بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
نهج الفصاحه

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: .( مَن غَرَسَ غَرساً لَم یَأکُلْ مِنهُ آدَمِیٌّ وَلا خَلقٌ مِن خَلقِ اللهِ إلّا کانَ لَهُ صَدَقَةً.) نهج الفصاحه

هرکس درختی بکارد و از میوه آن انسانی یا مخلوقی از مخلوقات خداوند بخورد برای آن شخص صدقه محسوب شود

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

روز درختکاری که در کشور معمول و باب شده، یکی از روزهای پربرکت در جمهوری اسلامی است و به همین مناسبت چند نکته کوتاه را در این زمینه خدمت شما عزیزان یاد آوری می کنم:
1- در اسلام اهمیت زیادی به درختکاری داده شده و حتی کاشتن یک درخت ثواب‌های بسیار زیادی دارد و کاشت درخت به عنوان سنه حسنه بشمار می آید.
2-قطع درختان چنانچه منع قانونی داشته باشد، جایز نمی باشد.
3-در هنگام تفریح شکستن شاخه درختان که متعلق به دیگران هست یا آتش روشن کردن زیر درختان سبب آسیب به درختان بشود، حرام است و کسی که مرتکب این عمل شده است، ضامن است و باید خسارت وارده را جبران کند.
4-کندن گل یا برداشتن گلهای کاشته شده در سطح معابر شهری، در صورتی که مالک خصوصی داشته باشد یا متعلق به شهرداری باشد، بدون رضایت صاحبش یا مسولین صاحب اختیار، جایز نیست و در صورت ارتکاب این عمل باید خسارت را جبران کند.
5-پدران و مادران شایسته است فرزندان نسبت به حفظ محیط زیست آموزش دهند.
خداوند متعال شکر نعمتهای خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال
محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط- الإسلامیة)/ج‏3/414/ص:413

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در روایتی می فرمایند: إِنَ‏ یَوْمَ‏ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ‏ یُضَاعِفُ‏ اللَّهَ‏ فِیهِ‏ الْحَسَنَاتِ. (الکافی (ط- الإسلامیة)/ج‏3/414/ص:413)

جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره آداب جمعه:
1.روز جمعه در دین مبین اسلام عید شمرده شده و بین روزهای هفته فضیلت خاصی دارد و اعمالی همچون نظافت(مانند کوتاه کردن ناخن و شارب) ، استعمال بوی خوش، صدقه دادن و آموختن مسائل دین سفارش شده است. ( مفاتیح، اعمال روز جمعه)
2.یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان علیه السلام به نظر اکثر مراجع بجای نماز ظهر کافی است و کسی هم که می‌خواهد نماز ‏ظهر را در منزل بخواند به نظر اکثر مراجع عظام تقلید مستحب است که همان اول وقت نماز ظهر را بخواند و تاخیر انداختن لازم نیست (اکثر مراجع: رساله مراجع مساله، احکام نماز جمعه ص842 ؛ مخالف: خوئی، مکارم، تبریزی:با وجود شرایط شرکت بنا بر احتیاط، واجب است؛ منهاج الصالحین ،‌آیه الله خوئی ج2 ص‌203 ؛ گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب اکتفا به نماز جمعه ننماید و نماز ظهر هم بخواند)
3.یکی دیگر از اعمال مستحب و سفارش شده در روز جمعه، غسل جمعه است که زمان آن از اذان صبح تا اذان ظهر است‌و بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام ‏‌ندهد بهتر ‏است بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد و کسی که در روز جمعه موفق نشده مستحب است در روز شنبه قضای آنرا انجام دهد،انسان می‌تواند چند غسل را نیت کرده و همه را با یکبار شستن انجام دهد. (رساله مراجع مساله 644و 647)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلواتی بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج‌الفصاحه، ح ۲۹۹.

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در روایتی می فرمایند: اشجع النّاس من غلب هواه. نهج‌الفصاحه، ح ۲۹۹.

شجاعترین مردم کسی است که بر هوای نفسش چیره گردد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره استفاده از شبکه های اجتماعی:
استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی برای انسان شرعا مجاز است که از وقوع در حرام ایمن باشد اما اگر خوف و ترس انحراف فکری، عقیدتی، اخلاقی آنان از این طریق وجود داشته باشد، استفاده جایز نیست؛ مگر آنکه طوری استفادۀ خویش را محدود نماید که از ابتلای به گناه و حرام مصون باشد.
انتشار مطالبی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی یا سبب اختلاف و فتنه میان آحاد مردم می شود در فضای مجازی یا غیر آن حرام است.
در هنگام ارسال ونشر مطالب برای دیگران باید از گناهانی همچون ریختن آبروی مؤمن، دروغ و گفتار بدون علم، افشای اسرار و انتشار فایلها و ویدیوهای محرمانه، نشر تصاویر فساد‌انگیز و محرّک پرهیز بشود بلکه در فضای مجازی باید مراقبت مضاعف داشته باشیم.
خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:
استفتائات امام خامنه ای، سایت ادمین، رساله جامع ایت الله سیستانی، ج 2 م 411؛

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه ج16 ص 123

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند زمانی که امت من انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به همدیگر حواله دهند منتظر حوادث ناگوار باشند.وسائل الشیعه ج16 ص 123

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از نسخه های شفا بخش و داروی درد های اجتماعی امر به معروف ونهی از منکر است بشرط اینکه با توجه به شرایط آن بطور صحیح انجام شود و گرنه گاه بجای هدایت و سازندگی تخریب و گمراهی را بدنبال دارد به همین مناسبت به طور مختصر به شرایط امر به معروف و نهی از منکر اشاره می شود:
کسی که امر به معروف یا نهی از منکر می‌کند، باید بداند هر چند به صورت اجمالی چه چیزی گناه هست و چه چیزی گناه نیست.و اگر شناختی ندارد باید آنها فرا بگیرد.
کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، احتمال تأثیر در شخص خلافکار بدهد و چنانچه یقین دارد که سخنش تاثیر ندارد مثلا فرد دچار لجبازی می شود، وظیفه ای ندارد.
شخص خلافکار، تصمیم انجام منکر را داشته باشد یا مشغول به انجام آن باشد.
شخص خلافکار در ارتکاب گناه معذور نباشد. مثلا اگر فردی غذای نجس می خورد و احتمال بدهیم ارتکابش بخاطر عدم اطلاع از نجاست غذا هست، در این صورت وظیفه ای نداریم.
امر به معروف و نهی از منکر برای کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، ضرر جانی یا آبرویی یا مالی به مقدار قابل توجّه نداشته باشد.
خداوند توفیق انجام این فریضه بزرگ را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن عرض تبریک به مناسب ولادت حضرت سجاد علیه السلام رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: إِنَّ أَحَبَ ‏الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ.
. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189

محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى (بعد از انجام واجبات) خوشحال کردن مؤمن است

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام مجالس شادی:
1.یکی از صفات شیعیان شاد بودن در شادی اهل بیت است ولی ارتکاب کارهای خلاف به هیچ بهانه‌ای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به گناهانی مثل اختلاط محرم ونامحرم، بدحجابی، موسیقی و رقص نشود.
2.موسیقی درصورتی که در نظر مردم رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد بلکه هر موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد و انسان را به سمت گناه بکشاند حرام است.بنابر اگر آواز و آهنگی در نزد مردم رقص آور هست، گوش گردن به آن حرام است هر چند برای شنونده این حالت را نداشته باشد.(جهت اطلاع:قیدی که حضرت آقا برای موسیقی حرام بیان می کنند لهوی مضل عن سبیل الله می باشداجوبه الاستفتائات 1128)
3.‌استفاده از جک و لطیفه در مجالس شادی اشکالی ندارد بشرط اینکه جک و لطیفه توهین و بی احترامی به‌شخص‌یا‌گروهی‌نباشد.
خداوند دلهای ما را با ظهور مهدی فاطمه شاد بگرداند تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید

شب ولادت امام سجاد علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
سفینه البحار، ج۱، ص۲۲۹؛ عده الداعی، ص۱۴۱.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در روایتی می فرمایند:. «العِبادَهُ مَعَ أکلِ الحَرام کَالْبِناء عَلَی الرّمْل سفینه البحار، ج۱، ص۲۲۹؛ عده الداعی، ص۱۴۱.

عبادت کردن با حرام خواری، مانند بناکردن بنائی روی زمین ریگ زار است.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی چند نکته درباره قرارداد مضاربه:
یکی از قراردادهای سود آور حلال قرارداد مضاربه هست، مضاربه یعنی اینکه شخصی پول را به دیگری بدهد تا با آن برای صاحب پول، تجارت و خرید و فروش صورت بگیرد، قرارداد مضاربه دارای شرایطی است که در این فرصت کوتاه به برخی از آنها اشاره می شود:
به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای در مضاربه لازم است سود از طریق تجارت (مانند خرید و فروش) حاصل شود. بنابراین، اگر مالک، پول و سرمایه را به کسی بدهد که برای پرورش دام یا در کارهای تولیدی و خدماتی مثل آشپزی، نانوایی، خیّاطی، تولید پوشاک و ساخت و ساز مسکن بکار بگیرد،صحیح نمی‌باشد و برای این امور می‌توان از قراردادهای شرعی دیگر استفاده نمود.(1)
به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای تعیین سهم سود مالک و کسی که کار را انجام می دهد، باید به صورت درصدی از سود تعیین بشود باشد، مثلا یک سوّم سود برای کسی که کار می کند و دو سوّم سود برای مالک سرمایه باشد. اما سهم سود به صورت مبلغــی معیّــن - مانند یک میلیون تومان در ماه – درصدی از سرمایه - مانند 5 درصد کلّ مبلغ سرمایه مضاربه صحیح نمی‌باشد.(2)
خداوند متعال تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع:
(1)نکته اول مطابق احتیاط است و مطابق نظر همه مراجع صحیح است .امام خامنه ای، ادمین، ایت الله سیستانی رساله جامع ج 3؛ 674، ایت الله مکارم، سایت معظم له ضمنا ایشان قرارداد مضاربه را برای تولیدی هم صحیح می دانند.(سایت معظم له، مضاربه با سرمایه گذاری در امور تولیدی و تجاری)

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة ؛ ج‏3 ؛ ص229

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند.هر. : إِذَا عَمِلَ‏ أَحَدُکُمْ‏ عَمَلًا فَلْیُتْقِن ( وسائل الشیعة ؛ ج‏3 ؛ ص229)

گاه کسی از شما کاری کرد، محکم کاری کند

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نیروی کار و کارفرما:
1.اگر صاحب کار یا شرکت یا سازمانی با کارگر یا هر نیرویی قرارداد ببندد که مدت مشخصی کار کند و در آن اجرت و حقوق را تعیین کنند، باید طبق قرارداد همان اجرت و حقوق پرداخت شود و نباید در پرداخت حقوق کوتاهی صورت گیرد و اگر در ضمن قرارداد شرط حلال و مجازی گذاشته شود باید طرفین شرعا طبق آنچه شرط شده عمل کنند. البته طرفین نمی توانند در ضمن قرارداد انجام حرامی یا ترک واجبی را شرط کنند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی احکام العقد الاجاره و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره م9 و منهاج الصالحین ج2 م383)
2. نیروی کار در بازه زمانی که طبق قرارداد باید کار کند نباید مشغول به کاری شود که باعث تعطیل شدن کار اصلی یا خلاف قانون محل کار باشد یا سبب کاهش کیفیت در کار بشود مگر اینکه با رضایت کار فرما باشد و در صورت عدم رضایت به مقدار زمانی که مشغول وظیفه اش نبوده یا کاهش کیفیت داشته اجرت طلبکار نمی باشد و چنانچه اجرت کامل دریافت کرده باید برگرداند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی اجاره الثانیه، م4 و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره، م27 و منهاج الصالحین ج2 م456)
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
أمالی الصدوق ص19

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند :. شَعْبَانُ شَهْرِی وَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ شَهْرِی کُنْتُ شَفِیعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.( أمالی الصدوق ص19)

.شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه خداوند است پس هر کس یک روز در ماه شعبان روزه بگیرد من در قیامت شفیع او خواهم بود

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

ماه شعبان ماه بسیار شریفی است و منسوب به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است و فضائل فراوانی دارد و این ماه اعمالی دارد از جمله :
1.اعمال مشترک ماه شعبان مثل استغفار ، صدقه دادن مخصوصا به نیابت از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، نماز، صلوات فرستادن و البته اگر نام حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم را در هر حالی حتی در نماز بشنود مستحب است صلوات بفرستد ، خواندن دعا ،مخصوصا مناجات شعبانیه که همه معصومین علیهم السلام آن را می‌خوانده‌اند ، روزه البته اگر کسی روزه قضا دارد یا مسافر است نمی تواتند روزه مستحبی بگیرد.
2.اعمال مختص ماه شعبان نیز متعدد است مثلا شب اول ماه شعبان دوازده رکعت نماز (6 نماز دو رکعتی ) وارد شده است (هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و سوره توحید یازده مرتبه) و کسی که نماز قضا دارد می تواند نماز مستحبی بخواند بخلاف روزه قضا. (عروةالوثقی احکام صوم القضاء مساله10،رساله مراجع مساله1124 و 1563 و 1373؛ مفاتیح الجنان، اعمال ماه شعبان)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز
کافى، ج2، ص 357، ح1

سلام علکیم بسم الله الرحمن الرحیم. ازپیامبر گرامی صلى الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: ؛ . اَلغیبَةُ اَسرَعُ فى دینِ الرَّجُلِ المُسلِمِ مِنَ الکِلَةِ فى جَوفِهِ (کافى، ج2، ص 357، ح1)

غیبت کردن در (نابودى) دین مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از کارهایی که اعمال خیر انسان را تباه می کند غیبت و بدگویی از دیگران است که به جهت اهمیت چند نکته کوتاه درباره غیبت خدمت شما زائرین یادآوری می کنم:
تعریف غیبت به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای این است که انسان به قصد مذمت و عیب جویی معایب پنهان کسی را در غیابش نزد دیگری بیان کند.
در حرام بودن بیان عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را در فضای مجازی پخش کند.
هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و به نظر برخی از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای می‌فرمایند ‌اگر‌ غیبت شونده زنده است و امکان حلالیت طلبیدن از او می‌‌باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان حلالیت طلبیدن نیست از او نیست، برایش استغفار نماید.
خداوند متعال توفیق شناخت و ترک معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م‌31‌، استفتائات امام ج3 س59- 58حضرت امام، استفتائات‌س9و 16و53؛ فاضل‌‌جامع‌الاحکام‌ج1‌س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)

جزئیات
حدیث گفتار روز
بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏68 ؛ ص382

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید مبعث رسول خدا. حضرتش در روایتی درباره هدف بعثتشان می فرمایند: إِنَّمَا بُعِثْتُ‏ لِأُتَمِّمَ‏ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ. (بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏68 ؛ ص382

. به راستی من مبعوث شدم تا شرافت های اخلاقی را کامل و تمام کنم

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

فراد روز مبعث پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله و سلم)و از اعیاد بزرگ مسلمانان است و برای روز مبعث اعمالی ذکر شده است که به برخی از آنها اشاره می شود:
1.غسل که زمان انجام آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است. که کیفیت غسل روز مبعث با بقیه غسلها تفاوتی ندارد وتفاوتش فقط در نیت می باشد.(جهت اطلاع: به نظر برخی مراجع مثل ایت الله مکارم و سیستانی به صورت رجاء انجام شود)عروه الوثقی، اغسال مستحبی، السادس)
2.روزه که ثواب آن طبق برخی روایات معادل هفتاد سال روزه گرفتن است. البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و می تواند نیت روزه قضا کرده و انشاء الله از ثواب آن روز هم بهرمند می شود و همچنین فردی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد.
3.بسیار صلوات فرستادن.
4.زیارت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیر‌المؤمنین علیه‌السلام
5.دعاها و نمازهایی که در مفاتیح الجنان ذکر شده است.‌(مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب)
خداوند متعال عیدی همه ما را فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب عید مبعث
جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج الفصاحه ح 469

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: اَلا اِنَّ خَیرَ الرِّجالِ مَن کانَ بَطى ءَ الغَضَبِ سَریعَ الرِّضا؛. نهج الفصاحه ح 469

آگاه باشید که بهترین انسان ها کسانى هستند که دیر به خشم آیند و زود راضى شوند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از خصلتهای انسان های موفق کنترل خشم است که از جهت شرعی، در برخی موارد واجب است که انسان خشم خودش را کنترل کند که بخشی از آنها به جهت اهمیت اشاره می شود:
مورد اول در برابر پدر و مادر است حتی در صورتی که پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشند چنانچه ابراز خشم و عصبانت فرزند سبب ناراحتی و اذیت پدر و مادر بشود، واجب است که فرزند در برابر آنها خشم خودش را کنترل کند و برخورد نیک داشته باشد و بی ادبی نکند.
مورد دوم شخصی که می خواهد آمر به معروف و و ناهی ازمنکر باشد چنانچه با زبان نرم احتمال تاثیر بدهد، واجب است که خشم خودش را کنترل کند.
مورد سوم یکی از وظایفی که برای مردان بیان شده است این است که با همسر خود معاشرت نیکو داشته باشند لذا اگر گفتار یا مطلبی و خطایی از خانم سر بزند بر مرد لازم است که خشم خودش را کنترل کند همچنان که این مطلب نسبت به خانم هم وجود دارد.
مورد چهارم:اگر ابراز خشم سبب اذیت و ترساندن دیگران شود، باید کنترل شود.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع:تحریر الوسیله ج 2 مراتب امر به معروف، مرتبه ثانیه م 2، رساله جامع ج 2 م 519 و م 379

شهادت امام کاظم علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
بحار الأنوار : 103/146/3 .

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه واله در روایتی می فرمایند: . (مَن یَمطُلْ على ذِی حَقٍّ حَقَّهُ و هُو یَقدِرُ على أداءِ حَقِّهِ فعلَیهِ کُلَّ یومٍ خَطیئةُ عَشّارٍ) بحار الأنوار : 103/146/3 .

اگر کسى بتواند حقّ کسى را بپردازد و تعلّل ورزد، هر روز که بگذرد، گناه باجگیر برایش نوشته شود

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام بدهکاری:
یکی از واجبات فوری پرداخت بدهی است بنابراین اگر بدهی مدت دار نباشد یا وقت پرداختش رسیده و طلبکار طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را‌بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
اگر طلبکار طلب خود را که به عهده بدهکار می باشد، به بدهکار ببخشد مثل اینکه خانمی مهریه ای راکه بر عهده شوهرش هست، به او ببخشد ، شوهرش نیز قبول کند، صحیح هست و در صورت پشیمانی حق مطالبه ندارد.(جهت اطلاع: برخی ازمراجع مثل ایت الله سیستانی در بخشش دین، قبول بدهکار را لازم نمی دانند.)
اگر انسان به فردی بدهکار باشد ولی هنوز مدت پرداخت بدهی نرسیده باشد، چنانچه زودتر بخواهد بدهی را پرداخت کند، می تواند با رضایت طلبکار بابت زودتر پرداخت کردن بدهی، مقداری از بدهکاریش را کم کند و زودتر بدهی را پرداخت کند.مثلا شخصی برای شش ماه دیگر 50 میلیون بدهکار است و می خواهد سه ماه زودتر بدهی را ادا کند، می تواند با توافق طلبکار، 45 میلیون مثلا نقدا پرداخت کند و باقیمانده را طلبکار به بدهکار ببخشد.
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع: رساله جامع م ج 3 م 953 و 915 و 894

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط-الاسلامیه) ج2 ص: 351

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت دهه فجر. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند:. قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی‏. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج2 ص: 351)

خدا می گوید : هرکس دوستی از دوستان من را تحقیر و خوار کند، در کمین جنگ با من نشسته است

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از گناهان بزرگ توهین و تحقیر دیگران است که در این زمینه به نکاتی اشاره می شود:
1-توهین یعنی انسان با گفتارش یا عملش یا اشاره اش دیگری را خفیف و کوچک نماید. یکی از مصادیق توهین و اهانت القاب زشتی است که به فردی نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی، به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا فضای مجازی منتقل شود.
2-نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی که یکی از اهداف استعمار است می گردد، حرام می باشد.(آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره)
3-انسان نباید خود را در برابر اشخاص دیگر خوار و ذلیل کند بنابراین اشتغال به اموری که موجب ذلت و خواری فرد می شود، جایز نیست.
(رساله آموزشی ج2 ص62 ، رساله جامع م2277 و2279 ، سایت مکارم استفتائات اهانت، رساله آقای مظاهری م1614)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی، ج 2، ص 19)

سلام علکیم . بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت دهه فجر . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله درباره اهمیت روزه می فرمایند: . الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ ٱلنَّارِ. (الکافی، ج 2، ص 19)

روزه سپری است در برابر آتش جهنم

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به اینکه این ایام روزه گرفتن سفارش زیادی شده، فرصت مناسب برای انجام روزه قضا هست به همین مناسب چند نکته کوتاه اشاره می کنم:
1. کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته روزه قضا دارد به نظر اکثر مراجع چنانچه توانایی روزه گرفتن دارد باید تا قبل از ماه رمضان سال جدید روزه قضا‌ی خودش را بگیرد و چنانچه کسی در سال اول روزه قضا را نگیرد علاوه بر لزوم قضای روزه در سالهای بعد، باید به ازاء هر روز 750 گرم نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد. (امام رهبری گلپایگانی وحید: احتیاط واجب. فاضل مکارم: فتوی. مخالف خویی سیستانی: احتیاط مستحب)(جزوه روزه ص 158و رساله اموزشی رهبری،احکام روزه قضا م 6)
2. وقت نیت روزه قضا تا قبل‌از اذان ظهر است و در روزه مستحبی تا قبل از اذان مغرب، بشرط اینکه تا آن موقع مبطلات روزه را انجام نداده باشد مثلا چیزی نخورده باشد.
3. اگر انسان عمدا و از روی اختیار‌کاری‌که روزه را باطل میکند مثل خوردن و آشامیدن، انجام دهد روزه را باطل میکند و اگر بسبب فراموشی و غفلت باشد ‌روزه باطل نمی‌شود. و در این حکم فرقی بین روزه اداء‌، قضا‌، واجب و مستحب نیست. (رساله مراجع مساله1575,1553و1565 عروه الوثقی‌کتاب الصوم فصل فی النیه م‌11)
خداوند متعال ما را از روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
خصال صدوق ص 125

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: یَا عَلِیُّ مَنْ أتَى ٱللهَ بِمَا ٱفْتَرَضَ ٱللهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدِ ٱلنَّاسِ‌. (خصال صدوق ص 125)

یا علی! عابدترین مردم کسی است که به آنچه خداوند بر او واجب نموده عمل نماید

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام تیمم:
1. تیمم بر سنگ، خاک، ریگ و کلوخ صحیح است و تیمم بر خاک از بقیه بهتر است.(م6842)
2. کیفیت تیمم: ابتدا نیت کند و دستها را به زمین بزند و به نظر اکثر فقها صرف گذاشتن دستها بر زمین کافی نیست و سپس از جایی که مو روئیده با تمام دو کف دست پیشانی و همچنین دو طرف پیشانی و روی ابروها را (بنابراحتیاط) مسح کند و سپس با کف دست چپ تمام پشت دست راست را از مچ تا سر انگشتان مسح شود و سپس با کف دست راست تمام پشت دست چپ مسح شود. هر چند طبق نظر برخی مراجع عظام مانند امام خامنه ای احتیاط این است که دو مرتبه دست را به زمین زده و به پشت دستها کشیده شود. (رساله مراجع م‌700 الی707.صافی و اقای گلپایگانی تمام کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست. مقام معظم رهبری: و احتیاط واجب این است که بار دیگر دست‌ها را به زمین بزند و سپس کف دست چپ را بر پشت دست راست وکف دست راست را بر پشت دست چپ بکشد. سایت امام خامنه ای)
خداوند متعال همه ما را آشنا به دستورات دین فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مواعظ عددیّه، ص ٣)

سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند‏: طَلَبُ الحَلالِ جِهادٌ. (مواعظ عددیّه، ص ٣)

به دنبال روزی حلال رفتن، جهاد در راه خدا است.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سوالی که پرسیده می شود این است که آیا سود بانکی درآمد حلال است در این زمینه چند نکته را عرض می کنم:
قراردادی که بانکها بر اساس آن به مردم سود می دهند قرارداد وکالت در سرمایه گذاری است یعنی سرمایه گذار بانک را وکیل می کند و اختیار می دهد که سرمایه اش را در فعالیتهای اقتصادی سود آور حلال مثل خرید و فروش و مضاربه و مشارکت و تولید بکار بیندازد.
اگر کسی در بانک سپرده گذاری کند و شک داشته باشد که بانک به قرارداد وکالت عمل می کند یا خیر، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای سود دریافتی حلال است.
افراد چنانچه بخواهند از این قرارداد وکالت در سرمایه گذاری با فرد یا موسسه ای غیر از بانک استفاده کنند، شرعا مانعی ندارد.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:
(استفتائات امام خامنه ای،س 1922 استفتائات آیت الله سیستانی س 355 )
جهت اطلاع بیان کننده: آیت الله بهجت: سود سپرده ربا و حرام است، مگر با معاملة شرعیه در قبال سود معین؛ به این صورت که با سود یک معاملة شرعیه انجام دهد، مثلاً یک خودکار را از بانک بخرند به مبلغ سود، به شرط آنکه بانک فلان مبلغ وام را به او پرداخت کند، مانعی ندارد .استفتائات، ج 3، ص 192، س3993 و ص 193، آیت الله وحید خرسانی: اگر با بانک شرط سود کنید این سپرده گذاری و سود دریافتی حرام است و اگر شرط سود نکنید ولی خود را طلبکار بانک بدانید باز هم بنابراحتیاط واجب این سپرده گذاری و سود دریافتی حرام است. و اگر شرط سود نکنید و خود را طلبکار ندانید این سپرده گذاری اشکالی ندارد و اگر بعنوان سرمایه گذاری باشد با رعایت شرائط مضاربه در صورتی که برای معاش خود و خانواده به این سرمایه گذاری نیاز دارید باید بنابر احتیاط واجب همان ابتداء یک پنجم آن را بعنوان خمس بپردازید و اگر برای معاش خود و خانواده به آن نیاز ندارید بنابر فتوی باید خمس این سرمایه را بپردازید و سودی که بانک می پردازد قبل از تصرف در آن، بنابر احتیاط واجب یک پنجم آن را به سادات فقیر به قصد ما فی الذمه بدهید و اگر چیزی از چهار پنجم این سود تا سال خمسی باقی ماند و صرف در مخارج زندگی نشد واجب است خمس آن‌را بپردازید. استفتاء/14222 ،منهاج 2/م 1219

جزئیات
حدیث گفتار روز
مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۳۲۰

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) در روایتی فرمودند: «هر کس غذای حلال بخورد، فرشته ای بالای سرش می‌ایستد و برایش استغفار کند تا اینکه غذا خوردنش تمام شود.مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۳۲۰

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

غذایی که مومن می خواهد استفاده کند نکاتی را باید رعایت کند:
هر غذایی که شرعا مجاز باشد باید سه ویژیگی داشته باشد:
الف: حلال باشد.
ب: پاک باشد.
ج: ضرر قابل توجهی برای بدن نداشته باشد.
اگر شخصی غذایی را به انسان تعارف کند، خوردن آن جایز است، هرچند اطمینان به رضایت قلبی وی وجود نداشته باشد؛
ولی اگر انسان یقین یا اطمینان داشته باشد که صاحب غذا قلباً راضی نیست، هرچند به زبان ابراز رضایت کند، نمی­تواند از آن غذا استفاده نماید.رساله جامع ج 2 م 1413
در هنگام خوردن بهتر است به برخی از نکات توجه شود:
الف:در خوردن میانه روی نماید و قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشد.
ب:لقمه را کوچک بردارد و غذا را خوب بجود و غذا خوردن را طول دهد.رساله مراجع م 2636 و 2637
ج:خوردن غذای داغ و همچنین فوت کردن و دمیدن در غذا و نگاه کردن به صورت دیگران در هنگام غذا خوردن ترک شود.
خداوند متعال رزق و روزی حلال نصیب همه ما بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
مستدرک الوسائل ج 4 ص: 472

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روایتی در اهمیت سجده کردن برای خدا می فرمایند: اگر می خواهید در قیامت با من محشور شوید سجده هایتان را در برابر خداوند متعال طولانی کنید. (مستدرک الوسائل ج 4 ص: 472)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره سجده سهو :
چند عمل هست که انجامش درنماز سبب واجب شدن(فتوا یا احتیاط) سجده سهو می شود:
سلام بی جا یعنی نمازگزار در جایی که نباید سلام بدهد اشتباها سلام بدهد، مثلا دررکعت اول اشتباها سلام بدهد.البته اگر کسی در نماز اشتباها سلام اول نماز را بگوید، سجده سهو ندارد.
کلام بی جا یعنی نمازگزار در بین نماز سهوا حرف بزند وسخنی بگوید که ذکر و دعا محسوب نشود.
اگر نمازگزار بعد از سجده دوم شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت.
تشهد فراموش شده که تا رکوع رکعت بعد هم متوجه نشود.
به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای یک سجده فراموش شده که تا رکوع رکعت بعد هم متوجه نشود.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(ثواب الاعمال،343)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در اهمیت و آثار نماز جماعت می فرمایند: کسی‌که در هر جایی که باشد محافظت ومداومت بر نماز جماعت داشته باشد،مانند برق،سریع و نورانی‌از‌پل‌صراط‌ می‌گذرد. (ثواب الاعمال،343)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز جماعت:
1-یکی از واجبات نماز جماعت، تبعیت کردن از امام جماعت در افعال نماز است یعنی کارهاى نماز مانند رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام جماعت به جا آورد پس نباید زودتر از امام جماعت به رکوع یا سجود برویم. (رساله مراجع 1468،1469،1489،1470)
2-کسی که دیر به جماعت رسیده یا مسافر است و می‌خواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند اگر در حالی که امام ایستاده است اقتدا کند باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند‌و در رکوع (یا سجده) خود را به امام جماعت برساند. (مشهور- رساله مراجع مسأله 1442-غیر مشهور‌: خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی: خودش را به رکوع برساند)
3-اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد (بنابر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (م 1441)
خداوند به ما توفیق شرکت در جماعت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد آل و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏7 ؛ ص145

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم شخصی محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم رسید عرض کرد برای استجابت دعا چه کنم؟ پیامبر‌خدا صلی الله علیه و آله به او فرموند: خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور (وسائل الشیعة ؛ ج‏7 ؛ ص145)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از قراردادهای شرعی جعاله هست، جعاله یعنی انسان متعهد بشود در برابر کاری که دیگری برایش انجام می دهد، مزدی بدهد، مثل اینکه بگوید هر کس گمشده مرا پیدا کند، صد هزار تومان به او می دهم.
البته در این قرارداد شرایطی باید رعایت شود:
جعاله بر کاری که نزد عقلا بی فایده به حساب می آید صحیح نیست مثل اینکه کسی بگوید اگر به فلان محل تاریک بروی، یا حجم زیادی غذا بخورد فلان مبلغ را به تو می دهم. این قرارداد صحیح نیست.
جعاله برای کار حرام صحیح نیست مثلا اگر بگوید کسی برای برای من شراب تولید کند یا مجلس حرام برگزار کند، فلان مبلغ به او می دهم، صحیح نیست.
اگر در جعاله مقدار مزد را از ابتدا مشخص نکند و کاری را از دیگری درخواست کند و آن فرد کار را انجام دهد، باید مزد آن شخص را به مقدار متعارف بدهد.مثلا کسی از تعمیر کار درخواست تعمیر ماشین را داشته باشد و مزد او را از ابتدا مشخص نکند، و تعمیر کار ماشین را تعمیر کند، صاحب ماشین باید مزد را به مقدار متعارف بدهد.
خداوند روزی حلال به ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
منابع: رساله مراجع م 2218-2220-2222

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code