بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج‏1، ص: 465)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت در روایتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در فضیلت عید غدیر می فرمایند: ...هُوَ (یوم الغدیر) یَوْمُ الزِّینَةِ فَمَنْ تَزَیَّنَ لِیَوْمِ الْغَدِیرِ... بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَائِکَةً یَکْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ یَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ إِلَى قَابِلِ مِثْلِ ذَلِکَ الْیَوْم‏ ... .

روز عید غدیر روز زینت است، پس کسی که خود را برای روز غدیر، زینت کند (و لباس زیبا و البته مناسب عفت بپوشد) خداوند، فرشتگانی را مأمور می‌کند که تا سال آینده حسنات و درجات این روز را بنویسند. (إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج‏1، ص: 465)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در آستانه عید غدیر خم هستیم یکی از اعمال عید غدیر پوشیدن لباس نو و نیکوست، به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فرد مسلمان:
۱. حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی است که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب و آزادی سبب معاشرت‌های بی بند و بار میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده می شود لذا هم مردان و هم زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشند و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
۲. لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش لباس ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
۳. رعایت پوشش شرعی در برابر هر نامحرمی‏، واجب است فرقی بین فامیل و همکار و دکتر و بیگانه ندارد. و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی‌باشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
خداوند متعال در آیه 59 سوره نساء می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم.
ای کسانی که ایمان آورده ‏اید! از خدا اطاعت کنید و از پیامبر خدا و صاحبان امری که از میان شما هستند نیز اطاعت کنید.
خداوند متعال به مومنین دستور فرموده است که از پیامبر اکرم بدون هیچ قید و شرطی اطاعت کنند. این نشان از عصمت پیامبر دارد زیرا در خطا و گناه نباید از کسی پیروی کرد.
خداوند در ایه ای که تلاوت شد، بدون هیچ نوع تفاوتی اطاعت اولو الامر را مانند اطاعت رسولش دانسته است. این مطلب نشان از عصمت اولو الامر نیز دارد. خداوند متعال در آیاتی دیگر معصومین را معرفی کرده است. مانند آیه 33 سوره احزاب که اهل بیت را به عنوان معصوم و پاک از خطا و گناه معرفی کرده است. إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. خدا می خواهد پلیدی را از شما اهل بیت دورکند و شما را چنان که باید پاک گرداند.
خداوند توفیق اطاعت و پیروی از خودش و رسولش و اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‏الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص71)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت در روایتی نقل شده که حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در هنگام مسح سر در وضو فرمودند: ...اللَّهُمَّ غَشِّنِی بِرَحْمَتِکَ وَ بَرَکَاتِکَ وَ عَفْوِک... .

خداوندا مرا غرق در رحمت و عفو و گذشت خود بگردان. (‏الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص71)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از واجبات وضو مسح سر می‌باشد؛ لذا چند نکته باید رعایت شود:
1. بعد از شستن هر دو دست باید جلوی سر را با تری آب وضو که در دست مانده مسح کند؛ یک قسمت از چهار قسمت سر، که مقابل پیشانی است جای مسح می باشد و هر جای این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافی است.(مکارم: جلو سر، که بالاى پیشانى است جاى مسح است هر جاى این قسمت‏ را به هر اندازه مسح کند کافى است.) (رساله مراجع 249)
2. محل مسح باید خشک باشد. (رساله مراجع م 256)
3. به هر اندازه مسح کند کافی است اگر چه بهتر است که از پهنا به اندازه سه انگشت بسته و از جهت طولی به اندازه یک انگشت مسح کند.(رساله مراجع م 253)
4. مسح سر لازم نیست که بر پوست سر انجام گیرد بلکه بر موی جلو سر هم صحیح است اما اگر موهای انسان به قدری بلند باشد که به صورت می ریزد یا موهای قسمتهای دیگر سر، جلو سر جمع شود مسح برآنهاصحیح نیست. (رساله مراجع م 251)
5. در مسح‏ سر لازم نیست که از بالا به پایین باشد. (ایات عظام خوی، زنجانی، بهجت بنابر احتیاط از بالا به پایین باشد.)(رساله مراجع م249 )
خداوند متعال توفیق همه ما را از پاکان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
خداوند در آیه 23 شوری می فرماید: ( قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی): ای پیامبر بگو: در ازای رسالت پاداشی از شما نمی خواهم مگر دوستی درباره خویشاوندان)؛ که طبق روایات و نظر اکثر علمای اسلام، منظور از (قربی) همان اهل بیت هستند.
