بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(احزاب، آیه 32)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال ‌در ‌قرآن کریم خطاب به زنان مومنه می فرماید:‌فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً.‌

با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته(یک‌زن‌مومنه) سخن بگویید.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد گفتگوی با نامحرم:
1.در هنگام گفتگو با نامحرم ، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز، جایز نیست و فرقی نمی‌کند به صورت حضوری باشد‌ یا چت‌کردن یا پیامک‌زدن باشد.
2.به قصد لذت شهوانی ‏نباشد بنابر‌این چنانچه هنگام ارتباط با نامحرم احساس شود به سمت لذت های ‌شهوانی کشیده شده است ‏شرعا حرام است و باید قطع ارتباط صورت بگیرد.
3-اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشد که چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکه‌های مجازی با او ارتباط پیدا کند ،‌آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهد کرد نباید با او صحبت ‏کند و همچنین نباید ارتباط برقرار کند.(سیستانی رساله جامع مساله 1476و1477و1478)
خداوند متعال توفیق دوری از گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( نهج البلاغه حکمت 39)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت علی علیه السلام که می ‏فرمایند‏: ‏لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ‏ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِض‏.

اعمال مستحبی انسان را به خداوند متعال نزدیک نمی‌گرداند اگر به واجبات زیان رساند.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نمازهای مستحبی:
اول: در حدیث است که نمازهاى نافله، به منزله هدیّه است و در هر صورت اگر صحیح انجام شود پذیرفته می ‏شود.
با همه تأکید و تشویقى که درباره انجام نمازهاى مستحبى است، شایسته است که اداى آنها از روى علاقه و عشق باشد و انسان، بر خودش آنها را تحمیل نکند. سعى کند که ابتداء آمادگى روحى و علاقه و کشش قلبى بیابد، آنگاه به انجام آنها بپردازد.
بیان نورانی از وجود مبارک حضرت امیر علیه السلام در نهج‌البلاغه هست که فرمود: «إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَی النَّوَافِلِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَی الْفَرَائِضِ» این دل، مثل فصول چهارگانه است، یعنی مثل زمان که گاهی بهاری دارد و گاهی پاییزی، گاهی اقبالی دارد و گاهی ادباری. اگر دل در حالت بهار بود، شکوفایی و اقبال داشت، از نوافل نگذرید، سعی کنید، نافله ها را ترک نکنید و اگر دل، آن آمادگی را ندارد، شما بر دل تحمیل نکنید و فقط واجب ها را انجام دهید،به همین دلیل، در نمازهاى مستحب، برخى ارفاق ‏ها و تسهیلاتى وجود دارد که در نمازهاى واجب نیست. این آسان ‏گیرى، براى جذب بیشتر افراد است. از جمله اینکه:
1.نماز مستحب را، هم می توان ایستاده خواند، هم نشسته.
2. براى نمازهاى واجب، بهتر است انسان به مسجد برود ولى درباره نوافل، چنین دستورى نیست.
3.در نماز مستحب، شکّ میان رکعت اوّل و دوّم، نماز را باطل نمى ‏کند و نمازگزار مى ‏تواند تصمیم بر هر کدام بگذارد.
4.انجام کم و زیادهاى اشتباهى در نماز مستحب، سجده سهو ندارد.
دوم: نماز های مستحبی زیاد است و آنها را نافله گویند و بین نماز های مستحبی به خواندن نافله های شبانه روز بیشتر سفارش شده است و آنها در غیر روز جمعه سی و چهار رکعتند‌.( ولى در روز جمعه بر شانزده رکعت نافله ظهر و عصر، چهار رکعت اضافه مى ‏شود.)
سوم: به نظر اکثر مراجع وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح، و بهتر است نزدیک اذان‌صبح خوانده شود. مسافر و کسى که براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، مى ‏تواند آن را در اول شب بجا آورد (سیستانی : وقت نافله شب از اول شب است تا اذان صبح)
چهارم:‌نافله‏ ظهر و عصر را در سفر یعنی در جایی که ‏نماز ‏شکست ه‏است،‏ نباید بخواند .‌ولى ‏نافله عشا را به نیت اینکه شاید مطلوب باشد، مى‏ تواند بجا آورد). اکثر مراجع رساله مراجع ازم 764تا774)
خداوند متعال همه ما را از نمازگذاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی (ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 88 ، ح 1)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که می‌فرمایند: اّلْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه.

