بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(‏غرر الحکم؛ ص689)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: مَا أَعْظَمَ وِزْرَ مَنْ طَلَبَ رِضَى الْمَخْلُوقِینَ بِسَخَطِ الْخَالِق

چه بزرگ است جرم و گناه کسی که رضایت مخلوقین را به خشم پروردگار بجوید. (‏غرر الحکم؛ ص689)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از مومنین گاهی اوقات سوال می کنند: به مجلس عروسی دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟ فرقی می کند عروسی خواهر یا فامیل نزدیک یا بیگانه دارد؟ در جواب عرض می شود اولا :اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد. و انسان نباید رضایت مخلوق را بر معصیت خالق ترجیح بدهد.
ثانیا :اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد به نظر برخی مراجع مانند مقام معظم رهبری (سیستانی - شبیری) اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هرچند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است و به نظر برخی مراجع (جهت اطلاع :مانند حضرت امام - اقای مکارم ) شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست. نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف برخروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد.(رساله اموزشی رهبر معظم انقلاب، حضور درمجلس معصیت ص345 ، استفتائات ایت الله سیستانی س 198 احکام مجلس عروسی،مکارم:استفتائات 2/س719، استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 148)
خداوند‏ متعال توفیق‏ شناخت ‏گناه ‏و ترک گناه را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1. حشر با اهل بیت در روز قیامت :
امام علی علیه السلام فرمود: «من احبنا کان معنا یوم القیامة و لو ان رجلا احب حجرا لحشره الله معه;) هر که ما را دوست بدارد، در روز قیامت با ما خواهد بود و اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خداوند او را با آن محشور خواهد کرد.» (امالی صدوق، ص 209)
2. بالاترین درجات بهشت: امام علی ( علیه السلام ) فرمود: اهل بهشت به منازل شیعیان ما (در بالاترین درجات آن) نگاه می کنند همانطوری که انسان به ستارگان می نگرد.» (بحارالانوار، ج 8، ص 148)
3. رسیدن به مقام شهید : حضرت علی علیه السلام فرمود: میت شیعه ما صدیق و شهید است چون که امر ما را تصدیق نموده و به خاطر ما دوستی و دشمنی نموده است و از این کار خود، خدای عز و جل را اراده کرده است.» (الخصال ،ج1،ص636)
4. چشم روشنی در هنگام مرگ : روزی حارث همدانی به حضور علی علیه السلام آمد. امام علیه السلام از علت آمدن او جویا شد. او گفت: عشق و علاقه به شما مرا به اینجا کشانیده است. حضرت در تایید سخن او فرمود: «به خدا همین طور است. هیچ انگیزه ای جز محبت ما تو را به اینجا نیاورده است.» آن گاه علی علیه السلام به عنوان تشکر از اظهار علاقه این دوست صمیمی خویش، به او فرمود: «بدان که هیچ بنده ای از دوستان ما نمی میرد مگر اینکه در هنگام مردن، مرا آن طوری که دوست دارد می بیند و همچنین از دشمنان و مخالفین ما هم کسی نمی میرد تا اینکه در هنگام مرگ، در حالی که دلش نمی خواهد، مرا می بیند و شرمنده می شود(اعلام الدین دیلمی، ص 448)
ای که گفتی فمن یمت یرنی - جان فدای کلام دل جویت
کاش روزی هزار مرتبه من - مردمی تا بدیدمی رویت
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص477)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: قَدْرُ الرَّجُلِ‏ عَلَى‏ قَدْرِ هِمَّتِه‏... .

ارزش انسان به مقدار همت و تلاش اوست. (نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص477)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی:
1. یکی از واجبات، دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید. (تحریر الوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4)
2. دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ فرهنگی و اقتصادی است و بهترین خدمت به نظام اسلامی و دفاع از ارزشهای الهی و انقلاب، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان که همان اقتصاد مقاومتی است و این مهم با پرهیز از اسراف وکم کاری، و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت کالای ایرانی، خرید کالای ایرانی و رعایت دیگر سیاستهای مهم اقتصاد مقاومتی است. (امام خامنه ای سایت لیدر استفتائات جدید اسفند1395)
3. همانطور که مسائل اقتصادی مهم است، مسائل فرهنگی جامعه و خانواده هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و انسان نمی تواند نسبت به این بخش مهم بی تفاوت باشد مثلا همکاری با موسسات مروج فرهنگ بیگانگان یا پیوستن به قرارداد های بین المللی که هدف آنها تسلط و ضربه به فرهنگ اسلامی می باشد. و کمترین وظیفه واجبی که مومنین در برابر هنجار شکنی ها و مفاسد در جامعه و خانواده، دارند، امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط و مراتب آن است. (اجوبه س1355 و1377)
خداوند متعال توفیق دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
برای اینکه دوستى و محبت اهل ‏بیت ( علیهم السلام ) را بدست بیاوریم راههایی وجود دارد که عرض میشود:
1. معرفت اهل بیت ( علیهم السلام )
در سایه معرفت امام به کمالات و ویژگى‏هاى منحصر به فردش آشنا مى‏گردیم و این باعث محبت نسبت به اهل بیت ( علیهم السلام ) میشود. امام صادق ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «امام آن شاخص آشکار است که بین خداى عزوجل و خلقش قرار گرفته، پس هر کس او را شناخت مؤمن مى‏ گردد و هر کس او را انکار کرد کافر مى ‏گردد»( کافی، ج 1، ص 170، ح 839.)
مؤمن بودن، فرع بر شناخت امام است. از طرفى ایمان، عین حب و بغض است. امام محمد باقر ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «الایمان حب و بغض»؛ (میزان الحکمه، ج 2،ص 214، ح 3095)
2. اطاعت از اهل بیت ( علیهم السلام )
هر اندازه نسبت به اوامر آنان عصیان شود، به همان اندازه بغض و کدورت نسبت به آنان در دل ایجاد مى‏شود و بر عکس هر اندازه نسبت به اوامر آنان اطاعت شود، به همان اندازه حب و صفا به آنان دل را فرا مى‏گیرد. امام رضا ( علیه السلام ) مى‏فرماید: « «الها! از تو آن عملى را مسألت مى‏کنم که حب خودت را به من برساند»( میزان الحکمه ، ح 3093.). بنابراین یکى از راه‏هاى عملى وصول به «حب» اصل عمل و طاعت عملى است.
3. توسل حقیقی
در سایه شناخت امام مى ‏فهمیم همه چیزمان به او وابسته است. واسطه فیض و کمال و همه چیزمان امام مى‏باشد براى آشنایى بیشتر ترجمه زیارت جامعه کبیره را مطالعه کنید. اگر توسل بعد از شناخت و با حال همراه باشد، ترنم عاجزانه و عاشقانه‏اى است که حب را در دل بیش از پیش مى‏پروراند.
4. تولى و تبرى
دو اصلى که با حب اهل بیت ( علیهم السلام ) تأثیر متقابل دارند یعنى، حب اهل بیت ( علیهم السلام )، تولى و دوستى با دوستان خدا و آنان و تبرى و بى‏زارى از دشمنان خدا و آنان را مى ‏آورد و تولى و تبرى هم محبت اهل بیت ( علیهم السلام ) را در پى دارد.
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص223)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: الْإِیمَانُ‏ عَلَى‏ أَرْبَعَةِ أَرْکَانٍ التَّوَکُّلِ عَلَى اللَّهِ وَ التَّفْوِیضِ إِلَى اللَّهِ وَ التَّسْلِیمِ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ الرِّضَا بِقَضَاءِ اللَّه‏... .

ایمان بر چهار پایه استوار است: توکل بر خدا، واگذاری امور به خدا، تسلیم شدن در برابر فرمان الهی و راضی بودن به قضای خدا. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص223)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در مورد حفظ ایمان:
1. یکی از وظایف انسان، حفظ ایمان است و دوری کردن از کارهایی که باعث تضعیف ایمان است، بنابر این کارهایی مثل مطالعه کتابهای گمراه کننده که باعث انحراف در عقیده یا اخلاق می شود حرام است همچنین سی دی ها و سایتهای منحرف کننده و استفاده از تصاویر مبتذل و فساد انگیز به هر نحو که باشد و ماهواره که بى‌شکّ وجود آن در خانواده‌ها سبب در دسترس قرار گرفتن صحنه‌هاى فساد است، و اثر منفى غیر قابل انکارى مخصوصاً بر جوانان خانواده دارد؛ بنابراین کسانى که براى تسهیل در امر آن مى‌کوشند مرتکب گناه بزرگى مى‌شوند. (مکارم استفتاءات جدید ؛ ج‌3، ص: 600).
2. واجب است که انسان با توبه از گناه و مداومت در انجام وظایف شرعی و محبت به اولیای الهی ایمان خود را تقویت نماید.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در ردّ حجیت خواب در مباحث مربوط به دین فرمودند:فَإِنَّ دِینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ‏ أَنْ‏ یُرَى‏ فِی النَّوْم‏»؛
«دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب‌دیده شود(کافی ،ج‏3، ص 482)
با توجه به عمومیت عبارت «دین الله» در این حدیث، معنای روایت تمام آموزه‌های دین اعم از مسائل عقیدتی و فقهی است و نفی استفاده از رویا در این روایت، به صراحت بیان شده است.
گرچه از طرفی در برخی روایات آمده که شیطان در قالب و شکل پیامبر و دیگر معصومین نمی تواند ظاهر شود(کتاب سلیم بن قیس ؛ ج‏2، 823) ولی از کجا معلوم که فردی که در خواب بر ما به اسم پیامبر یا دیگر امامان ظاهر شده است و این ادعا را دارد ، واقعا در ادعای خود صادق است و دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه می‏توان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است.
علت عدم حجیت خواب این است اگر خواب حجت باشد حدو مرزی ندارد و هرکس می تواند هرچیزی رابه اسم خواب به مردم بگوید،چون راهی برای اثبات یا ردش نیست؛مثلا ادعای نیابت کند یا بگوید باید فلان فرد مبلغی به او بدهد؛ در نتیجه بسیاری از امور، واجب و بسیاری دیگر حرام می‏شدند و سنگی روی سنگی بند نمی‏شد؛ در حالی که راهی جز استناد به ادله اربعه (کتاب، سنت، عقل و اجماع) نیست(ادب فنای مقربان، جوادی آملی، ج6، 141)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج‏2،ص 214)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید سعید قربان در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: یُغْفَرُ لِصَاحِبِ الْأُضْحِیَّةِ عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِها.

با ریختن اوّلین قطره خون قربانى [به زمین] صاحب قربانى آمرزیده مى‏شود. (من لا یحضره الفقیه ج‏2،ص 214)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از شبهای با برکتی که احیای آن سفارش شده، شب عید قربان است مخصوصا زیارت کردن حضرت سید الشهداء بسیار سفارش شده است و همچنین روز عید قربان یکی از چهار عید بزرگ مسلمین است که اعمالی دارد:
1. غسل روز عید قربان که وقت آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است؛ کیفیت غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان با یک غسل می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت کند. البته بنظر تعدادی از مراجع از جمله مقام معظم رهبری (حضرت امام، فاضل، صافی، بهجت) نمی تواند با غسل روز عید قربان نماز بخواند.(میشود نماز بخواند: سیستانی، زنجانی، وحید، مکارم، نوری) (رساله مراجع م389 و391 و 644 و 646)
2. نماز عید خواندن که مثل نماز عید فطر است.
3. دعای ندبه خواندن.
4. قربانی نمودن که بسیار سفارش شده و چند نفر هم می توانند با هم یک قربانی انجام دهند و ثواب به همه آنها می رسد و حضرت سجاد و حضرت باقر علیهما السلام نسبت به گوشت قربانی این‌گونه عمل می‌کردند که یک سوم به همسایه‌ها، یک سوم به مستمندان می‌دادند و یک سوم برای خودشان نگه می‌داشتند. (مفاتیح الجنان،مفاتیح نوین)
5. روزه گرفتن در عید فطر و عید قربان حرام می باشد. (رساله مراجع م 1739)
خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بوی‍ژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب عید سعید قربان
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک عیدقربان
علی بن موسی الرضا علیه السلام درباره فلسفه و علل تشریع حج می‌فرمایند: «حج به سوی خدا رفتن و در پیشگاه باری تعالی حاضر شدن است». ( عیون اخبار الرضا؛ باب ۳۴، ج۲، ص۱۷۴)
حج باطنی که مقصود از زیارت است موجب بروز تحولات اساسی در زائر می‌شود زیرا مناسک حج نمادی از مناسک اسلامی است و سبب ایجاد روحیه تقوا در افراد و تربیت نفس می‌شود.
1. کمال طلبی:حضرت رضا علیه السلام سِرّ عظیم حج را این چنین بیان می‌دارند:«حج زیادت طلبی و کمال خواهی است».(همان)
کمال طلبی در انسان از فطریات مسلّم و غیرقابل انکار است و آنچه در مراسم پرفیض حج به ندای فطرت انسان پاسخ می‌دهد، حرکت انسان بر اساس معرفت الهی به سوی کمال مطلق است.
2. حج؛ آغاز حرکتی نو در زندگی:امام رضا علیه السلام فلسفه مناسک و اعمال حج را ابراز پشیمانی از گذشته و بازگشت به خویشتن ،می دانند ومی فرمایند:حج، از گذشته تاریک و پر گناه خارج شدن و از آنچه در گذشته انجام شده، توبه کردن است و برای آینده کار خوب و نیک را از نو آغاز کردن. ( عیون اخبار الرضا؛ باب ۳۴، ج۲، ص۱۷۴)
3. حج؛ تمرین خودسازی:علی بن موسی الرضا علیه السلام در این زمینه معتقدند که: «در حج بدن را به سختی انداختن، از زن و فرزند دور شدن و جان را از هواهای نفسانی و شهوات منع کردن است. »(همان)
4. راهی برای ادای حقوق اجتماعی:امام هشتم علیه السلام در ادامه می‌فرمایند: «حج وسیله‌ای برای خارج کردن و جداسازی داراییها از یکدیگر و پرداختن حقوق فقرا و مستمندان است».(همان)
ادای حقوق مستمندان از راه پرداخت خمس و زکات اموال و لزوم جداسازی اموال قبل از سفر حج علاوه بر انجام واجب الهی سبب می‌شود تا انسان متوجه اطرافیان خود بوده و حقوقی که خداوند بر عهده او نهاده انجام دهد.
خداوند توفیق زیارت با معرفت خانه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

شب عید سعید قربان
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص464)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام در روایتی حضرت صادق علیه السلام درباره دعا در روز عرفه می فرمایند: ...تَخَیَّرْ لِنَفْسِکَ‏ مِنَ‏ الدُّعَاءِ مَا أَحْبَبْتَ وَ اجْتَهِدْ فَإِنَّهُ (یَومَ عَرَفَه) یَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَة... .

هر چه می‏خواهی برای خود دعا بخوان و در دعا کردن بکوش که روز عرفه، روز دعا و درخواست است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص464)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از اعمالی که برای روز عرفه سفارش شده توبه کردن به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره توبه واقعی خدمتتون عرض می کنم:
1. توبه از گناه نسبت به هر گناهی واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و کسی که توبه اش را شکسته باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش گناه است.
2. حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و برای توبه کردن نمازی یا ذکری یا استغفار یا مکان و زمان خاصی لازم نیست بنابر این اگر کسی گناهی، بدحجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام‌، و مانند اینها داشته همین که نسبت به گذشته پشیمان شود و تصمیم بگیرید که گناه را ترک کند کافی است. (عروه، فصل فی احکام الاموات)
3. نکته ای که به ذهن برخی از افراد می رسد این است که آیا برای توبه واقعی برای هر گناهی به همین مقداری که گفته شد کافی است
در پاسخ عرض می شود برای توبه کردن کافی است اما برخی از گناهان علاوه بر توبه از جهت شرعی واجب است که جبرانی هم صورت بگیرد مثلا ترک نماز یا روزه، شرعا باید به قضا کردن تدریجی نمازها جبران شود یا اگر بدهی مالی به مردم دارد، بدهی را طبق وظیفه پرداخت کند یا اگر غیبتی کرده طبق نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای در صورت امکان حلالیت بطلبد. (رساله مراجع اقتباس از م 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
خداوند متعال به همه ما توفیق توبه و انابه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

روز عرفه؛ شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در روایات تعبیرهای قابل توجهی درباره اهمیت حج ارائه شده است که به چند نمونه اشاره می کنیم:
1. غیر مسلمان مردن درصورت ترک حج: تأخیر حج: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «مَنْ سَوَّفَ الْحَجَّ حَتَّی یَمُوتَ بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّاً؛ کسی که حج را تأخیر اندازد [و در انجام آن امروز و فردا کند] تا بمیرد، خدا او را در روز قیامت یهودی یا مسیحی محشور می کند.»( السرائر ؛ ج 3 , ص 615)
این مطلب همان است که در آیه به آن اشاره شده و از تارک حج به «مَنْ کَفَرَ» تعبیر گردیده است.
2. آخرین وصیت امام علی علیه السلام :امیر مؤمنان علی علیه السلام در واپسین لحظات عمر خویش وصیتهای مهمی دارد و از جمله می فرماید: «اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ :خدا را، خدا را درباره خانه پروردگارتان [کعبه در نظر بگیرید] تا هستید، آن را خالی مگذارید؛ زیرا اگر کعبه خلوت شود، مهلت داده نمی شوید.»( روضة الواعظین ؛ ج 1 , ص 136)
3. برآوده نشدن حاجات درصورت ترک حج: امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید: کسی که حج را برای حاجتی از حاجتهای دنیوی ترک گوید، [حاجتش] برآورده نمی شود، مگر نگاهش به [حاجیان] سر تراشیده بیفتد.»( ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ ج 1 , ص 236) کنایه از اینکه حج را انجام دهد و همراه حاجیان حلق کند تا حاجتش بر آورده شود.
4. پایداری دین درپایداری حج : پایداری دین: امام صادق علیه السلام می فرماید: « تا زمانی که کعبه [و انجام حج[ بر پا باشد، دین نیز برای همیشه برپا خواهد بود.»( من لا یحضره الفقیه ؛ ج 2 , ص 243)
5. گناه زدایی: از مهم ترین آثار عمل عبادی حج، پاکیزگی از آلودگیها و گناهان است
امام علی علیه السلام نیز فرمود: حج کننده و عمره گذار [مهمان خداست و[ بر خدا وارد می شود و خداوند مغفرت [و بخشش از گناهان] را به او هدیه می دهد( من لایحضره الفقیه،ج2،ص225)
خداوند توفیق زیارت با معرفت خانه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

روز عرفه؛ شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص66)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام در اهمیت روز عرفه می فرمایند: مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ.

کسى که در ماه رمضان آمرزیده نشود، تا رمضان آینده آمرزیده نگردد، مگر آن که در عرفه حاضر شود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص66)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره اعمال شب و روز عرفه:
1. شب عرفه طبق نقل برخی روایات دعا در آن مستجاب و شب توبه و مناجات است و کسی که این شب را به عبادت مشغول شود ثواب سالها عبادت را دارد. و در شب عرفه و روز عرفه زیارت امام حسین علیه السلام سفارش شده است و حضرتش را می توان از راه دور هم زیارت کرد و طبق نقل برخی از روایات کیفیتش این است که انسان زیر آسمان قرار بگیرد و به سمت قبر سید الشهدا علیه السلام توجه کند و بگوید: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ. (مفاتیح نوین آقای مکارم، زیارت امام حسین علیه السلام و ایام مخصوص دیگر)
2. برای روز عرفه روزه گرفتن سفارش شده است؛ البته کسی‌که روزه قضا دارد نمی‌تواند روزه مستحبی بگیرد ولی میتواند این ایام را به نیت روزه قضا روزه بگیرد و انشاء الله از ثواب روزه مستحبی هم برخوردار میشود و همچنین مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد حتی روزه قضا و روزه مستحبی. و کسی که بواسطه روزه حال دعا و عبادت را از دست می دهد ترک روزه بهتر است. (رساله مراجع م1563 و م1747 ؛ عروه، فصل فی اقسام الصوم، م2)
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برای حج رفتن فواید زیادی در روایات نقل شده است که برخی نقل میشود:
1. فقر زدایی: انجام حج برای همیشه فقر را از انسان دور می سازد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «الْحَجُّ یَنْفِی الْفَقْرَ؛ حج باعث از بین رفتن فقر می شود.( بحارالانوار، ج 77، ص 58)» و امام صادق علیه السلام فرمود: « هر کس سه بار حج انجام دهد، تا ابد فقر به او نمی رسد.»( الخصال ؛ ج 1 , ص 117)
2. افزایش رزق و روزی ومال: امام صادق علیه السلام به کسی که گفت:من تصمیم دارم هرسال خودم با یکی از بستگان به حج بروم،فرمود:
اگر این کار (حج در هر سال) را انجام دهی، پس یقین کن به زیادی مال [خویش] و یا بشارت باد تو را به زیادی مال!» ( من لایحضره الفقیه،ج2،ص218) و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «حُجُّوا تَسْتَغنُوا؛ حج انجام دهید تا از نظر مالی بی نیاز شوید. !» ( من لایحضره الفقیه،ج2،ص265)
3. بیمه سلامتی: اثر دیگر سفر حج این است که بر سلامتی بدن و صحت جسم نیز اثر می گذارد.
امام زین العابدین علیه السلام فرمود: حج کنید و عمره انجام دهید که باعث سلامتی بدنهای شما می شود.»( بحارالانوار، ج 74، ص 62.)
4. دوری از دنیا: از دیگر آثار اخلاقی و روانی حج، دنیا گریزی است؛ همان دنیایی که محبت آن عامل تمام خطاها و گناهان است.
حضرت رضا علیه السلام در این باره می فرماید: همانا [مردم[ دستور داده شده اند به [پوشیدن] احرام تا قبل از ورود به حرم امن الهی خاشع گردند و تا اینکه دور لهو نروند و مشغول اموری از دنیا و زینتها و لذات آن نشوند(وسائل الشیعة ؛ ج 12 , ص 314)
خداوند توفیق زیارت با معرفت خانه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج3، ص: 32)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که می‌فرمایند: ...اَلصُّلحُ جائِزٌ بَینَ المُسلِمینَ، إِلاّ صُلحا أَحَلَّ حَراما و َحَرَّمَ حَلالاً.

صلح میان مسلمانان جایز است، مگر صلحى که حرامى را حلال یا حلالى را حرام کند. (من لا یحضره الفقیه ج3، ص: 32)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره قرارداد صلح:
1. یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین قراردادهای شرعی قرارداد صلح است یعنی اگر انسان نسبت به حق یا منفعت یا دینی یا مالی با دیگری اختلاف و یا امکان اختلاف باشد، به سازش و توافقی‌که صورت می گیرد صلح گفته می شود مثلا انسان به کسی بدهکار است و مقدار بدهکاری نزد طرفین معلوم نیست در اینجا طلبکار و بدهکار بر پرداخت مقداری مال توافق و مصالحه می‌کنند در اینجا توافقی که صورت گرفته صلح گفته می شود و در صلح لفظ خاصی معتبر نیست بلکه هر لفظی یا کاری که بفهماند با هم صلح و سازش کرده اند صحیح است.
2. در بسیاری از موارد می توان از قرارداد صلح استفاده کرد مثلا مردی می خواهد همسرش بعد از فوتش از اثاث زندگی یا منزل مسکونی استفاده کند و ورثه اثاث زندگی و منزل را از او نگیرند و تا وقتی که مرد زنده است باز هم خود اختیار اموال را داشته باشد می تواند از قرارداد صلح استفاده کند؛ مثلا بگوید منزل و اثاث منزل را به همسرم صلح کردم بشرط اینکه تا وقتی که خودم زنده ام اختیار تصرف داشته باشم و خانم هم قبول کند خانم مالک اثاث زندگی و منزل مسکونی محسوب می شود.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

حرکت حضرت أبا عبدالله الحسین علیه السلام از مکه به سوی کربلا
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: و ذکّر فانّ الذّکری تنفع المؤمنین؛و موعظه کن که به مؤمنین سود می‌رساند؛(سوره ذاریات، ایه 55)
ذکر در معنای حقیقی خود به معنای به یاد آوردن است و ازاین دیدگاه هر موجودی بسته به مرتبه وجودی خود در مقامی خاص از یاد خدا قرار دارد و هرچیزی که ما را به یاد خدا آورد به نوعی ذکر است که در قرآن نمونه هایی به عنوان ذکر بیان شده است:
1. قرآن: و من اعرض عن ذکری؛و هر آن که از ذکر من (قرآن) روی گرداند… ؛(سوره طه، ایه 124)
2. رسول: قد انزل الله الیکم ذکراً.رسولاً یتلوا علیکم ایات الله؛به تحقیق، خداوند به سوی شما پیامبری فرستاد که بر شما ایات او را می‌خواند ؛(سوره طلاق، ایات 10 و 11)
3. نماز: ولذکر الله اکبر؛و به تحقیق که ذکر خدا(نماز) بالاتر است ؛(سوره عنکبوت، ایه 45)
4. یاد زبانی و قلبی و عملی خدا: یاد کردن به زبان( فاذکروا الله کذکرکم آباءکم؛پس خداوند را یاد کنید، همچنان که از پدرانتان یاد می‌کنید ؛(سوره بقره، ایه 200)- یاد کردن در دل:( ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم؛خدا را یاد کردند، پس برای گناهانشان درخواست آمرزش نمودند ؛(سوره آل عمران، ایه 135)-عمل و اطاعت: فاذکرونی اذکرکم؛پس از من پیروی کنید، تا من نیز به شما پاداش دهم ؛ (سوره بقره، ایه 152)
خداوند ما را جزء ذاکرین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

حرکت حضرت أبا عبدالله الحسین علیه السلام از مکه به سوی کربلا
جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال، ج ۱، ص 324)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ الم‍ِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی.

سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در بدون گناه. (خصال، ج ۱، ص 324)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز مسافر:
1. مسافری‌که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند. لذا اگر فردی که می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد نمازش شکسته است و روزه صحیح نیست.
2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابر این اگر کسی بعد اذان صبح و در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود(به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید) چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی‌240 ساعت در آنجا بماند می‌تواند قصد ده روز کند مثلا اگر کسی ساعت‌10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که بتواند حداقل تا ساعت‌10‌روز یازدهم در مشهد بماند می تواند قصد ده روز کند. اما به نظر اکثر مراجع اگر کسی شب تا قبل از اذان صبح(مخالف: امام خامنه ای: قبل از طلوع آفتاب.) وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همین که بتواند حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از دویست و چهل ساعت می شود.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا را بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام فرموند : امام حسین ( علیه السلام ) قبل از روز هشتم ذی الحجه از مکه خارج شد در حالی که با احرام عمره ، به قصد انجام عمره وارد مکه شده و عمره انجام داده بود (کافی ج 4، ص 536) بنابراین امام حسین ( علیه السلام ) اصلا حج تمتع واجب را شروع نکرد نه اینکه نیمه رها کرد.
اما چرا در این شرایط زمانى ویژه - که اوج حضور حاجیان و بهترین فرصت تبلیغى است – ناگهان مکّه را ترک کرد؟
1. اظهار نارضایتی شدید از حکومت یزید
با توجه به اهمیت حج، و شخصیت امام حسین علیه السلام و بهره‌مندی ایشان از پایگاه وسیع اجتماعی، حرکت امام از این که غیر منتظره و برخلاف معمول بود، باعث جلب توجه همگان شد. برای همین پرسش پدید آمد که چرا در حالی که همگان خود را آماده می‌کردند به عرفات و منا روند و اعمال حج را به جا آورند، فرزند پیامبر و بهترین راهنمای حاجیان و شایسته ترین افراد برای انجام مناسک حج، مکه را ترک می‌کند؟! حتماً به عنوان اعتراض به حکومت یزید این حرکت صورت گرفته، یا حکومت برای امام مشکلی درست کرده که فرزند فاطمه نتوانسته است در حرم امن الهی، مناسک حج را به جا آورد! حرکت امام، بزرگ‌ترین گام تبلیغاتی و فرهنگی در اعتراض به حکومت ستم‌پیشه و فاسد یزید به شمار می‌آمد.
2. توطئه قتل امام:حرکت امام از مکه به کوفه در روز ترویه برای بسیاری ایجاد سؤال کرد و آنان از حضرت علت این کار را پرسیدند، از جمله ابن عباس، که حضرت فرمود: «کشته شدن در مکانى دیگر براى من دوست داشتنى‏تر از کشته شدن در مکّه است».( البدایة و النهایة، ج 8، ص 159)
نیز به عبداللَّه بن زبیر فرمود: «به خداوند سوگند! اگر یک وجب خارج از مکّه کشته شوم، براى من دوست داشتنى‏ تر است تا آن که داخل مکّه کشته شوم. ».( وقعة الطف، ص 152)
نیز به برادرش محمد حنفیه، به صراحت از ترور خویش توسط یزید در محدوده حرم امن الهى سخن به میان آورد .( لهوف، ص 82) در بعضى از متون آمده که یزید، عده‏اى را با سلاح‏هاى فراوان براى ترور امام به مکّه فرستاد.( لهوف، ص 82)
3. هتک حرمت حرم: اگر امام در حرم الهی (مکه) کشته می‌شد، حرمت حرم شکسته می‌شد، گرچه در این میان گناه بزرگ از آن قاتلان و جنایتکاران اموى باشد.حضرت این مطلب را در برخورد با عبداللَّه بن زبیر به صراحت بیان مى‏دارد و مى‏‌فرماید:.«پدرم (على علیه السلام) براى من نقل کرد که در مکه قوچى است که به وسیله آن حرمت شهر شکسته مى‏‌شود و من دوست ندارم که مصداق آن قوچ باشم».(( الکامل فى التاریخ، ج 2، ص 546)
4. نامه مسلم در آن ایام به امام رسید از طرفی در همین زمان عده زیادی برای انجام مناسک حج به مکه آمده بودند و بهترین زمان برای آغاز این سفر مهم و سرنوشت‌ساز هشتم ذی‌حجه بود تا اطلاع‌رسانی صحیح از اهداف این سفر صورت گیرد لذا امام روز هفتم ذی‌حجه با خطبه‌ای غرا، آغاز سفر و هدف مهم خود را به اطلاع مردم رساندند و روز هشتم ذی‌حجه از مکه خارج شدند.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط- الإسلامیة)، ج‏1، ص: 34)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام از رسول گرامی صلی الله علیه و اله در روایتی می فرمایند: فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ کَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ.

برترى عالم بر عابد مانند برترى ماه شب چهارده است بر ستارگان. (الکافی (ط- الإسلامیة)، ج‏1، ص: 34)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل دین:
1. مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد.مانند احکام نماز، روزه و یا احکام معاملات مثل احکام خرید و فروش یا گرفتن وام و تسهیلات را برای کسانی که مورد احتیاجشان هست.(رساله مراجع م 11)
2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی ندانستن و جهل عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت ندانستن و جهل به مساله؛ وضو یا غسل را باطلی بجا آورده باشد یا ارکان نماز را کم یا زیاد کند، نمازی که با وضو یا غسل باطل بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی، ولی نماز را نشسته می خواند نماز هایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند.هر چند از مساله آگاه نبوده است.(رساله مراجع1264)
3. در معاملات و قراردادهای شرعی مثل قرارداد وامهای بانکی اگر کسی نداند قراردادش صحیح است یا خیر، نمی تواند در مالی که از چنین معامله مشکوکی بدست آورده تصرف نماید. (رساله مراجع م 2052)
خداوند متعال توفیق علم آموزی و عمل به آن را به همه عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام
مقام معظم رهبری حفظه الله فرمودند: «اگر مسئولان و مردم بتوانند ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد. ۹۵/۶/۲۸»
کشور ما در جنگ اقتصادی قرار دارد و اتاق جنگ دشمن، وزارت خزانه داری آمریکاست و حجم زیادی از تجارت کشور وابسته به دلار است و از طرفی، دلار واحد پولی کشوری است که دشمنی درجه یک و دیرینه با کشور ما دارد و با اراده ای اندک می تواند اقتصاد کشور را به هم بریزد.
یکی از مهمترین عوامل مشکلات اقصادی جامعه ما، دلار آمریکاست که با حذف دلار از چرخه معاملات مثل کشورهای(برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) می توان تحریمها را بی اثر کرد و امام باقر علیه السلام در زمان خودشان با دستور حذف دینار روم(غرب آن زمان) جامعه را به سوی اقتصادی مستقل وخود کفا حرکت دادند که قضیه از این قرار بود که:
در زمان عبدالملک، سکه های رایج میان مسلمانان، سکه های رومی بود که برروی آن شعار مسیحیت نوشته شده بود وعبدالملک بعد از متوجه شدن دستور حذف آن نوشته ها را داد،ولی پادشاه روم از متوجه شدن حذف نوشته ها گفت:اگر دوباره چنین کنید توهین به پیامبر اسلام را درسکه ها ضرب خواهد کرد که عبدالملک از امام مشورت خواست که امام باقر علیه السلام فرمود: دستور بده درهم و دینارهای فراوانی با شعار اسلامی بسازند و از مردم بخواه تا از این پس با این سکه ها معاملات خود را انجام دهند و مبادلات اقتصادی را با سکه های رومی ممنوع و دارای مجازات اعلام کن.در ظرف چند ماه، رهنمودهای امام باقر علیه السلام بخوبی عملی گردید و سکه های اسلام در روابط اقتصادی به کار گرفته شد.آن گاه عبد الملک به پادشاه روم نوشت، اگر می خواهی تهدیدهایت را عملی کن!
پادشاه روم که از رواج سکه های اسلامی مطلع شده بود، عملی ساختن تهدیدهای خود را بی ثمر یافت و از آن صرف نظر کرد( تاریخ تمدن اسلام، جرجی زیدان، ص 106 )
خداوند رزق حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافى(ط-الاسلامیه) ج 5، ص 125)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام. در روایت است که یکی از یاران حضرت هادی علیه السلام خدمت آن حضرت رسید و حضرتش به ایشان فرمودند: إِنَّ الْحَرَامَ لَا یَنْمِی وَ إِنْ نَمَى لَا یُبَارَکُ لَهُ فِیهِ ...

.یعنی حرام رشد و نموی ندارد، اگر هم داشته باشد برکتی در آن نیست... (کافى(ط-الاسلامیه) ج 5، ص 125)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خرید و فروش و نگهداری برخی کالاها باطل و حرام است:
1. خرید و فروش و نگهداری چیزی که استفاده معمولی آن در حرام است؛ مثل وسایل قمار، کتب و مجلات و سی دی های منحرف کننده و ضد اخلاق. وسائل مختص موسیقی حرام، صلیب، انگشتر طلای مردانه، مواد مخدر. (اجوبه الاستفتائات سوال447 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 م 9 ؛ استفتائات حضرت امام، ج2 ص: 8 س13و14)
2. خرید و فروش و نگهداری وسایلی که ترس این باشد که خود، خانواده یا دیگران از آن استفاده حرام کنند؛ مثل ماهواره. (البته ماهواره اگر مطمئن به استفاده غیر حرام باشد باز هم استفاده اش در کشورمان جایز نمی باشد چرا که استفاده از ماهواره منع قانونی دارد.) (اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055 ؛ مسائل جدید ج1 ص71 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 10 ؛ مسائل منتخبه م647)
3. خرید و فروش وسایلی که مشترک میان استفاده حلال و حرام است مانند گوشیهای موبایل فقط در صورتی استفاده از آنها جایز است که در راه حلال استفاده شود. (تحریر الوسیله، مکاسب محرمه م15)
خداوندمتعال توفیق ترک حرام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام
جابر؛ علت باقر نامیدن امام محمدباقر علیه السلام را از پیامبر این گونه نقل میکند که پیامبر فرمود: و یبقرالعلم بقراً:شکافت علم را شکافتنی و آشکار ساخت آن را. (کافی،ج ١ ،ص ٤٦٩)
برخی از فضایل امام باقر علیه السلام را خدمت شما عرض میکنیم:
1. حلم امام: روزی شخصی نصرانی رو به امام کرد و با وقاحت تمام گفت: «انت بقر» ولی امام علیه السلام با کمال آرامش فرمود: « نه، من باقر هستم .» نصرانی گفت: «تو فرزند آن مادری هستی که آشپز بود .» امام علیه السلام در جواب فرمود: آشپزی حرفه ایشان بوده است .» سپس آن نصرانی با کمال بی شرمی گفت: تو فرزند کنیز سیاه بدزبان هستی . امام علیه السلام فرمود: « اگر تو راست می گویی خداوند او را ببخشد و اگر دروغ می گویی خداوند تو را ببخشد .» آن نصرانی وقتی چنین برخوردی را از امام دید از رفتار خود پشیمان شده و مسلمان شد .( بحار،ج 46، ص 289 )
2. زحمت در طلب رزق: در گرماى شدید تابستان محمدبن منکدر که خود را از زهاد و عباد و تارک دنیا مى ‏دانست امام را در حال خستگى شدید در انجام کارى مى ‏بیند گمان مى ‏کند امام خود را براى طلب دنیا این گونه به زحمت انداخته، لذا به نصیحت مى‏پردازد و مى ‏گوید آیا سزاوار است مرد شریفى مثل شما در این گرماى طاقت فرسا در طلب دنیا بیرون بیاید، اگر خداى نخواسته در این حال مرگ شما را فرا رسد چه وضعى براى شما پدید خواهد آمد؟ شایسته نیست شما به دنبال دنیا بروید و خود را به رنج و زحمت بیندازید.
امام علیه السلام می فرمودند: اگر مرگ من در همین حال برسد و من بمیرم، در حال عبادت و انجام وظیفه از دنیا رفته‏ ام، زیرا این کار، عین طاعت و بندگى خدا است. تو خیال کرده ‏اى که عبادت منحصر به ذکر و نماز و دعاست من زندگى و خرج دارم اگر کار نکنم باید دست حاجت به سوى تو و امثال تو دراز کنم.(منتهى الآمال،ج 2،ص 91)
3. صدقات فراوان : امام صادق (علیه السلام) فرمود: « خدمت پدرم رسیدم. آن حضرت مشغول صدقه دادن به فقرا بود و هشت هزار دینار طلا به آنها صدقه داد و خانواده ای یازده نفری را خرید و آزاد کرد.( بحار، ج 46، ص 286 -305)
خداوند ما را جزء شیعیان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code