سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام
برای اثبات زنده بودن امام زمان(عجل الله تعالی فرجه و الشریف ) دلایل مختلفی وجود دارد که برخی را عرض می کنیم:
1- طبق حدیث پیامبر که درصحیحترین کتب اهل سنت و شیعه نقل شده است، جانشینان پیامبر دوازده نفرند (اثنا عشر خلیفه) که تازمانی که اسلام باقی است وتاقیامت،وجود دارند(صحیح بخاری، ج 9، ص 729; صحیح مسلم، ج 3، ص 220، ح 1821، مسند احمد 5: 90 )؛بنابراین باید اکنون نیز امامی باشد وهمچنین طبق حدیث مشهور(من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه) باید هرز مانی امامی باشد که بدون شناخت او،مرگ مردم به مرگ جاهلی است.( کافی، ج 1، ص 377، ح 3; صحیح مسلم، ج 3، ص 239، ح 1851)
2- طبق حدیث ثقلین(انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی)(مستدرک حاکم، ج 3، ص 109)، که در صدها کتب شیعه و سنی با سند صحیح نقل شده است قرآن و اهل بیت تا قیامت باهمند و هیچ وقت ازهم جدانمیشوند والان که قرآن وجود دارد پس باید یکی از اهل بیت نیز وجود داشته باشد،بنابراین باید امام زمان(عج) زنده باشند.
3- دهها عالم معتبر اهل سنت نیز به زنده بودن امام عصر اشاره کرده اند و دهها نفر درکودکی امام را دیده اند و صدها نفرنیز طی تاریخ امام را دیده اند.
خداوند معرفت به امام زمان را به ما عطا بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند:
جَاهِد هَوَاکَ کَمَا تُجَاهِدُ عَدُوَّک.
با هوای نفسانی خود مبارزه کن همانگونه که با دشمنت مبارزه می کنی. (وسائل الشیعه، ج 15 ص: 280)
در شرع مقدس اسلام هنر و حرفه دارای دو قسم است:
الف: هنر و حرفه حلال؛ مانند کسی که فیلمی یا کتابی یا داستانی در راستای تقویت دینی یا امید و نشاط صحیح در جامعه تدوین کند یا فردی دستگاهی برای تقویت نظام اسلامی اختراع کند مانند دانشمندان هستهای یا دیگر افراد نخبه که برای پیشرفت جامعه اسلامی قدم برداشته اند.
ب: هنر و حرفه حرام مانند یادگیری موسیقی حرام و یادگیری رقص، آموزش دادن آنها و تالیف کتاب یا نرم افزاری که سبب سست شدن عقیده افراد به دین یا ایجاد ناامیدی در جامعه را به همراه داشته باشد و همچنین بازیگری زن و مردی که پوشش مناسب شرعی را رعایت نکند مثل اینکه با چهرهای آرایش شده و زینت کرده در برابر نامحرم اقدام به بازیگری کند. خداوند توفیق عمل به وظایف شرعی به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام
برای اثبات زنده بودن امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دلایل مختلفی وجود دارد که برخی را عرض می کنیم:
1- لطف و حکمت خداوند ایجاب میکند که هیچ وقت زمین خالی از حجت نباشد و فردی(نبی یا وصی) باشد تا مردم راهدایت کند و هدف خلقت هدایت است و درهمه دورانهای تاریخ یک نبی یا وصی نبی بوده و الان نیز باید فردی باشد تا مردم راهدایت کند،و گرنه خلاف حکمت و عدالت است؛ از طرفی فیض الهی از طریق انسان کامل (امام ) به مردم می رسد و این فیض باید همیشگی باشد.
2-امام جواد (ع) به شیعیان توصیه کردهاند که به وسیله آیه «انا انزلناه »با مخالفان امامت استدلال کنید(اصول کافی، ج 1، ص 245) با این توضیح که «تنزل الملائکة و الروح» تنزل فعل مضارع است؛یعنی ادامه دارد و استمرار دارد و نزول ملائکه فقط در سال خاصی نبوده، بلکه هرسال شب قدر این نزول رخ می دهد؛ پس نیاز به قلب حجت خدا(امام) دارد والبته در این نزول مقدرات نازل میشود.
خداوند معرفت به امام زمان را به ما عطا بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام در فضیلت روزه گرفتن در ماه شعبان می فرمایند:
... مَنْ صَامَ یَوْمَیْنِ(مِنْ شَعْبَانَ) نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهِ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ فِی دَارِ الدُّنْیَا وَ دَامَ نَظَرُهُ إِلَیْهِ فِی الْجَنَّة..ِ. .
