گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام سجاد علیه السلام روایت شده که میفرمایند: ثَلَاثٌ مُنْجِیَاتٌ لِلْمُؤْمِنِ کَفُّ لِسَانِهِ عَنِ النَّاسِ وَ اغْتِیَابِهِمْ وَ إِشْغَالُهُ نَفْسَهُ بِمَا یَنْفَعُهُ لِآخِرَتِهِ وَ دُنْیَاهُ وَ طُولُ الْبُکَاءِ عَلَى خَطِیئَتِه.
سه چیز موجب نجات انسان مومن خواهد بود؛ نگهداری زبانش از حرف زدن درباره مردم غیبت آنان، مشغول شدنش به خویشتن با کارهایی که برای آخرت و دنیایش مفید باشد.و بسیار گریستن بر اشتباهاتش.( تحف العقول، النص، ص: 282)
توضیحات
و اما چند نکته در مورد غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (حفظه الله) آن است که انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری به قصد تنقیص و عیب جویی بیان کند. ( اکثر مراجع: هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. بهجت: عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2. در حرام بودن عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمیکند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر ،باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و برخی از مراجع عظام ( مثل مرحوم آیت الله بهجت و امام خامنه ای) میفرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای برآن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزشکند کافیاست. ( استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2ص833 م31 و خویی و تبریزیرساله 2824، استفتائات امام ج3 س59-58؛ حضرات امام، استفتائات س9و 16و 53؛ مکارم، استفتائات ج1س552؛ فاضل جامع الاحکام ج1 س982، منهاج سیستانی ج1ص 17)
خداوند متعال به همه، توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله و علیه و آله در روایتی میفرمایند: لِکُلِّ شَیْءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّیَام
?براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.( من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 75 ، ح 1774 ؛ کافى (ط- الاسلامیه) ج 4، ص 62، ح2 )
توضیحات
چند نکته در مورد تظاهر به روزه خواری:
1. روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان بر چند گروه واجب نیست بلکه در بعضی حالات آن ،روزه گرفتن حرام است از جمله:
الف: مسافری که نمازش شکسته است.
ب: سالمندی که به جهت کهولت سن اصلا نمیتواند روزه بگیرید یا روزه برای او مشقت دارد.
ج: زن حامله یا شیر دهی که به واسطه حمل یا شیردادن روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد. (مراجع ج 2م1725و1727 و 8 و9)
2. کسی که به جهت عذری روزه نمی گیرد مانند مسافر بودن یا مریض بودن یا عذرهای دیگر نباید در برابر عموم تظاهر به روزه خواری کند حتی برای چنین افرادی مکروه است که در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن خود را کاملا سیر کنند.(استفتائات خصوصی و تبریزی استفتائات ج 1 س 659 و رهیافت شش ص 55 و جزوه روزه (بهار 97) ص 48)
خداوند متعال همه ما را از روزه داران واقعی قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امام رضا علیه السلام در مورد فلسفه روزه داری میفرمایند: إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَش
مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند (وسائل الشیعة ؛ ج10 ؛ ص9)
توضیحات
دو نکته درباره روزه :
اول: برای روزه دار چند چیز مکروه است ولی روزه صحیح است از جمله:
1. دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن در صورتی که مزه یا بوی آن به حلق برسد .
2. انجام دادن هر کاری که مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف می شود.
3. خیس کردن لباسی که در بدن است .
4. بو کردن گیاههای معطر اما عطر زدن برای روزه دار اشکال ندارد بلکه مستحب است.
دوم: کسى که مىخواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان دندانهایش را مسواک و خلال کند ، ولى اگر بداند غذایى که لاى دندان مانده در روز فرو مى رود باید خلال کند یا مسواک بزند. (رساله مراجع 1657)
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده می فرمایند: اِذا صُمتَ فَلیَصُم سَمعَک وَ بَصرَک وَ شَعرَک وَ جِلدَک
آنگاه که روزه مى گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند.(یعنى از گناهان پرهیز کند.). ( کافی (ط- الاسلامیه) ج 4 ، ص 87 ، ح 1 ؛ من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 108 ، ح 1855)
توضیحات
چند نکته درباره احکام روزه :
1. به نظر اکثر مراجع قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند.(مکارم:بنا بر احتیاط واجب در صورتی که عین قطره به حلق برسد مبطل روزه است .( جزوه روزه ص 54 .رساله م 1398)
2. تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود اشکالی ندارد البته به نظر تعدادی از مراجع عظام کلیه تزریقات حتی تقویتی برای روزه دار اشکالی ندارد.
