گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت استکه میفرمایند:
مَنْ أَحَبَّ اَلْمَکَارِمَ اِجْتَنَبَ اَلْمَحَارِمَ.
هرکه بزرگواریها را دوست دارد(و میخواهد بدانها رسد) ازمحرمات اجتناب ورزد.. (الإرشاد فی معرفة حجج الله علىالعباد؛ ج 1؛ ص 299)
توضیحات
چندنکته کوتاه درباره محرمیت :
1-یکی از راههایی که سبب محرمیت ازدواج است بنابر این اگر خانمی با مردی ازدواج کند پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر چه از طرف پدر و چه از طرف مادری با عروس خانم محرم هستند و همچنین به صرف عقد این خانم با این مرد، با تمامی فرزندان و نوه ها و نبیره گان و هر چند سلسله ادامه پیدا کندمحرم است هرچنداین خانم ازاین مردبچه ای هم نداشته باشد و محرمیت اینها،محرمیت ابدی است لذااگرزن و شوهر از همدیگر جدا شود یا شوهر فوت کند باز هم پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر و فرزندان شوهر محرم هستند.
2-اگراقایی باخانمی ازدواج کند با مادر خانم و مادر بزرگ های خانم چه از طرف پدری ومادری محرم می شود و این محرمیت، محرمیت ابدی است لذا اگر مرد از خانم طلاق بگیرد یا همسرش فوت کند باز هم با مادر خانمش محرم است.
3-با عقد ازدواج عمه و خاله خانم و خواهر خانم با شوهر محرم نمی شود همچنانکه دایی و عمو و بردار شوهر با خانم محرم نمی شوند.
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید: «فلله العزة جمیعا:
«پس همه عزتها از آن خداوند است . (آیه 10 فاطر)
توضیحات
«عزت» در مفهوم واصطلاح یعنی اینکه انسان مغلوب نشود و در برابر مستکبران ظلم پذیر نباشد.
در روایات عواملی ذکر شده است که موجب عزت میشود که به برخی اشاره می کنیم:
1-بندگی خدا: امام علی(ع) فرمود: هرگاه جویای عزت شدی،آن را با اطاعت[و پیروی از خدا]بجوی ( غررالحکم، شماره 4056) وفرمود: هر کس می خواهدعزیزترین مردم باشد،بایدتقوای الهی داشته باشد(بحار، ج 70، ص 285)
2-ولایتمداری: امام سجاد علیه السلام فرمود: پیروی از صاحبان امر [ائمه اطهار علیهم السلام] تمام عزت است(میزان الحکمه؛ج3، ص1958)
3- جهاد: امام علی(ع) فرمود: خداوند جهاد را برای عزت یافتن اسلام واجب کرده است(نهج البلاغه دشتی، ص 682)
4- قناعت: امام علی(ع) فرمود: قانع باش تا عزیزشوی . (بحار، ج 78، ص 53)
5-چشم پوشی از دنیا : امام علی(ع) فرمود:هر کس از موهبتها [و لذتها] ی دنیا چشم بپوشد، عزیز می شود(غررالحکم، 9148)
-خداوند همه ما را با بندگی خودش عزیز بگرداند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت شهادتامام سجاد علیه السلام از امام رضاعلیه السلام به « ریان بن شبیب » فرمود:
إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَکُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا.
اگر دوست داری که همراه ما در درجات والاى بهشت باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش. (وسائل الشیعة ج : 13 ص: 503)
توضیحات
دو نکته درباره عزاداری:
1- یکی از سفارشات دین تعظیم شعائر و بزرگ شمردن نمادهای دینی است و از مصادیق تعظیم شعائر، شرکت در عزاداری معصومین علیهم السلام میباشد و شایسته است مومنین در ایام سوگواری معصومین علیهم السلام آداب عزاداری را رعایت نمایند.
