سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: ما ضَعُفَ بَدَنٌ عمّا قَوِیَت علَیهِ النِّیَّةُ. هیچ بدنى در انجام آنچه نیّتِ بر آن قوى باشد، ناتوان نیست.
چند نکته کوتاه در توضیح حدیث شریف:
1. امام صادق علیه السلام در این حدیث شریف به یک نکته روانشناسی اشاره می کنند و آن هم این است که اگر انسان بر یک هدف ممکنی تصمیم راسخ و قوی و استوار بگیرد، بدن و جسم او نسبت به آن توانمند می شود و طاقت می آورد. مثلا در یک روز گرمِ تابستان، اگر تصمیم و عزمِ راسخ پیدا کردید که روزه بگیرید، بدانید که بدن شما با شما همراهی خواهد کرد.
2. خاصیت عزم راسخ و تصمیم قوی این است که بدن را به کار میگیرد، نیروهای خفتۀ در بدن را بیدار میکند، به او نیرو میبخشد. لذا کسانی که در حال معمولی، راه رفتن معمولی هم برایشان آسان نیست، اما وقتی خطر مرگی وجود دارد، میبینید مثل جوانها میدوند! بدن همراهی میکند چون این عزم، راسخ و قوی است.
3. در موارد فراوانی که جسم ما توانایی و کارایی لازم را ندارد باید علتش را در نیت و اراده و تصمیم خودمان جستجو کنیم و طبیعتا برای رسیدن هدف باید تصمیم و اراده قوی داشته باشیم.مثلا اگر کسی نسبت به نماز یا هر کار خیر دیگری سستی و تنبلی را در خودش مشاهده می کند نتیجه نداشتن یک تصمیم قوی و اراده قوی هست.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق اراده قوی و تصمیم راسخ را در کارها به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
متن اصلی:
الشرط الثالث: استمرار القصد- درس 109
جلسه 109، یک شنبه 1394/10/13
حدیث:
عن فضیل بن یسار قال: قال الصادقُ جعفر بن محمد«علیهماالسلام»: ما ضَعُفَ بدنٌ عَمّا قَوِیَت علیه النِیَّة. میفرماید: هر آن هدفی و هر آن کاری که نیّت شما، عزم شما بر آن، راسخ و قوی باشد، بدن شما نسبت به آن ضعیف نخواهد بود. انسان نسبت به بعضی از امور، عزم راسخ پیدا نمیکند. مثلاً انسانِ عاقل تصمیم بر پرواز نمیگیرد؛ چون امرِ محالی است. لکن نسبت به امور ممکنۀ عالم اگرچه دشوار است، نیّتِ شما متمرکز میشود. میفرماید: در این موارد، اگر نیّتِ شما قوی بود یعنی عزمِ راسخ داشتید، بدن شما در راه نخواهد ماند، طاقت خواهد آورد. فرض کنید در یک روز گرمِ تابستان، اگر تصمیم و عزمِ راسخ پیدا کردید که روزه بگیرید، بدانید که بدن شما با شما همراهی خواهد کرد. تأثیر نیّت، تأثیر عزم در جوارح و اعضای انسان، این را شاید روانشناسها و کسانی که در مسائل مربوط به روان و اعصاب انسان کار میکنند، امروز شاید تصدیق کنند، شاید با مقدمات علمی این را ثابت کنند. عزم راسخ انسان، بدن را به کار میگیرد، نیروهای خفتۀ در بدن را بیدار میکند، به او نیرو میبخشد. لذا کسانی که در حال معمولی، راه رفتن معمولی هم برایشان آسان نیست، اما وقتی خطر مرگی وجود دارد، میبینید مثل جوانها میدوند! بدن همراهی میکند چون این عزم، راسخ و قوی است. این، درس است. در موارد فراوانی که ما میبینیم نمیتوانیم، جسمِ ما کارائیِ لازم را ندارد، بگردیم منشأش را در نیت خودمان، در عزم خودمان پیدا کنیم، عزم و ارادهمان را قوی کنیم. امالی، صفحۀ 408
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید میخواهید از بدبخترین و زیانکارترین افراد به شما خبر بدهم؟ قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا .
خداوند متعال در سوره کهف در ضمن چند آیه(103-106) بلافاصله و بدون سرگردانی پاسخ می دهد و می فرماید: زیانکارین مردم کسانی هستند تمام سرمایه مادی و معنوی خودشان را در مسیر انحراف و نادرست از دست بدهند و از طرفی عبرت نمی گیرند و تصورشان این است که درست عمل کرده اند.( الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا)
اگر انسان در زندگی زیان کند مثلا انحرافی داشته باشد اما عبرت بگیرد خطرناک نیست، اما خطر مضاعف همین است که زیان کند، اما اشتباه و زیانش را توجیه کند و خوب بداند.
