بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
زیارت آداب ظاهری و باطنی دارد که به برخی آداب باطنی اشاره میشود:
1-شناخت امام ( علیه السلام ) : کسی که بر چشمه آبی وارد می شود، به اندازه ظرفی که به همراه دارد، از آن چشمه بهره می گیرد و زائری که به زیارت امام می آید به اندازه شناخت و معرفتی که دارد، از زیارت خویش سود می برد. پس پیش از هر چیز ، سطح شناخت و آگاهی خود را درباره امام بالا ببریم و قبل از ورود به میهمانی، صاحب خانه، خصوصیات اخلاقی و رفتاری او و نیز انتظارات و خواسته های وی را بشناسیم.
2-طهارت باطنی: برای حضور در حرم ، زائر باید پاک باشد، هم پاکی ظاهری، هم درونی. غسل، یک طهارت جسمی است، اما توبه طهارت باطنی است؛ توبه و خشوع، لباس روح است،بنابراین باید هنگام قصد زیارت باید ابتدا توبه کرد و از گناهان استغفار جست که توبه شامل پشیمانی،قصد عدم تکرار و ادای حق الناس و قضای حق الله است.
3-اذن دخول(اعتقادبه زنده بودن امام) :در اذن دخول آمده:( أَللَّهُمَّ إِنّی أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صاحِبِ هذَا الْمَشْهَدِ الشَّریفِ فی غَیْبَتِهِ کَما أَعْتَقِدُها فی حَضْرَتِهِ ، وَأَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَکَ وَخُلَفآءَکَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ‏ أَحْیآءٌ، عِنْدَکَ یُرْزَقُونَ، یَرَوْنَ مَقامی، وَیَسْمَعُونَ کَلامی، وَیَرُدُّونَ ‏سَلامی) یعنی: اینکه امام زنده است و ما را می بیند و جواب سلام ما را میدهد وکلام ما رامیشنود. این اعتقاد ازآیه 105 توبه نیز بدست میآید که می فرماید(اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ )
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏16، ص: 134 حدیث21170)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند: ...وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ إِلَّا کَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی...

تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چونان قطره‌ای در برابر دریای پهناور است. (وسائل الشیعة، ج‏16، ص: 134 حدیث21170)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

قصد دارم چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر خدمت شما خوبان تقدیم کنم:
1. از بهترین روشهای امر به معروف و نهی از منکر این است کسی که می خواهد نهی از منکر کند خودش گناه نکند. مثلا اگر رفیقش می خواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد. اما اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند و تکلیف از انسان ساقط نمی شود. (1)
2. در هنگام نهی از منکر باید به گونه ای عمل شود که از کار شخص انتقاد شود نه خود شخص زیرا نهی از منکر مبارزه با بیماری و مرض است نه بیمار، انزجار از عمل زشت و انجام منکر است نه کسی که مبتلا شده است و ناهی از منکر با خود او مخالفت و دشمنی ندارد بلکه از عمل نا‌پسند او بیزار است.
3. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ بنابراین اگر شخصی در خانواده و نزدیکان فرد می‌باشد که نسبت به واجبات دینی، از قبیل نماز، روزه، خمس، حجاب و... بی‌توجّه است و آنها را سبک می‌شمارد یا نسبت به ارتکاب حرام‌ها از قبیل ربا، غیبت، دروغ، گوش‌دادن به غنا و موسیقی لهوی و... بی مبالات و بی‌باک می‌باشد، باید با اهمّیّت بیشتری ‏‏با ‏مراعات ‏مراتب ‏سه‏ گانه‏ امر به معروف و نهی از ‏منکر‌، جلوی کارهای حرام وی را بگیرد و او را به انجام کارهای واجب و ترک حرام دعوت نماید. (2)
خداوند متعال توفیق انجام وظایف دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی، ج1 درس 76 ، ص: 328 و ص: 331)
(2) (توضیح المسائل جامع م 2218)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم
راوی می گوید:امام سجاد ( علیه السلام ) را دیدم که بر خاک افتاده و بی تابی وزاری می کند. عرض کردم: شما که پدرتان حسین بن علی است و مادرتان فاطمه زهرا(س) و جدتان رسول خدا - یعنی با این نسبت شریف و پیوند عالی چرا ناراحت هستید؟ امام فرمود: "نسب را کنار بگذار. خداوند بهشت را برای کسی آفریده است که مطیع و نیکوکار باشد، هر چند غلامی سیاه باشد. به خدا قسم! تو را فردا سود نمی‏دهد مگر عمل صالحی که امروز پیش می فرستی"( بحار، ج 46، ص 81)

از آیات و روایات استفاده می شود که انتساب به کسی امتیاز ایجاد نکرده، انسان‏ها در قیامت مرهون اعمال خود هستند: "کل نفس بما کسبت رهینة(آیه 38 مدثر)

در قرآن خطاب به فرزند نوح پیغمبر آمده است: "قال یا نوح انّه لیس من اهلک "(آیه 49 هود)؛او از خانواده تو نیست زیرا (دارای) عمل غیرصالح است». این آیه بیان کننده این مطلب است که کفر و اعمال غیر صالح خویشاوندی را از بین می‏برد.حتّی فرزند پیامبر و رسول الهی را به منزله شخصی غریبه قرار می‏دهد؛ به خلاف آن جا که فردی ایرانی همچون سلمان در اثر کسب مراتب بالای ایمان در زمره اهل بیت قرار می‏گیرد، که پیامبر در حق او فرمود: «سلمان منّا اهل البیت؛ سلمان از اهل بیت ماست».

نمونه زیر بیانگر آن است که بستگان برخی از بزرگان دین از مسیر حق خارج شدند. در صدد بودند از انتساب خود سوء استفاده کنند: امام رضا ( علیه السلام ) برادری داشت به نام "زید النار". این برادر چندان مورد رضایت امام نبود. روزی امام در مجلسی سخن می گفت و زید در آن جا حضور داشت. امام متوجه شد که زید عدّه‏ای از اصحاب را مخاطب قرار داده و از مقام خاندان پیامبر سخن گفته و به طور غرورآمیزی دائماً "نحن، نحن" (ما چنین، ما چنان هستیم) می گوید: امام رضا ( علیه السلام ) سخن خود ر ا قطع کرده، خطاب به زید فرمود: "این سخنان چیست که می گویی؟ اگر سخن تو درست باشد و فرزندان رسول خدا وضع استثنایی داشته باشد و خداوند بدکاران آن‏ها را عذاب نکند و بدون عمل به آن‏ها پاداش دهد، پس تو از پدرت موسی بن جعفر ( علیه السلام ) نزد خدا گرامی‏تری، زیرا وی خدا را بندگی کرد تا به درجات قرب نائل آمد و تو می پنداری بی آن که بندگی خدا کنی، می توانی در درجه موسی بن جعفر قرارگیری!"(عیون اخبارالرضا،ج1،ص257)
خداوند در قرآن میفرماید: «صبغة الله و من احسن من الله صبغة؛رنگ الهی (رنگ ایمان و توحید بپذیرید) و چه رنگی بهتر از رنگ خدایی است؟»(آیه 138 بقره) بنابراین رنگ خدایی نه رنگ پوست و نژاد نزد خدا ارزش دارد
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه بقره آیه 254

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَا بَیْعٌ فِیهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از آنچه به شما روزى داده‌ایم انفاق کنید پیش از آنکه روزی (قیامت) فرا رسد، که نه در آن خرید و فروشى است و نه دوستى و شفاعتى. (سوره بقره؛ آیه 254)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره وقف خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. انسان می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد، یکی از این فرصت ها وقف کردن است که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد. و بسیاری از برکاتی که در مساجد و مشاهد مشرفه من جمله حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام مشاهده می شود، از وقفهای گذشتگان است. (1)
2. وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مورد غفلت واقع شده است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد.
3. به تصریح برخی از فقهاء از جمله امام خامنه ای انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (2)
4. کسانی که توانایی مالی ندارند که به تنهایی مالی را وقف کنند می توانند به طور مشارکتی در این امر خیر سهیم شوند به طور مثال چند نفر با کمک هم فرشی را بخرند و آن را وقف مسجد نمایند. (3)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب وقف، قبل از مساله1)
(2) (تحریر الوسیله، کتاب وقف م 25 ؛ امام خامنه ای، سایت لیدر، احکام وقف س137 ؛ مکارم، رساله م 2309 ؛ بهجت، رساله م2152 ؛ فاضل، جامع المسائل فارسی ج‌2 ص: 332 س70 ؛ تبریزی استفتاءات جدید ج‌1 ص 318 س1418)
(3) (امام خامنه ای لیدر احکام وقف س67و69)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم
خداوند در نفی نژاد پرستی می فرماید: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُم: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛(آیه 12 حجرات)
این آیه بر تمام امتیازات ظاهری و مادی از جمله نژاد خط بطلان کشیده و این ها را تنها وسیله شناخت افراد از یکدیگر دانسته است
پیامبر فرمود: برتری برای عرب بر عجم و نیز عجم بر عرب نیست؛ همه شما از حضرت آدم علیه السلام خلق شدید و حضرت آدم علیه السلام نیز از خاک آفریده شد.( نهج الفصاحه،ص 675)( بحار الأنوار : 70/287/10.)
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) میفرمود: «نسبهای خود را نزد من نیاورید بلکه عملهای خود را آورید.( تاریخ یعقوبی، ج2 ص110)
یاران پیامبرافرادی مثل سلمان فارسی(سلمان منا اهل البیت)،بلال حبشی،صهیب رومی و ابوذر غفاری بودند
شیطان اولین کسی بود که تعصب نژادی را مطرح کرد که من از آتشم و آدم از خاک.
نقشه دشمن این است که با تبعیض نژادی بین عرب و عجم، و قومیتهای مختلف با تفرقه افکنی به منافع خود برسد که گاهی بوسیله جوک و طنز این نقشه اجرا میشود
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از آنجایی که به ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم، مؤمنین نسبت به کفاره سوال می کنند؛ لذا چند نکته درباره روزه قضا و کفاره خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. اگر انسان در ماه رمضان بواسطه مریضی یا مسافرت و مانند این دو روزه نگیرد چنانچه قضای روزه را تا ماه رمضان آینده نگیرد علاوه بر لزوم قضا در سالهای بعد، باید کفاره تأخیر هم بدهد؛ البته اگر فرد از ماه رمضان قبل تا ماه رمضان جدید بیمار است و به جهت مریضی و ضرر نتواند روزه بگیرد پرداخت کفاره کافی است و قضای روزه از او ساقط است. (1)
2. آن چیزی که در پرداخت کفاره تأخیر لازم است به فتوای اکثر مراجع تقلید این است که برای هر روز 750 گرم طعام مثل نان و گندم و برنج و مانند اینها به فقیر پرداخت شود و پرداخت پول صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر پول دریافتی را از طرف او به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر پول 10 کیلو نان را گرفته اما با آن مثلا سه کیلو برنج بگیرد کافی نیست. (2)
3. نکته ای که باید نسبت به آن توجه داشت این است کسی که در ماه رمضان به خاطر مریضی یا مسافرت یا مثل بانوان به خاطر عذر شرعی روزه نگرفته باشد، به نظر اکثر مراجع تقلید تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان بعدی کفاره ندارد یعنی اگر تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان بعدی چیزی به عنوان کفاره پرداخت کند، کفاره حساب نمی شود؛ لذا اگر تا ماه رمضان بعدی روزه های قضا را نگرفته باشد، با فرا رسیدن ماه رمضان جدید تازه کفاره واجب می شود و باید برای هر روز که قضای روزه ها را انجام نداده، کفاره پرداخت کند. (3)
خداوند متعال توفیق انجام واجبات را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1702 و م 1703 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام القضاء، م 13 ؛ مقام معظم رهبری، سایت، احکام روزه، م 274)
(2) مکارم: برای کفاره نان باید آرد آن به مقدار 750 گرم باشد. شبیری: یک مد طعام 900 گرم است. (تحریر الوسیله، کتاب کفارات، م 20 ؛ امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س 374 ؛ منهاج الصالحین، ج 3 ، م 776 ؛ مکارم، سایت، استفتائات قضا و کفاره روزه، کفاره روزه، احکام کفاره روزه و احکام مد طعام)
(3) مکارم: آیا کسی که بر اثر عذر شرعی روزه نگرفته است و تا ماه رمضان سال آینده نیز عذر او برطرف نمی شود می تواند در همان روز، کفاره را پرداخت نماید؟ پاسخ: در فرض سؤال در صورتی که یقین دارد تا رمضان آینده توان قضا کردن روزه را ندارد می تواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعد از همان روز پرداخت نماید. (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره 546078 تاریخ 16/03/1394 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2075 ؛ مکارم، استفتائات سایت، روزه، قضا و کفاره روزه، احکام کفاره روزه ؛ فاضل، جامع المسائل، ج2 س 401)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم
خداوند در قران یکی از عوامل اسراف را روحیه برتری جویی و استکبار میداند و میفرماید: می فرماید«إِنَّهُ کانَ عالِیاً مِنَ الْمُسْرِفینَ» همانا فرعون برتری جو وازاسرافگرانبود.(آیه 30 دخان)
عوامل اسراف کردن عبارتند از:
1-جهل و نادانی: یکی از عوامل اسراف نادانی به اثار سوء آن است .امام کاظم(علیه السلام) پیرامون جنود عقل وجهل فرمود: اعتدال و میانه روی از جنود عقل و اسراف و زیاده روی از افرادجهل ونادانی است(تحف العقول، ص300)
2-خودنمایی: یکی از چیز های که ممکن است انسان را در دوران زندگی همواره به خود مشغول دارد خود نمایی است، بویژه اگر در این مدت با محرومیت ها دست به گریبان باشد مثلا برای دفع عقده محرومیت،اسراف نمایی کند.
یپامبر اسلام (صلی الله علیه واله) فخر فروشی و خو د نمایی را یکی از علائم افراد اسرافکار معرفی می نماید:برای مسرف چهار علامت است:فخر به باطل،خریدن، پوشیدن و خوردن چیزی که در شأنش نیست .( بحار، ج1، ص106)
3-تقلید: از چند دهه تا کنون کشور های اسلامی از الگوی مصرفی که از فرهنگ مصرفی غرب گرفته شده پیروی می کنند ، فرهنگی که ارزش انسان را تجملات زندگی اش به مقدار چیزی که میخرد می سنجد . همچنین سبک زندگی گران بصورت که حتی برخی کشور های صنعتی نیز نمیتواند آن را تحمل کند ، در کشور های اسلامی که فقیرند الگوی فخر فروشی شده است .
4-وسواس: شخصی که دروضو یا غسل گرفتار وسواس است،به خیال این که وضو و غسلش بهتر و کامل تر انجام می گیرد چند برابر افراد معمولی آب مصرف مینماید
5- عادت ها و سنّت های غلط: در جامعه معاصر به افرادی که در بعضی از چیزها مثل ولیمه عروسی، سفرهای زیارتی، تولد فرزندان ،بیش از حد ولخرجی و زیاده روی می کنند، تذکر داده می شود که چرا این قدر اسراف و زیاده روی می کنید، جواب می دهند، سنّت و عادت، اجازه نمی دهد، کمتر از این هزینه کنیم. با این که در همین جامعه، انسان های زیادی هستند که زیر خط فقر زندگی می کنند و محتاج به نان شبشان هستند.
خداوند ما را از شر اسراف کاری نجات بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص: 259)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: هر کس در شهر طوس فرزندم (امام رضا علیه السلام) را زیارت کند در حالی که عارف به حق او باشد، در روز قیامت خودم دست او را می گیرم و وارد بهشت می کنم. و در ادامه حضرتش فرمودند: معنای عارف به حق امام بودن یعنی اینکه بداند او، امام واجب الاطاعه است، غریب و شهید است. (عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص: 259)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

الحمد لله توفیق یافته ایم در اولین چهارشنبه سال جدید در حرم امام رضا علیه السلام شرف حضور داشته باشیم و توفیق زیارت حضرتش را داشته باشیم. و خوب است قدر این لحظات را با رعایت آداب زیارت بدانیم:
1. زیارت آدابی دارد که رعایت آنها مستحب است و هر چه بیشتر این آداب رعایت شود ثواب زیارت بیشتر می شود؛ مثل غسل زیارت، هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن و مشغول ذکر بودن در هنگام رفتن به زیارت، خواندن زیارت نامه های معتبر مثل زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره، قرآن خواندن، بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت، توبه کردن از گناهان و نماز زیارت.
2. همان طور که در ابتدا عرض شد سفارش شده که زیارت با معرفت داشته باشیم و معنای معرفت به حق امام بنابر روایتی که از حضرت صادق علیه السلام بیان شد، این است که باور کنیم امام شاهد بر اعمالمان می باشد و اطاعت از ایشان را در دستورات دینی بر خود واجب بدانیم؛ مثلا در پوشش شرعی یا نماز یا رعایت حقوق مردم، تحصیل کسب درآمد، طبق دستور امام، عمل نماییم.
3. یکی از نکاتی که باید در حین زیارت و البته باقی شوون زندگی بدان توجه نمو، پرهیز از خرافات و بدعت ها است؛ به عنوان مثال، بستن قفل و پارچه به عنوان دخیل به شبکه‌های پنجره فولاد و پنجره های ضریح امام معصوم که تصور می کنند باید برای شفا یا گرفتن حاجت خود، علامت و نشانه‌ای برجا بگذارند! یا اینکه مریضشان را با طناب به شبکه‌های پنجره می بندند! یا انداختن پارچه و لباس بر روی ضریح مطهر امام معصوم علیه السلام.
لازم است همه رفتارهای دینی و اعتقادات خویش را از کلام الهی و خود معصومین اخذ کنیم تا دچار انحراف در عقیده و عمل نشویم.
خداوند متعال توفیق زیارت با معرفت اهل بیت علیهم السلام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم
خداوند درباره اسراف کنندگان می فرماید: ولا تطیعوا امر المسرفین: اطاعت فرمان مسرفان نکنید.(آیه 151 شعراء)
اسرافکار، علاوه بر زیانهای اقتصادی که بر جامعه و ملت تحمیل می کند، برای خود نیز زیانهای جبران ناپذیری به بار می آورد:
1- خشم الهی; اسرافکار چون تعادل و توازن اقتصادی جامعه را برهم می زند، از رحمت خدا بدور و گرفتار خشم خدا می شود، همان گونه که در قرآن مجید آمده است: «انه لایحب المسرفین (آیه 14 انعام)) خداوند اسرافکاران را دوست نمی دارد، و امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: اسراف مورد غضب خداست( کافی، ج 2، ص 275)
2- محرومیت از هدایت; خدای متعال که همواره درهای رحمتش بر بندگان گشوده است خود را «غافر الذنب و قابل التوب (آیه 3 غافر)معرفی کرده است لکن نسبت به اسرافکاران می فرماید: «ان الله لا یهدی من هو مسرف کذاب (آیه 28 مومن) همانا خداوند کسی را که اسرافکار و دروغگوست هدایت نمی کند.
3-فقر: روشن ترین اثر اقتصادی اسراف، فقر است، زیرا که اسرافکار در اثر مصرف ناروای خود هم جامعه را به ورطه فقر می کشاند و هم خود دچار فقر می شود. حضرت علی ( علیه السلام ) می فرمایند: (اقتصاد و میانه روی باعث توانگری و اسراف و ولخرجی مایه فقر و تنگدستی است. (وسائل الشیعه 15/285.)
4- هلاکت; اسراف از هر نوعی که باشد انسان را به نابودی می کشد. قرآن مجید این حقیقت را چنین بیان می فرماید: ما مسرفان و ستمگران را هلاک کردیم(آیه 90 انبیا) و نیز حضرت علی ( علیه السلام ) می فرماید: اسرافکاری زیاد انسان را به هلاکت می کشاند. (فهرست غررالحکم، ص 159)
5- جهنمی شدن: کیفر کسانی که از حدود الهی تجاوز کرده و اوامر و نواهی خدا را نادیده گرفته باشند، تنها فقر و تنگدستی در دنیا نیست بلکه عذاب اخروی نیز در انتظار آنان است. قرآن مجید در این باره می فرماید:«ان المسرفین هم اصحاب النار» براستی که مسرفان اهل دوزخند(آیه 43 غافر)
خداوند ما را از شر اسراف کاری نجات بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط-الاسلامیه) ج6 ص: 3)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
فردی به امام کاظم علیه السّلام نامه نوشت که من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و می‌گوید که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. امام علیه السّلام به او نوشتند: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَرْزُقُهُمْ

بچّه دار شو که خداوند روزی آنها را خواهد داد. (الکافی (ط-الاسلامیه) ج6 ص: 3)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره سقط جنین بیان می کنیم:
1. سقط جنین به هر روشی که باشد، در هر مرحله ای، حتی نطفه‌ای که تازه منعقد (‌بسته) شده باشد حرام است و از گناهان بزرگ می‏باشد، توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد، زیاد بودن فـرزندان، مهم‌تر بودن تربیت‌، مشکلات مالی، پشت سر هم بودن بچه‌؛ مجوزی برای سقط جنین نمی‌شود، حتی اگر در حد نطفه و روزهای اولیه باشد. البته اگر جان مادر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان در خطر باشد ‏آن هم‏ قبل‏ از ‏دمیده شدن روح که حدود چهار ماهگی است اشکالی ندارد. (1)
2. کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه به نظر اکثر مراجع 20 مثقال شرعی طلاست که معادل تقریبا 72 گرم طلا می‌شود که باید به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن). (2)
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س 1266 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موارد جواز سقط جنین ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ جامع المسائل ج1 س 1752 و س 1754 ؛ صافی جامع الاحکام ج1 س 1408 ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6279 و س 6284)
(2) سیستانی: دیه نطفه 105 مثقال نقره است. سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد البته اگر روح دمیده نشده باشد احتیاط واجب.
مکارم: سوال: با توجّه به اینکه افراد زیادى (از جمله پزشک، فروشنده، خریدار، تزریق کننده، پدر و مادر جنین) در سقط به وسیله دارو نقش دارند، دیه سقط بر عهده کیست؟ جواب: دیه جنین بر عهده کسانی است که مباشر در سقط بوده اند، و چنانچه مادر با میل و اختیار، خود را در اختیار طبیب قرار داده که سقط کند نیمی از دیه بر عهده اوست، و باید علاوه بر پرداخت دیه از گناه بزرگی که مرتکب شده اند بطور جدی توبه کنند و با اعمال نیک آینده، گذشته را جبران نمایند.
سوال: دیه جنین چه مقدار است؟ جواب: دیه جنین بنا بر احتیاط واجب به شرح زیر است: در بیست روز اوّل (که نطفه است) 15 مثقال معمولی طلا، و در بیست روز دوّم (که علقه است) 30مثقال، و در بیست روز سوّم (که مضغه است) 45 مثقال، و در بیست روز چهارم (که عظام است) 60 مثقال، و در بیست روز پنجم ( که لحم است) تا زمانی که اعضاء کامل شود و قبل از آن که جنین در شکم مادر به حرکت درآید 75 مثقال، و پس از دمیدن روح در پسر دیه کامل، و در دختر نصف دیه کامل تعلّق می گیرد.
(سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل قضایی، سوال شماره 1176047 ؛ استفتائات حضرت امام ج 3 ص: 477 س 41 و س 43 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1268 ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ مکارم، استفتائات سایت، دیه جنین ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6281 ؛ صافی جامع الاحکام ج 1 س 1410)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امیرمومنانعلى(علیه السلام) مى فرماید: صِلُوا ارحامَکُمْ وَ لَو بِالتَّسلیمِ»؛(صله رحم را به جا بیاورید، هر چند با یک سلام کردن باشد(. بحار، ج71، ص 126)
صِلِه رَحِم به معنای ارتباط و دیدار با خویشاوندان و کمک به آنها و از آموزههای اخلاقی اسلام است.
صله رحم طبق روایات آثار فراوانی دارد که به برخی اشاره میشود:
1-طول عمر: امام صادق (علیه السلام) چیزی که سبب افزایش عمر گردد ،جز صله رحم نمی شناسم (کافی، ج2 ،ص152)
2-فراوانى روزى: حضرت سجّاد علیه السلام فرمود هر کس دوست دارد، خدا عمرش را طولانى و روزىاش را افزایش دهد، باید صله رحم کند(کافی، ج 2 ، ص 156)
3-بخشش گناهان و دفع بلا: امام باقر علیه السلام فرمود رسیدگى به خویشان، گناهان را پاک مىکند و بلا را دور مىسازد(کافی، ج2 ،ص152)
4-آرامش: امام صادق می فرماید دونفر فامیل وقتی یکدیگر را ببینند آرامش می یابند(امالی، صدوق ص420)
5-برآورده شدن حاجات: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که صله رحم کند، چهل هزار گناه از گناهان او پاک میگردد، و به همین میزان به درجات معنوی او افزوده میگردد... و هفتاد حاجت از حوائج دنیوی او برآورده میشود(بحار، ج۷۳، ص۳۳۵)
لازم به ذکر است که ما خویشاوندی دینی و روحانی با اهل بیت علیهم السلام داریم چرا که پیامبر فرمودند: «من وعلی پدران این امت هستیم( عیون اخبار الرضا،ج1،ص91)
لذا لازم است رابطه با این بزرگواران داشته باشیم و ارتباط با پیامبر و اهل بیت ایشان مصادیقی دارد که یکی زیارت آنهاست که شما زائران ارجمند این توفیق را پیدا کرده اید.
خداوند، دلهای ما را به هم نزدیکترکند، به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
عیون الاخبار ، ج2، ص180)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: الصَّغَائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ، وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْ یَخَفْهُ فِی الْکَثِیر.

گناهان کوچک راه‌هاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمى‌هراسد. (عیون الاخبار ، ج2، ص180)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله ارتباط با نامحرم است و تفاوتی ندارد که در فضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد لذا هر مؤمنی در ارتباط با نامحرم برای کسب رضای خدا و دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید در ارتباطش با نامحرم شرایطی را رعایت کند که به چند نکته اشاره می شود:
1. گفتگو با نامحرم از طریق تلفن یا پیامک یا چت در شبکه های مجازی، در صورتی که همراه با قصد لذت شهوانی یا ترس افتادن در گناه باشد، یا کلمات نامناسب میان دو نامحرم رد و بدل شود، چنین گفتگویی حرام است مثلا اگر خانمی یا آقایی ترس این را داشته باشد که با چت کردن با نامحرم به گناه آلوده می شود یا از همان چت کردن لذت شهوانی برده شود، در این مورد چت با نامحرم گناه و معصیت است. (1)
2. لمس مستقیم بدن نامحرم مثل دست دادن به نامحرم در غیر ضرورت و اضطرار حرام است هر چند نامزد انسان باشد که هنوز بین دو نفر عقد شرعی خوانده نشده باشد.
3. حضور زن و مرد نامحرم در مکان خلوت که دیگری نمی تواند به آنجا وارد شود، و احتمال آلودگی به گناه هم وجود دارد، حرام است حتی به نظر تعدادی از مراجع تقلید (2) صرف حضور زن و مرد در چنین مکان خلوتی هر چند احتمال آلودگی به گناه هم وجود نداشته باشد، باز هم حرام است. (3)
خداوند متعال همه ما را از وسوسه های شیطان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف ؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ توضیح المسائل مکارم م2092)
(2) حضرت امام، گلپایگانی، صافی، مکارم، زنجانی: فتوی یا احتیاط واجب.
(3) (رساله مراجع تقلید م 889)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم-
نوروز دارای سنتهای حسنه و نیکی است که برخی ذکر میشود:
1-صله رحم: در اسلام توصیه فراوان به صله رحم شده که دارای آثاری مثل طول عمر،افزایش روزی،بخشش گناهان و... است
2-سفر کردن: در اسلام به مسافرت اهمیت داده شده است(سیروا فی الارض)
3-لباس تمیز و نو پوشیدن :امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که نوروز آمد، غسل کن و پاکیزه ترین لباس های خود را بپوش و با خوش بوترین عطرها خود را معطر ساز.( المیزان، ج 20، ص 144.)
4-درس عبرت گرفتن؛ توجه کنیم که وارد بهار شده ایم و باید از این دگرگونی طبیعت درس عبرت بگیریم.
5-دید و بازدید؛ امام علیه السلام در این باره می فرماید: این روز نوروز است که مردم در آن اجتماع دارند و همدیگر را ملاقات می کنند تا .( میزان الحکمه، ج 7،ص131) دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان عزیز؛ و شادباش گفتن سال نو به آنها در این ایام، دارای اهمیت فوق العاده ای می باشد.
6- بررسی اعمال گذشته؛ بررسی کنیم که یک سال را چگونه سپری کردیم و محاسبه ای انجام دهیم که چه قدر گناه کرده ایم، آبروی چند نفر را بردیم و چقدر کار خیر انجام داده ایم؟ اگر اوصاف زشتی در ما هست، در رفع آنها بکوشیم و اگر کارهای خیری انجام داده ایم، کوشش کنیم که در آینده مداومت داشته باشد.
7- کینه ها را از دل برکنیم؛ با آمدن بهار کینه های گذشته را از دل برکنیم و سعی کنیم در برابر افردی که با آنها دشمنی داریم، بیشتر کنیم اگر چه ممکن است آنها به ما بدی کرده باشند.
8-فتن به اماکن مطهره؛ مثل حرم ملکوتی حضرت امام رضا علیه السلام از اهمیت والایی برخوردار است.
9- رسیدگی به فقرا؛ با کمک به فقرا، آنان را در شادی خودمان شریک نمائیم.
خداوند عیدی ما را فرج امام زمان ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(شرح آقا جمال‌الدین‌خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج4،‌ص204، ح5836)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَ تَدفَعُ النِّقَمَ‌.

صله رحم نعمت ها را فراوان مى‌کند و سختى ها را از بین مى‌برد. (شرح آقا جمال‌الدین‌خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج4،‌ص204، ح5836)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

بنا دارم چند نکته کوتاه درباره صله رحم که واجب نیز هست، خدمت شما خوبان تقدیم کنم:
1. صله رحم صرفا به معنای دید و بازدید نیست بلکه معنای وسیعی دارد و امور دیگری نیز از مصادیق آن به شمار می آید مثلا در مقامی که جای احسان است، به خویشان احسان کند؛ از مشکلاتشان با خبر شده و در تلاش برای رفع آن باشد؛ در وقت بیماری عیادتشان نماید و در وقت دعوت بپذیرد و امثال آن. و حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد»، و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى‌شود. (1)
2. یکی از شیوه‌های صله رحم، حاضر شدن در منزل ارحام است اما صله رحم منحصر به دیدار حضوری در منزل فرد نیست و ایشان می‌تواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسالِ کمک مالی برایش، در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
3. اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام کسی، یا تشویق بر ارتکاب گناه باشد یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه شود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد. (2)
خداوند متعال توفیق انجام واجبات را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (مکارم، سایت، استفتائات معاشرت و صله رحم ؛ سایت آیت الله سیستانی، استفتائات صله رحم)
(2) (سایت لیدر، احکام مناسبتی ویژه آغاز سال جدید، توضیح المسائل جامع مساله 2287 و 2288 و 2289)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم-تبریک ایام
امام صادق علیه السلام درباره عید نوروزفرموده اند: هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است(بحار، ج‏۵۶، ص‏۹۱)
درباره نوروز احادیثی نقل شده که مورد تایید اکثریت علمای شیعه (شیخ طوسی-شیخ انصاری-جواهر-شهید اول و ثانی- بهایی-نراقی- عروه و..) از قدیم بوده است(البته برخی مخالفت کرده اند) ولی حتی اگر هیچ حدیثی نباشد بر طبق قاعده کلی (که هر سنت حسنه ای که باعث پیوستگی مردم واعمال خیر میشود را نباید مخالفت کرد ) مورد تایید است.- امیرالمؤمنین به مالک اشتر فرمود: آیین پسندیده ای را بر هم مریز که بزرگان این امتْ بِدان رفتار نموده اند و به وسیله آن، مردم به هم پیوسته اند، و رعیّت با یکدیگر سازش کرده اند(نهج البلاغة، صبحی صالح، ص‏۴۳۱)
برخی از احادیث درباره نوروز ذکر میشود:
1-برای امام علی ( علیه السلام ) هدیه نوروز آوردند. فرمود: «این چیست؟». گفتند: ای امیرمؤمنان! امروز، نوروز است. فرمود: هر روزِ ما را نوروز سازید!( من لا یحضره الفقیه، ج‏۳، ص‏۳۰۰)
2- امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: روز نوروز، همان روز است که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) در غدیرخم برای امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) بیعت گرفت همان روز است که علی ( علیه السلام ) بر نهروانیان پیروز شد و همان روز است که قائم ما و صاحبان حکومت، ظهور می کنند و خداوند، او را بر دجّالْ پیروز می گرداند و دجّال را در زباله دان کوفه به دار می آویزد. ما در هر نوروز، امید فرج داریم؛ چرا که نوروز، از ایّام ماست که پارسیانْ آن را پاس داشتند و شما آن را تباه نمودید(بحار، ج‏۵۶، ص91)
3- امام صادق ( علیه السلام ) در روز نوروز فرمود: هنگامی که نووز شد، غسل کن و لباس پاکیزه بپوش و خودت را خوشبو ساز و آن روز را روزه بدار. پس هنگامی که نماز ظهر و عصر و نافله های آن را به جای آوردی، نمازی چهار رکعتی بگزار(رکعت1:ده قدر-رکعت2:ده کافرون-رکعت3:ده توحید-رکعت4: ده فلق و ناس). پس از نماز سجده شکر و دعا می کنی.و گناهان پنجاه ساله‏ات بخشیده می شود.( مصباح المتهجّد، ص‏۵۹۱)
{برای بررسی احادیث مربوطه رجوع شود به: http://www.pasokhgoo.ir/node/24611 }
خداوند عیدی ما را فرج امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کنز العمّال : ج 3 ص 907 ح 9128)

بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم
ضمن عرض تبریک حلول سال نو و آرزوی سالی پر از برکت و خیر

نقل شده است که پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرموده اند: إنَّ اللّه َ تَعالى یُحِبُّ إذا عَمِلَ أحَدُکُم عَمَلاً أن یُتقِنَهُ. (کنز العمّال : ج 3 ص 907 ح 9128)

معنای این حدیث این است که: خدای متعال آن کسی را که عملی انجام میدهد، کاری انجام میدهد و آن کار را به طور محکم و دقیق انجام میدهد، (با احساس مسئولیّت انجام میدهد،) دوست میدارد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

حال سوال این است که چه زمانی انسان می تواند کارش را دقیق و مثمر ثمر و با احساس مسئولیت کامل انجام دهد؟

مقدمتا عرض می کنیم:
شعار امسال را رهبر عزیزمان "تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" بیان فرمودند؛ شعار امسال مانند همه سالها خطابش و اشاره اش هم به مسئولین است (که البته وظیفه ایشان بسیار سنگینتر است و قطعا در خط مقدم مخاطبین هستند) ، هم خطاب به مردم است.

مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی هاشان (در اردیبهشت 99 در ارتباط تصویری که با مجموعه‌های تولیدی داشتند) اینگونه کارگران را (که در مرکز تولید نقش آفرینی می کنند) مکلف فرمودند:

"اقتصاد سالم نیاز به چند ستون اصلی دارد یک ستون عبارت است از ستون کارگر؛ یکی از عاملهای درجه‌ی اوّلِ تولید ثروت در کشور عبارت است از کارگر؛ کارگر هر چه نوآور باشد، خلّاق باشد طبعاً نتیجه‌ی کار برتر و بالاتر است. لذاست که یکی از وظایف کارفرماها در زمینه‌ی مسائل کارگری این است که دانش و مهارت نیروی انسانی را ارتقا دهند ؛ این یکی از وظایف مهم است و میتواند نتیجه‌ی مطلوبی ببخشد و در نقطه‌ی مقابل هم کارگر طبعاً با مهارت بیشتر، با احساس مسئولیّت بیشتر کار را محکم‌کاری کند، و تولید و کارش با دانش همراه باشد."

بنابر این در پاسخ به سوال که " چه کنیم که کار و تلاش دقیق و اثر بخش باشد، متقن باشد؟" باید گفت با توجه به روایت و همچنین رهنمود رهبر عزیزمان راه حل همین توجه به شعار سال است که هر کس در هر میدانی که فعالیت دارد و خدمت می کند، آن عملش را آن تولیدش را آن تلاشش را مقرون به دانش و علم و آگاهی و مهارت کند و این مهم مقدماتش فراهم نمی شود مگر آنکه در تمام عرصه ها هم‌افزایی علم و ثروت صورت گیرد و اقتصادمان و تولیدمان دانش‌محور شود.

امید است که خدای متعال به مسئولین و آحاد دست اندرکاران توفیق عمل عنایت فرماید و تمام موانع برای تحقق واقعی این شعار گره گشا از کشورمان برداشته شود.
از خداوند متعال برای همه ایشان آرزوی توفیق می کنیم و لحظه به لحظه عزت و سربلندی کشور عزیزمان را آرزومندیم به برکت دعای مستجاب صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم

برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود:

1-ایمان نداشتن به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
امام باقر (علیه السلامچ) فرمودند: "کسی که به وجود امام زمانش اعتقاد نداشته باشد نمازش قبول نمی‏گردد" (کافی، ج1، ص449)
2-سبک شمردن نماز :
پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: "چه‏ بسا شخصی پنجاه سال نماز می‏خواند ولی یک نمازش قبول نمی‏شود؛ چون نمازش را سبک می‌گیرد و نمازی که سبک شمرده شود قبول نمی‏گردد". ( کافی، ج 3، ص 269)

3- نداشتن حضور قلب:
امام صادق(علیه السلام) فرمود:همانا از نماز انسان، نصفش، ثلثش، ربعش یا خمسش بالا برده می شود و آن مقداری از نماز که توجّه قلبی داشته باشد بالا برده می شود.»( بحارالانوار، ج 84، ص 238)
4-.ریا و خودنمایى در نماز
امام صادق(علیه السلام) فرمودند: "در روز قیامت بنده‌اى را مى‌آورند که اهل نماز بوده و خود نیز چنین ادعا می‌کند. به او مى‏گویند: تو برای آن نماز خواندی که تو را ستایش کنند؛ پس به فرشتگان دستور مى‏رسد او را به سوى آتش ببرند، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده‏اند: کسى که براى خودنمایى نماز بخواند، مشرک است. (تفسیر قرطبى ، ج 10، ص 71)

5- مردانی که زنانشان را آزار دهند و زنانی که شوهرانشان را آزار می دهند نمازشان قبول نمیشود(وسائل،ج 20 ،ص 163)

البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شراب‌خواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است.

خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
عرض تبریک و آرزوی پر از برکت برای یکایک شما عزیزان!
زائرین گرامی! توفیق حضور در محضر حجت ثامن علیه السلام و شروع سال جدید در کنار حضرت، لبیکی است به فراخوان و دعوت خود حضرت (آنجا که امام رضا علیه السلام فرموده اند: هر امامى به گردن دوستان و شیعیان خود پیمان و تعهدی نهاده است که وفاء کردن به این عهد و پیمان، و بجاى آوردن نیکوى آن ، با زیارت قبور آنان تکمیل می شود.
البته پر واضح است که زیارت و عرض ارادت به محضر امام علیه السلام قطعه کامل کننده این پیمان است و دیگر قطعات این پیمان ارزشمند عمل به تک تک دستورات و توصیه های ایشان است.که برخی حق الله هستند مثل نماز، روزه، حج و مانند آن. و برخی از آنها علاوه حق اللهی جنبه حق الناسی نیز دارند مانند برخی از گناهان مثل غیبت، تهمت، ایجاد اختلاف بین مؤمنین ، کم فروشی، کسب مال از راه های حرام مثل ربا، قمار و...
بطور کلی اگر کسی در انجام وظایف کوتاهی کرده باشد علاوه بر توبه در بعضی موارد باید جبران کند مثلا اگر نماز نخوانده یا روزه نگرفته باید قضایش را بجا آورد.
نسبت به حق الناس اگر حق غیر مالی مثل غیبت و تهمت باشد، علاوه بر توبه در صورتی که مفسده نداشته باشد به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای باید از طرف حلالیت بطلبد. (1)
چنانچه حق مالی شخصی به عهده انسان باشد مثل اینکه به شخصی بدهکاری دارد و زمانش رسیده و توان پرداخت دارد یا خسارت مالی به کسی وارد کرده است یا مالی از قمار و شرط بندی بدست آمده است یا به نظر اکثر مراجع مالی که از طریق ربا بدست آمده است یا کسی که بابت برگزاری مجلس حرامی اجرتی دریافت کرده، در صورتی که به طلبکار دسترسی دارد باید بدهی مالی خودش را به او برساند یا از او رضایت بگیرد و اگر طلبکار از دنیا رفته است باید به ورثه او برساند و صدقه دادن و کارهای خیر از جانب طلبکار کافی نیست.
اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مأیوس شود باید با ا جازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیر شرعی صدقه بدهد. (2)
خداوند متعال امسال را سال فرج مهدی زهرا عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (استفتاء خصوصی امام خامنه ای، شماره استفتاء: 833368 تاریخ استفتاء 17/10/1396 ؛ منهاج الصالحین ج1 م 29 ؛ مکارم، سایت، استفتائات، غیبت)
(2) (توضیح المسائل مراجع، ج2 ، م 2279 ؛ تحریرالوسیله، کتاب لقطه، لقطه غیر حیوان، مساله 4 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 990)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- 

امام باقر (علیه السلام) فرمودند:... وإن من علاماتِ خروجِه خروجُ السفیانیِّ من الشام وخروجُ الیمانیِّ [من الیمن] ومنادٍ ینادی مِن السماءِ: از نشانه های خروج امام مهدی (عجّل الله فرجه) خروج سفیانی از شام وخروج یمانی [از یمن] وندادهنده ای است که از آسمان ندا می دهد( کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷)

برای ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) 2گونه علامت وجود دارد:علائم غیرمتصل و غیر حتمی ظهور(حدود هزار علامت) ؛ و علائم متصل و حتمی ظهور(5 علامت)؛  که یکی از مهمترین علائم ظهور، قیام سیدیمانی از یمن(صنعاء) در همان سال ظهور(9ماه تا 15 ماه قبل ظهور) است که به ظهور پیوسته است

نکاتی درباره سید یمانی:

سید یمانی از یمن(صنعاء) است نه از عراق، افغانستان و ایران (کمال الدین، ص۳۳۱+ مختصر اثبات الرجعه، ص455+ الفتن، ص۱۷۴)

یمانی قیامش متصل به ظهور است و فقط چند ماه با ظهور همگانی امام فاصله دارد نه اینکه مثلا 20 سال فاصله باشد(الغیبه نعمانی، ص۳۱۶)

قیام یمانی و سید خراسانی(که هر دو طرفدار امام هستند) و خروج سفیانی از شام(دشمن امام) همزمان و نزدیک به هم  و پیوسته است نه اینکه فاصله داشته باشد(الغیبه للنعمانی، ص۲۶۲ باب۱۴، ح۱۳+ الغیبه للطوسی، ص۴۴۶+ کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷.)

یمانی سید است(نه کسی که سید نباشد و به دروغ عمامه سیاه ببندد) و از نسل زید بن علی(فرزند امام سجاد) است و از طرفی امام زمان(علیه السلام)از نسل امام باقر(علیه السلام) برادر زید هست و مطمئنا فرزند امام(علیه السلام)، نمیتواند فرزند زید باشد( فلاح السائل، ص۱۷۱)

اسم یمانی در روایات (منصور،حسین) است نه اسم دیگری مثل احمد-البته قطعی نیست-(بحار، ج۵۱، ص۱۶۲ و معجم احادیث الامام المهدی (ع)، ج۳، ص۲۷۵)

خداوند ما را از فتنه های آخرالزمان نجات دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 15، ص 261

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: اِنَّ مَعَ اْلاِسْرافِ قِلَّةَ الْبَرَکَةِ

همانا اسراف با کمى برکت همراه است. (وسائل الشیعه، ج 15، ص 261

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

به فرموده مقام معظم رهبری حفظه الله در سالی که امروز روز آخر آن را سپری می کنیم اقتصاد مقاومتی بهترین راه حل اقتصادی کشور است و از طرفی نقش مردم در این اقتصاد مقاومتی بسیار تعیین کننده می باشد و در این زمینه تکالیف آحاد مردم مشخص شده است. یکی از نقشهای مهم مردم مطابق با این دستورالعمل کارساز که از دستورات اصیل اسلام نیز می باشد پرهیز از اسراف و فاصله گرفتن از فرهنگ مصرف گرایی است.
در همین راستا به دو نکته شرعی در این رابطه اشاره می شود:
1. اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، زیاده روی در مصرف بیش از مقدار نیاز را اسراف می گویند و مال را بیهوده مصرف کردن تبذیر گفته می شود؛ این گناه در زندگی روزمره ما می تواند مصادیق فراوانی داشته باشد؛ باز گذاشتن شیر آب هنگام شستن خودرو یا مسواک زدن یا وضو گرفتن یا کوتاهی در نگهداری نان که منجر به دور انداختن نان می شود، درست کردن غذا بیش از اندازه و دور ریختن آن و ... از این موارد است. (1)
2. یکی دیگر از مصادیق تبذیر (بیهوده مصرف کردن مال) این است که انسان مالش را در راه حرام استفاده کند؛ مثلا در مجالس شادی و مجالس عروسی به شخصی پول بدهد تا آهنگ حرام بخواند. یا مثلا هزینه اینترنت کند و فیلم و عکس مستهجن دانلود کند که در این صورت مرتکب دو حرام شده است هم تبذیر و هم نگاه به فیلم و عکس مبتذل.
2. اگر کسی تمام مال یا بخشی از اموالش را اسراف یا تبذیر کند یا در راه حرام مصرف کند، علاوه بر اینکه گناه کرده است باید خمس آن مقداری را که در راه حرام مصرف شده یا اسراف یا تبذیر شده است، پرداخت کند و نسبت به مقدار خمسش مدیون است. (2)
با دوری از اسراف و تبذیر خداوند متعال توفیق شکر نعمت هایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س 1469 ؛ مکارم، استفتائات سایت، متفرقه، اسراف)
(2) (توضیح المسائل مراجع م 1775 ؛ توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی م 2317 ؛ عروه الوثقی، ما یجب فیه الخمس، م 61)

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code