بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏16 ؛ ص187)

سلام علیکم.‌بسم الله الرحمن الرحیم‌. ضمن تبریک ایام و گرامیداشت روز جوان. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند:.جوانان را دریاب، زیرا که آنان سریع تر به کارهاى خیر روى مى آورند.(وسائل الشیعة ؛ ج‏16 ؛ ص187)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام جوانان:
1.جوانان در هر رشته ای از علوم حلال و مفید که تحصیل می‌کنند اگر هدف شان از تحصیل خدمت به جامعه و عظمت اسلام و بی نیازی از بیگانگان باشد اجر و ثواب فراوانی دارد.
2. اگر انسان خصوصا جوانی بخواهد با شخصی رفاقت داشته باشد یا در فضای مجاری یا در محل کار یا محل تحصیل یا مجلسی حضور پیدا کند چنانچه این حضور یا رفاقت سبب شود که فرد فرد به گناه آلوده شود یا ترس آلودگی به گناه را دارد شرعا باید از حضوردر آن مکان یا از رفاقت با چنین فردی اجتناب کند..
3.اگر جوانی به سبب ازدواج نکردن به گناه آلوده می‌شود واجب است که ازدواج کند و اطرافیان نیز از سخت گیری ها بی مورد پرهیز کنند و چنانچه سختی گیری بی مورد صورت بگیرد و جوانی بر اثر ازدواج نکردن به گناه بیفتد اطرافیان مسول خواهند بود.‌‌چنانچه شرایط ازدواج مهیا نباشد تا زمان مهیا شدن شرایط با استمداد از خدای متعال صبر کند و یکی از مستحباتی که برای اطرافیان سفارش شده و ثواب فراوانی برای آن نقل شده واسطه شدن در امر ازدواج می‌باشد. (رساله مراجع م 2443)
4.اگر پدر و مادر یا اطرافیان مشاهده کنند که جوانی نسبت به مسائل دینی سهل انگاری می کنند لازم است با شرایط امر به معروف و نهی از منکر تذکر بدهند اما باید تذکرات با مهارت و از روی دلسوزی و مهربانانه باشد.
خداوند متعال جوانان ما را از تهاجم فرهنگی محفوظ بدارد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه، ج12، ابواب احکام العشرة، باب 87، ص128، ح2.

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند :. حُسنُ الجِوارِ یَزیدُ فی الرِّزقِ وسائل الشیعه، ج12، ابواب احکام العشرة، باب 87، ص128، ح2.

خوب همسایگی کردن، روزی را زیاد می‌کند

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حقوق و احکام همسایگان:
1.کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان می شود، بایدخودداری شود مانند زباله ای که در بین روز در مقابل درب گذاشته یا بلند کردن صداهای مختلف،که سبب اذیت دیگر همسایگان شود. که در این صورت باید از این کار خودداری کرد.
2.اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر به همسایه‌اش می‌ر‌سد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچه‌ای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد.
3.دخل و تصرف بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایه‌اش یا قسمتهای مشترک آپارتمان که مشاعات آپارتمان گفته می شود باید با اجازۀ یا اطمینان به رضایت همسایگان باشد البتّه در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار معمولاً رضایت فرد از قرائن وشواهد به دست می‌آید، اشکالی ندارد.
خداوند متعال توفیق اداء حقوق الهی و مردم را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
رجال‌الطوسیّ : 76 ، رجال العلَّامة : 118 ، تنقیح المقال 2 : 128

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با عرض گرامیداشت روز جانباز و تبریک میلاد حضرت عباس علیه السلام. امام صادق علیه السلام در روایتی درباره عمویشان قمر بنی هاشم می فرمایند: کانَ عمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ صُلبَ الإیمانِ (رجال‌الطوسیّ : 76 ، رجال العلَّامة : 118 ، تنقیح المقال 2 : 128

عموى ما، عبّاس، داراى بینشى عمیق و ایمانى راسخ بود

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

به مناسبت روز جانباز چند نکته درباره احکام عزیزانی که بیمار هستند و کسالت دارند عرض می کنم:
1. بر بیمار و مریض مستحب است که بر دردش صبر کند و شکر خداوند تبارک و تعالی نماید و از مریضی خود به افرادی که مومن نیستند شکایت نکند.
2. بیمار باید به تکالیف شرعی خود عمل کند بنابر این شخص بیمار باید نماز خود را طبق شرایط شرعیش بخواند مثلا اگر توانایی ایستادن به کمک عصا یا دیوار ندارد و به هیچ مقداری نمی تواند بایستد، نشسته نماز بخواند. و بیمار بودن یا انجام عمل جراحی بهانه ای برای ترک نماز نمی شود.
3. مستحب است انسان به عیادت مریض برود چون عیادت مریض عیادت خداست، و فرقی بین شب و روز نمی‌کند‌، نزد مریض بنشیند اما طولانی نباشد، و کاری که باعث ناراحتی او میشود انجام ندهد و برای شفاء او دعا کند. و کاری که باعث‌ناراحتی‌او میشود انجام‌ندهد
4. عیادت مریض عیادت‌خدا شمرده شده و در مورد زمان عیادت، فرقی‌بین‌شب‌و‌روز نمی باشد. (عروه الوثقی آداب المریض وما یستحب علیه)
از خداوند متعال سلامت وطول عمر همه جانبازان عزیز را آرزو مندیم به ذکر صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت ابالفضل علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
دعائم الإسلام ؛ ج‏2 ؛ ص207)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الر حیم.ضمن عرض تبریک ولادت باسعادت امام سجاد علیه السلام از امام صادق علیه السلام در مذمت مجلسی که صدای حرام پخش می شود، می فرمایند:.مَجْلِسُ الْغِنَاءِ مَجْلِسٌ لَا یَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى أَهْلِه‏... (دعائم الإسلام ؛ ج‏2 ؛ ص207)

مجلس غناء و آوازه خوانی مجلسی است که خداوند متعال به آن نگاه نمی کند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره موسیقی:
1.اسلام با زیبایی و صداهای زیبا مخالف نیست و بسیاری از صداهای زیبا حلال است، اما دین مقدس اسلام با هر صوت و عملی که انسان را از یاد خدا غافل‏ کند و به سمت بی بند و باری بکشاند مخالف است و به همین جهت گوش دادن به برخی موسیقی ها حرام است.
2. به نظر اکثر از جمله امام خامنه ای صدایی که با دستگاههای موسیقی نواخته می شود یا آواز آوزه خوان درصورتی که در نظر مردم رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد بلکه هر موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد و انسان را به سمت گناه بکشاند حرام است.بنابراین اگر آواز و آهنگی در نزد مردم رقص آور هست، گوش گردن به آن حرام است هر چند برای شنونده این حالت را نداشته باشد.(جهت اطلاع:قیدی که حضرت آقا برای موسیقی حرام بیان می کنند لهوی مضل عن سبیل الله می باشداجوبه الاستفتائات 1128)
3.پخش شدن آهنگ یا برنامه ای از رسانه و مراکز دلیلی بر حلال بودن آن آهنگ و برنامه نیست. بنابر این اگر کسی تشخیص دهد آهنگ پخش شده حرام است نباید گوش کند.
4.در حرام بودن موسیقی حرام فرقی بین انواع آن از قبیل موسیقی سنتی و غیر سنتی، ایرانی و غیر ایرانی، نمی باشد.
(استفتائات حضرت امام ج2 س27 و28 ، اجوبه س1128 و 1129 و 1130 و 1140 ، رساله جامع م2228 ، جامع الاحکام صافی ج1 س996 و998و1018 ، استفتائات بهجت ج4 س6310 ،جامع المسائل فاضل ج1 س987 ، وحید سایت استفتائات س457)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت امام سجاد علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
. (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک ولادت امام حسین علیه السلام در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند:.. مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِه‏ .... (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)

هر کس که خداوند نسبت به او خیر را اراده کند، در دلش محبت امام حسین علیه السلام و زیارتش را قرار می دهد

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از خصوصیات و فضائل امام حسین علیه السلام:
1. زیارت امام حسین علیه السلام در مناسبت‌ها از راه دور و نزدیک سفارش شده و مستحب است.
2. برداشتن کام نوزاد با تربت امام حسین علیه السلام.
3. برای سجده بهتر از هر چیزی، تربت حضرت سید الشهداء علیه السلام می‌باشد اگر چه سجده بر سنگ و خاک و چوب نیز صحیح است.
4. استشفاء به تربت سید الشهداء علیه السلام برای مریض.
5. همراه داشتن و ذکر گفتن با تسبیح تربت امام حسین علیه السلام مستحب است.
6. همچنین قرار دادن مقداری از تربت امام حسین علیه السلام همراه میت ( عروه مستحبات دفن م12 )
7. دعا کنار ضریح حضرتش علیه السلام مستجاب است (مفاتیح نوین ص350)
تعجیل درفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

شب ولادت امام حسین علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی : 5/148/2.

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایت می فرمایند : التِّجارةُ تَزیدُ فی العقلِ الکافی : 5/148/2.

تجارت کردن ، عقل و خرد را افزایش میدهد.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
در خرید و فروش، خریدار و فروشنده باید دارای شرایطی باشند که بتوانند خرید و فروش کنند که به برخی از آنها اشاره می شود:
خریدار و فروشنده از روی اختیار خرید و فروش کنند یعنی کسی خریدار یا فروشنده را بر خرید و فروش مجبور و وادار نکرده باشد. بنابر این اگر فرد کالایش را به جهت تهدید دیگری خرید و فروش کند، صحیح نخواهد بود مگر اینکه بعد از خرید و فروش به همین معامله رضایت بدهد.
اگر فروشنده قرار است کالای مشخصی را بفروشد، مثل منزل مشخصی، فروشنده باید مالک آن باشد یا با اجازه مالک آن را بفروشد بنابراین اگر انسان خانه ای را خریداری کند و بعدا متوجه شود که فروشنده مالک نبوده است و خریدار را فریب داده است، معامله باطل است و خریدار بدون اجازه نمی تواند بدون اجازه مالک اصلی خانه را استفاده کند و می تواند پول خرید منزل را از فروشنده فریبکار بگیرد.
خریدار یا فروشنده نباید شرعا ممنوع از تصرف اموالشان باشند مثل بچه نابالغ بنابر این فرزند نابالغ نمی تواند خرید و فروش کند مگر در اشیاء کم ارزشی که معامله با نابالغ در آنها معمول است یا اینکه خرید و فروش را در حقیقت افراد بالغ انجام دهند و بچه نابالغ واسطه در رساندن کالا یا پول باشد.
خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
منابع: (رساله مراجع م 2081-2082)

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسایل الشیعه، ج‌۱۴

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که -‌می‌فرمایند:. . بَرُّوا آبائَکُمْ یَبُرَّکُمْ أبْناوُکُمْ (وسایل الشیعه، ج‌۱۴)

به والدینتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی نمایند

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد نماز قضای پدر و مادر:
نمازهای قضای پدر با شرایطی بر عهده پسر بزرگتر است و‌به نظر تعدادی از‌مراجع از جمله امام خامنه ای(بنابر احتیاط واجب) نماز قضای مادر نیز با شرایطی بر پسر بزرگتر واجب است.البته اگر فرزندان دیگر یا هر فرد دیگری برای میت نماز بخواند یا روزه بگیرد صحیح است و آن نماز قضا از عهده میت برداشته می شود. (پدر اتفاقی است ولی مادر: ،‌گلپایگانی، اراکی ؛مکارم، نوری (: فتوی)، امام خامنه ای، فاضل؛ صافی (: احتیاط واجب)
اگر پدر یا مادر نسبت به نماز و روزه قضا وصیتی نداشته اند، نمی توان بدون رضایت تمامی ورثه، از اموال میت جهت نماز و روزه قضا برداشته شود.همچنین اگر در میان ورثه، فرزند صغیری باشد، نمی توان از سهم او برای این جهت هزینه کرد.
اگر پسر بزرگتر شک دارد که پدر نماز و روزه قضا داشته یا نه، چیزی بر او واجب نیست. (رساله مراجع مساله1391)
‌خداوند والدین همه مومنین را مورد عنایت خاص امام رضا علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
تحف‌العقول، ص ٣٧٦

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: شکرگزاری باعث وفور نعمت و مصونیت از فقر و تهیدستی است. (تحف‌العقول، ص ٣٧٦)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از نعمتهایی که باید قدردان آن باشیم نظام اسلامی است و باید توجه داشته باشیم حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و و به تعبیر امام خامنه ای حفظ نظام چهار پایه مهم دارد که عبارت است از اقامه‌ی نماز، پرداخت واجبات مالی (ایتاء زکات)، امر به معروف، و نهی از منکر؛ (سخنرانی حضرت اقا حرم مطهر رضوی تاریخ 01/01/94)
لذا به جهت اهمیت این فریضه امر به معروف چند نکته کوتاه اشاره می کنم:
. یکی از مهمترین واجبات امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط، است و اگر کسی خودش گناهی را مرتکب می شود دلیل بر این نمی شود که این فریضه مهم را ترک کند.
امر به معروف و نهی از منکر مراحلی‌دارد‌که با احتمال دستیابی به هدف به وسیله مراحل ابتدایی، عمل به مراحل دیگر جایز نیست. مرحله اول انکار قلبی یعنی با شخص معصیت کار طوری رفتار شود‌که معصیت‌کار بفهمد که به جهت گناهی که انجام داده چنین رفتاری شده است مثلا مدتی با او ترک رابطه یا گفتگو نماید. دوم اینکه با زبان امر ونهی کند و در صورتی که احتمال بدهد که با زبان موعظه و نصحیت وحسن خلق وکلام نیکو معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به همین کند ودر این صورت نباید با زبان تند و خشن امر و نهی کند. سوم برخورد فیزیکی البته این مرحله را، کسی بدون اجازه حاکم شرع ومسولین قوه قضائیه و امنیتی حق‌اقدام ندارد.(باکمی اختلاف تعابیر ونظرات مراجع)‌
توجه داشته باشید‌که بهانه هایی مانند‌: امر به معروف و نهی از منکر دخالت در زندگی دیگران است یا خجالت کشیدن مجوز ترک این واجب الهی نمی شود.(توضیح المسائل مراجع ج2 ص756 م2791،)
خداوند متعال همه ما را جزء آمرین به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف‌العقول، ص ٣٧٦

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: شکرگزاری باعث وفور نعمت و مصونیت از فقر و تهیدستی است. (تحف‌العقول، ص ٣٧٦)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از نعمتهایی که باید قدردان آن باشیم نظام اسلامی است و باید توجه داشته باشیم حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و و به تعبیر امام خامنه ای حفظ نظام چهار پایه مهم دارد که عبارت است از اقامه‌ی نماز، پرداخت واجبات مالی (ایتاء زکات)، امر به معروف، و نهی از منکر؛ (سخنرانی حضرت اقا حرم مطهر رضوی تاریخ 01/01/94)
لذا به جهت اهمیت این فریضه امر به معروف چند نکته کوتاه اشاره می کنم:
. یکی از مهمترین واجبات امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط، است و اگر کسی خودش گناهی را مرتکب می شود دلیل بر این نمی شود که این فریضه مهم را ترک کند.
امر به معروف و نهی از منکر مراحلی‌دارد‌که با احتمال دستیابی به هدف به وسیله مراحل ابتدایی، عمل به مراحل دیگر جایز نیست. مرحله اول انکار قلبی یعنی با شخص معصیت کار طوری رفتار شود‌که معصیت‌کار بفهمد که به جهت گناهی که انجام داده چنین رفتاری شده است مثلا مدتی با او ترک رابطه یا گفتگو نماید. دوم اینکه با زبان امر ونهی کند و در صورتی که احتمال بدهد که با زبان موعظه و نصحیت وحسن خلق وکلام نیکو معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به همین کند ودر این صورت نباید با زبان تند و خشن امر و نهی کند. سوم برخورد فیزیکی البته این مرحله را، کسی بدون اجازه حاکم شرع ومسولین قوه قضائیه و امنیتی حق‌اقدام ندارد.(باکمی اختلاف تعابیر ونظرات مراجع)‌
توجه داشته باشید‌که بهانه هایی مانند‌: امر به معروف و نهی از منکر دخالت در زندگی دیگران است یا خجالت کشیدن مجوز ترک این واجب الهی نمی شود.(توضیح المسائل مراجع ج2 ص756 م2791،)
خداوند متعال همه ما را جزء آمرین به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

ولادت امام محمد تقی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص33)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام می فرمایند:. مَکْتُوبٌ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ الْقَرْضُ بِثَمَانِیَةَ عَشَر (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص33)

بر درب بهشت نوشته شده است که صدقه دادن، ده حسنه دارد و قرض دادن، هجده حسنه

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد احکام قرض:
1. قرض دادن، مخصوصا قرض دادن به کسی که نیاز دارد، از مستحبات مؤکّد مى‌باشد اما قرض گرفتن در صورت عدم احتیاج کراهت دارد و هر چه احتیاج انسان شدیدتر باشد کراهتش کمتر می شود. (تحریر، کتاب القرض م1و 2 ؛ منهاج ج2 م1002 و 1003)
2. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه نماید، و زمان اداء دین هم رسیده باشد، چنانچه بدهکار بتواند بدهی خود را بدهد باید فوراً آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. (رساله مراجع م 2276)
3. اگر انسان برای حفظ ارزش پولش به کسی سکه طلا یا یک ارز خارجی قرض بدهد ، همان سکه طلا یا ارز خارجی را طلبکار است هر چند قیمت سکه و ارز خارجی زمان قرض دادن و پس گرفتن قرض تفاوت پیدا کرده باشد.
4. اگر بدهکار مال و اموالی ندارد ویا اگر مال و اموالی دارد منحصر به خانه‏اى که در آن نشسته و اثاثیه منزل و مایجتاج ضروری است که با فروشش به سختی زیاد می افتد بر طلبکار حرام است طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید صبر کند و نمى‌تواند او را مجبور کند که چیزهاى مورد احتیاجش را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود تلاش کند و از طریق کسب و کار مالی بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
خداوند متعال قرض همه مقروضین را ادا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل، ج ١٢، ص ٥٣

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم «امام جعفرصادق(علیه‌السلام) در روایتی می فرمایند: . کَسْبُ الحَرامِ یَبینُ فی الذُّرِّیَّةِ. (وسائل، ج ١٢، ص ٥٣)

درآمد حرام و نامشروع، اثر آن در نسل و اولاد ظاهر می‌شود

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره کسبهای حلال و حرام:
خداوند روزی انسانها را از راه حلال مقدر فرموده و کسبهای حلال در دین مقدس اسلام فراوان است مانند بسیاری از تجارت ها و زراعت ها و تولیدی ها حلال است.
برخی از کسب ها و درآمد ها ، حرام و نامشروع می باشد که به برخی از آنها اشاره می شود:
مورد اول: درامدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید.
مورد دوم: درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید.
مورد سوم :پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
مورد چهارم :درآمد کارگری یا کارمندی که برای کار حرام مثل کم فروشی یا غش در کالا ها استخدام شده است یا کم کار کاری کند.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل، ج12، 109.

سلام علیکم بسم الله الرحمن در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: کَانَ رَسُولُ ٱللهِ صلی الله علیه و اله أکْثَرُ مَا یَجْلِسُ ٱتِّجَاهَ ٱلْقِبْلَةِ

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله بیشتر وقت‌ها رو به قبله می‌نشستند. وسائل، ج12، 109.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره قبله:
1.کسى که مى‌خواهد نماز بخواند ، باید براى پیدا کردن قبله کوشش نماید ، تا یقین کند که قبله کدام طرف است و اگر یقین پیدا نکرد باید به گمانى که از محراب مسجد مسلمانان یا از راههاى دیگر مثل قبله نما و گفته صاحب منزل یا صاحب مسافر خانه پیدا مى‌شود عمل نماید.(رساله مراجع مساله782و783)
2.اگر فردی در بین نماز متوجه شود که رو به قبله نیست در صورتی که انحرافش به سمت راست یا چپ قبله نرسیده، یعنی90 درجه نرسیده باشد آنچه تا آن لحظه خوانده صحیح است و بقیه را رو به قبله بخواند،
3.کسی که با اعتماد به روش معتبری نماز را به یک طرف خوانده و بعد فهمید اشتباه کرده ، اگر انحرافش به حد راست یا چپ قبله یعنی90 درجه نرسیده باشد نمازش صحیح است و اگر رسیده باشد و وقت نماز نگذشته باشد باید نماز را دوباره بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت فهمید نمازش طبق نظر اکثر فقها قضا ندارد.(مشهور تحریر م4،احکام قبله،خوئی، منهاج م 516 سیستانی منهاج516.عروةالوثقی فی احکام الخلل فی القبله مکارم: اگر به طرف راست و چپ بوده درداخل وقت هم اعاده واجب نیست).
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج20، ص: 45)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: مَنْ‏ زَوَّجَ‏ أَعْزَباً کَانَ‏ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ عز و جل إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. (وسائل الشیعه، ج20، ص: 45)

کسى که مجردى را تزویج کند (امکان ازدواج او را فراهم نماید) از کسانى است که در قیامت‏ خداوند به آنان نظر لطف مى‏ کند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام ازدواج:
یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تاکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد. شایسته است بزرگترها نسبت به امر ازدواج آسان گیری کنند و چنانچه با تحقیق از تدین و اخلاق دختر و پسر مطمئن شدند نسبت به تشریفات و هزینه های ازدواج و مهریه سخت گیری نکنند. ( عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 وم17 و م13)
شروط حلالی که زن و شوهر در ضمن عقد و در جلسه خواستگاری مطرح می کنند و عقد ازدواج را با توجه به همراه شرایط مطرح می خوانند، شرعا واجب است که به آن شروط بعد از ازدواج شرعا عمل شود.
ازدواج کردن با برخی از بانوان حرام است و ازدواج صحیح نمی باشد از جمله با خانمی که شوهر دار است و زن و مرد تا زمانی که بین آن دو طلاق جاری نشود شوهر دار محسوب می شوند یا خانمی که بعد از طلاق در حال سپری کردن عده خود می باشد ازدواج کردن حرام است.(رساله مراجع م2384 ؛ عروه، کتاب النکاح، فصل فی التزویج فی العده)
خداوند متعال مشکلات ازدواج همه جوانان را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة - ط الإسلامیة نویسنده : الشیخ حرّ العاملی جلد : 5 صفحه : 268

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.امام صادق علیه السلام در اهمیت نماز شب می فرمایند: شرافت انسان با ایمان به نماز شب اوست و عزّت و بزرگوارى او خوددارى از اذیت مردم است. وسائل الشیعة - ط الإسلامیة نویسنده : الشیخ حرّ العاملی جلد : 5 صفحه : 268

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برای نماز شب بیش از هفتاد اثر (در روایات مختلف بیان شده)بیان شده و رسول خدا نیز در آخرین سفارشان به اقا امیر المومنین نسبت به نماز شب سفارش ویژه ای فرموند، لذا مناسب است نسبت به نماز شب و نمازهای مستحبی چند نکته را یا آوری کنم:
نافله شب یازده رکعت است که کیفیت خواندن آن به این صورت است که چهارتا دو رکعتی مثل نماز صبح به نیت نماز شب و یک دو رکعتی نیز مثل نماز صبح به نیت نماز شفع و یک نماز یک رکعتی مثل رکعت دوم نماز صبح به نیت نماز وتر. (عروه الوثقی، کتاب الصلاه، اوقات الواتب، م8 ؛ توضیح المسائل مراجع م773 ؛ تحریرالوسیله، مقدمات الصلاه، مقدمه الاولی؛ توضیح المسائل جامع م 1836))
مسافر و کسی که برای او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، می تواند آن را در اول شب بخواند. (توضیح المسائل مراجع م774 ؛ منهاج الصالحین ج1 505)
در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، خواندن سوره مستحب است و شرط صحت نماز مستحبی نیست؛ البته برخی از نمازهای مستحبی که برای نمازش سوره مخصوصی و یا تعداد خاصی سفارش شده باید سوره مخصوص خوانده شود.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
امالی شیخ طوسی ص 193

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. از‌امام‌صادق علیه‌السلام چنین‌روایت‌شده‌است‌که‌فرمودند‌: طلب‌روزی‌حلال را رها نکن ( ترک نکن ) ، که روزی حلال تو را در دینداری کمک می‌کند. ( امالی شیخ طوسی ص 193)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته‌کوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری:
1.در قراردادهای کاری کسی که نیروی کار می گیرد نسبت به پرداخت حقوق کارمندش نباید کوتاهی وسهل انگاری کند در غیر این صورت ظالم و معصیت کار است و مستحب است اجرت کارگر را قبل از آن که عرق او خشک شود به او بدهند.
2.کارگر یا کارمند هم نباید در انجام کار کم کاری یا کوتاهی کند مثلا کارمندى که به طور معمول و در حد توان مثلا به ده پرونده و یا به امور ده مراجعه کننده مى‌تواند رسیدگى کند، اگر به خاطرسهل انگارى و کم کارى به مقدار کمتر رسیدگی کند، گنهکار است و نباید برای مقداری که کم کاری نموده مزدی دریافت نماید .(تحریر الوسیله ج2 اجاره م27 ، عروه اجاره فصل فی الاجارة الثانیه م4 آیت الله مکارم استفتائات احکام اصناف و مشاغل)
3. اگر تا الان بخاطر ندانستن مساله یا خدائی نکرده عمدا کم کاری یا کوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید آن مقدار پول را به همان اداره یا صاحب‌کار برگرداند و اگر‌در ادارات دولتی مکان یا حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد به خزانه کل دولت واریز کند. (سایت لیدر احکام مناسبتی روز کارمند سوال 6و15)
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه مسلمین عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
فروع کافی، ج3، ص270)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند: لَا یَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ‌

شفاعت ما اهل البیت شامل کسی که نماز را سبک بشمارد نمی‌شود. (فروع کافی، ج3، ص270)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی
چند نکته درباره اهمیت نماز:
1-در منابع دینی سفارش شده که افراد نماز خود را در وقت خودش بخوانند خصوصا بر خواندن نماز اول وقت سفارش بیشتری شده است.
2-استخفاف و سبک شمردن و ضایع کردن نماز حرام و معصیت است که دارای مصادیقی می باشد که به سه مورد اشاره می شود:
الف:اگر از روی سهل انگاری و سبک شمردن نماز در هنگام نماز بخوابد که سبب قضا شدن نماز بشود جایز نیست بنابر این اگر فردی با این شرایط می خوابد، با رعایت شرایط امر به معروف، بیدار کردن وی در صورت امکان لازم است.
ب:یکی از مصداق های روشن سبک شمردن نماز، ترک نماز است یا عدم رعایت واجبات نماز است.مثل اینکه عمدا ذکر رکوع و سجود را در حالت حرکت بگوید یا ایستادن بعد از رکوع را رعایت نکند.
ج: اینکه بدون عذر موجهی، همیشه نمازش را در آخر وقت بخواند.مثلا نمازِ ظهر و عصر را دمِ غروب، و نماز صبح را دمِ طلوع آفتاب بخواند.

خداوند حلاوت و شیرینی عبادت خودش را در دلهای همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
منابع:رساله مراجع ابتدای نماز- امام خامنه ای سایت ادمین- رساله جامع ج 1 م 994

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الامالی (للصدوق)؛ النص؛ 389)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ‏ أَحَبَّ أَنْ‏ یُخَفِّفَ‏ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ سَکَرَاتِ الْمَوْتِ فَلْیَکُنْ ... بِوَالِدَیْهِ بَارّاً...

هر کس دوست دارد خداوند متعال سختیهای جان کندن را بر او آسان کند به پدر و مادر خود احسان و نیکی کند. (الامالی (للصدوق)؛ النص؛ 389)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
یکی از حقوقی که که در آموزه های دینی بسیار بر آن سفارش شده است رعایت حق والدین به جهت اهمیت چند نکته کوتاه درباره حقوق والدین را یاد آوری می کنم:
یکی از وظایف واجب فرزندان برخورد نیک با والدین و بی‌ادبی نکردن نسبت به آنها می باشد؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین به او ظلم کرده باشند.
اگر پدر و مادر انسان فقیر باشند بر فرزندان واجب هست، نفقه پدر و مادر را پرداخت کنند. مقصود از نفقه تامین خوراک و پوشاک و سایر نیازهای ضروری آنها مطابق با شانشان می باشد.
دو نکته ای که بیان شد مصداق واجب احسان به والدین می باشد اما نیکی و احسان به والدین و معاشرت نیک با آنان بیشتر از مقدار واجب، مستحب مؤکّد است و به آن - خصوصاً در حال ضعف و پیری - تأکید فراوان شده و خصوصاً نسبت به مادر بیشتر سفارش شده است.
خداوند به همه عزیزان که از نعمت والدین بهره مند هستند، توفیق انجام وظیفه را در برابر آنها عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
منابع:امام خامنه ای استفتائات خصوصی- ایت الله سیستانی رساله جامع ج 2 م 519-ایت الله مکارم-سایت معظم له

جزئیات
حدیث گفتار روز
( من لا یحضره الفقیه، ج‏ 4، ص: 410)

سلا‌م علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که: مَنْ لَمْ یَسْتَحِ مِنْ طَلَبِ الْمَعَاشِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُه‏

و هر که از کسب معاش شرم نکند(و تکبر و خود پسندى مانع از کار و کوشش او نگردد) تحصیل روزیش آسان مى‌شود و عیالش در نعمت قرار مى‌گیرند. ( من لا یحضره الفقیه، ج‏ 4، ص: 410)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دونکته کوتاه در باره تولید کنندگان و تعمیر کنندگان وسایل:
1.اگر افرادی مانند خیاط یا تعمیر کار یا صنعتگر چنانچه چیزی را بگیرند که بسازند یا تعمیر کنند در صورتی که جنس و یا وسیله را در ضمن کار ضایع کنند ویا از بین ببرند ضامن می باشند و باید خسارت را جبران نمایندهر چند در انجام کار کوتاهی نکرده باشند بنابراین چنانچه خیاط پارچه ای را بگیرد که لباس بدوزد چنانچه پارچه را خراب کند یا ناقص بدوزد، یا لباس را با اطو بسوزاند، خیاط ضامن است و باید جبران کند.(مشهور:مخالف شبیری زنجانی:اگر بر طبق قواعد آن صنعت، که شناخته شده است، رفتار نکند ضامن است) (توضیح المسائل مراجع م 2200)
2. اگر کسی اجیر شده و قرارداد بسته که در روز معینی کاری را انجام دهد و در آن روز برای انجام کار حاضر شود اما صاحب کار، طفره برود و کارگر در آن روز بیکار بماند، باید اجرت او را بدهد.مثلا اگر بنایی را برای ساختن خانه ای در روز معینی اجیر کند و بنا در آن روز اماده کار باشد ولی صاحب کار ، مصالح را آماده نکند و بنا بیکار بماند، صاحب کار باید اجرت بنا را بدهد.(توضیح المسائل مراجع م 2197)
خداوند توفیق انجام کار صحیح و خدمت به بندگان را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی صدوق، ص212)

سلام علیکم بسم ‏الله ‏الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند‌: إذَا صَلَّیتَ صَلَاةَ فَرِیضَةٍ فَصَلِّهَا لِوَقتِهَا صَلَاةَ مُوَدِّعٍ

‌وقتی نماز واجب می‌خوانی آن را در وقتش بخوان، مانند کسی که می‌خواهد آخرین نماز عمرش را بخواند. (امالی صدوق، ص212)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته درباره احکام نماز قضا:
1. نماز در هیچ حالتی از انسان ساقط نمی‌شود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند تا نمازش قضا نشود و امثال این موارد بهانه‌ای برای ترک نماز نمی شود.
2.کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواند و همچنین می تواند نماز قضا به نیابت از میت بخواند مانند نماز قضای پدر یا مادر مرحومش را.
3.کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است.
4.خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل فوت شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود.

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
ثواب الأعمال :‌322‌/‌۸

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام‌روایت شده که حضرت فرموده اند‌:‌مَن‌أکَلَ‌مِن‌مالِ‌أخیهِ ظُلما ولَم‏یَرُدَّهُ علَیهِ‌، أکَلَ جَذوَةً مِنَ‌النّارِ‌یَومَ‌القِیامَةِ‌

هر کس چیزى از مال برادر خود را به ستم و ناحقّ استفاده کند و آن را به او برنگرداند‌، در روز قیامت نصیتش آتش خواهد بود. (ثواب الأعمال :‌322‌/‌8‌)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام غصب:
1. اگر انسان بر مال یا حق مالی دیگری از روی ظلم و به ناحق مسلط شود، حرام و گناه بزرگی است.بنابراین فرزند نمی تواند بدون مجوز شرعی(حکم حاکم یا تقاص...) یا بدون اجازه پدر از اموال پدر بردارد و همچنین زن و شوهر بدون رضایت یکدیگر و بدون مجوز شرعی(حکم حاکم یا تقاص) حق ندارند در اموال یکدیگر تصرف کنند.
2.‌گر انسان مالی را بدون مجوز شرعی بردارد باید فورا همان را به صاحبش برگرداند و اگر آن چیز از بین رفته است یا آسیب ببیند، ضامن است و شرعا لازم است رضایت فرد گرفته شود یا عوض آنرا بدهد. (رساله مراجع احکام غصب م 2548 )
3. اگر انسان مالی مثل خانه یا وسیله نقلیه ای را که دارای منفعت و استفاده کردن هست، غصب کند، باید اجاره آن مدتی که دست غصب کننده بوده مطابق اجاره عرف و معمول بپردازد هر چند از خانه یا ماشین استفاده نکرده باشد. (رساله مراجع 2549)

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code