بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص132)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک میلاد سید الساجدین علیه السلام از حضرتش روایت شده که فرمودند‌:‏ مَنِ‏ اشْتَاقَ‏ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَات.

هر‌که مشتاق بهشت است از شهوات دورى گزیند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص132)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نگاه و پوشش:
1. رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند‌، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده‌ای نداشته باشد مثلا خودش یا دیگران به گناه نیفتند. (مخالف آیت الله مکارم پوشش روی پا را فی نفسه لازم نمی دانند )
3. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان ،‌چه با قصد لذت باشد چه بدون آن ،‌حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز‌، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است.( مشهور مراجع مساله 2433؛ صرفا‌جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی:‌حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند. به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله، النکاح 182 سیستانی‌، رساله جامع ج 2م 1455،1446)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت امام سجاد علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرخمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
کار و تلاش در اسلام فواید زیادی دارد که برخی ذکر میشود:
1. گشایش تمام درهای بهشت :با توجه به روایات ، انسانهای بهشتی به فرا خور کردارشان ، هر یک از درب خاصی وارد بهشت می شوند، ولی هشت درب بهشت خداوند ، به روی کسانی که به کسب و کار حلال مشغولند باز است.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرماید : هر کس ازدست رنج خود بخورد، درهای بهشت به روی او گشوده می شود، تا از هر دری که خواست وارد شود (بحار، ج 100 ، ص 10 ح 41)
2. کفاره گناهان: در روایتی از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) آمده است که آمرزش برخی از گناهان فقط به واسطه رنجی که فرد در راه کسب مخارج زندگی می کشد حاصل می گردد.
رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: پاره ای از گناهان است که هیچ نماز و صدقه و روزه ای ، کفاره آنها نمی شود . پرسیدند ای رسول خدا پس چه چیزی آن گناهان را پاک می کند؟ فرمود ناراحتی و سختی هایی که انسان در راه تامین مخارج زندگی می کشد.( جامع الاحادیث، ج 22 ، ص 35 )
3. آرامش روح و نشاط در زندگی: امام صادق (علیه السلام ) فرمود: کسی که از کار کردن ، عارش نشود و خجالت نکشد ، مشکلاتش کم و فکرش آسوده می گردد و خانواده اش هم به روزی خود می رسند .( بحار الانوار ج 100 ص 7 ح 27)
4. تندرستی : رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: تندرستی ده جز دارد که نه جزء آن در کار و تلاش برای کسب درآمد جهت هزینه های زندگی است و یک بخش آن در دیگر امور است. (کنز العمال ، ج 4 ، ص 6 ، ح 9208)
5. مشمول رحمت الهی بودن در قیامت: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: روز قیامت، سایه عرش الهی بر سر کسی قرار می گیرد که با تکیه با عنایات خداوندی، از خانه خارج شده و برای تامین مخارج زندگی خود و عائله اش ، روی زمین به تلاش و فعالیت می پردازد (مستدرک الوسائل ، ج13، ص 13ح 14586)
خداوند توفیق انجام کارحلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت امام سجاد علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل الشیعه ج7 ص21؛ علل الشرائع/ج‏1/ ص233)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک میلاد امام سجاد علیه السلام، امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: إِنَّ أَبِی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا سَجَدَ ... وَ لا فَرَغَ مِنْ صَلاةٍ مَفْرُوضَةٍ إِلا سَجَدَ ... فَسُمِّیَ السَّجَّادَ لِذَلِکَ.

پدرم علی بن الحسین علیه السلام هیچگاه نعمتی را یاد نمی کرد مگر اینکه سجده شکر انجام می داد و بعد از هر نماز واجب نیز سجده می کرد به همین جهت بود که سجاد نامیده شد. (‌وسائل الشیعه ج7 ص21؛ علل الشرائع/ج‏1/ ص233)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اگر در بین نماز ، مهر انسان از دسترس خارج شود مثلا بچه مهر را بردارد وظیفه چیست؟
1. مرحله اول در صورتی که همراه یا نزدیک وی چیزی که سجده بر آن صحیح است مانند سنگ یا چوب یا برگ گلی وجود دارد بر همان سجده کند و یا اگر روی سنگ فرش یا چمن نماز می خواند می تواند بر همان سنگ فرش یا چمن سجده کند. (صافی،گلپایگانی، بهجت،: احتیاط واجب بر کاغذی که از پنبه ساخته شده سجده ننماید.)(م 1083و 1076و1082)
2. مرحله بعدی در صورتی که چیزی که سجده بر آن صحیح است همراهش نباشد ولی در چند قدمی اوست بگونه ای که با رفتن به سوی آن صورت نماز بهم نمی خورد ذکر را قطع نموده و بدون انحراف از قبله بعد از رسیدن به آن سجده کند و نماز را همانجا ادامه دهد.
3.‏ مرحله سوم به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای اگر چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد و قابل دسترسی هم نباشد چنانچه وقت وسعت دارد‌، باید نماز را بشکند و نماز را دوباره بخواند. (مکارم: احتیاط آن است که نماز را تمام کرده و دوباره بخواند) و اگر ‏وقت تنگ است باید به لباسش اگر از پنبه یا کتان است سجده کند و اگر ازجنس دیگرى است بر همان سجده کند و اگر آنهم ممکن نیست(بر فرش هم جایز است.سیستانی، مکارم، خوئی، تبریزی،) بر پشت دست سجده نماید. ،(رساله مراجع مساله 1087و1084منهاج مساله557،)
خداوند متعال توفیق انجام واجبات را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد .

ولادت امام سجاد علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
برخی از فضائل اخلاقی امام سجاد (علیه السلام ) عبارتند از:
1. زیادی سجده ها و تداوم هر سجده ی امام علی بن الحسین علیه السلام سبب گردید که آن حضرت را «سیدالساجدین» لقب دهند. بر اثر این سجده های طولانی و فراوان، پوست پیشانی ایشان زبر شده بود. امام باقر علیه السلام می فرماید: پدرم هیچ نعمتی را به یاد نمی آورد مگر این که با یاد کردن آن به درگاه خداوند سجده می گذارد. ( اعلام الورى، ص 256.)
2. انفاق پنهانی: ابوحمزه ثمالی می گوید: امام زین العابدین علیه السلام در تاریکی شب، نان و نوای مستمندان را بر دوش می کشید و به طور ناشناس آن را انفاق می کرد و می فرمود: «صدقه ی پنهانی، خشم الهی را فرو می نشاند».( بحار، ج 46، ص 88)
حتی پس از شهادت ایشان، در هنگام غسل دادن دیدند پینه هایی بر پشت و شانه های حضرت وجود دارد. چون علت را پرسیدند، دریافتند که آن ها آثار کوله بار غذاهایی است که امام برای تهی دستان بر دوش می کشیده است(خصال صدوق، ص 517).
3.گذشت و بخشش: یکی از عموزاده های امام سجاد با ایشان کدورتی پیدا کرده بود. روزی امام علیه السلام را درمسجد دید. بی درنگ با پرخاش و تندگویی آن حضرت را آزرده خاطر ساخت. امام در برابر سخنان او کوچک ترین واکنشی از خود نشان نداده تا این که حسن از مسجد خارج شد.
شب هنگام، امام به خانه اش رفت و به او فرمود. برادر! آن چه امروز در حضور اهل مسجد درباره ی من گفتی، اگر راست باشد، از خداوند می خواهم که مرا بیامرزد و اگر نسبت های ناروای تو به من دروغ باشد، از خداوند می خواهم که تو را بیامرزد. درود بر تو و رحمت و برکات خدا شامل حال تو باد!» امام این سخنان را گفت و بیرون آمد.
او که هرگز چنین برخوردی را از امام انتظار نداشت شرمنده شد و از امام پوزش طلبید. امام اطمینان داد که او را بخشیده است».( مناقب، ج 4، ص 158)
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت امام سجاد علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(رجال‌الطوسیّ : 76 ، رجال العلَّامة : 118 ، تنقیح المقال 2 : 128.)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تبریک میلاد حضرت عباس علیه السلام امام صادق علیه السلام در روایتی درباره عمویشان قمر بنی هاشم می فرمایند:‌کانَ عمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ صُلبَ الإیمانِ جاهَدَ مَعَ أبی‌عَبدِاللّه و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهیدَا‌.

عموى ما، عبّاس، داراى بینشى عمیق و ایمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسین علیه ‏السلام جهاد کرد و نیک آزمایش داد و به شهادت رسید. (رجال‌الطوسیّ : 76 ، رجال العلَّامة : 118 ، تنقیح المقال 2 : 128.)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

