بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏14 ؛ ص332)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. با عرض تبریک ولادت با سعادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در روایتی می فرمایند: مَنْ‏ زَارَنِی‏ أَوْ زَارَ أَحَداً مِنْ‏ ذُرِّیَّتِی‏ زُرْتُهُ‏ یَوْمَ‏ الْقِیَامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ‏ مِنْ‏ أَهْوَالِهَا.

کسى که من یا یکى از فرزندانم را زیارت کند روز قیامت به زیارت او آمده و وى را از هول و وحشت‏ هاى آن روز مى ‏رهانم.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

امروز یعنی 17 ربیع الاول مطابق نظر مشهور علماى امامیّه، روز ولادت رسول خداصلى الله علیه و آله و همچنین میلاد امام صادق علیه السلام است و روز بسیار مبارکى است و داراى اعمالى مى باشد:
1- غسل; به نیّت روز هفدهم ربیع الاوّل.
2- روزه; که براى آن فضیلت بسیار نقل شده است، از جمله در روایاتى از ائمّه معصومین علیهم السلام آمده است: کسى که این روز را روزه بدارد، خداوند متعال براى او ثواب روزه یکسال را مقرّر مى فرماید.
3- دادن صدقه، احسان نمودن و خوشحال کردن مؤمنان و به زیارت مشاهد مشرّفه رفتن.
4- زیارت رسول خدا صلى الله علیه وآله از دور و نزدیک; در روایتى از آن حضرت آمده است: هر کس بعد از وفات من، قبرم را زیارت کند مانند کسى است که به هنگام حیاتم به سوى من هجرت کرده باشد، اگر نمى توانید مرا از نزدیک زیارت کنید، از همان راه دور به سوى من سلام بفرستید (که به من مى رسد).
5- زیارت امیر مؤمنان، على علیه السلام نیز در این روز مستحب است.
6- تکریم، تعظیم و بزرگداشت این روز بسیار بجاست، مرحوم «سیّد بن طاووس»، در اقبال، در تکریم و تعظیم این روز به خاطر ولادت شخص اوّل عالم امکان و سرور همه ممکنات حضرت نبىّ اکرم صلى الله علیه وآله سفارش بسیار کرده است.
بنابراین، سزاوار است مسلمین با برپایى جشن ها و تشکیل جلسات، هرچه بیشتر با شخصیّت نبىّ مکرّم صلى الله علیه وآله وسلم ، سیره و تاریخ زندگى او آشنا شوند و از آن، براى ساختن جامعه اى اسلامى و محمّدى بهره کامل گیرند (مفاتیح نوین آیه الله مکارم شیرازی).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال ؛ ج‏2 ؛ ص635)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌‌. با عرض تبریک‌ ولادت‌ با سعادت پیامبر ‌خدا ‌صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام از حضرت علی علیه السّلام روایت است که می‌فرماید‌: اِنَّ اللّهَ‌…‌اِخْتَارَ لَنَا شِیعَةً یَنْصُرُونَنَا وَ یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا‌.‌

خداوند براى ما،‌ شیعیان و پیروانى برگزیده است که ما را یارى مى‌کنند، با خوشحالى ما خوشحال مى شوند و در اندوه و غم ما، محزون مى گردند.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره شادی و شاد بودن:
1.شادی و شاد بودن از امور پسندیده و از نیازهای طبیعی انسان است و شاد نمودن دیگران از اموری است که در دین مبین اسلام سفارش شده و در برخی روایات آمده است که، شاد بودن در شادی اهل‌بیت از صفات شیعیان است (یفرحون ‏لفرحنا)، اما‌ انجام گناه و ارتکاب کارهای خلاف به هیچ بهانه‌ای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به گناهانی مثل اختلاط محرم و نامحرم، بدحجابی، موسیقی حرام و رقص نشود.
2-موسیقی و آواز در صورتی لهوی و مناسب با‌مجالس گناه باشد مثلا آهنگی رقص آور باشد یا تحریک‌کننده شهوت باشد حرام‌ است‌ و همچنین برگزاری مجالس رقص هم جایز نیست‌ و در ‌این‌ حکم فرقی بین رقص و موسیقی سنتی و کلاسیک و محلی ندارد و در مورد مجالس جشن اهل‌بیت علیهم‌السلام و دست‌زدن با مجالس ائمۀ اطهار علیهم‌السّلام مناسبت ندارد و مناسب با مجالس معصومین علیهم‌السّلام ذکر صلوات و تکرار مدایح است.
3.شرکت کردن در مجالس گناه در صورتی که حضور فرد سبب تایید گناه یا باعث ارتکاب گناه می‌شود جایز نیست هر چند مجلس فامیل نزدیک انسان باشد اما حضور در زمانی که سبب تایید گناه یا ارتکاب گناه نمی‌شود مثلا زمان شام خوردن اشکالی ندارد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی ج5‌،‌ص144‌،‌ح‌14 من‌لایحضره الفقیه ج3 ، ص299)

سلام ‌علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک هفته وحدت از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت‌ شده که فرمودند‌: تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ.

به یکدیگر هدیه بدهید،‌که همانا هدیه کینه‌ها را از بین مى‌برد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام هدیه:
1.یکی از مستحبات هدیه دادن، بوی‍ژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است.
2.اگر به فرزندی بیشتر از فرزند دیگری هدیه داده شود یا هدیه‌ای با ارزشتری داده‌ شود یا بین دختر و پسر در هدیه دادن فرق گذاشته شود کراهت ‌دارد، ‌اما ‌اگر‌‌یکی از فرزندان دارای خصوصیتی‌ باشد‌ که ‌سزاوار ‌برتری است ‌مثلا ‌فقیر ‌است‌ چنانچه باعث فتنه و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است.
3.مالی که هدیه داده می‌شود تا تحویل داده نشود هدیه محسوب نمی‌گردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید وسیله ای را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد.
4در برخی موارد چیزی را که انسان بخشیده و تحویل داده است نمی تواند پس بگیرد مثلا‌ مالی را‌ به اقوام نسبی هدیه داده
(منهاج الصالحین آیه‌الله سیستانی‌جلد2‌کتاب‌الهبه‌مساله‌136؛‌تحریرالوسیله‌کتاب الهبه مساله22.)
خداوند متعال ‌در این ایام عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان‌علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل الشیعه، ج‏5، ص‏372)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه‌السلام که می فرمایند: اِنَّما جُعِلَتِ الْجَماعَةُ لِئَلَّا یَکُونَ الْاِخْلاصُ وَ التَّوْحیدُ وَ الْاِسْلامُ وَ الْعِبادَةُ للَّهِ اِلَّا ظاهِراً مَکْشُوفاً مَشْهُوراً

نماز به صورت جماعت قرار داده شده است، تا اخلاص و یگانگى خداوند و اسلام و عبادت براى‏ خداوند آشکار، و همگانی گردد.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در دین مبین اسلام و قرآن کریم به وحدت و اجتماع مسلمانان که یکی از مصادیق آن نماز جماعت است، اهمیت داده شده و همچنین اجر و ثواب اعمالی عبادی مثل نماز ها اگر به جماعت اقامه شود بسیار بیشتر از غیر آن است؛ چرا که انسان در میان جمع افراد مومن رشد می کند و می تواند کمالات بیشتری کسب کند و خداوند این حضور در جمع مومنان را دوست دارد.
دو نکته کوتاه در مورد احکام نماز‌جماعت:
1.مستحب است مومنین نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند و حاضر نشدن به جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست و نماز جماعتی که مختصر بخواند از نماز فرادایی که آن را طول بدهد بهتر است.
2.کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد‌در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در‌حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع (یا سجده) خود را به امام جماعت برساند، اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد (بنابر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به‌ رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در‌حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند.‌(مشهور-‌رساله‌مراجع‌مسأله‌1442-غیر‌مشهور : خوئی،‌بهجت،‌تبریزی،‌سیستانی: خودش‌را‌به‌رکوع برساندوم 1441)‌
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال شیخ صدوق ص 629)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن‌الرحیم. با عرض تبریک هفته وحدت در روایت است از أمیرالمومنین علیه السلام که می فرمایند: مَنْ أحَبَّنَا بِقَلْبِهِ وَ أعَانَنَا بِلِسَانِهِ وَ قَاتَلَ مَعَنَا أعْدَاءَنَا بِیَدِهِ فَهُوَ مَعَنَا.

هر کس ما را قلبا دوست داشته باشد و با زبانش ما را یاری نماید و با دشمنان ما مبارزه نماید، او با ما خواهد بود.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی در مورد تولی و تبری:
1-تولی به معنای دوست داشتن دوستان خدا و تبری به معنای بیزاری جستن و تنفر از دشمنان دین است و این دو از واجبات دین اسلام بشمار می روند و هر مسلمانی باید با اهل ایمان دوستی کند و از اهل باطل بیزاری‌ بجوید که بالاترین مرحله این دو، دوست داشتن اهل‌بیت علیهم السلام است و بیزاری جستن از سران شرک و کفر و دشمنان اهل ‌بیت علیهم‌السلام می باشد.
2.نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است تولی و تبری راه های صحیحی دارد مانند مداحی و ذکر فضائل اهل‌بیت‌ و نمی‌توان به این بهانه برخی از محرمات را مرتکب شد مثل برگزاری مجلس مختلط یا مشتمل بر رقص و آهنگ های حرام و به زبان آوردن کلمات رکیک و مستهجن و یا اینکه مردان خود را به شکل زنان درآورند.‌(استفتائات مکارم ج1 س 1625 جامع الاحکام ج 2 س 1581) 3.تبری جستن از دشمنان اهل بیت به این معنای نیست که با تمام مخالفان فکر و عقیده خود بجنگیم یا به آنان فحش و ناسزا بگوئیم و وحدت‌، دست برداشتن از عقاید نیست بلکه توجه به مشترکات و پرهیز از تفرقه و سوء استفاده دشمنان‏ است.‌‏(رساله نوین ج4ص 197)
4.هر مسلمانی موظف به انجام واجبات دینی بوده و فرقی در ایام سال نسبت به آن وجود ندارد، و هر عملى که وسیله سوء استفاده دشمنان اسلام یا موجب تفرقه بین مسلمین شود، حرام و ممنوع است و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب می‌باشد جدا اجتناب نمایند. (امام‌خمینی‌استفتائات‌ج3ص349س12)‌
تعجیل‌ در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد وآل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌کافی‌ج5‌ص 55)‌

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. باعرض تبریک هفته وحدت از حضرت امام رضا علیه السلام روایت شده که‌ می فرمایند‌: لَتَأمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْکَرِ اَوْ لَیَسْتَعْمِلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرَارُ کُمْ فَیَدْ‌عُوا خِیَارُ کُمْ فَلاَیُسْتَجَابُ لَهُمْ.‌‌

بایستی که به معروف امر و از منکر نهی کنید(اگر این کار نکردید) ‌افراد بد‌کردار‌ بر‌ شما مسلط‌ خواهند‌‌ شد، بگونه‌ای که دیگر‌ خوب‌‌‌های تان دعا می‌کنند اما مستجاب نمی‌‏شود.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1.فردی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده، از واجبات است یا کاری که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان می‌باشد. معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه می شود و یا شرع مقدّس ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است مثل نماز‌، عدالت‌، رعایت حق الناس و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک می کند و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است. مثل ظلم و بدحجابی و رشوه گرفتن.
2.هر کدام از امر به معروف و نهى از منکر بر دو‌قسم واجب و مستحب تقسیم مى‌شود، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب و انجام حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف،‌مستحب و انجام منکر، مکروه است امر به معروف و نهی از منکر مستحب می‌باشد (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی)
3. امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است و بسیج عمومی و همگانی است برای ریشه کن کردن فساد و تامین سلامت و امنیت جامعه. (رساله جامع‌ص‌617‌و‌تحریر مساله امر به معروف)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال ص 181 ، ح246)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از پیامبر اکرم صلى ‏الله ‏علیه و ‏آله و سلم که می‌فرمایند: أَفْشِ ‏السَّلَامَ‏ یَکْثُرْ خَیْرُ بَیتِکَ؛

سلام را آشکار کن و رواج ده، تا خیر و برکت خانه ات، زیاد شود.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سلام شعار اسلامی است؛ سلام به معنای تحیت، سلامت، صلح و آشتی، تعظیم و تکریم، درود گفتن است.
سلام، اطمینان دادن به فرد مقابل است که: هم سلامتی و تندرستی تو را خواستارم، هم از جانب من آسوده باش و مطمئن، که گزندی به تو نخواهد رسید. من خیرخواه تو هستم، نه بدخواه و کینه‌ورز و دشمن.
سلام نیز نوعی درود و تحیّت اسلامی است که دو مسلمان به هم می گویند.
سلام از مقدس ترین کلمات و یکی از نام های خداوند متعال است؛ معنی «سلام علیکم» در اصل «سلام الله علیکم» است، یعنی درود پروردگار بر تو باد، یاد خداوند تو را به سلامت دارد و در امن و امان باشی؛ به همین جهت سلام کردن یک نوع اعلام دوستی و صلح و ترک دشمنی و جنگ محسوب می شود. این معنای شعار اسلامی سلام است.
لذا از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که:‌«السَّلامَ اِسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ وَضَعَهُ فِی الأَرْضِ فَأَفْشُوهُ بَیْنَکُمْ» سلام نامی از نام های خداوند متعال است، که آن را در زمین به امانت نهاده است، پس سلام را در میان خودتان آشکار کنید و رواج دهید. (نهج الفصاحة ، ص: 531)
اما چند نکته درباره احکام سلام کردن:
1.‌شروع کردن به سلام مستحب است ‌اما جواب سلام واجب فوری است یعنی بلافاصله باید پاسخ داده شود تفاوتی ندارد که سلام کننده زن باشد،یا مرد و یا بچه ممیز باشد و اگر به جمعی سلام شود همین که یک نفر جواب دهد بر بقیه افراد جواب سلام واجب نیست.
2.‌سلام کردن به کسی که در حال نماز است کراهت دارد ولی در هر حال اگر کسی سلام کرد، جواب سلام فورا بر نماز گزار واجب است ، البته نمازگزار باید در پاسخ سلام‌،‌کلمه سلام را بر علیکم مقدم کند.
3.اگر به جمعی سلام شود وقتی یک نفر جواب دهد از بقیه ساقط است و نمازگذار نباید جواب سلام دهد و در صورتی فرد نمازگزار باید جواب دهد که کسی دیگر پاسخ ندهد. (رساله‌مراجع‌مساله1146)
4. سلام کردن مرد به زن نامحرم کراهت دارد. مخصوصا به بانوان جوان کراهت بیشتری دارد.‌(رساله مراجع مساله 1137،1138 و 1141). (تبریزی استفتائات ج2س1993؛ فاضل, احکام جوانان م482؛ بهجت س5287؛ مکارم رساله جوانان م465؛ صافی, احکام نوجوانان 463-عروه النکاح وآدابه م41)
خداوند متعال همه ما را از عمل کنندگان به دستورات دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالى مفید، ص 60، ح 5)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن ‌الرحیم. با عرض تبریک هفته وحدت انس بن مالک از پیامبر اکرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم روایت کرده که آن حضرت فرمودند‌: أَکْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ یَزِدِ اللَّهُ‏ فِی‏ عُمُرِک‏.‌

ای انسان ز‌یاد وضو بگیر تا خداوند متعال‌، بر عمرت بیفزاید (عمرت را زیاد کند).

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

بعضی از افراد سوال می کنند که: کسی که دستش شکسته و داخل گچ هست و یا دستش زخم است و باند پیچی شده و امکان باز کردن ندارد چگونه وضو بگیرد؟
دو نکته در جواب عرض می شود:
1-این فردی که دستش شکسته و داخل گچ می باشد یا زخم شده و باند پیچی شده، باید وضوی جبیره بگیرد و اگر تمام دست یا صورت بسته باشد اگر علاوه بر وضوی جبیره تیمم هم انجام دهد به فتوای همه مراجع تقلید به وظیفه اش عمل کرده است.(بنا بر احتیاط تیمم هم نماید مکارم،صافی،گلپایگانی،نوری،بهجت،خوئی،تبریزی)
2-وضوی جبیره به این گونه است که مثلا کسی که دست راستش شکسته و داخل گچ می باشد ابتدا صورت را (با دست چپ یا با گرفتن زیر شیر یا فرو بردن در آب) بشوید و سپس دست راست را وضوی جبیره دهد یعنی با دست مرطوب بر روی باند یا گچ مسح نماید بعد دست چپ را مانند صورت بشوید آن گاه با رطوبت آن سر و روی پاها را مسح کند (م330،عروه الوثقی احکام الجبائرم2).
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( 103/آل عمران )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک هفته وحدت خداوند متعال در قران کریم می فرماید: وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاَتَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ اَعْدَاءً فَاَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَاَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً،

و همگی به ریسمان الهی‌، تمسّک جویید، و پراکنده نشوید، و نعمتِ خدا را برخودتان، به یاد آورید، آنگاه که دشمنان (یکدیگر) بودید، و (او) میان دلهای شما، الفت انداخت، پس به (برکتِ) نعمت او، برادران (همدیگر) شدید.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره وحدت:
1.حفظ وحدت مسلمین و دوری از کارهای تفرقه انگیز از دستورات دین است و ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلاف بین مسلمین حرام است.
2.مقصود از وحدت تاکید بر مشترکات می باشد و اتحاد در مقابل دشمن و پرهیز از بد زبانی و فحاشی و دروغ و مانند آن است.
3.حفظ‏ دین ‏الهی، ‏و ‏ترویج ‏مکتب ‏اهل ‏البیت ‏علیهم السلام به روش صحیح و درست به دور از دروغ، تمسخر ‏و ‏تهمت ‏به ‏یکدیگر ‏وظیفه ‏همه ‏مسلمین ‏است.‌(رساله‌نوین‌ج4‌ص197؛‌اجوبه س61)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و اتحاد بین مسلمین صلوات بر محمد وآل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج الفصاحه ص 286 ، ح 660)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا ‌صلی الله علیه و آله روایت شده فرمودند: إِنَّ الْغَضَبَ مِنْ الشَّیْطَانِ وَ إِنَّ الشَّیْطَانَ خُلِقَ مِنْ النَّارِ وَ إِنَّمَا تُطْفَأُ النَّارُ بِالْمَاءِ فَإِذَا غَضِبَ أَحَدُکُمْ فَلْیَتَوَضَّأْ.

غضب و خشم از شیطان و شیطان از آتش آفریده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه یکى از شما به خشم آمد و غضبناک شد، وضو بگیرد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

وضو طهارت باطنی است که با انجام آن انسان می تواند کلمات مقدس را لمس و مس کند؛ در روایات معصومین علیهم السلام برای وضو آثار زیادی بیان شده مثلا با وضو خوابیدن موجب این است که خواب عبادت محسوب شود یا اینکه با طهارت غذا خوردن فقر را دور می کند؛ لذا بسیاری از امور مستحب است که با طهارت انجام شود. چند نکته کوتاه درباره احکام وضو:
1.یکی از شرایط وضو این است که اعضا وضو هنگام شستن و مسح کردن پاک باشد، لذا اگر عضوی از اعضا وضو مانند دست یا صورت نجس است باید ابتدا آنرا تطهیر کرده وبعد به نیت وضو شسته و مسح شود. (مخالف،بهجت:مگر اینکه بوسیله وضو گرفتن و یا غیر آن بطور اتفاقی پاک شده باشد. سیستانی:اگر عضو متنجس با یک بار شستن پاک می گردد و آب کر یا جاری باشد در این صورت با فرو بردن عضو در آب به نیت وضو یا با شستن عضو زیر شیر متصل به کر یا جاری هم عضو تطهیر می شود و شستن وضویی محقق می شود).(رساله مراجع شرط ششم م 2776؛277).
2.اگر یکی از اعضای وضو نجس بوده مثلا صورت فردی خونی بوده و بعد از وضو گرفتن متوجه نجاست آن می شود چنانچه می داند که موقع وضو آنجا را تطهیر نکرده وضویش باطل است.
3.در اعضاء وضو و غسل مانعی از رسیدن آب نباشد و در صورت وجود مانع باید برطرف شود هر چند برطرف کردن آن هزینه داشته باشد.
4.اگر در اعضا وضو چیزی چسبیده باشد مانند چسب یا رنگ یا ناخن و مژه مصنوعی چنانچه برطرف کردن اینها هر چند با هزینه کردن امکان نداشته باشد یا سختی غیر‌قابل تحملی داشته باشد اگر علاوه بر غسل ‏و وضوی ‏جبیره ای ،‌تیمم هم انجام شود به نظر همه مراجع مکلف به وظیفه خودش عمل کرده است و وضوی جبیره است این است که به صورت معمولی فرد وضو بگیرد و هنگامی که به مانع می رسد دست خیس روی مانع بکشد. (جهت اطلاع سیستانى: وظیفه‌اش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد.خوئى، تبریزى زنجانی: وظیفه‌اش تیمّم است، (تبریزى:‌مگر در صورتى که در جاى تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت، وضو یا غسل کافى است).امام خمینی،فاضل، مکارم، بهجت، نوری،: وضوی جبیره بگیرد. گلپایگانى، صافى: و بنا بر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بى‌مانع باشد، تیمّم هم بنماید.رساله مراجع مساله 338،)
خداوند متعال همه محبین اهل بیت علیهم‌السلام را از پاکان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج‌البلاغه،‌فیض،‌نامه 47، ص 977.)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک هفته وحدت از أمیرالمومنین علیه السلام روایت شده که فرمودند: أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ أهْلِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللهِ وَ نَظْمِ أمْرِکُم.

شما را (ای حسن و حسین) و همه خانواده و فرزندانم و هر کس را که نوشته من به او می‌رسد، به تقوای الهی و نظم در کارهایتان سفارش می‌کنم.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره قوانین:
‌1.قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظم جامعه شود مانند قاچاق کالا یا قوانین راهنمایی و رانندگی ‌یا سد معبر یا موجب ضرر به بیت‌المال و ‏اموال عمومی یا اشخاص شود شرعا واجب است که رعایت شود.(بنابر فتوی یا احتیاط واجب) (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان‌س235؛.برگرفته از قوانین دولتی ؛‌‌اجوبه الاستفتاآت،‌س1983و‌س1987،1989؛‌مسائل‌جدید جلد 3‌ص63. تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص499وس1039)
2.به نظر اکثر مراجع عظام تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به‌طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده است و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته ‏اند، براى هیچکس جایز نیست. البته در برخی از موارد علاوه بر این که مخالفت قانون است فرد شرعا بدهکار و مدیون هم می شود مانند کم‌کاری و رشوه گرفتن و استفاده غیر‌قانونی از بیت‌المال و اموال عمومی مثل آب و برق و گاز (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235؛_ برگرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت، س1983و س1987،1989؛ مسائل جدید جلد 3 ص63_ تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص499وس1039) (اجوبه الاستفتائات‌س1249)‌مکارم استفتاآت ج3س 1797و1798و 1801و 1161و1583 بهجت استفتاآت ج4س6513،فاضل جامع المسائل ج1س917)
خداوند متعال توفیق عمل به واجبات را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الأمالی (للطوسی)، النص، ص: 522)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک هفته وحدت از امیر‌المومنین علیه السلام روایت شده که فرمودند: أُوصِیکُمْ‏ بِالصَّلَاةِ وَ حِفْظِهَا فَإِنَّهَا خَیْرُ الْعَمَلِ وَ هِیَ عَمُودُ دِینِکُمْ.

شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش مى کنم چون که نماز برترین عمل و ستون دین شماست.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباه قرائت نماز:
1.بر انسان واجب است که کلمات حمد و سوره و ذکرهای نماز را به صورت صحیح بخواند مثلا بین حاء رحمن با هاء اشهدُ فرق بگذارد و هر کدام را درست بیان کند و اگر نمی داند باید به صورت صحیح یاد بگیرد ‌تا غلط نخواند و چنانچه عمدا غلط بخواند یا در یادگیری کوتاهی کند نمازش باطل است و اگر انسان بخواهد سوره ای را در نماز بخواند که حفظ نیست مثل سوره یس و الرحمن که در نماز زیارت مستحب است خوانده شود می‌تواند از روی قرآن سوره را بخواند هر چند اگر از روی قران سوره‌ای را بخواند کراهت دارد یعنی ثواب نماز کمتر می باشد. (عروه مساله القرائه33)
2. کسى که به هیچ وجه نمى‌تواند قرائت نماز را به‌صورت صحیح یاد بگیرد، مثلا هر چه تلاش کرده تا بتواند حمد و سوره یا اذکار نماز را به صورت صحیح یاد بگیرد ولی نتوانسته است یاد بگیرد باید هر طورى که مى‌تواند آن را بخواند و احتیاط مستحب آن است که چنین فردى نماز خود را باجماعت بخواند (توضیح المسائل مراجع مساله 997).
خداوند متعال همه ما را از نماز گزاران واقعی قرار دهدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف‌العقول‌ص‌455)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام کاظم علیه السلام‌ روایت شده است که می‌فرمایند :‌أَفْضَلُ‏ مَا یَتَقَرَّبُ‏ بِهِ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ بِهِ الصَّلَاة.‌

بهترین چیزى که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله‌آن به درگاه الهى تقرب پیدا مى کند، نماز است‌.

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره اهمیت نماز:
1-نماز از مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادت های دیگر هم قبول می شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود و همان طور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شستشو کند، چرک در بدنش نمی ماند نمازهای پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک می کند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند.
روزی حضرت در مسجد تشریف داشتند مردی وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کاملاً به جا نیاورد، حضرت فرمودند: «اگر این مرد در حالی که نمازش این طور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است». پس انسان باید مواظب باشد که به عجله و شتابزدگی نماز نخواند و در حال نماز به یاد خداوند متعال بوده و با خضوع و خشوع و وقار باشد و متوجّه باشد که با چه کسی سخن می‌گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند.
2- نیز باید نمازگزار توبه و استغفار نماید و گناهانی که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غیبت، خوردن حرام، آشامیدن مسکرات و ندادن خمس و زکات بلکه هر معصیتی را ترک کند. و همچنین سزاوار است کارهایی که ثواب نماز را کم می کند بجا نیاورد، مثلاً در حال خواب آلودگی و خودداری از بول به نماز نایستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند و نیز کارهایی که ثواب نماز را زیاد می‌کند بجا آورد، مثلاً انگشتری عقیق به دست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید.(رساله مراجع مقدمه احکام نماز)
3-یادگیری احکامی که غالبا به آن احتیاج داریم مثل احکام نماز واجب است. (مراجع م 11)
4-‌اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و همچنین در انجام قضای آن کوتاهی ننماید.(رساله مراجع مساله747)
خداوند متعال به همه ما توفیق عبادت خالصانه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( 103/آل عمران)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک هفته وحدت خداوند متعال در قران کریم می فرماید: وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاَتَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ اَعْدَاءً فَاَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَاَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً.

و همگی به ریسمان الهی‌،‌تمسّک جویید، و پراکنده نشوید، و نعمتِ خدا را برخودتان، به یاد آورید، آنگاه که دشمنان (یکدیگر) بودید، و (او) میان دلهای شما، الفت انداخت، پس به (برکتِ) نعمت او، برادران (همدیگر) شدید.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره وحدت:
1.حفظ وحدت مسلمین و دوری از کارهای تفرقه انگیز از دستورات دین است و ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلاف بین مسلمین حرام است.
2.مقصود از وحدت تاکید بر مشترکات می باشد و اتحاد در مقابل دشمن و پرهیز از بد زبانی و فحاشی و دروغ و مانند آن است.
3.حفظ‏ دین ‏الهی،‏ و ‏ترویج ‏مکتب ‏اهل‏ البیت ‏علیهم السلام به روش صحیح و درست به دور از دروغ، تمسخر ‏و ‏تهمت ‏به ‏یکدیگر‏ وظیفه ‏همه ‏مسلمین ‏است. (رساله‌نوین‌ج4‌ص197؛‌اجوبه س61)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام واتحاد بین مسلمین صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل‌الشیعة،‌ج‌7،‌ص:‌296‌قم موسسه‌آل‌بیت‌علیهم السلام)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از‌ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند: مَنْ أتَی الجُمُعَةَ اِیماناً وَ اِحتِساباً اِستَأنَفَ العَمَلَ.‌

کسی که از روی ایمان و برای خدا در نماز جمعه حاضر شود، اعمالش را از نو آغاز کند (کنایه از بخشش گناهان).

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

نماز جمعه از جمله عبادات اجتماعی سیاسی است که آثار و برکات فراوانی دارد. طبق روایتی که قرائت شد رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) اقامه نماز جمعه باعث آمرزش و پاکی از گناهان است. در روایتی دیگر حضرت علی علیه السلام می فرمایند: ضَمِنتُ لِسِتَّهٍ اَلجَنَّهَ مِنهُم رَجُلٌ خَرَجَ اِلیَ الجُمُعَهِ فَماتَ فَلَهُ الجَنَهُ براى شش نفر بهشت را ضامن هستم که خداوند به آن ها عطا کند یکی از آن شش گروه مردى است که در راه رفتن به نماز جمعه بمیرد. (وسائل الشیعه، ج 5، ص 11).
چند نکته در باره احکام نماز جمعه:
1-یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت نماز جمعه است و به نظر اکثر مراجع در زمان غیبت امام زمان علیه السلام کسی که نماز جمعه می خواند بجای نماز ظهر کافی است و دیگر نیازی به خواندن نماز ظهر جمعه نیست و می تواند بجای نماز جمعه نماز ظهر را بخواند که مستحب است همان اول وقت بخواند و شخصی که مسافر است می تواند در نماز جمعه شرکت کند و نماز جمعه اش صحیح است. (نماز ظهر نیز بنا براحتیاط خوانده شود:صافی،گلپایگانی،)
2.کسی که در نماز جمعه شرکت کرده (بنا بر‌احتیاط:سیستانی،مکارم،خوئی) واجب است‌ به خطبه‌ها گوش‌ کند و همچنین باید از هر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می‌شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند.
3-کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت کند و به نظر اکثر مراجع عظام کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز به نظر اکثر مراجع عظام کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. (رساله مراجع ص852 مساله38 و صفحه 858 و 847 ،842،862)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص374)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی‌الله و علیه و آله و سلم که می فرمایند : إِذَا لَمْ‏ یَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ لَمْ‏ یَنْهَوْا عَنِ‏ الْمُنْکَرِ وَ لَمْ یَتَّبِعُوا الْأَخْیَارَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ شِرَارَهُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُهُمْ فَلَا یُسْتَجَابُ لَهُمْ.

هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیکانشان دعا کنند امّا دعایشان مستجاب نشود.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر :
1. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ بنابراین اگر شخصی در خانواده و نزدیکان فرد می‌باشد که نسبت به واجبات دینی، از قبیل نماز، روزه، خمس، حجاب و ... بی‌توجّه است و آنها را سبک می‌شمارد یا نسبت به ارتکاب حرام‌ها از قبیل ربا، غیبت،‌ دروغ،‌ گوش دادن‌ به‌ غنا‌ و موسیقی لهوی و... بی‌مبالات و بی‌باک می‌باشد، باید با اهمّیّت بیشتری‏ ‏با ‏مراعات ‏مراتب ‏سه ‏گانه ‏امر به معروف و نهی از ‏منکر جلوی کارهای حرام وی را بگیرد و او را به انجام کارهای واجب و ترک حرام دعوت نماید.
2-اگر کسی بخواهد بچه بالغ خود را تربیت دینی کند یا او را نسبت به مسائل دینی راهنمایی کند فقط در قالب مراتب و شرایط امر به معروف باید انجام دهد و اگر تنها راه امر به معروف و نهی از منکر متوقف بر تنبیه بدنی باشد بدون اجازه حاکم شرع چنین حقی ندارد.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏7، ص: 64)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: إغْتَنِمُوا الدُّعاءَ عِنْدَ اربع مَواطِنَ: عِنْدَ قِرائَهِ الْقُرْآنِ، وَ عِنْدَ الاْذانِ، وَ عِنْدَ نُزُولِ الْغَیْثِ، وَ عِنْدَ الْتِقاءِ الصَفَّیْنِ لِلشَّهادَهِ.

در چهار زمان دعا را غنیمت شمارید: هنگام قرائت قرآن، هنگام اذان، هنگام نزول باران و هنگام رو به رو شدن دو لشگر مؤمنین و کفار براى جنگ.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فضل بن شاذان درباره حکمت اذان از امام رضا‌علیه السلام روایت‏ می‏‌کند که در قسمتی از فرمایشات حضرت آمده است که: اینکه مردم به اذان دستور داده شده‏‌اند، علل و حکمت‏‌های زیادی دارد، از آن‏ جمله اینکه یادآوری برای فراموش کاران و بیداری برای غافلان باشد و کسانی را که‏ وقت نماز را نمی‏‌دانند یا مشغول کار دیگری شده‏‌اند، با وقت نماز آشنا گرداند. مؤذن با اذان خود مردم را به عبادت آفریدگار فرا می‏‌خواند و آنان را به پرستش ‏خداوند تشویق می‏‌کند و با اقرار به توحید، ایمان و اسلام خود را آشکار و اعلان‏ می‏‌نماید و برای فراموش کاران، فرارسیدن وقت نماز را اعلام می‏‌دارد. مؤذن که به ‏این نام، نامیده شده است بدین جهت است که او با اذان خود، نماز را اعلام می‏‌کند.
اما چند نکته در مورد اهمیت و احکام اذان و اقامه:
1-مستحب موکد است که انسان پیش از نمازهاى شبانه‌روزی (یومیه) چه ادائی باشد و چه قضایی اذان و اقامه بگوید، ولی سائر نمازها اذان و اقامه ندارد. (‌عروه،‌فصل‌فی‌الاذان‌و‌الاقامه،‌رساله مراجع م916)
2.‌شکستن نماز در‌حال عادی جایز نیست اما اگر پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان و اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند (سیستانی: بلکه اگر پیش از تمام شدن نماز یادش بیاید که آنها را فراموش کرده ، مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند رساله مراجع مساله 1164)
3.در همه مواردى که نمازگزار، پشت سر هم نماز مى‏ خواند ، اگر براى نماز اول اذان گفته باشد ، اذان از نماز بعدى ساقط است، بشرط اینکه بین دو نماز فاصله نشده باشد (امام خمینی، بهجت، فاضل،‌گلپایگانی،‌زنجانی ، صافی، نوری، :نافله فاصله می شود.سیستانی، مکارم،:نافله فاصله نمی شود. تحریر الوسیله المقدمه الخامسه فی الاذان والاقامه مساله2،عروه الوثقی الاذان والاقامه م1، رساله مراجع مساله922، هدایه العباد فصل فی الاذان و الاقامه، منهاج الصالحین فصل فی الاذان و الاقامه، )
4-یکی از مواردی که اذان و اقامه ساقط می شود و نباید گفته شود (فتوا واحتیاط) اینست که ماموم در نماز جماعتی شرکت کند که امام اذان و اقامه را گفته است هر چند که این ماموم آنها را نشنیده باشد و یا در وقت گفتن اذان و اقامه در آنجا حضور نداشته باشد. (عروه اذان و اقامه م 3)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏20، ص: 198)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلم روایت است که می‌فرمایند: وَ مَنْ صَافَحَ‏ امْرَأَةً حَرَاماً جَاءَ یَوْمَ‏ الْقِیَامَةِ مَغْلُولًا ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّار.

هر کس با زن نامحرمى دست دهد، در روز قیامت بسته در غل و زنجیر بیاید و سپس دستور آید که او را به آتش ببرند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام محرمیت:
1-محرمیت میان زن و مرد از سه طریق حاصل می‌شود:
راه اول: از طریق ولادت که بواسطه آن افرادی همچون عمو، عمه، خاله، عمه خود انسان یا از طرف پدر و مادر انسان باشد محرم هستند.
راه دوم: شیر خوردن چنانچه با شرایطش انجام شود همانند محرمیتی است که از راه ولادت حاصل می شود.
راه سوم: از طریق ازدواج که بواسطه آن افرادی مثل پدر و مادرِ همسر، پدربزرگ و‌مادر‌بزرگِ همسر به انسان محرم می‌شوند.
2- غیر از این سه راه، راه دیگری برای محرمیت وجود ندارد و سایر افراد جامعه نامحرم محسوب می‌شوند حتی اگر از اقوام نزدیک یا همکار باشند لذا به واسطه ازدواج برادر شوهر یا دائی و عموی شوهر به خانم محرم نمی شوند و همچنین خواهر زن یا عمه و خاله زن به مرد محرم نمی شوند، لذا دست دادن به آنها ولو بدون قصد لذت حرام و گناه می باشد.‌
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل، ج 12، 287.)

‌سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند : أیُّمَا مُسْلِمٍ أقَالَ مُسْلِماً بَیْعَ نَدَامَةٍ أقَالَهُ ٱللهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَثْرَتَهُ یَوْمَ ٱلْقِیَامَةِ.

هر مسلمانی که پشیمانی مسلمانی را در خرید و فروش بپذیرد خداوند روز قیامت پشیمانی او را از گناهانش می‌پذیرد.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام خرید و فروش:
1- در برخی موارد خریدار یا فروشنده یا هر دو می توانند قرار داد انجام شده را بر هم بزنند مثل اینکه در معامله ای خریدار کالای معینی را با شرط وصف خاصی بخرد و بعد از خرید آن متوجه شود که آن وصف را ندارد در این صورت خریدار می تواند قرارداد را فسخ کند و پولش را پس بگیرد مانند اینکه ماشینی بخرد که تصادفی نباشد ولی بعد از خرید متوجه شود که ماشین تصادف داشته است می تواند معامله را فسخ کرده و پول خود را پس بگیرد.
2- اگر خریدار یا فروشنده شرعا حق بهم زدن معامله را نداشته باشند مستحب است در صورتی که یک طرف تقاضای بهم زدن معامله را داشت، طرف دیگر بپذیرد و معامله را فسخ کند که به این کار اصطلاحا اقاله گفته می شود البته اگر بخواهند طرفین اقاله کنند و معامله را به هم بزنند باید با همان مبلغ و کالایی که صورت گرفته، انجام گیرد؛ و گرنه اقاله باطل است به این معنا که هنوز جنس مال مشتری است و پول مال فروشنده است. (سیستانی منهاج الصالحین القول فی الاقاله م304، رساله مراجع مساله2051، تحریر الوسیله القول فی الاقاله م1؛ خویی،منهاج ج3 م307)
خداوند متعال توفیق فراگیری دستورات دین و عمل به آنها را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل، ج‏9، ص 538 )

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است یکى از تجار فارس ‏به امام رضا علیه السلام نامه نوشت و اذن در خمس را درخواست کرد (حضرت خمس مالش را به او ببخشد)، حضرت در جوابش مرقوم فرمودند: إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ... فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.‌

پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است (در ادامه حضرت فرمودند) پس ‌از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید.‌

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خمس یکی از عبادت های مالی است که باید به قصد قربت و انجام دستور خداوند متعال انجام شود. ادای خمس آثار و برکاتی دارد و یکی از برکات خمس این است که مشمول دعای ائمه اطهار علیهم السلام می شویم. در برخی از روایات خمس باعث پاک شدن اموال ذکر شده است و بالعکس کوتاهی در ادای خمس مال را ناپاک می کند که مصرف آن گناه است و جایز نیست (نظر مشهور فقهاء).
اما دو نکته درباره احکام خمس:
1.یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که در بین سال خمسی صرف نیازها و مخارج حلال زندگی شده که مطابق شأن فرد ‌بوده مانند خوراک و پوشاک و ‌مسکن و اثاثیه منزل،‌ خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سر‌‌رسید سال ‌خمسی ‌باقی می‌ماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمی کند آنچه باقی مانده پول پس‌انداز شده یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2.داشتن بدهکاری یا قسط بانکی نمی‌تواند بهانه‌ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی ‌از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری‌ها و ‌احکامش، باید ‌خمس موجودی خود را پرداخت کنند، مثلا ‌فردی که بابت توسعه در کار و کسب درامد بیشتر از نیاز زندگی بدهکار باشد این بدهی سبب نمی‌شود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند. (رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code