بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از موضوعاتی که بسیار مهم مساله ازدواج است که در این زمینه چند نکته را خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:
یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تاکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد. شایسته است بزرگترها نسبت به امر ازدواج آسان گیری کنند و چنانچه با تحقیق از تدین و اخلاق دختر و پسر مطمئن شدند نسبت به تشریفات و هزینه های ازدواج و مهریه سخت گیری نکنند. ( عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 وم17 و م13)
شروط حلالی که زن و شوهر در ضمن عقد و در جلسه خواستگاری مطرح می کنند و عقد ازدواج را با توجه به همراه شرایط مطرح می خوانند، شرعا واجب است که به آن شروط بعد از ازدواج شرعا عمل شود.
ازدواج کردن با برخی از بانوان حرام است و ازدواج صحیح نمی باشد از جمله با خانمی که شوهر دار است و زن و مرد تا زمانی که بین آن دو طلاق جاری نشود شوهر دار محسوب می شوند یا خانمی که بعد از طلاق در حال سپری کردن عده خود می باشد ازدواج کردن حرام است.(رساله مراجع م2384 ؛ عروه، کتاب النکاح، فصل فی التزویج فی العده)
خداوند متعال مشکلات ازدواج همه جوانان را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

در آیات و روایات، شرایطى براى قبولى اعمال بیان شده که عبارتنداز:
1-شرط اعتقادى : ایمان به خدا: نداشتن ایمان، مایه تباهى اعمال است : « وَ مَنْ یکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ ) (آیه 5 مائده) کسى که انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد ، اعمال او تباه مى گردد.
2- شرط سیاسى : ولایت: ولایت و رهبرى صحیح و آسمانى ، همه بندگان خدا و بندگى ها و نماز و حجّ و جهاد و . . . را در مسیر الهى قرار مى دهد و به آنها جهت شایسته بخشد.
امام باقر (علیه السلام) :هر کسى که به خدا ایمان دارد و عبادت هاى طاقت فرسا هم انجام مى دهد ولى امام لایقى از طرف خدا ندارد، تلاشش بى فایده است(کافى ، ج 1 ، ص 183)
3- شرط اخلاقى : تقوا:داستان فرزندان آدم در قرآن آمده است. هر دو قربانى کردند. قربانى یکى پذیرفته شد و دیگرى نه. خدا مى فرماید: « إِنَّما یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِین» (آیه 27 مائده)؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: گر آن قدر نماز بخوانید تا همچون زه کمان شوید و آن قدر روزه بگیرید تا همچون کمان خم شوید، خدا از شما قبول نمى کند ، مگر این که انسان با ورع باشید(بحارالأنوار ، ج 81 ، ص 258)
4- شرط اقتصادى : اداى حق مردم وخیرخواهی نسبت به مردم :
رسیدگى به نیازمندان و اداى حقوق محرومان به درجه اى از اهمیت است که گاهى قبولى عبادت بستگى به آن دارد. امام رضا (علیه السلام ) مى فرماید: هر کس نماز بخواند ولى زکات ( و مالیات اسلامى ) نپردازد، نمازش قبول نمى شود (وسائل الشیعه ، ج 9 ، ص 25) داشتن مل غصبی و غیرمشروع نیز باعث عدم قبولی میشود(وسائل الشیعه ، ج 5 ، ص119)
5- شرط خانوادگى: خوشرفتارى: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم): هر کس زن بد رفتار و اذیت کننده اى داشته باشد ، خداوند نماز و کارهاى نیک آن زن را نمى پذیرد . ( مرد نیز همچنین است ) (وسائل الشیعه ، ج 20 ، ص 163) و امام صادق (علیه السلام) فرمود: نماز فرزندانى که با خشم به پدر و مادر خود نگاه مى کنند قبول نمى شود، گرچه والدین ، نسبت به آنان کوتاهى و ظلمى کرده باشند(کافى ، ج 2 ، ص349)
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از عبادتهایی که در اسلام هم جنبه عبادی و هم جنبه سیاسی دارد نماز جمعه است که در این زمینه چند نکته کوتاه را خدمت شما یاد آوری می کنم:
1. در زمان غیبت امام زمان علیه السلام شرکت در نماز جمعه به نظر اکثر مراجع واجب تخییری است به این معنا که انسان مخیر است بین شرکت در نماز ظهر یا خواندن نماز جمعه، اما شرکت در نماز جمعه افضل است. و مسافر هم می‌تواند در نماز جمعه شرکت‌کند. (نماز ظهر نیز بنابر احتیاط خوانده شود: صافی، گلپایگانی) (رساله مراجع ص842 مساله1)
2. نماز جمعه دو رکعت است مانند نماز صبح که دارای دو قنوت می‌باشد. در رکعت اول قنوت قبل از رکوع و در رکعت دوم قنوت بعد از رکوع می‌باشد و اگر کسی اشتباه کند و در رکعت دوم بعد از قنوت به رکوع برود (در حالی که قبل از قنوت هم به رکوع رفته است) نمازش باطل است. رساله مراجع ص848 مساله23 و 24و25)
3-کسی که به خطبه های نماز جمعه نرسد، و در نماز شرکت کند، باز هم صحیح است و کفایت از نماز ظهر نیز می کند.