(جهت اطلاع بیان کننده محترم:تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی از مراجع روزه را باطل نمی کند (سیستانی، صافی، گلپایگانی،نوری، اراکی ) و به نظر تعدادی از مراجع تزریقاتی که تقویتی باشد یا دارویی که در رگ تزریق شود اجتناب شود . (فاضل و بهجت از تقویتی باید خوداری شود. مکارم:در رگ جایز نمی باشد)
3. آب در دهان کردن به قصد خنک شدن و بیرون ریختن آن روزه را باطل نمی کند ولی کراهت دارد و در همین صورت چنانچه بی اختیار آب فرو رود (بنا بر فتوا یا احتیاط) باید قضای روزه را بگیرد.(رساله مراجع 1688)
خداوند چشم و گوش ما را از گناه حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای هر کدام از نمازهای یومیه که به جماعت خوانده شود، ثواب و درجه خاصی شمرده شده است از جمله در مورد ثواب جماعت نماز صبح می فرمایند: مَنْ صَلَّى الْفَجْرَ فِی جَمَاعَةٍ ثُمَّ جَلَسَ یَذْکُرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ کَانَ لَهُ فِی الْفِرْدَوْسِ سَبْعُونَ دَرَجَةً بُعْدُ مَا بَیْنَ کُلِّ دَرَجَتَیْنِ کَحُضْرِ الْفَرَسِ الْجَوَادِ الْمُضَمَّرِ سَبْعِینَ سَنَةً
کسی که نماز صبح را به جماعت بخواند و بعد از آن تا طلوع آفتاب بنشیند و مشغول ذکر باشد، برای او در فردوس هفتاد درجه داده میشود که میان هر دو درجه به اندازه هفتاد سال دویدن اسب تندرو و تمرین داده شده؛ فاصله میباشد.( وسائل الشیعة، ج8، ص: 288)
توضیحات
یکی از ابعاد زندگی بعد اجتماعی است که در دین اسلام از اهمیت برخوردار است؛ خداوند متعال و معصومین علیهم السلام با توجه به آثار و برکات وحدت و تجمع و یکپارچگی جامعه اسلامی، در بسیاری از برنامه هایش بر گروهی و جمعی انجام دادن اعمال تکیه و تاکید کرده است مثل نماز جماعت که بسیاری بیشتر از نماز فرادا اجر و ثواب دارد.
از نظر شرع مقدس اسلام در نماز جماعت شرایطی باید رعایت شود:
1. ماموم جلوتر از امام نایستد و بنابر احتیاط کمی عقبتر بایستد. (مشهور، رساله مراجع م1432)
2. جاى ایستادن امام باید از جاى ایستادن ماموم بلندتر نباشد،ولى اگر مکان امام مقدار خیلى کمى بلندتر باشد اشکال ندارد و همچنین بالاتر بودن مکان ایستادن ماموم نسبت به امام به مقدار معمول و متعارف اشکال ندارد (رساله مراجع م1415)
3. فاصله امام و ماموم و فاصله صفها زیاد نباشد یعنی از جای سجده ماموم تا جای ایستادن امام یا دیگر مامومینی که واسطه اتصال هستند،بیش از یک گام فاصله نباشد (مشهور و مطابق احتیاط، رساله مراجع م 1435).
4. بین امام و ماموم و همچنین بینصفها چیزی مثل دیوار یا پرده مانع نباشد ولی بودن پرده و مانند آن بین صف زنان و مردان اشکال ندارد. (رساله مراجع م1433)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها لَها ما کَسَبَت وَ عَلَیها مَا اکتَسَبَت
خداوند هیچ کس را، جز به اندازه تواناییش، تکلیف نمیکند. (انسان) هر کار (نیکی) را انجام دهد، برای خود انجام داده؛ و هر کار (بدی) را مرتکب شود، به زیان خود اوست. سوره مبارکه البقرة آیه ۲۸۶.
توضیحات
چند نکته درباره روزه دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند:
1. اگر روزه برای چنین دخترانی ضرر دارد مثلا اگر این دختر خانمی روزه بگیرد دچار مریضی یا اینکه ترس مریضی را به همراه داشته باشد نباید روزه بگیرد
2. اما اگر روزه ضرر ندارد ولی چنانچه در بین روز دچار ضعف شدید می شوند باید از اول روز روزه بگیرند و هنگامی که به جهت ضعف شدید یا احساس تشنگی خیلی زیاد ادامه روزه برای آنها سختی بسیار زیادی داشته باشد، که معمولا قابل تحمل نباشد، طبق نظر برخی مراجع مانند امام خامنه ای می توانند افطار کنند و طبق نظر برخی باید آب یا غذا به مقدار ضرورت استفاده کنند و در هر صورت روزه اش باطل می شود (مشهور فتوی یا احتیاط واجب امساک کند مخالف حضرت امام، رهبری، مکارم :امساک در بقیه روز واجب نیست ) و بعدا هم باید قضای روزه را بگیرد.(مشهور مخالف:خویی تبریزی مکارم اگر تا ماه رمضان اینده توانایی قضا نداشت دیگر قضا واجب نیست و پرداخت مد طعام کافی است)
3. چنین دخترانی اگر بتوانند با استفاده از راههای متعارف خود را تقویت کنند که بتوانند روزه بگیرند در این صورت باید روزه خود را بگیرند مثل اینکه سحریِ مقوی بخورند یا فعالیت بدنی خود را در طی روز کاهش دهند یا استراحت بیشتر داشته باشند، انجام چنین کارهایی لازم است. (رهیافت 6 ص 28 رساله مراجع 1581)
خداوند توفیق عمل به تکالیف الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرمایند: مَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْر
هر آن کس که مریض است و یا به مسافرت رفته است قضای روزه اش را بعدا بجا آورد، چراکه خداوند برای شما آسانی را اراده کرده است و نخواسته شما را به سختی بیاندازد. (سورة بقره، 185)
توضیحات
چند نکته درباره روزه مریض:
1. اگر انسان احتمال قابل توجهی بدهد بطوری که بترسد که روزه برایش ضرر دارد مثلا از گفته پزشک متخصص یا تجربه ای که داشته چنین ترسی برایش ایجاد شود نباید روزه بگیرد .
2. کسی که می داند روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید روزه ضرر ندارد باید روزه نگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست و کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد باید روزه بگیرد .
3. خانمی که باردار است یا بچه شیر میدهد چنانچه روزه گرفتن برای خود مادر یا فرزندش ضرر داشته باشد روزه گرفتن واجب نیست. (رساله مراجع م 1743 ،1744،1728)
خداوند به ما توفیق روزه ماه رمضان را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ
بگو! سیر و سفر در زمین داشته باشید تا بنگرید عاقبت تکذیب کنندگان چگونه شد. سوره انعام11.
توضیحات
چند نکته درباره نماز و روزه مسافر:
1. مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10 روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند و روزه اش را بگیرد.
2. نکته مهم درباره قصد ده روز محاسبه دقیق ده روز کامل است که اگر یک ساعت هم کمتر باشد قصد ده روز صحیح نیست و کیفیت محاسبه دقیق به این صورت است که اگر در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت بشود باید فرد بتواند ده شبانه روز کامل یعنی دویست و چهل ساعت در محل اقامت بماند مثلا اگر ساعت 9 صبح وارد مشهد شده باشد، برای کامل خواندن نماز باید قصد ماندن تا ساعت 9 صبح روز یازدهم را داشته باشد ولی طبق نظر اکثر مراجع عظام تقلید اگر شب تا قبل از اذان صبح وارد شهر یا روستای محل اقامت شده است همین که بخواهد حداقل تا غروب روز دهم بماند کافی است هر چند دو یست و چهل ساعت هم نشود مثلا اگر ساعت 12 شب وارد مشهد شده است 10روز او غروب آفتاب روز دهم تمام می شود.(رساله مراجع1342)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه سفر زائرین حضرت رضا را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرمایند: مَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْر
هر آن کس که مریض است و یا به مسافرت رفته است قضای روزه اش را بعدا بجا آورد، چرا که خداوند برای شما آسانی را اراده کرده است و نخواسته شما را به سختی بیاندازد. (سورة بقره، 185)
توضیحات
چند نکته درباره روزه مریض:
1. کسی که می داند روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید روزه ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست و کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد باید روزه بگیرد .
2. اگر انسان احتمال قابل توجهی بدهد بطوری که بترسد که روزه برایش ضرر دارد مثلا از گفته پزشک متخصص یا تجربه ای که داشته چنین ترسی برایش ایجاد شود نباید روزه بگیرد .
3. خانمی که باردار است یا بچه شیر میدهد چنانچه روزه گرفتن برای خود مادر یا فرزندش ضرر داشته باشد روزه گرفتن واجب نیست. (رساله مراجع م 1743 ،1744،1728) خداوند متعال به همه ما توفیق روزه ماه رمضان را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که میفرمایند: إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَدِلُّو اعَلَى فَقْرِ الْآخِرَة.
مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند (وسایل الشیعه ج 10 ، ص 9 ، ح 12701)
توضیحات
چند نکته درباره روزه دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند:
1. اگر روزه برای چنین دخترانی ضرر دارد مثلا اگر این دختر خانمی روزه بگیرد دچار مریضی یا اینکه ترس مریضی را به همراه داشته باشد نباید روزه بگیرد.
2. اما اگر روزه ضرر ندارد ولی چنانچه در بین روز دچار ضعف شدید می شوند باید از اول روز روزه بگیرند و هنگامی که به جهت ضعف شدید یا احساس تشنگی خیلی زیاد ادامه روزه برای آنها سختی بسیار زیادی داشته باشد، که معمولا قابل تحمل نباشد، می توانند آب یا غذا به مقدار ضرورت استفاده کنند و روزه اش باطل می شود ولی باید در بقیه روز به نظر اکثر مراجع از انجام کاری که روزه را باطل می کند خودداری کنند ( مشهور فتوی یا احتیاط واجب مخالف رهبری: امساک در بقیه روز واجب نیست ) و بعدا هم قضای روزه را بگیرد.(مشهور مخالف:خویی تبریزی مکارم اگر تا ماه رمضان اینده توانایی قضا نداشت دیگر قضا واجب نیست و پرداخت مد طعام کافی است)
3. چنین دخترانی اگر بتوانند با استفاده از راههای متعارف خود را تقویت کنند که بتوانند روزه بگیرند در این صورت باید روزه خود را بگیرند مثل اینکه سحریِ مقوی بخورند یا فعالیت بدنی خود را در طی روز کاهش دهند یا استراحت بیشتر داشته باشند، انجام چنین کارهایی لازم است.(رهیافت 6 ص 28 رساله مراجع 1581)
خداوند متعال توفیق عمل به تکالیف الهی را به همه ما عنایت فرمایدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که میفرمایند: إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَة
مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند. وسایل الشیعه ج 10 ، ص 9 ، ح 12701
توضیحات
چند نکته درباره نیت روزه:
1. روزه از عبادات است و لازم است که با نیت بجا اورده شود و در موقع نیت لازم نیست که به زبان بگوید یا از قلب خود بگذراند بلکه همین اندازه که در نظرش این باشد برای اطاعت از فرمان خدا از اذان صبح تامغرب از کارهاییکه روزه را باطل میکند خودداری کند ،کافی است. مثلا همین که به منظور روزه گرفتن سحری میخورد نیت روزه محسوب می شود. هر چند برای روزه گرفتن سحری خوردن واجب نیست.
2. انسان از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح هر وقت نیت روزه فردا را داشته باشد، اشکالی ندارد. لذا اگر شب با نیت روزه ماه رمضان بخوابد و برای سحر هم بیدار نشود روزه اش صحیح است.
3. انسان میتواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و بهتر است که شب اول ماه هم نیت روزه همه ماه را بنماید (مراجع م 1551)
خداوند متعال همه ما را جزء روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: مَا یُرِیدُ اللّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُم مِّنْ حَرَجٍ وَ لَـکِن یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ وَ لِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
خداوند نمیخواهد مشکلی برای شما ایجاد کند بلکه میخواهد شما را پاک سازد و نعمتش را بر شما تمام نماید شاید شکر او را بجا آورید. (مائده 6)
توضیحات
نکاتی درباره کفاره و فدیه:
1. برخی از افراد مانند مرد و زن کهنسالی که روزه گرفتن برایشان مشقت دارد یا خانم باردار و شیردهی که روزه برای فرزندش ضرر داشته یا به نظر عده ای مراجع برای مادر ضرر داشته، فدیه واجب شده و بلافاصله در ماه رمضان یا بعد از اتمام ماه مبارک رمضان میتوانند پرداخت کنند و لازم نیست تا رمضان سال آینده صبر کنند و فدیه آن است که برای هر روز یک مد طعام که 750 گرم نان یا گندم یا برنج یا غذای دیگری به فقیر پرداخت کند. (مشهور بجز آیت الله فاضل شیرده وباردار در صورت ضرر برخودش فدیه دارد)
2. برخی از افراد مانند مریض یا مسافر یا خانمی که عذر شرعی داشته و روزه نگرفته چنانچه تا رمضان سال آینده قضای روزه را نگیرند باید کفاره بدهند و اگر روزه قضا را تا قبل از رسیدن ماه رمضان جدید بگیرند کفاره ای ندارد.
3. پرداخت پول به عنوان کفاره صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر از جانب کفاره دهنده، پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر مثلا پول هفت و نیم کیلو نان را، دریافت کرده ولی با آن پول سه کیلو برنج تهیه کند کافی نیست.
خداوند متعال توفیق انجام واجبات به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که آن حضرت فرموده اند: طُوبَى لِمَنْ ظَمَأ أوْ جَاعَ لِلّهِ ، أولَئِکَ ٱلَّذِینَ یَشْبَعُونَ یَوْمَ ٱلْقِیَامَةِ.
خوشا بحال کسانى که براى خدا گرسنگی و تشنگی را تحمل کردهاند اینان در روز قیامت سیر مىشوند.(وسائلالشیعه،ج7ص 299)
توضیحات
چند نکته درباره نیت روزه:
1. روزه از عبادات است و لازم است که با نیت بجا اورده شود و در موقع نیت لازم نیست که به زبان بگوید یا از قلب خود بگذراند همین اندازه که در نظرش این باشد برای اطاعت از فرمان خدا از اذان صبح تا مغرب از کارهاییکه روزه را باطل می کند خودداری کند ،کافی است.مثلا همین که به منظور روزه گرفتن سحری میخورد نیت روزه محسوب می شود.هر چند برای روزه گرفتن سحری خوردن واجب نیست.
2. اگر انسان از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح هر وقت نیت روزه فردا را داشته باشد، اشکالی ندارد. لذا اگر شب با نیت روزه ماه رمضان بخوابد و برای سحر هم بیدار نشود روزه اش صحیح است.
خداوند متعال همه ما را جزء روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده می فرمایند: إِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ شَعْرُکَ وَ جِلْدُک
آنگاه که روزه مى گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند.(یعنى از گناهان پرهیز کند.) (کافی (ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص 87 ، ح 1 )
توضیحات
چند نکته درباره یوم الشک:
1. روزی را که انسان شک دارد آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان ، واجب نیست روزه بگیرد .
2. کسی که یوم الشک می خواهد روزه بگیرد چنانچه روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد بلکه اگر می خواهد روزه بگیرد باید روزه قضا نیت کند (م1568و156)
3. اگر بخواهد روزه (یوم الشک) بگیرد نمیتواند نیت روزه ماه رمضان کند ولی اگر نیت روزه قضا یا روزه مستحب بنماید چنانچه در بین روز بفهمد که ماه رمضان است باید نیت روزه ماه رمضان بنماید و اگر دربین روز مشخص نشد بلکه بعدا معلوم شد ماه رمضان بوده ، روزه ماه رمضان حساب می شود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمِینَ
بگو بروید در روى زمین گردش کنید سپس بنگرید عاقبت و سرانجام گناهکاران چگونه بوده است (نمل: 71).
توضیحات
چند نکته درباره نماز و روزه مسافر:
1. کسی که در ماه رمضان مسافر است و در سفر نماز های چهار رکعتی اش را باید دو رکعتی بخواند هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد ولی نمازهایی که در وطنش قضا شده است می تواند در مسافرت بخواند اما باید به صورت کامل بخواند.
2. اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است مسافرت کند روزه اش صحیح است ولی نمازش را چنانچه نخوانده باید در حال سفر شکسته بخواند.
3. کسی که در ماه رمضان، قبل از ظهر، به وطن خودش یا جایی برسد که میخواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و روزه بگیرد. (رساله مراجع 1722)
خداوند متعال سفر همه مسافرین بویژه زائرین حضرت رضاعلیهالسلام را بی خطر فرماید به صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرموند: اِنَّ لِلْجَنَّةِ بَابًا یُدْعَى الرَّیَّانُ لا یَدْخُلُ مِنْهُ إِلا الصَّائِمُونَ
برای بهشت دری است بنام (ریان) که از آن فقط روزه داران وارد می شوند. (وسائل الشیعه، ج 10ص 404 )
توضیحات
چند نکته درباره یوم الشک:
1. روزی را که انسان شک دارد آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان ، واجب نیست روزه بگیرد . 2. کسی که یوم الشک می خواهد روزه بگیرد چنانچه روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد بلکه اگر می خواهد روزه بگیرد باید روزه قضا نیت کند (م1568و156).
3. اگر بخواهد روزه (یوم الشک) بگیرد نمیتواند نیت روزه ماه رمضان کند ولی اگر نیت روزه قضا یا روزه مستحب بنماید چنانچه در بین روز بفهمد که ماه رمضان است باید نیت روزه ماه رمضان بنماید و اگر دربین روز مشخص نشد بلکه بعدا معلوم شد ماه رمضان بوده ، روزه ماه رمضان حساب می شود.
خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظائف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسَاجِدِ لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرَضِینَ السَّابِعَةِ
کسى که به مسجد برود پاهایش را روى هیچ خشک و ترى نمى گذارد، مگر اینکه آن زمین تا زمین هفتم براى او خداوند را تسبیح مى کنند. ( وسائل الشیعه، ج5 ، ص200.)
توضیحات
چند نکته درباره احکام مسجد:
1. ساختن مسجد و تعمیر مسجدى که نزدیک به خرابى مىباشد مستحب است.
2. اگر مسجد طورى خراب شود که تعمیر آن ممکن نباشد، مىتوانند آن را خراب کنند و دوباره بسازند بلکه مىتوانند مسجدى را که خراب نشده، براى احتیاج مردم خراب کنند و بزرگتر بسازند.(مراجع م 911)
1. خارج کردن اموال مسجد، مثل: قرآن، مهر، مفاتیح ،فرش؛ ظروف مسجد ولو به قصد تبرک جایز نیست و اگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمک واسطه فورا به همان مسجد برگرداند و اگر هم امکان برگرداندن وجود نداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد.
2. برگزاری مراسمات مثل مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام یا تعزیه در مسجد اگر مانع نماز خواندن نشود؛ اشکال ندارد. (رساله جامع 1088)
3. نسبت به مسجد برخی امور مستحب است مانند تمیز کردن مسجد و در هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو کردن و لباس پاکیزه پوشیدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرون امدن اول پای چپ را بگذارد .
