سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام سوگواری وگرامیداشت دهه امر به معروف و نهی از منکر
ترک امر به معروف اثرات منفیی برای خود فرد به همراه دارد که برخی از پیامدهای فردی ترک امر به معروف عبارتند از:
1. شرکت در گناه دیگران :یکی از پیامدهای منفی ترک نهی از منکر، شریک شدن در گناه دیگران است. وقتی فرد گنهکار در جامعه مشاهده می کند که کسی در مقابل رفتار هنجار شکنانه او در اجتماعی انسانی توجه ای نمی کند. این احساس در او زنده می شود که کار او صحیح است و در انجام محرمات الهی جرات پیدا می کند، لذا سکوت فرد نشان شریک بودن در گناه اوست؛ گاهی اوقات سکوت در برابر گناه نشانه رضایت است و بر اساس آیات و روایات، این گونه افراد شریک گناهکار محسوب می شوند.
أَمیرِالمُؤْمِنین علیه السلام: فرمود: کسى که ظلم مى کند و کسى که راضى به ظلم کردن باشد و کسى که کمک به ظالم مى کند هر سه شرکاء ظلم محسوب مى شوند.( وسائل الشیعه، ج 11، ص 410)
2. تضعیف ایمان و مغبوض خدا واقع شدن: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند مؤمن ناتوانی را که دین ندارد مبغوض می دارد، از آن حضرت سؤال شد که مؤمن ضعیف بی دین کیست؟ آن حضرت در جواب فرمود: آن انسانی که نهی از منکر نمی کند.»( کافی ،ج ۵، ص۵۹)
ترک امر به معروف و نهی از منکر رفته رفته انسان را نسبت به دستورات الهی سست و بی اعتقاد خواهد کرد. فردی مشاهده کند دیگران به راحتی احکام الهی را زیر پا می گذارند وهیچ گونه عکس العملی در قبال کار ناشایست او از خود نشان نمیدهند، کم کم نسبت به شیوع محرمات الهی در جامعه بی تفاوت می شود و جامعه دچار ضعف ایمانی و اعتقادی می شود.
3. مستجاب نشدن دعا: امام علی علیه السلام : امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید زیرا در این صورت دعا مى کنید و دعایتان مستجاب نمى شود .(نهج البلاغه ،نامه 47)
خداوند توفیق عمل به واجبات و ترک محرمات را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سید الشهدا علیه السلام. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِه... .
هر کس که خداوند خیر او را بخواهد، در دلش محبت امام حسین علیه السلام و محبت زیارت امام حسین علیه السلام را قرار می دهد. (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)
چند نکته درباره ماه محرم:
1. برای شب اول ماه محرم اعمالی ذکرشده مثل احیاء و شب زنده داری و نمازهای مستحبی با دستور العمل خاص که در مفاتیح نیز ذکر شده.
2. روزه گرفتن روز اول و سوم و هفتم محرم مستحب است البته انسان در صورت داشتن روزه قضا نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که در مسافرت است و نمازش شکسته است نمیتواند روزه واجب یا مستحبی بگیرد و اعمال دیگری نیز مثل نماز اول ماه وارد شده است که به مفاتیح مراجعه شود.(عروه الوثقی،اقسام الصوم.(مشهور) رساله مراجع مساله 1563)
3. از بهترین اعمال این ماه بویژه دهه اول محرم برگزاری مجالس عزای امام حسین علیه السلام میباشد که مشتمل است بر بیان احکام و مواعظ و ذکر مصائب و مناقب اهل البیت علیهم السلام و پوشیدن لباس سیاه در محرم و ایام عزای اهل بیت علیهم السلام و البته باید توجه داشت از هرکاری که سبب وهن مذهب است اجتناب شود. (نشریه پیام دین، جزوه عزاداری)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در جلسات عزاداری اهل بیت علیهم السلامرا عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً. (مستدرک الوسائل/10/318)
همانا از شهادت حسین آتشى در قلب مؤمنان افروخته شود که هرگز سردى و خاموشى نمى پذیرد.
این حرارت و سوز را هر کسی حس کرده باشد، میداند بی مقدمه وارد روز عاشورا شدن، بسیار دشوار است؛ از این جهت یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضیها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم می باشد.
امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان در ایام محرم می فرمایند: چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا ، در این روزپدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت. (وسایل الشیعه ؛ج 14 ،ص 505)
شاید بتوان گفت بنیانگذار عزاداری دهه اول محرم، امام رضا علیه السلام هستند و شاید علت اصلی این که چرا عزاداری قبل از شهادت شروع می شود شیوه عزاداری امام کاظم علیه السلام بوده باشد.
در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا علیه السلام وارد شد، حضرت برای او مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت علیهم السلام را ذکر کردند. (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. (امالی صدوق،ص130)
یکی دیگر از دلایل ممکن است این باشد که چون گرفتاری و سخت گیر ی دشمن بر امام حسین علیه السلام ویارانش از دوم محرم شروع شد. عزاداری از قبل شهادت شروع می شود. کاروان امام حسین روز دوم محرّم سال 61 هجرى وارد کربلا شد، پس از آن سپاه کوفیان به تدریج وارد شدند و عزا و مصیبت خاندان اهل بیت علیهم السلام از همان زمان آغاز شد. روز نهم (تاسوعا) کاروان امام را محاصره کامل کرده، روز دهم (عاشورا) آن بزرگوار و یارانش را به شهادت رساندند. بنابراین چون اصل گرفتارى حضرت از دهه اوّل محرم آغاز شده است، پیروان حضرت از اوّل محرم عزادارى مىکنند.
خداوند توفیق عزاداری با معرفت را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت شده که فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَدا.
براى شهادت امام حسین علیه السلام، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود. (مستدرک الوسائل ج10 ص:318)
در آستانه ورود به ماه محرم و عزای اهل بیت علیهم اسلام هستیم که چند نکته کوتاه و مساله شرعی را در این زمینه یاد آوردی می کنم:
1. یکی از واجبات دین تعظیم شعائر است و از مصادیق تعظیم شعائر، تعظیم شعائر حسینی است و از بارزترین تعظیم شعائر حسینی، عزاداری است.
2. در عزاداری مستحب است که مجلسی تشکیل شود که حلال و حرام خدا؛ فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام بیان شود.
3. عزاداری باید به روشهای متعارف و معمول میان مردم انجام گیرد و از روشهایی که موجب وهن و سست شدن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست.
4. مستحب است در هنگام خواندن مصیبت فرد گریه یا حالت گریه و اندوهگین باشد.
5. در ایام وفات و شهادت اهل بیت علیهم السلام پوشیدن لباس مشکی مستحب است.
6. در عزاداری توجه شود که مستحب است در هنگام نماز، عزاداری و سایر امور تعطیل شده و نماز اقامه شود.(نشریه پیام دین، جزوه عزاداری)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی سید الشهدا علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین
در زیارت عاشورا آمده است: السلام علیک یا ثارالله؛ سوال این است چرا به امام ثارالله گویند؟
1. «ثاراللَّه» یعنى اى کسى که خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را می گیرد؛ زیرا تو متعلق به یک خانواده نیستى که خونبهاى تو را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک قبیله نیستى که خونبهاى ترا رئیس قبیله بگیرد، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدایى، بنا بر این خونبهاى تو را او باید بگیرد. (تفسیر نمونه، ج4، ص229)
2. ثارالله مثل بیت الله است که همانطورکه خانه خدا گفتن، نوعی شرافت قائل شدن برای کعبه است و گرنه خدا خانه ندارد،چون جسم نیست، خون خدا نیز این معنا رامیدهد
3. امام بزرگوار علیه السلام خون خدا است از آن جهت که خونش حیات تازه ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض یافته ؛ یعنی دست خدا می شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام می دهدو خون خدا می شود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از خون او استفاده می کند.
از این جهت گفته می شود که، اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگ ها، نماد و سنبل زنده بودن است و آن گاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ شخص فرا می رسد. دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگ های آن جاری باشد.
لازم است بدانیم که ندای خونخواهی حسین علیه السلام ؛ یعنی شعار «یا لثارات الحسین»، شعار قیام توابین و نیز قیام مختار، بوده است،(بحارالأنوار، ج45، ص333) و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می مانند(بحارالأنوار، ج44، ص286.)و نیز شعار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در هنگام قیام (بحارالأنوار، ج44، ص218)و شعار یاوران شهادت طلب او است
خداوند،درفرج منتقم و وخونخواه حقیقی امام علیه السلام،تعجیل بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: که از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوال شد کدام یک از مومنین از همه زیرک تر می باشد، حضرتش فرمودند: أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ، وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً.
آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج3 ؛ ص258)
چند نکته درباره ارث:
1. هنگامی که انسان فوت می کند قبل از اینکه ارثیه میان ورثه تقسیم شود، چنانچه میت دارای بدهکاری باشد واجب است ورثه ابتدا بدهی های میت را از اموالی که میت بجا گذاشته، جدا و پرداخت کنند؛ هر چند میت به پرداخت بدهکاری هایش وصیت نکرده باشد،لذا به نظر اکثر فقها اگر فرزندان بدانند که میت خمس یا زکات بدهکار است باید خمس و زکات اموالش را پرداخت نمایند هرچند وصیت نکرده باشد.(سیستانی:اگر اهل خمس نبوده و وصیت به اداء خمس نکرده باشد واجب نیست)
2. اموالی که از میت بعد از کسر بدهکاری های میت و بعد از عمل به وصیت نامه شرعی میت، باقی میماند متعلق به همه ورثه میباشد و تا زمانی که اموال تقسیم نشده است هیچ یک از ورثه بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه حق تصرف در آن اموال را ندارند. و چنانچه دخل و تصرفی انجام دهند علاوه بر معصیت بودن، مدیون و ضامن می باشند.
3. در تقسیم ارثیه، پسر دوبرابر دختر ارث می برد فرق ندارد میت پدر باشد یا مادر.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَر: نماز (انسان را) از زشتیها و گناه باز میدارد. (آیه 45 عنکبوت)
کوتاهی در نماز را میتوان با عللی از بین برد که برخی از علتها را خدمت شما عرض می کنیم:
1. شناخت بیشتر نسبت به نماز:پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: « اگر بدانی نماز چیست و با چه کسی نجوی و گفتگو می کنی خسته نمی شود و نمار را به اتمام نمی بری »( بحار ، ج74 ، ص 80 )
2. ترک دوستی و حب دنیا: حضرت مسیح علیه السلام می فرماید: دنیا پرست از عبادت و انس با خدا لذت نی برد در حالیکه حب مال در دل او است » ( بحارالأنوار، ج14، ص309) چرا که «حب الدنیا رأس کل خطیئه»است. از علاقه قلبی به دنیا و متعلقات دنیاست که حتی در نماز هم، تمام توجه محب دنیا به سمت دنیاست و هیچ لذتی از نماز نمی برد و کم کم کاهل نماز شده و چه بسا نماز را ترک کند و به خسران ابدی گرفتار شود.
3. ترک گناهان: وقتی انسان، آلوده به گناه میشود، یا اصلا به سمت نماز و نیایش با خدا نمی رود و یا از نماز و عبادت خویش حظ و بهره ای نخواهد برد.
4. ترک دوستان و محیط بد: انسان بطور طبیعی تحت تاثیر محیط و دوستان است و بخاطر قاعده شباهت سازی شبیه محیط و دوستانش میشود و با ترک محیط و دوستن بد و رفت و آمد با اهل نماز به سمت نماز می رود.
خداوند ما را جزء نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در فرمایشی از وجود نازنین حضرت رضا علیه السلام در رابطه با صدقه خالصانه اینگونه آمده است: إِنَّ کُلَّ شَیْءٍ یُرَادُ بِهِ اللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّیَّةُ فِیهِ عَظِیمٌ.
هر آنچیزی که در راه خدا داده شود اگر صادقانه باشد و با نیت پاک صورت بگیرد، هر چند کم باشد، در نزد پروردگار بسیار زیاد است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج4 ؛ ص4)
اما مساله شرعی:
یکی از کارهای شایسته و ماندگار وقف است و در روایات به صدقه جاریه هم تعبیر شده است یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد و بسیاری از برکاتی که در مساجد و مشاهد مشرفه من جمله حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام مشاهده می شود، از وقفهای گذشتگان است.
وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مورد غفلت واقع شده است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد.
سوالی که در اینجا مناسب است گفته شود این است که آیا انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده اند، از آن استفاده کنند؟
پاسخ این است که طبق تصریح برخی از فقها از جمله امام خامنه ای چنین وقفی صحیح می باشد.(جهت اطلاع: آیات عظام سیستانی و مکارم هم صحیح می دانند)(امام خامنه ای، سایت احکام وقف، س 137، ایت الله سیستانی منهاج ج 2 م 1492، تحریر الوسیله وقف م 25، مکارم، سایت، استفتائات، وقف، شرایط وقف، وقف خانه برای مسجد مشروط سکونت واقف در آن)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن دراهمیت آشتی می فرماید: واصلحوا ذات بینکم... ان کنتم مؤمنین؛...(آیه 1انفال) و میان برادرانی را که با هم ستیزه دارند آشتی دهید ... اگر ایمان دارید. »
-حضرت علی علیه السلام خطاب به فرزندان بزرگوارش می نویسد: «من از جد شما پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که می فرمود: اصلاح دادن بین مردم از نماز و روزه یکسال برتر است.( نهجالبلاغه؛ نامه 47) علت این همه تأکید این است که عظمت و توانایی و قدرت و سربلندی ملت جز در سایه تفاهم و تعاون ممکن نیست اگر مشاجره ها و اختلافات اصلاح نشود، ریشه عداوت تدریجاً در دلها نفوذ می کند و ملتی را به جمعیتی پراکنده تبدیل می سازد که در مقابل هر حادثه ای ضعیف می گردد و مسائل اصولی اسلام به خطر خواهد افتاد
با اینکه دروغ گفتن یکی از گناهان کبیره است و دروغگو مورد نکوهش واقع شده است اما به خاطر اهمیت اصلاح بین مردم، اگر کسی بتواند به این وسیله بین دو نفر که با یکدیگر نزاع دارند صفا و صمیمیت ایجاد کند دروغ گفتن برایش جایز است.( ترجمه میزان الحکمة، ج 10، ص 3088.)
- یکى از یاران امام صادق (علیه السلام) به نام ابو حنیفه سابق الحج مى گوید نزاعى در میان من و دامادم درباره میراثى واقع شده بود. مفضّل از آن جا که مى گذشت، کمى ایستاد سپس گفت: هر دو به منزل من بیایید، ما آنجا رفتیم و با چهارصد درهم، اختلاف میان ما را حل کرد، سپس گفت بدانید این از مال من نبود بلکه از مال امام صادق (علیه السلام) بود که دستور فرموده هرگاه اختلافى در میان شیعیان واقع شود از مال آن حضرت برگیرم، و آنها را صلح دهم(کافى، ج 2، ص 209)
- امام صادق علیه السلام به ابن عمار فرمود: «از من به فلان شخص چنین و چنان بگو. ابن عمار عرض کرد: هرگاه غیر از آنچه فرمودید سخنی دیگر از زبان شما به جهت اصلاح بگویم رواست؟ فرمود: بلی، مصلح دروغگو نمیباشد، امثال این سخن ها صلح است نه کذب».( کافی، ج2، ص 210)
مراد این است که اگر کسی به جهت اصلاح میان مردم سخن غیر واقعی بگوید که اصلاح شود، این را دروغ نمیگویند و ضرر ندارد. اعتنای پروردگار عالم به اصلاح حال مردم تا آن حد است که دروغ را که از معاصی عظیمه است در این خصوص تجویز فرموده و آن را افضل صدقات قرار داده است و قواعد قانونی چند به جهت حصول الفت مقرر کرده است.
خداوند ما را جزء مصلحین واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ.
زمانی که خداوند متعال خیر بنده ای را بخواهد او را نسبت به (مسائل) دین و معارف الهی، فقیه و دانشمند می کند. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص32)
چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل شرعی:
1. هر کس باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاج او واقع می شود یاد بگیرد یا طریقه احتیاط کردن در مسائل را بداند؛ فرقی ندارد مسائل عبادی باشد مثل نماز یا روزه یا مسائل غیر عبادی باشد مثل مسائل معاملات و ازدواج و مانند اینها. بنابر این یادگیری مسائل شرعی وام بانکی یا سود بانکی برای کسانی که مورد احتیاجشان هست طبق نظر مرجع تقلیدشان لازم است. (سیستانی: مسائلی را که احتمال می دهد به واسطه یاد نگرفتن در معصیت واقع می شود، یاد بگیرد.) (رساله مراجع م 11)
2. اگر برای انسان مساله شرعی رخ بدهد و بخواهد به پاسخ مساله شرعیش دست یابد، شرعا می تواند از چهار راه به پاسخ برسد:
1. اگر دسترسی به مرجع تقلید دارد از مرجع تقلید پاسخ را بشنود.
2. پاسخ را دو نفر عادل بیان کنند. (معنای عادل اختلافی است اکثر می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است.)
3. پاسخ را از کسی که به گفته اش اطمینان دارد، بشنود.
4. پاسخ مساله را در رساله مرجع تقلید یا استفتاء کتبی که انسان به درستی آن رساله یا استفتاء اطمینان دارد، ببیند. و چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر چهار راه گفته شده، بدست آورد شرعا اعتباری ندارد. (رساله مراجع م 5)
خداوند توفیق یادگیری احکام شرعی و عمل به دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم-
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» «بهراستی که من مبعوث شدم تا شرافتهای اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]» (بحار، ج 68، ص 382)
در روایات اثرات اخروی فراوانی بر خوش اخلاقی ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1. مقام شب زنده دار: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آن که اخلاق خویش را نیکو گرداند خداوند او را به مقام روزه گیر شب زنده دار برساند. (عیون اخبار الرضا ج 2، ص 71)
2. نزدیک ترین فرد به پیامبر : پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: نزدیک ترین شما در روز قیامت به من نیک اخلاق ترین شماست. (صحیفة الإمام الرضا علیه السلام ؛ ص67)
3. آسان رسی حساب قیامت: امام علی علیه السّلام فرمود: اخلاقت را نیکوگردان تا خداوند حسابت را آسان گیر. ( امالی صدوق، ص 174).
4. از بین بردن گناهان؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «اخلاق نیک، گناهان را ذوب میکند [و آثار بد آنرا میشوید]. ( کنز الفوائد،ج 1، ص 135)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. أمیرالمومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...لَا یَقعُدَنَّ فِی السُّوقِ إلَّا مَن یَعقِلُ الشّرَاءَ وَ البَیعَ.
در بازار ننشیند (شروع بهکسب نکند ) مگر کسی که قبلا آداب و احکام خرید و فروش را آموخته باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج5، ص: 154)
دو نکته درباره وام و تسهیلات:
1. اگر به کسی پولی قرض داده شود و در مقابل شرط اضافی و سود کند ربا و حرام است و فرقی بین بانک و غیر بانک نمی کند و اگر گرفتن سود بر اساس یک معامله شرعی مثل خرید و فروش نسیه و یا شراکت صحیح و مانند این دو باشد، اشکال ندارد. مثلا فردی نیاز به ماشین دارد به نظر تعدادی زیادی از مراجع می تواند با مراجعه به بانک و با گرفتن تسهیلات خودرو هم صاحب ماشین شود و هم سود پرداختی صحیح است به این صورت که مشتری وجه وام را به وکالت از بانک، ماشینی را نقدا برای بانک خریداری کند و هنگامی که ماشین را خریداری کرد از طرف بانک همان ماشین را به صورت نسیه با سود و اقساط مشخص به خودش بفروشد. ( مخالف :ایت الله سیستانی بین بانک دولتی و مشترک و بین غیر دولتی فرق می گذارند و برخی از مراجع مانند ایت الله بهجت وام دریافتی را صحیح نمی دانند مگر اینکه در برابر سود معامله ای با بانک انجام گیرد.؛ سیستانی استفتائات س 357رساله دانشجویی ج16 ص360 )
2. اگر در قرارداد شرکت ، مضاربه و وکالت مصرف خاصی معین شده باشد مثل خریدخانه یا ماشین و... بایدپول در همان مورد معین شده، مصرف شود تا اینکه پرداخت سود مبتلا به مشکل شرعی نشود. (استفتائات بهجت بانکها و موسسات دولتی و اعتباری س3990 و3997 ؛ جامع المسائل فاضل ج2،س 1015؛ مقام معظم رهبری اجوبه س1924مسائل جدید ج4 ص1553 )
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در مدح پیامبر فرموده است: «وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ؛ و تو دارای اخلاق بزرگ و برجسته ای هستی».(قلم: 4)
در روایات اثرات دنیوی فراوانی بر خوش اخلاقی ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1. کینه زدایى: برطرف ساختن کینه هایى که به تدریج در درون فرد رسوخ کرده، کارى بسیار سخت و گاهى غیرممکن است، اما مواجه شدن با روى گشاده، درمان کینه هاى سخت و دیرینه است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مى فرمایند: خوش رویى کینه را مى زداید.(کافی، ج 2، ص 103)
2. ایجاد محبت و الفت: خوش رویى به عنوان بهترین عامل جذب دل ها به افراد توصیه شده است.
امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: خوش رویى تو آتش دشمنى راخاموش مى سازد» (کافی،ج2،ص103) و مى فرماید: گشاده رویى باعث دوستى خلق است» (مستدرک، ج 8، ص 454)
3. افزایش روزی: امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: گنجینه های روزی در نرم خویی و گشاده رویی است (بحار،ج75،ص53)
4. افزایش عمر و آبادی سرزمینها: امام صادق علیه السلام فرمود:نیکوکاری و خوش خلقی، سرزمین ها را آباد می کند و بر عمرها می افزاید. (کافی،ج2،ص100)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حدیثی از امام رضا علیه السلام در رابطه با رزق و روزی حلال رسیده است که در بخشی از آن آمده است: مَنْ رَضِیَ بِالْیَسِیرِ مِنَ الْحَلَالِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ تَنَعَّمَ أَهْلُهُ.
هر کس به روزی حلال اندک راضی و خشنود باشد، هزینه زندگی اش سبک می شود و خانواده اش در نعمت خواهند بود ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج8 ؛ ص347)
چند نکته درباره احکام نیروی کار و کارفرما:
1. اگر صاحب کار یا شرکت یا سازمانی با کارگر یا هر نیرویی قرارداد ببندد که مدت مشخصی کار کند و در آن اجرت و حقوق را تعیین کنند ، باید طبق قرارداد همان اجرت و حقوق پرداخت شود و نباید در پرداخت حقوق کوتاهی صورت گیرد و اگر در ضمن قرارداد شرط حلال و مجازی گذاشته شود باید طرفین شرعا طبق شرع عمل کنند. البته طرفین نمی توانند در ضمن قرارداد ترک واجبی یا انجام حرامی شرط کنند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی احکام العقد الاجاره و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره م9 و منهاج الصالحین ج2 م383)
2. نیروی کار در مدتی که قرارداد کاری بسته است شرعا نباید در آن مدت برای خودش یا دیگری کاری را انجام دهد که با حق صاحب کار منافات داشته باشد یا خلاف قانون باشد یا سبب کاهش کیفیت در کار بشود؛ لذا غذا خوردن در محل کار در مدت زمان اشتغال به کار چنانچه بدون رضایت صاحب کار حقش از بین می رود یا خلاف قانون باشد جایز نیست. و چنانچه این کار را انجام دهد به مدت زمانی که مشغول کار نبوده اجرت طلبکار نمی باشد و چنانچه اجرت کامل دریافت کرده باید برگرداند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی اجاره الثانیه، م4 و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره، م27 و منهاج الصالحین ج2 م456)
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در احادیث رسیده از امام رضا ( علیه السلام ) به وفور درباره خوشخویی سخن به میان آمده که برخی ذکر میشود:
1. سنگینترین عمل: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند: ما من شیی اثقل فی المیزان من حسن الخلق ؛ در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت ،چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. ؛ نیز فرمود: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست. ( عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37)
2. زن ندادن به بد اخلاق: فردی در در نامهای به حضرت رضا علیه السلام نوشت یکی از بستگانش به خواستگاری نزدش آمده ولی شخص بداخلاق و درشتخویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن. (وسائل الشیعه، ج14، ص54)
3. نابودی عمل: امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: بد اخلاقی عمل را تباه می کند، چنانکه سرکه عسل را تباه می کند. (عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37)
4. بیشترین عامل بهشتی شدن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی بیشترین چیزی که به وسیله ی آن (افراد) داخل بهشت می شوند سؤال شد. حضرت فرمودند: تقوای الاهی (پرهیزگاری) و خوش اخلاقی.( عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 38)
5. نزدیکترین فرد به پیامبر: امام رضا علیه السلام به نقل از جدشان می فرماید: نزدیک ترین شما به من در روز قیامت، خوش اخلاق ترین شما و بهترین شما نسبت به اهلش است (عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص38)
خداوند به همه اخلاق خوش عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: مَنْ أَعَانَ مُؤْمِناً مُسَافِراً نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ ثَلَاثاً وَ سَبْعِینَ کُرْبَةً وَ أَجَارَهُ فِی الدُّنْیَا مِنَ الْغَمِّ وَ الْهَمِّ...
کسی که یک مسافر مؤمنی را یاری کند خداوند هفتاد و سه گرفتاری او را رفع میکند و در دنیا وی را از همّ و غمّ محفوظ خواهد داشت. ( المحاسن ج2 ص: 362)
دو نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر:
1. مسافری که نمازش شکسته است، می تواند در مسافرت نمازهای قضایش را بخواند و بهترین فرصت است که انسان مشغول اداء نماز قضا شود البته عزیزانی که در وطن نمازهایشان به صورت کامل قضا شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا کنند .عروه الوثقی صلاه القضا م 10
2. کسیکه میداند نماز مسافر شکسته است و باید نماز را شکسته بخواند چنانچه بدون توجه و از روی عادت نمازش را تمام بخواند اگر داخل وقت متوجه شود باید دو مرتبه بخواند و اگر خارج وقت متوجه شد نیز به نظر عده ای از جمله حضرت امام و مقام معظم رهبری احتیاطا باید نماز را دو مرتبه به عنوان قضا بخواند. (مخالف: وحید اگر سهوا تمام بخواند بعد از وقت متوجه شود قضا ندارد، گلپایگانی و صافی اگر غفلت کند و بعد از وقت بفهمد قضا ندارد،) (توضیح المسائل مراجع م 1358)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خصوصا زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
اسلام به ازدواج عنایت و تأکید فوق العاده ای دارد؛ به طوری که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
«ما بُنی بِناءً فی الإسلام أحبّ إلی الله عزّوجلّ من التّزویج (وسایل الشیعه؛ج 14، ص 3) هیچ چیزی نزد خداوند محبوبتر از ازدواج نیست».
1. مباهات پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به ازدواج: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:« ازدواج کنید و تشکیل خانواده بدهید و تولید نسل نمایید، که من در روز قیامت به شما مباهات می کنم، حتی به طفل کوچکی که سقط شده باشد.»( معانی الأخبار ؛ ج 1 ، ص 291)
2. خروج از سنت پیامبر با ترک ازدواج : النکاح سنتى فمن رغبتى عن سنتى فلیس منى: ازدواج سنت و آیین من است و هر که به سنت من پشت کند از من نیست. (جامع الأخبار، ص 101)
3. عامل تکمیل دین: ازدواج غیر از ایجاد نظم در زندگی، وسیله ای برای حفظ و تکمیل دین است. بدان دلیل، ازدواج تکمیل کننده ایمان است که به وسیله آن، بسیاری از گناهان از وجود آدمی ریشه کن می شود و راه برای سعادتمندی او از هر سو فراهم می گردد. لذا، رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کس ازدواج کند نیمی از دینش را باز یافته است. (أمالی طوسی ؛ ج 1 ، ص 518)
4. عامل حفظ پاک دامنی و کسب اخلاق نیک: ازدواج از نظر اسلام وسیله ای برای پاک دامنی و پاک دامن زیستن است. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: ازدواج کن تا پاک دامن باشی (وسائل،ج 20، ص 35)و در سخنی دیگر، فرمودند: مردان را زن دهید تا خدا اخلاقشان را نیکو، ارزاقشان را وسیع و جوانمردیشان را زیاد گرداند. ( بحارالانوار، ج 103، ص 222 )
خداوند زمینه ازدواج جوانان را فراهم بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِهِ زادَ اللَّهُ فی عُمرِهِ.
هر که به خانواده اش نیکى کند، خداوند بر عمرش بیفزاید. کافی (ط- الاسلامیه) ج8 ، ص219
به مناسب روزه خانواده چند نکته کوتاه درباره احکام خانواده خدمت شما خوبان یادآوی می کنم:
1. در خانواده فرزندان باید از هر کاری که سبب اذیت پدر یا مادر می شود خودداری کنند لذا اگر رفتار و گفتارشان فرزندان سبب ناراحتی و اذیت پدر و مادر شود حرام است حتی اگر میان پدر و مادر مشاجره ای و نزاعی رخ بدهد، فرزندان حق ندارند به یکی از والدین اهانت یا بی احترامی کنند.
2. در خانواده، اعضای خانواده نمی توانند بدون اجازه و رضایت از اموال یکدیگر بردارند و تصرفی انجام دهند بنابر این اگر خانمی نفقه اش را از شوهر دریافت می کند یعنی شوهر خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم را تامین می کند، نمی تواند بدون اجازه شوهر در اموال شوهر تصرف کند یا از جیب شوهر پولی بردارد و چنانچه مرتکب چنین کاری شود علاوه بر اینکه گنهکار است، وجوهی را که برداشته باشد باید برگرداند و ضامن است حتی اگر شوهر نفقه زن را نمی دهد به نظر اکثر مراجع نمی تواند بطور مستقیم خودش از اموال شوهر بابت نفقه اش وجهی را بردارد و باید با اجازه حاکم شرع باشد.(مخالف: ایت الله سیستانی:اگر نفقه نمی دهد می تواند بردارد)
3. اگر یکی از اعضای خانواده دارای عیبی هست، اظهار کردن این عیب به دیگران هر چند به اعضای دیگر خانواده باشد که از عیب اطلاع ندارند، غیبت است و جایز نیست.
خداوند به ما توفیق دوری از گناه و نیکی به خانواده را عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: أن خَلَقَ لکُم مِن أنفسکُم أزواجاً لتسکُنُوا إلیها وَ جَعَل بینَکُم مَوَدَّه وَ رَحمَهً : از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنان سکون و آرامش یابید و بین شما رحمت و صمیمیت قرار داد. (آیه 21 روم)
یکی از اهداف اصلی اسلام سلامت جامعه است، و ازدواج فواید فردی و اجتماعی زیادی دارد که به برخی اشاره میشود:
1. ایجاد سکون و آرامش واقعی: امام سجاد علیه السلام می فرمایند: «حق همسر، این است که بدانی خدا، او را مایه آرامش و انس تو قرار داده و بدانی که این خود نعمتی است از جانب خداوند به تو است. پس او را گرامی بدار و با او مهربان باش.» (بحار، ج 74، ص 5)
2. افزایش ایمان: به عقیده بزرگان دین، کسی که ازدواج می کند ایمانش افزایش می یابد. امام صادق (علیه السلام): دو رکعت نمازی که متأهل بخواند برتر از هفتاد رکعتی است که فرد بیهمسر اقامه کند. (تهذیب، ج7، ص239)
3. تکامل فرد و تکمیل دین : پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: « هر کس در ابتدای جوانی ازدواج کند شیطان فریاد میزند: فریاد از او، فریاد از او، دو سوم دینش را از دستبرد من نگاه داشت.» (وسائل، ج 20، ص 17)
زمانی که افراد ازدواج می کنند از بسیاری از انحرافات و فسادهای اخلاقی در امان می مانند. همین امر آنها را در رسیدن به تکامل روحی و حفظ دین یاری می رساند.
4. افزایش روزی : پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «هرکس ازدواج را از ترس فقر و تنگدستی ترک کند به خدا سوءظن برده است، زیرا خداوند می فرماید: اگر(زن و شوهر) فقیر باشند، خدا هرکدام را از کرم خود بی نیاز می کند. » ( وسائل، ج20، ص28)
5. تداوم نسل: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «ازدواج کنید که فردای قیامت به فراوانی شما بر دیگر امت ها افتخار کنم.» (مستدرک الوسایل، ج 14، ص149)
خدواند اسباب ازدواج را برای جوانان فراهم نماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است شخصی که آرد فروش بود نزد امام صادق علیه السّلام آمد، حضرت به او فرمودند: إِیَّاکَ وَ الْغِشَّ فَإِنَّ مَنْ غَشَّ غُشَّ فِی مَالِهِ فَإِنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ مَالٌ غُشَّ فِی أَهْلِهِ.
به تو سفارش مىکنم غش نکنى؛ چون هرکس به دیگرى چیز ناخالصى را بفروشد، دیگران نیز مال ناخالص و مغشوش به او مىفروشند، و اگر ثروتى نداشته باشد در مورد خانوادهاش با او غش و خیانت مىشود. (کافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج5 ؛ ص160)
نکاتی درباره غش در معامله:
غِشّ در معامله حرام است و غش آن است، در کالایی که داد و ستد می شود فریبی بکار برود ،که دارای مصادیقی است:
1. مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه یا گردوی پارسالی با امسالی.
2. مخلوط کردن جنس با چیز دیگری غیر از آن جنس مانند مخلوط کردن شیر با آب یا عسل با شیره نبات
3. صورت ظاهری خوبی به جنس دادن مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند.
4. مخفی کردن عیب جنس در صورتی که مشتری به فروشنده اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمی دارد.
5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا. که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد. (مسأله 2055 مراجع و تحریر ج2 مسأله 17 کتاب مکاسب)
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.