بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(تحف‌العقول، ص ٤٨٠)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام جواد(علیه السلام) در روایتی می فرمایند:تَأخیرُ التّوبَةِ إِغترارٌ

.(سهل‌انگاری در توبه) و به تأخیر انداختن آن، یک خُدعه و عمل فریبکارانه است. (تحف‌العقول، ص ٤٨٠)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره توبه‌:
1. یکی از مهمترین واجبات توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند اگر چه قبلا هم توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش نیز گناه است.
2.حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و گناهانی را که انجام داده مثل دروغ، تهمت، غیبت‌، بد‌حجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام‌، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، تصمیم بگیرد که ترک کند.
3.همچنین نسبت به برخی گناهان جبران گذشته واجب است مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند، خمس، زکات و حق الناس که برگردن دارد را پرداخت کند. و در ادای دین صدقه دادن یا انجام کار خیر برای طلبکار هر چند فوت کرده باشد کافی نیست. (عروه اول احکام اموات؛ رساله مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
سند الامام الجواد، ص 247

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت جواد علیه سلام روایت است که می فرمایند: ثَلاثٌ یَبْلُغَنَّ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللهِ تَعالى: کَثْرَةُ الاْسْتِغْفارِ، وَ لینُ الْجانِبِ، وَ کَثْرَةُ الصَّدَقَةِ

سه چیز است که بنده را به رضوان و خشنودی خداوند متعال می‏رساند: 1. زیادی استغفار 2 . نرمخویی 3. صدقه بسیار دادن. سند الامام الجواد، ص 247

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در‌‌باره انفاق و صدقه:
1.در روایات نسبت به صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران سفارش زیادی شده، به خصوص در مورد پدر و مادر و سایر نزدیکان و همسایه ها.
2. پرداخت صدقه مستحبی به سادات به گونه ای که رعایت حرمت سیادت حفظ شود مثلا به صورت هدیه و کادو اشکال‌ندارد. اما آنچه لازم است رعایت شود این است که کسانی که سید نیستند نمی‌توانند زکات مال و فطریه را به سید بدهند. ( تحریر الوسیله, القول فی الصدقه م3؛ منهاج خوئی، وحید ج3)
3.صدقه‌ای که از مال خود انسان بوده و کنار گذاشته یا در قلک یا صندوق شخصی جمع‌‌آوری نموده تا وقتی به فقیر تحویل نداده در اختیار خودش است و می‌تواند عوض کرده و به هر مصرفی می‌خواهد برساند اما بعد از انداختن پول به صندوقهای مربوط به موسسات خیریه یا کمیته امداد امام خمینی ره، احتیاط آن است که به آنها دست نزند و باید آن را به همان مؤسسه و خیریه تحویل دهد‌. ( به نظر اکثر مراجع معظم تقلید) ( تحریر الوسیله، القول فی الصدقه م1و 2؛ منهاج سیستانی ج2 م1605؛ آیت الله مکارم شیرازی، استفتاآت ج3 سوال343، استفتاء خصوصی وحید احتیاط این است که بر ندارد. رهبری: اگر صندوق در اختیار شما باشد مانع ندارد.مکارم: اشکال ندارد، ولی باید باز گرداند. جزوه کاوشی در احکام ص94)

خداوند متعال توفیق انفاق در راهش را به همه ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
بحارالانوار، ج۵، ص۸۱

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت امام جواد علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: سه چیز از کارهاى نیکان است انجام واجبات الهی، ترک و دوری از گناهان، مورد سوم را حضرت می فرمایند: واحْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدّین

مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین. بحارالانوار، ج۵، ص۸۱

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام تیمم:
۱.در برخی موارد وظیفه انسان بجای وضو و غسل، تیمم است؛ مانند اینکه هرگاه وقت به قدری کم است که اگر وضو یا غسل کند تمام یا مقداری از نماز بعد از وقت خوانده می شود یا اینکه آب برای بدن ضرر داشته باشد یا انجام وضو و غسل سختی بسیار زیاد داشته باشد، که وظیفه فرد تیمم است.
۲. تیمم بر سنگ، خاک، ریگ و کلوخ صحیح است و تیمم بر خاک از بقیه بهتر است.(م6842)
3. کسی که با مجوز شرعی بدل از غسل جنابت، تیمم کند، بعد از تیمم، لازم نیست برای نماز وضو بگیرد. (توضیح المسائل مراجع م 723)
4. کیفیت تیمم بدل از غسل و وضو یکسان هستند و فقط در نیت تفاوت دارند. (توضیح المسائل مراجع م 701)
تعجیل در فرج امام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(معانی الاخبار، جلد 5، صفحه 289)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام
نقل شده حضرت جواد الائمه علیه السلام در پاسخ به سؤالی درباره حقیقت مرگ فرمودند: هُو النَّومُ الّذی یأتیکُم کُلَّ لیلَةٍ إلاّ أنّهُ طویلٌ مُدَّتُهُ لا یُنتَبَهُ مِنهُ إلاّ یَومَ القیامَةِ ... فاستَعِدُّوا لَهُ.

