سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه نامه 48 می فرمایند: . اَللّهَ اللّهَ فـی الجِهاد بِأموالکُم و أنفُسِکُم و ألْسِنَتِکم فـی سبیلِ اللّهِ.
خدا را در جهاد به اموال و جانهایتان و زبانهایتان در نظر بگیرید
یکی از مصادیقی که مولایمان برای جهاد بیان می کند، جهاد با زبان است که امروزه امام خامنه ای حفظه الله از آن تعبیر به جهاد تبیین می کنند، که برگرفته از این کلام مولای متقیان می باشد.
جهاد تبیین واجب کفایی است یعنی بر افرادی که توانایی دارند به مقدار لازم واجب است اقدام کنند و واجب فوری می باشد.
سوال: جهاد تبیین در چه مواردی واجب فوری است؟
در هر جایی چه فضای حقیقی و چه فضای مجازی و در رسانه ها، منکری و حرام انجام گرفته یا معروفی و واجبی ترک شود، بر کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و می توانند اثر گذار باشند واجب کفایی و فوری است که به وظیفه خود عمل کنند.
بنابر این اگر باورها و اعتقادات بحق دینی تضعیف شود و مورد هجوم واقع شود یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر یا به آن توهین کنند باید به شکل مناسب حقایق روشن شود و از ارزش های دینی دفاع نمود.
سروران گرامی اینرا بدانیم به تعبیر امام خامنه ای که اگر جهاد تبیین بدرستی صورت نگیرد، دنیامداران حتّی دین را هم وسیلهی برای هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد و دین را وارونه جلوه می دهند.سخنان رهبری در جمع خبرگان اسفند 1400 خداوند توفیق تبین حقایق و دفاع از آنها را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.مولای متقیات علی علیه السلام در بازار کوفه می فرمود: ای بازرگانان اول فقاهت و فراگیری احکام کسب و کار سپس تجارت. «میزان الحکمه، ج۱، ص۵۲۰»
یکی از تجارتهای کنونی وامهای بانکی است که به همین مناسب چند نکته کوتاه در این زمینه یادآوری می کنم:
به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وامهایی که از بانکها گرفته شود، چنانچه دارای سود باشد، در صورتی که وام بر اساس یکی از قراردادهای شرعی باشد و متقاضی وام هر چند بطور اجمالی، قرارداد را متوجه باشد، دریافت چنین وامی اشکالی ندارد. (مخالف: آیت الله سیستانی: وام گرفتن از بانکهای خصوصی جایز نیست و از بانکهای دولتی با راهکار اصلاحی جایز است.) (اجوبه الاستفتائات، س 1913، استفتائات آیت الله سیستانی، احکام بانکها)
اگر کسی تسهیلات وام مسکن یا خودرو یا وام کالا و مانند اینها را که می گیرد چنانچه وام دارای سود باشد، وظیفه اش این هست که با مبلغ وام مسکن یا خودرو یا کالا را برای بانک خریداری کند و سپس همان را بطور نسیه با سود مشخص برای خودش بردارد.
انسان نمی تواند وامی را که دریافت می کند، در غیر مورد قرارداد هزینه کند چنانچه هزینه کند، گنهکار و ضامن است.
خداوند قرض مقروضین را از خزانه غیبش ادا فرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام علیعلیه السلام روایت شده که فرمودند اَلبَرَکَةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّکاةَ وَ واسَى المُؤمِنینَ. (تحف العقول ص 172)
برکت در مال کسى است که زکات بپردازد، به مؤمنان مدد و یارى رساند. :
چند نکته درباره احکام کفاره:
1. اگر فردی در ماه رمضان بواسطه مریضی روزه نگیرد چنانچه قضای روزه را تا رمضان آینده نگیرد باید برای هر روز یک مد طعام که 750 گرم نان یا گندم یا برنج یا غذای دیگر به فقیر پرداخت کند و چنانچه فرد نتواند به جهت مریضی تا سال آینده قضای روزه را بگیرد قضای روزه از او ساقط است.
