بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
جمعی از اهل کتاب یهود در اوایل اسلام گفتند: بروید و در ظاهر در آغاز روز به اسلام ایمان بیاورید و در پایان روز کافر شوید و بازگردید شاید آن‌ها(مؤمنان) از آیین خود باز و آن‌ها را متزلزل سازد(آیه 72 و73 آل عمران)
مرتد کسی است که بعد از بلوغ با عقل و یقین و آگاهانه اسلام را بپذیرد و از روی علم و اختیار، به عضویت جامعه اسلامی درآمده باشد. امّا اگر بعد از مرتدّ شدن، شروع کرد به تبلیغات بر ضدّ اسلام، نه به جرم ارتداد بلکه به جرم مبارزه با اسلام، گرفته و با او برخورد مناسب با رفتار خودش می‌شود. کسی که وارد مبارزه علنی شد، باید بداند که در میدان مبارزه احتمال کشته شدن هم وجود دارد .
1. مثال: گاه بیماری به گونه‌ای است که مثلا اگر عضوی از اعضای او قطع نشود، بیماری به بقیه بدن سرایت می‌کند،بنابراین آن عضو را قطع میکنند یا همانطور که حکومت جلوی گوشت فاسد رامیگیرد تابقیه جامعه مسموم نشوند، اسلام نیز اگر مرد مسلمان زاده ای مرتد شود و عامدا بخواهد برعلیه اسلام تبلیغ کند ،حکم مرتد را برای او جاری میکند که در واقع این مجازات نوعی رحمت و شفقت بر شخص خطاکار و جامعه است. فلسفه مجازات مرتد حفظ امنیت جامعه اسلامی و جلوگیری از متزلزل شدن آن و نفوذ بیگانگان و منافقان است
2. البته حکم مرتد در ادیان دیگر نیز مرگ است(کتاب مقدس، عهد قدیم: سفر تثنیه، فصل 13،و عهد جدید: نامه به عبرانیان، بند 10، جمله 26 ـ 32)
3. این مجازات بیشتر جنبۀ بازدارنده داشته و اثبات ارتداد نیز امری دشوار بوده، و یقینا شامل افرادی که تردیدهای جدی در دین اسلام دارند(بدون جار و جنجال تبلیغاتی و تنها در باطن خود) ، اما تردیدشان به مرحلۀ انکار صریح نرسیده، نخواهد شد، و به همین دلیل به ندرت شاهد اجرای چنین مجازاتی در کشورهای اسلامی هستیم.
4. حکم ارتداد بیش از آنکه یک حکم فقهی و حقوقی باشد، یک حکم سیاسی و اجتماعی است؛ یعنی هیچ کشوری تعرض به امنیت اجتماعی و سیاسی خود را بر نمی‌تابد و در مقابل کسانی که قصد براندازی و مبارزه آشکار با ارزشهای اساسی آن کشور که مورد پذیرش اکثر مردم جامعه است را ساکت نمی‌نشیند.
خداوند ایمان حقیقی به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص28

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: ...التَّفَکُّرُ حَیَاةُ قَلْبِ‏ الْبَصِیر... .

