سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .یکی از واجبات فراگیری مسائل مورد نیاز است در این زمینه به چند نکته توجه شود:
1.احکام و مسائلی که انسان معمولا در زندگی به آنها نیاز پیدا می کند، آموختن آنها پیش از عمل واجب است تا در هنگام عمل به گناه نیفتد و خلاف وظیفه اش عمل نکند، همچون احکام عبادات مثلنماز و روزه و احکام معاملات مثل مباحث خرید و فروش و تجارت برای کسانی که به کسب و کار مشغول اند.
2. در بسیاری از احکام دینی جهل و ندانستن عذر محسوب نمی شود به عنوان نمونه اگر بواسطه ندانستن مساله چیزی از واجبات رکنی نماز مثل رکوع یا ایستادن و قیام، کم یا زیاد کند نمازش باطل است و باید دوباره بخواند مثل افرادی که توان ایستادن هر چند با تکیه دادن بر دیوار یا عصا را دارند ولی نماز واجب را نشسته یا بر روی صندلی می خوانند. همچنین در قرارداد یا معامله ای که فرد با شخص یا شرکتی بسته است، اگر نداند که قراردادش صحیح است یا خیر نمی تواند، در مالی که از چنین راهی به دست آورده تصرف نموده و استفاده نماید.مگر اینکه همین فرد مطمئن باشد که طرف قراردادش رضایت به استفاده از مال دارد هر چند بفهمد معامله باطل بوده است.که اینگونه رضایت ها در برخی موارد بعید است. (رساله مراجع ج2 م2052 و ج 1م 942و1264)
خداوند به همه توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1- جهنمی شدن: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوند متعال میفرماید: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم را از چه راهی به دست میآورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ کنم(بحار، ج 103، ص 5)
2-فقر و تنگدستی: بسیاری از مردم از فقر و تنگدستی مینالند. در حالی که اگر به رفتار خودشان توجه داشته باشند میتوانند علت آن را بیابند. حرامخواری و خباثتخواری خود مهمترین عامل فقر و تنگدستی است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: کسی که مالی از راه غیرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست میکند. (بحارالانوار، ج 103، ص 5)
3- عدم استجابت دعا: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمیشود و گوشتی که آن لقمه حرام میرویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313)
4- حسرت عظیم در قیامت: امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود: بزرگترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسی است که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد و برای فرد دیگر به ارث گذارد و او آن را در راه اطاعت و بندگی خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت شود و اولی به واسطه آن مال حرام (نخورده) وارد جهنم گردد. (بحارالانوار ج 103 ص 12 )
5- اعراض خدا: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: کسی که مال مؤمنی را به ناحق از او بگیرد و به او ندهد، خداوند پیوسته از او اعراض کرده و کارهای نیک او را نکوهیده میدارد و آنها را درنامه اعمال نیک او مینویسد تا توبه کند و مالی راکه از آن مؤمن گرفته به او برگرداند. (بحارالانوار ج 104 ص 294 )
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
. بسم الله الرحمن الرحیم. با توجه به اینکه برخی سولات در زمینه احکام روزه باز هم فراوان است به چند نکته کوتاه در زمینه احکام روزه یادآوری می کنم:
1.قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند. ( مکارم: بنا بر احتیاط واجب مبطل روزه است. رساله م 1398)
2. تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود مثل آمپول پینی سلین یا بی حسی دندان برای روزه دار اشکالی ندارد اما اگر آمپول تقویتی باشد یا در رگ تزریق شود به نظر امام خامنه ای بنابر احتیاط واجب در حال روزه تزریق نشود.(جهت اطلاع بیان کننده محترم: تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی از مراجع روزه را باطل نمی کند.آیات عظام سیستانی، صافی، گلپایگانی، نوری، اراکی و به نظر تعدادی از مراجع تزریقاتی که تقویتی باشد یا دارویی که در رگ تزریق شود اجتناب شود. فاضل و بهجت: از تقویتی باید خوداری شود. مکارم: در رگ جایز نمی باشد. امام خامنه ای: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپولهای مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپولهای دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپولهایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد. ((اجوبة الاستفتائات، س: ۷۶۷)
