بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
امالی، صفحۀ 381.

مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَکُونَ أَکْرَمَ اَلنَّاسِ فَلْیَتَّقِ اَللَّهَ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَکُونَ أَتْقَى اَلنَّاسِ فَلْیَتَوَکَّلْ عَلَى اَللَّهِ.

هرکه دوست دارد گرامی ترین و عزیزترین مردمان باشد ، باید از خدا پروا کند و تقوا داشته باشد. ؛ و هرکه دوست دارد با تقواترین مردمان باشد ، باید بر خدا توکّل کند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در روایتی درباره گرامی ترین انسانها می فرمایند: مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَکُونَ أَکْرَمَ اَلنَّاسِ فَلْیَتَّقِ اَللَّهَ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَکُونَ أَتْقَى اَلنَّاسِ فَلْیَتَوَکَّلْ عَلَى اَللَّهِ. هرکه دوست دارد گرامی ترین و عزیزترین مردمان باشد ، باید از خدا پروا کند و تقوا داشته باشد. ؛ و هرکه دوست دارد با تقواترین مردمان باشد ، باید بر خدا توکّل کند.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. کسی که اهل تقوا و مراقبت از خود باشد، در چشم مردم هم عزیز است حتی نزد آن کسانی که به دین، تقوا و اعتقادات اعتنایی ندارند برای فرد متقی احترام قائل می شوند چرا که وقتی می بینند که فرد متقی دست به خیانت نمی‌زند، دروغ نمی‌گوید، غیبت کسی را نمی‌کند، و دیگر گناهان که انسان متقی از آنها پرهیز می کند، موجب می‌شود برای چنین آدمِ پاکیزۀ پارسائی احترام قائل بشوند.
2. حضرت برای رسیدن به تقوا می فرمایند بر خدا توکل کنید. توکّل یعنی یعنی اعتماد کردن به خدا، به وعدۀ الهی اعتماد کنیم، به حکم و تکلیف الهی اعتماد کنیم، به قدرت الهی اعتماد کنیم .
وقتی خدا می‌گوید از این عمل اجتناب کن! بدانیم و اعتماد کنیم که این، به ضرر ماست. وقتی خدای متعال برای ما نماز را واجب می‌کند، اعتماد کنیم به این حکم الهی و بدانیم نماز برای سعادت و سلامتِ روحمان لازم است.
3. اگر کسی به خدا اعتماد کند موجب تقوای او می شود زیرا وقتی خدا دستوری بدهد بداند نفع انسان در او هست منجر به عمل به دستور خدا می شود مثل نوجوانی که اگر به حرف پدر و مادر آگاه دلسوز اعتماد کند، عمل می کند و پیشرفت می کند.

در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

خداوند درک صحیح معارف دینی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات



الشرط الثالث: استمرار القصد- درس 99
جلسه 99، یک شنبه 1394/9/1
حدیث:
عن ابی عبدالله«علیه‌السلام»، عن آبائه«علیهم‌السلام» قال: قال رسول الله«صلی‌الله‌علیه‌وآله»: مَن أحبّ أن یکونَ أکرَم النّاس فلیَتَّقِ الله. مضمون آیۀ شریفه است: إنّ أکرَمکم عند الله أتقیکم. نزد خدای متعال، شریف‌ترین، عزیزترین انسانها عبارتند از انسانهایی که تقوا داشته باشند. اگر می‌خواهید عزیز باشید، تقوا پیشه کنید. احتمال دارد، در این حدیث شریف، مراد از کرامت و عزّت، اعمّ از کرامت عند الله و عند الناس باشد. أکرمَ الناس، احتمال دارد که مراد أکرَم الناس عند الله باشد که همان مضمون آیۀ شریفه است، و شامل أکرَم الناس عند الناس هم باشد. کسی که اهل تقوا باشد، اهل مراقبت از خود باشد، اهل پرهیز از گناه باشد، پیش مردم، در چشم مردم هم عزیز است حتی نزد آن کسانی که به دین، تقوا و اعتقادات اعتنایی ندارند، اما می‌بینند این آدم دست به حرام نمی‌زند، دست به خیانت نمی‌زند، دروغ نمی‌گوید، غیبت کسی را نمی‌کند، برای کسی توطئه نمی‌چیند. اینها گناهانی است که آدمِ متّقی از اینها پرهیز می‌کند. این، موجب می‌شود که حتی آن کسانی که اهل دین هم نیستند، خودش ان هم هیچ اعتقادی به دین ندارند، برای یک چنین آدمِ پاکیزۀ پارسائی احترام قائل بشوند. و مَن أحَبَّ أن یکونَ أتقَی الناس فلیَتوکَّل علی الله. چطوری می‌توانیم باتقواترین باشیم؟ اگر می‌خواهید أتقی باشید، به خدای متعال توکل کنید! توکل به خدا معنایش این نیست که اگر انسان مشکلی دارد، بگوید توکلّ بر خدا. توکّل یعنی اعتمادکردن به خدای متعال، وقتی خدا می‌گوید از این عمل اجتناب کن! بدانیم که این، به ضرر ماست. وقتی خدای متعال برای ما نماز را فریضه می‌کند، اعتماد کنیم به این حکم الهی. توکل یعنی این. بدانیم این برای سعادتمان، برای رستگاریمان، برای سلامتِ روحمان لازم است، این پنج نمازِ فریضه، قدر اقلِّ لازم برای سلامتِ نفس انسان است. بیشتر خواندید، البته بهتر است، مفیدتر است. پس توکل به خدا یعنی اعتماد کردن به خدا، به وعدۀ الهی اعتماد کنیم، به حکم و تکلیف الهی اعتماد کنیم، به قدرت الهی اعتماد کنیم، به قول الهی اعتماد کنیم. بعضی‌ها حتی به فرمایش صریح پروردگار هم اعتماد نمی‌کنند! خدا می‌گوید: إن تَنصروا الله یَنصرکم، از این صریحتر؟! و لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن ینصرُه، این هم با حرفِ تأکید. آیا از این صریحتر؟! نصرت کنیم خدا را، یقین داشته باشیم، اعتماد کنیم به اینکه خدای متعال ما را نصرت خواهد کرد، سوء ظن نداشته باشیم. سوءِ ظنِّ به خدای متعال که در سورۀ إنّا فَتحنا، چقدر آنرا مذمّت کرده است. پس توکل، خود، موجب تقواست. وقتی به خدای متعال اعتماد کردید، فهمیدید این که می‌گوید اینجا نرو! این کار را نکن! این را نگو! این را نخور! این، به نفع شماست. وقتی حرف خدا را گوش کردید، مثل نوجوانِ شما که به او می‌گویید آقاجان! با این ننشین! با او نرو! این کتاب را نخوان! این فیلم را تماشا نکن! اگر به شما اعتماد کند، حرف شما را قبول داشته باشد، رستگار خواهد شد، فایده خواهد دید. ارتباط اعتماد و توکّل به خدای متعال، با تقوا اینطوری است.[1] امالی، صفحۀ 381.