2. آن چیزی که در پرداخت کفاره لازم است این است که برای هر روز 750 گرم نان یا گندم و برنج و مانند اینها به فقیر پرداخت شود و پرداخت پول صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر پول دریافتی را از طرف او به مصرف همانغذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر پول ده کیلو نان را گرفته اما با آن مثلا سه کیلو برنج بگیرد کافی نیست.
3. کفاره را به کسی که خرجیش بر عهده انسان واجب است مانند فرزند و پدر و مادر فقیر نمیتوان پرداخت کرد ولی به برادریا خواهر فقیر و دیگر خویشان اشکال ندارد.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلواتی بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسب ولادت قمر بنی هاشم علیه السلام پدر بزرگوارشان علی علیه السلام در روایتی می فرمایند:. مَا أَعْظَمَ وِزْرَ مَنْ طَلَبَ رِضَى الْمَخْلُوقِینَ بِسَخَطِ الْخَالِق (غرر الحکم؛ ص689)
چه بزرگ است جرم و گناه کسی که رضایت مخلوقین را به خشم پروردگار بجوید
برخی از مومنین گاهی اوقات سوال می کنند: به مجلس عروسی یا جشن تولدی دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟ فرقی می کند مجلس خواهر یا فامیل نزدیک یا بیگانه باشد؟
در جواب عرض می شود :
اولا :اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد. و انسان نباید رضایت مخلوق را بر معصیت خالق ترجیح بدهد.
ثانیا :اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هرچند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است( البته ضمنا برخی مراجع از جمله حضرت امام (جهت اطلاع :مانند حضرت امام - اقای مکارم ) شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست.)
نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف برخروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد.(رساله اموزشی رهبر معظم انقلاب، حضور درمجلس معصیت ص345 ، استفتائات ایت الله سیستانی س 198 احکام مجلس عروسی،مکارم:استفتائات 2/س719، استفتاءات (امام خمینى)، ج3، ص: 148)
خداوند متعال توفیق شناخت گناه و ترک گناه را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:. . لَا قُرْبَةَ لِلنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِض (نهج البلاغه، حکمت ۳۹
اگر عمل مستحبی به عمل واجبی ضرر برساند، آن عمل مستحبی سبب تقرب به خدای متعال نمی باشد
چند نکته کوتاه درباره نماز مستحبی بیان می شود:
1.با توجه به اینکه نماز مستحبی را می توان در حال حرکت و راه رفتن بجا آورد و برای رکوع و سجود در حال حرکت و راه رفتن می توان با سر اشاره کرد.
2.در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، خواندن سوره مستحب است و شرط صحت نماز مستحبی نیست؛ البته برخی از نمازهای مستحبی که برای نمازش سوره مخصوصی و یا تعداد خاصی سفارش شده باید سوره مخصوص خوانده شود.
3.اگر در یک نماز مستحبی سوره مخصوصی سفارش شده باشد که کیفیت نماز با همان سوره مخصوص است چنانچه انسان آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از رکوع متوجه شود، می تواند بایستد و سوره مخصوص را بخواند و دوباره به رکوع برود و نماز را ادامه دهد و زیاد شدن رکن به صورت سهوی در نماز مستحبی مبطل نماز مستحبی نیست.
4.اگر در نماز مستحبی سهوا عملی یا جزئی زیاد شد، سجده سهو ندارد و همچنین چنانچه در رکعات نماز مستحبی شک کند، مخیر است که بنا را بر کمتر یا بیشتر بگذارد. (عروه، الصلاه، فصل فی بقیه الصلوات المستحبه، م7 ؛ مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند:. أَشَدُّ اَلذُّنُوبِ مَا اِسْتَخَفَّ بِهِ صَاحِبُهُ نهج البلاغه حکمت 469
بدترین گناه آن است که گنهکار آن را سبک شمارد.