3.آب در دهان کردن به قصد خنک شدن و بیرون ریختن آن روزه را باطل نمی کند ولی کراهت دارد و در همین صورت چنانچه بی اختیار آب فرو رود ( بنا بر فتوا یا احتیاط) باید قضای روزه را بگیرد.(رساله مراجع 1688)
خداوند متعال چشم و گوش ما را از گناه حفظ فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-
قرآن درباره استکبار و نقشه های آنان،((مرگ باد)می گوید و می فرماید: ثمَّ قُتِلَ کَیْف قَدَّرَ... ثمَّ أَدْبَرَ وَ استَکْبرَ :مرگ بر او باد چه نقشه شیطانی ای کشید،سپس پشت به حق کرد و تکبر و استکبار ورزید ( سوره مدثر، آیات 20 و 23 )
در قرآن کریم؛ عبارت(قُتِلَ)«کشته باد» و «مرگ بر» چند بار آمده است، و کسانی که مورد این خطاب قرار گرفتهاند، دارای خوی استکباری بودهاند و به عبارت دیگر همه موارد مرگ خواستن در قرآن، به استکبار ربط دارد و برای مقابله با مستکبرین است و این خود از آموزههای جالب توجه قرآنی است.
خداوند خطاب به هر سه دسته «کفار معاند»، «یهودیان معاند» (صهیونیست ها) و «منافقین فتنه گر» از ادبیات لعنت فرستادن و آرزوی مرگ کردن استفاده کرده است.
الف: کفارمعاند: «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ؛ و کسانى که کافر شدند، «مرگ بر آنها» و اعمالشان نابود باد.»(محمد/8)
ب: یهودیان معاند: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا...؛ و یهود گفتند دست خدا به زنجیر بسته است!، دستهایشان بسته باد و بخاطر این سخن از رحمت (الهى) دور شوند!»(مائده/64)
خداوند در مورد یهودیان معاند و کسانی که برای خدا فرزند قائلند ، می فرماید: قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ لعنت خدا بر آنها باد، چگونه دروغ مىگویند؟!»(توبه/30)
ج: منافقان : خداوند در مورد ظاهر خوب منافقین که جلب توجه می کنند می فرماید: همُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ هنگامى که آنها را مىبینى جسم و قیافه آنان تو را در شگفتى فرو مىبرد، ... آنها دشمنان واقعى تو هستند از آنان بر حذر باش، خداوند آنها را بکشد چگونه از حق منحرف مىشوند؟!»(منافقون/4)
بنابراین شعار(مرگ برآمریکا و اسرائیل و منافقین) ریشه قرآنی دارد.
خداوند توفیق بهره وری از معارف قرآن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجباتی که سفارش شده و آثار معنوی و مادی برای انسان دارد صله رحم می باشد. و ایام عید بهانه ای بر انجام این وظیفه شرعی است در این زمینه چند نکته را یادآوری می کنم:
1. حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد» و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى شود. و بستگان در این رابطه با هم متفاوت هستند: نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد.(مکارم سایت استفتائات معاشرت و صله رحم)
2.یکی از شیوههای صله رحم حاضر شدن در منزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری در منزل فرد نیست و فرد میتواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه؛یا با احسان به او هر چند از طریق ارسال کمک مالی برایش در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
3.اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام او یا تشویق او بر ارتکاب گناه می شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه میشود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد.
خداوند الفت و صمیمت را در میان دوستان امیر المومنین علیه السلام بیش از پیش قرار دهد، به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند در قرآن درباره اهمیت راهپیمایی میفرماید:«ولایَطؤون مَوطئاً یَغیظُ الکفار ... الا کُتب لهم به عَملٌ صالح» :هیچ حرکت دسته جمعى که کفار را عصبانى کند، صورت نمیگیرد مگر این که براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود(سوره توبه، آیه ۱۲۰) بنابراین راهپیمایی هایى که دشمنان اسلام و مسلمین را عصبانى کند، عمل صالح است.