جزئیات
حدیث گفتار روز
امالی شیخ طوسی، صفحۀ 47.

ما استَفادَ امرؤٌ مسلمٌ فائدةً بعدَ فائدةِ الإسلام مثلَ أخٍ یَستَفیدُهُ فی الله.

برای مسلمان بعد از نعمت اسلام و منفعت اسلام، که بالاترینِ فوائد است، فایده‌ای بزرگتر از فایدۀ یک برادرِ مؤمن و رفیق خوب نیست.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله در روایتی می فرمایند:ما استَفادَ امرؤٌ مسلمٌ فائدةً بعدَ فائدةِ الإسلام مثلَ أخٍ یَستَفیدُهُ فی الله.
برای مسلمان بعد از نعمت اسلام و منفعت اسلام، که بالاترینِ فوائد است، فایده‌ای بزرگتر از فایدۀ یک برادرِ مؤمن و رفیق خوب نیست.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1.در حدیث شریف حضرت بر اهمیت رفیق و دوست اشاره دارند و نکته ای که باید توجه داشت رفیق و معاشر واقعا در سرنوشت انسان تأثیر می‌گذارد لذا باید رفاقت، رفاقت درست و صحیح باشد
2.رفاقت صحیح یعنی اینکه انسان در هنگام رفاقت و دوستی با دیگران، فرد برای خودش خطوط ومرزهای بین حق و باطل را ترسیم کند و مراقب باشد که رفیق و دوست او را نسبت به مسیر حق دچار زوایه نکند و منحرف نکند. مرحوم حاج آقا حسین قمی«رضوان‌الله‌علیه» به یکی از جوانهای فامیلشان گفته بودند: آقا احمد! شنیدم رفیق‌بازی، منم مثل تو رفیق بازم، اما من تا دمِ جهنّم با رفیق می‌روم، داخل جهنّم نمی‌روم. تو شنیدم تا آن تَه تَه‌های جهنّم هم با رفیق می‌روی! گاهی اوقات انسان بخاطر رفیق، دست در دست رفیق تا آن تَهِ جهنّم حرکت می‌کند متاسفانه برخی رفیقی را انتخاب می کنند که دلش در صراط مستقیم نیست و باعث می شود به تدریج در حرکت و کردار فردی که در صراط مستقیم بوده، اثر بگذارد و نسبت به مسیر حق، زاویه دار می شود، قطعا این اتفاق به جهت عدم توجه به رعایت مرزهای بین حق و باطل است.خیلی‌ها بخاطر رفیقِ خوب به بهشت می‌روند، در مقابل نیز خیلی‌ها که طبیعتشان بهشتی است، بخاطر رفیقِ بد از راه بهشت منحرف می‌شوند، جهنّم می‌روند.
3.رفیق و دوستی که انسان می خواهد انتخاب کند به گونه ای باشد وقتی با او می‌نشیند، او را به خدا نزدیک کند. و منظور از نزدیک شدن به خدا یعنی اینکه همنشینی با رفیق باعث شود انسان با معارف الهی آشنا شود و در بعد عملی هم به آنچه موردی رضای خداست عمل کند. چنین رفیقی اگر دارای این خصوصیت باشد مطلوب و بهترین استفاده را به انسان می رساند.
لذا جوانان عزیز از انتخاب دوستان منحرف پرهیز کنند و پدر و مادر هم باید مراقب دوستان فرزندان باشند که سبب انحراف فرزند نشوند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

خداوند ما را در دنیا و آخرت همنشین علی و آل علی علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات


فصل دوم: قواطع سفر
جلسه 241، 1396/7/17
حدیث:
عن ابی العباس الفضل بنِ عبدِ الملک، ابوالعباس البَقباق، که ثقه است. عن ابی عبدالله جعفرِ بن محمدٍ«علیهماالسلام». این روایت، فقرات متعددی دارد؛ یکی، دو فقره را می‌خوانیم.
قال: إنَّ رسولُ الله«صلی‌الله‌علیه‌وآله» قال: ما استَفادَ امرُؤٌ مُسلِمٌ فائدةً بعدَ فائدةِ الاسلام مِثلَ أخٍ یَستَفیدُه فی الله«عزّوجلّ». حضرت از پیغمبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله» نقل می‌فرماید که فرمودند: هیچ مسلمانی بعد از نعمت اسلام، بعد از فایده و منفعت اسلام، که بالاترینِ فوائد است که خدا به انسانِ مسلم داده است، هیچ فایده‌ای برای او بزرگتر نیست از فایدۀ یک برادرِ مؤمن و رفیق خوب. مسألۀ رفاقت، مسألۀ مهمی است. خیلی‌ها در صراط مستقیم حرکت می‌کنند، بعد یک رفیقی پیدا می‌کنند که آن رفیق دلش در صراط مستقیم نیست و این رفیق در حرکت و عمل او اثر می‌گذارد! این رفیق به تدریج در این آدمی که در صراط مستقیم حرکت می‌کرد، زاویه ایجاد می‌کند. ما از قدیم همیشه به نوجوانها و جوانها سفارش می‌کردیم که رفیق خوب بگیرند، از رفیق بد پرهیز کنند، به پدر و مادرها توصیه می‌کردیم مراقب جوانهایتان باشید که دچار رفیقِ بد نشوند، اینها را منحرف نکنند! واقعاً رفیق و معاشر در سرنوشت انسان تأثیر می‌گذارد. خطوطِ فاصل بین خود و کسانی را که از صراط مستقیم زاویه دارند، این خطوط فاصل را بایستی نگهدارید! بله، اگر بتوانید کسی را با دعوت و با هوشمندی به خودتان نزدیک کنید، زاویۀ او را نسبت به صراط مستقیم کم کنید، این کار، کارِ بسیار خوب، درست و عاقلانه‌ای است، در این، شکی نیست. لکن آن کسی که خطوط فاصل را رعایت نمی‌کند، مأمون نیست از اینکه او از این خطوط تجاوز کند و به آن طرف برود. وقتی مرز بین دو کشور برجسته نبود، معلوم نبود، ممکن است از آن کشور وارد مرز شما بشوند با یک نیّتِ سوئی فرض کنید گوسفندهای شما را بدزدند و ببرند؛ یا ممکن است گوسفندهای شما بدون توجه به آنطرفِ مرز بروند، یا خودِ شما راه را گم کنید، آنطرف مرز بروید! خطوطِ مایز بین حق و باطل را بایستی همیشه در نظر داشت. رفاقتِ درست، یعنی این. خیلی‌ها بخاطر رفیقِ خوب به بهشت می‌روند، خیلی‌ها که طبیعتشان بهشتی است، بخاطر رفیقِ بد از راه بهشت منحرف می‌شوند، جهنّم می‌روند! این روایت، این را می‌گوید. پس برادری که در راه خدا از او استفاده کند، وقتی با او می‌نشیند، او را به خدا نزدیک کند. به خدا نزدیک کردنِ یک انسان به این است که قلبِ او با معارف الهی آشنا بشود، عملِ جوارحی او به آنچه مورد رضای شرع است، نزدیک بشود. وقتی انسان با برادرِ خوب نشست، این خصوصیات در او بوجود می‌آید.[1]

