکه از آنها گمراهتر هستند وایشان همان غفلت زدگانند.
دشمن از طریق ایجاد غفلت ضربه اش را به پیکره ی اسلام خواهد میزند و با سرگرم کردن به مسائل کوچک و بی اهمیت، ما را از مسائل بزرگ و اصلی غافل می کند.
گاه که انسان با خود فکر می‌کند و حوادث دلخراش تاریخ و هم زمانی آنها با جام جهانی و المپیک را می‌بیند با خود می گوید شاید فوتبال، آمده است تا مردم را در غفلت نگه دارد. چرا در ایام مصادف با هر جام جهانی و المپیک این همه جنایت اتفاق می‌افتد؟
به عنوان مثال:
المپیک ۱۹۴۸: اعلام موجودیت اسرائیل؛
جام جهانی ۱۹۷۸: حملۀ رژیم صهیونیستی به لبنان؛
جام جهانی ۱۹۸۲: گرفتن بیروت، توسط رژیم صهیونیستی؛
جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۲: قتل‌عام مردم بوسنی توسط اروپا؛
جام جهانی ۲۰۰۶: جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان؛
المپیک ۲۰۰۸: حملۀ رژیم کودک کش صهیونیستی به غزه؛
جام جهانی ۲۰۱۰: محاصرۀ مجدد غزه و حمله به کاروان آزادی، توسط رژیم صهیونیستی؛
المپیک ۲۰۱۲: حمله داعش به سوریه؛
جام جهانی ۲۰۱۴: حمله داعش به عراق.
دشمن می‌خواهد امت اسلام غفلت کند و سرگرم چیزهایی بشود که اهمیتی ندارد و آن موقع کار خود را انجام دهد… . ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم و فریب او را بخوریم. غفلت در همه مسائل خسارت بار است.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل ج9 ص: 343)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که روزی حضرت کاظم علیه السلام در مقابل کعبه ایستاد و خطاب به کعبه فرمودند: مَا أَعْظَمَ حَقَّکِ یَا کَعْبَةُ وَ اللَّهِ إِنَّ حَقَّ الْمُؤْمِنِ لَأَعْظَمُ مِنْ حَقِّکِ.

ای کعبه چه قدر حق تو والاست! اما قسم به خدا حق مؤمن از حق تو بالاتر است. (مستدرک الوسائل ج9 ص: 343)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره توهین به دیگران:
1. یکی از گناهان بزرگ توهین است که مصادیق مختلفی دارد و از مصادیق توهین و اهانت همین القاب زشتی است که به دیگران نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی؛ به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا سایر فضاهای مجازی منتقل شود.توهین و اهانت به مؤمن و تحقیر او حرام و گناه کبیره است.
2. نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی که یکی از اهداف استعمار است می گردد، حرام می باشد.(آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره)
3. اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه او توهین کند و یا فحاشی کند نمی‌شود گناه او را با گناه و فحاشی جواب داد. (رساله آموزشی ج2 ص62 ، رساله جامع م2277 و2279 ، سایت مکارم استفتائات اهانت، رساله آقای مظاهری م1614)
4. کسی که توهین کرده علاوه بر توبه از گناه به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای باید از فردی که مورد اهانت واقع شده در صورت امکان حلالیت طلبیده شود. (منهاج الصالحین ج1 ص17 م29؛ رساله آیه الله مظاهری ص493، استفتا خصوصی امام خامنه ای،شماره استفتاء: 833368 تاریخ استفتاء: 1396/10/17)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
عوامل ایجاد بصیرت
1. تقوا
خداوند می فرماید: « وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» ؛ و هر کس تقواى الهى پیشه کند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏کند
بصیرت و تقوا رابطه مستقیم دارند، بدان معنا که انسان های بابصیرت قطعا تقوای بالایی نیز دارند، زیرا بصیرت فقط با کسب علم و دانش به دست نمی آید بلکه عنایت خدا را نیز نیاز دارد.
