سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند در قرآن درباره گناهان کبیره می فرماید: اِنْ تَجْتَنِبُوا کَباِئَر ماتُنْهَؤنَ عَنْهُ نُکَفرِّعَنْکُمْ سَیئاتِکُم :اگر از گناهان کبیرهای که از آن نهی شده اید، اجتناب کنید، گناهان کوچک شما را میپوشانیم وشما را در جایگاه خوبی وارد میسازیم)آیه 31 نساء)
گناهان صغیره در شرایط خاص به گناهان کبیره تبدیل می شوند. برخی از این شرایط عبارتند از:
1- اصرار بر گناه : در روایتی از امام صادق علیه السلام می خوانیم ؛ «لاصغیرة مع الاصرار ؛ هیچ گناهی با تکرار صغیره نیست( کافی، ج ۲، ص ۲۸۸) و امام باقر (علیه السلام) فرمودند: اصرار بر گناه این است که: کسى گناه کند و آمرزش نخواهد و در فکر توبه نباشد، این است اصرار بر گناه»(کافی،ج2، ص288)
2- کوچک شمردن گناه : امام باقر علیه السلام فرمودند: از گناهانى که آمرزیده نمى شود این است که گناه کند و بگوید: اى کاش مجازات نمى شدم مگر به خاطر این گناه. (اینکه گناه مهمی نیست)(کافى، ج15، ص313)
اگر کسى سنگى به سوى ما پرتاب کند، ولى بعداً پشیمان شده و عذرخواهى کند، ممکن است او را ببخشیم، ولى اگر سنگ ریزهاى به ما بزند، و در مقابلِ اعتراض بگوید: این که چیزى نیست، بى خیالش. او را نمىبخشیم، زیرا این کار، از روح استکبارى او پرده برمىدارد و بیانگر آن است که او گناهش را کوچک مىشمرد.
3- خوشحالی از گناه : امام زین العابدین علیه السلام فرمود: «از شادمانی به گناه بپرهیز؛ زیرا شاد شدن از گناه بدتر از ارتکاب آن است .»( بحار، ج 78 ،ص 159)
خداوند توفیق ترک گناه را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت علی علیه السلام که فرمودند: مَنْ صَلَّی بِأذَانٍ وَ إقَامَةٍ صَلَّی خَلْفَهُ صَفٌّ مِنَ الْمَلَائِکَةِ
هر کس نماز خود را با اذان و اقامه بخواند، صفی از ملائک به او اقتدا می کنند.( مکارم الاخلاق ص 261)
اما چند نکته در مورد اهمیت و احکام اذان و اقامه:
1. مستحب موکد است که انسان پیش از نمازهاى شبانه روزی (یومیه) چه ادائی باشد و چه قضایی اذان و اقامه بگوید، ولی سائر نمازها اذان و اقامه ندارد. (عروه،فصلفیالاذانوالاقامه،رساله مراجع م916)
2. شکستن نماز درحال عادی جایز نیست اما اگر پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان و اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند. (سیستانی: بلکه اگر پیش از تمام شدن نماز یادش بیاید که آنها را فراموش کرده ، مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند.) (رساله مراجع مساله 1164)
3. در همه مواردى که نمازگزار، پشت سر هم نماز مىخواند ، اگر براى نماز اول اذان گفته باشد ، اذان از نماز بعدى ساقط است، بشرط اینکه بین دو نماز فاصله نشده باشد.(حضرت امام، بهجت، فاضل، گلپایگانی، زنجانی ، صافی، نوری: نافله فاصله میشود. سیستانی، مکارم: نافله فاصله نمیشود.) (تحریر الوسیله المقدمه الخامسه فی الاذان والاقامه مساله2،عروه الوثقی الاذان والاقامه م1، رساله مراجع مساله922، هدایه العباد فصل فی الاذان و الاقامه، منهاج الصالحین فصل فی الاذان و الاقامه، )
خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
در قرآن برخی آیات تکرار میشود که حکمتهایی دارد که بیان میشود:
1-تکرار، گاهی برای تذکر و یادآوری نعمت های گوناگون است. نظیر تکرار آیه « فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ 2- گاهی برای هشدار و تهدید خلافکاران است. نظیر تکرار آیه « وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ (آیه 15 مرسلات)
3- گاهی برای فرهنگ سازی است. نظیر تکرار «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» در آغاز هر سوره.
