سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی علیه السلام در وصیت نامه خود خطاب به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام می فرماید:
أُوصِیکُما وَ جَمِیعَ وُلْدی وَأَهْلِی وَمَنْ بَلَغَهُ کِتابِی بِتَقْوَی اللّه ِ وَنَظْمِ أَمْرِکُمْ.(نامه 47 نهج البلاغه)
شما و همه فرزندانم و خانواده ام و هر کس را که نامه ام بدو رسد، را به ترس از خدا و نظم در کارهایتان سفارش می کنم.
نمونه هایی از نظم در اسلام ذکر میشود:
1. به هم ریختگی موجب فساد است:امام علی «علیه السلام» فرمود: کارهاى نظم یافته را اختلاف تباه میکند(غرر الحکم ج 1، ص 603)
2. یکی از ارکان نظم، انجام دادن به موقع امور است پیامبر (صلی الله علیه و آله) میفرماید: کارها در گرو وقت خود است. (عوالی اللئالی، ج1، ص292)
3. نظم در نماز جماعت: پیامبر(صلی الله علیه و آله )فرمود: صفهاى خود را (در نماز جماعت) راست کنید، و شانهها را به یک دیگر بچسبانید، تا شکافى میانتان نباشد. و با یک دیگر مخالفت نکنید که در آن صورت خدا میان قلبهاى شما خلاف مىاندازد. و بدانید که من شما را، در پشت سر خود، میبینم. ( تنبیه الخواطر ،ج۲ ،ص۲۶۷)
4. نظم در اوقات: رسولخدا(صلی الله علیه و آله) چون به خانه میرفت، اوقات خویش را سه قسمت میکرد؛ بخشی را برای عبادت خدا، بخشی برای خانواده خود و بخشی را به خود اختصاص میداد و سپس بخش مربوط به خود را میان خود و مردم تقسیم میکرد. (طبقات الکبری، ج1، ص423)
5. نظم در زندگی:قال علی (علیه السلام )فرمود:هر چیز را در جای خود قرار بده ،و هر کار را در هنگام خود انجام بده(نامه 53 نهج البلاغه)
خداوند توفیق نظم در زندگی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: و لا تقولوا لِمَن یُقتلُ فی سبیلِ اللهِ أمواتٌ بل أحیاءٌ و لکنْ لا تَشعرون.
به کسانی که در راه خدا کشته میشوند مرده نگویید بلکه ایشان زنده اند و جاوید، ولی شما درک نمی کنید. (بقره، 154)
روز بزرگداشت شهدا را گرامی می داریم به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره احکامی که مربوط به شهید است خدمت شما یاد آوری می کنم. احکام شهید با دیگر اموات تفاوتهایی دارد از جمله اینکه :
1. واجب است که میت را سه بار غسل دهند یکبار با آب سدر سپس با آب کافور و بعد از آن با آب خالص؛ اما شهیدی که در میدان جنگ و جهاد جان داده غسل ندارد. (رساله مراجع مساله 550 و 558 )
2. بعد از غسل دادن میت می بایست با کافور 7 موضع از بدن وی را که در سجده بر زمین می گذاشته حنوط نمایند اما شهیدِ در میدان جنگ از این حکم استثنا بوده و حنوط دادن وی ساقط است. (رساله مراجع مساله 585)
3. کفن کردن میت با حداقل 3 پارچه با اندازه و شرایط خاص واجب است اما شهید با لباس تنش به خاک سپرده می شود و کفن ندارد.( رساله مراجع مساله 570؛ عروه، موارد سقوط غسل میت)
خداوند متعال همه شهدا بویژه شهدای انقلاب اسلامی وشهدای مدافع حرم را با شهدای کربلا محشور گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ: آنان که در راه خدا کشته میشوند مردگان مپنداریدکه آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی میخورند. (ال عمران، 169)
امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم:
1. بالاترین خیر: پیامبر( صلی الله علیه و آله ) فرمود:بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10)
2. اولین بهشتی:امام رضا (علیه السلام)می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11)
3. مقام شفاعت داشتن:پیامبر(صلی الله علیه و آله ) فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12)
4. رهبران اهل بهشت:پیامبر(صلی الله علیه و آله ) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: الصَّغَائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ، وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْ یَخَفْهُ فِی الْکَثِیر... .
