بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم

معنای زیارت، آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت و انس گرفتن و دیدار با کسی به وی روی آورد .

توضیح حدیثتوضیحات

1-زیارت ریشه در میل فطری انسان به کمال دارد. به این معنا که زائر امام را به عنوان انسان صاحب تمام کمالات می شناسد و چون میل به کمالات دارد به زیارت امام می رود.
2-زیارت از مصادیق تعظیم شعائر است خداوند در قران کریم می فرماید : وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب(حج/23) تعظیم شعائرنشانه تقوای فرد است. بنابر این زیارت عمل به دستور خدا، و تقوای الهی است.
3-زیارت نشانه صداقت و راستی زائر در دوستی وی با امام است. دوستدار امام برای اینکه محبت خود را به ایشان نشان دهد به زیارت آنان می رود.
4-زیارت زنده نگه داشتن نام، مکتب و روش امام است. زائر در حقیقت با زیارت خود باعث بقاء حیات علمی و معنوی امام در زندگی خود می گردد.
5-زیارت اعلام و ابراز محبت به خدا است؛ چرا که دین چیزی جز محبت نیست. ائمه محب و محبوب خدا هستند و حب و دوستی محبوب خدا، دوستی خود خدا است. زیارت مرقد مطهر اهل بیت (ع) جلوه هایی از این عشق و محبت و دلدادگی است
خداوند ما را جزء زائرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من‌لا‌یحضره الفقیه، ج‌2‌، ص‌92‌‌)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک شب ولادت امام محمد باقر علیه السلام. از امام موسی کاظم علیه‌السلام روایت شده که فرمودند:
رجبُ نهرٌ فی الجنّةِ أشدُّ بیاضاً مِنَ اللّبنِ، و أحلى منَ العسلِ مَنْ صامَ یوماً من رجب سقاهُ اللهُ عزَّ وجلَّ منْ ذلکَ النّهر.

رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او مى ‏نوشاند. (من‌لا‌یحضره الفقیه، ج‌2‌، ص‌92‌‌)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فردا اول ماه رجب المرجب است ماهی که مومنین انتظار رسیدنش را داشته اند.
چند نکته درباره ماه رجب:
1. در اول هر ماهی خواندن هفت مرتبه سوره حمد. و انجام نماز اول ماه دو رکعت که در رکعت اول بعد از حمد30 مرتبه توحید و در رکعت دوم بعد از حمد30 مرتبه سوره قدر و بعد از نماز صدقه دادن و دعایی نیز در برخی روایات نقل شده) سفارش شده است.
2. روزه گرفتن در ماه رجب دارای فضیلت فروانی است اما توجه شود کسی که دارای روزه قضا هست نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که مسافر و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد.
3. کسی که روزه مستحبی‌گرفته واجب نیست‌آن را به‌آخر برساند و اگر برادر مومنش او را به غذا دعوت نمود مستحب است دعوت او را بپذیرد و روزه مستحب را افطار نماید.
4. به نظر اکثر مراجع کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته دارای روزه قضا می باشد لازم است که تا رمضان سال جدید قضای روزه خود را بگیرد. (حضرت امام، گلپایگانی، وحید: احتیاط واجب. فاضل، مکارم: فتوی. مخالف: خویی، سیستانی: احتیاط مستحب)
خداوند ‌متعال همه ما را در روز قیامت جزء رجبیون قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی،ج ١ ،ص ٤٦٩)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام ولادت
جابر؛ علت باقر نامیدن امام محمدباقر (ع)را از پیامبر این گونه نقل میکند که پیامبر فرمود:
و یبقرالعلم بقراً:

شکافت علم را شکافتنی و آشکار ساخت آن را. (کافی،ج ١ ،ص ٤٦٩)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از فضایل امام باقر (ع)را خدمت شما عرض میکنیم:
1-حلم امام: روزی شخصی نصرانی رو به امام کرد و با وقاحت تمام گفت: «انت بقر» ولی امام علیه السلام با کمال آرامش فرمود: « نه، من باقر هستم .» نصرانی گفت: «تو فرزند آن مادری هستی که آشپز بود .» امام علیه السلام در جواب فرمود: آشپزی حرفه ایشان بوده است .» سپس آن نصرانی با کمال بی شرمی گفت: تو فرزند کنیز سیاه بدزبان هستی . امام علیه السلام فرمود: « اگر تو راست می گویی خداوند او را ببخشد و اگر دروغ می گویی خداوند تو را ببخشد .» آن نصرانی وقتی چنین برخوردی را از امام دید از رفتار خود پشیمان شده و مسلمان شد .( بحار،ج 46، ص 289 )
2- زحمت در طلب رزق: در گرماى شدید تابستان محمدبن منکدر که خود را از زهاد و عباد و تارک دنیا مى ‏دانست امام را در حال خستگى شدید در انجام کارى مى ‏بیند گمان مى ‏کند امام خود را براى طلب دنیا این گونه به زحمت انداخته، لذا به نصیحت مى‏پردازد و مى ‏گوید آیا سزاوار است مرد شریفى مثل شما در این گرماى طاقت فرسا در طلب دنیا بیرون بیاید، اگر خداى نخواسته در این حال مرگ شما را فرا رسد چه وضعى براى شما پدید خواهد آمد؟ شایسته نیست شما به دنبال دنیا بروید و خود را به رنج و زحمت بیندازید.
امام می فرمودند: اگر مرگ من در همین حال برسد و من بمیرم، در حال عبادت و انجام وظیفه از دنیا رفته‏ ام، زیرا این کار، عین طاعت و بندگى خدا است. تو خیال کرده ‏اى که عبادت منحصر به ذکر و نماز و دعاست من زندگى و خرج دارم اگر کار نکنم باید دست حاجت به سوى تو و امثال تو دراز کنم.(منتهى الآمال،ج 2،ص 91)
3- صدقات فراوان : امام صادق (علیه السلام) فرمود: « خدمت پدرم رسیدم. آن حضرت مشغول صدقه دادن به فقرا بود و هشت هزار دینار طلا به آنها صدقه داد و خانواده ای یازده نفری را خرید و آزاد کرد.( بحار، ج 46، ص 286 -305)
خداوند ما را جزء شیعیان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نور، آیه 19)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید:
إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ‏ تَشِیعَ‏ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ‏.‌.. .

آنان‌که دوست ‌‌دارند در میان اهل ایمان کار منکری ترویج پیدا کند در دنیا و آخرت در عذاب و سختی خواهند بود. (نور، آیه 19)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد این گناهان جو جامعه را آلوده و فاسد می‌کند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را آسان می‌کند. اشاعه فحشا یعنی نشر دادن گناه و معصیت که به شکلهای مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که در این مجال به برخی اشاره می شود:
1. تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگهای حرام یا ‏مصرف مواد مخدر یا شرکت در مجالس گناه تشویق کند.
2. ارتکاب گناه در ملاء عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود.
3. نشر دادن گناه در جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عف و حیا را در فضای مجازی پخش کند.
خداوند توفیق نشر معنویت و فرهنگ صحیح را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 77 فرقان)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در اهمیت دعا می فرماید:
قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ:

بگو: «اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمى‌کند.(آیه 77 فرقان)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دعا در اسلام اهمیت زیادی دارد که برخی نقل میشود:
1-محبوبترین کارها: امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: محبوبترین کارها به سوى خدا در همه روى زمین دعاست» (مکارم الأخلاق 2 / 9 / 1985.)
2- مغز عبادت: الدعا مخ العباده؛ دعا مغز عبادت است (بحار، ج 93، ص 300)
3-درمان هر دردی: بر تو باد به دعا، زیرا دعا درمان از هر دردى است(کافی، ج2، ص470)
4-برگرداندن قضای حتمی توسط دعا: قضای الهی را چیزی جز دعا برنمی گرداند.( بحار، ج 90، ص 296)
5-سلاح مومن: پیامبر اکرم(ص) فرمود:الدعاء سلاح المومن؛دعا، اسلحه مؤمن است.( کافی، ج 2، ص 864)
6-افزایش روزی و دفع بلا: امام صادق (ع) فرمودند: دعای مؤمن در حق برادر دینی غایب خود مستجاب می‌شود و باعث زیاد شدن روزی و دفع ناگواری‌ها خواهد بود.( وسائل، ج ٤، ص ١١٤٧)
خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحارالأنوار،ج 68،ص 184)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام حسین علیه السلام روایت شده است که می فرمایند :
مَن عَبَدَ اللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ آتاهُ اللهُ فَوقَ أمانِیِّهِ وَ کفایتِهِ.

هر که خدا را آن گونه که سزاوار اوست بندگی کند، خداوند بیشتر از خواسته‌هایش به او عطا کند. (بحارالأنوار،ج 68،ص 184)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

زائرین گرامی! حقیقت بندگی خدای متعال این است که عباداتش و همچنین معاملاتی که انجام می دهد بر اساس دستورات خداوند باشد.
اما امشب می خواهیم مسئله ای را در معاملات شرعی عرض کنیم:
یکی از سوالات که مومنین می پرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد روش صحیحش به چه صورتی است؟
در جواب باید عرض کنیم، روش صحیح به این صورت است که ابتدا قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود و در ضمن قرارداد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید: خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزار تومان اجاره می‌دهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض دهید که در این صورت مبلغ قرض به عنوان شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که صحیح است. اما آنچه به اصطلاح مردم رهن کامل است یا اینکه مستاجر بگوید من رهن می‌دهم بشرط اینکه اجاره را کم کنید، صحیح نیست. (اکثر مراجع ) (مسائل جدید ج1 ص 87؛ اجوبه س 1662؛ و‌جامع‌المسائل‌ج1‌س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی )
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد (مسائل جدید ج1 ص 87- اجوبه س 1662- و‌جامع‌المسائل‌ج1‌س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی-رساله مکارم مساله1975،3 )
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافى، ج 2 ، ص 467 ، ح 6)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام درباره دعا کردن می فرمایند:
عَلَیْکُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّکُمْ لَا تَقَرَّبُونَ بِمِثْلِهِ :

شما را سفارش مى کنم به دعا کردن، زیرا با هیچ چیز به مانند دعا به خدا نزدیک نمى شوید (کافى، ج 2 ، ص 467 ، ح 6)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از آثار اخروی و معنوی دعا عبارتند از:
1-نجات از دوزخ: پیامبر(ص) می‌فرمایند: در قیامت امر می‌شود عده‌ای را به جهنم ببرند ، خداوند به مالک جهنم می‌فرماید: به آتش بگو پاهایشان را نسوزاند چونکه با آن به مساجد می‌رفتند، صورتشان را نسوزاند به خاطر وضو گرفتنشان و دستهایشان را نسوزاند چون هنگام دعا دستها را بالا می‌گرفتند (عوالی اللآلی، ج 1، ص 360)
2- محبوبیت نزد خدا: انجام هر عبادتی انسان را محبوب درگاه حق تعالی می‌کند و دعا یکی از آن عبادات و بلکه افضل آن است. خداوند در قرآن کریم از حضرت ابراهیم به خاطر دعاکردنش تعریف و تمجید می‌کند.(هود/75)و امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: »نزد خداوند متعال، مقام و منزلتی هست که کسی به آن نمی‌رسد مگر با درخواست و دعا(کافی، ج 2، ص466)
3- زنده شدن دل: امام علی ( علیه السلام ) فرمود: هر که به یاد خدای سبحان باشد , خداوند دلش را زنده و اندیشه و خردش را روشن گرداند . (میزان الحکمه / ج 4 / ص 1857)
4- سلامت ماندن از شیطان : امام على(ع) فرمود: بسیار دعا کن تا از گزند شیطان، در امان بمانى.( بحار، ج ۷۸، ص ۹)
خدواند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی، ج 7، ص 57 )

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام نقلل شده است که فرموده اند: شش عمل است که حتی بعد از مرگ با مومن همراهی می کند: وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ

فرزندى که بعد از مرگ برایش دعا کند، وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ قرآنى که از خود به‌جاى مى‌گذارد، وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ درختی که آن را مى‌کارد، وَ قَلِیبٌ یَحْفِرُهُ چاهى که برای خدا حفر کرده است، وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا صدقه ی جاریه (مثل وقف) وَ سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ و سنتى خوبی که پس از مرگش به آن عمل مى‌شود. (الکافی، ج 7، ص 57 )

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد استفاده از اماکن عمومی و شخصی:
1‌. در استفاده از اماکن عمومی رعایت حق دیگران و قانون لازم است مثلا اگر روشن کردن آتش ممنوع باشد نباید برای پخت غذا یا کار دیگر آتش روشن کنند .
‌2.خسارت زدن به اموال عمومی و شخصی حرام است لذا افراد نباید خسارتی به درختان و یا سائر اموال وارد کنند لذا گلهایی را که در فضاهای عمومی کاشته شده، جدا کردن و برداشتن این گلها جایز نیست و همچنین شکستن شاخه درختان عمومی شخصی جایز نیست بویژه که در شرع مقدس اسلام به مساله کاشت درخت و نگهداری و جلوگیری از قطع درختان توصیه فراوانی شده است.
3. چنانچه کسی به اموال عمومیخسارتی وارد کرد‌، فرد ضامن و مدیون است و باید جبران ‌نماید ‌و دادن صدقه‌یا رد مظالم کافی نیست. (امام‌خمینی‌ره استفتائات‌ج3ص518س99؛‌منهاج م 936 و978 ؛ مکارم ج3س1520 ؛ فاضل ج1س922‌؛ بهجت5762).‌
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع معظم خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( مستدرک الوسائل، ج 13، ص460)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید:
«مَنْ غَرْسَ غَرْساً فَأَثْمَرَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الْأَجْرِ قَدْرَ مَا یَخْرُجُ مِنَ الثَّمَرَةِ؛

هر کس درختى بنشاند و به ثمر بنشیند، خدا به اندازه اى که میوه از آن فراهم آید به او پاداش مى دهد.»( مستدرک الوسائل، ج 13، ص460)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در اسلام درختکاری اهمیت زیادی دارد که به برخی از روایات اشاره میشود:
1- صدقه بودن محصول آن:رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: « اگر مسلمانی درختی بکارد و پرنده، انسان یا حیوانی از میوه آن بخورد برایش صدقه به شمار می آید.»( مستدرک ، ج۱۳ ،ص۲۶)
2- پاکترین اعمال :امام صادق علیه السلام: اِزرَعُوا و اغرِسُوا وَاللّه ِ ما عَمِلَ النّاسُ عَمَلاً اَجَلَّ و لاأطیَبَ مِنهُ؛ (بحارالأنوار ، ج 103 ، ص 68) کشت کنید و درخت بنشانید؛ به خدا قسم آدمیان کارى برتر و پاک تر از این نکرده اند.
3-جدیت در درختکاری: پیامبر صلی الله علیه و آله: اگر قیامت فرا رسد و در دست یکى از شما نهالى باشد، چنانچه بتواند برنخیزد تا آن را بکارد، باید آن را بکارد(مستدرک الوسائل، ج13، ص460، ح15894)؛
4- خشم خداوند از قطع کردن درختان :امام صادق علیه السلام: درختان میوه تازمانی که میوه می دهد، را قطع نکنید که خداوند بر شما عذاب فرو مى ریزد. (الکافى ، ج 5 ، ص 294 )

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال، ج ۱، ص 324)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند:
...ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ الم‍ِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی.

سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در بدون گناه. (خصال، ج ۱، ص 324)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز مسافر:
1. مسافری‌که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند. لذا اگر فردی که می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد نمازش شکسته است.
2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابر این اگر کسی بعد اذان صبح و در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود(به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید) چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی‌240 ساعت در آنجا بماند می‌تواند قصد ده روز کند مثلا اگر کسی ساعت‌10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که بتواند حداقل تا ساعت‌10‌روز یازدهم در مشهد بماند می تواند قصد ده روز کند. اما به نظر اکثر مراجع اگر کسی شب تا قبل از اذان صبح(مخالف: امام خامنه ای: قبل از طلوع آفتاب) وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همین که بتواند حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از دویست و چهل ساعت می شود.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا را بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(توبه/ 103)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
«خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها:

از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی. ... (توبه/ 103)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

درروایات آثار دنیوی فراوانی برای صدقه دادن نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم:
1-دفع بلا و دوری از مرگ بد: امام باقر(ع) می‌فرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می‌کند و نیز مرگ سوء را از انسان دور می‌نماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمی‌رود(بحار،ج96،ص132)
2-بخشش گناهان: امام على علیه السلام :فرمود:با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(تصنیف غررالحکم ، ص 395 )
3-شفای مریض:از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در روایات آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) و در حدیث دیگری می‌خوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
4-دورکننده فقر: امام باقر علیه السلام فرمودند: کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کنند..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام جعفر صادق می فرمایند: دَاوُوا مَرْضَاکُمْ بِالصَّدَقَة... .

بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند‌نکته‌در‌‌مورد‌صدقه:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران است واز آداب مهم سفر این است که انسان در ابتدای سفرش صدقه بدهد.(عروه الوثقی کتاب الحج اداب سفر)
2. درمصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه می توان صدقه مستحبی را به کسی که فقیر نیست یا سادات (البته با حفظ احترام) پرداخت‌کرد.اما سعی شود تا جایی که ممکن است فقرای متدین را در صدقات مقدم کنیم. (اجوبه س1822ومنهاج ج 2 م 1607)
3. صدقه‌ای‌که‌از‌مال‌خود‌انسان‌بوده‌و‌کنار‌گذاشته یا‌در‌قلک‌یا‌صندوق شخصی جمع‌‌آوری نموده‌ تا‌وقتی‌به‌فقیر‌تحویل‌نداده‌در‌اختیار‌خودش است‌و‌می‌تواند عوض کرده‌و‌به هر‌مصرفی می‌خواهد‌برساند‌اما بعد‌از‌انداختن‌پول‌به صندوقهای‌مربوط به موسسات‌خیریه‌یا‌کمیته امداد امام‌خمینی‌ره،‌احتیاط‌آن‌است که به آنها دست‌نزند و باید‌آن‌را به‌همان‌مؤسسه‌و‌خیریه تحویل دهد (به‌نظر‌اکثر‌مراجع‌معظم تقلید)‌( تحریر الوسیله، القول فی الصدقه‌م1و2-‌منهاج‌سیستانی‌ج2م1605؛‌آیت‌الله‌مکارم‌شیرازی،‌استفتاآت ج3 سوال343، استفتاء خصوصی وحید احتیاط این است که بر ندارد. رهبری:اگر‌صندوق‌در اختیارشما باشد‌مانع ندارد.مکارم:اشکال ندارد.جزوه کاوشی در احکام ص94).
خداوند توفیق انفاق در راهش را به ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 134 آل عمران)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید :
الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ:

آنان که در توانگری و تنگدستی، انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند. و خدا نیکوکاران را دوست دارد.(آیه 134 آل عمران)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از آثار احسان و نیکوکاری عبارتند از:
1- آرامش روحی: از آثار ارزشمند احسان و نیکوکاری، آرامش روحی است. این کلام الهی است که می فرماید: «الذین ینفقون امولهم بالیل و النهار سرا و علانیه فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم ولا هم یحزنون؛ آنها که اموال خود را شب و روز، پنهان و آشکار، انفاق می کنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند.»
2- جذب دل ها: امیرمؤمنان (سلام الله علیه) فرمود: هر که احسان و نیکی کند، دل ها به سوی وی گرایش یابند(غرر الحکم، ص۴۴۹)
3- آمرزش گناهان:اکثرانسان ها گناهان کوچک و بزرگی را مرتکب می شوند. از جمله ابزاری که باعث می شود انسان آثار گناه و خطاهایش از بین برود و حتی آن را تبدیل به حسنات نماید، احسان و نیکوکاری در حق بندگان خدا و خدمت به مخلوقات الهی است. خدای سبحان می فرماید: ان الحسنات یذهبن السیئات
4- جلوگیری از مرگ بد: رسول خدا(صلوات الله علیه و آله) فرمود: نیکوکاری از مرگ بد پیشگیری می کندعائم الاسلام، ج۲، ص۳۳۱)
5- تعدیل اقتصادی: بخش زیادی از جرم و جنایت، ناشی از فقر و تنگدستی است؛ چرا که فقر و تنگ دستی، به دین و ایمان انسان لطمه می زند، عقل را از کار انداخته، قوت و قدرت تشخیص درست را از او می گیرد و باعث کدورت و دشمنی می شود. احسان و نیکوکاری، اگر به صورت یک فرهنگ، جلوه نموده و در بین اقشار مختلف جامعه، توسعه و گسترش پیدا کند، به طور قطع، بخش عمده ای از مشکلات جامعه را که زایده فقر و محرومیت است، از بین برده و ریشه کن می سازد.
خداوند توفیق انجام عمل خیر به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند:
الْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعَانِ عَنْ صَاحِبِهِمَا سَبْعِینَ مِیتَةَ سَوْءٍ.

کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرد، بر عمر مى‏ افزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کند. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره انفاق و صدقه:
1.-انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، بجای وظیفه واجب محاسبه نمی شود بلکه اگر به مالی از اموال انسان انفاق واجب تعلق بگیرد مثل اینکه خمس بر اموال وی واجب باشد، به نظر اکثرمراجع (مخالف:امام خامنه ای: تصرف جایز است) تا خمس آن پرداخت نشود، هر گونه تصرف حتی صدقه و خیرات کردن هم جایز نیست.
2.-همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم پاداش صدقه دهنده، عطا می شود.(حضرت امام، تحریر الوسیله کتاب الصدقه و ایت الله سیستانی منهاج الصالحین)
خداوند توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 195 بقره)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره جایگاه نیکوکاری نزد خداوند می‌فرماید:
«أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنین:

نیکى کنید! که خداوند، نیکوکاران را دوست مى‏دارد(آیه 195 بقره)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

روایات فراوانی درباره نیکوکاری وجود دارد که برخی اشاره میشود:
1- محبوبیت نزد خدا: امام صادق(ع) فرمود :بهترین افراد شما افراد با گذشت‏اند و بدترین شما بخیلان شما هستند. از ایمان خالص نیکى در حق برادران و کوشش در انجام احتیاجات آنان است؛ چرا که نیکی به برادران محبوبیت خداوند را موجب می‌شود که نتیجه این کار دورى شیطان و برکنار شدن از آتش و وارد شدن به بهشت است.‏(ترجمه کافی، ج ‏4، ص 41)
2-افزایش رزق و آبادی شهرها: رسول خدا(صلوات الله علیه و آله) فرمود: نیکوکاری و حسن همجواری بر نعمت ها می افزاید و شهرها را آباد می سازد (مستدرک الوسائل، ج۸، ص۴۲۵)
3-قبولی اعمال: امام کاظم(ع) فرمود همانا مُهر قبولی اعمال شما، برآوردن نیازهای برادرانتان و نیکی کردن به آنان در حد توانتان است و گرنه هیچ عملی از شما پذیرفته نمی‌شود.( بحار، ج ‏72، ص 379)
4-طولانی شدن عمر: نیکوکارى و خوش اخلاقى، خانه‌ها را آباد و عمرها را طولانى مى‌کند.( کافی، ج ‏2، ص 100)
5- ورود به بهشت: امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: خدای سبحان در روز قیامت به فقیران می فرماید: بنگرید و چهره ها را جست وجو کنید، پس هر کس به شما نیکی کرده دستش را گرفته و به بهشتش درآورید(وسائل ، ج۱۶، ص۲۹۱)
خداوند توفیق انجام عمل خیر به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة؛ ج‌1، ص: 367)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام رضا علیه السلام در روایتی درباره خواص وضو علاوه بر طهارت فرمودند:
...مَعَ مَا فِیهِ مِنْ ذَهَابِ الْکَسَلِ وَ طَرْدِ النُّعَاسِ وَ تَزْکِیَةِ الْفُؤَادِ لِلْقِیَامِ بَیْنَ یَدَیِ الْجَبَّارِ... .

وضو باعث رفع کسالت و خستگی و پاکی قلب برای قیام در مقابل پروردگار می شود . (وسائل الشیعة؛ ج‌1، ص: 367)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام وضو:
1. یکی از کارهای وضو شستن صورت و دستها است و خوب است بدانیم که اگر مکلف عضو را به نیت وضو زیر شیر آب بشوید و آب به همه قسمتهای اعضای وضو برسد ولو اینکه دست نکشد، وضو صحیح است و البته شستن اعضا با دست کشیدن به اعضا در وضو، مستحب است. (عروه ج1 فصل فی بعض مستحبات الوضوء)
2. عزیزان اسراف حرام است و فرقی بین وضو و سایر مصارف در این حکم نیست لذا توصیه می‌شود همیشه بعد از گرفتن آب برای شستن صورت یا دست‌ها و قبل از دست کشیدن، نخست شیر آب بسته شود و سپس روی صورت یا دست‌ها، دست کشیده شود و با حداقل آب وضو آنجام می شود تا مرتکب حرام نشویم. بستن شیر آب در حین وضو طبق روشی که توصیه شد موجب بطلان وضو نمی‌شود. (اجوبه س112 و مکارم ج1 س 63،وج3س144،،عروه الوثقی فی افعال الوضو مساله45،فاضل جامع المسائل ج2س121،بهجت استفتائات س572،مکارم احکام بانوان س37)
خداوند متعال انشالله همه ما را از پاکان قرار دهد صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(توبه/ 103)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
«خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها:

از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی. ... (توبه/ 103)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

طبق این آیه صدقه باعث تطهیر و تزکیه روح میشود ، اما صدقه ای باعث تطهیر میشود که درای شرایط زیر باشد
1-صدقه ای باعث تطهیر و تزکیه میشود که از اموال حلال و خوب و سالم باشد: أنْفِقُوا مِنْ طَیّباتِ ما کَسَبْتُمْ : از قسمت‌های پاکیزه اموالی که (از طریق تجارت حلال) به دست آوردید، انفاق کنید!» (آیه267 بقره)
2- بهتر است که صدقه و انفاق مخفی باشد. «وَاِنْ تُخْفُوها وَ تُؤتُوها الفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَکُمْ » «هر گاه آنها را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید برای شما بهتر است.»(آیه271 بقره)
.3-صدقه ای باعث تزکیه میشود که انفاق همراه با آزار و منّت نباشد: لاتُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالمَنِّ و الاذی:بخشش‌های خودرابامنّت و آزار باطل نسازید (آیه264 بقره)
4-انفاق و صدقه باید با اخلاص باشد. «یُنْفِقُونَ أموالَهُمْ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ» «کسانی که اموالشان را برای جلب خوشنودی خدا انفاق می‌کنند» (آیه265 بقره)
5-انفاق و صدقه از اموالی باشد که آنها را دوست داریم و مورد علاقه ماست. «لَنْ تَنالُوا البِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ...» «هرگز به (حقیقت) نیکوکاری نمی‌رسید مگر این که از آن چه دوست می‌دارید (در راه خدا) انفاق کنید(آیه92 آل عمران)
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من‌لا‌یحضره‌الفقیه،‌ج‌4،‌ص:‌380)

سلام علیکم‌بسم الله الرحمن الرحیم از‌نبی‌مکرم‌اسلام‌صلی‌الله‌علیه‌وآله روایت‌است‌که‌فرمودند:
‌مَطْلُ‌الْغَنِیِّ ظُلْمٌ .

تأخیر شخص توانمند از پرداختن دین و بدهی ، ظلم در حق طلبکار است. (من‌لا‌یحضره‌الفقیه،‌ج‌4،‌ص:‌380)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

‌دو نکته کوتاه درباره اداء دین و بدهی:
1. اگر‌طلبکار‌طلب‌خود‌را‌مطالبه‌کند،‌چنانچه‌بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.بنابر این اگر کسی زمان پرداخت اقساط بدهیش فرا رسیده یا زمان پرداخت اجاره منزل فرا رسیده و در پرداخت بدهی کوتاهی کند، گنهکار است.
2. اگر‌بدهکار‌غیر‌از‌خانه‏اى که در آن نشسته‌و‌اثاثیه‌منزل‌و چیزهاى دیگرى‌که‌به‌آنها احتیاج دارد، چیزى نداشته باشد، چنانچه بدهکار در مشقت و سختی زیاد دچار شود، بر طلبکار حرام است طلب خود‌را‌از‌او‌مطالبه‌نماید‌بلکه‌باید صبر کند و نمى‌تواند او را مجبور کند که چیزهاى‌مورد‌احتیاجش را بفروشد، امّا بدهکار باید براى‌پرداخت بدهى خود‌تلاش‌کند‌و‌از‌طریق‌کسب‌و‌کار چیزى بدست‌آورده‌و‌بدهى‌خود‌را بپردازد.
خداوند‌متعال‌ما‌را‌مدیون‌احدی‌قرار‌ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار، ج ٩٣، ص ٣٤١)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) درباره دعا کردن می فرماید:الدُّعاءُ مِفتاحُ الرَّحمَةِ وَ مِصباحُ الظُّلمَةِ:

دعا کلید رحمت الهی و چراغ ظلمت و تاریکی‌ها است. (بحار، ج ٩٣، ص ٣٤١)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دعا علاوه بر آثار دنیوی و اخروی که دارد دارای اثرات تربیتی واجتماعی نیز میباشد، برخی از آثار تربیتی دعا عبارتند از:
1- کسب معرفت: از شرایط دعا، به دست آوردن معرفت لازم برای شناخت خود و خداست. اینکه انسان بداند فقیر محض است و در همه چیز محتاج خداست و بداند که هیچ چیزی بدون اراده خداوند واقع نمی‌شود این معرفت انسان با تمام وجود و با اخلاص دعا خواهد کرد و همین باعث اجابت آن می‌شود. وقتی از آن حضرت درباره علت عدم استجابت دعا پرسیدند، فرمود: » چون شما کسی را می‌خوانید که او را نمی‌شناسید(بحار، ج 93، ص 368)
2- آرامش روانی: گاهی انسان در زندگی روزمره خود گرفتار مشکلاتی می‌شود که بر طرف کردن آن از توانش خارج است. و » وارد آمدن فشار برای انجام کارهایی فراتر از توانمندیهای آدمی در وی اضطراب ایجاد می‌کند و این اضطراب را نمی‌تواند مدت درازی تحمل کند.« بهترین راه حل برای از بین بردن اضطراب و به دست آوردن آرامش، دعا و راز و نیاز با خداست چرا که دعا برقراری ارتباط بنده با خداست. خدایی که بر هر کاری تواناست. این ارتباط انسان را امیدوار و دلگرم به قدرتی برتر می‌کند که اگر صلاح بداند به راحتی آن فشارها و سختی‌ها را برطرف می‌کند.
3- خودسازی: برقراری ارتباط با خداوند و با او به راز و نیاز پرداختن در صورتی امکان‌پذیر است که اعمال او خلاف خواست پروردگار نباشد. چنانکه امام علی(ع) می‌فرمایند:» پرهیزگار باشید و اعمالتان را صالح و درونتان را برای خدا خالص کنید تا خداوند دعایتان را اجابت کند.( مستدرک الوسایل، ج 5، ص 269) و چون شرط به اجابت رسیدن دعا، ترک گناه است، کسی که حقیقتا درخواستی از خدا دارد، مراقب اعمال و رفتار خود خواهد بود.
4- از بین بردن خودخواهی: برای استجابت دعا بهتر است انسان اول برای دیگران دعا کند سپس برای خود. چنانکه پیامبر می‌فرمایند:» وقتی کسی از شما دعا می‌کند آن را عمومیت دهد - و برای دیگران هم دعا کند - چرا که باعث اجابت دعاست(کافی، ج 2، ص487) طلب خیر برای دیگران در واقع مبارزه درونی با انحصار طلبی و خودخواهی است.
خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی شیخ طوسی ص 193)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام چنین روایت شده است که فرمودند‌: لَا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزْقِ مِنْ حِلِّهِ فَاِنَّهُ عَوْنٌ لَکَ عَلَی دِینِکَ... .

(ترجمه مضمونی) دائما در طلب رزق و روزی حلال باش، چراکه رزق حلال تو را در دینداری کمک می‌کند. (امالی شیخ طوسی ص 193)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری:
1. در قراردادهای‌کاری کارفرما نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کارگر و کارمندش نباید کوتاهی و سهل انگاری کند بنابراین اکر علارغم توانایی پرداخت حق الزحمه در پرداخت حقوق مسامحه کند گنهکار است.
2. از آن طرف کارگر هم نباید کم کاری کند مثلا کارگری که قرار است که زمان‌‌ خاصی مثلا از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعد از ظهر کاری مانند خیاطی، بنایی، یا خدمات اداری انجام دهد، نباید در آن زمان، به کارهای شخصی اش بپردازد‌، و یا بدون اجازه محل کار را ترک نماید. و در صورتی که کسی از این وظیفه ی شرعی تخلف کند نمی تواند حقوق و اجرت کامل را دریافت کند.
3. اگر شخصی تا الان بخاطر ندانستن مساله، یا (خدائی نکرده) عمدا کم کاری یا کوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید معادل آن مال را به همان اداره یا صاحب کار برگرداند البته اگر محل خدمت، اداره ای دولتی است چنانچه در همان اداره حسابی وجود داشته باشد، به همان حساب واریز کند و اگر حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد لازم است به حساب خزانه کل این بدهی را واریز کند. (استفتائات مقام معظم رهبری س 1955)
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه مسلمین عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code