هر کس دو روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خداوند متعال در دنیا، هر شب و روز، و در بهشت پیوسته، به او نظر لطف کند. (وسائل الشیعه؛ ج10 ص: 489)
چند نکته کوتاه درباره روزه:
1. ماه شعبان یکی از فرصتهای معنوی برای روزه گرفتن است که برای روزه گرفتن در این ماه بسیار سفارش شده است اما توجه شود کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و چنانچه نیت روز قضا کند إن شاء الله از برکات روزه در ماه شعبان هم بهره مند خواهد شد.
2. کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته روزه قضا دارد به نظر اکثر مراجع چنانچه توانایی روزه گرفتن دارد باید تا قبل از ماه رمضان سال جدید روزه قضای خودش را بگیرد. (جهت اطلاع: امام، رهبری، گلپایگانی، وحید: احتیاط واجب. فاضل، مکارم: فتوی. مخالف: خویی، سیستانی: احتیاط مستحب.) (جزوه روزه ص158 و رساله آموزشی رهبری، احکام روزه قضا م 6) و چنانچه فرد توانایی روزه گرفتن داشته و بدون عذر روزه قضا را نگیرد علاوه بر لزوم قضای روزه در سالهای بعد، باید یک بار به تعداد روزه های قضای همان سال کفاره تاخیر بدهد یعنی به ازاء هر روز 750 گرم نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد.(جهت اطلاع: نسبت به لزوم کفاره تاخیر در جایی که با عذر روزه قضا را نگرفته، اختلافی است.
3. کسی که از ماه مبارک سال گذشته روزه قضا دارد بنابراحتیاط واجب قضای روزه ها را تا قبل از رسیدن ماه مبارک بجا آورد البته اگر با روزه گرفتن در این ایام به صورت عقلایی برایش ترس ابتلا به بیماری ایجاد شود نباید بگیرد و تشخیص به عهده مکلف است؛ چنانچه تا ماه رمضان جدید قضای روزه های پارسال را بدون عذر نگرفت برای هر روز 750 گرم طعام (گندم یا برنج و مانند آن را) به عنوان کفاره به فقیر بدهد. امام خامنه ای
خداوند متعال به همه ما توفیق انجام وظایف دینی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می فرمایند:
أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم
پس برای ما بسیار دعا کنید. زیرا که فرج و گشایش امور شما در آن است (بحار،ج53 ، ص180 )
فواید دعا برای امام عصر عبارتند از:
1- همانطور که درحدیث خوانده شده گذشت: دعا در زمان غیبت حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) باعث دفع بلا از شخص می شود و باعث حل مشکلات خود فرد میشود.
2- دعای به آن حضرت دلیل بر اظهار، محبت و دوستی به آن حضرت است و ایشان ذرّیه پیامبر است و محبت ذرّیه به آن حضرت امر خدا و مزد رسالت پیامبر است (قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى 23شوری)
3- ثواب دعا عاید همه مومنین و مومنات می شود چون خیر ظهور آن حضرت به همه می رسد. باعث سرور آن حضرت می شود. امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند: هیچ عبادتی نزد خداوند بهتر نیست از مسرور ساختن مومن.( کافی، ج 2، ص 188)
4- بر طبق روایات ، وقت ظهور امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف » از امور بدائیه است . به این معنا که امکان پس افتادن یا پیشتر به وقوع پیوستن آن قطعاً وجود دارد . بنابراین شاید جلو افتادن وقت ظهور ، به اهتمام ما در دعا برای ایشان وابسته باشد . امام صادق « علیه السلام» فرمودند : وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل به طول انجامید ، به درگاه خدا چهل روز ضجه و ناله زدند ، پس خداوند به موسی و هارون وحی فرستاد که بنی اسرائیل را خلاص کنند و از صد و هفتاد سال ] باقی ماندهی این عذاب [ صرف نظر کرد .حضرت سپس فرمودند : شما نیز همین طورید ، اگر چنین کنید خدا فرج ما را میرساند و گرنه ] تاخیر [ این امر تا آخرین حد خود خواهد رسید(بحار ، ج 52 ، ص 131)
5- بزرگترین اجر دعای ما علاوه بر همه ی برکات و آثار مادی و معنویش ، این است که مشمول دعای نیمه شب حضرت خواهیم بود و از رزق مادی و معنوی گرفته ، تا طول عمر و سعادت لقای آن حضرت ، تا مصون ماندن از آفات آخر الزمان ، همه را از ابر برکت آن حضرت ، بر سرمان خواهند بارید .
خداوند ما را مشمول دعاهای حضرت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت صادق علیه السلام می فرمایند:
اَلغیبةُ حرامٌ علی کُلِّ مسلمٍ وَ إنّها لَتَأکُلُ الحَسَناتِ کَما تأکُلُ النّارُ الحَطَبَ.