کسی که خود را برای روزی خانواده‌اش به زحمت می اندازد و کار می کند مانند رزمنده ایست که در راه خدا می جنگد.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد نقد و نسیه:
1‌.یکی از راه های کسب سود حلال معامله نسیه است؛ بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کالایی که قیمت نقد آن500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد.
2.در معامله ‌نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد, فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا این کالا را به مبلغ 600 تومان می‌فروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید.
3. مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و نباید در اداء دین کوتاهی کند و اگر بدهکار در اداء دین تاخیر کرد، تقاضای مبلغ اضافی و دیر کرد حرام است. [ مراجع مسأله 2105 – 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 اجوبه س 1592؛ امام ج2 استفتائات دین س 5؛صافی جامع الاحکام ج2 س 1995- جامع المسائل فاضل ج1 س 1184]
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌النور 19)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید : إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ‏ تَشِیعَ‏ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی‌الدُّنْیا‌وَ‌الْآخِرَةِ‏.‌

آنان که دوست‌ دارند در میان اهل ایمان کار منکری ترویج پیدا کند در دنیا و آخرت در عذاب سختی خواهند بود.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد در آیات قرآن، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده است زیرا از گناهانی است که جو جامعه را آلوده و فاسد می‌کند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را ساده می نماید. اشاعه فحشا یعنی نشر دادن‌گناه و معصیت است که به شکل های مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد:
1-تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگ های حرام یا مصرف مواد مخدر یا شرکت در مجالس گناه تشویق کند.
2- ارتکاب گناه در ملا عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود
3-نشر دادن گناه در جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عف وحیا را در فضای مجازی پخش کند.
خداوند متعال توفیق نشر معنویت و فرهنگ صحیح را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال ص 181 ، ح246)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از پیامبر اکرم صلى ‏الله ‏علیه و ‏آله که می‌فرمایند: أَفْشِ ‏السَّلَامَ‏ یَکْثُرْ خَیْرُ بَیتِکَ؛

سلام را آشکارکن و رواج ده، تا خیر و برکت خانه ات، زیاد شود.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سلام شعار اسلامی است؛ سلام به معنای تحیت، سلامت، صلح و آشتی، تعظیم و تکریم، درود گفتن است.
سلام، اطمینان دادن به فرد مقابل است که: هم سلامتی و تندرستی تو را خواستارم، هم از جانب من آسوده باش و مطمئن، که گزندی به تو نخواهد رسید. من خیرخواه تو هستم، نه بدخواه و کینه‌ورز و دشمن.
سلام نیز نوعی درود و تحیّت اسلامی است که دو مسلمان به هم می گویند.
سلام از مقدس ترین کلمات و یکی از نام های خداوند متعال است؛ معنی «سلام علیکم» در اصل «سلام الله علیکم» است، یعنی درود پروردگار بر تو باد، یاد خداوند تو را به سلامت دارد و در امن و امان باشی؛ به همین جهت سلام کردن یک نوع اعلام دوستی و صلح و ترک دشمنی و جنگ محسوب می شود. این معنای شعار اسلامی سلام است.
لذا از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که:‌«السَّلامَ اِسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ وَضَعَهُ فِی الأَرْضِ فَأَفْشُوهُ بَیْنَکُمْ » سلام نامی از نام های خداوند متعال است، که آن را در زمین به امانت نهاده است، پس سلام را در میان خودتان آشکار کنید و رواج دهید. (نهج الفصاحة ، ص: 531)
اما چند نکته‌درباره احکام سلام کردن:
1.‌شروع کردن به سلام مستحب است اما جواب سلام واجب فوری است یعنی بلافاصله باید پاسخ داده شود تفاوتی ندارد که سلام کننده زن باشد، یا مرد و یا بچه ممیز باشد و اگر به جمعی سلام شود همین که یک نفر جواب دهد بر بقیه افراد جواب سلام واجب نیست.
2.‌سلام کردن به کسی که در حال نماز است کراهت دارد ولی در هر حال اگر کسی سلام کرد، جواب سلام فورا بر نماز گزار واجب است ، البته نمازگزار باید در پاسخ سلام ،‌کلمه سلام را بر علیکم مقدم کند.
3.اگر به جمعی سلام شود وقتی یک نفر جواب دهد از بقیه ساقط است و نمازگذار نباید جواب سلام دهد و در صورتی فرد نمازگزار باید جواب دهد که کسی دیگر پاسخ ندهد.‌(رساله‌مراجع‌مساله1146)
4. سلام کردن مرد به زن نامحرم کراهت دارد. مخصوصا به بانوان جوان کراهت بیشتری دارد.‌(رساله مراجع مساله 1137 ،1138 و 1141). (تبریزی استفتائات ج2س1993؛ فاضل, احکام جوانان م482؛ بهجت س5287؛ مکارم رساله جوانان م465؛ صافی, احکام نوجوانان463-عروه النکاح وآدابه م41)
خداوند متعال همه ما را از عمل کنندگان به دستورات دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏8، ص: 288)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند :فَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ مَشَى إِلَى‏ الْجَمَاعَةِ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ أَهْوَالَ یَوْمِ الْقِیَامَة.