همان خوابی است که هر شب به سراغ شما می آید، الا اینکه مدتش طولانی است و از این خواب بیدار نمی شود مگر در روز قیامت ... پس خود را برای آن آماده سازید. (معانی الاخبار، جلد 5، صفحه 289)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته شرعی در باب وصیت:
1. در وصیت انسان سفارش می کند بعد از فوتش برای او کارهایی انجام دهند یا برای بخشی از اموالش تعیین تکلیف می کند که این وصیت می تواند به صورت شفاهی باشد یا مکتوب. (1)
2. انسان فقط می تواند تا یک سوم مال خود را برای بعد مرگش وصیت کند و بیشتر از آن در صورتی که با اجازه همه ورثه باشد اشکالی ندارد. (2)
3. اگر وصیتی شرعا صحیح و ثابت باشد واجب است بر طبق آن عمل شود و ورثه نمی‌توانند مصلحت اندیشی کنند و با وصیت مخالفت کنند مثلا اگر میت بخشی از یک سوم اموالش را برای مجلس عزاداری حضرت جوادالائمه علیه السلام و یا سایر معصومین وصیت کرده است ورثه نمی توانند تخلف کنند و یا در راه خیر دیگری مصرف کنند. (3)
خداوند متعال عاقبت همه مؤمنین را ختم به خیر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م2694 و 2695 و 2696)
(2) (رساله مراجع م2721 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1843)
(3) (اجوبه الاستفتائات س 1834 ؛ استفتاء شخصی، شماره استفتاء 813062 تاریخ 28/7/1396 ؛ سیستانی، سایت، پرسش و پاسخ، وصیت س9 ؛ سایت مکارم، استفتائات، وصیت، تغییر وصیت)

شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل‌الشیعه، ج16، ص124)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام
عن الامام الجواد علیه‌السلام: الاْمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْىُ عَنِ الْمُنْکَرِ خَلْقانِ مِنْ خَلْقِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، فَمْن نَصَرَهُما اعَزَّهُ اللّهُ، وَمَنْ خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ

امر به معروف و نهى از منکر دو مخلوق الهى است، هر که آن‌ها را یارى و اجرا کند مورد نصرت و رحمت خدا قرار مى‌گیرد و هر که آن‌ها را ترک و رها گرداند، مورد خذلان و عِقاب قرار مى‌گیرد. (وسائل‌الشیعه، ج16، ص124)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

. امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین واجبات می باشد و هدف انجام آن ترک گناه می باشد و تا هدف محقق نشود با بودن شرایط بر همگان واجب می باشد.
2. ترک امر به معروف به بهانه جرات نداشتن یا معلوم نیست اثر داشته باشد یا با یک گل بهار نمی شود و مانند اینها جایز نمی باشد.
3. اگر مومنین همه با هم با رعایت شرائط و مراحل امر به معروف و نهی از منکر نمایند ریشه گناه در جامعه خشک می شود و مثلا دیگر کسی جرات بر بد حجابی یا رشوه خواری یا احتکار یا فساد سیستمی نخواهد داشت همان طور که همه مردم نسبت به تضییع بیت المال در مقابل بعضی شرکتها موضع گیری کردند و آن را از دست مفسدان خارج نمودند. (1)
خداوند متعال توفیق زنده کردن و احیای امر به معروف و نهی از منکر این دو واجب الهی را نصیب همه ما گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع:
(1) (رساله مراجع ج2 ملحقات ص: 956 ؛ تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف شرط دوم ؛ رساله جامع م 2202 و 2205)

شب شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی، ج ۳، ص ۳۲۱، ح ۷)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
قالَ الإمام الجواد (علیه السلام): مَنْ أتَمَّ رُکُوعَهُ لَمْ تُدْخِلْهُ وَحْشَةُ الْقَبْرِ.

هر کس رکوع نمازش را به طور کامل و صحیح انجام دهد، وحشت قبر بر او وارد نخواهد شد. (الکافی، ج ۳، ص ۳۲۱، ح ۷)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره رکوع:
1. یکی از واجبات رکنی نماز رکوع است؛ بدین معنا که ترک یا زیاد کردن آن، حتى از روى سهو موجب بطلان نماز مى‌شود.
2. انسان باید به قصد رکوع به اندازه ای خم شود که بتواند دست را بر زانو بگذارد، و طبق نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای اگر به اندازه ای خم شود که سر انگشتها هم به زانو برسد کافی است. (1)
3. برای رکوع باید از حالت ایستاده به رکوع رفت که این ایستادن قبل از رکوع را قیام متصل به رکوع می گویند لکن مکث کردن حتی برای لحظه ای قبل از رفتن به رکوع واجب نیست.
4. در رکوع باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد.
5. واجب است که بعد از رکوع نمازگزار کاملا بایستد و بعد از آنکه در حالت ایستاده بدن آرام گرفت، به سجده رود. (2)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) خم شدن باید به اندازه‌ای باشد که بتواند سر همه انگشتها از جمله انگشت شست را به زانو بگذارد. خم شدن به این مقدار برای زنان، بنابر احتیاط واجب است. (آیت الله سیستانی) واجب است به اندازه اى خم شود که اگر بخواهد کف دستها را به زانو بگذارد بتواند. (آیت الله مکارم) العروه الوثقی، الصلوة، الرکوع، واجبات رکوع، آحدها. تحریرالوسیله، واجبات نماز، رکوع، م1، رساله آموزشی، ج1، درس42، توضیح المسائل جامع، مسأله ۱۲۱۲. توضیح المسائل آیت الله مکارم، م927.
(2) العروه الوثقی، فصل فی الرکوع؛ رساله مراجع، م 1022؛1040 ؛1030.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل، ج 10 ص: 360)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی امام جواد علیه السلام در فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب می فرمایند: کُلَّ الْأَوْقَاتِ صَالِحَةٌ لِزِیارَتِهِ وَ أَفْضَلُهَا فِی‏ شَهْرِ رَجَب