طبق کتب لغت ؛ منظور از مودت همان دوستی شدید به طرف مقابل است که با عمل و تبعیت ابراز میشود؛ بنابراین اطاعت کامل از اهل بیت برابر با اجر رسالت است که اگر صورت نگیرد،گویی رسالت پیامبر سودی برای مردم نداشته است.
اما ممکن است سوال شود که ظاهر آِیه ذکر شده با آیاتی از قرآن که می فرماید پیامبران از مردم اجری برای خود نمی خواستند و اجر آنها با خداست؛ در تعارض ظاهری است. راه حل این تناقض در آیه 47 سبأ (قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ وَ هُوَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهیدٌ بگو: هر مزدی که از شما خواسته ام ( و جا داشت که بخواهم ) از آن شما باد ، و آن مزدی که از شما خواسته ام ( که دوستی خاندانم باشد ) به سود خود شماست ، پاداش من جز بر عهده خدا نیست ، و او بر همه چیز آگاه و گواه است. ) از زبان پیامبر نقل شده است که می فرماید: این اجر سودی به خود پیامبر ندارد،بلکه منفعتش به خود مردم می رسد. این یعنی که تمام رسالت را می توان در مودت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام خلاصه کرد.
خداوند توفیق اطاعت از معصومین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت در روایت است از امیرالمؤمنین علی علیه السلام که می‌فرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ.

هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست.( وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره استخاره:
1. استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد. انسان نسبت به تصمیم گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش ابتدا فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل می‌کند و اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه نرسید می‌تواند استخاره کند. در هر صورت عمل کردن به استخاره واجب نیست.
2. استخاره برای برخی از کارها درست نیست:
الف: برای پیش بینی آینده مثلا آیا مسافر از سفر برمی گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه.
ب: برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین.
ج: برای ترک واجب مثلا قطع رحم و یا قهر کردن با والدین.
د: پیدا کردن گم شده. (العروه الوثقی، کتاب حج، آداب سفر؛ مفاتیح نوین ص1111،مسائل جدیدج4ص161)
تعجیل‌در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
خداوند در قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکُمْ اللَّهُ:اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید، تا خدا شما را دوست بدارد. (آیه 31 آل عمران)
«مودت» به ظهور و بروز محبت؛ در اندیشه، گفتار و رفتار آدمی می گویند؛ و «محبت در وادی عمل را مودت می‌گویند.
ادعای محبت به خالق هستی و خلیفه او وقتی راست ودرست است که شخص مدعی، پیرو اهل بیت علیهم السلام باشد.کسی که ادعای دوستی اولیای الهی را دارد، باید عمل به خواسته آن‌ها سرلوحة اعمالش باشد و به هر اندازه در عمل با آن‌ها مخالفت داشته باشد، به همان میزان از محبت او کاسته خواهد شد.
امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید:کسی که خدا را معصیت و نافرمانی می‌کند، او را دوست ندارد.اگر در دوستی او صادق بودی، پیروی اش می‌کردی. زیرا محبّ، فرماندار محبوب است (تحف العقول / ترجمه کمره ای ؛ ج 1 , ص 303 )
جابر می‌گوید: امام باقر (علیه‌السلام) به من فرمود: آیا کسی که ادعای تشیع می‌کند، همین که بگوید ما را دوست دارد، کافی است؟! سوگند به خدا شیعیان ما نیستند، مگر آنان که تقوای الهی دارند و به امانتداری و زیادی ذکر خدا و روزه و نماز و نیکی به والدین و... شناخته می‌شوند.
جابر می گوید عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا! امروز کسی را به این صفت نمی‌یابیم».
حضرت فرمود: ... آیا برای کسی کافی است بگوید: من علی (علیه السلام) را دوست دارم و ولایت او را می‌پذیرم؛ ولی با وجود این، در عمل کوتاهی می‌کند؟! نه؛ چنین نیست. اگر روش پیامبر را دنبال نکند و به سنت او عمل ننماید، دوستی او فایده‌ای برای او نخواهد داشت؛ بین خدا و هیچ کس قرابت نیست. محبوب ترین بندگان، نزد خدا فرمانبردارترین آن‌ها است. کسی که مطیع خدا باشد، دوست ما و کسی که از خدا سرپیچی کند، دشمن ماست. کسی جز با عمل و پاک‌دامنی و پارسایی به دوستی ما نمی‌رسد.(بحار، ج ۱۵، ص141)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص490)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: طُوبَى‏ لِمَنْ‏ ذَلَّ فِی‏ نَفْسِهِ‏ وَ طَابَ کَسْبُه‏... .

خوشا به حال کسی که در نزد خودش فروتن و متواضع باشد و درآمدش پاک و حلال باشد. (نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص490)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام بیمه:
1. استفاده از دفترچه بیمه درمانی فقط برای کسی جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده دیگران از آن جایز نبوده و چنانچه کسی استفاده کند ضامن و مدیون است.
2. ارائه اطلاعات نادرست به شرکتهای بیمه و صحنه سازی های مصنوعی مانند آتش سوزی عمدی یا تصادف ساختگی و یا دریافت بیمه بیکاری با ترفند و پنهان کاری و مانند اینها حرام است و اگر از این طریق مالی را از شرکت بیمه بگیرد شرعا مدیون و ضامن است و باید به شرکت بیمه برگرداند.
3. بیمه های عمری که در شرکتهای بیمه رایج است و شرکت متعهد می شود چنانچه فردی حق بیمه را تا مدت مشخصی مثلا ده سال پرداخت کند چند برابر مبلغ پرداختی، بپردازد، چنانچه بر اساس یکی از قراردادهای شرعی مثل وکالت یا مضاربه یا شراکت انجام شود اشکالی ندارد. ( استفتائات آیت الله سیستانی س 341 و 346 ؛ اجوبه الاستفائات 1953و همچنین سایت مقام معظم رهبری)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به‏ همه ‏ما‏ عنایت ‏فرماید ‏به ‏برکت‏ صلوات ‏بر‏ محمد ‏و ‏آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت علیهم السلام نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1. دادرسی در سخت ترین لحظات
علی علیه السلام در حدیث دیگر به حارث فرمود:ای حارث! دوستی و محبت ما اهل بیت در سه جای مهم و سرنوشت ساز برای تو سود خواهد داد: هنگام نازل شدن فرشته مرگ و موقعی که در قبر مورد سؤال و باز خواست قرار می گیری و زمانی که در روز قیامت در مقابل پروردگار ایستاده باشی.» (اعلام الدین دیلمی، ص461)
2. قبولی کارهای نیک
اگر انسان تمام کارهای خیر و اعمال نیک را انجام داده، واجبات الهی را به جای آورد، اما از اهل بیت و ولایت و محبت آنان دور باشد، هیچ یک از اعمال و نیکی های او ثمره ای نخواهد داشت.
امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «هر کس ما اهل بیت را دوست داشته باشد، ایمان او مفید بوده و اعمالش مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، اما اگر کسی محبت ما اهل بیت را در دل نداشته باشد از ایمان خویش بی بهره بوده و کارهای نیک و اعمال دینی او مقبول نخواهد بود، گرچه روزها روزه گرفته و شب ها به عبادت بپرازد. (بصائر الدرجات، ص 364. )
و فرمود: «اگر بنده ای هزار سال خداوند را عبادت کند و اعمال نیک هفتاد و دو پیامبر را هم به جا آورد، خداوند از او نخواهد پذیرفت تا اینکه ولایت ما را بپذیرد و گرنه خداوند او را به صورت به جهنم خواهد انداخت(مستدرک، ج 1، ص 168)
3. آمرزش گناهان
عشق و علاقه داشتن به این خاندان مطهر، باعث می‌شود که گناهان و پلیدی‌ها از ما دور شود. امام جعفر صادق (علیه السّلام) می‌فرمایند: محبت اهل بیت گناهان را می‌ریزد چنان چه باد تند، برگ را از درختان می‌ریزد( حیاه الامام الحسین، ج ۱ ص۱۵۶ )
4. شفاعت گنهکاران
امام ( علیه السلام ) فرمود:هنگامی که روز رستاخیز فرا رسد گناهکاران شیعیان را شفاعت می‌کنیم ولی نیکوکاران را خداوند نجات می‌دهد.»( فضائل الشیعه، شیخ صدوق، ص ۴۳، ح ۴۵)
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‏غرر الحکم؛ ص689)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: مَا أَعْظَمَ وِزْرَ مَنْ طَلَبَ رِضَى الْمَخْلُوقِینَ بِسَخَطِ الْخَالِق

چه بزرگ است جرم و گناه کسی که رضایت مخلوقین را به خشم پروردگار بجوید. (‏غرر الحکم؛ ص689)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از مومنین گاهی اوقات سوال می کنند: به مجلس عروسی دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟ فرقی می کند عروسی خواهر یا فامیل نزدیک یا بیگانه دارد؟ در جواب عرض می شود اولا :اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد. و انسان نباید رضایت مخلوق را بر معصیت خالق ترجیح بدهد.