2-در ایام عزاداری رعایت برخی از امور مانند پوشیدن لباس مشکی یا حالت حزنداشتنمستحب و پسندیده است و برخی از مسائل مانند شرکتنکردندر مجالسگناه، آرایش نکردن درمقابل نامحرم، استفاده نکردن از سی دی های مبتذل و موسیقی های لهو ولعب؛و دیگر محرمات الهی که مومنیندراینایام ترک می کنند اختصاص به ایام عزا ندارد بلکه باید درتمامی ایام رعایت شود و احترام گذاشتن به دستورات الهی اختصاص به ایام عزاداری ندارد.البته بدیهی است که انجام گناه در ایام عزاداری به جهت بی احترامی به ایام عزدارای گناهش شدیدتر و زشت تر خواهد بود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت شهادت امام سجاد (ع)
عصر عاشورا، پرچم خونین عاشورا به دست امام سجاد علیه السّلام افتاد و امام مبارزات خود را در ابعاد گستردهای آغاز نمود و از هر فرصتی در این راستا استفاده کرد که مهمترین آنها عبارتند از:
توضیحات
1- خطبههای آتشین: امام علیه السّلام برای روشنگری مردم و تبیین معارف عاشورایی و پردهبرداری از چهرة منفور بنیامیه خطبههایی در کوفه و شام ایراد فرمودند و اذهان مردم مدینه را نسبت به بنیامیه آگاه کردند و این زمینهای شد که بسیاری از قیامها بر علیه امویان در مدینه شکل بگیرد.
2. - تبیین معارف اهل بیت و مبارزه در قالب دعا: امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ در محیطی که ارعاب و اختناق حاکم بود مباحث سیاسی و اصول اعتقادی را در قالب دعا بیان میفرمود که مهمترین آنها مسئلة امامت و رهبری حقیقی جامعة اسلامی و غصب و تصاحب آن توسط حکّام جور بود
3- زنده نگه داشتن یاد و خاطرة عاشورا: واقعة عاشورا در افکار عمومی برای حکومت اموی بسیار گران تمام شد و مشروعیت آن را زیر سؤال بود، امّا برای اینکه این فاجعة عظیم فراموش نشود امام با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطرة آنان مبارزة منفی را به صورت گریه ادامه داد.
4- تربیت شاگردان: امام ،شاگردان و اصحاب خاصّی تربیت کرد که هر یک از آنها حافظ دستاوردهای مکتب عاشورا و امامت بودند.
خداوند توفیق عمل به دستورات اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علیه السلام در روایتی فرمودند:
أصـْلِـحِ الْمُسى ءَ بِحُسْنِ فِعـالِکَ وَ دُلَّ عَلَى الْخَیْرِ بِجَمیل مَقالِکَ.
آدم بدکار را به وسیله کارِنیک خود اصـلاح کن، وباسخن زیبایت دیگران را به کارخیر رهنمون باش. [غررالحکم موضوعى، ج 1، ص 99]
توضیحات
دو نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر یادآوری می شود:
1- یکی از مهمترین نکات نسبت به امر به معروف انتخاب شیوه و روش امر به معروف است که امر به معروف و ناهی از منکر باید شیوه ای را انتخاب کند تا اثر گذار باشد.
2- در امر به معروف زبانی و عملی و رفتاری باید بر اساس روایت پیامبر اکرم (ص) که فرمود: اَلمُؤمِنُ مِرءاةُ المُومِنِ همچون آئینه عمل کرد که اولاً خوبی و بدی را با هم نشان می دهد ثانیاً روبرو و از روی صفا و نه انتقام جویی عیب را بی صدا و جنجال نشان می دهد ثالثاً در نشان دادن واقعیت ها فرقی بین افراد صاحب مقام و موقعیت و غیر آنها نمی گذارد و رابعاً در مخاطب انگیزه اصلاح ایجاد می کند نه عکس العمل و شکستن آینه .
خداوند توفیق عمل صحیح به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند درقرآن یکی از ویژگیهای برجسته پیامبران را یاد مرگ میداند و میفرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»
«ما آنها را با خلوص ویژهای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص)
توضیحات
در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1- مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹)
2- موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱)
3-کاهش دوستی دنیا: پیامبر:« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد».
4-رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی: کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹)
چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد».
خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر گرامی اسلام روایت شده که می فرمایند :
اِنَّما مَثَلُ اَهْلِ بَیْتى فیکُمْ کَمَثَل سَفینَةِ نوحٍ علیه السلام مَنْ (رَکِبَهَا) دَخَلَها نَجا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها غَرِقَ؛
مَثَلِ اهل بیت من، همانند کشتى نوح است که هر کس سوار آن شد، نجات یافت و هرکس رهایش کرد، غرق گردید.(امالی ( طوسی ) ص 349)
توضیحات
چند نکته کوتاه در مورد احکام حرم:
1- بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد.و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند.
2.خانم که عذر شرعی دارد یا فردی که حالت جنابت دارد می توانندبه صحنها و رواقهای حرم مشرف شوند اما توقف زیر گنبد مطهر و در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن آن حرام است. (مشهور: توقف حرام است؛ زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، صافی و بهجت (بنابر احتیاط): ورود حراماست) اما حرم امام زاده ها اگرمسجد نداشته باشد این حکم را ندارد. (توضیح المسائل مراجع مساله 355)
تعجیل در فرجامام زمان علیه السلام سلامتیمراجععظامخاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
ثَلَاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ فَهُوَ مُنَافِق : ْ إِذَا حَدَّثَ کَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَ إِذَا اؤْتُمِنَ خَان؛
نشان منافق سه چیزاست:1-سخن به دروغ بگوید 2-از وعده تخلف کند .3 - در امانت خیانت نماید( تحف العقول، ص316)
توضیحات
نفاق، ادعای خوب بودن و درستکاری از طرف انسانهای نادرست و نابکار است. در قرآن و روایات نشانه هایی برای منافق شمرده شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1-دروغ گفتن: خداوند درسوره منافقون می فرماید:«خداوند گواهی می دهد که منافقان در گفتار خود دروغگو هستند».(آیه 1 منافقون) یعنی در صحبت کردن چیزهایی را به زبان می آورند که خودشان اعتقادی به آن سخنان ندارند و در دل خود میدانند که در حال دروغ و فریبکاری هستند. منافق اگر پیمانی با کسی ببندد یا قولی بدهد، در قول و پیمانِ خود دروغگو بوده و پیمان خود را خواهد شکست. او همچنین در قول خود نیرنگ باز نیز می باشد.
2-فراموش کردن خدا و امید به غیر خدا: خداوند درسوره توبه درباره منافقین می فرماید:« خدا را فراموش کرده اند و خدا هم ایشان را فراموش کرده است(آیه 67 توبه) یعنی در زندگی بجای دنبال خدا رفتن، دنبال حل مشکلات از جانب غیر خدا و کدخدایان است و نتیجه اش این است که خدا نیز او را رها می کند و مشکلاتش چندبرابر میشود.
3-فسادطلبی بنام اصلاح طلبی: خداوند در قرآن می فرماید: “وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ؛ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لَّا یَشْعُرُونَ”(آیه 11و12 بقره): هنگامی که به آنها گفته شود: در زمین فساد و تباهی نکنید. گویند: همانا ما اصلاحگر هستیم. هان! ایشان بدون شک فسادکنندگان و تباهی پیشگانند و لیکن (به سبب غرور و فریب خوردگی خود به فسادشان) پی نمی برند».
خداوند ما را ازشر نفاقهای درونی حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که:
مَنْ لَمْ یَسْتَحِ مِنْ طَلَبِ الْمَعَاشِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُه.