4-گاهی برای اتمام حجّت است. نظیر تکرار آیه : وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ (آیه 17 قمر)
5- گاهی برای انس بیشتر و نهادینه شدن است. نظیر تکرار آیه : اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً (آیه 41 احزاب)
6- تکرار نماز در هر شبانه روز، برای آن است که هر روز گامی به خداوند نزدیک شویم. کسی که از پله های نردبان بالا می رود، در ظاهر، پای او کاری تکراری انجام می دهد ولی در واقع در هر حرکت گامی رو به بالا می گذارد. کسی که برای حفر چاه کلنگ می زند، در ظاهر کاری تکراری می کند، ولی در واقع با هر حرکت، عمق چاه بیشتر می شود.
7- بقای زندگی با تنفس مکرر است و کمالات، در صورت تکرار حاصل می شود. با یک بار انفاق و رشادت، ملکه سخاوت و شجاعت در انسان پیدا نمی شود، همان گونه که رذائل در صورت تکرار، در روح انسان ماندگار می شوند
خداوند توفیق فهم معارف دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی(علیه السلام) ایمان را دو گونه معرفی میکنند: فَمِنَ الْإِیمَانِ مَا یَکُونُ ثَابِتاً مُسْتَقِرّاً فِی الْقُلُوبِ وَ مِنْهُ مَا یَکُونُ عَوَارِیَّ بَیْنَ الْقُلُوبِ وَ الصُّدُورِ إِلَى أَجَلٍ مَعْلُومٍ (خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه: ) از ایمانها ایمانى در دلها ثابت و برقرار، و ایمانى بین دلها و سینهها تا مدتى معین عاریتى و ناپایدار است.
امام خامنه ای حفظه الله در توضیح این حدیث می فرمایند: دوگونه ایمان داریم؛ ایمان ثابت و مستقر، و ایمان مستودع و عاریهای.
1.ایمان ثابت و مستقر، یعنی جای گرفتهی در قلب، تکیه کردهی به یک استدلال و یک بینش عمیق، و پشتیبانی شدهی با عمل صالح.
2.نوع دیگر ایمان این است که با احساسات پیدا شده، با منطق پیدا نشده؛ انسان پای آن، عمل صالح نگذاشته؛ همینطور شعارِ ایمانی داده و گاهی هم خیلی تند شعار داده؛اما پای این، عمل صالحی که بهخاطر آن با نفس ِ خودش مجاهدت و مبارزه کند، خرج نکرده؛ یعنی این ایمان با عمل صالح آبیاری نشده؛ این میشود ایمان عاریهیی. ایمان عاریهیی هم ایمان است؛ نه اینکه آن شخص، منافق است؛ ایمانش راسخ نیست؛ لذا زود زایل میشود.
در چه مواقعی اینگونه ایمان زایل میشود؟وقتهای امتحان و لحظات هوای نفس. مثلاً اگر کسی پولکی است، هنگامیکه بین پول و حفظ ایمان، سر دو راهی قرار بگیرد، ایمان میپرد و تمام میشود. بعضیها دچار وسوسههای نفسانی و شهوات جنسی هستند؛ بعضیها دچار مقامپرستیاند؛ هر کسی یکطوری است. هر کدام از ماها لغزشگاهی داریم؛ چنانکه روزگاری که عصر شبهه باشد، ایمان بسیار متزلزل است و ممکن است کسی در روز با ایمان باشد ولی شب ایمان خود را از دست داده باشد(۱۳۸۳/۰۸/۲۰)
امام صادق علیه السلام به یکی از اصحاب و یارانشان فرمودند: این دعا را زیاد بخوان. «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ ( کافی،ج2، ص 72). یعنی خدایا من را از آن هایی که ایمانشان موقت و عاریه هست قرار نده. در زیارت عاشورا در چندین جا می گوییم؟ (و ان یثبّت لی عندکم قدم صدق) و در سجده زیارت عاشورا می گوییم: و ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین
بنابراین ایمانی در اسلام ارزش دارد که مقلدانه( تقلید از پدر) ومتعصبانه نباشد و با دلیل باشد و همراه با عمل صالح باشد و در امتحانات از بین نرود.
خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمؤمنین (علیه السلام) در روایتی می فرمایند:أَعْظَمُ اَلْخَطَایَا اِقْتِطَاعُ مَالِ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ بِغَیْرِ حَقٍّ
.بزرگترین گناه به ناحق بردن مال مسلمان است. تحف العقول، ج 2، ص 216
اما مساله شرعی
چند نکته کوتاه در مورد تصرف در اموال دیگران :
1.اگر انسان بر مال یا حق مالی دیگری از روی ظلم و به ناحق مسلط شود، حرام و گناه بزرگی است.بنابراین فرزند نمی تواند بدون مجوز شرعی(حکم حاکم یا تقاص...) یا بدون اجازه پدر از اموال پدر بردارد و همچنین زن و شوهر بدون رضایت یکدیگر و بدون مجوز شرعی(حکم حاکم یا تقاص) حق ندارند در اموال یکدیگر تصرف کنند.
2.اگر انسان مالی را بدون مجوز شرعی بردارد باید فورا همان را به صاحبش برگرداند و اگر آن چیز از بین رفته است یا آسیب ببیند، ضامن است و شرعا لازم است رضایت فرد گرفته شود یا عوض آنرا بدهد. (رساله مراجع احکام غصب م 2548)
3.همسر یا فرزند نمی توانند بدون مجوز شرعی یا بدون رضایت از اموال شوهر یا پدر به بردارند هر چند انگیزه این باشد که در منزل شوهر یا پدر هزینه شود (بهجت استفتائات ج4 س 4928 ، 4930، 4922)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1- جهنمی شدن: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوند متعال میفرماید: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم را از چه راهی به دست میآورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ کنم(بحار، ج 103، ص 5)
2-فقر و تنگدستی: بسیاری از مردم از فقر و تنگدستی مینالند. در حالی که اگر به رفتار خودشان توجه داشته باشند میتوانند علت آن را بیابند. حرامخواری و خباثتخواری خود مهمترین عامل فقر و تنگدستی است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: کسی که مالی از راه غیرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست میکند. (بحارالانوار، ج 103، ص 5)
3- عدم استجابت دعا: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمیشود و گوشتی که آن لقمه حرام میرویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313)
4- حسرت عظیم در قیامت: امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود: بزرگترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسی است که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد و برای فرد دیگر به ارث گذارد و او آن را در راه اطاعت و بندگی خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت شود و اولی به واسطه آن مال حرام (نخورده) وارد جهنم گردد. (بحارالانوار ج 103 ص 12 )
5- اعراض خدا: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: کسی که مال مؤمنی را به ناحق از او بگیرد و به او ندهد، خداوند پیوسته از او اعراض کرده و کارهای نیک او را نکوهیده میدارد و آنها را درنامه اعمال نیک او مینویسد تا توبه کند و مالی راکه از آن مؤمن گرفته به او برگرداند. (بحارالانوار ج 104 ص 294 )
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ: ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!(آیه 5 قصص)
اینکه گفته میشود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) کشتار زیادی موقع ظهور برپا می کند،غلط است که با دلایلی رد میشود که به برخی اشاره میشود:
1-عمل به سیره پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم: امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به سیره جدش عمل می کند و سیره پیامبرحمت است؛ «وَما اَرْسَلْناکَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمینَ»
راوی از امام باقر (علیه السلام) سوال کرد:وقتی که قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام کند به چه روشی با مردم رفتار کند؟ فرمود: بهمان روشی که حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) با مردم داشت تا اسلام ظاهر و آشکار گشت.(اثبات الهداة ،ج 3 ،ص 455)
2- امام علیه السلام برای اجرای عدالت ظهور می کند و عدالت با کشتار و خونریزی شدید ناسازگار است
3-برخی از کشتارها که در روایات آمده، مربوط به وضعیت دنیا قبل از ظهور است و ربطی به ظهور ندارد.
4-بیشتر روایات کشتار از اسرائیلیات است و ضعیف است، و راویانش کذاب و دروغگو هستند. سازندگان این احادیث، به خاطر ترساندن مردم از اهل بیت(علیهم السلام) و مخدوش کردن چهره آنها و توجیه جنایات خود دست به جعل حدیث زده اند.
5- در احادیث آمده است که تمام ساکنین زمین و آسمان از حکومت او خشنود می شوند(بحار؛ ج52، ص129) و به همه مردم بشارت ظهور او داده شده است ؛ بنابراین چنین فردی نمی تواند خونریز باشد، مگر برخی خونهایی که باید ریخته شود و چاره ای در آن نیست.
