بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
1. امام صادق ( علیه السلام ) و امام کاظم ( علیه السلام ) حضرت ثامن الحجج ( علیه السلام ) را به جهت علم زیادش عالم آل محمد نامیدند (کشف الغمه ،ج ۳ ،ص 107)
2. ابراهیم بن عباس می گوید : هرگز ندیدم از حضرت رضا چیزی بپرسند مگر اینکه آگاه بود و هیچ کس را آگاه تر از او به تاریخ گذشته تا زمان خودش ندیدم ، مأمون همواره او را با سوالات گوناگون امتحان می کرد و او با جواب کامل به وی پاسخ می داد. (عیون الاخبار الرضا (ع) ، ۲/۱۸۰ .)
3. محمد بن عیسی یقطینی می گوید : از پاسخ هایی که حضرت رضا ( علیه السلام ) به سوال های مردم داده بود پانزده هزار مساله جمع آوری کردم. (الغیبه،شیخ طوسی،ص 52)
4. مأمون از کشور ها و ادیان مختلف جهان دانشمندان و صاحب نظران را دعوت می کرد و از آنها درخواست مناظره با امام ( علیه السلام ) را می نمود و هر بار بعد از مناظره تمامی دانشمندان به علم بالای امام ( علیه السلام ) اعتراف می کردند .
در مدینه نیز دانشمندان و عالمان هرگاه سوالی به ذهنشان فشار می آورد نزد امام ( علیه السلام ) می رفتند و ایشان پاسخ سوالات را می دادند .
5. امام ( علیه السلام ) به چندین زبان زنده دنیا در زمان خود مسلط بود و با هر دانشمند که مأمون می آورد با زبان خود آنها صحبت می کرد . مأمون می گوید : من فکر می کنم کسی در روی زمین داناتر از این مرد وجود ندارد. (عیون اخبار الرضا ، ج ۲ ، ص ۱۸۰ )
6. امام ( علیه السلام ) تفکر و عقلانیت را مهمتر از نماز و روزه می دانند و آن را عبادت خوانده اند.
خداوند توفیق علم و عمل به دستورات اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی / ج‏3 / ص : 321)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده که می فرمایند: أَقْرَبُ‏ مَا یَکُونُ ‏الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ إِذَا دَعَا رَبَّهُ وَ هُوَ سَاجِدٌ

نزدیک ترین حالت بنده نسبت به خدا زمانی است که در سجده خدا را می خواند. (الکافی / ج‏3 / ص : 321)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از شرایط سجده این است باید بر زمین مانند خاک و سنگ و چیزهایی غیر از خوراکی و پوشاکی که از زمین می روید مانند چوپ و برگ درخت سجده کرد و بین پیشانی و مهر چیزی مانع نباشد پس:
1. اگر بر روی مهر بقدری چرک باشد که پیشانی به خود مهر نرسد سجده باطل است اما اگر رنگ مهر تغییر کرده است اشکالی ندارد. (رساله مراجع م 1060)
2. اگر مو یا چادر و مانند اینها مانع شد باید طوری که پیشانی از روی مهر بلند نشود مو یا چادر را کنار بزند سپس ذکر را بگوید البته اگر پیشانی به مقداری که در سجده لازم است روی مهر باشد کنار زدن مو یا چادر لازم نیست. (مخالف: خویی: پیشانی برداشته و بعد بر مهر بگذارد. سیستانی: چنانچه بعد از ذکر فهمید اشکال ندارد.) (رساله مراجع مساله 1060 و 1088)
مقدار سجده {جهت اطلاع: هر چند به اندازه یک بند انگشت یا کمتر باشد. (مشهور؛ مخالف: خویی و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب کمتر از یک بند انگشت نباشد.)} (عروه الوثقی، فصل فی السجود م1) خداوند توفیق بندگی و عبادت عنایت بفرماید برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏21 ؛ ص360)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ایام ولادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام فردی به حضرتش نوشت که: من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و می‌گوید که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. حضرت رضا علیه السلام به او نوشتند:
اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُهُمْ.

