سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امامان گاهی در قالب یک مثال وتشبیه به اندازه ی یک کتاب با ما حرف زده اند . امیر المؤمنین علیه السلام فرمود : « المؤمن مراه المؤمن » (بحار، ج 74، ص 414) نکاتی جالب از این حدیث استفاده می شود که عبارتنداز:
1- آینه عیب وایراد و آلودگیها را نشان می دهد . مؤمن هم باید عیب برادرش را بگوید وترس وخجالت مانع نشود.
2-آینه در کنار عیبها زیبایی ها را هم نشان می دهد. مؤمن هم باید در کنار نقاط منفی نقاط مثبت را هم مطرح کند.
3- آینه عیب را رو برو می گوید مؤمن هم نباید غیبت کند بلکه به خود شخص بگوید.
4- آینه عیب را بی سر و صدا می گوید مؤمن هم باید آرام بدون اینکه دادوفریادوآبروریزی کند برادرانه عیب برادرش را مطرح کند.
5- آینه عیب را بزرگ نمی کند به همان اندازه که هست نشان می دهد مؤمن هم باید انصاف داشته باشد عیب برادرش را بزرگ نکند.
6-آینه بخاطر صاف بودنش عیب را می گوید مؤمن هم باید روی صفا و صمیمت نه کینه انتقاد کند.
7- اگر روی آینه گرد و غبار بنشیند دیگر عیب را نشان نمی دهد و مؤمن هم اگر خودش آلوده باشد حرفش اثر نمی کند.
8-ما از مقابل آینه راضی بر می گردیم هیچوقت از آینه ناراحت وعصبانی نمی شویم .لذت می بریم که عیب ما را گفت و جلو رسوایی ما را گرفت مؤمن هم وقتی عیب ما را گفت نباید از او رنجیده شویم.( همراه با نماز قرائتی ، ص 55)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن با مخالفین مبارز ظلبی کرده و می فرماید: إِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ :اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم شک دارید ، پس- اگر راست می گویید- سوره ای مانند آن بیاورید(آیه 23 بقره)
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) معجزات فراوانی داشته اند که به برخی اشاره میشود:
1-قرآن: تحدی قرآن بهترین دلیل بر اعجاز قرآن است که می فرماید: اگر میتوانید سوره ای مثل قرانذ بیاورید و تا امروز همه انسان ها از آوردن حتی یک سوره مانند کوچک ترین سوره های قرآن عاجز بوده و تا ابد نیز عاجز خواهند بود.
2-شق القمر: مشرکان مکه گفتند: «اگر واقعاً پیامبر خدا هستی ماه را برای ما بشکاف و دو نصف کن وپیامبر در شب ماه بدر این کار را کرد ولی قبول نکردند وگفتند سحر است(بحار ، ج۱۷، ص۳۵۵)
3- حرکت درخت به سمت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ):مشرکان از پیامبر برای اثبات نبوت خواستند کهˈاین درخت را بخوان تا از ریشه کنده شده و در پیش تو بایستد.ˈ پیامبر این کار را کرد،یعد گفتند: به درخت فرمان ده، نصفش جلوتر آید، و نصف دیگر در جای خود بماند.بعکه این کار شد، سران قریش از روی کفر و سرکشی گفتند ˈفرمان ده تا این نصف باز گردد و به نیم دیگر ملحق شود، و به صورت اول درآید.ˈ ووقتی این کار نیز شد گفتند: توساحر و دورغگویی(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲(خطبه قاصعه))
البته معجزات دیگری مثل 'تسبیح گفتن دانههای سنگ در دستان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم )؛ رد الشمس و... نیز هست که صرفنظر میشود.
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن با مخالفین مبارز ظلبی کرده و می فرماید: إِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ :اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم شک دارید ، پس- اگر راست می گویید- سوره ای مانند آن بیاورید(آیه 23 بقره)
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) معجزات فراوانی داشته اند که به برخی اشاره میشود:
1-قرآن: تحدی قرآن بهترین دلیل بر اعجاز قرآن است که می فرماید: اگر میتوانید سوره ای مثل قرانذ بیاورید و تا امروز همه انسان ها از آوردن حتی یک سوره مانند کوچک ترین سوره های قرآن عاجز بوده و تا ابد نیز عاجز خواهند بود.
2-شق القمر: مشرکان مکه گفتند: «اگر واقعاً پیامبر خدا هستی ماه را برای ما بشکاف و دو نصف کن وپیامبر در شب ماه بدر این کار را کرد ولی قبول نکردند وگفتند سحر است(بحار ، ج۱۷، ص۳۵۵)
3- حرکت درخت به سمت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ):مشرکان از پیامبر برای اثبات نبوت خواستند کهˈاین درخت را بخوان تا از ریشه کنده شده و در پیش تو بایستد.ˈ پیامبر این کار را کرد،یعد گفتند: به درخت فرمان ده، نصفش جلوتر آید، و نصف دیگر در جای خود بماند.بعکه این کار شد، سران قریش از روی کفر و سرکشی گفتند ˈفرمان ده تا این نصف باز گردد و به نیم دیگر ملحق شود، و به صورت اول درآید.ˈ ووقتی این کار نیز شد گفتند: توساحر و دورغگویی(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲(خطبه قاصعه))
البته معجزات دیگری مثل 'تسبیح گفتن دانههای سنگ در دستان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم )؛ رد الشمس و... نیز هست که صرفنظر میشود.
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) درباره انواع خواب فرمودند: الرؤیا ثلاثةٌ: بُشرى مِن اللّه ِ و تَحزِینٌ مِنَ الشیطانِ و الذی یُحَدِّثُ بهِ الإنسانُ نَفسَهُ فَیَراهُ فی مَنامِهِ : رؤیا سه گونه است:بشارتى از جانب خدا و غمى از جانب شیطان و حدیث نفسهاى انسان با خودکه آنها را در خوابش مىبیند(بحار،ج58؛ص191)
بین مرگ و خواب شباهت های زیادی وجود دارد. در هر دو حال، روح، تعلق خود را از بدن قطع می کند. با این تفاوت که در حال خواب تعلق روح به طور کامل قطع نمی شود. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از خواب به عنوان برادر مرگ نام می برد:
1ـ نفس آدمی غیر از بدن اوست، برای آن که در هنگام خواب از بدن جدا می شود و مستقل از بدن و جدای از آن زندگی می کند. 2ـ مردن و خوابیدن هر دو توفی و قبض روح است»(آیه 42 زمر)
از دیدگاه متون دینی، خوابها دارای سه قسم می باشند:
1- بخشی از خوابها انعکاس همان افکار عادی یا اسرار نهانی انسان است که در رؤیا گاهی به صورت خودش و گاهی به عللی تغییر شکل داده با صورت دیگری خودنمایی میکند. این قسم خوابها در روانکاوی و به نظر روانشناسان ارزش علمی بسیار دارد و به وسیله آنها میتوان به ضمیر مخفی اشخاص پی برد و ریشه ناخوشی روانی آنها را تشخیص داد.
2- بخش دیگر خوابها عبارت از افکار سرگردان و آشفتهای است که گاهی در بیداری و به خصوص در اوقات ناخوشی گریبانگیر اشخاص میشود و دارای ارزش علمی و روانی نیست و در برخی از روایات به «اضغاث احلام»تعبیر شده است
3- بخش دیگر خوابهایی است که جنبهالهامی دارد و گاهی به وسیله آنها حقایق از هر جهت مجهولی واضح و آشکار میگردد.
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از سنتهای بسیار زیبای اسلام سلام کردن به دیگران هست که در این زمینه چند مساله شرعی رو خدمت شما خوبان یاد آوری می کنم:
یکی از واجباب فوری جواب سلام است و انسان باید جواب سلام را چه در نماز و چه در غیر نماز طوری بگوید که سلام کننده بشنود و اگر کسی با تلفن و مانند آن مشغول است، باز هم جواب سلام را بدهد و اشاره با سر یا دست کافی نیست بله اگر سلام کننده ناشنوا باشد یا سلام کننده سلام داده و سریع رد شود چنانچه ممکن است باید جواب سلام را با اشاره و مانند آن بفهماند.رساله مراجع م 1138 و 1139
اگر سخنران یا مداح یا مجری که در اولین لحظه ملاقات به جمع حاضر در مکانی سلام می کند، جواب سلام بر همه مخاطبین حاضر در آن مکان واجب است البته اگر یک نفر جواب بدهد، کافی است حتی اگر گفته سلام علیکم جمیعا باز هم یک نفر جواب دهد کافی است.رساله مراجع م 1145
کسی از روی تمسخر و شوخی سلام می کند، جواب سلامش واجب نیست.رساله مراجع م 1144
در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی را عنایت بفرمایید
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از کارهایی که برخی از مومنین انجام می دهد استخاره است که در این زمینه به چند نکته اشاره می کنم :
استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و یک نوع دعا محسوب می شود و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد.