ثانیا :اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد به نظر برخی مراجع مانند مقام معظم رهبری (سیستانی - شبیری) اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هرچند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است و به نظر برخی مراجع (جهت اطلاع :مانند حضرت امام - اقای مکارم ) شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست. نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف برخروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد.(رساله اموزشی رهبر معظم انقلاب، حضور درمجلس معصیت ص345 ، استفتائات ایت الله سیستانی س 198 احکام مجلس عروسی،مکارم:استفتائات 2/س719، استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 148)
خداوند‏ متعال توفیق‏ شناخت ‏گناه ‏و ترک گناه را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1. حشر با اهل بیت در روز قیامت :
امام علی علیه السلام فرمود: «من احبنا کان معنا یوم القیامة و لو ان رجلا احب حجرا لحشره الله معه;) هر که ما را دوست بدارد، در روز قیامت با ما خواهد بود و اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خداوند او را با آن محشور خواهد کرد.» (امالی صدوق، ص 209)
2. بالاترین درجات بهشت: امام علی ( علیه السلام ) فرمود: اهل بهشت به منازل شیعیان ما (در بالاترین درجات آن) نگاه می کنند همانطوری که انسان به ستارگان می نگرد.» (بحارالانوار، ج 8، ص 148)
3. رسیدن به مقام شهید : حضرت علی علیه السلام فرمود: میت شیعه ما صدیق و شهید است چون که امر ما را تصدیق نموده و به خاطر ما دوستی و دشمنی نموده است و از این کار خود، خدای عز و جل را اراده کرده است.» (الخصال ،ج1،ص636)
4. چشم روشنی در هنگام مرگ : روزی حارث همدانی به حضور علی علیه السلام آمد. امام علیه السلام از علت آمدن او جویا شد. او گفت: عشق و علاقه به شما مرا به اینجا کشانیده است. حضرت در تایید سخن او فرمود: «به خدا همین طور است. هیچ انگیزه ای جز محبت ما تو را به اینجا نیاورده است.» آن گاه علی علیه السلام به عنوان تشکر از اظهار علاقه این دوست صمیمی خویش، به او فرمود: «بدان که هیچ بنده ای از دوستان ما نمی میرد مگر اینکه در هنگام مردن، مرا آن طوری که دوست دارد می بیند و همچنین از دشمنان و مخالفین ما هم کسی نمی میرد تا اینکه در هنگام مرگ، در حالی که دلش نمی خواهد، مرا می بیند و شرمنده می شود(اعلام الدین دیلمی، ص 448)
ای که گفتی فمن یمت یرنی - جان فدای کلام دل جویت
کاش روزی هزار مرتبه من - مردمی تا بدیدمی رویت
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص477)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: قَدْرُ الرَّجُلِ‏ عَلَى‏ قَدْرِ هِمَّتِه‏... .

ارزش انسان به مقدار همت و تلاش اوست. (نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص477)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی:
1. یکی از واجبات، دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید. (تحریر الوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4)
2. دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ فرهنگی و اقتصادی است و بهترین خدمت به نظام اسلامی و دفاع از ارزشهای الهی و انقلاب، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان که همان اقتصاد مقاومتی است و این مهم با پرهیز از اسراف وکم کاری، و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت کالای ایرانی، خرید کالای ایرانی و رعایت دیگر سیاستهای مهم اقتصاد مقاومتی است. (امام خامنه ای سایت لیدر استفتائات جدید اسفند1395)
3. همانطور که مسائل اقتصادی مهم است، مسائل فرهنگی جامعه و خانواده هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و انسان نمی تواند نسبت به این بخش مهم بی تفاوت باشد مثلا همکاری با موسسات مروج فرهنگ بیگانگان یا پیوستن به قرارداد های بین المللی که هدف آنها تسلط و ضربه به فرهنگ اسلامی می باشد. و کمترین وظیفه واجبی که مومنین در برابر هنجار شکنی ها و مفاسد در جامعه و خانواده، دارند، امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط و مراتب آن است. (اجوبه س1355 و1377)
خداوند متعال توفیق دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
برای اینکه دوستى و محبت اهل ‏بیت ( علیهم السلام ) را بدست بیاوریم راههایی وجود دارد که عرض میشود:
1. معرفت اهل بیت ( علیهم السلام )
در سایه معرفت امام به کمالات و ویژگى‏هاى منحصر به فردش آشنا مى‏گردیم و این باعث محبت نسبت به اهل بیت ( علیهم السلام ) میشود. امام صادق ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «امام آن شاخص آشکار است که بین خداى عزوجل و خلقش قرار گرفته، پس هر کس او را شناخت مؤمن مى‏ گردد و هر کس او را انکار کرد کافر مى ‏گردد»( کافی، ج 1، ص 170، ح 839.)
مؤمن بودن، فرع بر شناخت امام است. از طرفى ایمان، عین حب و بغض است. امام محمد باقر ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «الایمان حب و بغض»؛ (میزان الحکمه، ج 2،ص 214، ح 3095)
2. اطاعت از اهل بیت ( علیهم السلام )
هر اندازه نسبت به اوامر آنان عصیان شود، به همان اندازه بغض و کدورت نسبت به آنان در دل ایجاد مى‏شود و بر عکس هر اندازه نسبت به اوامر آنان اطاعت شود، به همان اندازه حب و صفا به آنان دل را فرا مى‏گیرد. امام رضا ( علیه السلام ) مى‏فرماید: « «الها! از تو آن عملى را مسألت مى‏کنم که حب خودت را به من برساند»( میزان الحکمه ، ح 3093.). بنابراین یکى از راه‏هاى عملى وصول به «حب» اصل عمل و طاعت عملى است.
3. توسل حقیقی
در سایه شناخت امام مى ‏فهمیم همه چیزمان به او وابسته است. واسطه فیض و کمال و همه چیزمان امام مى‏باشد براى آشنایى بیشتر ترجمه زیارت جامعه کبیره را مطالعه کنید. اگر توسل بعد از شناخت و با حال همراه باشد، ترنم عاجزانه و عاشقانه‏اى است که حب را در دل بیش از پیش مى‏پروراند.
4. تولى و تبرى
دو اصلى که با حب اهل بیت ( علیهم السلام ) تأثیر متقابل دارند یعنى، حب اهل بیت ( علیهم السلام )، تولى و دوستى با دوستان خدا و آنان و تبرى و بى‏زارى از دشمنان خدا و آنان را مى ‏آورد و تولى و تبرى هم محبت اهل بیت ( علیهم السلام ) را در پى دارد.
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص223)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: الْإِیمَانُ‏ عَلَى‏ أَرْبَعَةِ أَرْکَانٍ التَّوَکُّلِ عَلَى اللَّهِ وَ التَّفْوِیضِ إِلَى اللَّهِ وَ التَّسْلِیمِ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ الرِّضَا بِقَضَاءِ اللَّه‏... .

ایمان بر چهار پایه استوار است: توکل بر خدا، واگذاری امور به خدا، تسلیم شدن در برابر فرمان الهی و راضی بودن به قضای خدا. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص223)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در مورد حفظ ایمان:
1. یکی از وظایف انسان، حفظ ایمان است و دوری کردن از کارهایی که باعث تضعیف ایمان است، بنابر این کارهایی مثل مطالعه کتابهای گمراه کننده که باعث انحراف در عقیده یا اخلاق می شود حرام است همچنین سی دی ها و سایتهای منحرف کننده و استفاده از تصاویر مبتذل و فساد انگیز به هر نحو که باشد و ماهواره که بى‌شکّ وجود آن در خانواده‌ها سبب در دسترس قرار گرفتن صحنه‌هاى فساد است، و اثر منفى غیر قابل انکارى مخصوصاً بر جوانان خانواده دارد؛ بنابراین کسانى که براى تسهیل در امر آن مى‌کوشند مرتکب گناه بزرگى مى‌شوند. (مکارم استفتاءات جدید ؛ ج‌3، ص: 600).
2. واجب است که انسان با توبه از گناه و مداومت در انجام وظایف شرعی و محبت به اولیای الهی ایمان خود را تقویت نماید.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در ردّ حجیت خواب در مباحث مربوط به دین فرمودند:فَإِنَّ دِینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ‏ أَنْ‏ یُرَى‏ فِی النَّوْم‏»؛
«دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب‌دیده شود(کافی ،ج‏3، ص 482)
با توجه به عمومیت عبارت «دین الله» در این حدیث، معنای روایت تمام آموزه‌های دین اعم از مسائل عقیدتی و فقهی است و نفی استفاده از رویا در این روایت، به صراحت بیان شده است.
گرچه از طرفی در برخی روایات آمده که شیطان در قالب و شکل پیامبر و دیگر معصومین نمی تواند ظاهر شود(کتاب سلیم بن قیس ؛ ج‏2، 823) ولی از کجا معلوم که فردی که در خواب بر ما به اسم پیامبر یا دیگر امامان ظاهر شده است و این ادعا را دارد ، واقعا در ادعای خود صادق است و دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه می‏توان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است.
علت عدم حجیت خواب این است اگر خواب حجت باشد حدو مرزی ندارد و هرکس می تواند هرچیزی رابه اسم خواب به مردم بگوید،چون راهی برای اثبات یا ردش نیست؛مثلا ادعای نیابت کند یا بگوید باید فلان فرد مبلغی به او بدهد؛ در نتیجه بسیاری از امور، واجب و بسیاری دیگر حرام می‏شدند و سنگی روی سنگی بند نمی‏شد؛ در حالی که راهی جز استناد به ادله اربعه (کتاب، سنت، عقل و اجماع) نیست(ادب فنای مقربان، جوادی آملی، ج6، 141)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج‏2،ص 214)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید سعید قربان در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: یُغْفَرُ لِصَاحِبِ الْأُضْحِیَّةِ عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِها.

با ریختن اوّلین قطره خون قربانى [به زمین] صاحب قربانى آمرزیده مى‏شود. (من لا یحضره الفقیه ج‏2،ص 214)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از شبهای با برکتی که احیای آن سفارش شده، شب عید قربان است مخصوصا زیارت کردن حضرت سید الشهداء بسیار سفارش شده است و همچنین روز عید قربان یکی از چهار عید بزرگ مسلمین است که اعمالی دارد:
1. غسل روز عید قربان که وقت آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است؛ کیفیت غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان با یک غسل می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت کند. البته بنظر تعدادی از مراجع از جمله مقام معظم رهبری (حضرت امام، فاضل، صافی، بهجت) نمی تواند با غسل روز عید قربان نماز بخواند.(میشود نماز بخواند: سیستانی، زنجانی، وحید، مکارم، نوری) (رساله مراجع م389 و391 و 644 و 646)
2. نماز عید خواندن که مثل نماز عید فطر است.
3. دعای ندبه خواندن.
4. قربانی نمودن که بسیار سفارش شده و چند نفر هم می توانند با هم یک قربانی انجام دهند و ثواب به همه آنها می رسد و حضرت سجاد و حضرت باقر علیهما السلام نسبت به گوشت قربانی این‌گونه عمل می‌کردند که یک سوم به همسایه‌ها، یک سوم به مستمندان می‌دادند و یک سوم برای خودشان نگه می‌داشتند. (مفاتیح الجنان،مفاتیح نوین)
5. روزه گرفتن در عید فطر و عید قربان حرام می باشد. (رساله مراجع م 1739)
خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بوی‍ژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب عید سعید قربان
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک عیدقربان
علی بن موسی الرضا علیه السلام درباره فلسفه و علل تشریع حج می‌فرمایند: «حج به سوی خدا رفتن و در پیشگاه باری تعالی حاضر شدن است». ( عیون اخبار الرضا؛ باب ۳۴، ج۲، ص۱۷۴)
حج باطنی که مقصود از زیارت است موجب بروز تحولات اساسی در زائر می‌شود زیرا مناسک حج نمادی از مناسک اسلامی است و سبب ایجاد روحیه تقوا در افراد و تربیت نفس می‌شود.
1. کمال طلبی:حضرت رضا علیه السلام سِرّ عظیم حج را این چنین بیان می‌دارند:«حج زیادت طلبی و کمال خواهی است».(همان)
کمال طلبی در انسان از فطریات مسلّم و غیرقابل انکار است و آنچه در مراسم پرفیض حج به ندای فطرت انسان پاسخ می‌دهد، حرکت انسان بر اساس معرفت الهی به سوی کمال مطلق است.
2. حج؛ آغاز حرکتی نو در زندگی:امام رضا علیه السلام فلسفه مناسک و اعمال حج را ابراز پشیمانی از گذشته و بازگشت به خویشتن ،می دانند ومی فرمایند:حج، از گذشته تاریک و پر گناه خارج شدن و از آنچه در گذشته انجام شده، توبه کردن است و برای آینده کار خوب و نیک را از نو آغاز کردن. ( عیون اخبار الرضا؛ باب ۳۴، ج۲، ص۱۷۴)
3. حج؛ تمرین خودسازی:علی بن موسی الرضا علیه السلام در این زمینه معتقدند که: «در حج بدن را به سختی انداختن، از زن و فرزند دور شدن و جان را از هواهای نفسانی و شهوات منع کردن است. »(همان)
4. راهی برای ادای حقوق اجتماعی:امام هشتم علیه السلام در ادامه می‌فرمایند: «حج وسیله‌ای برای خارج کردن و جداسازی داراییها از یکدیگر و پرداختن حقوق فقرا و مستمندان است».(همان)
ادای حقوق مستمندان از راه پرداخت خمس و زکات اموال و لزوم جداسازی اموال قبل از سفر حج علاوه بر انجام واجب الهی سبب می‌شود تا انسان متوجه اطرافیان خود بوده و حقوقی که خداوند بر عهده او نهاده انجام دهد.
خداوند توفیق زیارت با معرفت خانه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

شب عید سعید قربان
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص464)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام در روایتی حضرت صادق علیه السلام درباره دعا در روز عرفه می فرمایند: ...تَخَیَّرْ لِنَفْسِکَ‏ مِنَ‏ الدُّعَاءِ مَا أَحْبَبْتَ وَ اجْتَهِدْ فَإِنَّهُ (یَومَ عَرَفَه) یَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَة... .

هر چه می‏خواهی برای خود دعا بخوان و در دعا کردن بکوش که روز عرفه، روز دعا و درخواست است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص464)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از اعمالی که برای روز عرفه سفارش شده توبه کردن به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره توبه واقعی خدمتتون عرض می کنم:
1. توبه از گناه نسبت به هر گناهی واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و کسی که توبه اش را شکسته باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش گناه است.
2. حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و برای توبه کردن نمازی یا ذکری یا استغفار یا مکان و زمان خاصی لازم نیست بنابر این اگر کسی گناهی، بدحجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام‌، و مانند اینها داشته همین که نسبت به گذشته پشیمان شود و تصمیم بگیرید که گناه را ترک کند کافی است. (عروه، فصل فی احکام الاموات)
3. نکته ای که به ذهن برخی از افراد می رسد این است که آیا برای توبه واقعی برای هر گناهی به همین مقداری که گفته شد کافی است
در پاسخ عرض می شود برای توبه کردن کافی است اما برخی از گناهان علاوه بر توبه از جهت شرعی واجب است که جبرانی هم صورت بگیرد مثلا ترک نماز یا روزه، شرعا باید به قضا کردن تدریجی نمازها جبران شود یا اگر بدهی مالی به مردم دارد، بدهی را طبق وظیفه پرداخت کند یا اگر غیبتی کرده طبق نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای در صورت امکان حلالیت بطلبد. (رساله مراجع اقتباس از م 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
خداوند متعال به همه ما توفیق توبه و انابه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

روز عرفه؛ شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در روایات تعبیرهای قابل توجهی درباره اهمیت حج ارائه شده است که به چند نمونه اشاره می کنیم:
1. غیر مسلمان مردن درصورت ترک حج: تأخیر حج: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «مَنْ سَوَّفَ الْحَجَّ حَتَّی یَمُوتَ بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّاً؛ کسی که حج را تأخیر اندازد [و در انجام آن امروز و فردا کند] تا بمیرد، خدا او را در روز قیامت یهودی یا مسیحی محشور می کند.»( السرائر ؛ ج 3 , ص 615)
این مطلب همان است که در آیه به آن اشاره شده و از تارک حج به «مَنْ کَفَرَ» تعبیر گردیده است.
2. آخرین وصیت امام علی علیه السلام :امیر مؤمنان علی علیه السلام در واپسین لحظات عمر خویش وصیتهای مهمی دارد و از جمله می فرماید: «اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ :خدا را، خدا را درباره خانه پروردگارتان [کعبه در نظر بگیرید] تا هستید، آن را خالی مگذارید؛ زیرا اگر کعبه خلوت شود، مهلت داده نمی شوید.»( روضة الواعظین ؛ ج 1 , ص 136)
3. برآوده نشدن حاجات درصورت ترک حج: امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید: کسی که حج را برای حاجتی از حاجتهای دنیوی ترک گوید، [حاجتش] برآورده نمی شود، مگر نگاهش به [حاجیان] سر تراشیده بیفتد.»( ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ ج 1 , ص 236) کنایه از اینکه حج را انجام دهد و همراه حاجیان حلق کند تا حاجتش بر آورده شود.
4. پایداری دین درپایداری حج : پایداری دین: امام صادق علیه السلام می فرماید: « تا زمانی که کعبه [و انجام حج[ بر پا باشد، دین نیز برای همیشه برپا خواهد بود.»( من لا یحضره الفقیه ؛ ج 2 , ص 243)
5. گناه زدایی: از مهم ترین آثار عمل عبادی حج، پاکیزگی از آلودگیها و گناهان است
امام علی علیه السلام نیز فرمود: حج کننده و عمره گذار [مهمان خداست و[ بر خدا وارد می شود و خداوند مغفرت [و بخشش از گناهان] را به او هدیه می دهد( من لایحضره الفقیه،ج2،ص225)
خداوند توفیق زیارت با معرفت خانه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

روز عرفه؛ شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص66)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام در اهمیت روز عرفه می فرمایند: مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ.

کسى که در ماه رمضان آمرزیده نشود، تا رمضان آینده آمرزیده نگردد، مگر آن که در عرفه حاضر شود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص66)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره اعمال شب و روز عرفه:
1. شب عرفه طبق نقل برخی روایات دعا در آن مستجاب و شب توبه و مناجات است و کسی که این شب را به عبادت مشغول شود ثواب سالها عبادت را دارد. و در شب عرفه و روز عرفه زیارت امام حسین علیه السلام سفارش شده است و حضرتش را می توان از راه دور هم زیارت کرد و طبق نقل برخی از روایات کیفیتش این است که انسان زیر آسمان قرار بگیرد و به سمت قبر سید الشهدا علیه السلام توجه کند و بگوید: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ. (مفاتیح نوین آقای مکارم، زیارت امام حسین علیه السلام و ایام مخصوص دیگر)
2. برای روز عرفه روزه گرفتن سفارش شده است؛ البته کسی‌که روزه قضا دارد نمی‌تواند روزه مستحبی بگیرد ولی میتواند این ایام را به نیت روزه قضا روزه بگیرد و انشاء الله از ثواب روزه مستحبی هم برخوردار میشود و همچنین مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد حتی روزه قضا و روزه مستحبی. و کسی که بواسطه روزه حال دعا و عبادت را از دست می دهد ترک روزه بهتر است. (رساله مراجع م1563 و م1747 ؛ عروه، فصل فی اقسام الصوم، م2)
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برای حج رفتن فواید زیادی در روایات نقل شده است که برخی نقل میشود:
1. فقر زدایی: انجام حج برای همیشه فقر را از انسان دور می سازد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «الْحَجُّ یَنْفِی الْفَقْرَ؛ حج باعث از بین رفتن فقر می شود.( بحارالانوار، ج 77، ص 58)» و امام صادق علیه السلام فرمود: « هر کس سه بار حج انجام دهد، تا ابد فقر به او نمی رسد.»( الخصال ؛ ج 1 , ص 117)
2. افزایش رزق و روزی ومال: امام صادق علیه السلام به کسی که گفت:من تصمیم دارم هرسال خودم با یکی از بستگان به حج بروم،فرمود:
اگر این کار (حج در هر سال) را انجام دهی، پس یقین کن به زیادی مال [خویش] و یا بشارت باد تو را به زیادی مال!» ( من لایحضره الفقیه،ج2،ص218) و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «حُجُّوا تَسْتَغنُوا؛ حج انجام دهید تا از نظر مالی بی نیاز شوید. !» ( من لایحضره الفقیه،ج2،ص265)
3. بیمه سلامتی: اثر دیگر سفر حج این است که بر سلامتی بدن و صحت جسم نیز اثر می گذارد.
امام زین العابدین علیه السلام فرمود: حج کنید و عمره انجام دهید که باعث سلامتی بدنهای شما می شود.»( بحارالانوار، ج 74، ص 62.)
4. دوری از دنیا: از دیگر آثار اخلاقی و روانی حج، دنیا گریزی است؛ همان دنیایی که محبت آن عامل تمام خطاها و گناهان است.
حضرت رضا علیه السلام در این باره می فرماید: همانا [مردم[ دستور داده شده اند به [پوشیدن] احرام تا قبل از ورود به حرم امن الهی خاشع گردند و تا اینکه دور لهو نروند و مشغول اموری از دنیا و زینتها و لذات آن نشوند(وسائل الشیعة ؛ ج 12 , ص 314)
خداوند توفیق زیارت با معرفت خانه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code