بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
برای اینکه دوستى ومحبت اهل‏بیت(ع) را بدست بیاوریم راههایی وجود دارد که عرض میشود:
1- معرفت اهل بیت(ع):
: در سایه معرفت امام به کمالات و ویژگى‏هاى منحصر به فردش آشنا مى‏گردیم و این باعث محبت نسبت به اهل بیت(ع) میشود. امام صادق(ع) مى‏فرماید: «امام آن شاخص آشکار است که بین خداى عزوجل و خلقش قرار گرفته، پس هر کس او را شناخت مؤمن مى‏گردد و هر کس او را انکار کرد کافر مى‏گردد»( کافی، ج 1، ص 170، ح 839.)
. مؤمن بودن، فرع بر شناخت امام است. از طرفى ایمان، عین حب و بغض است. امام محمد باقر(ع) مى‏فرماید: «الایمان حب و بغض»؛ (میزان الحکمه، ج 2،ص 214، ح 3095)
2- اطاعت از اهل بیت(ع): هر اندازه نسبت به اوامر آنان عصیان شود، به همان اندازه بغض و کدورت نسبت به آنان در دل ایجاد مى‏شود و برعکس هر اندازه نسبت به اوامر آنان اطاعت شود، به همان اندازه حب و صفا به آنان دل را فرا مى‏گیرد. امام رضا(ع) مى‏فرماید: « «الها! از تو آن عملى را مسألت مى‏کنم که حب خودت را به من برساند»( میزان الحکمه ، ح 3093.). بنابراین یکى از راه‏هاى عملى وصول به «حب» اصل عمل و طاعت عملى است.
3- توسل حقیقی: در سایه شناخت امام مى‏فهمیم همه چیزمان به او وابسته است. واسطه فیض و کمال و همه چیزمان امام مى‏باشد براى آشنایى بیشتر ترجمه زیارت جامعه کبیره را مطالعه کنید. اگر توسل بعد از شناخت و با حال همراه باشد، ترنم عاجزانه و عاشقانه‏اى است که حب را در دل بیش از پیش مى‏پروراند.
4- تولى و تبرى: دو اصلى که با حب اهل بیت(ع) تأثیر متقابل دارند یعنى، حب اهل بیت(ع)، تولى و دوستى با دوستان خدا و آنان و تبرى و بى‏زارى از دشمنان خدا و آنان را مى‏آورد و تولى و تبرى هم محبت اهل بیت(ع) را در پى دارد.
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص: 547)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند:
إِنَّ أَشَدَّ مَا فِیهِ النَّاسُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَنْ یَقُومَ صَاحِبُ الْخُمُسِ فَیَقُولَ یَا رَبِّ خُمُسِی‏... .

سخت ترین و شدیدترین حالی که در روز قیامت به مردم دست می دهد آن است که مستحقان خمس برخیزند و بگویند: پروردگارا خمس ما را از کسانی که خمس پرداخت نکرده اند بگیر. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص: 547)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره حکم خمس قرض الحسنه:
1. اگر انسان از درآمدهای بین سالش به کسی قرض بدهد و تا سر سال خمسی دریافت نکند، با رسیدن سال خمسی، خمس دارد البته اگر مبلغ قرض الحسنه قابل دریافت نیست، به نظر اکثر مراجع هر زمانی که دریافت کرد باید فورا خمس آنرا پرداخت کند. (آقای مکارم: خمس ندارد و جزء درآمد سال دریافت می باشد.)
2. افرادی که صندوق های قرض الحسنه خانوادگی یا همکاری شرکت می کنند، که نوبت وام افراد با قرعه مشخص می شود، افرادی که قسط پرداخت می کنند چنانچه سر سال خمسی آنها برسد و هنوز قرعه به اسمشان در نیامده، مبالغی که به صندوق پرداخت کرده اند در صورتی که از درآمد بین سال باشد، خمس دارد البته اگر سر سال خمسی قابل دریافت نیست، هر زمانی که وام را دریافت می کنند به هر مقداری از مبالغ که سال گذشته پرداخت شده، به نظر اکثر مراجع باید خمسش پرداخت شود. (مخالف: آیت الله مکارم) (اجوبه الاستفتائات سوال:871 ؛ منهاج الصالحین ج1 مساله 1251 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، خمس، نحوه محاسبه خمس ؛ فاضل، جامع الوسائل ج1 س 835 ؛ بهجت توضیح المسائل مساله 1379)
خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
.1- اطمینان و آرامش قلب
امام علی(ع) فرمود: هنگامی که آیه «الابذکر اللّه تطمئن القلوب-آیه 28 رعد-» نازل شد پیامبر (ص) فرمود: این(آرامش[) مربوط به کسانی است که خدا و رسولش را دوست داشته باشد. «و احبّ اهل بیتی صادقاً غیر کاذب کسی که اهل بیت مرا صادقانه و بدون دروغ دوست داشته باشد و مؤمنان را در حضور و غیاب دوست داشته باشد. آگاه باشید با یاد خدا همدیگر را دوست دارند. (کنزالعمّال، ج 2، ص .442)
2- حکمت
امام صادق(ع) فرمود: « کسی که اهل بیت ما را دوست داشته باشد و محبّت ما در قلب او تثبیت شود چشمه های حکمت بر زبانش جاری می شود و ایمان در قلبش تازه می گردد.» (محاسن، ج 1، ص .141)
3- استکمال دین
پیامبر خدا(ص) فرمود: « محبّت به اهل بیت و ذریّه من سبب کامل شدن دین است.» (امالی صدوق، ج 1، ص .161)
4- امنیت در قیامت
پیامبر خدا فرمود: « کسی که ما اهل بیت را دوست داشته باشد خدای سبحان او را در روز قیامت با امان محشور فرماید.» (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص .58)
یکی از راه های ابراز تولّی و محبت؛رفتن به زیارت و خواندن زیارت ها و توجّه به متن آن ها به ویژه زیارت جامعه کبیره است.
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا‌یحضره الفقیه، ج‌1، ص:‌253)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت صادق علیه السلام‌‌، که خداوند متعال به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود که به مؤمنان بگو:
لَا یَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی و َ‌لَا‌یَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا یَسْلُکُوا مَسَالِکَ أَعْدَائِی فَیَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی‌.

(به مؤمنان بگو ) لباس (خاص) دشمنان مرا نپوشند و طعام دشمنان مرا نخورند و راه‌های دشمنان مرا نپیمایند و گرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهند رفت. (من لا‌یحضره الفقیه، ج‌1، ص:‌253)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فرهنگ اسلامی در واقع توسعه دانش و بینش و فراگیری تقوا در جامعه است؛ فرق اساسی جامعه دینی با جامعه غیر دینی رعایت فرهنگ و آداب دینی در جامعه است لذا اگر جامعه در امور مختلف، فرهنگ دینی را رعایت نکند به مرور بینش افراد و در نتیجه عملکرد و هویت ایشان هم تغییر می کند؛ یکی از مسائلی که مضمون آیات و روایات، مسلمانان را از آن برحذر داشته پرهیز از ترویج فرهنگ غیر دینی است.
اما دو نکته درباره نشر فرهنگ غربی:
1. یکی از محرمات و گناهان‌، ترویج و تبلیغ فرهنگ غربی است یعنی فرهنگی که معارض و دشمن فرهنگ اسلامی است و شخص مسلمان نباید تحت تاثیر چنین فرهنگی قرار بگیرد‌، بی شک لباس و پوشش افراد یک جامعه و کیفیت زندگی افراد، از عوامل فرهنگ ساز و وسیله تبلیغ فرهنگ آن جامعه است لذا در جامعه اسلامی پوشیدن لباسهایی که با حجاب و پوشش شرعی منافات دارد‌، یا پوشیدن لباسی که بر روی آن تصاویر و عکسهای مبتذل و مستهجن وجود داشته باشد حرام است و همچنین ترویج نگهداری سگ و گربه در منزل و بازی با آن و همراه داشتن آن در ماشینها و خیابانها که هر یک بگونه ای ترویج فرهنگ غربی می باشد نیز اشکال دارد. (اجوبه الاستفتائات س1373 و 1374و 1375 ؛ استفتائات مکارم ج3 س1840)
2. خرید و فروش هر چیزی که منجر به انحراف جوانان و فساد آنان و یا باعث پیدایش جو فرهنگی فاسد می شود جایز نیست و واجب است از آنها اجتناب شود‌. (استفتائات تبریزی ج‌1‌س‌2229 و 2228 ؛ استفتائات مکارم ج1 س1663؛ اجوبه س‌1361و1364)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام، سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی(سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی رحمه الله علیه بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی- 1360ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1-دادرسی در سخت ترین لحظات
علی علیه السلام در حدیث دیگر به حارث فرمود:ای حارث!] دوستی و محبت ما اهل بیت در سه جای مهم و سرنوشت ساز برای تو سود خواهد داد: هنگام نازل شدن فرشته مرگ و موقعی که در قبر مورد سؤال و بازخواست قرار می گیری و زمانی که در روز قیامت در مقابل پروردگار ایستاده باشی.» (اعلام الدین دیلمی، ص461)
2- قبولی کارهای نیک
اگر انسان تمام کارهای خیر و اعمال نیک را انجام داده، واجبات الهی را به جای آورد، اما از اهل بیت و ولایت و محبت آنان دور باشد، هیچ یک از اعمال و نیکی های او ثمره ای نخواهد داشت.
امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «هر کس ما اهل بیت را دوست داشته باشد، ایمان او مفید بوده و اعمالش مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، اما اگر کسی محبت ما اهل بیت را در دل نداشته باشد از ایمان خویش بی بهره بوده و کارهای نیک و اعمال دینی او مقبول نخواهد بود، گرچه روزها روزه گرفته و شب ها به عبادت بپرازد(بصائر الدرجات، ص 364. )
و فرمود: «اگر بنده ای هزار سال خداوند را عبادت کند و اعمال نیک هفتاد و دو پیامبر را هم به جا آورد، خداوند از او نخواهد پذیرفت تا اینکه ولایت ما را بپذیرد و گرنه خداوند او را به صورت به جهنم خواهد انداخت(مستدرک، ج 1، ص 168)
3-آمرزش گناهان:
عشق و علاقه داشتن به این خاندان مطهر، باعث می‌شود که گناهان و پلیدی‌ها از ما دور شود. امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) می‌فرمایند: محبت اهل بیت گناهان را می‌ریزد چنان چه باد تند، برگ را از درختان می‌ریزد( حیاه الامام الحسین، ج ۱ ص۱۵۶ )
4-شفاعت گنهکاران: امام(ع) فرمود:هنگامی که روز رستاخیز فرا رسد گناهکاران شیعیان را شفاعت می‌کنیم ولی نیکوکاران را خداوند نجات می‌دهد.»( فضائل الشیعه، شیخ صدوق، ص ۴۳، ح ۴۵)
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة؛ ج‌7، ص: 487)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت باقر علیه السلام روایت شده که حضرت فرمودند:
آیات آسمانی و زمینی از نشانه های قیامت می باشند و در ادامه فرمودند: فَإِذَا رَأَیْتُمْ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ فَتَذَکَّرُوا قِیَامَ السَّاعَةِ.

بنابر این هنگامی که یکی از اینها را مشاهده کردید روز قیامت را یاد کنید. (وسائل الشیعة؛ ج‌7، ص: 487)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به خورشید گرفتگی که فردا صبح تقریبا از ساعت 9 شروع می شود، چند نکته درباره نماز آیات عرض می شود:
1. یکی از مواردی که به سبب آن نماز آیات واجب می شود، خورشید گرفتگی است هر چند که قسمتی از آن بگیرد. و از وقتى که خورشید شروع به گرفتن می کند وقت خواندن نماز آیات نیز شروع می شود و بنا به نظر اکثر مراجع عظام تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته است وقت نماز ادامه دارد. (مخالف: حضرت امام، نوری، فاضل: بنابر احتیاط واجب. بهجت. فتوی: به قدرى تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند.) (رساله مراجع م 1495)
2. از آنجایی که خورشید گرفتگی فردا به صورت کامل نیست اگر کسی قبل یا زمان رخداد خورشید گرفتگی از آن اطلاع پیدا نکند و بعد از اتمام کسوف بفهمد که خورشید گرفته بوده، لازم نیست قضای نماز آیات را بجا آورد ولی اگر شخصی قبل از کسوف اطلاع یافت، لازم است خود را برای انجام این تکلیف الهی آماده کند. (مثلا اگر خوابیده بیدار شود.) (رساله مراجع م 1499)
3. نماز آیات دو رکعت است که در هر رکعتی پنج رکوع دارد و آسان ترین روش خواندن نماز آیات این است که انسان در رکعت اول بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، یک سوره کامل بخواند و آن را به پنج قسمت تقسیم کند و بعد از هر قسمتی به رکوع رود (امام خامنه ای، سیستانی : به احتیاط واجب به بسم الله الرحمن الرحیم اکتفا نکند.) و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید. (مثلا اگر کسی سوره قدر را انتخاب کرد (که علاوه بر بسم الله 5 آیه دارد) بعد از خواندن بسم الله و آیه اول به رکوع رود و ...) و رکعت دوم هم به همین صورت خوانده می شود و سپس تشهد و سلام را می گوید. (رساله مراجع م 1507 و 1508 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه الایات م1 )
خداوند متعال ما را اهل توجه به آیاتش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1-حشر با اهل بیت در روز قیامت :
امام علی علیه السلام فرمود: «من احبنا کان معنا یوم القیامة و لو ان رجلا احب حجرا لحشره الله معه;) هر که ما را دوست بدارد، در روز قیامت با ما خواهد بود و اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خداوند او را با آن محشور خواهد کرد.» (امالی صدوق، ص 209)
2- بالاترین درجات بهشت: امام علی(ع) فرمود: اهل بهشت به منازل شیعیان ما (در بالاترین درجات آن) نگاه می کنند همانطوری که انسان به ستارگان می نگرد.» (بحارالانوار، ج 8، ص 148)
3- رسیدن به مقام شهید :
حضرت علی علیه السلام فرمود: میت شیعه ما صدیق و شهید است چون که امر ما را تصدیق نموده و به خاطر ما دوستی و دشمنی نموده است و از این کار خود، خدای عز و جل را اراده کرده است.» (الخصال ،ج1،ص636)
4- چشم روشنی در هنگام مرگ
روزی حارث همدانی به حضور علی علیه السلام آمد. امام علیه السلام از علت آمدن او جویا شد. او گفت: عشق و علاقه به شما مرا به اینجا کشانیده است. حضرت در تایید سخن او فرمود: «به خدا همین طور است. هیچ انگیزه ای جز محبت ما تو را به اینجا نیاورده است.» آن گاه علی علیه السلام به عنوان تشکر از اظهار علاقه این دوست صمیمی خویش، به او فرمود: «بدان که هیچ بنده ای از دوستان ما نمی میرد مگر اینکه در هنگام مردن، مرا آن طوری که دوست دارد می بیند و همچنین از دشمنان و مخالفین ما هم کسی نمی میرد تا اینکه در هنگام مرگ، در حالی که دلش نمی خواهد، مرا می بیند و شرمنده می شود(اعلام الدین دیلمی، ص 448)
ای که گفتی فمن یمت یرنی -جان فدای کلام دل جویت
کاش روزی هزار مرتبه من -مردمی تا بدیدمی رویت
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال، ج 2، ص: 621)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت امیرالمؤمنین على علیه السلام می فرمایند:
...لَیْسَ عَمَلٌ اَحَبَّ اِلَى الله عَزَّوَجَلَّ مِنَ الصَّلاةِ، فَلا یَشْغَلَنَّکُمْ عَنْ اَوقاتِها شَىْءٌ مِنْ اُمورِ الدُّنیا... .

هیچ عملى نزد خداوند، محبوب تر از نماز نیست، پس هیچ کار دنیایى شما را در وقت نماز به خود مشغول نکند. (خصال، ج 2، ص: 621)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره تکبیره الاحرام:
1. یکی از واجبات رکنی نماز تکبیره الاحرام است و باید هنگام گفتن تکبیره الاحرام بدن آرامش داشته باشد اما حرکت دست‌ها در هنگام گفتن تکبیره الاحرام اشکال ندارد بلکه مستحب است با شروع تکبیره الاحرام، دستها را بالا بیاورد.( رساله مراجع مساله951، (نکته جهت اطلاع: آنچه در هر تکبیری در نماز بطور کلی مستحب است رفع الیدین است).( مشهور. شبیری زنجانی: گفتن «اللّه أکبر» در اول هر نماز واجب است، ولى ظاهراً رکن نیست، پس اگر آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از آن متوجه شود نمازش صحیح است.) (رساله مراجع مساله948)
2. اگر انسان بخواهد الله اکبر را به چیزی که بعد از آن می خواند مثلا به بسم الله وصل کند باید راء الله اکبر را به نظر تعدادی از مراجع از جمله حضرت امام با ضمه بخواند. یعنی بگوید الله اکبرُ بسم الله الرحمن الرحیم. (مخالف: آیات عظام سیستانی و مکارم، زنجانی، فاضل، تبریزی: به سکون هم بخواند صحیح است هر چند بهتر است ضمه بدهد.) (توضیح المسائل مراجع م 950)
3. تمام تکبیرهای نماز غیر از تکبیره الاحرام مستحب است و تمامی تکبیرهای مستحبی را چنانچه به نیت تکبیر وارد شده در نماز بگوید به نظر اکثر مراجع عظام باید در حال آرامش بدن بگوید. (فتوی: گلپایگانی، صافی. بنابر احتیاط واجب: امام خمینی، زنجانی، سیستانی، نوری، فاضل، احتیاط مستحب: خوئی، تبریزی) (اجوبه س 434 ؛ رساله مراجع مساله 965 ؛ عروةالوثقی کتاب الصلاة القیام مساله29)
خداوند توجه و حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نحل/ 125)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند در قرآن می فرماید:
ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ َجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ ؛

با حکمت استدلال و پند نیکو به سوی پروردگارت بخوان.» (نحل/ 125)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

برای دعوت مردم به سمت دین و خدا راههای وجود دارد که به برخی اشاره میشود:
1- یادآوری نعمت ها و رحمت های الهی: برای ایجاد علاقه به خدا باید عظمت نعمت های او برای مردم یادآوری شود. گاهی نعمت های کلی مانند نعمت سلامتی و حیات، نعمت علم و ایمان و گاهی نعمت های جزئی مانند نعمت چشم و لب و دهان
2- تحریک عواطف
خداوند متعال از این شیوه برای تربیت انسان ها استفاده می کند به طور مثال برای دور نمودن مردم از غیبت کردن، آن را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه می کند که با توجه به نفرت انسان از مرده خواری عواطف و احساسات را برمی انگیزد: آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‏ اش را بخورد(آیه12 حجرات)
3- تبلیغ عملی :امام صادق(ع)می ¬فرماید: کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم؛با غیر زبان هآیتان مردم را دعوت کنید.( کافی،ج 2، ص 78)
و از امام علی(ع)نقل شده :هر کس خویش را پیشوای دیگران قرار داد، باید اصلاح خویش را بر اصلاح دیگران مقدم بدارد و پیش از آن که مردم را با زبان خود دعوت نماید، با سیرت و رفتار خود دعوت کند(نهج البلاغه، حکمت 73)
خداوند ما را عالم و عامل به دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند که از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوال شد کدام یک از مؤمنین از همه زیرک تر می باشد، حضرتش فرمودند: أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ، وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً.

آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
یکی از قرادادهای شرعی این است که انسان می تواند در زمان زنده بودنش حق سکونت منزل و استفاده از اثاثیه زندگی را به کسی مثلا همسرش تا پایان عمر همسر واگذار کند به این صورت که مرد به همسر بگوید حق استفاده از منزل و اثاثیه تا پایان عمرت در اختیار تو باشد و زن هم قبول کند و بعد از واقع شدن قرارداد عمل به این قرارداد لازم است و این قرارداد را یک طرفه مالک نمی تواند بهم بزند در این صورت تا هنگامی که همسر زنده است ورثه نمی توانند همسر را از منزل بیرون کنند و همسر هم حق دخل و تصرف دیگری غیر از سکونت در منزل ندارد و در اینگونه مسائل بهتر است قبل از چنین قراردادهایی از راهنمایی علماء استفاده کنند. (تحریرالوسیله، ج3 مساله 52 الی7 ؛ منهاج الصالحین، آیه الله سیستانی ج2 مساله 1597 الی 1600 ؛ منهاج الصالحین، آیه الله خوئی و آیه الله وحید ج3 مساله 1212 الی 1215)
خداوند توفیق انجام واجبات و ترک محرمات را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در ضرورت و اهمیت داشتن حضور قلب باید بدانیم که: نماز بی حضور قلب، نماز حقیقی نیست و به صورت یک عمل بی روح در می آید. احادیث فراوانی در این باره وارد شده که همه بر این مطلب تصریح می کنند که میزان قبولی نماز، بستگی به میزان حضور قلب در نماز دارد.
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «ان العبد لیرفع له من صلاته نصفها او ثلثها او ربعها او خمسها و ما یرفع له الا ما اقبل علیه بقلبه»؛ همانا از نماز انسان، نصفش، ثلثش، ربعش یا خمسش بالا برده می شود و آن مقداری از نماز که توجه قبلی داشته باشد بالا برده می شود(بحار، ج 84، ص 238.)
راهکارهای حضور قلب:
1. رعایت آداب ظاهری نماز مثل اذان و اقامه .
2. توجه به معانی اذکار نماز.
3. اقامه نماز در مکانی خلوت و آرام.
4. ترک گناه در طول روز.
5. به یاد خداوند بودن در ایام غیرنماز در طول روز.
6. توجه به عظمت خداوند و فقر و کوچکی خود به هنگام نماز.
7. به گونه ای نماز بخواند که گویی آخرین نماز عمر شخص است.
8. خواندن نوافل نمازها.
خداوند نمازهایی با حضور قلب و توجه به همه ما عنایت بفرمایدبه برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(ثواب الاعمال،343)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که می فرمایند: مَن حَافَظَ عَلَى الجَمَاعَة حِیثُمَا کَانَ، مَرَّ عَلَى الصِّراطِ کَالبَرقِ الخَاطِفِ اللّامِع.

کسی که هر کجا که باشد محافظت و مداومت بر نماز جماعت داشته باشد مانند برق، سریع و نورانی از پل صراط‌ می‌گذرد. (ثواب الاعمال،343)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در نماز جماعت شرایطی باید رعایت شود:
1. ماموم جلوتر از امام نایستد و بنابر احتیاط کمی عقب تر بایستد.(مشهور) (رساله مراجع م 1432)
2. جاى ایستادن امام باید از جاى ایستادن ماموم بلندتر نباشد، ولى اگر مکان امام مقدار خیلى کمى بلندتر باشد اشکال ندارد و همچنین بالاتر بودن مکان ایستادن ماموم نسبت به امام به مقدار معمول و متعارف اشکال ندارد. (رساله مراجع م 1415 و 1416)‌
3. فاصله امام و مأموم و فاصله صف ها زیاد نباشد یعنی از جای سجده مأموم تا جای ایستادن امام یا دیگر مأمومینی که واسطه اتصال هستند، بیش از یک گام فاصله نباشد.(مشهور و مطابق احتیاط. رهبری: فاصله بین نمازگزاران در نماز جماعت باید چه مقدار باشد؟ پاسخ: در نماز جماعت، اگر فاصله با نفر جلو یا پهلو، بیش از یک گام بلند نباشد، جماعت صحیح است. مکارم: اگر یک یا چند قدم میان امام و مأموم یا مأمومین با یکدیگر فاصله باشد، به طوری که به آن جماعت بگویند، مانعی ندارد. سیستانی: فاصله تا یک قدم بزرگ اشکال ندارد که حدودا یک متر است. زنجانی، بهجت: لازم است بین امام و مأموم بیش از مقدار اندام انسان در حال سجده فاصله نباشد. صافی: احتیاط واجب بین جای سجده مأموم و جای ایستادن امام بیشتر از یک قدمِ فراخ فاصله نباشد. خوئی: احتیاط واجب این فاصله به یک متر نرسد. حضرت امام، نوری، فاضل: بین جای سجده ماموم و محل ایستادن امام به مقدار یک قدم معمولی اشکال ندارد.) (سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، نماز، شماره 1020446 ؛ رساله مراجع م 1435 ؛ رساله جامع مساله 1710)
4. بین امام و مأموم و همچنین بین صف ها چیزی مثل دیوار یا پرده مانع نباشد ولی بودن پرده و مانند آن بین صف زنان و مردان اشکال ندارد. (رساله مراجع م1433)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم :افضل اعمال امتی انتظار فرج ؛ بهترین اعمال امت من انتظار فرج الهی است»( عیون اخبارالرضا، ج 1، ص 39 )
معنای انتظار این نیست که مسلمانان در وظایف دینی خود دست روی دست گذاشته و در آن‌چه بر آن‌ها واجب است، مانند یاری حق، زنده کردن قوانین و دستورهای دینی، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر فروگذاری کنند و به این امید که قائم آل محمد (عجل‌الله تعالی‌فرجه‌الشریف) بیاید و کارها را درست کند، از آن‌ها دست بردارند.
هر مسلمانی، موظف است خود را به انجام دستورهای اسلام مکلف بداند؛ برای شناسایی دین از راه صحیح، از هیچ کوششی فروگذار نکند و به توانایی خود از امر به معروف و نهی از منکر دست نکشد؛
وقتی انسان حقیقتا منتظر کسی باشد تمام رفتار و سکناتش نشان از منتظر بودن او دارد. به عنوان مثال اگر منتظر میهمان باشد حتما خانه را تمیز و مرتب می‌کند، وسایل پذیرایی را آماده می‌کند و با لباس مرتب و چهره‌ای شاداب در انتظار می‌ماند. چنین کسی می‌تواند ادعا کند که منتظر میهمان بوده است. اما کسی که نه خانه را مرتب کرده و نه وسایل پذیرایی را آماده نموده است و نه لباس مرتب و تمیزی پوشیده است و نه اصلاً به فکر میهمان است اگر ادعا کند که در انتظار میهمان بوده همه او را مسخره خواهند کرد. انتظار باید قبل از آن‌که از ادعای انسان فهمیده شود، از رفتار و کردار او فهمیده شود. با چنین توضیحی روشن است که یک منتظر واقعی اهل گناه و دل‌بستگی به دنیا نیست؛ چرا که چنین کسی نمی‌تواند از وابستگی‌ها و دل‌بستگی‌ها و آلودگی‌ها دست بردارد و آماده به خدمت در جهت اهداف مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد.
امام رضا (علیه السلام) در حدیثی تحقق انتظار فرج را این طور تبیین می کند: انتظار فرج نزد ما پایداری و مقاومت در برابر دشمنی ها و ستم ها و مصاحبت زیبا با همسایگان، اعطای خوبی ها به همگان، پند دادن به دیگران و نصیحت و مهربانی نسبت به انسان های مومن است. چنین انتظاری افضل اعمال است.
خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 284)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: لَیسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً اَو ضَرَّهُ اَو ما کَرَهُ.

هر کس در حق مسلمانی خیانت کند یا به او زیانی وارد سازد یا به او نیرنگ زند از ما نیست. (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 284)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی درباره غش در معامله:
غِشّ در معامله حرام است و غش آن است، در کالایی که داد و ستد می شود فریبی بکار برود، که دارای مصادیقی است:
1. مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه یا گردوی پارسالی با امسالی.
2. مخلوط کردن جنس با چیز دیگری غیر از آن جنس مانند مخلوط کردن شیر با آب یا عسل با شیره نبات.
3. صورت ظاهری خوبی به جنس دادن مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند.
4. مخفی کردن عیب جنس در صورتی که مشتری به فروشنده اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمی دارد.
5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا؛ که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد. (رساله مراجع، مسأله 2055 ؛ تحریر الوسیله، کتاب مکاسب، مسأله 17)
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام می فرماید: «ذِکْرُ الْمَوتِ یُمِیتُ الشَّهَواتِ فِی النَّفْسِ وَیَقْطَعُ مَنابِتَ الْغَفْلَةِ... وَیَکْسِرُ اَعْلامَ الْهَوَی وَیُطْفِی ءُ نارَ الْحِرْصِ وَیُحَقِّرُ الدُّنْیا؛ یاد مرگ خواهشهای باطل را از دل زایل می کند و ریشه های غفلت را می کند ... و عَلَمهای هوا و هوس را می شکند و آتش حرص را فرو می نشاند و دنیا را حقیر و بی مقدار می سازد»
هنگامی که جنازه کسی را برداشتند، فکر کن که گویا تو خود آن کسی هستی که [در تابوت است و] آن را برداشته اند».
برخی از فواید یاد مرگ:
1. مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه خطبه ۹۹)
2. موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱)
3. کاهش دوستی دنیا: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم :« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد».
4. رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی علیه السلام : کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹)
چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی علیه السلام مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد».
خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‏نهج ‏البلاغه، حکمت‌447)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت أمیرالمؤمنین علی علیه ‏السلام روایت شده که فرمودند: مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ فَقَدِ ارْتَطَمَ فِی الرِّبَا.

کسی‏ که ‏بدون ‏یادگیری ‏احکام، تجارت کند، بداند که‏ در ‏ربا ‏فرو خواهد ‏رفت. (‏نهج ‏البلاغه، حکمت‌447)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از ‏سوالاتی ‏که ‏فراوان ‏پرسیده می شود این است که گرفتن دیرکرد در برابر دین جایز است یا خیر؟(جهت اطلاع بیان کننده: دیرکرد در مالیات و جریمه راهنمایی و رانندگی و مانند این دو دیرکرد در برابر دین نیست و حکم دیرکرد را ندارد.)
در جواب عرض می شود: یک قسم از دیرکرد به نظر همه فقها حرام است و آن صورتی است که طلبکار به بدهکار برای تأخیر پرداخت بدهیش مهلت بدهد و بابت مهلت دادن وجهی دریافت کند که در بازار به نو کردن چک هم تعبیر می کنند مثلا ماشینی را شش ماهه می فروشد در سررسید پرداخت دین، بدهکار و طلبکار با یکدیگر توافق می کنند، که بدهکار بدهی را با تاخیر پرداخت کند ولی بابت تاخیر مبلغی پرداخت کند، که این مورد ربا جاهلی گفته می شود و حرام است.
اما نوع دیگر این است که فروشنده در هنگام خرید و فروش مثلا، اعلام کند بدهکار ملزم است بدهی را در سررسید پرداخت کند و فروشنده رضایت به تاخیر پرداخت ندارد اما با بدهکار در ضمن خرید و فروش شرط می کند، چنانچه بدهی را در سررسید پرداخت نکند، وجه معینی بابت خسارت باید بپردازد، چنین شرطی به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای صحیح است هر چند برخی مراجع این را هم غیر شرعی می دانند.(آیت الله مکارم: جریمه دیرکرد هرگاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی ربا خواری و حرام است. و اگر به عنوان تعزیر در برابر تاخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی. و اگر به عنوان ‏شرط‏ ضمن العقد درآید و به وام‌گیرندگان ‏تفهیم ‏شود ‏و آنها موافقت کنند می‌تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند.) (استفتائات آیت الله سیستانی س 359 و 364 ؛ مکارم، سایت)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال نصیب همه ما بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در توضیح آیه (أُولَـٰئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ - آنها بهترین مخلوقات هستند - آیه 7 بینه) خطاب به امام علی ( علیه السلام ) فرمود: « هو أنت و شیعتک، تأتی أنت و شیعتک یوم القیامة راضین مرضیین:یا علی! آن ( خیر البریه ) تو و شیعیانت هستید. تو و شیعیانت روز قیامت در حالی که شما از خدا خشنود و خدا از شما خشنود است، می‌آیید.» (الدر المنثور سیوطی، ج۶، ص۳۷۹-المیزان ؛ ج۲۰، ص۳۴۱)
بنابراین پیدایش شیعه از زمان پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) بوده است و شیعه دوازده امامی همان اسلام حقیقی است که به فرمایش پیامیر مبنی بر تمسک به قرآن و اهل بیت عمل کرده است و پیامبر طبق نقل کتب شیعه و سنی، کلمه شیعه علی را بکار برده است؛ پس علت این که گاهی گفته میشود شیعه جعفری چیست؟
1. امام صادق ( علیه السلام ) در تبیین فقه شیعه و بیان و معرفی اسلام بیش ترین تاثیر را داشته است. بیش ترین روایات فقهی (حدود 70 درصد) مربوط به امام صادق ( علیه السلام ) است. ،بیشترین شاگرد ( حدود 4 هزار) از ایشان است (الار شاد ، ص271 ) و البته این مساله بخاطر شرایط زمانه بوده است که چون زمانه درگیری میان بنی امیه و بنی عباس بوده، و ایشان آزادی بیشتری داشته اند .
2. چون مذاهب فقهی اهل سنت در همین دوره پایه گذاری شده و این دوره، دوره شکل گیری مذاهب فقهی اسلام نیز بوده است. اصطلاح رئیس مذهب شیعه که اکثراً بر امام صادق ( علیه السلام ) اطلاق می شود، بیشتر ناظر به فقه شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه اساس تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی همان معارف پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است که از اهل بیت به ما رسیده است.
3. ائمه چهارگانه اهل سنت و دیگر بزرگان شان شاگردان و یا شاگرد شاگردان امام بوده اند، مثلا مالک بن انس بیشتر عمرش و ابوحنیفه 2 سال از عمرش را شاگرد امام بوده اند و این مساله سبب شد پیروی شیعه از فقه و مذهب اهل بیت با نام «جعفری» شناخته شود.( رسول جعفریان، حیات فکری وسیاسی امامان شیعه،ص 345)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی طوسی: ص168 ، ح280 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت صادق علیه السلام از آن حضرت روایت است که می فرمایند: مَنْ تَعلَّم ِ لِلّه و عَمِلَ ِلله وَ عَلَّم ِلله دُعِیَ فی مَلکوتِ السّماواتِ عظیماً.

کسی که برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران نیز یاد دهد، در آسمان‌ها از او به بزرگی یاد می‌شود. (امالی طوسی: ص168 ، ح280 )

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره یادگیری و آموزش مسائل دینی:
1. مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد. مانند احکام نماز، روزه ،معاملات مثل احکام خرید و فروش یا احکام وام و تسهیلات. (رساله مراجع م 11)
2. همچنین گاهی اوقات آموزش دیگران نیز به انسان واجب می شود مثلا چنانچه فردی در موردی بی‌اطّلاع از حکم شرعی باشد و به علّت ندانستن مسأله شرعی، واجبی را ترک یا حرامی را مرتکب گردد، در صورتی که احتمال تأثیر وجود داشته باشد، راهنمایی او و یاد دادن مسأله شرعی واجب است؛ مانند کسی که نمی‌داند استفاده از انگشتر طلا بر مرد حرام است یا گوش دادن به موسیقی لهوی و غنا حرام است یا پوشش قدم پای زن در مقابل نامحرم واجب است و به علّت جهل به حکم شرعی و ندانستن مسائل محلّ ابتلایش، این موارد را رعایت نمی‌کند، ارشاد او با وجود شرایط واجب است. (حضرت امام، توضیح المسائل، ملحقات، توضیح المسائل جامع، م2222؛ امام خامنه ای،سایت استفتاء خصوصی ش 824789، بهجت، استفتائات، ج1، س112؛ فاضل، جامع المسائل،ج2، س94؛ سیدابوالقاسم خویی، صراط النجاه، ج۳، س۹۴۵؛ سیدابوالقاسم خویی، استفتائات، تقلید، س۱۴؛ سیدابوالقاسم خویی، منهاج الصالحین، ج۲، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، القول فی شرائطها، الرابع)
خداوند متعال بحق حضرت صادق علیه السلام همه مسلمین را موفق به کسب علم و دانش فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت حضرت صادق علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام
پرسش: دوران امامت امام صادق ( علیه السلام ) مصادف بود با ضعف حکومت امویان و عباسیان، زیرا حکومت اموی اواخر دوره خود را می‌گذراند و عباسیان نیز در ابتدای راه بودند. حال پرسش آن است که چرا امام صادق ( علیه السلام ) از این فرصت برای قیام و پس گرفتن خلافت الهی استفاده نکردند؟
پاسخ: در یک جمله، می‌توان گفت زمینه قیام فراهم نبود. زیرا مهمترین عامل قیام و تشکیل یک حکومت، آمادگی مردم و وجود نیروهای از جان‌گذشته است و امام صادق ( علیه السلام ) از چنین چیزی محروم بودند؛ دلیل این ادعا این‌هاست:
اولاً شهادت امام حسین ( علیه السلام ) نشان داد که هنوز مردم آمادگی همراهی با ولی خدا را ندارند؛ زیرا با اینکه خودشان به امام نامه نوشته بودند، اما او را تنها گذاشتند، بلکه در مقابلش ایستادند. پس از قیام عاشورا نیز قیامهای عدالت خواهانه تا زمان امام صادق ( علیه السلام ) تقریباً همگی شکست خوردند، مانند قیام توابین، مختار و زیدیه.
ثانیاً خود امام صادق ( علیه السلام ) از این شرایط آگاه بودند و صریحاً می‌فرمودند که برای قیام، یارانی ندارند؛ به عنوان نمونه، سَدیر صَیرَفی از امام می‌پرسد شما با این همه شیعه و یاور چرا قیام نمی‌کنید؟ امام فرمود: فکر می‌کنی شیعیان ما چند نفر باشند. سدیر گفت: یکصد هزار نفر. امام فرمود: یکصد هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید دویست هزار نفر. امام فرمود: دویست هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید نیمی از جهان. در اینجا امام صادق ( علیه السلام ) خاموش گردید. پس آن حضرت همراه سدیر صیرفی به سوی ینبع رفتند و در بین راه امام صادق ( علیه السلام ) در حالی که به گله بزها نگاه می‌کرد فرمود: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بود بر جای نمی‌نشستم.» سدیر می‌گوید: من تعداد بزها را شمردم دیدم تعداد آنها 17 بز می‌باشد.( کافی، ج 2، ص 190)
بنابراین، امام به نهضت علمی روی آوردند و مبارزه در جنگ نرم و مبارزه فرهنگی را ترجیح دادند و در نهایت نیز در این راه، به شهادت رسیدند.
خداوند ما را شیعه واقعی امام صادق ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت حضرت صادق علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏14 ؛ ص502)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت صادق علیه السلام؛ در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: ...مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیَا فِیهِ أَمْرُنَا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوب.

هر کس در مجلسی بنشیند که در آن مجلس یاد ما اهل بیت علیهم السلام زنده می شود، قلبش در روزی که قلبها می میرند، نمی میرد. ‏(وسائل الشیعة ؛ ج‏14 ؛ ص502)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره تعظیم شعائر:
1. تعظیم شعائر یعنی گرامی داشتن و اهمیت دادن به علامت‌ها و نشانه هایی که انسان از آن علامت‌ها به یاد خدا می‌افتد و موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود. و یکی از مصادیق تعظیم شعائر، عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام می باشد. ( استفتائات مکارم ج1 س1638)
2. بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و این مجالس همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد. (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم، استفتائات مکارم ج1 س575)
3. در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی احترامی به اهل بیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که این ها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است. (استفتائات بهجت ج4 س6392 ،استفتائات تبریزی ج2 س1918 و مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج2 برپایی مجالس عروسی در ایام شهادت معصومین ص49 و50)
4. عزاداران محترم باید از هر عملی‏ که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلندگوها ‏که سبب مزاحمت برای همسایه‌ها می شود. (اجوبه س1448)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب شهادت حضرت صادق علیه السلام
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code