به مناسبت روز جانباز چند نکته درباره احکام عزیزانی که بیمار هستند و کسالت دارند عرض می کنم:
1. بر بیمار و مریض مستحب است که بر دردش صبر کند و شکر خداوند تبارک و تعالی نماید و از مریضی خود به افرادی که مومن نیستند شکایت نکند و باید به تکالیف شرعی خود عمل کند بنابر این شخص بیمار باید نماز خود را طبق شرایط شرعیش بخواند و بیمار بودن یا انجام عمل جراحی بهانه ای برای ترک نماز نمی شود.
2. بیمار برای درمان بیماری نمی تواند از دارویی که شرعا حرام است برای مداوا استفاده کند مگر اینکه درمان بیماری از هیچ راه حلالی میسر نباشد که در این صورت به مقدار ضرورت می تواند از داروی حرام استفاده کند.
3. مستحب است انسان به عیادت مریض برود چون عیادت مریض عیادت خداست، و فرقی بین شب و روز نمی‌کند‌، نزد مریض بنشیند اما طولانی نباشد، و کاری که باعث ناراحتی او میشود انجام ندهد و برای شفاء او دعا کند. (عروه الوثقی آداب المریض وما یستحب علیه)
از خداوند متعال سلامت وطول عمر همه جانبازان عزیز را آرزو مندیم به ذکر صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ، روز جانباز
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
در زیارت حضرت عباس علیه السلام آمده است «السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهم السلام»
برخی از ویژگی های حضرت عباس علیه السلام عبارتند از:
1. عبد خدا: بشر اگر بخواهد به کمالات انسانی و به عزتی که مخصوص خدا و رسول و مومنان هست دست یابد، راهی جز اطاعت و بندگی خدای متعال که سرچشمه تمامی خوبی ها و پاکی ها و زیبایی ها هست،ندارد و ما در تشهد این مقام را برای پیامبر گوئیم که در زیارت نامه ایشان نیز این صفت نقل شده است.
حضرت عباس ( علیه السلام ) اثرسجده های طولانی بر پیشانی اش نقش بسته بود تا آن جا که قاتل او می گوید: «وی نیکو چهره و رشید بود که در پیشانی اش اثر سجده می درخشید».(مقاتل الطالبیین، ص 32.)
2. وفاداری: حضرت عباس ( علیه السلام ) مصداق أتم و أکمل وفای به عهد و باقی ماندن بر بیعت بود که خداوند مومنان را این چنین توصیف می کند: «الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاق»(رعد/۲۰) آن‌ها که به عهد الهى وفا مى‏کنند، و پیمان را نمی‏‌شکنند وفاداری حضرت ابالفضل (علیه السلام) نسبت به صاحب ولایت جلوه‌های گوناگونی دارد، مثلا زمانی که دو مرتبه برای او امان نامه می آوردند، هر دو را با قاطعیت رد می کند و یا در شب عاشورا زمانی که امام بیعتش را از اصحاب بر می دارد، نخستین کسی است که اظهار وفاداری می‌کند و یا زمانی که به شریعه فرات می رسد در حالی که در اوج تشنگی است، اما به احترام لبان خشکیده امام زمانش، قطره ای آب نمی نوشد و مشک را پر از آب می کند و به سمت خیمه حرکت می کند.
3. مواسات و جانبازی: در زیارت نامه مهدوی، حضرت ابوالفضل علیه السلام با وصف زیبای "المواسی اخاه بنفسه" ستوده شده اند و امام زمان (علیه السلام) برایشان درود فرستاده اند. مواسات به معنای کمک، همیاری، همکاری و مساعدت است.. کسی که برادرش را با جانش یاری و کمک کرد. مواسات با جان، بالاترین و باارزش ترین نوع مواسات است و فراتر از مواسات و کمک مالی، زبانی، قلمی و قلبی است.این سطح از ایمان و وفاداری در حضرت اباالفضل (علیه السلام)، بی نظیر و نمونه است. البته این ارتباط صمیمی و عارفانه متقابل بود
در فرمان امام حسین (علیه السلام) به برادرش حضرت عباس (علیه السلام) برای گفت وگو با دشمنان به منظور گرفتن مهلت تا روز عاشورا چنین آمده است: یا عباس اِرکب بِنَفسی أنتَ یا أخی! (ارشاد شیخ مفید، ج2، ص92). ای عباس! برخیز جانم فدایت ای برادر!
دقت در این کلام امام معصوم (علیه السلام)، جایگاه بلند و بی نظیر حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام) را آشکار می کند. امام حسین (علیه السلام) به حضرت اباالفضل (علیه السلام) می فرماید: جانم فدایت.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی ایشان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت ابالفضل العباس علیه السلام، روز جانباز
جزئیات
حدیث گفتار روز
«الأمالی لِلصدوق» صفحه ۴۶۳

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ‌با عرض تبریک میلاد حضرت عباس علیه السلام از حضرت امام سجاد علیه‌السلام در مورد مقام و منزلت حضرت ابالفضل علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند: إنَّ لِعَمِیَّ العَباسْ دَرَجَهً یَغبِطُهُ بِهَا جَمیعُ الشُّهَداء یُومَ القِیامَه ...‌.

‌برای عمویم عباس جایگاهی است که تمام شهدا در روز قیامت آرزو می‌کنند که در مقام و درجه او باشند. «الأمالی لِلصدوق» صفحه ۴۶۳