هیچ مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت ‌قدم بردارد مگر این که خداوند تبارک و تعالی ترس و هراس روز قیامت را برای او سبک می‌گیرد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در‌باره نماز جماعت:
1-تبعیت کردن از امام جماعت در افعال نماز واجب است یعنی کارهاى نماز مانند رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام جماعت به جا آورد لذا باید نماز‌گزاران‌ گرامی تا امام به رکوع نرفته زودتر از امام جماعت به رکوع نروند و زودتر بلند نشوند یا تا امام جماعت به سجده نرفته زودتر از امام جماعت به سجده نروند و زودتر سر بر ندارند.
2.گفتن اذکار بطوری که امام بشنود مکروه است.
3.هر یک از نمازهای واجب یومیه را می توان به نماز واجب یومیه اقتدا کرد و به جماعت خواند و فرق ندارد مثل هم باشند یا نه مثلا نماز قضای صبح را می‌توان به نماز ادای ظهر اقتدا کرد ولی نمازهای مستحبی را نمی‌توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان لذا نماز زیارت را نمی‌توان به جماعت خواند. (العروه الوثقی جلد1 فصل فی الجماعه مساله3، رساله مراجع مساله 1468، 1469 ،1489،1470 1470،1405(
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏17، ص: 21چاپ قم)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ‏ طَلَبَ‏ الدُّنْیَا اسْتِعْفَافاًعَنِ‏ النَّاسِ‏ وَ سَعْیاً عَلَى أَهْلِهِ وَ تَعَطُّفاً عَلَى جَارِهِ لَقِیَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ وَجْهُهُ مِثْلُ الْقَمَرِ لَیْلَةَ الْبَدْر.

هر کس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ، رفاه خانواده‌اش را تأمین و به همسایه‌اش کمک کند، وقتی با خدا دیدار کند، چهره‌اش همانند ماه شب بدر می‌درخشد.

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از موارد بندگی خدای متعال این است که کیفیت عبادتش و همچنین انجام معاملات شرعیش بر اساس دستورات خدا باشد لذا‌عبادت انسان مثل نماز یا قراردادهای شرعیش مانند اجاره باید با دستور الهی مطابقت کامل داشته باشد. یکی از سوالات که مومنین می پرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد روش صحیحش به چه صورتی است؟
‌روش صحیح به این صورت است که ابتدا قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود‌و در ضمن قرار داد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید:‌ خانه را به شما یک ساله، ماهی 50 هزار‌تومان اجاره می‌دهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان ‌یکساله به من قرض دهید که در این صورت مبلغ قرض به عنوان ‌شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می‌گیرد که صحیح است. اما آنچه به اصطلاح مردم رهن‌کامل است یا اینکه مستاجر بگوید من قرض‌می‌دهم بشرط اینکه اجاره را کم کنید‌،‌صحیح نیست‌.(اکثر‌مراجع‌) (مسائل‌جدید‌ج1‌‌ص‌87-‌اجوبه‌س 1662- و‌جامع‌المسائل‌ج1‌س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی-رساله مکارم مساله 1975،3 ) خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی، ج 6، ص8، باب فضل الصلاه)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ‌‌در روایت است از نبی ‌خدا ‏‌صلی الله علیه و آله ‏که فرمودند: لِکُلِّ شَیْءٍ وجْهٌ و وجْهُ دِینِکُمُ الصّلَاهُ فَلَا یَشِینَنَّ أَحَدُکُمْ وجْهَ دِینِهِ‌.

هر چیزی چهره‌ای دارد و چهره دین شما نماز است پس مبادا شخصی (با اهمیت ‏ندادن‏ به‏ نماز) چهره دینش را زشت و نازیبا گرداند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در بیان معصومین علیهم السلام نماز رکن دین است که دیگر امور با آن سنجیده می شود (ان قبلت قبلت ما سواها و ان ردت ردت ما سواها) در بیان دیگر می فرمایند نماز معراج مومن است؛ بهترین حالتی که انسان می تواند به خدا توجه کند و تقرب بجوید نماز است؛‌اگر نماز با آداب و شرایط اقامه شود طبق بیان قرآن مجید (ان الصلاه تنها عن الفحشاء و المنکر) انسان را از گناهان و بدی ها دور می کند و موجب سعادت انسان است.
اما چند نکته درباره احکام تکبیره الاحرام:
1-یکی از ارکان نماز تکبیرة الاحرام است که ترک عمدی و سهوی آن نماز را باطل می‌کند(همه بجز آیت الله زنجانی:گفتن «اللّه أکبر» در اول هر نماز واجب است، ولى ظاهراً رکن نیست، پس اگر آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از آن متوجه شود نمازش صحیح است)رساله مراجع مساله948)
2-شکستن نماز از روی اختیار و بدون مجوز شرعی، بعد از گفتن تکبیره الاحرام جائز نیست. رساله مراجع مساله 1159،(خویی،سیستانی،مکارم:شکستن نماز از روی اختیار بنابر احتیاط واجب جایز نیست)
3-هنگام گفتن تکبیره الاحرام بدن باید آرامش داشته باشد اما حرکت دست‌ها در هنگام گفتن تکبیره الاحرام اشکال ندارد بلکه مستحب است با شروع تکبیره الاحرام، دستها رابالا بیاورد.( رساله مراجع مساله951)
4-تمام تکبیرهای نماز غیر از تکبیره الاحرام،‌مستحب است و تمامی تکبیرهای مستحبی را چنانچه به نیت تکبیر وارد شده در نماز بگوید به نظر اکثر مراجع عظام (فتوی:گلپایگانی،صافی بنابر‌احتیاط‌واجب:امام خمینی، زنجانی،سیستانی، نوری، فاضل،وحید، ، احتیاط مستحب:خوئی،تبریزی،) باید در‌حال آرامش بدن‌گفته شود.اجوبه‌س434، رساله مراجع مساله965، عروةالوثقی کتاب الصلاة القیام مساله29)
خداوند متعال توجه و حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی، ج 2، ص 19)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است که می فرمایند: الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ ٱلنَّارِ.

