بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم-

خداوند در قرآن می فرماید: هُوَ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ طینٍ ثُمَّ قَضى‏ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ)؛ «او کسی است که شما را از گِل آفرید، پس مدتی مقرّر داشت و اجل حتمی نزد اوست (و او از آن آگاه است) (آیه 2 انعام)

انواع اجل : اَجَل انسان در آیات قرآنی به دو بخش «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» تقسیم شده است. هر موجود زنده‌ای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى می‌تواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد، او تا پایان عمر طبیعی خود زنده می‌ماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان می‌یابد، این‌گونه مرگ را «اجل مسمَّى» (اجل غیرقابل تغییر و تبدیل) گویند. اما اجل معلق تغییرپذیر است و به استناد علل ناقصه و مقتضیات، به وقوع می‌پیوندد؛ و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذاب‌های الهی یکی از آن‌ها است و بر عکس بر اثر تقوا و نیکو کاری و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد.

بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا را برای مدتی طولانی دارند؛ ولی در اثنای این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که آن‌ها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعی باز دارد، مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن آن ممکن است بیست ساعت استعداد روشنایی داشته باشد؛ اما وزش یک باد شدید و ریزش باران یا عدم مراقبت از آن سبب شود که خاموش شود.

مثال : اگر چراغ با هیچ مانعی برخورد نکند و تا آخرین قطره نفت آن بسوزد و سپس خاموش شود، به پایان مهلت تعیین شده (اجل حتمی و مسمّی) خود رسیده است؛ ولی اگر موانعی قبل از آن باعث خاموشی چراغ گردد، مدت عمر آن را اجل غیر حتمی، معلّق و مشروط می‌گوییم.

در مورد انسان نیز چنین است؛ اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع کاملاً برطرف شود، ساختمان بدن و استعداد او ایجاب می‌کند که مدتی طولانی عمر کند؛ اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، مبتلا شدن به اعتیاد‌های مختلف یا ارتکاب گناهان و... خیلی زودتر از آن مدت بمیرد. مرگ را در صورت اول «اجل حتمی» و در صورت دوم «اجل غیر حتمی» یا معلق می‌نامند.

عوامل تاثیر گذار در طول عمر: به طور کلی گناه، مخصوصا ظلم، قطع رحم، نفرین و ناراحتی والدین در کوتاهی عمر موثرند و اطاعت، توبه، حسن خلق، خوشحال کردن پدر و مادر، انجام صله ارحام، عدل ،نیکوکاری ، دعا  وصدقه و امثال اینها باعث طولانی شدن عمر میشوند.

خداوند عمر با برکت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم یکی از مستحباتی که سفارش شده است نماز جماعت است که در این فرصت به چند نکته خدمت شما اشاره می کنم:
مأموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده می‌شود، کارهای دیگر آن مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام به‌جا آورد.
اگر مأموم سهواً پیش از امام سر از رکوع و سجده بردارد، چنانچه اطمینان داشته باشد که اگر برگردد، در رکوع و سجده به امام می‌رسد، باید به رکوع و سجده برگردد و با امام سر بردارد.
نماز گزار اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند در حالی که امام جماعت تکبیر برای رکوع را می گوید یا در حال رفتن به رکوع هست، نباید اقتدا کند بلکه هنگامی که امام جماعت در رکوع مستقر شد باید اقتدا کرد و اگر امام ایستاده است چنانچه اقتدا کند باید حمد و سوره بخواند و اگر فرصت برای سوره ندارد حداقل حمد را بخواند.
خداوند به همه توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—

«خداوند در قرآن می فرماید:لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ... «آنچه آنان بخواهند در آنجا برایشان آماده است». (آیه 35 ق)،

اهل بهشت هیچ گاه از زندگی ابدی و نعمتهای آن خسته نمی‌شوند؛ چون :

‌اولا: فطرت انسان بدنبال کمال نامحدود است و به اندک، قانع نمی‌شود. تنها خداست که تشنگی کمال‌جویی انسان را برطرف می‌کند و با او قلبش آرام می‌گیرد: «الا بذکر الله تطمئن القلوب»(آیه 28 رعد)

اما اگر بجای خدا به چیزهای فانی، محدود، متناهی و زودگذر دل ببندد و دنبال آنها باشد، مثلاً به اشتباه خانه و ماشین و چیزهای دیگر را معشوق خود قرار دهد تا چند وقت ممکن است او را به خود مشغول کند اما بعد از مدتی دلش از آن زده می‌شود و برایش تکراری و خسته‌کننده می‌‌شود.

بنابراین عامل اصلی خستگی، کسالت و دلزدگی در دنیا، محدودیت و زودگذر بودن چیزهایی است که به آنها دل می‌بندیم. اما اگر محبوب حقیقی‌مان را پیدا کنیم در همین دنیا نیز در کمال آرامش و لذت خواهیم بود.

ثانیا: در همین جهان نیز نعمت‌هایی وجود دارد که هیچگاه انسان از آن سیر نمی‌‌شود؛ مثلاً اگر صدها سال عمر کنیم باز هم نوشیدن آب گوارا و اتنشاق هوای تازه برایمان لذت‌بخش است. حال، چه رسد به نعمت‌های بهشتی!

ثالثا:هر روز نعمت‌های بهشت حالت نو و جدیدی پیدا می‌کنند وبنا به درخواست خود فرد جدید میشود (لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ.)

امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: «خداوند هر صبحگاه بهشت ویژه‌ای را مى‌گشاید و مى‌گوید: بوى خوشت را افزون کن و نسیمت را بیفزا(روح المعانی ،ج27،ص96)

و نکته‌چهارم: بزرگ‌ترین نعمت و لذت بهشت، لقاء‌الله است. در همین دنیا نیز ما هیچ‌گاه از دیدن محبوبمان خسته نمی‌شویم و دوست داریم که هر لحظه پیش معشوق خود باشیم چه برسد به دیدار خدا و زیارت انبیا و ائمه در بهشت!

خداوند بهشت برین را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مسائلی که در ماه رمضان پیش می آید سفر به وطن هست، سوال این است که آیا روزه در وطن های سابق انسان روزه صحیح است، به همین مناسبت چند نکته را توجه بفرمایید:

مکانی که شرعا وطن انسان هست تا وقتی که اعراض و ترک وطن نکرده به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وطن باقی می ماند و نماز و روزه کامل است اما اگر از وطن اعراض و ترک وطن کند یعنی بعد از خارج شدن و رفتن از وطن تصمیم بگیرد که دیگر برای زندگی به آنجا برنگردد یا بداند که دیگر نمی تواند برای زندگی و سکونت به آنجا برگردد، در این صورت چنانچه برای دید و بازدید مسافرت کند نماز و روزه در آنجا کامل نیست مگر اینکه بخواهد ده روز بماند.

اگر انسان از وطن خودش خارج شده است ولی شک دارد که در آینده برای زندگی و سکونت بر می گردد یا نه، آنجا به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وطن اوست و نمازش کامل است.

خداوند فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را تعجیل فرماید، سلامتی مراجع عظام از جمله امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—

خداوند در قرآن می فرماید: (فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ): پس هنگامی که  فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام)

خداوند در موردبرخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند، یکی از سنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند.

در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون-182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452)

 پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «زمانی که بنده‌ای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷)

فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدیاد در گناه و عذاب الهی است. خداوند می فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ؛ و البته نباید کسانی که کافر شده اند تصور کنند این که به ایشان مهلت می دهیم برای آنان نیکوست، ما فقط به ایشان مهلت می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و آنگاه عذابی خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آیه 178 ) یعنی خداوند به کفار مهلت می دهد و این مهلت در حقیقت یک بستر آزمایشی است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختیار خود راه گمراهی را بر می گزینند و فریب امهال الهی را می خورند و غرق در گناه می شوند. به بیان دیگر این ازدیاد گناه، نتیجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهای خداوند است.

خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از موضوعاتی که این روزها خیلی سوال می شود، احکام روزه مسافر است که در این زمینه چند رو یادآوری می کنم:
1. کسی که در ماه رمضان مسافر است و قصده ده روز هم نکرده هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد ولی نمازهایی که در وطنش قضا شده است می تواند در مسافرت بخواند اما باید به صورت کامل بخواند.
2. اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است مسافرت کند روزه اش صحیح است ولی نمازش را چنانچه نخوانده باید در حال سفر شکسته بخواند.
3. کسی که در ماه رمضان قبل از ظهر به وطن خودش یا جایی برسد که می خواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و روزه بگیرد.(رساله مراجع 1722)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

رابطه ما با امام زمان علیه السلام باید در همه ابعاد باشد:
1.از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657)
2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.)
3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم.
4.از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً» ( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آروزی قبولی طاعات. یکی از مسائلی که این روزها زیاد سوال می شود نسبت به قصد ده روز می باشد به همین مناسبت چند نکته کوتاه را خدمت شما یادآوری می کنم:
1. مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند نمازش کامل و روزه در آنجا صحیح است. لذا فردی که می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد که ده روز می ماند یا کمتر از ده روز، نمازش شکسته و روزه صحیح نیست.
2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق ده روز است بنابر‌این اگر کسی بعد اذان صبح و در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود (به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید) چنانچه تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل ده شبانه روز کامل یعنی 240 ساعت در آنجا بماند قصد ده روز تحقق پیدا می کند مثل کسی که ساعت 10 صبح وارد مشهد شده و تصمیم قطعی دارد حداقل تا ساعت 10
روز یازدهم در مشهد بماند. اما اگر کسی شب تا قبل از اذان صبح وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همینکه تصمیم قطعی داشته باشد حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز تحقق پیدا می کند مثل کسی که ساعت12 شب ‏وارد ‏شهر مشهد شده و قصد دارد تا غروب روز دهم در مشهد بماند.
3. کسی که قصد ده روز داشته‌، اگر بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی‌، به هر جهتی از قصد خود منصرف شود، نمازهای قبلی او صحیح است و تا زمانی که در آن مکان قرار دارد نمازش کامل است (رساله مراجع‌1342)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا علیه ‏السلام ‏را بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از موضوعاتی که زیاد درباره آن سوال می شود خرید و فروش وام هست که در این زمینه به چند نکته مهم توجه شود:

واگذاری امتیاز وام یا تسهیلات به این معناست که صاحب امتیاز وام، امتیاز وام خودش را به متقاضی امتیاز انتقال دهد تا به  بانک معرفی شود و بانک به شخص متقاضی، وام را بدهد.

واگذاری امتیاز وام یا تسهیلات چنانچه خلاف مقررات بانک باشد، صحیح نیست. مثلا اگر وام ازدواج امتیازش مخصوص زوجین هست و از جهت مقررات بانکی قابل انتقال نیست، نمی توان آنرا به دیگری واگذار کرد. 

اگر واگذاری از جهت مقررات بانکی مجاز باشد، انتقال دهنده می تواند مبلغی را جهت انتقال وام بر اساس توافق طرفین بگیرد.مثلا متقاضی بگوید اگر امتیاز را به من انتقال بدهی فلان مبلغ به تو می دهم.

خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

منابع:امام خامنه ای استفتائات،ایت الله مکام سایت معظم له، خرید و فروش امتیاز وام، ایت الله سیستانی رساله جامع ج 4مساله 1489

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- 

خداوند در قرآن می فرماید: الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْ‌ءٍ خَلَقَه: خدا کسی است که هر چه را آفرید،نیکو آفرید(آیه 7 سجده)

درباره فلسفه خلقت شیطان چند نکته ذکر میشود:

1-اولا خدا شیطان را شیطان نیافرید بلکه جن خوبی بود که 6 هزار سال خدا را عبادت کرد و در مقام فرشتگان واقع شد و آنجا با اختیار خود کبر ورزید و به دستور خدا درباره سجده به حضرت آدم گوش نکرد و رانده شد.

2- وجود شیطان نه تنها زیانبخش نیست، بلکه وسیله‌ای برای پیشرفت و تکامل اوست. چون پیشرفت و شکوفایی استعدادها همواره در میان تضادها صورت می‌گیرد. و شیطان از بیرون و نفس اماره از درون باعث آبدیده شدن انسان و قدرت روحی او می‌گردند.

3- اگر راه بدی در وجود انسان بسته باشد و به تعبیر قرآن فقط میل به تقوا در انسان باشد ، ولی میل به بدی در او نباشد ، آن تقوا، تقوا نیست زیرا تقوا وقتی تقواست که فرد در حالی که میل به زشتی و دعوت به زشتی در او هست، تقوا را انتخاب کند.؛بر این اساس اگر شیطان و دعوت به بدی نباشد، عمل صالح نیز ارزش ندارد.

4- وجود ابلیس برای امتحان بندگان ضرورت دارد تا افراد خود را بشناسد که اگر بین دو راه خیر و شر قرار گیرند، کدام راه را انتخاب می‌کنند؛ راه مستقیم و خیر یا راه شیطانی؟

5- شیطان تسلطی بر انسان ندارد و فقط دعوت و وسوسه به کار بد می کند.

خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم

پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم )در اهمیت محیط زیست و حفظ زمین می فرمایند: تحفّظوا من الارض فانّها اُمُّکم و انّه لیس من اَحَدٍ عاملٍ علیها خیراً او شراً الاّ و هی مخبرة به: در نگهداری زمین بکوشید و به آن حرمت نهید که مادر شماست. هرکس بر روی آن کار نیک و یا بدی انجام دهد گزارش خواهد کرد(. ترجمه نهج الفصاحه ؛شماره 1130 ) ؛پس زمین در این نگاه مقدس است مانند مادر و مقدس است واز این چشم انداز به طبیعت نگریستن یعنی خود را نیازمند آن دانستن مانند نیاز فرزند به مادر.

در اسلام محیط زیست اهمیت زیادی دارد  که به برخی اشاره میشود:   

1-گوارایی زندگی در گروی محیط زیست خوب : امام جعفر صادق (علیه السلام) فرموده اند:« زندگی بدون داشتن 3 چیز بر انسان گوارا نیست: هوای تمیز، آب فراوان و گوارا، و زمین حاصلخیز که داشتن این 3 امر حیاتی در زندگی کاملا به عملکرد ساکنان سیاره زمین وابسته است».(بحار؛ ج 75،ص234)

2-عذاب الهی بخاطر آتش زدن و نابود کردن درختان: در احادیث متعددی، از قطع درختان و از بین بردن مزارع و گیاهان و آتش زدن آنها نهی و نکوهش شده (بحار، ج 76،ص319) و نیز کسانی که درختان مفید و میوه دار را نابود کنند، به عذاب الهی تهدید شده اند(وسائل الشیعه، ج 19، ص 39.) حتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)ـ به مجاهدان اسلام سفارش و تأکید می کرد که از قطع کردن درختان، و سوزاندن مزارع شدیدا اجتناب نمایند.(وسائل الشیعة، ج 15، ص 58 )

3- در اسلام، قضای حاجت در کنار نهرهای جاری و زیر درختان میوه دار مکروه و ناپسند شمرده شده است.(المقنع، شیخ صدوق، ص 8)

4- در اسلام تاکید شده است که زباله ها مانند مو، خون و ناخن دفن شوند(بحارالانوار، ج 37، ص 123 )

5-ملعون شدن کسی که محیط را آلوده کند: در حدیثی می فرمایند:سه گروهند که با کار خود مورد لعنت خداوند قرار می گیرند : 1- کسانی که اماکن عمومی، سایه بان ها و محل پیاده شدن مسافران را آلوده می کنند؛ 2- کسانی که آب عمومی (آب نوبتی) غصب می کنند؛ 3- کسانی که سد معبر می کنند و مانع عبور عابران می شوند ».( سنن ابن ماجه، ج1،ص119)

6-افزایش نورچشم و ازبین رفتن غمها با سبزه: در روایات اسلامى وارد شده که سبزه چشم را نیرو مى دهد وغم و اندوه را مى زداید( نهج الفصاحه، شماره 1291.)

7- کاشت درخت در اسلام همسنگ تلاوت و آموزش قرآن بر شمرده شده است و تاقیامت برای فردی که کاشته ثواب صدقه مینویسند(بحار 64/100)

خداوند توفیق حفظ و نگه داری سالم محیط زیست به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به اینکه امروز روز طبیعت نام گذاری شده است چند نکته در این زمینه خدمت شما عزیزان یاد آوری می کنم:
1. در استفاده از اماکن عمومی رعایت حق دیگران و قانون لازم است مثلا اگر روشن‌کردن آتش ممنوع باشد نباید برای پخت غذا یا کار دیگر آتش روشن کنند.
2.خسارت زدن به اموال عمومی و شخصی حرام است لذا افراد نباید خسارتی به درختان و یا سائر اموال وارد کنند مثلا شاخه درختان را بشکنند بویژه که در شرع مقدس اسلام به مساله کاشت درخت و نگهداری و جلوگیری از قطع درختان توصیه فراوانی شده است
3. چنانچه کسی به اموال عمومی و شخصی دیگران خسارتی وارد کند، فرد ضامن و مدیون است و باید جبران نماید و دادن صدقه یا رد مظالم کافی نیست.
4. استفاده از اموال دیگران در صورتی جایز است که صاحب مال اجازه استفاده داده باشد لذا استفاده از زمین و باغ مردم بدون رضایت صاحب آنها غصب و گناه است‌، و در بعضی موارد ضامن و مدیون می باشد. (امام خمینی ره استفتائات ج3 ص518 س99؛ منهاج م936و 978؛ مکارم ج3س1520؛ فاضل ج1س922 ؛‌بهجت5762).
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع معظم خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.با توجه به اینکه فردا روز طبیعت است، چند نکته کوتاه به مناسبت این روز و مرتبط با روزه خدمت شما یاد آوری می کنم:

اگر کسی در روز طبیعت به مسافت شرعی سفر کند و ظهر در حال مسافرت باشد روزه صحیح نیست.

اگر کسی معذور است و نمی تواند روزه بگیرد مانند مسافر، نباید تظاهر به روزه خواری کند و عزیزان که مسافر هستند یا بیمار هستند، به این مساله توجه داشته باشند که نباید در انظار عمومی اقدام به خوردن و آشامیدن کنند.

اگر فردی در روز طبیعت به وطن شرعی سابق خود مسافرت کند و اذان ظهر در وطن خودش باشد و از وطن خودش اعراض نکرده باشد یعنی احتمال بدهد که برای زندگی و سکونت به آنجا بر می گردد، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای نمازش در آنجا کامل و روزه صحیح است.

وطن پدر و مادر که فرزندان در انجا ساکن نبوده اند و فقط در برخی از مناسبتهای خاص فرزندان به وطن پدر و مادر می روند، نماز برای فرزندان شکسته و روزه صحیح نیست.

خداوند متعال توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

چ
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-

برخی می گویند نباید قبل از ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حکومت تشکیل داد؟ در جواب میگوئیم:

اولا: وقتی نهی از منکر همیشه واجب است و حکومتی طاغوتی و منکر بود، خواه ناخواه مبارزه با طاغوت واجب میشود وچون لزوم حکومت برای یک جامعه امری عقلانی است،پس باید بجای حکومت طاغوت، حکومتی اسلامی بنا شود.

ثانیا: در روایات آمده که گروهی از مشرق زمین زمینه حکومت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را فراهم میکنند (بحارالانوار، ج 51 ،ص 87)

ثالثا: قیامهایی مثل قیام مختار و زید در روایات تایید شده است(بحار،ج46، ص199 و ج45، ص365 و343؛ رجال کشی، ص125، ح199)

رابعا: قیامهایی قبل از ظهور که تشکیل حکومت و سپاه و لشکر میدهند،مثل قیام سید یمانی و خراسانی به عنوان حق تایید شده است (بحار،ج52، ص253)

خامسا: خیلی از احکام اسلام مثل اجرای حدود الهی و دفاع و جهاد و نهی از منکر نیاز به حکومت اسلامی دارد

خداوند در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تعجیل بفرماید به برکت صلوات  بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم ضمن تسلیت رحلت ام المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها و گرامیداست روز جمهوری اسلامی.یکی از برکات دوره معاصر انقلاب جمهوری اسلامی است و به تعبیر امام خامنه ای انقلاب یک موجود زنده است که رشد و پیشرفت دارد اما در برخی آسیبها مانع رشد و پیشرفت او می شود، که در این فرصت به برخی گناهان که مانع پیشرفت این موجود زنده شده است، اشاره می شود:

اشرافی گری برخی از مسولین کشور است  و اشرافی گری دو عیب دارد؛ عیب دومش از عیب اولش بزرگ تر است. عیب اول اشرافی گری، اسراف است؛ اما عیب دوم بدتر است و آن این است که فرهنگ سازی می کند.(1) 

اختلافات در مسائل کوچک که مایه اختلافات بزرگ می شود.(2)    

کم کاری برخی از مسولین و سوء مدیریت آنها

تزریق ناامیدی  و القای ناتوانی و مانند اینها از جانب دشمنان و معاندین نظام است.مثل  اینکه می گویند: "نمیشود، فایده ندارد، نمیتوانید"

نسبت دادن ضعف یک مدیر را در یک بخش، به نظام. مثلا فلان مدیرِ فلان تشکیلات یک ضعفی نشان میدهد، یک کار اشتباهی را فرضاً انجام میدهد، این را عَلم میکنند برای اینکه نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرند. 


خداوند موانع پیشرفت را به کمک شما مردم برطرف بفرماید و نظام اسلامی سربلند و سرافراز باشد، به برکت صلواتی بر محمد وال محمد


منابع:

1.( http: //farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۳۰۷۹)

2.( https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=39724

وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام
خداوند درمقام بیان نعمتهای خود به پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: وَوَجَدَکَ عَائِلًا فَأَغْنَىٰ:خداوند تو را فقیر یافت و بی نیاز نمود» (آیه 8 ضحی)
در تفسیرهای شیعه و سنی و در روایات اهل بیت آمده استکه مراد از «بی نیاز ساختن پیامبر » مال و بخشش خدیجه بود که همه اموالش را در طبق اخلاص گذاشته و برای پیشرفت دین مبین اسلام در اختیار پیامبر قرار داد( سیمای زنان در قرآن ، ص23)
برخی از فضایل حضرت خدیجه (سلام الله علیها) را خدمت شما عرض می کنیم:
1. اولین زنی که ایمان آورد (نهج البلاغه فیض الاسلام، ص811)
2. خدا بارها به حضرت خدیجه سلام الله علیها،سلام رساند(کشف الغمه، ج 2، ص 124؛)
3. بخاطر پاکدامنی در قبل از اسلام به طاهره و «سیده نسوان» [سرور زنان ] و ملیکه العرب مشهور بود(ریاحین الشریعه، ج2،ص207)
4. مادر حضرت زهرا (سلام الله علیها) و ام الائمه بود و تنها همسر پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم بود که پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم هیچ زنی تا او زنده بود نگرفت.
5. از بهشت کفنی برای ایشان آوردند(منتهی الآمال، ج ۱، ص ۶۵۳)
6. امام حسین( علیه السلام )درکربلا و امام سجاد در شام خود را با حضرت خدیجه (سلام الله علیها) معرفی می کنند(بحار؛ج 44، ص 318-بحار،ج 45، ص 6)
7. پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) یکی از 4 زن اصلی بهشتی را حضرت خدیجه(سلام الله علیها) معرفی میکند(اسدالغابه، ج 5، ص 437)
8. امام علی ( علیه السلام ) را نیز درکودکی ایشان در منزل پیامبر، پرورش داد.
9. تمام فرزندان پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) جز ابراهیم از ایشان هستند.
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—

خداوند در قرآن می فرماید: وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُون: در «زبور» بعد از ذکر(تورات)نوشتیم:«بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد(آیه 105 انبیاء)

برای ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شرایطی نیاز است که باید فراهم شود.شرایط به امورى گفته مى شود که تحقق ظهور وابسته به وجود آنهاست و تا آنها محقق نشوند، ظهورى در کار نخواهد بود.

چهار شرط برای ظهور لازم است که 2 عدد از این شرایط فراهم است و باید 2 شرط دیگر را ما فراهم کنیم. دو شرطی که فراهم است،یکی: وجود رهبرمقتدر و توانمند است که خود وجود مقدس امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند و دومین شرط، داشتن برنامه اى جامع براى مبارزه با مشکلات و تغییر وضع موجود است که حضرت این برنامه را از جانب خدا دارا هستند.

اما دو شرطی که مردم باید فراهم کنند:

 اول: وجود یارانى فداکار است که با آشنایى نسبت به برنامه ها و اهداف و اعتقاد به آنها تا آخرین لحظه، از رهبر و انقلاب دست بر ندارند و آماده هر گونه فداکارى باشند.

دوم: پذیرش مردمى است که اگر مردم آن را نخواهند، و شرایط فکرى و روانى فراهم نباشد، آن قیام به سرانجام نمى رسد؛ چنان که  امام حسین«ع» به جهت عدم همراهى مردم به شهادت رسید.

خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از حقوقی که در اسلام بر آن بسیار سفارش شده است حقوق فرزندان است که در این زمینه چند نکته را خدمت شما یاد آوری می کنم:
واجب است فرزند را از آنچه موجب فساد عقیده و نقص در ایمان یا فساد اخلاق و رفتارش مراقبت کنیم.مثلا فعالیت فرزندان نابالغ را در فضای مجازی مستقیم یا بوسیله نرم افزارهای مخصوص مدیریت کنیم. و در همین بخش همچنین باید فرزندان نابالغ را از اعمالی که شرع مقدّس به هیچ عنوان راضی به واقع شدن آنها - حتّی از افراد غیر مکلّف - نمی باشد جلوگیری کنیم؛اعمالی مانند ارتکاب فحشا،سخن‌چینی، غیبت و گوش دادن به آهنگ حرام.
واجب است فرزند خویش را با معارف دین و اعتقادت صحیح از قبیل توحید، نبوت، ولایت، معاد و قیامت و... و مسائل حلال و حرام آشنا کند البته با در نظر گرفتن سن و استعداد و ظرفیتش، وی را به تدریج با معارف اصلی دین آشنا نماید.
دشنام دادن و آزار و اذیّت و ترساندن فرزند حرام است.
در پایان یادآوری کنم که والدین هم حقوقی دارند که یکی از آنها برخورد نیکو با والدین و بدور از اذیت و ناراحتی آنها می باشد.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی را عنایت بفرمایید.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن در باره ظالمین شفاعت را نمی پذیرد و می فرماید: مَا لِظّالِمِین مِن حَمِیمٍ وَ لَا شَفِیعٍ یُطاع؛[ برای ستمکاران دوستی وجود ندارد و نه شفاعت کننده‏ ای که شفاعتش پذیرفته شود"( آیه 18غافر)

برخی از اعمال باعث میشود که گنهکاران شامل شفاعت نشوند که عبارتند از:

1-ظالم و ستمگر بودن:
از آیات استفاده می شود که از شرایط حتمی شفاعت شدن، پرهیز از ظلم و ستم است. در قرآن از قول خداوند خطاب به نوح نبی (علیه السلام) آمده : "وَ لَا تُخَاطِبْنِی فِی الّذِینَ ظَلَمُوا؛[هود، آیه 37] درباره ستمگران شفاعت مکن، زیرا آنان محکوم به عذابند و مسلّماً غرق خواهند شد".

2-سبک شمردن نماز: امام صادق(علیه السلام)فرمودند شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد(من‏لایحضره‏الفقیه، ج 1 ،ص 206  )پس مطمئنا کسی که اصلا نماز نخواند به هیچ وجه شامل شفاعت نمیشود.

3-عمل نکردن به دستورات دین : در منابع دینى شرط شفاعت، عمل به دستورات دین و اطاعت از خدا و امامان معصوم(علیهم السلام) ذکر شده است. کسى که روش عملى او اطاعت از خدا و عمل به وظایف و مسؤولیت‏هاى دینى بوده؛ لکن گاهى هم دچار لغزش و خطا شده است، شایستگى دریافت رحمت الهى را در آخرت خواهد داشت.
امام صادق(علیه السلام) مى‏فرماید: «هرکس دوست دارد شفاعت در مورد او سودمند واقع شود، باید در صدد جلب رضایت خداوند برآید. بدانید هیچ کس رضایت خداوند را جلب نخواهد کرد؛ مگر با اطاعت از خدا و پیامبر و اولیاى الهى از آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)».( بحار الانوار، ج 75، ص 220. )این روایت ضمن بیان شرط اساسى شفاعت (رضایت خداوند)، راه جلب خشنودى او را عمل به دستورات دین دانسته است.

4-توبه نکردن : امام صادق(علیه السلام)فرمودند:شفاعت ما برای شیعیانی از ماست که گناه کبیره انجام داده اند اما آنهایی که توبه کنند؛ پس توبه نکردن از گناه مانع شفاعت اهل بیت(علیهم السلام)می شود(من‏لایحضره‏الفقیه  ج 3 ص 574 )

خداوند همه ما را شامل شفاعت معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم .در این فرصت کوتاه چند نکته درباره نماز و روزه مسافر خدمت شما یادآوری می کنم:

1.کسی که در ماه رمضان مسافر است و در سفر نماز های چهار رکعتی اش را باید دو رکعتی بخواند هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد ولی نمازهایی که در وطنش قضا شده است می تواند در مسافرت بخواند اما باید به صورت کامل بخواند.
2. اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است مسافرت کند روزه اش صحیح است ولی نمازش را چنانچه نخوانده باید درحال سفر شکسته بخواند
3.کسی که قبل از اذان ظهر به وطن خودش یا جایی برسد که میخواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و روزه بگیرد.(رساله مراجع 1722)
خداوند متعال سفر همه مسافرین بویژه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code