سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام هادی علیه السلام می فرمایند: الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ .
دنیا بازاری است که جمعی درآن سود برند و گروهی زیان بینند.(تحف العقول، النص، ص: 483)
حضور مومنین در ابتدای سال نو در کنار بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام کار بسیار پسندیده ای است اما آنچه مهمتر و سبب عاقبت بخیری برای انسان است؛ علاوه بر توسل و تبرک جستن، عمل به وظایف دینی است، وظایفی همچون:
1. اهتمام به نماز اول وقت و نماز جماعت
2. پرهیز از اسراف.
3. رعایت حق الناس و پرهیز از تضییع حقوق دیگران چه در امور غیر مالی مثل غیبت و تهمت و.... چه در حقوق مالی مردم مثل کم کاری ؛ استفاده بدون مجوز از بیت المال و اموال دیگران بدون رضایت آنها .
بطور کلی چنانچه حق مالی، شخصی به عهده انسان باشد مثل اینکه به شخصی بدهکاری دارد و زمانش رسیده و توان پرداخت دارد یا مالی که از قمار بدست آمده است یا به نظر اکثر مراجع مالی که طریق ربا بدست آمده است یا کسی که بابت برگزاری مجلس اجرتی دریافت کرده، در صورتی که به طلبکار دسترسی دارد باید بدهی مالی خودش را به او برساند یا از او رضایت کامل را بگیرد و اگر طلبکار از دنیا رفته است باید به ورثه او برساند و صدقه دادن و کارهای خیر از جانب طلبکار کافی نیست.
خداوند متعال سال جدید را سال فرج امام زمان علیه السلام و سال با خیر و برکت برای همه قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم اله الرحمن الرحیم
تبریک ایام
پیامبر در روز غدیر فرمود: «أَلَسْتُ أَوْلى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ؟ قالُوا: بَلى. قالَ: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. ای مردم آیا من نسبت به شما از خود شما سزاوارتر نیستم؟گفتند: آری!فرمود: کسی که من مولی و رهبر و سزاوارتر به او هستم، علی (علیه السلام ) مولی و رهبر و سزاوارتر به اوست »
جمله قبل یعنی(أَوْلى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ) نشان میدهد معنی -ولی-سزاواتر و سرپرست و رهبر است بنابراین کلمه مولا نیز همان معنا رامیدهد.
قراین دیگر که نشان میدهد کلمه((مولا و ولی) به معنای دوست نیست:
1. هوای گرم غدیر:دوستی مطلب جدیدی نبود.
2. سه روز بیعت گرفتن بخاط دوستی معنا نمیدهد.
3. تبریک گفتن(بخ بخ لک یاعلی) درمورد دوستی معنا نمیدهد.
4. شعر سرودن شعرا در غدیر
5. اینکه رفته ها برگردند و عقب افتاده هابرسند.
6. کلمه - من بعدی- دوستی به بعد از مرگ من نمیسازد.
7. کلمات دیگر خطبه مثل: هذا عَلِی أخی وَ وَصیی وخلیفتی- امامکم
8. دستور به اطاعت از او: أَطیعُوهُ.
9. داستان درخواست نزول عذاب حارث و خوردن سنگی بر او از آسمان.
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن تبریک ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام. خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به والدین سه دستور شرعی دارد که لازم است مؤمنین توجه کنند:
1. خداوند متعال در سوره إسراء آیه 23 می فرماید: فلا تقل لهما اف و لاتنهرهما؛ به پدر و مادر اف نگو و با آنها پرخاش و تندی نکن بر همین اساس به نظر فقها هر گونه رفتار و کرداری غیر از انجام واجبات و ترک محرمات الهی که سبب اذیت و ناراحتی والدین شود حرام است.
2. خداوند متعال در سوره لقمان آیه 15می فرماید: و صاحبهما فی الدنیا معروفا؛ با پدر و مادر معاشرت نیکو داشته باشید لذا شرعا واجب است که در برابر پدر و مادر برخورد نیکو داشته باشیم و حق بی ادبی کردن به آنها را نداریم.
3. خداوند متعال در سوره بقره و نساء و انعام و إسراء می فرماید: بالوالدین احسانا؛ به والدین احسان کنید که بر همین اساس یکی از مصادیق احسان این است که اگر پدر و مادر انسان یا یکدامشان فقیر باشند بر فرزندان واجب است در صورت توانایی مالی نیاز مادی آنها را مطابق با شانشان تامین کنند.
خداوند انشالله به حق امیرالمومنین خطاهایی که از ما در این سال سر زده است ببخشاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم اله الرحمن الرحیم
تبریک ایام
پیامبر (صلی الله علیه و آله )فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب علیه السلام نخواهند بود(مناقب خوارزمی، ص ۳۲)
برخی ازفضایل ویژه امام علی(علیه السلام) را ذکر میکنیم:
1. ایشان پدر همه ائمه است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند(صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.)
2. امام (علیه السلام) «قسیم النار و الجنة» مىباشد،عدهاى آن را چنین معنى کرده اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عدهاى گفته اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده اى را به آتش مى فرستد و عده اى را به بهشت داخل مى نماید(کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰)
3. امام علی علیه السلام ،راه ورود به شهر علم است(انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶)
4. در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹)
5. علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد(وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97)
6. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی حضرتش می فرمایند: ...اِنَّ اللّهَ…اِخْتَارَ لَنَا شِیعَةً یَنْصُرُونَنَا وَ یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا... .
خداوند براى ما، شیعیان و پیروانى برگزیده است که ما را یارى مىکنند، با خوشحالى ما خوشحال مى شوند و در اندوه و غم ما، محزون مى گردند. (الخصال، ج2 ص: 635)
چند نکته در باب شادی و شاد بودن:
1. اسلام مخالف با شاد بودن نیست و شاد نمودن دیگران از اموری است که در دین مبین اسلام سفارش شده و در برخی روایات آمده است که، شاد بودن در شادی اهل بیت علیهم السلام از صفات شیعیان است (یفرحونلفرحنا)، اما انجام گناه و ارتکاب کارهای خلاف به هیچ بهانهای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده بهگناهانی مثل اختلاط محرم و نامحرم، بدحجابی، موسیقی حرام و رقص نشود.
2. موسیقی و آواز در صورتی که لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد مثلا آهنگی رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد حرام است و همچنین برگزاری مجالس رقص هم جایز نیست و در این حکم فرقی بین رقص و موسیقی سنتی و کلاسیک و محلی ندارد.
3. شرکت کردن در مجالس گناه به نظر برخی مراجع مانند مقام معظم رهبری(سیستانی-شبیری) اگر به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوشکردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هرچند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است و به نظر برخی مراجع(جهت اطلاع :مانند حضرت امام-آقای مکارم) شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست.
نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکرصورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف برخروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد.(رساله اموزشی رهبر معظم انقلاب، حضوردر مجلس معصیت ص345 ، استفتائات ایت الله سیستانی س 198 احکام مجلس عروسی،مکارم:استفتائات 2/س719،استفتاءات (امام خمینى)، ج3، ص: 148)
خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم اله الرحمن الرحیم
تبریک ایام
ابن ابی الحدید عالِم سنی معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه اش می گوید: من چه بگویم درباره شخصیتی که هم دوستانش نام او را مخفی کردند، و هم دشمنانش؟! دوستانش از ترس و خفقان، و دشمنانش از حسادت و با این حال، شخصیت این مرد، شرق و غرب جهان را پر کرده است!
برخی از فضایل ویژه امیرالمومنین ( علیه السلام ) عبارتند از:
1. طبق آیه مباهله(انفسنا و انفسکم) امام علی،جان پیامبر معرفی شده است ؛ چون هیچ موجودی برتر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیست؛ پس به حکم خداوند، کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین(علیه السلام) نیست (الفصول المختاره، ص۳۸)
2. اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد حضرت علی علیه السلام بود(تاریخ الطبری، ج۲، ص۳۱۰) وهیچ وقت بت نپرستید
3. در کعبه و خانه خدا بدنیا آمد و در خانه خدا شهید شد و در بهترین حالت یعنی سجده نماز شهید شد(مستدرک حاکم، ج3، ص483)
4. خطبه بی نقطه و خطبه بدون الف خوانده است(بحار الأنوار، ج۷۷، ص۳۴۲- نهج السعادة فی مستدرک نهج البلاغة، ، ج 1، ص 109 – 111)
5. رسول خدا صلی الله علیه و آله تمام درهایی را که به مسجد آن حضرت باز می شد بستند، به جز در خانۀ مولا علی علیه السلام.( مسند احمد، ج۲، ص۲۶)
6. مولا علی علیه السلام آن کسی بود که جان خود را فدای جان رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد و جامۀ او را پوشید و شب بر جای او خوابید و مشرکان تا صبح به گمان اینکه او پیغمبر است، او را بکشند(السیرة الحلبیة، ج۲، ص۳۲+ المستدرک حاکم، ج۳، ص۵)
7. شجاعترین فرد بود بطوری که زرهش پشت نداشت و در تمام جنگها پیروز برگشت(الجمل،ص355)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت است که میفرمایند: ...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... .
کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)
چند نکته کوتاه درباره شبکه های مجازی:
الف: یکی از زمینه هایی که در عصر حاضر امکان استفاده حلال و حرام دارد شبکه های مجازی است لذا می توان از این طریق معارف و فرهنگهای صحیح و دینی را با کمترین هزینه ترویج و تبلیغ نمود.
ب: متاسفانه در شبکه های مجازی علاوه بر امکان استفاده حلال، زمینه استفاده حرام هم وجود دارد که باید از موارد حرام اجتناب شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینیکه ورود به اینها منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخگو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی و حتی انحراف را به همراه دارد.
2. غیبت و دروغ و تهمت اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه های مجازی نیز بسیار وجود دارد مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کرده با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضایهای مجازی نشر دهد.
3. دیدن فیلم ها و تصاویر خلاف عفت و حیا که برای هیچ کس چه مجرد و چه متاهل مجاز نیست و حرام است.
خدا توفیق استفاده صحیح و حلال از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم اله الرحمن الرحیم
راوی می گوید:امام سجاد( علیه السلام) را دیدم که بر خاک افتاده و بی تابی وزاری می کند. عرض کردم: شما که پدرتان حسین بن علی است و مادرتان فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و جدتان رسول خدا یعنی با این نسبت شریف و پیوند عالی چرا ناراحت هستید؟ امام فرمود: "نسب را کنار بگذار. خداوند بهشت را برای کسی آفریده است که مطیع و نیکوکار باشد، هر چند غلامی سیاه باشد. به خدا قسم! تو را فردا سود نمیدهد مگر عمل صالحی که امروز پیش می فرستی"( بحار، ج 46، ص 81)
از آیات و روایات استفاده می شود که انتساب به کسی امتیاز ایجاد نکرده، انسانها در قیامت مرهون اعمال خود هستند: "کل نفس بما کسبت رهینة(آیه 38 مدثر)
در قرآن خطاب به فرزند نوح پیغمبر آمده است: "قال یا نوح انّه لیس من اهلک "(آیه 49 هود)؛او از خانواده تو نیست زیرا (دارای) عمل غیرصالح است». این آیه بیان کننده این مطلب است که کفر و اعمال غیر صالح خویشاوندی را از بین میبرد.حتّی فرزند پیامبر و رسول الهی را به منزله شخصی غریبه قرار میدهد؛ به خلاف آن جا که فردی ایرانی همچون سلمان در اثر کسب مراتب بالای ایمان در زمره اهل بیت قرار میگیرد، که پیامبر در حق او فرمود: «سلمان منّا اهل البیت؛ سلمان از اهل بیت ماست».
نمونه زیر بیانگر آن است که بستگان برخی از بزرگان دین از مسیر حق خارج شدند. در صدد بودند از انتساب خود سوء استفاده کنند: امام رضا (علیه السلام ) برادری داشت به نام "زید النار". این برادر چندان مورد رضایت امام نبود. روزی امام در مجلسی سخن می گفت و زید در آن جا حضور داشت. امام متوجه شد که زید عدّهای از اصحاب را مخاطب قرار داده و از مقام خاندان پیامبر سخن گفته و به طور غرورآمیزی دائماً "نحن، نحن" (ما چنین، ما چنان هستیم) می گوید: امام رضا( علیه السلام ) سخن خود ر ا قطع کرده، خطاب به زید فرمود: "این سخنان چیست که می گویی؟ اگر سخن تو درست باشد و فرزندان رسول خدا وضع استثنایی داشته باشد و خداوند بدکاران آنها را عذاب نکند و بدون عمل به آنها پاداش دهد، پس تو از پدرت موسی بن جعفر( علیه السلام ) نزد خدا گرامیتری، زیرا وی خدا را بندگی کرد تا به درجات قرب نائل آمد و تو می پنداری بی آن که بندگی خدا کنی، می توانی در درجه موسی بن جعفر قرارگیری!"(عیون اخبارالرضا،ج1،ص257)
خداوند در قرآن میفرماید: «صبغة الله و من احسن من الله صبغة؛رنگ الهی (رنگ ایمان و توحید بپذیرید) و چه رنگی بهتر از رنگ خدایی است؟»(آیه 138 بقره) بنابراین رنگ خدایی نه رنگ پوست و نژاد نزد خدا ارزش دارد
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: مَطْلُ الْغَنِیِّ ظُلْمٌ.
تأخیر شخص توانمند از پرداختن دین و بدهی ، ظلم در حق طلبکار است. (منلایحضره الفقیه، ج4، ص:380)
چند نکته کوتاه درباره رد مظالم:
1. یکی از صدقات واجب که بر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است.
2. رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد. و اگرفوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد.(سایت آیت الله مکارم، تعریف رد مظالم)
3. رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند. (رهبری: اجازه از مرجع بنابراحتیاط مستحب)(رساله مراجع م1814 سایت أدمین رهبری، استفتائات حضرت امام ج3، ص: 576)
4. بنا بر نظر اکثر فقها از جمله مقام معظم رهبری رد مظالم را نمی توان به کسانی که نفقه آنها بر انسان واجب است مانند فرزند و والدین پرداخت نمود هر چند فقیر باشند.(مخالف= مکارم: چون از طرف صاحب اصلی صدقه مستحب است اشکالی ندارد؛ هرچند از طرف پرداخت کننده واجب باشد.) ( حضرت امام، استفتائات ج2 ص487 س7 سایت مکارم استفتائات رد مظالم)
5. پرداخت رد مظالم مختص به زمان خاصی نیست.
خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم اله الرحمن الرحیم
خداوند در نفی نژاد پرستی می فرماید: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُم: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛(آیه 12 حجرات)
این آیه بر تمام امتیازات ظاهری و مادی از جمله نژاد خط بطلان کشیده و این ها را تنها وسیله شناخت افراد از یکدیگر دانسته است
پیامبر فرمود: برتری برای عرب بر عجم و نیز عجم بر عرب نیست؛ همه شما از حضرت آدم علیه السلام خلق شدید و حضرت آدم علیه السلام نیز از خاک آفریده شد.( نهج الفصاحه،ص 675)( بحار الأنوار : 70/287/10.)
پیامبر(صلی الله علیه و آله )میفرمود: «نسبهای خود را نزد من نیاورید بلکه عملهای خود را آورید.( تاریخ یعقوبی، ج2 ص110)
یاران پیامبرافرادی مثل سلمان فارسی(سلمان منا اهل البیت)،بلال حبشی،صهیب رومی و ابوذر غفاری بودند
شیطان اولین کسی بود که تعصب نژادی را مطرح کرد که من از آتشم و آدم از خاک.
نقشه دشمن این است که با تبعیض نژادی بین عرب و عجم، و قومیتهای مختلف با تفرقه افکنی به منافع خود برسد که گاهی بوسیله جوک و طنز این نقشه اجرا میشود
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ التَّنَظُّفُ.
تمیزی و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است. (تحف العقول ص442)
چند نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس:
1. یادگیری کیفیت تطهیر فرش و بقیه موارد علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، مانع دچار شدن انسان به وسواس می شود.
2. اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعداز برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشار دادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود ونیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع اگربا آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست .(صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کرفشارلازم نیست؛ خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط) و مکارم (فشار یا حرکت تا آب خارج شود): فشار دادن لازم است و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود؛ خوئئ و تبریزی در صورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است.
3. به نظر اکثر مراجع لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهیم با آب قلیل تطهیر کنیم باید دومرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری جمع شود و آبی که از فرش و لباس جدا می شود یا جمع می شود، نجس است. (مخالف: سیستانی در فرش یک مرتبه کافی است و ایت الله مکارم می فرماید:در فرش و لباس یک مرتبه کافی است.ایت الله خویی و تبریزی می فرماید: غساله متعقب به طهارت پاک است) (رساله مراجع مساله 160 و 27)
خداوند متعال همه ما را از پاکیزگان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در قران فلسفه خلقت عبادت معرفی شده است (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ-آیه 57 ذاریات) واین کار دراعتکاف بصورت کامل انجام میشود که چند نوع عبادت(نماز؛روزه؛ قرآن خواندن، تفکر و...) انجام میشود
برخی از آثار اعتکاف عبارتند از:
1. نجات از جهنم: پیامبر(ص) می فرماید: هر کسی روزی را برای خدا اعتکاف کند، خداوند بین او و آتش [جهنم] سه خندق فاصله قرار میدهد [و او را از آتش دوزخ نجات میدهد(کنزالعمال، ج8، حدیث 24012)
2. پاداشی به اندازه همان نیکیها: معتکف از انجام گناهان باز می ایستد وبدین وسیله اجری مانند کسی که همه نیکی ها را انجام می دهد ، خواهد داشت.( روح الجنان، ج2، ص 87)
3. بخشش گناهان: در روایت میخوانیم که هر کس از روی ایمان و حسابگری معتکف شود، گناهان گذشته او بخشیده میشود(الجامع الصغیر، ج2، ص575)
4. برابر دوحج و عمره: هرکس در ماه رمضان ده روز معتکف شود ارزش آن معادل دو حج و عمره می باشد ( وسائل الشیعه، ج10،ص534)
5. تقویت اراده: وقتی توانست 3 روز فقط با خدا خلوت کند و از مادیات و مسائل دنیوی دوری کند و روز بگیرد در مسیر زندگی میتواند با این روش اراده اش را تقویت کند و به خدانزدیک شود
خداوند توفیق عبادت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که میفرمایند: مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ.
هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب خود را پاک و طاهر گرداند. (وسائل الشیعة، ج7، ص: 84)
چند نکته درباره احکام بیمه:
1. استفاده از دفترچه بیمه درمانی فقط برای کسی جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده دیگران از آن جایز نبوده و چنانچه کسی استفاده کند ضامن و مدیون است.
2. ارائه اطلاعات نادرست به شرکتهای بیمه و صحنه سازی های مصنوعی مانند آتش سوزی عمدی یا تصادف ساختگی و یا دریافت بیمه بیکاری با ترفند و پنهان کاری و مانند اینها حرام است و اگر از این طریق مالی را از شرکت بیمه بگیرد شرعا مدیون و ضامن است و باید به شرکت بیمه برگرداند.
3. بیمه های عمری که در شرکتهای بیمه رایج است و شرکت متعهد می شود چنانچه فردی حق بیمه را تا مدت مشخصی مثلا ده سال پرداخت کند چند برابر مبلغ پرداختی، بپردازد، چنانچه بر اساس یکی از قراردادهای شرعی مثل وکالت یا مضاربه یا شراکت انجام شود اشکالی ندارد. ( استفتائات ایت الله سیستانی س 341 و 346 اجوبه الاستفائات 1953و همچنین سایت مقام معظم رهبری)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در اهمیت اعتکاف می فرماید: عَهِدْنا إِلی إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ: ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که: «خانه مرا برای طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه کنید!(آیه 125 بقره)
نکاتی درباره اهمیت اعتکاف در اسلام ذکر میشود:
1. در فضیلت اعتکاف همین بس که (طبق آیه بالا) معادل طواف خانه خدا قرار گرفته و همتای رکوع و سجود به شمار آمده است.
2. اعتکاف همچون نماز نیست تا بتوان آن را در هر مکانی به جا آورد، بلکه باید در مسجد و خانه خدا باشد. آن هم نه هر مسجدی، بلکه مسجد اعظم ومسجد جامع.
3. همانطور که نماز بدون طهارت ممکن نیست، اعتکاف بدون روزه ممکن نیست (لا اعتکاف الا بصوم)
4. اعتکاف آنقدر ارزش دارد که خدا به دو پیابر بزرگ(حضرت ابراهیم و اسماعیل) دستور می دهد که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و نمازگزاران پاک کنید
5. اعتکاف نوعی مهمانی خداست و معتکف باید حداقل سه روز در خانه خدا حضور دائم داشته و مهمان خدا شود همانند مهمانی حج و برخی چیزها را نباید انجام دهد مثل :مباشرت نکردن باهمسر، استعمال نکرن بوی خوش و..
خداوند توفیق عبادت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت جواد الائمه علیه السلام. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ.
از نعمتهاى الهى بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید که خداوند متعال، اسراف کاران را دوست ندارد.(اعراف 31)
اما چند نکته درباره احکام اسراف و تبذیر:
1. اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی را اسراف می گویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست را تبذیر می نامند.
2. بعضی از مصادیق اسراف و تبذیر: مثل اسراف در تجملات و تزئینیات ، مراسم عروسی، تاج گلهای گران قیمت در مراسم عزا که بعضی مواقع بخاطر چشم و هم چشمی می باشد، دور انداختن میوه یا غذا اگر مقداری از میوه یا غذا باقى مانده باشد، کوتاهی در نگهداری نان که منجر به هدر رفتن نان می شود و اسراف در مصرف آب، برق و گاز، لباس و…
3. بستن شیر آب در هنگام وضو گرفتن اشکالی ندارد و برای اینکه در وضو گرفتن نیز دچار اسراف نشویم و همچنین برای اینکه وضوی عزیزان دچار اشکال نشود، میتوانند به این صورت عمل کنند که بعد از ریختن آب روی دست یا صورت، ابتدا شیر آب بسته شود و سپس روی دست و صورت، دست کشیده شود.(صافی جامع الاحکام ج 1/20 5 س 736؛ مکارم استفتائات ج1/101 س316؛ بهجت سوال 3810؛ استفتائات تبریزی ج2 سوال1024) توضیح المسائل (محشى. امام خمینى) ؛ ج2،ص:607. (آیت الله سیستانی، مسائل منتخبهص16ش(30(رساله وحید م2077)
خداوند متعال همه ما را از شاکرین نعمت هایش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام شهادت
خداوند در قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکُمْ اللَّهُ: اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید، تا خدا شما را دوست بدارد) آیه 31 آل عمران)
به ظهور و بروز محبت؛ در اندیشه، گفتار و رفتار آدمی «مودت» میگویند؛ و «محبت در وادی عمل را مودت میگویند.
ادعای محبت به خالق هستی و خلیفه او وقتی راست ودرست است که شخص مدعی، پیرو اهلبیت (علیهمالسلام) باشد. کسی که ادعای دوستی اولیای الهی را دارد، باید عمل به خواسته آنها سرلوحة اعمالش باشد و به هر اندازه در عمل با آنها مخالفت داشته باشد، به همان میزان از محبت او کاسته خواهد شد.
امام صادق(علیهالسلام) میفرماید:کسی که خدا را معصیت و نافرمانی میکند، او را دوست ندارد.اگر در دوستی او صادق بودی، پیروی اش میکردی.زیرا محبّ، فرماندار محبوب است(تحف العقول / ترجمه کمره ای ؛ ج 1 , ص 303 )
جابر میگوید: امام باقر(علیهالسلام) به من فرمود: آیا کسی که ادعای تشیع میکند، همین که بگوید ما را دوست دارد، کافی است؟! سوگند به خدا شیعیان ما نیستند، مگر آنان که تقوای الهی دارند و به امانتداری و زیادی ذکر خدا و روزه و نماز و نیکی به والدین و... شناخته میشوند.
جابر عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا! امروز کسی را به این صفت نمییابیم».
حضرت فرمود: ... آیا برای کسی کافی است بگوید: من علی(علیهالسلام) را دوست دارم و ولایت او را میپذیرم؛ ولی با وجود این، در عمل کوتاهی میکند؟! نه؛ چنین نیست. اگر روش پیامبر را دنبال نکند و به سنت او عمل ننماید، دوستی او فایدهای برای او نخواهد داشت؛ بین خدا و هیچ کسی قرابت نیست. محبوب ترین بندگان، نزد خدا فرمانبردارترین آنها است. کسی که مطیع خدا باشد، دوست ما و کسی که از خدا سرپیچی کند، دشمن ماست. کسی جز با عمل و پاکدامنی و پارسایی به دوستی ما نمیرسد.(بحار، ج ۱۵، ص141)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت جواد الائمه علیه السلام خداوند متعال در قرآن مجید میفرماید: وَ أَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ.
مردان و زنان بی همسر را همسر دهید...، اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بینیاز میسازد، خداوند واسع و آگاه است. (سوره نور آیه 32)
چند نکته درباره ازدواج و اهداف آن:
1. ازدواج کردن مستحب است و چنانچه انسان بترسد با ازدواج نکردن به گناه میافتد ازدواج کردن واجب است و یکی از مهمترین اهداف ازدواج طبق آیات و روایات معصومین علیهم السلام افزایش نسل و تربیت فرزند صالح است. و از آثار ازدواج افزایش رزق روزی است و طبق برخی روایات تشکیل خانواده و فرزنددار شدن سبب افزایش رزق و روزی است. (عروه الوثقی کتاب النکاح)
2. اگر در ازدواج فرزندی به وجود بیایید سقط آن حرام است هر چند در روزهای اول و در حد نطفه باشد. و چنانچه کسی مرتکب گناه سقط جنین بشود باید توبه کند و به تناسب سن جنین باید به وارثین جنین دیه پرداخت کند و چنانچه روح در جنین دمیده شده باشد علاوه بر دیه، کفاره قتل عمد هم به نظر اکثر فقها واجب است. (مخالف: آیت الله مکارم: کفاره ندارد. استفتائات سایت معظم له) ( اجوبه الاستفتائات، س1266؛ مسائل جدید ج 1 ص 193و 194و195 ج 4 ص 237 و 138؛ بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752- 1754؛ تحریر الوسیله، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی، ارشاد السائل، ص 173،س 638)
خداوند متعال نسل شیعه را زیاد بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم اله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام شهادت
در مورد وجه شباهت بین امام جواد و عیسی نبی علیه السلام باید گفت: خدا به عیسی علیه السلام در حالی که طفل شیرخواره ای بیش نبود کتاب و نبوت داد و او در گهواره سخن گفت(مریم،31) خداوند به همین گونه در خردسالی به امام جواد علیه السلام امامت بخشید و او با مردم به کلام حکما و علما سخن می گفت در حالی که در سن کودکی قرار داشت.
- در جریان حضرت عیسی بن مریم با نبوّت او تهمت از حضرت مریم زدوده شد، در جریان حضرت جواد هم امام رضای ما در اوج مظلومیت و غربت بود و متهم بود به اینکه او امام نیست و ادّعای امامت میکند.
دلیل آنها هم این بود امام باید نسل داشته باشد و چون خدا دیر این فرزند را به امام رضا علیه السّلام داده بود، از این جهت سختترین تهمتها را فامیلهای خودش به او میزدند و واقفیه که یک جریان انحرافی بود ، افکار را علیه امام قرار داده بودند و حضرت رضا علیه السّلام هم میگفتند من صاحب فرزند خواهم شد. حضرت جواد علیه السّلام که آمد مشکل حل شد.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی معصومین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: ...خَیْرُ لِبَاسِکَ مَا لَا یَشْغَلُکَ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ... وَ لَا یَحْمِلُکَ عَلَى الْعُجْبِ ... وَ التَّفَاخُرِ.
بهترین لباس لباسی است که تو را از یاد خداوند غافل نسازد و حالت خودبینی و فخر فروشی در تو ایجاد نکند. (مصباح الشریعه ص: 30)
چند نکته کوتاه درباره احکام لباس نمازگزار:
1. بدن و لباس نمازگزار باید پاک باشد و چنانچه کسی نماز بخواند ولی بعد از نماز بفهمد لباس یا بدنش نجس بوده، نمازش صحیح است.(نکته : آیت الله سیستانی می فرمایند: اگر شک در نجاست لباس داشته و جستجو نکرده، و بعد بفهمد بنابر احتیاط نماز را دوباره بخواند.)(رساله مراجع م802 و 807)
2. کسی که از نجاست لباس یا بدنش اطلاع داشته اما فراموش می کند و با لباس و بدنی که نجس بوده است، نماز بخواند و بعد از نماز یادش بیایید، به نظر اکثر مراجع باید نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته، نماز را باید قضا کند(شبیری: بنابر احتیاط واجب نماز را قضا کند).(مخالف: آیت الله سیستانی: اگر از روی اهمال بوده، بنابر احتیاط باید دوباره بخواند و گرنه نیاز نیست دوباره بخواند)(رساله مراجع م803)
3. لباس نمازگزار باید از اجزاء حیوان حرام گوشت مثل خرگوش یا گربه، نباشد و اگر انسان بداند مویى از حیوان حرام گوشت مثل گربه یا خرگوش یا سگ همراه نمازگزار باشد، نماز او باطل است.(آیت الله سیستانی: باید از اجزای درندگان بلکه بنابر احتیاط واجب از مطلق حیوان حرام گوشت نباشد. اگر موی حیوان حرام گوشت بسیار کم باشد مثلا یک یا دو یا سه موی کوچک باشد، اشکال ندارد.)(رساله مراجع م824).
خداوند توفیق فراگیری و عمل به دستورات شریعت را به همه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره عبرت گیری میفرماید: لَقَدْ کَانَ فِی قصصهم عبره لِأُولِی الالباب :: در سرگذشت آنها درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود!(آیه 111 یوسف)
برخی از پیامدهای عبرت گیری عبارتند از:
1. عبرت، کلید بصیرت: یکی از مهم ترین مقاصد ترشبیت آن است که انسان به درجه ای از درک و بصیرت برسد که بتواند قدرتی فراگیر برای سنجش و اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، حل و فصل امور و انتخاب و تصمیم گیری در ابعاد مختلف زندگی به دست آورد. امیرالمؤمنین(ع)می فرماید: کسی که عبرت آموزد، آگاهی یابد و کسی که آگاهی یابد، می فهمد و آنکه بفهمد، دانش آموخته است( نهج البلاغه، حکمت208)
2. عبرت، انتقال تجارب: خرمندان تلاش می کنند که حتی خطایی را که دیگران تجربه کرده اند، مرتکب نشوند و در واقع سعی دارند از تجارب دیگران استفاده کنند، چرا که از عاقل چیزی غیر از این انتظار نیست: همانا عاقل کسی است که تجربه ها او را پند دهند( شرح غررالحکم ، ج3، ص75)
براساس فرمایش امام علی(ع) تجربه اندوزی از سرگذشت دیگران، بهره مندی از حاصل عمر آنهاست. گویا انسان عمری به دارازی عمر همه آنها داشته است، با این تفاوت که خطاهای آنان را مرتکب نشده است( نهج البلاغه: نامه31)
3. عبرت و بازداری از خطا: عبرتها همواره انسان را به سوی رشد و کمال و راه درست هدایت می کنند و چراغهایی هستند که مسیر صحیح زندگی را نشان می دهند:هر چه دامنه عبرت گیری انسان وسیعتر باشد، دایره ارتکاب خطا کمتر خواهد بود:امام علی(ع) فرمود: هرکس عبرت گرفتن او بسیار باشد، لغزش او کم خواهد شد. چرا که فزونی عبرتها، ابهام را از چهره امور می زداید، شبهات را از بین می برد، صراحت خاصی به مسائل می بخشد و آنها را شفاف می کند.( شرح غررالحکم ، ج5، ص217)
4. عبرت چراغ راه آینده:تاریخ در حال تکرار است، همواره قومی می روند و قومی دیگر جایگزین می شوند. اختلاف حوادث و رویدادهای تاریخی، در جزئیات آنهاست، اما در کلیات شبیه یکدیگرند و اسباب و علل آنها هم مثل هم است. انسان عاقل و عبرت گیر می تواند با موازنه و مقایسه این پدیده ها و بررسی علل و اسباب آنها، پیامدها و نتایج آنها را پیش بینی کند و تصمیم درست و متناسب را در هر مورد اتخاذ نماید. امیرالمؤمنین(ع) فرمود:از (حوادث) گذشته دنیا برای باقیمانده آن عبرت گیر،چراکه بعضی ازآن (حوادث) شبیه بعضی دیگراست. وپایانش به ابتدای آن می پیوندد و (درهرحال) تمام آن گذرا و ناپایدار است.( نهج البلاغه، نامه69)
خداوند بصیرت وعبرت گیری از حقایق را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد