بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
( من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند: ...فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر...

خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خود خواهی. ( من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

اگر کسی در حال نماز خواندن نسبت به رکعات نماز تردیدی برایش پیش بیاید مثلا نمی داند رکعت اول است یا سوم و احتمال بیشتر و گمان داشته باشد که رکعت سوم است، وظیفه اش چیست؟
در جواب عرض می شود: چنانچه انسان نسبت به رکعات نماز گمان داشته باشد، گمان در رکعات نماز، حکم یقین را دارد، مثلا اگر انسان در رکعات نماز نمی داند یک رکعت خوانده یا دو رکعت اما احتمال بیشتر بدهد که دو رکعت خوانده است، در این صورت بنا می گذارد که دو رکعت خوانده است. در همین زمینه به دو نکته عزیزان توجه کنند:
1. اینکه گمان در رکعات در حکم یقین است فرقی بین نمازهای دو رکعتی و سه رکعتی و چهار رکعتی ندارد. و همچنین فرقی ندارد در نمازهای واجب یومیه باشد یا در نمازهای واجب دیگر مثل نماز آیات.
2. بطور کلی چنانچه هر گاه انسان در رکعات نماز شک کرد نمی تواند بلافاصله نمازش را بهم بزند بلکه باید مقداری فکر کند تا شاید شکش برطرف شود و چنانچه مقداری فکر کرد و به یک طرف احتمال بیشتر بدهد بنا را بر همان طرف می گذارد. مثلا کسی که در نماز صبح شک کند که یک رکعت خوانده یا دو رکعت، مقداری فکر می کند چنانچه احتمال بیشتر بدهد که دو رکعت خوانده بنا را بر همان رکعت دوم می گذارد. و چنانچه بعد از فکر کردن به یک طرف احتمال بیشتر ندهد در این صورت به احکام شک در رکعات نماز عمل می کند.(رساله مراجع م 1166. رساله مراجع م 1234)
3. در حد تذکر عرض می کنم که حکم گمان در افعال نماز با حکم گمان در رکعات نماز متفاوت است.
خداوند متعال به همه ما توفیق حضور قلب در نماز را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

امیرالمومنین (علیه السلام ) فرموده است: اَلْمَوَاعِظُ صِقَالُ اَلنُّفُوسِ وَ جِلاَءُ اَلْقُلُوبِ : اندرزها صیقل بخش جان ها و جلا دهنده دل هاست (تصنیف غررالحکم ،ص 224، ح 4524)
در روایات راه هایی برای حفاظت و مراقبت از سلامت قلب بیان شده که عبارتند از:
1- موعظه و نصیحت: یکی از راه های حفظ سلامت قلب بهره مندی از مواعظ و نصایح است. مواعظ، کلی گویی و در ارتباط با مسایل عمومی و فراگیر است، اما نصایح درباره شخص و مشکل خاص است. پس گاهی در مقام موعظه گفته می شود که از غیبت کناره گیرید تا قلب نمیرد؛ و گاه در مقام نصیحت به شخص می گویند شما در حال غیبت کردن هستید و توبه کنید. امیرمومنان(ع) درباره موعظه فرموده است: دلت را با موعظه زنده گردان.( نهج البلاغه، صبحی صالح، نامه 31، ص 392)
2. محافظت بر تقوا و ترک گناه: امیرمومنان علیه السلام درباره نشانه قساوت قلب به خشک شدن چشم از اشک به سبب زیادی گناه اشاره می کند و می فرماید: چشمها خشک نمی شود مگر به خاطر قساوت قلب و دلها قساوت پیدا نمی کند مگر به سبب زیادی گناه(وسائل الشیعه، ج 16، ص 45)
3. حکمت آموزی: پیامبر (صلی الله علیه و آله ) نابودی قلب و سلامت آن را به ترک دانش حکمت دانسته است. ایشان می فرماید: دلی که در آن حکمتی نیست، مانند خانه ویران است پس بیاموزید و آموزش دهید، بفهمید و نادان نمیرید. براستی که خداوند، بهانه ای را برای نادانی نمی پذیرد. (نهج الفصاحه، ص 600، ح 2095)
4. ترک محبت دنیا و مال دوستی: محبت به مال و نه بهره گیری از مال از مهمترین آفات و آسیب هایی است که در روایات به آن توجه داده شده است. پیامبر (صلی الله علیه و آله ) می فرماید: و خدای عزوجل به موسی (علیه السلام ) وحی کرد: ای موسی! به زیادی ثروت شاد مشو و در هیچ حالی مرا فراموش مکن، زیرا با زیادی ثروت گناهان فراموش می شود و از یاد بردن من قساوت قلب می آورد(کافی، ج2، ص 497)
در روایات راه های دیگری برای سلامت قلب یا همان روح آدمی از قبیل صمت و سکوت، روزه، شب بیداری و نماز شب و عمل به مستحبات و ترک متشابهات و شبهات و مانند آنها بیان شده که برای جلوگیری از اطاله کلام به همین میزان بسنده می شود.
خداوند قلب ما را از گناهان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الانوار ج68 ص394)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام على علیه ‏السلام که می فرمایند: حُسْنُ الْخُلْقِ فى ثَلاثٍ: اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ وَ طَـلَبُ الْحَلالِ وَ التَّـوَسُّعُ عَلَى الْعِیالِ.