روزه سپری است در برابر آتش جهنم.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درمورد احکام روزه :
1-انسان در صورت ‏داشتن روزه قضا (یا روزه واجب دیگر به نظر مشهور مراجع) نمی تواند روزه مستحبی بگیرد. (مشهور) رساله مراجع مساله 1563
2-وقت نیت روزه قضا تا اذان ظهر است و در روزه مستحبی تا اذان مغرب، بشرط اینکه مفطرات روزه را انجام نداده باشد.‌رساله مراجع مساله 1553
3-کسی که در مسافرت است و نمازش شکسته است نمی‌تواند روزه واجب یا مستحبی بگیرد.(عروه الوثقی اعتار العمد والسهو مساله اول)
4- اگر روزه دار سهوا چیزی بخورد یا بیاشامد روزه اش باطل نمی شود چه روزه قضا باشد یا مستحبی اگر روزه اش مستحبی است و کسی او را دعوت خوردن غذا بکند مستحب است روزه خود را افطار نماید (عروه الوثقی اقسام صوم مساله2،رساله مراجع مساله 1563)
خداوند متعال ما را جزء روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(موسوعه الامام الجواد ج2 سید حسین قزوینی،مستدرک سفینه البحار ج8 علی نمازی ص 378)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت امام جواد علیه السلام روایت است که می‌فرمایند:‌ثَلاثٌ‌مِنْ عَمَلِ الاْبْرارِ: إقامَةُ الْفَرائِض، وَ اجْتِنابُ الْمَحارِم،و احْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدّین.‌

سه چیز از کارهای نیکان‌است: انجام واجبات الهی، ترک و دوری از گناهان،مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین.

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره تیمم:
1- تیمم بر سنگ، خاک، ریگ و کلوخ صحیح است و تیمم بر خاک از بقیه بهتر است.(م6842)
2-کیفیت تیمم: به نظر اکثر فقهاء به این گونه است که ابتدا نیت کند و دستها را به زمین بزند و به نظر اکثر فقها صرف گذاشتن دستها بر زمین کافی نیست و سپس از جایی که مو روئیده با تمام دو کف دست پیشانی و همچنین دو طرف پیشانی و روی ابروها را (بنابراحتیاط) مسح کند. و سپس با کف دست چپ تمام پشت دست راست را از مچ تا سر انگشتان مسح شود و سپس باکف دست راست تمام پشت دست چپ مسح شود. (رساله‌مراجع‌م‌700‌الی 707مخالف:صافی و اقای‌گلپایگانی تمام کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست.مقام معظم رهبری اجوبه 209و احتیاط واجب این است که بار دیگر دست ها را به زمین بزند و سپس کف دست چپ را بر پشت دست راست و کف دست راست را بر پشت دست چپ بکشد.)
تعجیل در فرج امام زمان علیه‌السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی، ج 1، ص 548)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که ‏فرمودند: إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا‌...‌فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.

پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دین مان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از‌دعای ما محروم نسازید.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره خمس:
1.در اعتقاد شخص مسلمان رازق خدای متعال است و روزی را خداوند متعال به انسان مرحمت می فرماید البته بایدکار و تلاش باشد و بدون اسباب ،روزی به انسان نمی رسد اما اصل مطلب و اول و آخر خداست؛ لذا اگر فرد نقش خدا را پررنگتر ببیند و اینکه بدون خواست و اراده الهی انسان به هیچ چیز نمی رسد در این حالت دادن مال خدا در راهی که خدا امر کرده آسان می شود خصوصا اینکه ائمه اطهار علیهم السلام دادن خمس را کلید روزی بیان نموده اند.
2.یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است وهر فردی‌که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که در بین سال خمسی صرف نیازهای زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سر‌رسید سال خمسی باقی می‌ماند باید یک پنجم را به عنوان خمس؛ فرقی نمیکند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده و یا مواد‌غذایی داخل منزل باشد.
3. در برخی موارد با اینکه انسان بدهی دارد باز هم خمس واجب می شود لذا اینکه می‌گوید من بدهی دارم پس خمس به من واجب نمی‌باشد در بعضی از موارد صحیح نیست مثلا فردی که بابت توسعه در کار‌و‌کسب درامد بیشتر از نیاز زندگی بدهکار باشد این بدهی سبب نمی‌شود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند.
4. کنار گذاشتن پول خمس در گوشه منزل یا جای دیگر کافی نیست و باید آن را به دفتر مرجع تقلیدش تحویل دهد ،البته خمس احکام دقیقی دارد که بهترین راه برای بررسی و پرداخت آن دفتر مرجع تقلید است. (رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه‌س924-‏تبریزی‌س882-‌جامع‌المسائل‌فاضل‌ج1‌س902-‌جامع‌الاحکام‌صافی‌ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
خداوند متعال دلبستگی به دنیا را از دلها خارج بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(اصول کافی ج 1 باب فضیلت علم و عالم ص 91)

