بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم  -بسم الله الرحمن الرحیم
رابطه ما با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باید در همه ابعاد باشد:
1. از نظر عاطفی امام علیه السلام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657)
2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.)
3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم.
4. از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مستحباتی که بعد از نماز سفارش شده است تعقیبات است که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود:

1.  مستحب است انسان بعد از نماز مقداری مشغول تعقیبات شود یعنی خواندن دعا و ذکر و قرآن شود.و تعقیبات لازم است متصل به نماز باشد و مشغول کارهایی نشود که با صدق تعقیب خواندن، در نزد عرف سازگار نباشد

2.  تعقیبات لازم نیست به عربی باشد بنابر این همین تکبیری که بعد از نمازها گفته می شود خودش یک نوع تعقیب است چرا که متضمن و در بردارنده تولی و تبری است یعنی تکبیر و دعای برای مومنین است و ابراز تنفر از طاغوت و استکبار است.

3.  یکی از تعقیبات با فضلیت تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد. البته در میان تعقیبات و دعاهای بعد از نماز ترتیبی وجود ندارد. لذا برای شکوه تکبیر بعد از نماز ، عزیزان ابتدا تکبیر را بگویند و سپس تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها بگویند.

در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام علیه السلام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود.

خشنودی حضرت رضا علیه السلام صلواتی مرحمت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری

حضرت زینب سلام الله علیها بعد از واقعه عاشورا فرمود: «ما رأیت الا جمیلاً»یعنی من به جز زیبایی چیزی ندیدم و آنچه مشاهده کردم همگی زیبا بود(بحار، ج 45، ص 116 )
در تفسیر این جمله حضرت، برخی از زیبائیهای عاشورا را خدمت شما عرض می کنیم:
1. رضایت به مشیت الهی: کربلا تجلیگاه رضای انسان به قضای خدا بود . امام حسین علیه السلام در آخرین لحظات حیات در قتلگاه چنین زمزمه می کرد: «الهی رضا بقضائک » یعنی خود را هیچ ندیدن و جز خدا هیچ ندیدن و در مقابل پسند خدا اصلا پسندی نداشتن . در آغاز حرکت از مکه به سوی کوفه نیز در خطبه ای فرموده بود: «رضا الله رضانا اهل البیت » ، رضا و پسند ما خاندان، همان پسند خدا است! (موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 328 )
2. حق محوری: امام حسین علیه السلام در اولین سخنرانی خود در روز دوم محرم می فرماید: مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی شود ؟( تحف العقول، ص۱۷۴) این بیان نشان ازحق طلبی حضرت داردوتوجه می دهدبه اینکه هدفش احقاق حق وابطال باطل است.
3. وفاداری و ولایتمداری: در کربلا ولایتمداری یاران امام حسین علیه السلام و تبعیت از امام علیه السلام و وفاداری تا آخرین قطره خون، بارها نشان داده شده است،مثلا شب عاشورا همه اعلام وفادرای کردند و یا در آخرین لحظات مرگشان، برخی به امام علیه السلام می فرمودند: «اوفیت یابن رسول الله؟؛ آیا وفا کردم»( مقتل مقرم،ص244) اینها شمه ای از زیباییهای عاشورا بود.
خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم . یک از گناهان قمار و شرط بندی است که در این زمینه به چند نکته اشاره  شود:1.شرط بندی در مسابقه ورزشی یا بازهای خانگی حرام است و حرام بودن شرط بندی فرقی بین افراد نیست بنابر این شرط بندی بین زن و شوهر، پدر و فرزند، برادر و خواهر نیز حرام است. و شرط بندی فقط در مسابقه اسب سواری و تیر اندازی با اسلحه جنگی میان مسابقه دهندگان با رعایت شرایط و احکام آن اشکال ندارد. (اجوبه س1124؛ رساله جامع م2256 و 2257 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
2.اگر در مسابقه ای بازنده با اختیار خودش و بدون هیچ شرط و الزامی به برنده چیزی بدهد، و آنچه می دهد در برابر برد و باخت نباشد، اشکالی ندارد. (رساله جامع م2255 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
3.بازی با وسایلی که در نزد مردم به عنوان وسیله قمار شناخته می شود. بازی کردن با این وسایل مطلقا حرام است هر چند شرط بندی نباشد؛ مثلا به تصریح برخی از فقها مثل امام خامنه ای پاسور از وسایل قمار است و بازی کردن با پاسور هرچند بدون شرط بندی حرام است. (اجوبه س1117 و 1122سایت ادمین شماره استفتاء360286 رساله جامع م2260 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار؛ بهجت ج4 س6436 و6437) 

در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام علیه السلام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود.


خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری

خداوند در قرآن می فرماید: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان می‌پندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169)
امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم:
1. بالاترین خیر: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10)
2. اولین بهشتی: امام رضا علیه السلام می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11)
3. مقام شفاعت داشتن: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12)
4. رهبران اهل بهشت: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری

 در زیارت عاشورا آمده است: السلام علیک یا ثارالله؛ سوال این است چرا به امام ثارالله گویند؟
1. «ثاراللَّه» یعنى اى کسى که خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را می گیرد؛ زیرا تو متعلق به یک خانواده نیستى که خونبهاى تو را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک قبیله نیستى که خونبهاى ترا رئیس قبیله بگیرد، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدایى، بنا بر این خونبهاى تو را او باید بگیرد. (تفسیر نمونه، ج‏4، ص229)
2. ثارالله مثل بیت الله است که همانطورکه خانه خدا گفتن، نوعی شرافت قائل شدن برای کعبه است و گرنه خدا خانه ندارد،چون جسم نیست، خون خدا نیز این معنا رامیدهد
3. امام بزرگوار علیه السلام خون خدا است از آن جهت که خونش حیات تازه ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض یافته ؛ یعنی دست خدا می شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام می دهدو خون خدا می شود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از خون او استفاده می کند.
از این جهت گفته می شود که، اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگ ها، نماد و سنبل زنده بودن است و آن گاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ شخص فرا می رسد. دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگ های آن جاری باشد.
لازم است بدانیم که ندای خونخواهی حسین علیه السلام ؛ یعنی شعار «یا لثارات الحسین»، شعار قیام توابین و نیز قیام مختار، بوده است،(بحارالأنوار، ج‏45، ص333) و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می مانند(بحارالأنوار، ج‏44، ص286.)و نیز شعار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در هنگام قیام (بحارالأنوار، ج‏44، ص218)و شعار یاوران شهادت طلب او است
خداوند،درفرج منتقم و وخونخواه حقیقی امام علیه السلام،تعجیل بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم .چند نکته درباره احکام نماز مسافر:

اگر انسان فراموش کند مسافر است مثل اینکه فرد داخل هتل یا مسافر خانه نماز می خواند و از مسافر بودنش فراموش کند و تصور می کند که در منزل خودش نماز می خواند چنانچه نماز را به صورت کامل و چهار رکعتی بخواند، در صورتی که در وقت نماز متوجه شود، باید نماز را دوباره به صورت شکسته بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت متوجه شد، لازم نیست نماز را قضا کند.(آیت الله فاضل: احتیاط واجب در خارج وقت قضا شود.) (1)

اگر انسان بجایی سفر کند که قبلا وطنش بوده است چنانچه تصمیم دارد یا اطمینان دارد که برای زندگی و سکونت به آنجا درآینده بر نمی گردد، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای نمازش در آنجا شکسته است.(2)

مسافری که در سفر نمازش شکسته است چنانچه در سفر نماز را به صورت شکسته بخواند و سپس به وطنش برگردد، همان نمازی که در سفر خوانده کافی است.(3)

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.