اخلاق و رفتار خوب در سه چیز است: دورى کردن از حرام، طلب حلال و فراهم آوردن آسایش و رفاه براى خانواده. (بحار الانوار ج68 ص394)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نفقه همسر:
1. بر شوهر واجب است نفقه همسر دائمی خود را بپردازد و فرقی نمی کند زن فقیر باشد یا ثروتمند و اگر نپردازد به همسر خود مدیون می باشد.( رساله مراجع ج2 م2412)
2. مرد باید خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای ضروری خانم را مناسب با شان زن تهیه کند.(سیستانی: شان زن بالنسبه به شوهر سنجیده می شود. مکارم: وسایل مورد نیاز زندگی مطابق با قدرت مرد تهیه شود.)(تحریر حضرت امام ج3 فصل فی النفقات م8 ، منهاج الصالحین سیستانی ج3 م420 ، مکارم استفتائات جدید ج1 م846 ، وحید منهاج ج3 قبل از مساله 1398 )
3. اگر شوهر مبلغی را روزانه یا ماهانه برای مخارج مشترک زندگی در اختیار همسر قرار می دهد و به خانم نمی بخشد خانم نمی تواند بدون اجازه و رضایت شوهر آن را به دیگری هدیه یا صدقه بدهد.(تحریر الوسیله کتاب نکاح فصل فی النفقات مساله ۱۰،۱۱،۱۲)
4. برداشتن پول از جیب یا کیف همسر هر چند فرد بخواهد در زندگی همسر هزینه کند جایز نیست و اگر شوهر نفقه زن را نمی دهد به نظر اکثر مراجع باید به حاکم شرع مراجعه کند.(رساله مراجع م 2416)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

از حضرت امام جواد ( علیه السلام ) پرسیدند که زیارت پدر شما افضل است یا زیارت امام حسین (علیه السلام )؟ حضرت فرمودند: زِیَارَةُ أَبِی عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ أَفْضَلُ وَ ذَلِکَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَزُورُهُ کُلُّ اَلنَّاسِ وَ أَبِی عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ یَزُورُهُ إِلاَّ اَلْخَوَاصُّ مِنَ اَلشِّیعَةِ :زیارت پدرم برتر است، چون به زیارت حضرت اباعبدالله (علیه السلام) همگان می‌روند و لیکن پدرم را زیارت نمی‌کنند مگر خاصان شیعه.» (کافی: ج9، ص335)
مراد امام از خاصان شیعه : شیعیان دوازده امامی هستند زیرا هر که حضرت امام رضا (علیه السلام ) را امام می‌داند بقیه ائمه را نیز امام می‌داند، چون تنها شیعه اثنا عشری آن حضرت را زیارت (به نیت امام دانستن) می‌کنند و زیارت آن امام دلیل تشیع است و فرق دیگر شیعه چون واقفیه (هفت امامی) و زیدیه (4 امامی) و اساعیلیه (6 امامی) فقط به زیارت حضرت امام حسین(ع) می‌روند.
زیارت امام رضا (علیه السلام )، در حقیقت نماد اعتقاد به تشیع اثنا عشری و تبلیغ آن است. از این رو، زائران حرم رضوی باید بدانند، زیارت آنان از نقطه نظر اعتقادی در میان فرق و مذاهب اسلامی و شیعی چه معنا و مفهوم ارزشمندی دارد.
بنا بر این روایت منحصر به زائران حضرت رضا در عصر ائمه نیست و حکمی ثابت برای همیشه است. از آن جا که زیارت حضرت رضا (علیه السلام ) به معنای آن است که ایشان امام هشتم شیعیان است و فرزندان ایشان امامان بعدی اند تا امام دوازدهم، در حقیقت نفی فِرَق و مذاهب دیگر اسلامی است. اقدام به چنین عملی با وجود فرقه های گوناگون در میان مسلمانان و شیعیان بسیار حائز اهمیت بوده و تثبیت اعتقاد به تشیع اثنا عشری بشمار می رفت. از این رو، زیارت آن حضرت را افضل از زیارت خانه خدا، زیارت حرم نبوی و زیارت امام حسین (علیه السلام ) شمردن کاملا منطقی و قابل درک است. می توان گفت: روایاتی از این قبیل به یک معنا سیاسی و برای حفظ مکتب تشیع اثنا عشری بوده است، چنان که روایات فراوانی که برگزاری مجالس عزاداری و ذکر مصائب اهل بیت رسول خدا و دادن وعده پاداش فراوان برای آن را راه کاری سیاسی برای حفظ مکتب دانسته اند. (صحیفه امام خمینی، ج8، ص527 ـ 529)
خداوند زیارت با معرفت به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(اصول کافی(ط-الاسلامیة)، ج2، ص 435)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که در ارزش و اهمیت توبه و ترک گناه چنین می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْعَبْدَ الْمُفَتَّنَ التَّوَّابَ وَ مَنْ‏ لَمْ‏ یَکُنْ‏ ذَلِکَ‏ مِنْهُ‏ کَانَ‏ أَفْضَل‏.

خداوند بنده‌ای که به گناه آلوده بوده و (ولی بعد از آن) مرتب در حال توبه است دوست می‌دارد، البته آن کس که گناه نکرده از او افضل و بالاتر است. (اصول کافی(ط-الاسلامیة)، ج2، ص 435)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام توبه‌:
1. یکی از مهمترین واجبات، توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند متعال برگردد و از رحمت الهی ناامید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2. حقیقت توبه این است که قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد.
3. نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده ، در انجام نماز و روزه های قضایش کوتاهی نکند یا اگر به دیگران مدیون است، براساس ضوابط شرعی دینش را ادا کند. (عروه اول احکام اموات- مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701).
خداوند توفیق توبه واقعی از گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

امام جواد (علیه السلام ) در توصیف امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) فرمودند: «اَلَّذِی یَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » :اوکسی است که دنیا را پر از عدل و انصاف کند، چنان چه پر از ظلم و جور شده است ( الاحتجاج،ج2،, ص 449)
برخی به اشتباه می گویند برای ظهور باید بگذاریم ظلم زیاد شود تا امام ظهور کند در حالی که :
اولاً: در روایات جمله «کَمَا مُلِئَتْ همانطور که»به کار رفته و این جمله در حقیقت تشبیه حکومت پر از عدل است به حکومتى پر از ظلم؛ یعنى همانطور که حکومتى پر از ظلم مى شود، حکومت حضرت پر از عدل خواهد بود
ثانیاً: در این روایات، گسترش ظلم و تعدى و تجاوز، علت برای ظهورنیست؛ بلکه به عنوان وقایع مقارن ظهوراست.
ثالثاً: در این روایات، خبری از واقعیتى خارجى در هنگام ظهور مى دهد، نه اینکه مردم را تشویق به ظلم کند، تا با گسترش دادنِ آن، حضرت ظهور کند؛ بلکه ما وظیفه داریم گسترش دهنده عدالت، یعنى همان چیزى باشیم که حضرت به جهت آن ظهورمى کند و در این امر بزرگ سهیم شویم
دقت شود که قیام و حکومت عدل، یک امر جهانی است، مختص به یک شهر یا یک کشور یا یک ملت نمی‌باشد و جهان نیز نه تنها هیچ گاه خالی از ظلم و جور نبوده است ؛ بلکه همیشه پر از ظلم و جور بوده و هست. پس یک منتظر، منتظر ریشه کنی ظلم و جور است و نه اشاعه آن از طرفی امام عصر، برای مبارزه با ظلم می آید و اگر ما نهی از منکر نکنیم، جزء ظالمین میشویم.
خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی در مورد نماز جماعت:
1. تبعیت کردن از امام جماعت در افعال نماز واجب است یعنی کارهاى نماز مانند رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام‌جماعت به جا آورد لذا باید نماز‌گزاران تا امام به رکوع نرفته زودتر از امام جماعت به رکوع نروند و زودتر بلند نشوند یا تا امام جماعت به سجده نرفته زودتر از امام جماعت به سجده نروند و زودتر سر بر ندارند.
2. گفتن ذکرهای نماز بطوری که امام بشنود مکروه است یعنی ثواب نماز کم می شود.
3. هر یک از نمازهای واجب یومیه را می توان به نماز واجب یومیه اقتدا کرد و به جماعت خواند و فرق ندارد مثل هم باشند یا نه مثلا نماز قضای صبح را می‌توان به نماز ادای ظهر اقتدا کرد ولی نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان لذا نماز زیارت را نمی توان به جماعت خواند. (العروه الوثقی جلد1 فصل فی الجماعه مساله3، رساله مراجع مساله 1468، 1469 ،1489،1470 1470،1405(
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

خداوند در قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض؛‏ [اعراف/96] و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان مى ‏آوردند و تقوا پیشه مى‌‏کردند، برکت‌هایی از آسمان و زمین را بر آنها مى‌‏گشودیم‏»
در روایات، عوامل زیادی برای زیاد شدن روزی انسان‌ها ذکر شده است که برخی اشاره می کنیم:
1. راستگویی و نیکی به والدین : پیامبر (صلی علیه و آله و سلم) فرمود: «به هر که راستگویى در گفتار، انصاف در رفتار، نیکى به والدین و صله رحم الهام شود، اجلش به تأخیر مى افتد و روزیش زیاد مى‌شود(أعلام الدین؛ ص365)
2. نیت خوب داشتن: امام باقر (علیه السلام ) می فرماید: هر که خوش نیت باشد، روزی اش افزایش می یابد. (بحار، ج ۵۷، ص ۱۷۵)
3. سحرخیزی و دنبال روزی رفتن در آغاز روز: پیامبر (صلی علیه و آله و سلم ) فرمود: «صبح زود در طلب روزى و حاجت‌هاى خود بروید، زیرا صبح خیزى مایه برکت و رستگاریست(نهج‌الفصاحه، ص371)
4. نماز شب: امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «َنماز شب، روزى را زیاد و قرض را ادا مى نماید(ثواب‌الاعمال ،ص42)
خداوند رزق پاک و حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
‏ (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص583)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در فضیلت زیارت حرم امام رضا علیه السلام می فرمایند: سَتُدْفَنُ‏ بَضْعَةٌ مِنِّی‏ بِخُرَاسَانَ‏ مَا زَارَهَا مَکْرُوبٌ إِلَّا نَفَّسَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ کَرْبَه... .

به زودی پاره ای از تن من در خراسان دفن می شود که هیچ غمگینی او را زیارت نمی کند مگر اینکه خداوند متعال غم و اندوه او را برطرف می کند.‏ (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص583)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مستحباتی که سفارش شده است و فضیلت فراوانی برایش نقل شده مخصوصا در ماه رجب، زیارت قبر حضرت رضا علیه السلام است. اما چند نکته در مورد احکام حرم و زیارت.
1. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دیگران از ما ناراحت نشوند و توجه داشته باشیم دست رساندن به ضریح نشانه قبولی زیارت نمی‌باشد بلکه چنانچه همراه با اذیت دیگران باشد گناه و معصیت است.
2. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد. و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند.
3. کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) برای زیارت می‌تواند به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود.
(مخالف= حضرت امام و بهجت: احتیاط واجب رواق ملحق به روضه می باشد.) اما به نظر اکثر مراجع عظام تقلید توقف زیر گنبد مطهر ( فتوا یا احتیاط) و در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد حرام است. (مشهور: توقف حرام است؛ زنجانی (فتوی)، گلپایگانی، صافی، وحید و بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام است). (توضیح المسائل مراجع م 355)
خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست (مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166)
همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست.
دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است از جمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی برد»( کافی، ج 1، ص430)
امام رضا علیه السلام فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده (انا) را قبول کند
خداوند زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج الفصاحه ص554 ، ح 1839)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله حضرتش در روایتی می‌فرمایند: صِلَةُ الرَّحِمِ ، وَ حُسْنُ الْخُلُقِ ، وَ حُسْنُ الْجِوَارِ ، یُعَمِّرَانِ الدِّیَارَ ، وَ یَزِیدَانِ فِی الْأَعْمَارِ.

صله رحم، خوش اخلاقى و خوش همسایگى، شهرها را آباد و عمرها را زیاد مى کند. (نهج الفصاحه ص554 ، ح 1839)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حقوق همسایگان:
1. یکی از مسائل مهم اجتماعی، که مورد توجه پیامبر گرامی اسلام است معاشرت با همسایگان هست که در اسلام نسبت به حقوق همسایه سفارش شده است، و مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق آزار و اذیت اشاره می شود:
الف: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه و بیرون شود حرام است بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب می‌گردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست.(استفتائات آیت الله سیستانی ص 399)
ب: برگزاری مجالس اعم از مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان نباید سبب اذیت و آزار همسایگان شود.
2. استفاده از میوه های درخت همسایه جایز نیست مگر اینکه با اجازه و رضایت همسایه باشد.
3. در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هر گونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد.
خداوند متعال توفیق خدمت رساندن به مومنین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

مبعث حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

برخی می گویند نباید قبل از ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) حکومت تشکیل داد؟ در جواب میگوئیم:
اولا: وقتی نهی از منکر همیشه واجب است و حکومتی طاغوتی و منکر بود، خواه ناخواه مبارزه با طاغوت واجب میشود و چون لزوم حکومت برای یک جامعه امری عقلانی است، پس باید بجای حکومت طاغوت، حکومتی اسلامی بنا شود.
ثانیا: در روایات آمده که گروهی از مشرق زمین زمینه حکومت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را فراهم میکنند (بحارالانوار، ج 51 ،ص 87)
ثالثا: قیامهایی مثل قیام مختار و زید در روایات تایید شده است. (بحار،ج46، ص199 و ج45، ص365 و343؛ رجال کشی، ص125، ح199)
رابعا: قیامهایی قبل از ظهور که تشکیل حکومت و سپاه و لشکر میدهند،مثل قیام سید یمانی و خراسانی به عنوان حق تایید شده است (بحار،ج52، ص253)
خامسا: خیلی از احکام اسلام مثل اجرای حدود الهی و دفاع و جهاد و نهی از منکر نیاز به حکومت اسلامی دارد
خداوند در فرج امام زمان تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

مبعث حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏68 ؛ ص382)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید مبعث در روایتی معروف پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: إِنَّمَا بُعِثْتُ‏ لِأُتَمِّمَ‏ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ.

به راستی من مبعوث شدم تا شرافت های اخلاقی را کامل و تمام کنم. (بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏68 ؛ ص382)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

روز مبعث پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله از اعیاد بزرگ مسلمانان است و برای آن روز اعمالی ذکر شده است که عبارتند از:
1. غسل که زمان انجام آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است.
2. روزه که ثواب آن معادل هفتاد سال روزه گرفتن است. البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و می تواند نیت روزه قضا کرده و انشاء الله از ثواب آن روز هم بهرمند می شود و همچنین فردی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد.
3. بسیار صلوات فرستادن.
4. زیارت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیر‌المؤمنین علیه‌السلام‌
5‌. دعاها و نمازهایی که در مفاتیح الجنان ذکر شده است.‌(مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب)
خداوند متعال عیدی همه ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

مبعث حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) هدف از بعثت را چنین بیان میکند که : «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» به راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]»( بحار الانوار، ج 68، ص 382،و السنن الکبری بیهقی، ج 10، ص 323)
اهداف متعدد بعثت پیامبران در قرآن عبارتند از:
1. خدا پرستی و پرهیز از طاغوت: از اهداف زیر بنایی و بنیادین بعثت انبیا علیهم السلام فراخوانی مردم به پرستش خدای یگانه و دوری از طاغوت و مظاهر آن است:«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ (نحل: 36)«ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم تا به آنان بگویند خدا را بپرستید و از پرستش غیر خدا (طاغوت) خودداری کنید
2. تعلیم و تزکیه مردم : «و لقد من الله علی‌المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم»( آل‌عمران آیه 164)) و خداوند بر مؤمنین منت گذاشت آنگاه که از جنس خودشان رسولی فرستاد تا بر آنها آیات الهی را بخواند و آنها را تزکیه و تعلیم و هدایت نماید.
3. ایجاد قسط و عدل :لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکتابَ وَ الْمِیزانَ لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ [حدید/۲۵)
۴. رفع اختلافات مردم :کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکتابَ بِالْحَقِّ لِیحْکمَ بَینَ النّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ (بقره/۲۱۳)
۵. تشویق و تهدید انسان ها : وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلاّ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ (÷انعام/۴۸)
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

مبعث حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسایل‌الشیعه ج‌16‌،‌ص 119‌،‌ح‌21132)‌

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت ابوطالب پدر گرامی امیر المومین علیه السلام حضرت امام محمد باقر علیه السلام‏ در روایتی می‌فرمایند: إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ.

امر به معروف و نهى از منکر دو واجب بزرگ الهى مى باشند که سایر واجبات با آنها بر پا مى مانند. (وسایل‌الشیعه ج‌16‌،‌ص 119‌،‌ح‌21132)‌

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. یکی از بزرگترین و با اهمیت ترین دستورات اجتماعی دین مبین اسلام "امر به معروف و نهی از منکر می باشد و هدف عمده و اساسی در امر به معروف و نهی از منکر محقق شدن معروف و ترک منکر است و برای رسیدن به این هدف باید به دنبال بهترین و موثرترین راهکارها و شیوه های عملی باشیم مثلا گاهی اوقات بازگو کردن خوبی های افراد در هنگام نهی از منکر یا تشویق عاملان به معروف، مخفیانه بودن امر و نهی، خودداری از نهی از منکر به هنگام خشم و از قبیل این راهکارها باید مورد توجه قرار بگیرد.
2. هر چند امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است، اما نباید در مراحل مختلف آن، حقوق مسلمانان را نادیده گرفت و شخصیت و آبرویشان را مخدوش ساخت و لذا اجازه تجسّس و پرده دری و پی جویی گناهان پنهان که در خلوت انجام می شود، به بهانه امر به معروف و نهی از منکر به کسی داده نشده است.
3. یکی از منکراتی که کارمندان و هر نیروی کاری باید از آن دوری کند کم کاری است مثل دیرتر از وقت بر سر کار حاضر شدن یا اینکه پیش از تمام شدن وقت اداری دست از کار کشیدن و یا انجام فعالیتهای شخصی در ساعات کای و انجام ندادن وظایف محوله، که در صورت مشاهده باید با شرایط، نهی از منکر انجام بگیرد.
خداوند توفیق فریضه مهم امر به معروف ونهی از منکر به همه ما عنایت فرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

وفات حضرت ابوطالب ؛ روز طبیعت
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

1. ابوطالب کسى بود که همسرش فاطمه بنت اسد را به اسلام دعوت کرد ( شرح نهج البلاغه ، ج۱۳ ، ص۲۷۲ ) ، وقتى فرزندش على (علیه السلام) را دید که سمت راست پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) و همراه وى به نماز ایستاده نه تنها او را منع نکرد، بلکه او را به همراهى با پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمان داد ، به فرزند دیگرش جعفر نیز گفت کنار رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در طرف چپ او نماز بگزار ( اسد الغابه ، ج۱ ، ص ۳۸۷ ; سیره حلبى ، ج۱ ، ص ۴۳۳ )
2. در محاصره اقتصادى و اجتماعى مسلمین ، همراه مسلمانان به شعب ابوطالب رفت و ریاست قریش را بخاطر پیامبر صلی الله علیه و آله رها کرد و در آنجا متحمل درد و رنج فراوان گشت. وقتى یکى از مشرکان در مسجد الحرام مشتى خون و سرگین بر چهره پیامبر (صلی الله علیه و آله ) مى مالد ، ابوطالب شمشیر حمایل کرده به مسجدالحرام مى رود و همان کار را بر سر او مى آورد ( کافى ، ج۱ ، ص ۴۴۹ ) ، در شعب ابوطالب براى حفظ جان پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) کودک خردسال خود على (علیه السلام) را هر شب جاى او مى خواباند و رنج غربت فرزند دیگر خود جعفر را در هجرت به حبشه تحمل مى کرد.
3. سخنان و اشعارى که در تأیید پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) از ابوطالب در منابع معتبر نقل شده بسیار زیاد و متجاوز از هزار بیت است که هم اکنون در کتابى به نام «دیوان اشعار ابوطالب» گردآورى شده است.در اشعارش اعتراف به دین اسلام کرده است:
یا شاهِـدَ الله عَلَىَّ فَاشْهَـد إنّى عَلى دِین النَّبىّ أحمد ( شرح نهج البلاغه، ج۱۴، ص ۷۸ ) .«خدایا شاهد باش که من بر دین پیامبر یعنى احمد مى باشم».
4. پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) در فوت ابوطالب سخت گریست و از خداوند براى او طلب مغفرت کرد ( شرح نهج البلاغه ،ج۱۴ ، ص ۷۶ ) . و فرمود: در اذیت و رنج ، آنچه قریش بر سرم آوردند کمتر از مصیبت ابوطالب بود و در جریان دعوتم بازو و نگهدار من بود و تا زمانى که ابوطالب زنده بود قریشیان نمى توانستند مرا اذیت کنند ( سیره ابن هشام ، ج۲ ،ص ۳۰ ) . و هنگام دفن وى فرمود: اى عمو مرا در کودکى پرورش دادى ، در یتیمى کفالت کردى و در بزرگى یارى نمودى ، پس خداوند جزاى خیرت دهد ( تاریخ یعقوبى ، ج۲ ، ص ۳۵۰ ) . پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) در تشییع جنازه او شرکت کرد و وعده کرد که روز قیامت براى پسر و مادر و عمویش ابوطالب شفاعت کند ( تاریخ یعقوبى ، ج۲ ، ص ۳۵ ) . با آن که تشییع جنازه کافر و شفاعت وى صحیح نیست.
على (علیه السلام) سوگند یاد مى کند که ابوطالب ، عبدالمطلب ، هاشم و عبد مناف هرگز بتى را نپرستیدند بلکه به سوى کعبه و به آیین ابراهیم (علیه السلام) نماز مى گزاردند ( کمال الدین ، ج۱ ، ص ۱۷۵ ) . و او را کسى مى داند که اگر تمام گناهکاران روى زمین را شفاعت کند خداوند مى پذیرد ( بحارالأنوار ، ج۳۵ ،ص ۱۱۰ ) . امام سجّاد (علیه السلام) در پاسخ کسى که از ایمان ابوطالب سؤال مى کرد فرمود: چقدر جاى تعجب است خداوند رسولش را نهى کرده که زن مسلمانى در نکاح کافرى باشد ، فاطمه بنت اسد از زنانى است که در اسلام بر دیگران سبقت گرفته است در حالى که تا آخر عمر ابوطالب ، همسر او بود ( شرح نهج البلاغة ، ج۱۴ ، ص ۶۸ ;الغدیر ، ج۷ ، ص ۳۸۱ ) . امام باقر (علیه السلام) ایمان ابوطالب را از ایمان بسیارى از مردم برتر مى داند و نقل مى کند که على (علیه السلام) دستور مى داد به نیابت وى حجّ به جا آورند ( سیره حلبى ، ج۳ ، ص ۲۰۵ ). امام کاظم (علیه السلام) ابوطالب را از اوصیاء انبیاء پیشین مى داند که به نبوت پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم) شهادت داد و در روز وفات وصایا را به او تحویل داد ( کافى ، ج۱ ، ص ۴۴۵ ) .
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

وفات حضرت ابوطالب ؛ روز طبیعت
جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه، خطبه ۱۶۶)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت ابوطالب پدر گرامی امیر المومین علیه السلام از امام علی علیه السلام روایت شده که فرمودند : اِتَّقُوا اللَّهَ فى عِبادِهِ وَ بِلادِهِ فَاِنَّکُمْ مَسْؤولونَ حَتّى‏ عَن البِقاعِ وَ الْبَهائِمِ.

تقواى الهى را درباره بندگان خدا و شهرهاى او رعایت کنید؛ زیرا حتى از اماکن و حیوانات از شما سؤال خواهد شد. (نهج البلاغه، خطبه ۱۶۶)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد استفاده از اماکن عمومی و شخصی
1. در استفاده از اماکن عمومی رعایت حق دیگران و قانون لازم است مثلا اگر روشن‌کردن آتش ممنوع باشد نباید برای پخت غذا یا کار دیگر آتش روشن کنند.
‌2. خسارت زدن به اموال عمومی و شخصی حرام است لذا افراد نباید خسارتی به درختان و یا سائر اموال وارد کنند مثلا شاخه درختان را بشکنند بویژه که در شرع مقدس اسلام به مساله کاشت درخت و نگهداری و جلوگیری از قطع درختان توصیه فراوانی شده است
3. چنانچه کسی به اموال عمومی و شخصی دیگران خسارتی وارد کند، فرد ضامن و مدیون است و باید جبران نماید و دادن صدقه یا رد مظالم کافی نیست.
4. استفاده از اموال دیگران در صورتی جایز است که صاحب مال اجازه استفاده داده باشد لذا استفاده از زمین و باغ مردم بدون رضایت صاحب آنها غصب و گناه است‌، و در بعضی موارد ضامن و مدیون می باشد. (امام خمینی ره استفتائات ج3 ص518 س99؛ منهاج م936و 978؛ مکارم ج3س1520؛ فاضل ج1س922 ؛‌بهجت5762).
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع معظم خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

وفات حضرت ابوطالب
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم اله الرحمن الرحیم
پیامبر (صلی الله علیه و آله )در اهمیت محیط زیست و حفظ زمین می فرمایند: تحفّظوا من الارض فانّها اُمُّکم و انّه لیس من اَحَدٍ عاملٍ علیها خیراً او شراً الاّ و هی مخبرة به: در نگهداری زمین بکوشید و به آن حرمت نهید که مادر شماست. هرکس بر روی آن کار نیک و یا بدی انجام دهد گزارش خواهد کرد(. ترجمه نهج الفصاحه ؛شماره 1130 ) ؛پس زمین در این نگاه مقدس است مانند مادر و مقدس است و از این چشم انداز به طبیعت نگریستن یعنی خود را نیازمند آن دانستن مانند نیاز فرزند به مادر.
در اسلام محیط زیست اهمیت زیادی دارد که به برخی اشاره میشود:
1. گوارایی زندگی در گروی محیط زیست خوب : امام جعفر صادق (علیه السلام ) فرموده اند:« زندگی بدون داشتن سه چیز بر انسان گوارا نیست: هوای تمیز، آب فراوان و گوارا، و زمین حاصلخیز که داشتن این 3 امر حیاتی در زندگی کاملا به عملکرد ساکنان سیاره زمین وابسته است».(بحار؛ ج 75،ص234)
2. عذاب الهی بخاطر آتش زدن و نابود کردن درختان: در احادیث متعددی، از قطع درختان و از بین بردن مزارع و گیاهان و آتش زدن آنها نهی و نکوهش شده (بحار، ج 76،ص319) و نیز کسانی که درختان مفید و میوه دار را نابود کنند، به عذاب الهی تهدید شده اند (وسائل الشیعه، ج 19، ص 39.) حتی رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) به مجاهدان اسلام سفارش و تأکید می کرد که از قطع کردن درختان، و سوزاندن مزارع شدیدا اجتناب نمایند.(وسائل الشیعة، ج 15، ص 58 )
3. در اسلام، قضای حاجت در کنار نهرهای جاری و زیر درختان میوه دار مکروه و ناپسند شمرده شده است.(المقنع، شیخ صدوق، ص 8)
4. در اسلام تاکید شده است که زباله ها مانند مو، خون و ناخن دفن شوند(بحارالانوار، ج 37، ص 123 )
5. ملعون شدن کسی که محیط را آلوده کند: در حدیثی می فرمایند:سه گروهند که با کار خود مورد لعنت خداوند قرار می گیرند :
1- کسانی که اماکن عمومی، سایه بان ها و محل پیاده شدن مسافران را آلوده می کنند؛ 2- کسانی که آب عمومی (آب نوبتی) غصب می کنند؛ 3- کسانی که سد معبر می کنند و مانع عبور عابران می شوند ».( سنن ابن ماجه، ج1،ص119)
6. افزایش نور چشم و از بین رفتن غمها با سبزه: در روایات اسلامى وارد شده که سبزه چشم را نیرو مى دهد و غم و اندوه را مى زداید( نهج الفصاحه، شماره 1291.)
7. کاشت درخت در اسلام همسنگ تلاوت و آموزش قرآن بر شمرده شده است و تا قیامت برای فردی که کاشته ثواب صدقه می نویسند(بحار 64/100)
خداوند توفیق حفظ و نگه داری سالم محیط زیست به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

وفات حضرت ابوطالب
جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص399)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت امام کاظم علیه السلام در وصیتی به یکی از اصحاب خود به نام هشام می فرمایند: ...یا هِشَامُ مَنْ‏ أَحَبَ‏ الدُّنْیَا ذَهَبَ‏ خَوْفُ الْآخِرَةِ مِنْ قَلْبِه‏... . (تحف العقول ؛ النص ؛ ص399)

ب

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره حفظ نظام جمهوری اسلامی:
الف: حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات و از مهمترین اهداف اسلام می‌باشد و از مصادیق حفظ نظام حضور در همه عرصه های اجتماعی و سیاسی جامعه و انجام وظیفه به نحو صحیح در هر شغلی و منصبی است. (‌استفتائات مکارم‌ج3س1581)
ب: تضعیف نظام اسلامی و هر‌کاری‌که منجر به تضعیف نظام اسلامی می شود جایز نیست. که به برخی از مصادیق آن اشاره می شود:
1. کم‌کاری در ادارات و کم کاری مسولین در انجام وظایفشان که علاوه بر حق الناس بودن و گناه بودن، باعث ناراحتی و بدبینی مردم می شود.
2. اخلال ‌در امور اقتصادی با کارهایی همچون اختلاس و احتکار ‌اموال‌ مورد نیاز ضروری مردم‌.
3. همکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههای‌گمراه کننده .
4 . ایجاد یأس و بدبینی با بیان سخنان غیر مستند یا بزرگ جلوه دادن مشکلات از طریق سخنرانی‌، مجلات، روزنامه‌ها و فضای مجازی فرق ی نمی‌کند توسط برخی از مردم باشد و یا مسئولین و‏ یا کسانی که بواسطه علم یا توان اقتصادی‌شان در مردم تاثیر گذارند مثل برخی از علماء و اساتید دانشگاه و بازاریان یا حتی دانشجو و طلبه باشد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام ، سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت حضرت امام کاظم علیه السلام ؛ روز جمهوری اسلامی ایران
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت شهادت و گرامیداشت روز جمهوری اسلامی
جمهوری اسلامی از دو کلمه مرکب شده است. کلمه جمهوری و کلمه اسلامی، کلمه جمهوری، شکل حکومت پیشنهاد شده را مشخص می‌کند که مستلزم نوعی دموکراسی است ،. یعنی اینکه مردم حق دارند سرنوشت خود را خودشان در دست بگیرند. و کلمه اسلامی، محتوای آن را ؛(شهید مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، ص79و81) کلمه «اسلامى» محتواى این حکومت را بیان مى‏کند، یعنى پیشنهاد مى‏شود که این حکومت با اصول و مقررات اسلامى اداره شود و در مدار اصول اسلامى حرکت کند، در این رابطه، مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «در منطق اسلام، اداره‌ی امور با مردم، با هدایت قرآنی و احکام الهی است. در حکومت اسلامی، انتخاب با مردم است، اما انتخابی که با قانون‌های آسمانی توانسته است راه صحیحی را دنبال کند.»
در جمهوری اسلامی، جمهوری ناظر به شکل حکومت و قید اسلامی مربوط به محتوای آن است، زیرا مسلمان در هیچ شرایطی از احکام دین نمی‌گذرد و حقیقت را فدای مصلحت نمی‌کند. ترکیب جمهوری اسلامی به این معنا می‌شود که در این جمهوری، نمایندگان مجلس در مشاوره و قانون‌گذاری آزاد نیستند و محدود به محتوای جمهوری یعنی اسلام می‌شوند و نمی‌توانند برخلاف اصول اسلامی تصمیم بگیرند.(
تحقق عینی و خارجی و سازمان یافتنِ حاکمیت دین در جامعه، جز با همراهی انسان ها ممکن نخواهد بود. رابطه (اسلامیت و جمهوریت) نظیر نفس و بدن است که بدن را جمهور تأمین می کند و روح را اسلام تأمین خواهد کرد.
مشروعیت نظام مربوط به اسلام است و مقبولیت و پذیرش مربوط به مردم است.
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

شهادت حضرت امام کاظم علیه السلام. روز جمهوری اسلامی ایران
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code