بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باگرامیداشت دهه فجر
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرمایند: َامّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکمْ وَاَنَا حُجَّةُ الله عَلَیهِمْ« اما رخدادهایی که پیش می‌آید، پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»( بحار،ج53، ص181)
کلمة (حوادث واقعه)، به‌هیچ وجه از نظر لغت و دلالت وضعی به‌معنای احکام شرعی نیست، بلکه معنای بسیار وسیع‌تری دارد که شامل مسائل و مشکلات و رخدادهای اجتماعی نیز می‌شود.
مراد از( راویان حدیث)، آن کسی نیست که فقط احادیث و روایاتی را از کتب روایی انتخاب کند و بر مردم بخواند؛ بلکه کسی بخواهد حدیثی از معصومی نقل کند، حتماً باید بتواند براساس یک حجت و دلیل شرعی معتبر آن را به ایشان نسبت دهد. واضح است که چنین نقل حدیثی، نیاز به تخصص دارد و تخصص آن‌هم مربوط به علم پزشکی یا مهندسی و دیگر علوم نیست، بلکه مربوط به علم فقه است، و فقیه کسی است که چنین تخصصی دارد. بنابراین مقصود از راویان حدیث، همان فقها و علمای دین هستند.
در 2 روایت دیگر:علما را حاکم بر مردم میداند(العُلَماءُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ) (مستدرک ، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33) و در روایت دیگری از امام حسین علیه السلام نقل شده که فرمود:): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه): مجاری امور یعنی امور سیاسی، امور اجتماعی، امور عمومی و احکام و در جاهایی که نیاز به حکم است و فرمان و دستور می‌خواهد، حل مشکلات، همگی؛ به دست علماء است (تحف العقول، ص237 ) و امام حسین علیه السلام در مقام تحریک علماء است که قیام علیه ظلم و ظلمه نمایند.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند:
...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... .

کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره شبکه های مجازی:
الف: یکی از زمینه هایی که در عصر حاضر امکان استفاده حلال و حرام دارد شبکه های مجازی است لذا می توان از این طریق معارف و فرهنگهای صحیح و دینی را با کمترین هزینه ترویج و تبلیغ نمود.
ب: متاسفانه در شبکه های مجازی علاوه بر امکان استفاده حلال، زمینه استفاده حرام هم وجود دارد که باید از موارد حرام اجتناب شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینی‌که ورود به اینها منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخگو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی و حتی انحراف را به همراه دارد.
2. غیبت و دروغ و تهمت اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه های مجازی نیز بسیار وجود دارد مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کرده با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضای‌های مجازی نشر دهد.
3. دیدن فیلم ها و تصاویر خلاف عفت و حیا که برای هیچ کس چه مجرد و چه متاهل مجاز نیست و حرام است.
خدا توفیق استفاده صحیح و حلال از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

انقلاب اسلامی، گفتمان انقلابی، مجاهدت فرهنگی، تمدن نوین اسلامی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باگرامیداشت دهه فجر
حضرت علی علیه السّلام می‌فرماید: « ما لا یُدرک کلّه لا یُترک کلّه ؛ کاری را که نمی‌توان به شکل کامل انجام داد، نباید از اساس ترک کرد و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: زمانی که درباره چیزی به شما دستوری دادم، شما هر مقدار از آن را که می‌توانید، انجام دهید»(عوالی اللالی، ج 4، ص 58، ح 206 وح 207)
(اصل تنزل تدریجی -قاعدة الاهمّ فالاهم): مثال1: اگر شخصی به‌سبب بیماری قادر به خواندن نماز ایستاده نیست، آیا باید نماز را رها کند؟ تمام فقها معتقدند که فرد باید هر مقدار از نماز را که می‌تواند، ایستاده بخواند و هرگاه نتوانست، نشسته بخواند و اگر نشسته نیز نمی‌تواند، آن را خوابیده اقامه کند.
مثال دوم: اگرجان 10 نفر در خطر بود:و نجات جان تمام ده نفر (مصلحت تام و کامل) ممکن نیست، باید برای نجات جان تمام هفت نفر باقی‌مانده (نزدیک‌ترین مرتبه به مصلحت تام و کامل) اقدام کرد و فرد مجاز نیست حتی یک نفر را کنار بگذارد، چه رسد به اینکه بخواهد مثلاً پنج یا شش نفر دیگر را نیز به حال خود رها کند و برای نجات جان آنها دست به هیچ اقدامی نزند.
برای تأمین مصالح فردی و اجتماعی بشر و جلوگیری از هرج و مرج و فساد و اختلال نظام، وجود حکومت در جامعه ضروری و لازم است و بهترین حکومت، حکومت امام معصوم است که بی خطاست، ولی وقتی از امام محروم باشد باید نزدیکترین فرد به امام را گذاشت که 3صفت داشته باشد:(علم به احکام اسلام؛ عدالت؛ مدیریت و درک مسائل سیاسی) و چنین فردی همان فقیه جامع الشرایط است.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره نساء141)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی
خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا.