چند نکته کوتاه درباره وسائلی که دارای استفاده حلال و حرام می باشند:
1.خرید و فروش وسائلی که قابلیت استفاده حلال و حرام دارند مثل تلفن همراه و کامپیوتر و ... چنانچه انسان بخواهد از آن استفاده حلال کند جایز است. (تحریر الوسیله ج1 کتاب التجارة مقدمه م10 ، منهاج ج2 م10)
2. اگر کسی وسیله ای را که دارای استفاده حلال و حرام است، تهیه کرده است اما ترس آن را دارد که خود یا یکی از اعضای خانواده آن را در راه حرام و گناه استفاده نماید، نگهداری آن وسیله جایز نیست. مانند نصب نرم افزار برخی از شبکه های اجتماعی که با نصبش ترس آن را دارد که به گناه بیفتد باید از نصبش منصرف شود و از نرم افزار هایی استفاده شود که از وقوع در حرام ایمن باشد .
3. خرید و فروش وسائلی که قابلیت استفاده حلال و حرام دارد اگر منع قانونی داشته باشد، جایز نیست. مثل برخی از داروها که خرید و فروش آن احتیاج به مجوز قانونی دارد. (اجوبه الاستفتائات س1983 و 1987)
خداوند متعال توفیق ترک حرام به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند:. « فمَن أمَرَ بالمَعروفِ شَدَّ ظُهورَ المُؤمِنینَ .» (نهج البلاغه حکمت٣١)
کسى که امر به معروف کند، مسلمانان را تقویت و پشتیبانى کرده است
یکی از مهمترین معروف ها رونق دادن به اقتصاد و تولید داخلی است که برای تحقق این مهم مردم و مسولین وظایفی دارند که به بخشی از آنها با استفاده از بیانات مقام معظم رهبری اشاره می شود:
اما وظایف مردم: 1. شایسته است که مردم «استفاده از تولیدات داخلی» را به یک فرهنگ تبدیل کنند. 2. پرهیز از تفاخر ترجیح دادن مارکهای خارجی بر کالای ایرانی. 3. شایسته است که با وجود کالای ایرانی از خرید کالای خارجی اجتناب شود. 4. پرهیز از اسراف که از اسراف از گناهان کبیره بشمار می رود و اسراف هم یعنی زیاده روی در مصرف و متاسفانه در بخشهایی از جمله بخش انرژی ایران جزء پر مصرفترین کشورها در هدر رفتن انرژی می باشد.
اما وظایف مسولین که به بخشی از آن موارد اشاره می شود: 1. ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی 2. جزم و عزم دستگاههای دولتی بر مصرف محصولات داخلی 3. فرهنگسازی برای مصرف تولید داخلی 4. کنترل و کاهش واردات کالاهای مصرفی و محصولات مشابه داخلی 5. قابل رقابت و ارزان بودن قیمت تمام شده در این زمینه فعالین اقتصادی نیز وظایفی دارند که باید به آن وظایف توجه داشته باشند که حمایت از تولید به معنای واقعی شکل بگیرد
. خداوند زمینه عزت و آبروی ملت های مسلمان را فراهم آورد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
منابع: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29328
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. امیر مومنان علی علیه السلام در روایتی می فرمایند :لا قِحَةَ کَالبُهتِ .غرر الحکم.حدیث 4438
هیچ کاری زشتی و وقاحتی همچون بهتان زدن نیست.
یکی از گناه کبیره که اثری بسیار منفی در جامعه و اجتماع دارد، تهمت است که به جهت اهمیت نکاتی را در این زمینه اشاره می کنم:
تهمت از جهت شرعی این است که انسان به دیگری، عیب یا گناه یا عمل ناروائی نسبت بدهد که واقعیت ندارد.
اگر فردی به دیگری تهمتی بزند وظیفه اش این است که فورا از گناهش توبه کند و این گناه را ترک کند و به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای وظیفه این است باید گفتههاى خود را که به هرکس رسانده، تکذیب کند و اعلام کند که اشتباه کرده است و و از شخصى که به او اهانت شده در صورت امکان، تحصیل رضایت نماید).استفتاء خصوصی امام خامنه ای و ایت الله سایت معظم له( نظر مخالف ایت الله سیستانی: حلالیت طلبیدن لازم نیست البته اگر جبران هتک محسوب شود بنابر احتیاط واجب لازم است.رساله جامع ج 2 م 471)
تهمت زدن به یک شخص گناه است، تهمت زدن به یک نظام اسلامى، به یک مجموعه، گناه بسیار بزرگترى است. کسى که نظام اسلامى را - که علیه فساد و ظلم و بیدادگرى و تبعیض در دنیا قیام کرده است - به استبداد و ضدیت با آزادى و ضدیت با حقوق بشر متهم کند، یا خود دشمن است، یا فریب دشمن را خورده است.بیانات امام خامنه ای. ۱۳۸۱/۰۹/۰۱بیانات در خطبههای نمازجمعه
خداوند دلهای مومنین را به یکدیگر نزدیک کند، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: ضِیاءُ القَلبِ مِن أَکْلِ الحَلالِ.. (مواعظ عددیّه، ص ٢٣)
صفا و نورانیت قلب، نتیجة لقمه حلال است
دو نکته درباره حکم شرعی قاچاق:
پدیده قاچاق کالا یعنی ورود و خروج غیر قانونى کالا هست، ضربه به اقتصاد و هویّت ملی کشور است و از لحاظ شرعی، حرام است. و باید از آن به شدّت پرهیز کرد، و هر گونه کمک کردن به قاچاق چیان در امر قاچاق جایز نیست.(حضرت اقا-ادمین؛ ایت الله مکارم –سایت معظم له)
اگر بدانیم جنسی به صورت قاچاق وارد کشور شده چنانچه خرید و فروش آن کالا، بر خلاف مقررات نباشد و دولت ممانعتی برای خرید و فروش ندارد، خرید و فروش برای مصرف کننده اشکالی ندارد. (حضرت اقا- ادمین؛ ایت الله مکارم-سایت معظم له)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند :هَلَکَ امْرُؤٌ لَمْ یَعْرِفْ قَدْرَهُ. . (همان: حکمت ۱۴۹)
آن کس که قدر خود را نشناخت، هلاک شد
اما مساله شرعی:
چند نکته کوتاه درباره استفاده از شبکه های اجتماعی:
استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی برای انسان شرعا مجاز است که از وقوع در حرام ایمن باشد اما اگر خوف و ترس انحراف فکری، عقیدتی، اخلاقی آنان از این طریق وجود داشته باشد، استفاده جایز نیست؛ مگر آنکه طوری استفادۀ خویش را محدود نماید که از ابتلای به گناه و حرام مصون باشد.
انتشار مطالبی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی یا سبب اختلاف و فتنه میان آحاد مردم می شود در فضای مجازی یا غیر آن حرام است.
در هنگام ارسال ونشر مطالب برای دیگران از گناهانی همچون ریختن آبروی مؤمن، دروغ و قول به غیر علم، افشای اسرار و انتشار فایلها و ویدیوهای محرمانه، نشر تصاویر فسادانگیز و محرّک پرهیز بشود بلکه در فضای مجازی باید مراقبت مضاعف داشته باشیم.
خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:
استفتائات امام خامنه ای، سایت ادمین، رساله جامع ایت الله سیستانی، ج 2 م 411؛
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت دهه فجر. امیر المومنین علیه السلام در روایتی میفرمایند: اَلبَرَکَةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّکاةَ وَ واسَى المُؤمِنینَ وَ وَصَلَ الاقرَبینَ. (تحف العقول ص 172)
برکت در مال کسى است که زکات بپردازد، به مؤمنان مدد و یارى رساند و به خویشاوندان کمک نماید.
اما چند نکته درباره احکام کفاره:
1.اگر کسی در ماه رمضان بواسطه مریضی روزه نگیرد چنانچه قضای روزه را تا رمضان آینده نگیرد باید برای هر روز یک مد طعام که 750 گرم نان یا گندم یا برنج غذای دیگر به فقیر پرداخت کند و چنانچه فرد نتواند به جهت مریضی تا سال آینده قضای روزه را بگیرد قضای روزه از ساقط است.