تفکر و تعقل مایه زندگیِ دل شخص با بصیرت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص28)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دین مبین اسلام انسان را دعوت به تفکر و اندیشیدن در امور زندگی خود می کند و از هرگونه عملی که مبنای عقلی و شرعی ندارد، منع می کند.
چند نکته درباره دعا نویسی:
1. نوشتن دعایی که از حضرات معصومین علیهم السلام رسیده و در کتب معتبر موجود است اشکالی ندارد؛ ولی دعا نویسی حرفه ای که شغل افراد سودجو است و غالب کتاب هایی که به آن استناد می کنند اعتباری ندارد، صحیح نمی باشد.
2. مراجعه به افرادی که قابل اعتماد، عالم و مؤمن هستند و برای حل مشکلات مردم از دعاهای معتبر یا دعاهایی که مضامین آنها حق باشد، استفاده می کنند اشکال ندارد؛ و الا خرافه بوده و جایز نیست.
3. نشر دادن دعاهایی که در کتب معتبر وجود ندارد و به نوعی ترویج خرافه گرایی محسوب می شود، جایز نیست. مثلا نشر پیامک هایی نظیر هشت بار بگو یا ابالفضل و برای هشت نفر ارسال کن تا خبر خوب بشنوی.
(استفتائات حضرت امام ج2 س77 ، اجوبه س1432 و 1433 ، استفتائات سیستانی س467 ، سایت مکارم استفتائات ادعیه ، استفتائات بهجت ج4 س6417 ، جامع الاحکام صافی س982)
خداوند متعال همه ما را مشمول دعای خیر امام زمان علیه السلام بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا(علیه السلام ) موقع خداحافظی ،بارهابا قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله ) و آله وداع می‌کرد و با صدای بلند می‌گریست و می‌فرمود: « فَإِنِّی أَخْرُجُ مِنْ جِوَارِ جَدِّی ص فَأَمُوتُ فِی غُرْبَةٍ وَ أُدْفَنُ فِی جَنْبِ هَارُونَ؛ من از کنار جدّم می‌روم و در غربت می‌میرم و در کنار قبر هارون دفن می‌شوم(عیون، ج2، ص217)
چرا به امام رضا(علیه السلام) غریب می‌گویند؟
اولا : لقب غریب الغرباء در ادعیه برای امام حسین(علیه السلام) نقل شده است(اقبال الاعمال، ج۳، ص۳۴۷) نه برای امام رضا(علیه السلام)؛ البته لقب غریب برای امام رضا(علیه السلام) توسط امام علی و امام صادق و خود امام رضا(علیه السلام) نقل شده است(کافی، ج4، ص147 و ج4، ص581)
علت غربت امام رضا(علیه السلام) چیست؟
1. جدایی از خانواده و قبر پیامبر وشهادت در غربت:همانطور که در حدیث بالا نقل شد، امام موقع خداحافظی گریه می کرد و خودش را غریب نامید واین غربت به زور توسط مامون انجام شد.
2. دفن کنار هارون: یکی دیگر از دلایل غربت امام رضا(ع) دفن شدن او در کنار هارون الرشید است. مسلماً هیچ مؤمنی دوست ندارد در کنار قاتل پدر خود دفن شود(حدیث بالا)
3. انکار امامت حضرت توسط شیعیان و نمایندگان پدر بزرگوارش:وکلای امام کاظم (علیه السلام) امامت امام رضا (علیه السلام) را انکار کرده ،و به خاطر اینکه اموال را به صاحب اصلی ندهند، ادعا کردند که موسی بن جعفر(ع) زنده است و غایب شده و روزی برای برپا ساختن عدل به روی زمین باز خواهد گشت(کافی، ج۴، ص۱۴۷ و ج۴، ص۵۸۱)
4. انکار امام جواد علیه‌السلام به عنوان فرزند حضرت:برخی از مردم و حتی نزدیکان امام گفتند:تو امام نیستی چون فرزند نداری،با اینکه امام،حضرت جواد را به عنوان جانشین معرفی کرده بود وجواد الائمه را به عنوان فرزند ایشان قبول نکردند و برخلاف میل امام، نسب شناسی آوردند و او تایید کرد و با این قضیه امام را گریاندند.( کافی، ج ۱، ص ۳۲۲)
5. تحمیل ولایت عهدی بر امام رضا علیه‌السلام:بدون شک امام رضا علیه‌السلام، با خواست و اجبار مامون از مدینه خارج و به مرو آمد. (عیون ، ج ۲، ص ۲۱۷) و ولایت عهدی، بر امام تحمیل شد تا امام را دوستدار دنیا معرفی کند
6. مامون ادعای محبت امام را میکرد و حتی ادعای شیعه بودن داشت و خودش امام را شهید کرد،ولی مردم با دیدن تظاهر و ریاکاری های مأمون فریفته رفتار او شده و گمان داشتند که امام در آسودگی بوده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و مامون با ظاهرسازی در شهادت امام گریه میکرد(عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 241)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ج17 ص309)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الر حیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: الغناءُ یوُرِثُ النفاقَ و یُعقِبُ الفقر.

غناء و آوازه خوانی باعث نفاق و دوروئی شده و فقر و تنگدستی را به دنبال دارد. (وسائل الشیعة ج17 ص309)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره موسیقی:
1. اسلام با زیبایی و صداهای زیبا مخالف نیست و بسیاری از صداهای زیبا حلال است، اما دین مقدس اسلام با هر صوت و عملی که انسان را از یاد خدا غافل‏کند و به سمت بی بندوباری بکشاند مخالف است و به همین جهت گوش دادن به برخی موسیقی ها حرام است.
2. به نظر اکثر مراجع موسیقی و آواز در صورتی که عرفا لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد حرام است؛ مثلا انسان تشخیص دهد آهنگی نزد معمول مردم رقص آور است یا تحریک کننده شهوت می باشد، هر چند برای شنونده تاثیری نداشته باشد. اما اگر شک دارد گوش کردن آن مانعی ندارد. (مخالف: بهجت و صافی: گوش دادن به آهنگی که از نواختن آلات موسیقی تولید می شود حرام است).
3. پخش شدن آهنگ یا برنامه ای از صدا و سیما و یا دیگر مراکز دلیلی بر حلال بودن آن آهنگ و برنامه نیست. بنابر این اگر کسی تشخیص دهد آهنگ پخش شده حرام است نباید گوش کند.
4. در حرام بودن موسیقی حرام فرقی بین انواع آن از قبیل موسیقی سنتی و غیر سنتی، ایرانی و غیر ایرانی، نمی باشد.
(استفتائات حضرت امام ج2 س27 و28 ، اجوبه س1128 و 1129 و 1130 و 1140 ، رساله جامع م2228 ، جامع الاحکام صافی ج1 س996 و998و1018 ، استفتائات بهجت ج4 س6310 ،جامع المسائل فاضل ج1 س987 ، وحید سایت استفتائات س457)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
1. دل کندن از غیرخدا:زیارت دل کندن و روی گرداندن است. یعنی از هر چه جز دوست و غیر اوست دل بکند و فقط و فقط به امام نظر دارد. اگر می خواهیم زائری راستین باشیم. باید تمام همت و تلاش خود را به کار گیریم تا در خانه تکانی قلب و روح، هرچه غیر از یار است، بیرون اندازیم. مگر می شود جسم مان در حرم باشد و فکرمان جای دیگر.
2. ملاقات امام نه حرم: باید حواسمان جمع باشد: خانه با صاحب خانه فرق دارد و برای ما زیارت و دیدار با صاحب خانه، سختی و مشقات سفر را به جان خریده ایم نه دیدن خانه! و خانه اگر عزیز می شود و در و دیوارش بوسه گاه می شود و خاک درش توتیای چشم می گردد به حرمت حضور صاحب خانه است. اگر قرار بود به دیدن کاشی کاریها و آینه کاری ها برویم هزاران جای دیگر هم بود
3. زیارت بانشاط انجام دادن : به حکم این که امام زنده و حاضر و ناظر است باید بیش از کمیت به کیفیت اهمیت بدهیم. دعا و زیارت ونماز را با شور و نشاط و بسط روح و شوق تمام انجام دهیم، اگرچه کم باشد. با خستگی و رو در بایستی و بی حوصلگی زیارت نکنیم و از انجام کارها واعمالی که طاقتش را نداریم اجتناب کنیم. چه بسا یک خلوت کوتاه عارفانه، یک زیارت امین الله با شوق و معرفت و دو رکعت نماز زیارت کار صدها ساعت خواندن و قیام و قعود را انجام می دهد.
مهم این است که احساس کنیم با تمام وجود در نزد او میهمانش هستیم، هم خودمان با نشاط، زیارت به جا آوریم و هم همراهان را به زحمت نیندازیم و همه روحیات و ظرفیت ها را در نظر بگیریم.
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص247)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام درباره راهکارهای شرعی که انسان دچار ربا نشود می فرمایند: ...نِعْمَ الشَّیْ‏ءُ الْفِرَارُ مِنَ الْحَرَامِ إِلَى الْحَلَال‏.

فرار از حرام به حلال چیز پسندیده و خوبی است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص247)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره راهکار شرعی سود حلال:
1‌.یکی‌از راه های کسب سود‌حلال‌معامله‌نسیه‌است؛‌خصوصیت معامله نسیه این است که سودش حلال و قطعی است بطور‌مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه‌یا‌قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کالایی‌که قیمت نقد آن500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد .
2.در‌معامله‌‌نسیه‌باید‌قیمت‌و مدت مشخص و معلوم باشد, فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت‌زیاد‌یاکم‌شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا‌این‌کالا‌را‌به‌مبلغ‌600نومان می فروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید
خداوند متعال به همه ما روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برادر امام رضا سلام الله علیه ،درباره عالم آل محمد نامیدن امام رضا (علیه السلام ) می‌گوید که پدرم به فرزندانشان می‌فرمودند: هَذَا أَخُوکُمْ علی‌بن‌موسی عَالِمُ آل‌محمدٍ فَاسْأَلُوهُ عَنْ أَدْیَانِکُمْ وَ احْفَظُوا مَا یَقُولُ لَکُمْ... (این برادر شما علی، عالم آل‌محمد است. مسائل خود را از وی بپرسید و مطالب او را نگهداری کنید. من از پدرم، جعفربن‌محمد، شنیدم مکرر می‌گفت: عالم آل‌محمد در صُلب توست و کاش من او را می‌دیدم. وی با امیرالمؤمنین هم‌نام است و علی نام خواهد داشت.) (بحار،ج۴۹،ص‌100)
هر یک از انبیاء الهی و اوصیاء آنان، وقتی برای تبلیغ در سطح جامعه حضور می یافتند، روش خود را بر مبنای شرایط جامعه تعریف می کردند. در حقیقت پیامبر و امام به سلاحی مجهز می شدند که طاغوت زمان به آن سلاح مسلط و مجهز بود. آنان از ابزاری استفاده می کردند که در بین جامعه رواج داشت.
مثلاً در عصر حضرت موسی(علیه السلام)، سحر و جادو رایج بود. لذا حضرت موسی(علیه السلام) عصا را به اژدها تبدیل کرد ودر عصر حضرت عیسی(علیه السلام)، پزشکی رونق داشت. بنابراین حضرت عیسی(علیه السلام) امراض صعب العلاج را معالجه می کرد بلکه مرده را نیز زنده می کرد.و در عصر پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله )، ادبیات به سر حد کمال خود رسیده بود. لذا قرآن کریم بعنوان معجزه ی جاودان پیامبر عرضه می شود .
در زمان حضرت رضا(علیه السلام) فرقه های مختلف فکری نیز به تبلیغ اعتقاد و سیره خود می پرداختند. مأمون عباسی بعنوان خلیفه وقت نیز فرهنگ و زبان تمدن دوران را آموخته بود. بغیر از زبان عربی، به دو زبان فارسی و یونانی که از دو کشور صاحب تمدن بودند نیز آشنا بود. او به علماء عصر خود دستور داد که تمام آثار یونان را به زبان عربی ترجمه کنند.
امام رضا(علیه السلام) در قامت وصی پیامبر(صلی الله علیه و آله )، با توجه به مقتضای زمان برای نشر معارف اسلامی در مقابله با مکر مأمون، به تبلیغ و تبیین و روشنگری عالمانه معارف دین پرداختند و با سران همه ادیان نیز مناظره کردند؛ لذا با اینکه همه امامان عالم بودند،ولی امام هشتم به عنوان عالم آل محمد نامیده شدند.
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی ط -ج1 ص548)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام رضا علیه السلام درباره آثار و فوائد پرداخت خمس می فرمایند: ...فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ... تَمْحِیصُ ذُنُوبِکُمْ وَ ما تَمْهَدُونَ لِأَنْفُسِکُمْ لِیَوْمِ فَاقَتِکُم‏.

پرداخت خمس باعث پاک شدن گناهان تان و ذخیره‌ای برای روز قیامت تان است. (الکافی ط -ج1 ص548)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره حکم شرعی مصرف خمس:
1. یکی از واجبات مالی که عبادت هم می باشد، پرداخت خمس است؛ و کسی که خمس بر او واجب می شود باید آن را دو قسمت نماید: یک قسمت آن سهم امام زمان علیه السلام است که در زمان کنونی هر کسی باید به دفتر مرجع تقلید خودش پرداخت کند یا با اجازه دفتر مرجع تقلید به مصرف خاصی برساند. که مرجع تقلید هر فردی به عنوان نائب امام زمان علیه السلام شناخته می شود؛ و یک قسمت دیگر سهم سادات فقیر شرعی است که به نظر اکثر مراجع این قسمت هم باید به دفتر مرجع تقلید یا با اجازه دفتر مرجع تقلید به سید فقیر پرداخت شود.(مشهور به فتوا یا احتیاط) (مخالف: سیستانی و خویی: پرداخت سهم سادات نیاز به اجازه ندارد). (توضیح المسائل مراجع م 1834)
2. کسی که می خواهد خمس را به سید فقیر یا دفتر مرجع تقلید پرداخت می کند باید به قصد قربت پرداخت کند یعنی خمس را به قصد انجام فرمان خداوند و برای نزدیک شدن به او بدهد.(فتوی یا احتیاط) (امام خامنه ای سایت، شماره استفتاء611289، سیستانی رساله جامع 2440و همچنین اقتباس از م 1829 رساله مراجع)
خداوند توفیق انجام وظایف دینی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن، قداست مسجد تا آنجاست که هر کسی حق ساخت و تعمیر مسجد را ندارد. «ما کان للمشرکین ان یعمروا مساجد اللّه(17 توبه) و این امر، مخصوص مؤمنین متقی و شجاعی است که جز از خدا از هیچ کس دیگری نترسند. «انما یعمر مساجد اللّه من آمن باللّه... ولم یخش الاّ اللّه(18 توبه)
بیش از ده مرتبه نام مسجدالحرام در قرآن آمده است.
1. اول بنای روی کره زمین مسجد بود. «انّ اول بیت وضع للناس للذی ببکّه مبارکا(96 آل عمران)
2. اولین کار پیامبر در مدینه، ساختن مسجد بود. «لمسجد اسّس علی التقوی من اوّل یوم(108 توبه)
3. خداوند، مسجد را خانه خود دانسته و برترین مردم، یعنی ابراهیم و اسماعیل، دو پیامبر بزرگ را خادم آن قرار داده است. «طهّرا بیتی(125 بقره)
4. برای حضور در مسجد، سفارش زینت شده است. «خذوا زینتکم عند کلّ مسجد(31 اعراف)
5. جایگاه مسجد باید از قداستی خاص برخوردار باشد. چنانکه مؤمنان گفتند: بر مزار اصحاب کهف که به خاطر حفظ ایمان خود از رفاه و آسایش شهر و شهرنشینی گذشتند و به بیابان و غار پناه بردند، مسجدی بنا می کنیم: «لنتّخذن علیهم مسجداً(21 کهف)
خداوند ما را جزء خادمین دینش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص266)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ صَلَاةً وَاحِدَةً لَمْ یُعَذِّبْه... .

هر کس که خداوند یک نماز او را بپذیرد عذابش نمی کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص266)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره مبطلات نماز:
1-اگر در نماز انسان کاری کند که صورت نماز و شکل نماز بهم بخورد نماز باطل می شود. مصداق بارز و آشکار بهم خوردن صورت نماز، به هوا پریدن وسط نماز هست.
2- اشاره کردن با دست، زدنِ دست بر روی پا یا دست دیگر برای فهماندن چیزی به دیگری، برداشتن چیزی از روی زمین مثل قرآن یا کتاب دعا، بغل کردن نوزاد، کشتن حشره موذی، راه رفتن به مقدار کم برای برداشتن مهر نماز از روی طاقچه و مانند آن با شرایط ذیل اشکال ندارد:
1. صورت نماز به هم نخورد. 2. نمازگزار از قبله منحرف نشود. 3. در حال حرکت قرائت و ذکرهای نماز را نگوید. 4. موالات در نماز و سایر شرایط صحیح بودن نماز را رعایت نماید.
‏خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
گرامیداشت دهه فجر
فتنه گران برای ایجاد فتنه به شگردهایی دست می زنند که برخی را عرض میکنیم:
1. استفاده از شعارهای خوب و جذاب: بسیاری از فتنه‌گران چنین وانمود می‌کنند که خواهان آرامش مردم و اصلاح امور جامعه‌‌اند:«وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ».
هیچ فتنه‌گری هرگز خود را مخالف قانون و عدالت و مردم‌معرفی نمی‌کند. بلکه دائماً حاکمان وقت را متهم به بی‌قانونی و ظلم و مردم‌ستیزی می‌کنند. آنان همواره از اصول متعالی انسانی دم می‌زنند. از صلح و عدالت و آزادی و امنیت سخن می‌گویند، شعارهایی که همواره و همه جا خواسته همگان بوده است
2. شبهه‌افکنی و شایعه پراکنی: بخشی از شایعات به منظور ایجاد ترس و وحشت و نگرانی در جامعه تولید و پخش می شوند تا با ترساندن مردم به اهدافشان برسند همانطورکه ابن زیاد با ترساندن کوفیان از جنگ با یزید باعث تسلیم آنان شد؛یا شایعه اقتصادی که هدف از این شایعه ایجاد حالتی از نگرانی و ترس در بازار مالی یا اوضاع اقتصادی کشور به ویژه در زمان بحرانهاست.
از این جهت قرآن می فرماید: «ولا تقف مالیس لک: از چیزی که به آن علم نداری پیروی مکن، (آیه 36 اسراء) و می فرماید: (آیه 6 حجرات ) «ان جائکم فاسق بنبأ فتبینوا:اگر شخص فاسقی برای شما خبری آورده درباره آن تحقیق کنید»در این آیه مومنان را از پذیرش خبر از فاسقان بدون پرس و جو از صحت و درستی آن، منع می کند
3. تفرقه افکنی: یک جامعه یک‌پارچه و متحد، به طور طبیعی سدّ محکمی است در برابر هر گونه فتنه‌انگیزی. فتنه‌گران زمانی می‌توانند ماهی مراد خویش را صید نمایند که در صفوف متحد مردم شکاف ایجاد نمایند. دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی و زبانی می‌تواند زمینه مناسب برای ایجاد فتنه را فراهم سازد.
مقام معظم رهبری در این زمینه می‌فرماید: 1/1/ 1386: «یک بخش از جنگ روانی دشمن دامن زدن به اختلافات است. در داخل کشور ما اختلافات قومی، مذهبی (شیعه و سنی) اختلافات جناحی، اختلافات صنفی را ترویج می‌کنند.»
خداوند بصیرت واقعی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه حجرات آیه 15

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی. خداوند متعال در قرآن کریم در وصف مؤمنان واقعی، در کنار ایمان و دیگر صفات خوب مؤمنین می فرماید: وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.

مومنان واقعی کسانی هستند که با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند. (سوره حجرات، آیه 15)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی:
1. یکی از واجبات، دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید. (تحریر الوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4)
2. دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ فرهنگی و اقتصادی است و بهترین خدمت به نظام اسلامی و دفاع از ارزشهای الهی و انقلاب، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان که همان اقتصاد مقاومتی است و این مهم با پرهیز از اسراف وکم کاری، و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت کالای ایرانی، خرید کالای ایرانی و رعایت دیگر سیاستهای مهم اقتصاد مقاومتی است. (امام خامنه ای سایت لیدر استفتائات جدید اسفند1395)
3. همانطور که مسائل اقتصادی مهم است، مسائل فرهنگی جامعه و خانواده هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و انسان نمی تواند نسبت به این بخش مهم بی تفاوت باشد مثلا همکاری با موسسات مروج فرهنگ بیگانگان یا پیوستن به قرارداد های بین المللی که هدف آنها تسلط و ضربه به فرهنگ اسلامی می باشد. و کمترین وظیفه واجبی که مومنین در برابر هنجار شکنی ها و مفاسد در جامعه و خانواده، دارند، امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط و مراتب آن است. (اجوبه س1355 و1377)
خداوند متعال توفیق دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد.

پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط نظام شاهنشاهی (1357ه ش) (انقلاب اسلامی استقلال آزادی جمهوری اسلامی)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
گرامیداشت دهه فجر
برای برطرف کردن و مبارزه با فتنه روشهایی وجود دارد که عرض میشود:
1. شناخت حق و ملاک آن : مهمترین مسئله ای که در زمان فتنه ، افراد جامعه را از افتادن در ورطه ی هلاکت حفظ می کند ، شناخت حق است و برای شناخت حق ابتدا باید ملاک حق را شناخت. اگر مشاهده می شود که در فتنه ها بسیاری گمراه شده راه فتنه را در پیش می گیرند و به جبهه ی باطل می پیوندند و بسیاری نیز به خاطر شک و تردید سکوت اختیار کرده و نظاره گرند به خاطر این است که حق را نشناخته اند . علت بسیاری از انحرافات این است که اشخاص ملاک حق قرار می گیرند،در نتیجه با انحراف اشخاص از مسیر واقعی حق ، امر بر دیگران مشتبه می گردد.
امام علی(ع) می فرمایند :( إِنَّ الْحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجالِ، اِعرفِ الْحقَّ تَعرِف أهلَهُ.حق به واسطه اشخاص شناخته نمیشود ،خود حق را بشناس پیروان آن را خواهی شناخت(وسائل الشیعه، ح27، ص135)
2. بصیرت و آگاهی: راه‌کار برون‌رفت از فتنه؛هوشیاری و بصیرت در تشخیص حق و باطل و گم نکردن معیارها در فضای آلوده‌ی افکار عمومی است. بصیرت، غبارآلودگى فتنه را از بین می‌برد اما اگر بصیرت نبود، ممکن است انسان حتی با نیت خوب، در راه بد قدم گذارد. اگر در جبهه‌ى جنگ راه را ندانیم و نقشه‌خوانى بلد نباشیم، ممکن است در محاصره‌ی دشمن قرار گیریم. در این شرایط تنها یک قطب‌نما می‌تواند به داد انسان برسد. در زندگىِ پیچیده‌ى اجتماعىِ امروز، می‌توان نام این قطب‌نما را بصیرت گذاشت(ان تتقواالله یجعل لکم فرقانا)
3. لقمه حرام نخوردن: امیرمؤمنان (ع) راه های رهائی از فتنه را در درجه اول، پرهیز از ثروت های حرام و لقمه های حرام دانسته اند (خطبه 151 ). ثروت حرام و شکمهای پر شده از حرام، نهایتا انسان و خانواده اش را به جبهه حرام می کشاند.
خداوند بصیرت واقعی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه توبه آیه 120

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: وَلاَ یَطَؤُونَ مَوْطِئاً یَغِیظُ الْکُفَّارَ ...(در ادامه می فرماید) إِلاَّ کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ.

هر قدمی که سبب خشم کفار گردد، ....به عنوان عمل صالح نوشته می شود. (سوره توبه، آیه 120)

خداوند متعال
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره راهپیمایی 22 بهمن:
1. تضعیف نظام اسلامی و هرکاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی شود، جایز نیست و گناه است.
2. اگر حضور نیافتن در راهپیمایی سبب تضعیف نظام اسلامی شود واجب است که افراد در راهپیمایی شرکت کنند. (مکارم: همراهی و شرکت کردن در راهپیمایی 22 بهمن بر همه مسلمانان واجب است.)
3. یکی از موارد تعظیم شعائر الهی حضور باشکوه در مراسم هایی است که باعث کور شدن چشم دشمنان اسلام و تقویت مسلمانان است و لذا توصیه می شود که تمامی مسلمین به جهت نا امید ساختن استکبار جهانی و همراهان آنها که می خواهند با تحریم و فشار اقتصادی و تبلیغات سوء، دلسردی به نظام را بوجود بیاورند، باحضور با شکوه و قوت بخش، در این امر مهم شرکت کرده و دیگران را هم به حضور در این آئین مهم راهنمایی و تشویق نمایند. (سایت لیدر احکام دهه فجر س6 ، اجوبه س1397 ، سایت مکارم استفتائات احکام مناسبتها)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای، صلوات بر‌محمد وآل محمد.

پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط نظام شاهنشاهی (1357ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باگرامیداشت دهه فجر
خداوند در قرآن درباره اهمیت راهپیمایی میفرماید:«ولایَطؤون مَوطئاً یَغیظُ الکفار ... الا کُتب لهم به عَملٌ صالح» :هیچ حرکت دسته جمعى که کفار را عصبانى کند، صورت نمیگیرد مگر این که براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود(سوره توبه، آیه ۱۲۰) بنابراین راهپیمایی ‏هایى که دشمنان اسلام و مسلمین را عصبانى کند، عمل صالح است.
این راهپیمایى‏ ها (بخصوص آنگاه که از طریق وسایل ارتباطى و ماهواره ‏ها منعکس می‏شود) اگر براى اهداف‏ مقدسى صورت گیرد، نوعى حضور در صحنه، عبادت دسته جمعى و امر به معروف و نهى از منکر عملى و عامل تقویت روحیه مردم و تهدید دشمن است.
برخی گمان می‌کنند مساله راهپیمایی یک مساله صرفاً سیاسی جدید است و هیچ ربطی به دین و دینداری و آخرت انسانها ندارد؛ در حالی که طبق قران حضور در این راهپیمایی و برداشتن هر قدم در این راهپیمایی یک عمل صالح محسوب می‌شود:
وقتی 22 بهمن یوم الله است و نیز از جمله شعائر الله است که باید تعظیم و بزرگ داشته شود، می توان به آیاتی از قرآن نیز در این باره اشاره نمود. یعنی از این بابت که قومی ستمگر مانند پهلویان و بهائیان را از صحنه قدرت برکنار کرد می تواند یوم الله باشد زیرا قرآن فرموده است: "وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّه‏" (آیه 5 ابراهیم ) و امام امت (قدس سره) در تفسیر سوره حمد بیان کرده اند که آن ایّامی است که حق تعالی به قهر و سلطنت با قومی رفتار کند.
خداوند توفیق عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل ، ج‏27، ص: 117)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن بزرگداشت دهه فجر. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: شِیعَتُنَا الْمُسَلِّمُونَ‏ لِأَمْرِنَا الْآخِذُونَ‏ بِقَوْلِنَا الْمُخَالِفُونَ‏ لِأَعْدَائِنَا فَمَنْ لَمْ یَکُنْ کَذَلِکَ فَلَیْسَ مِنَّا.