منابع: (1)رساله مراجع مساله 1362 (2) رساله مراجع مساله 1327 و 1334 (3) رساله مراجع مساله 1367

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری

خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: « ... قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏.... بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم »(الشورى:23)
از طرفی در قرآن از قول پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان)
از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا.
براى ادامه راه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت.
توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم.
اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است.
البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد علیه السلام اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت علیهم السلام می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند و البته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت و اسارت نیز میشود که به نوعی این مظلومیت پیامبر را می رساند.
خداوند ما را جزء پیروان اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۸
موضوع: #آداب_زیارت

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. چند نکته کوتاه درباره آداب زیارت: 
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است و فضیلت فراوانی برایش نقل شده زیارت قبر حضرت رضا علیه السلام است و در روایات سفارش شده است که زائر به حق امامش معرفت داشته باشد و معنای معرفت به حق امام بنابر نقلی که از امام صادق علیه السلام رسیده (عیون اخبار الرضا ج 2 ص 259) این است که باور کنیم امام شاهد بر اعمالمان می باشد و اطاعت از ایشان را در دستورات دینی فرض و واجب بدانیم.لذا دستور به نماز یا حجاب و پوشش یا دوری از اذیت دیگران یا رعایت حقوق دیگران یا مانند اینها، را دقیقا عمل می کند و چون و چرا ندارد.

 2. یکی از آدابی که سفارش شده است در اطراف مضجع نورانی حضرت رضا علیه السلام از بلند کردن صدا پرهیز کنیم حتی بلند، درخواست صلوات فرستاده نشود تا مزاحم حضور قلب و توجه زائر و اذیتش نشود. 
3. کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) برای زیارت می‌تواند به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود اما به نظر اکثر مراجع عظام تقلید توقف زیر گنبد مطهر و در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد حرام است. (مشهور: توقف حرام است؛ زنجانی (فتوی)، گلپایگانی، صافی و بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام است). (توضیح المسائل مراجع مساله 355) 
خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مسلمات دینی مساله حجاب و پوشش در برابر نامحرم است، پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است سه شرط دارد:


 الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند یعنی تمام بدن بجز گردی صورت و دست ها تا مچ را بپوشاند لذا لباسهای کوتاه یا شال یا روسری که موی زن را به صورت کامل نمی پوشاند یا لباسهای نازک و بدن نما، پوشش شرعی محسوب نمی شود. ب. تنگ و چسبان نباشد و باعث جلب توجه نامحرم نشود. لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست. ج. لباس زینتی نباشد و زینت های خانم را بپوشاند. بنابر این خواهری که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده و آشکار است، پوشش شرعی محسوب نمی شود. ( رساله جامع م 1460)


زائرین گرامی مساله حجاب و پوشش دستور قرآن و روایات اهل بیت است. و قطعا این شکل از پوشش برای تکریم و احترام  زن و همچنین حفظ کانون خانواده و آرامش و پاکی جامعه است. لذا جا دارد که به این مطلب توجه شود؛ به چه علت دشمنی که هیچ رحمی به ملت و زنان ندارد و بدترین تحریمها را وضع می کند دنبال کشف حجاب و برهنگی زنان است؟ قطعا هدفش از بین بردن عزت و احترام زن و نابودی فضای امن جامعه و خانواده است. پس بجاست که روی پوشش دینی زنان و مردان توجه بیشتری داشته باشند.

در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود.



 خداوند توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

آیا داستان فطرس ملک با خطا نکردن فرشتگان سازگاری دارد؟

داستان:جبرئیل هنگام تولد امام حسین علیه السلام از جزیره ای رد شد که فطرس ملک به خاطر کندی و کوتاهی تبعید شده بود که به وساطت جبرئیل بال خود را به قنداقه امام زد که شفا یافت و بخشیده شد(بحار، ج ۲۶، ص ۳۴۰)

1.برخی گویند: چون قرآن فرموده: فرشتگان خطا نمیکنند (عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ ؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سخت گیر هستند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی کنند و آنچه را فرمان داده شده اند (به طور کامل) اجرا می‏نمایند!،تحریم، ۶٫)، پس داستان فطرس علاوه بر ضعف سندی با قرآن ساز گار نیست، پس درست نیست(تفسیر المیزان جلد 19 (ذیل آیه 6، سوره تحریم) پرسش و پاسخ ها در محضر آیت الله جوادی آملی، ج 2، ص 88)

2. ولی برخی دیگر گویند:11منبع و حدیث در مورد فطرس هست و درست است(کامل الزیارات ، ص 140+ الأمالی الشیخ الصدوق ص 200+ مصباح المتهجدشیخ طوسی ص 826 و...)

دلایل:اولا: گناه نکرده ،بلکه کندی کرده و ترک اولی کرده که در مورد پیامبران معصوم نیز نقل شده است؛ زیرا تقریباً در تمام آنها از کار فطرس به «أبطأ» یا «تلکّأ» تعبیر شده که با هم مرادف و به معناى «کندى ورزید » ( کامل الزیارات، ص 140) و فرشتگان درمقام اطاعت فرمان الهى بر هم پیشى مى گیرند   « فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا »؛( آیه 4 نازعات)

ثانیا:دوگونه فرشته داریم: مجردتام و مقرب و آسمانی که خطا نمیکنند و فرشته ذمی که احتمال خطادارند و از عناصر زمین درست شده اند (توحید شهدی مطهری، ص 342) وبرخی روایات دارد که باهرقطره باران فرشته ای به زمین می آید تا قطره در جایگاهش قرار بگیرد(کافی ج8 ص 239)

ثالثا: عصمت فرشتگان بر عصمت اختیارى دلالت دارد، نه بر اطاعت جبری، وگرنه مدح معنا نمیدهد(عبادمکرمون) ومقامشان با هم فرق دارد(وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌسوره صافات، آیه 164) و اعتراض فرشتگان به خدا در قضیه خلقت آدم نشان از نقصشان دارد(آیه 30 بقره)

رابعا: اینکه فرشتگان خطانمیکنند(آیه 6 تحریم) در مورد فرشتگان محافظ جهنمی نقل شده است وبرای بقیه معلوم نیست بشود تعمیم داد

خامسا: ممکن است جنی بوده و کلمه ملک به اعتقاد ابن عربی به جن نیز اطلاق میشود

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در این فرصت چند نکته کوتاه درباره احکام نماز جماعت خدمت شما خوبان اشاره می کنم:

مسافرینی که می خواهند در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کنند، به دو روش می توانند اقتدا کنند:

روش اول: هنگامی که امام جماعت مشغول خواندن تسبیحات هست اقتدا کنند و حمد و سوره را قرائت کنند و اگر فرصت برای سوره نیست حداقل حمد را قرائت کنند و خودشان را به رکوع برسانند بلکه اگر برای خواندن حداقل حمد فرصت نیست(بنابر احتیاط واجب) در حالت ایستاده اقتدا نکنند.

روش دوم: هنگامی که امام کاملا در رکوع قرار گرفته اقتدا کنند ولی هنگامی که امام برای رکوع رکعت سوم تکبیر می گوید یا در حال رفتن به رکوع می باشد، اقتدا صحیح نیست.

اگر امام جماعت تشهد و سلام رکعت آخر را می خواند، اما وظیفه ماموم تشهد و سلام خواندن نیست؛(مثل کسی که یک رکعت از امام عقب است) بهتر است ماموم نیم خیر بنشنید و صبر کند تا امام سلام بدهد و همچنین می تواند از ابتدا تشهد قصد فرادا کند و برخیزد.(جهت اطلاع مکارم: احتیاط واجب تا پایان نیم خیز بنشیند و ایت الله شبیری می فرمایند اگر بخواهد برخیزد قصد فرادا کند)

در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود.



تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.

رساله مراجع 1452 و عروه مستحبات نماز جماعت م 9

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

پول گرفتن سخنرانان و مداحان اشکال ندارد؟

1.نباید هدف پول باشد و خودش نباید نرخ مشخص کند و هدفش قرب خدا باشد(یا قَوْمِ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مالاً إِنْ أَجرِیَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ )هود ۲۹) اى قوم من، در برابر تبلیغ رسالت خویش مالى از شما نمى‏ طلبم. مزد من تنها با خداست)

2. انتظار اینکه درس بخوانند و مثل بقیه کار کنند،ممکن نیست که با این همه علم و تخصص،بتوانند هم به کار و هم به علم برسند.حضرت علی (علیه السلام) نیزدر زمانی که جامعه به ایشان پشت کرده بود، وقت خود را صرف باغبانی می کردند. و آن زمانی که جامعه به ایشان روی آورد، ایشان وقت شان را صرف باغبانی نمی کرد. بلکه به انسان ها که از درخت ها مهم تر بودند، رسیدگی می کرد. و نیازهای مالی خود را از طریق بیت المال تامین می کرد و همچنین ائمه علم لدنی و بدون آموزش دارند

3. از امام صادق (علیه السلام) روایت شده: هر کس از راه علمش نان بخورد مستمند خواهد شد.

این حدیث در مورد کسانی است که تبلیغ دین را دکان قرار داده‌اند و مبالغ هنگفت طلب می‌کنند.

امام صادق (علیه السلام): معلم برای مزد تعلیم نمی‌دهد اما اگر هدیه‌ای به او داده شود آن را قبول می‌کند.

نتیجه این که گرفتن پول توسط مداحان از صاحب مجلس اگر بدون شرط و تعیین مبلغ باشد هیچ اشکالی ندارد ولی اگر طلب پول متعارف کند با اخلاص سازگار نیست (برای شخص وی اشکال اخلاقی دارد) و اگر مبلغ هنگفت تعیین کند مذموم است (اشکال اخلاقی و اجتماعی دارد)

4.ائمه به مداحان صله میدادند؛مثلا امام رضا علیه السلام به دعبل خزاعی صله خوبی دادند

5. میان در خواست مزد و اجر در برابر  عمل و اعطای هدیه و پاداش در برابر زحمت از طرف مردم تفاوت است.

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

سر امام حسین(علیه السلام) کجا دفن است؟

چند قول: 1- مشهور علمای شیعه: کربلا: امام سجاد علیه السلام سرهای شهدا را از یزید لعنة الله علیه گرفت و دراربعین توسط کاروان کربلا به بدن ملحق شد که یکی از دلایل اهمیت اربعین همین است(اللهوف ، ص 195؛اعلام الوری ، ج ‏1، ص 477+مقتل الحسین(ع)، ج ‏2، ص 84؛ تذکرة الخواص، ص 238)

2.نجف کنار قبر امیرالمومنین علیه السلام: 3روایت از امام صادق علیه السلام:{ یکی از دوستان ما سر را ازشام ربود و نجف دفن کرد(کافی، ج ‏4، ص 571)+دوقبر در نجف میبینی که قبر کوچک سرامام حسین است(کامل الزیارات، ص 35،) +امام صادق 2رکعت نماز در نجف خوانده  وفرموده اینجا سر امام حسین است(کافی، ج ‏4، ص 571)}

نقد: علاوه براشکال سندی:مکان قبر امیرالمومنین علیه السلام برای مردم تا صدسال بعد مشخص نبود که دفن کند وممکن است اول مدتی دفن شده و بعد به کربلا برده شده است

3- مدینه: نقل‌هایی نیز وجود دارد که سر را در بقیع کنار قبر مادرش حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) دفن شده است(مثیر الأحزان، ص 106+ تذکرة الخواص، ص 239+ مقتل الحسین(ع)خوارزمی، ج ‏2، ص 83)

نقد: قبر حضرت زهرا سلام الله علیها مشخص نبوده است وبرخی گویند بعد به کربلا ملحق شده است

4. در کنار باب «فرادیس» دمشق به خاک سپرد(انساب الاشراف، ج ‏3، ص 214+ بحار، ج ‏45، ص 144)

5.عسقلان و قاهره: برخی اهل سنت و فاطمیون گفتند که هم اشکال سندی دارد و معلوم نیست سر امام بوده باشد و هم حاکمان فاطمی خواسته اند فضیلت سازی برای خود کنند(تذکرة الخواص، ص 239+ مرآة الجنان ص 110)

قول صحیحتر و مشهور، همان کربلاست

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1.امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است بسیج عمومی و همگانی است برای ریشه کن کردن فساد و تامین سلامت و امنیت جامعه.

2.هر کدام از امر به معروف و نهى از منکر بر دو قسم واجب و مستحب تقسیم مى‌شود، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب و انجام حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف، مستحب و انجام منکر، مکروه است امر به معروف و نهی از منکر مستحب می‌باشد. (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی) 

3. اگر کسی با وصف اینکه مساله شرعی را می داند در موضوع از روی اشتباه خلاف وظیفه شرعی عمل می کند مثلا از روی اشتباه نماز سه رکعتی را چهار رکعتی خوانده یا از روی اشتباه بر خلاف جهت قبله نماز می خواند و موضوع هم موضوعات بسیار مهم و سرنوشت ساز نیست، لازم نیست اشتباهش را تذکر بدهید.


در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام علیه السلام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود.



خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

آیا سربه محمل کوبیدن حضرت زینب(سلام الله علیها ) واقعیت دارد؟

داستان چنین است: مسلم گچکار که داراالاماره ابن زیاد لعنة الله علیه را تعمیر میکند،گفته: دیدم سرامام علیه السلام را مقابل کجاوه(هودج) حضرت زینب سلام الله علیها بردند و ایشان درشعری خطاب به امام علیه السلام صحبت کرد و در شعر گفت: حسین،چه قسب القلب شدی؟اگر با من حرف نمیزنی، بافاطمه صغیره حرف بزن و... سپس سرش را به محمل زد و خون جاری شد(بحار، ج ‏45، ص 114)

1.این داستان راعلامه مجلسی از نورالعین شافعی مذهب و منتخب طریحی(هردو غیرمعتبر) و بدون سند و مرسل نقل کرده است وخود مسلم جصاص نیز مجهول است

2.اصلا اسیران بر شتر بدون زین بودند و اصلا اسیر را با محمل نمیبرند (منتهی الامال، ج ۱، ص ۷۵۳)

3.با مقام صبر و رضای حضرت زینب سلام الله علیها سازگاری ندارد و با توصیه امام علیه السلام به صبر به خواهرش نمیخورد؛زینبی که در گودال قتلگاه بدن بی سر امام را بلند کرده و گفت: الهی تقبل منا هذا القربان(مقتل الحسین مقرم، ص ۳۰۷)؛زینبی که کاخ ابن زیاد و یزید لعنة الله علیه را باسخنانش به لرزه درآورد

4.قسی القلب گفتن به امام حسین علیه السلام حرف زشتی است که حضرت بکار نمیبرد

5.سر امام علیه السلام را همان عصرعاشورا به کوفه بردند و همراه کاروان که 12 محرم به کوفه رسید،نبود (ارشاد،ج‏2، ص 113)

6.برفرض بوده باشد بی اختیار بوده و ربطی به قمه زنی که فعلی اختیاری است ندارد

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.

یکی از گناهان بزرگ رشوه دادن و رشوه گرفتن است و رشوه علاوه بر اینکه یکی از گناهان بزرگ بشمار امده سبب فساد در سیستم اداری یک نظام می شود؛ که باید از آن پرهیز کرد؛ رشوه دارای اقسامی است:
1.رشوه دادن در قضاوت‌، مطلقاً حرام و از گناهان کبیره است و رشوه در قضاوت آن است به این معنا که به قاضی چیزی می‌دهند تا به نفعِ رشوه دهنده، حکم کند‌.
2. رشوه دادن برای انجام کار حرام مانند رشوه دادن برای توطئه علیه نظام اسلامی و یا خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری 

3. رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه‌، که علاوه بر اینکه باعث تضعیف نظام اسلامی و بدبینی مردم به نظام میشود از نظر شرعی هم مرتکب عمل حرام شده است و مالک مالی که از طریق رشوه بدست امده است نیز نمیشود مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که وظیفه‌اش می‌باشد مطالبه پول نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمی‌باشد.
4.تغییر نام رشوه به عناوینی مثل شیرینی ،‌انعام، هدیه، بخشش یا هر عنوان دیگری سبب حلال شدن آن نمی‌شود و کسی که رشوه گرفته باید آن مال را به صاحبش برگرداند. ( امام خامنه ای اجوبه، س‌1246‌‌؛ سیستانی‌، رساله جامع ج‌1‌م‌2761) 

در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود.


خداوند متعال به همه ی ما توفیق خدمت خالصانه به نظام اسلامی و کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و‌آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

. بسم الله الرحمن الرحیم .یکی از واجبات فوری اداء دین و بدهکاری است که در این زمینه چند نکته را یاد آوری میکنم:

اگر فردی بدهی مالی دارد و زمان اداء دینش فرا رسیده است چنانچه در اداء دین کوتاهی کند، ظلم است و مرتکب گناه شده است و به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای در صورت تاخیر، علاوه بر اصل بدهی باید تورم آنرا نیز مدیون و بدهکار است.

میتی که فوت می کند و بدهکار است، باید بدهی میت ابتدا پرداخت شود وسپس اموال او تقسیم شود لذا اگر میت مهریه همسرش را پرداخت نکرده است، باید مهریه از مال میت پرداخت شود.

اگر طلبکار می داند که بدهکارش ناتوان از پرداخت بدهی است و مالی جز ضروریات زندگی مثل خانه و اثاث زندگی، برای پرداخت ندارد باید به او مهلت بدهد و حتی اگر مطالبه او به زحمت می اندازد مطالبه جایز نیست و بر بدهکار در صورت توانایی واجب است که کار مناسبی را انتخاب کند و کار کند و بدهی را پرداخت کند.

در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود.


تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

آیا اجنه به کمک امام حسین(علیه السلام) امدند؟

زمان حرکت امام از مدینه به کوفه، عده ای امدند که امام علیه السلام به آنها فرمود: ما بر این کار از شما تواناتریم، اما چنین نمی کنیم تا آنها که گمراه می شوند با اتمام حجت باشد و آنها که راه حق را می پذیرند با آگاهی و دلیل آشکار باشد".(بحارج44 ص330)

امام صادق علیه السلام فرمودند  :️ "چهار هزار فرشته نازل شدند تا همراه امام حسین علیه السلام بجنگند، ولی به آنان اجازه جنگیدن داده نشد. دوباره اذن گرفتند و فرود آمدند و این وقتی بود که حسین علیه السلام  کشته شده بود..."(الغیبه نعمانی ص310)

-البته داستان زعفر جنی را فقط روضه الشهدای کاشفی نقل کرده که معتبر نیست و علما رد کرده اند

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مسلمات  دین و ضروریات قرآن حفظ حجاب و پوشش شرعی است و بی اعتنایی به آن گناه و معصیت است.و هر فردی در برابر این فریضه الهی وظایفی دارد مثلا والدین باید دخترانشان را از کودکی عادت به حجاب بدهند یا مسولین و مدیران نسبت به تشویق و تایید حجاب و پوشش اقدام مناسب کنند و همگان نسبت به بدحجابی در صورتی که احتمال تاثیر بدهند باید فریضه مهم نهی از منکر را جدی بگیرند و نباید مومنین به این موضوع بی توجه باشند.

نکته دیگر اینکه : رعایت حجاب در برابر هر نامحرمی واجب است و در این حکم  بین افراد مختلف مثل دکتر، پرستار، بازیگر، کارگردان، فیلم بردار،  طلا فروش یا همکار فرقی نیست.

نکته سوم : عادی بودن بدحجابی یا بی حجابی برخی افراد دلیل نمی شود که بی حجابی یا بدحجابی حرام نباشد یا نگاه به چنین افرادی جایز باشد.

نکته چهارم :رعایت حجاب در مکانهایی که خانم در معرض دید نامحرم می باشد واجب است مثلا هنگام رفتن به حیات و بالکن منزل یا داخل اتومبیل که خانم در معرض دیدن نامحرم باشد رعایت حجاب واجب است.(اکثر مراجع)(رساله مراجع 788و890و2435و2433و عروه ج1فصل فی الستر م9و10ومنهاج ج3 م1233 تحریر ج3م18و23)

در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود.

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code