- بسم الله الرحمن الرحیم
برادر امامرضا سلام الله علیه ،درباره عالم آل محمد نامیدن امام رضا(علیه السلام) میگوید که پدرم به فرزندانشان میفرمودند: هَذَا أَخُوکُمْ علیبنموسی عَالِمُ آلمحمدٍ فَاسْأَلُوهُ عَنْ أَدْیَانِکُمْ وَ احْفَظُوا مَا یَقُولُ لَکُمْ... (این برادر شما علی، عالم آلمحمد است. مسائل خود را از وی بپرسید و مطالب او را نگهداری کنید. من از پدرم، جعفربنمحمد، شنیدم مکرر میگفت: عالم آلمحمد در صُلب توست و کاش من او را میدیدم. وی با امیرالمؤمنین همنام است و علی نام خواهد داشت.) (بحار،ج۴۹،ص100)
هر یک از انبیاء الهی و اوصیاء آنان، وقتی برای تبلیغ در سطح جامعه حضور می یافتند، روش خود را بر مبنای شرایط جامعه تعریف می کردند. در حقیقت پیامبر و امام به سلاحی مجهز می شدند که طاغوت زمان به آن سلاح مسلط و مجهز بود. آنان از ابزاری استفاده می کردند که در بین جامعه رواج داشت.
مثلاً در عصر حضرت موسی(علیه السلام)، سحر و جادو رایج بود. لذا حضرت موسی(علیه السلام) عصا را به اژدها تبدیل کرد ودر عصر حضرت عیسی(علیه السلام)، پزشکی رونق داشت. بنابراین حضرت عیسی(علیه السلام) امراض صعب العلاج را معالجه می کرد بلکه مرده را نیز زنده می کرد.و در عصر پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله و سلم)، ادبیات به سر حد کمال خود رسیده بود. لذا قرآن کریم بعنوان معجزه ی جاودان پیامبر عرضه می شود .
در زمان حضرت رضا(علیه السلام) فرقه های مختلف فکری نیز به تبلیغ اعتقاد و سیره خود می پرداختند. مأمون عباسی بعنوان خلیفه وقت نیز فرهنگ و زبان تمدن دوران را آموخته بود. بغیر از زبان عربی، به دو زبان فارسی و یونانی که از دو کشور صاحب تمدن بودند نیز آشنا بود. او به علماء عصر خود دستور داد که تمام آثار یونان را به زبان عربی ترجمه کنند.
امام رضا(علیه السلام) در قامت وصی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم )، با توجه به مقتضای زمان برای نشر معارف اسلامی در مقابله با مکر مأمون، به تبلیغ و تبیین و روشنگری عالمانه معارف دین پرداختند و با سران همه ادیان نیز مناظره کردند؛ لذا با اینکه همه امامان عالم بودند،ولی امام هشتم به عنوان عالم آل محمد نامیده شدند.
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن، قداست مسجد تا آنجاست که هر کسی حق ساخت و تعمیر مسجد را ندارد. «ما کان للمشرکین ان یعمروا مساجد اللّه(17 توبه) و این امر، مخصوص مؤمنین متقی و شجاعی است که جز از خدا از هیچ کس دیگری نترسند. «انما یعمر مساجد اللّه من آمن باللّه... ولم یخش الاّ اللّه(18 توبه)
بیش از ده مرتبه نام مسجدالحرام در قرآن آمده است.
1-اول بنای روی کره زمین مسجد بود. «انّ اول بیت وضع للناس للذی ببکّه مبارکا(96 آل عمران)
2-اولین کار پیامبر در مدینه، ساختن مسجد بود. «لمسجد اسّس علی التقوی من اوّل یوم(108 توبه)
3- خداوند، مسجد را خانه خود دانسته و برترین مردم، یعنی ابراهیم و اسماعیل، دو پیامبر بزرگ را خادم آن قرار داده است. «طهّرا بیتی(125 بقره)
4- برای حضور در مسجد، سفارش زینت شده است. «خذوا زینتکم عند کلّ مسجد(31 اعراف)
5- جایگاه مسجد باید از قداستی خاص برخوردار باشد. چنانکه مؤمنان گفتند: بر مزار اصحاب کهف که به خاطر حفظ ایمان خود از رفاه و آسایش شهر و شهرنشینی گذشتند و به بیابان و غار پناه بردند، مسجدی بنا می کنیم: «لنتّخذن علیهم مسجداً(21 کهف)
خداوند ما را جزء خادمین دینش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت رضا علیه السلام در اهمیت خمس در روایتی می فرمایند: .لاتحرموا انفسکم دعائنا
کسی که خمس نپردازد مشمول دعای خیر امام زمانش نمی شود
یک مقدمه کوتاه:
یکی از اموری که باید به آن باور داشته باشیم این است که روزی را خداوند متعال به انسان مرحمت می فرماید البته باید کار و تلاش باشد و بدون اسباب ،روزی به انسان نمی رسد اما اصل مطلب و اول و آخر خداست؛ لذا اگر کسی نگاهش این باشد پرداخت مال در راهی که خدا امر کرده آسان می شود خصوصا اینکه ائمه اطهار علیهم السلام پرداخت خمس را کلید روزی بیان نموده اند.