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی، ج‏ 3، ص 269)

رسول گرامی(ص) در روایتی نورانی می فرمایند: لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِه‏.

کسی که نماز را سبک بشمارد از من نیست.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از واجبات نماز قیام و ایستادن در نماز است که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود:
1. نمازگزار تا وقتی که توانایی ایستادن هر چند با تکیه بر دیوار یا با کمک عصا و مانند آنرا را داشته باشد، نباید نشسته نماز بخواند. بنابراین فردی که نماز را نشسته می‌خواند در حالی که توانایی ایستادن را بدون ضرر و مشقت، دارد مثل فردی که کارهای روزه مره و تشرف به حرم و مسجد را ایستاده انجام دهد، با این حال قیام در نماز را ترک می کند نمازشان باطل است و قضا دارد. (2)
2. اگر برای فردی ایستاده خواندن هر چند به کمک وسایل مثل عصا در منزل یا هتل مهیا باشد ولی این امکان در حرم یا مسجد برای او وجود ندارد باید نماز خودش را در منزل یا هتل یا مکان دیگری که شرایط ایستادن مهیا هست، بخواند.
3. افرادی که طبق وظیفه شرعی برای سجده روی صندلی نماز می خوانند به نظر امام خامنه ای باید سرانگشتان پا را روی زمین قرار دهند.

در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) زنجانی: قیام در موقع تکبیره الاحرام مانند خود تکبیره الاحرام واجب است و ظاهرا رکن نیست. (رساله مراجع تقلید، م 958) آیت الله مکارم: اگر کسی به واسطه ندانستن مسئله (جهل قصوری) مدتی قیام رکنی را ترک کند نمازهای گذشته قضا ندارد. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45564&mid=257921
(2) (رساله مراجع تقلید، م 942

جزئیات
حدیث گفتار روز

یَدُ اللّه ِ تعالى فَوقَ رُؤوسِ المُکَفَّرِینَ تُرَفرِفُ بالرَّحمَةِ

رحمت خدای تبارک وتعالی بر سر هر کسی که کار نیک او مورد ناسپاسی دیگران قرار می گیرد، گسترده است.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در روایتی می فرمایند : یَدُ اللّه ِ تعالى فَوقَ رُؤوسِ المُکَفَّرِینَ تُرَفرِفُ بالرَّحمَةِ.رحمت خدای تبارک وتعالی بر سر هر کسی که کار نیک او مورد ناسپاسی دیگران قرار می گیرد، گسترده است.
دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. برخی از افراد در جامعه یا فامیل یا در خانواده کار خیری و نیکی انجام می دهند اما متاسفانه مورد ناسپاسی دیگران قرار می گیرد، ممکن است از انجام کار خیر مایوس شود ولی این حدیث شریف نقطه امیدی را بیان می کند و آن اینکه کسی که خدمتش مورد ناسپاسی و کفران واقع شده، بداند که این ناسپاسی دیگران موجب جلب رحمت خداست و ترازوی خدای متعال دقیق است لذا کسی که در این دنیا سختی یا غمی را برای خدا تحمل کند اجری در مقابلش هست و خدا کم نمی گذارد.
2. در میان افراد متاسفانه افرادی هستند که دوست دارند بر کار نکرده یا بر حسن نداشته خود، پاداش و ستایش دریافت کنند، خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید خیال نکنند که این افراد از عذاب الهی دور هستند بلکه عذابی دردناکی در انتظارشان هست.( یُحِبُّونَ أَنْ یُحْمَدُوا بِمَا لَمْ یَفْعَلُوا فَلَا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِنَ الْعَذَابِ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ)

در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

خشنودی حضرت رضا علیه السلام صلوات
النوع الاوّل: «الاکتساب بالاعیان النجسة»

