سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَ تَدفَعُ النِّقَمَ
صله رحم نعمتها را فراوان مىکند و سختىها را از بین مىبرد. (شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج4، ص204، ح5836)
امام صادق علیهالسلام فرمود: « ما چیزی را جز صلهی رحم، سراغ نداریم که عمر را زیاد کند؛ تا آنجا که گاهی تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده است، ولی او اهل صلهی رحم میشود. آنگاه خداوند، سی سال بر عمرش می افزاید و سی و سه سال دیگر زنده می ماند. و گاهی اجل کسی سی و سه سال است، اما به خاطر قطع رحم و گسستن رابطه ی خویشاوندی، خداوند سی سال از عمرش کم میکند و سه سال زندگی می کند. رسول خدا صلاللهعلیهوآله فرمود: « صلهی رحم، به عمر اضافه میکند، و فقر را از بین میبرد » پیامبراکرم صلاللهعلیهو آله فرمود: «کسیکه زیادی و توسعه ی رزق و روزی و افزونی عمر خوشحالش می کند، صله ی رحم کند .امام باقر علیهالسلام فرمود: « صلهی رحم نفس را پاکیزه، و روزی را زیاد می کند.» حضرت علیعلیه السلام فرمود: « گاه خانواده ای از نیکان، به علت قطع ارتباط با یکدیگر، از رحمت حق محروم می مانند وگاه خانواده ای از افراد فاسق به سبب ارتباط با یکدیگر، مشمول روزی ها و نعمت های حق تعالی می گردند.»
اما دو نکته کوتاه درباره احکام صله رحم :
1- قطع رحم و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، مانند پدر و مادر وبرادرو خواهر ودیگر خویشان حراماست هر چند این فامیل زودتر قطع رابطهکرده باشد و یکیاز شیوههای صله رحم حاضر شدن درمنزل ارحام است ولی صلهرحم منحصربه ملاقاتحضوریدر منزل فرد نیست و فرد میتواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه؛ یا با احسان به او هرچند از طریقارسال کمک مالی برایش در مواردیکه احتیاج بهکمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهیرا انجام دهد.
2- اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأییدکار حرام او یا تشویق اوبر ارتکاب گناهمی شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه میشود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد.
خداوند متعال الفت و صمیمت را در میان دوستان امیرالمومنینعلیهالسلام بیش از پیش قرار دهد، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام در روایتی میفرمایند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَقُولُ مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی وَ أَنَا أَسْرَعُ شَیْءٍ إِلَى نُصْرَةِ أَوْلِیَائِی.
خدای تبارک و تعالی میفرماید: هرکه یکی از دوستان مرا خوار شمارد، آماده جنگ با من شده است و من در یاری دادن دوستدارانم شتابنده ترینم. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص351
چند نکته کوتاه درباره توهین به دیگران:
1- توهین و تحقیر مؤمنین و اهانت به دیگران که فرد را خوار، کوچک یا ذلیل می کنند حرام و گناه کبیره است.
2- در گناه بودن این عمل فرق ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی و فرق ندارد به زبان بگوید یا پیامک و سایر فضاهای مجازی باشد، و فرق ندارد کسی که به او توهین میشود زنده باشد یا از دنیا رفته، توهین به افراد معمولی باشد یا به بزرگان، فرق نمیکند از نزدیکان و اعضای خانواده باشد یا غیر آنها .
3- اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه ما توهین کند نمیشود گناه او را با گناه جواب داد. (منهاج الصالحین ج1 ص17 م29؛ رساله آیه الله مظاهری ص493 (
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم امر به شکر و سپاسگذاری از خودش را با تشکر از پدر و مادر همراه نموده است، لذا حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: مَن لم یَشکُرْ والِدَیهِ لم یَشکُرِ اللّه
هر کس که از پدر و مادر خود سپاسگزارى نکند، از خداوند هم سپاس گزارى نکرده است. (الخصال : 156/196)
چند نکته در مورد نماز قضای پدر و مادر:
1- یکی از نمازهای واجب، نماز قضای پدراست و به نظر تعدادی از مراجع نماز قضای مادر نیز بر پسر بزرگتر واجب است. (پدر اتفاقی است ولی مادر: مقام معظم رهبری ، گلپایگانی، اراکی ؛مکارم، ، نوری(: فتوی)، فاضل؛ صافی (: احتیاط واجب)
2- اگر پسر بزرگتر شک دارد که پدر نماز و روزه قضا داشته یا نه، چیزی بر او واجب نیست. (رساله مراجع مساله1391)
3- اگر پسر بزرگتر بداند که پدرش نماز قضا داشته و شک کند که نماز قضایش را بجا آورده یا نه، بنا بر احتیاط واجب باید قضا نماید. (رساله مراجع مساله 1392( این مساله در رساله اقای بهجت و فاضل و مکارم نیست گرچه در بقیه کتب فقهی پیدا نشد)
4-اگر پسر بزرگتر بخواهد نماز پدر و مادر را بخواند باید در آهسته و بلند خواندن به تکلیف خود عمل کند مثلا حمد و سوره قضای نمازصبح و مغرب و عشای مادرش را بلند بخواند. (رساله مراجع مساله1395)
خداوند متعال والدین همه مومنین را مورد رحمت خاصه امام رضا علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ؛
مومنان واقعی تنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده اند، سپس هرگز شک و تردیدی به خود راه نداده اند و با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند، آنها راستگویانند. سوره حجرات، آیه 15
چند نکته کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی:
1.یکی از واجبات دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال وجان خود در حد توانایی از دین خدا ونظام اسلامی دفاع نماید.
2- دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ و نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ فرهنگی و اقتصادی است و بهترین خدمت به نظام اسلامی و دفاع از ارزشهای الهی و انقلاب، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان که همان اقتصاد مقاومتی است واین مهم با پرهیز از اسراف وکم کاری، و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت کالای ایرانی، خرید کالای ایرانی و رعایت دیگر سیاستهای مهم اقتصاد مقاومتی است.
3-همانطور که مسائل اقتصادی مهم است، مسائل فرهنگی جامعه و خانواده هم از اهمیت بسیاری بر خوردار است و انسان نمی تواند نسبت به این بخش مهم بی تفاوت باشد و کمترین وظیفه واجبی که مومنین در برابر هنجار شکنی ها و مفاسد در جامعه و خانواده، دارند، امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط و مراتب آن است و این واجب انقدر مغفول واقع شده است که رهبری عزیزمان امام خامنه ای،از آن به واجب فراموش شده، تعبیر فرموده اند.
خداوند متعال توفیق دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب به همه ما عنایت بفرمایت به برکت صلوات برمحمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که حضرت فرموده اند: تَسبیحُ فاطِمَةَ علیهاالسلام فى کُلِّ یَومٍ فى دَبرِ کُلِّ صَلاةٍ اَحَبُّ اِلَىَّ مِن صَلاةِ اَلفِ رَکعَةٍ فى کُلِّ یَومٍ
تسبیحات فاطمه زهرا علیها سلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار رکعت نماز در هر روز است. (کافى(ط-الاسلامیه) ج 3، ص 343)
نکاتی در مورد تعقیبات نمار خصوصا تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام:
1.مستحب است انسان بعد از نماز مقداری مشغول تعقیب یعنی خواندن دعا و ذکر و قرآن شود و تعقیبات لازم نیست به عربی باشد و اختصاص به نمازهای واجب ندارد و بعد از نمازهای مستحبّی نیز مستحب است.
2.یکی از تعقیبات با فضلیت تسبیحات حضرت زهرا می باشد و تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها در غیر حال تعقیبات مثلا هنگام خوابیدن نیز مستحب است.
3.اگر فرد در تعداد ذکرهای تسبیحات شک کند بنابر بر مقدار کمتر می گذارد مثلا شک کند سی وسی مرتبه گفته یا سی و دو مرتبه چنانچه وارد ذکر بعدی نشده بنا را بر تعداد کمتر بگذارد و چنانچه وارد ذکر بعدی شده دیگر توجهی نکند و اگر فرد سهواً تعداد اذکار را زیادتر از عدد تعییین شده در تسبیحات گفته باشد تسبیحاتش صحیح است و از مقدار زیادی صرف نظر کند. (عروة الوثقی تعقیب م 19و 20)
خداوند توفیق بندگی وعبادت را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر خدا صلیاللهعلیه وآله روایت شده که فرمودند: مَنْ بَاتَ کَالًّا مِنْ طَلَبِ الْحَلَالِ بَاتَ مَغْفُوراً لَه.
کسی که با خستگی به سبب تلاش روزانه برای کسب حلال، شب را به صبح برساند، آمرزیده می شود. (وسائل الشیعة، ج17، ص: 24)
چند نکته در مورد نقد و نسیه :
1- یکی از راههای کسب سود حلال معامله نسیه است؛ بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کالاییکه قیمت نقد آن500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد .
2. در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد, فروشنده و خریدار میتوانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمتزیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا این کالا را بهمبلغ 600 نومان میفروشمکه پولش را شش ماه بعد بپردازید.
3. مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و در صورت تاخیر در پرداخت، گرفتن مبلغ اضافی حرام است. [ مراجع مسأله 2105 – 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 اجوبه س 1592؛ امام ج2 استفتائات دین س 5؛ صافی جامع الاحکام ج2 س 1995- جامع المسائل فاضل ج1 س 1184]
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید: وَلاَ یَطَؤُونَ مَوْطِئاً یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلاَ یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ .
و هیچ قدمی که کافران را به خشم مى آورد برنمى دارند و در مقابل دشمنى به پیروزی ای دست نمى یابند مگر اینکه به سبب آن عمل صالحى براى آنان [در کارنامه شان] نوشته مى شود(توبه 120)
چند نکته درباره حضور در راهپیمایی ها: .
1.یکی از واجبات دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال وجان خود در حد توانایی از دین خدا ونظام اسلامی دفاع نمایدو همچنین یکی از سفارشات دین مقدس اسلام تعظیم شعائر و نمادهای اطاعت الهی است واز اهمیت زیادی بر خوردار می باشد.
2.یکی ازمصادیق تعظیم شعائر و دفاع از اسلام و مسلمین حضور باشکوه در مراسم هایی است که باعث کور شدن چشم دشمنان اسلام و تقویت مسلمانان است و بدیهی است شرکت در راهپیمائی فردا در زمان کنونی می تواند نقش بسیار مهمی در تضعیف دشمنان اسلام و ناامیدن کردن آنها و تقویت اسلام و مسلمین و مومنین داشته باشد دارد ،لذا تمام مسلمین برای تقویت نظام جمهوری اسلامی و نا امید ساختن اسرائیل و استکبار جهانی و همراهان آنها که می خواهند با تحریم و فشار اقتصادی و تبلیغات سوء وتشویق افراد به اخلال در نظم جامعه و ضرر زدن به اموال عمومی و اشخاص دلسردی به نظام را بوجود بیاورند ،با حضور با شکوه و قوت بخش در این امر مهم شرکت کرده و دیگران را هم به حضور در این آئین مهم راهنمایی وتشویق نمایند. (صراط النجاة جلد دوم س1733 ،سایت ایت الله مکارم)
3.بی شک کسی که شعار مرگ بر آمریکا و کشورهای معاند با اسلام را در راهپیمایی ها اظهار کند ثواب تبری و بیزاری از دشمنان اسلام شامل حال او خواهد شد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام مخصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد وآل محمد .
سلام علیکمبسم الله الرحمن الرحیم از پیا مبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شدهکهفرمودند: إسْمَعُوا وَ أطِیعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّهُ الْأمْرَ،فَإنَّهُ نِظامُ الاْسْلامِ؛
بشنوید و اطاعت کنیدازکسی که خداوند او را ولیّ امر شما قرار داده که اطاعت از رهبر، نظام اسلام است. (امالى مفید:ج 1، ص 14)
چند نکته درباره حفظ نظام جمهوری اسلامی:
1.حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات و ازمهمترین اهدافاسلام میباشد و از مصادیق حفظ نظام حضور در همه عرصه های اجتماعی و سیاسی جامعه از جمله راهپیمابی های که قطعا در حفظ و تقویت نظام تاثیر دارد (اشاره به راهپیمایی فردا ) و انجام وظیفه به نحو صحیح در هر شغلی و منصبی است. ( استفتاآت مکارم ج3س1581) 2.تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی می شود جایز نیست. که به برخی از مصادیق آن اشاره میشود:
1.کم کاری در ادارات و کم کاری مسولین در انجام وظایفشان که علاوه بر حق الناس بودن و گناه بودن ، باعث ناراحتی و بدبینی مردم می شود.
2.اخلال در امور اقتصادی با کارهایی همچون اختلاس و احتکار اموال مورد نیاز ضروری مردم.
3.همکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههای گمراه کننده.
4.ایجاد یاس و بدبینی با بیان سخنان غیر مستند یا بزرگ جلوه دادن مشکلات.
5.انتقاد به عملکرد مسئولان در صورت رعایت مسایل شرعی و قانونی اشکالی ندارد اما در صورتی که سبب سوء استفاده دشمنان و یا اخلال در نظم عمومی و یا ضرر به جان و مال و آبروی اشخاص شود یا سبب تخریب اموال عمومی شود شرعا جایز نیست که در مورد ضرر زدن به اموال علاوه بر توبه باید خسارات وارده را جبران نماید.تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام ، سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت امامرضا علیهالسلام روایت شده که میفرمایند: لَتَأمُرُنَّ بالْمَعْرُوفِ و َلَتَنْهُنَ ّعَنِ الْمُنْکَر ِاَو ْلَیَسْتَعْمِلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُ کُمْ فَلاَیُسْتَجَابُ لَهُمْ.
بایستیکه به معروف امر و از منکر نهی کنید ( اگر اینکار نکردید ) افراد بدکردار بر شمامسلطخواهند شد، بگونهایکه دیگر خوبهایتان دعا میکنند اما مستجاب نمیشود. (کافیج5ص 55)
امر به معروف و نهی منکر با وجود چهار شرط بر انسان واجب می شود باتوجه به اهمیت این موضوع چند نکته بیان می شود؛
1- امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است.
2- هر کدام از امر به معروف و نهى از منکر بر دو قسم واجب ومستحب تقسیم مىشود، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب و انجام حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف، مستحب وانجام منکر، مکروه است امر به معروف و نهی از منکر مستحب میباشد (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی)
3- فردی که میخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده، از واجبات است یا کاری که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان میباشد. معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه میشود و یا شرع مقدّس ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است مثل نماز ،عدالت ، رعایت حق الناس و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک می¬کند و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است. مثل ظلم و بد حجابیورشوه گرفتن (رسالهجامع ص617 و تحریر مساله امر به معروف)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم روایت شده از رسول اکرم صلی الله علیه و آله که آنحضرت از یاران خود سوال کردند: لَوْ کَانَ عَلَى بَابِ دَارِ أَحَدِکُمْ نَهَرٌ فَاغْتَسَلَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْهُ خَمْسَ مَرَّاتٍ أَ کَانَ یَبْقَى فِی جَسَدِهِ مِنَ الدَّرَنِ شَیْءٌ قُلْنَا لَا قَالَ فَإِنَّ مَثَلَ الصَّلَاةِ کَمَثَلِ نَهَرِ الْجَارِی کُلَّمَا صَلَّى صَلَاةً کَفَّرَتْ مَا بَیْنَهُمَا مِنَ الذُّنُوبِ.
اگر بر در خانه یکى از شما نهرى از آب صاف و پاکیزه باشد، و در هر روز، پنج بار خود را در آن شستشو دهد، آیا چیزى از آلودگى و کثافت در بدن او مى ماند؟ در پاسخ عرض کردند: خیر، سپس حضرتش فرمودند: نماز درست همانند این آب جارى است، هر زمان که انسان نمازى مى خواند، گناهانى که در میان دو نماز انجام شده است از میان مى رود. (وسائل الشیعة ؛ ج4 ؛ ص12)
یکی از شاهدان اعمال در روز قیامت زمین است؛ قرآن کریم میفرماید: «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا» (سوره زلزال آیه 4) زمین در قیامت خبرهایش را بازگو میکند.درحدیثی میخوانیم که رسول خداصلیالله علیه و آله در هر منطقهای دو رکعت نماز به جا میآورد و میفرمود این مکان بر نماز ما شهادت میدهد: مَا مِنْ رَجُلٍ یَجْعَلُ جَبْهَتَهُ فِی بُقْعَةٍ مِنْ بِقَاعِ الْأَرْضِ إِلَّا شَهِدَتْ لَهُ بِهَا یَوْمَ الْقِیَامَة. هر انسانی که پیشانی خود را برای سجده بر قطعه ای از زمین بگذارد، آن زمین در روز قیامت به نفع او شهادت خواهد داد.(وسائل الشیعه، ج 3، ص .474 مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 175)
از نظر شرع مقدس اسلام به نظر اکثر مراجع عظام تقلید یکی از شرائط مکان نماز گزار این است که غصبی نباشد (مشهور: فتوی، احتیاط واجب: سیستانی، مکارم، احتیاط مستحب: زنجانی) (رساله مراجع مساله 886)
به همین مناسبت دو نکته را خدمتتان عرض می کنیم:
1. اگر در ملکی یا روی فرشیکه غصبی است، نماز خوانده شود، نماز باطل است، پس بنابراین اگر دو یا چند نفر که در ملکى با یکدیگر شریک هستند مثلا خانه ای که به چند نفر ارث رسیده اگر سهم او جدا نباشد، بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه نمىتواند در آن ملک تصرف کند، و نماز خواندن نیز باطل است. (رساله مراجع مساله ٨٧٢)
2.اگر درجایىکه نمىداند غصبىاست، نماز بخواند وبعد ازنماز بفهمد، یا در جایىکه غصبى بودن آن را فراموش کرده، نماز بخواند، و بعد از نماز یادش بیاید، نمازاوصحیحاست (جهت اطلاع: مگر آنکه خودش غصب کرده باشد، که در این صورت به احتیاط واجب، نمازش باطل است. رساله مراجع مساله 869(
خداوند متعال همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند: أَوَّلُا لْوَ قْتِرِضْوَانُ اللَّهِ وَ آخِرُهُ عَفْوُ اللَّهِ
نماز در اول وقت خشنودى خداوند و پایان وقت عفو خداوند است.من لا یحضره الفقیه ؛ ج1 ؛ ص217
مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند، و راجع به آن خیلى سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزدیکتر باشد، بهتر است، مگر آنکه تأخیر آن از جهتى بهتر باشد، اما چند مورد استثناء شده است:
1-نماز ظهر و عصر و صبح برای کسی که می خواهد نافله نماز را بخواند به شرط اینکه باعث اتمام وقت فضیلت نماز اول وقت نشود.
2- کسی که دستشویی (ادرار یا مدفوع) دارد برای قضای حاجت، نماز را به تاخیر بیندازد.
3- منتظر نماز جماعت شدن یا کمال دیگری مثلا در مسجد نماز خواندن البته منجر به زیاد تاخیر افتادن نشود. (مشهور؛ مخالف: خوئی، زنجانی: نماز فرادا در وقت فضیلت افضل است؛ سیستانی: بهتر بودن جماعت در غیر وقت فضیلت معلوم نیست؛ العروه الوثقی، اوقات نماز، م 13؛ رساله مراجع مساله ٧٥١)
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند: أَوَّلُا لْوَ قْتِرِضْوَانُ اللَّهِ وَ آخِرُهُ عَفْوُ اللَّهِ
نماز در اول وقت خشنودى خداوند و پایان وقت عفو خداوند است.من لا یحضره الفقیه ؛ ج1 ؛ ص217
مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند، و راجع به آن خیلى سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزدیکتر باشد، بهتر است، مگر آنکه تأخیر آن از جهتى بهتر باشد، اما چند مورد استثناء شده است:
1-نماز ظهر و عصر و صبح برای کسی که می خواهد نافله نماز را بخواند به شرط اینکه باعث اتمام وقت فضیلت نماز اول وقت نشود.
2- کسی که دستشویی (ادرار یا مدفوع) دارد برای قضای حاجت، نماز را به تاخیر بیندازد.
3- منتظر نماز جماعت شدن یا کمال دیگری مثلا در مسجد نماز خواندن البته منجر به زیاد تاخیر افتادن نشود. (مشهور؛ مخالف: خوئی، زنجانی: نماز فرادا در وقت فضیلت افضل است؛ سیستانی: بهتر بودن جماعت در غیر وقت فضیلت معلوم نیست؛ العروه الوثقی، اوقات نماز، م 13؛ رساله مراجع مساله ٧٥١)
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند: أَوَّلُا لْوَ قْتِرِضْوَانُ اللَّهِ وَ آخِرُهُ عَفْوُ اللَّهِ
نماز در اول وقت خشنودى خداوند و پایان وقت عفو خداوند است.من لا یحضره الفقیه ؛ ج1 ؛ ص217
مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند، و راجع به آن خیلى سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزدیکتر باشد، بهتر است، مگر آنکه تأخیر آن از جهتى بهتر باشد، اما چند مورد استثناء شده است:
1-نماز ظهر و عصر و صبح برای کسی که می خواهد نافله نماز را بخواند به شرط اینکه باعث اتمام وقت فضیلت نماز اول وقت نشود.
2- کسی که دستشویی (ادرار یا مدفوع) دارد برای قضای حاجت، نماز را به تاخیر بیندازد.
3- منتظر نماز جماعت شدن یا کمال دیگری مثلا در مسجد نماز خواندن البته منجر به زیاد تاخیر افتادن نشود. (مشهور؛ مخالف: خوئی، زنجانی: نماز فرادا در وقت فضیلت افضل است؛ سیستانی: بهتر بودن جماعت در غیر وقت فضیلت معلوم نیست؛ العروه الوثقی، اوقات نماز، م 13؛ رساله مراجع مساله ٧٥١)
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَن طَلَبَ الدُّنیا اِستِعْفافاً عَنِ النّاسِ وَ سَعْیاً عَلی اَهْلِهِ وَ تَعَطٌّفاً عَلی جارِهِ لَقَی اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـﺔَ الْبَدْرِ.
هرکس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ، رفاه خانوادهاش را تأمین و به همسایهاش کمک کند، وقتی با خدا دیدار کند، چهرهاش همانند ماه شب بدر میدرخشد.( وسائل الشیعة، ج17، ص: 21چاپ قم)
یکی از موارد بندگی خدای متعال این است که کیفیت عبادتش و همچنین انجام معاملات شرعیش بر اساس دستورات خدا باشد لذا عبادت انسان مثل نماز یا قراردادهای شرعیش مانند اجاره وخریدوفروش باید با دستور الهی مطابقت کامل داشته باشد. یکی از سوالات که مومنین می پرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد روش صحیحش به چه صورتی است؟
روش صحیح به این صورت است که ابتدا قرارداد اجاره ای با مبلغ ومدت مشخص بسته شودودرضمن قرارداداجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانهبه مستاجر بگوید: خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزارتومان اجاره میدهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض دهید که در این صورت مبلغ قرض به عنوانشرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که صحیح است. اما آنچه به اصطلاح مردم رهن کامل است یا اینکه مستاجر بگوید من رهن میدهم بشرط اینکه اجاره را کم کنید، صحیح نیست (اکثر مراجع ) (مسائل جدید ج1 ص 87- اجوبه س 1662- وجامعالمسائل ج1 س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی- رساله مکارم مساله 1975،3 )
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلا م علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید: کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ
از نعمتهاى الهى بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست ندارد. (اعراف 31)
اقتصاد به معنای میانه روی است که در همه امور زندگی توصیه دین خدا و عقل سلیم است حتی در عبادت لازم است که انسان میانه روی را رعایت کند و افراط و تفریط ننماید.اقتصاد در معیشت در دو بعد «کسب و درآمد» و در «مصرف» مطرح می شود و در روایات معصومین علیهمالسلام به مصرف کردن اموال در راه صحیح و پرهیز از اسراف و تبذیر بسیار سفارش شده، اینکه مومن نباید نعمت خدا و مالی را که خدا در اختیار او قرار داده را در گناه مصرف نماید و باید از اسراف و تبذیر دوری کند.
اما چند نکته درباره احکام اسراف و تبذیر:
1. اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی به نحو غیر متعارف را اسراف میگویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست را تبذیر می نامند.
2. بعضی از مصادیق اسراف و تبذیر : مثل اسراف در تجملات و تزئینیات ، مراسم عروسی، تاج گلهای گران قیمت در مراسم عزا که بعضی مواقع بخاطر چشم و هم چشمی می باشد، دور انداختن میوه یا غذا اگر مقداری از میوه یا غذا باقى مانده باشد، کوتاهی در نگهداری نان که منجر به هدر رفتن نان می شود و اسراف در مصرف آب، برق و گاز، لباس و…
3.اسراف کردن در آب وضو و غسل نیز حرام است و مستحب است با750 گرم آب وضو گرفته و با 3 کیلو آب غسل انجام شود. و بستن شیر آب در هنگام وضو گرفتن اشکالی ندارد و برای اینکه وضوی عزیزان دچار اشکال نشود میتوانند به این صورت عمل کنند که بعد از ریختن آب روی دست یا صورت، ابتدا شیر آب بسته شود و سپس روی دست و صورت، دست کشیده شود.(صافی جامع الاحکام ج 1/20 5 س 736- مکارماستفتائات ج1/101 س316- بهجت سوال3810- استفتائات تبریزی ج2 سوال1024) توضیح المسائل (محشى. امام خمینى) ؛ ج2،ص:607. (آیت الله سیستانی، مسائل منتخبه ص16ش(30(رساله وحید م2077)
خداوند متعال همه ما را از شاکرین نعمت هایش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید در مورد مومنین میفرماید: الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر….
همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم ، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند .(سوره حج، آیه 41)
با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین دو نکته درباره امر به معروف خدمتتان عرض می کنم:
1. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله
الف) شناخت صحیح معروف و منکر ب) احتمال تاثیر درمخاطب ج)تصمیم مخاطب بر تکرار عمل د)نداشتن مفسده وضرر جانی، عرضی و مالی قابل توجه .
2.یکیاز شرایط تصمیم مخاطب بر تکرار عمل است لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهیازمنکر واجب است ولی چنانچه شخص خلافکار نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمیخواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. لذا اگر فردی در گذشته گناه بزرگ شرابخوری مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست. تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصامقام معظّم رهبری صلوات برمحمدوآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: لایَدْخُلُ الجَنَّةَ جَسَدٌ غُذِّىَ بِحَرامٍ.
پیکرى که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمى شود. جامع الاحادیث ص 289.
چند نکته درباره خوردن و آشامیدن:
1- بعضی از چیزها نجس نبوده و پاک هستند ولی خوردن و آشامیدن آنها حرام است. مثل خوردن ماهی بدون پولک یا گوشت خرچنگ یا خوردن مال مردم و غصبی مانند میوه های باغ و زمین دیگران و یا مثل خاک که فی نفسه پاک است ولی خوردن آن حرام است مگر خوردن مقدار کمی از تربت پاک امام حسین علیه السلام که جهت استشفاء مانعی ندارد.
2- بعضی از چیز ها هم پاکند و هم خوردن آنها حلال است مثل خرما و کشمش و آب اینها که اگر چه به جوش هم بیایند و یا در غذا بریزند به نظر اکثر مراجع عظام تقلید پاک بوده و خوردن آنها هم حلال است. (مشهور مخالف: بهجت: پاک بودن و جواز خوردنش محل اشکال است؛ مکارم: هر گاه کشمش را در غذا بریزند به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخل آن بجوشد حرام می شود اما نجس نیست؛ رساله مراجع م 111تا 114)
3 – ولی هر چیزی که نجس باشد خوردن آن هم حرام است . مثل شراب (همه مراجع ) ویا هر مایع مست کننده (اکثر مراجع ) که هم نجس هستند و هم خوردن آنها حرام است. (مشهور . خویی؛ تبریزی: بنابر احتیاط واجب.مخالف: سیستانی : شراب نجس است و غیر آن از چیزهایی که انسان را مست میکند؛ نجس نیست)
خداوند متعال توفیق دوری از حرام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: لایَدْخُلُ الجَنَّةَ جَسَدٌ غُذِّىَ بِحَرامٍ.
پیکرى که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمى شود. جامع الاحادیث ص 289.
چند نکته درباره خوردن و آشامیدن:
1- بعضی از چیزها نجس نبوده و پاک هستند ولی خوردن و آشامیدن آنها حرام است. مثل خوردن ماهی بدون پولک یا گوشت خرچنگ یا خوردن مال مردم و غصبی مانند میوه های باغ و زمین دیگران و یا مثل خاک که فی نفسه پاک است ولی خوردن آن حرام است مگر خوردن مقدار کمی از تربت پاک امام حسین علیه السلام که جهت استشفاء مانعی ندارد.
2- بعضی از چیز ها هم پاکند و هم خوردن آنها حلال است مثل خرما و کشمش و آب اینها که اگر چه به جوش هم بیایند و یا در غذا بریزند به نظر اکثر مراجع عظام تقلید پاک بوده و خوردن آنها هم حلال است. (مشهور مخالف: بهجت: پاک بودن و جواز خوردنش محل اشکال است؛ مکارم: هر گاه کشمش را در غذا بریزند به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخل آن بجوشد حرام می شود اما نجس نیست؛ رساله مراجع م 111تا 114)
3 – ولی هر چیزی که نجس باشد خوردن آن هم حرام است . مثل شراب (همه مراجع ) ویا هر مایع مست کننده (اکثر مراجع ) که هم نجس هستند و هم خوردن آنها حرام است. (مشهور . خویی؛ تبریزی: بنابر احتیاط واجب.مخالف: سیستانی : شراب نجس است و غیر آن از چیزهایی که انسان را مست میکند؛ نجس نیست)
خداوند متعال توفیق دوری از حرام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: لایَدْخُلُ الجَنَّةَ جَسَدٌ غُذِّىَ بِحَرامٍ.
پیکرى که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمى شود. جامع الاحادیث ص 289.
چند نکته درباره خوردن و آشامیدن:
1- بعضی از چیزها نجس نبوده و پاک هستند ولی خوردن و آشامیدن آنها حرام است. مثل خوردن ماهی بدون پولک یا گوشت خرچنگ یا خوردن مال مردم و غصبی مانند میوه های باغ و زمین دیگران و یا مثل خاک که فی نفسه پاک است ولی خوردن آن حرام است مگر خوردن مقدار کمی از تربت پاک امام حسین علیه السلام که جهت استشفاء مانعی ندارد.
2- بعضی از چیز ها هم پاکند و هم خوردن آنها حلال است مثل خرما و کشمش و آب اینها که اگر چه به جوش هم بیایند و یا در غذا بریزند به نظر اکثر مراجع عظام تقلید پاک بوده و خوردن آنها هم حلال است. (مشهور مخالف: بهجت: پاک بودن و جواز خوردنش محل اشکال است؛ مکارم: هر گاه کشمش را در غذا بریزند به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخل آن بجوشد حرام می شود اما نجس نیست؛ رساله مراجع م 111تا 114)
3 – ولی هر چیزی که نجس باشد خوردن آن هم حرام است . مثل شراب (همه مراجع ) ویا هر مایع مست کننده (اکثر مراجع ) که هم نجس هستند و هم خوردن آنها حرام است. (مشهور . خویی؛ تبریزی: بنابر احتیاط واجب.مخالف: سیستانی : شراب نجس است و غیر آن از چیزهایی که انسان را مست میکند؛ نجس نیست)
خداوند متعال توفیق دوری از حرام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: اِعْلَمْ أَنَّه مَنِ اسْتَدانَ دَیْنا وَ نَوى قَضاءَهُ، فَهُوَ فى أَمانِ اللّه حَتّى یَقْضیَهُ، فَإنْ لَمْ یَنْوِ قَضاءَهُ فَهُوَ سارِقٌ
کسى که قرض بگیرد در صورتى که تصمیم داشته باشد آن را پس دهد در امان خداست تا آن را اداء کند ولى اگر تصمیم نداشته باشد آن را به صاحبش برگرداند، دزد محسوب مى شود. ( فقه الرضا ص 268)
در روایات معصومین علیهم السلام بدهکار بودن و قرض گرفتن ناپسند شمرده شده و مذمت شده مگر در موارد خاص و اضطرار؛ حتی در برخی روایات آمده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر جنازه فردی که بدهکار بود نماز نمی خوانند و در روایتی نقل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:
إِیَّاکُمْ وَ الدَّیْنَ فَإِنَّهُ هَمّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَار؛ بپرهیزید از قرض گرفتن، زیرا قرض گرفتن، غصه شب و ذلّت روز است. مومن می بایست عزت خود را حفظ کند و قناعت کردن و درخواست نکردن از دیگران باعث عزت می شود و خود این حالت باعث جلب رضای خدا و وسعت رزق است.
چند نکته در مورد اداء دین و بدهی:
1. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
2.اگر بدهکار مال و اموالی ندارد یا اگر مالی هم دارد منحصر به خانهاى است که در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى که از لوازم ضروری زندگی است و به آنها احتیاج دارد،حرام است که طلبکار طلب خود را از اومطالبه نماید بلکه باید به بدهکار مهلت دهد و نمىتواند او را مجبور کند که چیزهاىکه از ضروریات زندگی است را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود درصورت توان تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
3.کسى که دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیداکندبه نظر اکثر فقها باید ( فتوی یا احتیاط) با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد،و شرط نیست در فقیر که سید نباشد.(فاضل، اراکی، گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد. .( مساله٢٢٧٦ رساله مراجع مساله٢٢٧٧ ؛ رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.