این راهپیمایى ها (بخصوص آنگاه که از طریق وسایل ارتباطى و ماهواره ها منعکس میشود) اگر براى اهداف مقدسى صورت گیرد، نوعى حضور در صحنه، عبادت دسته جمعى و امر به معروف و نهى از منکر عملى و عامل تقویت روحیه مردم و تهدید دشمن است.
برخی گمان میکنند مساله راهپیمایی یک مساله صرفاً سیاسی جدید است و هیچ ربطی به دین و دینداری و آخرت انسانها ندارد؛ در حالی که طبق قران حضور در این راهپیمایی و برداشتن هر قدم در این راهپیمایی یک عمل صالح محسوب میشود:
وقتی 22 بهمن یوم الله است و نیز از جمله شعائر الله است که باید تعظیم و بزرگ داشته شود، می توان به آیاتی از قرآن نیز در این باره اشاره نمود. یعنی از این بابت که قومی ستمگر مانند پهلویان و بهائیان را از صحنه قدرت برکنار کرد می تواند یوم الله باشد زیرا قرآن فرموده است: "وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّه" (آیه 5 ابراهیم ) و امام امت (قدس سره) در تفسیر سوره حمد بیان کرده اند که آن ایّامی است که حق تعالی به قهر و سلطنت با قومی رفتار کند.
خداوند توفیق عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
علت حمایت از فلسطین:
1-آِیات قرآن:الف) آیات عام: آیاتی که دستور نبرد همگانی با همه دشمنان و متجاوزان به بلاد اسلامی می دهد
- «در راه خدا بجنگید با کسانی که با شما مسلمانان و مؤمنین می جنگند، ولی تجاوز گر نباشید(بقره، 190)
- «چرا در راه خدا و (در راه) مردان و زنان و کودکان که (به دست ستمگران) تضعیف شده اند، پیکار نمی کنید؟!» (نسا/75)
ب)آیات خاص: اگر در (حفظ) دین (خود) از شما یاری بطلبند، بر شما لازم است آن ها را یاری کنید(انفال/73)
- هر طایفه ای که به جنگ تجاوز کارانه روی آورد، سایر مسلمین باید با آنان پیکار کند تا به فرمان خدا باز گردند(حجرات، 15)
2-روایات: «امام علی علیه السلام فرمودند:همواره دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید (نامه47نهج البلاغه)
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم :هر کس فریاد دادخواهی هر مظلومی (مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمین را به یاری می طلبد، اما به کمک او نشتابد مسلمان نیست (وسائل،، ج 11، ص 108، باب 59)
3-عقلی و انسانی: دفاع از مظلوم، واضح ترین وبدیهی ترین مساله فطری است که هر عقل سلیمی آن را تایید می کند . آن قدر بدیهی است که حتی متجاوزان نیز به بهانه یاری ملت های ضعیف و حمایت از حقوق بشر، دست به بزرگ ترین جنگ ها می زنند
4- منافع و امنیت ملی :اشغال فلسطین، ایجاد یک کانون استعماری ضداسلامی ـ در قلب جهان اسلام ـ در جهت نابودی جهان اسلام و جلوگیری از شکل گیری تمدن اسلامی است.
-اگر اسرائیل در فلسطین اشغالی پیروز شده و ثبات یابد، بی شک نقشه اشغال جهانی خود (بویژه از نیل تا فرات و ادعای تصاحب بسیاری از اماکن اسلامی) را عملی خواهد کرد. آنگاه امنیت ما مورد خطر جدی اسرائیلی ها قرار خواهد گرفت.
5 .فلسطین قبله گاه اول مسلمین دارای اهمیت معنوی و استراتژیکی است و شکست فلسطینی ها به نام اسلام ثبت خواهد شد.
6-اصل عدالت طلبی و استکبار ستیزی(135 نساء)و نفی سبیل(نفی تسلط غیرمسلمان بر مسلمان-141 نساء) و قانون جمهوری اسلامی(اصل11) نیز تایید میکند
7-برای اثبات اصل ایمان، اول باید به طاغوتها و استکبارها کفر ورزید(فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى )
خداوند ما را به معارف دین آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام و آروزی بهترین تقدیر. با توجه به اینکه فرد روز قدس است چند نکته کوتاه درباره راهپیمایی روز قدس عرض می کنم:
1.دفاع بر همه مسلمانان در برابر هجوم دشمنان به کشورهای اسلامی و مرزهای آن واجب است.
2. دفاع منحصر به کشوری نیست که انسان در آن زندگی می کند بلکه همه مسلمین دنیا باید در برابر هجوم اجانب به کشورهای اسلامی یا مقدسات مسلمانان مدافع یکدیگر باشند خواه از طریق بذل مال یا جان یا هر وسیله دیگر مثل راهپیمائی در حمایت از مظلومین. (رساله مراجع ج2 ص769 ملحقات مکارم 2826)
3. هر چیزی که باعث کور شدن چشم دشمنان اسلام و تقویت مسلمانان است از مصادیق تعظیم شعائر است. بدیهی است شرکت در راهپیمائی روز قدس می تواند نقش بسیار مهمی در تضعیف دشمنان اسلام و ناامید کردن آنها و تقویت اسلام و مسلمین و مومنین داشته باشد.
4. امام خامنه ای مدظله العالی درباره روز قدس می فرمایند: سال های متمادی است که سعی می شود مسئله قدس فراموش بشود. روز قدس درست تیری است به قلب این توطئه و در قسمتی دیگری می فرمایند: خودتان را برای راهپیمایی روز قدس آماده کنید مردم ایران به عنوان متولیان روز قدس، باید کاری بکنند که برای دیگر ملت ها سرمشق شود.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
1- پیش از بنیاسرائیل اقوام دیگری مانند کنعانیان، حتیان در حوالی شهر هبرون، عموئیان در ناحیه عمان، موآبیان در شرق بحرالمیت، ادومیان در جنوب شرقی زندگی میکردند.
2- فلسطینیان امروز(نه اسرائیلیان)، فرزندان همان فلسطین و کنعانیان و سایر قبایل اولیه هستند که در این کشور ساکن شده بودند که به یهودیت گرویدند و بعدا همین یهودیان به بتپرستی، وسپس به مسیحیت و سرانجام به اسلام، گرویدند (رودنسون، ماکسیم، اعراب و اسرائیل، ترجمه رضا براهنی، (تهران: خوارزمی، 1348)، صص 265)
3-«آرتور کستلر» نویسنده یهودی گوید: تقریباً نُه دهم یهودیان اروپا و امریکا از تبار خزرهای ترک هستند و ربطی به اسباط دوازدهگانه بنیاسرائیل و قوم موسی«علیه السلام» در فلسطین ندارند و همینها هستند که پس از جنگ جهانی دوم از اروپا به فلسطین رفته و اسرائیل را به وجود آوردهاند. (کستلر، آرتور، قبیله سیزدهم، ترجمه جمشید ستاری، (تهران: نشر آلفا، 1361)، ص 19)
4-ژوزف رینخ* که یک سیاستمدار فرانسوی یهودیالاصل است گوید «اساساً صحبت کردن در مورد وجود نژاد یهود، یا از روی غرضورزی است و یا از روی جهل و نادانی، زیرا نژاد عرب سامی وجود داشته و نژادی تحت عنوان نژاد یهود وجود نداشته است و یهودیان هرگز نژادی را تشکیل ندادهاند (Translation From Journal des De'bats, 30 March 1919 Cited by Philippe de Saint Robert in Le Jeude La France en Mediterranee, Julliard, 1970.P222.
خداوند ما را به معارف دین آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلامعلیکمبسماللهالرحمنالرحیم.ازامامصادق علیه السلام روایت شده: عَلَیکُم بِالدُّعاءِ ، فَإِنَّکُم لاتَقَرَّبونَ إِلَی اللّه بِمِثلِهِ؛شمارابهدعا کردن سفارشمیکنم،زیراباهیچچیزمثلدعا به خدا نزدیک نمی شوید.( کافی، ج2، ص467).
دو نکته کوتاه درباره دعا کردن:
1.برای دعا آدابی ذکر شده : از جمله اینکه :
الف: قبل از دعا توبه نماید(یعنی از گناهان پشیمان بوده و قصد جدی در ترک گناه داشته باشد و در انجام وظایف و ادای حق الناس و حق الله کوتاهی نکند.