لذا مناسب است در همین جا به دو نکته کوتاه درباره احکام خمس اشاره کنم:
هر کسی که دارای درامدی هست، باید به سال خمسی خودش توجه داشته باشد و چنانچه درآمدش از مخارج و هزینه های زندگی در طول سال خمسی اضافه بیایید، باید یک پنجم آن را به عنوان خمس محاسبه نماید. ضمنا فرقی نمی کند موجودی باقی مانده پول نقد باشد یا مواد غذایی داخل منزل یا سرمایه باشد.
در برخی موارد با اینکه انسان بدهی دارد باز هم خمس واجب میشود لذا اینکه میگوید من بدهی دارم پس خمس به من واجب نمیباشد در بعضی از موارد صحیح نیست مثلا فردی که بابت توسعه کسب و کار ، بدهکار باشد این بدهی سبب نمیشود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند.
تذکری را خدمت بزرگوران عرض کنم که محاسبه خمس موجودی جزئیات دقیقی دارد، افرادی که خودشان آگاهی کامل ندارند به دفتر مرجع تقلید مراجعه نمایند.
تعجیل در فرج امام زمان عج و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع: (رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—
فتنه گران برای ایجاد فتنه به شگردهایی دست می زنند که برخی را عرض میکنیم:
1-استفاده از شعارهای خوب و جذاب: بسیاری از فتنهگران چنین وانمود میکنند که خواهان آرامش مردم و اصلاح امور جامعهاند:«وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ».
هیچ فتنهگری هرگز خود را مخالف قانون و عدالت و مردممعرفی نمیکند. بلکه دائماً حاکمان وقت را متهم به بیقانونی و ظلم و مردمستیزی میکنند. آنان همواره از اصول متعالی انسانی دم میزنند. از صلح و عدالت و آزادی و امنیت سخن میگویند، شعارهایی که همواره و همه جا خواسته همگان بوده است
2- شبههافکنی و شایعه پراکنی: بخشی از شایعات به منظور ایجاد ترس و وحشت و نگرانی در جامعه تولید و پخش می شوند تا با ترساندن مردم به اهدافشان برسند همانطورکه ابن زیاد با ترساندن کوفیان از جنگ با یزید باعث تسلیم آنان شد؛یا شایعه اقتصادی که هدف از این شایعه ایجاد حالتی از نگرانی و ترس در بازار مالی یا اوضاع اقتصادی کشور به ویژه در زمان بحرانهاست.
از این جهت قرآن می فرماید: «ولا تقف مالیس لک: از چیزی که به آن علم نداری پیروی مکن، (آیه 36 اسراء) و می فرماید: (آیه 6 حجرات ) «ان جائکم فاسق بنبأ فتبینوا:اگر شخص فاسقی برای شما خبری آورده درباره آن تحقیق کنید»در این آیه مومنان را از پذیرش خبر از فاسقان بدون پرس و جو از صحت و درستی آن، منع می کند
3- تفرقه افکنی: یک جامعه یکپارچه و متحد، به طور طبیعی سدّ محکمی است در برابر هر گونه فتنهانگیزی. فتنهگران زمانی میتوانند ماهی مراد خویش را صید نمایند که در صفوف متحد مردم شکاف ایجاد نمایند. دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی و زبانی میتواند زمینه مناسب برای ایجاد فتنه را فراهم سازد.
مقام معظم رهبری حفظه الله در این زمینه میفرماید: 1/1/ 1386: «یک بخش از جنگ روانی دشمن دامن زدن به اختلافات است. در داخل کشور ما اختلافات قومی، مذهبی (شیعه و سنی) اختلافات جناحی، اختلافات صنفی را ترویج میکنند.»