بصیرت و تقوای امام خمینی رحمت الله علیه
حضرت امام خمینی رحمت الله علیه به واسطه تقوای بالا، بصیرت عجیبی داشتند.
شخص نقل می کند:
وارد کاخ شدیم. انتظارش را نداشتیم ولی بلافاصله معمر قذافی به ملاقات ما آمد. ما به او توضیح دادیم که امام از چهره های برجسته جهان اسلام هستند و علیه شاه مبارزه می‌کنند و چون احتمال دارد، دولت فرانسه بعد از سه ماه اقامت برای ترک آنجا به ایشان فشار بیاورد با اجازه شما ایشان برای اقامت به لیبی بیایند. قذافی نسبت به امام ابراز علاقه زیادی کرد. برای انجام هر گونه کمکی هم تمایل نشان داد. حتی گفت هر سلاحی هر جای دنیا که بخواهیم، به ما تحویل می دهد، حتی روی خلیج فارس. ما گفتیم: «ملت ما ملت غنی است و احتیاج به کمک مالی دیگران ندارد» برای ما همیشه مذموم بود که از بیگانه کمک بگیریم حتی از قذافی که شعار اسلام گرایی می‌داد.[اما] امام مرتبا می فرمود: «با طناب قذافی داخل چاه نروید.»
این بصیرت است که انسانی 30 سال زودتر انحراف یک انسانی را که الگوی انقلابیون است؛ تشخیص دهد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه، ج4 ص: 395)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...أَعْدَلُ النَّاسِ مَنْ رَضِیَ لِلنَّاسِ مَا یَرْضَى لِنَفْسِهِ وَ کَرِهَ لَهُمْ مَا یَکْرَهُ لِنَفْسِه‏...

عادل‏ ترین مردم کسى است که براى مردم همان را بپسندد که براى خود مى‏ پسندد و براى آنان نپسندد آنچه را براى خود نمى‏ پسندد. (من لایحضره الفقیه، ج4 ص: 395)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره حکم شرعی رعایت قوانین:
‌1. قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظم جامعه شود مانند قوانین راهنمایی و رانندگی یا سد معبر یا قوانینی که کیفیت استفاده از بیت المال و اموال را بیان می کند رعایت چنین قوانینی شرعا واجب است. (بنا بر فتوی یا احتیاط واجب) (اجوبه الاستفتائات، س1983و س1987 و س1989 ؛ آیه الله سیستانی، فقه برای غرب نشینان س235 ، برگرفته از قوانین دولتی ؛ مسائل جدید جلد 3‌ص63 تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست. استفتائات ج2 ص499وس1039)
2. حتی اگر قانونی برای جلوگیری از اختلال در نظم نباشد یا برای کیفیت استفاده از بیت المال هم نباشد مثل قانون ممنوعیت از ماهواره باز هم به نظر اکثر مراجع عظام تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده است و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته ‏اند، براى هیچکس جایز نیست. البته‌در برخی از موارد علاوه بر این که مخالفت قانون است فرد شرعا بدهکار و مدیون هم می شود مانند کم کاری و رشوه گرفتن و استفاده غیر‌قانونی از بیت المال و اموال عمومی مثل آب و برق و گاز و غیره. (اجوبه الاستفتائات، س1249 و س1983و س1987 و س1989 ؛ آیه الله سیستانی، فقه برای غرب نشینان س235 ، برگرفته از قوانین دولتی ؛ مسائل جدید جلد 3‌ص63 تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست. استفتائات ج2 ص499وس1039 ؛ مکارم، استفتائات ج3 س1797و 1798 و 1801و1161و1583 ؛ بهجت استفتائات ج4 س6513 ؛ فاضل جامع المسائل ج1س917)
خداوند متعال توفیق رعایت همه قوانین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمدو آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
بصیرت یعنی هوشیاری و آگاهی و استفاده درست از عقل و منطق و در یک کلمه بصیرت به معنای «چشم عقل» است.
بصیرت تشخیص حق از باطل نیست، بلکه تشخیص حق از حق نماست. تشخیص خشکی در مقابل آب سخت نیست ، بلکه آنجایی که سراب است کار مشکل می شود.
برای همین است که می گوییم کار حضرت علی علیه السلام از جهاتی سخت تر از کار پیامبر صلی الله علیه و آله بود.
چرا که پیامبر صلی الله علیه و آله در مقابل غیر مسلمانان می¬جنگیدند، اما حضرت علی علیه السلام در مقابل مسلمانان. جنگ جمل، اولین جنگ حضرت علی علیه السلام با خویشان پیامبر و سابقه داران در اسلام بود، جنگی که ام المومنین و سیف الاسلام و فارس الاسلام و... در مقابل علی علیه السلام بودند.
جنگ دوم یعنی صفّین با خال المومنین و کاتب وحی ، معاویه بود و
جنگ سوم، نهروان . با کسانی که جای مهر بر پیشانی هایشان حک شده بود انجام شد، حال، روشن می شود که چرا کار حضرت علی علیه السلام اینقدر سخت بود.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط-الاسلامیه) ج1 ص: 19)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می فرمایند: ... إنّ اَعظَمَ النّاسِ قَدْراً اَلّذیِ لایَریَ الدُّنیا لِنَفسِهِ خَطَراً... .

بالاترین قدر و منزلت را کسی داراست که دنیا و مادیات در نظر او قدر و منزلتی نداشته باشند. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج1 ص: 19)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

محدوده اختیار انسان نسبت به اموالش:
1. انسان عاقل و بالغ تا زمانی که سالم است می تواند به هر شکلی که خودش بخواهد اموالش را هزینه کند یا ببخشد یا وقف کند؛ البته انسان نمی تواند مالش را اسراف کند و یا اگر پدر یا مادر بخواهد به یکی از فرزندان مالی را ببخشد چنانچه سبب فساد و اختلاف میان فرزندان می شود چنین کاری جایز نیست. (تحریر الوسیله کتاب الهبه، م22 ؛ اجوبه الاستفتائات، س: 1728 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1336)
2. افرادی که دچار آلزایمر شدید هستند یعنی بیماری به حدی است که دیگر هیچگونه تعقلی ندارند، چنین افرادی نسبت به نماز و روزه تکلیفی ندارند و در اموال خودشان نمی توانند تصرفی انجام دهند بلکه اطرافیان حتی همسرش هم بدون مراجعه به حاکم شرع و انتخاب قیم شرعی نمی توانند در اموالش تصرف کنند. و در صورتی هم که قیم شرعی داشته باشد در صورتی می تواند قیم شرعی برای استفاده از اموال این شخص اجازه بدهد که برای صاحب مال دارای مصلحتی باشد. (تحریر الوسیله، کتاب حجر، سفاهه م1 و م3، کتاب البیع، م 18 و م19 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1084 و م1085 و 1076 ؛ هدایه العباد، ج1 م 1768 و م 1770 و 1771)
خداوند متعال محبت به دنیا را از دل ما بیرون کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی علیه السلام در اهمیت خودشناسی می‌فرمایند: «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه»؛ کسی که خود را بشناسد، تحقیقاً پروردگارش را می‌‏شناسد. (غرر الحکم ،ج 5، ص 194، ماده عرف)
در توضیح اینکه چگونه،باخودشناسی به خداشناسی برسیم،چند نکته لازم است:
1. این حدیث اشاره به برهان نظم است؛ یعنی هر کس شگفتی‏‌های ساختمان روح و جسم خود را بداند و به اسرار و نظامات پیچیده و حیرت‌‏انگیز این اعجوبه خلقت پی برد، راهی به خدا به روی او گشوده می‌‏شود، زیرا نظم عجیب و آفرینش شگفت‌‏انگیز نمی‌تواند از غیر مبدأ عالم و قادر سرچشمه گرفته باشد.
2. حدیث می‌تواند اشاره به برهان علل و معلول داشته باشد. برای این که انسان هرگاه در وجود خویش کمی دقت کند، می‌فهمد روح و جسم او معلول علت دیگری است که او را در آن زمان و مکان خاص به وجود آورده است. هنگامی که به سراغ علت وجود خویش مثلاً پدر و مادر می‌رود، باز آن‏ها را معلول علت دیگر می‌بیند، همین طور تا بالأخره عقل حکم می‌کند که همه این علت‌‏ها نیازمند باید به علتی برسند که واجب الوجود است و نیازمند علت دیگری نیست، و او خدای سبحان است.
3. حدیث می‌تواند اشاره به برهان فطرت باشد، یعنی هر گاه انسان به زوایای قلب و اعماق روح خود پی ببرد، نور الهی و توحید که درون فطرت او است، بر او آشکار می‌شود و از معرفةالنفس به معرفة اللَّه می‌رسد، بی‌آن که نیازی به دلیل و استدلال باشد(داستان کسی که درکشتی ای که میخواهد غرق شود وآنجا از کسی کمک می گیرد که همان خداست)
خداوند توفیق خودشناسی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ج‏16 ص 130)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام حسین علیه السلام در مورد امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: ...إِذَا أُدِّیَتْ‏ وَ أُقِیمَتِ‏ اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُ‌کُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا.‌.. .

اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد و برپا ماند، تمامى واجبات چه آسان و چه مشکلش پایدار و استوار مى ‏گردد. (وسائل الشیعة ج‏16 ص 130)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. تکالیف شرعی برخی از آنها قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف تاثیر گذاری است لذا به هر روش مشروعی که بتوانیم تاثیرگذاری داشته باشیم باید انتخاب نمود مثلا ممکن است برای تاثیر گذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیر گذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب نمود. مثلا اگر فردی غیبت می کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند. یا اگر مثلا نسبت به دختر خانمی که حجاب شرعی خودش را رعایت نکرده، چنانچه با خواهش کردن نسبت به رعایت حجاب احتمال تاثیر وجود دارد، واجب است همین شیوه را انتخاب کرد.
2. با توجه به اینکه هدف از این فریضه ریشه کردن فساد است لذا اگر کسی بدون قصد قربت این فریضه را انجام دهد باز ‏هم به تکلیف شرعی‌خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. (تحریر ج2 کتاب امر به معروف، اقسام امر به معروف م13 ؛ رساله جامع ج 1م2216)
تعجیل در فرج امام زمان‌ علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: « صُنْعَ اللَّهِ الَّذی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ»:( این کار ) صنع و آفرینش خداوندی است که هر چیزی را محکم و استوار آفریده است(آیه 88 نمل)
از بررسی آیات و روایات به دست می‌آید، که اکثر قوانین اسلام بر اساس محکم‌کاری و استاندارد، پایه‌ریزی شده‌اند که به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1. محکم کاری در اعتقادات: اگر اعتقادات بر مبنای باطل و مسایل خرافی پایه ریزی شود، باعث رشد و ترقی نمی شود؛ از این جهت در رساله های علمیه آمده است که اصول دین و اعتقادات اصلی با عقل و دلیل مشخص میشود و باید فرد به یقین برسد.
2. مسائل علمی: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید:«قَیدُوا العِلمَ بِالکِتَابه؛دانش را با نوشتن در بند کشید.» (أعلام‏الدین، ص‏82)
بشر امروز هر چه دارد از کتاب و نوشتن است و همه ذخایر علمی گذشتگان در نوشته‌های او جمع است؛ وگرنه هیچ‌گاه ممکن نبود علوم گذشتگان به آیندگان منتقل شود.
3. امور اجتماعی: در قرض و بقیه معاملات دستور اسلام بر نوشتن و محکم کاری است تا بعدا به مشکل نخورد. خداوند در بزرگ‌ترین آیه قرآن می‌فرماید: إِذَا تَدَاینْتُمْ بِدَینٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاکْتُبُوهُ (هنگامی که بدهی مدّت‌داری به یکدیگر پیدا کنید، آن را بنویسید و باید نویسنده‌ای از روی عدالت،(سندرا)در میان شما بنویسد.» (آیه 282 بقره)
4. ساختمان سازی: امام صادق علیه السلام دربارة استحکام بنا می فرماید: « هر که ساختمانی بسازد و از آن کم بگذارد، ا جری ندارد (المحاسن، ج‏2، ص‏608)
تأکید این روایت بر این است که نباید به خاطر ارزان‌سازی، از نکات ایمنی و استحکام بنا کاست.
خداوند استحکام در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 8 ص: 288)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: فَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ مَشَى إِلَى‏ الْجَمَاعَةِ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ أَهْوَالَ یَوْمِ الْقِیَامَة.

هیچ مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت قدم بردارد مگر این که خداوند تبارک و تعالی ترس و هراس روز قیامت را برای او سبک می‌گیرد. (وسائل الشیعه، ج 8 ص: 288)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نماز جماعت:
1. نمازگزار در افعال نماز باید از امام جماعت تبعیت کند. (رساله مراجع م 1470)
2. نمازگزار در حال قرائت حمد و سوره امام جماعت می تواند، ذکر خداوند را مثل الحمد یا سبحان الله یا ما شاء الله، لاحول و لاقوه الا بالله را بگوید. (رساله مراجع م 1466 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام الجماعه، م 1)
3. اگر نمازگزار موقعی که امام در رکوع است اقتدا کند و پیش از آن که به اندازه رکوع خم شود، امام سر از رکوع بردارد چنانچه نیت فرادا کند و حمد و سوره را شروع کند و نمازش را به صورت فرادا تمام کند به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای نمازش به صورت فرادا صحیح است. البته به نظر حضرت امام و امام خامنه ای (و آیات عظام فاضل، بهجت) همچنین می تواند در حال ایستاده صبر کند تا امام برای رکعت بعد برخیزد و بعد از بلند شدن امام جماعت برای رکعت بعدی، نمازگزار همان را رکعت اول نماز خودش حساب کند بشرط اینکه برخاستن امام طولانی نشود.(حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله فاضل) (رساله مراجع م 1429)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام : اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ:در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود (کافی، ج2 ،ص255)
فلسفه و علت بلاهای مومنین عبارتند از:
1. بخشش گناهان:امام صادق (علیه السلام):«هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود.»( کافی،ج 2، ص 444)
2. ترفیع درجه و مقام: امام صادق (علیه السلام):هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.(کافی، ج2 ، ص261)
3. تکامل: سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند( نهج البلاغه، نامه 45)
4. ازفوایدبلا این است که غرور را از انسان دور می کند (نهج البلاغه، خطبه 238) و از طرفی باعث تذکر و یادآوری نعمت های الهی می شود(سوره اعراف،آیه 30)
البته برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد و این مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.»
خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة؛ ج‌7، ص: 487

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت باقر علیه السلام روایت شده که حضرت فرمودند: آیات آسمانی و زمینی از نشانه های قیامت می باشند و در ادامه فرمودند: فَإِذَا رَأَیْتُمْ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ فَتَذَکَّرُوا قِیَامَ السَّاعَةِ.

بنابر این هنگامی که یکی از اینها را مشاهده کردید روز قیامت را یاد کنید. (وسائل الشیعة؛ ج‌7، ص: 487)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به خورشید گرفتگی که فردا صبح با فاصله ای کم بعد از طلوع خورشید در تمام کشورمان رخ می دهد، چند نکته درباره نماز آیات عرض می شود:
1. یکی از مواردی که به سبب آن نماز آیات واجب می شود، خورشید گرفتگی است هر چند که قسمتی از آن بگیرد و نسبت به وقت نماز در کسوف حکم این است که از وقتى که خورشید شروع به گرفتن می کند وقت نماز آیات هم شروع می شود و اگر مکلفین تا قبل از آنکه گرفتگی شروع به باز شدن کند نماز آیات را اقامه کنند به نظر همه مراجع به تکلیف خویش عمل کرده اند. (رساله مراجع م 1495)
2. از آنجایی که خورشید گرفتگی فردا به صورت کامل نیست اگر کسی قبل یا زمان رخداد خورشید گرفتگی از آن اطلاع پیدا نکند و بعد از اتمام کسوف بفهمد که خورشید گرفته بوده، لازم نیست قضای نماز آیات را بجا آورد ولی اگر شخصی قبل از کسوف اطلاع یافت، لازم است خود را برای انجام این تکلیف الهی آماده کند. (مثلا اگر خوابیده بیدار شود.) (رساله مراجع م 1499)
3. نماز آیات دو رکعت است که در هر رکعتی پنج رکوع دارد و آسان ترین روش خواندن نماز آیات این است که انسان در رکعت اول بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، یک سوره کامل بخواند و آن را به پنج قسمت تقسیم کند و بعد از هر قسمتی به رکوع رود (امام خامنه ای، سیستانی : به احتیاط واجب به بسم الله الرحمن الرحیم اکتفا نکند) و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید. (مثلا اگر کسی سوره قدر را انتخاب کرد (که علاوه بر بسم الله 5 آیه دارد) بعد از خواندن بسم الله و آیه اول به رکوع رود و ...) و رکعت دوم هم به همین صورت خوانده می شود و سپس تشهد و سلام را می گوید. (رساله مراجع م 1507 و 1508 ؛ عروه الوثقی فصل فی صلاه الایات م1 )
خداوند متعال ما را اهل توجه به آیاتش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: (فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ):پس هنگامی که فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام)
خداوند در موردبرخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند، یکی از سنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند.
در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون 182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد. (کافی ،ج2،ص452)
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «زمانی که بنده‌ای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷)
فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدیاد در گناه و عذاب الهی است. خداوند می فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ؛ و البته نباید کسانی که کافر شده اند تصور کنند این که به ایشان مهلت می دهیم برای آنان نیکوست، ما فقط به ایشان مهلت می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و آنگاه عذابی خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آیه 178 ) یعنی خداوند به کفار مهلت می دهد و این مهلت در حقیقت یک بستر آزمایشی است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختیار خود راه گمراهی را بر می گزینند و فریب امهال الهی را می خورند و غرق در گناه می شوند. به بیان دیگر این ازدیاد گناه، نتیجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهای خداوند است.
خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص360)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: ...وَ اعْلَمْ‏ أَنَّهُ‏ لَا وَرَعَ‏ أَنْفَعُ‏ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللَّه... ‏.

بدان که هیچ پرهیزگاریی، سودمندتر از پرهیز از حرام های الهی نیست. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص360)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حکم استفاده از ماهواره:
1. ماهواره از ابزار و وسائلی است که به خودی خود دارای استفاده حلال و حرام است، چرا که ماهواره همانطوری که دارای استفاده حلال است، موارد خلاف شرع در ماهواره کم نیست مثل آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و فساد اخلاق و ترویج لهو و لعب و پخش موسیقی لهوی و رقص‌آور یا تصاویر و فیلمهای خلاف عفّت و حیاء، لذا اگر انسان بداند یا ترس داشته باشد که خودش یا خانواده اش با تهیه این وسیله به گناه آلوده می شود، نباید ماهواره را تهیه کند.
2. نکته قابل توجه درباره استفاده ماهواره در کشورمان این است که اگر فردی مطمئن باشد که خود یا خانواده اش در گناه واقع نمی شوند باز هم با توجه به اینکه استفاده از ماهواره برای عموم افراد منع قانونی وجود دارد، استفاده از آن بدون مجوز قانونی به نظر اکثر مراجع جایز نیست..( اجوبه س 1213 ، 1214 ؛ مکارم استفتائات ج3 س 1711 ؛ استفتائات بهجت ج3 س: 4087 ؛ فاضل، جامع المسائل فارسی، ج1 س1001 ؛ تبریزی، استفتائات جدید، ج1 س: 1605 ؛ صافی، جامع الاحکام ج1 س: 976 )
خداوند توفیق ترک گناه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

میلاد حضرت عیسی مسیح علیه السلام
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code