گناهان کوچک راه هاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمىهراسد . (عیونالاخبار،ج2،ص180)
چند نکته درمورد مراجعه به پزشک:
1. رعایت نگاه و پوشش در مقابل نامحرم واجب است و فرقی نمی کند که نامحرم فامیل باشد یا غیر فامیل و همکار باشد یا غیر همکار.
2. مسلمان نباید در جایی که میداند باعث لمس بدن و یا نگاه نامحرم است بدون ضرورت به دکتر جنس مخالف مراجعه نماید لذا مراجعه به پزشک جنس مخالف برای تزریقات، معاینه بدن یا سونوگرافی وقتی همراه لمس بدن باشد حرام و گناه است و در صورتی که با مراجعه به پزشک همجنس درمان حاصل می شود نمیتوان به پزشک غیر همجنس مراجعه کرد هر چند تخصص بیشتری داشته باشد.
3. پزشک نمیتواند بدون ضرورت به بدن جنس مخالف نگاه داشته باشد و یا بیمار نامحرم را لمس کند.(اکثر مراجع؛ صرفا جهت اطلاع: مخالف آیت الله سیستانی وتبریزی. منهاج ج2 کتاب نکاح م 21 و استفتائات مکارم ج1 س 1572و بهجت ص 30 س 5و6،امام ج 3 س48و49و فاضل ج1 س 2088 و هدایه العباد ج2 م 22). (با استفاده از عروه کتاب نکاح م 35 با استفاده از منهاج سیستانی م 14 – 15 م20-21-22با استفادهازتحریر کتاب نکاح م22 رساله مراجع مساله 2441)
خداوند متعال توفیق ترک گناه ومعصیت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره دفاع از مظلومین می فرماید: إِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ:اگر گروهی به خاطر حفظ دین و آئین شان از شما یاری طلب کنند، بر شما لازم است که به یاری آنان بشتابید(آیه 72 انفال)
در اسلام دفاع از مظلوم اهمیت زیادی دارد که برخی ذکر میشود:
1. شرط اسلام دفاع از مظلوم: پیامبر(صلی الله علیه و آله ) میفرماید :هر کسی فریاد و استغاثه انسانی را بشنود که مسلمانان را به یاری وکمک میطلبد و به یاری او نرود، مسلمان نیست(کافی،ج2،ص164)
2. بهترین عدالت: امام علی (علیه السلام ) می فرماید: بهترین عدالت یاری مظلوم است،.(غرر الحکم، ٢٩٧٧)
3. همنشین پیامبر در بهشت: پیامبر(صلی الله علیه و آله ) فرمود:هر کس داد مظلوم را از ظالم بگیرد، در بهشت با من یار و همنشین باشد(بحار، ج ۷۵، ص ۳۵۹)
4. دفاع نکردن از مظلوم باعث نزول عذاب: پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرماید: مردم آنگاه که ظالم را ببینند و او را باز ندارند، انتظار مىرود که خداوند همه را به عذاب خود گرفتار سازد.(نهج الفصاحه ص 323 )
خداوند توفیق حمایت از مظلومین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: مَنْ أَعَانَ مُؤْمِناً مُسَافِراً نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ ثَلَاثاً وَ سَبْعِینَ کُرْبَةً وَ أَجَارَهُ فِی الدُّنْیَا مِنَ الْغَمِّ وَ الْهَمِّ...
. کسی که یک مسافر مؤمنی را یاری کند خداوند هفتاد و سه گرفتاری او را رفع میکند و در دنیا وی را از همّ و غمّ محفوظ خواهد داشت. (المحاسن ج2 ص: 362)
چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر:
1. مسافری که در سفر نمازش شکسته است چنانچه در سفر نماز را به صورت شکسته بخواند و سپس به وطنش برگردد، همان نمازی که در سفر خوانده کافی است هر چند هنوز وقت برای نماز خواندن در وطن وجود داشته باشد.