خداوند بصیرت واقعی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: ضِیاءُ القَلبِ مِن أَکْلِ الحَلالِ.. (مواعظ عددیّه، ص ٢٣)
صفا و نورانیت قلب، نتیجة لقمه حلال است
دو نکته درباره حکم شرعی قاچاق:
پدیده قاچاق کالا یعنی ورود و خروج غیر قانونى کالا هست، ضربه به اقتصاد و هویّت ملی کشور است و از لحاظ شرعی، حرام است. و باید از آن به شدّت پرهیز کرد، و هر گونه کمک کردن به قاچاق چیان در امر قاچاق جایز نیست.(حضرت اقا-ادمین؛ ایت الله مکارم –سایت معظم له)
اگر بدانیم جنسی به صورت قاچاق وارد کشور شده چنانچه خرید و فروش آن کالا، بر خلاف مقررات نباشد و دولت ممانعتی برای خرید و فروش ندارد، خرید و فروش برای مصرف کننده اشکالی ندارد. (حضرت اقا- ادمین؛ ایت الله مکارم-سایت معظم له)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند :هَلَکَ امْرُؤٌ لَمْ یَعْرِفْ قَدْرَهُ. . (همان: حکمت ۱۴۹)
آن کس که قدر خود را نشناخت، هلاک شد
اما مساله شرعی:
چند نکته کوتاه درباره استفاده از شبکه های اجتماعی:
استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی برای انسان شرعا مجاز است که از وقوع در حرام ایمن باشد اما اگر خوف و ترس انحراف فکری، عقیدتی، اخلاقی آنان از این طریق وجود داشته باشد، استفاده جایز نیست؛ مگر آنکه طوری استفادۀ خویش را محدود نماید که از ابتلای به گناه و حرام مصون باشد.
انتشار مطالبی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی یا سبب اختلاف و فتنه میان آحاد مردم می شود در فضای مجازی یا غیر آن حرام است.
در هنگام ارسال ونشر مطالب برای دیگران از گناهانی همچون ریختن آبروی مؤمن، دروغ و قول به غیر علم، افشای اسرار و انتشار فایلها و ویدیوهای محرمانه، نشر تصاویر فسادانگیز و محرّک پرهیز بشود بلکه در فضای مجازی باید مراقبت مضاعف داشته باشیم.
خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:
استفتائات امام خامنه ای، سایت ادمین، رساله جامع ایت الله سیستانی، ج 2 م 411؛
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—
برای برطرف کردن و مبارزه با فتنه روشهایی وجود دارد که عرض میشود:
1- شناخت حق و ملاک آن : مهمترین مسئله ای که در زمان فتنه ، افراد جامعه را از افتادن در ورطه ی هلاکت حفظ می کند ، شناخت حق است و برای شناخت حق ابتدا باید ملاک حق را شناخت. اگر مشاهده می شود که در فتنه ها بسیاری گمراه شده راه فتنه را در پیش می گیرند و به جبهه ی باطل می پیوندند و بسیاری نیز به خاطر شک و تردید سکوت اختیار کرده و نظاره گرند به خاطر این است که حق را نشناخته اند . علت بسیاری از انحرافات این است که اشخاص ملاک حق قرار می گیرند،در نتیجه با انحراف اشخاص از مسیر واقعی حق ، امر بر دیگران مشتبه می گردد.
امام علی(علیه السلام) می فرمایند :( إِنَّ الْحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجالِ، اِعرفِ الْحقَّ تَعرِف أهلَهُ.حق به واسطه اشخاص شناخته نمیشود ،خود حق را بشناس پیروان آن را خواهی شناخت(وسائل الشیعه، ح27، ص135)
2-بصیرت و آگاهی: راهکار برونرفت از فتنه؛هوشیاری و بصیرت در تشخیص حق و باطل و گم نکردن معیارها در فضای آلودهی افکار عمومی است. بصیرت، غبارآلودگى فتنه را از بین میبرد اما اگر بصیرت نبود، ممکن است انسان حتی با نیت خوب، در راه بد قدم گذارد. اگر در جبههى جنگ راه را ندانیم و نقشهخوانى بلد نباشیم، ممکن است در محاصرهی دشمن قرار گیریم. در این شرایط تنها یک قطبنما میتواند به داد انسان برسد. در زندگىِ پیچیدهى اجتماعىِ امروز، میتوان نام این قطبنما را بصیرت گذاشت(ان تتقواالله یجعل لکم فرقانا)
3-لقمه حرام نخوردن: امیرمؤمنان (علیه السلام) راه های رهائی از فتنه را در درجه اول، پرهیز از ثروت های حرام و لقمه های حرام دانسته اند (خطبه 151 ). ثروت حرام و شکمهای پر شده از حرام، نهایتا انسان و خانواده اش را به جبهه حرام می کشاند.
خداوند بصیرت واقعی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. تبریک سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی .امام هادی علیه السلام در روایتی می فرمایند: . لَولا مَن یَبقى بَعدَ غَیبَةِ قائمِنا علیه السلام مِنَ العُلَماءِ الدّاعینَ إلَیهِ ، ....لَما بَقِیَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دینِ اللّه. تفسیر امام عسگری علیه السلام»، ص 344 ؛ احتجاج، ج 2 ،ص 260
اگر در دوران غیبت عالمانی نبودند که مردم را به سوی او هدایت کنند، کسی در دین خدا پابرجا نمی ماند
چند نکته کوتاه درباره ولایت فقیه:
ولایت فقیه یعنی حکومت و سیاست گذاری ادارهى جامعه اسلامى، توسط فقیه عادل جامع الشرایط. و در همهی ادوار تاریخ شیعه، فقهای بزرگوار، ولایت فقیه را به عنوان یکی از مسلمات فقه اسلام میشناختند.( ۱۳۸۳/۰۳/۱۴برگزاری مراسم پانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با حضور رهبر انقلاب)
به تعبیر امام خامنه ای دشمنان، «ولایت فقیه» را به معنای «دیکتاتوری» گرفتهاند؛ یعنی می گویند فقیه می تواند دلبخواه عمل کند در حالی که این معنا کاملا اشتباه است. چرا که رهبری هم باید ذوب در اسلام باشد تا احترام داشته باشد. احترام رهبری در سایهی این است که او ذوب در اسلام و ذوب در هدفها بشود؛ پایش را یک قدم کج بگذارد، ساقط میشود(۱۳۸۳/۰۳/۲۷بیانات در دیدار نمایندگان مجلس)
نقش ولی فقیه در جامعه اسلامی این است اجازه ندهد حرکت نظام، از هدفها و ارزشها انحراف داشته باشد؛ و همچنین پاسداری و دیده بانی حرکت کلی نظام به سمت هدفهای آرمانی و عالی اش، مهمترین و اساسی ترین نقش ولایت فقیه است.(بیانات امام خامنه ای)
دستگاه رهبری کار اجرایی مطلقاً انجام نمیدهد(۱۳۸۴/۰۲/۱۲ بیانات در دیدار جمعی از معلمان استان کرمان)
خداوند متعال رهبر عزیزمان را در پناه خودش حفظ بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-با گرامیداشت ایام الله دهه فجر
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد زمینه سازی ظهور می فرمایند: «یخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیوَطِّئونَ لِلمَهدی سُلطانَه ؛ مردمی از شرق قیام میکنند و زمینه را برای حرکت جهانی مهدی فراهم میسازند.»(سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088؛ بحارالانوار، ج 51، ص 87)
همانطوری که ائمه(علیهم السلام) برای غیبت امام زمان مردم را آماده می کردند و امامین عسکریین (علیهم السلام) زمینه ساز ظهور بودند و ابتدا غیبت صغری شد و درانتها غیبت کبری صورت گرفت، ظهور نیز نیاز به مقدمه و زمینه دارد واین تصور که ظهور نیاز به زمینه سازی ندارد،غلط است،زیرا هر انقلاب و نهضتی برای رسیدن به اهداف عالی خود، به مقدمات و آمادگیهایی نیاز دارد. امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی ایران را مقدمه ظهور حضرت مهدی علیه السلام می دانند ومی فرمایند: «انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام، به پرچمداری حضرت حجت علیه السلام است که خداوند، به همه مسلمانان و جهانیان منّت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد(صحیفه نور،ج 21، ص327 ) در روایات شیعه و سنی، کسانی که زمینه ساز ظهور هستند مردم مشرق زمین هستند که با عناوینی مثل خراسانی، مردم قم و... نقل شده است.
مثلا: امام صادق (علیهالسّلام)فرمود: خداوند سبحان قم و اهلش را برای رساندن پیام اسلام قائم مقام حضرت ولی عصر میگرداند و دانش از این شهر به شرق و غرب عالم منتشر میگردد و آن گاه قائم ظهور میکند(عقدالدرر، ص۱۲۵)
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-باگرامیداشت دهه فجر
قرآن درباره استکبار و نقشه های آنان،((مرگ باد)می گوید و می فرماید: ثمَّ قُتِلَ کَیْف قَدَّرَ... ثمَّ أَدْبَرَ وَ استَکْبرَ :مرگ بر او باد چه نقشه شیطانی ای کشید،سپس پشت به حق کرد و تکبر و استکبار ورزید ( سوره مدثر، آیات 20 و 23 )
در قرآن کریم؛ عبارت(قُتِلَ)«کشته باد» و «مرگ بر» چند بار آمده است، و کسانی که مورد این خطاب قرار گرفتهاند، دارای خوی استکباری بودهاند و به عبارت دیگر همه موارد مرگ خواستن در قرآن، به استکبار ربط دارد و برای مقابله با مستکبرین است و این خود از آموزههای جالب توجه قرآنی است.