غیبت کردن بر هر مسلمانی حرام است. غیبت کردن، حسنات ( خوبی ها و نیکی ها ) را از بین می برد همانطور که آتش هیزم را از بین می برد. (کشف الریبه، بعض الاخبار الوارده فی حرمه الغیبه، ص9)
دو نکته درباره وظیفه شنونده غیبت:
1. به نظر اکثر مراجع استماع و شنیدن غیبت حرام است. (مخالف: آیت الله سیستانی)
2. اگر انسان غیبتی را بشنود در برابر آن دو وظیفه دارد:
اول: اینکه غیبت را رد کند یعنی آن نسبت و عیبی را که غیبت کننده به غیبت شونده می دهد، نفی کند مثلاً وقتی گفته میشود: " فلانی مال ناحق خورده "، بگوییم: " از کجا معلوم، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." اگر هم به گونهای است که نمیشود آن را توجیه کرد، مثلاً بگوید: "بشر جایز الخطاست یا ممکن است تا کنون توبه و استغفار کرده باشد. (آیت الله سیستانی: احتیاط مستحب است که رد غیبت کند.) نکته اساسی این کار در این است که چون زندگی، بر پایه روابط اجتماعی است، بدبینی و بدگمانیهای افراد باعث تیره و تار شدن فضای جامعه میشود. از این رو باید رد غیبت کرد و اصل را بر صحت عمل افراد گذاشت.
دوم: اینکه واجب است از غیبت نهی کند. اما اگر انسان میداند که این غیبت، برای غیبت کننده حلال است، نهی واجب نیست؛ چرا که او منکری انجام نمیدهد. همچنین اگر شنونده شک کند که عمل غیبت کننده حلال است یا نه، مثلاً کسی نزد شما از فردی غیبت میکند و شما احتمال میدهید که بر اساس مجوز شرعی غیبت می کند، اینجا نهی واجب نیست؛ امّا ردّ غیبت، واجب و گوش کردن آن نیز حرام است. (رساله آموزشی ج2 درس 19 ؛ سیستانی ، منهاج الصالحین ج1 م 30 ؛ استفتائات سایت مکارم، غیبت ؛ وحید، تبریزی، منهاج الصالحین، ج1 مساله 29 ؛ بهجت، جامع الاحکام ج2 ص: 470 ؛ تبریزی، استفتائات جدید، سوال1003)
خداوند متعال ما را از وسوسه های شیطان حفظ کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رابطه ما با امام زمان علیهالسلام باید در همه ابعاد باشد:
1- از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن میفرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا(ص) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657)
2- از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیتعلیهمالسلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا(ع) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.)
3- از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم.
4- از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن¬گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مىبینند و به آن علم پیدا مىکنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهمالسلام هستند.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(ع) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:
لَا یَأْتِی عَلَى الْمَیِّتِ سَاعَةٌ أَشَدُّ مِنْ أَوَّلِ لَیْلَةٍ فَارْحَمُوا مَوْتَاکُمْ بِالصَّدَقَةِ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَلْیُصَلِّ أَحَدُکُمْ رَکْعَتَیْن... .
هیچ لحظهاى سختتر از شب اوّل دفن براى میّت نیست، پس با صدقه دادن نسبت به مردگانتان مهربانى کنید؛ و اگر نتوانستید، دو رکعت نماز بخوانید.(یعنی نماز شب اول قبر) (فلاح السائل و نجاح المسائل، ص: 86)
چند نکته کوتاه برای نماز شب اول قبر:
1. یکی از نمازهایی که مستحب است و نسبت به آن در دین مقدس اسلام سفارش شده نماز شب اول دفن میت است. که طبق برخی از روایات هم برای میت ثواب فروانی دارد و هم برای کسی که این نماز را می خواند.
2. کیفیت نماز شب اول دفن میت به این صورت است که دو رکعت است که در رکعت اول بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی خوانده می شود و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر خوانده می شود. و بعد از سلام نماز می گوید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوَابَها إِلَى قَبْرِ فُلَان» که به جای کلمه فلان اسم میت را می گوید.
3. نماز شب اول دفن را در هر موقع از شب می توان خواند ولی بهتر است در اول شب بعد از نماز عشا خوانده شود. (عروه الوثقی، کتاب الصلاه، فصل فی صلاه لیلۀ الدفن)
4. از آنجایی که این نماز مستحبی است نمی توان آن را به جماعت خواند. (عروه الوثقی، فصل فی أحکام الصلوات المندوبة)
5. خواندن یک نماز وحشت برای چند میت به امید ثواب مانعی ندارد و دانست اسامی ایشان واجب نیست.
خدواند متعال همه اموات را مورد رحمت دریای بی کران خود قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در مساله مهدویت، گاهی کج سلیقگی ها و بدفهمی هایی هست که باید برطرف شود:
1-بدانیم که وظیفه ما ملاقات با امام نیست؛ بلکه کسب رضایت امام است.
2- بدانیم وظیفه ما در دوارن غیبت، ارتباط با نزدیکترین افراد به آن حضرت است و آن حضرت فرمودند: نزدیکترین افراد به ما، فقهای عادلِ بیهوس هستند که باید در حوادث، به آنها مراجعه کنیم و مخالفت با آنان، به منزله مخالفت با امام معصوم است. «الّرادُ عَلَیهِم کَالّرادُ عَلَینا»
3- بدانیم که مهم معرفتِ امام است، گاهی در مباحث مهدویت موضوعی را دنبال میکنیم که هیچ ثمرهای ندارد، مانند ازدواج امام، مکان زندگی امام و… در حالی که ترجمه و تفسیر آیات مهدویت را نمیدانیم و با معارف ادعیه و زیارات آشنا نیستیم.
4- بدانیم جریان غلط، ارائه چهره خشن از امام عصرعلیهالسلام است، ما باید جلوههای محبت امام را برای همه تبیین کنیم، چون ایشان «رحمه للعالمین»، «الرحمه الواسعه» و «امان لاهل الارض» است.
5-بدانیم به جای تعیین وقت برای ظهور و مطابقت دادن علائم با حوادثی که اتفاق میافتد، شرایط را فراهم کنیم. وظیفه ما زمینهسازی برای ظهور است.
6-بدانیم انتظارِ ظهور به معنای سکوت و سکون نیست؛ بلکه حرکت مجاهدگونه است ،همانطور که پیامبر(ص) فرموده است: انتظار فرج افضل اعمال است، نه افضل احوال! پس انتظار، عمل است، نه حالت!
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(ع) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ... لَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا.
اى کسانى که ایمان آورده اید، یکدیگر را نکشید و خود را نیز در معرض قتل قرار ندهید، از آن روى خدا شما را از قتل باز مى دارد که به شما مهربان است. (سوره نساء آیه 29)
چند نکته کوتاه درباره حفظ جان:
1. یکی از واجبات مهم دینی حفظ جان خود و دیگران(کسانی که جانشان محترم است و حفظش لازم است) است. به همین جهت است که خودکشی و کاری که باعث مرگ انسان شود، حرام است؛ یا بیمار هر اقدامی که به حفظ جانش کمک کند، واجب است و همچنین بر مسلمان واجب است چنانچه جان مسلمان دیگری در معرض مرگ باشد و توانایی نجات او را داشته باشد، او را نجات بدهد. (رساله مراجع، اقتباس از م 2635 ؛ تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم دوم، اقتباس از م 10 ؛ اجوبه الاستفتائات، اقتباس از سوال 1281 ؛ رساله آموزشی، ج2 درس 78 ، تشریح میت ؛ سیستانی، استفتائات، س 459 و سایت، سوالات پزشکی ؛ مکارم، سایت، رساله احکام پزشکی، سوال 628 و 630 و 631 و 632)
2. در زمان کنونی درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا بر کادر درمانی و پزشکان واجب کفایی است و خدمت رسانی به بیماران از بهترین اعمال صالح است. (سایت لیدر، استفتائات جدید مربوط به کرونا ویروس، س 4)
3. کسی که دارای بیماری واگیرداری هست چنانچه بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او در محل اجتماعات یا ارتباطش با دیگران حرام است. (مقام معظم رهبری، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ سایت شبیری زنجانی، پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا، تاریخ 12/12/ 1398)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دینش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در آیه 23 شوری می فرماید:
( قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی):
ای پیامبر بگو: در ازای رسالت پاداشی از شما نمی خواهم مگر دوستی درباره خویشاوندان)؛ که طبق روایات و نظر اکثر علمای اسلام، منظور از (قربی) همان اهل بیت هستند.
طبق کتب لغت ؛ منظور از مودت همان دوستی شدید به طرف مقابل است که با عمل و تبعیت ابراز میشود؛ بنابراین اطاعت کامل از اهل بیت برابر با اجر رسالت است که اگر صورت نگیرد،گویی رسالت پیامبر سودی برای مردم نداشته است.
اما ممکن است سوال شود که ظاهر آِیه ذکر شده با آیاتی از قرآن که می فرماید پیامبران از مردم اجری برای خود نمی خواستند و اجر آنها با خداست؛ در تعارض ظاهری است. راه حل این تناقض در آیه 47 سبأ (قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهیدٌ بگو: هر مزدی که از شما خواسته ام ( و جا داشت که بخواهم ) از آن شما باد ، و آن مزدی که از شما خواسته ام ( که دوستی خاندانم باشد ) به سود خود شماست ، پاداش من جز بر عهده خدا نیست ، و او بر همه چیز آگاه و گواه است. ) از زبان پیامبر نقل شده است که می فرماید: این اجر سودی به خود پیامبر ندارد،بلکه منفعتش به خود مردم می رسد. این یعنی که تمام رسالت را می توان در مودت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام خلاصه کرد.
