بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
در مورد وجه شباهت بین امام جواد و عیسی نبی علیه السلام باید گفت: خدا به عیسی علیه السلام در حالی که طفل شیرخواره ای بیش نبود کتاب و نبوت داد و او در گهواره سخن گفت(مریم،31) خداوند به همین گونه در خردسالی به امام جواد علیه السلام امامت بخشید و او با مردم به کلام حکما و علما سخن می گفت در حالی که در سن کودکی قرار داشت.
- در جریان حضرت عیسی بن مریم با نبوّت او تهمت از حضرت مریم زدوده شد، در جریان حضرت جواد علیه السلام هم امام رضای ما در اوج مظلومیت و غربت بود و متهم بود به اینکه او امام نیست و ادّعای امامت میکند.
دلیل آنها هم این بود امام باید نسل داشته باشد و چون خدا دیر این فرزند را به امام رضا علیه السّلام داده بود، از این جهت سختترین تهمتها را فامیلهای خودش به او میزدند و واقفیه که یک جریان انحرافی بود ، افکار را علیه امام قرار داده بودند و حضرت رضا علیه السّلام هم میگفتند من صاحب فرزند خواهم شد. حضرت جواد علیه السّلام که آمد مشکل حل شد.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

شب ولادت امام جواد علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از کارهایی که ثواب آن برای انسان بعد فوت هم جاری است به تعبیر روایات، وقف کردن هست، که در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:

1. وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مطلوب است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد.

2-به تصریح امام خامنه ای و برخی از فقهاء انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (تحریر کتاب وقف م25 امام خامنه ای سایت لیدر احکام وقف س137، مکارم م2309 رساله، بهجت م2152 رساله، فاضل جامع المسائل فارسی ج‌2 ص: 332 س70، تبریزی استفتاءات جدید ج‌1 ص 318 س1418) 

3-اگر وسیله ای مثل دستگاه صوت یا دیگ و پایه، وقف مخصوص مسجد هست، یا کیفیت وقفش دقیقا مشخص نیست، بیرون بردن آن هر چند برای مدت کوتاهی از مکان وقفش جایز نیست اما اگر فردی وسیله را برای مسجد اینگونه وقف کرده که برای مسجد و هر کار خیری دیگری یا مثلا برای عزاداری در مسجد ویا هر مکانی دیگری وقف نموده است، در این صورت بیرون بردن اشکالی ندارد.


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود.


خداوندا برف و باران رحمتت را بر همه ما نازل بفرما  به برکت صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-

 امام رضا(علیه السلام ) درباره معرفت امامان معصوم علیه السلام فرموده اند: «من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121) بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هرچه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد.
- طبق حدیث سلسله الذهب، شرط نجات از جهنم، توحید است که امام رضا فرمود: بشروطها وانا من شروطها (التوحید صدوق،ص25):
یعنی اولا شرط پذیرش توحید، قبول ولایت امام است.ثانیا: امام رضا علیه السلام فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 اماامی و 6 امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛
ثالثا: امام رضا علیه السلام زمانی که فرمود (من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )؛ امام این عصر هستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضا ( علیه السلام ) در هر دوره ای امامی هست و گرنه زمین اهلش را در خود فرو می برد (عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند. (زیارت جامعه کبیره)
- امام رضا ( علیه السلام ) در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣)
مطمئنا معرفت به امام علیه السلام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

1.همانطور که کلمه (مردم) شامل زن و مرد هست، خطابات(الذین امنوا و..) نیز شامل زن ومرد است؛ چون قرآن به زبان عربی است و عرب، مخاطب مشترک زن و مرد را با کلمات(مذکر) می آورد. (قاعده تغلیب)

»پس:خطابات مردانه نیست،بلکه با مردم است

(البته برخی آیات خاص زنان ،خطاب زنانه است)

2.گفتمان قرآن غالبا انسان است (فاطر، 15؛ نحل، 97؛ آل عمران،5)  و روح انسان جنس ندارد و کمالات انسان مرتبط با روح است و ارزش نزد خدا به تقواست نه جنسیت (زن در آئینة جلال و جمال ص87)

3.گاهی بخاطر رعایت حیا و عفت، با اصل روانشناسانه، زن را مستقیم خطاب نمیکند

176 آیه قرآن در مورد زنان است و سوره زنان-نساء- و سوره مریم و کوثر  داریم.

-برخی آیات (11تحریم) ، آسیه را الگوی مرد و زن (مردم مومن) میداند

4.مخاطب قرآن(پیامبر) یک مرد بوده و در شرایط نزول قرآن نیز مردان حضور فعالتری داشتند.

 بطورکلی نیز مردان مسئولیت بیشتر دارند و برخی مخاطبان نیز(انبیا-سران کفر) مرد بوده اند.

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

1.بلوغ شرعی بر اساس بلوغ طبیعی و جسمی تعیین شده :یعنی دخترها زودتر به بلوغ جسمی و عقلی می‌رسند 

-(مثلا:زودتر حرف میزنند) (دستگاه فکری آنها زودتر بکار می افتد) 

2.تحقیقات علمی ثابت کرده : رشد زن سریعتر از مرد است ومدت رشد 15 ساله مرد را در 9 سال طی میکند 

و این موضوع، در تمام جانداران وگیاهان هم، هست،که رشد انواع ضعیفتر و لطیفتر به نسبت نوع خشن تر رشد سریعتر است  (پاسخ به پرسشهای مذهبی،مکارم ص423)

 (دختران در سن 11-14 توانایی مادرشدن دارند که پسران در 15 ندارند)

3.چون خدا آنها را زودتر به تشریفات و درگاه خود پذیرفته است، یعنی با ارزشتر ند

-(مثل درگاه یک شاه که افرادی را 6سال زودتر بپذیرند) 

-هنوز پسر مشغول بازی است، زن مشغول راز و نیاز است؛ زن برای دریافت فضائل، شایسته‏‌تر از مرد است

-اهل سلوک ‏‌گویند:مشرَّف شدیم نه ‏مکلّف، چون مشقتی نیست، بلکه شرف در کار است

4.بجای اینکه زنان در طول زندگی هر ماهی چند روز نماز نمیخوانند، اینجا جبران میشود  (زن در آئینه جمال و جلال،جوادی ، ص 216)

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

- امام در لغت: یعنی پیشوا ، رهبر و جلودار جامعه وآنکه از او پیروی می شود (خواه انسان باشد یا کتاب یا چیز دیگر) این شخص یا چیز پیروی شده ممکن است حق باشد یا باطل (مفردات راغب)

-در قرآن حتی کلمه امامان کفر( ائمه الکفر -آیه 12 توبه) نیز آمده .

 -در آیات (24 سجده-124 بقره-71 اسراء و...) کلمه امام ،آمده است

-در مورد پیش نماز مساجد، کلمه امام جماعت گفته میشود.

 -اهل سنت نیز به برخی بزرگان خود( امام) میگویند: مثلا: امام ابوحنیفه- امام شافعی- امام غزالی و..

-به پیشوایان سیاسی نیز امام گفته میشود(امام موسی صدر:رهبر شیعیان لبنان)

-البته امام در فرهنگ شیعی: به کسی که جانشین پیامبر است و معصوم و برگزیده خداست و بعداز پیامبر فقط 12 نفرند، گفته میشود که اینجا منظور مقام امامت است که خدا حتی به حضرت ابراهیم بعد از امتحانات سخت در اواخر عمر داد.

که علاوه بر ریاست در امور دین و دنیا و احرای حدود ،تربیت و پرورش نفوس در «ظاهر» و «باطن» را نیز دارد. (تفسیر نمونه، ج 1، ص437)

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از دستورات قرآن پوشش و حجاب است که خانم در برابر نامحرم باید بدن و موی خود را بپوشاند و زینتهای خود را نیز اشکار نکند، بنابراین خانمی که ناخن مصنوعی کاشته باید از نامحرم بپوشاند، اما سوالی که در اینجا شاید به ذهن شما برسد این است که آیا کاشت ناخن مصنوعی جایز است؟


در جواب سه  نکته کوتاه عرض می شود:


1.    کاشت ناخن ومژه مصنوعی در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد، جایز نیست.


2.     کسی که ناخن یا مژه مصنوعی کاشته، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هرچند هزینه داشته باشد و با توجه به امکان جدا سازی، چنانچه فرد بر ندارد و جدا نکند وضو و غسل صحیح نیست.


کسی که ناخن مصنوعی را با وجود امکان جدا سازی برندارد، وضو و غسل او باطل است و با توجه به ناقص بودن وضو و غسلش توقفش در مساجد و زیر گنبد حرم اما رضا علیه السلام جایز نیست و همچنین نماز فرد باطل و روزه های فرد دچار اشکال می شود و همچنین خانم که با این ناخن فوت کند غسل میت او نیز دچار اشکال می شود.


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.


تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجبات فوری توبه از گناه هست به همین مناسب چند نکته را در این زمینه یاد آوری می کنم: 

1. توبه واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند اگر چه قبلا هم توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش نیز گناه است.  

