بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(وسایل‌ج۱۸-ص۹۴و ۹۵و بحار الانوار ج 2 ص 88.)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام عسگری علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند: اَمّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِیْنِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیْعاً لِاَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِ أَنْ یُقَلِّدُوْهُ.‌

از بین فقهاء آنان که خویشتندار و پرهیزکار هستند و با هوای نفس مبارزه می‌کنند و مطیع اوامر مولایشان می‌باشند، بر دیگران لازم است که از آنان تقلید کنند.

امام حسن عسکری (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد تقلید:
1. یکی از نقاط قوت دین اسلام و مذهب شیعه این است که اصول و مبانی اعتقادی را با عقل و دلیل اثبات می کند و آن را وظیفه هر مسلمانی می شمرد که در اعتقادات تحقیق کند و با دلیل ایمان بیاورد؛ بخلاف برخی ادیان (مثل مسیحیت) که گاهی می گویند عقل را بگذار کنار، لذا‌مراجع عظام تقلید در اولین مساله رساله می فرمایند؛ عقیده مسلمان ‌به اصول دین باید از روی دلیل باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه خودش مجتهد نباشد باید به گفته مجتهد اعلم عمل کند.(رساله مراجع ج1 م1)
2.رجوع به متخصص دینی یک امر عقلائی است و باید از مرجعی تبعیت و پیروی کرد که اعلم مراجع باشد یعنی در استنباط ‌احکام شرعی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد.(رساله مراجع ج2 م2- عروه الوثقی م 17)
3.بعد از فوت مرجع تقلید باید ‏انسان به ‏مرجع زنده اعلم رجوع ‏کند و در مسئله ی بقای بر میت، طبق نظر مرجع زنده‌ی اعلم عمل نمایند. (رساله‌مراجع‌ج1‌م9- عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد والتقلید م15)
4.کسانی که‌ به‌ فتوای مرجع زنده بر تقلید از مرجع فوت شده باقی مانده‌اند لازم است در پرداخت وجوهات و مسائل جدید به مرجع تقلید زنده مراجعه کنند.‌(توضیح‌المسائل‌مراجع‌ج‌2 ص‌2268 و‌تحریر کتاب الوکاله م‌23)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام، خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه‌ج18‌ص101)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام زمان علیه السلام روایت شده که فرمودند‌: و أمّا الحوادثُ الواقعةُ فَارجِعُوا فیها إلى رُواةِ حَدیثِنا فإنّهُم حُجَّتی علیکم و أنا حُجّةُ اللهِ عَلیهم.‌

در حوادثی که پیش می‌آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می‌کنند، بدرستی که آنها حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنها هستم.

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد ولایت فقیه:
1.ولایت فقیه یعنی حکومت و اداره‌‌ى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط.
2.فقیه در سه مورد دارای ولایت و صاحب اختیارمی باشد:1. قضاوت 2. فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از منابع فقهی مثل: آیات و احادیث 3. اجرا دستورات الهی واداره امور جامعه.
3.اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی ولو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید. (اجوبه الاستفتائات س56و62و63و65و59، فاضل ج1 ص225 س913 و910 و 911 و912-مکارم استفتائات ج3ص19 صحیفه امام ج‏10ص58). بهجت استفتاآت ج1 س57،اجوبه الاستفتاآت س52، عروةالوثقی الاجتهاد والتقلید م57،تبریزی استفتاآت ج2س48 منهاج مساله26تقلید)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره احزاب آیه 59)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت امام حسن عسگری‌ علیه السلام خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.

ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدن شان را بپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.‌

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام حجاب و پوشش:
1.یکی از واجبات ضروری دین حجاب است که بی‌اعتنایی به آن گناه است، زن به خاطر ارزش و کرامتی که دارد باید محفوظ بماند.
2.بر زن واجب است موی سر و بدن وپا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم چه فامیل و چه غیر فامیل بپوشاند ، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دست ها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده ای نداشته باشد مثلا خودش یا دیگران به گناه نیفتند.
3.رعایت حجاب و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.(‌مشهور مراجع مساله 2433؛ صرفا جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی: حتی پوشاندن صورت و دست ها تا مچ را لازم می‌دانند به فتوی یا بنابر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله،‌النکاح‌182‌سیستانی‌،رساله جامع ج 2م 1455،1446)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(حج 32)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت امام حسن عسگری علیه السلام خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید‌: وَ مَن ْیُعَظِّمْ شعائِرَاللّه فَإنَّهامِن تَقْوی القلوب.

هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه‌ی تقوای دلها (ی‌آنها‌) است.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره عزاداری:
1.تعظیم شعائر اهمیت زیادی دارد و در دین سفارش زیادی شده، بزرگداشت آنها نشان تقوا و بی احترامی نسبت به آنها گناه است؛ از مصادیق بارز آن نماز جماعت، حج، حجاب، زیارت اهل البیت علیهم السلام و برگزاری و شرکت در مجالس عزا و روضه خوانی ائمه اطهار علیهم السلام است. و پوشیدن لباس سیاه در ایام عزای اهل بیت علیهم السلام از موارد تعظیم شعائر است و رحجان دارد.
2.بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا نیز بیان شود، همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان تقویت گردد و محبت شان به ائمه علیهم السلام مستحکم گردد.
3.در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی‌احترامی به اهل البیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که اینها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است.
4.عزاداران محترم باید از هر عملی ‏که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن صدای بلندگوها‏ که سبب مزاحمت برای همسایه‌ها می شود.
خداوند متعال به همه ما توفیق عزاداری با معرفت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( جامع الأخبار ؛ ص148)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم‌. با عرض تسلیت شهادت امام حسن عسگری علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: جُعِلَتِ الْخَبَائِثُ‏ کُلُّهَا فِی بَیْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهَا الْکَذِب.

‏تمام بدی ها و زشتی ها در خانه‌ای قرار داده شده و کلید آن دروغگویی است.

امام حسن عسکری (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام دروغ:
1.دروغ یکی از گناهان بزرگ است هر چند به صورت شوخی خبر دروغ را بگوید و یکی از مصادیق دروغ وعده دروغین است یعنی وعده‌ای که انسان همان ابتدای کار می داند که نمی تواند به این وعده عمل کند.(مشهور؛ مخالف مقام معظم رهبری: دروغ به خداوند و پیامبر از گناهان کبیره است و موارد دیگر از گناهان کبیره نمی باشد.)
2.در حرام بودن دروغ فرقی نمی کند بین اینکه به زبان بگوید یا به قلم بنویسد یا (بواسطه شعر باشد) به اشاره بفهماند و همچنین تفاوتی ندارد به همسر و فرزند یا به شخص دیگری دروغ بگوید.
3.در برخی موارد نادر دروغ جایز است: مثل آشتی دادن بین دو نفر یا چند نفر در جایی که با سخن راست میسر نباشد و همچنین نجات جان انسان محترم، در صورتی که تنها راه، دروغ گفتن باشد.‌(امام خمینی استفتاآت ج1ص485س11وج2 ص612 س 1 و2، منهاج‌الصالحین خوئی و وحید ج 3م35ومنهاج الصالحین سیستانی ج2 م 38،تبریزی استفتاآت ج2س 1026و 1028و1035،مکارم استفتاآت ج3س490و1661،اجوبه الاستفتاآت س1976)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آل عمران آیه 104)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با گرامیداشت روز بسیج مستضعفین خداوند متعال در قرآن مجیدمی فرماید: وَ لْتَکُنْ‏ مِنْکُمْ‏ أُمَّةٌ یَدْعُونَ‏ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر،

باید از میان شما جمعی دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر کنند.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر:
1.یکی از مهمترین واجبات امر به معروف و نهی از منکر است که دارای شرایطی می باشد که یکی از‌شرایط‌ این است که امر به معروف و نهی از منکر، برای کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند مفسده نداشته باشد یعنی در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر دارای ‏ضرر ‏جانی‏ یا ‏آبرویی ‏و ‏یا‏ مالی به مقدار قابل‌توجّه، برای شخص امر‌کننده به معروف و نهی کننده از منکر باشد یا اگر سبب تهدید دیگر مسلمانان باشد یا موجب مشقّت و دشواری غیر قابل تحمّل گردد، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست اما اگر ضرر مختصر و قابل توجه نباشد سبب سقوط تکلیف نمی شود.
2.اگر کار معروف و منکر به قدری نزد خدای متعال، مهمّ باشد که باید در راه آن، ضررها و دشواری‌ها را تحمّل نمود؛‌مثلا‌ اصل دین در خطر باشد و جلوگیری از منکر متوقف بر بذل‌ جان و مال باشد در این صورت بذل جان و مال واجب است و از همین قبیل است شهادت حضرت سید‌الشهداء علیه السلام که برای حفظ دین، جان خود را فدای دین فرمودند.
3. امر به معروف و نهی از منکر ، بسیج عمومی و همگانی است برای ریشه کن کردن فساد و تامین سلامت و امنیت جامعه. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من‌لا‌یحضره‌الفقیه،‌ج‌1،‌ص:‌253)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام‌‌، که خداوند متعال به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود که به مؤمنان بگو: لَا یَلْبَسُو ا‌‌لِبَاسَ أَعْدَائِی و َ‌لَا‌یَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا یَسْلُکُوا مَسَالِکَ أَعْدَائِی فَیَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی‌.‌

(به مؤمنان بگو) لباس دشمنان مرا نپوشند و طعام دشمنان مرا نخورند و راه‌های دشمنان مرا نپیمایند وگرنه در زمره دشمنان من به شمار‌ خواهند‌ رفت.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فرهنگ اسلامی در واقع توسعه دانش و بینش و فراگیری تقوا در جامعه است؛ فرق اساسی جامعه دینی با جامعه غیردینی رعایت فرهنگ و آداب دینی در جامعه است لذا اگر جامعه در امور مختلف فرهنگ دینی را رعایت نکند به مرور بینش افراد و در نتیجه عملکرد و هویت ایشان هم تغییر می کند؛ یکی از مسائلی که مضمون آیات و روایات، مسلمانان را از آن برحذر داشته پرهیز از ترویج فرهنگ غیر دینی است.
اما دو نکته درباره نشر فرهنگ غربی:
1-یکی از محرمات و گناهان‌، ترویج و تبلیغ فرهنگ غربی است یعنی فرهنگی که معارض و دشمن فرهنگ اسلامی است و شخص مسلمان نباید تحت تاثیر چنین فرهنگی قرار بگیرد‌، بی شک لباس و پوشش افراد یک جامعه و کیفیت زندگی افراد، از‌عوامل فرهنگ ساز و وسیله تبلیغ فرهنگ آن جامعه است لذا‌ در جامعه اسلامی ‌پوشیدن لباس هایی که با حجاب و پوشش شرعی منافات دارد‌، یا پوشیدن لباسی که بر روی آن تصاویر و عکس های مبتذل و مستهجن وجود داشته باشد حرام است و همچنین ترویج نگهداری سگ در منزل و بازی با آن و همراه داشتن آن در ماشین ها و خیابان ها که هر یک بگونه ای ترویج فرهنگ غربی می باشد نیز اشکال دارد.
2.خرید‌ و فروش چیزی که منجر به انحراف جوانان و فساد آنان و یا باعث پیدایش جو فرهنگی فاسد می شود جایز نیست و واجب است از آنها اجتناب شود‌. (استفتاءات تبریزی ج‌1‌س‌2229‌و‌2228‌– استفتائات مکارم‌ج‌3‌س‌1840‌‌-‌اجوبه‌س‌1361)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترویج فرهنگ اسلامی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(أمالی ؛ ص165)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن‌الرحیم‌. با تبریک هفته بسیج از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: ‏أَسْرَعُ‏ الْأَشْیَاءِ عُقُوبَةً رَجُلٌ عَاهَدْتَهُ فَمِنْ شَأْنِکَ الْوَفَاءُ لَهُ وَمِنْ شَأْنِهِ أَنْ یَکْذِبَک‏،

یکی از اموری که خیلی سریع به واسطه آن عقاب و عذاب می شود این است که فردی با او پیمان ببندی و تو بخواهی وفا کنی و او بخواهد به دروغ با تو رفتار کند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد احکام ضمانت:
1. یکی از اقسام ضمانت این است که فردی ضامن دیگری می شود به این منظور که اگر بدهکار در دادن بدهی کوتاهی کرد یا نتوانست آن را بپردازد، طلبکار طلب خود را از ضامن بگیرد که به نظر اکثر مراجع عظام تقلید چنین ضمانتی صحیح بوده و در صورت عدم پرداخت بدهکار، ضامن باید بدهی بدهکار را بپردازد مثل غالب ضمانت های بانکی و غیر بانکی. (سیستانی، مکارم، زنجانی، خوئی: صحیح است- مساله 2310-2312-عروه الوثقی، ضمان،شرط هفتم) اجوبه الاستفتاآت ص391س1683 )
2.چنانچه ضمانت به درخواست یا با اجازه بدهکار باشد، ضامن می تواند بعد از اداء دین مقدار مالی را که داده پس بگیرد و گرنه چنانچه انسان دین شخصی را بدون اجازه اش ادا کند بعد از ادا دین نمی تواند مقدار مالی را که داده پس بگیرد.مثل این که پدری دین فرزندش را بدون اجازه فرزند ادا کند نمی‌تواند مقدار پرداختی دین را از فرزند دریافت کند مگر اینکه فرزند با رضایت خاطر باز هم پرداخت کند.
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و‌آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(أمالی الصدوق : 404 / 11)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک هفته بسیج از امام صادق علیه السلام روایت شده که حضرت فرموده‌اند: مردى‌ خدمت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد و عرض کرد: گناهانم زیاد شده و اعمالم سست و اندک گشته؟‌ حضرت فرمودند: أکثِرِ السُّجودَ فإنّه یَحُطُّ الذُّنوبَ کماتَحُطُّ الرِّیحُ وَرَقَ الشَّجَرِ‌.

زیاد سجده کن ؛ زیرا ، همچنان که باد برگ درختان را می ریزد، سجده نیز گناهان را از بین می برد.(أمالی الصدوق : 404 / 11)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام سجده:
‌1.در سجده نماز لازم است هفت موضع بر روی زمین قرار بگیرد و اگر عمدا قرار ندهد نماز باطل است:1-پیشانی 2-کف دو دست 3- سر دو زانو 4-سر انگشت بزرگ پاها. (مشهور: احتیاط واجب سر انگشت شصت پاها؛ مخالف: آیات عظام سیستانی، خوئی، وحید: قسمتی از انگشت بزرگ پاها مثل طرف، ظهر یا بطن انگشت کافی است ؛ العروه الوثقی السجود، مساله6)
2.در سجده اگر مقداری از پیشانی را بر زمین یا مهر یا شیء دیگری که سجده بر‌آن صحیح است، بگذارد که عرفاً صدق سجده نماید، کافی است هر چند به اندازه یک بند انگشت یا به نظر اکثر مراجع تقلید حتی اگر کمتر از یک بند انگشت باشد‌. (مخالف خویی و گلپایگانی بنابر احتیاط واجب کمتر از یک بند انگشت نباشد؛ عروه الوثقی فصل فی السجود‌م‌1). اما مستحب است تمام پیشانی بر چیزی که سجده بر آن‌صحیح است گذاشته شود.
3.مهر یاچیز دیگرى که بر آن سجده می کند باید پاک باشد ولى اگر مثلا مهر را روى فرش نجس بگذارد یا یک طرف مهر نجس باشد و پیشانى را به طرف پاک آن بگذارد اشکال ندارد. (رساله مراجع م 1065)
خداوند متعال توفیق عمل به واجبات را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(فقه الرضا ص 268)

سلام علیکم‌.بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: اِعْلَمْ أَنَّه مَنِ اسْتَدانَ دَیْنا وَ نَوى قَضاءَهُ، فَهُوَ فى أَمانِ اللّه‌حَتّى یَقْضیَهُ، فَإنْ لَمْ یَنْوِ قَضاءَهُ فَهُوَ سارِقٌ؛

کسى که قرض بگیرد در صورتى که تصمیم داشته باشد آن را پس دهد در امان خداست تا آن را اداء کند ولى اگر تصمیم نداشته باشد آن را به صاحبش برگرداند، دزد محسوب مى شود.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در روایات معصومین علیهم السلام بدهکار بودن و قرض گرفتن ناپسند شمرده شده و مذمت شده مگر در موارد خاص و اضطرار؛ حتی در برخی روایات آمده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر جنازه فردی که بدهکار بود نماز نمی خوانندو در روایتی نقل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‏ فرمایند:
إِیَّاکُمْ‏ وَ الدَّیْنَ‏ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَار؛ بپرهیزید از قرض گرفتن، زیرا قرض گرفتن، غصه شب و ذلّت روز است. مومن می بایست عزت خود را حفظ کند و قناعت کردن و درخواست نکردن از دیگران باعث عزت می شود و خود این حالت باعث جلب رضای خدا و وسعت رزق است.
چند نکته در مورد اداء دین و بدهی:
1. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
2.‌اگر بدهکار مال و اموالی ندارد یا اگر مالی هم دارد منحصر به خانه‏اى است که در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى که از لوازم ضروری زندگی است و ‌به ‌آنها احتیاج دارد، حرام است که طلبکار طلب خود را از او‌مطالبه نماید بلکه باید به بدهکار مهلت دهد و نمى‌تواند او را مجبور کند که‏ چیزهاى‌که از ضروریات زندگی است را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود در صورت توان ‌تلاش کند و از طریق کسب‌و‌کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
3.کسى که دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیدا کند به نظر اکثر فقها باید (فتوی یا احتیاط) با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد، و شرط نیست در فقیر که سید نباشد. (فاضل، اراکی، گلپایگانی،صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد. ( مساله٢٢٧٦رساله مراجع مساله٢٢٧٧)(رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مجموعه ورام ج1 ، ص90 -بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 68، ص 394)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام على علیه ‏السلام که می فرمایند: حُسْنُ الْخُلْقِ فى ثَلاثٍ: اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ وَ طَـلَبُ الْحَلالِ وَ التَّـوَسُّعُ عَلَى الْعِیالِ؛

اخلاق و رفتار خوب در سه چیز است: دورى کردن از حرام، طلب حلال و فراهم آوردن آسایش و رفاه براى خانواده.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نفقه:
1.در احکام اسلامی برخی از افراد واجب النقه انسان معرفی شده است یعنی تامین خرجی و نفقه آنها بر انسان واجب است و مقصود از نفقه تامین خوراک, پوشاک, و مسکن و دیگر ما یحتاج معمول زندگی، است.
2.افراد واجب النفقه عبارت است:1- همسر دائمی انسان. 2- پدر و مادر. 3- فرزندان. (تحریر ج4 نکاح مسأله1 نفقه نزدیکان- جامع المسائل ج2 س1319)
3.پدر و مادر و فرزندان زمانی واجب النفقه هستند که فقیر باشند برخلاف همسر که چه فقیر باشد و چه غنی، خرجیش بر انسان واجب است، و اگر مرد نفقه همسرش را ندهد مدیون است.
نکته مهم این که: پرداخت کفارات، رد مظالم، فطریه و زکات اگر بابت نفقه باشد به واجب النفقه صحیح نیست، اما به دیگر ارحام مثل خواهر و برادر و ... دادنش اشکال ندارد. (مراجع م 1948- بهجت ج2 ص 3763 س 2906 و س 3359 و ج3 س 3777- مکارم ج1 ص 95- جامع المسائل ج2 س 1319)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره احزاب آیه‌59)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ‏ عَلَیهِنَّمِن جَلَابِیبِهِنّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا‌یُؤذَینَ.

ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فردمسلمان:
1. پوشش مناسب رعایت حریم دیگران و باعث آرامش روانی و تحریک نکردن هیجانات و غرایض دیگران است؛ حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی است که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد‌، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرت‌های نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده می‌شود لذا هم مردان و هم زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان ‌مراقب حجاب دختران ‌و همسرانشان باشد ‌و ‌عموم مردم هم ‌نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2.لباس از عوامل فرهنگ‌ساز است لذا نباید کیفیت پوشش لباس ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
3.رعایت پوشش شرعی در برابر هر نامحرمی‏، واجب است فرقی بین فامیل و همکار و دکتر و بیگانه ندارد و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا مجالس جشن میلاد اهل بیت علیهم السلام نمی‌باشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف‌العقول ص 177)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت امام حسین علیه السلام که می‌فرمایند: مَ نْ حَاوَلَ امْرَأً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما‌یَحْذَرُ.‌

هر شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست می دهد و از آنچه می ترسد به سراغش می‌آید.

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نگاه و پوشش:
1.رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی‌ میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا مجالس عزاداری نمی باشد.
2.‌نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان‌، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن‌، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهای شان تا مچ نیز، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است.
3.نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است هر چند مرد بخاطر عزاداری همه بدنش پوشیده نباشد باشد مگر به جاهایی از بدن که معمولاً مردها نمی ‏پوشانند مثل سر و دستها و قدم پاها که نگاه کردن زن به این جاها اگر بدون شهوت و ترس افتادن در گناه باشد، اشکال‌ندارد.
4.‌نگاه کردن به عکس و فیلم‌های مستهجن و مبتذل‌مطلقا حرام است هر چند به قصد لذت نباشد.‌(امام ،تبریزی ،فاضل ،وحید، سیستانی: فیلم مبتذل در صورتی که قصد لذت نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است) (مکارم‌استفتائات‌ج‌2‌م‌1048،‏رساله جامع ج 2 م 1441 اجوبه الاستفتائات رهبری س 1314و 1313)
خداوند متعال ‏توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی / ج‏5 / 125)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت است که فرمودند: إِنَ الْحَرَامَ لَا‌یَنْمِی وَ إِنْ نَمَى لَا یُبَارَکُ لَهُ فِیهِ.‌

مال حرام رشد نمی کند و اگر هم در ظاهر زیاد شود برکت ندارد.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خرید و فروش و نگهداری برخی کالاها باطل و حرام است:
1.خرید و فروش و نگه داری چیزی که استفاده معمولی آن در حرام است؛ مثل وسایل قمار، کتب و مجلات وسی دی های منحرف کننده و ضد اخلاق. وسائل مختص موسیقی حرام، صلیب، انگشتر طلای مردانه، مواد مخدر. (اجوبه الاستفتاآت سوال447؛ آیه الله سیستانی، رساله جامع سوال135؛ استفتاآت امام، ج2ص8س13و14؛)
2.خرید و فروش و نگه‌داری وسایلی که ترس این باشد که خود، خانواده یا دیگران از آن استفاده حرام کنند؛ مثل ماهواره البته ماهواره اگر مطمئن به استفاده غیر‌حرام باشد باز هم استفاده‌اش در کشورمان جایز نمی باشد چرا که استفاده از ماهواره منع قانونی‌دارد. (اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛ مسائل‌جدید‌ج1‌ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
3.خرید و فروش وسایلی که مشترک میان استفاده حلال و حرام است مانند گوشی های موبایل فقط در صورتی استفاده از آن جایز است که در راه حلال استفاده شود. (تحریر الوسیله، مکاسب محرمه م15)
خداوند متعال توفیق ترک حرام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون اخبار الرضا(ع) /ج2/ص44)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایتی نقل شده که فرمودند: َلَا یَسْتَحِی الَّذِی لَا یَعْلَمُ أَنْ یَتَعَلَّمَ.‌

کسی که علم ندارد، نباید از یادگیری شرم کند.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

غسل کردن علاوه بر آثار جسمانی، نوعی عبادت و پرستش خداست که اثرات مثبت روحی و روانی بر فرد می گذارد همچنین غسل کردن به دست آوردن طهارت باطنی است که بدون آن انسان نمی تواند خطوط قرآن کریم را لمس کند. در روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده است که در پاسخ فردی علّت غسل را نظافت و تطهیر نفس از آلودگى آن و پاک نمودن بدن از قذارت و خباثت بیان نمودند.
چند نکته درباره احکام غسل:
1- غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت وچه مستحب باشد مانند غسل جمعه به دو قسم می شود انجام داد: ترتیبی و ارتماسی .(م360)
2- درغسل ترتیبی به نیت غسل مثلا غسل جنابت اول سروگردن بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را شستشو می دهد.(فتوی یا احتیاط واجب= مشهور و بنظر بعضی بعد از سروگردن بدن را بشوید: خوئی، تبریزی،سیستانی،زنجانی مکارم: ترتیب را مستحب می دانند)(م362)
3. بنظر اکثر مراجع: اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل میکند انجام دهد مثلا ادرار کند، غسل باطل نمى‏شود ولی برای نماز باید وضو بگیرد (بنظر اکثر مراجع ، مخالف: خوئی،بهجت:فتوی، تبریزی: احتیاط واجب،)
4- در غسل باید موهاى کوتاهى را که جزء‌بدن حساب مى‏شود مانند موهای دست را، بشوید و بنظر اکثر مراجع شستن موهاى بلند لازم نمى ‏باشد بلکه اگر آب را طوری بپوست بدن برساند که موهای بلند تر نشود غسل صحیح است. (مخالف :امام خمینی، نوری، فاضل، مقام معظم رهبری و مکارم:احتیاطواجب) (رساله مراجع مساله 379و385و386)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره حج، آیه 41)

سلام علیکم‏. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید در مورد مومنین می‌فرماید: الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ‌أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر….

همان کسانی که هر‌گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام دو نکته درباره امر به معروف خدمتتان‌ عرض‌می کنم:
1.واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله: الف)شناخت صحیح معروف و منکر. ب)احتمال تاثیر در مخاطب. ج)تصمیم مخاطب بر تکرار عمل. د)نداشتن مفسده و ضرر جانی ،‌عرضی و مالی قابل توجه.
2.یکی از شرایط تصمیم مخاطب بر تکرار عمل است لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را‌داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهی‌ از منکر واجب است ولی چنانچه شخص خلافکار نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمی‌خواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. لذا اگر فردی در گذشته گناه بزرگ شرابخوری مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره حج، آیه 41)

سلام علیکم‏. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید در مورد مومنین می‌فرماید: الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ‌أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر….

همان کسانی که هر‌گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام دو نکته درباره امر به معروف خدمتتان‌ عرض‌می کنم:
1.واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله: الف)شناخت صحیح معروف و منکر. ب)احتمال تاثیر در مخاطب. ج)تصمیم مخاطب بر تکرار عمل. د)نداشتن مفسده و ضرر جانی ،‌عرضی و مالی قابل توجه.
2.یکی از شرایط تصمیم مخاطب بر تکرار عمل است لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را‌داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهی‌ از منکر واجب است ولی چنانچه شخص خلافکار نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمی‌خواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. لذا اگر فردی در گذشته گناه بزرگ شرابخوری مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار،‌ج‌104،‌ص‌27جامع احادیث‌الشیعه للبروجردی‌ج30‌ص 142 و رساله آموزشی مقام معظم رهبری ج 2 ص 50)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إیَّاکُم وَ‌الرِّشْوَة فَإنَّهَا مَحْضُ الکُفْرِ‌وَ لَا یَشُمُّ صَاحِبُ الرِّشْوَةِ رِیحَ الْجَنَّةِ‌.

از دریافت و‌ پرداخت رشوه‌ بپرهیزید‌ که‌ این ‌نافرمانی خداوند ‌‌است‌ و کسی که گرفتار رشوه شود‌ بوی بهشت به‌ مشامش نمی‌رسد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره رشوه:
1.یکی از گناهان بزرگ رشوه است و تغییر دادن نام رشوه به اسم هدیه یا بخشش یا شیرینی سبب حلال شدن رشوه نمی‌شود و کسی که رشوه را گرفته واجب است ‌به‌ پرداخت کننده رشوه برگرداند. (مقام‌معظم‌رهبری ،س‌1246‌‌سیستانی ،رساله جامع‌ج 1‌م 2761)
2.رشوه دارای شکلهای مختلفی است:
1.رشوه‌خواری در قضاوت. یعنی انسان به قاضی چیزی بدهد که به نفع رشوه دهنده حکم کند.
2.رشوه‌دادن برای انجام کار حرامی مانند خیانت در‌ امانت یا از بین بردن حق دیگری باشد ‌مثلا به کسی رشوه بدهند تا با شهادت دروغ دادن حق کسی را ضایع کند.
3.رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه نیز حرام است مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که و ظیفه‌اش می‌باشد پول دریافت نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمی‌باشد.
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه‌ج‌4‌،‌ص‌8 ،‌ح‌4968‌- امالى (صدوق) ص‌425‌،‌ح‌1)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ‌جَلَّ لَعَنَ آکِلَ الرِّبَا وَ مُؤْکِلَهُ وَ کَاتِبَهُ وَ شَاهِدَیْهِ.

خداى عز‌و‌جل ربا خوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

ربا یکی از گناهان کبیره است. ربا و درآمد حرام در زندگی و فرزندان انسان اثر می گذارد و انسان را از راه حق دور می کند. ربا شرایطی دارد و اینگونه نیست که هر مراوده مالی ربا باشد بلکه در دین مبین اسلام راه ها و قرار داده های متعددی برای کسب درآمد حلال وجود دارد. یک نکته مهم این است که انسان در کارهای خودش باید دقت کامل داشته باشد و بعد از شناخت حکم خدا اقدام به کارهای مالی و قرار داد نماید. اما نسبت که کارهای دیگران تا وقتی از جزئیات کارهایشان خبر ندارد باید حمل بر صحت و درستی و حلال بودن مالشان داشته باشد.
چند نکته درباره احکام ربا:
1.‌ربا انواع و اقسامی دارد و همه آن اقسام حرام و گناه است.
2.‌ربای قرضی یعنی قرض دادن مشروط‌ به سود، حرام و گناه کبیره است حتی اگر معین نکند چه ‌مقدار سود بدهد و بگوید هر چه دوست داری بده باز هم رباست؛ و فرق ندارد سود، پول باشد یا انجام کاری مثل اینکه به خیاط بگوید قرض می‌دهم به شرط اینکه پیراهن مرا رایگان بدوزی. (استفتائات بهجت ج3 سوال 4381؛ مراجع م2283؛ اجوبه الاستفتاآت سوال 1630)
3. در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست، یک: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست اما بین مادر و فرزند یا بین خواهر و برادر جایز نیست؛ دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر. (مخالفین: زنجانی (: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنا‌بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد)؛ خوئی و تبریزی (: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت مشهور ربا جایز است مخالف: وحید. مسأله مراجع 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
خداوند متعال محبت دنیا را از دل همه مومنین ‌بیرون بفرماید به برکت صلوات متعال بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره انسان آیه 7)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً.

ابرار و نیکان به نذر خود وفا مى‏ کنند و از روزى که عذابش گسترده است مى ‏ترسند.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام نذر:
1. نذر زمانی بر انسان واجب می باشد که شرائطش را داشته باشد یکی از شرائطش خواندن صیغه نذر است ؛ لذا اگر کسی صیغه نذر را بر زبان جاری نکرده و فقط از دل گذرانده یا اصلا صیغه نذر را نمی دانسته عمل به ان نذر بر انسان واجب نمی باشد.
2. اگر کسی نذر کند که کاری انجام دهد مثلا روزه بگیرد ولى وقت و مقدار آن را معین نکند چنانچه یک روز روزه بگیرد کافى است. یا اگر نذر کند نماز بخواند و مقدار و خصوصیات آن را معین نکند، اگر یک نماز دو رکعتى بخواند کفایت مى‌کند یا اگر نذر کند صدقه بدهد و جنس و مقدار آن را معین نکند، اگر چیزى بدهد که بگویند صدقه داده، به نذر عمل کرده است و اگر نذر کند کارى براى خداوند متعال بجا آورد، در صورتى که یک نماز بخواند یا یک روز روزه بگیرد، یا چیزى صدقه بدهد، نذر خود را انجام داده است‌. (توضیح المسائل مراجع مساله 2652 و 2641)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code