تعجیل‌در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در مساله مهدویت، گاهی کج سلیقگی ها و بدفهمی هایی هست که باید برطرف شود:
1-بدانیم که وظیفه ما ملاقات با امام علیه السلام نیست؛ بلکه کسب رضایت امام علیه السلام است.

2- بدانیم وظیفه ما در دوارن غیبت، ارتباط با نزدیک‌ترین افراد به آن حضرت است و آن حضرت علیه السلام فرمودند: نزدیک‌ترین افراد به ما، فقهای عادلِ بی‌هوس هستند که باید در حوادث، به آن‌ها مراجعه کنیم و مخالفت با آنان، به منزله مخالفت با امام معصوم است. «الّرادُ عَلَیهِم کَالّرادُ عَلَینا»
3- بدانیم که مهم معرفتِ امام علیه السلام است، گاهی در مباحث مهدویت موضوعی را دنبال می‌کنیم که هیچ ثمره‌ای ندارد، مانند ازدواج امام، مکان زندگی امام و… در حالی که ترجمه و تفسیر آیات مهدویت را نمی‌دانیم و با معارف ادعیه و زیارات آشنا نیستیم.
4- بدانیم جریان غلط، ارائه چهره خشن از امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است، ما باید جلوه‌های محبت امام علیه السلام را برای همه تبیین کنیم، چون ایشان «رحمه للعالمین»، «الرحمه الواسعه» و «امان لاهل الارض» است.

5-بدانیم به جای تعیین وقت برای ظهور و مطابقت دادن علائم با حوادثی که اتفاق می‌افتد، شرایط را فراهم کنیم. وظیفه ما زمینه‌سازی برای ظهور است.
6-بدانیم انتظارِ ظهور به معنای سکوت و سکون نیست؛ بلکه حرکت مجاهدگونه است ، همانطور که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرموده است: انتظار فرج افضل اعمال است، نه افضل احوال! پس انتظار، عمل است، نه حالت!
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی ازقراردادهای معمول و مورد استفاده مومنین قرارداد اجاره است که سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که آیا مستاجر نسبت به خرابی وسایل مورد اجاره یا نقص که در وسایل ایجاد می شود ضامن است یا خیر؟
در جواب عرض می شود:
1-مال مورد اجاره در مدت اجاره نوعی امانت در دست مستاجر است و چنانچه در این خرابی یا نقص وسیله مورد اجاره، مستاجر کوتاهی نکرده باشد، ضامن نیست مگر اینکه موجر و مالک شرط کند، که مستاجر در هر صورت، باید خسارت را از اموال خودش جبران کند، که در این صورت مستاجر در صورت خرابی باید خسارت را از جیب خودش جبران کند.
2-موجر و مالک زمانی می تواند خسارت را بر اساس شرط از مستاجر بگیرد، که شرط را در ضمن قرارداد به مستاجر تفهیم کرده باشد.
3-مستاجر اگر در خراب شدن وسایل مالی که اجاره کرده مقصر باشد مثل اینکه روی کابینت ام دی اف آب بگیرد و سبب خرابی کابینت شود، در این صورت قطعا مستاجر ضامن است هر چند با مستاجر نسبت به خسارت شرطی نشده باشد.

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
شیطان برای گمراهی مردم از طریق اندیشه یا انگیزه وارد میشود واین کار با مراحلی انجام میشود که ذکر میشود:
1-ایجاد شبهه در واقعیات: اگر انسان واقعیات گناه که همان نجاست،آتش یا سم است را درک کند به سمت گناه نمی رود وعلت اینکه راحت شراب نجس را میخورد یا غیبت (گوشت برادر مرده) میکند، چون از واقعیت گناه آگاه نیست و اولین قدم شیطان تغییر واقعیت گناه وایجاد شبهه در آن است؛چنانچه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «اللهم ارنی الاشیاء کما هی» خدایا واقعیت اشیاء را آنچنان که هست به من نشان بده.(بحار، ج 14، ص 10)
2-تسویف: کاری را به آینده موکول کردن است. مثلا اگر کسی بخواهد انفاقی انجام دهد، شیطان می‌گوید حالا که زود است، باشد برای فردا، فعلا خودت جوانی و نیاز داری، فردا انجام می‌دهی. یا مثلا می‌گوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. در حدیث آمده : «ایاک و التسویف»بر حذر باش از اینکه برای انجام کارهایت فردا فردا کنی(امالی شیخ طوسی، ص 526)
3-تزیین-زینت دادن : در این مرحله شیطان اعمال قبیح را برای انسان‌ها زیبا جلوه می‌دهد. مثل برخی‌ها که برای زیبا کردن کالاهایشان دست به نورپردازی می‌زنند و کالای نامرغوب را مرغوب جلوه می‌دهند. شیطان برای آنکه عملی را تسویل کند، اعمال بد را چنان در دل آدمی زیبا می‌کند که جز افراد بصیر متوجه نمی‌شوند(فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَان-63نحل)
4-وعد و وعید: شیطان وعده می‌دهد تا یکسری از بدی‌ها انجام شود و وعید می‌دهد تا یکسری از کارهای خوب انجام نشود. مثلا اگر عبیدالله بن زیاد وعده نمی‌داد، کسی به سمت او نمی‌آمد. از طرفی هم وعید داد که اگر چنین نکنید چنان می‌کنم، زنانتان، خانه هایتان، اموالتان و ... را مصادره می‌کنم و همچنین آنها را ترساند از اینکه لشکر یزید در راه است (الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ-بقره، 268)
5-ایجاد آرزو:شیطان حوصله اش زیاد است و در این مرحله می‌گوید من اگر الان هم موفق نشدم یک سنگ بنایی را ایجاد می‌کنم و آرزوی آن را در دل انسان‌ها می‌اندازم هرچند که بیست سال دیگر به نتیجه برسم.( لَأُمَنِّیَنَّهُم-نساء، 119)
خداوند ما را از شر وسواس شیطان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در این فرصت کوتاه چند مساله شرعی درباره احکام مسافر اشاره می کنم:
1. مسافتی که موجب شکسته شدن نماز میشود باید حداقل هشت فرسخ باشد، بنابر این اگر سفری کمتر از این مسافت باشد، نماز کامل است.
2. به نظر امام خامنه ای هشت فرسخ معادل 41 کیلومتر می باشد اگرچه این مقدار به صورت رفت و برگشت باشد البته نباید مسیر رفت کمتر از چهار فرسخ یعنی 5/20 کیلومتر باشد.و برای آشنایی بیشتر هر کدام از عزیزان به نظرات مرجع تقلیدشان مراجعه کنند.
3. به نظر برخی مراجع از جمله امام خامنه ای ملاک محاسبه مسافت شرعی فاصله بین آخر شهر مبدأ و ابتدای شهر مقصد است.
4. اگر کسی به مقدار مسافت شک داشته باشد، احتیاط در این مساله این است که در صورتی که تحقیق کردن برای او مشکل نباشد؛ مانند اینکه به کیلومترشمار نگاه کند یا از چند نفر بپرسد باید تحقیق کند و چنانچه به نتیجه ای نرسد، نمازش تمام است.
خداوند سفر مسافرین را بی خطر گرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
منابع: (رساله نماز روزه امام خامنه ای شرط اول دوم نماز مسافر . رساله مراجع م1272 و 1279 و 1281

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
در اهمیت خمس همین بس که:
از لحاظ اعتقادی: نشانه ایمان حقیقی به خدا،دادن خمس است وحتی خدا فرموده: مسلمانی که در رکاب پیامبر بجنگد،ولی خمس ندهد، ایمان به خدا ندارد(آیه 41 انفال)
از نظر عبادی: خمس از عبادات است و باید با قصد قربت پرداخت گردد و هرگونه ریاکاری و ناخالصی در انجام این فریضه اختلال به وجود می آورد.
از نظر سیاسی : پرداخت خمس به حاکم و فقیه جامع الشرائط سبب ارتباط مردم با جانشینان پیامبر می شود که باعث تقویت حوزه های علمیه و مبارزه با شبهات دینی میشود و مبارزه با استکبار و طاغوتهای زمان میشود
از لحاظ اخلاقی: رابطه انسان را با خودش از طریق مهار کردن خوی حرص و بخل و بی تفاوتی، ورابطه انسان را با نسل آینده از طریق حلال کردن لقمه ها و مهریه ها، تقویت میکند
از نظر رابطه انسان با پیامبر اسلام و اهل بیت علیهم السلام :باعث رسیدگی به سادات محروم میشود و نوعی جلب محبت ایشان و ادای مزد رسالت میشود
خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از روشهای متداول امروزی قرض الحسنه غیر رسمی است که در جلسات فامیلی یا هیئات و مانند آن تشکیل می شود، در این باره چند نکته را خدمت شما بزرگوران یادآوری میکنم:
1-صندوقهایی که افراد به یکدیگر قرض می دهند و فردی را به عنوان مدیر صندوق و نماینده اعضا انتخاب می کنند که وجوه جمع آوری شده را به برنده قرعه کشی قرض بدهد، و هیچگونه سود و کارمزدی دریافت نمی شود، اشکالی ندارد هر چند افراد به انگیزه برنده شدن در قرعه کشی شرکت کنند.
2-اگر مدیر صندوق از قرض دهندگان مبلغی بابت حق الزحمه خودش دریافت کند اشکالی ندارد.مثلا اگر تعداد اعضا ده نفر باشد و مبلغی ماهانه حسب قرعه به هر نفر داده می شود، یک ملیون باشد و کارمزد آن 20 هزار تومان باشد، بجز نفر اول، همه اعضا قرض دهنده هستند، و مدیر می تواند حق الزحمه دریافت کند.
3-برداشتن وام اول توسط مدیر صندوق در صورتی صحیح است که با رضایت همه اعضا باشد و در برابر انجام کارهای صندوق نباشد.
4-مدیر صندوق بدون رضایت اعضا نمی تواند در وجوه جمع آوری شده از اعضا دخل وتصرفی انجام دهد مگر اینکه از طرف اعضا اختیار داشته باشد.

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خمس اثرات فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1-ضمانت بهشت: شخصی نزد امام باقر علیه السلام آمد و خمس مال خود را پرداخت، امام فرمود: بر من و پدرم لازم است که بهشت را برای شما ضمانت کنیم. «ضمنت لک علیّ و علی ابی الجنّة(وسائل، ج 9، ص 528)
2-شمول دعای امام: امام رضا علیه السلام فرمود: تا می توانید خودتان را (بادادن خمس) از دعای ما محروم نکنید (وسائل، ج 9، ص 528)
3-پاکی ولادت:
اگر کسانی از پرداخت خمس سرپیچی نمایند نه تنها مرتکب گناه شده اند ، بلکه مالی را که مصرف می نمایند چون حرام است در نسل آن ها تأثیر گذار است و موجب پاکی مولدشان نمی گردد؛ اما اگر خمس را پرداخت کنند چون از غذای حلال تغذیه نموده اند باعث طهارت مولدشان خواهد شد:
امام صادق(علیه السلام) فرمودند: ما خمس را برای شیعیان پاک ساختیم تا موالید آنان پاک و فرزندان شان حلال و پاکیزه گردد. (وافی ج 6 ص 276)
4-فقر زدائی از خاندان رسالت: امام کاظم علیه السلام فرمود: خداوند نیمی از خمس را برای فقر زدائی از بستگان پیامبر که از زکات و صدقات محرومند قرار داد(سائل، ج 9، ص 514)
خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از گناهانی که مفاسدی فراوان خانوادگی و اجتماعی دارد غیبت کردن و بدگویی از دیگران است که در این زمینه به چند مساله شرعی اشاره می کنم:
تعریف غیبت به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای این است که انسان به قصد مذمت و عیب جویی معایب پنهان کسی را در غیابش نزد دیگری بیان کند.
در حرام بودن بیان عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را در فضای مجازی پخش کند.
هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و به نظر برخی از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای می‌فرمایند ‌اگر‌ غیبت شونده زنده است و امکان حلالیت طلبیدن از او می‌‌باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان حلالیت طلبیدن نیست از او نیست، برایش استغفار نماید.
خداوند متعال توفیق شناخت و ترک معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م‌31‌، استفتائات امام ج3 س59- 58حضرت امام، استفتائات‌س9و 16و53؛ فاضل‌‌جامع‌الاحکام‌ج1‌س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
نکته: 1.برخی از فقها صرف اظهار عیب مخفی را نزد دیگری غیبت می دانند.ایت الله سیستانی
...

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم چند مساله شرعی مرتبط با معلم عرض کنم:
یکی از مواردی که آموزش دادن و تعلیم بر همگان واجب است و آن هم جایی است که انسان ببیند شخصی به جهت ندانستن مساله شرعی وظیفه خودش را اشتباه انجام می دهد مثلا کسی از حکم کاشت ناخن مصنوعی و باطل بودن غسل و وضو در صورت امکان جدایی هر چند با هزینه، اطلاع ندارد.
انسان در مقام آموزش دادن و تعلیم حق تنبیه بدنی ندارد البته اگر تنبیه در جهت تربیت فرزند نابالغ باشد و به گونه ای باشد که سبب سرخی یا کبودی نشود، با شرایطی با اجازه پدر و یاپدربزرگ صحیح است.
اگر کسی مساله شرعی را به اشتباه برای دیگران نقل کند در صورت امکان باید اشتباه را برطرف کند.( جهت اطلاع: مشهور فقها همین است اما ایت الله سیستانی: اگر بعد از گفتن فتوی بفهمد اشتباه کرده و گفتۀ او موجب آن می‌‌شود که آن شخص برخلاف وظیفۀ شرعی‌‌اش عمل کند، باید بنابر احتیاط لازم، اشتباه را در صورت امکان برطرف کند.)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خمس اثرات فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1-تطهیر اموال: تغذیه در سلامت جسم و جان آدمی سهم مهمی دارد. غذای سالم و حلال فکر سالم، عمل سالم و ... پدید می آورد و از غذای ناسالم و حرام افکار شیطانی، عمل شیطانی پدیدار می گردد. یکی از علل تشریع خمس تطهیر اموال است در همین زمینه از امام صادق (علیه السلام) سؤال شده: «مردی که از راه حلال و حرام مالی به دست آورد، و می خواهد توبه کند ولی حلال و حرام را به طور مشخص نمی شناسد چه کند [و چگونه خود را از حرمت خلاص نماید] فرمود خمس آن مال را بدهد مالش پاک می شود. خداوند اموال را به وسیله پرداخت خمس تطهیر فرموده است»( المقنعه؛ ص 283)
قرآن نیز همین فلسفه را برای صدقه گفته که طبق روایتی منظور از صدقه در این آیه خمس است: «خذ من أموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها(آیه 103 توبه)) »«از اموال آن ها [= مسلمانان] صدقه بگیر تا به واسطه آن پاک شان کنی. »
«امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس تصور کند که امام (علیه السلام) به آنچه مردم در دست دارند محتاج است آن شخص کافر است. مردم احتیاج دارند که امام از آن ها مال [= خمس] قبول کند. [زیرا که] خداوند عزوجل فرموده است از اموال آن ها صدقه بگیر تا پاک گردند»( کافی ؛ ج 1، ص 537)
2- وسعت روزی: وسعت روزی و فراوانی ثروت فقط به وسیله تلاش و دانش و هنر به دست نمی آید بلکه علل و اسباب دیگری نیز وجود دارند که باعث توسعه روزی و تکثیر ثروت می گردند. در روایتی امام رضا (علیه السلام) یکی از علل فراوانی روزی را پرداخت خمس معرفی فرموده اند:«... ان اخراجه مفتاح رزقکم ...«پرداخت خمس کلید روزی شماست (وسایل الشیعه,؛ ج 6 ؛ص 375)
3- تطهیر گناهان:امام رضا علیه السلام فرموده اند: اخراج خمس [=پرداخت آن] باعث تطهیر گناهان شما می باشد» (وسایل الشیعه,؛ ج 6 ؛ص 375)
4-کمک به تبلیغ دین: امام رضا(علیه السلام) در توضیح فلسفه خمس فرمودند:«ان الخمس عوننا علی دیننا: خمس پشتوانه مالی معصومین علیهم صلوات الله است که با آن ترویج دین نمایند و اگر ما هم در ترویج آن سهیم باشیم از اجر معنوی آن نیز بهره مند خواهیم شد. پرداخت خمس کمک کردن به خط اهل بیت و تقویت بنیه مالی حوزه هایی علمیه و سبب تبلیغ و نشر تفکّر علوی به وسیله ی علما و فضلا و طلاّب است
خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از بدهی و دیون انسان خسارتهایی است که به دیگران وارد کرده است که در این زمینه دو نکته را یادآوری می کنم:

اگر انسان عمدا یا سهوا به اموال دیگری بدون رضایتش خسارتی وارد کند باید خسارت جبران کند و در این حکم فرقی نمی کند که انسان به صورت مستقیم به اموال دیگری خسارت وارد کند مثل اینکه انسان شیشه ماشینی را بشکند یا غیر مستقیم خسارت وارد کند مثل اینکه اشیای لغزنده یا نوک تیز را در محلّ رفت و آمد دیگران قرار دهد و بر اثر آن آسیب به انسان یا حیوانی برسد.

اگر کسی وسیله ای را مثل صندلی یا لب تاب یا ماشین برای استفاده کردن رایگان در اختیار انسان قرار دهد و هنگام استفاده کردن وسیله مورد نظر، آسیب ببیند در این صورت اگر فرد در استفاده کردن کوتاهی نکرده باشد و همچنین در ابتدا صاحب وسیله شرط ضمانت نکرده باشد، فرد استفاده کننده ضامن نمی باشد.


تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

منابع: (تحریر الوسیله، کتاب الغصب م 54، امام خامنه ای استفتائات، توضیح المسائل جامع، ایت الله سیستانی ج 3، م 1550

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
خدواند در قرآن می فرماید: وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛ «و به یقین، در زَبُور بعد از ذکر( تورات) نوشتیم که بندگان شایسته‌ام، آن زمین را به ارث خواهند برد. (انبیاء ؛آیه ۱۰۵) از امام باقر (علیه السلام) حکایت شده که فرمودند: مقصود از آیه فوق امام عصر (علیه السلام) و یاران آن حضرت هستند(بحار، ج ۹، ص ۱۲۶)؛چون منظور از -الارض- کل زمین است و فقط زمان ظهور است که کل زمین در اختیار صالحان واقع میشود.
اسم امام مهدی در قران نیامده ؛اما چند دسته از آیات قرآن را برای مسئله مهدویت استفاده می‌کنند:
1-آیاتی که بر ضرورت وجود امام تاکید دارد: در دیدگاه قرآن، خداوند برای هر امتی فردی را انتخاب کرده تا آنها را هدایت کند: «وَلِکلِّ قَوْمٍ هَادٍ»، «و برای هر جامعه راهنمایی هست.»(سوره رعد، آیه۷) امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: «در هر زمانی امامی از خاندان ما وجود دارد که مردم را به آنچه رسول خدا آورده هدایت می‌کند(بحار،ج۲۳، ص۵)
2-آیاتی که بشارت به حکومت صالحان و مومنان بر روی زمین می‌دهد: مثل («وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ (سوره قصص آیه ۵) روایات این دوآیه را به مهدویت نسبت داده‌اند
3-آیاتی که تسلط نهایی دین اسلام بر ادیان الهی را نوید می‌دهد ولی هنوز تحقق نیافته است و تنها تفسیر آن در مورد مهدویت صادق است. مثل: هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ «او کسی است که فرستاده‌اش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه دین [ها] پیروز گرداند؛ و گر چه مشرکان ناخشنود باشند». (سوره توبه؛ آیه ۳۳)
امام صادق(علیه السلام) فرمودند: به خدا سوگند که تفسیر این آیه هنوز نیامده است. راوی پرسید:چه موقع تفسیر آیه تحقق می‌یابد. فرمود: هنگامی که قائم ما قیام کند ان شاء الله(کمال الدین، ج 2، ص 670)
خداوند فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن گرامیداست روز کارگر چند مساله شرعی کوتاه در این زمینه یادآوری می کنم:
1.اگر صاحب کار یا شرکت یا سازمانی با کارگر یا هر نیرویی قرارداد ببندد که مدت مشخصی کار کند و در آن اجرت و حقوق را تعیین کنند، باید طبق قرارداد همان اجرت و حقوق پرداخت شود و نباید در پرداخت حقوق کوتاهی صورت گیرد و اگر در ضمن قرارداد شرط حلال و مجازی گذاشته شود باید طرفین شرعا طبق آنچه شرط شده عمل کنند. البته طرفین نمی توانند در ضمن قرارداد انجام حرامی یا ترک واجبی را شرط کنند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی احکام العقد الاجاره و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره م9 و منهاج الصالحین ج2 م383)
2. نیروی کار در بازه زمانی که طبق قرارداد باید کار کند نباید مشغول به کاری شود که باعث تعطیل شدن کار اصلی یا خلاف قانون محل کار باشد یا سبب کاهش کیفیت در کار بشود مگر اینکه با رضایت کار فرما باشد و  در صورت عدم رضایت به  مقدار زمانی که مشغول وظیفه اش نبوده یا کاهش کیفیت داشته اجرت طلبکار نمی باشد و چنانچه اجرت کامل دریافت کرده باید برگرداند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی اجاره الثانیه، م4 و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره، م27 و منهاج الصالحین ج2 م456)
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

ندادن و ترک خمس جزء گناهانی است که در واقع انسان را جزء غاصبین و پیمان شکنان قرار میدهد؛به این معنا که ترک خمس:
1-نمونه ای از غصبی بودن اموال : می دانیم، تصرف بر مال دیگران بدون مجوز شرعی در حکم غصب است.
از طرف دیگر ، اطلاع داریم که یک پنجم اموال هر شخص پس از کسر مخارج سالیانه متعلق حق امام (علیه السلام) است. بنابراین وقتی که شخص پس از کسر مخارج سالیانه یک پنجم اموال خود را به امام (علیه السلام) تحویل ندهد عملش نمونه ای از غصب محسوب خواهد شد. امام باقر (علیه السلام) میفرماید:«کسی که از پول خمس (نداده) که خدا عذر او را نپذیرفته چیزی به خرد مثل این است که او چیز حرام را خریده است(تهذیب،ج4،ص136) و فرمود:«انسان معذور نیست که از مال خمس نداده چیزی بخرد و بگوید: خدایا آن را با مال خودم خریدم مگر این که صاحب خمس به او اجازه دهد.»( بحارالانوار ،ج96 ،ص 193)
2- نمونه ای از خوردن مال یتیم: امام باقر (علیه السلام) فرمود:آسان ترین چیزی که بنده را به آتش می افکند این است که کسی که یک درهم از مال یتیم را بخورد و ما یتیم هستیم(وسایل الشیعه، ج 6 ،ص 378+ من لا یحضره الفقیه؛ ج 2 ،ص 41)
خوردن مال یتیم از آن جهت قبیح است که «یتیم» قدرت دفاع از خودش را ندارد و نمی تواند مال خودش را از چنگال شخص قدرتمند بیرون بکشد؛ در تشیع چون پس از حکومت امام مجتبی(علیه السلام) حکومت در دست امامان تشیع نبوده است؛ آنان طبعا قادر نبودند که با توسل به قدرت اموال مردم را تخمیس نمایند ؛پس در حقیقت نوعی یتیم محسوب می شده اند که در بیان امام باقر (علیه السلام) به این حقیقت تصریح شده است .
3- نمونه ای از پیمان شکنی :پذیرش دین به معنای تعهد و پیمان بر انجام امورات دینی است و هر کس پس از پذیرش آن به تعهدات خود عمل نکند در واقع پیمان شکنی نموده است.
پرداخت خمس از واجبات اسلام است . یعنی هر مسلمانی با پذیرش اسلام عمل به پرداخت خمس را تعهد کرده است و اگر عمل نکند خلاف تعهد محسوب و نوعی پیمان شکنی خواهد بود بر همین اساس می بینیم امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه :«ویل للمطففین= وای بر کم فروشان»فرموده اند:یعنی ای پیامبر، کسانی که خمس تو را می شکنند [یعنی پیمان شکنی می کنند و نمی پردازند)( بحارالانوار، ج 96 ،ص 189)
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره ساخت بارگاه بر مدفن اصحاب کهف می فرماید: فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیْهِمُ بُنْیَاناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الذَّینَ غَلَبُوا عَلی أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً”: هنگامى که میان خود در کارشان با یکدیگر نزاع مى‌کردند، پس [عده‌اى ]گفتند: «بر روى آنها ساختمانى بنا کنید، پروردگارشان به [حال‌] آنان داناتر است.» [سرانجام‌] کسانى که بر کارشان غلبه یافتند گفتند: «حتماً بر ایشان معبدى بنا خواهیم کرد.»(آیه 21 کهف)
برای ساخت بارگاه بر قبور بزرگان دلایلی نقل شده است ک به برخی اشاره میشود:
1-طبق آیه تلاوت شده، قرآن، ساخت بنا بر مدفن اصحاب کهف را از زبان گروهی نقل می کند، بدون اینکه آن را نقد کند، و این خود نشانه مشروع بودن آن است، زیرا در غیر این صورت، آن را نقد می کرد و این فرهنگ قطعى است.
2- دوستی پیامبر خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و خاندان او از اصول سفارش شده اسلام است(لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی) و این مهر ورزیدن با روش های گوناگونی محقق مى شود؛ بنای یادبود بر قبور آنان یکى از جلوه هاى مهرورزى است .
3- حرم و بارگاه امام، نشانه دین خدا است و هر انسانى در آن مکان، احساس نزدیکى و قرب به خدا خواهد داشت و بدیهى است بزرگداشت و تعظیم آن مکان، نشانه تقواى الهى است. از این رو مى‏توان این توجه به بنا و احترام به آن را مصداق این آیه دانست “ومن یعظم شعائر الله فهى من تقوى القلوب.”
4-سیره مسلمین نیز این بوده است که بارگاه بر قبور بزرگانشان می ساختند و بزرگان شیعه واهل سنت نیز این بوده است(مثل قبر ابوحنیفه و شافعی و یا قبوراهل بیت )
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
ترک کردن و ندادن خمس آثار زیانباری برای تارک آن دارد که برخی ذکر میشود:
1- ازبین رفتن اموال: طبق روایات وارده پرداخت «خمس» نه تنها باعث کم شدن ثروت نمی گردد بلکه عاملی است برای افزونی آن به عکس عدم پرداخت خمس از موجبات زوال مال و کم شدن ثروت خواهد بود.
امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «هر کس درهمی از خمس را به مستحق آن ندهد دو درهم در ناحق [و غیر رضای خدا] خرج خواهد کرد، و هر کس حقی را که به مالش تعلق گرفته نپردازد، خداوند در روز قیامت آن مال را به صورت مار آتشین طوق گردنش می نماید.»( وسائل الشیعه، ج 6 ،ص 378)
2 ـ هزینه کردن در راه اشرار و گناه: امام صادق علیه السلام فرمود:«بدان، کسی که مال خود را در راه اطاعت خداوند صرف نکند، به هزینه کردن آن در راه معصیت خداوند گرفتار می شود و هر کس در حلّ مشکلات ولیّ خدا گامی بر ندارد، خداوند او را بر تلاش و حرکت در راه حلّ مشکلات دشمن خدا گرفتار می کند.»( وسائل الشیعه، ج 6، ص 25)
3 ـ محروم شدن از رحمت الهی: امام صادق علیه السلام فرمود:«کسی که حق خداوند را از مالش نپردازد، سزاوار است که خداوند رحمت خود را از او دریغ کند.»(( جامع الاحادیث، ج 9، ص 57)
4-جزء خائنین شدن : «خیانت یعنی بدون اجازه صاحب مال در مورد امانت دخل و تصرف نماید.
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:«از خیانت کردن در غنایم(که یکی از موارد خمس است) بپرهیزید، واگر پیش از محاسبه و پرداخت خمس ... مرکبی (از غنایم) را سوار شود آن خیانت در غنایم است.»( بصائر الدرجات 5/29)
بنابراین تصرف در اموال مخمس،قبل از تخمیس آن نوعی خیانت است، و این بدان معنا است که مال هر کس در حکم امانت در دستان او قرار دارد چنان چه خمس آن را پرداخت نکند به خیانت مرتکب شده و خیانتکار محسوب خواهد شد.
برهمین اساس اکثریت فقهای شیعه فتوا داده اند هیچ کس قبل از تخمیس اموال خود حق تصرف در آن را ندارد مگر آن که طبق ضابطه «دست گردان» کند و یا به طور کامل خمس مالش را پرداخت نماید.
5 ـ قبول نشدن نماز: امام خمینى در تحریرالوسیله مى‌فرماید: هر کس درهمى از خمس را نپردازد جزء ستمگران بر اهل بیت و کسانى که حق آن بزرگواران را غصب کرده‌اند مى‌شود.( تحریرالوسیله، ج 1، ص 334) وطبق روایات ندادن خمس و زکات موجب قبول نشدن نماز میشود(وسائل الشیعه ، ج 9 ، ص 25)
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می فرمایند: أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم پس برای ما بسیار دعا کنید. زیرا که فرج و گشایش امور شما در آن است(بحار،ج53 ، ص180 )
فواید دعا برای امام عصر عبارتند از:
1- همانطور که درحدیث خوانده شده گذشت: دعا در زمان غیبت حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) باعث دفع بلا از شخص می شود و باعث حل مشکلات خود فرد میشود.
2- دعای به آن حضرت دلیل بر اظهار، محبت و دوستی به آن حضرت است و ایشان ذرّیه پیامبر است و محبت ذرّیه به آن حضرت امر خدا و مزد رسالت پیامبر است (قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى 23شوری)
3- ثواب دعا عاید همه مومنین و مومنات می شود چون خیر ظهور آن حضرت به همه می رسد. باعث سرور آن حضرت می شود. امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند: هیچ عبادتی نزد خداوند بهتر نیست از مسرور ساختن مومن.( کافی، ج 2، ص 188)
4- بر طبق روایات ، وقت ظهور امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف » از امور بدائیه است . به این معنا که امکان پس افتادن یا پیشتر به وقوع پیوستن آن قطعاً وجود دارد . بنابراین شاید جلو افتادن وقت ظهور ، به اهتمام ما در دعا برای ایشان وابسته باشد . امام صادق « علیه السلام» فرمودند : وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل به طول انجامید ، به درگاه خدا چهل روز ضجه و ناله زدند ، پس خداوند به موسی و هارون وحی فرستاد که بنی اسرائیل را خلاص کنند و از صد و هفتاد سال ] باقی مانده‌ی این عذاب [ صرف نظر کرد .حضرت سپس فرمودند : شما نیز همین طورید ، اگر چنین کنید خدا فرج ما را می‌رساند و گرنه ] تاخیر [ این امر تا آخرین حد خود خواهد رسید(بحار ، ج 52 ، ص 131)
5- بزرگترین اجر دعای ما علاوه بر همه ی برکات و آثار مادی و معنویش ، این است که مشمول دعای نیمه شب حضرت خواهیم بود و از رزق مادی و معنوی گرفته ، تا طول عمر و سعادت لقای آن حضرت ، تا مصون ماندن از آفات آخر الزمان ، همه را از ابر برکت آن حضرت ، بر سرمان خواهند بارید .
خداوند ما را مشمول دعاهای حضرت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code