سلام علیکم‌.بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام باقر علیه السلام ‌که ‌می‌فرمایند‌: عالِمٌ یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ اَفْضَلُ مِنْ اَلْفِ عابِدٍ؛

عالمی که از علمش بهره برده شود، برتر از هزار عابد است.

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره تعلیم و‏ یاد‏دادن مسائل شرعی:
1.اگر فردی در موردی بی‌اطّلاع از حکم شرعی باشد و به علّت ندانستن مسأله شرعی، واجبی را ترک و یا حرامی را مرتکب گردد، در صورتی که فرد جاهل، درصدد تعلّم و فراگیری است و احتمال تأثیر نیز وجود داشته باشد، ارشاد وی و یاد دادن مسأله شرعی به او واجب است؛ که به اصطلاح ارشاد جاهل گفته می‌شود و این کار را امر به معروف و نهی‌از‌منکر نمی‌گویند،‌بنابراین کسی که نمی‌داند استفاده از انگشتر طلا ‏بر ‏مرد ‏حرام است یا ‏گوش‏ دادن به موسیقی لهوی و غنا حرام است یا پوشش قدم پای زن در مقابل نامحرم واجب است و به علّت جهل به حکم شرعی و ندانستن مسائل محلّ ابتلایش، این موارد را رعایت نمی‌کند، ارشاد او با وجود شرایط واجب است.
2.اگر کسی حکم شرعی را می‌داند و از روی اشتباه و ‏فراموشی ‏موضوعی را به نادرستی مرتکب شده است‌در این صورت تذکر دادن واجب نیست مثلا کسی‌که می‌داند خوردن و اشامیدن روزه را باطل‌می‌کند و از روی فراموشی اقدام به خوردن می‌کند در این مورد تذکر دادن به او واجب نیست یا اگر کسی از روی اشتباه، قبله را رعایت نکرده است تذکر دادن واجب نیست.البته اگر موضوع از موضوعات بسیار مهم باشد تذکر دادن لازم است مثلا فردی از روی اشتباه بخواهد مرتکب قتل شخصی شود‌که‌در‌این صورت ارشاد و راهنمایی واجب است.
خداوند متعال همه مارا از عاملین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ‌آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج الفصاحه ص 286 ، ح 660)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا ‌صلی الله علیه و آله روایت شده فرمودند: إِنَّ الْغَضَبَ مِنْ الشَّیْطَانِ وَ إِنَّ الشَّیْطَانَ خُلِقَ مِنْ النَّارِ وَ إِنَّمَا تُطْفَأُ النَّارُ بِالْمَاءِ فَإِذَا غَضِبَ أَحَدُکُمْ فَلْیَتَوَضَّأْ.

غضب و خشم از شیطان و شیطان از آتش آفریده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه یکى از شما به خشم آمد و غضبناک شد، وضو بگیرد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