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز قضا:
1. کسی که نماز قضا دارد واجب نیست آن را فورا بجا آورد ولی نباید در خواندن آن کوتاهی و سهل انگاری نماید.(صرفا جهت اطلاع: مشهور. مکارم: اگر یک یا دو نماز قبل از آن قضا شده باشد احتیاط واجب پیش از نماز همان روز آن را قضا کند. فاضل: بنابر احتیاط واجب نماز قضای همان روز را پیش از نماز ادا بخواند. زنجانی: اگر یک نماز قضا از روزهای قبل دارد و یا نماز قضا از همان روز دارد بنابر احتیاط در صورتی که ممکن باشد پیش از نماز ادا بخواند.) (رساله مراجع م1372 ، رساله فاضل م1405 ، رساله زنجانی م1393)
2. خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم‏ که ‏مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل قضا شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود. (عروه ج1 نماز قضا م10)
3. رعایت ترتیب بین نمازهای قضا شرط نیست مگر ظهر و عصر یا مغرب و عشایی که از یک روز قضا شده است. (مشهور. فاضل (احتیاط) بهجت: اگر علم به ترتیب دارد رعایت ترتیب لازم است). (عروه ج1 نماز قضا م16 ، رساله مراجع م1375)
خداوند متعال توفیق خواندن نماز اول وقت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت حضرت ابالفضل العباس علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: «انَ عَمُّنا العَبَّاسُ (علیه السلام) نافِذَ البَصیرَه؛ عموی ما عباس ( علیه السلام ) بینشی ژرف داشته است(اعیان الشیعه، ج 7، ص 430)
برخی از ویژگی های حضرت عباس علیه السلام عبارتند از:
1. بصیرت نافذ: امام صادق (علیه السلام ) در بیان ویژگی ها و خصوصیات آن حضرت ( علیه السلام ) به مساله بصیرت ایشان اشاره می‌کند. بصیرت به معنای آن است که انسان بتواند حق و باطل را در درون فتنه تشخیص دهد و راه راست و درست را بیابد و پس از جزم در حقیقت ،عزم بر آن داشته باشد که با تمام همت عالی خود آن را تحقق بخشد. امام صادق ( علیه السلام ) در آغاز زیارت نامه حضرت عباس (علیه السلام ) می فرماید: « اَشْهَدُ اَنَّکَ لَمْ تَهِنْ و لَمْ تَنْکُلْ و اَنَّکَ مَضَیْتَ علی بصیره مِنْ اَمرِک؛ گواهی می دهم که تو لحظه ای از خود سستی نشان ندادی و برنگشتی، بلکه مَشی تو بر ایمان و بصیرت در دین رقم خورده بود (کامل الزیارات، ص 786 )
2. علم: امام سجاد (علیه السلام ) می فرماید: «اِنَّ العَبَّاسَ بنِ عَلِیّ (علیه السلام ) زُقَّ العِلمَ زَقّاً؛ به درستی که عباس بن علی (علیه السلام )، دانش را از سرچشمه نوشیده است، نوشیدنی!» در این سخن ارزشمند، همانند سازی لطیفی در واژه زُقَّ نهفته است. عرب، این فعل را درباره کبوتر به کار می برد؛ آن هنگام که غذا را برچیده و نرم می سازد تا به جوجه اش بخوراند(بحار، ج 45، ص 137)
3. ولایت پذیری: شاید مهم ترین و اصلی ترین فضلیت ایشان را می بایست در ولایت پذیری و اطاعت محض را ولی امر و امام (علیه السلام ) دانست. در تاریخ، نمونه های گویایی از این ویژگی ایشان به چشم می خورد. وی هرگز بدون اجازه در محضر امام حسین ( علیه السلام ) نمی نشست و پس از اجازه گرفتن نیز بسیار فروتنانه به صورت دو زانو در گوشه ای می نشست.( معالی السبطین، ج 1، ص 443)
4. شجاعت: امام حسین ( علیه السلام ) با دیدن بدن غرقه به خون او، می فرماید: «اَلیَومَ نَامَتْ اَعْیُنٌ بِکَ لَمْ تَنَمْ وَ تَسَهَّدَتْ أُخْری فَعَزَّ مَنَامُهَا؛ چشم هایی که دیشب از ترس تو نخوابیده بودند، امشب به خواب خواهند رفت. (معالی السبطین، ج 1، ص 443)
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی ایشان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت ابالفضل العباس علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک ولادت امام حسین علیه السلام. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمودند: إِنَّ أَحَبَ ‏الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ.

محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى (بعد از انجام واجبات) خوشحال کردن مؤمن است. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
برخی از مومنین گاهی اوقات سوال می کنند: به مجلس عروسی ای دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟در جواب عرض می شود با توجه به اینکه گاهی اوقات شنیده می شود که در برخی مجالس شراب وجود دارد هر چند کم است اما مومنین دقت کنند خدا ناکرده اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد.
اما اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد به نظر برخی مراجع مانند مقام معظم رهبری (سیستانی-شبیری) اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هرچند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است و به نظر برخی مراجع ( جهت اطلاع :مانند حضرت امام، اقای ، مکارم) شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست.
نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف بر خروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد.(رساله اموزشی رهبر معظم انقلاب، حضوردر مجلس معصیت ص345 ، استفتائات ایت الله سیستانی س 198 احکام مجلس عروسی، مکارم: استفتائات 2/س719،استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 148))
خداوند متعال ‏توفیق‏ شناخت و ترک گناه را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت امام حسین علیه السلام، روز پاسدار
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
برخی از ویژگی های خاص امام حسین ( علیه السلام ) عبارتند از:
1. تنها امامی که در معرکه جنگ به شهادت رسید و تنها امامی که سرش را از بدن جدا کردند (ذبیح الله
2. تنها امامی که زیارت اربعین دارد.
3. تنها امامی که بدون غسل و کفن دفن شد (بلا غسل و لا کفن). و تنها امامی که تشنه لب به شهادت رسید (قتلوه عطشاناً).
4. تنها امامی که پس از شهادت، خانواده اش اسیر شدند (نساؤه سبایا). و تنها امامی که همه پیامبران از آدم تا خاتم بر او گریه کردند.
5. تنها امامی که پدر مادر و جد و فرزندانش معصوم بودند
6. اولین امامی که در رجعت بر می گردد.
7. در ماه تولدش هیچ کدام از معصومین در آن ماه شهید نشده است. و در ماه شهادتش، تولد هیچ یک از معصومین در آن ماه اتفاق نیفتاده است.
8. در زیارتش، علاوه بر سلام بر خودش، بر اعضاء و جوارحش نیز سلام داده می شود.
9. امامی که کشته اشک است (قتیل العبرة).و امامی که مصیبتش اعظم از همه مصایب است.
10. همه امامان کشتی نجات اند؛ اما کشتی حسین علیه السلام از همه بزرگتر است؛ لذا بیشترین امید گناه کاران به حسین است.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی امام حسین(علیه السلام) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت امام حسین علیه السلام، روز پاسدار
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک ولادت امام حسین علیه السلام در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِه‏... .

هر کس که خداوند نسبت به او خیر را اراده کند، در دلش محبت امام حسین علیه السلام و زیارتش را قرار می دهد. (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از خصوصیات و فضائل امام حسین علیه السلام:
1. زیارت امام حسین علیه السلام در مناسبت‌ها از راه دور و نزدیک سفارش شده و مستحب است.
2. برداشتن کام نوزاد با تربت امام حسین علیه السلام.
3. برای سجده بهتر از هر چیزی، تربت حضرت سید الشهداء علیه السلام می‌باشد اگر چه سجده بر سنگ و خاک و چوب نیز صحیح است.
4. استشفاء به تربت سید الشهداء علیه السلام برای مریض.
5. همراه داشتن و ذکر گفتن با تسبیح تربت امام حسین علیه السلام مستحب است.
6. همچنین قرار دادن مقداری از تربت امام حسین علیه السلام همراه میت ( عروه مستحبات دفن م12 )
7. دعا کنار ضریح حضرتش علیه السلام مستجاب است (مفاتیح نوین ص350)
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت امام حسین علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی عَوَّضَ الْحُسَیْنَ ـ علیه‌السلام ـ مِنْ قَتْلِهِ أَنْ جَعَلَ الْإِمَامَةَ فِی ذُرِّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِه «خداوند عوض قتل امام حسین علیه السلام چهار ویژگی به آن حضرت عطا فرموده است : اول: امامت را در ذریه او قرار داده است، دوم: شفا را در تربت آن جناب قرار داده، سوم: کنار و زیر قبه او دعا مستجاب می‏باشد، چهارم: ایام زیارت کنندگان او از عمرشان حساب نمی‏شود» (بحار ؛ ج 44 ،ص 221)
1. شفا در تربت امام علیه السلام: اهمیت این پاداش آن‌گاه روشن می‌شود که بدانیم از نظر فقه اسلام، خوردن خاک حرام است، و تنها خوردن کمی از تربت سیدالشهدا به قصد شفا، از این حکم استثنا شده است
2. استجابت دعا: "ابوهاشم جعفری که از اصحاب امام هادی (علیه‌السلام) است، می‌گوید: وقتی امام هادی علیه السلام بیمار بود به من فرمود که کسی را برایم به حائر حسینی بفرستید تا دعا کند. ابوهاشم این ماجرا را به علی بن بلال گفت. او گفت: امام هادی خود حائر حسینی است؛ یعنی دارای حرمت است. ابوهاشم باز به نزد امام برگشت و ماجرای دیدارش با علی بن بلال را بازگو کرد. حضرت فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که حرمت او و هر مؤمنی بزرگ‌تر از حرمت خانه خدا است، کعبه را طواف می‌کرد و حجر الاسود را می‌بوسید و خدای سبحان به او فرمان داده بود که در عرفه وقوف کند (کامل الزیارات، ص 274)
3. امامت در نسل امام حسین علیه السلام: با اینکه امام حسن (علیه السلام) بزرگتر بودند امامت در نسل امام حسین علیه السلام واقع شده است
4. رسوخ حرارت محبت امام حسین «علیه السلام » در دل مؤمنین: محبّت و عشق و علاقۀ مردم به امام حسین «سلام الله علیه‌»، امتیازی برای ایشان به شمار می‌رود که با اینکه بقیه معصومین را نیز دوست دارند ولی محبت ویژه امام حسین علیه السلام در قلوب امتیاز ویژه است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً(مستدرک‏الوسائل، ج 10، ص 318)
5. نماز در مسافرت با شرایطی که در رساله‌های عملیه آمده شکسته است، اما مسافر می‌تواند در چهار مکان نمازش را شکسته یا تمام بخواند. که یکی از آنها حائر حسینی است.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی امام حسین (علیه السلام) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت امام حسین علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(‏وسائل الشیعة ؛ ج‏2 ؛ ص243)

سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم.در روایتی امام صاق علیه السلام می فرمایند: تَوَضَّأَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله بِمُدٍّ وَ اغْتَسَلَ بِصَاعٍ... .

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله با حدود 750 گرم آب وضو را به همراه مستحباتش می گرفتند و با حدود سه کیلو آب غسل می کردند. (‏وسائل الشیعة ؛ ج‏2 ؛ ص243)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره غسل:
1. غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت و چه مستحب باشد مانند غسل جمعه به دو قسم می شود انجام داد: ترتیبی و ارتماسی . (م360)
2. در غسل ترتیبی به کیفیتی که عرض می شود عزیزان عمل کنند به نظر همه مراجع صحیح است به این صورت که به نیت غسل اول سر و گردن شسته شود سپس طرف راست و سپس طرف چپ بدن شسته شود ( فتوی یا احتیاط مشهور مراجع. و بنظر برخی از مراجع بعد از سر و گردن بدن را بشوید، نیز کافی است: خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی. ریاله مراجع م362)
3. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل میکند انجام دهد ،غسل باطل نمى‏شود لذا غسل صحیح است. (لازم نیست غسل را رها کند و غسل دیگری را انجام دهد بلکه غسل را تمام نماید) البته برای نماز باید وضو هم بگیرد. (مراجع عظام: خوئی، فتوی، تبریزی: احتیاط واجب ؛ بهجت احتیاط به نیت اتمام و اعاده ،وحید اتمام و اعاده )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
بیکاری در اسلام مردود است و کار به عنوان یک امر مقدّس شناخته شده است و خدای متعال کارکنان را دوست دارد که حضرت علی ( علیه السلام ) در این باب می‌فرماید: «اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُحْتَرِفَ الأَمِینَ: خداوند کسی را که دارای یک حرفه است و بدان اشتغال دارد و امانت‌دار است، دوست دارد» (کافى، ج 5، ص 113).
در روایات اهمیت زیادی به کار شده است که ذکر میشود:
1. مجاهد در راه خدا: از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که کسی که خود را برای زندگی خویش به مشقّت می‌اندازد، مانند کسی دانسته شده که در راه خدا جهاد می‌کند (کافی، ج 5 ،ص 88)
2. ملعون بودن بیکار: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) کسی را که سنگینی [معاش] خود را بر دوش مردم بیندازد، ملعون دانسته است (کافی، 5، 72).
3. کار شعار مومن: امام علی (علیه السلام ) نیز بر این اساس، کار را شعار مؤمن دانسته، می‌فرماید: «العَمَلُ شِعارُ المُؤمِنِ» (غررالحکم: 408) پس بدین روی است که ارزش مؤمن بستگی به کارش دارد، همچنان‌که علی (علیه السلام ) متذکّر آن شده، می‌فرماید: «المُؤمِنُ بِعَمَلِهِ» (غررالحکم؛288) یعنی ارزش مؤمن بر اساس عملکرد اوست.
4. بالاترین عبادت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می‌کنند: (العِبَادَةُ سَبعُونَ جُزءاً أفضَلُهَا طَلَبُ الحَلَالِ) (تهذیب، ج 6، ص 324. )یعنی: عبادت، هفتاد جزء دارد که بهترین قسمت آن کسب روزی حلال است.
مردی به حضور امام صادق (علیه السلام) آمد و عرض کرد: دست سالمی ندارم که با آن کار کنم، سرمایه ندارم تا با آن تجارت نمایم، مرد محروم و مستمندی هستم، چه کنم؟ امام (علیه السلام) فرمود: با سرت باربری کن و خود را از مردم مستغنی و بی نیاز بدار.( کافى، ج 5، صص 76)
خداوند توفیق انجام کارحلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی ج1 ص545)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام محمد باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...لایحلُّ لِاَحدٍ أن یَشْتَرِیَ منَ الخُمُسِ شَیئاً حَتّی یصِلَ الَینا حَقَّنا.

هیچ کس اجازه ندارد از مالی که به آن خمس تعلق گرفته چیزی بخرد تا اینکه حق ما را به ما برساند. (الکافی ج1 ص545)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از واجبات مالی خمس است. پرداخت خمس نه تنها باعث کم شدن مال نمی شود بلکه طبق روایاتی که از معصومین علیهم السلام داریم باعث برکت و زیادی مال می شود. به هر فردی که در در تاریخ سر سال خمسیش بخشی از درآمدهایش باقی بماند، با شرایطی باید خمس آن درآمد باقی مانده را پرداخت کند اما جهت اطلاع عزیزان عرض می شود که به برخی از اموال خمس تعلق نمی گیرد که در این فرصت مختصر به برخی از آنها اشاره می شود:
1. ارثیه: مالی که به واسطه ارث به انسانها برسد. البته اگر ارثیه از نزدیک وابسته نباشد یا میت خمس مالش را نداده حکمش متفاوت است که در صدد بیان این قسمت نمی باشم.(رساله مراجع مساله1754)
2. مهریه. (مخالف: بهجت: بنابر احتیاط، رساله م1378)
3. دیه: مثلا اگر در حادثه ای به کسی صدمه ای وارد شود و بخاطر این صدمه دیه‌ای تعلق بگیرد این دیه هم حلال است و هم خمس ندارد. (تحریرالوسیله، ج1،ص356 م5؛ تبریزی: المسائل المنتخبه، مساله1385 ص211؛ رهبری: استفتاآت جامعه الزهرا؛ خوئی، اسیتفتاآت ص125 س407؛ سیستانی: ندارد مطلقا: المسائل المنتخبه ص256 السابع؛ نوری ندارد: استفتاآت ج1 س289؛ فاضل: جامع المسائل ج1س862؛ مکارم: ندارد: استفتاآت ج1 س318-دیه جرح: اکثرمراجع؛ مخالف: بهجت، اراکی: جرح خمس دارد بنا بر احتیاط واجب: استفتاآت ص67 س2؛ آیه الله سیستانی، سایت؛ بهجت، استفتائات ج3ص82 س 3655، استفتائات از محضر آیت الله اراکی ص67 س1و2؛ دیه قتل: مشهور: ندارد)
4. هدیه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها توجه شود به نظر حضرت امام و مقام معظم رهبری خمس ندارد هر چند به نظر اکثر فقها هدیه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها چنانچه تا سرسال خمسی باقی بماند و هزینه زندگی نشود خمس دارد.(رساله مراجع مساله 1753: هدیه خمس ندارد: امام خمینی، مقام معظم رهبری، نوری همدانی. هدیه خمس دارد: فتوی: سیستانی، گلپایگانی، صافی، خوئی، اراکی (تبریزی، وحید: اگر هدیه قابل توجه باشد)؛ احتیاط واجب: بهجت، مکارم، فاضل).
خداوند توفیق انفاق در راه خدا را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام : اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ: در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود (کافی، ج2 ،ص255)
فلسفه و علت بلاهای مومنین عبارتند از:
1. بخشش گناهان: امام صادق ( علیه السلام ):«هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود.»( کافی،ج 2، ص 444)
2. ترفیع درجه و مقام: امام صادق (علیه السلام ):هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.(کافی، ج2 ، ص261)
3. تکامل: سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی (علیه السلام ) می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند( نهج البلاغه، نامه 45)
4. از فواید بلا این است که غرور را از انسان دور می کند (نهج البلاغة، خطبه 238) و از طرفی باعث تذکر و یاد آوری نعمت های الهی می شود(سوره اعراف،آیه 30)
البته برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد و این مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.»
خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 566 ، ح 4936 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: إِنَّما حَرَّمَ اللّه عَز َّوَ جَلَّ الرِّبا لِئَلاّ یَذْهَبَ الْمَعْروفُ.

خداى عز و جل ربا را حرام فرمود تا احسان کردن از بین نرود. (من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 566 ، ح 4936 )

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره ربا:
1. رِبا از گناهان کبیره است و به معنای زیاده گرفتن از اصل مال است، که در متون دینی به شدت نهی شده است و به عنوان جنگ با خدا معرفی شده است.
2. از جهت شرعی هر زیاده گرفتنی یا سودی یا درصدی ربا گفته نمی شود بلکه از جهت شرعی ربا به سه قسم است و در غیر این سه مورد ربا وجود ندارد:
مورد اول: ربای قرضی یعنی انسان مالی را به عنوان قرض بدهد و شرط سود کند. (تحریر کتاب قرض م9 ، منهاج الصالحین ج2 م1011)
مورد دوم: ربای معاملی یعنی اینکه جنسی را که در بازار به کیل و وزن خرید و فروش می شود به مثل خودش ولی با زیاده خرید و فروش کنند. مثلا ده کیلو برنج ایرانی را در مقابل بیست کیلو برنج پاکستانی معاوضه کنند. البته اگر دو معامله مستقل انجام گیرد اشکالی ندارد یعنی ده کیلو برنج ایرانی در برابر پول فروخته شود و سپس بیست کیلو برنچ پاکسانی در برابر پول خریداری شود. (تحریر کتاب البیع، ربا قبل از مساله 1 ، منهاج الصالحین ج2 ص72)
مورد سوم: ربای جاهلی یعنی اینکه طلبکار به بدهکار برای ادای دینش مهلت داده شود و در مقابل مهلت داده شده، زیادی از او گرفته شود. (تحریر کتاب الدین م8 ، منهاج الصالحین ج2 م992)
3. به نظر اکثر مراجع معظم تقلید در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست، اول: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست؛ اما بین مادر و فرزند یا بین خواهر و برادر جایز نیست. دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر. (مخالفین: زنجانی: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنا بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد. خوئی و تبریزی: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت اختلافی است. رساله مراجع م 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

روز سلامتی
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

در اسلام ویژگی هایی برای مسئول خوب بیان شده است که ذکر میشود:
1. مهربانی با ضعیفان و قاطعیت با قدرتمندان: شایسته است مدیر نسبت به ضعیفان مهربان و دلسوز بوده و بر آن باشد که گرفتاری هایشان را مرتفع سازد و با قدرتمندان (چه از نظر اعتبار و شخصیت و یا قدرت مالی یا قدرت سیاسی و یا مسائل دیگر» قاطعانه برخورد کند و با استقامت و بدون انعطاف و تحت ضابطه ای خواسته های آنان را در نظر بگیرد. حضرت علی ( علیه السلام ) در نامه 53 به مالک اشتر فرموده اند: «پس برای کارهای مهم و کلیدی از سپاهان و لشگریان خود کسی را انتخاب نما که نسبت به ضعیفان مهربان و با محبت باشد و در مقابل زورمندان سخت گیری و استقامت داشته باشد.
2. داشتن پشتکار و دوری از تنبلی: سستی در انجام دادن امور موجب زیر پا گذاشتن حق و عدم اجرای به موقع کارها و تضییع حقوق مردمان است. کندی در کارها فرصت های خیر و غیر قابل بازگشت را از بین می برد. امیرالمومنین علی (علیه السلام) چنین سفارش کرده اند: «در کارهای خود بر افراد سست و تنبل تکیه مکن»( غرر الحکم : 10205.)
3. شجاعت: شجاعت یکی از صفات مهم برای مدیران می باشد تا بتوانند از حق دفاع نمایند و علیه خلاف و ناحقی مبارزه نمایند. حضرت علی (علیه السلام) در نامه به مالک اشتر، به او می فرماید که به اهل شجاعت بپیوندد و آنها را به عنوان کارگزار انتخاب نماید: ﴿ثُمَّ اَلصِق بِذَوی… الشّجاعَه﴾ (نامه 53 نهج البلاغه)
4. صرفه جویی در اموال عمومی: امام علی(علیه السلام) به کارگزاران خویش مؤکداً سفارش می کرد در مصرف بیت المال نهایت دقت و صرفه جویی را مراعات کرده و از اسراف و ریخت و پاش به شدت بپرهیزند. صرفه جویی خود آن حضرت در بیت المال مسلمانان به حدی است که حاضر نشد برای پاسخگویی به کسانی که شب هنگام برای کار خصوصی به او مراجعه کرده بودند، از نور چراغ بیت المال استفاده کند و چراغ بیت المال را خاموش فرمود و از چراغ شخصی خود استفاده نمودند(بحار، ج 41، ص 116)
خداوند توفیق خدمتگذاری به همه مسئولین عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص153)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند : أَیُّمَا عَبْدٍ أَقَالَ مُسْلِماً فِی بَیْعٍ أَقَالَهُ‏ اللَّهُ‏ تَعَالَى عَثْرَتَهُ یَوْمَ الْقِیَامَة.

هر بنده ای که پشیمانی مسلمانی را در خرید و فروش بپذیرد خداوند روز قیامت پشیمانی او را از گناهانش می‌پذیرد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص153)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام خرید و فروش:
1. در برخی موارد خریدار یا فروشنده یا هر دو مجاز هستند خرید و فروش صورت گرفته را شرعا بر هم بزنند که این موارد شرعا مشخص است مثل اینکه کسی بعد از خرید متوجه شود کالا را به مقدار قابل توجه گران خریده یا بعد از خرید متوجه شود که کالا معیوب بوده است.
2. اگر خریدار یا فروشنده شرعا حق بهم زدن معامله را نداشته باشند در صورتی که یک طرف تقاضای بهم زدن معامله را داشت، مستحب است طرف دیگر بپذیرد و معامله را فسخ کند که به این کار اصطلاحا اقاله گفته می شود مثل اینکه کسی لباسی را به قیمت مناسب و بدون هیچ عیبی و هیچ شرطی خریده است ولی هنگامی که منزل می برد خانواده رنگش را پسند نمی کند و فرد از خریدش پیشمان می شود در این صورت فروشنده می تواند لباس را پس نگیرد ولی مستحب است که پس بگیرد البته اگر بخواهند طرفین با رضایت همدیگر معامله را بهم بزنند باید با همان مبلغ و کالایی که صورت گرفته، انجام گیرد؛ و اینکه فروشنده مبلغی را از مبلغ خرید کم کند و بخواهد پس بگیرد شرعا صحیح نیست.(سیستانی منهاج الصالحین القول فی الاقاله م304، رساله مراجع مساله2051، تحریر الوسیله القول فی الاقاله م1؛ خویی،منهاج ج3 م307)
خداوند متعال توفیق فراگیری دستورات دین و عمل به آنها را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
پیامبر ( صلی الله علیه و آله وسلم )فرمودند: شَعبَانُ شَهری رَحِمَ الله مَن اَعَانَنِی عَلَى شَهرِی: شعبان ماه من است خدا بیامرزد کسی که مرا به ماه من اعانت کند.( مصباح المجتهد، ج 2، ص 728)
ماه شعبان فضایل زیادی نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1. بهبودی معیشت و رفع دشمنان: امام صادق (علیه السلام) فرمودند: روزه شعبان ذخیره روز قیامت بنده است و هر بنده اى که در ماه شعبان زیاده روز بگیرد خداوند امر معیشت او را سامان بخشد و شرّ دشمن را از او دفع کند . (وسائل الشیعه ،ج 10،ص 505)
2. بهشتی شدن: پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند: شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب می شود (مفاتیح الجنان، در فضیلت ماه شعبان)
3. صدقه دادن باعث نجات از جهنم: عمل دیگری که در این ماه سفارش شده صدقه دادن است اگرچه به اندازه نصف دانه خرمایی باشد. تا خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند.(بحار؛ج 94، ص 72)
4. برآورده شدن حاجت: پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هر که روز دوشنبه و پنجشنه شعبان را روزه دارد حقتعالی 20 حاجت دنیوی و 20 حاجت اخروی او را برآورده می سازد.( الاقبال، ص 685)
خداوند توفیق عبادت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code