جلسه 23، 83/10/28
حدیث اخلاقی
عن امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)، عن رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله): ید الله «تبارک و تعالی» فوق رؤوس المکفّرین تُرفرف بالرحمة.
این دربارۀ آن کسانی است که احسان آنها، کار نیک و خدمت آنها مورد ناسپاسی قرار می‌گیرد؛ چون یک چنین کسانی که مورد ناسپاسی قرار می‌گیرند ممکن است از کار خیر مأیوس بشوند. این روایات شریفه این معنا را می‌خواهد در ذهنها از بین ببرد، که اگر خدمت می‌کنید، کار نیک انجام می‌دهید، امّا از شما سپاسگذاری نمی‌شود، قدر دانی نمی‌شود، بلکه خدمت شما کفران می‌شود، بدانید که نفس این کفران‌شدن نعمت موجب جلب رحمت خداست، مثل همۀ مشکلات دنیا؛ چون ترازوی الهی میزانی است که هیچ کم نمی‌گذارد، کسانی در اینجا بهره‌مندیهای زیادی دارند، «اذهبتم طیّباتکم فی الحیاة الدنیا» خیری که لازم بود به شما برسد همین‌جا بردید، دیگر طلبی از خدا ندارید. از آن طرف هم هر بلائی که به مؤمن برسد، هر سختی، هر شدّت روحی و جسمی، عنوانی، شأنی، مالی، هر طور سختی‌ای به کسی برسد، یک اجری در مقابلش آن‌طرف هست، کاملاً میزان الهی درست و دقیق است، کم نمی‌گذارند. هر چه اینجا از شما کم گذاشته شد، آنجا به شما عوضش داده خواهد شد بدون تردید. یکی هم همین است خدمت می‌کنید، زحمت می‌کشید، کار خوب انجام می‌دهید، امّا کسی نمی‌فهمد یا می‌فهمد و عمداً کفران می‌کند، یا خباثت می‌کند یا جهالت، بدانید که در مقابلش رحمت الهی است. «ید الله تبارک و تعال فوق رؤوس المکفّرین ترفرف بالرحمة»، رحمت را بالای سر آنها برافراشته می‌کند، چه از این بهتر! انسان آرزو می‌کند که جزو مکفّرین قرار بگیرد و قدردانی نشود، در بین ما که متأسفانه تقدیرها و تشویقهای بیخودی هم داریم، کار نکرده را مورد تشویق قرار می‌دهیم، «و یُحبّون ان یحمدوا بما لم‌یفعلوا». ما هم آهسته آهسته عادت کردیم، کارهای خوبی را هم که انجام ندادیم، می‌خواهیم به خاطر آنها ما را حمد کنند، سپاس‌گذاری کنند. فلاتحسبنّهم بمفازةٍ من العذاب، آن کسانی که دوست دارند بر کار نکرده پاداش بگیرند، بر حُسن نداشته حمد و سپاس‌گوئی و تمجید شوند، خیال نکنید که اینها از عذاب الهی دور هستند. النوادر، صفحۀ 104.

جزئیات
حدیث گفتار روز

یا اباذر! الکلمة الطّیُّبة صدقةٌ و کلّ خطوة تخطوها إلی الصُّلاة صدقة([1]).

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام. پیامبر خدا در سفارشی به جناب ابوذر می فرمایند: الکَلِمَةُ الطَّیِّبَةُ صَدَقةٌ، و کُلُّ خُطوَةٍ تَخطُوها إلى الصلاةِ صَدَقةٌ.سخن نیکو و پاکیزه صدقه است، و هر گامى که به سوىِ نماز برمى دارى صدقه است .
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1.صدقه، فقط پول دادن به مستمند و فقیر نیست، یک سخن نیکویی هم که انسان بر زبان بیاورد که فرد یا جمعی از آنها استفاده کنند مصداق صدقه است فرقی ندارد گفتاری مربوط به مباحث علمی باشد یا برای راهنمایی شخصی یا مسائل عمومی باشد.
2.اینکه در حدیث شریف می فرماید هر گامی که برای نماز برداری صدقه است، حاکی از اهمیت نماز است و در شرع حساب خاصی برای نماز باز شده است. وهر چه انسان بیشتر در امر نماز فکر کند اهمیت آن را بیشتر درک می کند. و در می یاید که نماز کلید همه خیرات است. چرا که:
نماز است که دل‌های ما را آباد نگه می‌دارد.
نماز است که ما را در صراط مستقیم باقی می‌دارد.
نماز است که ما را از غلطیدن در منجلاب غفلت محض باز می‌دارد.
نماز است که به ما قدرت می‌دهد، نشاط می‌دهد، توکّل می‌دهد، این اهمیّتی که به اقامة نماز داده شده، به خاطر اینهاست.

در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

متن اصلی جهت مطالعه:
القسم الثالث من النوع الثانی: ما یحرم لتحریم ما یقصد منه شأناً کبیع السّلاح من أعداء الدین
جلسه 127، 1385/8/22
حدیث اخلاقی

یا اباذر! الکلمة الطّیُّبة صدقةٌ و کلّ خطوة تخطوها إلی الصُّلاة صدقة([1]).
صدقه، فقط پول دادن به مستمند و فقیر نیست، یک سخن نیکویی هم که بر زبان می‌آورید، فردی یا جمعی از آن بهره می‌برند، این هم یک صدقه است. چه سخن علمی باشد یا راهنمایی‌های شخصی یا مسائل عمومی. و هر گامی که به سوی نماز برمی‌داری این هم یک صدقه است. این، اهمیّت نماز را نشان می‌دهد. چه حسابی در شرع مقدّس برای نماز باز شده است؟! واقعاً مفتاح همة خیرات و پایة همة نیکی‌ها نماز است. هرچه انسان بیشتر در امر نماز تأمّل کند، اهمیّت آن را بیشتر درک می‌کند. نماز است که دل‌های ما را آباد نگه می‌دارد، نماز است که ما را در صراط مستقیم باقی می‌دارد، نماز است که ما را از غلطیدن در منجلاب غفلت محض باز می‌دارد، نماز است که به ما قدرت می‌دهد، نشاط می‌دهد، توکّل می‌دهد، این اهمیّتی که به اقامة نماز داده شده، به خاطر این است. مکارم الاخلاق ـ صفحه 374

جزئیات
حدیث گفتار روز
مکارم الاخلاق ـ صفحه 374

پیامبر خدا در سفارشی به جناب ابوذر می فرمایند: الکَلِمَةُ الطَّیِّبَةُ صَدَقةٌ، و کُلُّ خُطوَةٍ تَخطُوها إلى الصلاةِ صَدَقةٌ

.سخن نیکو و پاکیزه صدقه است، و هر گامى که به سوىِ نماز برمى دارى صدقه است .