وضو طهارت باطنی است که با انجام آن انسان می تواند کلمات مقدس را لمس و مس کند؛‌در روایات معصومین علیهم السلام برای وضو آثار زیادی بیان شده مثلا با وضو خوابیدن موجب این است که خواب عبادت محسوب شود یا اینکه با طهارت غذا خوردن فقر را دور می کند؛ لذا بسیاری از امور مستحب است که با طهارت انجام شود.
چند نکته کوتاه درباره احکام وضو:
1.یکی از شرایط وضو این است که اعضا وضو هنگام شستن و مسح کردن پاک باشد،‌لذا اگر عضوی از اعضا وضو مانند دست یا صورت نجس است باید ابتدا آنرا تطهیر کرده وبعد به نیت وضو شسته و مسح شود. (مخالف،بهجت:مگر اینکه بوسیله وضو گرفتن و یا غیر آن بطور اتفاقی پاک شده باشد. سیستانی:اگر عضو متنجس با یک بار شستن پاک می گردد و آب کر یا جاری باشددر این صورت با فرو بردن عضو در آب به نیت وضو یا با شستن عضو زیر شیر متصل به کر یا جاری هم عضو تطهیر می شود و شستن وضویی محقق می شود).(رساله مراجع شرط ششم م 2776؛277).
2.اگر یکی از اعضای وضو نجس بوده مثلا صورت فردی خونی بوده و بعد از وضو گرفتن متوجه نجاست آن می شود چنانچه می داند که موقع وضو آنجا‌را تطهیر نکرده وضویش باطل است.
3.در اعضاء وضو و غسل مانعی از رسیدن آب نباشد و در صورت وجود مانع باید برطرف شود هر چند بر طرف کردن آن هزینه داشته باشد.
4.اگر در اعضا وضو چیزی چسبیده باشد مانند چسب یا رنگ یا ناخن و مژه مصنوعی چنانچه برطرف کردن اینها هر چند با هزینه کردن امکان نداشته باشد یا سختی غیر‌قابل تحملی داشته باشد اگر علاوه بر غسل ‏و وضوی‏ جبیره ای‌، تیمم هم انجام شود به نظر همه مراجع مکلف به وظیفه خودش عمل کرده است و وضوی جبیره است این است که به صورت معمولی فرد وضو بگیرد و هنگامی که به مانع می رسد دست خیس روی مانع بکشد. (جهت اطلاع سیستانى: وظیفه‌اش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد.خوئى، تبریزى زنجانی: وظیفه‌اش تیمّم است، (تبریزى: مگر در صورتى که در جاى تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت، وضو یا غسل کافى است).امام خمینی،فاضل، مکارم، بهجت، نوری،: وضوی جبیره بگیرد.گلپایگانى، صافى: و بنا بر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بى‌مانع باشد، تیمّم هم بنماید.رساله مراجع مساله 338،)
خداوند همه محبین اهل بیت علیهم‌السلام را از پاکان قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌نهج‌البلاغه، خطبه‌178)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. در روایت است از أمیر‌المومنین علیه السلام که می‌فرمایند: إذا رَغِبتَ فِی المَکارِمِ فَاجتَنِبِ المَحارِمَ.‌

اگر به دنبال بزرگوارى هستى (و می‌خواهی به درجات عالی برسی) از حرام‌ها دورى کن.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره استفاده از وسایل مشترک:
1.اگر وسیله‌ای دارای استفاده حلال و حرام باشد مانند موبایل و کامپیوتر در صورتی استفاده از این وسایل جایز است که در مسیر حلال استفاده شود. لذا موبایل و وسایلی که قابلیت نصب نرم‌افزار‌های مختلف و یا اتصال به شبکه های اجتماعی یا ‏اینترنت را دارا می‌باشد.چنانچه کسی ترس این را داشته باشد که با خرید این وسایل به گناه می‌افتد یا سبب تضعیف عقاید و ایمانش یا ایمان فرزند یا خانواده می‌شود نمی‌تواند این وسیله را خریداری کند یا نرم‌افزار این امکانات را در گوشی همراه یا کامپیوتر خود بارگزاری نماید.
2.باید توجه داشت ‌استفاده از موبایل و کامپیوتر در جهت نگهداری و نشر ‌و دیدن‌ فیلم و عکس های مبتذل و مستهجن یا رد‌و‌بدل کردن کلمات ‌تحریک ‌آمیز یا ارتباط‌های ‌نادرست میان افراد نامحرم و یا لطیفه‌هایی که توهین به یک شخص و یا گروه خاصی باشد از جمله گناهانی است که در هنگام استفاده از موبایل و کامپیوتر باید از آن پرهیز کرد.
خداوند متعال توفیق استفاده صحیح از نعمت هایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الارشاد، شیخ مفید، ص240)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روز نهم محرّم، وقتی‌که ‌سپاه عمر‌سعد تصمیم به حمله گرفت، امام‌حسین علیه السلام برادر بزرگوارشان (عباس‌علیه‌السلام) را برای مهلت گرفتن یک شب به جهت ادای نماز و دعا به سمت دشمن فرستاد و فرمود: هُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَ تِلاوَةَ کِتابِهِ وَ کَثْرَةَ الدُّعاءِ وَ الْاِسْتِغْفارِ.

خدا‌ می‏ داند‌که من (حسین) نماز گزاردن و تلاوت قرآن ؛ زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم.

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره اهمیت نماز:
1.نماز از مهمترین واجبات دینی است و تاکید فراوانی شده است که شخص مسلمان نمازش را اول وقت و به جماعت بخواند و در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام حسین علیه السلام با وجود جنگ در ظهر عاشورا نماز را اول وقت و به جماعت خواندند
2.اگر کسی عمدا حتی یک رکعت نمازش را در وقت ‌نخواند و ‌یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه‌ کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و نباید در انجام ‏‌‌نمازهای قضایش کوتاهی‌کند.
3-نماز در هیچ حالتی از انسان ساقط نمی شود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند و امثال این موارد بهانه‌ای برای ترک نماز نمی شود.
4-مستحب است بچه ای که خوب و بد را متوجه می شود به نماز خواندن عادت داده و تشویق نمایند، البته بایدبه گونه ای انجام شود که سبب ناراحتی و بیزاری او از نماز نشود.‌(رساله‌مراجع‌مساله11و747)‌
خداوند متعال به حق امام حسین علیه السلام همه ما را از نماز گزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات‌بر‌محمد‌و‌آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏27 ؛ چاپ قم،ص140)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام زمان علیه‌السلام روایت شده که فرمودند‌: أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ‌أَنَا حُجَّةُ اللَّه ِ عَلَیْهِم‏‏.‌

در حوادثی که پیش می‌آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می‌کنند، بدرستی که آنها حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنها هستم.