یک سوال جدی چطور میشه که انسان دچار این حالت روانی می شود:
خداوند در همین آیات سوره کهف قرآن برای این بیماری سه عامل اشاره می کند:
اول:فراموش کردن خدا و توجه نکردن به نشانه های خدای متعال در زندگی.اولئک الذین کفروا بایات ربهم
دوم:فراموش کردن معاد. اگر انسان احساس نکند قدرتی مراقب اعمال اوست و همه را برای یک دادگاه بزرگ حفظ و نگهداری می کند، اعمالش را اصلاح نمی کند.(بلقائه)
سوم:دستورات و آیات من و پیامبرانم را به استهزا می گیرند.( وَاتَّخَذُوا آیَاتِی وَرُسُلِی هُزُوًا) بدانیم وتوجه کنیم آنچه باعث سقوط انسان می شود، استهزای دستوارت خداست.حتی عمر سعد لحظه ای که سخن ولی خدا سید الشهدا استهزا کرد بیچاره عالم گشت.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند دلهای ما را با ظهور مهدی فاطمه عجل الله تعالی فرجه الشریف شاد بگرداند تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی نورانی می فرمایند: لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِه. کسی که نماز را سبک بشمارد از من نیست. (کافی، ج 3، ص 269)
یکی از واجبات نماز قیام و ایستادن در نماز است که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود:
1. نمازگزار تا وقتی که توانایی ایستادن هر چند با تکیه بر دیوار یا با کمک عصا و مانند آنرا را داشته باشد، نباید نشسته نماز بخواند. بنابراین فردی که نماز را نشسته میخواند در حالی که توانایی ایستادن را بدون ضرر و مشقت، دارد مثل فردی که کارهای روزه مره و تشرف به حرم و مسجد را ایستاده انجام دهد، با این حال قیام در نماز را ترک می کند نمازش باطل است و قضا دارد. (2)
2. اگر برای فردی ایستاده خواندن هر چند به کمک وسایل مثل عصا در منزل یا هتل مهیا باشد ولی این امکان در حرم یا مسجد برای او وجود ندارد باید نماز خودش را در منزل یا هتل یا مکان دیگری که شرایط ایستادن مهیا هست، بخواند.
3. افرادی که طبق وظیفه شرعی برای سجده روی صندلی نماز می خوانند به نظر امام خامنه ای باید سرانگشتان پا را روی زمین قرار دهند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) زنجانی: قیام در موقع تکبیره الاحرام مانند خود تکبیره الاحرام واجب است و ظاهرا رکن نیست. (رساله مراجع تقلید، م 958) آیت الله مکارم: اگر کسی به واسطه ندانستن مسئله (جهل قصوری) مدتی قیام رکنی را ترک کند نمازهای گذشته قضا ندارد. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45564&mid=257921
(2) (رساله مراجع تقلید، م 942
یکی از مسائلی که قبل از فوت باید به آن توجه داشته باشیم، وصیت کردن می باشد که در این زمینه چند نکته را یاد آوری می کنم:
۱. وصیت کردن در برخی موارد واجب می شود مثل اینکه نشانه های مرگ در انسان ظاهر شود و دیگر فرد توان یا فرصت انجام این واجبات را نداشته باشد مثل اینکه نماز و روزه قضایی دارد یا بدهی یا خمس یا زکات بر عهده دارد.
۲.اگر وصیتی شرعا ثابت باشد واجب است بر طبق آن عمل شود و تاخیر انداختن در عمل به وصیت حرام است و ورثه نمیتوانند مصلحت اندیشی کنند و با وصیت مخالفت کنند مثلا اگر میت بخشی از یک سوم اموالش را برای مجاهدان در راه خدا وصیت کرده است ورثه نمی توانند تخلف کنند و یا در راه خیر دیگری مصرف کنند.
۳.میت می تواند نسبت به یک سوم اموالش وصیت کند و چنانچه بیشتر یک سوم وصیت کند باید ورثه اجازه و رضایت بدهند و گرنه مقدار بیشتر از یک سوم صحیح نیست.
۴.اگر میت بدهکار باشد باید ورثه بدهی های او را بدهند هر چند وصیت نکرده باشد.
5.توصیه می شود فرد وصیت کننده برای خودش وصی و ناظر بر وصیت انتخاب کند و محتوای وصیت را برایشان قرائت کند و چنانچه ابهامی داشته باشد ابهام را برطرف کند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
جهت شادی روح شهدا و امام شهدا صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
مساله شرعی امروز، جنبه حقوقی دارد و آن هم اینکه یکی از کاربردی ترین و ساده ترین قراردادهای شرعی که می توانید در بسیاری از معاملات جهت یک قرارداد شرعی استفاده کنید قرارداد صلح است که در این زمینه به چند نکته اشاره می کنم:
1.قرارداد صلح از جهت در جایی می توان بکار گرفت. که بخواهیم مالی یا حقی یا منفعتی را به دیگری انتقال بدهیم.
مثلا فردی به قصد انجام مصالحه به دیگری(مدیون) بگوید: «طلبی را که از تو دارم به شما در برابر کار یا مبلغ مشخصی مصالحه کردم و دیگری هم بگوید: «قبول کردم». و قرارداد صلح زبانی وشفاهی بسته شود کافی است ولی برای اینکه سندی برای آن این قرار داد باشد توصیه می کنیم که مکتوب شود.
2.در بسیاری از موارد معاملات می توان از قرارداد صلح استفاده کرد مثلا مردی می خواهد همسرش بعد از فوتش از اثاث زندگی یا منزل مسکونی استفاده کند و ورثه اثاث زندگی و منزل را از او نگیرند و تا وقتی که مرد زنده است باز هم خود اختیار اموال را داشته باشد، یکی از بهترین قراردادها همین قرار صلح است؛ مثلا به خانم بگوید: منافع وحق استفاده از منزل و اثاث منزل را به شما تا زمانی که زنده باشی صلح کردم بشرط اینکه تا وقتی که خودم زنده ام اختیار تصرف داشته باشم و خانم هم قبول کند. در این صورت خانم تا زمانی که زنده هست می تواند از اثاث خانه و منزل مسکونی استفاده کند هر چند که بعد از فوت مرد ورثه مالک منزل و وسایل هستند و لکن حق استفاده از اثاث و منزل تا زمانی خانم زنده هست متعلق به خانم می باشد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از دستورات قرآن پوشش و حجاب است که خانم در برابر نامحرم باید بدن و موی خود را بپوشاند و زینتهای خود را نیز آشکار نکند، بنابر این خانمی که ناخن مصنوعی کاشته باید از نامحرم بپوشاند، اما سوالی که در اینجا شاید به ذهن شما برسد این است که آیا کاشت ناخن مصنوعی جایز است؟
در جواب سه نکته کوتاه عرض می شود:
1. کاشت ناخن و مژه مصنوعی در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد، جایز نیست.
2. کسی که ناخن یا مژه مصنوعی کاشته، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هر چند هزینه داشته باشد و با توجه به امکان جدا سازی، چنانچه فرد بر ندارد و جدا نکند وضو و غسل صحیح نیست.
3. کسی که ناخن مصنوعی را با وجود امکان جدا سازی برندارد، وضو و غسل او باطل است و با توجه به ناقص بودن وضو و غسلش توقفش در مساجد جایز نیست و همچنین نماز فرد باطل و روزه های فرد دچار اشکال می شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق انجام دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات
بسم الله الرحمن الرحیم.تبریک و گرامی می دارم روزی را که مردم با رای بالای خود نوع حکومت جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و یکی از نعمتهایی که باید قدردان آن باشیم نعمت جمهوری اسلامی است.
حال مردم عزیز ما برای این نعمت بزرگ، جمهوری اسلامی که به تعبیر حاج قاسم جمهوری اسلامی حرم است، چه وظیفه ای داریم:
1.هر آنچه در حفظ این حرم یعنی جمهوری اسلامی موثر است- که حفظ این حرم از اوجب واجبات است - دریغ نورزیم از جمله حضور در تجمعات و راهپیمایی یا
شرکت در انتخابات یا زنده کردن فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر که این فریضه در حاکمیت اسلام بر جامعه نقش مهمی دارد.
2.پرهیز از هر آنچه باعث تضعیف نظام اسلامی می شود که برای همگان روشن است که تضعیف نظام اسلامی حرام شرعی است. تضعیف مثل کم کاری در ادارات یا رشوه گرفتن و هر چیزی که باعث شود با عملکرد نادرست افراد، دیگران به نظام اسلامی بدبین شوند.
3.جهاد تبیین که جوانان یا صاحب نظران چنانچه در فضای مجازی تضعیف باورهای به حق دینی را مشاهده کنند یا به شکلی تضعیف نظام اسلامی صورت بگیرد واجب کفایی است که به هر زبان و به هر طریقی حقیقت را تبیین و دفاع مناسب صورت بگیرد.
یکی از مشکلات حال حاضر، که نیاز به تبیین دارد مشکلات معیشتی است که میدان جنگ تمام عیار دشمن است، لذا تبیین راهکارهایی که به اصلاح مشکلات کمک می کند، لازم است و یکی از آن موارد حمایت از تولید داخلی است که مردم و مسولین در این زمینه وظایفی دارند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
جهت عزت و سربلندی اسلام و ملت ایران صلواتی را عنایت بفرمایید.
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات
یکی از سفارشات مهم دینی عبادت گروهی و جمعی است که نمونه آن نماز جماعت و نماز جمعه است و این گونه عبادت در قرآن سفارش شده مثل اینکه خداوند متعال می فرماید: "وارکعوا مع الراکعین" نماز بخوانید به همراه دیگر نمازگزاران. لذا تلاش کنیم که در نماز جماعت به همراه خانواده حاضر شویم تا به این سفارش قرآن عمل کرده باشیم.
در این فرصت به دو مساله شرعی پیرامون نماز جماعت اشاره کنم:
1. در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آمادهی نماز و تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مىتوانند تکبیر بگویند .
2. مسافری که نمازش شکسته است ،به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و اتصال در جماعت قطع نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق عبادت و بندگی خودش را در این ماه به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن گرامیداشت روز جمهوری اسلامی. برخی از گناهان به عنوان گناه کبیره معرفی شده اما کمتر توجه می شود که به برخی از آنها اشاره میکنم:
1. گنهکار خودش را از عذاب الهی و قهر الهی در امان بداند و بگوید خدا مرا با این گناه مثلا عذاب نمی کند یا بگوید خدا اونقدر مهربونه من را با این گناه کوچیک من مواخذه نمی کند.عزیزان زائر حق خدای متعال مهربون متعال بندگی اوست نه نافرمانی.لذا توجه داشتم اصرار بر گناه، انسان را از مرز بندگی خارج و انسان را در وادی نافرمانی و استهزا دستورات الهی وارد می کند.
2. اشاعه گناه یعنی نشر دادن گناه و معصیت در سطح جامعه است و اشاعه گناه مصادیق فراوان دارد مثل اینکه فردی گناهی را به صورت علنی مرتکب شود.نافرمانی علنی از خدا در برابر دیگران، زشتی آن بیشتر است از نافرمانی مخفیانه.لذا مرد و زنی که پوشش شرعی خودش را در برابر دیگران رعایت نمی کند، مشمول همین حکم است. همچنین اگر فردی در مکانی گناهی و معصیتی انجام دهد چنانچه این گناه را بدون هیچ غرض شرعی برای دیگران نقل کنیم یا آنرا در فضای مجازی نشر دهیم مصداق اشاعه گناه محسوب می شود. لذا نسبت به نقل گناه برای دیگران حساسسیت بیشتری داشته باشیم.
3. سقط جنین یکی از گناهان کبیره است وحرام بودن سقط جنین فرقی ندارد روح دمیده شده باشد یا روزهای اولیه تکامل جنین باشد و حرام بودن سقط جنین، بعد از دمیده شدن روح شدیدتر است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال توفیق دوری از گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
یکی از سوالاتی که این روزها درباره آن سوال می شود درباره کفاره روزه است که به همین مناسبت چند مساله شرعی در این زمینه یادآوری می کنم:
1. اگر کفاره چه کفاره عمد و چه کفاره غیر عمد بر عهده کسی آمده باشد واجب فوری نیست اما نباید آن را به قدری تاخیر بیندازد که بگویند در انجام دستور الهی کوتاهی و تسامح کرده است.( توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ۱۶۸۴و۱۶۸۵)
2. اگر شخصی به جهت عذری مثل بیماری یا خانم بجهت عذر شرعی یا مسافرت در ماه رمضان روزه نگرفته باشد به نظر امام خامنه ی و اکثر مراجع عظام(به فتوا یا احتیاط)باید قضای روزه را بگیرد و اگر قضای روزه را بدون عذر نگیرد، علاوه بر قضای روزه در آینده، باید برای هر روز 750 گرم نان یا گندم یا برنج و مانند اینها به عنوان کفاره تاخیر پرداخت کند. (جهت اطلاع: آیت الله سیستانی: احتیاط مستحب قضای روزه تا سال آینده گرفته شود.)
3. فردی که بیمار است و می داند که تا سال آینده به جهت بیماری نمی تواند روزه قضا را بگیرد، به نظر امام خامنه ای و اکثر فقها باید صبر کند.
4. پرداخت پول به عنوان کفاره صحیح نیست مگر پول را به فقیری بدهیم که مطمئن باشیم، از طرف صاحب کفاره همان طعام و غذایی که پولش محاسبه شده تهیه می کند و سپس به عنوان کفاره بردارد. مثلا اگر پول هفت روز به قیمت نان معمولی حساب شده، فقیر مطمئنا نانی تهیه کند، که برای کفاره هفت روز کافی باشد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند باران با صحت و عافیت بر ما نازل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت عید سعید فطر.در این فرصت کوتاه چند نکته درباره احکام فطریه خدمت شما عزیزان یادآوری میکنم:
1. کسی که پول فطریه را کنار بگذارد باید همان را پرداخت نماید و نمی تواند آن را جابجا یا عوض کند. البته طبق نظر امام خامنه ای اگر پرداخت همان پول کنار گذاشته شده با سختی و مشکلاتی همراه می شود حضرت آقا دام ظله جهت تسهیل اجازه دادند کارت به کارت صورت بگیرد. ( رساله مراجع , ج2,م 2032- عروه الوثقی , ج2, الزکات ,فصل فی وقت وجوبها ,م6 استفتائات , ج2, س3354)
2. مصرف فطریه بنابر احتیاط واجب فقیر شیعه می باشد. فقیر، کسی است که مخارج سال خود و خانوادهاش را ندارد و از تأمین آن ناتوان است و وضعیت زندگی فعلی او به گونه ای است که خوراک و پوشاک و نیازهای ضروری او کسر شان و در سختی میگذارند.
3. مقصود از مخارج سال، یعنی از زمانی که فرد می خواهد زکات بدهد یکسال قمری را در نظر بگیرد، فرد توان تامین مخارجش را نداشته باشد.
4. پول فطریه را نمی توانید به کالا تبدیل کنید مگر از جانب فقیر وکیل شوید که به عنوان فطریه مبلغ قبض و دریافت کنید و سپس با اجازه او صرف درکالای مورد نظر کنید.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.درآستانه عید سعید فطر هستیم و یکی از واجباتی که در شب عید فطر مورد توجه است، فطریه و کفاره است که در این زمینه به دو مورد از تفاوتهای فطریه و کفاره اشاره می کنم:
1. نان آوری که فقیر نیست باید زکات فطره خودش و نان خور های خود را باید پرداخت کند و چنانچه در نماز عید شرکت می کند قبل از نماز عید به فقیر پرداخت کند یا از اموالش جدا کند و چنانچه در نماز عید شرکت نمی کند تا قبل از اذان ظهر روز عید باید فطریه را پرداخت کند یا از اموالش جدا کند و بدون جهت عقلایی پرداخت فطریه را تاخیر نیندازد. اما اگر کفاره بر کسی واجب شده، واجب فوری نیست و نیازی به جدا کردن از اموال نیست، مهم آن است که در ادای سهل انگاری آن صورت نگیرد.
2. فطریه برای هر نفر 3 کیلو گندم یا برنج یا یکی از غذاهای معمول شهر است و در زمان کنونی هر فردی 3 کیلو گندم یا 3 کیلو برنج پرداخت کند یا قیمت 3 کیلو گندم یا 3 کیلو برنج به فقیر بدهد برای زکات فطره کافی است هر چند غذای غالبش برنج باشد و فقیری که پول فطریه را دریافت می کند در هر راهی می تواند هزینه کند.اما کفاره غیر عمد برای هر روز 750 گرم برنج یا گندم و مانند اینها هست و چنانچه پول آن به فقیر پرداخت شود حتما باید از طرف صاحب کفاره همان غذایی که مبلغش محاسبه شده هزینه شود و سپس فقیر از طرف صاحب کفاره به عنوان کفاره بردارد.
3. نکته ای بطور اختصاصی درباره کفاره بیمار عرض کنم، به نظر امام خامنه ای و اکثر فقها فردی که بیمار است هر چند بداند نمی تواند قضای روزه را بگیرد، برای پرداخت کفاره و فدیه بیماری، باید تا ماه رمضان جدید صبر کند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم. ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.درآستانه عید سعید فطر هستیم و یکی از واجباتی که در عید فطر با مورد توجه قرار بگیرد زکات فطره است که در این زمینه چند نکته را اشاره می کنم:
1. فردی که فقیر نیست باید فطریه خودش و همچنین کسانی را که در شب عید فطر نان خور او حساب می شوند پرداخت کند. (رساله مراجع م1993)
2. مقدار فطریه ای که برای هر نفر واجب است سه کیلو از غذای معمول شهر است یا محاسبه قیمت سه کیلو از غذای معمول شهر برای هر نفر است و اگر همه عزیزانی چه آنهایی که بیشتر در طول سال نان مصرف می کنند یا برنج مصرف میکنند، قیمت گندم را پرداخت کنند یا قیمت برنج را حساب کنند، صحیح است و مانعی ندارد و لازم نیست انسان فطریه را بر اساس غذای غالب خودش بدهد. و بهتر این است سه کیلو خرما یا قیمت سه کیلو خرما را به فقیر پرداخت کند.(تحریر، زکات الابدان، جنس زکات مساله 3)
3. زمان پرداخت فطریه برای کسی که در نماز عید شرکت کرده تا قبل از نماز عید فطر بوده و کسی که در نماز عید فطر شرکت نکرده تا اذان ظهر روز عید فرصت پرداخت زکات فطریه را دارد یا اینکه مقدار زکات فطره را به نیت زکات فطره از اموالش جدا کند. (خوئی، بهجت، زنجانی: واجب نیست- رساله مراجع مساله 2030 ،2031 ،2029 ، 2032العروه الوثقی، زکات الفطره، وقت وجوبها و العروة الوثقى؛ ج2؛ زکات فطره)4. کسی که پول فطریه را کنار بگذارد باید همان را پرداخت نماید و نمی تواند آن را جابجا یا عوض کند. (رساله مراجع , ج2,م 2032- عروه الوثقی , ج2, الزکات ,فصل فی وقت وجوبها ,م6 استفتائات , ج2, س3354)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم. ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن قبولی طاعات و عبادات و آروزی بهترین تقدیر. با توجه به اینکه فردا روز قدس است چند نکته کوتاه درباره راهپیمایی روز قدس عرض می کنم:
1. دفاع بر همه مسلمانان در برابر هجوم دشمنان به کشورهای اسلامی و مرزهای آن واجب است.
2. دفاع منحصر به کشوری نیست که انسان در آن زندگی می کند بلکه همه مسلمین دنیا باید در برابر هجوم اجانب به کشورهای اسلامی یا مقدسات مسلمانان مدافع یکدیگر باشند خواه از طریق بذل مال یا جان یا هر وسیله دیگر مثل راهپیمائی در حمایت از مظلومین. (رساله مراجع ج2 ص769 ملحقات مکارم 2826)
3. هر چیزی که باعث کور شدن چشم دشمنان اسلام و تقویت مسلمانان است از مصادیق تعظیم شعائر است. بدیهی است شرکت در راهپیمائی روز قدس می تواند نقش بسیار مهمی در تضعیف دشمنان اسلام و ناامید کردن آنها و تقویت اسلام و مسلمین و مومنین داشته باشد و با توجه به جنایتهای وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه انشا الله هر با شکوه تر برگزار شود.
4. امام خامنه ای مدظله العالی درباره روز قدس می فرمایند: سال های متمادی است که سعی می شود مسئله قدس فراموش بشود. روز قدس درست تیری است به قلب این توطئه و در قسمتی دیگری می فرمایند: خودتان را برای راهپیمایی روز قدس آماده کنید مردم ایران به عنوان متولیان روز قدس، باید کاری بکنند که برای دیگر ملت ها سرمشق شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم، ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در وصیتی به کمیل بن زیاد فرمودند: اَلبَرَکَةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّکاةَ وَ واسَى المُؤمِنینَ وَ وَصَلَ الاقرَبینَ.برکت در مال کسى است که زکات بپردازد، به مؤمنان مدد و یارى رساند و به خویشاوندان کمک نماید. (تحف العقول، النص، ص 172)
در ماه مبارک رمضان برخی از افراد و گروهها مجاز به روزه خواری بوده است حال وضعیت کفاره و فدیه آنها چگونه است؟
گروه اول کسانی هستند که باید برای هر روز یک مد طعام یعنی 750 گرم گندم یا برنج یا مانند اینها پرداخت کند و فرد می تواند در ماه رمضان یا بعد از رمضان فدیه روزه خودش را پرداخت کند.که این حکم شامل مثل مرد و زن کهنسالی که روزه گرفتن برایشان مشقت و سختی غیر قابل تحمل داشته و روزه نگرفته اند و همچنین خانم باردار و شیردهی که روزه گرفتن برای فرزندش ضرر داشته؛ می شود.
گروه دوم کسانی هستند که اگر قضای روزه را بعد از ماه رمضان بگیرند، کفاره و فدیه ای ندارد.مانند شخصی که بخاطر بیماری یا مسافرت ماه رمضان روزه نگرفته یا خانمی که بخاطر عذر شرعی روزه نگرفته است.
گروه سوم:کسانی هستند که برای پرداخت فدیه و کفاره خود باید تا ماه رمضان سال آینده صبر کنند.که این حکم به نظر امام خامنه ای و اکثر مراجع شامل بیماری می شود که می داند تا ماه رمضان سال آینده نمی تواند قضای روزه را بگیرد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند سفر همه مسافرین را بی خطر گرداند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
منابع:
(یک مد طعام یعنی به نظر اکثر مراجع 750 گرم(مخالف ایت الله شبیری:مد طعام 900 گرم است) نان یا برنج یا ماکارونی و مانند اینها به فقیر شرعی پرداخت شود. توضیح المسائل مراجع، ج1، م1706؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، 2081؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1، م1173؛ عروة الوثقی، فصل فی احکام القضاء، مسئلۀ۱4)
خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مستحباتی که بسیار سفارش شده است زیارت قبور معصومین است لذا در روایتی ثواب زیارت قبر حضرت رضا علیه السلام را معادل هفتاد حج معرفی می کند. و علت تشویق مردم به زیارت، بخاطر ایجاد شوق در مردم است تا ارتباط خود را با روح مطهر حضرت رضا علیه السلام حفظ کنند تا در نتیجه در صراط مستقیم باقی بمانند.
در این فرصت کوتاه چند توصیه خدمت عزیزان مسافر عرض کنم:
1. یکی از اهداف زیارت همین معرفت افزایی و کسب معرفت و بینش دینی است و لذا عزیزان زائر در این فرصت می توانید نسبت به پرسیدن سوالات و چنانچه شبهه ای نسبت به مسائل دینی دارند در جهت برطرف کردن شبهات اقدام کنند و می توانند از مدرسه پریزاد مرکز پاسخگویی به سوالات دینی در کنار رواق دارالسیاده استفاده شود.
2. یکی از نمازهای واجب نماز قضا است و زیارت یکی از بهترین فرصتهایی است که انسان می تواند نسبت به نمازهای قضا اقدام کند، ضمنا نمازهای قضایی که در وطن به صورت کامل فوت شده در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود. عزیزان می توانند برای بهره مندی از خواندن نماز قضا به جماعت بعد از نماز ظهر و عصر، در شبستان نهاوندی در مسجد گوهرشاد حضور پیدا کنند.
3. زائرینی که نماز آنها شکسته است و در رکعت دوم سلام می دهند جهت اینکه اتصال در صفوف نماز جماعت قطع نشود، همه مسافرین عزیز بلافاصله بعد از سلام دادن به نیت یک نماز واجب مثل نماز قضای خودتان یا یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را قرائت کنند و اگر فرصت برای خواندن سوره نباشد حداقل حمد را بخوانند و خود را به رکوع برسانند. چنانچه مسافرین عزیز به این شکل عمل کنند، به نظر امام خامنه ای و تعداد زیادی از مراجع مشکلی در اتصال صفوف پیش نمی آید.
(جهت اطلاع بیان کننده: نظرات نسبت به اقتدای بدون فاصله به تفصیل: حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله شبیری: بنابر احتیاط واجب اتصال برقرار نمی شود. به نظر امام خامنه ای، آیات عظام خویی، تبریزی، مکارم، نوری، بهجت(وسیله النجاة): بدون فاصله اقتدا صورت گیرد، اتصال برقرار است. به نظر آیت الله صافی و آیت الله وحید: فرادا می شود.)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند سفر همه مسافرین را بی خطر گرداند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از گناهان کبیره، اشاعه گناه می باشد اشاعه گناه یعنی" گفتار و کرداری که موجب ترویج و یا کمک به انتشار گناهان در بین مؤمنان و سطح جامعه شود"که قرآن این عمل را به شدت مذمت کرده و برای آن وعده عذابی دردناک در دنیا و آخرت داده است یعنی حتی در همین دنیا اثر عملش را میبیند. اشاعه گناه مصادیق فراوان دارد:
1. تظاهر به روزه خواری است چنانچه شخصی به صورت آشکار اقدام به روزه خواری می کند علاوه بر گناه روزه خواری، گناه اشاعه گناه هم مرتکب شده است حتی اگر شخصی از جهت شرعی مجاز به روزه خواری است مثل بیمار و مسافر و سالمندان که توانایی روزه گرفتن ندارد، به شکل علنی نباید تظاهر به روزه خواری کند که حرمت ماه رمضان مورد هتک قرار بگیرد.
2. هر فردی که گناهی را به صورت علنی انجام دهد مصداق اشاعه گناه می باشد. گناه یعنی نافرمانی از دستور خدا؛ بدیهی است نافرمانی مولا به صورت علنی و در برابر دیگران زشت تر است. لذا خواهر گرامی عدم رعایت پوشش شرعی مشمول همین مطلب می شود.
3. اگر فردی در مکانی گناهی و معصیتی انجام دهد چنانچه این گناه را بدون هیچ غرض شرعی برای دیگران نقل کنیم یا آن را در فضای مجازی نشر دهیم مصداق اشاعه گناه محسوب می شود. لذا نسبت به نقل گناه برای دیگران حساسسیت بیشتری داشته باشیم.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم، ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال توفیق دوری از گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در آستانه مهمترین شب قدر هستیم، یکی از سفارشات مهم دینی در این شب دعا کردن است، و مهمترین ویژیگی دعا برنامه ارتباط با خداست که باید بطور دائم در زندگی باشد و طبق حدیث شریف امیرالمومنین" مبادا کسى که فعلا بلایى به او روى نیاورده و در عافیت زندگى مىکند ولى در آینده از آن در امان نیست، گمان کند که انسان گرفتار- هر چند گرفتاریش بزرگ باشد- بیشتر از او به دعا نیازمند است"
به جهت اهمیت در این فرصت به برخی از آداب دعا و استجابت دعا اشاره می کنم:
1. معنای دعا این است که شما با خدا حرف بزنید؛ خدا را در مقابل خود احساس کنید و حاضر و ناظر بدانید. دل غافل و بی توجه و سربههوا اگر دعا کند، خدای متعال دعایش را قبول نمیکند. لذا انسان به خدای متعال توجه کند و با همهی دل، از خدا بخواهد. هنگامی که قلب انسان رقیق میگردد و توجهی پیدا میشود، وقت دعاست.
2. به معانی دعاها توجه و تدبر کنیم دعاها دفترهای ارزشمند معرفت و نسخههای عشق و محبت است .
3. هیچ دعایی بیاستجابت نیست. البته استجابت به معنا این نیست که خواسته انسان حتماً برآورده خواهد شد - ممکن است برآورده بشود، ممکن است به علل و مصالح و موجباتی برآورده هم نشود - اما استجابت الهی هست. استجابت الهی، پاسخ و توجه و التفات خداست، «یا اللَّه»ِ شما بیگمان لبّیکی به دنبال خود دارد. و گاهی اوقات استجابت نورانیتّی است که در دل شما به وجود میآید و احساس میکند که دیگر غیر از آن، هیچ چیز نمیخواهد.
4. دعا و خواستهی خود را زیاد ندانید. یعنی هرچه مایل هستید و میخواهید، از خدا طلب کنید. نگویید «این زیاد است. کمتر بخواهم تا بشود.» ما از استکثار دعا منع شدهایم.
5. دعا درچارچوب قوانین طبیعی مستجاب میشود و خواسته شما برآورده میگردد. این قدرت خداست که قوانین را جور میآورد، کنار هم میگذارد و مقصود شما برآورده میشود. البته آنجایی که دعای شما با یک قانون الهىِ دیگری تصادم پیدا کند، مستجاب نمیشود.(https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45179)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال در شب قدر بهترین تقدیرات را برای ما مقدر گرداند به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مولای متقیان .
یکی از چیزهایی که در توبه واقعی موثر است اداء حقوق مردم است و یکی از مصادیق حق الناس و حق مردم، حقوق غیر مالی است مثل اینکه انسان از یک مسلمانی پشت سرش بدگویی کند یا او را تحقیر و خوار کند یا اینکه او را با رفتار یا زبانش مورد اذیت و آزار قرار دهد یا اینکه او مورد تمسخر یا استهزا خودش قرار دهد یا اینکه به او تهمت و نسبت ناروا بدهد که نسبت به ادا این حقوق، یادآوری و توجه به چند نکته لازم است:
1. ابتدا بر شخصی که مرتکب این گناهان خانمان سوز و برهم زننده امنیت روانی افراد می شود، توبه واقعی از گناه می باشد یعنی از گذشته پشیمان و تصمیم واقعی بگیرد که این گناه را ترک کند.
2. به نظر تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای حلالیت طلبیدن از فردی است که این گناه را در حق او انجام داده ایم و نسبت جایی که فرد تهمتی زده علاوه بر حلالیت جبران اشتباه است یعنی به کسانی که اتهام را برای آنها نقل کرده ایم، واقعیت را بیان کنیم.
3. در جایی که حلالیت طلبیدن یا تصحیح اشتباه نسبت به تهمت امکان پذیر نیست یا با سختی بسیار زیاد غیر قابل تحمل همراه است یا حلالیت طلبیدن دچار زمینه ساز آسیبهای بدتر اجتماعی همراه است مثل اینکه ناراحتی و کدورتها میان دو طرف خیلی بیشتر می شود در این صورت گنهکار برای خودش و طرف مقابل طلب آمرزش کند و کارهای خیر انجام دهد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق ادا حقوق مردم را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.درآستانه شبهای قدر هستیم، شبی که ارزشش از هزار ماه بیشتر است، یکی از آدابی که در این شبها سفارش شده است و از مهمترین واجبات دینی می باشد توبه از گناه است چرا که گناه روی گناه به تعبیر پیامبر خدا دل را می میمیراند، و ممکن است منجر به انکار و استهزاء خدا و رسول شود که در این صورت دیگر غالبا امیدی به چنین فردی نیست. لذا کسی که گناهی مرتکب می شود باید فورا از گناه توبه کند و لذا به جهت اهمیت چند نکته در این زمینه یادآوری می شود:
حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و گناهانی را که انجام داده مثل دروغ، تهمت، غیبت، بدحجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، تصمیم بگیرد که ترک کند. لذا برای توبه کردن ذکر یا نماز یا آداب خاصی واجب نیست.و اگر کسی توبه کرده باز هم توبه کند و ناامیدی از رحمت خدا گناه کبیره است.
توبه کردن نسبت به برخی از گناهان علاوه بر تصمیم قلبی و پشیمانی از گذشته، جبران گذشته هم شرعا واجب است مثل کسی که گناهش ترک نماز یا روزه بوده باید به مرور نمازها و روزه ها قضا کند و اگر نتوانست قضا کند باید وصیت کند.همچنین اگر حق مالی مردم یا وجوهات شرعی واجب به عهده فرد باشد، در صورت توانایی باید طبق وظیفه شرعی آنها را ادا کند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوندا برف و باران رحمتت را بر همه ما نازل بفرما به برکت صلوات