شیعیان ما تسلیم أمر ما هستند، به گفتة ما عمل می‌کنند و دشمنان ما را دشمن می‌دارند و در غیر این صورت پیرو ما نخواهند بود.( وسائل ، ج‏27، ص: 117)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد تولی و تبری:
1. تولی به معنای دوست داشتن دوستان خدا و تبری به معنای بیزاری جستن و تنفر از دشمنان دین خدا است و این دو از واجبات دین اسلام بشمار می روند و هر مسلمانی باید اهل ایمان را دوست بدارد و از اهل باطل و دشمنان دین بیزاری بجوید.
2. دشمنان دین شامل دشمنان صدر اسلام و دشمنان کنونی است و اکنون سران استکبار مانند دولت های آمریکا و انگلیس از بالاترین مظاهر دشمنان اسلام بشمار می روند.
3. شعار مرگ بر آمریکا یا مرگ بر انگلیس، یکی از روشهای اظهار تنفر و تبری از دشمنان اسلام است و مقصود اظهار تنفر و تبری از دولتها و نظامهای خون خوار و جنایت کار این کشورها می باشد نه مردم این کشورها؛ که حمایت مالی و غیر مالی از رژیم اشغالگر صهیونیسم وگروه های تروریستی و همچنین توقیف اموال جمهوری اسلامی ایران و تحریم و ایجاد جنگ و خون ریزی درکشورهای اسلامی از جمله جنایت های این نظام ها می باشد.
4. بی شک کسی که شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر کشورهای معاند با اسلام را در راهپیمایی ها و حضورهای دسته جمعی اظهار کند ثواب تبری از دشمنان اسلام شامل حال او خواهد شد.
خداوند متعال توفیق تولی نسبت به دوستان خدا و تبری از دشمنان دین را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

شکسته شدن حکومت نظامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) (1357ه ش) (انقلاب اسلامی استکبار ستیزی حمایت از جبهه مقاومت و قدس شریف)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم گرامیداشت دهه فجر
امام علی علیه‌السلام در مورد ریشه فتنه می فرمایند «حُبُّ الدُّنْیَا رَأْسُ الْفِتَنِ وَ اصْلُ الِمحَنِ؛ دنیاپرستی سرآغاز فتنه‏ها و ریشه همه محنتها و رنج‏هاست»( غرر الحکم، حدیث 4870)
عوامل فتنه در روایات عبارتند از:
1. دوستی دنیا: همانطوری که در حدیث نقل شده گفته شد؛ دوستی دنیا ریشه همه فتنه هاست؛ دنیا یعنی زندگی منهای خدا و بدون توجّه به آخرت: به طور کلی هر چیزی که در رابطه با مبدأ و معاد نباشد، و انسان آن را به عنوان هدف و کمال مطلوب بخواهد دنیا است؛ مثل دوستی مقام، پول، شهرت و...طلحه و زبیر بااینکه جزء یاران امام علی (ع) بودند، بخاطر مقام دنیا امام را رها کردند و در فتنه 88 نیز برخی از خواص به ظاهر انقلابی ، مقابل نظام اسلامی ایستادند.
2. آمیختگی حق و باطل: «شرایط فتنه»، شرایطی است که حق و باطل معلوم نباشد و دو گروه یا دو فرد یا دو جریان فکری و سیاسی در مقابل هم قرار گیرند و معلوم نباشد که حق با کیست؟ اگر حق با باطل در نیامیزد، زبان معاندان از آن کوتاه می شود. لیکن بخشی از حق و بخشی از باطل گرفته می شود و به هم مخلوط می گردد، در این حال است که شیطان بر دوستان خود مستولی و مسلط می شود.
حضرت علی علیه السلام فرمود: «هیچ گاه باطل باچهره باطل خویش عرضه نمی شود، بلکه لباس حق را برآن می پوشانند و سپس به مردم عرضه می کنند.» مثلا در جنگ صفین،خیانت به اسم قرآن بر مردم تحمیل شد .
در زمان حاضر نیز به نام آزادی،بی بند وباری در جامعه رونق می گیرد. به نام خشونت، حق طلبی ها و فریاددین خواهی بایکوت می شود. به عنوان این که اسلام با نوای خوش مخالفتی ندارد، انواع موسیقی های مستهجن رواج می یابد.
3. دوستی با دشمنان: امام رضا(ع) فرموردند:"همانا از کسانی که مدعی مودت ما اهل بیت هستند،کسی هست که در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است. (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) گفت: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود. (وسائل الشیعه؛ ج ۱۶؛ ص ۱۷۹)
بنابراین دوستی با دشمنان که مبنای آن اعتماد به دشمن است، یکی از علل بروز فتنه- یعنی غبارآلود شدن فضای اذهان عمومی است.
خداوند بصیرت واقعی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‏20، ص: 67)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت دهه فجر. در روایتی حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: ...خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَال‏...

بهترین چیز براى زنان آن است که مردى را نبینند و مردى هم آنان را نبیند. ( وسائل الشیعة، ج‏20، ص: 67)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره پوشش شرعی:
1-یکی از ضروریات شرعی رعایت پوشش شرعی است که هم زنان و هم مردان باید رعایت کنند.
2-پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است سه شرط دارد:
الف.‌اندام‌بدن‌را‌به‌مقداری‌که‌شرعاً‌پوشش‌آن‌واجب‌است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب‌نمی‌پوشاند‌یا‌لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست‌بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز‌نیست‌و‌حرام‌می‌باشد.
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که بر جستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج.‌زینتی‌نباشد‌بنابراین‌زنی‌که‌صورت‌خود‌را‌آرایش‌کرده‌یا‌به ناخن دستهایش لاک زده یا‌از‌لنزهای‌رنگی‌زینتی‌استفاده‌کرده باید‌آن‌را‌از‌نامحرم‌بپوشاند.(رساله جامع م 1460)
إن شاء الله دعای خیر حضرت زهرا سلام الله علیها شامل حال همه ما شود به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام شهادت
گاهی سوال میشود چرا موقع حمله به بیت وحی،حضرت زهرا(سلام الله علیها) درب را بازکرد؟ باید گفت:
1. ایشان درب را باز نکرد بلکه موقع حمله ایشان نزدیک در بود و وقتی دید می خواهند به زور وارد شوند تا از تحصن امام و یاران اندکش جلوگیری کنند، در رابست و پشت در ایستاد (تفسیر العیاشی، ج2، ص67)
2. حضرت گمان نمی کرد مسلمان ظاهری، برخلاف قرآن، بی اجازه وارد خانه وحی شود(تفسیر العیاشی، ج2، ص67)
3. تصور حضرت زهرا این بود که با توجه به موقعیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) نزد پیامبر ،مردم با دیدن حضرت ؛ خجالت بکشند و متعرض نشوند همچنان که عدّه‏اى با شنیدن صداى حضرت صدیقه برگشتند (الإمامة والسیاسة ابن قتیبه، ج1، ص37)
4. وظیفه حضرت زهرا(سلام الله علیها) بود که از امام زمانش دفاع کند
5. امام علی(علیه السلام ) و یاران اندکش در واقع در منزل حضرت، برعلیه کودتاچیان تحصن کرده بودند و حضرت زهرا(سلام الله علیها) وظیفه اش این بود تا برای دفاع از حق خلافت، نگذارد، این تحصن شکسته شود.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الانوار ج 27 ص116 ، ارشاد القلوب(للدیلمی) ج2 ص294)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت دهه فجر. در روایتی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: ...یَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ یَنْفَعُ فِی مِائَةِ مَوْطِنٍ أَیْسَرُ تِلْکَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ... .

ای سلمان! محبت به (دخترم) فاطمه در صد جایگاه (خطیر و بزرگ) نفع می رساند، که آسانترین آن لحظات، لحظه جان دادن است. (بحار الانوار ج 27 ص116 ، ارشاد القلوب(للدیلمی) ج2 ص294)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام عزاداری:
1. عزاداری معصومین علیهم السلام باید به کیفیتی که مناسب شأن آن حضرات هست برگزار شود و از انجام هر عملی که باعث وهن و سبک شمردن مذهب شیعه می‌شود، باید پرهیز شود. (اجوبه س 1460، سایت مکارم اسفتائات احکام عزاداری)
2. اصلاح کردن سر و صورت آقایان یا خانم ها، مسافرت کردن، اسباب کشی، صله رحم و خرید و فروش در ایام عزاداری اشکالی ندارد. (سایت مکارم استفتائات احکام عزاداری)
3. خواندن خطبه عقد در این ایام اشکالی ندارد ولی برگزاری مجلس شادی در صورتی که هتک حرمت ایام عزا محسوب شود جایز نیست؛ البته در حرمت برگزاری مجلس موسیقی حرام و مجلس رقص تفاوتی بین روزهای عزا و سایر روزها نیست. (سایت لیدر احکام مناسبتی فاطمیه، سایت مکارم استفتائات احکام عزاداری)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت95 روز) (انقلاب اسلامی وحدت ملی عزت اسلامی حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام )
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code