سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: فَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ مَشَى إِلَى الْجَمَاعَةِ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ أَهْوَالَ یَوْمِ الْقِیَامَة
هیچ مؤمنی نیست که در مسیر نماز جماعت، قدم بردارد مگر این که خدای رحمان، ترس و هراسِ روز قیامت را برای او سبک میگیرد. (وسائل الشیعه، ج 8 ص: 288)
در مساله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است، مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل بسیار مورد ابتلاء احکام نماز است؛ لذا امروز قصد دارم نکته ای درباره نماز جماعت، خدمتتان عرض کنم:
یکی از سؤالاتی که مؤمنین می پرسند این است موقعی که نماز جماعت شروع می شود اگر مشغول نماز باشیم، وظیفه چیست؟ آیا می شود نماز را شکست تا به نماز جماعت اقتدا کنیم؟
در جواب عرض می شود نمازی را که نمازگزار می خواند اگر نماز مستحبی باشد مثل نماز نافله یومیه یا نماز زیارت، چنانچه اطمینان ندارد که اگر نماز مستحبی را تمام کند، به جماعت برسد، ولو برای درک رکعت اول نماز جماعت باشد، یا به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای ولو برای رسیدن به تکبیره الاحرام امام جماعت باشد، مستحب است نماز مستحبی را رها کند و مشغول نماز واجب شود. (1)
اما اگر نمازگزار مشغول نماز واجب باشد مثلا مشغول نماز ظهر یا مغرب باشد، در صورتی که به رکوع رکعت سوم نرفته باشد، چنانچه اطمینان ندارد که اگر نماز را تمام کند به جماعت برسد، مستحب است به نیت نماز مستحبی، نماز را دو رکعتی تمام کند و خود را به جماعت برساند.
نکته: در این مورد نمی توان از نیت نماز ادا به نماز قضا عدول کرد تا اینکه نماز قضا محسوب شود. (2)
مسائل شرعی دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد نیز، نظرات مراجع متفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و خدمت میباشد که میتوانید سوالات فقهی و اعتقادیتان را به صورت تلفنی مطرح کنید.
قبولی طاعات و عبادات، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1)مکارم: در استحباب قطع نافله قبل از تکبیره الاحرام تأمل است. (رساله مراجع م 1449 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام الجماعه م 27 و فصل فی النیه م 20)
(2) مکارم: هرگاه مشغول نماز واجب است و جماعت برپا شود، چنانچه وارد رکعت سوم نشده و می ترسد اگر نماز را تمام کند به جماعت نرسد... . سیستانی: حتی جایز است نماز واجب خود را بشکند تا به جماعت برسد. (رساله مراجع م 1450 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام الجماعه م 27 ؛ منهاج الصالحین ج1 م 828)