2. اگر مسافر هنگام اول وقت نماز در مسافرت بوده مثلا هنگام اذان در سفری بوده که نماز شکسته بوده است و نمازش را نخواند اما پایان وقت نماز در وطنش باشد و هنگامی که وطن رسید باز هم نماز را به صورت کامل نخواند و نمازش قضا شود، چنین فردی بعدا نمازش را باید به صورت کامل قضا کند، هر چند اول وقت در مسافرت بوده است.(توضیحالمسائلمراجعبااستفادهازم 1367)
3. کسیکه میداند نماز مسافر شکسته است و باید نماز را شکسته بخواند چنانچه بدون توجه و از روی عادت نمازش را تمام بخواند اگر داخل وقت متوجه شود باید دو مرتبه بخواند و اگر خارج وقت متوجه شد نیز به نظر عده ای باید نماز را دو مرتبه به صورت شکسته بخواند. (مخالف: وحید اگر سهوا تمام بخواند بعد از وقت متوجه شود قضا ندارد، گلپایگانی و صافی اگر غفلت کند و بعد از وقت بفهمد قضا ندارد،) (توضیح المسائل مراجع م 1358)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خصوصا زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در روایات آمده، خداوند دو حجت بر بندگانش ارزانی داشته است که ملاک تشخیص حق از باطلند؛ چنانکه امام کاظم( علیه السلام ) میفرمایند: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَیْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ: وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول: بهدرستی که خداوند دو حجت بر بندگانش دارد، یکی حجت ظاهری و دیگری حجت باطنی؛ اما حجت ظاهری همان رسولان و انبیا و ائمه: هستند و اما حجت باطنی، همان عقل است (اصول کافی، ج1، ص16)
به همین خاطر اهل جهنم می گویند اگر از هر کدام از عقل یا دین پیروی می کردیم اهل جهنم نمی بودیم:«لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کُنَّا فی أَصْحابِ السَّعیر»؛ اگر ما (به سخنان انبیاء) گوش میکردیم یا تعقّل مىکردیم، در میان دوزخیان نبودیم.(آیه 10 ملک) ؛البته اگر کسی واقعا از عقل تبعیت کند عقل دست او را در دست شرع خواهد گذاشت.
برای تشخیص حق ملاکهایی وجود دارد که ذکر میشود:
1. عقل: نخستین معیار برای بازشناسی حق از باطل، عقل است. خداوند انسان را موجودی متفکر آفریده و برای شناخت حق و حقیقت، عقل را به وی عطا کرده است و در سراسر قرآن همۀ انسانها را به تفکر، تعقل و تدبّر فراخوانده است. عقل در دین اسلام از جایگاه بسیار بلندى برخوردار است تا جایى که اساساً اسلام را «دین عقل و فطرت» مىگویند.
امام صادق (علیه السلام) در تبیین عقل فرمودند: «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اُکْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَان: عقل آن است که خدای رحمان به آن، عبادت و بهشت جاویدان با آن، کسب میشود».( اصول کافی، ج1، ص11)
2. قرآن کریم:یکی از بهترین معیارهای شناخت حق از باطل، «قرآن» است. چون باطل به قرآن راه ندارد؛ چنانکه خود قرآن به این نکته تصریح کرده است: «از جلو رو و پشت سرش باطل به آن راه نمى که فرو فرستادهاى است از سوى [خداى] با حکمت و ستوده»( فصلت، آیۀ 42)
3. معصومان:زیرا معصوم، گفتار و رفتارش مطابق با واقع و حق است. امام صادق(ع) فرمود: «به خدا سوگند، ما صراط مستقیم هستیم».( تفسیر نور الثقلین، ج1، ص36) بر همین اساس، پیامبر (صلی الله علیه و آله ) میفرماید: «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ(الامالی صدوق، ص89)
خداوند توفیق تشخیص حق و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که حضرت فرمودند: ثَلَاثَةُ أَوْقَاتٍ لَا یُحْجَبُ فِیهَا الدُّعَاءُ عَنِ اللَّهِ (تَعَالَى)... عِنْدَ نُزُولِ الْمَطَرِ... .
سه وقت است که درخواست از خداوند تبارک و تعالی پذیرفته است که یکی از آنها هنگام نزول باران است. (الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص280)
چند نکته درباره آب باران:
1. یکی از پاک کننده ها آب باران است و اگر آب باران به چیزی که نجس شده است ببارد یا برسد آن را پاک می کند.
2. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای باران به دو شرط شی نجس را پاک می کند:
الف- باید طوری باشد که بگویند باران می آید لذا بارش چند قطره کافی نیست. (مشهور. مخالف اراکی، بهجت ، صافی : باید به مقداری باشد که اگر بر زمین سخت ببارد جاری می شود.) ب- با بارش باران عین نجاست از بین برود یا محل نجس دارای عین نجاست نباشد؛ خواه زمین باشد یا بدن یا فرش یا غیر اینها و در فرش و لباس و مانند اینها به نظر بسیاری از مراجع فشار دادن لازم نمی باشد. (مشهور. مخالف: سیستانی: احتیاط واجب در ادرار دو مرتبه برای بدن و لباس. تبریزی: بنابر احتیاط فشار لازم است. مکارم: غساله جدا شود. ) (رساله مراجع م 37 الی 43)
خداوند متعال باران رحمتش را با خیر و عافیت بر همه نازل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی( علیه السلام) درباره منابع زیاد عبرت گیری می فرماید: ما اَکْثَرُ العِبَرُ وَ اَقَلُّ الاِعْتِبَارُ:عبرتها چه بسیارند و عبرت گیرچه کم!(حکمت 289 نهج البلاغه)
برخی از منابع عبرت گیری عبارتند از:
1- دنیا، سرای عبرت: یک نگاه عموعی به دنیا و ویژگیها و سنتهای حاکم بر آن، جدای از وقایع تاریخی، پندهای فراوانی به انسان می دهد. قوانینی بر دنیا حاکم است که هر یک می تواند درس عبرتی برای انسان باشد
امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام فرمود: پسر عزیزم! من تورا از دنیا و تحولات گوناگونش و نابودی ودست به دست گردیدنش آگاه کردم و از آخرت و آنچه برای انسانها در آنجا فراهم است اطلاع دادم و برای تو از هر دو مثال زدم تا به آن پندپذیری و براساس آن در زندگی گام برداری.( نامه 31 نهج البلاغه)
2. تاریخ مدرسه عبرت آموزی: بخش عظیمی از آیات قرآن، ذکر مباحث تاریخی در قالب داستان، قصه و خاطره تاریخی است و همه اینها با هدف پندآموزی و عبرت دهی به مخاطبان صورت گرفته است. زیرا غالبا پس از ذکر هر قصه یا جریان تاریخی، به این هدف اشاره شده است لَقَدْ کَانَ فِی قِصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاِولِی الاَلْبَابِ: در سرگذشت آنها درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود(حکمت 297 نهج البلاغه)
3. مسافرت و عبرت آموزی: در بیش از ده آیه قرآن، مردم را تشویق و ترغیب به مسافرت (سیر فی الارض) نموده است. مسافرت و سیر در زمین در فرهنگ قرآن، به معنای جهان گردی بی هدف نیست. بلکه به معنای پندگیری و عبرت آموزی و شناخت نشانه های خداوند و آگاهی از قدرت او و بررسی حوادث تاریخی گذشتگان است.
سِیرُوا فِی الاَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِینَ: در روی زمین سیر کنید و ببینید عاقبت کار مجرمان به کجا رسید!( سوره نمل، آیه 69)
خداوند بصیرت وعبرت گیری از حقایق را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی نقل شده که امام صادق علیه السلام می فرمایند: مَکْتُوبٌ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ الْقَرْضُ بِثَمَانِیَةَ عَشَر.
بر درب بهشت نوشته شده است که صدقه دادن، ده حسنه دارد و قرض دادن، هجده حسنه. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج4 ؛ ص33)
چند نکته در مورد قرض:
1. قرض الحسنه دادن مستحب است اما قرض گرفتن، در صورت عدم احتیاج کراهت دارد و هر چه احتیاج انسان شدیدتر باشد کراهتش کمتر می شود.
2. اگر در قرض برای پرداخت آن مدتی قرار دهند، طلبکار نمی تواند زودتر از موعد، مطالبه کند ولی اگر مدت نداشته باشد طلبکار هر وقت بخواهد می تواند طلب خود را مطالبه نماید. (رساله مراجع 2275)
3. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه نماید، و زمان اداء دین هم رسیده باشد، چنانچه بدهکار بتواند بدهی خود را بدهد باید فوراً آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. (م 2276).
4. هر چیزی که انسان قرض می دهد همان را طلبکار است مثلا اگر انسان به کسی یک سکه طلا قرض می دهد ، همان یک سکه طلا را طلبکار است هر چند قیمت سکه زمان قرض دادن و پس گرفتن قرض تفاوت پیدا کرده باشد اما اگر پول قرض بدهد همان پول را طلبکار است و نمی تواند پولی را که قرض داده است بر اساس ارزش طلا پس بگیرد.
خداوند متعال قرض همه مقروضین را ادا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند یکی از عوامل بدعاقبتی را گناهان می داند و می فرماید: ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ : سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند( آیه 10 روم)
قرآن عوامل متعددی را در بدعاقبتی موثر می داند که عبارتند از:
1. پیروی از بیگانگان: إِنْ تُطِیعُوا فَرِیقًا مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ یَرُدُّوکُمْ بَعْدَ إِیمَانِکُمْ کَافِرِینَ(100 آل عمران)
2. گناهان پی در پی: ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ.
3. لقمه حرام: وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ... انّ کتاب الفجّار... ویل یؤمئذٍ للمکذّبین(آیه 1-7 مطففین)
4. تکبّر: کفر ابلیس به خاطر تکبّر و ترک سجده بود.
5. سطحی بودن عقاید: ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ(آِه 51 بقره): شما (در غیبت موسی که 40 رزو به کوه طور رفت) گوساله پرستی اختیار کرده ستمکار و بیدادگر شدید.
خداوند عاقبت ما را به ختم به خیر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است شخصی که آرد فروش بود نزد امام صادق علیه السّلام آمد، حضرت به او فرمودند: إِیَّاکَ وَ الْغِشَّ فَإِنَّ مَنْ غَشَّ غُشَّ فِی مَالِهِ فَإِنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ مَالٌ غُشَّ فِی أَهْلِهِ.
به تو سفارش مىکنم غش نکنى؛ چون هرکس به دیگرى چیز ناخالصى را بفروشد، دیگران نیز مال ناخالص و مغشوش به او مىفروشند، و اگر ثروتى نداشته باشد در مورد خانوادهاش با او غش و خیانت مىشود. (کافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج5 ؛ ص160)
نکاتی درباره غش در معامله:
غِشّ در معامله حرام است و غش آن است، در کالایی که داد و ستد می شود فریبی بکار برود ،که دارای مصادیقی است:
1. مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه یا گردوی پارسالی با امسالی.
2. مخلوط کردن جنس با چیز دیگری غیر از آن جنس مانندمخلوط کردن شیر با آب یا عسل با شیره نبات
3. صورت ظاهری خوبی به جنس دادن مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند.
4. مخفی کردن عیب جنس در صورتی که مشتری به فروشنده اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمی دارد.
5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا. که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد. (مسأله 2055 مراجع و تحریر ج2 مسأله 17 کتاب مکاسب)
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت شهادت امام هادی( علیه السلام )
از جمله یادگاران امام هادی علیه السلام دو زیارتنامه معتبر میباشد
1- زیارت جامعه کبیره
2- زیارت غدیریه امیر المومنین علیه السلام
در دوران امام هادی علیه السلام افراط و تفریطها در باره مقام ائمه معصومین علیهم السلام شدت گرفته بود از طرفی عده ای ائمه علیهم السلام را انسان عادی میپنداشتند و عده ای مانند غلات در شان اهلبیت غلو میکردند که شان الوهیت قائل میشدند.
امام هادی ع درچنین شرایطی با تبیین جایگاه واقعی و با عظمت امامان معصومین علیهم السلام مانع افراط و تفریط شدند و همچنین با تعلیم این دو زیارتنامه یک دوره امام شناسی به شیعه ارائه نمودند.
لذا یکی از بهترین کارهایی که زائران عزیز میتوانند انجام دهند مطالعه معنای این دو دعا است میتوان به مقام و جایگاه واقعی اهلبیت علیهم السلام معرفت پیدا کرد و انشا الله با این شناخت و تبعیت از دستورات آنان زیارت «عارفا بحقه» اتفاق بیافتد و به همه فضائل ازجمله بخشش گناهان زیارت نائل شویم.
خداوند متعال به هدایت امام هادی علیه السلام معرفت ما را نسبت به مقام اهلبیت بیشتر بگرداند صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت شهادت امام هادی( علیه السلام )
خداوند در باره متقین می فرماید: ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ* الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ : این کتاب که هیچ شک در آن نیست، راهنمای پرهیزگاران است. آنان که به غیب ایمان مىآورند و نماز مى گزارند، و از آنچه روزیشان دادهایم انفاق مى کنند،(آیه 2-3 بقره)
تقوا یعنی مراقبت دائم از ایمان خود در مقابل شیطانهای انسانی و جنی و در مقابل هوای نفس یعنی پرهیز با حرکت نه پرهیز با سکون، یک وقت هست شما در حال سکون پرهیز میکنید، یعنی برو در خانهات بنشین و کاری به کار چیزی نداشته باش و با رانندگی نکردن پرهیز کن به این که به کوه نخوری و از دره پرتاپ نشوی، پرهیز از کوهنوردی کردن، حرکت نکردن در خارزارها که خارهای مغیلان دامن شما را نگیرد، این یک جور پرهیز است و اسلام این را به شما توصیه نمیکند.