نوع دیگر استخاره، استخاره با تسبیح و قرآن است که برای برطرف شدن تحیر و شک انجام می دهد که در این مورد ابتدا انسان نسبت به تصمیم گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش باید فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل میکند و اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه نرسید میتواند به روش مرسوم و مصطلح با قرآن یا تسبیح برای برطرف شدن شک و تحیر استخاره کند.
استخاره برای برخی از کارها درست نیست:
الف: برای پیش بینی آینده مثلا آیا مسافر از سفر برمی گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه.
ب: برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین.
ج: برای ترک واجب مثلا قطع رحم و یا قهر کردن با والدین.
د: پیدا کردن گم شده.
ه. بعد از تحقیق و مشورت و اثبات خوبی یا بدی عمل. (العروه الوثقی، کتاب حج، آداب سفر؛ مفاتیح نوین ص1111، مسائل جدید ج4 ص161)
در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق(علیه السلام) در ردّ حجیت خواب در مباحث مربوط به دین فرمودند:فَإِنَّ دِینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ یُرَى فِی النَّوْم»؛ «دین خدا عزیزتر از آن است که در خوابدیده شود(کافی ،ج3، ص 482)
با توجه به عمومیت عبارت «دین الله» در این حدیث، معنای روایت تمام آموزههای دین اعم از مسائل عقیدتی و فقهی است و نفی استفاده از رویا در این روایت، به صراحت بیان شده است.
گرچه از طرفی در برخی روایات آمده که شیطان در قالب و شکل پیامبر و دیگر معصومین نمی تواند ظاهر شود (کتاب سلیم بن قیس ؛ ج2، 823) ولی از کجا معلوم که آنی که در خواب بر ما به اسم پیامبر یا دیگر امامان ظاهر شده است و این ادعا را دارد ، واقعا در ادعای خود صادق است و دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه میتوان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است.
علت عدم حجیت خواب این است اگر خواب حجت باشد حدو مرزی ندارد و هرکس می تواند هرچیزی رابه اسم خواب به مردم بگوید،چون راهی برای اثبات یا ردش نیست؛مثلا ادعای نیابت کند یا بگوید باید فلان فرد مبلغی به او بدهد؛ در نتیجه بسیاری از امور، واجب و بسیاری دیگر حرام میشدند و سنگی روی سنگی بند نمیشد؛ در حالی که راهی جز استناد به ادله اربعه (کتاب، سنت، عقل و اجماع) نیست(ادب فنای مقربان، جوادی آملی، ج6، 141)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام مجتبی علیه السلام بروایتی. یکی از مسائلی که قبل از فوت باید به آن توجه داشت، وصیت کردن می باشد که در این زمینه چند نکته را یاد آوری می کنم:
وصیت کردن در برخی موارد واجب می شود مثل اینکه نشانه های مرگ در انسان ظاهر شود و دیگر فرد توان یا فرصت انجام این واجبات را نداشته باشد مثل اینکه نماز و روزه قضایی دارد یا بدهی یا خمس یا زکات بر عهده دارد .
متاسفانه برخی افراد که وصیت نامه می نویسند به جهت عدم شفافیت و عدم رعایت ضوابط شرعی مشکلاتی را بعد از فوت برای بازماندگان، به همراه دارد لذا جهت کمتر شدن مشکلات چند توصیه جهت نوشتن وصیت نامه اشاره می شود:
مورد اول : برای نوشتن وصیت نامه با افرادی که در این زمینه تخصص و اطلاع دارند مشورت بشود.
مورد دوم: وصیّت کننده برای عمل به وصیّتنامه اش «وصیّ» یعنی اجرا کننده وصیت و «ناظر» یعنی نظارت کننده بر اجرای وصیت، مشخّص نماید و به آنها اطلاع دهد که جهت عمل به وصیت انتخاب شده اند و تا حدّ امکان، متن کامل وصیت نامه برای آنان خوانده و شرح داده شود تا جای ابهامی بعد از فوت در عمل به وصیّت باقی نماند و اگر بعد از اطلاع دادن تغییری در وصیت ایجاد شد به آنها اطلاع دهد.
مورد سوم : توصیه می شود وصایای شفاهی خویش را مکتوب نماید تا زمینۀ هر گونه نزاع و اختلاف در عمل به وصیّت بعد از وفات منتفی گردد هرچندکه عمل به وصیت شفاهی نیز لازم است.
در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند مرگ ما را در راه خودش قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره اهمیت سلام کردن می فرماید:« وَ إذا حُیّیتُمْ بِتَحِیّةٍ ، فَحَیّوُا بِاَحْسَنَ مِنْها ، اَوْ رُدّوُها » هرگاه کسی به شما تحیت دهد و سلام کند ، شما نیز باید به تحیتی و سلامی مثل آن یا بهتر پاسخ دهید ( آیه 86 نساء )
نکاتی درباره اهمیت سلام :
1-اسلام دین سلام است و یکی از اسامی خدا؛سلام است(آیه 23 حشر)
2-شروع کلام باید با سلام باشد و در پایان نیز (والسلام) است.( السلام قبل الکلام،-بحار، ج 75، ص 117)
3-سلام کردن موجب آمرزش و مغفرت است . « بحار الانوار ، جلد 73/11 » و سلام کفاره و جبران کنندة گناهان است .« بحار الانوار ، جلد 74/52 »
4-با کم شدن سلام بین مردم دشمنی و عداوت زیاد میشود . « مستدرک الوسائل ، جلد 8/360 »
5- سلام به کودکان روش و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است. « بحار الانوار ، جلد 73/10 »
6-آغاز کننده به سلام، از تکبر و خود برتربینى، به دور است. ( نهج الفصاحة ، ص ۳۷۵)
7-از آیات قرآن استفاده می شود؛ «سلام»؛ درود و تحیت خداوند متعال، ملائکه و اهل بهشت می باشد.( آیه 32 نحل؛آیه 23 رعد؛ آیه 10 یونس)
خداوند،همه زائرین را به سلامت به اوطانشان برگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن کریم، امت اسلام را امت میانه و وسط ومتعادل می نامد و می فرماید: « کَذَٰلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ :این چنین شما را امتی میانه (معتدل) ساختیم تا بر مردمان گواه باشید(آیه 143 بقره)
برگردان فارسی اعتدال «میانه روی» است که بر پرهیز از افراط و تفریط در هر کاری اطلاق میشود و از این جهت در اسلام از افراط و تفریط برحذر داشته است و امام علی(علیه السلام) می فرمایند: جاهل را نمی بینی، مگر این که یا افراط می کند و یا تفریط(بحار، ج 71، ص 212)
از نظر اسلام تعادل و اعتدال، یکی از دوست داشتنی ترین و بهترین امور محسوب می شود. رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: (خیار الامور اوسطها)(مستدرک الوسائل، ج 8، ص 255.)
تعادل باید در همه امور باشد،مثلا درکار ؛ استراحت ؛ عبادت؛انفاق و...
امیرالمؤمنین علیه السلام به کسی برخورد کرد که زن و زندگی و خانه و همه چیز را کنار گذاشته بود و به عبادت پرداخته بود؛ فرمود: «یا عدّی نفسه»، ای دشمن کوچک خویشتن! با خودت داری دشمنی می کنی؛ خدا این را از تو نخواسته.(نهج البلاغه، خ ۲۰۹) بنابراین تعادل دنیا و آخرت و نگاه به دنیا و آخرت - هم در برنامه ریزی، هم در عمل شخصی و هم در اداره ی کشور - لازم است
تعادل در مخارج زندگی موجب می شود که بسیاری از مشکلات ساختگی انسان ها برطرف شود ؛پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: میانه روی در خرج کردن، نیمی از زندگی است (نهج الفصاحه، حدیث 1057 )
خداوند ما را از افراط و تفریط دور بدارد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.برای زیارت قبور ائمه معصومین علیهم السلام خصوصا مرقد نورانی حضرت رضا علیه السلام آداب و احکامی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم:
در هنگام تشرف رعایت آداب زیارت سبب زیاد شدن ثواب زیارت می شود مثلا انجام غسل زیارت قبل از تشرف یا هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن یا خواندن نماز زیارت .
در هنگام زیارت از کارهایی که سبب اذیت دیگر زائرین می شود، باید خودداری کرد. بنابراین از بلند صدا اطراف ضریح نورانی امام رضا علیه السلام پرهیز شود حتی در اطراف ضریح صلوات هم بصورت آهسته فرستاده شود.
استفاده از اموال حرم مثل قرآنها یا کتب ادعیه یا ویلچلر فقط در همان راستایی که معمول و متعارف و مجاز هست، جایز است بنابر این اگر آب آبسردکن جهت نوشیدن است، استفاده از این آب برای وضو گرفتن جایز نیست.
لازم است که خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام با پوشش شرعی و حجاب کامل مشرف شوند.
خداوند زیارت همه زائرین را قبول و حاجت روا بگرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره اطاعت از پیامبر و معصومین (علیهم السلام ) می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ » ای مومنان، خدا و پیامبر و اولی الأمر (معصومین) را اطاعت کنید(59 نساء)
برخی می گویند ما فقط مطلبی را قبول می کنیم که در قرآن باشد نه احادیث؛ باید در جواب چند نکته ذکر شود:
1-خودقرآن گفته از(پیامبر و اولوالامر) اطاعت کنید(آیه بالا) و فرموده: هرچه پیامبر برای شما آورده اجرا کنید واز آنچه نهی کرده است خودداری نمائید(آیه 7 حشر) و فرموده ما قرآن را نازل کردیم تا پیامبر برای مردم تبیین کند(اَنْزَلْنا اِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبیِّنَ لِلنّاسِ)(44نحل)
2- اگر در فهم قرآن اختلاف کردیم [که کردهایم] چه کنیم؟ همین اختلافات دال بر آن است که کتاب به تنهایی کافی نیست. اما سؤال این است که به هنگام بروز اختلاف چه باید کرد؟ حکم را باید به وهابیها ارجاع دهیم یا به رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم )؟خداوند میفرماید که حتماً در اختلافات به رسول خدا مراجعه کنید و البته عقل نیز همین تصدیق را دارد:فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ (النساء، ۵۹)
3- اگر کتاب کافی بود، پس چرا این همه مذاهب با اختلافات اصولی و فروعی به وجود آمده است،مگر همه به یک کتاب رجوع واستناد نمیکنند؟
4-خیلی از مسائل اصلی در قرآن نیامده(مثلا تعدادرکعات نماز،بلند و آهسته خواندن و...)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. نمازگزار در نماز به برخی از شکها نباید اعتنا کند:
مورد اول: شک بعد از محل یعنی شک در چیزی که محل بجا آوردن آن گذشته.. مثلا در هنگام قرائت تسبیحات اربعه شک کند، تشهد را خوانده یا نه، به شک خود اعتنا نکند.
مورد دوم: شک بعد از سلام نماز.مثلا در نماز چهار رکعتی بعد از سلام شک کند، دو رکعت خوانده یا چهار رکعت، به شکش اعتنا نکند.
مورد سوم:شک بعد از وقت. یعنی بعد از گذشتن وقت نماز شک کند که نماز خوانده یا نه، به شک خودش اعتنا نکند و خواندن آن لازم نیست.مثلا در شب شک کند نماز ظهر وعصر را بجا آورده یا نه، به شک خودش اعتنا نکند.
در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مهمترین وظایف دینی امر به معروف و نهی از منکر است برای اینکه این وظیفه را بتوانیم بدرستی انجام دهیم به چند نکته کوتاه توجه شود:
در انجام این فریضه نباید خجالت کشید. افرادی که خجالتی هستند برای اینکه خجالت بریزه یه راهش به قول یکی از علما این است که در جمع مثلا در خونه یا مسجد یا جای مناسب دیگری. البته بانوان طبق وظیفه این کار را انجام بدهند.
به اینکه اثر داره یا نداره خیلی فکر نکن، کاری رو درست انجام بدیم خدا برکتشو میده.مگه میشه حرف اثر نداشته باشد.
در هنگام انجام فریضه با محبت باشید. طرف مقابل باید حس کند داری دستشو میگیری نه مچش رو و اینکه با عملش مشکل داری نه با خودش
محترمانه بگو مثلا اقا به خانم نامحرم: خانم محترم ...
بگو و رد شو. در برخی مواقع لحظه اخر بگو.
بعد از تذکر دهن به دهن کلا ممنوع .
در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
سلامتی همه زائرین خصوصا جمع حاضر صلواتی را عنایت بفرمایید.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مهمترین وظایف دینی امر به معروف و نهی از منکر است برای اینکه این وظیفه را بتوانیم بدرستی انجام دهیم به چند نکته کوتاه توجه شود:
در انجام این فریضه نباید خجالت کشید. افرادی که خجالتی هستند برای اینکه خجالت بریزه یه راهش به قول یکی از علما این است که در جمع مثلا در خونه یا مسجد یا جای مناسب دیگری. البته بانوان طبق وظیفه این کار را انجام بدهند.
به اینکه اثر داره یا نداره خیلی فکر نکن، کاری رو درست انجام بدیم خدا برکتشو میده.مگه میشه حرف اثر نداشته باشد.
در هنگام انجام فریضه با محبت باشید. طرف مقابل باید حس کند داری دستشو میگیری نه مچش رو و اینکه با عملش مشکل داری نه با خودش
محترمانه بگو مثلا اقا به خانم نامحرم: خانم محترم ...
بگو و رد شو. در برخی مواقع لحظه اخر بگو.
بعد از تذکر دهن به دهن کلا ممنوع .
در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
سلامتی همه زائرین خصوصا جمع حاضر صلواتی را عنایت بفرمایید.
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام
1.عمادالدین طبری در کتاب کامل بهایی ج2 ص179 اولین بار داستان دختر کوچک امام حسین علیه السلام (بدون گفتن اسم رقیه) که بهانه پدرش را گرفت ویزید دستور داد سرامام علیه السلام را ببرند که دختر رنجور شد و از دنیا رفت؛ را آورده
2.برخی کتب نیز: مزار شام را متعلق به رقیه سلام الله علیها میدانند(نور الابصار ص195؛ منتخب التواریخ ص388)
3.کرامات متعددی از این مزار حضرت در شام دیده و گزارش شده که موید اعتبار این قضیه هست(دانش نامه امام حسین ج1 ص389)
-ابن فندق بیهقی(565 ه) در کتاب لباب الانساب ص350 و355اسم رقیه را آورده والبته در جایی دیگر فاطمه، سکینه، زینب و ام کلثوم را دختران امام حسین ذکر میکند و میافزاید زینب و ام کلثوم در کودکی از دنیا رفتند
-ابن طلحه شافعی(652ه) 4دختر برای امام گوید که نام چهارمی رانمیگوید
اکثر محققان قدیمی اسمی از رقیه نبردند مثل:ارشاد شیخ مفید ج2 ص135.
-در برخی سخنان امام درعاشورا به زنان و دختران اسم رقیه را گفته(لهوف ص141) که برخی گویند منظور خواهر امام است که اسمش رقیه بوده،
سخنان حضرت زینب سلام الله علیها درکوفه به سر امام علیه السلام: بافاطمه صغیره صحبت کن(بحارج 45، ص 115)-معلوم است فاطمه کوچکی هم بوده.
-در شعر سیف بن عمیره در حضور امام صادق علیه السلام از اسم رقیه نام برده( معلوم نیست خواهر یا دختر امام بوده)(منتخب طریحی ج2 ص 436)
- نخستین کسی که با صراحت نام کودک سه ساله امام علیه السلام را رقیه گفت،کتاب الایقاد شاه عبدالعظیمی ( ۱۳۳۴ق) میباشد
-برخی گفتند:قضیه شام درمورد سکینه اتفاق افتاده که آنجا بادیدن پیراهن خون امام علیه السلام ،شهید شده (ترجمه لهوف ص183)واین غیر از سکینه دختر دیگر امام حسین علیه السلام است که سالها بعدکربلا زنده بوده است
-محمدجواد یزدی در اوایل قرن چهاردهم محل حادثه را خرابه شام دانسته است و گفته نام او زُبَیده یا رُقَیه یا زینب یا سَکینه و یا فاطمه سلام الله علیها بوده است(شعشعه الحسینیه ج2 ص171)
-مادرش: طبق نقل ها؛ امّ اسحاق و اُمّ جعفر قُضاعیّه یا شهربانوبوده.
نتیجه گیری: *اصل دختر بوده و اسمش (فاطمه صغیره،زبیده، سکینه) میتواند باشد و رقیه نام دومش باشد
** بدلیل کمبود امکانات نگارش ؛ تعدّد فرزندان امامان؛ سانسور و اختناق حکومت بنی اُمیّه که سیره نویسان را در کنترل خود داشتند و بالاخره عدم اهتمام به ضبط و ثبت همه جزئیات تاریخ زندگی امامان نگفتند
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام
1.عمادالدین طبری در کتاب کامل بهایی ج2 ص179 اولین بار داستان دختر کوچک امام حسین علیه السلام (بدون گفتن اسم رقیه) که بهانه پدرش را گرفت ویزید دستور داد سرامام علیه السلام را ببرند که دختر رنجور شد و از دنیا رفت؛ را آورده
2.برخی کتب نیز: مزار شام را متعلق به رقیه سلام الله علیها میدانند(نور الابصار ص195؛ منتخب التواریخ ص388)
3.کرامات متعددی از این مزار حضرت در شام دیده و گزارش شده که موید اعتبار این قضیه هست(دانش نامه امام حسین ج1 ص389)
-ابن فندق بیهقی(565 ه) در کتاب لباب الانساب ص350 و355اسم رقیه را آورده والبته در جایی دیگر فاطمه، سکینه، زینب و ام کلثوم را دختران امام حسین ذکر میکند و میافزاید زینب و ام کلثوم در کودکی از دنیا رفتند
-ابن طلحه شافعی(652ه) 4دختر برای امام گوید که نام چهارمی رانمیگوید
اکثر محققان قدیمی اسمی از رقیه نبردند مثل:ارشاد شیخ مفید ج2 ص135.
-در برخی سخنان امام درعاشورا به زنان و دختران اسم رقیه را گفته(لهوف ص141) که برخی گویند منظور خواهر امام است که اسمش رقیه بوده،
سخنان حضرت زینب سلام الله علیها درکوفه به سر امام علیه السلام: بافاطمه صغیره صحبت کن(بحارج 45، ص 115)-معلوم است فاطمه کوچکی هم بوده.
-در شعر سیف بن عمیره در حضور امام صادق علیه السلام از اسم رقیه نام برده( معلوم نیست خواهر یا دختر امام بوده)(منتخب طریحی ج2 ص 436)
- نخستین کسی که با صراحت نام کودک سه ساله امام علیه السلام را رقیه گفت،کتاب الایقاد شاه عبدالعظیمی ( ۱۳۳۴ق) میباشد
-برخی گفتند:قضیه شام درمورد سکینه اتفاق افتاده که آنجا بادیدن پیراهن خون امام علیه السلام ،شهید شده (ترجمه لهوف ص183)واین غیر از سکینه دختر دیگر امام حسین علیه السلام است که سالها بعدکربلا زنده بوده است
-محمدجواد یزدی در اوایل قرن چهاردهم محل حادثه را خرابه شام دانسته است و گفته نام او زُبَیده یا رُقَیه یا زینب یا سَکینه و یا فاطمه سلام الله علیها بوده است(شعشعه الحسینیه ج2 ص171)
-مادرش: طبق نقل ها؛ امّ اسحاق و اُمّ جعفر قُضاعیّه یا شهربانوبوده.
نتیجه گیری: *اصل دختر بوده و اسمش (فاطمه صغیره،زبیده، سکینه) میتواند باشد و رقیه نام دومش باشد
** بدلیل کمبود امکانات نگارش ؛ تعدّد فرزندان امامان؛ سانسور و اختناق حکومت بنی اُمیّه که سیره نویسان را در کنترل خود داشتند و بالاخره عدم اهتمام به ضبط و ثبت همه جزئیات تاریخ زندگی امامان نگفتند
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
بعضی می پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می دهیم، پرداخت خمس و زکات، دیگر برای چیست؟
در پاسخ لازم است به برخی تفاوتها اشاره کنیم:
1-مالیات نوعا برای هزینه های شخصی زندگی خود ما است، ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است.
توضیح این که همان گونه که انسان داخل خانه را موزائیک می کند، مبلغی به عنوان مالیات می پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود یا در منزل لامپ روشن مىکند، به دولت نیز مالیات مىدهد تا بیرون منزل، کوچه و خیابان را روشن کند. بنابر این زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست.
2-خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می دهند که محبوب آنها هستند ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن قداستی.
3- پرداخت خمس و زکات، به عنوان یک عبادت است و در آن قصد قربت لازم است که اگر نباشد عمل قبول نمىشود. بر خلاف مالیات که قصد قربت نمىخواهد و نوعاً با اکراه پرداخت مىگردد.
4- در خمس و زکات به پرداخت کننده اعتماد مىشود، یعنى خودش حساب مال خود را مىکند نه
مأمور دولت.
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از عوامل فرهنگ ساز لباس هر فردی است که می تواند نشانه دهنده تفکر و باورهای او باشد، لذا اسلام برای لباس ویژیگیهایی بیان کرده است که به برخی از آنها اشاره می شود:
۱.لباس ترویج دهنده فرهنگ غیر اسلامی نباشد، بله؛ مسلمان شرعا نباید با لباسش فرهنگ ضد اسلامی را ترویج کند. مثل لباسهای کوتاه یا پاره یا آرم یا عکس گروه های ضد دینی
۲. لباس شهرت نباشد که تعریف لباس شهرت طبق نظر امام خامنه ای لباسی است که پوشیدن آن برای شخص، به خاطر رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودن آن و علل دیگر مناسب نیست، به طوری که اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما می شود.اجوبه الاستفتائات س 1361
۳.لباس بمقدار لازم بدن را بپوشاند. مثلا لباس خانم در برابر نامحرم بایدتمام بدن بجز گردی صورت و دستها را بپوشاند.ضمن اینکه لباس خانم زینتی نباشد.
در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خشنودی حضرت رضا علیه السلام صلوات
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذا ذُکرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ :« مؤمنان کسانی هستند که هنگامی که ذکر خدا شود، دل های آنان می ترسد.»( سوره انفال، آیه 2.)
سوال این است که چرا باید انسان از خدایی که مهربان است بترسد ؟
در جواب این سؤال چند نکته بیان می شود:
1- ترس دو قسم است: ترس از روی جهل و نا آگاهی وترس از روی علم وآگاهی(جاهلانه و عاقلانه.)
ترس از روی جهل مثل ترس از مرده و تاریکی .ترس عاقلانه مثل ترس از خطرات جاده در هنگام رانندگی ،ترس از گناه و اثرات آن در زندگی و امثال این.
2- ترس از خدا در حقیقت ترس از عدالت الهی است که ترسی عاقلانه است.
در دعای بعد از زیارت حضرت رضا علیه السلام می خوانیم که خدایا تو بزرگتر از آنی که از تو بترسند. بلکه باید از عدالت تو ترسید. (جَلَلْتَ اَنْ یُخافَ مِنْکَ اِلا الْعَدْلُ- مفاتیح الجنان ،ص 828.-). انسانی که از عدالت میترسد در حقیقت از اعمال نادرست گذشته و آینده خود و آثار آن میترسد.
3- ترس از خدا باعث تقرب انسان به خدا می شود، به همین جهت حضرت علی علیه السلام میفرمایند: انسان از هرچیزی بترسد از او فرار می کند الا خداوند که هرچه انسان بیشتر از خدا بترسد به او نزدیکتر می شود. (غرر الحکم ،4027.).
بنابراین تقوى (اتقوالله) یعنی پرهیز از گناهان و پرهیز از عذاب خداست که بوسیله انجام واجبات و ترک محرّمات انجام میشود.
4-ترس دیگر ترسی است که در اثر کوچکی و احساس حقارت فرد در برابر عظمت خدا بوجود می آید.
خداوند تقوای الهی را با اطاعت از دستوراتش به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.