گفتار روز
سلام
علیکم
توضیحات
خداوند در قرآن می فرماید: «فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیهِ إِنَّ رَبِّی قَریبٌ مُجیبٌ» از خدا آمرزش بخواهید، آن گاه به درگاه او توبه کنید، که پروردگارم نزدیک و اجابت کننده است(آیه 61 هود)
در روایات عواملی برای استجابت زودتر دعا، ذکر شده است که برخی را ذکر می کنیم:
1. بندگی و اطاعت خدا: هرچه خدا را بیشتر بندگی کنیم، خدا هم بیشتر به ما لطف می کند. «من کان لله کان الله له» «هرکه برای خدا بود خدا هم برای اوست.» لذا پیامبر اکرم(ص) بیان شیرین و پر معنایی در همین رابطه به ابوذر دارند: ابوذر! وقتی انسان مطیع و بنده باشد، به اندازه نمکی که به غذا می زنند، دعا کافی است تا به مرادت برسی. (وسائل ج 7، ص 85)
2. تکرار و پافشاری در دعا: از امام باقر(ع) نقل شده: هیچ بنده ای در حاجت خود اصرار و پافشاری نمی کند مگر اینکه خداوند دعای او را مستجاب می کند. (وسائل ، ج 7، ص 55)
3. دل شکستگی و منقلب شدن و گریه در موقع دعا: امام صادق(ع) فرمود: هرگاه، اشک چشمت جاری شد و بدنت لرزید پس آگاه باش که در آن موقع حاجتت برآورده شده است. (وسائل، ج 7، ص 73)
4. صدقه : صدقه دادن قبل از دعا نیز در فراهم شدن مقدمات استجابت مؤثر است؛ لذا پیامبر (ص)فرمودهاند: «اول صدقه بدهید هر کس دعا را با صدقه شروع کند دعایش رد نمیشود(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 62)
5. استغفار و اقرار به گناه :یکی از مسائلی که در استجابت دعا مؤثر است طلب بخشش از خداوند و اقرار به گناهان می باشد. (بحارالانوار، ج 22، ص 318)
خداوند دعاهای ما را با خیر و مصلحت، استجابت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: لاینالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاة.
شفاعت ما اهل البیت شامل کسیکه نماز را سبک بشمارد نمیشود. (فروع کافی، ج3، ص270)
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره تسبیحات اربعه:
1. در رکعت سوم و چهارم نماز، بر مرد و زن واجب است حمد یا تسبیحات اربعه بخوانند.و واجب است حمد یا تسبیحات اربعه را به صورت آهسته خوانده شود حتی اگر کسی سوره حمد را بخواهد بخواند به نظر اکثر فقها بسم الله را باید آهسته بخواند.(مشهور:مخالف ایت الله سیستانی: واجب نیست بسم الله آن را هم آهسته بگوید مگر آن که مأموم باشدکهدراینصورتاحتیاطواجبآناستکه بسماللهرا هم آهسته بگوید.توضیح المسائل مراجع م1008)
2. اگر کسی به تخیل اینکه در رکعت اول یا دوم نماز است شروع به خواندن حمد کند و بعد متوجه شود که رکعت سوم یا چهارم است می تواند همان حمد را تمام کند و نمازش صحیح است.(توضیح المسائل مراجع م 1011)
3. در رکعت سوم و چهارم مستحب است استغفار کند وبعد از اتمام تسبیحات اربعه بگوید استغفر الله ربی و اتوب الیه.(توضیح المسائل مراجع م 1014)
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی خالصانه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
گفتار روز
سلام
علیکم
توضیحات
خداوند در قرآن می فرماید:«فلله العزة جمیعا: «پس همه عزتها از آن خداوند است . (آیه 10 فاطر)
«عزت» در مفهوم واصطلاح یعنی اینکه انسان مغلوب نشودو در برابر مستکبران ظلم پذیر نباشد.
در روایات عواملی ذکر شده است که موجب عزت میشود که به برخی اشاره می کنیم:
1. بندگی خدا: امام علی(ع) فرمود: هرگاه جویای عزت شدی، آن را با اطاعت [و پیروی از خدا] بجوی( غررالحکم، شماره 4056) وفرمود: هر کس می خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقوای الهی داشته باشد (بحار، ج 70، ص 285)
2. ولایتمداری: امام سجاد علیه السلام فرمود: پیروی از صاحبان امر [ائمه اطهار علیهم السلام] تمام عزت است(میزان الحکمه؛ج3، ص1958)
3. جهاد: امام علی(ع) فرمود: خداوند جهاد را برای عزت یافتن اسلام واجب کرده است(نهج البلاغه دشتی، ص 682)
4. قناعت:امام علی(ع) فرمود: قانع باش تا عزیز شوی . (بحار، ج 78، ص 53)
5. چشم پوشی از دنیا : امام علی(ع) فرمود:هر کس از موهبتها [و لذتها] ی دنیا چشم بپوشد، عزیز می شود(غررالحکم، 9148)
خداوند همه ما را با بندگی خودش عزیز بگرداند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمنالرحیم از پیامبر اکرم صلی علیه و آله روایت است که می فرمایند: سَوُّوا بَینَ صُفُوفِکُم وَ حَاذُوا بَینَ مَنَاکِبِکُم لَایَستَحوِذ عَلَیکُمُ الشَّیطَانُ.
.صفهای نماز جماعت را منظم کنید، شانههایتان را برابر شانههای همدیگر قرار دهید تا شیطان بر شما مسلط نشود. (وسائل، ج 8، 423)
توضیحات
چند نکته در مورد نماز جماعت:
1. مستحب است مومنین نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند و حاضر نشدن به جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست.
2. نماز جماعتی که مختصر بخواند از نماز فرادایی که آن را طول بدهد بهتر است.
3. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع (یا سجده) خود را به امام جماعت برساند ،اگر میداند که برای خواندنحمد زمان کافی ندارد (بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام کاملا به رکوعبرسد بعد اقتدا کند لذا درحال گفتن تکبیر امام برای رکوع یا در حال رفتن امام به رکوع اقتدا نکند.(مشهور رساله مراجع مسأله 1442؛ غیر مشهور :خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی: خودشرا به رکوع برساند.م 1441)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت بفرمایدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام
علیکم
توضیحات
خداوند در قرآن می فرماید:ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ: مرا (با خلوص دل) بخوانید تا دعای شما را مستجاب کنم(آیه 60 غافر) در روایات عواملی برای استجابت دعا ذکر شده است که برخی را ذکر می کنیم:
1. ایمان به خدا: اینکه باور داشته باشیم که همه امور به دست اوست و تا او نخواهد هیچ خیر و شری از ما دور یا به ما نمی رسد؛ از این روی خداوند در آیه تلاوت شده، می فرماید: [«مرا» بخوانید [و امید به دیگران نداشته باشید] تا دعایتان مستجاب شود. در روایت آمده: که هرگاه یکی از شما اراده کرد که از خداوند چیزی بخواهد و دوست داشت تا دعایش مستجاب شود، باید از همه مردم «ناامید» شود و فقط به او «امیدوار» باشد پس هرگاه این حالت را خداوند در قلب او دید هرچه او بخواهد خداوند به او عطا می کند. (وسائل ج 7، ص 143)
2. حضور قلب: موقع دعا حضور قلب داشته باشیم و با تمام وجود از او درخواست کنیم چرا که حکایت شده: دعایی که با بی توجهی و بدون حضور قلب باشد خداوند مستجاب نمی کند. (کافی، ج 2، ص 473)
3. حضور در جمع مؤمنین: از امام صادق(ع) نقل شده: هیچ جماعت چهل نفری نیستند که دعا کنند مگر اینکه خداوند دعایشان را مستجاب می کند و ... (کافی، ج 2، ص 487) و خود ایشان هم به هنگام مشکلات زن و فرزندان را جمع می کرد و دعا می کرد و آنها آمین می گفتند. (کافی، ج 2، ص 487)
4. به صورت جمع دعا کردن و نه فقط برای خود دعا کردن :پیامبر اکرم(ص) : هرگاه شخصی از شما دعا کرد پس به صورت جمع دعا کند، چرا که برای همه خواستن، دعا را به استجابت نزدیک تر می کند. (کافی، ج 2، ص 487)
5. دعا برای دیگران: در این زمینه روایات و تأکیدات فراوانی رسیده است چنانکه حضرت زهرا(س) نیز شب تا به صبح را به عبادت و در حال دعای به دیگران می گذراند و می فرمود: «الجار ثم الدار» «اول همسایه بعد خودمان». (وسائل الشیعه، ج 7، ص 113) و در روایات فراوانی نقل شده که دعای به دیگران از جمله دعاهایی است که خداوند وعده استجابت آن را داده (کافی، ج 2، ص 509) و چندین برابر آن دعا را در حق خود دعا کننده مستجاب می کند. (کافی، ج 2، ص 508)
خداوند دعاهای ما را با خیر و مصلحت، استجابت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت از امام رضا علیه السلام است که می فرمایند: المُذِیعُ بالسیّئةِ مَخذُولٌ. ُ
ُ نشردهنده گناه خوار و ذلیل است. (الکافی ج2 ص428)
توضیحات
دو نکته کوتاه در رابطه با توهین:
1. یکی از گناهان بزرگ توهین است که مصادیق مختلفی دارد و از مصادیق توهین و اهانت همین القاب زشتی است که به دیگران نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی؛ به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا سایر فضاهای مجازی منتقل شود.
2. کسی که توهین کرده علاوه بر توبه از گناه به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای باید از فردی که مورد اهانت واقع شده در صورت امکان حلالیت طلبیده شود. (منهاج الصالحین ج1 ص17 م29؛ رساله آیه الله مظاهری ص493، استفتا خصوصی امام خامنه ای،شماره استفتاء: 833368 تاریخ استفتاء: 1396/10/17 )
خداوند بحق حضرت رضا علیه السلام دوستی و صمیمت را میان شیعیان بیش از پیش قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام
علیکم
توضیحات
خداوند در قرآن می فرماید: فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ: ای کسانی که ایمان آوردهاید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، خداوند جمعیّتی را میآورد{با این خصوصیات} که 1. خدا آنها را دوست دارد و2. آنان (نیز) او را دوست دارند،3. در برابر مؤمنان متواضع، 4.و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ 5. آنها در راه خدا جهاد میکنند، 6. و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند.(آیه 54 مائده)
این خصوصیات ذکر شده همان خصوصیاتی است که بسیجیان باید داشته باشند یعنی:
اولا: محبت خدا دارند(یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونَهُ) یعنی کارهایشان به عشق خداست و اخلاص دارند
ثانیا: در پیشگاه مؤمنان و طرفداران حق و حقیقت خضوع و تواضع میکنند و هیچ عنادی با ایشان ندارند؛ اما در برابر کفار و گردنکشان و کسانی که زیر بار حق نمیروند، سرسختاند و هیچ خضوع و نرمشی از خود نشان نمیدهند؛از این جهت امام بسیجیان فرمود:آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
ثالثا: اهل جهاد و جنگ هستند(یجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ) ،چه جنگ سخت(8سال دفاع مقدس و اکنون مدافعان حرم) و چه جنگ نرم(مبارزه اعتقادی)
رابعا: از دشمنان نمی هراسند و در برابر تهاجم تبلیغاتی عقب نشینی نمی کنند: وَ لا یخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ. و از سرزنش هیچ ملامت گری نمی هراسند.تهاجم تبلیغاتی، مقدّمه نبرد تسلیحاتی است. کسی که در جنگ تبلیغاتی عقب نشینی می کند، بی تردید نمی تواند در صحنه نبرد مسلّحانه، مدافع اسلام و ارزش های دینی باشد.
خداوند ما را جزء ولایتمداران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إیَّاکُم وَ الرِّشْوَة فَإنَّهَا مَحْضُ الکُفْرِ وَ لَا یَشُمُّ صَاحِبُ الرِّشْوَةِ رِیحَ الْجَنَّةِ
از دریافت و پرداخت رشوه بپرهیزید که این نافرمانی خداوند است و کسیکه گرفتار رشوه شود بوی بهشت به مشامش نمیرسد. (بحار،ج104،ص274وجامع احادیث الشیعه للبروجردی ج30ص 142 و رساله آموزشی رهبری ج 2 ص 50)
توضیحات
چند نکته درباره رشوه:
1. یکی از گناهان بزرگ رشوه است و دارای شکلهای مختلفی است:
الف: رشوه درقضاوت.یعنی انسان به قاضی چیزی بدهدکه به نفع رشوه دهنده حکم کند.
ب.رشوه دادن برای انجام کار حرامی مانند خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری باشد مثلا به کسی رشوه بدهند تا با شهادت دروغ دادن حق کسی را ضایع کند.
ج.رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه نیز حرام است مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که وظیفهاش میباشد مالی دریافت نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمیباشد.
2. تغییر دادن نام رشوه به اسم هدیه یا بخشش یا شیرینی سبب حلال شدن رشوه نمی شود و کسی که رشوه را گرفته واجباست به پرداخت کننده رشوه برگرداند. (مقام معظم رهبری ،س1246سیستانی ،رسالهجامعج1م2761)
خداوند متعال به همه توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.
گفتار روز
سلام
علیکم
توضیحات
خداوند در قرآن درباره کسانیی که با دشمنان میجنگیدند، میفرماید: وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُواوَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ: چه بسیار پیامبرانی که مردان الهی فراوانی به همراه آنان جنگ کردند! آنها هیچگاه در برابر آنچه در راه خدا به آنان میرسید، سست و ناتوان نشدند (و تن به تسلیم ندادند)؛ و خداوند استقامتکنندگان را دوست دارد.(آیه 146 آل عمران)
بسیجیان واقعی باید خصوصیاتی داشته باشند که برخی را اشاره می کنیم:
1. پایداری در راه خدا:طبق آیه ای که تلاوت شد، صبر، ثبات قدم و عدم تزلزل در میادین جانکاه از مشخصاتی است که یک بسیجی بدان مزین است. زیرا مسیر دین سختی دارد که برخی ابتدا همگام با مومنین در راه خدا هستند،اما در طی مسیر کوتاه می آیند. در تاریخ صدر اسلام نیز افرادی ابتدا طرفدار ولایت بودند ولی درنهایت در مقابل امام ایستادند. در انقلاب اسلامی نیز کسانی بودند که بسیجی بودند، ولی بسیجی نماندند.
2. استکبار ستیزی: یعنی در برابر کفار و استکبار محکم می ایستد ولی در برابر مسلمانان مهربان است(أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ-آیه 29 فتح)؛ در پیشگاه مؤمنان و طرفداران حق و حقیقت خضوع و تواضع میکنند و هیچ عنادی با ایشان ندارند اما در برابر کفار و گردنکشان و کسانی که زیر بار حق نمیروند، سرسختاند و هیچ خضوع و نرمشی از خود نشان نمیدهند: وخداوند فرمود در آینده قومی میآیند که (أَذِلَّه عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِین-آیه 54 مائده ) هستند که این آیه در مورد امام علی(ع) ودر روایت دیگری درباره قوم سلمان فارسی نقل شده است(مجمع البیان، ج3، ص208)
3. عدالتخواهی و ظلم ستیزی: بسیجی تفسیر عدالت علی(ع) است که به قیمت تمام جهان حاضر نیست به قدر گرفتن پوست جویی از دهان مورچه ای به کسی ستم کند اگرچه آن کس دشمن او باشد.بسیجی مصداق فریاد عادل ترین مظلوم و مظلوم ترین عادل خلقت یعنی فریاد «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا-نامه 47 نهج البلاغه-» امیرمومنان (علیه السلام) است. بسیجی فرمانبردار امامی است که فرمود: ما تا آخر در کنار مظلومان جهان می ایستیم و با ظالم می جنگیم» و در میدان مبارزه با ظلم، لبه تیز شمشیر خود را متوجه ریشه همه مظاهر فرهنگی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ستمگران می کنیم و تا قطع تمامی آن ریشه های متعفن از پا نخواهد نشست.
خداوند ما را جزء بسیجیان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی فرمودند: مَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَى عَنِ الْمُنْکَرِ فَهُوَ خَلِیفَةُ اللَّهِ فِی الْأَرْضِ وَ خَلِیفَةُ رَسُولِه
هر کس امر بمعروف و نهى از منکر نماید، جانشین خدا در زمین و جانشین رسول اوست. (مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج 12، ص 179 ، ح 13817)
توضیحات
چند نکته در رابطه با امر به معروف:
1. یکی از مهمترین نکات نسبت به امر به معروف انتخاب شیوه و روش امر به معروف است که امر به معروف و ناهی از منکر باید شیوه ای را انتخاب کند تا اثر گذار باشد.
2. در امر به معروف زبانی و عملی و رفتاری باید بر اساس روایت پیامبر اکرم (ص) که فرمود:اَلمُؤمِنُ مِرءاةُ المُومِنِ همچون آئینه عمل کرد که اولاً خوبی و بدی را با هم نشان می دهد ثانیاً روبرو و از روی صفا و نه انتقام جویی عیب را بی صدا و جنجال نشان می دهد ثالثاً در نشان دادن واقعیت ها فرقی بین افراد صاحب مقام و موقعیت و غیر آنها نمی گذارد و رابعاً درمخاطب انگیزه اصلاح ایجاد می کند نه عکس العمل و شکستن آینه .
اگر آمر به معروف و ناهی از منکر در اظهار قلبی و بیان زبانی و رفتار عملی به دنبال نشان دادن واقعیت ها به دیگران و تایید خوبی ها و تغییر زشتی ها باشد و با انگیزه دلسوزی و اصلاح باشد حتماً امر و نهی موثر خواهد بود.
خداوند توفیق عمل صحیح به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام
علیکم
توضیحات
امام خامنه ای فرمودند: بهترین و بزرگترین الگو برای بسیجیان مسلمان در همه عالم، علی ابن ابیطالب علیه السلام است»(3/9/73)
یک بسیجی باید پیرو و شیعه واقعی مولایش باشد والگوپذیری از مولایش داشته باشد که به برخی از موارد الگو گیری از امام علی (ع) اشاره میشود:
1. اخلاص داشتن: امیرالمومنین(ع) فرمود: خدایا، من تو را از بیم عذاب و طمع ثوابت نپرستیدم، بلکه تو را شایسته بندگی دیدم و پرستیدم(بحار،ج14،ص41) امام خمینی(ره) فرموده اند:" بسیج لشکر مخلص خدا است که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده اند.(2/9/67) صحنه های زیادی از اخلاص بسیجیان در زندگی آنها و در دوران دفاع مقدس رقم خورده است.
2. شهادت طلبی: حب به شهادت را بسیج از مولای خود علی علیه السلام آموخته است که فرموده است : " انی للشهاده لمحب. من دوستدار شهادت هستم."(الغارات، ج 1، ص 211.) زیرا ارزشهایی که فرهنگ اسلام و مبنای دینی برای شهادت قائل است بسیجی را شیفته شهادت کرده است. که نمونه بارز آن را در هشت سال دفاع مقدس مشاهده شد و اکنون نیز در مدافعان حرم دیده می شود.
3. ولایتمداری ومطیع مولا بودن: حضرت علی علیه السلام مطیع پیامبر بود و در این زمینه فرموده است: من بنده ای از بندگان حضرت محمد (ص) هستم(کافی، ج 1 ، ص89)
بسیجی تابع ولایت و هیچ گاه نه عقب می ماند و نه جلو می افتد. «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ، کسانی که از ولایت جلو می زنند مارق و رها شده و کسانی که از ولایت عقب می مانند باطل هستند و راه یافتگان کسانی هستند که همراه و تابع ولایت باشند(صلوات شعبانیه،مفاتیح الجنان)
خداوند ما را جزء بسیجیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند :مَن أکَلَ مِن مالِ أخیهِ ظُلما و لَمیَرُدَّهُ علَیهِ،أکَلَ جَذوَةً مِنَ النّارِ یَومَ القِیامَةِ
هر کس چیزى از مال برادر خود را به ستم و ناحقّ استفاده کند و آن را به او برنگرداند ،در روز قیامت از آتش خواهد خورد. (ثوابالأعمال : 322 / 8 )
توضیحات
چند نکته درباره غصب:
1. یکی از محرمات و گناهان بزرگ غصب کردن مال و حق دیگران است. در این حکم فرقی بین پدر و فرزند و زن و شوهر یا خواهر و برادر و یا افراد بیگانه وجود ندارد بنابر این اگر پدر و فرزند یا زن و شوهر از مال یکدیگر بدون اجازه و رضایت بردارند یا شریکی در مال شریکش بدون اجازه شریک دیگر دخل و تصرفی انجام دهد از مصادیق غصب محسوب شده و گناه می باشد.
2. اگر انسان مالی یا حقی را غصب کند علاوه بر توبه از گناه باید مال و حق را فورا به صاحبش برگرداند و هر مقدار که تاخیر بیندازد گناه بیشتری برای او نوشته می شود و اگر مال غصب شده از بین رفته است مثل یا قیمت آن مال را به صاحبش بدهد.مثلا اگر انگشتر طلایی را فردی غصب کرده و دزدیده است در صورتی که انگشتر هست باید خود انگشتر را به صاحبش برگرداند و اگر انگشتر را فروخته و از بین رفته باید قیمتش را به صاحبش بدهد.(رسالهمراجعم2548) (رسالهمراجع2549)
خداوند متعال ما را مدیون خلقش قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .
گفتار روز
سلام
علیکم
توضیحات
پیامبر(ص) می فرمایند: أحسَنُ النّاسِ إیماناً أحسَنُهُم خُلُقاً و ألطَفُهُم بِأهِلهِ : نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش اخلاق ترینِ آنها و مهرورزترین شان با خانواده خود است(بحار، ج ۷۱، ص ۳۸۷)
در روایات فضایل و اثرات زیادی برای خوش اخلاقی در خانواده ذکر شده که برخی را ذکر می کنیم:
1. رسیدن به مقام صدّیقان و شهیدان:پیامبر اکرم (ص) فرمودند: به اهل و عیال خود خدمت نکند مگر صدّیق یا شهید یا مردی که خداوند خیر دنیا و آخرت او را بخواهد(بحار، ج ۱۰۴، ص ۱۳۲)
2. نزدیکی به پیامبر در قیامت:پیامبر اعظم (صلوات الله علیه و آله) فرمودند: نزدیکترین شما به مقام و جایگاه من در روز رستاخیز... همانانند که با همسرانشان بهتر رفتار کنند(وسائل الشیعه، ج 8، ص 507)
3. افزایش طول عمر: امام صادق (علیهالسلام) فرمود: هرکس با خانوادهاش نیک رفتار باشد، خداوند بر عمرش بیفزاید.( کافی، ج 8، ص 219)
4. ثوابی برابر اعتکاف : پیامبر(ص) : نشستن مرد در کنار خانواده اش، نزد خدای بزرگ دوست داشتنی تر از اعتکاف [و نشستن] در این مسجد من است .»( تنبیه الخواطر، ج ۲، ص ۱۲۲)
5. آمرزش گناهان:پیامبر(ص) :خدمت مرد به اهل و عیال از روی محبت و اشتیاق، کفاره گناهان بزرگ اوست که غضب پروردگار را خاموش میکند(بحار، ج ۱۳، ص ۱۳۳)
خداوند به همه اخلاق خوش عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک میلاد رسول اکرم و امام صادق علیهما السلام ، از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند : زَیِّنُوا مَجَالِسَکُمْ بِذِکْرِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِب
یعنی مجالس خود را با یاد علی بن ابیطالب (علیه السلام )، زینت دهید . (طبری آملی، عماد الدین محمد، بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، ج 2، ص 60، المکتبة الحیدریة، نجف، چاپ دوم، 1383ق؛)
توضیحات
چند نکته درباره شرکت در مجالس:
مجالسی که در سطح جامعه تشکیل میشود بر دو گونه اند:
برخی حلالند همچون مجالس علم و دانشو مجالس اهل بیت علیهم السلام و ذکر مواعظ و مناقب و مصائب آنها و..که دارای اجر و ثواب است و برخی از مجالس گناه محسوب میشود. مثل:
1. عروسی های آلوده به گناه 2. مجلس قمار 3. مجلس شراب 4. مجلسغیبت و تهمت. 5. مجلس استعمال مواد مخدر،که حضور در چنین مجالسی که مستلزم حرام یا تایید حرام می باشد گناه است چنانچه انسان در مجلس گناهی قرار گرفت، نهی از منکر با وجود شرایط واجب است، اگر چه با خروج از مجلس گناه باشد، و در موقعی که گناه انجام نمی شود و حضور انسان تأیید گناه نیست مثلا زمان شام خوردن مجلس عروسی اشکال ندارد. (اجوبه الاسفتائات س1427؛ تبریزی استفتائات ج1س1054؛ مکارم استفتائات 2س719)
خداوند متعال عیدی ما رو استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام
علیکم
توضیحات
پیامبر(ص) در توضیح آیه (أُولَـٰئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ-آنها بهترین مخلوقات هستند-آیه 7 بینه) خطاب به امام علی(ع) فرمود: « هو أنت و شیعتک، تأتی أنت و شیعتک یوم القیامة راضین مرضیین:یا علی!آن(خیرالبریه)تو و شیعیانت هستید. تو و شیعیانت روز قیامت در حالی که شما از خدا خشنود و خدا از شما خشنود است، میآیید.»(الدر المنثور سیوطی، ج۶، ص۳۷۹-المیزان ؛ ج۲۰، ص۳۴۱)
بنابراین پیدایش شیعه از زمان پیامبر اسلام (ص) بوده است و شیعه دوازده امامی همان اسلام حقیقی است که به فرمایش پیامیر مبنی بر تمسک به قرآن و اهل بیت عمل کرده است و پیامبر طبق نقل کتب شیعه و سنی، کلمه شیعه علی را بکار برده است؛پس علت این که گاهی گفته میشود شیعه جعفری چیست؟
1. امام صادق (ع) در تبیین فقه شیعه و بیان و معرفی اسلام بیش ترین تاثیررا داشته است. بیش ترین روایات فقهی(حدود 70 درصد) مربوط به امام صادق(ع) است. ،بیشترین شاگرد (حدود4هزار) از ایشان است (الار شاد ، ص271 ) و البته این مساله بخاطر شرایط زمانه بوده است که چون زمانه درگیری میان بنی امیه و بنی عباس بوده، و ایشان آزادی بیشتری داشته اند
2. چون مذاهب فقهی اهل سنت در همین دوره پایه گذاری شده و این دوره، دوره شکل گیری مذاهب فقهی اسلام نیز بوده است. اصطلاح رئیس مذهب شیعه که اکثراً بر امام صادق (ع) اطلاق می شود، بیشتر ناظر به فقه شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه اساس تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی همان معارف پیامبر است که از اهل بیت به ما رسیده است.
3. ائمه چهارگانه اهل سنت و دیگر بزرگان شان شاگردان و یا شاگرد شاگردان امام بوده اند، مثلا مالک بن انس بیشتر عمرش و ابوحنیفه 2 سال از عمرش را شاگرد امام بوده اند و این مساله سبب شد پیروی شیعه از فقه و مذهب اهل بیت با نام «جعفری» شناخته شود.( رسول جعفریان، حیات فکری وسیاسی امامان شیعه،ص 345)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک میلاد رسول اکرم و امام صادق علیهما السلام ، از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: اِنّ اَخْوَفَ ما اخافُ علیکم اتّباعُ الهوی و طولُ الأمل
آنچه که بیش از هر چیز بر شما بیم دارم، پیروی از هوای نفس و آرزوی دراز است.(بحارالانوار، ج 32، ص 355 و خصال ص 51)
توضیحات
چند نکته درباره اعمال 17 ربیع الاول :
1. غسل ؛ البته کیفیت غسلهای واجب و مستحب به یک شکل استو انسان با یک غسل میتواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت نماید.
2 روزه گرفتن که از برای آن فضیلت بسیار است و روایت شده هر که این روز را روزه بدارد ثواب روزهی یک سال را خداوند متعال برای او مینویسد و این روز یکی از آن چهار روز است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است؛ البته چنانچه کسی که روزه قضا دارد نمیتواند روزه مستحبی بگیرد ولی میتواند این ایام را به نیت روزه قضا روزه بگیرد انشاءالله از ثواب روزه مستحبی هم برخوردار میشود و مسافری که نمازش شکستهاست نمیتواند روزه بگیرد حتی روزه قضا و مستحبی.
3. زیارت حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّمو همچنین زیارت امام امیر المؤمنین علیه السّلام از راه دور و نزدیک و این روز اعمال دیگری مثل نماز، صدقه دادن و دعاهایی دارد که مومنان میتوانند به مفاتیح الجنان مراجعه نمایند. (مفاتیح الجنان. فصل نهم. در اعمال ماه ربیع الأّوّل؛المراقبات. ص81 – 84)
خداوند متعال عیدی ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .
گفتار روز
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
توضیحات
خداوند در قرآن می فرماید: وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ فَیَسُبُّوا اللَّـهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ» (انعام، ۱۰۸) و آنهایی که جز خدا را میخوانند، دشنام مدهید که آنان (نیز) از روی دشمنی و به نادانی، خدا را دشنام خواهند داد.
بعضی از اعمال، موجب تفرقه و ضعیف شدن وحدت می شود که باید ترک شود :
1. جلوگیری از تحریک احساسات و عدم توهین به مقدسات از مهمترین عوامل وحدت بخش ، توهین نکردن به مقدسات صاحبان مذاهب و فرقه های مختلف و رعایت ادب در گفتار نسبت به آنهاست. این یک اصل دینی و عقلانی در میان ما امت اسلامی است که میگوییم: «آنچه را برای خود نمیپسندی برای دیگران مپسند». بر این اساس همانگونه که ما نمیخواهیم به بزرگان، ما بی ادبی و بی احترامی شود، دیگران نیز اینگونه اند و اسائه ادب به بزرگان و مقدسات خویش را برنمیتابند. این اصل و قاعده در مورد همگان عمومیت دارد و هیچ فرقه و حزبی از آن مستثنا نشده و لذا خداوند، طبق آیه ای که تلاوت شد، فرموده است حتی به بتهای کفار توهین نکنید.
2. پرهیز از تکفیر صاحبان فرقه های اسلامی در طول تاریخ و به ویژه در عصر حاضر یکی از مهمترین عوامل تفرقه و نبرد و قتال میان مذاهب و فرق گوناگون بحث «تکفیر» بوده است. طبیعی است که هر فردی نظرات خود را حق و صحیح دانسته و سایر مذاهب و اندیشه ها را باطل یا ناصواب بداند؛ اما باید دانست که دیگران نیز درباره عقیده خود چنین فکر و ایدهای دارند و اگر قرار باشد، هر مذهبی مذهب دیگر را تکفیر کند؛ در آن صورت به کینه توزی، جنگ و نبرد و برادرکشی خواهد انجامید و این به نفع هیچ مذهبی نیست که با این روش با مخالفان خود برخورد کند. قرآن این روش،را مورد مذمت قرار داده و فرموده است: لَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» (نساء، ۹۴) به کسی که نزد شما اظهار اسلام میکند مگویید تو مؤمن نیستی.
3. پرهیز از بی اخلاقی و عمل به دستورات اخلاقی قرآن این که قرآن همواره بر احسان، نیکوکاری، انفاق و دیگر رفتارهای پسندیده و معروف تأکید میکند و انسانها را به رعایت اصول اخلاقی مانند غیبت نکردن، عدم سوءظن و پرهیز از تجسس در کار دیگران و عیبجویی نکردن و غیره فرا میخواند به نوبه خود تأثیر بسزایی در ایجاد وحدت و انسجام امت دارد و موجبات زدودن اختلاف و نزاع را میان مردم فراهم میکند. قرآن کریم در این مورد میفرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْرًا مِّنْهُمْ (حجرات، 11 )
خداوند اخلاق نبوی به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران کریم میفرماید: وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْنِعْمَتَ اللهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ اَعْدَاءً فَاَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَاَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً
و همگی به ریسمان الهی،تمسّکجویید،و پراکنده نشوید ، و نعمتِ خدا را برخودتان ، به یاد آورید ، آنگاه که دشمنان (یکدیگر) بودید ، و (او) میان دلهای شما ، الفت انداخت ، پس به (برکتِ) نعمت او ، برادران (همدیگر) شدید.( 103/آل عمران ).
توضیحات
چند نکته در مورد وحدت:
1. حفظ وحدت مسلمین و دوری از کارهای تفرقه انگیز از دستورات دیناست و ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلاف بین مسلمین حرام است .
2. مقصود از وحدت تاکید بر مشترکات می باشد و اتحاد در مقابل دشمن و پرهیزاز بد زبانی و فحاشی و دروغ و مانند آن است.
3.حفظ دین الهی، و ترویج مکتب اهل البیت علیهم السلام به روش صحیح و درست به دور از دروغ، تمسخر و تهمت به یکدیگر و ظیفه همه مسلمین است. (رساله نوین ج4 ص197؛اجوبه س61)
خداوند زمینه اتحاد میان مسلمین را بیش از پیش قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
توضیحات
خداوند در قرآن درباره وحدت می فرماید: تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَه سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّـهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا » بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما مشترک است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و کسی را با او شریک نکنیم (آل عمران،64)
برای ایجاد وحدت صحیح راهکارهایی وجود دارد که به برخی اشاره میشود:
1. گفت وگو و تعامل علمی میان دانشمندان و فرهیختگان مسلمان
یکی از مهمترین راهکارهای ارائه شده توسط قرآن برای ایجاد وحدت و تقریب، سنت حسنه گفت وگو میباشد. بخش اعظمی از اختلافها از سوءتفاهم یا نفهمیدن حرف طرف مقابل ناشی میشود که در این میان گفتوگو تلاش و چارهای است برای شناخت دیدگاهها و نقطه نظرات یکدیگراست
گفت وگو و مشتقات آن، بیش از 17 بار در قرآن تکرار شده که بیانگر اهتمامِ ویژه اسلام به آن میباشد. اصلاً قرآن کریم خود کتابی است که سرتاسر آن را گفت وگوهایی میان خدا و پیامبر یا گفت وگو میان پیامبران با امتشان یا گفتوگو با معاندان و مخالفان تشکیل داده است.
2- یکی از راهکارهای قرآن برای تحقق وحدت، بیان آثار مثبت اتحاد و انسجام و همچنین بیان آثار سوء تفرقه و اختلاف است. مهمترین آثار اتحاد اسلامی از دیدگاه قرآن بدین شرح است:
الف. برچیده شدن زمینه سلطه بیگانگان و استعمارگران. (قصص، 4) ب. افزایش قدرت و هیمنه مؤمنان. (انفال، 46) ج. رسیدن به آرامش و آسایش. (آل عمران، 103 ) د. رعایت حقوق برادری و عیبجویی نکردن و گمان باطل به یکدیگر نبردن. (حجرات، 11 )
3. رجوع کردن به قرآن وسیره صحیح و مورد قبول و مشتر ک پیامبر(ص) برای حل اختلاف
قرآن کاملترین و بهترین معیار و راهنمای ما مسلمانان در نیل به سعادت دنیوی و اخروی است. بنابراین مسلمانان باید آن را راهنمای فکری و عملی خود در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی اعم از فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قرار داده و برای حل اختلافات خویش بدان متوسل گردند.
در آیاتی از قرآن، خداوند این کتاب آسمانی را محور و اساس حل اختلاف معرفی کرده و فرموده است:
«وَمَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلَّا لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ وَهُدًى وَرَحْمَه لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ» (نحل، 64) ما قرآن را فقط برای این منظور نازل کردیم که تو مواردی را که در آن اختلاف دارند، برای آنها روشن کنی و (این قرآن) مایه هدایت و رحمت است برای قومی که ایمان دارند.
خداوند وحدت حقیقی را در میان مسلمانان برقرار نماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از أمیر المومنین علی علیه السلام روایت است که میفرمایند: إذا رَغِبتَ فِى المَکارِمِ فَاجتَنِبِ المَحارِمَ.
.اگر به دنبال بزرگوارى هستى از حرامها دورى کن. (نهجالبلاغه،خطبه178)
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره احکام محرمیت:
1. از جهت شرعی محرمیت بین زن و مرد جز با سه راه امکان پذیر نیست 1. تولد 2. شیر خوردن با رعایت شرایطش 3. ازدواج که با عده ای محدود انسان با ازدواج محرم می شود.
2. با تولد انسان با چهار گروه محرم می شود:
1. با تمامی اجداد و جدات هر چند سلسله آنها بالاتر برود محرم است مثلا کسی که سید است هر جند با بیست واسطه به پیامبر یا حضرت زهرا علیهما السلام برسد، محرم است حتی کسانی که از طرف پدری سید نیستند اما مادرشان یا یکی از مادربزرگ هایشان جزء سادات باشد، باز هم این افرادبه پیامبرو حضرت زهرا منتسب می شوند و با پیامبر و حضرت زهرا علیهم السلام محرم می شوند.
2. انسان با تمامی فرزندان و نسل خودش تا روز قیامت محرم است
3. انسان با برادر و خواهر و خواهر زادگان و برادرزادگان و نسل آنها تا روز قیامت محرم است
4. با عمه و عمو و دایی و خاله محرم است حتی با عمو وعمه و دایی و خاله پدر و مادر و اجداد و جدات محرم است بنابر این کسی که سید است با حضرت زینب محرم است چرا که ایشان عمه اجدادش می باشد.اما با فرزندان اینها انسان محرم نمی باشد.توضیح المسائل مراجع م 2388
خداوند متعال توفیق انجام وظایف شرعی را به همه ماعنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.