انشا الله خداوند متعال به همه ما توفیق احترام به مقدسات را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: روز قیامت در لحظهی حسابرسی عدهای زبان به گله باز میکنند و میگویند این پرونده اعمال ما نیست زیرا ما در دنیا کارهای نیک بسیاری انجام دادیم، در جواب خطاب میشود: ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغْتِیَابِ النَّاسِ
(خیر چنین نیست، اشتباهی صورت نگرفته بلکه) اعمال خیر تو به خاطر غیبتهایت از بین رفته ( و در نامه عمل غیبت شونده نوشته شده است). (جامع الأخبار، ص و محدث نورى ،مستدرک الوسائل ،ج 9 ،ص 121، ح 10418)
توضیحات
چند نکته در مورد غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. ( اکثر مراجع مخالف رهبری حضرت امام:غیبت به قصد تنقیص و عیب جویی باشد.بهجت:عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2. در حرام بودن عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمیکند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند. برخی از مراجع عظام ( مثل مرحوم آیت الله بهجت و مقام معظم رهبری) می فرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای بر آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزش کند کافی است.( استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2ص833 م31 و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59- 58 حضرات امام، استفتائات س9و 16و53؛ مکارم، استفتائات ج1س552؛ فاضل جامع الاحکام ج1س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام کهمی فرمایند: اِعْلَمْ أَنَّه مَنِ اسْتَدانَ دَیْنا وَ نَوى قَضاءَهُ، فَهُوَ فى أَمانِ اللّه حَتّى یَقْضیَهُ، فَإنْ لَمْ یَنْوِ قَضاءَهُ فَهُوَ سارِقٌ
کسى که قرض بگیرد در صورتى که تصمیم داشته باشد آن را پس دهد در امان خداست تا آن را اداء کند ولى اگر تصمیم نداشته باشد آنرا به صاحبش برگرداند، دزد محسوب مى شود.( فقه الرضا ص 268)
توضیحات
در روایات معصومین علیهم السلام قرض گرفتن مکروه شمرده شده و مذمت شده مگر در موارد خاص و اضطرار و در روایتی نقل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: إِیَّاکُمْ وَ الدَّیْنَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَار؛ بپرهیزید از قرض گرفتن، زیرا قرض گرفتن، غصه شب و ذلّت روز است. مومن می بایست عزت خود را حفظ کند و قناعت کردن و درخواست نکردن از دیگران باعث عزت می شود و خود این حالت باعث جلب رضای خدا و وسعت رزق است.
چند نکته در مورد اداء دین و بدهی:
1. اگر طلبکار وقت طلبش رسیده و طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
2. اگر بدهکار مال و اموالی ندارد یا اگر مالی هم دارد منحصر به خانهاى است که در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى که از لوازم ضروری زندگی است و به آنها احتیاج دارد، حرام است که طلبکار طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید به بدهکار مهلت دهد و نمىتواند او را مجبور کند که چیزهاى که از ضروریات زندگی است را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود در صورت توان تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
3. کسى که دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیداکندبه نظر اکثر فقها باید (فتوی یا احتیاط) با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد،و شرط نیست در فقیر که سید نباشد. (فاضل، اراکی، گلپایگانی،صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد. .( مساله٢٢٧٦رساله مراجع مساله٢٢٧٧؛ رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند : صَومُ شَعبانَ یَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ وَ بَلابِلِ القَلبِ
روزه ماه شعبان، وسواس دل و پریشانى هاى جان را از بین مى برد. (تحف العقول ص 102 ؛ خصال ص 612؛ خصال ج2 ص 612)
توضیحات
چند نکته درباره روزه قضا:
1. اگر کسی از ماه رمضان گذشته روزه قضا داشته باشد مثلا به خاطر مسافرت روزه نگرفته است چنانچه تا ماه رمضان جدید روزه های قضا را نگیرد علاوه بر لزوم قضا در سالهای بعد باید کفاره تاخیر بدهد یعنی به ازا ء هر روز 750 گرم نان یا گندم یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد .
2. اگر کسی از روی فراموشی یا غفلت یکی از کارهایی که روزه را باطل می کند مرتکب شود مثلا سهوا بخورد یا بیاشامد روزه باطل نمی شود و فرقی بین روزه واجب و قضا و مستحبی نمی باشد.
3. به نظر اکثر فقهای عظام، وقت نیت روزه قضا تا قبل از اذان ظهر است، بشرط اینکه تا آن موقع چیزی که روزه را باطل می کند مانند خوردن و آشامیدن را مرتکب نشده باشد.
خداوند متعال توفیق بندگی و عمل به وظایف دینی را به همه ما عنایت بفرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .