بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏16 ؛ ص50)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: أَعْظَمُ‏ الْخَطَایَا اقْتِطَاعُ‏ مَالِ امْرِئٍ مُسْلِمٍ بِغَیْرِ حَق.

عظیم ترین گناهان، خوردنِ به ناحق و دست درازی به مال شخص مسلمان است. (وسائل الشیعة ؛ ج‏16 ؛ ص50)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

امشب نا داریم چند نکته ای درباره حق الناس خدمت شما خوبان تقدیم کنیم:
1. تضییع حقوق مردم از گناهان است و تنها با توبه برطرف نمی شود بلکه باید انسان بعد از توبه حق مردم را نیز ادا کند.
2. حال اگر حقی که ضایع شده است از حقوق غیر مالی باشد، مثل اینکه غیبت مسلمانی را کرده باشد، یا تهمت به کسی زده باشد و مانند اینها؛ در این موارد اگر مفسده نداشته باشد علاوه بر توبه به تصریح تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای باید حلالیت بطلبد. (1)
3. اما اگر حقی که ضایع شده است از حقوق مالی باشد، مثل اینکه پولی قرض گرفته اما هنوز قرض خود را ادا نکرده است یا به مال کسی خسارتی وارد کرده باشد اگر چه سالیان زیادی از آن گذشته باشد؛ در این صورت علاوه بر توبه اگر توانایی پرداخت دین خود را دارد در صورتی که به صاحب مال دسترسی دارد باید فورا آن را به صاحب مال پرداخت کند و اگر صاحب مال فوت کرده است باید به ورثه او بدهد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبرو ریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات، بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مأیوس شود باید با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیرشرعی صدقه بدهد. (2)
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما عزاداران حسینی می باشد.
خداوند متعال ما را مدیون احدی از خلق خودش قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) نکته: رهبری، بهجت، مکارم:(احتیاط واجب): اگر مفسده ای ندارد باید حلالیت بطلبد. (رهبری، رساله آموزشی، ج2، درس: 19 ؛ استفتائات امام خمینی ج2 گناهان کبیره س 16 ؛ مکارم، سایت، استفتائات، تهمت ؛ بجهت، استفتائات، ج4، ص: 562، س 6475 ؛ منهاج الصالحین،ج 2 م29 )
(2) نکته: طبق فتوای امام خامنه‌ای برای اجازه در پرداخت رد مظالم احتیاط مستحب است. (سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم، تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 353 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 990)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام که می‌فرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ

هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست. (وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از موضوعات پر مراجعه مردم به روحانیون استخاره است، رجوع می کند و درخواست استخاره دارد
چقدر تا به حال نسبت به استخاره تحقیق و بررسی کردیم که حقیقتش چیست و کاربردش کجاست؟ بگذارید امروز نکاتی راجع به این موضوع عرض کنیم:
1. استخاره در لغت به معنای درخواست خیر کردن از خداوند متعال است و حقیقت آن یعنی دعا قبل از انجام کاری مهم و یا تصمیمی سرنوشت ساز؛ و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند متعال خیرش را در آن قرار دهد.
اما آنچه مرسوم شده، از استخاره به عنوان نوعی قرعه اسلامی در امورات، خاصه تصمیمات مهم؛
باید گفت انسان نسبت به تصمیم‌گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش ابتدا سفارش شده فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد با توکل بر خداوند و دعای خیر کردن عمل کند. و ازدواج هم از همین مقوله است و اینطور نیست که به محض اینکه در معرض انتخاب همسر آینده قرار گرفتیم برویم سراغ استخاره؛ بله اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه ای (مثبت یا منفی) نرسید و متحیر باقی ماند مانعی ندارد و می‌تواند استخاره کند، ولی در هر صورت عمل کردن به استخاره واجب نیست. (1)
2. برخی از افراد وقتی مراجعه می کنند برای استخاره می بینیم که اصلا استخاره را درست متوجه نشده اند مثلا :
الف: برای پیش بینی آینده مثلا آیا با فلانی ازدواج می کند یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه.
ب: گاهی اوقات برای انجام کارهایی که اصل آن حرام است درخواست استخاره دارند مثلا برای سقط جنین.
ج: پیدا کردن گم شده. (2)
این موارد هیچ کدام استخاره ندارد و انسان برای رسیدن به حوائجش باید تلاش کند و البته از خداوند نیز بخواهد و دعا کند
لذا در مشکلات و مسائل زندگی از هم صحبت شدن با اهل علم و کارشناسان دینی بهره بگیریم و به جای طلب استخاره (به غلط) از ایشان نسبت به مسئله مد نظرمان مشاوره و راهنمایی بگیریم.
تعجیل‌در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (العروه الوثقی، کتاب الحج، مقدمه فی آداب السفر و مستحباته ؛ اجوبه الاستفتائات، سوال 1434 و 1435 ؛ سیستانی، استفتائات ص 130 ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج4 سوال 1195)
(2) (اجوبه الاستفتائات، سوال 1436 و 1437 و 1438 ؛ سیستانی، استفتائات ص 130 ؛ مکارم، استفتائات سایت، استخاره)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‏نهج ‏البلاغه، حکمت‌447)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت أمیرالمؤمنین علی علیه ‏السلام روایت شده که فرمودند: مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ فَقَدِ ارْتَطَمَ فِی الرِّبَا

کسی‏ که ‏بدون ‏یادگیری ‏احکام، تجارت کند، بداند که‏ در ‏ربا ‏فرو خواهد ‏رفت. (‏نهج ‏البلاغه، حکمت‌447)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در مساله 11 رساله مراجع تقلید ذکر شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. مسائل خرید و فروش بسیار مورد نیاز است لذا امشب به نکته ای کوتاه در این زمینه اشاره می شود.
یکی از‏ سوالاتی ‏که پرسیده می‌شود این است‌که آیا گرفتن دیرکرد یا جریمه‌ی تاخیر در داد و ستدها جایز است؟ (1)
در جواب عرض کنم:
یک قسم از دیرکرد به نظر همه فقها حرام است و آن «صورتی است که طلبکار به بدهکار برای تاخیر پرداختِ بدهیش مهلت بدهد و بابت مهلت دادن وجهی دریافت کند» (که اگر معامله با چک باشد در بازار به نو کردن چک هم تعبیر می‌کنند)، مثلا ماشینی را شش ماهه می‌فروشد در سررسید پرداخت دین، بدهکار و طلبکار با یکدیگر توافق می‌کنند، که بدهکار بدهی را با تاخیر پرداخت کند، ولی بابت تاخیر، مبلغی پرداخت کند. این مورد رباست و شرعا حرام است.
اما نوع دیگر این است که فروشنده، موقع خرید و فروش مثلاً، اعلام کند بدهکار باید بدهی را در سررسید پرداخت کند و فروشنده رضایت به تاخیر پرداخت ندارد اما با بدهکار در ضمن خرید و فروش شرط می‌کند «چنانچه بدهی را در سررسید پرداخت نکند، وجه معینی بابت خسارت باید بپردازد» چنین شرطی به نظر تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه‌ای صحیح است. (2)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 و همچنین پیامکی 30002020 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می‌باشد.
خداوند متعال توفیق انصاف با مردم و کسب روزی حلال نصیب همه ما بگرداند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (جهت اطلاع: دیرکرد در مالیات و جریمه راهنمایی و رانندگی و مانند این دو دیرکرد در برابر دین نیست و حکم دیرکرد را ندارد.)
(2) (موافق: آیات عظام مکارم، فاضل. مخالف: حضرت امام، آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، بهجت.)
(امام خامنه‌ای: دریافت جریمه‏ دیر‏کرد‏ برای‏ معوقات‏ بانکی‏ و‏ همچنین‏ دریافت‏ دیرکرد‏ جرایم‏ تخلفات‏ ساختمانی‏ توسط‏ شهرداری‏ها‏ از‏ متقاضیان‏ چه حکمی دارد؟ اگر‏ بر‏ اساس‏ قوانین‏ مصوب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و‏ مورد‏ تأیید‏ شورای‏ محترم‏ نگهبان، انجام‏ گیرد، اشکال‏ ندارد. آیت الله مکارم: جریمه دیرکرد هر گاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی ربا خواری و حرام است. و اگر به عنوان تعزیر در برابر تاخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی. و اگر به عنوان ‏شرط‏ ضمن العقد در آید و به وام گیرندگان ‏تفهیم ‏شود ‏و آنها موافقت کنند می‌تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند.) (استفتائات حضرت امام، ج2 ص: 294 س: 34 ؛ رهبری: استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 437318 ؛ استفتائات سایت مکارم ؛ استفتائات سیستانی س 359 و 364 ؛ استفتائات سایت شبیری زنجانی ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1 س: 658 و 663 ، استفتائات سایت مکارم، امور بانکی، جریمه دیرکرد ؛ بهجت استفتائات، ج3 س: 4472 ؛ جامع المسائل-فارسی، فاضل، ج1 ص: 306 س: 1186)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام که می‌فرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ

هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست. (وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از موضوعات پر مراجعه مردم به روحانیون استخاره است، رجوع می کند و درخواست استخاره دارد
چقدر تا به حال نسبت به استخاره تحقیق و بررسی کردیم که حقیقتش چیست و کاربردش کجاست؟ بگذارید امروز نکاتی راجع به این موضوع عرض کنیم:
1. استخاره در لغت به معنای درخواست خیر کردن از خداوند متعال است و حقیقت آن یعنی دعا قبل از انجام کاری مهم و یا تصمیمی سرنوشت ساز؛ و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند متعال خیرش را در آن قرار دهد.
اما آنچه مرسوم شده، از استخاره به عنوان نوعی قرعه اسلامی در امورات، خاصه تصمیمات مهم؛
باید گفت انسان نسبت به تصمیم‌گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش ابتدا سفارش شده فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد با توکل بر خداوند و دعای خیر کردن عمل کند. و ازدواج هم از همین مقوله است و اینطور نیست که به محض اینکه در معرض انتخاب همسر آینده قرار گرفتیم برویم سراغ استخاره؛ بله اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه ای (مثبت یا منفی) نرسید و متحیر باقی ماند مانعی ندارد و می‌تواند استخاره کند، ولی در هر صورت عمل کردن به استخاره واجب نیست. (1)
2. برخی از افراد وقتی مراجعه می کنند برای استخاره می بینیم که اصلا استخاره را درست متوجه نشده اند مثلا :
الف: برای پیش بینی آینده مثلا آیا با فلانی ازدواج می کند یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه.
ب: گاهی اوقات برای انجام کارهایی که اصل آن حرام است درخواست استخاره دارند مثلا برای سقط جنین.
ج: پیدا کردن گم شده. (2)
این موارد هیچ کدام استخاره ندارد و انسان برای رسیدن به حوائجش باید تلاش کند و البته از خداوند نیز بخواهد و دعا کند
لذا در مشکلات و مسائل زندگی از هم صحبت شدن با اهل علم و کارشناسان دینی بهره بگیریم و به جای طلب استخاره (به غلط) از ایشان نسبت به مسئله مد نظرمان مشاوره و راهنمایی بگیریم.
تعجیل‌در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (العروه الوثقی، کتاب الحج، مقدمه فی آداب السفر و مستحباته ؛ اجوبه الاستفتائات، سوال 1434 و 1435 ؛ سیستانی، استفتائات ص 130 ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج4 سوال 1195)
(2) (اجوبه الاستفتائات، سوال 1436 و 1437 و 1438 ؛ سیستانی، استفتائات ص 130 ؛ مکارم، استفتائات سایت، استخاره)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ص221)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...اَلامانَةُ تَجُرُّ الرِّزقَ، و َالخیانَةُ تَجُرُّ الفَقرَ... .