خداوند ما را از یاران حقیقی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
اگر چیزی را نمی دانید از دانایان و اهل علم بپرسید. (سوره نحل،43)
چند نکته در مورد تقلید:
عقیده مسلمان نسبت به اصول دین باید از روی یقین و اعتقاد جزمی باشد و این یقین از هر دلیل و طریقی حاصل شود کافی است فرقی ندارد از طریق برهان و استدلال باشد یا از گفته والدین و دانشمندان باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه فردی خودش مجتهد نباشد باید طبق فتوای مرجع تقلید اعلم عملکند.(رساله مراجع ج1 م1) اعلم هم یعنی اینکه در بدست آوردن احکام شرعی از منابع دینی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد. (رساله مراجع ج2 م2؛ عروه الوثقی م 17)
برای شناخت مرجع اعلم راههایی وجود دارد، یکی از راهها این است که با تحقیق و سوال از اهل علم نسبت به اعلمیت مرجع تقلیدی اطمینان کند.
بعد از فوت مرجع تقلید باید انسان به مرجع زنده اعلم رجوع کند و اگر مرجع زنده اجازه داد بر تقلید از مرجع فوت شده باقی بماند. (رساله مراجع ج1 م9- عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد والتقلید م15)
تعجیلدرفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وسلامتی مراجععظامخاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض؛ [اعراف/96] و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان مى آوردند و تقوا پیشه مىکردند، برکتهایی از آسمان و زمین را بر آنها مىگشودیم»
در روایات، عوامل زیادی برای زیاد شدن روزی انسانها ذکر شده است که برخی اشاره می کنیم:
1- راستگویی و نیکی به والدین :پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «به هر که راستگویى در گفتار، انصاف در رفتار، نیکى به والدین و صله رحم الهام شود، اجلش به تأخیر مى افتد و روزیش زیاد مىشود(أعلام الدین؛ ص365)
2-نیت خوب داشتن: امام باقر(علیه السلام) می فرماید: هر که خوش نیت باشد، روزی اش افزایش می یابد. (بحار، ج ۵۷، ص ۱۷۵)
3- سحرخیزی و دنبال روزی رفتن در آغاز روز: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «صبح زود در طلب روزى و حاجتهاى خود بروید، زیرا صبح- خیزى مایه برکت و رستگاریست(نهجالفصاحه، ص371)
4- نماز شب: امام صادق(علیهالسلام) فرمود: «َنماز شب، روزى را زیاد و قرض را ادا مى نماید(ثوابالاعمال ،ص42)
-خداوند رزق پاک و حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.رسوال خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) در روایتی می فرمایند:صلاة الجماعةِّ افضل من صلاةِ الفرد بخمس و عشرین درجة.
فضیلت نماز جماعت بیست و پنج برابر نماز فرادا می باشد. وسائل الشیعة/ج 5/ص 374
اما مساله شرعی
چند نکته کوتاه درباره نماز جماعت:
1. مستحب است مومنین نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند و حاضر نشدن به جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست.
2. نماز جماعتی که مختصر بخواند از نماز فرادایی که آن را طول بدهد بهتر است. ( تذکر: در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام حسین علیه السلام با وجود جنگ نماز را به جماعت خواندند.)
3. یکی از واجبات نماز جماعت، تبعیت کردن از امام جماعت در افعال نماز است یعنی کارهاى نماز مانند رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام جماعت بجا آورد پس نباید زودتر از امام جماعت به رکوع یا سجود برویم. (رساله مراجع1468، 1469، 1489، 1470 و 1402)
4.اگر مأموم سهواً پیش از امام سر از رکوع و سجده بردارد، چنانچه اطمینان داشته باشد که اگر برگردد، در رکوع و سجده به امام میرسد، باید به رکوع و سجده برگردد و با امام سر بردارد.
خداوند توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم
خداونددر قرآن درباره عاقبت بخیری مؤمنان می فرماید: «یا ایّها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه حقّ تقاته و لاتموتنّ الّا و انتم مسلمون: ای کسانی که ایمان آورده اید! آن گونه که حق تقوا و پرهیزکاری است تقوای الهی داشته باشید، و از دنیا نروید، مگر این که مسلمان باشید (تلاش کنید تا پایان عمر گوهر ایمان را حفظ کنید.(آیه 102 آل عمران)
عوامل عاقبت بخیری عبارتند از:
1ـ تقوا(والعاقبه للتقوی)
2ـ تحکیم و تثبیت عقاید:داشتن عقاید محکم و عقلانی موجب تثبیت دینداری و رفع بی دینی میشود
3-توبه فوری و دائمی از گناهان وعقب نینداختن توبه، چون مرگ بی خبر می آید
4-صبر و استقامت ورزیدن در برابر سختی ها و مشکلات و استعانت از خداوند
5-توجه به نماز اول وقت و نماز شب
6- پرداخت وجوهات شرعیه از جمله خمس
7- دوستی با نیکان و علما و ترک دوستی با افراد ناباب
8-دعا براى حسن عاقبت:مثل مداومت بر تسبیحات فاطمه زهرا(سلام الله علیها)؛ خواندن دعای (رضیت باللّه ربّا و دعای غریق(یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک)
-خداوندا عاقبت امرهمه ما را ختم به خیر فرما به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلامعلیکمبسماللهالرحمنالرحیم. در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: ...مَنْ رَضِیَ بِالْیَسِیرِ مِنَ الْحَلَالِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ تَنَعَّمَ أَهْلُهُ ...
هر کس به روزی حلال اندک راضی و خشنود باشد، هزینه زندگی اش سبک می شود و خانواده اش در نعمت خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج8 ؛ ص347)
اما مساله شرعی:
در برخی موارد خریدار میتواندکالاییرا که خریداری کرده، پس بدهد و فروشنده باید قبول کند که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. اگر خریدار کالایی را بدون اطلاع از قیمت، به قیمت قابل توجهی گرانتر خریده باشد در این صورت می تواند کالا را به فروشنده برگرداند و پول خود را پس بگیرد. مثلا کسی لباسی را بدون اطلاع از قیمت آن، به 100 هزار تومان خریده و بعد از خرید متوجه می شود که قیمت واقعی آن در بازار مثلا 70 هزار تومان است در این صورت می تواند لباس را به فروشنده برگرداند و پول خود را پس بگیرد .
2. اگر خریدار کالای معینی را با شرط وصف خاصی بخرد و بعد از خرید آن متوجه شود که آن وصف را ندارد در این صورت خریدار می تواند قرارداد را فسخ کند و پولش را پس بگیرد مانند اینکه ماشینی بخرد که تصادفی نباشد ولی بعد از خرید متوجه شود که ماشین تصادف داشته است می تواند معامله را فسخ کرده و پول خود را پس بگیرد. (م2124 توضیح المسائل مراجع)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن میفرماید :« یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا: روزى می آید که از هر گروه، دستهاى را بر مى انگیزیم(آیه 83 نمل)
خداوند در این آیه به صراحت میگوید که ما گروهی از ستمکاران را بر میانگیزیم ، نه همه آنها را؛ پس به طور قطع این حشر ، نمیتواند حشر روز قیامت باشد ؛ چرا که حشر روز قیامت،طبق آیات قرآن(حَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا-47 کهف) همگانی است و احدی باقی نمیماند ، مگر اینکه در روز قیامت محشور میشود و نتیجه اعمال خود را خواهد دید. بنابراین باید روزی قبل از قیامت باشد که عده ای زنده شوند.
رجعت در اصطلاح عبارت است از : بازگشت گروهی از مومنان محض به دنیا و کافران محض پس از مردن و قبل قیامت در حکومت حضرت مهدی و روشن است که انبیا و ائمه به عنوان اشرف مومنان محض در بین رجعت کنندگان خواهند بود(الایقاظ من الهجعه ، ص80)
بهترین دلیل بر امکان هر چیزی ، وقوع آن است ؛ از قرآن کریم در موارد زیادی رجعت به دست می آید: درخواست بنی اسراییل از موسی(علیه السلام) برای دیدن خدا و مُردن آنها وزنده کردن دوباره آنها(آیه 55 بقره) ؛ خروج عده ای از شهر به خاطر ترس از مرگ و فرا گرفتن مرگ آنها را و زنده شدن دوباره آنها به در خواست حزقیل پیامبر(علیه السلام)(آیه 243 بقره) ؛ میراندن عزیز پیامبر و دوباره زنده کردن او بعد از صد سال(آیه 259 بقره) ؛ مُرده زنده کردن حضرت عیسی( علیه السلام)(آیه 49 آل عمران) و بیدار شدن اصحاب کهف .
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . امیرالمومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند:بر الوالدین اکبر
فریضةبزرگترین و مهمترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است.( میزان الحکمة، ج 10، ص 709.)
اما مساله شرعی:
اسلام یک سبک زندگی برای ما آورده است که در بخش های مختلف زندگی است مثلا یکی از بخش ها که اسلام عنایت ویژه دارد و در فرهنگ های غربی مشاهده نمی شود یا کمتر مشاهده می شود، احسان به والدین است که از نگاه اسلام احسان به والدین در برخی موارد واجب است که به برخی موارد اشاره می شود:
مورد اول: اگر پدر و مادر فقیر باشند بر فرزندان کمک مالی و تأمین نیازهای زندگیشان در صورت فقر و نیاز لازم است
مورد دوم: برخورد نیک با آنان و بیادبی نکردن نسبت به آنها؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین به او ظلم کرده باشند.
مورد سوم:اگر پدر و مادر درخواست معمولی و بجا داشته باشند که عدم توجه به خواسته ایشان عرفاً ناسپاسی نسبت به رفتارهای خوب پدر و مادر با او به حساب میآید، خواسته ایشان بر آورده شود. گاهی اوقات ، شانه خالی کردن از مسؤولیّت نگهداری والدین در دوران پیری و سپردن آنها به خانۀ سالمندان از همین مصادیق ناسپاسی در حقّ والدین به حساب میآید.(1)
خداوند متعال توفیق ترویج وعمل به سبک زندگی اسلامی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
جهت اطلاع: (1)نکته سوم هر چند در برخی منابع فقهی مشاهده شده است و برخی مراجع اصلا متذکر نشده است به نظر می رسد که سبک زندگی اسلامی هست و لازم است به آن توجه شود و مستندش می تواند برخی فتوای فقها باشد.
منابع: ایت الله سیستانی، رساله جامع ج2 م 519؛ ایت الله مکارم سایت معظم له، https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=4&mid=410254
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید : إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ : گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست (آیه 13 حجرات)
در دین اسلام شخصیت انسانی زن برابربا مردان بوده و در رسیدن به درجات کمال انسانی هیچ تفاوتی بین این دوجنس قرار داده نشده است.
قانون ارث موضوع مالی و اقتصادی است که در اسلام بر پایه عدالت اجتماعی بنیان نهاده شده و در آن مسئولیت های اجتماعی و خانوادگی هر یک از زن و مرد رعایت شده است.
اسلام، احکام ارث را بر اساس جنسیت مرد یا زن بودن وضع نکرده ، بلکه براساس مسؤلیت مالی و موقعیتی است که این دو در خانوار دارند. در پاره ای از موارد زن بیش از مرد سهم می برد، بنابراین سهم ارث متناسب با نظرگاه کلی اسلام نسبت به خانواده، تقسیم وظایف و مسؤلیت ها سازگار و عادلانه است.
در بحث ارث زنان سه فرض مطرح است که معمولا یک فرض آن ذکر می شود و از دو فرض دیگر غفلت می شود:
1 – در مواردی زن و مرد همتا و مساوی ارث می برند، مانند صورتی که میت (فرزند) پدر و مادر داشته باشد که هر کدام به طور یکسان یک ششم ارث می برند و سهم پدر به عنوان مرد بودن بیش از سهم مادر نیست.
2 – در مواردی زن کمتر از مرد ارث می برد، مانند دختر که کمتر از پسر ارث می برد.
3 – در مواردی سهم زن بیش از سهم مرد می باشد، مانند موردی که میت غیر از پدر و دختر، وارث دیگری نداشته باشد که در این جا پدر یک ششم می برد و دختر بیش از آن
چرا در برخی موارد ارث زنان نصف مردان است؟
اما رضا علیه السلام در پاسخ به این سئول فرمود: «زن وقتی که شوهر کرد، مالی به عنوان مهر می گیرد و هزینه زندگی وی بر عهدة مرد است و مرد باید نفقه و سایر مخارج زن را بدهد، ولی بر عهده زن چیزی نیست، از این جهت حق مرد بیشتر است».( (وسائل الشیعه، ج17، ص 437)
امام صادق علیه اسلام فرمود :«علتش این است که اسلام سربازی(جهاد) را بر زن واجب نکرده و مهر و نفقه را بر مرد لازم شمرده است از جرائم اشتباهی که خویشاوندان مجرم باید دیه بپردازند ، زن از پرداخت دیه و شرکت با دیگران معاف است ( المیزان، ج4، ص 360)
با توجه به این دو روایت و با نگاه به احکام دیگر اسلام متوجه می شویم که نصف شدن ارث زن نسبت به مردان در برخی موارد با توجه به مسولیت های اقتصادی در خانواده و جامعه مانند دادن نفقه ومهر و دیه عاقله و شرکت در جهاد و پرداخت حقوق واجب اجتماعی که بر عهده مردان نهاده شده تنظیم شده است و دین اسلام برای ایجاد تعادل میان مسئولیت و حق این احکام را وضع نموده است
خداوند ما را با معارف حقیقی اسلام آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امیر مومنان علیه السلام می فرمایند: الْإِیمَانُ عَلَى أَرْبَعَةِ . ...
.ایمان بر چهار پایه استوار است: توکل بر خدا، واگذاری امور به خدا، تسلیم شدن در برابر فرمان الهی و راضی بودن به قضای خدا. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص223)
دو نکته در مورد حفظ ایمان:
1.یکی از وظایف انسان، حفظ ایمان و دوری کردن از کارهایی است که باعث تضعیف ایمان می شود، بنابراین کارهایی مثل مطالعه و نشر کتابهای گمراه کننده یا حضور در بعضی شبکه های اجتماعی و سایتها که باعث انحراف در عقیده یا اخلاق می شود، حرام است لذا والدین گرامی باید بدانند که بىشکّ حضور فرزندان در برخی گروه ها یا کانال ها مفاسدی را به همراه دارد که باید نسبت به مراقبت فرزندان توجه و عنایت ویژه داشته باشند.
2. واجب است که انسان با توبه از گناه و مداومت در انجام وظایف شرعی و محبت به اولیای الهی ایمان خود را تقویت نماید. و یکی از عوامل حفظ ایمان یادگیری مسائل دینی و عمل به آن از جمله احکام مورد ابتلا می باشد.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۲۲
موضوع: #قبولی_اعمال_غیر_مسلمانان
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: (وَمَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلَامِ دِینًا فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ) «هر کسی غیر اسلام دین دیگری برگزیند از وی پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران خواهد بود)), (آیه 85 آل عمران )
در مورد افراد دیگر ادیان و مذاهب باید گفت: آنان به سه دسته تقسیم مىشوند که هر یک حکمى جداگانه دارند:
1- با اسلام و تشیع آشنا شده؛ ولى به دلیل تعصّب یا عناد و لجاجت از پذیرفتن آن سرباز مىزنند. چنین افرادى اهل جهنماند.
2- با اسلام و تشیع آشنا نیستند؛ ولى در جهالت خود مقصراند؛ یعنى، از وجود دینى به نام اسلام یا مذهبى به نام تشیع مطلعاند؛ ولى با وجود همه امکانات و شرایط لازم براى جستوجوى حقیقت اقدامى نمىکنند. چنین افرادى در حد تقصیر خویش روز قیامت مجازات مىشوند.
3- با اسلام آشنا نیستند و در جهالت خود نیز تقصیرى ندارند؛ بلکه یا اصلاً به گوششان نخورده یا آنکه امکان تحقیق براى آنان وجود نداشته است و تنها هر آنچه را به آنها رسیده (مثل مسیحیت)قبول کرده و به آن عمل نمودهاند. چنین افرادى اهل جهنم نیستند و خداآنان را مشمول عفو و رحمت خود قرار مىدهد و اعمال آنها را با میزان حقیقتخواهى آنان و آنچه فکر مىنمودند حق است، مىسنجد.
خدواند ایمان و عمل صالح (إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ (:آیه 2 و3 عصر)) و با نیت خوب را از انسان می خواهد (إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ.(آیه 27 مائده)) وپیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:اِنَّما الاَعْمالُ بِالنّیّاتِ(تهذیب،ج1، ص83)
ممکن است عملی که خیلی با ارزش به نظر میرسد در واقع اصلاً ارزشی نداشته باشد و یا برعکس. پس ارزش واقعی اعمال وابستگی جدی به نیّت و انگیزه فاعل دارد؛چون نیّت، روح عمل میباشد. نیّت و هدف خیر، وقتی حاصل میشود که اعتقاد و ایمان به اصول دین از قبیل توحید و نبوت و معاد حاصل گردد. «تا عملی از راه ایمان، عقیده و نیّت, نورانیت و صفا پیدا نکند، به ملکوت الهی نائل نمیشود. عمل زمانی به این مرتبه والا میرسد که روح داشته باشد، روحِ عمل همان بهرة اخروی و ملکوتی آن است.
خداوند ما را جزء مسلمانان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: سه چیز نشانه جوانمردی است : بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ المِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی
گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در غیر گناه باشد. (خصال، ج ۱، ص 324)
چند نکته درباره احکام نماز مسافر:
1.مسافریکه نمازش شکسته است اگر مطمئن است حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند.
2.اگر انسان قصد ده روز کند چنانچه بخواهد بیشتر از ده روز بماند باز هم باید نمازش را کامل بخواند مثل کسی که بخواهد دوازده روز بماند یا سیزده روز بماند.
3.کسی که قصد ده روز کامل را دارد یعنی مطمئن است که ده روز کامل می ماند چنانچه بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی ادائی از تصمیمش برگردد و بخواهد ده روز نماند در این صورت تا وقتی که در آن مکان هست باید نماز را کامل بخواند مثل کسی که مطمئن است ده روز در مشهد می ماند بعد از ماندن دو سه روز و خواندن نماز چهار رکعتی تصمیم می گیرد روز ششم برود، در این صورت سه روز دیگری را که می ماند باید نماز را کامل بخواند و چنانچه ماه رمضان باشد باید روزه را بگیرد.(عروه، فصل فی صلاه المسافر، فصل فی قواطع السفر م 15 و م 18 ؛ تحریر، نماز مسافر، فصل فی قواطع السفر م10 ؛ رساله مراجع ج1 م1342 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 53 ؛ هدایه العباد ج1 م1164)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به ببرکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امیر مومنان علیه السلام می فرمایند: الْإِیمَانُ عَلَى أَرْبَعَةِ . ...
.ایمان بر چهار پایه استوار است: توکل بر خدا، واگذاری امور به خدا، تسلیم شدن در برابر فرمان الهی و راضی بودن به قضای خدا. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص223)
دو نکته در مورد حفظ ایمان:
1.یکی از وظایف انسان، حفظ ایمان و دوری کردن از کارهایی است که باعث تضعیف ایمان می شود، بنابراین کارهایی مثل مطالعه و نشر کتابهای گمراه کننده یا حضور در بعضی شبکه های اجتماعی و سایتها که باعث انحراف در عقیده یا اخلاق می شود، حرام است لذا والدین گرامی باید بدانند که بىشکّ حضور فرزندان در برخی گروه ها یا کانال ها مفاسدی را به همراه دارد که باید نسبت به مراقبت فرزندان توجه و عنایت ویژه داشته باشند.
2. واجب است که انسان با توبه از گناه و مداومت در انجام وظایف شرعی و محبت به اولیای الهی ایمان خود را تقویت نماید. و یکی از عوامل حفظ ایمان یادگیری مسائل دینی و عمل به آن از جمله احکام مورد ابتلا می باشد.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که میفرمایند: کُلُّ شَیْءٍ نَظِیفٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ قَذِرٌ
همه اشیاء در عالم تا زمانی که یقین به نجاستشان پیدا نکنی پاک هستند.(وسائل الشیعه ج3ص467)
امامساله شرعی
چند نکته درباره احکام طهارت و نجاست:
مورد اول: هر چیزی پاک است مگر انسان یقین کند نجسشده و لذا تا وقتی شک در نجس شدن چیزی دارد پاک است. (رساله مراجع م123)
مورد دوم: اگر انسان نجس بودن چیزی را فهمید لازم نیست به دیگران اعلام کند مثلا لازم نیست به مهمان منزل، نجاست برخی از قسمتهای منزل را اعلام کند مگر در چند مورد:
1. در صورتی که مسجد نجس شود بر شخص لازم است فورا مسجد را تطهیرکرده و یا به دیگران که توانایی تطهیر را دارند اطلاع دهد تا تطهیر نمایند.(مشهور: فتوی یا احتیاط، رساله مراجع م901؛ عروه الوثقی، احکام النجاسه م19)
2. در صورتی که میزبان وکسی که خوردنی را به دیگران میدهد مانند آشپز که غذا را پخش میکند متوجه شود غذا نجس است باید به میهمان اطلاع دهد ولی اگر برخی از میهمانان متوجه شوند لازم نیست به دیگران اطلاع دهد ولی خودش نمیتواند از آن غذا بخورد.(رسالهمراجعم145؛عروه الوثقی ،احکام النجاسه، م34،مکارم،اراکی :بنابر احتیاط به بچه هم ندهند.)
3. اگر چیزی مثل ظرف را به دیگری میدهد که استفاده نماید، در صورتی که بداند می خواهد آن را برای خوردن و آشامیدن استفاده کند باید نجس بودن آن را اطلاع دهد. (رساله مراجع م 142 و 146 ؛ عروه الوثقی، احکام النجاسه، م 32)
خداوند متعال به همه ما توفیق انجام وظائف را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد