بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏45، ص: 8)

سلام علیکم. بسم ‏الله ‏الرحمن الرحیم. حضرت سیدالشهداء در روز عاشورا از لشگر کوفه درخواست فرمودند که ساکت شوند تا با آنها سخن بگویند ولی آنهاساکت نشدند، فرمودند وای بر شما چه شده است که ساکت نمی شوید تا اینکه فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُم‏.

گوش به سخن من نمی‏ دهید‏ زیرا که شکم های شما از حرام پر شده و به قلب های شما مهر (قساوت) زده شده است،

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

بی توجهی به مصرف مال مردم و رعایت نکردن حقوق مردم از موارد مصرف مال‌حرام می باشد، لذا چند نکته کوتاه‌ در‏باره حق‏ الناس خدمت تان عرض می شود.
1-تضییع حقوق مردم از گناهان است و با توبه برطرف نمی شود بلکه باید بعد از توبه حق مردم را نیز ادا کند.
2-برای پرداخت مال اگر انسان به طلبکار ‏دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می‌بایست به ورثه‌اش بپردازد.
‌3.اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا‏ کردن طلبکار باشد، پرداخت آن حتی به مجالس عزاداری صحیح نیست بلکه باید با اجازه مرجع تقلید ‏مقدار ‏بدهی ‏را به فقیر متدین بدهد.
4.اگر پرداخت مال به طلبکار باعث آبرو‌ریزی شود یا مانع شرعی دیگری باشد لازم نیست جزئیات را بگوید بلکه می‌شود به صورت ناشناس هر چند با واسطه انرا به طلبکار بعنوان اداء دین برگرداند مثلا مقدار بدهی را به کسی بدهد و بگوید به طلبکار بدون ذکر نام پرداخت کند. چندمثال:
‌پولی که اشتباها و اضافی به افراد داده می‌شود و بعدا متوجه می‌شود، ضرر مالی یا بدنی که موجب‌ دیه شده‌ و جبران نکرده‌، صحنه سازی و استفاده‌ دروغین‌ از انواع بیمه، ‌کم‌فروشی (جامع المسائل ج 2 س1075)
خداوند متعال ما را مدیون احدی از خلقش قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص271)

سلام علیکم.‌بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: لاینالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ.

شفاعت ما اهل‌البیت شامل کسی که نماز را سبک بشمارد نمی‌شود.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در روایت دیگری از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند امت من چهار گروه هستند:
1- گروهی نماز می خوانند، ولی در نمازشان سهل انگارند «ویل» برای آنهاست، و «ویل» نام یکی از طبقات زیرین جهنم است، خداوند فرمود: (فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ ،الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ ماعون 4 و 5( پس «ویل» برای نمازگزاران است، آنهایی که در نمازشان سهل انگارند.
2- گروهی گاهی نماز می خوانند و گاهی نمی خوانند، پس «غی» مال آنهاست، و «غی» نام یکی از طبقات پایین جهنم است. خداوند متعال فرمود:(فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا .. سوره مریم59.(سپس جانشین آن مردم خداپرست قومی شدند که نماز را ضایع کرده و از شهوات پیروی کردند، و اینها به زودی در «غی» افکنده خواهند شد.
3- گروهی هیچ وقت نماز نمی خوانند، «سقر» برای آنهاست، «سقر» هم نام یکی از طبقات زیرین جهنم است که خداوند متعال فرمود:‌(مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ ،قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ مدثر 42و43 (اهل بهشت از اهل جهنم سئوال می کنند) چه چیزی شما را به «سقر» کشاند؟ در جواب می گویند : ما از نمازگزاران نبودیم.
4- گروهی همیشه نماز می خوانند، و در نمازشان خشوع دارند. خداوند متعال فرمود: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ»‌(3 المواعظ العددیه، باب چهارم ص 122))مؤمنون.1 و .2)
چند نکته درباره اهمیت و احکام نماز:
1-نماز از مهمترین واجبات دینی است و تاکید فراوانی شده است که شخص مسلمان نمازش را اول وقت و به جماعت بخواند و در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام حسین علیه‌السلام با وجود جنگ در ظهر عاشورا نماز را اول وقت و به جماعت خواندند.
2-اگر کسی عمدا حتی یک رکعت نمازش را در وقت نخواند و یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و نباید در انجام نمازهای قضایش کوتاهی کند.
3-نماز در هیچ حالتی از انسان ساقط نمی‌شود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند و امثال این موارد بهانه‌ای برای ترک نماز نمی شود.
4-مستحب است بچه ای که خوب و بد را متوجه می شود به نماز خواندن عادت داده و تشویق نمایند،‌البته باید به گونه ای انجام شود که سبب ناراحتی و بیزاری او از نماز نشود. (رساله‌مراجع‌مساله11و747)
خداوند متعال همه ما را از نماز گزاران واقعی قرار بدهد به برکت ‏صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل، ج12، ص305)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از امیر‌المومنین علیه السلام روایت شده که فرمودند: أَسْرَعُ الْأَشْیَاءِ عُقُوبَةً رَجُلٌ عَاهَدْتَهُ عَلَی أَمْرٍ وَ کَانَ مِنْ نِیَّتِکَ الْوَفَاءُ (بِهِ وَ مِنْ) نِیَّتِهِ الْغَدْرُ بِکَ.

سریع‌ترین عقوبت و مجازات ها برای کسی است که با او عهد و پیمانی را ببندی و قصدت وفای به آن باشد و‌لی او قصد خیانت به تو را داشته باشد.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام ضمانت:
1. یکی از اقسام ضمانت این است که فردی ضامن دیگری می شود به این منظور که اگر بدهکار در دادن بدهی کوتاهی کرد یا نتوانست آن را بپردازد، طلبکار طلب خود را از ضامن بگیرد که به نظر اکثر مراجع عظام تقلید چنین ضمانتی صحیح بوده و در صورت عدم پرداخت بدهکار، ضامن باید بدهی بدهکار را بپردازد مثل غالب ضمانت های بانکی و غیر بانکی. (سیستانی، مکارم، زنجانی، خوئی: صحیح است- مساله 2310-2312-عروه الوثقی، ضمان،شرط هفتم) اجوبه الاستفتاآت ص391س1683 )
2.چنانچه ضمانت به درخواست یا با اجازه بدهکار باشد، ضامن می تواند بعد از اداء دین مقدار مالی را که داده پس بگیرد و گرنه چنانچه انسان دین شخصی را بدون اجازه اش ادا کند بعد از ادا دین نمی تواند مقدار مالی را که داده پس بگیرد.مثل اینکه پدری دین فرزندش را بدون اجازه فرزند ادا کند نمی‌تواند مقدار پرداختی دین را از فرزند دریافت کند مگر اینکه فرزند با رضایت خاطر باز هم پرداخت کند.
خداوند متعال به همه ما روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌نهج‌الفصاحه‌،‌ص‌396‌)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمودند: اَلصَّلوةُ تُسَوِّدُ وَجهَ الشَّیطان.

نماز چهره شیطان را سیاه می کند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباه قرائت نماز:
1.انسان واجب است که کلمات حمد و سوره و ذکرهای نماز را به صورت صحیح بخواند مثلا بین حاء رحمن با هاء اشهدُ فرق بگذارد و هر کدام را درست بیان کند و اگر نمی داند باید به صورت صحیح یاد بگیرد ‌تا غلط نخواند و چنانچه عمدا غلط بخواند یا در یادگیری کوتاهی کند نمازش باطل است و اگر انسان بخواهد سوره ای را در نماز بخواند که حفظ نیست مثل سوره یس و الرحمن که در نماز زیارت مستحب است خوانده شود می‌تواند از روی قرآن سوره را بخواند. (عروه مساله القرائه33)
2. کسى که به هیچ وجه نمى‌تواند قرائت نماز را به صورت صحیح یاد بگیرد، مثلا هر چه تلاش کرده تا بتواند حمد و سوره یا اذکار نماز را به صورت صحیح یاد بگیرد ولی نتوانسته است یاد بگیرد باید هر طورى که مى‌تواند آن را بخواند و احتیاط مستحب آن است که چنین فردى نماز خود را باجماعت بخواند(توضیح المسائل مراجع مساله 997).
خداوند متعال همه مارا از نماز گزاران واقعی قرار دهدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من‌لا‌یحضره‌الفقیه،‌ج‌1،‌ص:‌253)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام‌‌،که خداوند متعال به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود که به مؤمنان بگو: لَایَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی و َ‌لَا‌یَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَایَسْلُکُوا مَسَالِکَ أَعْدَائِی فَیَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی‌.‌

(به مؤمنان بگو) لباس‌دشمنان مرا نپوشند و طعام دشمنان مرا نخورند و راه‌های دشمنان مرا نپیمایند وگرنه در زمره دشمنان من به شمار‌ خواهند‌ رفت.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فرهنگ اسلامی در واقع توسعه دانش و بینش و فراگیری تقوا در جامعه است؛ فرق اساسی جامعه دینی با جامعه غیردینی رعایت فرهنگ و آداب دینی در جامعه است لذا اگر جامعه در امور مختلف فرهنگ دینی را رعایت نکند به مرور بینش افراد و در نتیجه عملکرد و هویت ایشان هم تغییر می کند؛ یکی از مسائلی که مضمون آیات و روایات، مسلمانان را از آن برحذر داشته پرهیز از ترویج فرهنگ غیر دینی است.
اما دو نکته درباره نشر فرهنگ غربی:
1-یکی از محرمات و گناهان‌، ترویج و تبلیغ فرهنگ‌غربی است یعنی فرهنگی که معارض و دشمن فرهنگ اسلامی است و شخص مسلمان نباید تحت تاثیر چنین فرهنگی قرار بگیرد‌، بی شک لباس و پوشش افراد یک جامعه و کیفیت زندگی افراد، از عوامل فرهنگ ساز و وسیله تبلیغ فرهنگ آن جامعه است لذا‌‌در جامعه اسلامی ‌پوشیدن لباس هایی که با حجاب و پوشش شرعی منافات دارد‌، یا پوشیدن لباسی که بر روی آن تصاویر و عکس های مبتذل و مستهجن وجود داشته باشد حرام است و همچنین ترویج نگهداری سگ در منزل و بازی با آن و همراه داشتن آن در ماشین ها وخیابان ها که هر یک بگونه ای ترویج فرهنگ غربی می باشد نیز اشکال دارد.
2.خرید‌ و فروش چیزی که منجر به انحراف جوانان و فساد آنان و یا باعث پیدایش جو فرهنگی فاسد می شود جایز نیست و واجب است از آنها اجتناب شود‌.( استفتاءات تبریزی ج‌1‌س‌2229‌و‌2228‌– استفتائات مکارم‌ج‌3‌س‌1840‌‌-‌اجوبه‌س‌1361)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترویج فرهنگ اسلامی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج‌البلاغه،‌حکمت‏324‏وبحار‌الأنوار‏۷۸‏/‏۷۰‏/‏۲۵)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیر‌المومنین علیه السلام در نهج‌البلاغه می فرمایند: اِتَّقوا مَعاصیَ اللّه فِی الخَلَواتِ، فإنّ الشّاهِدَ هُو الحاکِم.

از گناه در خـلوتها بپرهیزید؛ زیرا‌حکم کننده در قیامت (که خداوند است) در هر حال شاهد و ناظر ماست.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد حقوق زن و شوهر:
1.زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تامین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شانش باشد تهیه کند و کار کردن خانم در منزل و همچنین اماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از حقوق مستحب زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند.
2.زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن یا شوهر نباید در گناه از همسرش اطاعت کند، که به دو مورد اشاره می شود:
1.یکی‌ از محرمات‌ استفاده از طلا برای مردان است لذا پوشیدن حلقه ازدواج یا آویختن زنجیر طلا برای مردان حرام است حتی اگر همسرش از او درخواست کند.
2.یکی از گناهان این است که خانم در برابر نامحرم زینت و آرایش کند یا پوشش شرعی را رعایت نکند حتی اگر شوهر امر به زینت و آرایش در برابر نامحرم بکند.
تعجیل در فرج‌امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل‌الشیعه،‌ج۵،‌ص ۶۹)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از جابر نقل شده ‏که‏ امیرالمومنین علیه‌السلام همیشه می‌فرمودند: أَکْثِرُوا الْمَسْأَلَةَ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ وَالدُّعَاءَ فَإِنَّ فِیهِ سَاعَاتٍ یُسْتَجَابُ فِیهَا الدُّعَاءُ‌وَ الْمَسْأَلَة .ُ

‌در ‏روز‌‏ جمعه زیاد دعا و درخواست داشته باشید؛ زیرا در آن، ساعاتی است که دعا مستجاب و حوائج برآورده می‌شود.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دعا کردن آدابی دارد مثل اینکه انسان در دعا فقط خداوند متعال را اثر گذار بداند و غیر خدا را وسیله بداند، در دعا اصرار و پافشاری داشته باشد یا اینکه دعا کردن با حالت گریه و ابتهال باشد و همچنین از آنچه که مانع استجابت دعاست دوری کند مثل گناهان و رعایت نکردن حق الناس.
اما چند نکته در مورد احکام حق الناس:
1-اگر‏ حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و تنها با توبه از گناه حق مالی مردم از بین نمی‌رود‌.
2- اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی ‏بدهد و اگر‌فرد فوت‌کرده می‌بایست به‌ورثه‌اش بپردازد و اگر پرداخت مستقیم بدهی‌به ‏طلبکار‏سبب‏ آبروریزی یا مانع‌شرعی‌دیگری‌در‌میان‌است می‌تواند‌به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات بدهی خود را پرداخت کند و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست.
3- اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا‌کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا کردن طلبکار باشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار بدهی را به فقیر متدین بدهد.
‌تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع‌ عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل، ج ۸، ص ۳۱۴)

سلام علیکم. ‏بسم ‏الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: مَنْ أَعَانَ‏ مُؤْمِناً مُسَافِراً فَرَّجَ‏ اللَّهُ عَنْهُ ثَلَاثاً وَ سَبْعِینَ کُرْبَةً وَ أَجَارَهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ مِنَ الْغَمِّ وَ الْهَمِّ.

کسی که یک ‌مسافر مؤمنی را یاری کند خداوند هفتادوسه گرفتاری او را رفع می‌کند و در دنیا و آخرت وی را از همّ و غمّ محفوظ خواهد داشت.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر:
1-مسافری که در سفر نمازش شکسته است چنانچه در سفر نماز را به صورت شکسته بخواند و سپس به وطنش برگردد، همان نمازی که در سفر خوانده کافی است هر چند هنوز وقت برای نماز خواندن در وطن وجود داشته باشد.
2-اگر مسافر هنگام اول وقت نماز در مسافرت بوده مثلا هنگام اذان در سفری بوده که نماز شکسته بوده است و نمازش را نخواند اما پایان وقت نماز در وطنش باشد و هنگامی که وطن رسید باز هم نماز را به صورت کامل نخواند و نمازش قضا شود، چنین فردی بعدا نمازش را باید به صورت کامل قضا کند، هر چند اول وقت در مسافرت بوده است.‌(توضیح‌المسائل‌مراجع‌با‌استفاده‌از‌م 1367)
3-کسی‌که می‌داند نماز مسافر شکسته است و باید نماز را شکسته بخواند چنانچه بدون توجه و از روی عادت نمازش را تمام بخواند اگر داخل وقت متوجه شود باید دومرتبه بخواند و اگر خارج وقت متوجه شد نیز به نظر عده ای باید نماز را دو مرتبه به صورت شکسته بخواند.(مخالف: وحید اگر سهوا تمام بخواند بعد از وقت متوجه شود قضا ندارد، گلپایگانی و صافی اگر غفلت کند و بعد از وقت بفهمد قضا ندارد،‌) (توضیح المسائل مراجع م 1358)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خصوصا زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره زمر آیه 53)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال‌در قران مجید می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ .

بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته‏ اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را مى ‏بخشد،‌که او آمرزگار مهربان است.‏

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

از جمله راه های کسب سعادت و کمال، توبه و انابه است؛ توبه دست کشیدن از گناه و معصیت و برگشت به سوى خداوند متعال است و انابه این است که با تمام وجود به خداوند متعال توجه کنیم و از غیر خدا دست بکشیم؛ برخی از بزرگان انابه را بالاترین درجه توبه می‌دانند.
چند نکته درباره توبه:
1-توبه کردن از گناهان، واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست. توبه زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد؛ لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2-حقیقت توبه این است که قلبا از گناهانش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه گرفته شود.
3- نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضایش کوتاهی نکند.(عروه اول احکام اموات- مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مقتل‌الحسین، عبدالرزاق مقرّم، ص‏156، بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏44، ص: 329)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن ‌الرحیم. امام حسین علیه السلام ،‌در وصیت به برادرش (محمد‌حنفیه) ‏چنین مرقوم داشتند: إِنَّمَا خَرَجْتُ‏ لِطَلَبِ‏ الْإِصْلَاحِ‏ فِی‏ أُمَّةِ جَدِّی أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَر.

همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و می‌خواهم امر به معروف و نهى از منکر نمایم.

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر:
1.در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که حضرت سید‌الشهداء علیه السلام یکی از اهداف قیام خود را‌احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌داند، ‌لذا با الگو گرفتن از قیام سید‌الشهدا علیه السلام بر همه مومنین واجب است نسبت به این فریضه ‌الهی ساکت ننشینند چرا که احیاء این فریضه خواست عمومی جامعه را‌می‌طلبد.
2.در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر فرقی نمی‌کند ‌تذکر به صورت مستقیم باشد مثلا زبانا تذکر بدهد یا به طریق غیرمستقیم مانند پیامک یا نامه اعتراضش را برساند.
3-اگر انسان گناهی را مشاهده کند هر چند این گناه در مجالس عزاداری اهل البیت علیهم السلام باشد از جمله پخش موسیقی های حرام و یا کارهایی که در دین بدعت محسوب می شود و یا باعث اذیت دیگران می شود لازم نیست اطمینان به تاثیر داشته باشد بلکه اگر احتمال تاثیر هم بدهد، واجب است تذکر بدهد. اگرچه با تکرار تذکر یا تذکر گروهی باشد .
تعجیل در فرج‌امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه ، ج 14 ، ص 322)

سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت شده که می فرمایند: إنَّ لِکُلِّ إمَام عَهْداً فِی عُنُق أَوْلیَائه وَ شیعَتهِ وَ إنَّ منْ تَمَام الْوَفَاء بالْعَهْد زیَارَةَ قُبُورهِمْ .‌‌

هر امام و رهبری، عهد و میثاقی بر پیروان و دوستدارانش دارد و همانا یکی از اعمالی که نمایانگر وفاداری و ادای میثاق است، زیارت قبور (مرقد مطهر) آنان‌است.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد احکام حرم:
1- بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی اگر به قصد تبرک باشد.
2.وضو گرفتن از آب سرد کن ها که مختص به آشامیدن است اشکال دارد و وضو صحیح نیست ،‌البته اگر کسی تاکنون توجه به این مطلب نداشته وضو و نمازهای گذشته اش صحیح است و از این به بعد باید رعایت نماید.
3.افرادی که عذر شرعی دارند یا فردی که حالت جنابت دارد می توانند به صحن ها و رواق های حرم مشرف شوند اما توقف زیر گنبد مطهر و در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن آن مسجد حرام است. (مشهور: توقف حرام است؛ زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، صافی و بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام‌است) اما ورود معذورین به حرم امام زاده ها در قسمت هایی که مسجد نیست اشکالی ندارد. (توضیح المسائل مراجع مساله 355)
تعجیل در فرج‌امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال صدوق ص‌125.)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده‌که فرمودند: یَا عَلِیُّ مَنْ أتَى ٱللهَ بِمَا ٱفْتَرَضَ ٱللهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدِ ٱلنَّاسِ .‌

یا علی! عابدترین مردم کسی است که به آنچه خداوند بر او واجب نموده عمل‌نماید.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام غسل :
1.تمامی غسل های واجب و مستحب به یک شکل انجام می‌شود و تفاوت غسل ها در نیت است البته به زبان آوردن نیت لازم نیست و چنانچه انسان چند غسل به گردن داشته باشد، می تواند همه غسل ها را نیت کند و یک غسل انجام دهد و غسل را می توان به دو روش ترتیبی و ارتماسی انجام دهد.
2.اگر انسان به گردنش غسلی باشد، چنانچه مثلا بعد از حمام کردن شک کند که غسل کرده یا نه، باید غسل کند، ولى اگر بعد از غسل شک کند که غسل او درست بوده یا نه، لازم نیست دوباره غسل نماید.
3-اگر وقت برای غسل کردن به مقداری کم باشد که اگر غسل کند تمام نماز یا بخشی از نماز ‏بعد از وقت خوانده می‌شود،‌در این صورت باید تیمم کند و برای نمازهای بعد باید غسل را انجام‌دهد( رساله مراجع مساله 379و385و386)
خداوند متعال توفیق آشنایی و عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت علی علیه السلام که‌می‌فرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ ِ.

هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره استخاره:
1.استخاره در لغت به‌معنای طلب خیر نمودن است و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد. انسان نسبت به تصمیم‌گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش ابتدا فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل کند و اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه ای نرسید و متحیر باقی ماند می‌تواند استخاره کند، ولی در هر صورت عمل کردن به استخاره واجب نیست ، البته بهتر است انسان برای خودش استخاره بگیرد.
2.استخاره برای برخی از کارها صحیح نیست: 1- برای پیش بینی آینده مثلا آیا مسافر از سفر برمی گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه 2- برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین 3 -‌برای ترک واجب مثلا قطع رحم و یا قهر کردن با والدین 4- پیدا کردن گم شده.(العروه الوثقی، کتاب حج آداب سفر،مفاتیح نوین ص1111،مسائل جدیدج4ص161)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحارالأنوار،ج 68،ص 184 مجموعة ورام، ج‏2، ص: 108)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام حسین علیه السلام روایت شده است که می فرمایند: مَن عَبَدَ اللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ آتاهُ اللهُ فَوقَ أمانِیهِ وَ کفایتِهِ.

هر که خدا را آن گونه که سزاوار اوست بندگی‌کند، خداوند بیش از خواسته هایش به او عطا کند.

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند‌نکته کوتاه درباره واجبات نماز:
1. واجبات نماز بر دو قسم است واجبات رکنی و واجبات غیر رکنی و حکم واجب رکنی این است که اگر عمدا یا سهوا کم یا زیاد شود نماز باطل است. اما واجب غیر رکنی در صورتی که عمدا ترک یا زیاد شود نماز باطل است مثلا یک سجده را عمدا کم یا زیاد کند.
2.یکی از واجبات رکنی ایستادن در هنگام تکبیره‌الاحرام و قیام متصل به رکوع یعنی ایستادن قبل‌از رکوع و از قیام به رکوع رفتن می‌باشد حتی اگر کسی بتواند به کمک تکیه بر عصا یا دیوار یا صندلی بدون اینکه ایستادن ضرر داشته بایستد باید نماز را ایستاده بخواند.
3.کسانی که برای بجا آوردن قیام نمازشان مجبور به تکیه به عصا یا دیوار و مانند آن هستند و در نماز فرادا برایشان شرایط فراهم ولی در جماعت نمی‌توانند ایستاده بخوانند باید فرادا و ایستاده بخوانند و نمی‌توانند نماز را نشسته بخوانند (مراجع م‌958‌و‌970 عروه الوثقی فصل‌فی‌القیام‌م‌17)
خداوند متعال ‌همه ما را از نماز‌گزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه / ج‏4 / ص : 18)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند: النَّظْرَةُ سَهْمٌ‏ مِنْ‏ سِهَامِ‏ إِبْلِیسَ‏ مَسْمُومٌ‏ مَنْ تَرَکَهَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا لِغَیْرِهِ أَعْقَبَهُ اللَّهُ إِیمَاناً یَجِدُ‌طَعمَهُ‌.

نگاه کردن (به نامحرم)، تیرى از تیرهاى زهر آلود ابلیس است. هر کس براى خداوند عزّ‌وجلّ و نه براى غیر او، چشم خود را فرو بندد خداوند در پى آن ایمانى به او ارزانى دارد که مزه‌اش را بچشد.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درمورد مراجعه به پزشک:
1.رعایت نگاه ‏و ‏پوشش‏ در ‏مقابل ‏هر ‏نامحرمی ‏واجب است و فرقی نمی‌کند که نامحرم فامیل باشد یا ‏غیر‌فامیل ‏و همکار باشد یا غیر همکار.
2.اگر بیمار بخواهد به پزشک غیر‏همجنس ‌خودش مراجعه کند مثل اینکه خانم بخواهد به پزشک مرد مراجعه کند، چنانچه مداوا یا معاینه مستلزم لمس بدن یا نگاه به قسمت های غیر مجاز (نگاه به غیر‌گردی صورت و دستها تا مچ باشد) باشد، ‌مراجعه کردن ‌حرام است هر چند پزشک غیر همجنس به نظر اکثر فقهاء تخصص و مهارت بیشتری ‌داشته باشد ‌بنابر‌این بیمار نمی‌تواند برای سونوگرافی یا تزریقات ‌به پزشک غیر‌همجنس خود مراجعه کند البته در صورتی که ضرورت و اضطراری در میان باشد مثل اینکه‌ همجنس نتواند بیماری را درمان کند، در این ‏صورت ‌به مقدار ضرورت ‌جایز است. (مخالف:‌ایت‌الله‌سیستانی‌و‌تبریزی‌در صورتی که درمان اضطرار داشته باشد و پزشک غیر‌همجنس تخصص و مهارت بیشتر داشته باشد اشکالی ندارد منهاج ج2 کتاب نکاح م 21)
‏3. پزشک نمی‌تواند بدون ضرورت به بدن جنس مخالف نگاه غیر‌مجاز داشته باشد و ‏یا بیمار نامحرم را لمس کند.(اکثر مراجع؛‌صرفا جهت اطلاع: مخالف آیت الله سیستانی وتبریزی. منهاج ج2 کتاب نکاح م 21 و استفتائات مکارم ج1 س 1572و بهجت ص 30 س 5و6،امام ج 3 س48و49و فاضل ج1 س 2088 و هدایه العباد ج2 م 22). (با استفاده از عروه کتاب نکاح م 35 با‌استفاده‌از‌منهاج‌سیستانی‌م‌14‌–‌15‌م20-21-22با استفاده از تحریر‌کتاب‌نکاح‌م22‌رساله مراجع مساله 2441).
‌تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع‌ عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 15، ص 261.)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از‌ امام صادق علیه السلام روایت شده‌که فرمودند: اِنَّ مَعَ اْلاِسْرافِ قِلَّةَ الْبَرَکَةِ.

همانا اسراف با کمى برکت همراه است.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام اسراف و تبذیر:
1.اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده‌روی به نحو غیرمتعارف را اسراف می گویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست را تبذیر می نامند.
2.بعضی از مصادیق اسراف و تبذیر: مثل اسراف در تجملات و تزئینیات ،‌مراسم عروسی، تاج گل های گران قیمت در مراسم عزا که بعضی مواقع بخاطر چشم و هم چشمی می‌باشد، دور انداختن میوه یا غذا اگر مقداری از میوه یا غذا باقى مانده باشد، کوتاهی در نگهداری نان که منجر به هدر رفتن نان می شود و اسراف در مصرف آب، برق و گاز، لباس و…
3-اسراف کردن در آب وضو و غسل نیز‌ حرام ‌است و مستحب است با 750 گرم آب وضو گرفته و با 3 کیلو آب غسل انجام شود. و بستن شیر آب در هنگام وضو گرفتن اشکالی ندارد و برای اینکه وضوی عزیزان دچار اشکال نشود می‌توانند به این صورت عمل کنند که بعد از ریختن آب روی دست یا صورت، ابتدا شیر آب بسته شود و سپس روی دست و صورت، دست کشیده شود.‌(صافی جامع الاحکام ج‌1/205‌س‌736- مکارم‌استفتائات‌ج1/101س‌316-بهجت‌سوال3810-استفتائات تبریزی ج2‌سوال1024) توضیح‌المسائل (محشى. امام‌خمینى) ؛ ج‌2،‌ص:‌607.‌‌(آیت‌‌الله‌‌سیستانی، مسائل منتخبه‌ص16ش)30(رساله وحید م2077)
خداوند متعال همه ما را از شاکرین نعمت هایش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏4 ؛ ص12)

سلام علیکم.‌بسم الله الرحمن الرحیم. روایت شده از رسول اکرم صلی الله علیه و آله که آنحضرت از یاران خود سوال کردند: لَوْ کَانَ عَلَى بَابِ دَارِ أَحَدِکُمْ نَهَرٌ فَاغْتَسَلَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْهُ خَمْسَ مَرَّاتٍ أَ کَانَ یَبْقَى‏ فِی‏ جَسَدِهِ‏ مِنَ‏ الدَّرَنِ‏ شَیْ‏ءٌ قُلْنَا لَا قَالَ فَإِنَّ مَثَلَ الصَّلَاةِ کَمَثَلِ نَهَرِ الْجَارِی کُلَّمَا صَلَّى صَلَاةً کَفَّرَتْ مَا بَیْنَهُمَا مِنَ الذُّنُوبِ.

اگر بر در خانه یکى از شما نهرى از آب صاف و پاکیزه باشد، و در هر روز، پنج بار خود را در آن شستشو دهد، آیا چیزى از آلودگى و کثافت در بدن او مى ماند؟ در پاسخ عرض کردند: خیر، سپس حضرتش فرمودند: نماز درست همانند این آب جارى است، هر زمان که انسان نمازى مى خواند، گناهانى که در میان دو نمازانجام شده است از میان مى رود.‌

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از شاهدان اعمال در روز قیامت زمین است؛ قرآن کریم می‌فرماید: «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا» (سوره زلزال آیه 4) زمین در قیامت خبرهایش را بازگو می‌کند.‌در حدیثی می‌خوانیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله در هر منطقه‌ای دو رکعت نماز به جا می‌آورد و می‌فرمود این مکان بر نماز ما شهادت می‌دهد:مَا مِنْ‏ رَجُلٍ‏ یَجْعَلُ‏ جَبْهَتَهُ‏ فِی‏ بُقْعَةٍ مِنْ‏ بِقَاعِ‏ الْأَرْضِ‏ إِلَّا شَهِدَتْ‏ لَهُ‏ بِهَا یَوْمَ‏ الْقِیَامَة. هر انسانی که پیشانی خود را برای سجده بر قطعه ای از زمین بگذارد، آن زمین در روز قیامت به نفع او شهادت خواهد داد.(وسائل الشیعه، ج 3، ص .474 مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 175)
از نظر شرع مقدس اسلام به نظر اکثر مراجع عظام تقلید یکی از شرائط مکان نماز گزار این است که غصبی نباشد (مشهور: فتوی، احتیاط واجب: سیستانی، مکارم، احتیاط مستحب: زنجانی) (رساله مراجع مساله 886)
به همین مناسبت دو نکته را خدمتتان عرض می کنیم:
1.‌اگر در ملکی یا روی فرشی که ‏غصبی است، نماز خوانده شود، نماز باطل است، پس بنابراین اگر دو یا چند نفر که در ملکى ‏با یکدیگر شریک هستند مثلا خانه ای که به چند نفر ارث رسیده اگر سهم او جدا ‏نباشد، بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه نمى ‏تواند در آن ملک تصرف کند، و نماز خواندن نیز باطل است. (رساله مراجع مساله ٨٧٢)
2.اگر در جایى که نمى ‏داند غصبى است، نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد، یا در جایى که غصبى بودن آن را فراموش کرده، نماز بخواند، و بعد از نماز یادش بیاید، نماز او صحیح است (جهت اطلاع: مگر آنکه خودش غصب کرده باشد، که در این صورت به احتیاط واجب، نمازش باطل است. رساله مراجع مساله 869)
خداوند متعال همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل‌الشیعه،ج۱۷، ص‌284‌قم‌موسسه‌آل بیت)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: لَیسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً اَو ضَرَّهُ اَو ماکَرَهُ.‌

هر کس در حق مسلمانی خیانت کند یا به او زیانی وارد سازد یا به او نیرنگ زند از ما نیست.‌

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام غش:
1-یکی از مواردی که سبب تقویت و رشد اقتصاد مقاومتی می شود که مورد تاکید مقام معظم رهبری می باشد، دوری از غش در معاملات است که به فتوای مراجع عظام تقلید غش حرام است و باید از آن اجتناب کرد و به تصریح روایات باعث بی برکت شدن رزق و روزی می شود. (سایت رهبری م 2055 معاملات باطل)
2.داشتن غش و خدعه در عرضه کالا به بازارهای داخلی و خارجی سبب سلب اعتماد خریدار و بی رونقی بازار فروش می گردد و نتیجه آن عدم تولید و بیکار شدن تولید کننده می شود.
3-غش نوعی خدعه و فریب در معامله است که دارای مصادیقی است از جمله:
1.مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه یا گردوی پارسالی با امسالی 2.مخلوط کردن جنس با چیز دیگری غیر از آن جنس مانند مخلوط کردن شیر با آب یا عسل با شیره نبات 3.صورت ظاهری خوبی به جنس دادن مانند آب زدن به‌سبزی‌کهنه که تازه جلوه کند.4.مخفی کردن عیب جنس درصورتی که مشتری به فروشنده اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمی دارد؛ که در اینگونه معاملات خریدار حق فسخ دارد. (سایت رهبری م 2055 معاملات باطل (مسأله 2055 مراجع و تحریر ج2 مسأله 17 کتاب مکاسب)
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏16 ؛ ص187)

سلام علیکم.‌بسم الله الرحمن الرحیم‌. در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: عَلَیْکَ‏ بِالْأَحْدَاثِ‏ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى کُلِّ خَیْر.

جوانان را دریاب، زیرا که آنان سریع تر به کارهاى خیر روى مى آورند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام جوانان:
1.جوانان در هر رشته ای از علوم حلال و مفید که تحصیل می‌کنند اگر هدف شان از تحصیل خدمت به جامعه و عظمت اسلام و بی نیازی از بیگانگان باشد اجر و ثواب فراوانی دارد.
2. حضور انسان در محل کار و تحصیل و دانشگاه در جایی که نامحرم وجود دارد و ضوابط شرعی رعایت نمی شود چنانچه حضورش همراه با ترس افتادن گناه بشود، جایز نمی باشد.باید ضوابط شرعی را رعایت نماید و به مسئولین تذکر بدهند تا شرائط اسلامی حضور در محل کار و تحصیل را فراهم نمایند و بر مسئولین هم واجب است ضوابط شرعی را برای تحصیل یا کار فراهم نمایند و بعد از رعایت ضوابط در کلاس درس یا محل کار حاضر شود.
3.اگر جوانی ‌به سبب ازدواج نکردن به گناه آلوده می‌شود واجب است که ازدواج کند ‌‌چنانچه ‌شرایط ازدواج مهیا نباشد تا زمان مهیا شدن شرایط با استمداد از خدای متعال صبر کند و یکی از مستحباتی که برای اطرافیان سفارش شده و ثواب فراوانی برای آن نقل شده واسطه شدن در امر ازدواج می‌باشد. (رساله مراجع م 2443)‌
خداوند متعال جوانان ما را از تهاجم فرهنگی محفوظ بدارد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی، ج 6، ص 50.)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که‌می فرمایند: إذَا وَعَدتُم الصِّبیَانَ فَفُوا لَهُم فَإنَّهُم یَرَونَ أنَّکُم تَرزُقُونَهُم.‌

چون به کودکان وعده‌ای می‌دهید وفا کنید چرا که به گمان آن‌ها شما روزی ده آن‌ها هستید.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فرزندان ادامه حیات پدر و مادر محسوب می شوند؛ در روایات معصومین علیهم السلام فرزندان را یکی از باقیات الصالحات و چیزهایی که باعث می شود بعد از فوت همچنان پرونده انسان باز بماند و امور خوب و نیک برایشان ثبت شود، معرفی و بیان فرموده اند.
اما چند نکته در مورد کودکان:
1.‌شایسته است که والدین به فرزندانشان برخی از آموزشها مثل نماز و احترام به والدین و حقوق دیگران را تعلیم دهند تا تربیت دینی شوند لذا تمرین دادنِ کودکی که خوب و بد را می فهمد بر نماز و سایر عبادات مستحب است. (‌عروه‌الوثقی‌شرائط‌صحت‌صوم مساله2)
2.بر ولیَ کودک واجب است که او را از آنچه موجب فساد اخلاق و عقائدش می شود حفظ نماید مانند دیدن فیلم و کتابهای گمراه کننده یا ‏‌مدارسی که در آنها معلمان‌‌فاسدی می باشند و همچنین والدین موظّف‌اند دختر را از کودکی به رعایت حجاب و دوری از نامحرم عادت دهند و اگر در این ‌‌‌امر کوتاهی کنند و دختر را نسبت به نامحرم بی‌تفاوت نمایند و‌این امر موجب شود که ‌دختر پس از ‌رسیدن به سنّ تکلیف در رعایتِ حجاب و عفّت و برخورد با نامحرم سهل‌انگار گردد، شرعاً مسئول خواهند بود. (سیستانی رساله‌جامع م 1466.‌)
3.کتک زدن کودک جایز نیست حتی به جهت تربیت فرزند؛ چرا که زدن، غالبا نتیجه معکوس دارد و فقط در صورتی که کار حرامی مرتکب شده یا سبب آزار یا ضرر رساندن به دیگران شده است و تنها راه تآدیب منحصر به زدن باشد؛ ولیَ کودک (پدر یا جد پدری) یا کسی که از طرف او مجاز است می تواند به حدی که بدنش سرخ نشود به صورت آهسته به قصد تربیت نه خنک شدن دل بزند.(بیش‌از سه ضربه نزند) و چنانچه سرخ شود باید دیه بدهد.(سیستانی؛‌رساله جامع‌م‌2690‌بهجت؛رساله‌م‌1609‌مرحوم امام:‌آیا تنبیه بدنى در مورد کودکان در خانه یا مراکز آموزشى مجاز است یا خیر؟ ج- تأدیب به نحو متعارف به طورى که بدن را سرخ یا کبود یا مجروح نکند مانع ندارد. مجمع المسائل (للگلبایگانی)؛ ج‌3، ص: 266: تنبیه بدنى هم سر و کودکان به منظور تأدیب جایز است یا نه؟- در غیر تعزیر و حدّ که اجراء آن وظیفۀ حاکم شرع است زدن زن یا طفل جایز نیست مگر موارد مخصوصه که شرعا اجازه داده شده مثل موردى که امر بمعروف یا نهى از منکر موقوف به آن باشد یا بعض مراتب نشوز زن که بر شوهر جایز است تأدیب یا در تمرین طفل به نماز در ده سالگى و امثال آنها و در موردى که شرعا اجازه داده شده نباید طورى بزند که موجب دیه شود مثلا رنگ پوست بدن سرخ شود.)
4-بر فرزندان واجب است که احترام پدر و مادر را رعایت کنند و با آنها در گفتار و رفتار کمال ادب را داشته باشند هر چند پدر و مادر نسبت به حقوق فرزندان کوتاهی کرده باشند.
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندانی صالح به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code