بلکه میگوید در وسط قضایا و واقعیتها با حوادث روبرو بشوید و در عین حال پرهیز کنید.مثل رانندهای که رانندگی میکند اما پرهیز هم میکند و این پرهیز همان است که گفته شد، مراقبت کردن و مواظب خود بودن.(بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانش آموختگان ارتش - نوشهر)
قرآن کریم میگوید: (هدی للمتقین)؛ نمیگوید «هدی للمؤمنین». «هدی للمتّقین»؛ یعنی اگر یک نفر باشد که دین هم نداشته باشد، اما تقوا داشته باشد - ممکن است کسی دین نداشته باشد، اما به همین معنایی که گفتم، تقوا داشته باشد - او بلاشک از قرآن هدایت خواهد گرفت و مؤمن خواهد شد.اما اگر مؤمن تقوا نداشته باشد، احتمالاً در ایمان هم پایدار نیست. بستگی دارد: اگر در فضای خوبی قرار گرفت، در ایمان باقی میماند؛ اگر در فضای خوبی قرار نگرفت، در ایمان باقی نمیماند(بیانات مقام معظم رهبری دیدار جمعی از جوانان ۷/۲/۱۳۷۷)
دسته اول مانند کسانی هستند که برای پرهیز از آلودگی به یک بیماری مسری ، به دامنه کوهی پناه می-برند و دسته دوم مانند کسانی هستند که با تزریق نوعی واکسن ، در خود مصونیت به وجود می آورند .
غیب عبارت است از هر آنچه که در مقابل حضور و شهود می باشد، یعنی اموری که حواس پنج گانه انسان توان درک و حس آنها را ندارد، مانند وجود خداوند وآیات الهی که برای حواس پنج گانه انسان قابل درک نیست، که از آن جمله وحی را می توانیم نام ببریم
خداوند ما را جزء متقین واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت شهادت حضرت امام هادی علیه السلام در روایت است از امام رضا علیه السلام که در آثار خمس میفرمایند: ...فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم... .
پرداخت خمس کلید رزق شماست. (الکافی ج1 ص:548 )
چند نکته درباره احکام خمس:
1. یکی از صدقات واجب و عبادتهای مالی پرداخت خمس است.
2. کسی که دارای درآمدی هست، از جهت شرعی سال خمسی او مشخص است هر چند محاسبه خمس را انجام ندهد، که برای ملاک شروع سال خمسی هر بزرگواری باید طبق نظر مرجع تقلیدش عمل کند مثلا کسی که مقلد امام خامنه ای است و حقوق بگیر است، از تاریخ اولین حقوقی که دریافت می کند، سال خمسی او شروع می شود و یک سال بعد همان تاریخ انتهای سال خمسی اوست، آنچه از درآمدهایش در انتهای سال خمسی باقی مانده، باید خمس آن را پرداخت کند. فرقی نمی کند آنچه از درآمد باقی بماند، پول نقد یا کالاهای مصرفی باشد و مصرف نکرده باشد. (توضیح المسائل مراجع م 1765و 1760)
3. انسان مخیر است (مطابق شرایط) سال خمسی را به سال قمری یا شمسی تعیین کند. (توضیح المسائل مراجع م 1766)
4. کنار گذاشتن خمس، کفایت از اداء وظیفه نمی کند مگر اینکه به دفتر مرجع تقلید پرداخت کند یا برای تاخیر در پرداخت از مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید اجازه بگیرد. (توضیح المسائل مراجع م 1834)
خداوند توفیق انجام وظیفه شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باعرض تسلیت شهادت امام هادی( علیه السلام )
برخی از فضایل امام هادی (علیه السلام) عبارتند از:
1- ساده زیستی : از دیگر ویژگی های برجسته اخلاقی امام هادی(علیه السلام)، ساده زیستی و دوری از دنیا بود. در این زمینه نیز آمده است: «از دنیا چیزی در بساط زندگی نداشت. بنده ای وارسته از دنیا بود. در آن شبی که به خانه اش هجوم آوردند، او را تنها یافتند با پشمینه ای که همیشه بر تن داشت و خانه ای که در آن هیچ اسباب و اثاثیه چشم گیری دیده نمی شد. کف خانه اش خاک پوش بود و بر سجاده حصیری خود نشسته، کلاهی پشمین بر سر گذاشته و با پروردگارش مشغول نیایش بود(کافی، ج 1، ص 502)
2- تلاش و کار:«علی بن حمزه» می گوید: «ابوالحسن(علیه السلام) را دیدم که به سختی مشغول کشاورزی است؛ به گونه ای که عرق از سر و رویش جاری است. از ایشان پرسیدم: فدایت شوم! کارگران شما کجایند [که شما این گونه خود را به زحمت انداخته اید]؟ در پاسخ فرمود: ای علی بن حمزه! آن کس که از من و پدرم برتر بود، با بیل زدن در زمین خود روزگار می گذراند. دوباره عرض کردم: منظورتان کیست؟ فرمود: رسول خدا، امیرمؤمنان و همه پدران و خاندانم خودشان کار می کردند. کشاورزی ازجمله کارهای پیامبران، فرستادگان، جانشینان آنها و شایستگان درگاه الهی است»( من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 216)
3-انفاق و بخشش فراوان: راوی گوید: برای امام هادی علیه السلام گوسفندان بسیاری خریدم. سپس مرا خواست و از منزلش مرا به جایی برد که بلد نبودم و فرمود تا تمامی این گوسفندان را میان افرادی که خود دستور داده بود، پخش کنم(اصول کافی، ج 1، ص 498)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت شهادت امام هادی علیه السلام در روایتی حضرت امیرالمؤمنین على علیه السلام می فرمایند: ...لَیْسَ عَمَلٌ اَحَبَّ اِلَى الله عَزَّوَجَلَّ مِنَ الصَّلاةِ، فَلا یَشْغَلَنَّکُمْ عَنْ اَوقاتِها شَىْءٌ مِنْ اُمورِ الدُّنیا... .
هیچ عملى نزد خداوند، محبوب تر از نماز نیست، پس هیچ کار دنیایى شما را در وقت نماز به خود مشغول نکند. (خصال، ج 2، ص: 621)
چند نکته کوتاه درباره تکبیره الاحرام:
1. یکی از واجبات رکنی نماز تکبیره الاحرام است و باید هنگام گفتن تکبیره الاحرام بدن آرامش داشته باشد اما حرکت دستها در هنگام گفتن تکبیره الاحرام اشکال ندارد بلکه مستحب است با شروع تکبیره الاحرام، دستها را بالا بیاورد.( رساله مراجع مساله951، (نکته جهت اطلاع: آنچه در هر تکبیری در نماز بطور کلی مستحب است رفع الیدین است).( مشهور. شبیری زنجانی: گفتن «اللّه أکبر» در اول هر نماز واجب است، ولى ظاهراً رکن نیست، پس اگر آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از آن متوجه شود نمازش صحیح است) رساله مراجع (مساله948)
2. اگر انسان بخواهد الله اکبر را به چیزی که بعد از آن می خواند مثلا به بسم الله وصل کند باید راء الله اکبر را به نظر تعدادی از مراجع از جمله حضرت امام با ضمه بخواند .یعنی بگوید الله اکبرُ بسم الله الرحمن الرحیم. ( مخالف: آیات عظام سیستانی و مکارم، زنجانی، فاضل، تبریزی: به سکون هم بخواند صحیح است هر چند بهتر است ضمه بدهد.) (توضیح المسائل مراجع م 950)
3. تمام تکبیرهای نماز غیر از تکبیره الاحرام مستحب است و تمامی تکبیرهای مستحبی را چنانچه به نیت تکبیر وارد شده در نماز بگوید به نظر اکثر مراجع عظام باید در حال آرامش بدن بگوید. (فتوی: گلپایگانی، صافی. بنابر احتیاط واجب: امام خمینی، زنجانی، سیستانی، نوری، فاضل، احتیاط مستحب: خوئی، تبریزی)(اجوبهس434، رساله مراجع مساله965، عروةالوثقی کتاب الصلاة القیام مساله29)
خداوند توجه و حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که میفرمایند: اَلْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً اَفْضَلُها جُزءً طَلَبُ الْحَلالِ.
عبادت هفتاد جزء است که برترین آنها کسب روزی حلال است. (مستدرک الوسائل ج13 ص:12)
چند نکته در مورد نقد و نسیه :
1. یکی از راههای کسب سود حلال، معامله نسیه است؛ خصوصیت معامله نسیه این است که کسب سود از این راه، قطعی و حلال است و صاحب سرمایه در ضرر طرف مقابل شریک نیست. بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کسی ماشینی را بطور نقد به 30 میلیون خریداری کند و سپس یکساله به 33 ملیون بفروشد که 3 میلیون سود قطعی و حلال است.
2. در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد، فروشنده و خریدار میتوانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود.
3. مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و در صورت تاخیر در پرداخت، گرفتن مبلغ اضافی حراماست. (مراجع مسأله 2105 - 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 اجوبه س 1592؛ امام ج2 استفتائات دین س 5؛ صافی جامع الاحکام ج2 س 1995- جامع المسائل فاضل ج1 س 1184)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن، قداست مسجد تا آنجاست که هر کسی حق ساخت و تعمیر مسجد را ندارد. مَا کَانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّهِ (17 توبه) و این امر، مخصوص مؤمنین متقی و شجاعی است که جز از خدا از هیچ کس دیگری نترسند. « إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ... ولم یخش الاّ اللّه(18 توبه)
بیش از ده مرتبه نام مسجدالحرام در قرآن آمده است.
1- اول بنای روی کره زمین مسجد بود. « إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا (96 آل عمران)
2-اولین کار پیامبر در مدینه، ساختن مسجد بود. « لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى (108 توبه)
3- خداوند، مسجد را خانه خود دانسته و برترین مردم، یعنی ابراهیم و اسماعیل، دو پیامبر بزرگ را خادم آن قرار داده است. «طهّرا بیتی(125 بقره)
4- برای حضور در مسجد، سفارش زینت شده است. « خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِ ّ مَسْجِدٍ (31 اعراف)
5- جایگاه مسجد باید از قداستی خاص برخوردار باشد. چنانکه مؤمنان گفتند: بر مزار اصحاب کهف که به خاطر حفظ ایمان خود از رفاه و آسایش شهر و شهرنشینی گذشتند و به بیابان و غار پناه بردند، مسجدی بنا می کنیم: « لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً»(21 کهف)
6- مسجد قداستی دارد که احکام ویژه ای دارد مثل نجس نماندن مسجد و عدم توقف کسی که مشکل شرعی دارد.
خداوند ما را جزء خادمین دینش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله خطاب به امیرالمونین علی علیه السلام می فرمایند:
...یَا عَلِیُّ حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ أَنْ یُحْسِنَ اسْمَهُ وَ أَدَبَه... .
حق فرزند بر پدرش این است که برایش نام نیکو انتخاب کند و او را خوب تربیت کند. (من لایحضره الفقیه ، ج 4 ، ص 372)
اگر خداوند به انسان فرزندی عنایت کند والدین نسبت به فرزند وظایفی دارند:
1. برخی از وظایف مستحب است مانند برداشتن کام فرزند هنگام تولد با تربت امام حسین علیه السلام و گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ فرزند و انتخابکردن نام نیک که بهترین آنها اسامی پیامبران و امامانعلیهم السلام می باشد و عقیقه کردن. و در عقیقه مهم است که گاو یا گوسفند یا شتری به نیت عقیقه ذبح شود.(تحریر الوسیله فصل فی احکام الاولاد م 15)
2. برخی از وظایف واجب است مانند اینکه فرزند را تربیت دینی کنند مثلا نسبت به حجاب و نماز و مسائل دینی، فرزند را آشنا کنند و چنانچه کوتاهی کنند و فرزند در زمان بلوغ رعایت نکند والدین شرعا مسؤول خواهند بود و او را ازگناهانیکه خدای متعال رضایت ندارد مانند دروغ و غیبت و تهمت به دیگران و ضررزدن به خود یا دیگران منع کنند و نفقه دادن به فرزند تا زمانی که فرزند فقیر است واجب است.(توضیح المسائل(محشى - امام خمینى)؛ ج2، ص: 512، [مسأله 2491]تحریر ج 3 مساله 15)
خداوند به همه ما فرزندان صالح عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.