بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

در آیات و روایات، شرایطى براى قبولى اعمال بیان شده که عبارتنداز:
1. شرط اعتقادى : ایمان به خدا: نداشتن ایمان، مایه تباهى اعمال است : « وَ مَنْ یکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ ) (آیه 5 مائده) کسى که انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد ، اعمال او تباه مى گردد.
2. شرط سیاسى : ولایت: ولایت و رهبرى صحیح و آسمانى ، همه بندگان خدا و بندگى ها و نماز و حجّ و جهاد و . . . را در مسیر الهى قرار مى دهد و به آنها جهت شایسته بخشد.
امام باقر (علیه السلام) : هر کسى که به خدا ایمان دارد و عبادت هاى طاقت فرسا هم انجام مى دهد ولى امام لایقى از طرف خدا ندارد، تلاشش بى فایده است. (کافى ، ج 1 ، ص 183)
3. شرط اخلاقى: تقوا: داستان فرزندان آدم در قرآن آمده است. هر دو قربانى کردند. قربانى یکى پذیرفته شد و دیگرى نه. خدا مى فرماید: « إِنَّما یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِین» (آیه 27 مائده)؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: گر آن قدر نماز بخوانید تا همچون زه کمان شوید و آن قدر روزه بگیرید تا همچون کمان خم شوید، خدا از شما قبول نمى کند ، مگر این که انسان با ورع باشید. (بحارالأنوار ، ج 81 ، ص 258)
4. شرط اقتصادى : اداى حق مردم وخیرخواهی نسبت به مردم : رسیدگى به نیازمندان و اداى حقوق محرومان به درجه اى از اهمیت است که گاهى قبولى عبادت بستگى به آن دارد. امام رضا (علیه السلام ) مى فرماید: هر کس نماز بخواند ولى زکات ( و مالیات اسلامى ) نپردازد، نمازش قبول نمى شود (وسائل الشیعه ، ج 9 ، ص 25) داشتن مل غصبی و غیرمشروع نیز باعث عدم قبولی میشود. (وسائل الشیعه ، ج 5 ، ص119)
5. شرط خانوادگى: خوشرفتارى: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ): هر کس زن بد رفتار و اذیت کننده اى داشته باشد ، خداوند نماز و کارهاى نیک آن زن را نمى پذیرد . ( مرد نیز همچنین است ) (وسائل الشیعه ، ج 20 ، ص 163) و امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: نماز فرزندانى که با خشم به پدر و مادر خود نگاه مى کنند قبول نمى شود، گرچه والدین ، نسبت به آنان کوتاهى و ظلمى کرده باشند. (کافى ، ج 2 ، ص349)
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ص221 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...اَلامانَةُ تَجُرُّ الرِّزقَ، و َالخیانَةُ تَجُرُّ الفَقرَ... .

امانتدارى روزى مى‌آورد و خیانت در امانت فقر. (تحف العقول ص221 )

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که گاهی اوقات در مکانهای زیارتی یا مساجد و دیگر مجالس کفش یا لباس جابجا می شود، آیا انسان می تواند کفش یا لباس که جا مانده است، برای خود بردارد؟
در جواب عرض می‏کنیم که به نظر اکثر مراجع با چند شرط شخص می‌تواند آن را برای خود بردارد:
1. بداند کفش یا لباس‌که مانده است، مال کسی است که کفش و لباس او را برده است.
2. از پیدا کردن صاحبش ناامید شود یا برایش سختی فراوان داشته باشد.
3. اگر قیمت لباس و کفش جامانده از قیمت لباس و کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و چنانچه از پیدا شدن صاحبش ناامید شود باید با اجازه از حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. ( سیستانی،فاضل، خویی، وحید : در صورتی می تواند بردارد که بداند راضی باشد یا به ناحق وعمد برده باشد) ر ساله مراجع م 2581، امام خامنه ای شماره استفتاء: 678664 تاریخ استفتاء: 1395/04/21)
خداوند توفیق انجام واجبات را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

ندادن و ترک خمس جزء گناهانی است که در واقع انسان را جزء غاصبین و پیمان شکنان قرار میدهد؛ به این معنا که ترک خمس:
1. نمونه ای از غصبی بودن اموال : می دانیم، تصرف بر مال دیگران بدون مجوز شرعی در حکم غصب است.
از طرف دیگر ، اطلاع داریم که یک پنجم اموال هر شخص پس از کسر مخارج سالیانه متعلق حق امام ( علیه السلام ) است. بنابراین وقتی که شخص پس از کسر مخارج سالیانه یک پنجم اموال خود را به امام (علیه السلام ) تحویل ندهد عملش نمونه ای از غصب محسوب خواهد شد. امام باقر ( علیه السلام ) میفرماید: «کسی که از پول خمس (نداده) که خدا عذر او را نپذیرفته چیزی به خرد مثل این است که او چیز حرام را خریده است (تهذیب،ج4،ص136) و فرمود: «انسان معذور نیست که از مال خمس نداده چیزی بخرد و بگوید: خدایا آن را با مال خودم خریدم مگر این که صاحب خمس به او اجازه دهد.»( بحارالانوار ،ج96 ،ص 193)
2. نمونه ای از خوردن مال یتیم: امام باقر ( علیه السلام ) فرمود:آسان ترین چیزی که بنده را به آتش می افکند این است که کسی که یک درهم از مال یتیم را بخورد و ما یتیم هستیم. (وسایل الشیعه، ج 6 ،ص 378+ من لا یحضره الفقیه؛ ج 2 ،ص 41)
خوردن مال یتیم از آن جهت قبیح است که «یتیم» قدرت دفاع از خودش را ندارد و نمی تواند مال خودش را از چنگال شخص قدرتمند بیرون بکشد؛ در تشیع چون پس از حکومت امام مجتبی ( علیه السلام ) حکومت در دست امامان تشیع نبوده است؛ آنان طبعا قادر نبودند که با توسل به قدرت اموال مردم را تخمیس نمایند ؛پس در حقیقت نوعی یتیم محسوب می شده اند که در بیان امام باقر ( علیه السلام ) به این حقیقت تصریح شده است .
3. نمونه ای از پیمان شکنی :پذیرش دین به معنای تعهد و پیمان بر انجام امورات دینی است و هر کس پس از پذیرش آن به تعهدات خود عمل نکند در واقع پیمان شکنی نموده است.
پرداخت خمس از واجبات اسلام است . یعنی هر مسلمانی با پذیرش اسلام عمل به پرداخت خمس را تعهد کرده است و اگر عمل نکند خلاف تعهد محسوب و نوعی پیمان شکنی خواهد بود بر همین اساس می بینیم امام صادق (علیه السلام ) در تفسیر آیه : « ویل للمطففین= وای بر کم فروشان» فرموده اند: یعنی ای پیامبر، کسانی که خمس تو را می شکنند [یعنی پیمان شکنی می کنند و نمی پردازند)( بحارالانوار، ج 96 ،ص 189)
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی، ج 6 ، ص 8، باب فضل الصلاه)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌‌. در حدیثی نبی خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: لِکُلِّ شَیْءٍ وجْهٌ و وجْهُ دِینِکُمُ الصّلَاهُ فَلَا یَشِینَنَّ أَحَدُکُمْ وجْهَ دِینِهِ.

هر چیزی چهره ای دارد و چهره دین شما نماز است پس مبادا شخصی (با اهمیت ‏ندادن ‏به ‏نماز ) چهره دینش را زشت و نازیبا گرداند. (الکافی، ج 6 ، ص 8، باب فضل الصلاه)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سوالی که برای انسان گاهی اوقات پیش می آید این است که نماز گزار وسط نماز نمازش را رها کند و به تعبیری نماز را بشکند یا خیر؟
در جواب عرض می شود انسان نمی تواند بدون مجوز شرعی و از روی اختیار نمازش واجبش را رها کند و بشکند البته در چند مورد به نماز گزار می تواند نماز را بشکند که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. شکستن نماز برای حفظ مال و جلوگیری از ضرر مالی یا بدنی البته اگر حفظ جان انسان یا کسی حفظ جان او واجب باشد یا حفظ مالی که نگهداری آن واجب باشد، بدون شکستن نماز ممکن نباشد، باید نماز را بشکند مثل بچه سمت آب استخر برود و ترس از بین رفتن بچه وجود داشته باشد. رساله مراجع 1159
2. اگر قبل از قرائت یا پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود یادش بیایید که اذان و اقامه را فراموش کرده چنانچه وقت نماز وسعت دارد می تواند برای گفتن اذان و اقامه نماز را بشکند اما اگر کسی عمدا اذان و اقامه را ترک کرده و نماز را شروع کرده یا اینکه از روی فراموشی اذان و اقامه را نخوانده ولی بین نمازش یادش می آید ولی به نماز ادامه می دهد و پس از گذشتن مدت قابل توجهی دوباره تصمیم بگیرد، که نماز را بشکند، شکستن نماز جایز نخواهد بود.عروه مستحبات اذان واقامه م 4 م ۱۱۶۱)
خداوند متعال توفیق حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
ترک کردن و ندادن خمس آثار زیانباری برای تارک آن دارد که برخی ذکر میشود:
1. ازبین رفتن اموال: طبق روایات وارده پرداخت «خمس» نه تنها باعث کم شدن ثروت نمی گردد بلکه عاملی است برای افزونی آن به عکس عدم پرداخت خمس از موجبات زوال مال و کم شدن ثروت خواهد بود.
امام صادق ( علیه السلام ) فرموده اند: «هر کس درهمی از خمس را به مستحق آن ندهد دو درهم در ناحق [و غیر رضای خدا] خرج خواهد کرد، و هر کس حقی را که به مالش تعلق گرفته نپردازد، خداوند در روز قیامت آن مال را به صورت مار آتشین طوق گردنش می نماید.»( وسائل الشیعه، ج 6 ،ص 378)
2. هزینه کردن در راه اشرار و گناه: امام صادق علیه السلام فرمود: «بدان، کسی که مال خود را در راه اطاعت خداوند صرف نکند، به هزینه کردن آن در راه معصیت خداوند گرفتار می شود و هر کس در حلّ مشکلات ولیّ خدا گامی بر ندارد، خداوند او را بر تلاش و حرکت در راه حلّ مشکلات دشمن خدا گرفتار می کند.»( وسائل الشیعه، ج 6، ص 25)
3. محروم شدن از رحمت الهی: امام صادق علیه السلام فرمود:«کسی که حق خداوند را از مالش نپردازد، سزاوار است که خداوند رحمت خود را از او دریغ کند.»(( جامع الاحادیث، ج 9، ص 57)
4. جزء خائنین شدن : «خیانت یعنی بدون اجازه صاحب مال در مورد امانت دخل و تصرف نماید.
پیامبر (ص) فرمودند:«از خیانت کردن در غنایم(که یکی از موارد خمس است) بپرهیزید، واگر پیش از محاسبه و پرداخت خمس ... مرکبی (از غنایم) را سوار شود آن خیانت در غنایم است.»( بصائر الدرجات 5/29)
بنابراین تصرف در اموال مخمس،قبل از تخمیس آن نوعی خیانت است، و این بدان معنا است که مال هر کس در حکم امانت در دستان او قرار دارد چنان چه خمس آن را پرداخت نکند به خیانت مرتکب شده و خیانتکار محسوب خواهد شد.
برهمین اساس اکثریت فقهای شیعه فتوا داده اند هیچ کس قبل از تخمیس اموال خود حق تصرف در آن را ندارد مگر آن که طبق ضابطه «دست گردان» کند و یا به طور کامل خمس مالش را پرداخت نماید.
5. قبول نشدن نماز: امام خمینى در تحریرالوسیله مى‌فرماید: هر کس درهمى از خمس را نپردازد جزء ستمگران بر اهل بیت و کسانى که حق آن بزرگواران را غصب کرده‌اند مى‌شود.( تحریرالوسیله، ج 1، ص 334) وطبق روایات ندادن خمس و زکات موجب قبول نشدن نماز میشود(وسائل الشیعه ، ج 9 ، ص 25)
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام خانواده:
1. در اسلام پرداخت نفقه و خرجی اعضای خانواده بر عهده مرد و پدر خانواده است و واجب است که نفقه و خرجی افراد واجب النفقه را از راه حلال بدست بیاورد و منظور از نفقه، مسکن و لباس و خوراک و سایر نیازی ضروری به مقدار متعارف و متناسب با شان زن و افراد واجب نفقه می باشد و اگر خانمی نفقه اش را به این کیفیت دریافت کرده، در آینده نسبت به نفقه طلبکار نیست و نمی تواند وجهی را بابت گذشته به عنوان نفقه مطالبه کند.
2. در خانواده فرزندان نباید کاری یا رفتاری کنند که سبب اذیت و آزار والدین شود بلکه در خانواده واجب است فرزندان با والدین رفتار و برخورد نیکو داشته باشند.البته اگر انجام واجبات و ترک محرمات الهی سبب اذیت والدین شود، در این مورد استثناء ا عمل به دستور پروردگار مقدم است اما اگر ترک مکروهی یا عمل مستحبی یا عمل حلالی از جانب فرزندان سبب اذیت و ناراحتی والدین شود باید ترک شود.
3. تجسس نسبت به حریم خصوصی اعضای خانواده، توسط هیچ یک از اعضای خانواده جایز نیست مگر اینکه ضرورتی مهم در میان باشد مثل اینکه تجسس کردن لازمۀ جلوگیری از ارتکاب گناه فرزند و دفع فساد است،که در این صورت از باب نهی از منکر و در حد ضرورت لازم است.( امام خامنه ای شماره استفتاء: 828501 تاریخ استفتاء: 1396/09/29)
خداوند الفت و صمیمیت در میان خانواده ها قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
رابطه ما با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باید در همه ابعاد باشد:
1. از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657)
2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم. ( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ) (آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود. (نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.)
3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم.
4. از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً» ( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه،‌ج‌۱۲ ،‌ص۲۳)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ا‌ز امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: الغناءُ یورث النفاقَ و یُعقِبُ الفقر .

غناء و آوازه خوانی باعث نفاق و دو روئی شده و فقر و تنگدستی را به دنبال دارد. (وسائل الشیعه،‌ج‌۱۲ ،‌ص۲۳)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره موسیقی:
1. اسلام با زیبایی و صداهای زیبا مخالف نیست و بسیاری از صداهای زیبا حلال است، اما دین مقدس اسلام با هر صوت و عملی که انسان را از یاد خدا غافل ‏کند و به سمت بی بندباری بکشاند مخالف است و به همین جهت موسیقی با شرایطی حرام است.
2. به نظر اکثر مراجع موسیقی و آواز در صورتی عرفا لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد حرام است مثلا انسان تشخیص دهد آهنگی نزد معمول مردم رقص آور است یا تحریک کننده شهوت می‌باشد حرام است. هر چند برای شنونده تاثیری نداشته باشد.اما اگر شک دارد گوش کردن آن مانعی ندارد.
3. پخش شدن آهنگ یا برنامه ای از صدا و سیما و یا دیگر مراکز دلیلی بر حلال بودن آن آهنگ و برنامه نیست.بنابر این اگر کسی تشخیص دهد آهنگ پخش شده حرام است نباید گوش کند.
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
نکاتی درباره اهمیت زکات در اسلام ذکر میشود:
1. در اهمیت زکات همین بس که یکی از پایه های دین مبین اسلام شمرده شده و به عنوان درمان دردهای اقتصادی جامعه محسوب می شود؛ چنان که اگر برای عضوی از بدن کسی ناراحتی ای پیش بیاید او را از حرکت می اندازد، در جامعه نیز اگر گروهی با مشکلات مالی روبه رو شوند، حرکت آن جامعه فلج می شود.
2. خروج از اسلام پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) : فرمود: یا علی! ده گروه از امّت من کافر می شوند که یکی از گروهها کسانی هستند که زکات نمی پردازند (بحارالانوار، ج 96، ص30) و امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که ذرّه ای از زکات را ندهد یا یهودی یا نصرانی می میرد.»( بحارالانوار، ج 96، ص20)
3. از اولین وظایف حکومت صالحان رسیدگی به فقرا در سایه پرداخت زکات است: «الذین ان مکّناهم فی الارض أقاموا الصّلاة و آتوا الزّکاة » (آیه 41 حج)
4. با پرداخت زکات، سلام و صلوات پیامبر را دریافت می داریم؛ چون خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده: زکات مردم را بگیر و بر آنها درود فرست. (آیه 103 توبه)
5. دریافت کننده زکات در ظاهر فقرا هستند، ولی در واقع خداوند است و این اهمیت برجسته زکات را می رساند
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه بقره آیه 184

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: عَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ.

و بر کسانى که طاقت و توانایی روزه را ندارند، لازم است کفّاره ‏اى بدهند، مسکینى را اطعام کنند و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند (و بیش از مقدار واجب، طعام بدهد)، براى او بهتر است. (سوره بقره آیه 184)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته درباره کفاره:
1. اگر کسی در ماه رمضان بواسطه مریضی روزه نگیرد چنانچه قضای روزه را تا رمضان آینده نگیرد باید برای هر روز یک مد طعام که (اکثر مراجع، مخالف ایت الله شبیری مد طعام:900 گرم ) 750 گرم نان یا گندم یا برنج غذای دیگر به فقیر پرداخت کند و چنانچه فرد نتواند به جهت مریضی تا سال آینده قضای روزه را بگیرد قضای روزه از او ساقط است. (توضیح المسائل مراجع، م1686 و 1991 )
2. آن چیزی که در پرداخت کفاره لازم است این است که برای هر روز 750 گرم نان یا گندم و برنج و مانند اینها به فقیر پرداخت شود و پرداخت پول صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر پول ده کیلو نان را گرفته اما با آن مثلا سه کیلو برنج بگیرد کافی نیست.( حضرت امام، تحریر الوسیله، ج۲، کتاب کفارات، مسئلۀ۲۰؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۳، مسئلۀ۷۷۶؛ صافی، هدایه العباد، ج2، کتاب کفارات، م20؛ مکارم، سایت، استفتائات، صوم، کفاره امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س374)
3. کفاره را به کسی که خرجیش بر عهده انسان واجب است مانند فرزند و پدر و مادر فقیر نمی‌توان پرداخت کرد ولی به برادر یا خواهر فقیر و دیگر خویشان اشکال ندارد.( امام خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، سؤال۸۰۴؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۳، مسئلۀ۴۲۸؛ خویی و وحید، منهاج الصالحین، ج3، مسئلۀ۱۴۱۴؛ صافی، جامع الاحکام، ج۱، سؤال۴۸۲؛ بهجت، استفتائات، ج۲، ص۳۷۳، س2908؛ فاضل، جامع المسائل، ج۲، سؤال937؛ شبیری، سایت، کتابخانه، احکام و استفتائات روزه، س271 )
خداوند متعال همه مشکلات مومنین را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد‌.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک ایام
زکات دادن آثار فردی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1. کلید برکت و ازدیاد رزق: واژه زکات و برکت به طور مساوی در قرآن ذکر شده اند و در روایات نیز آمده است: «الزّکاة تزیدُ فی الرزق» «زکات روزی انسان را زیاد می کند. (جامع الاحادیث، ج 9، ص 52 و 69)
2. درمان بخل: پرداخت زکات آدمی را از صفت مذموم بخل می رهاند. امام صادق علیه السلام فرمود: «هر کس زکات مال خود را بپردازد، قطعا از بخل حفظ شده است. ( جامع الاحادیث، ج 9، ص 48)
3. بیمه کردن مال: امام کاظم علیه السلام فرمود: «اموال خود را از طریق زکات بیمه کنید.( جامع الاحادیث، ج 9، ص 49)
4. محبوب ترین نزد خدا: امام صادق علیه السلام فرمود: «محبوب ترین فرد نزد خداوند، سخاوتمندترین آنان است و سخاوتمندترین مردم کسی است که زکات مال خود را بدهد و از آنچه خداوند در مال او واجب نموده است، در مورد مؤمنان بخل نکند. ( جامع الاحادیث، ج 9، ص 65)
5. مایه فرو نشاندن غضب الهی و کفّاره گناهان است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «ا«شما را به خدا، شما را به خدا درباره زکات [دقت کنید] که به تحقیق غضب پروردگار را فرو می نشاند.»( وسائل الشیعه، ج 6، ص 10)
6. کفاره گناهان: در قرآن آمده است: اگر نماز به پا دارید و زکات بپردازید، من بدیهای شما را می پوشانم. (آِیه 12 مائده)
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( من لا‌یحضر الفقیه ج2‌، ص183 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که می‌فرمایند: ...مَن صامَ و لَم یُؤَدِّ الزَّکاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَکَها مُتَعَمِّدا‌... .

اگر کسى روزه بگیرد و زکات فطره را عمدا ندهد، از ثواب روزه بى بهره است‌. ( من لا‌یحضر الفقیه ج2‌، ص183 )

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره فطریه:
1. مقدار فطریه ای که برای هر نفر واجب است سه کیلو از غذای معمول شهر است یا محاسبه قیمت سه کیلو از غذای معمول شهر برای هر نفر است و اگر همه عزیزانی چه آنهایی که بیشتر در طول سال نان مصرف می کنند یا برنج مصرف میکنند، قیمت گندم را پرداخت کنند یا قیمت برنج را حساب کنند، صحیح است و مانعی ندارد و لازم نیست انسان فطریه را بر اساس غذای غالب خودش بدهد. و بهتر این است سه کیلو خرما یا قیمت سه کیلو خرما را به فقیر پرداخت کند.(تحریر، زکات الابدان، جنس زکات مساله 3)
2.کسی که فقیر شرعی است یعنی کسی که خرج سالش را مطابق با شانش ندارد پرداخت زکات فطره بر او واجب نیست.(توضیح المسائل مراجع م 1991)
3. اگر کسی در نماز عید شرکت کرده و قبل از نماز عید زکات فطره را نپرداخته و یا جدا نکرده یا کسانی که در نماز عید شرکت نکرده اند تا قبل از اذان ظهر فطریه را پرداخت نکرده اند و یا زکات فطره را از اموالشان جدا نکرده اند، بعد از عید فطر به نظر اکثر مراجع باید فطریه را به نیت مافی الذمه یعنی بدون این که نیّت ادا و قضا، پرداخت کنند. (ایت الله صافی فتوا اما حضرت امام و امام خامنه ای و ایات عظام سیستانی و مکارم بنابر احتیاط بعدا به نیت مافی الذمه بدهد و ایت الله شبیری احتیاط مستحب بدهد هر چند معصیت کرده). (آیات عظام خوئی، بهجت، زنجانی: واجب نیست ؛ رساله مراجع مساله 2030 ،2031 ،2029 ، 2032 العروه الوثقی، زکات الفطره، وقت وجوبها و العروة الوثقى؛ ج‌2 فصل فی وقت وجوبها ,م6 ؛ زکات فطره،رساله مراجع , ج2,م 2032)
خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بوی‍‍ژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می فرمایند: َامّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فارْجِعُوا فیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکمْ وَاَنَا حُجَّةُ الله عَلَیهِمْ« اما رخدادهایی که پیش می‌آید، پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»( بحار،ج53، ص181)
کلمة (حوادث واقعه)، به هیچ وجه از نظر لغت و دلالت وضعی به معنای احکام شرعی نیست، بلکه معنای بسیار وسیع‌تری دارد که شامل مسائل و مشکلات و رخدادهای اجتماعی نیز می‌شود
مراد از ( راویان حدیث)، آن کسی نیست که فقط احادیث و روایاتی را از کتب روایی انتخاب کند و بر مردم بخواند؛ بلکه کسی بخواهد حدیثی از معصومی نقل کند، حتماً باید بتواند بر اساس یک حجت و دلیل شرعی معتبر آن را به ایشان نسبت دهد. واضح است که چنین نقل حدیثی، نیاز به تخصص دارد و تخصص آن هم مربوط به علم پزشکی یا مهندسی و دیگر علوم نیست، بلکه مربوط به علم فقه است، و فقیه کسی است که چنین تخصصی دارد. بنابراین مقصود از راویان حدیث، همان فقها و علمای دین هستند.
در 2 روایت دیگر: علما را حاکم بر مردم میداند (العُلَماءُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ) (مستدرک ، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33) و در روایت دیگری از امام حسین ( علیه السلام ) نقل شده که فرمود: ( مَجاری الامور و الاحکام علی اَیدی العلماء باللّه): مجاری امور یعنی امور سیاسی، امور اجتماعی، امور عمومی و احکام و در جاهایی که نیاز به حکم است و فرمان و دستور می‌خواهد، حل مشکلات، همگی؛ به دست علماء است (تحف العقول، ص237 ) و امام حسین ( علیه السلام ) در مقام تحریک علماء است که قیام علیه ظلم و ظلمه نمایند.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص551 )

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید سعید فطر و بزرگداشت شهدای قیام خونین 15 خرداد. در روایتی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در مورد عید فطر می فرمایند: إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ‏ قَبِلَ‏ اللَّهُ‏ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَه‏... .

امروز تنها عید کسی است که خداوند روزه‌‏اش را پذیرفته و شب زنده ‏داری ‏اش را سپاس گزارده است. ( نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص551 )

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره فطریه:
1. مقدار فطریه ای که برای هر نفر واجب است سه کیلو از غذای معمول شهر است مانند سه کیلو گندم یا برنج یا قیمت اینها می باشد که محل مصرف آن هم همان مصارف هشت گانه زکات مانند فقیر، بدهکار، امور عام المنفعه است، هر چند به نظر تعدادی از مراجع احتیاطا باید به فقیر متدین پرداخت شود.(رساله مراجع مساله 2014؛ احتیاط واجب فقیر متدین : سیستانی، مکارم، گلپایگانی، صافی، بهجت)
2. اگر کسی در نماز عید شرکت کرده و قبل از نماز عید زکات فطره را نپرداخته و یا جدا نکرده یا کسانی که در نماز عید شرکت نکرده اند تا قبل از اذان ظهر فطریه را پرداخت نکرده اند و یا زکات فطره را از اموالشان جدا نکرده اند، بعد از عید فطر به نظر اکثر مراجع باید فطریه را به نیت مافی الذمه یعنی بدون این که نیّت ادا و قضا، پرداخت کنند.(ایت الله صافی فتوا اما حضرت امام و امام خامنه ای و ایات عظام سیستانی و مکارم بنابر احتیاط بعدا به نیت مافی الذمه بدهد و ایت الله شبیری احتیاط مستحب بدهد هر چند معصیت کرده). (آیات عظام خوئی، بهجت، زنجانی: واجب نیست ؛ رساله مراجع مساله 2030 ،2031 ،2029 ، 2032 العروه الوثقی، زکات الفطره، وقت وجوبها و العروة الوثقى؛ ج‌2 فصل فی وقت وجوبها ,م6 ؛ زکات فطره،رساله مراجع , ج2,م 2032)
3. اگر انسان زکات فطره را در همین زمانی که گفته شد، جدا کند، دیگر نمی تواند آن را برای خودش بردارد یا آن را خرج کند و هر زمانی که می خواهد به فقیر بدهد باید نیت زکات فطره کند(حضرت امام و حضرت اقا:بنابر احتیاط نیت زکات فطره کند) البته به نظر برخی مراجع تاخیر در پرداخت زکات فطره باید یک غرض عقلایی باشد مثلا اینکه صاحب زکات منتظر فقیر خاصی است و به این جهت تاخیر می اندازد.(آیات عظام حضرت امام. گلپایگانی.صافی: میتواند پرداخت زکات فطره را به تاخیر بیندازد مخصوصا با وجود برخی از مرجحات) (رهیافت احکام فطریه و نماز و عیدین چاپ 1393 ص 32و 33)
خداوند متعال همه عبادات بویژه نماز و روزه همه ما را قبول فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

عید سعید فطر، قیام خونین 15 خرداد (1342ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک ایام
معنای کلمه «فِطر» در لغت، به معنای روزه نبودن است که از ریشه فَطر به معنای شکافتن، گرفته شده و «افطار» و «عید فطر» نیز از همین ریشه است؛ زیرا روزه‌دار دهانش را در وقت مغرب و روز عید فطر بر خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها باز می‌کند. (العین و لسان العرب، ذیل واژه «فطر)
1. عید فطر، جشن تولد فطرت : فطرتی که از غبارها و زنگارها پاک شده و اکنون در زیباترین شکل خود خودنمایی می کند. فطرت توحیدی ما را، یادمان می آورد
2. عید پاداش: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) :چون روز اول ماه شوال شود، منادی ندا می‌دهد‌‌: ای مؤمنان! صبحگاهان به سوی جایزه‌هایتان بشتابید. (کافی، ج۷، ص۶۵۰)
3. عید مغفرت و آمرزش: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) :فرشتگان در روز عید، سر کوچه‌ها و گذرها می‌ایستند و می‌گویند: «بشتابید به سوی پروردگار کریم که عطای بسیار می‌دهد و گناهان بزرگ را می‌آمرزد. (مستدرک ، ج۶، ص۱۵۴)
یکی از یاران امام علی ( علیه السلام ) در عید فطری سفره ساده غذای امام را دید و گفت: یا امیرالمؤمنین! شما روز عید که مردم بهترین غذا میخورند چنین غذای کم ارزشی می خورید؟ فرمود: امروز، روز عید است، اما برای کسانی که مورد مغفرت الهی قرار گرفته باشند؛ و فرمودند: این، عیدِ کسی است که خداوند، روزه او را پذیرفته و عبادتش را قبول کرده است و هر روزی که در آن، خدا معصیت نشود، آن روز عید است. (نهج البلاغه، حکمت ۴۲۸)
4. شبیه روز قیامت : امیرمؤمنان ( علیه السلام ) در روز عید فطر در خطبه ای فرمودند:
ای مردم! امروزِ شما، روزی است که در آن به نیکوکاران پاداش داده می شود و بدکاران در آن زیان می کنند. امروز، شبیه ترین روزها به قیامت شماست. با بیرون آمدن از خانه هایتان به مصلا، از بیرون آمدن از گورها و رفتن به پیشگاه خداوند یاد کنید، و از توقف و ایستادن در محل نماز، وقوف خود در برابر خدا را به یاد آورید، و از بازگشت به خانه هایتان، بازگشت خود را به جهنم و بهشت فرا یاد آرید. (روضة الواعظین، ص 564)
5. عید منتظران: امام باقر ( علیه السلام ) فرمود: هیچ عید فطر و قربان نیست که با آمدن آن غم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم ) تجدید می شود زیرا آنان حق خود را در دست دیگران می بینند و از اینکه افراد غیر شایسته بر جایگاه رهبری امت قرار دارد و امام راستین هنوز ظهور نکرده است که حکومت عادلانه و سایه پر از عدل و داد خود را بر مردم بگستراند، غمگین و ناراحتند.( تهذیب الاحکام، ج 3، ص 289) به همین جهت یکی از اعمال عید فطر، دعای ندبه است
خداوند با قبولی عبادات ما، این عید را برما مبارک گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

عید سعید فطر، قیام خونین 15 خرداد (1342ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه ج 18 ص101

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام زمان علیه السلام روایت شده که فرمودند :‌و أمّا الحوادثُ الواقعةُ فَارجِعُوا فیها إلى رُواةِ حَدیثِنا فإنّهُم حُجَّتی علیکم و أنا حُجّةُ اللهِ عَلیهم.

‌در حوادثی که پیش می‌آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می‌کنند، بدرستیکه آنها حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنها هستم. وسائل الشیعه ج 18 ص101

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد ولایت فقیه:
1. ولایت فقیه یعنی حکومت و اداره‌‌ى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط.
2. فقیه در سه مورد دارای ولایت و صاحب اختیارمی باشد:1. قضاوت 2. فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از منابع فقهی مثل: آیات و احادیث 3 . اجرا دستورات الهی و اداره امور جامعه
3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی ولو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس ، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید. ( اجوبه الاستفتائات س56و62و63و65و59، فاضل ج1 ص225س913و910 و 911 و912-مکارم استفتائات ج3ص19 صحیفه امام ج‏10ص58). بهجت استفتاآت ج1 س57،اجوبه الاستفتاآت س52،عروة الوثقی الاجتهاد والتقلید م57،تبریزی استفتاآت ج2س48 منهاج مساله 26تقلید)

در پایان نکته ای را لازم است در رابطه با فطریه عرض کنیم:
افرادی که در نماز عید فطر شرکت می کنند لازم است قبل از نماز عید فطر، فطریه خود را پرداخت نمایند و کسانی که در نماز عید فطر شرکت نمی کنند باید تا قبل از اذان ظهر روز عید، فطریه خود را پرداخت نمایند تا به وظیفه شرعی به نحو صحیح عمل کرده باشند. (آیات عظام خوئی، بهجت، زنجانی: واجب نیست؛ رساله مراجع مساله 2030 ،2031 ،2029 ، 2032 العروه الوثقی، زکات الفطره، وقت وجوبها)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

رحلت حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به رهبری
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام
امام خمینی سرچشمه همه فضایل بود که به برخی اشاره میشود:
1. اخلاص: حاج احمد آقا تعریف می‌کردند روزی که امام را برای ایراد سخنرانی در حسینیه جماران همراهی می‌کردم، قبل از آنکه امام بروند روی جایگاه همچنان که صدای فریاد مردم می‌آمد که: «درود بر خمینــی» امام دست مرا گرفتند و دم گوش من فرمودند: این جمعیت را می‌بینی که همه یک صدا و بلند «درود بر خمینی درود بر خمینی» می‌کنند به خدا قسم اگر همه شان جمع شوند و بگویند: «مرگ بر خمینی»، ذره‌ای از هدفی که دارم و راهی که پیش گرفتم عقب نشینی نخواهم کرد.
2. ساده زیستی: امام خمینی (ره) از اول عمرشان، چه زمانی که در قم بودند، چه موقعی که به نجف تبعید شدند و چه بعد از انقلاب، خانه و ملک شخصی نداشتند و تا آخر عمر به صورت اجاره نشین و مستأجر، زندگی پربرکت خود را ادامه دادند.( برداشتهایی از سیره امام خمینی (س)؛ ص46)
از پاریس پیغام رسید که امام خواسته اند که محل اسکان ایشان شمال شهر نباشد، در اماکن خصوصی نباشد و در جای پر زرق و برق هم نباشد(برداشتهایی از سیره امام خمینی (س)؛ ص50)
3. شجاعت: امام در جلسات خصوصی شان گفته بودند: من اصلاً به چیزی مثل پدیده ترس خو نگرفته ام و نمی دانم ترس چیست و پزشکان ایشان طی 8 سال گویند از لحاظ پزشکی نیز هیچ وقت چیزی بنام ترس در بدن ایشان نبود چون هیچ وقت ترشح ادرنالین؛تغییر ضربان قلب، لرزش نداشتند(برداشتهایی از سیره امام خمینی، ج 2، ص 279)
4. مهربان بودن با اهل خانه: « خانم امام می گوید: «امام هیچ وقت به ما دستور نداده اند.. امام خودشان چایی شان را درست می کردند، و خودشان قوری و استکان خود را میشستند.
نوه امام، می گوید: «هر کس از خانواده امام که به دیدارشان می رفت، احساس می کرد که آقا خیلی دوستش دارد، همه ما این احساس را داشتیم که امام بیش تر از همه به ما علاقه دارد، من هنوز یادم نمی آید که به اتاق امام وارد شده باشم و ایشان لبخند نزده باشند .»
خداوند ما را قدردان امام و شهدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

رحلت حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به رهبری
جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول، النص، ص 172)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در وصیتی به کمیل بن زیاد فرمودند: اَلبَرَکَةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّکاةَ وَ واسَى المُؤمِنینَ وَ وَصَلَ الاقرَبینَ.

برکت در مال کسى است که زکات بپردازد، به مؤمنان مدد و یارى رساند و به خویشاوندان کمک نماید. (تحف العقول، النص، ص 172)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره زمان پرداخت کفاره و فدیه:
1. مرد و زن کهنسالی که روزه گرفتن برایشان مشقت و سختی غیر قابل تحمل دارد و همچنین خانم باردار و شیردهی که روزه گرفتن برای فرزندش ضرر داشته باید برای هر روز که روزه نگرفته اند باید فدیه پرداخت کنند و برای پرداخت فدیه لازم نیست تا رمضان آینده صبر کنند بلکه می توانند در ماه مبارک رمضان فدیه و به تعبیری کفاره غیرعمدشان را پرداخت کنند.
2. مریض یا مسافر یا خانمی که عذر شرعی داشته چنانچه تا رمضان سال آینده قضای روزه را بگیرند کفاره ای بر آنها واجب نمی شود و چنانچه قضای روزه را نگیرند با رسیدن ماه رمضان سال جدید باید برای هر روزی که روزه نگرفته اند باید فدیه بدهند و منظور از فدیه یا کفاره غیر عمد همان چیزی است که بارها گفته شده یعنی برای هر روز که روزه گرفته نشده، یک مد طعام یعنی به نظر اکثر مراجع 750 گرم(مخالف ایت الله شبیری:مد طعام 900 گرم است) نان یا برنج یا ماکارونی و مانند اینها به فقیر شرعی پرداخت شود. توضیح المسائل مراجع، ج1، م1706؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، 2081؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1، م1173؛ عروة الوثقی، فصل فی احکام القضاء، مسئلۀ۱4؛
خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
زکات دادن آثار فردی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1. وسیله تقرب به خداوند : امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند زکات را همراه با نماز وسیله تقرّب مسلمانان به خود قرار داده است.( جامع الاحادیث، ج 9، ص33)
2. وسیله باز شدن گره ها: قرآن کریم می فرماید: «هر کسی بخشش نماید و پرهیزکار باشد و حقیقت را تصدیق نماید، ما کارهای مشکل او را آسان می کنیم. (آِیه 5 لیل)
3. نشانه کمال اسلام و ایمان : با ادای زکات اسلام کامل می شود و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «علامت و نشانه مؤمنان در سه چیز است: نماز، روزه و زکات. (جامع الاحادیث، ج 9، ص35)
4. سبب گشایش برای مردگان است. شخصی به امام صادق علیه السلام گفت: برادرم از دنیا رفته است و زکات زیادی به عهده اش بود، من آنها را پرداخت کردم، امام فرمود: «با این عمل مشکل او بر طرف می شود(جامع الاحادیث، ج 9، ص 223)
5. سبب استجابت دعا و قبولی نماز: در روایات آمده که دادن زکات موجب استجابت دعا (جامع الاحادیث، ج 9، ص 53) و قبولی نماز می باشد.( جامع الاحادیث، ج 9، ص 53)
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص32)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ.

زمانی که خداوند متعال خیر بنده ای را بخواهد او را نسبت به (مسائل) دین و معارف الهی، فقیه و دانشمند می کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص32)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل شرعی:
1. هر کس باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاج او واقع می شود یاد بگیرد یا طریقه احتیاط کردن در مسائل را بداند؛ فرقی ندارد مسائل عبادی باشد مثل نماز یا روزه یا مسائل غیر عبادی باشد مثل مسائل معاملات و ازدواج و مانند اینها. بنابر این یادگیری مسائل شرعی وام بانکی یا سود بانکی برای کسانی که مورد احتیاجشان هست طبق نظر مرجع تقلیدشان لازم است. (سیستانی: مسائلی را که احتمال می دهد به واسطه یاد نگرفتن در معصیت واقع می شود، یاد بگیرد.) (رساله مراجع م 11)
2. اگر برای انسان مساله شرعی رخ بدهد و بخواهد به پاسخ مساله شرعیش دست یابد، شرعا می تواند از چهار راه به پاسخ برسد:
1. اگر دسترسی به مرجع تقلید دارد از مرجع تقلید پاسخ را بشنود.
2. پاسخ را دو نفر عادل بیان کنند. (معنای عادل اختلافی است اکثر می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است.)
3. پاسخ را از کسی که به گفته اش اطمینان دارد، بشنود.
4. پاسخ مساله را در رساله مرجع تقلید یا استفتاء کتبی که انسان به درستی آن رساله یا استفتاء اطمینان دارد، ببیند. و چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر چهار راه گفته شده، بدست آورد شرعا اعتباری ندارد. (رساله مراجع م 5)
خداوند توفیق یادگیری احکام شرعی و عمل به دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code