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد تقلید:
1. یکی از نقاط قوت دین اسلام و مذهب شیعه این است که اصول و مبانی اعتقادی را با عقل و دلیل اثبات می کند و آن را وظیفه هر مسلمانی می شمرد که در اعتقادات تحقیق کند و با دلیل ایمان بیاورد؛ برخلاف برخی ادیان (مثل مسیحیت) که گاهی می گویند عقل را بگذار کنار، لذا مراجع عظام تقلید در اولین مساله رساله می فرمایند؛ عقیده مسلمان‌ به اصول دین باید از روی دلیل باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه خودش مجتهد نباشد باید به گفته مجتهد اعلم عمل‌کند.(رساله مراجع ج1 م1)
2.رجوع به متخصص دینی یک امر عقلائی است و باید از مرجعی تبعیت و پیروی کرد که اعلم مراجع باشد یعنی در استنباط ‌احکام شرعی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد.(رساله مراجع ج2 م2- عروه الوثقی م 17)
3.بعد از فوت مرجع تقلید باید ‏انسان به‏ مرجع زنده اعلم رجوع ‏کند و در مسئله ی بقای بر میت، طبق نظر مرجع زنده‌ی اعلم عمل نمایند. (رساله‌مراجع‌ج1‌م9- عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد والتقلید م15)
4.کسانی که‌ به‌ فتوای مرجع زنده بر تقلید از مرجع فوت شده باقی مانده‌اند لازم است در پرداخت وجوهات و مسائل جدید به مرجع تقلید زنده مراجعه کنند.‌(توضیح‌المسائل‌مراجع‌ج‌2 ص‌2268 و‌تحریر کتاب الوکاله م‌23)
تعجیل در فرج امام زمان علیه‌السلام سلامتی مراجع عظام، خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف‌العقول ص 177)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت امام حسین علیه السلام که می‌فرمایند:‌مَنْ حَاوَلَ امْرَأً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما‌یَحْذَرُ.

‌هر شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست می دهد و از آنچه می ترسد به سراغش می‌آید.‌

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نگاه و پوشش:
1.رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیرفامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا مجالس عزاداری نمی باشد.
2.‌نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه‌کردن به موی آنان‌، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن‌، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است.
3.نگاه‌کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است هر چند مرد بخاطر عزاداری همه بدنش پوشیده نباشد مگر به جاهایی از بدن که معمولاً مردها نمی ‏پوشانند مثل سر و دستها و قدم پاها که نگاه کردن زن به این جاها اگر بدون شهوت و ترس افتادن در گناه باشد، اشکال ندارد. 4.‌نگاه کردن به عکس و فیلم‌های مستهجن و مبتذل مطلقا حرام است هر چند به قصد لذت نباشد.‌(امام ،تبریزی ،فاضل ،وحید،سیستانی:فیلم مبتذل در صورتی که‌قصد‌لذت نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است)( مکارم‌استفتائات‌ج‌2‌م‌1048،‏رساله جامع ج 2 م 1441 اجوبه الاستفتائات رهبری س 1314و 1313)
خداوند متعال‏ توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی ج3 ص414)

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند: اِنَّ لِلجُمْعَةِ حَقّاً وَ حُرمَةً فَایّاکَ اَنْ تُضیعَ اَوْ تُقَصِّرَ فى شی‌ء مِنْ عِبادَةِ الله.‌‌

براى روز جمعه در پیشگاه خداوند، حق و احترامى است (که باید مراعات شود) پس بپرهیز و بر‌حذر باش از اینکه ‌حق ‌جمعه را ضایع نموده و در عبادت خدا در این روز کوتاهی کنى!

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره آداب جمعه:
1.روز جمعه در دین مبین اسلام عید شمرده شده و بین روزهای هفته فضیلت خاصی دارد و اعمالی همچون نظافت (مانند کوتاه کردن ناخن و شارب)، استعمال بوی خوش، صدقه‌دادن سفارش شده است (‌مفاتیح،‌اعمال‌روز جمعه)
2. یکی از با فضیلت‌ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز ‌جمعه و اهمیت ندادن به نماز جمعه شرعا مذموم است و نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان علیه السلام به نظر اکثر مراجع بجای نماز ظهر کافی است و کسی هم که می‌خواهد نماز ظهر را در منزل بخواند به نظر اکثر مراجع عظام تقلید مستحب است که همان اول وقت نماز ظهر را بخواند و تاخیر انداختن لازم نیست.‌(اکثر مراجع: رساله مراجع مساله، احکام نماز جمعه ص842 - مخالف: خوئی، مکارم، تبریزی: با وجود شرایط شرکت بنا‌بر احتیاط، واجب است؛ منهاج الصالحین ،‌آیه‌الله خوئی ج2 ص‌203 _‌گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب اکتفا به نماز جمعه ننماید و نماز‌ظهر هم بخواند)
3. یکی از اعمال مستحب و ‌سفارش شده در روز جمعه، غسل جمعه است که زمان آن از اذان ‌صبح تا ‌اذان ‌ظهر است و بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام ‏‌ندهد بهتر است بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد و کسی که در روز جمعه موفق نشده مستحب است در روز شنبه قضای ‏آنرا انجام دهد، و همچنین انسان می‌تواند چند غسل را نیت کرده و همه را با یکبار شستن انجام دهد.‌(رساله مراجع مساله 644و 647)
4. یکی دیگر از اعمال روز جمعه آموختن مسائل دین است لذا یادگیری بعضی از علوم مانند احکام دینی که انسان غالبا به آنها نیاز دارد، بر همه واجب می باشد و یادگیری بعضی از علوم به مقدار رفع نیاز ضروری جامعه،واجب است مانند علوم پزشکی برای نجات جان بیماران و شایسته است مومنین بویژه جوانان عزیز در جهت رشد و پیشرفت علمی جامعه اسلامی و عدم وابستگی به بیگانگان تلاش نمایند. (رساله مراجع ج 1م11و استفتائات مکارم ج 3س1363)
تعجیل در فرج امام زمان علیه‌السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل‌الشیعة‌ط-آل‌االبیت‌جلد:‌25‌ص 386)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف که می‌فرمایند:‌لا یَحِلُّ‌لأِحدٍ‌أن یَتَصَرَّفَ فی مالِ غَیرِهِ بغَیرِ إذنِهِ.

بر هیچ کس حلال نیست که بدون اجازه صاحب مال در مال او تصرف کند.

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره احکام غصب:
1.‌یکی از محرمات و گناهان بزرگ غصب کردن مال و حق دیگران است و در این حکم فرقی بین پدر و فرزند و زن و شوهر یا خواهر و برادر و یا افراد بیگانه وجود ندارد بنابراین اگر پدر و فرزند یا زن و شوهر از مال یکدیگر بدون اجازه و رضایت بردارند یا شخصی در مال ‏شریکش ‏بدون ‏اجازه استفاده و تصرفی انجام دهد از مصادیق غصب محسوب شده و گناه می باشد. 2.‌اگر انسان مالی یا حقی را غصب کند علاوه بر توبه از گناه باید مال و حق غصب شده را فورا به صاحبش برگرداند و هر مقدار که تاخیر بیندازد گناه بیشتری برای او نوشته می‌شود و اگر مال غصب شده از بین رفته است مثل یا قیمت آن مال را به صاحبش بدهد.مثلا اگر انگشتر طلایی را فردی غصب کرده و دزدیده است در صورتی که ‏انگشتر هست باید خود انگشتر را به صاحبش برگرداند و اگر انگشتر را فروخته و از بین رفته ‌باید قیمتش را به صاحبش ‏بدهد. (رساله‌مراجع‌م‌2548 و 2549)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
‏(وسائل الشیعة ؛ ج‏11 ؛ ص344چاپ قم)

سلام علیکم‌.بسم الله الرحمن الرحیم. از امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت شده که می‌فرمایند: لَا یَخْرُجِ الرَّجُلُ‏ فِی‏ سَفَرٍ یَخَافُ‏ مِنْهُ‏ عَلَى‏ دِینِهِ‏ وَ صَلَاتِه.

انسان نباید به سفری برود که در آن بر دین و نماز خود احساس خطر و آسیب می کند.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره نماز و روزه مسافر:
1.مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند و روزه اش را بگیرد.
2-نکته مهم درباره قصد ده روز محاسبه دقیق ده روز کامل است که اگر یک ساعت هم کمتر باشد قصد ده روز صحیح نیست و کیفیت محاسبه دقیق به این صورت است که اگر در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت بشود باید فرد بتواند ده شبانه روز کامل یعنی دویست و چهل ساعت در محل اقامت بماند مثلا اگر ساعت 9 صبح وارد مشهد شده باشد، برای کامل خواندن نماز باید قصد ماندن تا ساعت 9 صبح روز یازدهم را داشته باشد ولی اگر شب تا قبل از اذان صبح وارد شهر یا روستای محل اقامت شده است همین که بخواهد تا غروب روز‌دهم بماند کافی است هر چند دویست و چهل ساعت هم نشود مثلا اگر ساعت ساعت 12 شب وارد مشهد شده است 10روز او غروب آفتاب روز دهم تمام می شود.‌(رساله‌مراجع‌1342)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه سفر زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی‌ خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

هجرت ‎امام‎خمینی ‎از ‎عراق‎ به‎ پاریس‎-روز نیروی انتظامی
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code