ما استَفادَ امرؤٌ مسلمٌ فائدةً بعدَ فائدةِ الإسلام مثلَ أخٍ یَستَفیدُهُ فی الله.
برای مسلمان بعد از نعمت اسلام و منفعت اسلام، که بالاترینِ فوائد است، فایدهای بزرگتر از فایدۀ یک برادرِ مؤمن و رفیق خوب نیست.
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله در روایتی می فرمایند:ما استَفادَ امرؤٌ مسلمٌ فائدةً بعدَ فائدةِ الإسلام مثلَ أخٍ یَستَفیدُهُ فی الله.
برای مسلمان بعد از نعمت اسلام و منفعت اسلام، که بالاترینِ فوائد است، فایدهای بزرگتر از فایدۀ یک برادرِ مؤمن و رفیق خوب نیست.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1.در حدیث شریف حضرت بر اهمیت رفیق و دوست اشاره دارند و نکته ای که باید توجه داشت رفیق و معاشر واقعا در سرنوشت انسان تأثیر میگذارد لذا باید رفاقت، رفاقت درست و صحیح باشد
2.رفاقت صحیح یعنی اینکه انسان در هنگام رفاقت و دوستی با دیگران، فرد برای خودش خطوط ومرزهای بین حق و باطل را ترسیم کند و مراقب باشد که رفیق و دوست او را نسبت به مسیر حق دچار زوایه نکند و منحرف نکند. مرحوم حاج آقا حسین قمی«رضواناللهعلیه» به یکی از جوانهای فامیلشان گفته بودند: آقا احمد! شنیدم رفیقبازی، منم مثل تو رفیق بازم، اما من تا دمِ جهنّم با رفیق میروم، داخل جهنّم نمیروم. تو شنیدم تا آن تَه تَههای جهنّم هم با رفیق میروی! گاهی اوقات انسان بخاطر رفیق، دست در دست رفیق تا آن تَهِ جهنّم حرکت میکند متاسفانه برخی رفیقی را انتخاب می کنند که دلش در صراط مستقیم نیست و باعث می شود به تدریج در حرکت و کردار فردی که در صراط مستقیم بوده، اثر بگذارد و نسبت به مسیر حق، زاویه دار می شود، قطعا این اتفاق به جهت عدم توجه به رعایت مرزهای بین حق و باطل است.خیلیها بخاطر رفیقِ خوب به بهشت میروند، در مقابل نیز خیلیها که طبیعتشان بهشتی است، بخاطر رفیقِ بد از راه بهشت منحرف میشوند، جهنّم میروند.
3.رفیق و دوستی که انسان می خواهد انتخاب کند به گونه ای باشد وقتی با او مینشیند، او را به خدا نزدیک کند. و منظور از نزدیک شدن به خدا یعنی اینکه همنشینی با رفیق باعث شود انسان با معارف الهی آشنا شود و در بعد عملی هم به آنچه موردی رضای خداست عمل کند. چنین رفیقی اگر دارای این خصوصیت باشد مطلوب و بهترین استفاده را به انسان می رساند.
لذا جوانان عزیز از انتخاب دوستان منحرف پرهیز کنند و پدر و مادر هم باید مراقب دوستان فرزندان باشند که سبب انحراف فرزند نشوند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند ما را در دنیا و آخرت همنشین علی و آل علی علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات
فصل دوم: قواطع سفر
جلسه 241، 1396/7/17
حدیث:
عن ابی العباس الفضل بنِ عبدِ الملک، ابوالعباس البَقباق، که ثقه است. عن ابی عبدالله جعفرِ بن محمدٍ«علیهماالسلام». این روایت، فقرات متعددی دارد؛ یکی، دو فقره را میخوانیم.
قال: إنَّ رسولُ الله«صلیاللهعلیهوآله» قال: ما استَفادَ امرُؤٌ مُسلِمٌ فائدةً بعدَ فائدةِ الاسلام مِثلَ أخٍ یَستَفیدُه فی الله«عزّوجلّ». حضرت از پیغمبر«صلیاللهعلیهوآله» نقل میفرماید که فرمودند: هیچ مسلمانی بعد از نعمت اسلام، بعد از فایده و منفعت اسلام، که بالاترینِ فوائد است که خدا به انسانِ مسلم داده است، هیچ فایدهای برای او بزرگتر نیست از فایدۀ یک برادرِ مؤمن و رفیق خوب. مسألۀ رفاقت، مسألۀ مهمی است. خیلیها در صراط مستقیم حرکت میکنند، بعد یک رفیقی پیدا میکنند که آن رفیق دلش در صراط مستقیم نیست و این رفیق در حرکت و عمل او اثر میگذارد! این رفیق به تدریج در این آدمی که در صراط مستقیم حرکت میکرد، زاویه ایجاد میکند. ما از قدیم همیشه به نوجوانها و جوانها سفارش میکردیم که رفیق خوب بگیرند، از رفیق بد پرهیز کنند، به پدر و مادرها توصیه میکردیم مراقب جوانهایتان باشید که دچار رفیقِ بد نشوند، اینها را منحرف نکنند! واقعاً رفیق و معاشر در سرنوشت انسان تأثیر میگذارد. خطوطِ فاصل بین خود و کسانی را که از صراط مستقیم زاویه دارند، این خطوط فاصل را بایستی نگهدارید! بله، اگر بتوانید کسی را با دعوت و با هوشمندی به خودتان نزدیک کنید، زاویۀ او را نسبت به صراط مستقیم کم کنید، این کار، کارِ بسیار خوب، درست و عاقلانهای است، در این، شکی نیست. لکن آن کسی که خطوط فاصل را رعایت نمیکند، مأمون نیست از اینکه او از این خطوط تجاوز کند و به آن طرف برود. وقتی مرز بین دو کشور برجسته نبود، معلوم نبود، ممکن است از آن کشور وارد مرز شما بشوند با یک نیّتِ سوئی فرض کنید گوسفندهای شما را بدزدند و ببرند؛ یا ممکن است گوسفندهای شما بدون توجه به آنطرفِ مرز بروند، یا خودِ شما راه را گم کنید، آنطرف مرز بروید! خطوطِ مایز بین حق و باطل را بایستی همیشه در نظر داشت. رفاقتِ درست، یعنی این. خیلیها بخاطر رفیقِ خوب به بهشت میروند، خیلیها که طبیعتشان بهشتی است، بخاطر رفیقِ بد از راه بهشت منحرف میشوند، جهنّم میروند! این روایت، این را میگوید. پس برادری که در راه خدا از او استفاده کند، وقتی با او مینشیند، او را به خدا نزدیک کند. به خدا نزدیک کردنِ یک انسان به این است که قلبِ او با معارف الهی آشنا بشود، عملِ جوارحی او به آنچه مورد رضای شرع است، نزدیک بشود. وقتی انسان با برادرِ خوب نشست، این خصوصیات در او بوجود میآید.[1]