بچّه دارشو که خداوند روزی آنها را خواهد داد. (وسائل الشیعة ؛ ج‏21 ؛ ص360)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مسئله شرعی:
اگر خداوند به انسان فرزندی عنایت کند نسبت به فرزند وظایفی وجود دارد:
1. برخی از وظایف مستحب است مانند برداشتن کام فرزند هنگام تولد با آب فرات و تربت سید الشهدا علیه السلام و گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ فرزند و انتخاب کردن ‏نام نیک توسط پدر برای فرزند که بهترین آنها نامی است که عنوان بندگی برای خداوند را داشته باشد مثل عبدالله و عبد الرحمن و امثال آن و اسامی پیامبران و امامان علیهم السلام و عقیقه کردن. و در عقیقه مهم است که گاو یا گوسفند یا شتری به نیت عقیقه ذبح شود. (تحریر الوسیله فصل فی احکام الاولاد م 2 و م9 ؛ منهاج الصالحین ج3 م387 و م394 )
2. برخی از وظایف واجب است مانند اینکه بر پدر بچه نابالغ واجب است که فرزندش را از اموری که سبب فساد اخلاق یا عقیده او می شود حفظ کند؛ بنابر این اگر استفاده از شبکه های مجازی یا شرکت در برخی از کلاسهای آموزشی یا ارتباط فرزند با دوستش، سبب انحراف اخلاقی یا اعتقادی فرزند شود، باید پدر از فرزندش مراقبت کند نباید از دزدان عقاید و اخلاق فرزندانمان غافل باشیم و همچنین واجب است که پدر، بچه نابالغ را از کاری که سبب ضرر زدن به خود و یا دیگران است و از گناهانی مثل غیبت کردن و گوش دادن به آهنگ حرام منع کند. ( عروه، فصل فی صلاه القضاء م36 و منهاج ج3 م1078 و رساله مراجع ذیل مساله 1389)
خداوند متعال به حق حضرت رضا علیه السلام به همه ما فرزندان صالح عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( ینابیع الموده قندوزی، ص341+ فرائد السمطین، ج 2، ص 188 )

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک دهه کرامت
اهل سنت از پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که در مورد زیارت امام رضا علیه السلام فرمودند:
ستدفن بضعه منی بخراسان لا یزورها مومن الا اوجب الله له الجنه و حرم جسده علی النار:

«پاره‌ای از تن من در خراسان مدفون خواهد شد. هر مؤمنی به زیارت او برود، خداوند بهشت را بر او واجب و آتش جهنم را بر بدن او حرام خواهد کرد ( ینابیع الموده قندوزی، ص341+ فرائد السمطین، ج 2، ص 188 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

فضایل زیارت امام رضاعلیه السلام مخصوص شیعیان نیست،بلکه در کتب اهل سنت نیز نقل شده است که برخی ذکر میشود:
- عایشه از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل می‌کند که فرمود: «کسی که فرزندم در طوس را زیارت کند، گویی یک حج به‌جا آورده است. عایشه پرسید: یک حج؟ حضرت در پاسخ فرمود: دو حج. عایشه پرسید: دو حج؟ حضرت پاسخ داد: سه حج. عایشه ساکت شد. سپس حضرت فرمود: اگر سکوت نمی‌کردی تا هفتاد حج برمی‌شمردم ( ینابیع الموده، قندوزی حنفی، ، ص341)
-علمای اهل سنت از از پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده اند که فرمود: زود است که پاره اى از تن من در خراسان دفن شود. هیچ غصه دارى او را زیارت نمى کند جز آن که خداوند غصّه او را برطرف خواهد کرد و هیچ گناهکارى او را زیارت نمى کند جز آن که خداگناهش را بیامرزد.( مودة القربى، ص 140، ینابیع المودة، ص 265)
-ابن حبان یکی از بزرگان اهل سنت در کتابش گوید: هنگامى که طوس بودم هیچ گرفتارى بر من عارض نمى شد جز آن که به زیارت قبر على بن موسى الرضا ـ صلوات الله على جدّه و علیه ـ مى رفتم و از خداوند متعال مى خواستم که آن گرفتارى را از من دور کند، خداوند نیز دعایم را مستجاب کرده و آن گرفتارى ها را از من برطرف مى ساخت. و این مطلبى است که به طور مکرّر آن را تجربه نموده ام و در هر بار نیز گرفتارى ام برطرف شده است. خداوند ما را بر محبّت مصطفى و اهل بیتش ـ صلى الله علیه و علیهم اجمعین ـ بمیراند»(الثقات، ج ۸، ص ۴۵۶ و ۴۵۷)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره حجاب می فرماید: وَلَا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا: ( زنان با ایمان):زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پیداست(آیه 31 نور)
ام سلمه نقل مى کند که بعد از نزول آیه «یدنین علیهن من جلابیبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشکى خارج مى شدند به گونه اى که به نظر مى رسید بر سر ایشان کلاغى نشسته است. (الدر المنثورسیوطی، ج 5، ص 221)
از تاریخ استفاده می‏شود که در صدر اسلام حتی یهودی و نصاری هم نوعی حجاب داشتند. البته حجاب‏های آنان با حجاب‏های مسلمین فرق داشته است.
برای اثبات حجاب اجباری استدلال میشود که :
1. اصل وجوب حجاب در آیه نقل شده( 31 نور) و دهها روایت نقل شده است.
2. امر به معروف ونهی از منکر نیز واجب است .
3. نهی از منکر عملی از وظایف حکومت اسلامی است (اَلَّذینَ إن مَکَّناهُم فِی الأرضِ ... اَمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ : کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم .. به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند )
بنابراین چون بدحجابی منکر است، مبارزه با بی حجابی و داشتن حجاب اجباری است.
4. از طرفی عمل به قوانین هر جامعه ای لازم است و در جمهوری اسلامی حجاب در قانون اساسی آمده است(مثل : عمل به قوانین رانندگی)
خداوند حجاب فاطمی به زنان ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کامل الزیارات، النص، ص: 305)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام پدر بزرگوار ایشان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در روایتی درباره فضیلت زیارت فرزندشان حضرت رضا علیه السلام می فرمایند:
فَمَنْ زَارَهُ مُسَلِّماً لِأَمْرِهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَشُهَدَاءِ بَدْرٍ.

کسی که فرزندم را زیارت کند در حالی که تسلیم امر او باشد و به حق او عارف باشد، مقام او نزد خداوند همانند شهیدان در جنگ بدر خواهد بود. (کامل الزیارات، النص، ص: 305)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره زیارت:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است و فضیلت فراوانی برایش نقل شده زیارت قبر حضرت رضا علیه السلام است و در روایتی که قرائت شد و روایات دیگر سفارش شده است که زیارت با معرفت داشته باشیم و معنای معرفت به حق امام بنابر نقلی که از حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام رسیده (عیون اخبار الرضا ج 2 ص 259) این است که باور کنیم امام شاهد بر اعمالمان می باشد و اطاعت از ایشان را در دستورات دینی بر خود واجب بدانیم؛ مثلا در پوشش شرعی یا نماز یا رعایت حقوق مردم ، تحصیل کسب درآمد، طبق دستور امام، عمل نماییم.
2. کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) می‌تواند برای زیارت به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود اما به نظر اکثر مراجع عظام تقلید توقف زیرگنبد مطهر و در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد حرام است. (مشهور: توقف حرام است؛ زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، صافی و بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام است). (توضیح المسائل مراجع مساله 355)
3. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونه ای رفتار کنیم که دیگران از ما ناراحت نشوند و توجه داشته باشیم دست رساندن به ضریح نشانه قبولی زیارت نمی باشد بلکه چنانچه همراه با اذیت دیگران باشد گناه و معصیت است.
خداوند متعال عیدی همه ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب ولادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 255)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک دهه کرامت
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله و سلم در مورد ثواب زیارت امام رضا علیه السلام فرمودند:
سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا یَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَیَّ النَّار

به زودی پاره‏ی تن من در سرزمین خراسان دفن می‏شود که هیچ مؤمنی او را زیارت نمی‏کند، مگر این که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پیکرش را بر (آتش) دوزخ حرام می‏سازد.(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 255)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا علیه السلام نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1-رهایی از جهنم: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد، هیچ مومنی او را زیارت نمی کند، مگر آن که خدای عزوجل بهشت را بر او واجب و جسدش را بر آتش حرام می گرداند.»
2-استجابت دعا: امام رضا علیه السلام می فرماید:من ظالمانه با سم کشته و در سرزمین غربت دفن خواهم شد، پس هر کس برای زیارت من سفر کند، دعایش مستجاب و گناهانش بخشوده خواهد شد»( وسایل الشیعة، ج 14، ص 562)
3-برطرف شدن غم و اندوه:پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم فرمود: بزودی پاره ای از تن من در خراسان دفن می شود، هیچ غمگینی او را زیارت نمی کند مگر اینکه خدا غم از دلش بزداید(روضة الواعظین،ج1، ص 234)
4-ثواب شهید: امام صادق «علیه السلام» فرمودند:یکی ازنوه های من درسرزمین خراسان در شهری که به آن طوس می گویند، کشته خواهد شد. هرکس او را زیارت کند در حالی که حقش را بشناسد، خدا به او اجر هفتاد شهید از شهیدانی که باایمان و از روی حقیقت جلوی رسول خدا به شهادت رسیده اند، خواهد داد ( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 584)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه، ج‏2، ص: 585)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه کرامت در روایتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می فرمایند:
السلام ...مَنْ زَارَنِی فِی تِلْکَ الْبُقْعَةِ (ارض طوس) ...کُنْتُ أَنَا وَ آبَائِی شُفَعَاءَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.

هر که مرا در طوس زیارت کند من و پدرانم روز قیامت شفاعت کننده او خواهیم بود. (من لایحضره الفقیه، ج‏2، ص: 585)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره آداب زیارت:
یکی از مستحباتی که سفارش شده زیارت مضجع نورانی حضرت رضا علیه السلام است و در برخی روایات ثواب زیارت حضرتش از ثواب زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام بیشتر است و برای انجام زیارت آدابی سفارش شده است.
1. غسل زیارت که انسان به امید ثواب انجام دهد و به نظر اکثر مراجع غسل زیارت کفایت از وضو نمی کند و نمی شود با آن نماز خواند.(مکارم: غسل زیارت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و یا امامان معصوم علیهم السلام مستحب است.) (رساله مراجع م646 ، توضیح المسائل مکارم م609 و استفتائات سایت مکارم، غسل های مستحب)
2. هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن و مشغول ذکر بودن در هنگام رفتن به زیارت.
3. تلاوت قرآن که انسان می تواند به نیابت از امام معصوم علیه السلام قرآن را بخواند یا قرآن را بخواند و ثوابش را به امام هدیه کند.
4. بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت.
5. توبه کردن از گناه یعنی از گذشته خود پشیمان بوده و تصمیم بر ترک گناه گرفته و استغفار نمودن از گناهان.
6. نماز زیارت که انسان می تواند زیارت و نماز زیارت را از جانب افراد متعدد بجا بیاورد.
خداوند متعال به آبروی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را مورد قبول درگاه خود قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

حمله دد منشانه ناوگان آمریکای جنایتکار به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران(1367ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک دهه کرامت
امام رضا(ع) در مورد فضیت زیارت خودشان فرمودند
إنّی سَاقُتَلُ بالسَّمِّ مظلوماً فَمَن زارَنی عارفاً بِحَقّی غَفَرَاللهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَاَخَّرَ:

من مسموم می شوم و مظلومانه به شهادت می رسم، هر کس مرا زیارت کند و معرفت به حق من داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را می آمرزد. (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(ع) نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1-ثواب یک ملیون حج: امام جواد «علیه السلام» فرمود: « به خدا سوگند کسی که او را زیارت کند در حالی که حق او را می شناسد، به اندازه یک میلیون حج پاداش دارد»( بحار، ج 101، ص 33)
2-ثوابی بالاتر از ثواب زیارت امام حسین(ع): علی بن مهزیار از امام جواد«علیه السلام» سوال کرد: آیا زیارت حضرت رضا «علیه السلام» فضیلت بیش تری دارد یا زیارت امام حسین «علیه السلام» حضرت فرمود:«زیارت قبر پدرم با فضیلت تر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین می روند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت می کنند»( کافی، ج 4، ص 584)
3-فریادرسی توسط امام در مواقف: امام رضا(ع) می فرماید: هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمی یابم و از هولهای رستاخیز می رهانم. آن گاه که نامه های اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان.( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 35)
4-شفاعت : حضرت رضا «علیه السلام» فرمود: هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 583)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه کرامت در حدیثی از امام رضا علیه السلام نسبت به فضیلت زیارت ائمه معصومین اینگونه نقل شده است که حضرت فرموده اند:
...مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ، کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَة.

هر کس با رغبت و علاقه ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، ایشان در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره زیارت و نماز:
1. یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز اشاره کرده است. لذا در فرصت زیارت سفارش به خواندن نماز زیارت شده ایم، یا اینکه اگر در هنگام زیارت نماز جماعت برپا شد، نماز جماعت بر زیارت مقدم شود.
2. نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است لذا می توان آن را در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد، اما نمی توان نماز زیارت را به جماعت اقامه کرد.
3. نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. البته توجه شود که برای امام زادگان نماز زیارت وارد نشده ولی می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود.(عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16، آیت الله مکارم سایت: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.)
خداوند متعال به حق حضرت رضا علیه السلام زیارت همه ما را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی: ج9، ص335)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک دهه کرامت
از حضرت امام جوادعلیه السلام پرسیدند که زیارت پدر شما افضل است یا زیارت امام حسین علیه السلام؟ حضرت فرمودند:
زیارهْ ابی‌افضل، و ذلک ان ابا عبدالله یزوره کل الناس و ابی لا یزوره الا الخواص من الشیعه؛

زیارت پدرم برتر است، چون به زیارت حضرت اباعبدالله علیه السلام همگان می‌روند و لیکن پدرم را زیارت نمی‌کنند مگر خاصان شیعه.» (کافی: ج9، ص335)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

مراد امام از خاصان شیعه : شیعیان دوازده امامی هستند زیرا هر که حضرت امام رضاعلیه السلام را امام می‌داند بقیه ائمه را نیز امام می‌داند، چون تنها شیعه اثنا عشری زیارت آن حضرت می‌کنند و زیارت آن امام دلیل تشیع است و فرق دیگر شیعه چون واقفیه (هفت امامی) و زیدیه(4امامی) واساعیلیه(6امامی) فقط به زیارت حضرت امام حسین علیه السلام می‌روند.
زیارت امام رضا علیه السلام، در حقیقت نماد اعتقاد به تشیع اثنا عشری و تبلیغ آن است. از این رو، زائران حرم رضوی باید بدانند، زیارت آنان از نقطه نظر اعتقادی در میان فرق و مذاهب اسلامی و شیعی چه معنا و مفهوم ارزشمندی دارد.
بنا بر این روایت منحصر به زائران حضرت رضا در عصر ائمه نیست و حکمی ثابت برای همیشه است. از آن جا که زیارت حضرت رضا علیه السلام به معنای آن است که ایشان امام هشتم شیعیان است و فرزندان ایشان امامان بعدی اند تا امام دوازدهم، در حقیقت نفی فِرَق و مذاهب دیگر اسلامی است. اقدام به چنین عملی آن هم در زمان امام جوادعلیه السلام با وجود فرقه های گوناگون در میان مسلمانان و شیعیان بسیار حائز اهمیت بوده و تثبیت اعتقاد به تشیع اثنا عشری بشمار می رفت. از این رو، زیارت آن حضرت را در آن مقطع افضل از زیارت خانه خدا، زیارت حرم نبوی و زیارت امام حسین(ع) شمردن کاملا منطقی و قابل درک است. می توان گفت: روایاتی از این قبیل به یک معنا سیاسی و برای حفظ مکتب تشیع اثنا عشری بوده است، چنان که روایات فراوانی که برگزاری مجالس عزاداری و ذکر مصائب اهل بیت رسول خدا و دادن وعده پاداش فراوان برای آن را راه کاری سیاسی برای حفظ مکتب دانسته اند. (صحیفه امام خمینی، ج8، ص527 ـ 529)
خداوند زیارت با معرفت به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص44)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه کرامت در یکی از توصیه هایی که از حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام رسیده است در بخشی از آن می خوانیم:
...لَا یَخَافُ عَبْدٌ إِلَّا ذَنْبَهُ وَ لَا یَرْجُو إِلَّا رَبَّه‏... .

عبد پروردگار در عالم نباید از چیزی جز گناهانش بترسد و نباید به کسی جز خداوند متعال امید نداشته باشد. (عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص44)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد و در آیات قرآن، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده است زیرا از ‏گناهانی است که جو جامعه را آلوده و فاسد می‌کند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را آسان می‌کند. اشاعه فحشا یعنی نشر دادن گناه و معصیت که به شکلهای مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد:
1. تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگهای حرام یا ‏مصرف مواد مخدر یا شرکت در مجالس گناه تشویق کند.
2. ارتکاب گناه در ملاء عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود.
3. نشر دادن گناه در جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عفت و حیا را در فضای مجازی پخش کند.
خداوند متعال توفیق نشر معنویت و فرهنگ صحیح را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

شهادت آیت الله صدوقی چهارمین شهید محراب
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در اسلام داشتن برنامه ی صحیح اقتصادی در امور زندگی از نشانه های انسان پرهیزکار و با ایمان معرفی شده است، چنان که امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: «تا سه خصلت در آدمی نباشد، حقیقت ایمان او کمال نیابد: ژرف شناختن دین، اندازه نگه داشتن در زندگی و پایداری در مصیبت ها(بحار، ج59، ص142)
از دیدگاه امام هشتم (علیه السلام) هم کسی که در مصرف، به خود و خانواده خود سخت می گیرد و در مصرف، خسَّت می ورزد، از جاده ی مستقیم بیرون است و هم آن که اسراف کرده و زیاده روی می کند. امام رضا (علیه السلام) هر دو شیوه را ناپسند می شمارند.
-از دیدگاه امام رضا (ع) ارزش معنوى کار چنان است که مقام کارگر را بالاتر از جهادگران در راه خدا مى ‏دانند: «آنکه با کار و کوشش در جست‏وجوى مواهب زمینى براى تأمین خانواده‏ خویش است، پاداشى بزرگتر از مجاهدان در راه خدا دارد.» ( تحف العقول»، ص 808)
امام رضا (علیه السلام) درباره ی چگونگی تأمین مخارج زندگی و خانواده فرمودند ؛ پرداخت مخارج خانواده میان دو مرز قرار دارد: مرز اسراف و زیاده روی و مرز اقتار و تنگ نظری و خسَّت و ایجاد کمبود. (بحار ، ج68، ص347)
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال‌؛ ج‏1‌؛‌ص144)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه کرامت از وجود نازنین علی ابن موسی الرضا علیه السلام در ثواب و فضیلت آمدن به زیارتشان اینگونه نقل شده است:
مَنْ شَدَّ رَحْلَهُ إِلَى زِیَارَتِی اُسْتُجِیبَ دُعَاؤُهُ وَ غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ.

کسی‌که برای زیارت من بار سفر ببندد، دعایش مستجاب و گناهانش بخشیده می‌شود. (الخصال‌؛ ج‏1‌؛‌ص144)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره زیارت:
1. برای زیارت آدابی نقل شده است، یکی از آداب زیارت، توبه و استغفار از گناهان است و تلاش بر اینکه اعمال و کردار افراد بعد از زیارت مانند قبل از زیارت نباشد، بلکه بهتر و نزدیکتر به سیره امام علیه السلام باشد.
2. توبه یعنی انسان از گناه گذشته خود پشیمان بوده و تصمیم بر ترک گناه در آینده داشته باشد ولی اگر حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و با توبه از گناه حق مالی مردم از بین نمی رود بنابراین اگر کسی خسارت مالی به مال کسی وارد کرده است یا بدهکاری به مردم دارد باید بدهیش را در صورت توانایی فورا برگرداند.
3. اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده میبایست به ورثه اش بپردازد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبرو ریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات؛ بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مایوس شود باید با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیرشرعی صدقه بدهد.
خداوند متعال به حق حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا علیه السلام درباره معرفت امامان معصوم فرموده اند:
«من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛

هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هرچه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد
--طبق حدیث سلسله الذهب،شرط نجات از جهنم،توحید است که امام رضا علیه السلام فرمود: بشروطها وانا من شروطها(التوحید صدوق،ص25):
یعنی اولا شرط پذیرش توحید،قبول ولایت امام است.ثانیا: امام رضا علیه السلام فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 امامی و 6امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛
ثالثا: امام رضا علیه السلام زمانی که فرمود(من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمانعجل الله تعالی فرجه الشریف؛امام این عصرهستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضاعلیه السلام در هردوره ای امامی هست وگرنه زمین اهلش را در خود فرومیبرد (عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند(زیارت جامعه کبیره)
-- امام رضا علیه السلام در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣)
مطمئنا معرفت به امام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏6، ص: 434)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه کرامت حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَنْ‏ نَزَّهَ‏ نَفْسَهُ‏ عَنِ‏ الْغِنَاءِ فَإِنَّ فِی الْجَنَّةِ شَجَرَةً یَأْمُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الرِّیَاحَ أَنْ تُحَرِّکَهَا فَیَسْمَعُ لَهَا صَوْتاً لَمْ یَسْمَعْ بِمِثْلِهِ وَ مَنْ لَمْ یَتَنَزَّهْ عَنْهُ لَمْ یَسْمَعْه.

کسى که از غنا و موسیقی حرام دورى کند، در عوض درختى در بهشت هست که خداوند دستور مى‌دهد که باد آن را به حرکت در آورد، نغمه خوش از آن درخت بهشتى بلند مى‌شود که مانند آن را تا به حال نشنیده است و کسى از غنا اجتناب نکند، آن صوت زیبا را نمى‌شنود. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏6، ص: 434)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره موسیقی:
1. هر موسیقی و آهنگی که انسان تشخیص دهد عرفا‌، لهوی و مناسب با مجالس گناه است مثلا آهنگی رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد حرام است، هر چند برای خود شنونده رقص آور یا محرک شهوت نباشد (صرفا جهت اطلاع بیان‌کننده: معیار در موسیقی حرام فقط لهوی بودن است‌= خوئی، وحید ،سیستانی‌،‌مکارم ، تبریزی)
2. در موسیقی حرام فرقی بین ‏کلاسیک یا سنتی، محلی، ایرانی و غیره نیست و همچنین پخش شدن از صدا و سیما یا مجوز داشتن دلیل بر حلال بودن موسیقی نیست. (اکثر مراجع اجوبه س1128- 1129 -1141)
3 . حضور در مجلس گناه که عرفا تایید آن می‌شود حرام است و اگر اتفاقا در مجلس حرام قرار گرفت باید با وجود شرایط نهی از منکر کند گر چه به خارج شدن از مجلس گناه باشد. (استفتائات مکارم ج2 س719- اجوبه س 1155)
4. انسان حق ندارد مال را در امور حرام مثل موسیقی حرام صرف نماید که در این صورت گناه کرده و باید توبه نموده و علاوه برآن خمس آن مال را نیز ادا نماید و همچنین کسب در آمد از راه موسیقی گناه، حرام است.
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک دهه کرامت
معنای زیارت، آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت و انس گرفتن و دیدار با کسی به وی روی آورد .
1.زیارت ریشه در میل فطری انسان به کمال دارد. به این معنا که زائر امام را به عنوان انسان صاحب تمام کمالات می شناسد و چون میل به کمالات دارد به زیارت امام می رود.
2.زیارت از مصادیق تعظیم شعائر است خداوند در قران کریم می فرماید : وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب(حج/23) تعظیم شعائرنشانه تقوای فرد است. بنابر این زیارت عمل به دستور خدا، و تقوای الهی است.
3.زیارت نشانه صداقت و راستی زائر در دوستی وی با امام است. دوستدار امام برای اینکه محبت خود را به ایشان نشان دهد به زیارت آنان می رود.
4.زیارت زنده نگه داشتن نام، مکتب و روش امام است. زائر در حقیقت با زیارت خود باعث بقاء حیات علمی و معنوی امام در زندگی خود می گردد.
5.زیارت اعلام و ابراز محبت به خدا است؛ چرا که دین چیزی جز محبت نیست. ائمه محب و محبوب خدا هستند و حب و دوستی محبوب خدا، دوستی خود خدا است. زیارت مرقد مطهر اهل بیت (ع) جلوه هایی از این عشق و محبت و دلدادگی است.
خداوند ما را جزء زائرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص28)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه کرامت، در فرمایشی از وجود نازنین حضرت رضا علیه السلام در رابطه با کسانی که واجبات مالی خودشان را نمی پردازند اینگونه آمده است:
أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ النَّارَ ... ذُو ثَرْوَةٍ مِنَ‏ الْمَالِ‏ لَمْ یُعْطِ الْمَالَ حَقَّهُ.

نخستین کسی که وارد آتش دوزخ می شود، صاحب مال و ثروتی است که واجبات دارایی خود را پرداخت نکند. (عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص28)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره خمس:
1. یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درآمدش که در بین سال خمسی صرف نیازها و مخارج حلال زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سر‌رسید سال خمسی باقی می‌ماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمی کند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2. اگر بر کسی‏ خمس واجب شد و او در آن زمان توان پرداخت خمس را نداشت باید به دفتر مرجع تقلید خود مراجعه نماید تا برای تاخیر در پرداخت خمس مهلت بگیرد.
3. داشتن بدهکاری یا قسط بانکی نمی‌تواند بهانه ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری ها و احکامش، باید خمس موجودی خود را پرداخت کنند. مثلا فردی که بابت خرید مغازه بدهکار باشد این بدهی سبب نمی شود، خمس درآمدی که از سال خمسی اش زیاد آمده پرداخت نکند. (رساله مراجع م 1765و1790و1791و1792 ؛ اجوبه الاستفتائات س924 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س902 ؛ جامع الاحکام صافی ج1 س773- 774 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الخمس ؛ هدایه العباد صافی م1620 ؛ منهاج، سیستانی ج 1 ص: 392 ؛ وحید منهاج ج1/348 ؛ جامع المسائل ج1 س645)
خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک دهه کرامت
زیارت آداب ظاهری و باطنی دارد که به برخی آداب باطنی اشاره میشود:
1-شناخت امام(ع): کسی که بر چشمه آبی وارد می شود، به اندازه ظرفی که به همراه دارد، از آن چشمه بهره می گیرد و زائری که به زیارت امام می آید به اندازه شناخت و معرفتی که دارد، از زیارت خویش سود می برد. پس پیش از هر چیز ، سطح شناخت و آگاهی خود را درباره امام بالا ببریم و قبل از ورود به میهمانی، صاحب خانه، خصوصیات اخلاقی و رفتاری او و نیز انتظارات و خواسته های وی را بشناسیم.
2-طهارت باطنی: برای حضور در حرم ، زائر باید پاک باشد، هم پاکی ظاهری، هم درونی. غسل، یک طهارت جسمی است، اما توبه طهارت باطنی است؛ توبه و خشوع، لباس روح است،بنابراین باید هنگام قصد زیارت باید ابتدا توبه کرد و از گناهان استغفار جست که توبه شامل پشیمانی،قصد عدم تکرار و ادای حق الناس و قضای حق الله است.
3-اعتقادبه زنده بودن امام: در اذن دخول آمده:( أَللَّهُمَّ إِنّی أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صاحِبِ هذَا الْمَشْهَدِ الشَّریفِ فی غَیْبَتِهِ کَما أَعْتَقِدُها فی حَضْرَتِهِ ، وَأَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَکَ وَخُلَفآءَکَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ‏ أَحْیآءٌ، عِنْدَکَ یُرْزَقُونَ، یَرَوْنَ مَقامی، وَیَسْمَعُونَ کَلامی، وَیَرُدُّونَ ‏سَلامی) یعنی: اینکه امام زنده است و ما را می بیند و جواب سلام ما را میدهد وکلام ما رامیشنود. این اعتقاد ازآیه 105 توبه نیز بدست میآید که می فرماید(اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُون)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة؛ ج‌1، ص: 367)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه کرامت. حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در روایتی درباره خواص وضو علاوه بر طهارت می فرمایند:
...مَعَ مَا فِیهِ مِنْ ذَهَابِ الْکَسَلِ وَ طَرْدِ النُّعَاسِ وَ تَزْکِیَةِ الْفُؤَادِ لِلْقِیَامِ بَیْنَ یَدَیِ الْجَبَّارِ... .

وضو (علاوه بر اثر شرعی اش در طهارت) باعث رفع کسالت و خستگی و پاکی قلب برای قیام در مقابل پروردگار می شود . (وسائل الشیعة؛ ج‌1، ص: 367)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند‌نکته در مورد احکام وضو :
1. اگر کسی شک کند که وضو گرفته یا نه، باید برای نماز وضو انجام دهد.
2. به نظر اکثر مراجع اگر بعد از نماز شک کند که برای نماز وضو گرفته یا نه، نمازی که خوانده صحیح است و برای نمازهای بعدی باید وضو بگیرد (مخالف: خویی، زنجانی ....اگر احتمال بدهد در حال شروع به نماز متلفت حالش بوده، نماز صحیح است)توضیح المسائل مراجع م 303.
3.اگر بعد از تمام‌شدن و فراغت از وضو شک کند که وضو را‌صحیح انجام داده یا نه،وضو صحیح است.عروه الوثقی شرایط وضو م 45
خداوند همه ما را از پاکان قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code