2.آنچیزی که در پرداخت کفاره لازم است این است که برای هر روز 750 گرم نان یا گندم و برنج و مانند اینها به فقیر پرداخت شود و پرداخت پول صحیح نیست مگر اینکه پولی را به کسی بدهیم که مطمئن باشیم که فقیر پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر پول ده کیلو نان را گرفته اما با آن مثلا سه کیلو برنج بگیرد کافی نیست.
3.کفاره را به کسی که خرجیش بر عهده انسان واجب است مانند فرزند و پدر و مادر فقیر نمیتوان پرداخت کرد ولی به برادر یا خواهر فقیر و دیگر خویشان اشکال ندارد.
خداوند متعال همه مشکلات مومنین را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت دهه فجر و تسلیت وفات حضرت زینب سلام الله علیها. حضرت علی (علیه السّلام) در روایتی می فرمایند:
افضَلُ العبادَةِ العِفافُ.«الکافی، ج ۲، ص ۷۹»
عفت و پاکدامنی، برترین عبادات است.
یکی از گناهان بزرگ عدم رعایت حجاب شرعی است و زن مسلمان باید در برابر نامحرم سه نوع وظیفه را رعایت کند:
الف:حجاب در لباس یعنی یک زن مسلمان باید همه بدن خود را بجز گردی صورت و دستها تا مچ را از نامحرم بپوشاند. که قرآن در سوره احزاب آیه 59 و سوره نور آیه 31به آن اشاره می کند.
ب:عفت در گفتار یعنی زن صداى خود را طوری رقیق و نازک نکند که معمولاً برای شنونده تحریک کننده است بلکه معمولی و متعارف صحبت کند که قرآن در سوره احزاب آیه 32 به آن اشاره می کند.
د: عفت وحیا در رفتار یعنی رفتار زن مسلمان نباید سبب جلب توجه نامحرم و نگاه از روی لذت به او بشود. لذا آرایش و زینتهای خود را باید از نامحرم بپوشاند که قرآن سوره احزاب آیه 33 به آن اشاره می کند.
نکته پایانی حجاب سبب آرامش روانی و استحکام خانواده و استواری اجتماع می شود.
خداوند متعال توفیق شیرینی بندگی خودش را در دل ما قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن گرامیداشت دهه فجر وتسلیت به مناسبت وفات حضرت زینب سلام الله علیها حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در نامه 47 نهج البلاغه به امام حسن و امام حسین علیهما السلام وصیت می کنند و می فرمایند: .. وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا ... .
همیشه دشمن ظالم و یار و یاور مظلوم باشید.
یکی از واجبات دفاع است که در زمان کنونی در برخی موارد دفاع بر مسلمین نیز واجب است که به برخی موارد اشاره می شود:
مورد اول: دفاع از مظلوم یکی از ضروریات فقه شیعه می باشد و بر هر مسلمانی واجب است در صورت توانایی از مال و جان و ناموس خود و دیگر مسلمانان در برابر ظالم با رعایت شرایطی دفاع نماید مثلا اگر اثبات حق مسلمانی که مظلوم واقع شده، متوقف بر شهادت در دادگاه باشد چنانچه فرد شاهد بر قضیه بوده و شرایط شهادت را دارد، واجب است شهادت بدهد. (تحریرالوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، فصل فی الدفاع قسم دوم مساله3و4و5)
مورد دوم: اگر دشمن نقشه تسلط بر کشور اسلامی را در ابعاد نظامی یا اقتصادی خصوصات فرهنگی کشیده. بر مسلمانان واجب است به هر وسیلهاى که امکان داشته باشد ازکشوراسلامى دفاع کنند. مثلا در مقابل شبکه های صهیونیستی و شبکه های همسوی با انها مانند بی بی سی که هدفشان تضعیف کشورهای اسلامی و تسلط بر فکر واندیشه مسلمانان می باشد هر مسلمانی باید خود را حفظ کند و به دیگران از باب نهی از منکر اگاهی ببخشد واز مرزهای فکری اسلام و مسلمین دفاع کند.
مورد سوم:اگر شخصی بر انسان یا خانوده اش به قصد کشتن حمله ور شود واجب است از جان خود یا خانواده اش دفاع کند هر چند منجر به قتل مهاجم شود.
خداوند فرج امام زمان تعجیل فرماید، سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلواتی عنایت بفرمایید
. منابع:تحریر الوسیله حضرت امام خاتمه فی الدفاع
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .ضمن گرامیداشت دهه فجر .امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه نامه 48 می فرمایند. اَللّهَ اللّهَ فـی الجِهاد بِأموالکُم و أنفُسِکُم و ألْسِنَتِکم فـی سبیلِ اللّهِ.
: خدا را در جهاد به اموال و جانهایتان و زبانهایتان در نظر بگیرید
یکی از مصادیقی که مولایمان برای جهاد بیان می کند، جهاد با زبان است که امروزه امام خامنه ای از آن تعبیر به جهاد تبیین می کنند، که برگرفته از این کلام مولای متقیان می باشد.
جهاد تبیین واجب کفایی است یعنی بر افرادی که توانایی دارند به مقدار لازم واجب است اقدام کنند و واجب فوری می باشد.
سوال: جهاد تبیین در چه مواردی واجب فوری است؟
در هر جایی چه فضای حقیقی و چه فضای مجازی و در رسانه ها، منکری و حرام انجام گرفته یا معروفی و واجبی ترک شود، بر کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و می توانند اثر گذار باشند واجب کفایی و فوری است که به وظیفه خود عمل کنند.
بنابر این اگر باورها و اعتقادات بحق دینی تضعیف شود و مورد هجوم واقع شود یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر یا به آن توهین کنند باید به شکل مناسب حقایق روشن شود و از ارزش های دینی دفاع نمود.
سروران گرامی این را بدانیم به تعبیر امام خامنه ای که اگر جهاد تبیین بدرستی صورت نگیرد، دنیامداران حتّی دین را هم وسیلهی برای هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد و دین را وارونه جلوه می دهند.سخنان رهبری در جمع خبرگان اسفند 1400 خداوند توفیق تبین حقایق و دفاع از آنها را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد
و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک ولادت امیر المومنین علی علیه السلام و دهه فجر. حضرتش در روایتی می فرمایند :.( عَلَیکُم ْبِالسَّخاءِ وَ حُسنِ الخُلقِ فَإِنَّهُما یَزیدانِ الرِّزقَ وَ یو جِبانِ المَحَبَّةَ.)تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۳۷۸، ح ۸۵۲۸
چند
به یکدیگر هدیه بدهید و خوش اخلاق باشید تا روزی شما زیاد شود و همچنین محبّت را در میان خود بیفزایید
چند نکته کوتاه درباره احکام هدیه :
1.یکی از مستحبات هدیه دادن ،بویژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است.
2. فرق گذاشتن بین فرزندان در هدیه دادن کراهت دارد، اما اگر یکی از فرزندان دارای خصوصیتی باشد که سزاوار برتری است مثلا فقیر است چنانچه باعث فتنه و اختلاف و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است.
3. مالیکه هدیه داده میشود تا تحویل داده نشود هدیه محسوب نمیگردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید وسیله ای را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد. البته اگر بچه نابالغ است چنانچه کسی به او هدیه بدهد باید ولیّ او یعنی پدر یا سرپرست شرعی تحویل بگیرد و اگر پدر بخواهد به بچه نابالغ هدیه بدهد همین که چیزی را به او ببخشد و از طرف فرزندش قبول کند، کافی است.
خداوند متعال در این ایام عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمانعلیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع: ( تحریرالوسیلهکتاب الهبه مساله22) منهاج الصالحین آیه الله سیستانی جلد 2کتاب الهبه مساله136؛)
امیرالمومنین علیه السلام در اهمیت و حساسیت بیت المال در روایتی به کارگزران خوداینگونه می فرمایند: مدادهای خود را در هنگام نام نوشتن، باریک بتراشید و سطرهایتان را نزدیک هم کنید و جملههاى زیادى خود را حذف کنید(در ادامه می فرماید:) فإن أموال المسلمین لا تحتمل الإضرار.زیرا که دارائى مسلمانان نباید ضررمند شود. وسائل الشیعة، شیخ حرعاملی، ج۱۷،ص۴۰۴
چند نکته درباره بیت المال:
1. استفاده کردن از اموال دیگران در صورتی جایز است که صاحبش اجازه بدهد یا یقین داشته باشیم که صاحبش رضایت دارد و همچنین تصرف در اموال عمومی و بیت المال در صورتی جایز است که مطابق قوانین معتبر یا با اجازه کسی باشد که از شرعا و قانونا حق اجازه دارد در غیر این صورت استفاده غیر قانونی یا واسطه شدن برای استفاده غیر قانونی معصیت و حرام است هر چند فرد قصد برگرداندن و جبران داشته باشد. لذا استفاده شخصی از اتومبیل اداره یا دستکاری در کنتور آب و برق و گاز یا استفاده غیر قانونی از بیمه، حرام است. (اجوبه س 1556 و جامع الاحکام(صافی) ج2 ص116 س1556 و استفتائات بهجت ج 4 ص360 )
2.اگر کسی به اموال عمومی خسارت زده یا اموال عمومی را ضایع کرده، مدیون است، بنابراین اگر عین آن مال موجود باشد باید عین مال را به بیت المال برگرداند و اگر تلف شده باشد، باید عوض آن را بدهد و جهت پرداخت بدهی در صورت امکان به همان اداره برگرداند و الا باید به خزانه عمومی دولت پرداخت نماید.
خداوند متعال توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع: (استفتائات مکارم ج3 س 1520 و اجوبه س 1955 جامع الاحکام(صافی) ج2 ص116 س1555 استفتائات بهجت ج 4 ص360 س 5831 – 5833
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:. مَا أَعْظَمَ وِزْرَ مَنْ طَلَبَ رِضَى الْمَخْلُوقِینَ بِسَخَطِ الْخَالِق (غرر الحکم؛ ص689)
چه بزرگ است جرم و گناه کسی که رضایت مخلوقین را به خشم پروردگار بجوید
برخی از مومنین گاهی اوقات سوال می کنند: به مجلس عروسی یا جشن تولدی دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟ فرقی می کند مجلس خواهر یا فامیل نزدیک یا بیگانه باشد؟
در جواب عرض می شود :
اولا :اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد. و انسان نباید رضایت مخلوق را بر رضایت خالق ترجیح دهد.
ثانیا :اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هرچند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است( البته ضمنا برخی مراجع از جمله حضرت امام (جهت اطلاع :مانند حضرت امام - اقای مکارم ) شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست.)
نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف برخروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد.(رساله اموزشی رهبر معظم انقلاب، حضور درمجلس معصیت ص345 ، استفتائات ایت الله سیستانی س 198 احکام مجلس عروسی،مکارم:استفتائات 2/س719، استفتاءات (امام خمینى)، ج3، ص: 148)
خداوند متعال توفیق شناخت گناه و ترک گناه را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه نامه 48 می فرمایند: اَللّهَ اللّهَ فـی الجِهاد بِأموالکُم و أنفُسِکُم و ألْسِنَتِکم فـی سبیلِ اللّهِ.
خدا را در جهاد به اموال و جانهایتان و زبانهایتان در نظر بگیرید.
یکی از مصادیقی که مولایمان برای جهاد بیان می کند، جهاد با زبان است که امروزه امام خامنه ای از آن تعبیر به جهاد تبیین می کنند، که برگرفته از این کلام مولای متقیان می باشد.
جهاد تبیین واجب کفایی است یعنی بر افرادی که توانایی دارند به مقدار لازم واجب است اقدام کنند و واجب فوری می باشد.
سوال: جهاد تبیین در چه مواردی واجب فوری است؟
در هر جایی چه فضای حقیقی و چه فضای مجازی و در رسانه ها، منکری و حرام انجام گرفته یا معروفی و واجبی ترک شود، بر کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و می توانند اثر گذار باشند واجب کفایی و فوری است که به وظیفه خود عمل کنند.
بنابر این اگر باورها و اعتقادات بحق دینی تضعیف شود و مورد هجوم واقع شود یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر یا به آن توهین کنند باید به شکل مناسب حقایق روشن شود و از ارزش های دینی دفاع نمود.
سروران گرامی اینرا بدانیم به تعبیر امام خامنه ای که اگر جهاد تبیین بدرستی صورت نگیرد، دنیامداران حتّی دین را هم وسیلهی برای هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد و دین را وارونه جلوه می دهند.سخنان رهبری در جمع خبرگان اسفند 1400 خداوند توفیق تبین حقایق و دفاع از آنها را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد
و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه نامه 48 می فرمایند: اَللّهَ اللّهَ فـی الجِهاد بِأموالکُم و أنفُسِکُم و ألْسِنَتِکم فـی سبیلِ اللّهِ.
خدا را در جهاد به اموال و جانهایتان و زبانهایتان در نظر بگیرید.
یکی از مصادیقی که مولایمان برای جهاد بیان می کند، جهاد با زبان است که امروزه امام خامنه ای از آن تعبیر به جهاد تبیین می کنند، که برگرفته از این کلام مولای متقیان می باشد.
جهاد تبیین واجب کفایی است یعنی بر افرادی که توانایی دارند به مقدار لازم واجب است اقدام کنند و واجب فوری می باشد.
سوال: جهاد تبیین در چه مواردی واجب فوری است؟
در هر جایی چه فضای حقیقی و چه فضای مجازی و در رسانه ها، منکری و حرام انجام گرفته یا معروفی و واجبی ترک شود، بر کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و می توانند اثر گذار باشند واجب کفایی و فوری است که به وظیفه خود عمل کنند.
بنابر این اگر باورها و اعتقادات بحق دینی تضعیف شود و مورد هجوم واقع شود یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر یا به آن توهین کنند باید به شکل مناسب حقایق روشن شود و از ارزش های دینی دفاع نمود.
سروران گرامی اینرا بدانیم به تعبیر امام خامنه ای که اگر جهاد تبیین بدرستی صورت نگیرد، دنیامداران حتّی دین را هم وسیلهی برای هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد و دین را وارونه جلوه می دهند.سخنان رهبری در جمع خبرگان اسفند 1400 خداوند توفیق تبین حقایق و دفاع از آنها را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمومنین علیه السلام در روایتی به تاجران توصیه می کنند :
یا مَعشَر التُّجّارِ ، الفِقْهَ ثُمَّ المَتْجَرَ الکافی : 5/150/1
ابتدا احکام داد و ستد را فرا بگیرید سپس تجارت کنید
یکی از سفارش های دین یادگیری احکام تجارت است، از جمله مسائلی که در هنگام خرید و فروش باید توجه شود این است که کالای مورد خرید و فروش باید دارای شرایطی باشد که به برخی از آنها اشاره می شود:
کالا مقدارش از جهت وزن یا تعداد و مانند آن باید معلوم باشد و ملاک تعیین مقدار در هر کالا باید طبق همان روش معمول و متعارف بین مردم باشد بنابر این اگر معامله کالایی تنها با وزن کردن بین مردم معمول باشد برای خرید و فروش نمی توان به صرف مشاهده اکتفا کرد در حالی که وزنش جنس در هنگام خرید معلوم نیست.(رساله مراجع م 2090)
، نباید به کالای مورد معامله، حق شخص دیگری، تعلق گرفته باشد مثلا اگر کسی خانه ای را نزد بانک یا شخصی دیگری گرو گذاشته بدون اجازه صاحب حق نمی تواند بفروشد، چرا که حق بانک یا شخص دیگر به این منزل تعلق گرفته است.(رساله مراجع 2090)
خرید و فروش ملکی که به دیگری اجاره داده شده، اشکالی ندارد و خریدار و فروشنده حق ندارند مستاجر را تا پایان مدت اجاره از منزل بیرون کند و همچنین مبلغ اجاره هم به مالک قبلی تعلق می گیرد مگر اینکه با توافق قرار باشد به مالک جدید بپردازد.ضمنا اگر خریدار خانه از اجاره ای بودن، اطلاع نداشته باشد می تواند معامله را فسخ کند.(رساله مراجع م 2096)
خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد