سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خد ا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک.
هرکس دیگرى را به کار نیکى امر کند یا او را از کار زشتى باز دارد یا اینکه او را به خیرى راهنمائى نماید و یا اشاره به امر خیرى داشته باشد در آن کار نیک شریک خواهد بود.( وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124 ، ح 21147)
دو نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر:
اول: یکی از واجبات الهی امر به معروف و نهی از منکر است و از بهترین روشهای امر به معروف و نهی از منکر این است که خودش گناه نکند. مثلا اگر رفیقش میخواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد.
دوم: برای امر به معروف ونهی ازمنکر مراتبی است:
1. اینکه با شخص معصیت کار طوری رفتار شود که معصیت کار بفهمد که به جهت گناهی که کرده چنین رفتار شده است.
2. اینکه با زبان امر و نهی کند و اگر احتمال بدهد که با موعظه و نصحیت و حسن خلق وکلام نیکو ، معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به آن کند .
3. اینکه اگر برای امر به معروف و نهی از منکر لازم شود که متوسل به زور یا اقدام عملی گردد در این صورت کسی بدون اجازه حاکم شرع و مسولین ذی ربط حق اقدام ندارد. (باکمی اختلاف تعابیر ونظرات مراجع) بنابراین با توجه به اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر ترک گناه است لذا اگر با مرتبه پایین حاصل شود نمی توان به مراتب بالاتر عمل کرد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایت است که میفرمایند: الصَّغَائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْ تخفه فِی الْکَثِیر
گناهان کوچک راههاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمىهراسد. (عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج2 ؛ ص180 )
چند نکته درباره مواد مخدر:
1- یکی از گناهان استعمال و استفاده از تریاک و سایر مواد مخدر است و با توجه به آثار سوءشان از قبیل ضررهاى شخصى و اجتماعى قابل ملاحظهاى که براستعمال آنها مترتّب مىشود، حرام است حتّى استفاده تفنّنى براى سرگرمى از آن جایز نیست استفاده خود سرانه از آن به عنوان دارو نیز جایز نمى باشد.
2- افرادی که معتاد به مواد مخدر هستند باید این عمل را ترک کنند گرچه برای ترک نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشند.
3- خرید و فـروش و کشت و حمل و نقل و تبلیغ مواد مخدر هم برای افراد دیگر ازگناهان و محرمات واضح است.
4- بر آحاد مردم و جامعه مسلمان و حکومت اسلامى لازم است که با استفاده از تمام وسائل جلوى این کار را بگیرند.
5- بر هر فرد مسلمانی نهی از منکر واجب است لذا باید کسانی را که با مواد مخدر سر و کار دارند نهی ازمنکر کرده و از این کار جلو گیری نمایند، حتی اگر خود فرد توانایی نداشته یا برایش ترس ضرر دارد، لازم است به مسئولین اطلاع دهد تا از این کار جلو گیری شود. (استفتائات آیه الله مکارم شیرازی ج3 سؤال 496- اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری سؤال 1403- جامع المسائل فاضل ج1 س 963-964، رساله آقای سبحانی مسأله 2275، بهجت ج4 ص 558 س6459- تبریزی س2216 صافی- سیستانی منهاج الصالحین ج3م917، امام ج2 استفتائات مکاسب محرمه کارهای متفرقه- مکارم ج2 س 748 و749 - خوئی و وحید منهاج الصالحین ج3م1694،)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ازحضرت علیعلیه السلام روایت شده که فرمودند: إغْتَنِمُوا الدُّعاءَ عِنْدَ اربع مَواطِنَ: عِنْدَ قِرائَهِ الْقُرْآنِ،وَ عِنْدَ الاْذانِ، وَ عِنْدَ نُزُولِ الْغَیْثِ، وَ عِنْدَ الْتِقاءِ الصَفَّیْنِ لِلشَّهادَهِ.
در چهار زمان دعا را غنیمت شمارید:هنگام قرائت قرآن .هنگام اذان، هنگام نزول باران، هنگام رو به رو شدن دو لشگر مؤ منین و کفار براى جنگ) وسائل الشیعة، ج7، ص: 64)
فضل بن شاذان درباره حکمت اذان از امام رضاعلیه السلام روایت میکند که در قسمتی از فرمایشات حضرت آمده است که: اینکه مردم به اذان دستور داده شدهاند، علل و حکمتهای زیادی دارد، از آن جمله اینکه یادآوری برای فراموش کاران و بیداری برای غافلان باشد و کسانی را که وقت نماز را نمیدانند یا مشغول کار دیگری شدهاند، با وقت نماز آشنا گرداند. مؤذن با اذان خود مردم را به عبادت آفریدگار فرا میخواند و آنان را به پرستش خداوند تشویق میکند و با اقرار به توحید، ایمان و اسلام خود را آشکار و اعلان مینماید و برای فراموش کاران، فرارسیدن وقت نماز را اعلام میدارد. مؤذن که به این نام، نامیده شده است بدین جهت است که او با اذان خود، نماز را اعلام میکند.
اما چند نکته در مورد اهمیت و احکام اذان و اقامه:
1- مستحب موکد است که انسان پیش از نمازهاى شبانه روزی (یومیه) چه ادائی باشد و چه قضایی اذان و اقامه بگوید، ولی سائر نمازها اذان و اقامه ندارد. (عروه،فصلفیالاذانوالاقامه،رساله مراجع م916)
2.شکستن نماز درحال عادی جایز نیست اما اگر پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان و اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند (سیستانی: بلکه اگر پیش از تمام شدن نماز یادش بیاید که آنها را فراموش کرده ، مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند رساله مراجع مساله 1164)
3. در همه مواردى که نمازگزار، پشت سر هم نماز مىخواند ، اگر براى نماز اول اذان گفته باشد ، اذان از نماز بعدى ساقط است ، بشرط اینکه بین دو نماز فاصله نشده باشد. (امام خمینی، بهجت، فاضل، گلپایگانی، زنجانی ، صافی، نوری، : نافله فاصله میشود. سیستانی، مکارم،: نافله فاصله نمیشود. تحریر الوسیله المقدمه الخامسه فی الاذان و الاقامه مساله2، عروه الوثقی الاذان والاقامه م1، رساله مراجع مساله922، هدایه العباد فصل فی الاذان و الاقامه، منهاج الصالحین فصل فی الاذان و الاقامه، )
4-یکی از مواردی که اذان و اقامه ساقط میشود و نباید گفته شود (فتوا واحتیاط) اینست که ماموم در نماز جماعتی شرکت کند که امام اذان و اقامه را گفته است هر چند که این ماموم آنها را نشنیده باشد و یا در وقت گفتن اذان و اقامه در آنجا حضور نداشته باشد. (عروه اذان و اقامه م 3)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت جواد الائمه علیه السلام روایت است که میفرمایند: ثَلاثٌ مِنْ عَمَلِ الاْبْرارِ: إقامَةُ الْفَرائِض، وَاجْتِنابُ الْمَحارِم، واحْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدّین.
سه چیز از کارهای نیکان است: انجام واجبات الهی، ترک و دوری از گناهان، مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین. (موسوعه الامام الجواد ج2 سید حسین قزوینی- مستدرک سفینه البحار ج8 شیخ علی نمازی ص 378-تنبیه الخواطر ج 1 ص 41)
نکته درباره محرمیت :
1.محرمیت میان زن و مرد از سه طریق حاصل میشود:
راه اول: از طریق ولادت که بواسطه آن افرادی همچون عمو، عمه، خاله و یا عمه و خاله و دایی پدر و مادر انسان محرم هستند.
راه دوم: شیرخوردن چنانچه با شرایطش انجام شود همانند محرمیتی است که از راه ولادت حاصل می شود.
راه سوم: از طریق ازدواج که بواسطه آن افرادی مثل پدر و مادرِ همسر، پدربزرگ ومادربزرگِ همسر به انسان محرم میشوند.
2- غیر از این سه راه، راه دیگری برای محرمیت وجود ندارد و سایر افراد جامعه نامحرم محسوب میشوندحتی اگر از اقوام نزدیک یا همکار باشند لذا به واسطه ازدواج برادر شوهر یا دائی و عموی شوهر به خانم محرم نمیشوند و همچنین خواهر زن یا عمه وخاله زن به مرد محرم نمیشوند، لذا دست دادن به آنها ولو بدون قصد لذت حرام و گناه میباشد.
خداوندمتعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امیر المومنین علیه السلام که برای عدم پذیرش ذلت در زمان گرفتاری و سختی بلکه پشت سر گذاشتن این مرحله با صبر و تدبیر می فرمایند: اَلْمَنیَّةُ وَلاَ الدَّنِیَّةُ، التَّقَلُّلُ وَلاَ التَّوسُّلُ....
مرگ آرى، زبونى هرگز، فقر آرى، وابستگى هرگز! نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ؛ ص546
چند نکته درباره اقتصاد مقاومتی :
یکی از امور بسیار مهم در اقتصاد مقاومتی اهمیت دادن به کار و تولید داخلی است و اهمیت دادن به آن راههای مختلفی دارد از جمله:
1. هر کاری که باعث وارد شدن ضرر اقتصادی به دولت اسلامی گردد؛ دارای اشکال است و حتی در بعضی از موارد حرام میباشد و همچنین قاچاق کالا و خرید و فروش کالای قاچاق اگر خلاف قانون دولت اسلامی باشد به نظر مراجع عظام (فتوی یا احتیاط)، جایز نمی باشد.
2. خرید کالاهای مرغوب ایرانی باعث تقویت اقتصادی کشور و ایجاد شغل برای جوانان کشور عزیزمان میشود ،که هم این یک امری خدا پسندانه بوده وسبب جلوگیری از بیکاری کارگران و مفاسد ناشی از بیکاری می شود و هم کمک به سر بلندی کشور و آینده ای بهتر برای فرزندانمان می باشد و در مقابل خرید کالاهای کشورهای که دشمن اسلام میباشند اگر باعث تقویت اقتصاد آنان براى استعمار واستثمار سرزمین هاى اسلامى شود جایز نیست و توجیهاتی از قبیل کیفیت یا مرغوبیت یا زیبا بودن مجوزی برای این عمل نمیباشد.
3. یکی دیگر از راههای آن که مورد تایید اسلام است احترام به کار و کارگر و رعایت حقوق آنان می باشد .( اجوبه الاستفتائات مساله1376، استفتاءات جدید (مکارم)، ج3، ص: 620 سوال 1779)
خداوند متعال مشکلات اقتصادی مردم ما را با رحمت خاصه اش بر طرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که می فرمایند: ستدُفَنُ بضعةٌ منّی بأرضِ خراسان لا یزورُها مؤمنُ الا أوجبَ اللهُ له الجنةَ.
به زودی پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد. هیچ مؤمنی نیست که او را زیارت کند مگر آن که خداوند، بهشت را بر او واجب میکند. (منلایحضره الفقیه،ج2ص585)
چند نکته کوتاه در مورد آداب زیارت و احکام حرم:
1. از مستحباتیکه سفارش شده و فضیلت زیادی دارد زیارت معصومین علیهمالسلام است، زیارت ابراز محبت و مودتی است که نشان ایمان انسان است. انجام زیارت عمل به عهدی است که هر مومنی بر عهده دارد در روایتی امام رضا علیه السلام می فرمایند: إنّ لِکُلِّ إمامٍ عَهدا فی عُنُقِ أولیائهِ و شِیعَتِهِ ، و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زیارَةَ قُبُورِهِم. همانا برای هر امامی عهد و پیمانی بر عهده شیعیان و پیروان اوست و زیارت قبر امام عمل به آن عهد و پیمان است.
2. حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیهالسلام ، زیارت محسوب میشود هرچند زیارت نامهای خوانده نشود ؛ اما بهتر است در هنگام زیارت؛ زیارت نامه های معتبر مانند زیارت امین الله و جامعهکبیره خوانده شود.
3. درهنگام ازدحام جمعیت باید به گونهای رفتارکنیم که دیگران از ما نرنجند و دست رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت همراه با اذیت دیگران باشد جایز نیست.
4. بانوان با حجاب کامل تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران خود در این مکانهای مقدس و بلکه در هرزمان و مکان دیگر باشند، چرا که رعایت نکردن دستورات دین محروم شدن از برکات و الطاف خداوند و معصومینعلیهمالسلام را در پیدارد.
5. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی اگر به قصد تبرک باشد.
خداوند متعال همه ما را از زیارت و شفاعت اهل بیت علیهم السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: کَانَ رَسُولُ ٱللهِصلیالله علیه و اله أکْثَرُ مَا یَجْلِسُ ٱتِّجَاهَ ٱلْقِبْلَةِ
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بیشتر وقتها رو به قبله مینشستند. (وسائل، ج12، 109.)
چند نکته کوتاه درباره قبله:
1. کسى که مىخواهد نماز بخواند ، باید براى پیدا کردن قبله کوشش نماید ، تا یقین کند که قبله کدام طرف است و اگر یقین پیدا نکرد باید به گمانى که از محراب مسجد مسلمانان یا از راههاى دیگر مثل قبله نما و گفته صاحب منزل یا صاحب مسافر خانه پیدا مىشود عمل نماید.(رساله مراجع مساله 782 و 783)
2.اگر فردی در بین نماز متوجه شود که رو به قبله نیست در صورتی که انحرافش به سمت راست یا چپ قبله نرسیده ، آنچه تا آن لحظه خوانده صحیح است و بقیه را رو به قبله بخواند.
3. کسی که با اعتماد به روش معتبری نماز را به یک طرف خوانده و بعد فهمید اشتباه کرده، اگر انحرافش به حد راست یا چپ قبله یعنی 90 درجه نرسیده باشد نمازش صحیح است و اگر رسیده باشد و وقت نماز نگذشته باشد باید نماز را دوباره بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت فهمید نمازش طبق نظر مشهور فقها قضا ندارد. ( مشهور تحریر م4، احکام قبله، خوئی، منهاج م516 سیستانی منهاج516. عروة الوثقی فی احکام الخلل فی القبله مکارم: اگر به طرف راست و چپ بوده درداخل وقت هم اعاده واجب نیست).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .در روایت است از پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله که میفرمایند: لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى.
امّت من همیشه در خیر هستند، تا موقعی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر را کمک کنند. ( وسائلالشیعة/ج16/123/ح 21144)
چند نکته کوتاه درباره احکام امربه معروف :
1- واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله الف) شناخت صحیح معروف و منکر ب) احتمال تاثیر درمخاطب ج) تصمیم مخاطب بر تکرار عمل د) نداشتن مفسده وضرر جانی، عرضی و مالی قابل توجه .
2- یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر در کنار بقیه شرایط احتمال تاثیر است یعنی اگر انسان احتمال عقلایی مثلا ده درصد احتمال بدهد که امر و نهیش نسبت به شخص گنهکار تاثیر دارد باید تذکر بدهد هر چند گمان قوی داشته باشد که ممکن است گنهکار نپذیرد ولی وجود احتمال برای ثابت شدن تکلیف شرعی کافی است. اما اگر انسان یقین و اطمینان دارد که تذکر هیچ اثری نسبت به گنهکار ندارد به نظر اکثر فقها تکلیف ساقط است.
3- منظور از احتمال تاثیر این است که اگر انسان احتمال بدهد که با تذکر دادن، گنهکار بطور کلی گناه را ترک می کند یا مدت کوتاهی گناه را مرتکب نمی شود یا باعث می شود گناه را کمتر یا کم رنگ تر انجام دهد یا امر و نهی در آینده احتمال تاثیر دارد در همه این موارد امر به معروف و نهی از منکر واجب است مثلا اگر کسی نماز نمی خواند چنانچه انسان احتمال بدهد با امر به نماز، اهل نماز می شود یا حداقل چند روزی نماز می خواند یا در آینده اهل نماز می شود، امر به نماز واجب است.(تحریر ج2 کتاب امر به معروف شرط دوم ، رساله جامع ج 1ص 618 شرط دوم)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از پیامبر خدا صلی الله علیه وآله که می فرمایند:
لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى.
امّت من همیشه در خیر هستند، تا موقعی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر را کمک کنند. (وسائل الشیعة /ج 16 / 123/ح 21144)
چند نکته کوتاه درباره احکام امر به معروف :
1- واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله
الف) شناخت صحیح معروف و منکر
ب) احتمال تاثیر درمخاطب
ج) تصمیم مخاطب بر تکرار عمل
د) نداشتن مفسده و ضرر جانی ،عرضی و مالی قابل توجه .
2-یکی ازشرایط این است که امر به معروف و نهی از منکر، برای کسی که امر به معروف و نهیاز منکر می کند مفسده نداشته باشد یعنی در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر دارای ضرر جانی یا آبرویی و یا مالی به مقدار قابل توجّه، برای شخص امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر باشد یا اگر سبب تهدید دیگر مسلمانان باشد یا موجب مشقّت و دشواری غیر قابل تحمّل گردد، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست اما اگرضرر مختصر و غیر قابل توجه باشد سبب سقوط تکلیف نمی شود.
3.البته اگر کار معروف و منکر به قدری نزد خدای متعال ، مهمّ باشد که باید در راه آن ، ضررها و دشواری ها را تحمّل نمود ؛
مثلا اصل دین در خطر باشد و جلوگیری از منکر متوقف بر بذل جان و مال باشد در این صورت بذل جان و مال واجب است ، از مصادیق بارز آن در عصر حاضر قیامهای مردمی بر علیه رژیم ستمشاهی مثل قیام خونین مردم قم در 19 دیماه 1356 که با اقتداءبر حضرت سید الشهداء علیه السلام برای حفظ دین، جان خود را فدای دین نمودند.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات برمحمدوآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: روز قیامت در لحظهی حسابرسی عدهای زبان به گله باز میکنند و میگویند این پرونده اعمال ما نیست زیرا ما در دنیا کارهای نیک بسیاری انجام دادیم، در جواب خطاب میشود: ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغْتِیَابِ النَّاسِ،
(خیر چنین نیست، اشتباهی صورت نگرفته بلکه) اعمال خیر تو به خاطر غیبتهایت از بین رفته ( و در نامه عمل غیبت شونده نوشته شده است) . ( جامع الأخبار ، ص و محدث نورى ، مستدرک الوسائل، ج9، ص121، ح10418. )
چند نکته درباره غیبت:
1.یکیازگناهانکبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند و هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد ، هر چند بعضی از مراجع عظام تقلید می فرمایند اگر به قصد تنقیص باشد؛ غیبت محسوب می شود.
2. در حرام بودن عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان وگفتارش باشد و همچنین فرقی نمیکند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند. برخی از مراجع عظام (مثل مرحوم آیتالله بهجت و مقاممعظم رهبری) میفرمایند: انسان ازشخصیکه از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطیکه مفسده ای برآن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او ازخدا طلب آمرزش کند کافیاست. (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2ص833 م 31و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59-58 حضرات امام، استفتائات س9و 16و53-مکارم، استفتائات ج1س552- فاضل جامعالاحکام ج1 س982، منهاج سیستانی ج1ص 17)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
چند نکته درباره غیبت:
1.یکیازگناهانکبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند و هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد ، هر چند بعضی از مراجع عظام تقلید می فرمایند اگر به قصد تنقیص باشد؛ غیبت محسوب می شود.
2. در حرام بودن عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان وگفتارش باشد و همچنین فرقی نمیکند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند. برخی از مراجع عظام (مثل مرحوم آیتالله بهجت و مقاممعظم رهبری) میفرمایند: انسان ازشخصیکه از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطیکه مفسده ای برآن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او ازخدا طلب آمرزش کند کافیاست. (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2ص833 م 31و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59-58 حضرات امام، استفتائات س9و 16و53-مکارم، استفتائات ج1س552- فاضل جامعالاحکام ج1 س982، منهاج سیستانی ج1ص 17)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام حسن علیه السلام روایت است که میفرمایند: اعْمَلْ لِدُنْیَاکَ کَأَنَّکَ تَعِیشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لآِخِرَتِکَ کَأَنَّکَ تَمُوتُ غَداً.
چنان براى زندگى دنیا تلاش کن که گویا تا ابد زنده هستى و براى آخرت خویش آنچنان کار کن که گویى فردا از دنیا خواهى رفت (مستدرک الوسائل/ج1/ص146 )
چند نکته درباره مضاربه :
1-دین مقدس اسلام همانگونه که به عبادات و مسائل آن عنایت و توجه دارد به اقتصاد و معاش عباد نیز عنایت و توجه دارد، یکی از قراردادهای شرعی مضاربه است و هدف از مضاربه رونق بخشیدن به اقتصاد و به جریان انداختن ثروتها، رونق کسب و کار و جلوگیری از رکود در بازار مسلمین است.
2-مضاربه عبارت است از قراردادی که شخصی پول را به دیگری بدهد تا با آن تجارت و خرید و فروش کند و سود حاصله بین هر دو به نسبتی که با یکدیگر توافق می کنند تقسیم گردد، مثلا قرار بگذارند نصف سود، از سرمایه گذار و نصف دیگر برای کسی که کار می کند باشد.
3-اگر در مضاربه سودی حاصل نشود، دریافت سود مضاربه وجه شرعی ندارد.
4-کسی که سرمایه را می گیرد در حکم امین و امانت دار مالک است، لذا اگر در حفظ امانت تلاش خود را بنماید و به مال خسارت وارد شود برعهده صاحبِ مال است، مگر اینکه در موقع بستن قرارداد شرط بگذارند که اگر اصل سرمایه از بین رفت یا خسارت دید، عامل و همان کسی با پول کار میکند از اموال خودش جبران نماید.(تحریرکتاب مضاربه؛ رساله مراجع ج2ص300؛ اجوبه س1933، منهاج الصالحین ج2 م 631)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که حضرت فرمودند: مَن تَطَهَّر َثُمَ أوَی إلَی فِراشِهِ باتَ وَفِراشُهُ کَمَسجدِهِ
هر کس وضو بگیرد ، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر او مانند محل نمازش (عبادتگاهش) خواهد بود. (وسائل الشیعة -آل البیت ج1 ص 378)
چند نکته کوتاه درباره وضو:
1-اگر چیزی به اعضای وضو چسبیده، در صورتی که می داند مانع از رسیدن آب است مانند لاک، چسب و رنگ روغنی و یا شک دارد که از رسیدن آب جلوگیری می کند یا نه، باید آن را برطرف کندو اگر می داند که مانع نیست مانند رنگ حنا ، اشکال ندارد.(رساله مراجع م 290)
2-چربی روی پوست در اعضاء وضو چنانچه مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد فرقی نمی کند چربی معمولی خود بدن باشد یا چربی که به سبب کرم و مانند آن باشد مثلا چربی کرمهای مرطوب کننده که جذب پوست شود و مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد.
2. اگر بعد از وضو مانعی در اعضاء وضو مشاهده نماید مثل چسب ، لاک و بداند که این مانع هنگام وضو بوده است، وضوی او باطل است و اگر با این وضو نماز خوانده باید نمازش را دوباره بخواند.(رساله جامع ج 1 م 332)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . در روایت است از پیامبر اکرمصلىاللهعلیهوآله که میفرمایند:
أَفْشِالسَّلَامَ یَکْثُرْ خَیْرُ بَیتِکَ؛
سلام را آشکار کن و رواج ده، تا خیر و برکت خانه ات، زیاد شود. (خصال ص181 ، ح246)
سلام شعار اسلامی است؛ سلام به معنای تحیت، سلامت، صلح و آشتی، تعظیم و تکریم، درود گفتن است.
سلام، اطمینان دادن به فرد مقابل است که: هم سلامتی و تندرستی تو را خواستارم، هم از جانب من آسوده باش و مطمئن، که گزندی به تو نخواهد رسید. من خیرخواه تو هستم، نه بد خواه و کینه ورز و دشمن.
سلام نیز نوعی درود و تحیّت اسلامی است که دو مسلمان به هم می گویند.
سلام از مقدس ترین کلمات و یکی از نام های خداوند متعال است وهمچنین سلام کردن یک نوع اعلام دوستی و صلح و ترک دشمنی و جنگ محسوب می شود. این معنای شعار اسلامی سلام است.
لذا از پیامبرخدا صلیاللهعلیهوآله نقل شده است که: « السَّلامَ اِسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ وَضَعَهُ فِی الأَرْضِ فَأَفْشُوهُ بَیْنَکُمْ » سلام نامی از نامهای خداوند متعال است، که آن را در زمین به امانت نهاده است، پس سلام را در میان خودتان آشکار کنید و رواج دهید. (نهج الفصاحة ، ص: 531)
اما چند نکته درباره احکام سلامکردن:
1.شروع کردن به سلام مستحب است اما جواب سلام واجب فوری است یعنی بلافاصله باید پاسخ داده شود و تفاوتی ندارد که سلام کننده زن باشد،یا مرد و یا بچه ممیز باشد واگر به جمعی سلام شود همین که یک نفر جواب دهد بر بقیه افراد جواب سلام واجب نیست.
2.سلام کردن به کسی که در حال نماز است کراهت دارد ولی در هر حالاگر کسی سلام کرد، جواب سلام فورا بر نماز گزار واجب است ،البته نمازگزار باید در پاسخ سلام،کلمهسلامرا بر علیکم مقدم کند.
3.اگربهجمعیسلامشودوقتییکنفرجواب دهد از بقیه ساقط است و نمازگذار نباید جواب سلام دهد و در صورتی فرد نمازگزار باید جواب دهد که کسی دیگر پاسخ ندهد.(رسالهمراجعمساله1146)
4. سلام کردن مرد به زن نامحرم کراهت دارد. مخصوصا به بانوان جوان کراهت بیشتری دارد. (رساله مراجع مساله1137،1138و1141). (تبریزی استفتائات ج2س1993؛ فاضل, احکام جوانان م482؛ بهجت س5287؛ مکارم رساله جوانان م465؛ صافی, احکام نوجوانان463- عروه النکاح وآدابه م41)
خداوند متعال همه ما را از عمل کنندگان به دستورات دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت رضا علیه السلام روایت شده فرمودند: إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ... فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَلَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.
پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. الکافی، ج 1، 548
چند نکته درباره خمس:
1- یکی از عبادات مالیخمس است و تاریخ دریافت اولین درآمد یا اولین روزی که اشتغال به کار پیدا کرده، ابتداى سالخمسى هر مکلفى است و در هر سال همان روز سر سال خمسى او مىباشد و آنچه از درآمدِ بین سال صرف نیازهای زندگی مانند خوراک و پوشاک و مسکنو اثاثیه منزل شده و در حدّ شأن مصرف شده خمس ندارد و آنچه از درآمد در سررسید سال خمسی باقی میماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمیکند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده و یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2-اگر بر کسی خمس واجب شد و او در آن زمان توان پرداخت خمس را نداشت باید به دفتر مرجع تقلید خود مراجعه نماید تا برای تاخیر در پرداخت خمس مهلت بگیرد.
3-کنار گذاشتن پول خمس در گوشه منزل یا جای دیگر کافی نیست و باید آن را به دفتر مرجع تقلیدش تحویل دهد البته خمس احکام دقیقی دارد که بهترین راه برای بررسی و پرداخت آن دفتر مرجع تقلید است. ( رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792 .( اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645) خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به همسران پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً
با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته ی ( یک زن مومنه) سخن بگویید.(احزاب، آیه 32.)
یکی از مسائل مهم دینی واجتماعی مساله گفتگو با نامحرم است فرقی ندارد که درفضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد لذا هر مومنی در هنگام گفتگو با نامحرم برای کسب رضای خدا وند متعال و دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید شرایطی را رعایت کند:
1.در هنگام صحبت یا چت کردن یا پیامک زدن به نامحرم، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم است مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز جایز نیست.
2.به قصد لذت شهوانی نباشد بنابراین چنانچه هنگام گفتگو با نامحرم احساس شود به سمت لذتهای شهوانی کشیده شده است شرعا حرام است و باید قطع ارتباط صورت بگیرد.
3. اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشدکه چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکه های مجازی با او ارتباط پیدا کند، آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهدکرد نباید با او صحبت کند و ارتباط برقرار کند. (سیستانی رساله جامع مساله1476و 1477 و1478) . خداوند متعال توفیق ارتباط صحیح با بندگانش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت زهرا سلامالله علیها روایت شده که فرمودند: اَزهَدُ الناسِ مَن تَرَکَ الحَرام ،اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب؛
زاهد ترین مردم کسی است که حرام را ترک کند؛ کوشا ترین مردم کسی است کهگناهان را انجام ندهد.(امالی صدوق ص21 تحف العقول ص 489)
دو نکته کوتاه درباره پوشش شرعی:
1- حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی است که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد، استحکام وگرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرتهای نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده میشود لذا هم مردان و هم زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشند وعموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2-پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است سه شرط دارد:
الف.اندام بدن را به مقداری که شرعا ًپوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمیپوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوستبدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام میباشد.
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که بر جستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج.زینتی نباشد بنابراین زنی که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده باید آن را از نامحرم بپوشاند.(رساله جامع م 1460)
خداوند متعال به مردان ما غیرت وبه زنان ما عفت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَاالنَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.
ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برایآن استکه (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند. (سوره احزاب آیه 59)
چندنکته درباره نگاه و پوشش:
1. رعایت نگاه و پوشش دربرابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2.بر زن واجب است موی سر وبدن و پا و زیر چانه خود را ازمرد نامحرم بپوشاند، آنچهکه از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت ودستها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسدهای نداشته باشد مثلا خودش یا دیگران به گناه نیفتند. (مخالف آیت الله مکارم پوشش روی پا را فی نفسه لازم نمی دانند- )
3.نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است.( مشهور مراجع مساله2433؛ صرفا جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی: حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله، النکاح 182 سیستانی، رساله جامع ج 2م 1455،1446)
تعجیل در فرج امام زمان علیهالسلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیر المومنین علیه السلام در روایتی میفرمایند: النَّظِیفُ مِنَ الثِّیَابِ یُذْهِبُ الْهَمَّ وَ الْحَزَنَ وَ هُوَ طَهُورٌ لِلصَّلَاةِ.
لباس پاکیزه غم واندوه را مى برد و موجب پاکیزگى نماز است. (الکافی (ط- الإسلامیة) ؛ج6 ؛ ص444)
چند نکته درباره لباس و مکان نمازگذار:
1-ازشرائط لباس و بدن نماز گزار این است که پاک باشد اما مکان نمازگزار لازم نیست پاک باشد وچنانچه نجس باشد اما باعث نجس شدن لباس یا بدن نماز گزار نشود اشکالی ندارد بنابراین اگرجائی که میخواهد نماز بخواند نجس هست مثلا روی فرشی که نجس است و میخواهد نماز بخواند چنانچه فرش خشک است ونجاست فرش به بدن یا لباس سرایت نمیکند نماز خواندن روی آن فرش صحیح است هر چند احتیاط مستحب آن است که مکان نمازگزار اصلا نجس نباشد.
2- جایى که پیشانى را بر آن مىگذارد اگر نجس باشد درصورتى که خشک هم باشد، نماز باطل است، هرچند نجاست آن سرایت به بدن نماز گزار نکند البته اگر طرف دیگر مهر پاک باشد و برآن قسمت سجده کند نماز صحیح است.
خداوند متعال همه ما را از نمازگذارن واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درقرآن کریم ازقول حضرت نوح علی نبینا و آله و علیه السلام خطاب به قومش می فرمایند: اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا ، یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُم مِّدْرَارًا .
از پروردگار خویش آمرزش بطلبیدکه او بسیار آمرزنده است تا بارانهای پر برکت آسمان پی درپی برشما فرو فرستد.(نوح 10-11)
چند نکته درباره نمازطلب باران:
1.یکی از نمازهای مستحب نماز طلب باران است که در زمانی خوانده می شود که نهر ها خشک شوند و باران و بارِش کم شود.
2. همان طور که در روایات از اهل بیت علیهم السلام آمده است: شیوع گناهان وکفران نعمتها و یا ندادنِ حقوق واجب مثل خمس و کم فروشی در وزن و ظلم و حیله کاری و ترک امر به معروف و نهی از منکر و ندادنِ زکات و حکم نمودن بغیر آنچه خدا نازل فرموده و غیر اینها از چیز های است که موجب خشم خداوند رحمان میشود و باعث نیامدن باران می شوند.
3.کیفیت این نمازمانند نماز عید فطر و قربان دو رکعت است که به جماعت خوانده می شود و به صورت فرادی خواندن نیز به امید ثواب اشکال ندارد.
4.درهر رکعت حمد و سوره را می خواند و در رکعت اول بعد سوره پنج تکبیر میگوید و بعد از هر تکبیر یک دعای دست بجا میآورد و در دعای دست خواندن هر دعای کافی است و بهتر است دعا شامل طلب باران و بارش باشد مثل دعا 19صحیفه سجادیه و طلب عفو و توجه حضرت رحمان باشد و قبل از دعا صلوات بفرستد.
مستحبات این نماز :1. بلند خواندن حمد و سوره. 2. مستحب است که نماز را بعد از گرفتن سه روز روزه ، بخوانند(یعنى امام امر کند مردم را که سه روز روزه بگیرند و آنگاه به صحرا روند براى نماز، به این نحو که روز اول روزه ، شنبه و آخرش دوشنبه باشد و یا روز اول چهارشنبه و آخرش جمعه باشد ) .3 . مستحب است که نماز باران ، پس از توبه مردم از گناهان به سوى خدا و بعد از تطهیر اخلاق خود از صفات پست نفسانى باشد.4. اگر اجابت دعای آنها به تاخیر افتاد نماز را تکرار کنند تا رحمت خدا انشالله به آنها برسد واگراجابت نفرمایدحتمابرای مصالحی هست که خداوندبه آنهاعالم است ونبایدازرحمت خداوندمایوس شد. 5.بهتر است که نماز باران در وقت نماز عید (یعنى از طلوع خورشید تا ظهر) خوانده شود.
خداوند متعال برکات آسمانیش را بر ما نازل فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که حضرت فرمودند: مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَیْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاةً
هر که به پدر و مادر خود - اگر چه به وی ستم کرده باشند - با نگاه غضب آلود بنگرد خداوند نمازش را نمی پذیرد.کافی(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص349
وظایف فرزندان در برابر والدین
1- رعایت ادب درصحبت با آنان و برخورد نیک با آنان و بی ادبی نکردن نسبت به ایشان است و می فرمایند هر چند والدین در حق فرزند کوتاهی کرده و یا به او ظلم نموده باشند فرزند حق بی ادبی ندارد همانطور که در روایات ائمه اطهار علیهم السلام سفارش شده.
2- احسان به پدر و مادر یعنی وقتی نیاز مالی دارند و فقیر هستند به آنها کمک مالی نموده و مخارج زندگی ایشان را در حد شان وعرف تامین نماید،کوتاهی در این وظیفه، گناه است و ناسپاسی نسبت به زحمات پدر و مادر به حساب می آید.
3- وقتی والدین به کاری که گناه نیست امر می کنند مثلا امر می کنند نمازت را اول وقت و یا نماز را به جماعت بخوان، چادر بپوش و یا اینکه از کاری نهی می کنند مثل اینکه می گویند در این ایام به مسافرت نرو، با فلان شخص رفاقت نکن، یا بدون چادر بیرون نرووامثال این موارد که به حرف نکردن موجب اذیت آنها می شود. (از روی دلسوزی به فرزند: امام خمینی، سیستانی) عمل کردن به گفته ایشان واجب است(استفتاءات (بهجت)،ج4، س5041, ص: 131؛ استفتاءات (امام خمینى)، ج3، حقوق والیدین, س78و85و82, ص: 596؛ رساله مراجع م 1295).
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات برمحمدوآل محمد