سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن گرامیداشت دهه فجر. در زمان غیبت طبق سفارش امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مراجعه به فقیه جامع شرایط است که از آن تعبیر به ولایت فقیه می شود، چند نکته کوتاه در این باره اشاره می کنم:
1.ولایت فقیه یعنی حکومت و سیاست گذاری ادارهى جامعه اسلامى، توسط فقیه عادل جامع الشرایط. و در همهی ادوار تاریخ شیعه، فقهای بزرگوار، ولایت فقیه را به عنوان یکی از مسلمات فقه اسلام میشناختند.( ۱۳۸۳/۰۳/۱۴برگزاری مراسم پانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با حضور رهبر انقلاب)
2.به تعبیر امام خامنه ای حفظه الله دشمنان، «ولایت فقیه» را به معنای «دیکتاتوری» گرفتهاند؛ یعنی می گویند فقیه می تواند دلبخواه عمل کند در حالی که این معنا کاملا اشتباه است. چرا که رهبری هم باید ذوب در اسلام باشد تا احترام داشته باشد. احترام رهبری در سایهی این است که او ذوب در اسلام و ذوب در هدفها بشود؛ پایش را یک قدم کج بگذارد، ساقط میشود(۱۳۸۳/۰۳/۲۷بیانات در دیدار نمایندگان مجلس)
3. نقش ولی فقیه در جامعه اسلامی این است که در این مجموعه ی پیچیده اجازه ندهد حرکت نظام، از هدفها و ارزشها انحراف داشته باشد؛ همچنین پاسداری و دیده بانی حرکت کلی نظام به سمت هدفهای آرمانی و عالی اش، مهمترین و اساسی ترین نقش ولایت فقیه است.(بیانات امام خامنه ای)
4.وظیفه رهبری انجام کار اجرایی نیست (۱۳۸۴/۰۲/۱۲ بیانات در دیدار جمعی از معلمان استان کرمان) و طبیعتا طبق قانون اساسی عهده دار کار اجرایی در کشور دولت می باشد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال رهبر عزیزمان را در پناه خودش حفظ بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-باگرامیداشت دهه فجر
ولایت فقیه از عقل استفاده میشود که توضیح داده میشود:
1.اسلام دینی جامع و در بردارنده همه ابعاد حیات انسانی - اعم از امور فردی، اجتماعی، دنیوی و اخروی - است.
2.اجرای قوانین سیاسی، اجتماعی و قضایی اسلام بدون تشکیل حکومت دینی، ممکن نیست.
3. حکومت اسلامی، ماهیتاً حکومتی است که در آن قانون و هنجارهای دینی ملاک عمل باشد.
4. با توجّه به سرشت قانونی حکومت دینی، حاکم در آن لزوماً باید از سه عنصر علم (فقاهت)، عدالت، و توانایی (کفایت) برخوردار باشد. این مسأله علاوه بر آن که از ماهیت حکومت دینی به دست میآید، در نصوص فراوانی مورد تأکید واقع شده است.
5. اصل عدم اهمال شارع (قاعده لطف): محال است که شارع نسبت به مسأله ضروری و مهمی چون حکومت و رهبری شایسته جامعه اسلامی، بیتفاوت باشد و امت را در این باره بلا تکلیف رها بسازد.
6.نتیجه: خداوند «فقیه عادل» دارای توانایی و کفایت رهبری را برای امت اسلامی برگزیده و مسؤولیت داده است
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امیرالمومنین(علیه السلام ) در مورد دروغگو می فرمایند: إِیَّاکَ وَ مُصَادَقَةَ اَلْکَذَّابِ فَإِنَّهُ کَالسَّرَابِ یُقَرِّبُ عَلَیْکَ اَلْبَعِیدَ وَ یُبَعِّدُ عَلَیْکَ اَلْقَرِیبَ: از دوستى با دروغگو بپرهیز که او همچون سراب است، دور را در نظر تو نزدیک و نزدیک را دور مىسازد (حکمت 38 نهج البلاغه)
درغگویی عواقب اجتماعی بدی برای جامعه به همراه دارد که برخی ذکر میشود:
1-سلب اعتماد و اطمینان: مهمترین سرمایه یک جامعه اعتماد متقابل و اطمینان عمومى است، و مهمترین چیزى که این سرمایه را به نابودى مىکشاند دروغ و خیانت و تقلب است، و یک دلیل عمده بر اهمیت فوق العاده راستگویى و ترک دروغ در تعلیمات اسلامى همین موضوع است. پیشوایان دین از دوستى با چند طایفه از جمله دروغگویان شدیدا نهى کردند، چرا که آنها قابل اطمینان نیستند ومثل سراب دور را نزدیک و نزدیک را دور نشان میدهند(حدیث بالا)
2- اضطراب و هراس :در واقع افرادی که دروغ می گویند در اضطراب و هراس هستند که مبادا حرف امروزشان با فردا تضاد داشته باشد. پیامبر (صلی الله علیه و آله ) می فرمایند: «راستی آرامش است ولی دروغ هراس است(کشف الغمه، ج1،ص535)
3-کم شدن برکات الهی: دروغ گفتن سبب می شود که برکات الهی از انسان قطع گردد چنانکه امام رضا(علیه السلام) می فرماید: «هنگامی که زمامداران دروغ بگویند باران قطع می شود (شرح غررالحکم، ج 1، ص 310)
4- فقر و تنگدستی : زمانی که دروغ گفتن، رفتاری ثابت و عادی شود، فقر و تنگدستی را برای جامعه بار می آورد و برکت را از زندگی می برد. امیر مومنان علی(علیه السلام) در شمارش سبب های فقر می فرماید: عادت به دروغ، تنگدستی را به جای می نهد(وسائل ، ج ۱۵، ص ۳۴۷)
5- ضعیف شدن مروت و جوانمردی درجامعه: امام علی(علیه السلام) دراین زمنیه می فرماید:هرکس دروغ گوید، جوانمردی خویش را تباه سازد ( مستدرک، ص 221، ح 4415)
خداوند ما را جزء راستگویان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: اگر در انسان سه خصوصیت باشد حوادث گوناگون دینوی و اخروی او را نگران نمی کند و انسان ضرری وارد نمی کند:
مورد اول: الدُّعَاءُ عِندَ الکُرُباتِ . هنگامی که حادثه تلخی یا گرفتاری یا غم و غصه ای برای انسان پیش ی آید ، دعا کند و به خداوند متعال پناه ببرد.
دعا با تلاش و تدبیر منافات ندارد بلکه هر آنچه بر عهده یک انسان عاقل و متفکر و مدبر هست باید انجام دهد و دعا هم کند .
پیغمبر اکرم«صلیاللهعلیهوآله» در وسط میدان جنگ وقتی کار مشکل میشد، دستها را به دعا بلند میکرد و اشک میریخت و از خدای متعال نصرت میخواست. ضمن اینکه بهترین تدبیر و آرایش جنگی را در برابر لشکر دشمن انجام می دادند.
مصداق دیگر در دوران دفاع مقدسِ بود، که رزمندگان اسلام در سختی ها و مشکلات بزرگ به ذیل عنایت حضرت حضرت حق و ائمه اطهار علیهم السلام متوسل می شدند و خدای متعال گشایش و فرج را هم روزی می کرد.
مورد دوم: الِاستِغفارُ عِندَ الذَّنبِ استغفار کردن و طلب آمرزش هنگام انجام گناه.
.استغفار یعنی: پشیمانی و عذرخواهی از پروردگار؛ این استغفار است که موجب میشود موانع استجابت دعا برداشته بشود.که این خصوصیت در این قسمت دعای کمیل توجه داده شده است که می گوییم: اللهم اغفِر لیَ الذنوبَ التی تَحبِسُ الدّعاء.
مورد سوم: الشُّکرُ عِندَ النِّعمَة هر نعمتی که خدای متعال به شما داده، شکر کنید.
در روایت دارد که: هر وقت یادتان آمد، که خدا نعمتی داده، از این نعمت، سر به سجده بگذارید، بگویید: الحمد لله ربّ العالمین.
به تعبیر یکی از اهل سخن : هضم نعمت، شکر است؛ یعنی نعمتهای خود را به خدا وصل کنید و نعمت پلی بین ما و خدا است. اگر کسی این پل را نزند و شکر نکند، نعمت، وبال گردن فرد میشود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند همه ما را به اخلاق های زیبا آراسته سازد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
متن اصلی:
عبدُالله بن الولید الوصّافی قال: سمعتُ اباعبدالله جعفرَ بنَ محمدٍ«علیهماالسلام» یقول: ثلاثٌ لایُضِرُّ معهنّ شیءٌ. اگر در شما این سه خصوصیت باشد، از حوادث گوناگون دنیوی و اخروی، نگرانی نداشته باشید. نه اینکه حادثهای رخ نمیدهد، بلکه معنایش این است یک مصونیتی در شما بوجود میآورد که این حوادث، ضرری بر شما وارد نمیکند. داشتن این سه خصوصیت، اثر و نتیجهاش این است.
1- الدعاء عند الکُرُبات، وقتی حادثۀ تلخی، گرفتاریای، همّ و غمّ مهمی برایتان پیش میآید، به ذیل عنایت پروردگار متوسل بشوید! دعا کنید! دعا و تضرّع، در قرآن میفرماید: «فلولا إذ جاءَهم بأسُنا تضرّعوا»[1]، وقتی حادثهای پیش میآید، انسان بایستی به خدای متعال پناه ببرد و دعا کند. این دعا منافات ندارد با تلاش و تدبیر، همۀ آن کارهایی که بر عهدۀ یک انسانِ عاقل، متفکّر و مدبّر است، انجام بدهد، دعا هم بکند. پیغمبر اکرم«صلیاللهعلیهوآله» در وسط میدان جنگ وقتی کار مشکل میشد، دستها را به دعا بلند میکرد و اشک میریخت و از خدای متعال نصرت میخواست! ما اگر در یک حادثهای به خدای متعال تضرّع کنیم، از مردم و از کسانی که شاهد و ناظر ما هستند، کأنّه خجالت میکشیم! کأنّه این دعا و تضرّع عند الله را اقرار به ناتوانیِ خودمان در مقابل این قضیه قرار میدهیم! فرض کنید یک توطئهای از طرف استکبار مثلاً بوجود آمده، بعضی تصور میکنند حتماً باید مشتها را گره کنیم و شعار بدهیم! نباید دعا کنیم که: خدایا! خودت کمک کن! اینطور نباید باشد. پیغمبر اکرم«صلیاللهعلیهوآله» وسط میدان جنگ که دشمن ایشان را احاطه کرده و حادثههای بزرگ در پیش بود، تضرع میکرد، گریه میکرد، دعا میکرد و از خدای متعال نصرت میخواست، تدبیر هم میکرد، آرایش جنگیِ لشگر را هم به بهترین وجهی انجام میداد.
در دفاع مقدسِ خود ما هم همینطور بود، جوانهای ما متوسل میشدند به ذیل عنایت حضرت حق و به ائمۀ اطهار«علیهمالسلام»، در سختیها، در مشکلات بزرگ، دعا میکردند، خدای متعال هم فرج میداد. پس اوّل، دعای در سختیها، کُرُبات.
2- و الاستغفارُ عند الذنب، استغفار کردن وقتی گناهی از انسان صادر میشود. ما شب و روزمان به معاصی و ذنوب، کوچک و بزرگ مبتلاست! بعضی از گناهان را میفهمیم، بعضی را هم ملتفت نیستیم، برایمان عادی شده! آن ذنب و گناهی که ملتفت شدیم، بلافاصله استغفار کنیم، استغفار هم فقط گفتنِ «استغفر الله و اتوب الیه» نیست، استغفار یعنی: پشیمانی و عذرخواهی از پروردگار؛ این، استغفار است و موجب میشود که موانع استجابت دعا برداشته بشود، خصوصیت استغفار این است؛ اللهم اغفِر لیَ الذنوبَ التی تَحبِسُ الدّعاء. پس استغفار هم، آن کارِ دوّمی است که اگر انجام بدهیم، نگرانیهای ما از ضررهای ناشی از حوادث برطرف خواهد شد.
3- و الشُّکرُ عند النِّعمة، هر نعمتی که خدای متعال به شما داده، شکر کنید! «لإن شَکرتُم لأزیدَنَّکم»، شکر نعمت، موجب افزایش نعمت است. در روایت دارد که: هر وقت یادتان آمد، که خدا نعمتی داده، از این نعمت، سر به سجده بگذارید، بگویید: الحمد لله ربّ العالمین. اگر سوار اسب هستید، در خیابان، در کوچه، سرتان را روی آن قاچ زین بگذارید بگویید «الحمد لله»، یعنی شکر نعمت در همۀ احوال. این، سه چیزی است که موجب میشود انسان نگران و دلواپسِ زیانِ حوادثِ گوناگون در پیرامون خود نباشد. امالی شیخ طوسی، صفحۀ ۲۰۴
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
زیارت آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1- ایجاد پیوند معنوى با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان: محبت به اهل بیت موجب مىشود که زائر آن بزرگان را الگوى خویش سازد و در جهت همسویى فکرى و عملى با آنان بکوشد؛ همچنان که در قسمتى از زیارت، از خدا مىخواهد زندگى و مرگش را یکسره همانند آنان قرار دهد: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیَایَ مَحْیَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِی مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد».
2- استمداد از ائمه علیهم السلام برای حل مشکلات معنوی و مادی:بی تردید انسان در زندگی خود با مسائلی درگیر است که چه بسا از حل آنها عاجز است. توسل و استمداد از روح بزرگ ائمه علیهم السلام : در حل این مشکلات کمک میکند؛ زیرا خاندان پیامبر، بندگان مقرب خداوند و واسطة فیض او هستند؛ پس شفاعت آنان نزد پروردگار پذیرفته شده است.
3-تقرب به خدا:یکی از آثار زیارت اهل بیت علیهم السلام : و بزرگداشت نام و یاد آنان، تقرب به خدا و جلب عنایات ویژة اوست؛ چنانکه پیامبر (صلی الله علیه و آله ) به امیرالمومنین(علیه السلام ) فرمودند: خداوند قبر تو و فرزندانت را بقعههایی از بقعههای بهشت،قرار داده و بسیار به زیارت قبور شما آیند تا موجبات تقرب به خدا و دوستی پیغمبرش را فراهم سازند.( میزان الحکمه، ج5، ص2282)
4-بهرهمندی از شفاعت و آمرزش گناهان: از اموری که انسان را به رحمت الهی امیدوار میسازد، شفاعت مقربان درگاه الهی و واسطه قرار دادن آنان است. قرآن مجید مؤمنان را به یافتن وسیله و راه برای تقرب به خداوند سفارش کرده، میفرماید: (یَا اَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ) (مائده : 64) ؛ امام رضا(علیه السلام ) میفرماید:هرکس زیارت کند، من و پدرانم در روز قیامت شفیع او خواهیم بود(من لایحضره الفقیه، ج2، ص584).
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن، قداست مسجد تا آنجاست که هر کسی حق ساخت و تعمیر مسجد را ندارد. «ما کان للمشرکین ان یعمروا مساجد اللّه(17 توبه) و این امر، مخصوص مؤمنین متقی و شجاعی است که جز از خدا از هیچ کس دیگری نترسند. «انما یعمر مساجد اللّه من آمن باللّه... ولم یخش الاّ اللّه(18 توبه)
بیش از ده مرتبه نام مسجدالحرام در قرآن آمده است.
1-اول بنای روی کره زمین مسجد بود. «انّ اول بیت وضع للناس للذی ببکّه مبارکا(96 آل عمران)
2-اولین کار پیامبر در مدینه، ساختن مسجد بود. «لمسجد اسّس علی التقوی من اوّل یوم(108 توبه)
3- خداوند، مسجد را خانه خود دانسته و برترین مردم، یعنی ابراهیم و اسماعیل، دو پیامبر بزرگ را خادم آن قرار داده است. «طهّرا بیتی(125 بقره)
4- برای حضور در مسجد، سفارش زینت شده است. «خذوا زینتکم عند کلّ مسجد(31 اعراف)
5- جایگاه مسجد باید از قداستی خاص برخوردار باشد. چنانکه مؤمنان گفتند: بر مزار اصحاب کهف که به خاطر حفظ ایمان خود از رفاه و آسایش شهر و شهرنشینی گذشتند و به بیابان و غار پناه بردند، مسجدی بنا می کنیم: «لنتّخذن علیهم مسجداً(21 کهف)
خداوند ما را جزء خادمین دینش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از راههای کسب سود حلال قرارداد وکالت است. مقصود این است که صاحب سرمایه، سرمایه اش را به فردی بدهد که برای او با سرمایه اش کار کند.
چند نکته کوتاه درباره این قرارداد:
1. کسی که قرار است از طرف صاحب سرمایه ، با سرمایه کار کند باید با آن فعالیت اقتصادی سودآور حلال انجام دهد و نمی تواند بدهی های خودش را پرداخت کند یا در جهتی که اجازه ندارد سرمایه را به کار بیندازد.
2.وکیل و کسی که با سرمایه کار می کند، می تواند همان ابتدای قرارداد برای خودش حق الزحمه ای با توافق طرفین تعیین کند مثلا بگوید نصف سود حاصله اجرت وکیل باشد و اگر تعیین نکند، اجرت معمول را بردارد.
3. صاحب سرمایه از همان ابتدا نمی تواند سود را با وکیل به صورت قطعی تعیین کند مگر اینکه از همان ابتدا مبلغی به عنوان علی الحساب به صاحب سرمایه پرداخت کند و بعد از پایان قرارداد نسبت به مقدار سود محاسبه دقیق را انجام دهند و هرکس طبق قرار، سودش را بردارد یا اینکه صاحب سرمایه با وکیل و کارگزارش، نسبت به مقدار سود با یکدیگر مصالحه و توافق کنند. (اجوبه س1803، رساله مراجع مساله 2269 ، استفتائات سیستانی س319 و320)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوندا برف و باران رحمتت را بر همه ما نازل بفرما به برکت صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تبریک به مناسبت آغاز ایام الله دهه فجر . یکی از گناهان بزرگ تضعیف نظام اسلامی و تضعیف رهبری نظام است که در این زمینه چند نکته را برای شما خوبان اشاره می کنم:
انتقاد به برخی از مسائل و اتفاقات غیر از تضعیف نظام اسلامی است، به تعبیر حضرت امام انتقاد در محیط های علمی و مناسب سازنده و مفید است و فرد به هدف اصلاح مطالبی را بیان می کند اما گاهی اوقات لحن گفتار، لحن تضعیف و تخریب است که باید از آن دوری کرد.
تضعیف نظام به شکلهایی مختلف امکان پذیر است مثل نشر شایعات است یا همکاری با دشمنان یا کم کاری در مسئولیت یا عمل نکردن به دستورات دین در ارگانها و ...... که به هر شکلی تحقق بپذیرد گناه و معصیت است.
عمود این نظام رهبری است که باید از نشر یا گفتاری که سبب تضعیف رهبری می شود خودداری شود.شهید سلیمانی در وصیت نامه خودش می گوید: از اصول مراقبت کنید. اصول یعنی ولیّفقیه، خصوصاً این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنهای عزیز را عزیز جان خود بدانید. حرمت او را حرمتِ مقدسات بدانید.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوندا برف و باران رحمتت را بر همه ما نازل بفرما به برکت صلوات
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—
فتنه گران برای ایجاد فتنه به شگردهایی دست می زنند که برخی را عرض میکنیم:
1-استفاده از شعارهای خوب و جذاب: بسیاری از فتنهگران چنین وانمود میکنند که خواهان آرامش مردم و اصلاح امور جامعهاند:«وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ».
هیچ فتنهگری هرگز خود را مخالف قانون و عدالت و مردممعرفی نمیکند. بلکه دائماً حاکمان وقت را متهم به بیقانونی و ظلم و مردمستیزی میکنند. آنان همواره از اصول متعالی انسانی دم میزنند. از صلح و عدالت و آزادی و امنیت سخن میگویند، شعارهایی که همواره و همه جا خواسته همگان بوده است
2- شبههافکنی و شایعه پراکنی: بخشی از شایعات به منظور ایجاد ترس و وحشت و نگرانی در جامعه تولید و پخش می شوند تا با ترساندن مردم به اهدافشان برسند همانطورکه ابن زیاد با ترساندن کوفیان از جنگ با یزید باعث تسلیم آنان شد؛یا شایعه اقتصادی که هدف از این شایعه ایجاد حالتی از نگرانی و ترس در بازار مالی یا اوضاع اقتصادی کشور به ویژه در زمان بحرانهاست.
از این جهت قرآن می فرماید: «ولا تقف مالیس لک: از چیزی که به آن علم نداری پیروی مکن، (آیه 36 اسراء) و می فرماید: (آیه 6 حجرات ) «ان جائکم فاسق بنبأ فتبینوا:اگر شخص فاسقی برای شما خبری آورده درباره آن تحقیق کنید»در این آیه مومنان را از پذیرش خبر از فاسقان بدون پرس و جو از صحت و درستی آن، منع می کند
3- تفرقه افکنی: یک جامعه یکپارچه و متحد، به طور طبیعی سدّ محکمی است در برابر هر گونه فتنهانگیزی. فتنهگران زمانی میتوانند ماهی مراد خویش را صید نمایند که در صفوف متحد مردم شکاف ایجاد نمایند. دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی و زبانی میتواند زمینه مناسب برای ایجاد فتنه را فراهم سازد.
مقام معظم رهبری در این زمینه میفرماید: 1/1/ 1386: «یک بخش از جنگ روانی دشمن دامن زدن به اختلافات است. در داخل کشور ما اختلافات قومی، مذهبی (شیعه و سنی) اختلافات جناحی، اختلافات صنفی را ترویج میکنند.»
خداوند بصیرت واقعی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. در این فرصت کوتاه چند نکته درباره احکام نماز و روزه مسافر خدمت شما خوبان یادآوری کنم:
1. اگر مسافری در شهری مثل مشهد قصد ده روز کند باید نماز را کامل بخواند.البته قصد ده روز به شرطی صحیح است که بداند ده روز کامل می ماند که ده روز کامل یعنی حداقل 240 ساعت بتواند در مشهد بماند و اگر شب آمده حداقل تا غروب روز دهم بماند.
2. اگر مسافری قصد ده روز کند و یک نماز چهار رکعتی ادائی بخواند و از تصمیمش منصرف شود تا زمانی که آنجا هست باید نماز را کامل بخواند.
3. مسافری که نمازش شکسته است چنانچه بخواهد در رکعت سوم امام جماعت اقتدا کند نمی تواند در هنگامی که امام جماعت برای رکوع رکعت سوم تکبیر می گوید یا در حال رفتن به رکوع هست اقتدا کند بلکه باید زمانی که امام در رکوع مستقر شد اقتدا کند یا هنگامی که امام جماعت ایستاده هست اقتدا کند اما در این صورت نمازگزار باید حمد و سوره را بخواند و اگر فرصت ندارد حداقل حمد را بخواند و خودش را به رکوع برساند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوندا برف و باران رحمتت را بر همه ما نازل بفرما به برکت صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در آموزه های دینی برای ایمان واقعی نشانه هایی بیان شده است. در روایتی از امام صاق علیه السلام برای ایمان و مومن واقعی دو علامت و نشانه بیان شده است:
علامت اول: اَنْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَ اِنْ ضَرَّکَ عَلَى الْباطِلِ وَ اِنْ نَفَعَکَ. انسان حق را ولو به ضرر او باشد بر باطل ترجیح دهد ولو آن باطل به نفع او باشد. البته حق و باطل مصادیق گوناگونی دارد که در تعاملهای اجتماعی، کشمکشهای سیاسی، در گزینش افراد و محاورات رائج پیش میآید، در همۀ این امور مؤمن حق را بر باطل ترجیح میدهد.
علامت دوم : اَنْ لایَجوزَ مَنْطِقُکَ عِلْمَکَ. اینکه بدون علم سخن نگوید؛ انسان باید در مسائل گوناگون چه در امور دینی و چه در مسائل اجتماعی و چه در سایر موارد از روی جهل یا گمان، سخن نگوید و تا نسبت به مطلبی اطمینان ندارد اظهار نظر نمی کند. مثلا درباره رخداد اجتماعی چنانچه اطمینان ندارد نباید به طور جزمی اظهار نظر کند یا در مسائل فقهی و شرعی تا اطمینان به مساله ای ندارد نباید اظهار نظر کند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عج و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای صلوات
جهت مطالعه متن اصلی:
ثبوت دعوی القتل
«القسامة»
جلسه 227، 1381/10/30
عن أبی عبدالله(علیهالسلام): قَالَ إِنَّ مِنْ حَقِیقَةِ اَلْإِیمَانِ أَنْ تُؤْثِرَ اَلْحَقَّ وَ إِنْ ضَرَّکَ عَلَى اَلْبَاطِلِ وَ إِنْ نَفَعَکَ وَ أَنْ لاَ یَجُوزَ مَنْطِقُکَ عِلْمَکَ. (خصال شیخ صدوق، باب الإثنین، حدیث 70)
گاهی انسان ادعا میکند یا گمان میکند که مؤمن است اما وقتی پای امتحان به میان بیاید، معلوم میشود که ایمانِ او ایمان واقعی نیست و امر خیالی و موهوم بوده است. ایمان حقیقی آن است که شخص به معنای واقعی، مؤمن باشد. که در این روایت دو علامت برای آن بیان شده است:
یکی اینکه: انسان حق را ولو به ضرر او باشد بر باطل ترجیح دهد ولو آ« باطل به نفع او باشد.
البته حق و باطل مصادیق گوناگونی دارد که در تعاملهای اجتماعی، کشمکشهای سیاسی، در گزینش افراد و محاورات رائج پیش میآید، در همۀ این امور مؤمن حق را بر باطل ترجیح میدهد.
علامت دیگر اینکه بدون علم سخن نگوید؛ انسان باید در مسائل گوناگون چه در امور دینی و چه در مسائل اجتماعی و چه در سایر موارد از روی جهل و یا ظنّ، سخن نگوید
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—
برای برطرف کردن و مبارزه با فتنه روشهایی وجود دارد که عرض میشود:
1- شناخت حق و ملاک آن : مهمترین مسئله ای که در زمان فتنه ، افراد جامعه را از افتادن در ورطه ی هلاکت حفظ می کند ، شناخت حق است و برای شناخت حق ابتدا باید ملاک حق را شناخت. اگر مشاهده می شود که در فتنه ها بسیاری گمراه شده راه فتنه را در پیش می گیرند و به جبهه ی باطل می پیوندند و بسیاری نیز به خاطر شک و تردید سکوت اختیار کرده و نظاره گرند به خاطر این است که حق را نشناخته اند . علت بسیاری از انحرافات این است که اشخاص ملاک حق قرار می گیرند،در نتیجه با انحراف اشخاص از مسیر واقعی حق ، امر بر دیگران مشتبه می گردد.
امام علی(علیه السلام) می فرمایند :( إِنَّ الْحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجالِ، اِعرفِ الْحقَّ تَعرِف أهلَهُ.حق به واسطه اشخاص شناخته نمیشود ،خود حق را بشناس پیروان آن را خواهی شناخت(وسائل الشیعه، ح27، ص135)
2-بصیرت و آگاهی: راهکار برونرفت از فتنه؛هوشیاری و بصیرت در تشخیص حق و باطل و گم نکردن معیارها در فضای آلودهی افکار عمومی است. بصیرت، غبارآلودگى فتنه را از بین میبرد اما اگر بصیرت نبود، ممکن است انسان حتی با نیت خوب، در راه بد قدم گذارد. اگر در جبههى جنگ راه را ندانیم و نقشهخوانى بلد نباشیم، ممکن است در محاصرهی دشمن قرار گیریم. در این شرایط تنها یک قطبنما میتواند به داد انسان برسد. در زندگىِ پیچیدهى اجتماعىِ امروز، میتوان نام این قطبنما را بصیرت گذاشت(ان تتقواالله یجعل لکم فرقانا)
3-لقمه حرام نخوردن: امیرمؤمنان (علیه السلام) راه های رهائی از فتنه را در درجه اول، پرهیز از ثروت های حرام و لقمه های حرام دانسته اند (خطبه 151 ). ثروت حرام و شکمهای پر شده از حرام، نهایتا انسان و خانواده اش را به جبهه حرام می کشاند.
خداوند بصیرت واقعی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از خصلتهایی که مذمت شده است مال دوستی است که بدترین نوع آن این است که انسان نسبت به مال حرص و ولع داشته باشد و به دیگران نیز انفاق نکند که در روایات و آیات از این خصلت به شح تعبیر شده است.
پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در روایتی در مذمت حریص بودن به مال می فرمایند: از شُّحَّ یعنی همان حرص به مال همراه با عدم انفاق بپرهیزید و امتهای پیش از شما به خاطر این صفت هلاک شدند و در ادامه می فرمایند فرد حریص در معرض سه آسیب بزرگ است:
اول: امَرَهُم بِالکِذْبِ فَکَذَبُوا. حرص به مال گاهی موجب میشود که فرد دروغ بگوید و آن را انجام می دهد و فضای زندگی خود و جامعۀ خود را با خلاف حقیقت، آلوده نموده و صدق و صفا را از بین می برد.(جهت توجه: ضمیر امر به شح بر می گردد)
دوم: امَرَهُم بالظُّلمِ فظَلَمُوا. گاهی حرص موجب میشود که ظلم و تجاوز به حقوق دیگران کند و آنرا انجام می دهد و آرامش افراد و جامعه را سلب می کند.
سوم: أمَرَهُم بالقَطِیعَةِ فَقَطَعُوا. گاهی اوقات موجب میشود که مبتلا به قطع چیزی شود که خدا اجازه قطع آنرا نداده است. مثل قطع ارتباط با ارحام و خویشان یا قطع ارتباط باخدا و ائمۀ و صلحاء.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلواتی عنایت بفرمایید.
جهت مطالعه متن اصلی:
الفصل الرابع:
«فی کیفیة استیفاء القصاص»
جلسه 286، 1382/10/21
عن النبیّ(صلیاللهعلیهوآله) قال:
« عَنِ اَلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ: إِیَّاکُمْ وَ اَلشُّحَّ فَإِنَّمَا هَلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ بِالشُّحِّ أَمَرَهُمْ بِالْکَذِبِ فَکَذَبُوا وَ أَمَرَهُمْ بِالظُّلْمِ فَظَلَمُوا وَ أَمَرَهُمْ بِالْقَطِیعَةِ فَقَطَعُوا».
(خصال شیخ صدوق، باب الثلاثة، حدیث234)
شحّ به معنای حرص به مال همراه با بخل است. شحیح کسی است که با حرص و ولع به جمعآوری مال پرداخته و به دیگران انفاق نمیکند که این نوع، بدترین نوع مالدوستی است.
پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) فرمود: از شحّ بپرهیزید، همانا امتهای پیش از شما به خاطر این صفت هلاک شدند؛ چون حرص به مال گاهی موجب میشد که آنان دروغ گفته و فضای زندگی خود و جامعۀ خود را با خلاف حقیقت، آلوده نموده و صدق و صفا را از بین ببرند و گاهی موجب میشد که ظلم و تعدّی کنند. و گاهی هم موجب میشد که مبتلا به قطیعه شوند، قطیعه غالباً به معنای قطع رحم استعمال میشود لکن ظاهراً در اینجا به معنای اعمّ از آن یعنی قطع آنچه باید مراعات آن را نمود، میباشد مثل قطع ارتباط باخدا و ائمۀ خیر و صلحاء «یقطعون ما أمر الله به أن یوصل».
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن ، فرزند یک «نعمت الهی» است که انبیای الهی آن را عاجزانه از خداوند درخواست کردهاند، و فرموده اند: رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً : «خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزهای به من عطا بفرما(آیه 38 آل عمران)
2-در روایات نیز توصیه به فرزندآوری شده است؛ مثلاً پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: «فرزند زیاد داشته باشید که من فردا[ى قیامت] به زیادى شما بر امتهای دیگر، مباهات مىکنم»( منلایحضرهالفقیه، ج3، ص 481)
3- در نگاه توحیدی، همه چیز دست خداست، همان خدایی که یک نفر را روزی میدهد، روزی چند نفر را هم میرساند. بنابراین، کسی که بخاطر ترس از فقر، زدواج نمیکند یا بیش از این بچه نمیآورد، در حقیقت، در رزاقیت و قدرت خدا شک دارد.
در جاهیلت، برخی به بهانه ترس فقر، فرزندان خود را میکشتند که امروزه به شکل سقط جنین درآمده است. قرآن با این کار مخالفت نموده و فرموده: «فرزندان خود را بخاطر ترس از افتادن به فقر، نکشید، این ما هستیم که هم آنها و هم شما را روزی میدهیم؛ کشتن آنها، گناه بزرگی است».(آیه 31 اسراء)
شخصی به امام کاظم(علیه السلام) نوشت که: پنج سال است بخاطر ترس از فقر، بچهدار نشدهام؛ حضرت فرمودند: «بچه بخواه، چرا که خداوند به آنها روزی میدهد»( کافی،ج6،ص3)
4-باید سبک زندگی را تغییر داد؛و از اسراف و راحتطلبی اجتناب کنیم و بجای آن، فرهنگ قناعت و تلاش را جایگزین کنیم.
البته اینها به این معنا نیست که در خانه بنشینیم تا از آسمان، روزی برسد؛ خیر، باید تلاش کرد. بلکه خود حرکت و فعالیت ما نیز یک روزی و نعمتی از جانب خداست.
خداوند فرزند صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از حقوقی که در اسلام بر آن سفارش و اهمیت فراوانی دارد، حقوق همسایه هست، که در این زمینه چند نکته را یادآوری میکنم:
1.از کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان می شود، بایدخودداری شود مانند زباله ای که در بین روز در مقابل درب گذاشته یا بلند کردن صداهای مختلف،که سبب اذیت دیگر همسایگان شود. که در این صورت باید از این کار خودداری کرد.
2. اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر به همسایهاش میرسد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچهای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد.
3. دخل و تصرف بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایهاش یا قسمتهای مشترک آپارتمان که مشاعات آپارتمان گفته می شود باید با اجازۀ یا اطمینان به رضایت همسایگان باشد البتّه در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار که معمولاً رضایت فرد از قرائن وشواهد به دست میآید، اشکالی ندارد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
جهت توفیق به وظایف دینی صلواتی عنایت بفرمایید
خداوند در قرآن تقوا را عامل مغفرت میداند و می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ: اگر تقوای الهی پیشه کنید، براى شما [نیروى] تشخیص [حقّ از باطل] قرار مىدهد و گناهانتان را از شما مىزداید و شما را مىآمرزد(آیه 29 انفال)
در قرآن عواملی برای مغفرت بیان شده است، از جمله:
1- ایمان. «آمنّا بربّنا لیغفر لنا (73 طه)
2- پیروی از انبیا. «فاتّبعونی... یغفر لکم(31 آل عمران)
3- عفو و گذشت از مردم«و لیعفوا.... یغفراللّه لکم(22 نور)
4- قرض الحسنه و وام دادن به مردم. «ان تقرضوا اللّه... یغفر لکم(17 تغابن)
5- عبادت. «أنِ اعبدواللّه... یغفر لکم(3و4 نوح)
6-پرهیز از گناهان کبیره. «اِن تجتنبوا کبائر.... نکفّر عنکم سیئاتکم(31 نساء)
7- دعا و استغفار خود انسان. «ظلمتُ نفسی... فغفر له(16 قصص)
8- دعای اولیای خدا برای انسان. «یا أبانا استغفر لنا(97 یوسف)
خداوند همه گناهان ما را ببخشاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم .یکی از واجبات فوری اداء دین و بدهکاری است که در این زمینه چند نکته را یاد آوری میکنم:
1. اگر فردی بدهی مالی دارد و زمان اداء دینش فرا رسیده است چنانچه در اداء دین کوتاهی کند، ظلم است و مرتکب گناه شده است و به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای در صورت تاخیر، علاوه بر اصل بدهی باید تورم آنرا نیز مدیون و بدهکار است.
2. میتی که فوت می کند و بدهکار است، باید بدهی میت ابتدا پرداخت شود وسپس اموال او تقسیم شود لذا اگر میت مهریه همسرش را پرداخت نکرده است، باید مهریه از مال میت پرداخت شود.
3. اگر طلبکار می داند که بدهکارش ناتوان از پرداخت بدهی است و مالی جز ضروریات زندگی مثل خانه و اثاث زندگی، برای پرداخت ندارد باید به او مهلت بدهد و حتی اگر مطالبه او به زحمت می اندازد مطالبه جایز نیست و بر بدهکار در صورت توانایی واجب است که کار مناسبی را انتخاب کند و کار کند و بدهی را پرداخت کند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند باران و برف رحمتش را بر ما نازل بگرداند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
جمعی از اهل کتاب یهود در اوایل اسلام گفتند: بروید و در ظاهر در آغاز روز به اسلام ایمان بیاورید و در پایان روز کافر شوید و بازگردید شاید آنها(مؤمنان) از آیین خود باز و آنها را متزلزل سازد(آیه 72 و73 آل عمران)
مرتد کسی است که بعد از بلوغ با عقل و یقین و آگاهانه اسلام را بپذیرد و از روی علم و اختیار، به عضویت جامعه اسلامی درآمده باشد. امّا اگر بعد از مرتدّ شدن، شروع کرد به تبلیغات بر ضدّ اسلام، نه به جرم ارتداد بلکه به جرم مبارزه با اسلام، گرفته و با او برخورد مناسب با رفتار خودش میشود. کسی که وارد مبارزه علنی شد، باید بداند که در میدان مبارزه احتمال کشته شدن هم وجود دارد .
1-مثال: گاه بیماری به گونهای است که مثلا اگر عضوی از اعضای او قطع نشود، بیماری به بقیه بدن سرایت میکند،بنابراین آن عضو را قطع میکنند یا همانطور که حکومت جلوی گوشت فاسد رامیگیرد تابقیه جامعه مسموم نشوند، اسلام نیز اگر مرد مسلمان زاده ای مرتد شود و عامدا بخواهد برعلیه اسلام تبلیغ کند ،حکم مرتد را برای او جاری میکند که در واقع این مجازات نوعی رحمت و شفقت بر شخص خطاکار و جامعه است. فلسفه مجازات مرتد حفظ امنیت جامعه اسلامی و جلوگیری از متزلزل شدن آن و نفوذ بیگانگان و منافقان است
2-البته حکم مرتد در ادیان دیگر نیز مرگ است(کتاب مقدس، عهد قدیم: سفر تثنیه، فصل 13،و عهد جدید: نامه به عبرانیان، بند 10، جمله 26 ـ 32)
3- این مجازات بیشتر جنبۀ بازدارنده داشته و اثبات ارتداد نیز امری دشوار بوده، و یقینا شامل افرادی که تردیدهای جدی در دین اسلام دارند(بدون جار و جنجال تبلیغاتی و تنها در باطن خود) ، اما تردیدشان به مرحلۀ انکار صریح نرسیده، نخواهد شد، و به همین دلیل به ندرت شاهد اجرای چنین مجازاتی در کشورهای اسلامی هستیم.
4- حکم ارتداد بیش از آنکه یک حکم فقهی و حقوقی باشد، یک حکم سیاسی و اجتماعی است؛ یعنی هیچ کشوری تعرض به امنیت اجتماعی و سیاسی خود را بر نمیتابد و در مقابل کسانی که قصد براندازی و مبارزه آشکار با ارزشهای اساسی آن کشور که مورد پذیرش اکثر مردم جامعه است را ساکت نمینشیند.
خداوند ایمان حقیقی به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تسلیت ایام
امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زینب (سلام الله علیها) می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیدهاى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)
1. علم الهی: برترین علمها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى» باشد وهمانطور که از قول امام سجاد نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای)
2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسانهاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیبهاى روزگار و تلخىهاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند(زیارت ناحیه مقدسه)
3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مىباشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشهاى مىنشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مىکند، او را «فاسق» و «فاجر» معرفى مىکند و همچنین در مقابل یزید مىگوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج۴۵، ص134)
4. ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد را نجات داد(بحار، ج۴۵، ص61)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
پس از شهادت امام حسین علیه السلام رسالت سنگین زینب کبری سلام الله علیها آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند.
حضرت زینب سلام الله علیها پس از شهادت امام حسین علیه السلام چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم:
1. پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت. (لهوف، ص 228)
2. حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانتهایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت(مقتل الحسین مقرم، ص366)
3. مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام میبایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد.
4. عزادرای برای امام حسین علیه السلام : حضرت زینب سلام الله علیها علاوه بر این که در خطبههای خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند.
خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد