سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آروزی پیروزی جبهه اسلام و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله . خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَٰتَلُونَ بِأَنَّهُمۡ ظُلِمُواْۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ نَصرِهِم لَقَدِیرٌ. به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازۀ جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفتهاند؛ و به یقین خدا بر یارى آنها تواناست. سوره حج آیه 39.
با توجه به جنگ تحمیلی پیش آمده از جهت شرعی وظایفی بر عهده ماست که به برخی از آنها اشاره می کنم:
1. تضعیف جبهه جنگ حرام است. لذا نشان دادن ضعفهای احتمالی در میدان نبرد، بزرگ کردن نقطه ضعفها، سیاه نمایی میدان رزم، بدگویی از نظامیان و مجاهدان در راه خدا در میان مردم، کمک به دشمنان داخلی و خارجی هر چند نصب نرم افزارهای جاسوسی و مخرب،همه این موارد حرام است و فرقی ندارد این مصادیق تضعیف در فضای مجازی باشد یا غیر مجازی
2. گفتار بدون علم حرام و از گناهان کبیره است(شایعه پراکنی): لذا مطلبی را که به آن علم ندارد به صورت قطعی بیان کردن حرام بلکه اگر به صورت احتمالی سبب تشویش و بهم خوردن اعتماد جامعه شود، باز هم جایز نیست.مثل خبری که نسبت به شهادت برخی از افراد مطرح می شود و هنوز از منبع موثقی ثابت نشده و افراد آن را به صورت قطعی در کانالها و گروهها نشر می دهند که این کار مصداق قول بغیر علم است و گناه کبیره می باشد، یا گاهی اوقات دشمن خبری بر بمباران قسمتی از کشور عزیزمان منتشر می کند و افراد بدون توجه به منبع خبر به صورت قطعی در رسانه ها نشر می دهند.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
دوشنبه 02-4-404 ظهر وعصر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آرزوی رزمندگان اسلام. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: اگر در انسان سه خصوصیت باشد حوادث گوناگون دینوی و اخروی او را نگران نمی کند و انسان ضرری وارد نمی کند:
مورد اول: الدُّعَاءُ عِندَ الکُرُباتِ . هنگامی که حادثه تلخی یا گرفتاری یا غم و غصه ای برای انسان پیش ی آید ، دعا کند و به خداوند متعال پناه ببرد.
• دعا با تلاش و تدبیر منافات ندارد بلکه هر آنچه بر عهده یک انسان عاقل و متفکر و مدبر هست باید انجام دهد و دعا هم کند .
• پیغمبر اکرم«صلیاللهعلیهوآله» در وسط میدان جنگ وقتی کار مشکل میشد، دستها را به دعا بلند میکرد و اشک میریخت و از خدای متعال نصرت میخواست. ضمن اینکه بهترین تدبیر و آرایش جنگی را در برابر لشکر دشمن انجام می دادند.
• مصداق دیگر در دوران دفاع مقدسِ بود، که رزمندگان اسلام در سختی ها و مشکلات بزرگ به ذیل عنایت حضرت حضرت حق و ائمه اطهار علیهم السلام متوسل می شدند و خدای متعال گشایش و فرج را هم روزی می کرد.
مورد دوم: الِاستِغفارُ عِندَ الذَّنبِ استغفار کردن و طلب آمرزش هنگام انجام گناه.
• استغفار یعنی: پشیمانی و عذرخواهی از پروردگار؛ این استغفار است که موجب میشود موانع استجابت دعا برداشته بشود.که این خصوصیت در این قسمت دعای کمیل توجه داده شده است که می گوییم: اللهم اغفِر لیَ الذنوبَ التی تَحبِسُ الدّعاء.
مورد سوم: الشُّکرُ عِندَ النِّعمَة هر نعمتی که خدای متعال به شما داده، شکر کنید.
• در روایت دارد که: هر وقت یادتان آمد، که خدا نعمتی داده، از این نعمت، سر به سجده بگذارید، بگویید: الحمد لله ربّ العالمین.
• به تعبیر یکی از اهل سخن : هضم نعمت، شکر است؛ یعنی نعمتهای خود را به خدا وصل کنید و نعمت پلی بین ما و خدا است. اگر کسی این پل را نزند و شکر نکند، نعمت، وبال گردن فرد میشود.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
پیام شناسه:
فریب رسانه های دشمن را نخورید!
سوالات اساسی و چالشهای فکری مخاطب:
اسرائیل و امریکا به چه روش ها و شیوه هایی به جنگ با جبهه مقاومت می پردازند؟
راهکارهای مقابله با این روش ها و شیوه ها چیست؟
تبیین پیام محوری:
رسانه های اسرائیلی و امریکایی به صورت گسترده از عملیات فریب، سانسور و تاریخ سازی در رسانه های خود استفاده کرده و بدین صورت سعی دارند تا افکار مردم و جامعه جهانی را به سمت مشروعیت و مظلومیت خود منحرف سازند. نمونه هایی از این موارد به صورت زیر است:
• مظلوم نمایی گسترده در رسانه های جهانی:
رسانههای امریکایی و اسرائیلی به دلیل در اختیارداشتن عمده ترین رسانه های جهان همچون بی بی سی و VOA و ... به طور گسترده گزارش ها، اخبار و برنامه ها، مظلوم نمایی کرده و این موضوع را و مظلومیت و مشروعیت جعلی خود را به رسانه های جهان به صورت مستمر پمپاژ می کنند.
• نادیده گرفتن حقایق تاریخی و اجتماعی:
رسانههای امریکایی و اسرائیلی به طور مداوم حقایق تاریخی و اجتماعی را نادیده میگیرند. به عنوان مثال، نادیده گرفتن این واقعیت که فلسطینیها در غزه سکونت دارند و اینکه اسرائیل از خارج آمده کشور فلسطین را اشغال و غصب کرده، از جمله این حقایق است.
• سانسور:
رسانههای امریکایی و اسرائیلی به طور مداوم به سانسور خبرهای موفقیت جبهه مقاومت و نیز بایکوت خبری جنایات، کشتار و کودک کشی و حمله به مدارس و بیمارستان ها میپردازند.
بر اساس نگرش قرآنی و بیانات مقام معظم رهبری بهترین شیوه مقابله با این شیوه ها و راهبردهای رسانه ای دشمن جهاد تبیین است.
مستندات (آیات، روایات، ...):
• فریبکاری رسانه ای دشمن: آل عمران 3: 54 وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ
• جهاد تبیین: فرقان 25 : 52 فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا
• جهاد تبیین: حج 22: 78 وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ
• حجرات 49 : 6 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ
• اعتماد کردن به رسانه های دشمن: امام على علیه السلام: جِماعُ الغُرورِ فی الاستِنامَةِ إلَى العَدُوِّ .(غرر الحکم، 4775) اعتماد کردن به دشمن، عامل فریب خوردن [از او] است.
• دشمن شناسی در کلام امیر المؤمنین علیه السلام؛ حضرت فرمود: «لا تامن عدوا و ان شکر؛ (غرر الحکم ص 340) از دشمن در امان نباش، هرچند از شما سپاسگزاری میکند.» باید پیوسته دشمن را زیر نظر داشت که اگر لحظهای غفلت صورت گیرد، چه بسا ضربههای آسیبناپذیری از ناحیه دشمن وارد شود. امام علی(ع) فرمود: «من نام عن عدوه، انبهته المکائد؛ (غرر الحکم ص 340) کسی که از دشمن غفلت کند، حیلهها و کیدهای دشمن بیدارش خواهد ساخت.» حضرت در عهدنامه بعد از آن که مالک را سفارش به پذیرش صلح شرافتمندانه میکند، میفرماید: «و لکن الحذر کل الحذر من عدوک بعد صلحه فان العدوربما قارب لیتغفل فخذ بالحزم و اتهم فی ذلک حسن الظن؛ (نهجالبلاغه، نامهی 53) زنهار، زنهار سخت از دشمنت پس از پذیرش صلح برحذر باش، چرا که دشمن گاهی نزدیک میشود که غافلگیر سازد. بنابراین دوراندیشی را به کار گیر و در این موارد خوشبینی را متهم کن!»
منابع مطالعاتی برای مخاطب:
1. جنگ شناختی، بعد پنجم جنگ، سیدحسین محمدی نجم، انتشارات موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، 1393.
2. جنگ شناختی علم پیروزی در نبرد ذهن، حمیدرضا مقدم فر و ابراهیم محسنی آهویی، انتشارات خبرگزاری تسنیم، 1400.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آرزوی پیروزی و سربلندی برای مجاهدین و ملت ایران در برابر رژیم سفاک و خونخوار صهیونی و امریکا. خداوند در قرآن عزیز می فرمانید:
وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرینَ. چه بسیار پیامبرانی که مردان الهی فراوانی به همراه آنان جنگ کردند! آنها هیچگاه در برابر آنچه در راه خدا به آنان میرسید، سست و ناتوان نشدند (و تن به تسلیم ندادند)؛ و خداوند استقامتکنندگان را دوست دارد.آل عمران 146
دو نکته کوتاه پیرامون آیه شریفه:
1. ربیون در حقیقت مردانی هستند که منسوب به پروردگارند. یعنی هر چند در جنگ سختی ها و مشکلاتی پیش آید، دو صفت سست نشدن و ناتوان نشدن در جنگ آنقدر مهم است که سبب می شود چنین افرادی مردان خدا محسوب شوند.
2. این آیه شریفه بعد از جنگ احد و درتجلیل از رشادت های امیر المؤمنین در آن جنگ نازل شد. آقایی که به تنهایی به دفاع از رسول الله برخاست و با دشمن مقابله کرد و مانند بسیاری پا به فرار نگذاشت هرچند جراحات سنگینی برداشته بودند.لذا مردان خدا رهبر دینی خدا را در بدترین شرایط و سخترین لحظات جنگ تنها نمی گذارند و با تمام وجود حمایت می کنند. لذا با اینکه در همین جنگ احد امیرالمومنین جراحت های فراوان برداشته بود و مجدد دشمن به نبرد برخاست، امیرالمومنین به رسول خدا فرمود: پدر و مادرم به فدایت به خدا قسم اگر بر روی دست مردان باشم تو را تنها نخواهم گذاشت.( البرهان جلد 1 صفحه701)
جهت سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی رهبر عزیزمان امام خامنه ای حفظه الله صلوات
پیام شناسه:
آنها(ابرقدرتها) تظاهر به اقتدار میکنند، برای اینکه با ابهت و چهرهی اخمآلودِ خودشان ملتها را بترسانند؛ اما اینطور نیست که آنها واقعاً قدرتی داشته باشند. (۱۳۸۴/۰۲/۰۶)
سوالات اساسی و چالشهای فکری مخاطب:
چطور میشود این همه تجهیزات و ادوات جنگی و نظامی پیشرفته امریکا و اسرائیل را دید و از دشمنی با آنها پرهیز نکرد؟
مگر نه اینکه ترس یک واکنش طبیعی است و دوری از خطر یک حکم عقلی است؟ پس چرا قرآن و نهج البلاغه توصیه می کنند که از دشمن نترسید؟
تبیین موضوع و پیام محوری:
«فلا تَخافوهُم وَ خافونِ اِن کُنتُم مُؤمِنین» که دنبالهی آن آیهی «اِنَّما ذلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ اَولِیاءَه» است، که آمدند گفتند «علیه شما دارند توطئه می کنند، بترسید»، [مسلمانان را] میترساندند. قرآن میفرماید که نخیر، از آنها نترسید، از من بترسید؛ خدای متعال را عبادت بکنید، اعتماد به خدا بکنید، در مقابل دشمن محکم بِایستید و میتوانید دشمن را به عقب برانید. خودِ این ترسانندهی از افراد ظالم که به انسان میگوید از این و از آن بترسید، از این قدرتها بترسید و ملاحظه کنید، شیطان است؛ که ما در طول تاریخ هم مشاهده میکنیم کسانی که از این قدرتها ترسیدهاند، دچار آزمونهای سخت و تلخ زندگی شدهاند. امروز قدرتهای اسلامی، دولتهای اسلامی ملاحظهی قدرتهای ظالم دنیا را میکنند، از آنها میترسند و قدرت خودشان را ندیده میگیرند؛ نتیجه این میشود که تو سرشان می خورد.۱۳۹۹/۰۲/۰۶
مستندات:
• آل عمران 2 : ۱۷۵ إِنَّما ذٰلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ أَولِیاءَهُ فَلا تَخافوهُم وَخافونِ إِن کُنتُم مُؤمِنینَ
• احزاب: 22 وَ لَمّا رَءَا المُؤمِنونَ الاَحزابَ قالوا هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُه وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسولُه وَ ما زادَهُم اِلّا ایمانًا وَ تَسلیمًا
• آل عمران 2 : 173 قالَ لَهُمُ النّاسُ إِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم ... وَ قالوا حَسبُنَا اللَّهُ وَ نِعمَ الوَکیلُ
• وَ جَاهِدْ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ وَ لَا تَأْخُذْکَ فِی اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ وَ خُضِ الْغَمَرَاتِ لِلْحَقِّ حَیْثُ کَانَ (نهج البلاغه، نامه 31) در راه خدا جهاد کن جهدى کامل، و ملامت ملامت کنندگان تو را از جهاد در راه خدا باز ندارد. به راه حق هر جا که باشد در مشکلات و سختىها فرو شو.
• إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لَمْ یَکُنْ نَصْرُهُ وَ لَا خِذْلَانُهُ بِکَثْرَةٍ وَ لَا بِقِلَّةٍ وَ هُوَ دِینُ اللَّهِ الَّذِی أَظْهَرَهُ وَ جُنْدُهُ الَّذِی أَعَدَّهُ وَ أَمَدَّهُ حَتَّى بَلَغَ مَا بَلَغَ وَ طَلَعَ حَیْثُ طَلَعَ، وَ نَحْنُ عَلَى مَوْعُودٍ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ مُنْجِزٌ وَعْدَهُ وَ نَاصِرٌ جُنْدَهُ ... وَ أَمَّا مَا ذَکَرْتَ مِنْ عَدَدِهِمْ، فَإِنَّا لَمْ نَکُنْ نُقَاتِلُ فِیمَا مَضَى بِالْکَثْرَةِ وَ إِنَّمَا کُنَّا نُقَاتِلُ بِالنَّصْرِ وَ الْمَعُونَةِ. (نهج البلاغه، خطبه 146) پیروزى و شکست اسلام، به فراوانى و کمى طرفداران آن نبود، اسلام دین خداست که آن را پیروز ساخت، و سپاه اوست که آن را آماده و یارى فرمود، و رسید تا آنجا که باید برسد، در هر جا که لازم بود طلوع کرد، و ما بر وعده پروردگار خود امیدواریم که او به وعده خود وفا مى کند، و سپاه خود را یارى خواهد کرد. ... امّا آنچه از فراوانى دشمن گفتى، ما در جنگ هاى گذشته با فراوانى سرباز نمى جنگیدیم، بلکه با یارى و کمک خدا مبارزه مى کردیم.
• وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ بِعَیْنِ اللَّهِ وَ مَعَ ابْنِ عَمِّ رَسُولِ اللَّهِ، فَعَاوِدُوا الْکَرَّ وَ اسْتَحْیُوا مِنَ الْفَرِّ فَإِنَّهُ عَارٌ فِی الْأَعْقَابِ وَ نَارٌ یَوْمَ الْحِسَابِ، وَ طِیبُوا عَنْ أَنْفُسِکُمْ نَفْساً وَ امْشُوا إِلَى الْمَوْتِ مَشْیاً سُجُحاً، وَ عَلَیْکُمْ بِهَذَا السَّوَادِ الْأَعْظَمِ وَ الرِّوَاقِ الْمُطَنَّبِ، فَاضْرِبُوا ثَبَجَهُ فَإِنَّ الشَّیْطَانَ کَامِنٌ فِی کِسْرِهِ وَ قَدْ قَدَّمَ لِلْوَثْبَةِ یَداً وَ أَخَّرَ لِلنُّکُوصِ رِجْلًا، فَصَمْداً صَمْداً حَتَّى یَنْجَلِیَ لَکُمْ عَمُودُ الْحَقِّ، «وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَکُمْ وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ (نهج البلاغه، خطبه66) و بدانید که دیده لطف خدا شما را پناه است و پسر عموى رسول وى با شما همراه. پس پیاپى بستیزید و شرم کنید از آنکه بگریزید، که گریز براى بازماندگان مایه ننگ است و ملامت، و آتشى است براى روز قیامت. خود را خرّم و سرخوش دارید، و با آسانى و سبک جانى به سوى مرگ گام بردارید. این لشکر انبوه فراهم، و این خیمه هاى طناب افکنده درهم را هدف حمله خود سازید. به قلب آن حمله برید و از کارش بیندازید که شیطان در چین و شکن آن خانه گرفته است، دستى پیش براى حمله و ستیز، و پایى در پس براى گریز. پس استوار باشید و پایدار، تا
حقّ براى شما روشن گردد و پدیدار، که «شما برترید و خدا با شماست، و از پاداش کردارتان نخواهد کاست
کتاب:
1. دشمنشناسی و دشمنستیزی از دیدگاه امام خمینی (ره)، عبدالحسین فرهودیمقدم، علی عباسی، تهران: دانشگاه افسری امام علی (ع)، 1393.
2. دشمن شناسی، مقام معظم رهبری، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، تهران: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای، انتشارات انقلاب اسلامی، 1397.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از سفارشات مهم دینی عبادت گروهی و جمعی است که نمونه آن نماز جماعت و نماز جمعه است و این گونه عبادت در قرآن سفارش شده مثل اینکه خداوند متعال می فرماید: "وارکعوا مع الراکعین" نماز بخوانید به همراه دیگر نمازگزاران. لذا تلاش کنیم که در نماز جماعت به همراه خانواده حاضر شویم تا به این سفارش قرآن عمل کرده باشیم.
در این فرصت به دو مساله شرعی پیرامون نماز جماعت اشاره کنم:
1. در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آمادهی نماز و تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، یعنی مشغول صحبت نباشد، نشسته نباشد و نزدیک تکبیر گفتن باشد کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مىتوانند تکبیر بگویند.
2. مسافری که نمازش شکسته است ،به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و اتصال در جماعت قطع نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
پیام:
پایداری در مسیر حق، لازمه حقگرایی
سؤالات اساسی و چالشهای فکری مخاطب:
• چرا هرکسی که در مسیر حق پایدار بوده، به سرانجام کار خود نرسیده است یا از بین رفته است؟
تبیین موضوع و پیام:
استقامت و پایبندی به حق، پایهای اساسی برای دیانت و حقیقت است. ادعای پیروی از حق بدون استقامت، صرفاً یک سخن بیپایه است. خداوند انسان را در رنج آفریده و بر اساس سنن الهی، در مسیر حق، موانع و چالشهای زیادی وجود دارد که میتواند برای مؤمنان دشواریهایی ایجاد کند؛ بنابراین، بدون صبر و تلاش، پیشرفت و اعتلای پرچم حق ممکن نخواهد بود.
امیرالمؤمنین علی در موقعیتهای مختلف به اهمیت این اصل در زندگی اسلامی و مبارزات سیاسی اشاره و تأکید کردهاند که باید همیشه با حق بود، حتی اگر همراهی اندک و دشمنی زیاد وجود داشته باشد. نتایج استقامت نیز نهفته در پیروزی حق است که هم در قرآن و هم در کلام حضرت علی به آن اشاره شده: «پایان شب سیه سپید است».
مستندات:
• سوره مبارکه هود / 112: فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَکَ وَلا تَطغَوا ۚ إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیرٌ
• سوره مبارکه احقاف / 35: فَاصْبِرْ کَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ ۚ
• سوره مبارکه فصلت / 30: إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ
• امیرالمؤمنین علی : أَیُّهَا النَّاسُ لَا تَسْتَوْحِشُوا فِی طَرِیقِ الْهُدَى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ فَإِنَّ النَّاسَ قَدِ اجْتَمَعُوا عَلَى مَائِدَةٍ شِبَعُهَا قَصِیرٌ وَ جُوعُهَا طَوِیلٌ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا یَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْطُ وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا فَقَالَ سُبْحَانَهُ فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمِینَ فَمَا کَانَ إِلَّا أَنْ خَارَتْ أَرْضُهُمْ بِالْخَسْفَةِ خُوَارَ السِّکَّةِ الْمُحْمَاةِ فِی الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ سَلَکَ الطَّرِیقَ الْوَاضِحَ وَرَدَ الْمَاءَ وَ مَنْ خَالَفَ وَقَعَ فِی التِّیهِ (نهج البلاغه، خطبه 201)؛ اى مردم، در راه هدایت از کمى اهل آن وحشت نکنید، که مردم بر سر سفرهای گرد آمدهاند که زمان سیرى آن اندک و مدت گرسنگى آن طولانى است. اى مردم، جز این نیست که خشنودى و خشم است که مردم را بر محورى جمع میکند. غیر این نبود که ناقه ثمود را یک نفر پى کرد، اما عذاب خداوند همه را گرفت چون همگان به آن برنامه رضایت دادند، خداوند سبحان فرمود: «همه آن را پى کردند، پس همه پشیمان شدند». آنگاه سرزمین آنان بر اثر فرورفتن صدا کرد مانند صداى فرورفتن آهن داغ در زمین نرم و هموار. اى مردم، هر که راه راست و روشن را به پیماید به آب رسد و هر که بیراهه رود در بیابان به سرگردانى افتد.
• امیرالمؤمنین علی : مَا شَکَکْتُ فِی الْحَقِّ مُذْ [مُنْذُ] أُرِیتُهُ (نهج البلاغه، حکمت 184)؛ از زمانى که حق به من ارائه شد، در آن شک نکردم.
منابع مطالعاتی برای مخاطب:
1. فلاح بابلی، حسن، صبر و استقامت دو پشتوانه انقلاب، قم: دفتر انتشارات انقلاب اسلامی، 1365ق.
2. مظاهری، حسین، صبر کیمیای سعادت انسان، اصفهان: موسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا، 1383.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مهمترین مسائل حیات انسان مساله سعادت و شقاوت است که مومن دائما نگران است که در کدام گروه قرار می گیرد و در آثار اسلامی هم به این مطلب توجه زیادی شده است به همین مناسبت در یک روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله به برخی از نشانه ها و عوامل شقاوت اشاره شده است تا هر کسی حال خودش را بررسی کند البته باید بدانیم که این عوامل با انتخاب نادرست انسان ایجاد می شود و اگردر شخصی وجود داشته باشد نباید مأیوس گردد چون با مراقبت و دقت در اعمال خود میتواند آنها را برطرف و به مسیر سعادت قدم بگذارد. . عواملی که پیامبر خدا بیان می کنند عبارتند از:
عامل اول: جمود العین. خشکبودن چشم و نبود حالت تضرّع و گریه به درگاه الهی، گریه در پیشگاه خدا، خواه ناشی از خشت و ترس از عظمت خداست و خواه ناشی از محبت و شکر در برابر نعمتهای خدا که نعم الهی را به یاد آورده و حقارت و کوچکی خود را متذکر شود، امری محبوب و پسندیده است و نبود آن نشانۀ شقاوت میباشد.
عامل دوم :قسوة القلب. قساوت قلب؛ که انسان در برابر حوادث و مصائبی که برای دیگران پیش میآید بیتفاوت باشد.
عامل سوم:شدّة الحرص فی طلب الرزق . در طلب روزی، شدت طمع و حرص داشته باشد.
عامل چهارم: الاصرار علی الذنب. اصرار و پافشاری بر گناه داشته باشد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات ختم فرماید.
(متن اصلی درس خارج حضرت آقا جهت مطالعه)
الفصل الرابع:
«فی کیفیة استیفاء القصاص»
جلسه 306، 1383/2/7
عن جعفر بن محمد(علیهماالسلام)، عن ابیه، عن آبائه(علیهمالسلام)، عن علیّ(علیهالسلام) قال: قال رسول الله(صلیاللهعلیهوآله):
«من علامات الشقاء: جمود العین و قسوة القلب و شدّة الحرص فی طلب الرزق و الاصرار علی الذنب».
(خصال شیخ صدوق، باب الاربعة)
سعادت و شقاوت، مهمترین مسأله در حیات انسان است، لذا فرد مؤمن دائماً در نگرانی و تشویش به سر میبرد که آیا در زمرۀ سعداء یا در گروه اشقیاء است.
در آثار اسلامی نیز به این مطلب توجه زیادی شده است، در دعاء وارد شده است که: اللهم ان کنت عندک فی امّ الکتاب شقیّاً فاجعلنی سعیداً.
در این روایت بعضی از نشانهها و عوامل شقاوت بیان شده تا هر کس بتواند خود را بیازماید و البته باید دانست که این عوامل جبری نبوده و با سوء اختیار خودِ انسان حاصل میشود و اگر در شخصی وجود داشته باشد نباید مأیوس گردد چون با مراقبت و دقت در اعمال خود میتواند آنها را زدوده و به مسیر سعادت گام نهد. این عوامل عبارتند از:
1- خشکبودن چشم و نبود حالت تضرّع و گریه به درگاه الهی، گریه در پیشگاه خدا، خواه ناشی از خشیت و خوف در مقابل صفات جلال او باشد و خواه ناشی از محبت و شکر در برابر صفات جمال وی که انسان، نعم الهی را به یاد آورده و حقارت و کوچکی خود را متذکر شود، امری محبوب و پسندیده است و نبود آن نشانۀ شقاوت میباشد.
2- قساوت قلب؛ که انسان در برابر حوادث و مصائبی که برای دیگران پیش میآید بیتفاوت باشد.
3- در طلب روزی، شدت طمع و حرص داشته باشد.
4- اصرار و پافشاری بر گناه داشته باشد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از سوالاتی که مکرر پرسیده می شود پیرامون نذر است که به جهت اهمیت در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:
1. اگر شخصی کار واجب یا مستحبی یا کار مثبتی را با خواندن صیغه نذر بر خودش واجب کند باید به آن نذر عمل کند و نمی تواند آن نذر را تغییر دهد.
2. اگر فرد نذر کند که در زمان مشخصی اطعام یا مجالس عزاداری بپا کند، اما از انجامش ناتوان شود به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای تکلیف از عهده او ساقط می شود و نیاز به انجام جایگزینی ندارد. (نظر آیت الله مکارم: وظیفه کسی که توانایی انجام نذر را ندارد چیست؟ اگر شخصی قادر به ادای نذر نباشد در این صورت تا جایی که توانایی دارد به آن عمل کند یا کاری که نزدیک و شبیه آن باشد را انجام دهد و اگر اصلاً قادر به انجام آن نباشد از او ساقط میشود.)
3. اگر کسی نذر کند و زمان عمل نذر مشخص نباشد، عمل به نذر فوری نیست ولی نباید در انجام و عمل به نذر کوتاهی صورت بگیرد ولی اگر زمان عمل به نذر مشخص باشد و فرد عمل از عمل نذر تخلف کند باید کفاره شکستن نذر را بدهد که به نظر امام خامنه ای حفظه الله کفاره ای همان کفاره تخلف از قسم است.
یعنی ده فقیر را اطعام کند یا ده فقیر را لباس بدهد و اگر توانایی نداشته سه روز روزه بگیرد.
خداوند حاجت همه حاجتمندان را برآورده کند، به برکت صلوات
ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سید الشهدا علیه السلام. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِه ... .هر کس که خداوند خیر او را بخواهد، در دلش محبت امام حسین علیه السلام و محبت زیارت امام حسین علیه السلام را قرار می دهد. (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)
چند نکته درباره ماه محرم:
✔️1.برای شب اول ماه محرم اعمالی ذکرشده مثل احیاء و شب زنده داری و نمازهای مستحبی با دستور العمل خاص که در مفاتیح نیز ذکر شده.
✔️2.روزه گرفتن روز اول و سوم و هفتم محرم مستحب است البته انسان در صورت داشتن روزه قضا نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که در مسافرت است و نمازش شکسته است نمیتواند روزه واجب یا مستحبی بگیرد و اعمال دیگری نیز مثل نماز اول ماه وارد شده است که به مفاتیح مراجعه شود.(عروه الوثقی،اقسام الصوم.(مشهور) رساله مراجع مساله 1563)
✔️3.از بهترین اعمال این ماه بویژه دهه اول محرم برگزاری مجالس عزای امام حسین علیه السلام میباشد که مشتمل است بر بیان احکام و مواعظ و ذکر مصائب و مناقب اهل البیت علیهم السلام و پوشیدن لباس سیاه در محرم و ایام عزای اهل بیت علیهم السلام و البته باید توجه داشت از هرکاری که سبب وهن مذهب است اجتناب شود. (نشریه پیام دین، جزوه عزاداری)
خداوند توفیق عزاداری خالصانه را در این ماه به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
پیام :
پیروی از ولی و فداکاری در خدمت به جامعه نیاز روز جامعه
سوالات اساسی و چالشهای ذهنی مخاطب :
آیا در شرایط کنونی، ولایتمداری و ایثار میتوانند همچنان ابزارهای مؤثری برای مقابله با فساد و نابرابریهای اجتماعی باشند یا نیاز به بازنگری دارند؟
چرا همیشه باید در جامعه عده ای از خودگذشتگی کنند و عده ای دیگر بهره اش را ببرند و مال مردم خوری کنند؟
تبیین :
ولایتمداری از جایگاه بلندی در اعتقادات دینی برخوردار است و مفهومی عمیق و گسترده دارد که به سرچشمههای حقیقت و فیض الهی مرتبط میشود. این مفهوم بهطور کلی به معنای پذیرش رهبری و هدایت الهی است که از طریق ولیالله تجلی مییابد و تمامی جهان هستی، اعم از تکوین و تشریع، تحت سیطره و هدایت این ولایت قرار دارد. در حقیقت، ولایتمداری نهتنها به معنای پیروی از ولی فقیه در عرصههای اجتماعی و سیاسی است، بلکه در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسانها باید در نظر گرفته شود. این پیروی از ولی، هم در راستای کمال فردی و معنوی انسان است و هم موجب ایجاد نظم و عدالت در جامعه میشود.
در کنار ولایتمداری، ایثار یکی از مفاهیم کلیدی است که باید در زندگی هر مسلمان جاری باشد. ایثار به معنای فداکاری و گذشت از منافع شخصی برای حفظ مصالح عمومی و منافع دیگران است. در دورانهایی که نیاز به فداکاری برای حفظ جامعه و آرمانهای دینی است، ایثار بهعنوان یک رفتار ضروری مطرح میشود. رزمندگان دفاع مقدس نمونههای روشن و بارز ایثار را به نمایش گذاشتند. آنان با پذیرش سختترین شرایط جنگی و با ایثار جان خود، در راستای دفاع از میهن و ارزشهای اسلامی گام برداشتند. ایثار در زندگی روزمره نیز بهطور گستردهای قابل اعمال است، چه در خانواده، چه در محیط کار و چه در برخورد با دیگران. این ویژگی، همانند ولایتمداری، بر پایه ارزشهای انسانی و دینی استوار است.
در نهایت، ولایتمداری و ایثار دو ویژگی مکمل هستند که در تمامی شئون زندگی انسانها باید تجلی یابند. ولایتمداری، بهعنوان یک اصل اعتقادی، باعث میشود که فرد همواره در مسیر درست و الهی حرکت کند و در برابر مشکلات از هدایت ولی تبعیت کند. ایثار نیز بهعنوان یک اصل اخلاقی، فرد را به سمت فداکاری برای دیگران هدایت میکند و در مواقع ضروری، از منافع شخصی خود چشمپوشی میکند. ترکیب این دو ویژگی در زندگی فردی و اجتماعی، موجب ایجاد جامعهای متحد، پیشرفته و اخلاقی میشود که در آن عدالت، همبستگی و رشد همگانی تضمین میشود.
مستندات :
آیات قرآن
• سوره مبارکه مائده/ 56: وَمَن یَتَوَلَّ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡغَٰلِبُونَ
• سوره مبارکه کهف/ 44: هُنَالِکَ الْوَلَایَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَیْرٌ ثَوَابًا وَخَیْرٌ عُقْبًا
• سوره مبارکه بقره/ 207 : وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد
• سوره مبارکه بقره/ 262: ٱلَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمۡوَٰلَهُمۡ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ ثُمَّ لَا یُتۡبِعُونَ مَآ أَنفَقُواْ مَنࣰّا وَلَآ أَذࣰىۙ لَّهُمۡ أَجۡرُهُمۡ عِندَ رَبِّهِمۡ وَلَا خَوۡفٌ عَلَیۡهِمۡ وَلَا هُمۡ یَحۡزَنُونَ
روایات
• عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ فِی حَدِیثٍ قَالَ: ذِرْوَةُ اَلْأَمْرِ وَ سَنَامُهُ وَ مِفْتَاحُهُ وَ بَابُ اَلْأَشْیَاءِ وَ رِضَى اَلرَّحْمَنِ اَلطَّاعَةُ لِلْإِمَامِ بَعْدَ مَعْرِفَتِهِ أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلاً قَامَ لَیْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِیعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِیعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ یَعْرِفْ وَلاَیَةَ وَلِیِّ اَللَّهِ فَیُوَالِیَهُ وَ یَکُونَ جَمِیعُ أَعْمَالِهِ بِدَلاَلَتِهِ إِلَیْهِ مَا کَانَ لَهُ عَلَى اَللَّهِ حَقٌّ فِی ثَوَابِهِ وَ لاَ کَانَ مِنْ أَهْلِ اَلْإِیمَانِ. ( کافی، ج1، ص185)
امام باقر علیه السلام فرمود: بلندی و کوهان و کلید و دَرِ همه چیز و خرسندی خدای رحمان تبارک و تعالی، اطاعت امام است بعد از معرفت او، سپس فرمود: خدای تبارک و تعالی میفرماید: هر که اطاعت پیغمبر نماید، اطاعت خدا کرده و هر که رو گرداند(او را رها کن، زیرا) ما تو را نگهبان او نفرستاده ایم.
• عن أبی عبد اللّه علیه السّلام، فی حدیث قال: و اللّه، لو أنّ إبلیس، لعنه اللّه، سجد للّه بعد المعصیة و التّکبّر عمر الدّنیا، ما نفعه ذلک و لا قبله اللّه ما لم یسجد لآدم کما أمره اللّه عزّ و جلّ أن یسجد له، و کذلک هذه الأمّة العاصیة المفتونة بعد ترکهم الإمام الّذى نصبه نبیّهم لهم، فلن یقبل اللّه لهم عملا و لکن یرفع لهم حسنة حتّى یأتوا اللّه من حیث أمرهم و یتولّوا الإمام الّذی أمرهم اللّه بولایته و یدخلوا من الباب الّذی فتحه اللّه و رسوله لهم.( وسائلالشیعه، ج1، ص120)
از حضرت صادق علیه السلام: روایت کرده که
فرمود: «به خدا سوگند، ابلیس- نفرین خدا بر او باد- اگر پس از آن نافرمانى و تکبرى که کرد (سجده نکردن بر آدم) به مدت عمر دنیا خدا را سجده می آورد، مادام که سجده بر آدم نکرد چنانکه خدایش بدان فرمان داده بود، آن عبادتش سود نمىکرد و خدا از وى نمىپذیرفت. و همچنین است حال این امت عصیان آور فریفته شده که ترک اطاعت امامى کردهاند که پیامبرشان نصب فرموده، پس خداوند عمل ایشان نپذیرد و نیکى ایشان برنکشد، مگر آنکه به سوى خدا باز آیند از همان راه، که فرمانشان داده، و ولایت امامى را سر نهند که خداوند به ولایت او سفارش فرموده، و از همان درى وارد شوند که خدا و رسولش بر ایشان گشودهاند.
• الإمامُ زینَ العابدینُ علیه السلام : طاعَةُ وُلاةِ الأمرِ تَمامُ العِزِّ. ( تحف العقول ، 283)
امام زین العابدین علیه السلام : فرمان بردن از فرمانروایان [الهى] کمال عزّت است.
• قال الامام علی علیه السلام: الإِیثارُ أعلى مَراتِبِ الکَرَمِ ، و أفضَلُ الشِّیَمِ.( غرر الحکم ، ۱۴۱۹)
ایثارگرى ، عالى ترین مرتبه بزرگوارى و برترین خوى و خصلت است.
منابع مطالعاتی برای مخاطب:
• صبوحی طسوجی، علی، کتاب ولایتپذیری در مسیر جهاد علیه کافران، محل نشر: انتشارات طلیعه سبز، 1398
• بابایی، علی، بصیرت افزایی رمز و راز ولایت پذیری وسعادت، محل نشر: نشر دارخوین، 1395