خداوند خطاب به هر سه دسته «کفار معاند»، «یهودیان معاند» (صهیونیست ها) و «منافقین فتنه گر» از ادبیات لعنت فرستادن و آرزوی مرگ کردن استفاده کرده است.
الف: کفارمعاند: «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ؛ و کسانى که کافر شدند، «مرگ بر آنها» و اعمالشان نابود باد.»(محمد/8)
ب: یهودیان معاند: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا...؛ و یهود گفتند دست خدا به زنجیر بسته است!، دستهایشان بسته باد و بخاطر این سخن از رحمت (الهى) دور شوند!»(مائده/64)
خداوند در مورد یهودیان معاند و کسانی که برای خدا فرزند قائلند ، می فرماید: قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ لعنت خدا بر آنها باد، چگونه دروغ مىگویند؟!»(توبه/30)
ج: منافقان : خداوند در مورد ظاهر خوب منافقین که جلب توجه می کنند می فرماید: همُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ هنگامى که آنها را مىبینى جسم و قیافه آنان تو را در شگفتى فرو مىبرد، ... آنها دشمنان واقعى تو هستند از آنان بر حذر باش، خداوند آنها را بکشد چگونه از حق منحرف مىشوند؟!»(منافقون/4)
بنابراین شعار(مرگ برآمریکا و اسرائیل و منافقین) ریشه قرآنی دارد.
خداوند توفیق بهره وری از معارف قرآن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. باعرض تبریک سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خداوند متعال در قران مجید میفرماید:ِ .. وَلاَ یَطَؤُونَ مَوْطِئاً یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلاَ یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ (سوره مبارکه توبه 120)
و هیچ قدمی که کافران را به خشم مى آورد بر نمى دارند و در مقابل دشمنى به پیروزیای دست نمى یابند مگر اینکه به سبب آن عمل صالحى براى آنان [در کارنامه شان] نوشته مى شود
چند نکته کوتاه درباره راهپیمایی:
1.تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی می شود جایز نیست وگناه است.
2.اگر حضور نیافتن در راهپیمایی سبب تضعیف نظام اسلامی شود واجب است که افراد در راهپیمایی شرکت کنند.
3.یکی از موارد تعظیم شعائر الهی حضور باشکوه در مراسم هایی است که باعث کور شدن چشم دشمنان اسلام و تقویت مسلمانان است و لذا توصیه می شود که تمامی مسلمین به جهت نا امید ساختن استکبار جهانی و همراهان آنها که می خواهند با تحریم و فشار اقتصادی و تبلیغات سوء، دلسردی به نظام را بوجود بیاورند، با حضور با شکوه و قوت بخش ،در این امر مهم شرکت کرده و دیگران را هم به حضور در این آئین مهم راهنمایی و تشویق نمایند.
4.بدیهی است شرکت در راهپیمائی 22 بهمن در زمان کنونی علاوه بر اینکه نوعی تکلیف محسوب میشود، می تواند نقشه های سوء دشمنان در برابر امت اسلامی را خنثی کند. (صراط النجاة جلد دوم س1733 ،سایت ایت الله مکارم)
جهت سر افرازی اسلام و مسلمین و نابودی دشمنان صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-باگرامیداشت دهه فجر
خداوند در قرآن درباره اهمیت راهپیمایی میفرماید:«ولایَطؤون مَوطئاً یَغیظُ الکفار ... الا کُتب لهم به عَملٌ صالح» :هیچ حرکت دسته جمعى که کفار را عصبانى کند، صورت نمیگیرد مگر این که براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود(سوره توبه، آیه ۱۲۰) بنابراین راهپیمایی هایى که دشمنان اسلام و مسلمین را عصبانى کند، عمل صالح است.
این راهپیمایى ها (بخصوص آنگاه که از طریق وسایل ارتباطى و ماهواره ها منعکس میشود) اگر براى اهداف مقدسى صورت گیرد، نوعى حضور در صحنه، عبادت دسته جمعى و امر به معروف و نهى از منکر عملى و عامل تقویت روحیه مردم و تهدید دشمن است.
برخی گمان میکنند مساله راهپیمایی یک مساله صرفاً سیاسی جدید است و هیچ ربطی به دین و دینداری و آخرت انسانها ندارد؛ در حالی که طبق قران حضور در این راهپیمایی و برداشتن هر قدم در این راهپیمایی یک عمل صالح محسوب میشود:
وقتی 22 بهمن یوم الله است و نیز از جمله شعائر الله است که باید تعظیم و بزرگ داشته شود، می توان به آیاتی از قرآن نیز در این باره اشاره نمود. یعنی از این بابت که قومی ستمگر مانند پهلویان و بهائیان را از صحنه قدرت برکنار کرد می تواند یوم الله باشد زیرا قرآن فرموده است: "وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّه" (آیه 5 ابراهیم ) و امام امت (قدس سره) در تفسیر سوره حمد بیان کرده اند که آن ایّامی است که حق تعالی به قهر و سلطنت با قومی رفتار کند.
خداوند توفیق عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-با گرامیداشت ایام الله دهه فجر
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد زمینه سازی ظهور می فرمایند: «یخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیوَطِّئونَ لِلمَهدی سُلطانَه ؛ مردمی از شرق قیام میکنند و زمینه را برای حرکت جهانی مهدی فراهم میسازند.»(سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088؛ بحارالانوار، ج 51، ص 87)
همانطوری که ائمه(علیهم السلام) برای غیبت امام زمان مردم را آماده می کردند و امامین عسکریین (علیهم السلام) زمینه ساز ظهور بودند و ابتدا غیبت صغری شد و درانتها غیبت کبری صورت گرفت، ظهور نیز نیاز به مقدمه و زمینه دارد واین تصور که ظهور نیاز به زمینه سازی ندارد،غلط است،زیرا هر انقلاب و نهضتی برای رسیدن به اهداف عالی خود، به مقدمات و آمادگیهایی نیاز دارد. امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی ایران را مقدمه ظهور حضرت مهدی علیه السلام می دانند ومی فرمایند: «انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام، به پرچمداری حضرت حجت علیه السلام است که خداوند، به همه مسلمانان و جهانیان منّت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد(صحیفه نور،ج 21، ص327 ) در روایات شیعه و سنی، کسانی که زمینه ساز ظهور هستند مردم مشرق زمین هستند که با عناوینی مثل خراسانی، مردم قم و... نقل شده است.
مثلا: امام صادق (علیهالسّلام)فرمود: خداوند سبحان قم و اهلش را برای رساندن پیام اسلام قائم مقام حضرت ولی عصر میگرداند و دانش از این شهر به شرق و غرب عالم منتشر میگردد و آن گاه قائم ظهور میکند(عقدالدرر، ص۱۲۵)
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: شکرگزاری باعث وفور نعمت و مصونیت از فقر و تهیدستی است. (تحفالعقول، ص ٣٧٦)
یکی از نعمتهایی که باید قدردان آن باشیم نظام اسلامی است و باید توجه داشته باشیم حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و و به تعبیر امام خامنه ای حفظ نظام چهار پایه مهم دارد که عبارت است از اقامهی نماز، پرداخت واجبات مالی (ایتاء زکات)، امر به معروف، و نهی از منکر؛ (سخنرانی حضرت اقا حرم مطهر رضوی تاریخ 01/01/94)
لذا به جهت اهمیت این فریضه امر به معروف چند نکته کوتاه اشاره می کنم:
. یکی از مهمترین واجبات امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط، است و اگر کسی خودش گناهی را مرتکب می شود دلیل بر این نمی شود که این فریضه مهم را ترک کند.
امر به معروف و نهی از منکر مراحلیداردکه با احتمال دستیابی به هدف به وسیله مراحل ابتدایی، عمل به مراحل دیگر جایز نیست. مرحله اول انکار قلبی یعنی با شخص معصیت کار طوری رفتار شودکه معصیتکار بفهمد که به جهت گناهی که انجام داده چنین رفتاری شده است مثلا مدتی با او ترک رابطه یا گفتگو نماید. دوم اینکه با زبان امر ونهی کند و در صورتی که احتمال بدهد که با زبان موعظه و نصحیت وحسن خلق وکلام نیکو معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به همین کند ودر این صورت نباید با زبان تند و خشن امر و نهی کند. سوم برخورد فیزیکی البته این مرحله را، کسی بدون اجازه حاکم شرع ومسولین قوه قضائیه و امنیتی حقاقدام ندارد.(باکمی اختلاف تعابیر ونظرات مراجع)
توجه داشته باشیدکه بهانه هایی مانند: امر به معروف و نهی از منکر دخالت در زندگی دیگران است یا خجالت کشیدن مجوز ترک این واجب الهی نمی شود.(توضیح المسائل مراجع ج2 ص756 م2791،)
خداوند متعال همه ما را جزء آمرین به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-باگرامیداشت دهه فجر
خداوند در قرآن می فرماید: جَاهِدُوا بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ،ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (توبه41): با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید ، این برای شما بهتر است اگر بدانید
جهاد به معنای تلاش و تحمل سختیها است که البته برترین درجات آن جانبازی و طلب شهادت در راه خدا است.
جهاد و مجاهده اقسام مختلفی دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1- جهاد با نفس : رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: مجاهد کسی است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند(نهج الفصاحه، ص 778)
2- تلاش برای تأمین معاش(مثل جهاد کشاوزی): از مهمترین تکالیف و مجاهدات تلاش برای تامین معاش است، چنانکه در روایت میخوانیم: «کسی که برای تأمین معاش خانواده خود تلاش میکند، مانند مجاهد در راه خدا است»(بحار، ج103، ص12)
3- نبرد با کفر و طاغوت: در آیه 123 سوره بقره میخوانیم: «با کفار قتال کنید بهگونهای که درشتی و سختی را در شما مشاهده کنند».
خداوند توفیق پیروزی در انواع جهادها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر .امام مجتبی علیه السلام در روایتی می فرمایند : نعمت تا زمانی که در دسترس و پابرجاست قدر آن نشناخته است، همین که از دست رفت، قدر آن (تازه) شناخته میشود! (بحار، ج ٧٨، ص ١١٥)
یکی از برکات دوره معاصر انقلاب اسلامی است و به تعبیر امام خامنه ای انقلاب یک موجود زنده است که رشد و پیشرفت دارد اما در برخی آسیبها مانع رشد و پیشرفت او می شود، که در این فرصت به برخی گناهان که مانع پیشرفت این موجود زنده شده است، اشاره می شود:
اشرافی گری برخی از مسولین کشور است و اشرافی گری دو عیب دارد؛ عیب دومش از عیب اولش بزرگ تر است. عیب اول اشرافی گری، اسراف است؛ اما عیب دوم بدتر است و آن این است که فرهنگ سازی می کند.(1)
اختلافات در مسائل کوچک که مایه اختلافات بزرگ می شود.(2)
کم کاری برخی از مسولین و سوء مدیریت آنها
تزریق ناامیدی و القای ناتوانی و مانند اینها از جانب دشمنان و معاندین نظام است.مثل اینکه می گویند: "نمیشود، فایده ندارد، نمیتوانید"
نسبت دادن ضعف یک مدیر را در یک بخش، به نظام. مثلا فلان مدیرِ فلان تشکیلات یک ضعفی نشان میدهد، یک کار اشتباهی را فرضاً انجام میدهد، این را عَلم میکنند برای اینکه نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرند.
خداوند موانع پیشرفت را به کمک شما مردم برطرف بفرماید و نظام اسلامی سربلند و سرافراز باشد، به برکت صلواتی بر محمد وال محمد
منابع:
1.( http: //farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۳۰۷۹)
2.( https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=39724)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت دهه فجر .در روایت است از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که فرموده اند: ...فَلایَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ یَتَصَرَّفَ فِی مَالِ غَیْرِهِ بِغَیْرِ إِذْنِه ... . (کمال الدین و تمام النعمه ج2 ص: 521)
براى هیچ کس حلال نیست که بدون اذن صاحب مال، در مال او تصرّف کند.
دو نکته کوتاه درباره حکم کیفیت استفاده از اموال عمومی:
1.استفاده کردن از بیت المال و اموال عمومی فقط در راستای قانون و مقررات یا با اجازه کسی که اجازه او از جهت قانون یا شرع معتبر است، صحیح می باشد. و چنانچه کسی از اموال عمومی بر خلاف مقررات استفاده کند یا به اموال عمومی عمدا یا در هنگام استفاده کردن از روی سهل انگاری ضرری و آسیبی وارد کند ضامن و مدیون است بنابر این خسارت واردن کردن به اموال عمومی از قبیل اتوبوس ها یا وسایل پارکها و محل های عمومی بطور عمدی یا سهل انگاری حرام است (امام خامنه ای سلام.در مورد جبران خسارت به بیت المال سوالی داشتم. با گذاشتن کیفم بر روی رخت آویز سرویس بهداشتی دانشگاه، رخت اویز شکست. کیفم سنگین بود و در مورد تحمل رخت اویز مطمئن نبودم اما چون با ارزش بود نمیتونستم بیرون سرویس بذارم. آیا باید خسارت آسیب را بدهم؟ پاسخ:اگر در گذاشتن کیف و استفاده از رخت آویز، افراط و تفریطی کرده باشید ضامن هستید و الا ضامن نیستید، تشخیص تفریط و افراط هم به عهده عرف است.وضعیت: پاسخ داده شده شماره استفتاء: 814122 )
2.اگر کسی وسیله از اموال عمومی و بیت المال را از بین برده و تلف کرده، چنانچه مثل آن وسیله در بازار موجود است باید مثلش را جایگزین کند و اگر مثلش در بازار نیست باید قیمت آن را به حساب همان اداره ای که خسارت زده واریز کند و یا به خزانه عمومی واریز کند و پرداخت صدقه یا رد مظالم در این مورد کافی نیست.(اجوبه الاستفتائات سوال 1955 و 1956)
خداوند دین احدی را بر گردن ما قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-باگرامیداشت دهه فجر
برخی می گویند نباید قبل از ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حکومت تشکیل داد؟ در جواب میگوئیم:
اولا: وقتی نهی از منکر همیشه واجب است و حکومتی طاغوتی و منکر بود، خواه ناخواه مبارزه با طاغوت واجب میشود وچون لزوم حکومت برای یک جامعه امری عقلانی است،پس باید بجای حکومت طاغوت، حکومتی اسلامی بنا شود.
ثانیا: در روایات آمده که گروهی از مشرق زمین زمینه حکومت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را فراهم میکنند (بحارالانوار، ج 51 ،ص 87)
ثالثا: قیامهایی مثل قیام مختار و زید در روایات تایید شده است(بحار،ج46، ص199 و ج45، ص365 و343؛ رجال کشی، ص125، ح199)
رابعا: قیامهایی قبل از ظهور که تشکیل حکومت و سپاه و لشکر میدهند،مثل قیام سید یمانی و خراسانی به عنوان حق تایید شده است (بحار،ج52، ص253)
خامسا: خیلی از احکام اسلام مثل اجرای حدود الهی و دفاع و جهاد و نهی از منکر نیاز به حکومت اسلامی دارد
خداوند در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
-بسم الله الرحمن الرحیم-باگرامیداشت دهه فجر
خداوند در قرآن درباره جهاد کبیر میفرماید: «فَلَاتُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» «ای پیامبر! پس از کافران پیروی نکن و بهوسیله آن با آنها به جهادی بزرگ بپرداز»(آیه 52 فرقان)
«جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن در میدانهای مختلف؛ مثل میدان سیاست، میدان اقتصاد، میدان فرهنگ و هنر. جهاد کبیر به معنای قطع رابطه با دنیا نیست؛ بلکه هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ و مثل نماینده نظام اسلامی حرکت بکنندو سخن بگویند وهضم قدرتها (فرهنگی،اقتصادی، هنر و...) نشوند.
وقتی از دشمن تبعیت نشود ممکن است هزینه هایی داشته باشد، اما وظیفه این است که:وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ وَ کَفی بِاللهِ وَکیلا؛ در مقابل همه این فشارها به خدا تکیه کن؛ توکّل معنایش این نیست که کار را رها کنید بنشینید تا خدا بیاید عوض شما کار را انجام بدهد؛ بلکه توکّل این است که شما راه بیفتیدو تلاش کنید، آنوقت یقین داشته باشیم که خدای متعال ما را کمک خواهد کردو یقینا پیروزیم وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنین.(آیه 69 عنکبوت)
بر اساس معارف قرآن کریم، دشمنان اسلام هرگز از مسلمانان راضی نخواهند شد مگر آنکه مسلمین اسلام را رها کنند و پیرو کافران شوند؛ در نتیجه فرمان الهی این است که هرگز نباید در برابر آنان کوچکترین نرمشی انجام دهید و باید در برابرشان محکم و استوار همچون کوه باشید و مقاومت کنید و تسلیم ناپذیر باشید. در قرآن کریم آمده است«وَ لَنْ تَرْضی عَنْک الْیهُودُ وَ لا النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (آیه 120 بقره)
نتیجه اینکه توافقات ومعاهداتی مثل سند 2030؛FATA و... را قبول کنیم به این امید که دشمن از دست ما بردارد؛غلط و خلاف قرآن است.
خداوند توفیق جهاد در راه خدا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت دهه فجر .خداوند متعال در مذمت اختلاف می فرماید: هر زمانی که با یکدیگر تنازع کردید سست می شود و آنگاه عزت شما از بین می رود. سوره مبارکه الأنفال آیه ۴۶
بر اساس این آیه شریفه وقتی که ملتی میان همدیگر اختلاف داشته باشند قهراً خاکنشین میشوند، قهراً ذلیل میشوند، قهراً وسیلهی تسلّط دیگران بر خودشان را فراهم میکنند. [نتیجهی] تفرّق این است.
لذا وظیفه شرعی ما در این زمینه این است که:
هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعاً گناهی بسیار بزرگی است.
در فضای مجازی نشر مطالبی که سبب تفرقه و اختلاف میان آحاد مسلمین می شود، و بهانه به دست دشمنان دین می دهد؛ هر چند واقعیت داشته باشد، شرعا حرام است.
مردم هنگامی که مشاهده می کنند گروه یا فردی فعالیت اختلاف انگیز انجام می دهند، با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر کنند و در صورت نیاز به مسولین مربوطه اطلاع رسانی کنند.
خداوند متعال دلها ما را به یکدیگر نزدیک کند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد