بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

پیامبر(ص) فرمودند: «صلوا کما رأیتمونی أصلی؛ نماز بخوانید؛ همچنان که من نماز می خوانم(عوالی‏اللآلی، ج 1 ،ص 197)
دلایل نماز خواندن به زبان عربی از این قرار است:
1. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نماز را به عربی خواندند. پس بر ما هم واجب است؛ به ایشان اقتدا کرده و از ایشان تبعیت نمود و نماز را به عربی بخوانیم ؛ چون نماز، سنت پیامبر است
2. بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند و اگر هر کسی به زبان محلی و مادری خود آن را تلفظ می نمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس بسیار بود.
3. عربی خواندن نماز، وحدت بخش نیز هست. یعنی اگر هر مسلمانی با هر زبانی بخواهد، نماز بخواند، این وحدت و پیوستگی میان مسلمانان از میان می رود. بودن زبان واحد برای این فریضه الهی از اختلافات میان مسلمانان جلوگیری و دل های آن ها را به هم نزدیک میکند.
4. اگر اسلام این اجازه را به مسلمانان می داد که نماز را با زبان مادری می خواندند، این فریضه الهی در دوران مختلف تاریخی و نسل های گوناگون دچار تحریف های فراوانی می شد که این موضوع بلا شک به دین اسلام ضربه می زد.
5.یکی از مهمترین موضوعات در اسلام تعبد است. یعنی بنده ای که به ماهیت حقیقی و عمیق اسلام پی برد و مسلمان شد، تابع تمامی قوانین این دین است و آن را اجرا می کند.یعنی عبادات توقیفی هستند وبه جا آوردن آنها باید به همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده است.
خداوند ما را جزء نمازگزاران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
.(کافی(ط-الاسلامیه) مقدمه ص 7 -محاسن ص227، ح157)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: و َاللّهِ‏ لَحَدیثٌ تُصیبُهُ مِن صادِقٍ فى حَلالٍ و َحَرامٍ خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمسُ حَتّى تَغرُبَ.

به خدا قسم اگر از شخصى راستگو حدیثى درباره حلال و حرام بشنوى، از آنچه که آفتاب بر آن طلوع و غروب مى‏ کند براى تو بهتر است.(کافی(ط-الاسلامیه) مقدمه ص 7 -محاسن ص227، ح157)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد قرارداد اجاره:
1. قرارداد اجاره شرایطی دارد از جمله اینکه باید در موقع قرارداد مدت اجاره و مبلغ اجاره کاملا مشخص باشد و چنانچه شرایط اجاره رعایت نشود، اجاره باطل است و سکونت در آن مکان که اجاره داده شده باید با اجازه مالک خانه باشد.
2. قرارداد اجاره یک طرفه قابل فسخ نیست بنابراین چنانچه مستاجر بخواهد یکطرفه بدون توافق با صاحبخانه قرار داد را فسخ کند و مسکن را تخلیه کند باز هم باید اجاره باقی مانده مدت را بپردازد همانطور که صاحب خانه حق ندارد به بهانه این که مثلا فرزندم می خواهد آنجا سکونت کند مستاجر را بیرون کند.
3. بعد از تمام شدن مدت اجاره، مستاجر حق ندارد بدون رضایت صاحب خانه در آن خانه توقف و سکونت کند و چنانچه بدون رضایت مالک سکونت کند کارش گناه و نمازش در آن مکان باطل و ضامن اجاره مدت سکونت می باشد. .(رساله مراجع م 2190 و 2191و2193و 2195 و 2196 و 2211)
خداوند متعال موجبات خانه دارشدن مستاجرین را تسهیل فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

خداوند در قرآن درباره ساخت بارگاه بر مدفن اصحاب کهف می فرماید: فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیْهِمُ بُنْیَاناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الذَّینَ غَلَبُوا عَلی أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً”: هنگامى که میان خود در کارشان با یکدیگر نزاع مى‌کردند، پس [عده‌اى ]گفتند: «بر روى آنها ساختمانى بنا کنید، پروردگارشان به [حال‌] آنان داناتر است.» [سرانجام‌] کسانى که بر کارشان غلبه یافتند گفتند: «حتماً بر ایشان معبدى بنا خواهیم کرد.»(آیه 21 کهف)
برای ساخت بارگاه بر قبور بزرگان دلایلی نقل شده است ک به برخی اشاره میشود:
1. طبق آیه تلاوت شده، قرآن، ساخت بنا بر مدفن اصحاب کهف را از زبان گروهی نقل می کند، بدون اینکه آن را نقد کند، و این خود نشانه مشروع بودن آن است، زیرا در غیر این صورت، آن را نقد می کرد و این فرهنگ قطعى است.
2. دوستی پیامبر خدا(ص) و خاندان او از اصول سفارش شده اسلام است(لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی)و این مهر ورزیدنبا روش های گوناگونی محقق مى شود؛ بنای یادبود بر قبور آنان یکى از جلوه هاى مهرورزى است .
3. حرم و بارگاه امام، نشانه دین خدا است و هر انسانى در آن مکان، احساس نزدیکى و قرب به خدا خواهد داشت و بدیهى است بزرگداشت و تعظیم آن مکان، نشانه تقواى الهى است. از این رو مى‏توان این توجه به بنا و احترام به آن را مصداق این آیه دانست “ذالک ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوى القلوب”(32/حج)
4. سیره مسلمین نیز این بوده است که بارگاه بر قبور بزرگانشان می ساختند و بزرگان شیعه واهل سنت نیز این بوده است.مثل قبر پیامبر صلی الله علیه و آله
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال،النص،ص231)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: ما بینَ المسلمِ و بینَ الکافِرِ إلاّ أن یَترُکَ الصَّلاةَ الفَریضَةَ مُتَعَمِّدا، أو یَتهاوَنَ بها فلا یُصَلِّیَها .

میان مسلمان و کافر فاصله اى جز این نیست که نماز واجب را عمداً ترک کند یا آن را سبک شمارد و نخواند. (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال،النص،ص231)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در قرائت نماز که یکی از واجبات است باید نکاتی رعایت شود:
1. سوره ای که در نمازهای واجب بعد از حمد می خواند باید یک سوره کامل و غیر از سوره حمد باشد.
2.بر انسان واجب است که کلمات حمد و سوره و ذکرهای نماز را به صورت صحیح بخواند و اگر نمی داند باید به صورت صحیح یاد بگیرد تا غلط نخواند و چنانچه عمدا غلط بخواند یا در یادگیری کوتاهی کند نمازش باطل است و اگر انسان بخواهد سوره ای را در نماز بخواند که حفظ نیست‌می تواند از روی قرآن سوره را بخواند. (عروه مساله القرائه33)
3.مردان باید در نماز صبح و مغرب و عشاء، یا قضای نماز صبح و مغرب وعشاء، حمد و سوره را حتی حرف آخر آنها‌را بلند بخوانند ولی در نمازهای ظهر و عصر باید آهسته بخوانند البته کسی که نماز جماعت می خواند در رکعتهایی که وظیفه اش خواندن حمد وسوره می‌باشد واجب است حمد وسوره را آهسته بخواند و در این مساله فرقی بین نمازها وجود ندارد مثلا کسی که در رکعت سوم امام جماعت به نیت قضای نماز صبح اقتدا کند باید حمد و سوره را آهسته بخواند. (رساله مراجع مساله 993)
4. زن می تواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند یا آهسته بخواند ولی اگر نامحرم صدایش را بشنود بنابر احتیاط واجب آهسته بخواند (مشهور: احتیاط واجب؛ فتوی: سیستانی، بهجت (مفسده)؛احتیاط‌مستحب: زنجانی، رهبری(بهتر).
خداوند متعال همه مارا از نماز گزاران واقعی قرار دهدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

اموات بعد از مرگ زنده اند و آیات زیادی نشان می دهد که انسانها بعد از مرگ حیات دارند که به برخی اشاره میشود:
1. قرآن شهدا را مرده نمی داند بلکه آنها را زنده می داند: وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ : به آنها که در راه خدا کشته می‏شوند، مرده نگویید! بلکه آنان زنده‏اند،ولی شما نمی‏فهمید(آیه 154 بقره)
2. بعد از مرگ ،برخی گویند: خدایا مرا برگردان تاعمل صالح انجام دهم و این نشان از زنده بودن است که صحبت میکنند(إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحاً: زمانى که مرگ یکى از آنان فرارسد، مى ‏گوید: پروردگارمن! مرا بازگردانید! شاید در آنچه ترک کردم ، عمل صالحى انجام دهم-آیه 99 مومنون)
3. عذاب کردن آل فرعون و قوم نوح بلافاصله بعد از مرگ نشان از زنده بودنشان دارد،چون هنوز قیامت نیامده است.(آیه46 غافر وآیه 25 نوح)
4. سلام در نماز بر پیامبر(السلام علیک ایهاالنبی)
5. گفتگوی پیامبر با کشته شدگان کافر در جنگ بدر نیز نشان از زنده بودن دارد
مجموعا آن چه قابل اثبات است این است که از نظر قرآن این بدن است که می میرد نه روح و جان آدمی و روح در عالم برزخ به یک جسم و بدن برزخی تعلق می گیرد
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول،النص،ص248)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که امام حسین علیه السلام می فرمایند: لِلسَّلَامِ سَبْعُونَ حَسَنَةً تِسْعٌ وَ سِتُّونَ لِلْمُبْتَدِئِ وَ وَاحِدَةٌ لِلرَّادِّ.

سلام کردن هفتاد پاداش دارد، شصت و نه تا برای سلام کننده و یکی برای پاسخ دهنده است. (تحف العقول،النص،ص248)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام سلام کردن:
1. شروع کردن به سلام مستحب است اما نمازگزار نمی تواند شروع کننده به سلام باشد.(رساله مراجع مساله1137)
2. جواب سلام واجب فوری است چه سلام کننده زن باشد یا مرد یا بچه ممیز ،‌حتی در نماز ، یعنی باید بلافاصله پاسخ داده شود ،البته نماز گزار باید در پاسخ سلام ، کلمه سلام را مقدم کند.(رساله مراجع مساله1138و1141).
3. اگر به جمعی سلام شود وقتی یک نفر جواب دهد از بقیه ساقط است و در صورتی فرد نماز گزار باید جواب دهد که کسی دیگر پاسخ ندهد.(رساله مراجع مساله 1146)
4. چند جا سلام کردن کراهت دارد مثل سلام کردن به شخص نماز گزار‌؛ سلام کردن مرد به زن نامحرم مخصوصا به بانوان جوان. (تبریزی استفتائات ج2س1993؛ فاضل, احکام جوانان م482؛ بهجت س5287؛ مکارم رساله جوانان م465؛ صافی, احکام نوجوانان463- عروه النکاح وآدابه م41)
خداوند متعال همه ما را از عمل کنندگان به دستورات دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

در قرآن و روایات برای نماز تأثیرات بسیار زیادی در زندگی دنیوی و اخروی بندگان را ذکر کرده اند . دانستن این آثار باعث می شود که شوق ما نسب به خواندن نماز بیشتر شود.
برخی از فواید نماز خواندن:
1. بازدارندگی از گناهان: أَقِمِ الصلَوةَ إِنَّ الصلَوةَ تَنهَى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنکَرِ (عنکبوت/45.)نماز را بر پا دار که نماز (انسان را) از زشتیها و منکرات باز مى دارد
نمازمثل چشمه آبی است که 5 وعده کسی خود را با آن بشوید و موجب پاک شدن از گناهان میشود.
2. غفلت زدایی: بزرگترین مصیبت آن است که انسان هدف آفرینش خود را فراموش کند و غرق در زندگی مادی و لذائذ زود گذر گردد, اما نماز به حکم این که در فواصل مختلف, و در هر شبانه روز پنج بار انجام می شود, مرتباً به انسان هشدار می دهد, هدف آفرینش او را خاطر نشان می سازد.
3- از بین رفتن کبر و غرور:انسان در هر شبانه روز هفده رکعت و در هر رکعت دو بار پیشانی بر خاک در برابر خدا می گذارد, خود را ذره ی کوچکی در برابر عظمت او می بیند, پرده های غرور و خود خواهی را کنار می زند. امام علی: خداوند نماز را برای پاکسازی از کبر واجب کرده است.
4- نماز موجب یاد خدا میشود(و اقم الصلوه لذکری، طه 14) و یاد خدا موجب آرامش میشود(الا بذکر الله تطمئن القلوب، رعد 28)
خداوند متعال ما را جزء نماز گزاران واقعی قرار بدهد، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

خداوند در قرآن می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ: اى کسانى که ایمان آورده‌اید! چرا چیزى مى‌گویید که عمل نمى‌کنید؟ (آیه 2 صف)
در اسلام علم اهمیت بسیار دارد اما این مطلب مهم دارای نکاتی در اسلام است که خدمت شما عرض میشود:
1. علم همراه با عمل باشد. امام صادق (علیه السلام ) می فرماید: «هر کس که علم بیاموزد و به آن عمل کند و برای خدا آن را به دیگران تعلیم دهد, در ملکوت آسمان ها او را عظیم می خوانند و می گویند برای خدا آموخت برای خدا عمل کرد و برای خدا به دیگران تعلیم داد». (الحیاه، ج 2, ص 336)
2. علم و دانش برای رضای خدا باشد و گرنه علم باعث حجاب اکبر میشود و چنین علمی آدمی را به کمال نمی رساند ولو آن که علم دینی باشد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله ) می فرماید: «هر کس برای دنیا و مقام پیدا کردن در چشم مردمان و مورد توجه قدرت ها شدن به جستجوی علم برآید به بابی از آن نمی رسد مگر آن که عظمت و کبریایی او در نزد خودش افزون می شود و زبان و دست درازی او بر مردمان افزایش پیدا می کند و بی توجهی او به خدا و دوری او از دین بیشتر می شود» (الحیاه، ج 2, ص 343 )
3. در فرهنگ دینی علم باید برای فهمیدن باشد نه برای جدال کردن، فخرفروشی و فریب دادن دیگران،(الحیاه، ج 2, ص 332)
4. هر چند در روایات افضل علوم، علم به خدا (و علم معرفت نفس ) دانسته شده است اما در عین حال افضل دانش ها, علمی دانسته شده که در آن خلوص باشد و نافع ترین علم، علمی تلقی گشته است که به آن عمل شود. (میزان الحکمه، ج 6, ص 529)
خداوند ما را جزء عالمان و عاملان به دین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏18 ؛ ص372)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه ‏السلام روایت شده که حضرت فرمودند: إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ یَزِیدَ اللَّهُ فِی عُمُرِکَ فَسُرَّ أَبَوَیْکَ.

اگر دوست داری که خدا عمرت را زیاد کند، پدر و مادر خود را شاد کن. (وسائل الشیعة ؛ ج‏18 ؛ ص372)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره وظایف والدین و فرزندان:
۱. واجب است فرزندان در برابر والدین ادب در گفتار و‌رفتار را رعایت کنند هر چند پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشد و چنانچه پدر و مادر فقیر باشند و فرزند توانایی داشته باشد باید نیاز پدر و مادر را در حد متعارف و شأنشان تامین کنند.
۲. اگر پدر و مادر دستوری بدهند‌که گناه نباشد و مخالفت با دستورشان سبب اذیت و ناراحتی ایشان شود اطاعت لازم است.(از روی دلسوزی به فرزند:امام خمینی، سیستانی) عمل کردن به گفته ایشان واجب است.
۳. بر والدین هم واجب است که فرزندانشان را تربیت دینی کنند لذا چنانچه پدر و مادر در تربیت دینی مانند نماز و حجاب، ارتباط با نامحرم، و سایر واجبات از کودکی کوتاهی کنند و فرزند در زمان بلوغ رعایت نکند علاوه بر اینکه فرزند خودش مسئول هست پدر و مادر هم شرعا مسول خواهند بود.لذا والدین باید مراقب حجاب و اعمال دینی فرزندانشان باشند. (استفتاءات (بهجت)، ج 4، س5041, ص: 131 ؛ استفتاءات (امام خمینى)، ج 3، حقوق والیدین, س78و85و82,ص:596 ؛ رساله مراجع م 1295)
خداوند والدین ما را مشمول رحمتش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

خداوند در قرآن درباره اهمیت و عظمت مقام علم؛ می فرماید: « قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون... ؛[ای پیامبر!] بگو: آیا کسی که عالم است با کسی که نمی داند برابر است». ( زمر ، آیه 9 )
از آنجا که دین اسلام آخرین و کامل ترین دین است و یکی از ارزشها کسب علم است , در باره علم بسیار سفارش کرده است که نکاتی در این زمینه عرض میشود:
1. معجزه پیامبر اسلام(ص) قرآن است که کتابی سراسر معارف و حکمت است واین خودنشان ازاهمیت علم دراسلام داردزیرا می دانید که معجزه دیگر انبیاء کتاب نبوده است و معجزاتی داشته اند که مشاهده ای و تجربی بوده است.
2. قرآن هم سخن خود را با (اقرا)« خواندن » ، « علم » و « کتابت » آغاز کرد و پیوسته مسلمانان را به تفکر و تدبر درهر چه آفریده شده است ، فرا خوانده است.
3. علم اموزی از گهواره تا گور سفارش شده است (اطلبوا العلم من المهد الی اللحد)
4. بخاطر آموختن علم، سفر و مهاجرت به دورترین نقاط سفارش شده است (اطلبواالعلم ولو بالسین)
5. علم آموزی برای همه اعم از زن و مرد است(طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه)
خداوند ما را جزء عالمان دین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(اصول کافی(ط-الاسلامیة)، ج2، ص 435)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که در ارزش و اهمیت توبه و ترک گناه چنین می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْعَبْدَ الْمُفَتَّنَ التَّوَّابَ وَ مَنْ‏ لَمْ‏ یَکُنْ‏ ذَلِکَ‏ مِنْهُ‏ کَانَ‏ أَفْضَل‏.

خداوند بنده‌ای که به گناه آلوده بوده و (ولی بعد از آن) مرتب در حال توبه است دوست می‌دارد، البته آن کس که گناه نکرده از او افضل و بالاتر است. (اصول کافی(ط-الاسلامیة)، ج2، ص 435)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام توبه‌:
1. یکی از مهمترین واجبات توبه از گناهان‌است که واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند متعال برگردد و از رحمت الهی ناامید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2. حقیقت توبه این است که قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه گرفته شود.
3. نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده ، در انجام نماز و روزه های قضایش کوتاهی نکند. (عروه اول احکام اموات- مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی درباره بسم الله الرحمن الرحیم:
1. جمله بسم الله الرحمن الرحیم 114 بار بر پیامبر اکرم(ص)نازل شده است؛ در 113 سوره به عنوان سرفصل آمده و از آنجا که اول سورهٔ برائت بسم الله نازل نشده و در سورهٔ نمل 2 بار امده است
2. بسم الله نشان اسلام است و کار بدون بسم الله ابتر و ناقص است و برای حلیت قربانی نیز لازم است
3. (بسم الله الرحمن الرحیم) جزء سوره های قرآن است واگر کسی نخواند قرآن را ناقص خوانده است
4. اینکه به بشر دستور داده شده است که کارهایش را بنام خدا بنامد، برای این است که کارهای انسان جنبه قدسی و عبادی پیدا کند و بنام او برکت یابد. چون آغاز کردن به نام کسی مفهومش این استکه او را موجودی مقدس و منزه از جمیع نقص ها و سرچشمه کمالات دانسته است
5. (الله) اسم خداست که حاوی تمام صفات خدا مثل(رحمان،غفور، خالق و...) است و یعنی ذات شایسته پرستش که کامل از جمیع جهات است.
6. فرق بین رحمان و رحیم این است که رحمانیت عام و همگانی است(حتی حیوانات و کفار)؛ولی (رحیم) مخصوص مومنین است.
خداوند ما را با معارف دین، آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، موسسه آل البیت ،چاپ اول،ج12،ص154،باب وجوب محاسبة النفس کل یوم و....)

بسم الله الرحمن الرحیم در حدیثى از امیرمومنان على (علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «ما اَحَقَّ لِلاْنسانِ اَنْ تَکُونَ لَهُ ساعَهٌ لایَشْغَلُهُ شاغِلٌ یُحاسِبُ فِیْها نَفْسَهُ، فَیَنْظُرَ فیمَا اکْتَسَبَ لَها وَ عَلَیْها فى لَیْلِها وَ نَهارِها»

چقدر شایسته است که انسان ساعتى براى خود داشته باشد، که هیچ چیز او را به خود مشغول نسازد و در این ساعت، محاسبه خویش کند و بنگرد چه کارى به سود خود انجام داده و چه کارى به زیان خود، در آن شب و در آن روز . (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، موسسه آل البیت ،چاپ اول،ج12،ص154،باب وجوب محاسبة النفس کل یوم و....)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در باب حق الناس:
1. تضییع حقوق مردم از گناهان است و با توبه برطرف نمی شود بلکه باید بعد از توبه حق مردم را نیز ادا کند.
2. برای پرداخت مال اگر انسان به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می‌بایست به ورثه اش بپردازد.
3. اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا کردن طلبکار باشد ،دادن آن به مجالس عزاداری صحیح نیست بلکه باید با اجازه مرجع تقلید مقدار بدهی را به فقیر متدین بدهد.
4. اگر پرداخت مال به طلبکار باعث آبرو‌ریزی شود یا مانع شرعی دیگری باشد لازم نیست جزئیات را بگوید بلکه می‌شود به صورت ناشناس هر چند با واسطه آنرا به طلبکار بعنوان اداء دین برگرداند مثلا مقدار بدهی را به کسی بدهد و بگوید به طلبکار بدون ذکر نام پرداخت کند. چندمثال: پولی که اشتباها و اضافی به افراد داده می‌شود و بعدا متوجه می‌شود، ضرر مالی یا بدنی که موجب دیه شده و جبران نکرده، صحنه‌سازی و استفاده دروغین از انواع بیمه، کم فروشی،
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

خداوند در قرآن می فرماید: أن خَلَقَ لکُم مِن أنفسکُم أزواجاً لتسکُنُوا إلیها وَ جَعَل بینَکُم مَوَدَّه وَ رَحمَهً : از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنان سکون و آرامش یابید و بین شما رحمت و صمیمیت قرار داد(آیه 21 روم)
یکی از اهداف اصلی اسلام سلامت جامعه است، و ازدواج فواید فردی و اجتماعی زیادی دارد که به برخی اشاره میشود:
1. ایجاد سکون و آرامش واقعی: امام سجاد (ع) می فرمایند: «حق همسر، این است که بدانی خدا، او را مایه آرامش و انس تو قرار داده و بدانی که این خود نعمتی است از جانب خداوند به تو است. پس او را گرامی بدار و با او مهربان باش.» (بحار، ج 74، ص 5)
2. افزایش ایمان: به عقیده بزرگان دین، کسی که ازدواج می کند ایمانش افزایش می یابد. امام صادق (علیه السلام): دو رکعت نمازی که متأهل بخواند برتر از هفتاد رکعتی است که فرد بی‌همسر اقامه کند. (تهذیب، ج7، ص239)
3. تکامل فرد و تکمیل دین : پیامبر (ص) فرمودند: « هر کس در ابتدای جوانی ازدواج کند شیطان فریاد میزند: فریاد از او، فریاد از او، دو سوم دینش را از دستبرد من نگاه داشت.» (وسائل، ج 20، ص 17)
زمانی که افراد ازدواج می کنند از بسیاری از انحرافات و فسادهای اخلاقی در امان می مانند. همین امر آنها را در رسیدن به تکامل روحی و حفظ دین یاری می رساند.
4. افزایش روزی : پیامبر (ص) می فرمایند: «هرکس ازدواج را از ترس فقر و تنگدستی ترک کند به خدا سوءظن برده است، زیرا خداوند می فرماید: اگر(زن و شوهر) فقیر باشند، خدا هرکدام را از کرم خود بی نیاز می کند. » ( وسائل، ج20، ص28)
5. تداوم نسل: پیامبر (ص) می فرمایند: «ازدواج کنید که فردای قیامت به فراوانی شما بر دیگر امت ها افتخار کنم.» (مستدرک الوسایل، ج 14، ص149)
خدواند اسباب ازدواج را برای جوانان فراهم نماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( تنبیه الخواطر: ص 427،‌س 14،‌بحار الأنوار :‌ج‌68،‌ص‌183،‌ح‌44)

بسم الله الرحمن الرحیم از امام حسین علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ عَبَدَاللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ، آتاهُ اللهُ فَوْقَ أمانیهِ وَ کِفایَتِهِ.

هر کس خداوند متعال را با صداقت و خلوص، عبادت و پرستش نماید; خداى متعال او را به بهترین آرزوهایش مى‌رساند و امور زندگیش را تأمین مى‌نماید. ( تنبیه الخواطر: ص 427،‌س 14،‌بحار الأنوار :‌ج‌68،‌ص‌183،‌ح‌44)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از سوالات شرعی این است که در چه صورتی عمل به نذر واجب است؟
1. «کاری‌» را یا «ترک کاری» را که از جهت دینی یا دنیایی بهتر است با خواندن صیغه نذر بر خود لازم نماید، مثلا بگوید برای خدا بر من است اگر حاجتم را گرفتم فلان مبلغ را به مجلس عزای امام حسین علیه السلام بدهم ؛گرچه برای گرفتن حاجت لازم نیست افراد صیغه نذر را بخوانند. بنابر‌این اگر کسی که نذر را فقط از دل گذرانده و با زبان نگفته یا(به نظر مشهور مراجع) صیغه مخصوص نذر شرعی را نخواند چیزی بر وی واجب نیست.
2. توانایی انجام نذر را داشته باشد لذا اگر بعد از گرفتن حاجت‌، نذرش زمان مشخصی داشته باشد و نتواند به نذر عمل کند تکلیفی ندارد، ولی اگر با داشتن توانایی عمدا عمل نکند کفاره دارد‌، (صرفا جهت اطلاع: کفاره افطار روزه ماه رمضان: امام خمینی،فاضل، مکارم، گلپایگانی، صافی، نوری،زنجانی، رساله مراجع مساله2654، کفاره قسم مخیر بین اطعام 10 فقیر یا پوشاندن آنها و اگر نتوانست 3 روز، روزه است- خوئی، سیستانی، رهبری، تبریزی، وحید، بهجت، رساله مراجع مساله 2654، سیستانی منهاج ج3م74، خوئی وحید تبریزی منهاج ج3م1564)
خداوند متعال حوائج همه مومنین را بر آورده به خیر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

خداوند درقرآن مى‏فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ: ما تو را جز رحمت برای جهانیان نفرستادیم.(انبیا ، آیه 107 )
قرآن 1400 سال قبل صلح جهانى را براى عالم بشریت مژده داده و مى‏فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ:اى کسانیکه ایمان آوردید همگى در صلح درآیید و از پیروى راه شیطان بپرهیزید.(آیه 208 بقره)
اولین شخصیت در عالم بشریت که اقدام به دیپلماسى واقعى صلح جویانه نموده و سفیران و هیئتهاى سیاسى و دیپلماتیک را به پادشاهان مصر، حبشه، فارس و... گسیل داشت، پیامبر اسلام بود.
مسلمانان همه روزه نمازهاى پنجگانه خویش را به عالیترین شعار صلح، دوستى، محبت و رحمت به شعار (السلام علیکم و رحمه الله و برکاته) به پایان مى‏رسانند
تمام سوره های قرآن با کلمه(بسم الله الرحمن الرحیم) شروع میشود جز سوره توبه که اظهار برائت و بیزاری از کفار است.
زمانیکه پیامبر اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) گروههاى جنگی و نظامى خویش را گسیل مى‏داشت اکیداً به ایشان سفارش مى‏فرمود که مو سفیدان، پیرمردان، اطفال و زنان را بقتل نرسانید، خیانت نکنید، صلح را در پیش گیرید.
اصطلاح (سلام)، (صلح) و مشتقات آن در بیش از یکصد آیه از قرآن عظیم تذکر یافته است و بالعکس اصطلاح جنگ یا حرب و مشتقات آن بجز در شش مورد بکار نرفته است.
بعد ازاینکه مسلمانان به فتح عظیم، فتح مکه نائل آمدند، پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: الیوم یوم المرحمه :امروز روز مهربانى و عطوفت است.( المغازی؛ ج 2، ص 822.)
خداوند نعمت همه ما را جزء مصلحین قرار دهد به برکت صلوت بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الخصال جلد ‏1 صفحه 151

بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام نقل است که فرمودند: «لَیْسَ یَتْبَعُ الرَّجُلَ بَعْدَ مَوْتِهِ مِنَ الْأَجْرِ إِلَّا ثَلَاثُ خِصَالٍ صَدَقَةٌ أَجْرَاهَا فِی حَیَاتِهِ فَهِیَ تَجْرِی بَعْدَ مَوْتِهِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ...»

اجر و مزد هیچ عملى پس از مرگ به انسان نمیرسد مگر سه کار: یکی از آنها صدقه‏اى است که در حال حیات جارى ساخته و آن پس از مرگ نیز تا روز قیامت جریان خواهد داشت ( جهت اطلاع دوم: رفتار هدایت بخشى که از خود بیادگار گذاشته هم خود به ‏آن عمل میکرده و هم دیگرى پس از وى، سوم :فرزند شایسته‏اى که برایش طلب مغفرت و آمرزش کند.) الخصال جلد ‏1 صفحه 151

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره وقف:
1. وقف از مصادیق صدقه جاریه است یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد.
2. وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل مسجد، مدرسه، حرمهای معصومین علیهم‌السلام یا فقرا.... اختصاص دهد .
3. اگر کسی چیزی را وقف کند از ملک او خارج می‌شود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
4. بیرون بردن اموالی که مخصوص مسجد یا حسینیه یا مکان دیگری است حتی برای مدت کوتاه حرام است. (تحریر الوسیله امام ، ج ،2 م 3 و 4 ،ص 60 – استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و1998ص489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص 180 هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140 و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677(
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

گاهی سؤال می‌شود که چرا امام حسن ( علیه السلام ) صلح کرد و امام حسین( علیه السلام ) قیام کرد؟
اولاً اسلام در شرایطی، جنگ را تجویز می‌کند و در شرایطی، صلح را. خود نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) نیز هم جنگ داشتند و هم صلح؛ مانند صلح حدیبیه با مشرکان مکه. و جنگ خیبر.
ثانیاً شرایط امام حسن( علیه السلام ) با امام حسین ( علیه السلام ) متفاوت بود و همین تفاوتها، عملکرد متفاوتی را می‌طلبید:
تفاوت یاران: اکثر سپاه امام حسن( علیه السلام )، نیروهای مخلصی نبودند و خیلی زود فریب معاویه را خوردند، حتی برخی از آنها به خیمه امام حمله کردند. خود امام مجتبی( علیه السلام ) در جایی علت صلح را نداشتن یاران واقعی، معرفی کرده و فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147).
در مقابل، لشکر امام حسین( علیه السلام )، یارانی بودند که حضرت در وصفشان فرمود: «من یارانی باوفاتر و بهتر از یاران خود نمی‌شناسم».( الارشاد، ج۲، ص۹۱-۹۴)
تفاوت دشمنان: معاویه با یزید فرق می‌کرد؛ معاویه برخلاف یزید، شخصی مکار و باهوش بود که توانسته بود با ظاهرسازی، چهره‌ای موجه و قابل دفاع به خود بگیرد. او از هر روش مشروع و نامشروعی استفاده می‌کرد تا مخالفان خود را سرکوب کند. بنابراین، لازم بود زمان بگذرد تا چهره واقعی او آشکار شود. مردم پس از بیست سال مشاهده ظلم و همچنین نقض مکرر پیمان صلح توسط معاویه، خودشان تقاضای قیام علیه او را داشتند. به طوری‌که هجده هزار کوفی به امام حسین( علیه السلام ) نامه نوشتند.
خود امام مجتبی( علیه السلام ) نیز فرموده بودند: «قیام، پس از معاویه صورت می‌پذیرد». بنابراین، اگر ایشان نیز در شرایط اباعبدالله(ع) بودند قیام می‌کردند همچنانکه امام حسین( علیه السلام ) در شرایط امام مجتبی( علیه السلام ) صلح کرده بودند.
خداوند توفیق اطاعت از امامان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
«الکافی، ج 5، ص 78»

از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که می‌فرمایند: اَلْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً اَفْضَلُها طَلَبُ الْحَلالِ.

عبادت هفتاد جزء است که برترین آنها کسب روزی حلال است . «الکافی، ج 5، ص 78»

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره خرید و فروش:
1. فروشنده لازم نیست قیمت و شرایط خریدش را بگوید و اگر خواست بگوید نباید دروغ بگوید بلکه باید حقیقت را گفته و تمام چیزهایی را که در قیمت خرید تاثیر داشته، بیان کند مثلااگر کالا راشش ماهه به صورت نسیه خریده یا کالا را بصورت کلی خریده باید به مشتری اعلام کند.
2. اگر بعد از معامله معلوم شود که فروشنده قیمت خرید خود را دروغ گفته گرچه مرتکب گناه بزرگی شده است ولی معامله باطل نیست و خریدار اختیار دارد که معامله را با همان مبلغ قبول کند ویا اگر خواست با وجود شرایطی معامله را برهم بزند.‌(مخالف مقام معظم رهبری: دروغ به خدا و پیغمبر گناه کبیره است و غیر از آن گناه کبیره محسوب نمی شود. رساله آموزشی جلد2-.آیت الله مکارم ج2 س 745رساله مراجع م2137)مرحوم امام تحریر الوسیله ج‌2، فصل‌فی‌المساومه... وخویی وسیستانی ووحید منهاج الصالحین ج 2 م 200و 213آیه الله گلپایگانی مجمع المسائل ج2سوال99)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

در مورد اینکه چرا امام حسن(ع) با معاویه صلح کردند، عللی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. روی گردانی مردم ازجنگ،وعدم حمایت از امام علیه السلام سستی مردم در حمایت از امام، از مهم ترین دلایل اقدام آن حضرت برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ کس نمی تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. امام حسن(ع) فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147).
2. حفظ جان شیعیان: حفظ شیعه یکی از ضروریاتی بود که امام را وادار به پذیرش اقدامی کرد که انجام آن، رشادت خاص خود را می طلبید امام حسن(ع) فرمودند :من برای حفظ جان شیعیانمان، مصالحه کردم (اخبار الطوال دینوری، ص 220)
3. حفظ دین: امام حسن علیه السلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کردند و فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحه‌ای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود ( حیاة الحسن شریف قرشی، ص۳۵) . زیرا جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. جنگ با معاویه نه به نفع کوفیان بود و نه به نفع شامیان، بلکه زمینه حمله نظامی رومیان را به جهان اسلام فراهم می‌کرد.
خداوند توفیق اطاعت از امامان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code