خداوند توفیق اطاعت از معصومین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند:
مَنْ مَاتَ غَرِیباً مَاتَ شَهِیداً.
کسی که در غربت و تنهایی از دنیا برود، مانند کسی است که در راه خدا به شهادت رسیده باشد. (إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، ج1، ص: 190)
در وضعیت کنونی افرادی که با مریضی مسری مثل کرونا از دنیا می روند و غریبانه دفن می شوند سوالی به وجود می آید که به کسی اجازه تشییع و تدفین می دهند و نه اجازه گرفتن مجلس ختم، آیا این کار صحیح است؟
در جواب عرض می شود که به چند نکته باید توجه کرد:
1. اصل تشییع جنازه در اسلام مستحب است؛ یعنی اولیاء و صاحب اختیاران میت، فوت میت را به مؤمنین اطلاع دهند تا مؤمنین نزد جنازه حاضر شوند و بر جنازه نماز بخوانند و برای او استغفار کنند. (عروه الوثقی، فصل فی احکام الاموات، فصل فی التشییع)
2. اموری مثل غسل دادن، کفن کردن، نماز خواندن بر میت و دفن کردن میت، واجب کفایی است و اگر افرادی باشند که این کار را انجام بدهند از عهده دیگر افراد ساقط است و به عهده کسی دیگر واجب نیست. (عروه الوثقی، فصل فی احکام الاموات، فصل فی أن وجوب تجهیز المیت کفائی)
3. در اسلام چیزی به عنوان مجلس ختم و هفتم و چهلم و سالگرد برای میت وجود ندارد؛ چیزی که مستحب است این است که انسان به صاحب مصیبت تسلیت بگوید که این امر عرفی است و مصادیق مختلفی دارد و حتی در وقت ضرورت نیز می تواند مجازی باشد. (عروه الوثقی، فصل فی المستحبّات قبل الدفن و حینه و بعده، الثامن و العشرون)
خداوند متعال همه اموات را مورد رحمت بی انتهای خد قرار بدهد، به بکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم-
امام (علیه السلام) از شیعیان می خواهد که : «اِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیناً وَلا تَکُونُو شَیناً، جَرّوا اِلَینا کُلَّ مَوَدَّةٍ، وَ ادفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبِیحٍ: از خدا پروا نمایید و زینت (و مایه سرافرازى ما) باشید نه مایه ملامت (و سرافکندگى) همه دوستىها را به سوى ما جذب کنید و هر زشتى را از ما دور نمایید(تحف العقول، ص 520 )
از مهمترین انتظارات امامان از شیعیان این است که از نظر رفتارى و اخلاقى به گونهاى رفتار کنند که در بین جامعه بشرى عموماً و در بین مسلمانان خصوصاً الگو و نمونه باشند تا آنجا که مردم بگویند اینها شیعیان على(ع) و امامان معصوم هستند.
برخی از انتظارات ائمه(ع) از شیعیانشان عبارتند از:
1- اندیشه و تفکر: اساس تمام پیشرفتهاى مادّى و معنوى بشر در طول تاریخ، اندیشه و تفکر از یک طرف، و سعى و تلاش و عمل از طرف دیگر بوده است.
قرآن براى اندیشه و تفکر، ارزش والا و حیاتى قائل است و زیباترین و رساترین سخنان را درباره ارزش دانش و تعقل، و دقّت و تفقه بیان نموده است در قرآن بیش از هزار بار کلمه «علم» و مشتقات آن که نشانه بارورى اندیشه است تکرار شده و افزون بر 17 آیه به طور صریح انسان را دعوت به تفکر نموده، بیش از 10 آیه با کلمه «اُنظُرُوا؛ دقت کنید» شروع شده است. بیش از پنجاه مورد کلمه عقل و مشتقات آن به کار رفته است و در چهار آیه نیز قاطعانه به تدبّر در قرآن امر شده است.
در این زمینه امام عسکری فرمودند: بر شما باد به اندیشیدن! پس به حقیقت، تفکر موجب حیات و زندگى دل آگاه و کلیدهاى دربهاى حکمت است(بحار، ج 8، ص 115)
2- حسابرسى اعمال و پاسخگویى وجدان : رسیدگى به اعمال و داشتن محاسبه در هر شبانه روز، و پاسخگویى وجدان اخلاقى است.لازم است انسان در ابتداى هر روز نسبت به اعمال نیک و دورى از گناه با خود «مشارطه» و قرار دادى داشته باشد، و در طول روز مواظبت و «مراقبه» داشته باشد. و در پایان روز «محاسبه» و حسابرسى، و پاسخگویى به وجدان درونى خویش. آنهایى هم که مسئولیت هاى اجتماعى دارند، در مقابل مردم و جامعه مسئولند که باید پاسخگو باشند، علاوه بر این در مقابل خداوند و وجدان خویش نیز باید پاسخگو باشند.
3- استوارى بر دین و ولایت در دوران غیبت : انتظار آن حضرت این است که مردم و شیعیان دوران غیبت را تحمّل کنند و از خود بردبارى و استقامت بخرج دهند، و بر دین الهى و امامت و ولایت ثابت و استوار بمانند، و براى ظهور مهدى موعود (عجل اللّه تعالى فرجه الشریف) دعا نمایند، و فرمود: به خدا سوگند (حضرت مهدى) غیبت طولانى خواهد داشت که نجات پیدا نکند در آن دوران مگر کسانى که خداوند عزیز و جلیل بر قائل بودن (و اعتقاد) به امامت او استوارش نگهدارد، و توفیق دهد که براى فرج آن حضرت دعا نماید(کمال الدین، ج 2، ص 384)
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تبریک میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان. در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که میفرمایند:
بَادِرُوا أَحْدَاثَکُمْ بِالْحَدِیثِ قَبْلَ أَنْ تَسْبِقَکُمْ إِلَیْهِمُ الْمُرْجِئَةُ.
به آموختن حدیث (مطالب صحیح که از طریق وحی و امامان معصوم به ما رسیده است) به نوجوانانتان پیش از آن که منحرفین آنان را گمراه سازند، اقدام نمائید. (تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج8، ص111، ح30)
به مناسبت روز جوان چند نکته درباره احکام مورد نیاز جوانان:
1. جوانان در هر رشته ای از علوم حلال و مفید که تحصیل می کنند اگر هدفشان از تحصیل خدمت به جامعه و عظمت اسلام و بی نیازی از بیگانگان باشد اجر و ثواب فراوانی دارد.
2. حضور انسان در محل کار و تحصیل و دانشگاه در جایی که نامحرم وجود دارد و ضوابط شرعی رعایت نمی شود چنانچه حضورش همراه با ترس افتادن گناه بشود، جایز نمی باشد. (اجوبه الاستفتائات، س 1328)
3. اگر جوانی به سبب ازدواج نکردن به گناه آلوده میشود واجب است که ازدواج کند چنانچه شرایط ازدواج مهیا نباشد تا زمان مهیا شدن شرایط با استمداد از خدای متعال صبر کند و یکی از مستحباتی که برای اطرافیان سفارش شده و ثواب فراوانی برای آن نقل شده واسطه شدن در امر ازدواج میباشد. (رساله مراجع م 2443)
خداوند جوانان ما را از تهاجم فرهنگی محفوظ بدارد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:یَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیداً عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِکَ شَهِیداً عَلى هؤُلاءِ :
روزی را که در هر امتی، گواهی از خودشان برایشان برانگیزیم، و تو را هم بر این امت گواه آوریم (آیه 38 نمل)
«شاهد» و «شهید» معنی حضور را می دهد.در زبان عربی به «گواه » از آن جهت «شاهد» می گویند که کسی حق دارد در مورد واقعه ای گواهی بدهد که در آن واقعه حاضر باشد، یعنی انسان در مورد واقعه ای که در آن حضور دارد و احساس می کند و بالعیان آن را می بیند حق دارد شهادت بدهد.این مساله ای است در باب «قضاء» (قضاوت)، می گویند شهادت به علم جایز نیست، شهادت به عین و به حس جایز است، یعنی اگر شما چیزی را یقین دارید و شک ندارید ولی ندیده اید، مثلا یقین دارید همسایه شما دزدی کرده است و احتمال هم نمی دهید که دزدی نکرده، یعنی هیچ احتمال اینکه بتوانید توجیه هم بکنید نمی دهید،و یقین دارید؛ولی باز هم تا به چشمتان ندیدید،حق ندارید بگویید.
در این باره که امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احادیث متعددی آمده است. امام صادق(ع) فرمود: « روز پنجشنبه اعمال مردم به رسول خدا و ائمه(ع) عرضه میشود». (بحار، ج23، ص 345)
در روایت دیگر آمده: در هر عصر و زمانی، امامی از ما اهل بیت، شاهد و ناظر اعمال مردم است. رسول خدا شاهد بر اعمال ما است».(بحار، ج23، ص 347)
در توقیعی از حضرت مهدی(ع) آمده: به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستیهای عملکرد شما آگاه هستیم. چیزی بر ما پوشیده نمیماند».(بحار،ج53، ص 175)
خداوند توفیق ترک گناهان را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام. خداوند متعال در قرآن مجید میفرماید:
وَ أَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ.
مضمون آیه شریفه این است که می فرماید: مردان و زنان بی همسر را همسر دهید اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بینیاز میسازد، خداوند آگاه و دارای رحمت بی منتهاست. (سوره نور؛ آیه 32)
چند نکته درباره ازدواج و اهداف آن:
1. ازدواج کردن مستحب است و چنانچه بترسد با ازدواج نکردن به گناه میافتد ازدواج کردن واجب است و یکی از مهمترین اهداف ازدواج طبق آیات و روایات معصومین علیهم السلام افزایش نسل و گوینده کلمه لا اله الا الله و تربیت فرزند صالح است.و از آثار ازدواج افزایش رزق روزی است و طبق برخی روایات تشکیل خانواده و فرزند دار شدن سبب افزایش رزق و روزی است. (عروه الوثقی، کتاب النکاح)
2. اگر در ازدواج فرزندی به وجود بیاید سقط آن حرام است هر چند در روزهای اول و در حد نطفه باشد. البته چنانچه جنینی حتی از راه حرام بسته شود باز هم سقطش حرام است و چنانچه کسی مرتکب گناه سقط جنین بشود باید توبه کند و تناسب سن جنین باید دیه پرداخت کند.
3. به نظر اکثر مراجع اگر کاری سبب جلوگیری دائمی از بارداری شود حرام است حتی اگر کاری که سبب جلوگیری موقت از بارداری میشود در صورتی که مستلزم نگاه یا لمس حرام بشود باز هم گناه و معصیت است. اجوبه الاستفتاآت،سوال1266؛مسائل جدید ج1ص193و194و195ج4ص237و138؛بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752- 1754؛ تحریرالوسیله، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4، مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379، مسائلجدیدج1.ص193- 194- 195- ج4 ص237 و138، بهجت س 6284
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام
خدواند در قرآن درباره علم غیب می فرماید: «عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ؛
و هیچ احدی بر غیب خدا اطلاع ندارد؛ مگر کسی که خدا از او راضی باشد (آیه 26و27جن)
آیات قرآن درباره علم غیب سه گونه است:
1-برخی آیات علم غیب را مخصوص خدا میدانند(آیه 59 انعام)
2-طبق برخی آیات پیامبر(ص) علم غیب را از خود نفی میکند(آیه 188 اعراف)
3-برخی آیات می گوید که برخی از رسولان و برگزیدگان نیز علم غیب دارند(آیه 27 جن)
راه جمع این است که بگوئیم:
علم غیب ذاتا ومستقلا مخصوص خداست و معصومین از جانب خدا علم دارند؛ازاین جهت هرجا در قرآن آمده که علم غیب مخصوص خداست(آیه 59 انعام) منظور علم غیب ذاتی و استقلالی وبالفعل است وهرجا می گوید برخی دیگر که خدا بخواهد به آنها علم میدهد(آیه 27 جن)،منظور علم غیر مستقل است و ازجانب خدا وبا اذن اوست نه ذاتی که اگر بخواهند خدا به آنها میدهد؛ ازطرفی برخی علوم مثل روز قیامت فقط مختص خداست .
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند:
الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ الْمُبْرَمَ فَدَاوُوا مَرْضَاکُمْ بِالصَّدَقَةِ.
صدقه بلای قطعی را دفع میکند، پس بیمارانتان را با صدقه درمان کنید. (وسائل الشیعة ؛ ج2 ؛ ص433)
چند نکته درباره احکام صدقه:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است مخصوصا در ماه شعبان، صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران است؛ که در روایتی از حضرت صادق علیه السلام درباره بهترین اعمال در ماه شعبان از ایشان سوال شد؟ حضترش فرمودند: صدقه دادن و استغفار. و همچنین صدقه دادن آثاری دارد که یک از آثار آن که در برخی از روایات از جمله روایتی که خوانده شد، درمان مریض است؛ لذا کسی که مریض است و خویشان او، مستحب است، صدقه بدهند. (مفاتیح نوین، اعمال مشترکه ماه شعبان ؛ عروه الوثقی، فصل فی آداب المریض و ما یستحب علیه)
2. در مصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه میتوان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات با حفظ احترام پرداخت کرد، اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود. (اجوبه س 1822 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1607)
3. صدقه ای که از مال خود انسان بوده و کنار گذاشته یا در قلک یا صندوق شخصی جمع آوری نموده تا وقتی به فقیر تحویل نداده در اختیار خودش است و میتواند عوض کرده و به هر مصرفی که میخواهد برساند اما بعد از انداختن پول به صندوقهای مربوط به موسسات خیریه یا کمیته امداد امام خمینی ره، احتیاط آن است که به آنها دست نزند و باید آن را به همان مؤسسه و خیریه تحویل دهد. (به نظر اکثر مراجع معظم تقلید) (تحریر الوسیله، القول فی الصدقه م1و2 ؛ منهاج الصالحین، سیستانی ج 2 م 1605 ؛ آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات ج3 سوال343 ، استفتاء خصوصی، آیه... وحید: احتیاط این است که بر ندارد. رهبری: اگر صندوق در اختیار شما باشد مانع ندارد. آیه ا...مکارم: اشکال ندارد. کاوشی در احکام ص94)
خداوند متعال با توفیق صدقه دادن ما، همه مریض ها را شفای عاجل کرامت فرماید صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند در قرآن میفرماید :« یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا:
روزى می آید که از هر گروه، دستهاى را بر مى انگیزیم(آیه 83 نمل)
خداوند در این آیه به صراحت میگوید که ما گروهی از ستمکاران را بر میانگیزیم ، نه همه آنها را؛ پس به طور قطع این حشر ، نمیتواند حشر روز قیامت باشد ؛ چرا که حشر روز قیامت،طبق آیات قرآن(حَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا-47 کهف) همگانی است و احدی باقی نمیماند ، مگر اینکه در روز قیامت محشور میشود و نتیجه اعمال خود را خواهد دید. بنابراین باید روزی قبل از قیامت باشد که عده ای زنده شوند.
رجعت در اصطلاح عبارت است از : بازگشت گروهی از مومنان محض به دنیا و کافران محض پس از مردن و قبل قیامت در حکومت حضرت مهدی و روشن است که انبیا و ائمه به عنوان اشرف مومنان محض در بین رجعت کنندگان خواهند بود(الایقاظ من الهجعه ، ص80)
بهترین دلیل بر امکان هر چیزی ، وقوع آن است ؛ از قرآن کریم در موارد زیادی رجعت به دست می آید: درخواست بنی اسراییل از موسی(ع) برای دیدن خدا و مُردن آنها وزنده کردن دوباره آنها(آیه 55 بقره) ؛ خروج عده ای از شهر به خاطر ترس از مرگ و فرا گرفتن مرگ آنها را و زنده شدن دوباره آنها به در خواست حزقیل پیامبر(ع)(آیه 243 بقره) ؛ میراندن عزیز پیامبر و دوباره زنده کردن او بعد از صد سال(آیه 259 بقره) ؛ مُرده زنده کردن حضرت عیسی( ع)(آیه 49 آل عمران)و بیدار شدن اصحاب کهف.
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند: چهار چیز است که هر کس داشته باشد ایمانش کامل و گناهانش پاک می گردد، و پروردگارش را در حالی ملاقات می کند که از او خوشنود است که یکی از آن صفات این است: صَدَقَ لِسَانُهُ مَعَ النَّاس.
زبانش با مردم راست باشد؛ یعنی دروغ نگوید. (الخصال؛ ج 1 ص: 8)
چند نکته درباره دروغ:
1. دروغ یکی از محرمات و از گناهان بزرگ است. دروغ یعنی خبر دادن از چیزی که واقعیت ندارد. حتی اگر به صورت شوخی هم خبر دروغ بدهد باز هم حرام است. در حرام بودن دروغ فرقی نیست بین اینکه دروغ را به زبان بگوید یا به قلم بنویسید یا به اشاره بفهماند و همچنین فرقی نیست بین اینکه دروغی را که می گوید در کتابی دیده باشد یا اختراع خودش باشد. و نیز فرقی ندارد به چه کسی بگوید مثل همسر، فرزند، دوست یا مشتری باشد.
2. همانطور که دروغ حرام است گفتار بدون علم و دلیل معتبر نیز حرام است مثلا اگر انسان خبر یا مطلبی بشنود یا در فضای مجازی مشاهده کند و از درستی و نادرستی خبر و مطلب مطلع نباشد و از جهت شرعی هم اعتبار چنین مطلبی ثابت نشده باشد نمی توان این خبر و مطلب را به عنوان یک خبر صحیح برای دیگران نقل یا نشر داد واگر اطمینان به صحت خبر و مطلب ندارید چنانچه مفسده ای مثل تهمت یا آبروریزی مومنی بر آن مترتب نشود، با ذکر منبع خبر یا مطلب می توانید نقل کنید و اگر مفسده ای بر آن مترتب شود هر چند اطمینان به صحت آن داشته باشید باز هم نقلش جایز نیست. (تحریر الوسیله، صلاه الجماعه، شرایط امام جماعت ؛ توضیح المسائل جامع مساله 2224)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.