2.حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و گناهانی را که انجام داده مثل دروغ، تهمت، غیبت‌، بد‌حجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام‌، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، تصمیم بگیرد که ترک کند.  

3.همچنین نسبت به برخی گناهان جبران گذشته واجب است مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند، خمس، زکات و حق الناس که برگردن دارد را پرداخت کند. و در ادای دین صدقه دادن یا انجام کار خیر برای طلبکار هر چند فوت کرده باشد کافی نیست. (عروه اول احکام اموات؛ رساله مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)  

 

در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

سلامتی همه مسافرین اسلام خصوصا زائرین امام رضا علیه السلام صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

(ولی فقیه==>شورای نگهبان==>مجلس خبرگان=> ولی فقیه)

جواب:

1.خبرگان و شورای نگهبان،رهبر بعدی را انتخاب میکنند نه این رهبری که شورا را منصوب کرده ؛پس دور نیست.

2.خبرگان را مردم انتخاب میکنند، و شورای نگهبان فقط بررسی صلاحیت خبرگان را  انجام میدهد،پس نقش مردم باعث عدم دور میشود

3.طبق اصل108 قانون اساسی، امر تشخیص صلاحیت ها به مجلس خبرگان داده شده وآنها طبق مصوبه داخلی به شورانگهبان داده اند و هرموقع بخواهند میتوانند به گروه دیگری واگذار کنند.

»» پس تعیین صلاحیت خبرگان با گروهی است که خود انتخاب می کنند،نه رهبری.

4.ولی فقیه منتخب خبرگان و شورا ومردم نیست،بلکه توسط امام معصوم بصورت صفت مشخص شده و خبرگان فقط او را از بین فقها کشف میکنند ( نه نصب)

5.وقتی در صفات رهبری و شورای نگهبان عدالت لازم است،پس عدالت مانع انتخاب و عمل در راه هواهای نفسانی میشود.

6. دور منطقی(توقف کسی برخودش) باطله؛ولی دورحقوقی در همه دنیا هست:

(آمریکا-انگلیس وفرانسه)

مثلا»فرانسه:رئیس جمهور باواسطه نخست وزیر،وزیرکشور را مشخص میکند» و وزارت کشور نظارت بررسى صلاحیت نامزدهاى ریاست جمهورى و نمایندگان مجلس را دارد، و منتخبان راه یافته توسط وزارت کشورتأیید میشوند و از میان اینها نمایندگان مجلس و رئیس جمهور تعیین خواهند شد.

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از موضوعاتی که در زمان حاضر نیاز به توجه بیشتری دارد فضای مجازی است که از جهت شرعی به چند نکته را در این زمینه اشاره می کنم.

1.استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی برای انسان شرعا مجاز است که از وقوع در حرام ایمن باشد اما اگر خوف و ترس انحراف فکری، عقیدتی، اخلاقی آنان از این طریق وجود داشته باشد، استفاده جایز نیست؛ مگر آنکه طوری استفادۀ خویش را محدود نماید که از ابتلای به گناه و حرام مصون باشد.

2.انتشار مطالبی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی یا سبب اختلاف و فتنه میان آحاد مردم می شود در فضای مجازی یا غیر آن حرام است.

3.در هنگام ارسال ونشر مطالب برای دیگران باید از گناهانی همچون ریختن آبروی مؤمن، دروغ و گفتار بدون علم، افشای اسرار و انتشار فایلها و ویدیوهای محرمانه، نشر تصاویر فساد‌انگیز و محرّک پرهیز بشود بلکه در فضای مجازی باید مراقبت مضاعف داشته باشیم.


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.


خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

علت باران و برف بیشتر برای کفار و گنهکاران؟

1.عوامل بارش زیاد است و منطقه جغرافیایی  حتما موثر است:

یعنی اگر شمال ایران:سالی 1000   ML می بارد با گناه800 میلی لیتر میشود و  در یزد اگر متوسط 100ML ببارد هرقدر هم خوب باشند به150 بیشتر نمیرسد و باز هم خوب بودن در یزد به بد بودن در شمال (فرضا) میزان باران نمیرسد. ( نسبی است)

2.هر بارانی رحمت و برکت نیست و ممکن است ضررش بیشتر باشد

3یکی از قواعد و سنتهای خدا (سنت امهال و استدارج ) است و به بدان و کفار نعمت بیشتر میدهد تا بیشتر غرق نعمت شوند و گناه بیشتر کنند و آخرت عذاب بیشتر شوند و عوض خوبی جزئی که کرده باشند، با همین نعمات دنیوی جبران شود.

 (آیه 178 آل عمران)(56 مومنون)(85 توبه)(182 اعراف)(15هود)

برعکس به خوبان بلا و سختی و نعمت دنیوی کمتر میدهد تا گناهانشان بخشیده شود (کافی، ج 2، ص 276)

4. فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَتَّی إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ : -44 انعام-  یعنی وقتی خدارا فراموش کنند، درهای همه نعمتها را برایشان بازمی کنیم تا غرق شوند وبعد عذاب خواهند شد)

-البته یکی از سنتهای خدا نیز نزول رحمت برای باتقوایان است  (96 اعراف)

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درباره بندگان نیک پروردگار سوال شد که چه کسانی هستند، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم برای بندگان خوب پنج خصوصیت معرفی کردند:

خصوصیت اول : اَلَّذِینَ إِذَا أَحْسَنُوا اِسْتَبْشَرُوا : هنگامی که موفق به انجام کار نیکی می‌شوند مسرور و خوشحال می‌گردند، البته نه اینکه دچار عجب و غرور شوند.


خصوصیت دوم: إِذَا أَسَاءُوا اِسْتَغْفَرُوا: وقتی که گناهی از آنان سرمی‌زند، استغفار می‌کنند، نقطۀ سیاهی را که به تعبیر روایات در اثر ارتکاب گناه در قلب ایجاد می‌شود، با آب توبه می‌شویند و نمی‌گذارند که گناهان متراکم شده و صفحۀ دل تاریک شود

خصوصیت سوم: إِذَا أُعْطُوا شَکَرُوا : هنگام دریافت نعمت، خواه از طرف پروردگار و خواه از افراد دیگر، سپاسگزاری می‌نمایند.


خصوصیت چهارم: إِذَا اُبْتُلُوا صَبَرُوا: هنگام مبتلا شدن به مصائب  خود را نباخته، دچار جزع و فزع نمی‌شوند و صبور هستند.


خصوصیت پنجم: إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا : هنگام خشم و غضب، کنترل خود را دست نداده  و خطاکار را می‌بخشند.


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.


تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات


متن اصلی درس خارج حضرت آقا جهت مطالعه


عن ابی جعفر محمد بن علی الباقر«علیهما‌السلام»: قال:


سأل رسول الله«صلی‌الله‌علیه‌وآله» عن خیار العباد، فقال: الذین اذا احسنوا استبشروا واذا ساءوا استغفروا و اذا اعطوا شکروا و اذا ابتلوا صبروا و اذا غضبوا غفروا.


(خصال شیخ صدوق، باب الخمسة، صفحۀ 317)

پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله» در پاسخ این سؤال که بندگان نیک پروردگار چه کسانی هستند، فرمود: دارای پنج خصلت می‌باشند:


1- هنگامی که موفق به انجام کار نیکی می‌شوند مسرور و خوشحال می‌گردند، البته نه اینکه دچار عجب و غرور شوند.


2- وقتی کار زشتی از آنان سرمی‌زند، استغفار می‌کنند، نقطۀ سیاهی را که به تعبیر روایات در اثر ارتکاب گناه در قلب ایجاد می‌شود، با آب توبه می‌شویند و نمی‌گذارند که گناهان متراکم شده و صفحۀ دل تاریک شود؛ «انّ الذین اتقوا اذا مسّهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون»[1].


3- هنگام دریافت نعمت، خواه از طرف پروردگار و خواه از افراد دیگر، سپاسگزاری می‌نمایند.


4- وقت ابتلاء و برخورد با مصائب، خود را نباخته، دچار جزع و فزع نمی‌شوند.


5- هنگام خشم و غضب، عنان نفس را از کف نداده و خطاکار را می‌بخشند.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

-علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی و پیشرفت غربی ها چیست؟

1.اگر اسلام عامل عقب ماندگیست؛ چرا در قرن2-10 کشورهای اسلامی در قله علم  بودند؟

2.نه همه کشورهای مسیحی پیشرفته هستند(مثلا اتیوپی که حدود 2 برابر ایران جمعیت و  مساحت دارد،ولی یک هفتم ایران اقتصاد ندارد) و نه همه کشورهای اسلامی عقب مانده هستند(امارات و کویت :طبق مبانی غربی)

3.خدا  دنیا را طبق قانون علیت و  اسباب  (برای هر چیزی سببی  گذاشته) میچرخاند و هرجا علت باشد،معلول هست و فرقی بین مومن و کافر نیست.

قواعد عالم مثل:علم- تلاش و کار-نظم و .. (که مورد تاکید شدید اسلام است)، را هرکس با هردینی عمل کند پیشرفت میکند و برعکس.(عمل به نسخه شفا میدهد نه داشتن برگه نسخه)

 و سرنوشت اقوام را خودشان عوض میکنند(آیه 11رعد)

4.پیشرفت تکنولوژی همیشه دلیل خوشبختی نیست( اکنون در غرب:ازبین رفتن خانواده، فساد و تجاوز جنسی، سگ بجای انسان و قتل و غارت و..زیاد است)

5.دین نگاهش فقط به این دنیا نیست و خوشبختی را در مجموع دو عالم میبیند؛ ولی غرب، آرزویش فقط این دنیاست               

6.این چگونه پیشرفتی است که با تجاوز به کشورها و قتل وغارت بقیه مردم (جنگ جهانی1و2 و...) رخ میدهد؟

7.عوامل پیشرفت غرب دوری از دین نبوده،بلکه (تلاش زیاد -خطرپذیری -دنبال علم رفتن، و...) و همچنین غارت بقیه کشورها میباشد.

8.جمهوری اسلامی بعداز انقلاب در زمینه علم، نظامی، بهداشت ، عدالت و اقتصاد و.. جزء 10-15 کشور برتر دنیا طبق آمارهای بین المللی شده (رجوع:کتاب صعود40ساله)

عوامل عقب ماندگی:    

الف)جنگهای داخلی و عدم وحدت  ب) وجود نظام سیاسی فاسد و حاکمان موروثی استبدادی ومبارزه نکردن با حاکمان

ج) هجوم استعماگران و دشمنی آنها  د)  فهم غلط از آموزه های دین مثل زهد و ترک دنیا، قناعت، قضاقدر و رضا و ...

ه) کم همتی؛ کم تلاشی ؛ تن پروری و تنبلی         ز)خودباختگی  و...

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

1.اختلاف سن ازدواج حضرت،از 9-19 سالگی: چون سال تولد ایشان دو قول (5سال قبل بعثت یا 5سال بعد بعثت) است (کافی ج2 ص355+مقاتل الطالبیین، ج۱، ص۳۰)

2.در  ازدواج، مهم بلوغ جسمی و عقلی است که برای افراد مختلف با قومیت و  نژاد مختلف فرق میکند و  عرب قدیم در هوای گرم عربستان، جثه قوی و تغذیه طبیعی داشتند  و عرف آن زمان نیز این سن را برای ازدواج طبیعی میدانستند.

3.از لحاظ عقلی: حضرت اوج فکری را داشتند که احادیث و خطبه های حضرت شبیه معجزه است که علمای بزرگ، کتابها در شرح کلمات حضرت نوشته اند.

4. رضایت از زندگی و عشق فراوان میان ایشان با همسرشان، جزء واضحات تاریخ است که با اینکه قبلا: خواستگاران زیادی داشتند، ولی فقط امام علیه السلام را قبول کردند و فرمودند:(بهترین شوهر:خیر بعل) (بحار،ج 43 ص 133)

5.یک نمونه حتی نارضایتی ایشان از زندگی بعد از ازدواج نقل نشده ، و  بهترین افراد بشر را تربیت کردند ( مادر 2 امام)

6.قدیم عرف همه کشورها ازدواج دختر درسن9-12 بوده  (روح القوانین،مونتسکیو ص432)  و حتی زرتشتی ها سن 12 را برای ازدواج حتمی میدانستند (روایات داراب، اونوالا ،ص177)

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا درباره اهمیت جایگاه رسیدگی به خانواده در روایتی می فرمایند:  مَن دَخَلَ السّوقَ فَاشتَرى تُحفَةً ، فحَمَلَها إلى عِیالِهِ، کانَ کَحامِلِ صَدَقَةٍ إلى قَومٍ مَحاویجَ. هر کس وارد بازار شود و چیزى خریده، - فرقی ندارد نیاز ضروری منزل باشد یا غیرضروری ولی مطلوب برای زندگی- و آن را براى خانواده اش ببرد مثل این است که دارید به افراد نیازمند صدقه می دهید، انفاق می کنید. در حالی که زن و بچۀ شما محتاج نیستند و زندگی شان رو به راه است. اما وقتی به زن و فرزند خودتان کمک می کنید، خدای متعال این را مثل انفاق در راه خودش به حساب می آورد. یعنی اینقدر این کار باارزش است و انگیزه شود که مرد به این کار عادت کند و چیزی تهیه کند و ببرد.

در ادامه  پیامبر خدا به یک نکته مهم تربیتی اشاره می کنند:  و لیَـبدَأ بِالإِناثِ قَبلَ الذُّکورِ ؛ فَإنَّهُ مَن فَرَّحَ اُنثى فَکَأنَّما عَتَقَ رَقَبَةً مِن وُلدِ اسماعیلَ. اگر در خانه پسر و دختر دارید و برای فرزندان چیزی یا خوردنی تهیه شده است، با توجه به اینکه دخترها محجوب تر و عاطفی تر هستند دختر را بر پسر مقدم بدارید و می فرمایند ثواب خوشحال کردن دختر مانند این است که  گویا فرزندی از فرزندان اسماعیل برده بوده است و تو او را آزاد کرده ای. البته اگر انسان پسر خودش را خوشحال کند: فکأنّما بَکَی مِن خشیةِ الله«عزّوجلّ مثل این است که در مقابل پروردگار از خشیت الهی گریسته است.

نکته مهم: همۀ اینها برای این است که محیط خانوادگی محیط گرمی بشود و جامعه مطلوب درگرو خانواده است زیراروشن است فردی که قرار است در اجتماع به مقامات برسد و فعال باشد، در خانواده تربیت می شود. لذا اگر  این گلخانه را توانستید درست بیارایید، مجموعۀ محصول این میلیونها گلخانه، یک ملتِ رشید و آزاده و عاقل و خردمند خواهد شد.

در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.


خشنودی قلب نازنین حضرت رضا علیه السلام صلوات

متن اصلی:


الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 190

جلسه 190، دوشنبه 1395/10/6

حدیث:

عن ابنِ عباس قال: قال رسولُ الله«صلی الله علیه وآله»: مَن دخَل السوق فَاشتَری تُحفةً، این تحفه لباس باشد یا خوراکی یا اسباب بازی یا وسائل خانه، یک تحفه ای بخرد؛ فَحَملَها الی عِیالِه، آن را برای عیال خود، خانوادۀ خود، زن و فرزندان خود ببرد؛ این، اهتمام به مسألۀ خانواده است. پرداختن مرد که متکفّل امور مالی خانواده است، به خواسته های خانواده، خواسته های همسر و فرزندان، این از آن چیزهایی است که به خانواده قِوام می بخشد، خانواده را حفظ می کند. نه اینکه مرد وقتِ غذا برود برای خودش فرض کنید در بازار غذا بخورد! زن هم که اداره می رود، برود آنجا مثلاً به قول فرنگی مآبها، یک فست فودی، چیزی تهیه کند، بخورد، بچه ها را هم یک طوری از سر واکنند البته اگر بچه ای داشته باشند! که غالباً این حضرات امروزی و فرنگی مآب از داشتنِ فرزندان اجتناب هم می کنند، حداکثر یکی یا دو تا. این وضع، همین است که خانواده را مختلّ می کند. یعنی زن با شوهر، با فرزندان، یک مجموعۀ واقعی را تشکیل نمی دهند. این به تبع همین فرهنگِ غلطِ وارداتیِ غربیهاست. در اسلام، درست، نقطۀ مقابل است. یعنی شما که می روید خانه، یک چیزی تهیه کنید، برای منزل ببرید. گاهی این خرید، ضروری است، برای منزل لازم است، گاهی لازم هم نیست اما مطلوب است برای آنهاست. اگر این کار را کردید، کان کَحاملِ صدقةٍ الی قومٍ مَحاویج، مثل این است که دارید به افراد نیازمند صدقه می دهید، انفاق می کنید. در حالی که زن و بچۀ شما محاویج نیستند، محتاج نیستند! زندگی شان رو به راه است. اما وقتی به زن و فرزند خودتان کمک می کنید، خدای متعال این را مثل انفاق در راه خودش به حساب می آورد انفاق به کسانی که نادار هستند؛ یعنی اینقدر این کار باارزش است. تحریص و تحریض بر این است که مرد به این کار عادت کند و چیزی تهیه کند و ببرد.

و لیَبدَأ بالاُناث قبلَ الذکور، در خانه، پسر و دختر دارید، اگر شیرینی ای، خوراکی ای، اسباب بازی ای بردید، اول به دخترها بدهید قبل از پسرها. دختر به طور طبیعی یک قدری محجوب تر و کنارتر است، او را مقدم بدارید! هر کدام از این رهنمودها یک اسراری و یک نکته ای در آن هست که اگر انسان دقّت کند، این نکته ها را درمی یابد. فإنَّ مَن فَرَّح ابنَةً فکأنَّما أعتَقَ رقبةً مِن وُلد اسماعیل، هر کس دخترِ خودش را در خانه خوشحال کند، مثل اینکه یک غلامی را از فرزندان اسماعیل آزاد کرده است. یعنی اینقدر این کار در نزد پروردگار عالم ارزش دارد. و مَن أقَرَّ بعینِ ابنٍ فکأنّما بَکَی مِن خشیةِ الله«عزّوجلّ»، و هر کسی که چشم پسر بچۀ خود را روشن کند، مثل این است که در مقابل پروردگار از خشیت الهی گریسته است. بچۀ خودت است، دوستش داری، جاذبۀ محبت و انگیزۀ محبتِ پدر و فرزندی است این کار را می کنی، اما خداوند آنرا به حساب بکاء من خشیةِ الله می گذارد. همۀ اینها برای این است که محیط خانوادگی محیط گرمی بشود، خانواده سلّول اجتماع است، محل تربیت انسانهاست که می خواهند بعد از این، در اجتماع به مقامات برسند، فعال باشند و کار بکنند، جزو عناصر اجتماع باشند. این در خانواده تربیت می شود. این گلخانه را اگر توانستید درست بیارایید، مجموعۀ محصول این میلیونها گلخانه، یک ملتِ رشید و یک ملت آزاده خواهد شد، یک ملت دارای مسئولیت، یک ملت منعطف، یک ملت عاقل و خردمند. لاابالی گری و بی اعتنایی به ارزشها که آفت ملتهاست و تنبلی و بی خیالی درست می کند، رفتن به سمت اعتیاد و فسادهای اخلاقی درست می کند؛ اینها ریشه کن می شود اگر یک خانواده، خانوادۀ خوبی بود. اینها همه اش برای این است که خانواده، خوب باشد. برو خانه، همسرت را شاد کن! دخترت را شاد کن! پسرت را شاد کن! تا خدا اینطور به تو اجر بدهد. فرمود: اگر چشمِ پسرت را روشن کردی، مثل این است که از خشیتِ الهی گریستی؛ و مَن بَکی مِن خشیةِ الله«عزّوجلّ» أدخَلَه اللهُ جنّاتٍ النعیم. گریۀ از خشیت خدا هم معلوم است چقدر فضیلت دارد. روشن کردن چشمِ پسر در خانه مثل این است که انسان از خشیت الهی گریسته است. امالی، صفحۀ 673.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. در این فرصت کوتاه چند نکته درباره احکام نماز و روزه مسافر خدمت شما خوبان یادآوری کنم:

اگر مسافری در شهری مثل مشهد قصد ده روز کند باید نماز را کامل بخواند.البته قصد ده روز به شرطی صحیح است که بداند ده روز کامل می ماند که ده روز کامل یعنی حداقل 240 ساعت بتواند در مشهد بماند و اگر شب آمده حداقل تا غروب روز دهم بماند. 

اگر مسافری قصد ده روز کند و یک نماز چهار رکعتی ادائی بخواند و از تصمیمش منصرف شود تا زمانی که آنجا هست باید نماز را کامل بخواند.

مسافری که نمازش شکسته است چنانچه بخواهد در رکعت سوم امام جماعت اقتدا کند نمی تواند در هنگامی که امام  جماعت برای رکوع رکعت سوم تکبیر می گوید یا در حال رفتن به رکوع هست اقتدا کند بلکه باید زمانی که امام در رکوع مست شد اقتدا کند یا هنگامی که امام جماعت ایستاده هست اقتدا کند اما در این صورت نمازگزار باید حمد و سوره را بخواند و اگر فرصت ندارد حداقل حمد را بخواند و خودش را به رکوع برساند.




در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

جهت قبول زیارت و سلامتی همه زائرین صلواتی را عنایت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

1.علامه سیدجعفرمرتضی از این کتب نقل کرده که 2سال بعد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ، ازدواج صورت گرفته است

 (تهذیب الکمال ج35 ص127+ سیر أعلام النبلاء ذهبی ج 2 ص 282و الإصابة لابن حجر ج 8 ص 14- 16 + موسوعة الإمام علی بن أبی طالب ج 1 ص 112)

2. بر فرض طبق اقوالی که گفته: ( 3روز بعد شهادت حضرت بوده) (منتهی الامال, ج ١ ص ٤٥٣ +مناقب  ابن شهرآشوب، ج‏3، ص: 305) »»»

طبق وصیت خود حضرت زهرا سلام الله علیها بوده که امیرالمومنین علیه السلام با امامه، دختر خواهرش ازدواج کند تا بچه های حضرت را نگهداری کند  (روضه الواعظین ج ١ ص ١٥١ )

3. امیرالمومنین علیه السلام فرمود:4چیز است که نمیدانم از آن مفارقت کنم که یکی از آنها ازدواج با امامه است،چون وصیت حضرت زهرا سلام الله علیها هست (بحار الانوار ج ٤٣ ص ١٥١)

4.در روایات آمده،تعطیلی امور زندگی بخاطر مرگ عزیزان باید 3 روز بیشتر نباشد. (وسائل ج ٣ ص ٢٣٦)

5. البته طبق فرمایش خود امیرالمومنین علیه السلام اندوه ایشان برای عزای حضرت  زهرا سلام الله علیها، دائمی است. (نهج البلاغه خطبه ٢٠٢)

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

1.همانطور که کلمه (مردم) شامل زن و مرد هست، خطابات(الذین امنوا و..) نیز شامل زن ومرد است؛ چون قرآن به زبان عربی است و عرب، مخاطب مشترک زن و مرد را با کلمات(مذکر) می آورد. (قاعده تغلیب)

»پس:خطابات مردانه نیست،بلکه با مردم است

(البته برخی آیات خاص زنان ،خطاب زنانه است)

2.گفتمان قرآن غالبا انسان است (فاطر، 15؛ نحل، 97؛ آل عمران،5)  و روح انسان جنس ندارد و کمالات انسان مرتبط با روح است و ارزش نزد خدا به تقواست نه جنسیت (زن در آئینة جلال و جمال ص87)

3.گاهی بخاطر رعایت حیا و عفت، با اصل روانشناسانه، زن را مستقیم خطاب نمیکند

176 آیه قرآن در مورد زنان است و سوره زنان-نساء- و سوره مریم و کوثر  داریم.

-برخی آیات (11تحریم) ، آسیه را الگوی مرد و زن (مردم مومن) میداند

4.مخاطب قرآن(پیامبر) یک مرد بوده و در شرایط نزول قرآن نیز مردان حضور فعالتری داشتند.

 بطورکلی نیز مردان مسئولیت بیشتر دارند و برخی مخاطبان نیز(انبیا-سران کفر) مرد بوده اند.

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در اسلام برای کسب سود حلال راهکارهایی بیان شده است یکی از آن راهها معامله نقد و نسیه است که توضیح آن را در ضمن دو نکته بیان می کنم:


1.معامله نسیه ان است تحویل کالا نقدی است و تحویل پول مدت دار است.  خصوصیت معامله نسیه این است که سودش حلال و قطعی است بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کالایی‌که قیمت نقد آن500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد . 

2.در‌معامله ‌نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد، فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت‌زیاد‌یاکم‌شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا این کالا را به مبلغ‌600 تومان می فروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید.


در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.


خشنودی حضرت رضا علیه السلام صلواتی مرحمت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم –

برخی از فضایل امام هادی ( علیه السلام ) عبارتند از:
1- ساده زیستی : از دیگر ویژگی های برجسته اخلاقی امام هادی ( علیه السلام ) ، ساده زیستی و دوری از دنیا بود. در این زمینه نیز آمده است: «از دنیا چیزی در بساط زندگی نداشت. بنده ای وارسته از دنیا بود. در آن شبی که به خانه اش هجوم آوردند، او را تنها یافتند با پشمینه ای که همیشه بر تن داشت و خانه ای که در آن هیچ اسباب و اثاثیه چشم گیری دیده نمی شد. کف خانه اش خاک پوش بود و بر سجاده حصیری خود نشسته، کلاهی پشمین بر سر گذاشته و با پروردگارش مشغول نیایش بود(کافی، ج 1، ص 502)
2- تلاش و کار:«علی بن حمزه» می گوید: «ابوالحسن ( علیه السلام ) را دیدم که به سختی مشغول کشاورزی است؛ به گونه ای که عرق از سر و رویش جاری است. از ایشان پرسیدم: فدایت شوم! کارگران شما کجایند [که شما این گونه خود را به زحمت انداخته اید]؟ در پاسخ فرمود: ای علی بن حمزه! آن کس که از من و پدرم برتر بود، با بیل زدن در زمین خود روزگار می گذراند. دوباره عرض کردم: منظورتان کیست؟ فرمود: رسول خدا، امیرمؤمنان و همه پدران و خاندانم خودشان کار می کردند. کشاورزی ازجمله کارهای پیامبران، فرستادگان، جانشینان آنها و شایستگان درگاه الهی است»( من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 216)
3-انفاق و بخشش فراوان: راوی گوید: برای امام هادی علیه السلام گوسفندان بسیاری خریدم. سپس مرا خواست و از منزلش مرا به جایی برد که بلد نبودم و فرمود تا تمامی این گوسفندان را میان افرادی که خود دستور داده بود، پخش کنم(اصول کافی، ج 1، ص 498)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code