سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
جابر؛ علت باقر نامیدن امام محمدباقر علیه السلام را از پیامبر این گونه نقل میکند که پیامبر فرمود: و یبقرالعلم بقراً:شکافت علم را شکافتنی و آشکار ساخت آن را. (کافی،ج ١ ،ص ٤٦٩)
برخی از فضایل امام باقر علیه السلام را خدمت شما عرض میکنیم:
1. حلم امام علیه السلام : روزی شخصی نصرانی رو به امام کرد و با وقاحت تمام گفت: «انت بقر» ولی امام علیه السلام با کمال آرامش فرمود: « نه، من باقر هستم .» نصرانی گفت: «تو فرزند آن مادری هستی که آشپز بود .» امام علیه السلام در جواب فرمود: آشپزی حرفه ایشان بوده است .» سپس آن نصرانی با کمال بی شرمی گفت: تو فرزند کنیز سیاه بدزبان هستی . امام علیه السلام فرمود: « اگر تو راست می گویی خداوند او را ببخشد و اگر دروغ می گویی خداوند تو را ببخشد .» آن نصرانی وقتی چنین برخوردی را از امام دید از رفتار خود پشیمان شده و مسلمان شد .( بحار،ج 46، ص 289 )
2. زحمت در طلب رزق: در گرماى شدید تابستان محمدبن منکدر که خود را از زهاد و عباد و تارک دنیا مى دانست امام را در حال خستگى شدید در انجام کارى مى بیند گمان مى کند امام خود را براى طلب دنیا این گونه به زحمت انداخته، لذا به نصیحت مىپردازد و مى گوید آیا سزاوار است مرد شریفى مثل شما در این گرماى طاقت فرسا در طلب دنیا بیرون بیاید، اگر خداى نخواسته در این حال مرگ شما را فرا رسد چه وضعى براى شما پدید خواهد آمد؟ شایسته نیست شما به دنبال دنیا بروید و خود را به رنج و زحمت بیندازید.
امام می فرمودند: اگر مرگ من در همین حال برسد و من بمیرم، در حال عبادت و انجام وظیفه از دنیا رفته ام، زیرا این کار، عین طاعت و بندگى خدا است. تو خیال کرده اى که عبادت منحصر به ذکر و نماز و دعاست من زندگى و خرج دارم اگر کار نکنم باید دست حاجت به سوى تو و امثال تو دراز کنم.(منتهى الآمال،ج 2،ص 91)
3. صدقات فراوان : امام صادق (علیه السلام) فرمود: « خدمت پدرم رسیدم. آن حضرت مشغول صدقه دادن به فقرا بود و هشت هزار دینار طلا به آنها صدقه داد و خانواده ای یازده نفری را خرید و آزاد کرد.( بحار، ج 46، ص 286 -305)
خداوند ما را جزء شیعیان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک حلول ماه رجب و میلاد امام باقر علیه السلام فرزند نازنین حضرتش، امام کاظم علیه السلام در اهمیت ماه رجب می فرمایند: رجب، ماه بزرگى است. خداوند (پاداش) نیکى ها را در آن دو چندان می کند.کتاب من لایحضره الفقیه ، ج 2 ، ص 92 .
عَنَ أبى حَمزَة الثُّمالى، عَنْ أبى جَعْفَر علیه السلام قالَ: اَحَبُّ الاَعمالِ إلَى اللّه ِ تَعالى أدوَمُهـا وَاِنْ قَلَّتْ .
ابوحمزه ثمالى مى گوید: امام باقر علیه السلام فرمود: محبوبترین کارها نزد خداى متعال آن کارى است که دوام بیشـترى دارد، گرچـه انـدک باشـد. جامع الاحادیث، ص 182.
چند نکته درباره اعمال ماه رجب:
1.روزه گرفتن در اول ماه رجب بلکه در تمامی ایام ماه رجب مستحب است اما توجه شود کسی که دارای روزه قضا هست نمی تواند روزه مستحبی بگیرد وهمچنین کسی که مسافر ونمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد.و به نظر اکثر مراجع کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته دارای روزه قضا می باشد لازم است که تا رمضان سال جدید قضای روزه خود را بگیرد.(امام گلپایگانی رهبر معظم انقلاب، وحید :احتیاط واجب.فاضل مکارم :فتوی. مخالف خویی سیستانی:احتیاط مستحب عروه، روزه، فصل فی احکام القضاء، م18؛ منهاج، م1047؛ رهبری، سایت، روزه، س273؛)
2.غسل کردن در اول ماه رجب سفارش شده است . که روش غسل مستحبی با غسلهای واجب تفاوتی ندارد.
3.استغفار کردن در این ماه سفارش شده است.
4.نماز اول ماه و صدقه دادن که برای اول هر ماه قمری سفارش شده است.
خداوندبههمهما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
1.اختلاف سن ازدواج حضرت،از 9-19 سالگی: چون سال تولد ایشان دو قول (5سال قبل بعثت یا 5سال بعد بعثت) است (کافی ج2 ص355+مقاتل الطالبیین، ج۱، ص۳۰)
2.در ازدواج، مهم بلوغ جسمی و عقلی است که برای افراد مختلف با قومیت و نژاد مختلف فرق میکند و عرب قدیم در هوای گرم عربستان، جثه قوی و تغذیه طبیعی داشتند و عرف آن زمان نیز این سن را برای ازدواج طبیعی میدانستند.
3.از لحاظ عقلی: حضرت اوج فکری را داشتند که احادیث و خطبه های حضرت شبیه معجزه است که علمای بزرگ، کتابها در شرح کلمات حضرت نوشته اند.
4. رضایت از زندگی و عشق فراوان میان ایشان با همسرشان، جزء واضحات تاریخ است که با اینکه قبلا: خواستگاران زیادی داشتند، ولی فقط امام را قبول کردند و فرمودند:(بهترین شوهر:خیر بعل) (بحار،ج 43 ص 133)
5.یک نمونه حتی نارضایتی ایشان از زندگی بعد از ازدواج نقل نشده ، و بهترین افراد بشر را تربیت کردند ( مادر 2 امام)
6.قدیم عرف همه کشورها ازدواج دختر درسن9-12 بوده (روح القوانین،مونتسکیو ص432) و حتی زرتشتی ها سن 12 را برای ازدواج حتمی میدانستند (روایات داراب، اونوالا ،ص177)
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام رضا علیه السلام در روایتی درباره اثر پرداخت نکردن خمس می فرمایند. لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص548)
: کسی که خمس ندهد از دعای خیر امام زمانش محروم می شوند.
چند نکته درباره خمس سرمایه:
1.یکی از مواردی که به مال انسان خمس تعلق می گیرد، سرمایه است یعنی اگر انسان جایی سرمایه گذاری کرده باشد با وجود شرایطی باید خمس آن را پرداخت کند.
2. یکی از موارد سرمایه گذاری، بیمه عمر سرمایه گذاری می باشد که اگر شرکت بیمه، سرمایه را در فعالیت های اقتصادی سودآور حلال مطابق با معاملات اسلامی سرمایه گذاری نماید در این صورت طبق نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای خمس پولی که به شرکت بیمه می پردازد برعهده فرد بیمه شده می باشد. (مخالف: مکارم: اگر اصل سرمایه قابل برداشت نیست فعلا خمس ندارد. بهجت: چنانچه بیمه با شروطش منعقد شده باشد جزو مؤونه است.) (فاضل جامع المسائل ج1 س738 ، استفتائات بهجت ج3 س3568 و3566 ، رهبری سایت أدمین شماره استفتاء 390611 ، زنجانی استفتاء از سایت شماره 20460 ، مکارم سایت استفتائات خمس، زنجانی سایت استفتائات س318 ، وحید سایت استفتائات س369)
3. در بیمه عمر سرمایه گذاری اگر سودی به دست آید جزو درآمد سال می باشد و چنانچه تا سر سال خمسی باقی بماند، پرداخت خمس آن واجب است(رساله مراجع ج2 م1752 ، سایت مکارم استفتائات خمس، وحید سایت استفتائات س369)
4. اگر شخصی بیمه عمر کند و سرمایه گذاری نکند به این صورت که ماهانه یا سالانه مبلغی به بیمه پرداخت کند و پس از فوت بیمه گذار، مبلغی به عنوان بیمۀ عمر به کسی که بیمه گذار معیّن کرده، پرداخت می شود، اقساط پرداختی خمس ندارد.(امام خامنه ای - سوال شماره 1278698 و رساله جامع ج 2 م 624)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
1.علامه سیدجعفرمرتضی از این کتب نقل کرده که 2سال بعد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ، ازدواج صورت گرفته است
(تهذیب الکمال ج35 ص127+ سیر أعلام النبلاء ذهبی ج 2 ص 282و الإصابة لابن حجر ج 8 ص 14- 16 + موسوعة الإمام علی بن أبی طالب ج 1 ص 112)
2. بر فرض طبق اقوالی که گفته: ( 3روز بعد شهادت حضرت بوده) (منتهی الامال, ج ١ ص ٤٥٣ +مناقب ابن شهرآشوب، ج3، ص: 305) »»»
طبق وصیت خود حضرت زهرا سلام الله علیها بوده که امیرالمومنین علیه السلام با امامه، دختر خواهرش ازدواج کند تا بچه های حضرت را نگهداری کند (روضه الواعظین ج ١ ص ١٥١ )
3. امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: 4چیز است که نمیوانم از آن مفارقت کنم که یکی از آنها ازدواج با امامه است،چون وصیت حضرت زهرا سلام الله علیها هست (بحار الانوار ج ٤٣ ص ١٥١)
4.در روایات آمده، تعطیلی امور زندگی بخاطر مرگ عزیزان باید 3 روز بیشتر نباشد. (وسائل ج ٣ ص ٢٣٦)
5. البته طبق فرمایش خود امیرالمومنین علی علیه السلام اندوه ایشان برای عزای حضرت زهرا سلام الله علیها، دائمی است. (نهج البلاغه خطبه ٢٠٢)
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روایتی در اهمیت سجده کردن برای خدا می فرمایند: اگر می خواهید در قیامت با من محشور شوید سجده هایتان را در برابر خداوند متعال طولانی کنید. (مستدرک الوسائل ج 4 ص: 472)
چند نکته کوتاه درباره سجده سهو :
چند عمل هست که انجامش درنماز سبب واجب شدن(فتوا یا احتیاط) سجده سهو می شود:
سلام بی جا یعنی نمازگزار در جایی که نباید سلام بدهد اشتباها سلام بدهد، مثلا دررکعت اول اشتباها سلام بدهد.البته اگر کسی در نماز اشتباها سلام اول نماز را بگوید، سجده سهو ندارد.
کلام بی جا یعنی نمازگزار در بین نماز سهوا حرف بزند وسخنی بگوید که ذکر و دعا محسوب نشود.
اگر نمازگزار بعد از سجده دوم شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت.
تشهد فراموش شده که تا رکوع رکعت بعد هم متوجه نشود.
به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای یک سجده فراموش شده که تا رکوع رکعت بعد هم متوجه نشود.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
1.همانطور که کلمه (مردم) شامل زن و مرد هست، خطابات(الذین امنوا و..) نیز شامل زن ومرد است؛ چون قرآن به زبان عربی است و عرب، مخاطب مشترک زن و مرد را با کلمات(مذکر) می آورد. (قاعده تغلیب)
»پس:خطابات مردانه نیست،بلکه با مردم است
(البته برخی آیات خاص زنان ،خطاب زنانه است)
2.گفتمان قرآن غالبا انسان است (فاطر، 15؛ نحل، 97؛ آل عمران،5) و روح انسان جنس ندارد و کمالات انسان مرتبط با روح است و ارزش نزد خدا به تقواست نه جنسیت (زن در آئینة جلال و جمال ص87)
3.گاهی بخاطر رعایت حیا و عفت، با اصل روانشناسانه، زن را مستقیم خطاب نمیکند
176 آیه قرآن در مورد زنان است و سوره زنان-نساء- و سوره مریم و کوثر داریم.
-برخی آیات (11تحریم) ، آسیه را الگوی مرد و زن (مردم مومن) میداند
4.مخاطب قرآن(پیامبر) یک مرد بوده و در شرایط نزول قرآن نیز مردان حضور فعالتری داشتند.
بطورکلی نیز مردان مسئولیت بیشتر دارند و برخی مخاطبان نیز(انبیا-سران کفر) مرد بوده اند.
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه نامه 48 می فرمایند: اَللّهَ اللّهَ فـی الجِهاد بِأموالکُم و أنفُسِکُم و ألْسِنَتِکم فـی سبیلِ اللّهِ.
خدا را در جهاد به اموال و جانهایتان و زبانهایتان در نظر بگیرید.
یکی از مصادیقی که مولایمان برای جهاد بیان می کند، جهاد با زبان است که امروزه امام خامنه ای از آن تعبیر به جهاد تبیین می کنند، که برگرفته از این کلام مولای متقیان می باشد.
جهاد تبیین واجب کفایی است یعنی بر افرادی که توانایی دارند به مقدار لازم واجب است اقدام کنند و واجب فوری می باشد.
سوال: جهاد تبیین در چه مواردی واجب فوری است؟
در هر جایی چه فضای حقیقی و چه فضای مجازی و در رسانه ها، منکری و حرام انجام گرفته یا معروفی و واجبی ترک شود، بر کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و می توانند اثر گذار باشند واجب کفایی و فوری است که به وظیفه خود عمل کنند.
بنابر این اگر باورها و اعتقادات بحق دینی تضعیف شود و مورد هجوم واقع شود یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر یا به آن توهین کنند باید به شکل مناسب حقایق روشن شود و از ارزش های دینی دفاع نمود.
سروران گرامی اینرا بدانیم به تعبیر امام خامنه ای که اگر جهاد تبیین بدرستی صورت نگیرد، دنیامداران حتّی دین را هم وسیلهی برای هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد و دین را وارونه جلوه می دهند.سخنان رهبری در جمع خبرگان اسفند 1400 خداوند توفیق تبین حقایق و دفاع از آنها را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
1.بلوغ شرعی بر اساس بلوغ طبیعی و جسمی تعیین شده :یعنی دخترها زودتر به بلوغ جسمی و عقلی میرسند
-(مثلا:زودتر حرف میزنند) (دستگاه فکری آنها زودتر بکار می افتد)
2.تحقیقات علمی ثابت کرده : رشد زن سریعتر از مرد است ومدت رشد 15 ساله مرد را در 9 سال طی میکند
و این موضوع، در تمام جانداران وگیاهان هم، هست،که رشد انواع ضعیفتر و لطیفتر به نسبت نوع خشن تر رشد سریعتر است (پاسخ به پرسشهای مذهبی،مکارم ص423)
(دختران در سن 11-14 توانایی مادرشدن دارند که پسران در 15 ندارند)
3.چون خدا آنها را زودتر به تشریفات و درگاه خود پذیرفته است، یعنی با ارزشتر ند
-(مثل درگاه یک شاه که افرادی را 6سال زودتر بپذیرند)
-هنوز پسر مشغول بازی است، زن مشغول راز و نیاز است؛ زن برای دریافت فضائل، شایستهتر از مرد است
-اهل سلوک گویند:مشرَّف شدیم نه مکلّف، چون مشقتی نیست، بلکه شرف در کار است
4.بجای اینکه زنان در طول زندگی هر ماهی چند روز نماز نمیخوانند، اینجا جبران میشود (زن در آئینه جمال و جلال،جوادی ، ص 216)
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
1.همانطور که کلمه (مردم) شامل زن و مرد هست، خطابات(الذین امنوا و..) نیز شامل زن ومرد است؛ چون قرآن به زبان عربی است و عرب، مخاطب مشترک زن و مرد را با کلمات(مذکر) می آورد. (قاعده تغلیب)
»پس:خطابات مردانه نیست،بلکه با مردم است
(البته برخی آیات خاص زنان ،خطاب زنانه است)
2.گفتمان قرآن غالبا انسان است (فاطر، 15؛ نحل، 97؛ آل عمران،5) و روح انسان جنس ندارد و کمالات انسان مرتبط با روح است و ارزش نزد خدا به تقواست نه جنسیت (زن در آئینة جلال و جمال ص87)
3.گاهی بخاطر رعایت حیا و عفت، با اصل روانشناسانه، زن را مستقیم خطاب نمیکند
176 آیه قرآن در مورد زنان است و سوره زنان-نساء- و سوره مریم و کوثر داریم.
-برخی آیات (11تحریم) ، آسیه را الگوی مرد و زن (مردم مومن) میداند
4.مخاطب قرآن(پیامبر) یک مرد بوده و در شرایط نزول قرآن نیز مردان حضور فعالتری داشتند.
بطورکلی نیز مردان مسئولیت بیشتر دارند و برخی مخاطبان نیز(انبیا-سران کفر) مرد بوده اند.
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن می فرماید فرزندان خود را از ترس فقر نکشید. ما آنان و شما را روزی می دهیم . یقینا کشتن آنان گناهی است بزرگ.اسراء ایه 31
اما مساله شرعی:
برخی از گناهان به عنوان گناه کبیره شمرده شده است:
1. یکی از گناهان ناامیدی از رحمت الهی است و مسلمان نباید از رحمت الهی ناامید باشد.
2. یکی دیگر از گناهان سقط جنین است در این باره به چند نکته توجه بشود:
نکته اول: حرام بودن سقط جنین شامل مراحل اولیّۀ تکامل جنین در رحم، حتّی نطفۀ لقاح یافته نیز می شود و حرام بودن سقط جنین، بعد از دمیده شدن روح شدیدتر است.
نکته دوم:ترس از فقر و مشکلات اقتصادی مجوز سقط جنین نمی شود و امر رزق و روزی با خداوند متعال است لذا مسلمان باید باور به رزاقیت خدا داشته باشد.
نکته سوم:سقط جنین قبل از دمیدن شدن روح در موارد نادری جایز است مثل اینکه استمرار حاملگی برای مادر خطر جانی داشته باشد.
نکته پایانی: کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و با شرایطی دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه به نظر اکثر مراجع ازجمله امام خامنه ای 20 مثقال شرعی طلاست که معادل تقریبا 72 گرم میشود که به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد.
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در اهمیت و آثار نماز جماعت می فرمایند: کسیکه در هر جایی که باشد محافظت ومداومت بر نماز جماعت داشته باشد،مانند برق،سریع و نورانیازپلصراط میگذرد. (ثواب الاعمال،343)
چند نکته درباره نماز جماعت:
1-یکی از واجبات نماز جماعت، تبعیت کردن از امام جماعت در افعال نماز است یعنی کارهاى نماز مانند رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام جماعت به جا آورد پس نباید زودتر از امام جماعت به رکوع یا سجود برویم. (رساله مراجع 1468،1469،1489،1470)
2-کسی که دیر به جماعت رسیده یا مسافر است و میخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند اگر در حالی که امام ایستاده است اقتدا کند باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کندو در رکوع (یا سجده) خود را به امام جماعت برساند. (مشهور- رساله مراجع مسأله 1442-غیر مشهور: خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی: خودش را به رکوع برساند)
3-اگر میداند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد (بنابر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (م 1441)
خداوند به ما توفیق شرکت در جماعت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد آل و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .خداوند متعال در قرآن مجید در اهمیت یادگیری وسوال می فرماید: فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْکُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
اگر چیزی را نمیدانید از اهل علم و دانایان بپرسید. (سوره نحل،43
چند نکته درباره یادگیری احکام دین:
1. یکیاز واجبات یادگیری احکامی است که انسان معمولا در زندگی به آنها نیاز پیدا می کند و آموختن آنها پیش از عمل واجب است تا در هنگام عمل به گناه نیفتد و خلاف وظیفه اش عمل نکند، همچون احکام عبادات مثلنماز و روزه و احکام معاملات مثل مباحث خرید و فروش و تجارت برای کسانی که به کسب و کار مشغول اند.
2. به عنوان نمونه اگر بواسطه ندانستن مساله چیزی از واجبات رکنی نماز مثل رکوع یا قیام در حال تکبیر و یا قیام متصل به رکوع را کم یا زیاد کند نمازش باطل است و باید دوباره بخواند مثل افرادی که توان ایستادن هر چند با تکیه دادن بر دیوار یا عصا را دارند ولی نماز واجب را نشسته یا بر روی صندلی می خوانند. همچنین در معاملات و قراردادهای شرعیکه با شخص یا شرکتی قرارداد بسته است، اگر نداند که قراردادش صحیح است یا خیر نمی تواند بدون رضایت صاحب مال، در مالی که از چنین راهی به دست آورده تصرف نموده و استفاده نماید. (رساله مراجع ج2 م2052 و ج 1م 942و1264)
خداوند به همه توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در مذمت اختلاف می فرماید: هر زمانی که با یکدیگر تنازع کردید سست می شود و آنگاه عزت شما از بین می رود. سوره مبارکه الأنفال آیه ۴۶
بر اساس این آیه شریفه وقتی که ملتی میان همدیگر اختلاف داشته باشند قهراً خاکنشین میشوند، قهراً ذلیل میشوند، قهراً وسیلهی تسلّط دیگران بر خودشان را فراهم میکنند. [نتیجهی] تفرّق این است.(برگفته از بیانات امام خامنه ای درباره موضوع اختلاف افکنی)
لذا وظیفه شرعی ما در این زمینه این است که:
هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعاً گناهی بسیار بزرگی است.(امام خامنه ای- سایت ادمین)
در فضای مجازی نشر مطالبی که سبب تفرقه و اختلاف میان آحاد مسلمین می شود، و بهانه به دست دشمنان دین می دهد؛ هر چند واقعیت داشته باشد، شرعا حرام است.
مردم هنگامی که مشاهده می کنند گروه یا فردی فعالیت اختلاف انگیز انجام می دهند، با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر کنند و در صورت نیاز به مسولین مربوطه اطلاع رسانی کنند.
خداوند متعال دلها ما را به یکدیگر نزدیک کند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم شخصی محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم رسید عرض کرد برای استجابت دعا چه کنم؟ پیامبرخدا صلی الله علیه و آله به او فرموند: خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور (وسائل الشیعة ؛ ج7 ؛ ص145)
یکی از قراردادهای شرعی جعاله هست، جعاله یعنی انسان متعهد بشود در برابر کاری که دیگری برایش انجام می دهد، مزدی بدهد، مثل اینکه بگوید هر کس گمشده مرا پیدا کند، صد هزار تومان به او می دهم.
البته در این قرارداد شرایطی باید رعایت شود:
جعاله بر کاری که نزد عقلا بی فایده به حساب می آید صحیح نیست مثل اینکه کسی بگوید اگر به فلان محل تاریک بروی، یا حجم زیادی غذا بخورد فلان مبلغ را به تو می دهم. این قرارداد صحیح نیست.
جعاله برای کار حرام صحیح نیست مثلا اگر بگوید کسی برای برای من شراب تولید کند یا مجلس حرام برگزار کند، فلان مبلغ به او می دهم، صحیح نیست.
اگر در جعاله مقدار مزد را از ابتدا مشخص نکند و کاری را از دیگری درخواست کند و آن فرد کار را انجام دهد، باید مزد آن شخص را به مقدار متعارف بدهد.مثلا کسی از تعمیر کار درخواست تعمیر ماشین را داشته باشد و مزد او را از ابتدا مشخص نکند، و تعمیر کار ماشین را تعمیر کند، صاحب ماشین باید مزد را به مقدار متعارف بدهد.
خداوند روزی حلال به ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
منابع: رساله مراجع م 2218-2220-2222
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.امام صادق علیه السلام در اهمیت نماز شب می فرمایند: شرافت انسان با ایمان به نماز شب اوست و عزّت و بزرگوارى او خوددارى از اذیت مردم است. وسائل الشیعة - ط الإسلامیة نویسنده : الشیخ حرّ العاملی جلد : 5 صفحه : 268
برای نماز شب بیش از هفتاد اثر (در روایات مختلف بیان شده)بیان شده و رسول خدا نیز در آخرین سفارشان به اقا امیر المومنین نسبت به نماز شب سفارش ویژه ای فرموند، لذا مناسب است نسبت به نماز شب و نمازهای مستحبی چند نکته را یا آوری کنم:
نافله شب یازده رکعت است که کیفیت خواندن آن به این صورت است که چهارتا دو رکعتی مثل نماز صبح به نیت نماز شب و یک دو رکعتی نیز مثل نماز صبح به نیت نماز شفع و یک نماز یک رکعتی مثل رکعت دوم نماز صبح به نیت نماز وتر. (عروه الوثقی، کتاب الصلاه، اوقات الواتب، م8 ؛ توضیح المسائل مراجع م773 ؛ تحریرالوسیله، مقدمات الصلاه، مقدمه الاولی؛ توضیح المسائل جامع م 1836))
مسافر و کسی که برای او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، می تواند آن را در اول شب بخواند. (توضیح المسائل مراجع م774 ؛ منهاج الصالحین ج1 505)
در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، خواندن سوره مستحب است و شرط صحت نماز مستحبی نیست؛ البته برخی از نمازهای مستحبی که برای نمازش سوره مخصوصی و یا تعداد خاصی سفارش شده باید سوره مخصوص خوانده شود.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم . در روایتی حضرت سجاد علیه السلام به فرزندان خود در مذمت دروغ می فرماید: از دروغ بپرهیزید،چه کوچک باشد و چه بزرگ، زیرا وقتى کسى دروغ کوچکى گفت،به دروغ بزرگ جرئت پیدا مىکند.تحف العقول، ص. ۲۷۸
چند نکته کوتاه درباره دروغ:
دروغ یعنی اینکه انسان بر خلاف واقعیت خبری بدهد و یکی از مصادیق دروغ وعده دروغین است یعنی فردی وعدهای بدهد که همان ابتدای کار می داند که نمی تواند به این وعده عمل کند.رساله اموزشی درس 21
دروغ تنها با زبان نیست بلکه اگر کسی دروغی را بنویسید یا اشاره کند یا از طریق شبکه های مجازی انتشار دهد، نیز حرام است.رساله اموزشی درس 21
اگر فرد خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش از آن خبر این باشد که افراد را بخنداند (دروغ به شوخی) چنانچه از قرائن و شواهد مانند نوع کلام یا رفتار یا حالت فرد، شوخی بودن آن معلوم نباشد، حرام است.رساله آموزشی درس 21 و رساله جامع ج 2 م 468(جهت اطلاع به نظر ایت الله سیستانی: اگر معلوم هم باشد به گونهای که طرف مقابل، متوجّه شود که گوینده، قصد جدّی و حقیقی ندارد، بنابر احتیاط واجب جایز نمیباشد.)
اگر کسی مطلبی را به جهت مبالغه بیان کند مثلا بگوید: "من هزار مرتبه به فلانی تذکّر دادهام"، این مبالغه است و یقیناً مراد هزار مرتبه نیست بلکه مقصود این است که مکرّر به او گفتهام.دروغ محسوب نمی شود.رساله آموزشی، امام خامنه ای درس 21
خداوند فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تعجیل فرماید سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمومنین علیه السلام در روایتی به تاجران توصیه می کنند :
یا مَعشَر التُّجّارِ ، الفِقْهَ ثُمَّ المَتْجَرَ الکافی : 5/150/1
ابتدا احکام داد و ستد را فرا بگیرید سپس تجارت کنید
یکی از سفارش های دین یادگیری احکام تجارت است، از جمله مسائلی که در هنگام خرید و فروش باید توجه شود این است که کالای مورد خرید و فروش باید دارای شرایطی باشد که به برخی از آنها اشاره می شود:
کالا مقدارش از جهت وزن یا تعداد و مانند آن باید معلوم باشد و ملاک تعیین مقدار در هر کالا باید طبق همان روش معمول و متعارف بین مردم باشد بنابر این اگر معامله کالایی تنها با وزن کردن بین مردم معمول باشد برای خرید و فروش نمی توان به صرف مشاهده اکتفا کرد در حالی که وزنش جنس در هنگام خرید معلوم نیست.(رساله مراجع م 2090)
، نباید به کالای مورد معامله، حق شخص دیگری، تعلق گرفته باشد مثلا اگر کسی خانه ای را نزد بانک یا شخصی دیگری گرو گذاشته بدون اجازه صاحب حق نمی تواند بفروشد، چرا که حق بانک یا شخص دیگر به این منزل تعلق گرفته است.(رساله مراجع 2090)
خرید و فروش ملکی که به دیگری اجاره داده شده، اشکالی ندارد و خریدار و فروشنده حق ندارند مستاجر را تا پایان مدت اجاره از منزل بیرون کند و همچنین مبلغ اجاره هم به مالک قبلی تعلق می گیرد مگر اینکه با توافق قرار باشد به مالک جدید بپردازد.ضمنا اگر خریدار خانه از اجاره ای بودن، اطلاع نداشته باشد می تواند معامله را فسخ کند.(رساله مراجع م 2096)
خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام کاظم علیه السلام درباره اثر میانه روی و اسراف در روایتی می فرمایند : مَن بَذَّرَ و أسرَفَ زالَت عَنهُ النِّعمَةُ. بحار الأنوار ج 78 ص 327
کسى که صرفه جو و قانع باشد، نعمت برایش مى ماند و کسى که ریخت و پاش و اسراف کند نعمت هایش از بین می رود.
چند نکته کوتاه درباره اسراف در آب وضو و غسل :
اسراف حرام است حتی در آب وضو و غسل نیز حرام است البته اسراف کردن در آب وضو یا غسل باعث بطلان وضو یا غسل نمی شود و تلاش شود با کمترین میزان وضو و غسل انجام شود.
یکی از کارهای وضو شستن صورت و دستها است و خوب است بدانیم که اگر مکلف عضو را به نیت وضو زیر شیر آب بشوید و آب به همه قسمتهای اعضای وضو برسد ولو اینکه دست نکشد، وضو صحیح است و البته شستن اعضا با دست کشیدن به اعضا در وضو، مستحب است. (عروه ج1 فصل فی بعض مستحبات الوضوء)
بستن شیر آب در حین وضو طبق روشی که توصیه میشود موجب بطلان وضو نمیشود. لذا توصیه میشود همیشه بعد از گرفتن آب برای شستن صورت یا دستها و قبل از دست کشیدن نخست شیر آب بسته شود و سپس روی صورت یا دستها، دست کشیده شود (اجوبه س112 و مکارم ج1 س 63،وج3س144،،عروه الوثقی فی افعال الوضو مساله45،فاضل جامع المسائل ج2س121،بهجت استفتائات س572،مکارم احکام بانوان س37،) و با حداقل آب وضو انجام می شود و اسراف در آب اتفاق نمی افتد.
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما کرامت فرماید به برکت محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت رضا علیه السلام در اهمیت خمس در روایتی می فرمایند: فانه مفتاح رزقکم
خمس کلید روزی شماست.
یک مقدمه کوتاه:
یکی از اموری که باید به آن باور داشته باشیم این است که روزی را خداوند متعال به انسان مرحمت می فرماید البته باید کار و تلاش باشد و بدون اسباب ،روزی به انسان نمی رسد اما اصل مطلب و اول و آخر خداست؛ لذا اگر کسی نگاهش این باشد پرداخت مال در راهی که خدا امر کرده آسان می شود خصوصا اینکه ائمه اطهار علیهم السلام پرداخت خمس را کلید روزی بیان نموده اند.
لذا مناسب است در همین جا به دو نکته کوتاه درباره احکام خمس اشاره کنم:
هر کسی که دارای درامدی هست، باید به سال خمسی خودش توجه داشته باشد و چنانچه درآمدش از مخارج و هزینه های زندگی در طول سال خمسی اضافه بیایید، باید یک پنجم آن را به عنوان خمس محاسبه نماید فرقی نمی کند موجودی باقی مانده پول نقد باشد یا مواد غذایی داخل منزل.
داشتن بدهکاری یا قسط بانکی نمیتواند بهانه ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری و احکامش، باید خمس موجودی خود را پرداخت کنند. مثلا فردی که بابت خرید مغازه بدهکار باشد این بدهی سبب نمی شود که خمس درآمدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند. (رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.