زیارت امام رضا علیه السلام در همه زمان‏ها خوب است ولی با فضیلت‏ترین زمان زیارت آن حضرت ماه رجب است. (مستدرک الوسائل، ج 10 ص: 360)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خدا را شاکریم که توفیق یافته ایم در ماه رجب به زیارت امام رضا علیه السلام مشرف شویم؛ به همین جهت بنا داریم چند نکته ای کوتاه درباره زیارت و آداب زیارت خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم کنم:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است و فضیلت فراوانی مخصوصا در ماه رجب برایش نقل شده زیارت حضرت رضا علیه السلام است که حتی در برخی از روایات ثواب زیارت حضرتش از ثواب زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام بیشتر است.
2. زیارت آدابی دارد که رعایت آنها مستحب است و هر چه بیشتر این آداب رعایت شود ثواب زیارت بیشتر می شود؛ مثل غسل زیارت، هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن و مشغول ذکر بودن در هنگام رفتن به زیارت، خواندن زیارت نامه های معتبر مثل زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره (زیارت رجبیه در ماه رجب)، قرآن خواندن، بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت، توبه کردن از گناهان و نماز زیارت.
3. در روایات سفارش شده است که زیارت با معرفت داشته باشیم و معنای معرفت به حق امام بنابر روایتی که از حضرت صادق علیه السلام رسیده (عیون اخبار الرضا ج 2 ص 259) این است که باور کنیم امام شاهد بر اعمالمان می باشد و اطاعت از ایشان را در دستورات دینی بر خود واجب بدانیم؛ مثلا در پوشش شرعی یا نماز یا رعایت حقوق مردم، تحصیل کسب درآمد، طبق دستور امام، عمل نماییم.
خداوند متعال توفیق زیارت با معرفت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل، ج 10 ص: 360)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی امام جواد علیه السلام در فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب می فرمایند: کُلَّ الْأَوْقَاتِ صَالِحَةٌ لِزِیارَتِهِ وَ أَفْضَلُهَا فِی‏ شَهْرِ رَجَب‏.

زیارت امام رضا علیه السلام در همه زمان‏ها خوب است ولی با فضیلت‏ترین زمان زیارت آن حضرت ماه رجب است. (مستدرک الوسائل، ج 10 ص: 360)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از اعمال مستحب که در ماه رجب نسبت به آن سفارش شده است زیارت حضرت رضا علیه السلام است؛ الحمد لله توفیق یافته ایم که به زیارت حجت خدا مشرف شویم، زیارت مشتمل بر آداب و احکامی است که برای انجام صحیح آن لازم است این امور را بیاموزیم:
1. حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، زیارت محسوب می‌شود هر چند زیارت نامه‌ای خوانده نشود؛ اما بهتر است در هنگام زیارت‌، زیارت نامه های معتبر مانند زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره (در ماه رجب زیارت رجبیه)، خوانده شود.
2. غسل زیارت که انسان به امید ثواب انجام دهد و به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای غسل زیارت کفایت از وضو نمی کند و نمی شود با آن نماز خواند. (1)
3. هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن و مشغول ذکر بودن در هنگام رفتن به زیارت.
4. تلاوت قرآن که انسان می تواند به نیابت از امام معصوم علیه السلام قرآن را بخواند یا قرآن را بخواند و ثوابش را به امام هدیه کند.
5. بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت.
6. توبه کردن از گناه یعنی از گذشته خود پشیمان بوده و تصمیم بر ترک گناه گرفته و استغفار نمودن از گناهان.
7. نماز زیارت که انسان می تواند زیارت و نماز زیارت را از جانب افراد متعدد بجا بیاورد. (اما سه نکته کوتاه راجع به نماز مستحبی زیارت: اول: نمازهای مستحبی اذان و اقامه ندارند. دوم: می توانید حتی عمدا و بدون عذر به صورت نشسته بخوانید. سوم: به جماعت خواندن نماز زیارت مشروع نیست.) (2)
خداوند متعال به آبروی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (مکارم: غسل زیارت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و یا امامان معصوم علیهم السلام مستحب است.) (رساله مراجع م646 ؛ توضیح المسائل مکارم م609 و استفتائات سایت مکارم، غسل های مستحب)
(2) العروة الوثقى مع التعلیقات، ج‌1، کتاب الصلاه، فصل فی الأذان و الإقامة؛ العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الصلاه، [فصل فی بقیّة الصلوات المستحبّة، فصل فی أحکام الصلوات المندوبة] م1و2و3؛ العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الصلاه، فصل فی الجماعه، م2)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل، ج 10 ص: 360)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی
در روایتی امام جواد علیه السلام در فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب می فرمایند: کُلَّ الْأَوْقَاتِ صَالِحَةٌ لِزِیارَتِهِ وَ أَفْضَلُهَا فِی‏ شَهْرِ رَجَب

زیارت امام رضا علیه السلام در همه زمان‏ها خوب است ولی با فضیلت‏ترین زمان زیارت آن حضرت ماه رجب است. (مستدرک الوسائل، ج 10 ص: 360)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

الحمدلله توفیق یافته ایم در ماه رجب به زیارت امام رضا علیه السلام مشرف شویم، (از قرائت زیارت رجبیه ص117 کتابچه های دعا در حرم) زیارت مشتمل بر آدابی است که هر مقدار آداب زیارت رعایت شود ثواب زیارت بیشتر خواهد شد؛ یکی از آداب زیارت، توبه و استغفار از گناهان است. دو نکته در این رابطه عرض کنیم:
1. توبه یعنی شخص از گناهِ گذشته‌اش پشیمان باشد و تصمیم جِدّی بر ترک گناه در آینده داشته باشد، ولی اگر حق مالی مردم به گردنش باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کند و با توبه از گناه، حق مالی مردم از بین نمی رود. بنابر این اگر کسی خسارت مالی به مال کسی وارد کرده یا بدهکاری به مردم دارد، باید بدهیش را در صورت توانایی، فوراً برگرداند. (1)
2. اگر شخص بخواهد بدهی خود را پرداخت کند، چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود او بدهد و اگر فرد از دنیا رفته باشد باید به ورثه اش بپردازد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی باشد یا مانع شرعی دیگری در میان باشد، می‌تواند به صورت غیر مستقیم مثلاً به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات، بدهی خود را پرداخت کند، و انجام کارهای خیر از طرفِ طلبکار به جای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار ناامید شود باید (به فتوای یا احتیاط) با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیر شرعی صدقه بدهد. (2)
عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم می‌توانند سوالات دینی خود را بپرسند.
خداوند متعال به حق حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را قبول درگاهش قرار بدهد، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (تحریر الوسیله، کتاب الغصب، مساله 4 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 ، م 809)
(2) نکته: طبق فتوای امام خامنه‌ای برای اجازه در پرداخت رد مظالم احتیاط مستحب است. (سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم، تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 353 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 990)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی، ج ۳، ص ۳۲۱، ح ۷)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام
قالَ الإمام الجواد (علیه السلام): مَنْ أتَمَّ رُکُوعَهُ لَمْ تُدْخِلْهُ وَحْشَةُ الْقَبْرِ

هرکس رکوع نمازش را به طور کامل و صحیح انجام دهد، وحشت قبر بر او وارد نخواهد شد. (الکافی، ج ۳، ص ۳۲۱، ح ۷)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

امروز روز یکشنبه آخرین روز از ماه ذی القعده است و روز شهادت حضرت جوادالائمه؛ حالا که توفیق حضور در حرم را هم پیدا کردیم از نماز مستحبی که در این روز سفارش شده است انشالله بهره مند شویم.
به همین مناسبت نکته ای را مرتبط بیان می کنیم؛ و ان اینکه: یک فرق اساسی بین نمازهای مستحبی و واجب این است که نماز مستحبی را حتی در حالت اختیار می توان نشسته خواند بنابر این مثل نماز زیارت یا همین نماز یکشنبه ذی قعده را مومنین می توانند به صورت نشسته بخوانند اما در نمازهای واجب باید دقت کرد که رعایت قیام تا حد توان و نداشتن ضرر واجب و لازم است بلکه دو قیام در نماز رکن است (یعنی به نظر اکثر مراجع تقلید اگر سهواً هم ترک شود نماز باطل است.(1)
بنابر این راجع به قیام در نمازهای واجب تا وقتی انسان بتواند بایستد حتی اگر با تکیه به دیوار یا با کمک عصا باشد، نباید نشسته نماز بخواند؛ لذا افرادی که با داشتن قدرت ایستادن، نمازشان را نشسته می خوانند به خاطر ترک قیامهای رکنی نمازشان باطل است و قضا دارد، به عنوان مثال کسانی که کل نماز را روی صندلی می‌خوانند ولی قدرت ایستادن بدون ضرر و مشقت برای تکبیره الاحرام و قیام قبل از رکوع را دارند و با این حال قیام را ترک می کنند نمازشان باطل است و قضا دارد. (2)
3. کسانی که برای بجا آوردن قیام نمازشان مجبور به تکیه به عصا یا دیوار و مانند آن هستند و در نماز فرادا برایشان شرایط فراهم ولی در جماعت نمی توانند ایستاده بخوانند باید فرادا و ایستاده بخوانند یعنی اگر قیام را رعایت نکنند نمازشان باطل است.
عزیزان می توانند سوالات دینی خویش را به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را در اسرع زمان مطابق نظر مرجع تقلید خویش دریافت نمایند.
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) زنجانی: قیام در موقع تکبیره الاحرام مانند خود تکبیره الاحرام واجب است و ظاهرا رکن نیست. (رساله مراجع تقلید، م 958) آیت الله مکارم: اگر کسی به واسطه ندانستن مسئله (جهل قصوری) مدتی قیام رکنی را ترک کند نمازهای گذشته قضا ندارد https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45564&mid=257921
(2) (رساله مراجع تقلید، م 942 و م 970)

شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل‌الشیعه، ج۱۴، ص۵۵۶)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به روایتی
در روایت است از حضرت جواد علیه السلام که درباره اهمیت زیارت پدر بزرگوارشان می‌فرمایند: إنَّ بَیْنَ جَبَلَىْ طُوسٍ قَبْضَةٌ قُبِضَتْ مِنَ الْجَنَّةِ، مَنْ دَخَلَها کانَ آمِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنَ النّار

همانا بین دو سمت شهر طوس قطعه‌اى مى‌باشد که از بهشت گرفته شده است، هر که داخل آن شود و با معرفت زیارت کند، روز قیامت از آتش در امان خواهد بود. (وسائل‌الشیعه، ج۱۴، ص۵۵۶)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

از آنجایی که طبق برخی از نقلها امروز، روز زیارتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است بنا داریم چند نکته ای درباره آداب زیارت و احکام زیارت خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم کنیم:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است و فضیلت فراوانی برایش نقل شده زیارت حضرت رضا علیه السلام است که حتی در برخی از روایات ثواب زیارت حضرتش از ثواب زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام بیشتر است.
2. آنچه زائرین عزیز در هنگام زیارت باید توجه وی‍‍ژه‌ای داشته باشند این است که زیارت مستحب است و آزار و اذیت دیگران حرام است، لذا در هنگام عبور و مرور در صحن ها و رواقها یا خواندن زیارت و دیگر شؤون، زیارت همراه با اذیت و آزار زائرین نباشد. و همچنین نهایت دقت در رعایت واجبات و ترک گناهان شود (تذکر به پوشش اسلامی)
3. کسانی که عذر شرعی دارند (‌جنب و حائض) می‌توانند به صحنها و رواقهای حرم مشرف شوند اما توقف در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن آن حرام است. و همچنین به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای توقف زیر ‏‌گنبد مطهر نیز، حرام است. (1) اما حرم امام زاده ها اگر مسجد نداشته باشد این حکم را ندارد. (2)
4. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن یا کتب ادعیه یا مهر یا جانماز یا ویلچر(مگر اینکه مجوزی برای این کار وجود داشته باشد.) و مانند آن شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد. و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند.
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خدواند متعال توفیق زیارت با معرفت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) مشهور: توقف حرام است. زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، صافی، بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام است.
(2) (توضیح المسائل مراجع، مساله 355 ؛ تحریر الوسیله، القول فی احکام الجنب ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 20 ص: 88)

شهادت حضرت رضا علیه السلام به روایتی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کامل الزیارات؛ النص؛ ص303)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت رضا علیه السلام. از حضرت جواد علیه السلام روایت است که می فرمایند: مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی فَلَهُ الْجَنَّةُ.

پاداش زیارت قبر پدرم بهشت است. (کامل الزیارات؛ النص؛ ص303)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره آداب زیارت:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده زیارت قبر مولایمان حضرت علی بن موسی الرضا علیهما السلام است که برخی روزها به عنوان ایام مخصوص زیارتی نامیده شده است و طبق برخی نقلها فردا روز زیارتی حضرت رضا علیه السلام است.
2. به مناسب روز زیارتی، به برخی از آداب زیارت اشاره می شود:
وضو داشتن و ‏غسل زیارت نمودن، پوشیدن لباس نو و تمیز، دوری از سخنان بیهوده و لغو، اذن دخول خواندن، و در هنگام تشرف ذکر گفتن و گامها را کوتاه برداشتن، خواندن زیارت نامه هایی که از ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده (مثل زیارت امین الله و جامعه کبیره) توجه به معانی آن‌ها، خواندن نماز زیارت، تلاوت کردن قرآن و هدیه کردن ثواب آن به روح مطهر حضرت رضا و در نزد قبر امام معصوم توبه و استغفار کردن و برخی از آداب دیگر که مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح به آنها اشاره کرده است.
3. زیارت و نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. (آیت الله مکارم: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟ نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هر چند بهتر، اهدای ثواب است.) (عروه الوثقی، کتاب الاجاره، مسائل متفرقه، م 16 ؛ مکارم، استفتائات سایت)
4. در شرایط فعلی (شیوع بیماری) که توصیه به در خانه ماندن می شود زیارت از راه دور توصیه می شود که در منابع دینی استحبابش در احادیث وارد و تاکید شده است که زائر می تواند از همان منزل و همان شهری که هست با خواندن زیاتنامه و نماز آن از فیض زیارت بهره ببرد و با حضرت ارتباط بگیرد.
خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به روایتی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی: ج9، ص335)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت امام جواد(ع) پرسیدند که زیارت پدر شما افضل است یا زیارت امام حسین(ع)؟ حضرت فرمودند:
زیارهْ ابی‌افضل، و ذلک ان ابا عبدالله ع‌یزوره کل الناس و ابی لا یزوره الا الخواص من الشیعه؛

زیارت پدرم برتر است، چون به زیارت حضرت اباعبدالله(ع) همگان می‌روند و لیکن پدرم را زیارت نمی‌کنند مگر خاصان شیعه.» (کافی: ج9، ص335)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

مراد امام از خاصان شیعه : شیعیان دوازده امامی هستند زیرا هر که حضرت امام رضا(ع) را امام می‌داند بقیه ائمه را نیز امام می‌داند، چون تنها شیعه اثنا عشری زیارت آن حضرت می‌کنند و زیارت آن امام دلیل تشیع است و فرق دیگر شیعه چون واقفیه (هفت امامی) و زیدیه(4امامی) واساعیلیه(6امامی) فقط به زیارت حضرت امام حسین(ع) می‌روند.
زیارت امام رضا (ع)، در حقیقت نماد اعتقاد به تشیع اثنا عشری و تبلیغ آن است. از این رو، زائران حرم رضوی باید بدانند، زیارت آنان از نقطه نظر اعتقادی در میان فرق و مذاهب اسلامی و شیعی چه معنا و مفهوم ارزشمندی دارد.
بنا بر این روایت منحصر به زائران حضرت رضا در عصر ائمه نیست و حکمی ثابت برای همیشه است. از آن جا که زیارت حضرت رضا (ع) به معنای آن است که ایشان امام هشتم شیعیان است و فرزندان ایشان امامان بعدی اند تا امام دوازدهم، در حقیقت نفی فِرَق و مذاهب دیگر اسلامی است. اقدام به چنین عملی آن هم در زمان امام جواد(ع) با وجود فرقه های گوناگون در میان مسلمانان و شیعیان بسیار حائز اهمیت بوده و تثبیت اعتقاد به تشیع اثنا عشری بشمار می رفت. از این رو، زیارت آن حضرت را در آن مقطع افضل از زیارت خانه خدا، زیارت حرم نبوی و زیارت امام حسین(ع) شمردن کاملا منطقی و قابل درک است. می توان گفت: روایاتی از این قبیل به یک معنا سیاسی و برای حفظ مکتب تشیع اثنا عشری بوده است، چنان که روایات فراوانی که برگزاری مجالس عزاداری و ذکر مصائب اهل بیت رسول خدا و دادن وعده پاداش فراوان برای آن را راه کاری سیاسی برای حفظ مکتب دانسته اند. (صحیفه امام خمینی، ج8، ص527 ـ 529)
خداوند زیارت با معرفت به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی: ج9، ص335)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک دهه کرامت
از حضرت امام جوادعلیه السلام پرسیدند که زیارت پدر شما افضل است یا زیارت امام حسین علیه السلام؟ حضرت فرمودند:
زیارهْ ابی‌افضل، و ذلک ان ابا عبدالله یزوره کل الناس و ابی لا یزوره الا الخواص من الشیعه؛

زیارت پدرم برتر است، چون به زیارت حضرت اباعبدالله علیه السلام همگان می‌روند و لیکن پدرم را زیارت نمی‌کنند مگر خاصان شیعه.» (کافی: ج9، ص335)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

مراد امام از خاصان شیعه : شیعیان دوازده امامی هستند زیرا هر که حضرت امام رضاعلیه السلام را امام می‌داند بقیه ائمه را نیز امام می‌داند، چون تنها شیعه اثنا عشری زیارت آن حضرت می‌کنند و زیارت آن امام دلیل تشیع است و فرق دیگر شیعه چون واقفیه (هفت امامی) و زیدیه(4امامی) واساعیلیه(6امامی) فقط به زیارت حضرت امام حسین علیه السلام می‌روند.
زیارت امام رضا علیه السلام، در حقیقت نماد اعتقاد به تشیع اثنا عشری و تبلیغ آن است. از این رو، زائران حرم رضوی باید بدانند، زیارت آنان از نقطه نظر اعتقادی در میان فرق و مذاهب اسلامی و شیعی چه معنا و مفهوم ارزشمندی دارد.
بنا بر این روایت منحصر به زائران حضرت رضا در عصر ائمه نیست و حکمی ثابت برای همیشه است. از آن جا که زیارت حضرت رضا علیه السلام به معنای آن است که ایشان امام هشتم شیعیان است و فرزندان ایشان امامان بعدی اند تا امام دوازدهم، در حقیقت نفی فِرَق و مذاهب دیگر اسلامی است. اقدام به چنین عملی آن هم در زمان امام جوادعلیه السلام با وجود فرقه های گوناگون در میان مسلمانان و شیعیان بسیار حائز اهمیت بوده و تثبیت اعتقاد به تشیع اثنا عشری بشمار می رفت. از این رو، زیارت آن حضرت را در آن مقطع افضل از زیارت خانه خدا، زیارت حرم نبوی و زیارت امام حسین(ع) شمردن کاملا منطقی و قابل درک است. می توان گفت: روایاتی از این قبیل به یک معنا سیاسی و برای حفظ مکتب تشیع اثنا عشری بوده است، چنان که روایات فراوانی که برگزاری مجالس عزاداری و ذکر مصائب اهل بیت رسول خدا و دادن وعده پاداش فراوان برای آن را راه کاری سیاسی برای حفظ مکتب دانسته اند. (صحیفه امام خمینی، ج8، ص527 ـ 529)
خداوند زیارت با معرفت به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کشف الغمه فی معرفه الائمه(ط-القدیمه) ج2 ص: 349)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت جواد الائمه علیه السلام در روایتی می فرمایند:
... ثَلَاثٌ مِنْ عَمَلِ الْأَبْرَارِ إِقَامَةُ الْفَرَائِضِ وَ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ وَ احْتِرَاسٌ‏ مِنَ‏ الْغَفْلَةِ فِی‏ الدِّین‏... .

سه چیز از کارهای نیکان است: ١- انجام واجبات الهی ٢- ترک و دوری از گناهان ۳- مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین. (کشف الغمه فی معرفه الائمه(ط-القدیمه) ج2 ص: 349)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام خوارکی و آشامیدنی:
1. بطور کلی در شرع مقدس اسلام خوارکی باید ویژگیهایی داشته باشد:
الف: حلال باشد.
ب: پاک باشد.
ج: ضرر قابل توجهی برای انسان نداشته باشد؛ لذا استفاده از مواد مخدر با توجه به ضرر قابل توجهی که دارا هست، به نظر فقها حرام است. (اجوبه الاستفتائات س 1403)
2. خوردن گوشت برخی از حیوانات حرام است مانند: گوشت خرگوش و خرچنگ یا جوجه تیغی و همچنین توجه شود نسبت به حیوانات حلال گوشت هم برخی از قسمتهای بدن این حیوانات خوردنش حرام است مثلا خوردن دنبلان گوسفند، حرام است.
3. در میان حیوانات دریایی و آبزی فقط خوردن ماهی و میگو حلال است البته ماهی در صورتی خوردنش حلال است که پولک داشته باشد و خوردن ماهیهایی که پولک ندارند، حرام است.
( رساله مراجع ج1 م145 و ج2 م2615 و2617 و 2618 ، تحریر ج2 قول فی الصید م24 ، اجوبه س1093 ، استفتائات بهجت ج4 س5874 و مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882)
خداوند متعال رزق و روزی پاک و حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

روز ملی شدن صنعت نفت ایران (1329ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کشف الغمه فی معرفه الائمه(ط-القدیمه) ج2 ص: 349)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت جواد الائمه علیه السلام در روایتی می فرمایند: ... ثَلَاثٌ مِنْ عَمَلِ الْأَبْرَارِ إِقَامَةُ الْفَرَائِضِ وَ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ وَ احْتِرَاسٌ‏ مِنَ‏ الْغَفْلَةِ فِی‏ الدِّین‏... .

سه چیز از کارهای نیکان است: ١- انجام واجبات الهی ٢- ترک و دوری از گناهان ۳- مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین. (کشف الغمه فی معرفه الائمه(ط-القدیمه) ج2 ص: 349)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام خوارکی و آشامیدنی:
1. بطور کلی در شرع مقدس اسلام خوارکی باید ویژگیهایی داشته باشد:
الف: حلال باشد.
ب: پاک باشد.
ج: ضرر قابل توجهی برای انسان نداشته باشد؛ لذا استفاده از مواد مخدر با توجه به ضرر قابل توجهی که دارا هست، به نظر فقها حرام است. (اجوبه الاستفتائات س 1403)
2. خوردن گوشت برخی از حیوانات حرام است مانند: گوشت خرگوش و خرچنگ یا جوجه تیغی و همچنین توجه شود نسبت به حیوانات حلال گوشت هم برخی از قسمتهای بدن این حیوانات خوردنش حرام است مثلا خوردن دنبلان گوسفند، حرام است.
3. در میان حیوانات دریایی و آبزی فقط خوردن ماهی و میگو حلال است البته ماهی در صورتی خوردنش حلال است که پولک داشته باشد و خوردن ماهیهایی که پولک ندارند، حرام است.
( رساله مراجع ج1 م145 و ج2 م2615 و2617 و 2618 ، تحریر ج2 قول فی الصید م24 ، اجوبه س1093 ، استفتائات بهجت ج4 س5874 و مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882)
خداوند متعال رزق و روزی پاک و حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

روز ملی شدن صنعت نفت ایران (1329ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کشف الغمه فی معرفه الائمه(ط-القدیمه) ج2 ص: 349)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت جواد الائمه علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: ... ثَلَاثٌ مِنْ عَمَلِ الْأَبْرَارِ إِقَامَةُ الْفَرَائِضِ وَ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ وَ احْتِرَاسٌ‏ مِنَ‏ الْغَفْلَةِ فِی‏ الدِّین‏... .

سه چیز از کارهای نیکان است: ١- انجام واجبات الهی ٢- ترک و دوری از گناهان ۳- مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین. (کشف الغمه فی معرفه الائمه(ط-القدیمه) ج2 ص: 349)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام خوارکی و آشامیدنی:
1. بطور کلی در شرع مقدس اسلام خوارکی باید ویژگیهایی داشته باشد:
الف: حلال باشد.
ب: پاک باشد.
ج: ضرر قابل توجهی برای انسان نداشته باشد؛ لذا استفاده از مواد مخدر با توجه به ضرر قابل توجهی که دارا هست، به نظر فقها حرام است. (اجوبه الاستفتائات س 1403)
2. خوردن گوشت برخی از حیوانات حرام است مانند: گوشت خرگوش و خرچنگ یا جوجه تیغی و همچنین توجه شود نسبت به حیوانات حلال گوشت هم برخی از قسمتهای بدن این حیوانات خوردنش حرام است مثلا خوردن دنبلان گوسفند، حرام است.
3. در میان حیوانات دریایی و آبزی فقط خوردن ماهی و میگو حلال است البته ماهی در صورتی خوردنش حلال است که پولک داشته باشد و خوردن ماهیهایی که پولک ندارند، حرام است.
( رساله مراجع ج1 م145 و ج2 م2615 و2617 و 2618 ، تحریر ج2 قول فی الصید م24 ، اجوبه س1093 ، استفتائات بهجت ج4 س5874 و مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882)
خداوند متعال رزق و روزی پاک و حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت امام جواد علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کامل الزیارات؛ النص، ص: 324)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها حضرت جواد علیه السلام در روایتی درباره فضیلت زیارت مضجع منور حضرت معصومه سلام الله علیها می فرمایند: مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ.

کسی که قبر عمه ام را در قم زیارت کند، پاداش او بهشت است. (کامل الزیارات؛ النص، ص: 324)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره زیارت و نماز:
1. یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز اشاره کرده است. لذا در فرصت زیارت سفارش به خواندن نماز زیارت شده ایم، یا اینکه اگر در هنگام زیارت نماز جماعت برپا شد، نماز جماعت بر زیارت مقدم شود.
2. نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است لذا می توان آن را در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد، اما نمی توان نماز زیارت را به جماعت اقامه کرد.
3. نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. البته توجه شود که برای امام زادگان نماز زیارت وارد نشده ولی می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش را به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود.(عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16، آیت الله مکارم سایت: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.)
خداوند متعال به حق حضرت رضا علیه السلام زیارت همه ما را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

وفات حضرت معصومه سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز
الاحتجاج، ج2،, ص 449

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام جواد(ع) در توصیف امام زمان(ع) فرمودند:
«اَلَّذِی یَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » :

اوکسی است که دنیا را پر از عدل و انصاف کند، چنان چه پر از ظلم و جور شده است(الاحتجاج، ج2،, ص 449)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی به اشتباه می گویند برای ظهور باید بگذاریم ظلم زیاد شود تا امام ظهور کند در حالی که :
اولاً: در روایات جمله «کَمَا مُلِئَتْ –همانطور که» به کار رفته و این جمله در حقیقت تشبیه حکومت پر از عدل است به حکومتى پر از ظلم؛ یعنى همانطور که حکومتى پر از ظلم مى شود، حکومت حضرت پر از عدل خواهد بود.
ثانیاً: در این روایات، گسترش ظلم و تعدى و تجاوز، علت براى ظهورنیست؛ بلکه به عنوان وقایع مقارن ظهوراست.
ثالثاً: در این روایات، خبراز واقعیتى خارجى در هنگام ظهورمى دهد، نه اینکه مردم را تشویق به ظلم کند، تا با گسترش دادنِ آن، حضرت ظهورکند؛ بلکه ما وظیفه داریم گسترش دهنده عدالت، یعنى همان چیزى باشیم که حضرت به جهت آن ظهورمى کند و در این امر بزرگ سهیم شویم
پُر شدن جهان از ظلم و جور، شرط قیام نیست و در هیچ یک از احادیث و روایات قید نشده که قیام ایشان، مشروط به پر شدن ظلم و جور است، تا بگویند: «پس برویم ظلم و جور کنیم»؛ بلکه این احادیث، بیان و تشریح وضعیت حاکم بر جهان در زمان ظهور می‌باشد.
دقت شود که قیام و حکومت عدل، یک امر جهانی است، مختص به یک شهر یا یک کشور یا یک ملت نمی‌باشد و جهان نیز نه تنها هیچ گاه خالی از ظلم و جور نبوده است ؛ بلکه همیشه پر از ظلم و جور بوده و هست. پس یک منتظر، منتظرریشه‌کنی ظلم و جور است و نه اشاعه آن؛یعنی حق، هیچگاه معلول باطل نخواهد بود.
از طرفی امام عصر، برای مبارزه با ظلم می آید و اگر ما نهی از منکر نکنیم، جزء ظالمین میشویم.
خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کشف الغمه فی معرفه الائمه(ط-القدیمه) ج2 ص: 349 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت جواد الائمه علیه السلام روایت است که می فرمایند: ...ثَلاثٌ مِنْ عَمَلِ الاْبْرارِ: إقامَةُ الْفَرائِض، وَ اجْتِنابُ الْمَحارِم، و احْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدّین... .

سه چیز از کارهای نیکان است‌: انجام واجبات الهی، ترک و دوری از گناهان، مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین. (کشف الغمه فی معرفه الائمه(ط-القدیمه) ج2 ص: 349 )

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره محرمیت :
1. یکی از راههایی که سبب محرمیت ازدواج است بنابر این اگر خانمی با مردی ازدواج کند پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر چه از طرف پدر و چه از طرف مادری با عروس خانم محرم هستند و همچنین به صرف عقد این خانم با این مرد، با تمامی فرزندان و نوه ها و نبیره گان و هر چند سلسله ادامه پیدا کندمحرم است هر چند این خانم از این مرد بچه ای هم نداشته باشد و محرمیت اینها، محرمیت ابدی است لذا اگر زن و شوهر از همدیگر جدا شود یا شوهر فوت کند باز هم پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر و فرزندان شوهر محرم هستند.
2. اگر آقایی با خانمی ازدواج کند با مادر خانم و مادر بزرگ های خانم چه از طرف پدری و مادری محرم می شود و این محرمیت، محرمیت ابدی است لذا اگر مرد از خانم طلاق بگیرد یا همسرش فوت کند باز هم با مادر خانمش محرم است.
3. با عقد ازدواج عمه و خاله خانم و خواهر خانم با شوهر محرم نمی شود همچنانکه دایی و عمو و بردار شوهر با خانم محرم نمی شوند.
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code