خداوند هرگز براى چیرگی کافران بر مؤمنان راهى قرار نداده ( و آن را نپذیرفته) است. (سوره نساء141)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نفی سبیل:
1. یکی از احکام دین مبین اسلام این است که نباید کافر بر مسلمان یا بر امور مسلمانان تسلط داشته باشد و بر هر فرد مسلمان جلوگیری از این کار واجب است و این مطلب در همه جنبه های فردی و اجتماعی زندگی مثل امور فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امور اقتصادی و تجاری جریان دارد.
2. همکاری با موسسات مروج فرهنگ بیگانگان یا پیوستن به قرادادهای بین المللی که هدف آنها تسلط و ضربه به فرهنگ و اقتصاد کشور اسلامی می باشد جایز نیست. ( اجوبه س1355 و1377 رساله مراجع(13 مرجع) ج 2 ص 874).
3. یکی از عوامل جلوگیری از سلطه بیگانگان ساخت و خرید کالاهای مرغوب ایرانی است که باعث تقویت اقتصاد کشور و ایجاد شغل برای جوانان کشور عزیزمان می شود و این امری خدا پسندانه می باشد و در مقابل خرید کالاهای کشورهایی که دشمن اسلام می باشند اگر باعث تقویت اقتصاد آنان براى استعمار و استثمار سرزمین هاى اسلامى شود جایز نمی باشد و توجیهاتی از قبیل کیفیت یا مرغوبیت یا زیبا بودن مجوزی برای این عمل نمی باشد. (تحریر ج1 امربه معروف، دفاع م4و5و6)
پروردگار متعال، اسلام و مسلمین را هرچه زودتر به برکت ظهور امام زمان علیه السلام، در سراسر دنیا سرافراز و سربلند گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باگرامیداشت دهه فجر
ولایت فقیه از عقل استفاده میشود که توضیح داده میشود:
1. اسلام دینی جامع و در بردارنده‏ همه ابعاد حیات انسانی - اعم از امور فردی، اجتماعی، دنیوی و اخروی - است.
2. اجرای قوانین سیاسی، اجتماعی و قضایی اسلام بدون تشکیل حکومت دینی، ممکن نیست.
3. حکومت اسلامی، ماهیتاً حکومتی است که در آن قانون و هنجارهای دینی ملاک عمل باشد.
4. با توجّه به سرشت قانونی حکومت دینی، حاکم در آن لزوماً باید از سه عنصر علم (فقاهت)، عدالت، و توانایی (کفایت) برخوردار باشد. این مسأله علاوه بر آن که از ماهیت حکومت دینی به دست می‏آید، در نصوص فراوانی مورد تأکید واقع شده است.
5. اصل عدم اهمال شارع (قاعده لطف): محال است که شارع نسبت به مسأله ضروری و مهمی چون حکومت و رهبری شایسته جامعه اسلامی، بی‏تفاوت باشد و امت را در این باره بلا تکلیف رها بسازد.
6.نتیجه: خداوند «فقیه عادل» دارای توانایی و کفایت رهبری را برای امت اسلامی برگزیده و مسؤولیت داده است
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه(للصبحی صالح) ص: 546)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی.
در روایتی امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:
الْمَنِیَّةُ وَلاَ الدَّنِیَّةُ، وَالتَّقَلُّلُ وَلاَ التَّوَسُّلُ.

مرگ بهتر از تن به ذلّت دادن است؛ و به اندک ساختن بهتر است از دست نیاز به سوى مردم داشتن. (نهج البلاغه(للصبحی صالح) ص: 546)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از برنامه های اقتصادی که برگرفته از روح متون دینی است، اقتصاد مقاومتی است که بهترین راه حل اقتصادی کشور است و نقش مردم در اقتصاد مقاومتی تعیین کننده می باشد.
چند نکته درباره اقتصاد مقاومتی:
1. بر عموم مردم واجب است که از اسراف در منابع کشور مثل آب، برق و گاز خودداری کنند و نیز در حفظ اموال بیت المال و منابع طبیعی کشور مثل جنگل ها و مراتع کشور اهتمام بورزند.
2. کسانی که طبق قانون مشمول پرداخت مالیات می باشند نسبت به پرداخت مالیات خود اهتمام داشته باشند و هر نوع فرار مالیاتی به تصریح برخی مراجع حرام است و موجب ضمان به بیت المال مسلمین می باشد.
3. خرید کالاهای کشورهایی که دشمن اسلام می باشند اگر باعث تقویت اقتصاد آنان براى استعمار و استثمار سرزمین هاى اسلامى شود جایز نیست و توجیهاتی از قبیل کیفیت یا مرغوبیت یا زیبا بودن مجوزی برای این عمل نمی باشد.
4. شایسته است کسانی که دارای ثروت های راکد هستند آن را در جهت تولید سرمایه گذاری کنند و سوق دادن این سرمایه ها به بخش هایی نظیر خرید و فروش دلار اگر ضرر به اقتصاد نظام اسلامی بزند جایز نیست. (اجوبه اموال دولتی ص466 و مالیات و عوارض ص674 و س1469 ، سایت لیدر استفتائات جدید اسفند 1395 ، سایت مکارم استفتائات متفرقه خرید و فروش و مالیات، فاضل جامع المسائل ج2 س191)
خداوند متعال مشکلات اقتصادی کشور را با رحمت خاصه اش بر طرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، اشتغال
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
گرامیداشت دهه فجر
فتنه گران برای ایجاد فتنه به شگردهایی دست می زنند که برخی را عرض میکنیم:
1. استفاده از شعارهای خوب و جذاب: بسیاری از فتنه‌گران چنین وانمود می‌کنند که خواهان آرامش مردم و اصلاح امور جامعه‌‌اند:«وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ».
هیچ فتنه‌گری هرگز خود را مخالف قانون و عدالت و مردم‌معرفی نمی‌کند. بلکه دائماً حاکمان وقت را متهم به بی‌قانونی و ظلم و مردم‌ستیزی می‌کنند. آنان همواره از اصول متعالی انسانی دم می‌زنند. از صلح و عدالت و آزادی و امنیت سخن می‌گویند، شعارهایی که همواره و همه جا خواسته همگان بوده است.
2. شبهه‌افکنی و شایعه پراکنی: بخشی از شایعات به منظور ایجاد ترس و وحشت و نگرانی در جامعه تولید و پخش می شوند تا با ترساندن مردم به اهدافشان برسند همانطورکه ابن زیاد با ترساندن کوفیان از جنگ با یزید باعث تسلیم آنان شد؛یا شایعه اقتصادی که هدف از این شایعه ایجاد حالتی از نگرانی و ترس در بازار مالی یا اوضاع اقتصادی کشور به ویژه در زمان بحرانهاست.
از این جهت قرآن می فرماید: «ولا تقف مالیس لک: از چیزی که به آن علم نداری پیروی مکن، (آیه 36 اسراء) و می فرماید: (آیه 6 حجرات ) «ان جائکم فاسق بنبأ فتبینوا:اگر شخص فاسقی برای شما خبری آورده درباره آن تحقیق کنید»در این آیه مومنان را از پذیرش خبر از فاسقان بدون پرس و جو از صحت و درستی آن، منع می کند.
3. تفرقه افکنی: یک جامعه یک‌پارچه و متحد، به طور طبیعی سدّ محکمی است در برابر هر گونه فتنه‌انگیزی. فتنه‌گران زمانی می‌توانند ماهی مراد خویش را صید نمایند که در صفوف متحد مردم شکاف ایجاد نمایند. دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی و زبانی می‌تواند زمینه مناسب برای ایجاد فتنه را فراهم سازد.
مقام معظم رهبری حفظه الله در این زمینه می‌فرماید: 1/1/ 1386: «یک بخش از جنگ روانی دشمن دامن زدن به اختلافات است. در داخل کشور ما اختلافات قومی، مذهبی (شیعه و سنی) اختلافات جناحی، اختلافات صنفی را ترویج می‌کنند.»
خداوند بصیرت واقعی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی
همه ما می دانیم که یکی از مهمترین عوامل پیروزی انقلاب وجود رهبری اسلام شناس و بصیر در راس کار بود که در روایات نیز به محوری بودن نقش رهبری در نظام تصریح شده است آنجایی که از پیا‌مبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: از حاکمان الهى اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبرى مایه «وحدت اُمت اسلام» است. (امالى مفید: ج 1، ص 14)
لذا شروع این انقلاب که با اطاعت از فرامین رهبر بوده در تداوم آن هم باید به این مهم (یعنی اطاعت از ولایت) توجه ویژه داشت که این پشتیبانی، در حفظ و اداره نظام اسلامی (که از اوجب واجبات شرعی است) امری ضروری است.
می خواهیم در این دو دقیقه به بررسی برخی از عوامل حفظ نظام از نگاه احکام فقهی و شرعی بپردازیم:
1-یکی از وظایف مردم در حفظ نظام حضور حداکثری مردم در مراسمات کشوری است مثل شرکت در راهپیمایی‌ها و انتخابات که در استفتائات بسیاری از فقها مسئله شرکت در این امور به عنوان واجب شرعی بیان شده است.
2-تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی می شود جایز نیست. که به برخی از مصادیق آن اشاره میشود:
الف) اخلال در امور اقتصادی با کارهایی همچون اختلاس و احتکار اموال مورد نیاز و ضروری مردم
ب) همکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههای گمراه کننده
ج) ایجاد یاس و بدبینی با بیان سخنان غیر مستند و فرقی نمی کند توسط برخی از مردم باشد و یا مسئولین و یا کسانی که بواسطه علم یا توان اقتصادی شان در مردم تاثیر گذارند
د) کم کاری در ادارات وکم کاری مسئولین در انجام وظایفشان. که باعث دلسردی مردم می شود و اثری مستقیم و نامطلوب بر روحیه مردم می گذارد و البته ناگفته نماند در این صورت پولی هم که در قبال کاری که کم گذاشته است دریافت کرده است را ضامن است.
از خداوند متعال می خواهیم که لحظه به لحظه دشمنانمان را خوارتر و زبونتر گرداند و بر عزت و افتخار نظام اسلامی بیفزاید.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
گرامیداشت دهه فجر
برای برطرف کردن و مبارزه با فتنه روشهایی وجود دارد که عرض میشود:
1. شناخت حق و ملاک آن : مهمترین مسئله ای که در زمان فتنه ، افراد جامعه را از افتادن در ورطه ی هلاکت حفظ می کند ، شناخت حق است و برای شناخت حق ابتدا باید ملاک حق را شناخت. اگر مشاهده می شود که در فتنه ها بسیاری گمراه شده راه فتنه را در پیش می گیرند و به جبهه ی باطل می پیوندند و بسیاری نیز به خاطر شک و تردید سکوت اختیار کرده و نظاره گرند به خاطر این است که حق را نشناخته اند . علت بسیاری از انحرافات این است که اشخاص ملاک حق قرار می گیرند،در نتیجه با انحراف اشخاص از مسیر واقعی حق ، امر بر دیگران مشتبه می گردد.
امام علی علیه السلام می فرمایند :( إِنَّ الْحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجالِ، اِعرفِ الْحقَّ تَعرِف أهلَهُ.حق به واسطه اشخاص شناخته نمیشود ،خود حق را بشناس پیروان آن را خواهی شناخت(وسائل الشیعه، ح27، ص135).
2. بصیرت و آگاهی: راه‌کار برون‌رفت از فتنه؛ هوشیاری و بصیرت در تشخیص حق و باطل و گم نکردن معیارها در فضای آلوده‌ی افکار عمومی است. بصیرت، غبارآلودگى فتنه را از بین می‌برد اما اگر بصیرت نبود، ممکن است انسان حتی با نیت خوب، در راه بد قدم گذارد. اگر در جبهه‌ى جنگ راه را ندانیم و نقشه‌خوانى بلد نباشیم، ممکن است در محاصره‌ی دشمن قرار گیریم. در این شرایط تنها یک قطب‌نما می‌تواند به داد انسان برسد. در زندگىِ پیچیده‌ى اجتماعىِ امروز، می‌توان نام این قطب‌نما را بصیرت گذاشت(ان تتقواالله یجعل لکم فرقانا)
3. لقمه حرام نخوردن: امیرمؤمنان علیه السلام راه های رهائی از فتنه را در درجه اول، پرهیز از ثروت های حرام و لقمه های حرام دانسته اند (خطبه 151 ). ثروت حرام و شکمهای پر شده از حرام، نهایتا انسان و خانواده اش را به جبهه حرام می کشاند.
خداوند بصیرت واقعی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره حجرات، آیه 15)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی
خداوند متعال در قرآن کریم در وصف مؤمنان واقعی، در کنار ایمان و دیگر صفات خوب مؤمنین می فرماید:
وَ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.

مومنان واقعی کسانی هستند که با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند. (سوره حجرات، آیه 15)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی:
1. یکی از واجبات، دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید. (تحریر الوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4)
2. دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ اقتصادی است و بهترین دفاع در جنگ اقتصادی، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان که همان اقتصاد مقاومتی است و این مهم با پرهیز از اسراف و کم کاری، و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت کالای ایرانی، خرید کالای ایرانی و رعایت دیگر سیاستهای مهم اقتصاد مقاومتی، محقق می شود. (امام خامنه ای سایت لیدر استفتائات جدید اسفند1395)
3. دشمن علاوه بر جنگ اقتصادی، تهاجم فرهنگی از مهمترین اهدافش هست مظهر این تهاجم، همان اباحه گرى است که از راه خدشه در اعتقادات، تشویق جریانهاى خلاف اخلاق در جامعه و تشویق و ترویج انواع و اقسام فسادها ایجاد مى‌شود و برای مقابله با این تهاجم وظیفه، تقویت و عمق بخشیدن به باورهای دینی و اعتقادی و انجام فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر است و عبادت و بندگی و مناجات و تضرع نیز انسان را در برابر مفاسد آب دیده می کند.
ان شاء الله با دفاع از ارزشهای دین و انقلاب مدیون خون شهدا نباشیم به برکت صلوات برمحمد و آل محمد.

انقلاب اسلامی، ارزشهای اسلامی، عدالت اجتماعی، مردم سالاری دینی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
گرامیداشت دهه فجر
امام علی علیه السلام در مورد ریشه فتنه می فرمایند «حُبُّ الدُّنْیَا رَأْسُ الْفِتَنِ وَ اصْلُ الِمحَنِ؛ دنیاپرستی سرآغاز فتنه ‏ها و ریشه همه محنتها و رنج‏هاست»( غرر الحکم، حدیث 4870)
عوامل فتنه در روایات عبارتند از:
1. دوستی دنیا: همانطوری که در حدیث نقل شده گفته شد؛ دوستی دنیا ریشه همه فتنه هاست؛ دنیا یعنی زندگی منهای خدا و بدون توجّه به آخرت: به طور کلی هر چیزی که در رابطه با مبدأ و معاد نباشد، و انسان آن را به عنوان هدف و کمال مطلوب بخواهد دنیا است؛ مثل دوستی مقام، پول، شهرت و...طلحه و زبیر بااینکه جزء یاران امام علی علیه السلام بودند، بخاطر مقام دنیا امام را رها کردند و در فتنه 88 نیز برخی از خواص به ظاهر انقلابی ، مقابل نظام اسلامی ایستادند.
2. آمیختگی حق و باطل: «شرایط فتنه»، شرایطی است که حق و باطل معلوم نباشد و دو گروه یا دو فرد یا دو جریان فکری و سیاسی در مقابل هم قرار گیرند و معلوم نباشد که حق با کیست؟ اگر حق با باطل در نیامیزد، زبان معاندان از آن کوتاه می شود. لیکن بخشی از حق و بخشی از باطل گرفته می شود و به هم مخلوط می گردد، در این حال است که شیطان بر دوستان خود مستولی و مسلط می شود.
حضرت علی علیه السلام فرمود: «هیچ گاه باطل باچهره باطل خویش عرضه نمی شود، بلکه لباس حق را برآن می پوشانند و سپس به مردم عرضه می کنند.» مثلا در جنگ صفین،خیانت به اسم قرآن بر مردم تحمیل شد .
در زمان حاضر نیز به نام آزادی،بی بند وباری در جامعه رونق می گیرد. به نام خشونت، حق طلبی ها و فریاددین خواهی بایکوت می شود. به عنوان این که اسلام با نوای خوش مخالفتی ندارد، انواع موسیقی های مستهجن رواج می یابد.
3. دوستی با دشمنان: امام رضا علیه السلام فرمودند:"همانا از کسانی که مدعی مودت ما اهل بیت هستند،کسی هست که در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است. (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) گفت: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود. (وسائل الشیعه؛ ج ۱۶؛ ص ۱۷۹)
بنابراین دوستی با دشمنان که مبنای آن اعتماد به دشمن است، یکی از علل بروز فتنه - یعنی غبارآلود شدن فضای اذهان عمومی- است.
خداوند بصیرت واقعی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی
در روایت است از رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم که فرمودند:
إِنَ‏ الْوَلَدَ الصَّالِحَ‏ رَیْحَانَةٌ مِنْ رَیَاحِینِ الْجَنَّةِ.

فرزند شایسته و خوب گلى از گل‏هاى بهشت است. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره وظایف والدین:
1. یکی از وظایف واجب والدین آن است که فرزندان خود را از کودکی، تربیت دینی کنند و به وظایف شرعی آشنا کنند چرا که در زمان کودکی تاثیر پذیری بیشتری دارند بنابراین اگر نسبت به حجاب دختران کوتاهی شود و در زمان بلوغ حجاب را رعایت نکند والدین مسول خواهند بود. و همچنین حرام است که فرزندان را در کلاسها و موسساتی که معلمین و استادانش عقیده فاسد دارند در جایی که سبب بی ایمانی فرزند می شود قرار بدهند. (امام خمینی (ره) استفتاآت ج1ص 133 س25)‌(بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، صافی، مکارم:‌مسائل‌جدید، ج1 ص179-180؛ ماده 1173 قانون مدنی)
2. بر ولی و سرپرست شرعی طفل واجب است که فرزند غیر بالغش را از هر کاری که باعث ضرر بر خودشان یا دیگران باشد جلوگیری کنند و از هر کاری که خدای متعال وجود آن را در خارج منع فرموده است مثل غیبت، موسیقی حرام و سرقت جلوگیری نمایند.
3. سزاوار است والدین شخصیت فرزندان خود را گرامی داشته به فرزندان خود ابراز محبت نموده و نیاز عاطفی آنها را تامین نمایند‌، که اگر این کار درست انجام شود جلوی بسیاری از انحرافات و ارتباطات نادرست گرفته می شود.
خداوند متعال در سایه نظام اسلامی توفیق تربیت فرزندان صالح به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره منافقین که میخواهند به دین حداقلی اکتفا کنند و برخی از مسائل اسلام را کنار بگذارند، می فرماید: یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً: (یهودیان واهل کتاب و منافقین)می گویند:به بعضی ایمان می آوریم ، و بعضی را انکار می کنیم و می خواهند در میان این دو ، راهی برای خود انتخاب کنند .
برخی میخواهند با شعار گول زننده اسلام رحمانی برخی از مسائل دین را کنار بگذراند که اشکالاتی به این نظر مطرح است:
1. دراین تفکر آیات جهاد وسختگیری با منافقین(اشداء علی الکفار؛ واغلظ علیهم) وآیات شهادت کنار گذاشته میشود.
2. رحمانیت خدا به همراه (شدید العقاب و شدید المحال؛ منتقم؛جبار، قهار) است و سوره برائت،بیزاری از کفار و اعلان جنگ با آنهاست.
3. اسلام دین مبارزه با طاغوت و ظلم است(واجتنبوا الطاغوت) است.
4. سیاست عین دیانت است وتمام انبیاء و اولیاء برای(تشکیل حکومت اسلامی مثل پیامبر) مبارزه کردند.
5. خیلی از احکام اسلام مثل جهاد،نهی از منکر؛حدود و دیات احکام حکومتی است و با دین حداقلی نمیسازد.
6. وظیفه حکومت (هدایت فرهنگیِ جامعه به‌سوی ارزش‌های الهی) و (به بهشت بردن مردم) با استفاده از فراهم کردن زمینه خوبیها و نهی از منکر است، نه اینکه کاری نداشته باشد.
خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
تحف العقول ؛ النص ؛ ص28

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:
تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ‏ فَإِنَ‏ تَعَلُّمَهُ‏ حَسَنَةٌ وَ مُدَارَسَتَهُ تَسْبِیحٌ وَ الْبَحْثَ عَنْهُ جِهَاد... .

علم بیاموزید زیرا که آموختن علم کار نیک است و گفتگو درباره آن تسبیح است و جستجوی آن جهاد. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص28)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام علم آموزی:
1. هر یک از افراد جامعه خصوصا جوانان عزیز، در هر رشته ای از علوم حلال و مفید که تحصیل می کنند اگر هدفشان از تحصیل خدمت به جامعه و عظمت اسلام و بی نیازی از بیگانگان باشد اجر و ثواب فراوانی دارد. در بین علوم مختلفی که انسان می تواند به دنبال آنها برود اولویت با علوم دینی است.
2. یادگیری آنچه معمولا خود انسان یا جامعه به آن احتیاج دارد واجب است مثل احکام مورد ابتلا و مسایل پزشکی برای حفظ جان بیماران.
3. آموختن برخی علوم حرام است مثل علمی که موجب انحراف شود مثل خواندن کتاب های منحرف کننده و سایت های اینترنتی که باعث فساد عقیده و اخلاق می شود و یادگیری علم موسیقی حرام یا رقص یا حاضر شدن در کلاس درسی که استاد آن فساد عقیده داشته و در ضمن درس علیه اسلام تبلیغ می کند. (تحریر ج1 مکاسب محرمه، مقدمه م15 ، منهاج ج2 مکاسب محرمه م11 و36 ، سایت لیدر احکام مناسبتی احکام تحصیل ، سایت مکارم استفتائات پزشکی، مسائل تحصیلی)
خداوند متعال به همه ما علم همراه عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

روز فناوری فضایی (انقلاب اسلامی، جوانان، خود باوری و پیشرفت علمی)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باگرامیداشت دهه فجر
انقلابی گری شاخصه هایی دارد که برخی بیان میشود:
1. دشمن شناسی و عدم تبعیت از دشمن واستکبار ستیزی: باید دشمن را شناخت، نقشه‌ی او را فهمید، از تبعیت دشمن سر باز زد؛ این شاخص چهارم، این عدم تبعیت را قرآن، جهاد کبیر نام نهاده است. (فرقان آیه ۵۲)فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا کَبیرًا:از کافران اطاعت مکن، و بوسیله آن [= قرآن‌] با آنان جهاد بزرگی بنما!
در سوره نساء آیه 141 «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» بر مقابله و مبارزه با استکبار تأکید شده است چرا که خداوند نمی پذیرد که کافران بر مومنان تسلط داشته باشند و راه دستیابی به این امر هم از راه مبارزه با استکبار محقق خواهد شد.
2. ساده زیستی و نفی اشرافیت: امام خمینی فرمودند:«اگر بخواهید بی خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را ازمیدان به در نکند خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید..(صحیفه نور، ج19ص11)
قرآن می فرماید: (‏ وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُواْ فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیراً ‏) ( اسراء : 16): هرگاه بخواهیم شهر و دیاری را نابود گردانیم ، افراد اشراف و خوشگذران و شهوتران آنجا را سردار و چیره می‌گردانیم .
3. نا امید نشدن : لاَ تَیْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ یَیْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ؛ از رحمت ‏خدا نومید مباشید زیرا جز گروه کافران کسى از رحمت‏ خدا نومید نمی‌‏شود».(87 یوسف)
امام خامنه ای حفظه الله فرمودند: بعضی سعی می‌کنند جامعه و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده ندارد! نمیشود! نمی‌رسیم! ... شاخص دوم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمان‌های بلند. تسلیم نشویم در مقابل فشارها.
4. پایبندی به استقلال کشور: استقلال سیاسی معنایش این است که ما در زمینه‌ی سیاسی فریب [دشمن را] نخوریم... استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب بکنیم... استقلال اقتصادی هضم نشدن در هاضمه‌ی اقتصاد جامعه جهانی است.
خداوند ما را جزء انقلابیون واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
امالی طوسی، ص303

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی حضرت صادق علیه السلام در مورد جوانان فرمودند:
لَسْتُ اُحِبُّ اَنْ اَرَى الشّابَّ مِنْـکُمْ اِلاّ غادیاً فى حالَیْنِ : اِمّا عالِماً اَوْ مُتَعَلِّما... .

دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببینم: دانشمند یا دانش پژوه. (امالی طوسی، ص303)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام مورد نیاز جوانان:
1. جوانان در هر رشته ای از علوم حلال و مفید که تحصیل می کنند اگر هدفشان از تحصیل خدمت به جامعه و عظمت اسلام و بی نیازی از بیگانگان باشد اجر و ثواب فراوانی دارد.
2. حضور انسان در محل کار و تحصیل و دانشگاه در جایی که نامحرم وجود دارد و ضوابط شرعی رعایت نمی شود چنانچه حضورش همراه با ترس افتادن گناه بشود، جایز نمی باشد.
3. اگر جوانی به سبب ازدواج نکردن به گناه آلوده می‌شود واجب است که ازدواج کند و چنانچه شرایط ازدواج مهیا نباشد تا زمان مهیا شدن شرایط با استمداد از خدای متعال صبر کند و یکی از مستحباتی که برای اطرافیان سفارش شده و ثواب فراوانی برای آن نقل شده واسطه شدن در امر ازدواج می‌باشد. (رساله مراجع م 2443)
خداوند جوانان ما را از تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام محفوظ بدارد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. قصد خدمت و متصل نبودن به کانون های قدرت و ثروت
« کسانى هم که وارد عرصه انتخابات می شوند، باید یک تقیداتى، تعهداتى داشته باشند. این، خطاب به همه‌کسانى است که به عنوان نامزد وارد عرصه انتخابات میشوند، و خطاب به همه مردم است. مردم عزیزمان در سراسر کشور این رفتارها را در نامزدهاى انتخابات تفرس کنند، دنبال کنند، دقت کنند. نامزد انتخابات باید با قصد خدمت وارد شود. اگر با قصد قدرت‌طلبى و جمع‌کردن پول و مسائل گوناگون و انگیزه‌هاى ناسالم دیگر وارد شود، به کشور خدمت نمیکند. نامزد انتخابات باید با انگیزه خدمت وارد شود؛ این را باید تشخیص داد، باید فهمید، باید حدس زد. اگر چنانچه نامزدها به مراکز ثروت و قدرت متصل شوند، کار خراب میشود؛ همچنان که امروز در به‌اصطلاح دموکراسى‌هاى دنیا، در آمریکا و غیر آمریکا این رسم هست؛ کمپانى‌ها و پولدارها به نامزد انتخابات در ریاست جمهورى یا در انتخابات کنگره پول میدهند، ولى او در مقابل آنها متعهد است. آن رئیس جمهورى که با پول دستگاه‌هاى گوناگون و مراکز ثروت سر کار بیاید، در مقابل آنها متعهد است. آن نماینده‌ى مجلسى که با پول فلان شرکت و فلان کمپانى و فلان ارباب و فلان پولدار توى مجلس بیاید، مجبور است آنجائى که آنها لازم میدانند، قانون جعل کند، قانون بردارد، توسعه و تضییق در قانون بکند. این نماینده به درد مردم نمیخورد. نه باید به مراکز ثروتهاى شخصى متصل بود، و نه به طریق اولى به ثروتهاى عمومى. کسى بیاید از پول بیت‌المال مصرف کند، براى اینکه به وکالت مجلس برسد؛ این دو برابر اشکال دارد، اشکال مضاعف دارد. اینها را باید مردم مراقب باشند. البته هر کسى را هم نمی شود متهم کرد. بگوئیم آقا این وابسته به فلان‌جاست، این وابسته به فلان کس است، این فلان پول را خرج کرده؛ باید اینها هم روشن شود، باید ثابت شود.
مردم باید چشمها را باز کنند، ملتفت باشند. خوشبختانه مردم ما بیدارند. افرادى که میتوانند انسان را خاطرجمع کنند، بین انسان و خدا حجت براى انسان درست کنند، انسان به اینها اطمینان کند؛ آنجائى که خودش میتواند تحقیق کند، تحقیق کند. اینها لازم است.» (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری , بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز 19 دی , 19/10/90)
2. دلسوز مردم به ویژه طبقه محروم
«[نماینده باید] دلسوز مردم - بخصوص طبقات محروم - باشد و برای آنها کار و فکر کند...اگر کسی وامدار دستگاهها و اشخاص و وامدار پول و قدرت شد، دیگر نمی‌تواند برای مردم دلسوزی کند. پس دلسوزی هم یک شرط بزرگ است.»(خطبه‌های نماز جمعه تهران, 24/11/82)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة / ج‏21 / ص : 474

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی
روایت شده ازحضرت علی علیه السلام که میفرمایند:
أَکْرِمُوا أَوْلَادَکُمْ وَ أَحْسِنُواآدَابَهُمْ‏ یُغْفَرْ لَکُمْ.

فرزندانتان را گرامی بدارید و آنان را نیکو تربیت کنید تا آمرزیده شوید. وسائل الشیعة / ج‏21 / ص : 474

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در روزی که به نام انقلاب اسلامی تربیت قرآنی و تحکیم بنیان خانواده است قصد داریم چند نکته شرعی کوتاه درباره وظایف والدین نسبت به فرزندان بیان کنیم:
1-یکی از وظایف واجب والدین آن است که فرزندان خود را از طفولیت، تربیت دینی کنند و آنها را با آداب و رسوم اسلامی و وظایف شرعی آشنا کنند و از گناهان مثل دروغ باز دارند بنابراین بر حجاب دختران و بر نماز فرزندان مخصوصا نماز صبح مراقبت نمایند و آنها را بیدار نمایند و اگر بیدار نکردن فرزندان بالغ، موجب سهل انگاری و استخفاف به امر نماز باشد، واجب است آنها را بیدار نمایند. حتی می فرمایند مستحب است کودکی که خوب و بد را می فهمد را به انجام نماز و عبادتهای دیگر عادت دهند و به انجام قضای نماز تشویق کنند. (امام خمینی(ره) استفتاآت ج1ص133س25) (بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، صافی، مکارم: مسائل جدید، ج1 ص179-180؛ ماده 1173 قانون مدنی)
2- همچنین می بایست اولیای اطفال آنها را از هر کاری که باعث ضرر بر خودشان یا بر دیگران باشد باز دارند و از هر کاری که خداوند آنرا منع نموده مثل دروغ، غیبت جلو گیری نمایند
. 3-حرام است آنها را تحت تعلیم معلمین فاسق قرار داده یا به مدارسی که باعث فساد اخلاق و بی ایمانی فرزند می شوند بفرستند.(العروه الوثقی، صلواه القضا مساله36)
4-سزاواراست والدین شخصیت فرزندان خود را گرامی داشته و به فرزندان خود ابراز محبت نموده و نیاز عاطفی آنها را تامین نمایند ،که اگراین کار درست انجام شود جلوی بسیاری از انحرافات وارتباطات نادرست گرفته می شود.
خداوند متعال فرزندان صالح به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

انقلاب اسلامی، تربیت قرآنی، تحکیم بنیان خانواده، منزلت زن مسلمان
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. مخالف جدی فساد و اشرافی گری
«باید ضدّ فساد هم باشد و با فساد مالی و اقتصادی به‌شدّت و به‌جد، از بُن‌دندان و نه به لفظ، مخالف باشد، تا با فساد مبارزه کند.»( بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم,18/10/82)
« من نسبت به شخص، هیچ‏گونه نظری ابراز نمیکنم؛ اما شاخصهائی وجود دارد. بهترین، آن کسی است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگری خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافیگری و تجمل‏پرستی است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافیگری باشد، مردم را به سمت اشرافیگری و به سمت اسراف سوق خواهد داد. ...» (بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم استان کردستان 22/2/1388 ‏ )
2. انقلابی ، مؤمن و شجاع
«ببینید و بفهمید چه کسی را به مجلس می‌فرستید. آن کسی که به عنوان وکیل این ملتِ انقلابی و مؤمن و شجاع به مجلس می‌رود، باید انقلابی و مؤمن و شجاع باشد. اگر نگوییم شجاعترین و مؤمن‌ترین و انقلابی‌ترین؛ لااقل در سطح این توده‌ی عظیم مردم که این گونه از خود درخشش نشان می‌دهند، باشد... دنبال آدمهای مؤمن و شجاع و انقلابی و کسانی که بتوانند قدرت این ملت را که در سایه‌ی ارزشهای انقلابی است حفظ کنند، باشید. کسانی که وقتی قوانینی می‌گذارند و موضعی می‌گیرند و نطقی می‌کنند، همه در این جهت باشد. این طور آدمی، شایسته‌ی آن است که به عنوان وکیل این ملت، به مجلس شورای اسلامی برود؛ آن کسی که بفهمد امام چه می‌گفت، چه می‌خواست و چرا می‌خروشید.»(خطبه‌های نماز عید فطر, 1/12/74)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
امالی مفید، النص، ص: 14

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند:
اسْمَعُوا وَ أَطِیعُوا لِمَنْ‏ وَلَّاهُ اللَّهُ الْأَمْرَ فَإِنَّهُ نِظَامُ الْإِسْلَام.

از حاکمان الهی اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبری باعث ایجاد نظم در امت اسلام است. (امالی مفید، النص، ص: 14)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نظام جمهوری اسلامی:
1. وظیفه شرعی واجب همه ما در عصر حاضر حفظ نظام جمهوری است بلکه این امر از اوجب واجبات است.
2. هر عملی که موجب بدنام شدن چهره جمهوری اسلامی در برابر کفر و استکبار جهان شود به نفع اسلام و مسلمین نیست بلکه اگر تضعیف نظام جهموری اسلامی بشود، حرام است؛ بنابر این اگر انسان فساد یا ضعفی را در بخشی از بخشهای حکومتی مشاهده می کند بعد از تحقیق و اطمینان کامل می تواند گزارش بدهد بلکه در برخی موارد از جهت انجام امر به معروف و نهی از منکر، گزارش دادن واجب است ولی بیان آن در برابر مردم وجهی ندارد بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعیف دولت اسلامی شود حرام است.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code