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام مجتبی طبق نقلی. پیامبر خدا در سفارشی به جناب ابوذر می فرمایند: الکَلِمَةُ الطَّیِّبَةُ صَدَقةٌ، و کُلُّ خُطوَةٍ تَخطُوها إلى الصلاةِ صَدَقةٌ.سخن نیکو و پاکیزه صدقه است، و هر گامى که به سوىِ نماز برمى دارى صدقه است .
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1.صدقه، فقط پول دادن به مستمند و فقیر نیست، یک سخن نیکویی هم که انسان بر زبان بیاورد که فرد یا جمعی از آنها استفاده کنند مصداق صدقه است فرقی ندارد گفتاری مربوط به مباحث علمی باشد یا برای راهنمایی شخصی یا مسائل عمومی باشد.
2.اینکه در حدیث شریف می فرماید هر گامی که برای نماز برداری صدقه است، حاکی از اهمیت نماز است و در شرع حساب خاصی برای نماز باز شده است. وهر چه انسان بیشتر در امر نماز فکر کند اهمیت آن را بیشتر درک می کند. و در می یاید که نماز کلید همه خیرات است. چرا که:
نماز است که دل‌های ما را آباد نگه می‌دارد.
نماز است که ما را در صراط مستقیم باقی می‌دارد.
نماز است که ما را از غلطیدن در منجلاب غفلت محض باز می‌دارد.
نماز است که به ما قدرت می‌دهد، نشاط می‌دهد، توکّل می‌دهد، این اهمیّتی که به اقامة نماز داده شده، به خاطر اینهاست.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

متن اصلی جهت مطالعه:
القسم الثالث من النوع الثانی: ما یحرم لتحریم ما یقصد منه شأناً کبیع السّلاح من أعداء الدین
جلسه 127، 1385/8/22
حدیث اخلاقی

یا اباذر! الکلمة الطّیُّبة صدقةٌ و کلّ خطوة تخطوها إلی الصُّلاة صدقة([1]).
صدقه، فقط پول دادن به مستمند و فقیر نیست، یک سخن نیکویی هم که بر زبان می‌آورید، فردی یا جمعی از آن بهره می‌برند، این هم یک صدقه است. چه سخن علمی باشد یا راهنمایی‌های شخصی یا مسائل عمومی. و هر گامی که به سوی نماز برمی‌داری این هم یک صدقه است. این، اهمیّت نماز را نشان می‌دهد. چه حسابی در شرع مقدّس برای نماز باز شده است؟! واقعاً مفتاح همة خیرات و پایة همة نیکی‌ها نماز است. هرچه انسان بیشتر در امر نماز تأمّل کند، اهمیّت آن را بیشتر درک می‌کند. نماز است که دل‌های ما را آباد نگه می‌دارد، نماز است که ما را در صراط مستقیم باقی می‌دارد، نماز است که ما را از غلطیدن در منجلاب غفلت محض باز می‌دارد، نماز است که به ما قدرت می‌دهد، نشاط می‌دهد، توکّل می‌دهد، این اهمیّتی که به اقامة نماز داده شده، به خاطر این است. مکارم الاخلاق ـ صفحه 374

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 8 ص: 288)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: فَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ مَشَى إِلَى‏ الْجَمَاعَةِ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ أَهْوَالَ یَوْمِ الْقِیَامَة.

هیچ مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت قدم بردارد مگر این که خداوند تبارک و تعالی ترس و هراس روز قیامت را برای او سبک می‌گیرد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نماز جماعت:
1. مأموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده می‌شود، کارهای دیگر آن مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام به‌جا آورد.
2. اگر مأموم سهواً پیش از امام سر از رکوع و سجده بردارد، چنانچه اطمینان داشته باشد که اگر برگردد، در رکوع و سجده به امام می‌رسد، باید به رکوع و سجده برگردد و با امام سر بردارد.
3. نماز گزار اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند در حالی که امام جماعت تکبیر برای رکوع را می گوید یا در حال رفتن به رکوع هست، نباید اقتدا کند بلکه هنگامی که امام جماعت در رکوع مستقر شد باید اقتدا کرد.

در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

خداوند به همه توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج الفصاحه

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: .( مَن غَرَسَ غَرساً لَم یَأکُلْ مِنهُ آدَمِیٌّ وَلا خَلقٌ مِن خَلقِ اللهِ إلّا کانَ لَهُ صَدَقَةً.) نهج الفصاحه

هرکس درختی بکارد و از میوه آن انسانی یا مخلوقی از مخلوقات خداوند بخورد برای آن شخص صدقه محسوب شود

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

روز درختکاری که در کشور معمول و باب شده، یکی از روزهای پربرکت در جمهوری اسلامی است و به همین مناسبت چند نکته کوتاه را در این زمینه خدمت شما عزیزان یاد آوری می کنم:
1- در اسلام اهمیت زیادی به درختکاری داده شده و حتی کاشتن یک درخت ثواب‌های بسیار زیادی دارد و کاشت درخت به عنوان سنه حسنه بشمار می آید.
2-قطع درختان چنانچه منع قانونی داشته باشد، جایز نمی باشد.
3-در هنگام تفریح شکستن شاخه درختان که متعلق به دیگران هست یا آتش روشن کردن زیر درختان سبب آسیب به درختان بشود، حرام است و کسی که مرتکب این عمل شده است، ضامن است و باید خسارت وارده را جبران کند.
4-کندن گل یا برداشتن گلهای کاشته شده در سطح معابر شهری، در صورتی که مالک خصوصی داشته باشد یا متعلق به شهرداری باشد، بدون رضایت صاحبش یا مسولین صاحب اختیار، جایز نیست و در صورت ارتکاب این عمل باید خسارت را جبران کند.
5-پدران و مادران شایسته است فرزندان نسبت به حفظ محیط زیست آموزش دهند.
خداوند متعال شکر نعمتهای خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال
محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط- الإسلامیة)/ج‏3/414/ص:413

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در روایتی می فرمایند: إِنَ‏ یَوْمَ‏ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ‏ یُضَاعِفُ‏ اللَّهَ‏ فِیهِ‏ الْحَسَنَاتِ. (الکافی (ط- الإسلامیة)/ج‏3/414/ص:413)

جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره آداب جمعه:
1.روز جمعه در دین مبین اسلام عید شمرده شده و بین روزهای هفته فضیلت خاصی دارد و اعمالی همچون نظافت(مانند کوتاه کردن ناخن و شارب) ، استعمال بوی خوش، صدقه دادن و آموختن مسائل دین سفارش شده است. ( مفاتیح، اعمال روز جمعه)
2.یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان علیه السلام به نظر اکثر مراجع بجای نماز ظهر کافی است و کسی هم که می‌خواهد نماز ‏ظهر را در منزل بخواند به نظر اکثر مراجع عظام تقلید مستحب است که همان اول وقت نماز ظهر را بخواند و تاخیر انداختن لازم نیست (اکثر مراجع: رساله مراجع مساله، احکام نماز جمعه ص842 ؛ مخالف: خوئی، مکارم، تبریزی:با وجود شرایط شرکت بنا بر احتیاط، واجب است؛ منهاج الصالحین ،‌آیه الله خوئی ج2 ص‌203 ؛ گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب اکتفا به نماز جمعه ننماید و نماز ظهر هم بخواند)
3.یکی دیگر از اعمال مستحب و سفارش شده در روز جمعه، غسل جمعه است که زمان آن از اذان صبح تا اذان ظهر است‌و بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام ‏‌ندهد بهتر ‏است بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد و کسی که در روز جمعه موفق نشده مستحب است در روز شنبه قضای آنرا انجام دهد،انسان می‌تواند چند غسل را نیت کرده و همه را با یکبار شستن انجام دهد. (رساله مراجع مساله 644و 647)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلواتی بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج‌الفصاحه، ح ۲۹۹.

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در روایتی می فرمایند: اشجع النّاس من غلب هواه. نهج‌الفصاحه، ح ۲۹۹.

شجاعترین مردم کسی است که بر هوای نفسش چیره گردد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره استفاده از شبکه های اجتماعی:
استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی برای انسان شرعا مجاز است که از وقوع در حرام ایمن باشد اما اگر خوف و ترس انحراف فکری، عقیدتی، اخلاقی آنان از این طریق وجود داشته باشد، استفاده جایز نیست؛ مگر آنکه طوری استفادۀ خویش را محدود نماید که از ابتلای به گناه و حرام مصون باشد.
انتشار مطالبی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی یا سبب اختلاف و فتنه میان آحاد مردم می شود در فضای مجازی یا غیر آن حرام است.
در هنگام ارسال ونشر مطالب برای دیگران باید از گناهانی همچون ریختن آبروی مؤمن، دروغ و گفتار بدون علم، افشای اسرار و انتشار فایلها و ویدیوهای محرمانه، نشر تصاویر فساد‌انگیز و محرّک پرهیز بشود بلکه در فضای مجازی باید مراقبت مضاعف داشته باشیم.
خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:
استفتائات امام خامنه ای، سایت ادمین، رساله جامع ایت الله سیستانی، ج 2 م 411؛

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه ج16 ص 123

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند زمانی که امت من انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به همدیگر حواله دهند منتظر حوادث ناگوار باشند.وسائل الشیعه ج16 ص 123

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از نسخه های شفا بخش و داروی درد های اجتماعی امر به معروف ونهی از منکر است بشرط اینکه با توجه به شرایط آن بطور صحیح انجام شود و گرنه گاه بجای هدایت و سازندگی تخریب و گمراهی را بدنبال دارد به همین مناسبت به طور مختصر به شرایط امر به معروف و نهی از منکر اشاره می شود:
کسی که امر به معروف یا نهی از منکر می‌کند، باید بداند هر چند به صورت اجمالی چه چیزی گناه هست و چه چیزی گناه نیست.و اگر شناختی ندارد باید آنها فرا بگیرد.
کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، احتمال تأثیر در شخص خلافکار بدهد و چنانچه یقین دارد که سخنش تاثیر ندارد مثلا فرد دچار لجبازی می شود، وظیفه ای ندارد.
شخص خلافکار، تصمیم انجام منکر را داشته باشد یا مشغول به انجام آن باشد.
شخص خلافکار در ارتکاب گناه معذور نباشد. مثلا اگر فردی غذای نجس می خورد و احتمال بدهیم ارتکابش بخاطر عدم اطلاع از نجاست غذا هست، در این صورت وظیفه ای نداریم.
امر به معروف و نهی از منکر برای کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، ضرر جانی یا آبرویی یا مالی به مقدار قابل توجّه نداشته باشد.
خداوند توفیق انجام این فریضه بزرگ را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن عرض تبریک به مناسب ولادت حضرت سجاد علیه السلام رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: إِنَّ أَحَبَ ‏الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ.
. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189

محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى (بعد از انجام واجبات) خوشحال کردن مؤمن است

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام مجالس شادی:
1.یکی از صفات شیعیان شاد بودن در شادی اهل بیت است ولی ارتکاب کارهای خلاف به هیچ بهانه‌ای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به گناهانی مثل اختلاط محرم ونامحرم، بدحجابی، موسیقی و رقص نشود.
2.موسیقی درصورتی که در نظر مردم رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد بلکه هر موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد و انسان را به سمت گناه بکشاند حرام است.بنابر اگر آواز و آهنگی در نزد مردم رقص آور هست، گوش گردن به آن حرام است هر چند برای شنونده این حالت را نداشته باشد.(جهت اطلاع:قیدی که حضرت آقا برای موسیقی حرام بیان می کنند لهوی مضل عن سبیل الله می باشداجوبه الاستفتائات 1128)
3.‌استفاده از جک و لطیفه در مجالس شادی اشکالی ندارد بشرط اینکه جک و لطیفه توهین و بی احترامی به‌شخص‌یا‌گروهی‌نباشد.
خداوند دلهای ما را با ظهور مهدی فاطمه شاد بگرداند تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید

شب ولادت امام سجاد علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
سفینه البحار، ج۱، ص۲۲۹؛ عده الداعی، ص۱۴۱.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در روایتی می فرمایند:. «العِبادَهُ مَعَ أکلِ الحَرام کَالْبِناء عَلَی الرّمْل سفینه البحار، ج۱، ص۲۲۹؛ عده الداعی، ص۱۴۱.

عبادت کردن با حرام خواری، مانند بناکردن بنائی روی زمین ریگ زار است.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی چند نکته درباره قرارداد مضاربه:
یکی از قراردادهای سود آور حلال قرارداد مضاربه هست، مضاربه یعنی اینکه شخصی پول را به دیگری بدهد تا با آن برای صاحب پول، تجارت و خرید و فروش صورت بگیرد، قرارداد مضاربه دارای شرایطی است که در این فرصت کوتاه به برخی از آنها اشاره می شود:
به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای در مضاربه لازم است سود از طریق تجارت (مانند خرید و فروش) حاصل شود. بنابراین، اگر مالک، پول و سرمایه را به کسی بدهد که برای پرورش دام یا در کارهای تولیدی و خدماتی مثل آشپزی، نانوایی، خیّاطی، تولید پوشاک و ساخت و ساز مسکن بکار بگیرد،صحیح نمی‌باشد و برای این امور می‌توان از قراردادهای شرعی دیگر استفاده نمود.(1)
به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای تعیین سهم سود مالک و کسی که کار را انجام می دهد، باید به صورت درصدی از سود تعیین بشود باشد، مثلا یک سوّم سود برای کسی که کار می کند و دو سوّم سود برای مالک سرمایه باشد. اما سهم سود به صورت مبلغــی معیّــن - مانند یک میلیون تومان در ماه – درصدی از سرمایه - مانند 5 درصد کلّ مبلغ سرمایه مضاربه صحیح نمی‌باشد.(2)
خداوند متعال تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع:
(1)نکته اول مطابق احتیاط است و مطابق نظر همه مراجع صحیح است .امام خامنه ای، ادمین، ایت الله سیستانی رساله جامع ج 3؛ 674، ایت الله مکارم، سایت معظم له ضمنا ایشان قرارداد مضاربه را برای تولیدی هم صحیح می دانند.(سایت معظم له، مضاربه با سرمایه گذاری در امور تولیدی و تجاری)

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة ؛ ج‏3 ؛ ص229

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند.هر. : إِذَا عَمِلَ‏ أَحَدُکُمْ‏ عَمَلًا فَلْیُتْقِن ( وسائل الشیعة ؛ ج‏3 ؛ ص229)

گاه کسی از شما کاری کرد، محکم کاری کند

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نیروی کار و کارفرما:
1.اگر صاحب کار یا شرکت یا سازمانی با کارگر یا هر نیرویی قرارداد ببندد که مدت مشخصی کار کند و در آن اجرت و حقوق را تعیین کنند، باید طبق قرارداد همان اجرت و حقوق پرداخت شود و نباید در پرداخت حقوق کوتاهی صورت گیرد و اگر در ضمن قرارداد شرط حلال و مجازی گذاشته شود باید طرفین شرعا طبق آنچه شرط شده عمل کنند. البته طرفین نمی توانند در ضمن قرارداد انجام حرامی یا ترک واجبی را شرط کنند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی احکام العقد الاجاره و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره م9 و منهاج الصالحین ج2 م383)
2. نیروی کار در بازه زمانی که طبق قرارداد باید کار کند نباید مشغول به کاری شود که باعث تعطیل شدن کار اصلی یا خلاف قانون محل کار باشد یا سبب کاهش کیفیت در کار بشود مگر اینکه با رضایت کار فرما باشد و در صورت عدم رضایت به مقدار زمانی که مشغول وظیفه اش نبوده یا کاهش کیفیت داشته اجرت طلبکار نمی باشد و چنانچه اجرت کامل دریافت کرده باید برگرداند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی اجاره الثانیه، م4 و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره، م27 و منهاج الصالحین ج2 م456)
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
أمالی الصدوق ص19

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند :. شَعْبَانُ شَهْرِی وَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ شَهْرِی کُنْتُ شَفِیعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.( أمالی الصدوق ص19)

.شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه خداوند است پس هر کس یک روز در ماه شعبان روزه بگیرد من در قیامت شفیع او خواهم بود

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

ماه شعبان ماه بسیار شریفی است و منسوب به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است و فضائل فراوانی دارد و این ماه اعمالی دارد از جمله :
1.اعمال مشترک ماه شعبان مثل استغفار ، صدقه دادن مخصوصا به نیابت از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، نماز، صلوات فرستادن و البته اگر نام حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم را در هر حالی حتی در نماز بشنود مستحب است صلوات بفرستد ، خواندن دعا ،مخصوصا مناجات شعبانیه که همه معصومین علیهم السلام آن را می‌خوانده‌اند ، روزه البته اگر کسی روزه قضا دارد یا مسافر است نمی تواتند روزه مستحبی بگیرد.
2.اعمال مختص ماه شعبان نیز متعدد است مثلا شب اول ماه شعبان دوازده رکعت نماز (6 نماز دو رکعتی ) وارد شده است (هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و سوره توحید یازده مرتبه) و کسی که نماز قضا دارد می تواند نماز مستحبی بخواند بخلاف روزه قضا. (عروةالوثقی احکام صوم القضاء مساله10،رساله مراجع مساله1124 و 1563 و 1373؛ مفاتیح الجنان، اعمال ماه شعبان)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز
کافى، ج2، ص 357، ح1

سلام علکیم بسم الله الرحمن الرحیم. ازپیامبر گرامی صلى الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: ؛ . اَلغیبَةُ اَسرَعُ فى دینِ الرَّجُلِ المُسلِمِ مِنَ الکِلَةِ فى جَوفِهِ (کافى، ج2، ص 357، ح1)

غیبت کردن در (نابودى) دین مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از کارهایی که اعمال خیر انسان را تباه می کند غیبت و بدگویی از دیگران است که به جهت اهمیت چند نکته کوتاه درباره غیبت خدمت شما زائرین یادآوری می کنم:
تعریف غیبت به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای این است که انسان به قصد مذمت و عیب جویی معایب پنهان کسی را در غیابش نزد دیگری بیان کند.
در حرام بودن بیان عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را در فضای مجازی پخش کند.
هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و به نظر برخی از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای می‌فرمایند ‌اگر‌ غیبت شونده زنده است و امکان حلالیت طلبیدن از او می‌‌باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان حلالیت طلبیدن نیست از او نیست، برایش استغفار نماید.
خداوند متعال توفیق شناخت و ترک معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م‌31‌، استفتائات امام ج3 س59- 58حضرت امام، استفتائات‌س9و 16و53؛ فاضل‌‌جامع‌الاحکام‌ج1‌س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)

جزئیات
حدیث گفتار روز
بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏68 ؛ ص382

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید مبعث رسول خدا. حضرتش در روایتی درباره هدف بعثتشان می فرمایند: إِنَّمَا بُعِثْتُ‏ لِأُتَمِّمَ‏ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ. (بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏68 ؛ ص382

. به راستی من مبعوث شدم تا شرافت های اخلاقی را کامل و تمام کنم

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

فراد روز مبعث پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله و سلم)و از اعیاد بزرگ مسلمانان است و برای روز مبعث اعمالی ذکر شده است که به برخی از آنها اشاره می شود:
1.غسل که زمان انجام آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است. که کیفیت غسل روز مبعث با بقیه غسلها تفاوتی ندارد وتفاوتش فقط در نیت می باشد.(جهت اطلاع: به نظر برخی مراجع مثل ایت الله مکارم و سیستانی به صورت رجاء انجام شود)عروه الوثقی، اغسال مستحبی، السادس)
2.روزه که ثواب آن طبق برخی روایات معادل هفتاد سال روزه گرفتن است. البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و می تواند نیت روزه قضا کرده و انشاء الله از ثواب آن روز هم بهرمند می شود و همچنین فردی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد.
3.بسیار صلوات فرستادن.
4.زیارت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیر‌المؤمنین علیه‌السلام
5.دعاها و نمازهایی که در مفاتیح الجنان ذکر شده است.‌(مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب)
خداوند متعال عیدی همه ما را فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب عید مبعث
جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج الفصاحه ح 469

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: اَلا اِنَّ خَیرَ الرِّجالِ مَن کانَ بَطى ءَ الغَضَبِ سَریعَ الرِّضا؛. نهج الفصاحه ح 469

آگاه باشید که بهترین انسان ها کسانى هستند که دیر به خشم آیند و زود راضى شوند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از خصلتهای انسان های موفق کنترل خشم است که از جهت شرعی، در برخی موارد واجب است که انسان خشم خودش را کنترل کند که بخشی از آنها به جهت اهمیت اشاره می شود:
مورد اول در برابر پدر و مادر است حتی در صورتی که پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشند چنانچه ابراز خشم و عصبانت فرزند سبب ناراحتی و اذیت پدر و مادر بشود، واجب است که فرزند در برابر آنها خشم خودش را کنترل کند و برخورد نیک داشته باشد و بی ادبی نکند.
مورد دوم شخصی که می خواهد آمر به معروف و و ناهی ازمنکر باشد چنانچه با زبان نرم احتمال تاثیر بدهد، واجب است که خشم خودش را کنترل کند.
مورد سوم یکی از وظایفی که برای مردان بیان شده است این است که با همسر خود معاشرت نیکو داشته باشند لذا اگر گفتار یا مطلبی و خطایی از خانم سر بزند بر مرد لازم است که خشم خودش را کنترل کند همچنان که این مطلب نسبت به خانم هم وجود دارد.
مورد چهارم:اگر ابراز خشم سبب اذیت و ترساندن دیگران شود، باید کنترل شود.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع:تحریر الوسیله ج 2 مراتب امر به معروف، مرتبه ثانیه م 2، رساله جامع ج 2 م 519 و م 379

شهادت امام کاظم علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
بحار الأنوار : 103/146/3 .

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه واله در روایتی می فرمایند: . (مَن یَمطُلْ على ذِی حَقٍّ حَقَّهُ و هُو یَقدِرُ على أداءِ حَقِّهِ فعلَیهِ کُلَّ یومٍ خَطیئةُ عَشّارٍ) بحار الأنوار : 103/146/3 .

اگر کسى بتواند حقّ کسى را بپردازد و تعلّل ورزد، هر روز که بگذرد، گناه باجگیر برایش نوشته شود

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام بدهکاری:
یکی از واجبات فوری پرداخت بدهی است بنابراین اگر بدهی مدت دار نباشد یا وقت پرداختش رسیده و طلبکار طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را‌بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
اگر طلبکار طلب خود را که به عهده بدهکار می باشد، به بدهکار ببخشد مثل اینکه خانمی مهریه ای راکه بر عهده شوهرش هست، به او ببخشد ، شوهرش نیز قبول کند، صحیح هست و در صورت پشیمانی حق مطالبه ندارد.(جهت اطلاع: برخی ازمراجع مثل ایت الله سیستانی در بخشش دین، قبول بدهکار را لازم نمی دانند.)
اگر انسان به فردی بدهکار باشد ولی هنوز مدت پرداخت بدهی نرسیده باشد، چنانچه زودتر بخواهد بدهی را پرداخت کند، می تواند با رضایت طلبکار بابت زودتر پرداخت کردن بدهی، مقداری از بدهکاریش را کم کند و زودتر بدهی را پرداخت کند.مثلا شخصی برای شش ماه دیگر 50 میلیون بدهکار است و می خواهد سه ماه زودتر بدهی را ادا کند، می تواند با توافق طلبکار، 45 میلیون مثلا نقدا پرداخت کند و باقیمانده را طلبکار به بدهکار ببخشد.
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع: رساله جامع م ج 3 م 953 و 915 و 894

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط-الاسلامیه) ج2 ص: 351

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت دهه فجر. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند:. قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی‏. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج2 ص: 351)

خدا می گوید : هرکس دوستی از دوستان من را تحقیر و خوار کند، در کمین جنگ با من نشسته است

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از گناهان بزرگ توهین و تحقیر دیگران است که در این زمینه به نکاتی اشاره می شود:
1-توهین یعنی انسان با گفتارش یا عملش یا اشاره اش دیگری را خفیف و کوچک نماید. یکی از مصادیق توهین و اهانت القاب زشتی است که به فردی نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی، به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا فضای مجازی منتقل شود.
2-نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی که یکی از اهداف استعمار است می گردد، حرام می باشد.(آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره)
3-انسان نباید خود را در برابر اشخاص دیگر خوار و ذلیل کند بنابراین اشتغال به اموری که موجب ذلت و خواری فرد می شود، جایز نیست.
(رساله آموزشی ج2 ص62 ، رساله جامع م2277 و2279 ، سایت مکارم استفتائات اهانت، رساله آقای مظاهری م1614)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code