امانتدارى روزى مى‌آورد و خیانت در امانت فقر. (تحف العقول ص221)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

تصرف در اموال دیگران که مالک مشخصی دارد جز با اذن یا رضایت مالک جایز نیست؛ ولی گاهی اوقات با اموالی مواجه می شویم که مالکش مشخص نیست که اقسام مختلفی دارد؛ یک نمونه از این اقسام آن است که مثلا کسی مالش را در مغازه یا خودرو جا گذاشته است و ما آن را می بینیم؛ حال می خواهیم ببینیم نسبت به اینگونه اموال چه وظیفه ای داریم:
1. مالی که در دست انسان باشد و صاحبش نامعلوم باشد و مال گم شده هم بر آن صدق نکند، مجهول المالک گفته می شود. مثل اینکه وسیله ای در مغازه یا ماشین یا حسینیه یا هتل و مسافرخانه جا می ماند یا مالی که دزدی است و به مالکش دسترسی ندارد، یا بدهی که بدهکار به مالکش دسترسی ندارد یا وسایلی که نزد تعمیر کار می برند و سراغ آنها نمی آیند و صاحبش را هم نمی شناسد، و مانند اینها مصادیق مال مجهول المالک است. (1)
2. وظیفه انسان در برابر مجهول المالک این است تا زمانی که احتمال پیدا کردن صاحبش را می دهد باید از صاحبش جست و جو کند و زمانی که از پیدا کردن صاحبش مأیوس و ناامید می شود با اجازه حاکم شرع (به فتوا یا احتیاط) همان مال را یا قیمتش را به فقیر شرعی صدقه بدهد.
3. انسان نمی تواند از مالی که صاحبش معلوم نیست استفاده کند مگر اینکه یقین داشته باشد که صاحبش هر کسی که باشد، راضی به استفاده کردن از این مال می باشد. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند توفیق انجام واجبات را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب لقطه، لقطه غیر حیوان، م 1 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 762)
(2) نکته: نسبت به اموال فاسد شدنی برای صدقه دادن و جست و جو از صاحب آن مقداری تفاوت فتوا وجود دارد.
(تحریرالوسیله، کتاب لقطه، لقطه غیر حیوان، م 4 ؛ رهبری استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 962415 ؛ منهاج الصالحین ج2 مساله 765 ؛ مکارم استفتائات جدید ج1 ، سوال953 ؛ توضیح المسائل زنجانی مساله 2591 ؛ توضیح المسائل وحید مساله 2646)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص223)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ایام عید سعید غدیر
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: الْإِیمَانُ‏ عَلَى‏ أَرْبَعَةِ أَرْکَانٍ التَّوَکُّلِ عَلَى اللَّهِ وَ التَّفْوِیضِ إِلَى اللَّهِ وَ التَّسْلِیمِ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ الرِّضَا بِقَضَاءِ اللَّه‏...

. ایمان بر چهار پایه استوار است: توکل بر خدا، واگذاری امور به خدا، تسلیم شدن در برابر فرمان الهی و راضی بودن به قضای خدا. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص223)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه المعصومین علیهم السلام؛ خداوند متعال را به خاطر نعمت ولایت اهل بیت علیهم السلام شاکر هستیم. یکی از نعمت های بزرگ الهی نعمت ایمان به خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام که امشب بنا داریم چند نکته ای درباره حفظ ایمان خدمت شما تقدیم کنم:
1. یکی از وظایف انسان، حفظ ایمان است و دوری کردن از کارهایی که باعث تضعیف ایمان است، بنابر این کارهایی مثل مطالعه کتابهای گمراه کننده که باعث انحراف در عقیده یا اخلاق می شود حرام است همچنین سی دی ها و سایتهای منحرف کننده و استفاده از تصاویر مبتذل و فساد انگیز به هر نحو که باشد و ماهواره که بى‌شکّ وجود آن در خانواده‌ها سبب در دسترس قرار گرفتن صحنه‌هاى فساد است، و اثر منفى غیر قابل انکارى مخصوصاً بر جوانان خانواده دارد؛ بنابراین کسانى که براى تسهیل در امر آن مى‌کوشند مرتکب گناه بزرگى مى‌شوند. (1)
2. واجب است که انسان با توبه از گناه و مداومت در انجام وظایف شرعی و محبت به اولیای الهی ایمان خود را تقویت نماید.
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی، ج2 ، درس 12 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2224 اقتباس از مورد 58 ؛ مکارم استفتائات جدید ؛ ج‌3، ص: 600)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(غرر الحکم؛ ص 29)

سلام علیکم. بسم الله ارحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت و ایام عید سعید غدیر
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: الْهَدِیَّةُ تَجْلِبُ الْمَحَبَّة.

هدیه دادن، دوستی و محبت را به دنبال می آورد. (غرر الحکم؛ ص 29)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در آستانه عید بزرگ غدیر خم هستیم یکی از اعمال عید غدیر احسان و بخشش به دیگران می باشد و این عمل اختصاص به سادات ندارد و طبق روایات کسی که در این روز بخشش داشته باشد خداوند روزی او را زیاد می گرداند. (لذا بسیار مناسب است که به مثلا به فرزندان خود عیدی دهیم و آنها را با این ایام به این نحو آشنا کنیم) به همین مناسبت چند نکته درباره احکام هدیه خدمت شما زائرین و مجاورین محترم تقدیم می شود:
1. هدیه دادن به ارحام خصوصا پدر و مادر مستحب است و نسبت به مادر سفارش بیشتری شده است. (1)
2. اگر انسان مالی را به زبان به فرزندش یا دیگری ببخشد ولی مال بخشیده شده را تحویل ندهد، بخشش صحیح نیست. اما اگر کسی بخواهد به بچه نابالغی مالی ببخشد، باید آن را تحویل ولیّ بچه یعنی پدر یا پدر بزرگ پدری بچه بدهد و در صورتی که پدر بخواهد به فرزند نابالغش مالی را ببخشد همین که مثلا به زبان ببخشد کافی است و نیاز به تحویل دادن نیست. مثلا اگر پدر بخواهد منزلی را به بچه نابالغش ببخشد همین که از روی قصد و اختیار بگوید این منزل را به فرزندم بخشیدم، کافی است و مال فرزند محسوب می شود و پدر هم نمی تواند از بخشش برگردد. (2)
3. پس گرفتن هدیه اشکالی ندارد اما در برخی موارد مشخص نمی توان هدیه را پس گرفت که یکی از موارد آن است که انسان به ارحام خودش مثل پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند یا عمو و فرزندان عمو یا عمه و فرزندان عمه هدیه بدهد. (3)
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله کتاب هبه م21 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1335)
(2) (تحریر الوسیله کتاب هبه م3 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1314 و 1315)
(3) (تحریر الوسیله کتاب هبه م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1320)

دهه ولایت
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال، ج2 ص: 635)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: ...اِنَّ اللّهَ ... اِخْتَارَ لَنَا شِیعَةً یَنْصُرُونَنَا وَ یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا‌... .

خداوند متعال براى ما، شیعیان و پیروانى برگزیده است که ما را یارى مى‌کنند، با خوشحالى ما خوشحال مى شوند و در اندوه و غم ما، محزون مى گردند. (الخصال، ج2 ص: 635)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در آستانه عید بزرگ غدیر خم هستیم یکی از اعمالی که در این روز سفارش شده، شاد کردن قلب برادران دینی است که به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره احکام مجالس شادی خدمت شما اشاره می شود:
1. مجالس شادی خصوصا مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام هم مانند مجالس عزا در نگاه اهل بیت علیهم السلام دارای ارزش است به شرط اینکه انسان در مجالس شادی، گناه و معصیتی مرتکب نشود و انسان در مجالس شادی هر چند یک شب هم باشد باید اطاعت و بندگی خدا را فراموش نکند.
2. در مجالس شادی اظهار سرور با مدح اهل بیت علیهم السلام و کف زدن به نحو متعارف و جک گفتن به شرط اینکه اهانت و استهزا به قوم و منطقه خاصی نباشد، مانعی ندارد. البته کف زدن در مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام در مساجد و حسینیه ها به نظر برخی از مراجع ترک شود. (1)
3. سوالی که در این قسمت مورد پرسش برخی از مؤمنین می باشد، حکم دف زدن در مجالس شادی است که آیا حلال است یا حرام؟ در پاسخ عرض می شود به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه دف رقص آور یا مناسب با مجالس لهو و لعب زده شود، از لحاظ شرعی حرام است گرچه برخی از مراجع هم دف زدن را مطلقا حرام می دانند. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق شاد کردن دل مؤمنین را بدون گناه در این ایام به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) آیت الله مکارم: کف زدن در مساجد و حسینیه ها ترک شود. (اجوبه س1181 ؛ الفقه للمغتربین ص: 324 م556 ؛ جامع الاحکام ج1 س1032و1033 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1 ص: 170)
(2) آیات عظام سیستانی، صافی، بهجت: دف زدن حرام است. (اجوبه س1135 ؛ رساله جامع م2238 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ص: 525 س 6336 ؛ جامع الاحکام(صافی)، ج1 ص:293 ، س 1006)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(غرر الحکم؛ ص: 539)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در اهمیت صله رحم می فرمایند: کَفِّرُوا ذُنُوبَکُمْ‏ وَ تَحَبَّبُوا إِلَى رَبِّکُمْ بِالصَّدَقَةِ وَ صِلَةِ الرَّحِم

‏. با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید. (غرر الحکم؛ ص: 539)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در آستانه عید سعید غدیرخم هستیم که یکی از اعمال زیبای روز عید غدیر تبریک گفتن به یکدیگر و دید و بازدید از یکدیگر است و این رفت و آمد و تبریک گفتن به یکدیگر اختصاص به سادات ندارد.
حال سوالی که مطرح است: اینکه الآن با وضعیت به وجود آمده در شیوع بیماری، تکلیف چیست؟ نسبت به دید و بازدید و صله رحم باید به چه نحوی عمل شود؟
در پاسخ به چند نکته کوتاه اشاره می شود:
1. قطع ارتباط با ارحام شرعا حرام است و البته یکی از مصادیق مهم صله رحم، دید و بازدید و خبرگیری از احوال هم و رسیدگی به مشکلات همدیگر است؛ لکن در این وضعیت لازم است که به هدف حفظ جان خود و دیگران که شرعا واجب است مسائل و دستورالعمل های بهداشتی به صورت دقیق رعایت شود؛ بنابر این نسبت به سوال صله رحم باید گفت: در صورتی که تجمع های خانوادگی و به دیدار یکدیگر رفتن خطر ابتلاء به بیماری و شیوع را افزایش می دهد به روش های دیگر که بیان می شود به این تکلیف الهی عمل شود تا این ایام انشاء الله سپری شود البته می توان این رسومات را در فضاهای باز و با رعایت دستورالعملها اجرا کرد. (1)
2. صله رحم منحصر به دیدار حضوری در منزل فرد نیست و ایشان می‌توانند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسالِ کمک مالی برایش، در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
3. اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام کسی، یا تشویق بر ارتکاب گناه باشد یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه شود، یا مثل وضعیت کنونی که برای رعایت مسائل بهداشتی نمی‌توان ملاقات حضوری داشت، آن نوع صله رحم جایز نیست. (2)
زائرین و مجاورین محترم می‌توانند سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت کنید.
خداوند متعال امسال را سال فرج مهدی زهرا عجل الله قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (مکارم، سایت، استفتائات معاشرت و صله رحم)
(2) (سایت لیدر، احکام مناسبتی ویژه آغاز سال جدید، توضیح المسائل جامع مساله 2287 و 2288 و 2289)

دهه ولایت
جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه، حکمت 39)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت و میلاد حضرت هادی علیه السلام
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: لَا قُرْبَةَ لِلنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِض

اگر عمل مستحبی به عمل واجبی ضرر برساند، آن عمل مستحبی سبب تقرب به خدای متعال نمی باشد. (نهج البلاغه، حکمت 39)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در آستانه عید سعید غدیر هستیم یکی از اعمالی که در روز عید غدیر سفارش شده خواندن دو رکعت نماز با کیفیتی خاص است به همین مناسب چند نکته کوتاه درباره نماز مستحبی خدمت شما بیان می شود:
1. نمازهای مستحبی را می توان در حال حرکت و راه رفتن بجا آورد و رکوع و سجودش را می توان با سر اشاره کرد. و همچنین نمازهای مستحبی را می توان حتی بدون عذر به صورت نشسته بجا آورد بخلاف نمازهای واجب. (معذورین برای دانستن جزئیات ارجاع داده شوند)
2. در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، خواندن سوره مستحب است و شرط صحت نماز مستحبی نیست؛ البته برخی از نمازهای مستحبی که برای نمازش سوره مخصوصی و یا تعداد خاصی سفارش شده باید سوره مخصوص خوانده شود.
3. اگر در یک نماز مستحبی سوره مخصوصی سفارش شده باشد که کیفیت نماز با همان سوره مخصوص است چنانچه انسان آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از رکوع متوجه شود، می تواند بایستد و سوره مخصوص را بخواند و دوباره به رکوع برود و نماز را ادامه دهد و زیاد شدن رکن به صورت سهوی در نماز مستحبی مبطل نماز مستحبی نیست.
4. اگر در نماز مستحبی سهوا عملی یا جزئی زیاد شد، سجده سهو ندارد و همچنین چنانچه در رکعات نماز مستحبی شک کند، مخیر است که بنا را بر کمتر یا بیشتر بگذارد. (1)
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی اماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه، الصلاه، فصل فی بقیه الصلوات المستحبه، م7 ؛ مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر)

ولادت حضرت هادی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة؛ ج‌14، ص: 210)

سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید سعید قربان
حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: لو عَلِمَ النَّاسُ مَا فِی الْأُضْحِیَّةِ لَاسْتَدَانُوا وَ ضَحَّوْا إِنَّهُ لَیُغْفَرُ لِصَاحِبِ الْأُضْحِیَّةِ عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا

. اگر مردم اجر و ثواب قربانى کردن را مى‏ دانستند، قطعاً قرض مى‏ کردند و اقدام به آن مى ‏نمودند، زیرا هنگامى که اوّلین قطره خون قربانى به زمین مى ‏ریزد صاحب آن آمرزیده مى‏شود. (وسائل الشیعة؛ ج‌14، ص: 210)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره قربانی:
1. یکی از اعمالی که در روز عید قربان سفارش شده است قربانی کردن است و این عمل اختصاص به حاجیانی که حج بجا آورده اند، ندارد بلکه برای هر کسی که توانایی مالی دارد مستحب است بلکه اگر به جهت گران بودن قیمت قربانی چند نفر با همدیگر قربانی کنند کافی است.
2. حیوانی که برای قربانی مستحبی صحیح است، گاو یا گوسفند یا شتر است و حیوانات دیگر صحیح نیست.
3. کسی که قربانی می‏کند می‌تواند یک سوم آن را برای خود و خانواده اش بردارد و یک سوم آن را به همسایگان هدیه ‏بدهد و یک ‏سوم ‏دیگر ‏را به‏ مسلمان ‏صدقه بدهد. (1)
4. در وضعیت کنونی که مردم مشکل اقتصادی دارند چه خوب است در این روز که روز عید است به بهانه قربانی کردن از دیگران خاصه اقوام و خویشان فراموش نکنیم و با رساندن قطعه و بخشی از گوشتی به آنها کمک کنیم.
5. به عقیده برخی از مراجع تقلید زمان انجام این قربانی مستحبی تا سه روز ادامه دارد [روز عید و 11 و12ماه] هرچند احتیاط آن است که در روز عید قربان، انجام شود. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی خودش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (امام خامنه ای، سایت ادمین ؛ سایت آیت الله سیستانی، استفتائات، قربانی ؛ سایت آیت الله مکارم، استفتائات نذر، استفتائات قربانی)
(2) مناسک حج (سیستانی)، مبحث قربانی، احکام قربانی مستحبی؛ استفتاء خصوصی (صافی)

عید قربان
جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏68، ص: 394)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از امیرالمؤمنین على علیه ‏السلام که می فرمایند: حُسْنُ الْخُلْقِ فى ثَلاثٍ: اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ وَ طَـلَبُ الْحَلالِ وَ التَّـوَسُّعُ عَلَى الْعِیالِ

اخلاق و رفتار خوب در سه چیز است: دورى کردن از حرام، طلب حلال و فراهم آوردن آسایش و رفاه براى خانواده. (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏68، ص: 394)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است بیاموزد؛ از طرفی یکی از موضوعاتی که مسائلش بسیار مورد نیاز است خانواده است که اگر افراد خانواده از وظایف شرعی خود آگاه باشند در خیلی از موارد اختلاف به وجود نمی آید؛ که امشب بنا داریم چند نکته ای درباره نفقه خدمت شما بیان کنیم:
1. در خانواده یکی از وظایف پرداختن نفقه است، به طور کلی سه گروه واجب النفقه انسان هستند: الف: همسر دائم (که بر مرد دادن نفقه همسرش واجب است یعنی خرج خوراک و پوشاک و مسکن و دیگر ما یحتاج معمول زندگی زن دائم بر شوهرش واجب است.) ب: پدر و مادر. ج: فرزندان. (1)
2. پدر و مادر و فرزندان زمانی واجب النفقه هستند که فقیر باشند بر خلاف همسر که چه فقیر باشد و چه غنی باید خرج او را داد، و ا‌گر مرد نفقه همسرش را ندهد مدیون است. (نکته مهم این که: پرداخت کفارات، رد مظالم، فطریه و زکات اگر بابت نفقه باشد به واجب النفقه صحیح نیست، اما به دیگر ارحام مثل خواهر و برادر و ... دادنش اشکال ندارد.) (2)
3. گاهی مواقع دیده می شود که در خانواده همسر می گوید راضی نیستم که شوهر به پدر و مادر خود کمک کند؛ در حالی که اعتراض همسر برای این مورد شرعا صحیح نیست و اگر این صحبتها باعث اذیت و آزار شوهر شود، شرعا حرام است. و همچنین اگر خانم از خود حقوق و درآمدی دارد شوهر شرعا نمی تواند مانع این شود که همسر به پدر و مادر خودش یا دیگران کمک مالی کند.
عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب نکاح مسأله1 نفقه نزدیکان ؛ جامع المسائل ج2 س1319)
(2) (رساله مراجع م 1948 ؛ بهجت، استفتائات ج2 ص: 3763 س 2906 و س 3359 و ج3 س 3777 ؛ مکارم، استفتائات ج1 ص 95 ؛جامع المسائل ج2 س 1319)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط الاسلامیه) ج2 ص467)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی امیر المؤمنین علیه السلام می فرمایند: ....أَفْضَلُ الْعِبَادَة الْعَفَافُ...

برترین عبادت پاکدامنی است. (الکافی (ط الاسلامیه) ج2 ص467)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از دستورات مهم اسلام که ریشه در فطرت انسان دارد مسئله پوشش و حجاب است؛ پوشش و لباس دارای احکام دقیقی است که در این مجال به ذکر چند نکته کوتاه اکتفا می کنیم ولی لازم است عزیزان مسائل مورد نیازشان را مفصل مراجعه کرده و بیاموزند:
1. رعایت پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیرفامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا مجالس عزاداری نمی باشد.
2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است، شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند؛ لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمی‌پوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام می‌باشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست.
ب. تنگ و چسبان نباشد؛ لذا لباسهایی که برجستگی های اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد؛ بنابر این زنی که صورت خود را آرایش‌کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا یا از لنزهای رنگی و زینتی استفاده کرده یا اینکه رنگ لباس طوری است که توجه نامحرم را جلب می کند، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (1)
نسبت به ناخن و مژه مصنوعی که متاسفانه اخیرا در بین برخی بانوان رواج پیدا کرده است لازم است تذکر دهیم که به تصریح برخی از مراجع تقلید از جمله مقام عظمای ولایت: این نوع زینت و آرایش به جهت اینکه نسبت به وضو و غسل مکلف را دچار مشکل می کند اصل انجام آن حرام است و اگر هم کسی ندانسته مرتکب شده است لازم است برای اولین وعده نماز آن را برطرف کرده و به صورت عادی وضو و غسل انجام دهد.
البته نکات جزئی و دقیقتری هم هست که باید عزیزان مراجعه کنند؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط الاسلامیه) ج2 ص467)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی امیر المؤمنین علیه السلام می فرمایند: ....أَفْضَلُ الْعِبَادَة الْعَفَافُ...

برترین عبادت پاکدامنی است. (الکافی (ط الاسلامیه) ج2 ص467)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از آداب مورد سفارش در دین پوشیدن لباس تمیز و مرتب است که بین مردم نیز این سنت وجود دارد؛ از طرفی هم موظف هستیم مسائلی را که غالبا به آن نیاز داریم بیاموزیم؛ از آنجایی که پوشش و لباس دارای احکام شرعی است چند مساله کوتاه در این مورد خدمت شما بیان می شود:
1. بدون شک حجاب از مسلّمات دین مبین اسلام است و تمام فقهاى اسلام در اصل وجوب پوشش و حجاب اتّفاق نظر دارند و هر گونه بدحجابى و بى حجابى برخلاف شریعت مقدّس اسلام است.
2. رعایت پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیرفامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا مجالس عزاداری نمی باشد.
2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است، شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند؛ لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمی‌پوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام می‌باشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست.
ب. تنگ و چسبان نباشد؛ لذا لباسهایی که برجستگی های اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد؛ بنابر این زنی که صورت خود را آرایش‌کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا ناخن مصنوعی کاشته یا از لنزهای رنگی و زینتی استفاده کرده یا اینکه رنگ لباس طوری است که توجه نامحرم را جلب می کند، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (1)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام که می‌فرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ

. هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست. (وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از موضوعات پر مراجعه مردم به روحانیون استخاره است، رجوع می کند و درخواست استخاره دارد
چقدر تا به حال نسبت به استخاره تحقیق و بررسی کردیم که خقیقتش چیست و کاربردش کجاست؟ بگذارید امروز نکاتی راجع به این موضوع عرض کنیم:
1. استخاره در لغت به معنای درخواست خیر کردن از خداوند است و حقیقت آن یعنی دعا قبل از انجام کاری مهم و یا تصمیمی سرنوشت ساز؛ و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند متعال خیرش را در آن قرار دهد.
اما آنچه مرسوم شده از استخاره به عنوان نوعی قرعه اسلامی در امورات، خاصه تصمیمات مهم
باید گفت انسان نسبت به تصمیم‌گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش ابتدا سفارش شده فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل کند
و ازدواج هم از همین مقوله است و اینطور نیست که به محض اینکه در معرض انتخاب همسر آینده قرار گرفتیم برویم سراغ استخاره
بله اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه ای نرسید و متحیر باقی ماند مانعی ندارد و می‌تواند استخاره کند، ولی در هر صورت عمل کردن به استخاره واجب نیست. (1)
2. برخی از افراد وقتی مراجعه می کنند برای استخاره می بینیم که اصلا استخاره را درست متوجه نشده اند مثلا :
الف: برای پیش بینی آینده مثلا آیا با فلانی ازدواج می کند یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه.
ب: برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین.
ج: برای ترک واجب مثلا قطع رحم و یا قهر کردن با والدین.
د: پیدا کردن گم شده. (2)
این موارد هیچ کدام استخاره ندارد و انسان برای رسیدن به حوائجش باید تلاش کند و البته از خداوند نیز بخواهد و دعا کند
لذا در مشکلات و مسائل زندگی از هم صحبت شدن با اهل علم و کارشناسان دینی بهره بگیریم و به جای طلب استخاره (به غلط) از ایشان نسبت به مسئله مد نظرمان مشاوره و راهنمایی بگیریم.
تعجیل‌در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (العروه الوثقی، کتاب الحج، مقدمه فی آداب السفر و مستحباته ؛ اجوبه الاستفتائات، سوال 1434 و 1435 ؛ سیستانی، استفتائات ص 130 ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج4 سوال 1195)
(2) (اجوبه الاستفتائات، سوال 1436 و 1437 و 1438 ؛ سیستانی، استفتائات ص 130 ؛ مکارم، استفتائات سایت، استخاره)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏74، ص: 419)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت أمیر‌المومنین علی علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: مَنْ أَحَبَّ اَلْمَکَارِمَ اِجْتَنَبَ اَلْمَحَارِمَ

هر که بزرگواری‌ها را دوست دارد (و می‌خواهد به آنها برسد) از محرمات اجتناب کند. (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏74، ص: 419)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ چند مساله کوتاه درباره محرمیت که مورد نیاز است بیان می شود:
1. در اسلام، سه راه برای ایجاد مَحرمیت بیان شده که عبارت است از «ولادت (نسب)، ازدواج و شیر خوردن با رعایت شرایط» و راه دیگری برای محرمیت وجود ندارد.
2. اینکه بعضی در ارتباط با نامحرم ادعا می‌کنند ارتباط ما در قالبِ ارتباط خواهر و برادری است، منشأ شرعی نداشته و چیزی به نام صیغه خواهر و برادری که باعث ایجاد محرمیت شود در اسلام وجود ندارد. (1)
2. قبل از خوانده شدن صیغه عقد ازدواج، دختر و پسر با یکدیگر نامحرم هستند حتی اگر نامزد بوده و قصد ازدواج داشته باشند و فرقی با سایر نامحرم‌ها ندارند.
4. خانمی که ازدواج دائم کرده، تا هنگامی که طلاق نگرفته و صیغه طلاق جاری نشده، شوهردار محسوب می‌شود هر چند ماهها و سالها از هم جُدا زندگی کنند یا در حال پیگیریِ طلاق باشند. (2)
زائرین و مجاورین محترم می‌توانید سوالات دینی را با ذکر نام مرجع تقلید خود به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید خود دریافت کنید.
خدا توفیق بندگی و ارتباط سالم اجتماعی به ما و نسل ما عنایت فرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (استفتائات بهجت ج4 س4960)
(2) (رساله مراجع قبل از مساله 2363 و 2464)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه، فیض، نامه 47، ص 977)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
از حضرت أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ أهْلِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللهِ وَ نَظْمِ أمْرِکُم

شما را (ای حسن و حسین) و همه خانواده و فرزندانم و هر کس که نوشته من به او می‌رسد، به تقوای الهی و نظم در‌کارهایتان سفارش می کنم. (نهج البلاغه، فیض، نامه 47، ص 977)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره رعایت قوانین خدمت شما تقدیم می شود:
1. قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظم جامعه شود رعایت آن قوانین واجب است مانند قوانین راهنمایی و رانندگی یا قوانین کیفیت استفاده از بیت المال مانند کیفیت استفاده از آب و برق و اموال اداری. (بنا بر‌فتوی یا احتیاط واجب.)
2. به تصریح اکثر مراجع عظام تقلید تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده است و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته ‏اند، براى هیچکس جایز نیست. اکنون که ساعات انتهایی انتخابات است شخصی که با رأی مردم به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود و طرفداران او، باید در طبق قانون عمل کنند و همچنین نامزدها و طرفداران آنها که منتخب مردم قرار نمی گیرند و رأی نمی آورند نیز باید بر طبق قانون عمل کنند. (1)
3- نکته سوم و مهم این است که همه باید بدانیم که رای هر کس حق الناس است بزرگوارانی که در شعب اخذ رای هستند لازم است امین مردم باشند و به شدت مراقب باشند که هیچ تخلفی در این زمینه صورت نگیرد و همچنین در شمارش آرا نیز حق الناس رعایت شود.
4- کسانی که هنوز موفق به حضور در شرکت نشدند برای انجام این واجب الهی از فرصت باقیمانده استفاده کنند و همچنین اگر می شناسید از دوستان یا خویشان حتما ایشان را به انجام این وظیفه الهی دعوت کنید و بی تفاوت نباشیم.
عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(2) (فقه برای غرب نشینان س235، برگرفته از قوانین دولتی ؛ اجوبه الاستفتائات، س1983و س1987 و س 1989 ؛‏ مسائل جدید ‏ج3 ‏ص63 تبریزی ؛ استفتائات ج2 ص499 س1039 ؛ اجوبه الاستفتائات س1249 ؛ مکارم استفتائات ج3 س1797و س1798 و س1801و س1161و س1583 ؛ بهجت استفتائات ج4 س6513 ؛ فاضل جامع المسائل ج1 س917)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: 342)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: یُسْتَدَلُّ عَلَى إِدْبَارِ الدُّوَلِ‏ بِأَرْبَعٍ تَضْیِیعُ الْأُصُولِ وَ التَّمَسُّکُ بِالْغُرُورِ وَ تَقْدِیمُ الْأَرَاذِلِ وَ تَأْخِیرُ الْأَفَاضِل‏.

چهار چیز باعث شکست دولت ها می شود: اول: ضایع کردن اصول و مسائل مهم. دوم: سرگرم شدن به فروع و امور کم اهمیت. سوم: به کار گماردن آدم های پست. چهارم: کنار گذاردن انسان های فاضل. (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: 342)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره انتخابات و انتخاب فرد اصلح:
1. یکی از وظایف شرعی شرکت در انتخابات است و به نظر تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای شرکت در انتخابات یک واجب عینی است و همه افرادی که واجد شرایط هستند شرعا واجب است در انتخابات شرکت کنند. (1)
2. همانطور که شرکت در انتخابات بسیار مهم است انتخاب فرد شایسته برای منصب ریاست جمهوری نیز مهم است، فردی که بتواند در شأن ملت ایران مجری قانون باشد و از حق مردم دفاع کند؛ لذا نیاز است در این فرصت به برخی از شاخصه های کاندیدای اصلح که در سخنان مقام معظم رهبری ایراد شده را، از باب یادآوری متذکر شوم:
اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است:
- تدیّن؛ تعهّد و خوشنامی؛ وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛ عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛ دارای برنامه و کفایت لازم؛ مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛ ساده زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی -گری؛ مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛ اعتقاد واقعی به راه امام راحل(ره)؛ تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله¬ گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛ تثبیت مواضع عزت آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛ پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن؛ پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛ شناخت اولویت ها و فوریت های نظام و مردم و پرداختن به آنها. (2)
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی خاصه شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) آیات عظام مکارم و فاضل: شرکت در انتخابات واجب عینی است. (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام انتخابات ؛ مکارم، استفتائات سایت، انتخابات ؛ جامع المسائل (فارسى - فاضل)، ج‌1، ص: 431 س: 1625)
(2) (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام انتخابات)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی(ط-الاسلامیه) ج8 ص: 354)

سلام علیکم‏. بسم الله الرحمن الرحیم‌. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
در روایت است از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام که می‌فرمایند: ... مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْعِبَادِ النَّصِیحَةُ لَهُ بِمَبْلَغِ‏ جُهْدِهِمْ‏ وَ التَّعَاوُنُ عَلَى إِقَامَةِ الْحَقِّ فِیهِم‏... .

از حقوقی که خداوند متعال بر بندگان واجب کرده، خیرخواهی به اندازه توان و یاری کردن یکدیگر برای برپایی حق در میان خود است. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج8 ص: 354)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در آستانه آزمون بزرگی دیگر به نام انتخابات قرار داریم؛ لذا چند نکته شرعی درباره انتخابات خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم می شود:
1. یکی از وظایف مهمِّ شرعی و عقلی ما برای حفظ اسلام و حفظ نظام اسلامی و مصالح کشور حضور پرشور در انتخابات و رأی دادن به فرد اصلح می باشد. رأی سفید هم چنانچه سبب شود که فرد اصلح انتخاب نشود و موجب تضعیف نظام اسلامی گردد یا به هر جهتی رأی سفید سبب تضعیف نظام اسلامی گردد، کفایت از وظیفه شرعی نمی کند. (1)
2. مردم بایستی فرد شایسته را شناسایی کنند مثل اینکه با مطالعه سوابق نامزدهای ریاست جمهوری به شایسته بودن شخصی اطمینان حاصل شود و یا اینکه به افراد مؤمن و مطمئن و متعهد و انقلابی که قدرت تشخیص دارند، مراجعه شود و از راهنمایی آنها چنانچه اطمینان حاصل شود، کافی می باشد. (2)
3. همگان به ویژه خواص وظیفه دارند با حداکثر دقت، نامزد و کاندیدای اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. (3)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خدایا خدمتگزاران به نظام و مکتب تشیع را نصرت بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) آیت الله مکارم: آیا عدم شرکت در انتخابات از نظر دینی اشکال دارد؟ اگر این گونه است انداختن رأی سفید چه حکمی دارد؟ جواب: شرکت نکردن در انتخابات جایز نیست و اگر به شخص خاصی اعتماد نکردید می توانید رأی سفید بدهید؛ ولی تا جائی که ممکن است رای سفید ندهید. (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام ویژ ایام انتخابات ؛ مکارم، سایت، استفتائات، انتخابات)
(2) (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام ویژه انتخابات، اردیبهشت96 ، سوال 10 ؛ سایت مکارم، استفتائات، انتخابات)
(3) (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام انتخابات)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‏غرر الحکم؛ ص689)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: مَا أَعْظَمَ وِزْرَ مَنْ طَلَبَ رِضَى الْمَخْلُوقِینَ بِسَخَطِ الْخَالِق

. چه بزرگ است جرم و گناه کسی که رضایت مخلوقین را به خشم پروردگار بجوید. (‏غرر الحکم؛ ص689)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دین مقدس اسلام مخالف با شاد بودن نیست و شاد نمودن دیگران از اموری است که در اسلام سفارش شده و در برخی روایات آمده است که شاد بودن در شادی اهل بیت علیهم السلام از صفات شیعیان است. اما دین مبین اسلام با بی بند و باری و انجام گناه و ارتکاب کارهای حرام مخالف است و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به گناهاه نباشد؛ لذا چند نکته ای کوتاه درباره مجالس شادی خدمت شما بیان می شود:
مؤمنین گاهی سوال می کنند: به مجلس عروسی دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟ فرقی می کند عروسی خواهر یا فامیل نزدیک یا بیگانه باشد؟
در مقام پاسخ (متاسفانه چون شنیده می شود که مجالسی برگزار می گردد که در آن شراب نیز در سفره است البته بسیار کم است) می گوئیم:
اولا: اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد. و انسان نباید رضایت مخلوق را بر معصیت خالق ترجیح بدهد.
ثانیا: اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هر چند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است. (1)
نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف بر خروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند‏ متعال توفیق‏ شناخت ‏گناه ‏و ترک گناه را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) حضرت امام، مکارم: شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست.
(2) (رساله آموزشی، حضور در مجلس معصیت ص: 345 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س 198 ، احکام مجلس عروسی ؛ مکارم، استفتائات ج 2 س 719 ؛ استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 148)

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code