ب: صلوات فرستادن در اول و اخر دعا
ج: واسطه قرار دادن اولیای الهی در درگاه خداوند
د: امید به استجابت داشتن
2. استجابت دعا موانعی نیز دارد مثلا: لقمه حرام از قبیل ربا و رشوه، عاق والدین بودن و قطع رحم، حق الناس را رعایت نکردن و ظلم به دیگران، ترک امر به معروف و نهی از منکر اینها مانع استجابت دعاست، در مورد امر به معروف امام خامنه ای می فرمایند: امر به معروف و نهی از منکر را اقامه کنید؛ حرف بزنید، بگویید ؛ یک کلمه بیشتر هم نمی خواهد؛ولازمنیست با خشم همراه باشد. شما بگویید ، دیگران هم بگویند ، گناه در جامعه خواهد خشکید.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
1. قدر، یعنی : شکل گرفتن هر حادثه با سلسله علت های خود =» شب قدر، این پیوند، به دقّت اندازه گیری می شود
2. خدا دنیا را طبق قواعد علت و معلول میچرخاند؛ مثلا: بین طول عمر و رعایت بهداشت و ترک بعضی از گناهان (مانند قطع صلة رحم و دادن صدقه)، رابطه هست
3. در سلسلة علت ها و شرایط به ثمر رسیدن کار ، ارادة آدمی، یکی از علت هاست.
4. خدا علم قدیم و ازلی و بدون زمان دارد که فلان کس با اختیار خود(نه با جبر) در زمان و مکان خاص چه خواهد کرد
*معلم کاردان می داند که کدام یک از دانش آموزانش، به دلیل تلاش فردی و استعداد لازم، با رتبة بالا قبول می شود و کدام یک به دلیل تلاش یا استعداد کمتر، در حد متوسط، نمره می آورد و یا تجدید می شود
5.در شب قدر، معین می شود که هر انسان، بر اساس انتخاب و اختیار خود، کدام راه را انتخاب خواهد کرد و با توجه به دعاها، راز و نیازها و تصمیم ها، قابلیت چه نعمت ها و یا حوادثی را خواهد داشت.
6. بنابراین در شب قدر ( با برتری بیش از 80 سال) فرد میتواند با دعا، زمینه نزول برکات و تغییر سرنوشت خود را فراهم کند
خداوند ما را به معارف دین آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن تسلیت شهادت امیر المومنین علیه السلام. در این فرصت کوتاه خدمت شما خوبان چند نکته کوتاه درباره احکام نماز و روزه مسافر یادآوری کنم:
1. کسی که در ماه رمضان مسافر است و قصده ده روز هم نکرده نمی تواند روزه بگیرد و ولی نمازهایی که در وطنش قضا شده است می تواند در مسافرت بخواند اما باید به صورت کامل بخواند.
2. اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است مسافرت کند روزه اش صحیح است ولی نمازش را چنانچه نخوانده باید در حال سفر شکسته بخواند.
3. کسی که در ماه رمضان قبل از ظهر به وطن خودش یا جایی برسد که می خواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و روزه بگیرد.(رساله مراجع 1722)
4. کسی که اطمینان به ماندن ده روز داشته و ده روز کامل بماند، باید نماز را کامل و روزه صحیح است و ده روز کامل این است که بتواند حداقل در یک شهر یا روستا 240 ساعت بماند مثلا اگر ساعت 3 بعد از الظهر امده بتواند تا ساعت 3 بعد الظهر روز یازدهم بماند. البته اگر شب وارد شده تا غروب روز دهم بماند کافی است.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام
علمای اخلاق به دنبال بحث توبه بحث ماندگاری توبه را هم مطرح نموده اند. کسانی که به توبه دست یافته اند نگران هستند که مبادا باز به گناه برگردند. برای ماندگاری توبه چند راهکار را خدمت شما عرض می کنیم:
1. دوری از عوامل و مقدمات گناه: مهمترین راه دوری انسان از گناه دوری اور از مقدماتی است که او را به گناه تشویق می کند.پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هر کس توبه کند اما دوستان بد خود را تغییر ندهد توبه نکرده است ( بحار،ج۶ ،ص ۲۱).
اگر کسی می خواهد توبه اش واقعی باشد باید دوستان و جلساتش را عوض بکند. در واقع مقدمات گناه را ترک کند.
2. رفتن به جلسات موعظه: انسان نیاز به موعظه دارد و باید معلم اخلاقی داشته باشد؛ در شنیدن اثری است که در دانستن نیست. سیره بزرگان و علما نیز همیشه بر این بوده است که بیش از آنکه موعظه کنند به تأسی از رسول گرامی ( صلی الله علیه و آله و سلم ) که به جبرئیل فرمود «عظنی یا جبرئیل» خود را در معرض موعظه اهل معنا قرار میدادند (من لا یحضره الفقیه، ج1، ص471)
3. مشارطه و مراقبه: براى استمرار توبه، برنامه زمانبندى شده براى مبارزه با گناه لازم است. این برنامه باید در ابتدا سبک و قابل اجرا و به تدریج جدى تر و سنگینتر باشد. براى پایبندى به استمرار توبه، باز خواست از نفس و تعیین جریمه و اداى آن مثل دادن صدقه یا گرفتن روزه مؤثر است.
خداوند توفیق توبه حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مولای متقیان یکی از مصادیقی که مولای متقیان برای جهاد بیان می کند، جهاد با زبان است که امروزه امام خامنه ای از آن تعبیر به جهاد تبیین می کنند، که برگرفته از این کلام مولای متقیان می باشد. جهاد تبیین واجب کفایی است یعنی بر افرادی که توانایی دارند به مقدار لازم واجب است فورا اقدام کنند.
سوال: جهاد تبیین در چه مواردی واجب فوری است؟ در این زمینه چند نکته را یادآوری کنم:
در هر جایی که منکر و حرامی انجام بگیرد یا یکی از واجبات الهی ترک شود، بر هر فرد مطابق توانش واجب است، که حقیقت را تبیین کند.البته نیاز به تبیین حقیقت ممکن است گاهی اوقات در محیط خانواده باشد و گاهی در محیط جامعه. مثلا اگر یک از فرزندان دچار انحرافی شده است بر اهل خانواده لازم است حقیقت را هر چند با کمک دیگران برای فرزندشان تبیین کنند.
جوانان یا صاحب نظران چنانچه در فضای مجازی تضعیف باورهای به حق دینی یا مورد هجوم قراردادن مقدسات و احکام الهی را مشاهده کنند، واجب کفایی است که به هر زبان و به هر طریقی حقیقت را تبیین و دفاع مناسب صورت بگیرد و لازم است همگان آموزشها و مسائل شرعی مورد نیاز در راستای استفاده از مجازی را فرا بگیریم.
یکی از مشکلات حال حاضر، که نیاز به تبیین دارد مشکلات معیشتی است که میدان جنگ تمام عیار دشمن است، بر مردم و صاحب نظران جهت حفظ نظام اسلامی آنچه به اصلاح مشکلات کمک می کند، تبیین شود و یکی از آن موارد حمایت از تولید داخلی است که مردم و مسولین در این زمینه وظایفی دارند مثلا شایسته است مردم «استفاده از تولیدات داخلی» را به یک فرهنگ تبدیل کنند یا اینکه از تفاخر ترجیح دادن مارکهای خارجی بر کالای ایرانی پرهیز شود یا اینکه در مصرف از اسراف که یکی از گناهان کبیره هست پرهیز شود یا اینکه شایسته است که با وجود کالای ایرانی از خرید کالای خارجی اجتناب شود یا اینکه وظیفه مسولین این است که کیفیت تولیدات داخلی را ارتقا بدهند.
خداوند توفیق رفع مشکلات معیشتی را به همه دست اندکاران عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وال محمد
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مولای متقیان . یکی از چیزهایی که در توبه واقعی موثر است اداء حقوق مردم است و یکی از مصادیق حق الناس و حق مردم، حقوق غیر مالی است مثل اینکه انسان از یک مسلمانی پشت سرش بدگویی کند یا او را تحقیر و خوار کند یا اینکه او را با رفتار یا زبانش مورد اذیت و آزار قرار دهد یا اینکه او مورد تمسخر یا استهزا خودش قرار دهد یا اینکه به او تهمت و نسبت ناروا بدهد که نسبت به ادا این حقوق، یادآوری و توجه به چند نکته لازم است:
ابتدا بر شخصی که مرتکب این گناهان خانمان سوز و برهم زننده امنیت روانی افراد می شود، توبه واقعی از گناه می باشد یعنی از گذشته پشیمان و تصمیم واقعی بگیرد که این گناه را ترک کند.
به نظر تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای حلالیت طلبیدن از فردی است که این گناه را در حق او انجام داده ایم و نسبت جایی که فرد تهمتی زده علاوه بر حلالیت جبران اشتباه است یعنی به کسانی که اتهام را برای آنها نقل کرده ایم، واقعیت را بیان کنیم.
در جایی که حلالیت طلبیدن یا تصحیح اشتباه نسبت به تهمت امکان پذیر نیست یا با سختی بسیار زیاد غیر قابل تحمل همراه است یا حلالیت طلبیدن دچار زمینه ساز آسیبهای بدتر اجتماعی همراه است مثل اینکه ناراحتی و کدورتها میان دو طرف خیلی بیشتر می شود در این صورت گنهکار برای خودش و طرف مقابل طلب آمرزش کند و کارهای خیر انجام دهد.
خداوند توفیق ادا حقوق مردم را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام
1. شب، همان سایه نیم کره زمین است که بر نیم کره دیگر مى افتد و این سایه همراه گردش زمین در حرکت است و یک دوره کامل آن در 24 ساعت انجام مى شود.
پس» شب قدر یک دوره کامل به دور زمین است(یعنی 24 ساعت) که تمام نقاط زمین را زیرپوشش خود قرار مى دهد، که آغاز آن از یک نقطه شروع و در نقطه دیگر پایان مى گیرد ( تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۱۹۲)
2. مجموع شب و روز : امام صادق علیه السلام : «لیلةالقدر فى کل سنةٍ و یومها مثل لیلها؛ در طول سال، یک شب قدر وجود دارد و روز آن، مانند شب آن است»( (بحار، ج ۹۵، ص ۱۲۱)
3. مثل اختلاف افق در اذان شهرها فرق میکند، ولی ملائکه در کل 24 ساعت نزول برکات دارند
خداوند ما را به معارف دین آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از چیزهایی که در توبه واقعی موثر است ادا حقوق مردم است خصوصا حقوق مالی آنها است لذا اگر حق مالی مردم به عهده کسی هست در صورت توانایی باید آن را ادا کند مثلا اگر انسان بابت خرید کالایی به کسی بدهکار است و بدهکاریش را پرداخت نکرده یا آسیب بدنی زده هر چند در ایام کودکی یا اینکه مالی را از یک مسلمانی ضایع کرده و مانند اینها که مصداق حق الناس و حق مالی مردم است که برای ادا این حق به چند نکته باید توجه شود:
اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده میبایست به ورثهاش بپردازد.
اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است میتواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات؛ بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست.
اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مایوس شود باید (احتیاط یا فتوا)باید با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیر شرعی(متدین) صدقه بدهد.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات ختم فرمایید
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ - وَ مَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ - لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ
علت اینکه شب قدر گویند علاوه بر اینکه قدر و شرافت دارد مقدرات امور (مرگ و زندگی و..) تعیین میشود
علل اهمیت شب قدر عبارتند از:
1. نزول قرآن: نزول دفعی و یکباره قرآن در شب قدر بر قلب پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نازل شده است و گرنه نزول تدریجی طی 23 سال رخ داده است
2. تقدیر امور: امام صادق علیه السلام فرمود: تقدیر امور [و سرنوشتها] در شب قدر، یعنی شب نوزدهم، تحکیم آن در شب بیست و یکم، و امضا [ی آن] در شب بیست و سوم [صورت می گیرد] .»( وسائل الشیعه، ج 7، ص 259) و امام هشتم علیه السلام فرمود: در آن شب قدر آنچه که در سال واقع می شود، تقدیر و اندازه گیری می شود، از نیکی و بدی و زیان و سود و روزی و مرگ . به همین جهت نیز شب قدر [شب اندازه گیری] نامیده شده است .»( عیون اخبارالرضا، ج 2، ص 116 )
طبق روایات فراوانی سرنوشت افراد برای سال بعد، مانند: رزق و روزی، مرگ و میرها، خوشی و ناخوشیها، حج رفتن و حوادث دیگر زندگی، براساس استعدادها و لیاقتها، والبته با اختیار خود بشر رقم می خورد.
3. بخشش گناهان: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که در شب قدر به پاخیزد [و آن شب را] از روی ایمان و محاسبه [و اخلاص بیدار باشد،] گناهان گذشته اش بخشوده می شود .» (وسائل الشیعه، ج 10، ص 358) و فرمود: هر کس شب قدر را احیا کند و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، همه گناهانش بخشیده میشود»(تفسیر منهج الصادقین، ج۱۰، ص۳۰۸)
خداوند توفیق درک شب قدر را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مولای متقیان . یکی از چیزهایی که در توبه واقعی موثر است اداء حقوق مردم است و یکی از مصادیق حق الناس و حق مردم، حقوق غیر مالی است مثل اینکه انسان از یک مسلمانی پشت سرش بدگویی کند یا او را تحقیر و خوار کند یا اینکه او را با رفتار یا زبانش مورد اذیت و آزار قرار دهد یا اینکه او مورد تمسخر یا استهزا خودش قرار دهد یا اینکه به او تهمت و نسبت ناروا بدهد که نسبت به ادا این حقوق، یادآوری و توجه به چند نکته لازم است:
ابتدا بر شخصی که مرتکب این گناهان خانمان سوز و برهم زننده امنیت روانی افراد می شود، توبه واقعی از گناه می باشد یعنی از گذشته پشیمان و تصمیم واقعی بگیرد که این گناه را ترک کند.
به نظر تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای حلالیت طلبیدن از فردی است که این گناه را در حق او انجام داده ایم و نسبت جایی که فرد تهمتی زده علاوه بر حلالیت جبران اشتباه است یعنی به کسانی که اتهام را برای آنها نقل کرده ایم، واقعیت را بیان کنیم.
در جایی که حلالیت طلبیدن یا تصحیح اشتباه نسبت به تهمت امکان پذیر نیست یا با سختی بسیار زیاد غیر قابل تحمل همراه است یا حلالیت طلبیدن دچار زمینه ساز آسیبهای بدتر اجتماعی همراه است مثل اینکه ناراحتی و کدورتها میان دو طرف خیلی بیشتر می شود در این صورت گنهکار برای خودش و طرف مقابل طلب آمرزش کند و کارهای خیر انجام دهد.
خداوند توفیق ادا حقوق مردم را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از حقوقی که که در آموزه های دینی بسیار بر آن سفارش شده است رعایت حق والدین به جهت اهمیت چند نکته کوتاه درباره حقوق والدین را یاد آوری می کنم:
یکی از وظایف واجب فرزندان برخورد نیک با والدین و بیادبی نکردن نسبت به آنها می باشد؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین به او ظلم کرده باشند.
اگر پدر و مادر انسان فقیر باشند بر فرزندان واجب هست، نفقه پدر و مادر را پرداخت کنند. مقصود از نفقه تامین خوراک و پوشاک و سایر نیازهای ضروری آنها مطابق با شانشان می باشد.
دو نکته ای که بیان شد مصداق واجب احسان به والدین می باشد اما نیکی و احسان به والدین و معاشرت نیک با آنان بیشتر از مقدار واجب، مستحب مؤکّد است و به آن - خصوصاً در حال ضعف و پیری - تأکید فراوان شده و خصوصاً نسبت به مادر بیشتر سفارش شده است.
خداوند به همه عزیزان که از نعمت والدین بهره مند هستند، توفیق انجام وظیفه را در برابر آنها عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.