بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(تحف‌العقول ص 177)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت امام حسین علیه السلام که می‌فرمایند:‌مَنْ حَاوَلَ امْرَأً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما‌یَحْذَرُ.

‌هر شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست می دهد و از آنچه می ترسد به سراغش می‌آید.‌

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام نگاه و پوشش:
1.رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا مجالس عزاداری نمی باشد.
2.‌نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان‌، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن‌، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است.
3.نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است هر چند مرد بخاطر عزاداری لباس خود را کنار زده باشد مگر به جاهایی از بدن که معمولاً مردها نمی‏ پوشانند مثل سر و دستها و قدم پاها که نگاه کردن زن به این جاها اگر بدون شهوت و ترس افتادن در گناه باشد، اشکال ندارد.
4.‌نگاه کردن به عکس و فیلم های مستهجن و مبتذل مطلقا حرام است هر چند به قصد لذت نباشد.‌(امام ،تبریزی ،فاضل ، وحید، سیستانی: فیلم مبتذل در صورتی که قصد لذت نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است)(مکارم‌استفتائات‌ج‌2‌م‌1048،‏رساله جامع ج 2 م 1441 اجوبه الاستفتائات رهبری س 1314و 1313)
خداوند متعال ‏توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل‌الشیعة‌/‌ج‏16‌/‌123‌/‌ح 21144)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت ‌است از پیامبر خدا صلی‌ الله علیه و آله که می‌فرمایند: لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى.

‌امّت من ‏همیشه در خیر هستند، تا موقعی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر را کمک کنند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروه خاصی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است.
2.هر کدام از امر به معروف و نهى از منکر بر دو قسم واجب و مستحب تقسیم مى‌شود، به این معنا که امر به معروف و نهی از منکر در موارد ترک واجب و انجام حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف، مستحب و انجام منکر، مکروه است امر به معروف و نهی از منکر مستحب می‌باشد.‌(تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی)
3.فردی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید معروف و منکر شناس باشد تا با‌وجود شرائط وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد، یعنی باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده، از واجبات است یا کاری که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان می‌باشد، اما اگر معروف و منکر شناس نباشد مثلا نمی داند این حرفی را که میگوید دروغ است یا نه یا غیبت است یا نه، وظیفه نهی از منکر ندارد یا این کاری که ترک نموده است واجبی را ترک کرده است یا نه، در این صورت وظیفه امر به معروف ندارد. معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه می شود و یا شرع مقدّس اسلام ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است مثل نماز ،عدالت ، رعایت حق الناس و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک می کند و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند‌بودن آن آگاه نموده است. مثل ظلم و بد حجابی و رشوه گرفتن. (رساله‌جامع‌ص‌617‌و‌تحریر‌مساله‌امر‌به‌معروف)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 15، ص 277 چاپ قم آل بیت)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمودند: مَنِ اقْتَصَدَ فِی مَعِیشَتِهِ ‏‌رَزَقَهُ اللَّهُ وَ مَنْ بَذَّرَ حَرَمَهُ اللَّه.

کسی که در خرج زندگی میانه روی را رعایت کند، خداوند روزی او را زیاد گرداند و کسی که اهل تبذیر باشد و مالش را بیهوده مصرف کند، خداوند او را از نعمت هایش محروم می سازد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اقتصاد به معنای میانه روی است که در همه امور زندگی توصیه دین خدا و عقل سلیم است حتی در عبادت لازم است که انسان میانه روی را رعایت کند و افراط و تفریط ننماید. اقتصاد در معیشت در دو بعد «کسب و درآمد» و در «مصرف» مطرح می شود و در روایات معصومین علیهم السلام به مصرف کردن اموال در راه صحیح و پرهیز از اسراف و تبذیر بسیار سفارش شده، اینکه مومن نباید نعمت خدا و مالی را که خدا در اختیار او قرار داده را در گناه مصرف نماید و باید از اسراف و تبذیر دوری کند.
اما چند نکته درباره احکام اسراف و تبذیر:
1.اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی به نحو غیر متعارف را اسراف می گویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست را تبذیر می نامند.
2. بعضی از مصادیق اسراف و تبذیر: مثل اسراف در تجملات و تزئینیات، مراسم عروسی، تاج گل های گران قیمت در مراسم عزا که بعضی مواقع بخاطر چشم و هم چشمی می باشد، دور انداختن میوه یا غذا اگر مقداری از میوه یا غذا باقى مانده باشد، کوتاهی در نگهداری نان که منجر به هدر رفتن نان می شود و اسراف در مصرف آب، برق و گاز، لباس و…
3.اسراف کردن در آب وضو و غسل نیز ‌حرام ‌است و مستحب است با 750 گرم آب وضو گرفته و با 3 کیلو آب غسل انجام شود. و بستن شیر آب در هنگام وضو گرفتن اشکالی ندارد و برای اینکه وضوی عزیزان دچار اشکال نشود می‌توانند به این صورت عمل کنند که بعد از ریختن آب روی دست یا صورت، ابتدا شیر آب بسته شود و سپس روی دست و صورت، دست کشیده شود.‌(صافی‌جامع‌الاحکام‌ج‌1/205‌س‌736- مکارم‌استفتائات‌ج1/101س‌316-بهجت‌سوال3810-استفتائات تبریزی ج2‌سوال1024) توضیح المسائل (محشى. امام خمینى) ؛ ج‌2،‌ص:‌607. (آیت الله ‌سیستانی، مسائل منتخبه‌ص16ش(30(رساله وحید م2077)
خداوند متعال همه ما را از شاکرین نعمت هایش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الأمالى طوسى،481)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت است که می‌فرمایند: مَن قَضَى لأخیهِ المُؤمِنِ حاجَةً کانَ کَمَن عَبَدَ اللّه دَهرَهُ.

کسى که حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، مانند کسی است که تمام عمر خود را مشغول عبادت بوده است.‌

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام عاریه:
1-یکی از قراردادهای شرعی عاریه است و عاریه این است که وسیله خود را به دیگری بدهد تا از آن رایگان استفاده کند مثلا انسان مدتی ماشین خود را به دوست یا شخص دیگری می دهد تا رایگان استفاد‌کند. (رساله مراجع م2344)
2.کسی که چیزی را مانند گوشی یا ماشین یا وسیله دیگری را به عنوان عاریه و استفاده رایگان گرفته، نمی تواند بدون اجازه صاحبش به‌ فرد دیگری بدهد.(رساله مراجع م2358)
3- اگر مالی را که انسان عاریه گرفته از بین برود یا معیوب بشود در صورتی که کوتاهی نکرده است ضامن نیست و لازم نیست خسارت را جبران کند؛ اما در سه صورت ضامن است و باید جبران کند:‌
1.در نگهداری مال یا وسیله کوتاهی کرده یا در استفاده زیاده روی نماید.
2.اگر شرط بشود مثلا بگوید همین صورت که مال را به شما می دهم به همین شکل به من برگردانید، در این صورت نیز باید خسارت را جبران کند.
3.چیزی راکه عاریه گرفته طلا یا نقره باشد. (رساله مراجع مساله2349)
خداوند متعال توفیق خدمت گزاری به بندگانش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه؛ ج‏1 ؛ ص52)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ‌از امام صادق علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند :‌مَنْ حَسُنَتْ نِیَّتُهُ زَادَ اللَّهُ تَعَالَى فِی رِزْقِه.

‏ کسی که در کارهای خود حُسن نیّت داشته باشد، خداوند روزی او را زیاد می کند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نیت نماز:
1-ثواب داشتن اعمال و صحیح بودن عبادات مشروط به نیت قربت است و نیت قربت یعنی اینکه تمام عمل را فقط برای خداوند انجام دهد.
2-لازم نیست انسان نیت را بر زبان بیاورد، یا از قلب خود بگذراند ولی باید در انجام عبادت متوجه باشد که مثلا دو رکعت نماز صبح می خواند به طوری که اگر از او بپرسند چه کاری انجام می دهی بداند که دو رکعت نماز صبح می خواند یا در مورد کسی که مسافر است همین قدر که بداند مثلا دو رکعت نماز ظهر می خواند کافی است.
3-اگر در هنگام به زبان آوردن نیت، اشتباه کند ولی بداند چه کاری انجام می‌دهد اشکالی ندارد و نمازش صحیح است. مثلاً می داند که می‌خواهد نماز عشاء بخواند اما اشتباهاٌ بجای نماز عشاء، عصر بر زبانش جاری می شود.
4-اگر از روی فراموشی نیت نماز عصر کند و بین نماز متوجه شود که نماز ظهر را نخوانده باید نیت را به نماز ظهر برگرداند و نمازش صحیح است. ‌(عروة‌الوثقی‌النیه مساله6و2،‌رساله‌مراجع م282 وم‌943)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل،‌ج‌8،‌423)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: سَوُّوا بَینَ صُفُوفِکُم وَ حَاذُوا بَینَ مَنَاکِبِکُم لَایَستَحوِذ عَلَیکُمُ‌الشَّیطَانُ.

صف‌های نماز جماعت را منظم کنید، شانه‌هایتان را برابر شانه‌های همدیگر قرار دهید تا شیطان بر شما مسلط نشود.‌

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

نماز جماعت از عبادت هایی است که آثار و برکات فراوانی دارد، از جمله در روایتی که قرآئت شد رسول خدا صلی الله و علیه و آله فرمودند نظم در صفوف جماعت مانع تسلط شیطان است و در روایتی دیگر حضرتشان در آثار نماز جماعت فرمودند هر کس چهل روز نمازهای خود را به صورت کامل با جماعت بخواند از نفاق (دورویی و بی ایمانی) و همچنین از آتش دوزخ رهایی می یابد: مَنْ صَلَّى لِلهِ أَربَعینَ یَومَاً فی جَمَاعَةٍ یُدْرِکُ التَّکْبیرَةَ الأُوَّلى کُتِبَ لَهُ بَرَاءَتَانِ: بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ، وَبَرَاءَةٌ مِنَ النِّفَاقِ (محجة البیضاء/ج 1/ص 344)
اما چند نکته در مورد احکام نماز جماعت:
1.مستحب است مومنین نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند و حاضر نشدن به جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست.
2.نماز ‌جماعتی ‌که مختصر بخواند از نماز فرادایی که آن را طول بدهد بهتر است.
3.تبعیت کردن از امام جماعت در افعال نماز واجب است یعنی کارهاى نماز مانند‌رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام جماعت به جا آورد لذا باید نماز‌گزاران تا امام به رکوع نرفته زودتر از امام جماعت به رکوع نروند و زودتر بلند نشوند یا تا امام جماعت به سجده نرفته زودتر از امام جماعت به سجده نروند و زودتر سر بر ندارند.
4.گفتن اذکار بطوری که امام بشنود مکروه است.
5.هر یک از نمازهای واجب یومیه را می توان به نماز واجب یومیه اقتدا کرد و به‌جماعت خواند و فرق ندارد مثل هم باشند یا نه مثلا نماز قضای صبح‌را می‌توان به نماز ادای ظهر اقتدا کرد ولی نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان لذا نماز زیارت را نمی توان به جماعت خواند. (العروه الوثقی جلد1 فصل فی الجماعه مساله3، رساله مراجع مساله 1468، 1469 ،1489،1470 1470،1405)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(التوحید، ص ۱۲۷)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند:حَسِّنوا أَخلاقَکُم وَ الطُفوا بِجیرانِکُم وَ أکرِموا نِساءَ کُم تَدخُلُوا الجَنَّةَ بِغَیرِ حِسابٍ.

اخلاق خود را نیکو کنید و با همسایگان خود مهربان باشید و زنان خود را گرامى بدارید تا بى حساب وارد بهشت شوید.‌

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حقوق زن و شوهر:
1.حرام است که خانم بدون اجازه شوهر از منزل‌خارج شود لذا چنانچه میان و زن شوهر ناراحتی وجود داشته باشد زن شرعا مجاز نیست که بدون اجازه شوهر منزل را ترک کند مگراینکه ضرورتى مانند سفر حج واجب یا خطر جانی ایجاب کند یا در ضمن عقد ازدواج خانم شرط کرده باشد که در مواردی مثل تحصیل یا زیارت بدون اجازه از منزل خارج شود ، ولی در هر صورت شایسته است شوهر به همسرش برای ملاقات خویشان خصوصا پدر و مادر همسرش اجازه بدهد.
2.زن نسبت به همسرش در مسائل خصوصی تمکین داشته باشد و بدون عذر شرعى‌جلوگیرى نکند و مستحب است که زن امور منزل را به عهده بگیرد که دارای اجر و ثواب فراوانی است.در مقابل بر مرد واجب است نفقه خانم را که شامل تهیه غذا و لباس و مسکن و سایر احتیاجات است را در حد متعارف و شان زن تامین کند و گرنه مدیون زن است.
3.یکی از حقوق مشترک زن و شوهر این است که زن و شوهر چه با گفتار و چه رفتار یکدیگر را مورد اذیت و آزار قرار ندهند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص62)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امروز بنا به نقلی شهادت امام مجتبی علیهالسلام است با عرض تسلیت حضرتش در روایتی می فرمایند: أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ‏ لَمْ‏ یَهْجُسْ‏ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یَدْعُوَ اللَّهَ فَیُسْتَجَابَ لَهُ.

کسى که در قلبش جز رضا و خشنود بخدا خطور نکند، چون خدا را بخواند، من ضامن اجابت دعاى او هستم.

امام حسن (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند‌نکته‌درباره آداب جمعه:
1.روز جمعه در دین مبین اسلام عید شمرده شده و بین روزهای هفته فضیلت خاصی دارد و اعمالی همچون نظافت (مانند کوتاه کردن ناخن و شارب)، ‌استعمال بوی خوش، صدقه‌دادن و آموختن مسائل دین سفارش شده است‌( مفاتیح،‌اعمال روز جمعه)
2.یکی از با فضیلت‌ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز‌جمعه است که ترک کردن ‌نماز ‌جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان علیه السلام ‌به نظر اکثر مراجع بجای نماز ظهر کافی است و کسی هم که می‌خواهد نماز‏ ظهر را در منزل بخواند به نظر اکثر مراجع عظام تقلید مستحب است که همان اول وقت نماز ظهر را بخواند و تاخیر انداختن لازم نیست (اکثر مراجع: رساله مراجع مساله، احکام‌نماز جمعه ص842 - مخالف: خوئی، مکارم، تبریزی: با وجود شرایط شرکت بنا‌بر احتیاط، واجب است؛ منهاج الصالحین ،‌آیه‌الله‌خوئی ج2 ص‌203 _‌گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب اکتفا به نماز جمعه ننماید و نماز ظهر هم بخواند)
3.یکی دیگر از اعمال مستحب و سفارش شده در روز جمعه، غسل جمعه است که‌زمان آن از اذان ‌صبح تا ‌اذان ‌ظهر است و بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام ‏‌ندهد بهتر‏ است بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد و کسی‌ که در روز جمعه موفق نشده مستحب است‌در روز شنبه قضای آنرا انجام دهد،انسان می‌تواند چند غسل را نیت کرده و همه را با یکبار شستن انجام دهد. (رساله مراجع مساله 644و 647)
تعجیل در فرج امام زمان علیه‌السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 435)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امشب بنا به روایتی شب شهادت امام مجتبی علیه‌السلام است با عرض تسلیت شهادت آن حضرت.در روایت است از امام صادق علیه السلام که در ارزش و اهمیت توبه و ترک گناه چنین می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْعَبْدَ الْمُفَتَّنَ التَّوَّابَ وَ مَنْ‏ لَمْ‏ یَکُنْ‏ ذَلِکَ‏ مِنْهُ‏ کَانَ‏ أَفْضَل‏.

خداوند بنده‌ای که به گناه آلوده بوده و (ولی بعد از آن) مرتب در حال توبه است دوست می‌دارد، البته آن کس که گناه نکرده از او افضل و بالاتر است.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام توبه‌:
1-یکی از مهمترین واجبات توبه از گناهان‌است که واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند متعال برگردد و از رحمت الهی ناامید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2-حقیقت توبه این است که قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه گرفته شود.
3- نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده ، در انجام نماز و روزه های قضایش کوتاهی نکند. (عروه اول احکام اموات- مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج‌البلاغه،‌فیض،‌نامه 47، ص 977.)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. ‌از أمیرالمومنین علیه‌السلام روایت شده که فرمودند: أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ أهْلِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللهِ وَ نَظْمِ أمْرِکُم.

شما را (ای حسن و حسین) و همه خانواده و فرزندانم و هر کس را که نوشته من به او می‌رسد، به تقوای الهی و نظم در کارهایتان سفارش می‌کنم.‌

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره رعایت قوانین:
‌1.قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظم جامعه شود مانند قاچاق کالا یا قوانین راهنمایی و رانندگی ‌یا سد معبر یا موجب ضرر به بیت‌المال و ‏اموال عمومی یا اشخاص شود شرعا واجب است که رعایت شود.(بنابر‌فتوی یا احتیاط واجب)‌(آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان‌س235؛.برگرفته‌از قوانین دولتی؛ اجوبه‌الاستفتاآت، س1983و‌س1987،1989؛‌مسائل جدید جلد 3‌ص63. تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص499وس1039)
2.به نظر اکثر مراجع عظام تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده‌است و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته ‏اند،‌براى هیچکس جایز نیست.‌البته‌در برخی از موارد علاوه بر این که مخالفت قانون است فرد شرعا بدهکار و مدیون هم می شود مانند کم‌کاری و رشوه گرفتن و استفاده غیر‌قانونی از بیت‌المال و اموال عمومی مثل آب و برق و گاز (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235؛_ برگرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت، س1983و س1987،1989؛ مسائل جدید جلد 3 ص63_ تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص499وس1039) (اجوبه الاستفتائات‌س1249)‌مکارم استفتاآت ج3س 1797و1798و1801و1161و1583 بهجت استفتاآت ج4س6513،فاضل جامع المسائل ج1س917)
خداوند‌متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(جامع‌الأخبار،‌ص‌‌و‌محدث‌نورى،‌مستدرک‌الوسائل،‌ج9،ص121،ح10418.)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از پیامبر اکرم صلی ‏الله علیه و آله و سلم که می‌فرمایند: روز قیامت در لحظه‌ی حسابرسی عده‌ای زبان به گله باز می‌کنند و می‌گویند این پرونده اعمال ما نیست زیرا ما در دنیا کارهای نیک بسیاری انجام دادیم، در جواب خطاب می ‏شود: ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغْتِیَابِ النَّاسِ.

(خیر چنین نیست، اشتباهی صورت نگرفته بلکه) اعمال خیر تو به خاطر غیبت‌هایت از بین رفته (و در نامه عمل ‏غیبت شونده نوشته شده است.)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد غیبت:
1.یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. (اکثر مراجع مخالف رهبری حضرت امام‌: غیبت به قصد تنقیص و عیب جویی باشد. بهجت: عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2.در حرام بودن عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین در حرام بودن آن فرقی نمی‌کند عیب طرف را ‌بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3-.همان طوری که غیبت کردن حرام است،‏ چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود ‏تا غیبت قطع شود.
4.‌هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند. برخی از مراجع عظام (مثل‌مرحوم‌آیت‌الله‌بهجت ومکارم ومقام‌معظم رهبری) می‌فرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای بر‌آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزش کند کافی‌است. (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م‌31‌و‌خویی و‌تبریزی‌رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59-58حضرات امام، استفتائات‌س9و 16و53-مکارم،‌استفتائات‌ج1س552- فاضل‌‌جامع‌الاحکام‌ج1‌س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسایل الشیعه ج 16 ، ص119 ، ح 21132)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت امام محمد باقر علیه السلام که می‌فرمایند: إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ .

امر به معروف و نهى از منکر دو واجب بزرگ الهى مى‌باشند که سایر واجبات با آنها بر پا مى‌مانند.

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1.یکی از مهمترین واجبات امر به معروف و نهی از منکر است که دارای شرایطی می باشد که یکی از شرایط این است که امر به معروف و نهی از منکر برای کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند مفسده نداشته باشد یعنی در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر دارای ‏ضرر ‏جانی ‏یا ‏آبرویی ‏و ‏یا ‏مالی به مقدار قابل توجّه، برای شخص امر‌کننده به معروف و نهی کننده از منکر باشد یا اگر سبب تهدید دیگر مسلمانان باشد یا موجب مشقّت و دشواری غیر قابل تحمّل گردد، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست اما اگر ضرر مختصر و غیر قابل توجه باشد سبب سقوط تکلیف نمی شود.
2.اگر کار معروف و منکر به قدری نزد خدای متعال، مهمّ باشد که باید در راه آن، ضررها و دشواری‌ها را تحمّل نمود؛ مثلا اصل دین در خطر باشد و جلوگیری از منکر متوقف بر بذل جان و مال باشد در این صورت بذل جان و مال واجب است و از همین قبیل است شهادت حضرت سید الشهداء علیه السلام که برای حفظ دین، جان خود را فدای دین فرمودند.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره احزاب آیه 59)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.

‌ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدن شان را بپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.‌

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام حجاب و پوشش:
1.یکی از واجبات ضروری دین حجاب است که بی‌اعتنایی به آن گناه است، زن به خاطر ارزش و کرامتی که دارد باید محفوظ بماند.
2.بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم چه فامیل و چه غیر فامیل بپوشاند، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دست ها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده ای نداشته باشد مثلا خودش یا‌ دیگران‌به گناه نیفتند.
3 .رعایت حجاب و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.(‌مشهور مراجع مساله2433؛ صرفا جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی:‌حتی پوشاندن صورت و دست ها تا مچ را لازم می‌دانند به‌فتوی‌یا بنابراحتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله،‌النکاح‌182‌سیستانی‌،رساله جامع ج 2م 1455،1446)
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت و پاکدامنی عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل‏الشیعة ج : 13 ص: 503 وجامع احادیث الشیعه، ج 12، ص549)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها امام رضا علیه‌السلام به‌«ریان‌بن‌شبیب» فرمود: إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَکُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا‌.

اگر دوست داری که همراه ما در درجات والاى بهشت باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

1. عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام از مصادیق تعظیم شعائر الهی است که خداوند متعال آن را نشان تقوای دلها ذکر نموده «وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب (سوره حج آیه 32)»؛ تعظیم به معنای تکریم، گرامی و بزرگداشتن و اهمیت دادن؛ شعائر جمع شعیره است و به معنی علامت و نشانه‌ها است. شعائر الهی یعنی علامت‌هایی که انسان از آن علامت‌ها بیاد و خدا می‌افتد و یا موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود.
2.بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا نیز بیان شود، همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان تقویت گردد و محبت شان به ائمه علیهم السلام مستحکم گردد.
3.در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی‌احترامی به اهل البیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، هر چند این کارها همیشه حرام است اما در ایام عزای اهل بیت علیهم السلام گناهش بیشتر است.
4.عزاداران محترم باید از هر عملی‏ که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن صدای بلندگوها ‏که سبب مزاحمت برای همسایه‌ها میشود.
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در جلسات عزاداری را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغة (صبحی صالح) ص546 ، ح 399)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. باعرض تسلیت شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها در روایت است ازحضرت علی علیه السلام‌‏ که می فرمایند: وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَى الوالِدِ أن یُحَسِّنَ اِسمَهُ وَ یُحَسِّنَ اَدَبَهُ، و یُعَلِّمَهُ القُرآنَ؛

‌حقّ فرزند بر پدر‌، آن است که نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربیت کند و قرآن به او بیاموزد.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره وظایف واجب والدین وفرزندان:
1.واجب است فرزندان در برابر والدین از رفتار و گفتاری که باعث بی احترامی می شود پرهیز نمایند هر چند پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشد و چنانچه فقیر باشند نیاز مادی پدر ومادر را در حد متعارف و شانشان تامین کنند.
2.اگر پدر و مادر دستوری بدهند که گناه نباشد و مخالفت با دستورشان سبب اذیت و ناراحتی ایشان شود اطاعت لازم است.‌(از روی دلسوزی به‌فرزند:‌امام خمینی، سیستانی).
3.بر والدین هم واجب است که فرزندان شان را تربیت دینی کنند لذا چنانچه پدر و مادر نسبت به دوری از نامحرم و حجاب دخترشان یا احترام به حقوق واجب دیگران از‌کودکی کوتاهی کنند و فرزند در زمان بلوغ رعایت نکند شرعا مسئول خواهند بود.لذا والدین باید مراقب حجاب و‌اعمال دینی فرزندان شان باشند. (استفتاءات (بهجت)، ج‌4، س5041, ص:‌131‌؛‌استفتاءات (امام‌خمینى) ، ج‌3، حقوق والیدین ,‌س78و85 و82,‌ص: 596‌؛ رساله مراجع م 1295)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه، نامه ی .53)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که حضرت علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر فرمودند: إِیَّاکَ وَ الِاسْتِئْثَارَ بِمَا النَّاسُ فِیهِ أُسْوَةٌ.

بپرهیز از ویژه سازی (انحصار طلبی) در چیزهایی که همه مردم در آنها برابرند.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره بیت المال:
1. تصرف در اموال عمومی و بیت المال در صورتی جایز است که مطابق قوانین معتبر یا اجازه حاکم شرع باشد و گرنه استفاده از آنها حرام‌است. هر چند فرد قصد برگرداندن و جبران داشته باشد، لذا استفاده شخصی از اتومبیل اداره یا دستکاری در کنتور آب و برق و گاز یا استفاده غیر قانونی از بیمه، حرام است. (مسائل جدید، ج4، ص165 و 19 (تصرفات جزئی. (استفتائات بهجت ج 4 ص360 )
2.کمک کردن به دیگران برای استفاده غیر قانونی از اموال عمومی و بیت‌المال نیز شراکت در جرم‌ و خودش گناه است. مانند اینکه رئیس‌ اداره ای اموال عمومی را در اختیار خویشان و بستگانش و دوستانش بگذارد.
3.کسی‌که خواسته یا نا خواسته به اموال عمومی خسارت‌زده یا تصرف بیجا نموده باید دینش را ادا کند و در صورت امکان باید به همان اداره برگرداند والا باید به خزانه عمومی دولت تحویل بدهد. (توضیح المسائل مراجع ج 2 ص 393 م 2279-جامع الاحکام صافی ج2 س1877 -1878- استفتائات مکارم ج3 س 1520 و اجوبه رهبری س 1955 و س 1954- استفتائات بهجت ج 4 ص36 0س 5831-583)
خداوند متعال توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
‌(سوره‌احزاب آیه 59)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَا‌النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.

ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره حجاب و پوشش:
1.حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی است که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد‌، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرت‌های نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده می‌شود لذا هم مردان و هم زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند ‌و مردان ‌مراقب حجاب دختران ‌و همسران شان باشند و ‌عموم مردم هم ‌نسبت به نهی از‌منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2.لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش لباس ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
3.رعایت پوشش شرعی دربرابر هر نامحرمی‏، واجب است فرقی بین فامیل و همکار و دکتر و بیگانه ندارد وهمچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی‌باشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(اصول کافی ج 1 باب توصیف و شرح علم، فضیلت علم و عالم ص 91)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام باقر علیه السلام که در مورد جایگاه با ارزش علما و دانشمندان می‌فرمایند‌:‌عالِمٌ یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ اَفْضَلُ مِنْ اَلْفِ عابِدٍ؛

عالمی که از علمش بهره برده شود،‌برتر از هزار عابد است.

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل دین:
1- مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد.مانند احکام نماز، روزه و یا احکام معاملات مثل احکام خرید و فروش یا گرفتن وام و تسهیلات برای کسانی که مورد احتیاجشان هست.(رساله مراجع م 11)
2-در بسیاری از احکام و مسائل دینی ندانستن و جهل، عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت ندانستن و جهل به مساله وضو یا غسل باطلی بجا آورده یا ارکان نماز را کم یا زیادکرده باشد، نمازی که باچنین وضو یا غسلی بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی،ولی نماز را نشسته می خواند نماز هایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند.هر چند از مساله آگاه نبوده است.(رساله مراجع1264)
3.در معاملات وقراردادها،چه قرار داد با اشخاص وچه با بانک مثل قرارداد وامهای بانکی اگر کسی نداند قراردادش صحیح است یا خیر، نمی تواند در مالی که از چنین معامله مشکوکی بدست آورده تصرف نماید. (رساله مراجع م 2052)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( کافی ط اسلامیه / ج‏5 / 125)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که یکی از یاران امام هادی علیه السلام خدمت آن حضرت رسید و حضرتش به ایشان فرمودند: إِنَّ الْحَرَامَ لَا یَنْمِی وَ إِنْ نَمَى لَا یُبَارَکُ لَهُ فِیهِ.

یعنی حرام رشد و نموی ندارد، اگر هم داشته باشد برکتی در آن نیست و (در ادامه حضرتش فرمودند) آنچه که از حرام انفاق شود حتی اگر در راه های خیر هم باشد اجری برای صاحبش به دنبال ندارد و آنچه را که خرج نکند و برای خود نگه دارد، زاد و توشه ی آن برای آتش دوزخ است.

امام هادی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خرید و فروش و نگهداری برخی کالاها باطل و حرام است:
1.خرید و فروش و نگه داری چیزی که استفاده معمولی آن در حرام است؛ مثل وسایل قمار، کتب و مجلات و سی دی های منحرف کننده و ضد اخلاق. وسائل مختص موسیقی حرام، صلیب، انگشتر طلای مردانه، مواد مخدر (اجوبه الاستفتاآت سوال447؛ آیه الله سیستانی، رساله جامع سوال135؛ استفتاآت امام، ج2ص8س13و14؛)
2.خرید و فروش و نگهداری وسایلی که ترس این باشد که خود، خانواده یا دیگران از آن استفاده حرام کنند؛‌مثل ماهواره البته ماهواره اگر مطمئن به‌استفاده غیر‌حرام باشد باز هم استفاده‌اش در کشورمان جایز نمی باشد چرا که استفاده از ماهواره منع قانونی‌دارد؛ (اکثر‌مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛ مسائل‌جدید‌ج1‌ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
3.خرید و فروش وسایلی که مشترک میان استفاده حلال و حرام است مانند گوشیهای موبایل فقط در صورتی استفاده از آنها جایز است که در راه حلال استفاده شود. (تحریر الوسیله، مکاسب محرمه م15)
خداوند متعال توفیق ترک حرام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی(ط‏-الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص32)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام باقر علیه السلام که میفرمایند :الْکَمَالُ کُلُّ الْکَمَالِ التَّفَقُّهُ‏ فِی‏ الدِّینِ‏ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ وَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَةِ.

تمام کمالات - معنوی و مادّی انسان -در فقاهت و شناخت دقیق و صحیح مسائل دین و معارف الهی است; و صبر و شکیبائی در مقابل ناملایمات، و نیز زندگی را با تدبّر ومدیریّت برنامه ریزی کردن می‌باشد.

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد تقلید:
1.عقیده مسلمان ‌به اصول دین باید از روی دلیل باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه خودش مجتهد نباشد و احتیاط نکند باید به گفته مجتهد اعلم عمل‌کند.(رساله مراجع ج1 م1)
2.رجوع به متخصص دینی یک امر عقلائی است و همچون دیگر امور زندگی اگر فرد تخصص ندارد در آن به مختصص مراجعه می نماید؛ گاهی فرد می گوید من متخصص و مجتهد نیستم، احتیاط هم نمی کنم و تقلید هم نمی کنم! در پاسخ عرض می شود که فرد مسلمانی که وظایف شرعی اش را انجام می دهد خواسته یا ناخواسته اگر مجتهد و محتاط نباشد، از دیگران تقلید نموده، مثلا نمازش را مانند پدر یا معلم خود می خواند، که در عمل تقلید کرده اما این تقلید او نادرست است چون از کسی تقلید کرده که متخصص نیست.
3. یکی از شرایط مرجع تقلید این است که اعلم مراجع باشد یعنی در استنباط ‌احکام شرعی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد. (رساله مراجع ج2 م2- عروه الوثقی م 17)
4.بعد از فوت مرجع تقلید باید ‏انسان به ‏مرجع زنده اعلم رجوع ‏کند و در مسئله ی بقای بر میت، طبق نظر مرجع زنده‌ی اعلم عمل نماید. (رساله‌مراجع‌ج1‌م9- عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد والتقلید م15)
5.کسانی که ‌به فتوای مرجع زنده بر تقلید از مرجع فوت شده باقی مانده‌اند لازم است در پرداخت وجوهات و مسائل جدید به مرجع تقلید زنده مراجعه کنند.‌(توضیح‌المسائل‌مراجع‌ج‌2 ص‌2268 و‌تحریر کتاب الوکاله م‌23)
تعجیل در فرج امام زمان علیه‌السلام، سلامتی مراجع عظام، خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code