و هر که از کسب معاش شرم نکند(و تکبر و خود پسندى مانع از کار و کوشش او نگردد) تحصیل روزیش آسان مىشود و عیالش در نعمت قرار مىگیرند. ( من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص: 410)
توضیحات
دونکته کوتاه در باره تولید کنندگان و تعمیر کنندگان وسایل:
1- اگر افرادی مانند خیاط یا تعمیر کار یا صنعتگر چنانچه چیزی را بگیرند که بسازند یا تعمیر کنند در صورتی که جنس و یا وسیله را در ضمن کار ضایع کنند ویا از بین ببرند ضامن می باشند و باید خسارت را جبران نمایندهر چند در انجام کار کوتاهی نکرده باشند بنابراین چنانچه خیاط پارچه ای را بگیرد که لباس بدوزد چنانچه پارچه را خراب کند یا ناقص بدوزد، یا لباس را با اطو بسوزاند، خیاط ضامن است و باید جبران کند.(مشهور:مخالف شبیری زنجانی:اگر بر طبق قواعد آن صنعت، که شناخته شده است، رفتار نکند ضامن است) (توضیح المسائل مراجع م 2200)
2. اگر کسی اجیر شده و قرارداد بسته که در روز معینی کاری را انجام دهد و در آن روز برای انجام کار حاضر شود اما صاحب کار، طفره برود و کارگر در آن روز بیکار بماند، باید اجرت او را بدهد.مثلا اگر بنایی را برای ساختن خانه ای در روز معینی اجیر کند و بنا در آن روز اماده کار باشد ولی صاحب کار ، مصالح را آماده نکند و بنا بیکار بماند، صاحب کار باید اجرت بنا را بدهد.(توضیح المسائل مراجع م 2197)
خداوند توفیق انجام کار صحیح و خدمت به بندگان را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند درقرآن نتیجه صبر را نترسیدن و رسیدن به بهشت معرفی میکند و می فرماید:
إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ:
به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل میشوند که «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده(آیه 30 فصلت)
توضیحات
در روایتی از پیامبر(ص) صبر بر سه گونه تقسیم شده است:1- صبر بر مصیبت ؛2- صبر بر طاعت؛ 3-صبر بر معصیت.( کافی، ج 2، ص 91)
منظور از«صبر بر اطاعت»،ایستادگى در برابر مشکلات اطاعت فرمان خداست: اطاعت فرمان الهى در نماز و روزه و حج و جهاد و اداى واجبات مالى،همانند خمس وزکات و هم چنین صبر و شکیبایى در برابر مشکلات اطاعت اوامر استحبابى که دامنهگستردهاى دارد.
منظور از«صبر بر معصیت»،ایستادگى در برابر شعلههاى سرکش شهوات وهیجانهاى برخاسته از هوا و هوس است که اگر چنین نباشد،طوفان شهوات و هوسها تمام ایمان و تقوا و پاکى و صدق و صفا و...را از بین مىبرد.
و منظور از«صبر بر مصیبت»،آن است که انسان در طول زندگى،در برابر حوادثدردناکى، مانند از دست دادن عزیزان، خسارتهاى عظیم مالى،به خطر افتادن آبرو وحیثیت اجتماعى، گرفتارى در چنگال بیمارىهاى صعب العلاج و مسولین ظالم و گاه همسران فاسد و...صبر و شکیبایى را ازدست ندهد.
خداوند صبر در برابر مشکلات و گناهان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.امام صادق در روایتی می فرمایند:
أَحَبُ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِیَ آخِرُ وَصَایَا الْأَنْبِیَاءِ.
نماز محبوب ترین اعمال نزد خداوند متعال و آخرین وصیت پیامبران است.الکافی (ط - الإسلامیة)، ج3، ص: 264
توضیحات
چند نکته درباره احکام نماز قضا:
1-اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و قضا نماید و انجام نماز قضا گرچه فوری نیست اما نباید در انجام آن سهل انگاری شود.رساله مراجع مساله 1370و1372،
2-نماز قضا را در هر ساعتی از شبانه روز می توان خواند و همچنین می توان نماز قضایی را که در وطن قضا شده، در مسافرت به طور کامل قضا کند..عروة الوثقی صلاة القضاء مساله10،
3.رعایت ترتیب بین نمازهای قضا شرط نیست مگر ظهر و عصر یا مغرب و عشاییکه از یک روز قضا شده است (فاضل، بهجت:اگر علم به ترتیب دارد رعایت ترتیب لازم است). (رساله مراجع مساله1375)
خداوند متعال توفیق خواندن نماز اول وقت و به جماعت را به همه ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
لا یقبل اللَّه تعالی عملا فیه مثقال ذرة من ریاء :
خداوند عملی را که در آن ذرهای ریا باشد نمیپذیرد(معراج السعاده، ص ۴۷۳)
توضیحات
در آیات و روایات اثرات منفی فراوانی برای ریا ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1-شرک به خدا: امام صادق(ع) فرمود:هرگونه ریایی شرک است، هر کس برای مردم کار کند پاداشش به عهدۀ مردم است و هر کس برای خدا کار کند ثوابش بر خداست(کافی، ج ۲ ،ص ۲۹۳)
2-بطلان عمل: امام صادق علیه السلام فرمود: تمام کارهای نیک مورد قبول خدا است جز عملی که از روی ریا باشد. (بحار، ج75، ص281)
3-بدترین عذاب جهنم: پیامبر (ص) فرمود : دوزخ و دوزخیان از دست ریاکاران فریاد بر مى آورند .عرض شد : اى رسول خدا! دوزخ دیگر چرا فریاد برمى آورد؟!فرمود : از گرماى آتشى که [ ریاکاران ] با آن عذاب مى شوند .(مستدرک الوسائل ،ج1، ص107-109)
4-ریا، موجب همدمی با شیطان: خداوند می فرماید: کسانی هستند که احوال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق میکنند و ایمان به خدا و قیامت ندارند (چرا که شیطان، رفیق و همنشین آنهاست) و کسی که شیطان قرین او باشد، بد همنشین و قرینی است (آیه 38 نساء)
خداوند اخلاص در عمل را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی امام صادق علیه السلام می فرماید :
مَنْ حَلَفَ عَلَى یَمِینٍ وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّهُ کَاذِبٌ فَقَدْ بَارَزَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل
هرکس قسم بخورد وبداند که دروغ می گوید، به جنگ خدا رفته است. الکافی (ط-الإسلامیة) ج 7؛ ص 435
توضیحات
دونکته کوتاه درباره قسم:
1- اگر انسان برای اثبات یا نفی چیزی قسم بخورد، مثل اینکه به خدا قسم این جنس کیفیتش درجه یک است و مانند اینها، چنانچه قسم دروغ باشد، از گناهان بزرگ بشمار می رود و اگر هم راست باشد، چنین قسمی مکروه است.
2- اگرانسان از روی قصد به نام خداوند متعال یا صفات مخصوص خدای متعال قسم بخورد کاری را که برایش ممکن است و از جهت شرعی یا دنیایی پسندیده است انجام دهد یا کار حرام و ناپسندی را ترک کند، باید به این قسم عمل کند مانند اینکه بگوید: بخدا قسم میخورم هر روز یک صفحه قرآن بخوانم یا قسم بخورد که کشیدن سیگار را ترک کند.در این صورت عمل به قسم واجب است و ترک عمدی آن موجب کفاره است.اما اگر در همین صورت به قرآن یا یکی از ائمه قسم بخورد که کاری را انجام دهد، عمل به چنین قسمی واجب نیست.(توضیح المسائل مراجع م 2670 و 2671)
خداوند متعال توفیق انجام وظیفه به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
«لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى کَالَّذِی یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ»( آیه 264 بقره)
صدقات خود را با منّت گذاشتن و اذیت باطل نکنید. مثل آن کس که مال خویش براى تظاهر به مردم خرج می کند که عمل چنین شخصی باطل است.
توضیحات
ریا به معنای تظاهر و ظاهرسازی است.( فرهنگ فارسی معین، ج۲، ص۱۷۰۰) ودر اصطلاح به معنای این است که انسان کار خوبی انجام دهد و قصدش تظاهر و نشان دادن آن به مردم باشد نه برای خدا.
از نظر پیامبر اکرم(ص) چهار نشانە اصلی ریا کار به شرح زیر است:
1- در حضور دیگران خود را بر اطاعت خدا حریص نشان می دهد. 2- در تنهایی، سستی و تنبلی می ورزد.
3-در هرکاری شیفته ستایش است
4- در ظاهر سازی می کوشد( تحف العقول،ص22)
خداوند اخلاص در عمل را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند:
ثَلَاثٌ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لِأَحَدٍ مِنَ النَّاسِ فِیهِنَّ رُخْصَةً بِرُّ الْوَالِدَیْنِ بَرَّیْنِ کَانَا أَوْ فَاجِرَیْنِ وَ وَفَاءٌ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ.
عنبسة بن مصعب گوید شنیدم امام هفتم مىفرمود در سه چیز خدا بهیچ کس رخصت نداده، احسان به پدر و مادر خوب باشند یا بد وفاى بعهد براى خوب و بد،رد امانت بخوب و بد (خصال ص 128)
توضیحات
چند نکته درباره امانت:
۱.اگر انسان مال کسی را به عنوان امانت و نگهداری قبول کرده است از آن مال نمی تواند استفاده کند مگر اینکه از صاحبش اجازه بگیرد.
۲. کسى که امانت را قبول مىکند، اگر براىآن،جاى مناسبى ندارد، باید جاى مناسب تهیه نماید. و طورى آن را نگهدارى کند که مردم نگویند در امانت خیانت کرده و در نگهدارى آن کوتاهى نموده است و اگر در جایى که مناسب نیست بگذارد و تلف شود باید عوض آن را بدهد.(رساله مراجع م 2334(
۳.اگر امانت دهنده و صاحب مال فوت کند، امانت دار باید مال را به وارث او برساند، یا به وارث او خبر دهد، و چنانچه مال را به وارث او ندهد و از خبر دادن هم کوتاهى کند و مال تلف شود علاوه بر اینکه گهنکار است، ضامن است.(رساله مراجع م 2339)
خداوند توفیق حفظ و نگهداری صحیحِ امانتهای الهی را به ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در مورد وعده های شیطان می فرماید: «یَعِدُهُمْ وَ یُمَنِّیهِمْ یَعِدُهُمْ وَ یُمَنِّیهِمْ وَ مَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلاَّ غُرُوراً»
ایشان راوعده می دهد و به آرزوهای طولانی و پوچ می خواند که وعده های شیطان همگی پوچ و فریبنده است(آیه 120 نساء)
توضیحات
شیطان برای گمراهی مردم از راههای مختلف استفاده میکند که به برخی اشاره می کنیم:
1-وسوسه: (یوسوس فی صدور الناس): مثلا در فرزندان آدم القا میکند که به جمعآوری پول و ثروت بپردازد، چرا که این مال و ثروت است که موجب رفاه و آسایش انسان میشود و میبینیم که اکثـر انسانها فریب چنین دسیسههایی میخورند و تمام نیروی آنها صرف جمعآوری مال و مقام دنیوی میشود.
2-زیبا جلوه دادن اعمال ناپسند: (فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ) از روشهای کارساز برای شیطان زینت دادن گناهان است. امروزه بسیاری از گناهان، قبح و زشتی خود را از دست دادهاند و ارزشها جابهجا شده است و برهنگی ارزش به شمار میرود و حجاب به عنوان کهنهپرستی و غیرمترقّی معرّفی میشوند.
3-وعده دروغ: (الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْر) مثلا انسان را با وسوسة خود تحریک میکند تا برای اموال دنیا، حریص و بخیل گردد و از انفاق در راه خدا بترسد که مبادا فقیر شود.مثل اینکه دنبال احتکار باشد که مبادا آینده گرانتر شود.
خداوند مارا از وساوس شیطان حفظ بفرمایدبه برکت صلوات برمحمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت استکهمیفرمایند:
مَن تَطَهرَ ثُمَ أوَی إلَی فِراشِهِ باتَ وَ فِراشُهُ کَمَسجدِهِ.
هر کس با طهارت بخوابد، گویا آن شب را تا صبح به عبادت پرداخته است.وسائل ج 1ص 264 کافی جلد 3 ص 468،
توضیحات
چندنکته در مورد احکام وضو :
1. اگر کسی شک کند که وضو گرفته یا نه، باید برای نماز وضو انجام دهد.
2. به نظر اکثر مراجع اگر بعد از نماز شک کند که برای نماز وضو گرفته یا نه،نمازی که خوانده صحیح است و برای نمازهای بعدی باید وضو بگیرد (مخالف: خویی، زنجانی ....اگر احتمال بدهد در حال شروع به نماز متلفت حالش بوده، نماز صحیح است)توضیح المسائل مراجع م 303.
3.اگر بعد از تمامشدن و فراغت از وضو شک کند که وضو راصحیح انجام داده یا نه،وضو صحیح است.عروه الوثقی شرایط وضو م 45
خداوند همه ما را از پاکان قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین
علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که :
توضیحات
اولا:از لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است واز طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت است.
ثانیا:به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛چون پیامبر فرمود: هر کس فریاد استغاثه هر مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست(وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی(ع) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید(نامه47 نهج البلاغه)
ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود.
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام رضا علیه السلام در فوائد پرداخت خمس اینطور میفرمایند:
فَإنَّ إخرَاجَهُ مِفتَاحُ رِزقِکُم وَ تَمحِیصُ ذُنُوبِکُم وَ مَ اتَمهَدُونَ لِأنفُسِکُم یَومَ فَاقَتِکُم.
پرداخت خمس کلید روزی شما و باعث پاک شدن گناهانتان و ذخیرهای برای روز قیامتتان است. (عوالیاللئالی،ج3،127).
توضیحات
دو نکته کوتاه درباره خمس:
1- فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که در بین سال خمسی صرف نیازهای زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سررسید سال خمسی باقی میماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمیکند آنچهباقی مانده پول پسانداز شده و یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
3- یکی از اموالی که به آن خمس تعلق نمی گیرد ارثیه است، اما اگر ورثه بدانند که میت و کسی که مالی را به ارث گذاشته خمس مالش را پرداخت نکرده است، به نظر اکثر مراجع ورثه ابتدا باید خمس مال جدا کنند سپس بقیه اموال را طبق قواعد شرعی تقسیم و مصرف شود .(مخالف:ایت الله سیستانی:اگر اهل خمس نیست و وصیت به خمس هم نکرده بر عهده ورثه چیزی نیست.) (توضیح المسائل مراجع 1755)
خداوند توفیق اداء وظیفه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین
خداوند در قرآن می فرماید: مَنْ یَرْتَدِدْ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَیَمُتْ وَ هُوَ کافِرٌ فَأُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ (بقره،217):
«هر کسى راه ارتداد را پس از ایمان در پیش گیرد و در همان حال بمیرد، اعمال او در دنیا و آخرت باطل میشود و آنان براى همیشه در آتش خواهند بود».
توضیحات
کلمه حبط به معناى باطل شدن عمل، و از تأثیر افتادن آن است.
در قرآن و روایات عواملی به عنوان حبط کننده و از بین برنده اعمال نیک گفته شده است که عرض می کنیم:
1- ریا : پیامبر(ص) فرمود: شخص ریاکار در قیامت به او خطاب مىشود اى گنه کار، اى نیرنگ باز، اى ریاکار، عمل تو گم شد و مزد تو باطل گشت، بنابراین مزد خود رااز کسى طلب کن که براى اوکار مىکردى(بحار،ج 72،ص 303)
2 - کبر و غرور:امام علی(ع) فرمود: عبرت بگیرید به آنچه را که خداوند درباره شیطان انجام داد، زمانى که عمل طولانى و تلاشهاى مستمر او را نابود ساخت و به تحقیق او شش هزار سال خداوند را عبادت کرد... نابودى عمل او به خاطر یک لحظه کبر و غرور بود. (بحار ،ج 63 ،ص 214)
3- نپذیرفتن ولایت امام علی علیه السلام:پیامبر(ص) به امام علی(ع) فرمود: هرکس خدا را بدون ولایت و محبت تو ملاقات کند، عمل او نابود مىشود . (بحار،ج24،ص65)
4- بى صبرى هنگام مصیبت: امام جواد(ع) فرمود: »کسى که ناراحتى و بى تابىاش بر صبر و تحملش غلبه کند، عملش را نابود کرده است»(بحار ، ج 50، ص 103)
5- ترک نماز بدون عذر: پیامبر(ص) فرمود: «کسى که بدون عذر نمازش را ترک کند، عمل خود را از بین برده است(بحار ، ج 79، ص103)
خداوند اعمال ما را به فضل و کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد