سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام
امر به معروف علت اصلی قیام امام حسین علیه السلام بوده است و این واجب الهی برای اثرگذاری بیشتر شیوه های خاصی دارد که برخی عبارتند از:
1. نرم خویی و مهربانی: خدا به حضرت موسی علیه السلام می فرماید که با فرعون به نرمی و ملایمت صحبت کنند(. فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَیناً لَعَلَّهُ یتَذَکرُ أَوْ یخْشی: به نرمی با او سخن بگویید؛ شاید متذکر شود، یا (از خدا) بترسد!»)
2. شیوه عملی: اولین و مؤثرترین شیوه در امر به معروف و نهی از منکر تبلیغ عملی است. یکی از مهمترین عوامل موفقیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام در ترویج و گسترش مکتب، توجه به این شیوه بوده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در اغلب کارها از قبیل کندن خندق، ساختن مسجد و برنامه های فرهنگی و اجتماعی و .... قبل از اینکه دیگران را تشویق به این کار کند خود پیشقدم می شد، همچنانکه امامان معصوم علیهم السلام به این طریق عمل می کردند.
3. احترام به شخصیت افراد: سومین اصلی که در تأثیر امر به معروف و نهی از منکر در خور توجه است، احترام به شخصیت افراد می باشد. مرتکبان منکر تا وقتی که به طور آشکار خود را نیالوده اند محترمند و نباید به هتک حرمت آنها پرداخت.
4. ارشاد تدریجی: معمولا ما انتظار داریم کسانی که در منکرات غوطه ور شده اند یک دفعه آنها را از گرداب در آوریم و یک مسلمان ایده آل بسازیم؛ در حالیکه تربیت امری تدریجی است و فضایل و رذایل هیچکدام یک مرتبه در جان انسانها به وجود نمی آیند.
خداوند توفیق امربه معروف و نهی از منکر صحیح را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.
بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را مى بخشد، که او آمرزگار و مهربان است. (سوره زمر آیه 53 )
چند نکته درباره توبه:
1. یکی از مهمترین واجبات توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند اگر چه قبلا هم توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش نیز گناه است.
2. حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و گناهانی را که انجام داده مثل دروغ، تهمت، غیبت، بدحجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، تصمیم بگیرد که ترک کند.
3. همچنین نسبت به برخی گناهان جبران گذشته واجب است مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند، خمس، زکات و حق الناس که برگردن دارد را پرداخت کند. و در ادای دین صدقه دادن یا انجام کار خیر برای طلبکار هر چند فوت کرده باشد کافی نیست. (عروه اول احکام اموات؛ رساله مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام
امام حسین علیه السلام هدف قیام خود را چنین می فرمایند که: (اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ): من فقط براى اصلاح در امّت جدّم از وطن خارج شدم؛مى خواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم. (بحار،ج 44،ص 329)
امر به معروف مراحلی دارد که ابتداء باید قلبا معروف را دوست داشت و از منکرات بیزار بود.
امام حسین علیه السلام درموقع وداع با قبر پیامبر می فرمایند: اللّهُمَ وَ انّی اُحِبُّ المعروفَ و اکرهُ المنکَر:خدایا من معروف را دوست می دارم و منکر را بد می دانم. (بحار، ج 44، ص 328)
در مرحله دیگر، به امر به معروف و نهی از منکر زبانی می پردازد. آن حضرت در بیان هایی صریح، حکومت بنی امیه را منکری می داند که باید با آن مبارزه کرد. یزید را نیز مردی شرابخوار و فاسق و جنایتکار می داند و پیروان او را ملازمان شیطان و واگذارندگان «طاعت خدا» می شمارد. از آنجا که نهی از منکر زبانی نیز دیگر اثری در تغییر اوضاع ندارد. شوریدن بر ضد او را به عنوان سومین مرحله نهی از منکر، وظیفه خود میداند. با این مبنای دینی است که امام، بیعت با یزید را رد می کند و آن را مایه ننگ می داند و حماسه کربلا را پدید می آورد.
این که در زیارتنامه های امام حسین علیه السلام تأکید مکرر شده: (اَمَرتَ بالمعروفِ وَ نَهَیتَ عَنِ المنکر) «من شهادت می دهم که تو نماز و زکات را بر پا داشتی و امر به معروف و نهی از منکر کردی»، همه برای تبیین فلسفه قیام اوست تا جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در آن نهضت مشخص گردد.
خداوند پیروی از دستورات اهل بیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: لَتَأمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْکَرِ اَوْ لَیَسْتَعْمِلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُکُمْ فَلاَ یُسْتَجَابُ لَهُمْ.
بایستی که به معروف امر و از منکر نهی کنید (اگر اینکار را نکردید) افراد بدکردار بر شما مسلط خواهند شد، بگونهای که دیگر خوبهایتان دعا میکنند اما مستجاب نمیشود. ( کافی ج5 ص 55)
با توجه به هفته امر به معروف نکاتی کوتاه درباره امر به معروف و نهی ازمنکر:
1. امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است.
2. هر کدام از امر به معروف و نهى از منکر بر دو قسم واجب و مستحب تقسیم مىشود، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب و انجام حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف، مستحب و انجام منکر، مکروه است امر به معروف و نهی از منکر مستحب میباشد. (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی)
3. فردی که میخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده، از واجبات است یا کاری که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان میباشد. معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه میشود و یا شرع مقدّس ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است مثل نماز، عدالت، رعایت حق الناس؛ و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک می کند و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است. مثل ظلم و بدحجابی و رشوه گرفتن. ( رساله جامع ص617 و تحریر مساله امر به معروف)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام
امر به معروف و نهی از منکر» پدیده ای اجتماعی می باشد و ارزنده ترین آثار آن نیز در اجتماع نمود پیدا می کند از آن جمله :
1. اجرای احکام اسلام :«امر به معروف و نهی از منکر» به عنوان «اصل نظارت عمومی» یا «ضمانت اجرایی» قوانین اسلام مطرح می باشد، بدین معنی که خداوند حکیم برای پیاده شدن قوانین حیات بخش اسلام، علاوه بر همه ی پیش بینی هایی که نمود، نظارت بر حسن اجرای آن را به عهده ی فرد فرد جامعه ی اسلامی، از هر قشری نهاده است. بر این اساس، هر مسلمانی با امر به معروف و نهی از منکر به اجرای صحیح احکام اسلام کمک کرده و در واقع یک نیروی اجرایی و ناظر جدی آن محسوب می شود.امام باقر (علیه السلام) می فرماید :
« فریضه عظیمه بها تقام الفرائض:امر به معروف و نهی از منکر فریضه ی بزرگی است که به سبب آن واجبات (اسلامی) بر پا می شود.
2. عدالت اجتماعی: نظارت عمومی بر حسن اجرای احکام عدالت گستر اسلام، زندگی عادلانه ای برای اقشار مختلف مردم فراهم خواهد ساخت به گونه ای که نه ثروتمند از پرخوری و ثروت کلان سر به طغیان بردارد و نه مستمند گرفتار زندگی سخت و مرگ تدریجی گردد. امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید : (امر به معروف و نهی از منکر) با برگرداندن مظالم (به صاحبان اصلی آن) و مخالفت با ستمگر همراه است. همچنین تقسیم (عادلانه ی) بیت المال و غنائم را در پی دارد و صدقات (مالیات های شرعی) از جاهای لازم گرفته شده در جای حق و مناسب مصرف می شود.
3. قدرتمندی مؤمنان :امام علی علیه السلام: هرکس امر به معروف کند مؤمنان را قدرتمندتر می کند. (نهج البلاغه،حکمت31)
خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرتش در روایتی میفرمایند: مَنْ حَاوَلَ أمْراً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما یَحْذَرُ.
هر شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست می دهد و از آنچه می ترسد به سراغش میآید. (تحف العقول؛ النص؛ ص 248)
چند نکته درباره حکم نگاه کردن:
1. یکی از آسیبهای عدم کنترل نگاه به نامحرم فساد و سست شدن بنیان خانواده و عدم آرامش در مسیر زندگی است.
2. نگاه زن و مرد نامحرم به یکدیگر چنانچه به قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است بلکه زن نباید به قسمتهایی از بدن مرد که معمولا می پوشاند هر چند بدون قصد لذت نگاه کند و همچنین مرد هم نباید به غیر از صورت و دستهای زن(البته در صورتی که زینت نداشته باشد)، نگاه کند هر چند بدون قصد لذت باشد. (رساله مراجع م 2433 و رساله آموزشی ج2 درس 76)
3. نگاه کردن به فیلم ها وعکسهای مبتذل و مستهجن جایز نیست و فرقی ندارد نگاه کنند متاهل باشد یا مجرد.
4. در برخی موارد نگاه کردن به بدن زن نامحرم استثنا شده است که عزیزان می توانند این موارد را با مراجعه به کارشناسان مربوطه پیگیری کنند یکی از آن موارد نگاه پزشک مرد برای معاینه یا جراحی به بدن بیمار خانم است البته این مورد فقط در جایی است که به نظر اکثر مراجع ضرورت و اضطراری در میان باشد. (رساله مراجع م 2441 و 2442 و رساله آموزشی ج2 درس 77)
خداوند متعال توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام
گاهی با امر به معروف و نهی از منکر با عبارات مختلفی مانند: به من چه، به تو چه، موسی به دین خود عیسی به دین خود و... مبارزه میشود درحالیکه امام رضا علیه السلام در این باره هشدار داده و میفرماید: حتـماً امر به معروف و نهی از منکر کنید، وگرنه اشرارتان بر شما مسلّط و حاکم میشوند، آنگاه خوبانتـان هم دعـا میکنند، امّا دعـایشان مستجـاب نمیشـود. (وسائل الشیعه، ج 11، ص 394)
امام رضا (علیهالسلام) نسبت به این دو واجب الهی بسیار حساس بودند و سعی میکردند آن را به خوبی اجرا نمایند و برایشان دوست و دشمن، پادشاه و فقیر نیز تفاوتی نداشت به طوری که نقل میکنند: «روزی حضرت، مأمون را دید که وضو میگیرد ولی غلامش آب بر دست وی میریزد. حضرت نهی از منکر کرده و فرمود: کسی را در عبادت پروردگارت شریک قرار مده؛ مأمون آب را از دست غلام گرفت و خود مشغول وضو گرفتن شد.» (الارشاد، ص 315)
درصحنه دیگری از زندگی امام مشاهدهشده است که وقتی خدمتکار حضرت میوه نیم خوردهای را دور می انداخت، حضرت سکوت نکرده و میفرماید: «سبحانالله! اگر شما بدان نیاز ندارید، مردمی هستند که به خوردن آن نیازمندند.» (بحارالانوار، ج 49، ص 102)
از نظر آموزههای رضوی هر گـناه نـو، بـلای جدید و مشکل تازه ای را به دنبال میآورد؛در این زمینه امام رضا علیه السلام میفرمایند: هـرگاه که بندگان، گناهان تازه پـدید آورنـد که قبلاً مرتکب نمیشدند، خداوند بلای تازهای برایشان پیش میآورد که قبلاً نمیشناختند. (وسائل الشیعه، ج 11، ص 240)
و برای از بین رفتن این بلاها و مشکلات باید امر به معرو ف کرد.
خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرتش در روایتی می فرمایند: ...اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ.
به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنهاست، تا جایى که دین وسیله زندگى آنهاست، دین دارند و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى شوند. (تحف العقول، ص 245)
با توجه به هفته امر به معروف نکاتی کوتاه درباره امر به معروف و نهی ازمنکر:
1. یکی از واجبات دین امر به معروف و نهی از منکر است و ترک آن معصیت است و حتی اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند. (مراجع م 2786 در ملحقات رساله امام و فاضل و نوری)
2. اگر انسان گناهی مانند غیبت، رشوه و ربا خواری، بد حجابی و پایمال کردن بیت المال و منکرات دیگر را مشاهده کند نگوید به من ارتباطی ندارد و کسی هم که به او تذکر داده می شود نمی تواند بگوید به تو ارتباطی ندارد و اگر هم گفت نباید اعتنا کرد و ناراحت شد و بهترین سلاح فریضه امر به معروف و نهی از منکر زبان است؛آن هم با زبانی نرم و بدور از خشم و نفرت،و اگر تمامی افراد جامعه به همین مقدار عمل کنند به تعبیر مقام معظم رهبری گناه در جامعه خواهد خشکید.
3. امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه و تکلیف الهی است و انسان نمی تواند به بهانه اینکه دیگران به این وظیفه عمل نمی کنند، این امر مهم را در جایی که شرایطش هست ترک کند و همین که هر کدام از مومنین به وظیفه خود عمل کنند در نتیجه یک امر همگانی شده و تاثیرگذار خواهد بود.
خداوند متعال همه ما را از عاملین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام
امر به معروف اثرات اقتصادی فروانی دارد مثل :
1. آبادی سرزمینها: امام باقر علیه السلام : امر به معروف و نهی از منکرموجب آبادی سرزمین ها میشو.( وسائل ، ج 11، ص 395)، زیرا آبادی نیاز به تلاش و سرمایه گزاری و بسیج شدن وتعاون دارد که همه آنها از معروف هاست و باید به آن امر شود؛و فاسد کردن زمین از طریق بیکاری و راکد گذاشتن سرمایه ها و فتنه و تفرقه و اسراف و عیاشی است که همه آنها از منکرات است- و باید از آنها جلوگیری شود.
2. حلال شدن کسب و کار: امام باقر علیه السلام : تحل ّ المکاسب: از فواید امر به معروف کسب و کارها حلال می شود( وسائل ، ج 11، ص 395): اگر فروشنده ای که جنس معیوب وارد بازار می کند، همه مردم فریاد بزنند و انتقاد کنند، دولت او را تنبیه کند، بازار اصلاح می شود و اگر در برابر کم فروشیها، گرانفروشیها، ربا خوریها و حیله و تزویرها همه ی افراد حساس باشند، بازار اصلاح می شود.
3. احقاق حقوق : (و تردالمظالم)؛ با امر به معروف و نهی از منکر حق به صاحبش بر می گردد.اگر مردم اطلاعات صادقانه خود را به عنوان شاهد در اختیار قاضی و دادستان قرار دهند و مسؤولان قضایی را آگاه کنند، بسیاری از ظلم ها قابل برگشت است،مثلا جلوی احتکارها،رشوه ها، پارتیها و... گرفته میشود.
اگر هر کس در برابر ظالم به وظیفه ی خود عمل کند، ظالم، میدانی برای ظلم کردن نمی یابد و قهرا ً حق ها به صاحبش بر می گردد.
خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. در روایتی حضرت رضا علیه السلام میفرمایند: کَانَ أَبِی إِذَا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لَا یُرَى ضَاحِکاً وَ کَانَتِ الْکَآبَةُ تَغْلِبُ عَلَیْهِ حَتَّى یَمْضِیَ مِنْهُ عَشَرَةُ .....
چون ماه محرم داخل میشد، پدرم را کسی خندان نمیدید و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب میشد تا روز دهم، چون روز عاشورا میشد آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود. (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج44، ص: 284)
چند نکته درباره تخریب فضای دینی و وظیفه مسلمین:
1. یکی از اسباب آرامش و آسایش، حفظ ارزشهای دینی می باشد که باعث امنیت روانی جامعه میشود و جامعهای که فضای دینی را تخریب کند، هرج و مرج و بی مسولیتی در میان افراد رواج پیدا میکند.
2. مورد دیگر نشر دادن و ترویج مفاسد از گناهانی است که سبب تخریب فضای دینی است مثلا نشر دادن عکسها و فیلمهای مبتذل در فضای مجازی و شبکه های مجازی، هزینه کردن بیت المال برای ساخت فیلمهای انحرافی و خلاف حیاء و عفت، ترویج ماهواره، رشوه، مواد مخدر، بد حجابی.
3. بنابر این بر مومنین لازم است همانطور که خود عامل به دستورات دینی هستند، در برابر هجمههای فرهنگی و گناهان، امر به معروف و نهی از منکر که از مهمترین واجبات دینی است را با حفظ شرائط و مراتبش انجام دهند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام
ترک و انجام نشدن امربه معروف ،عللی دارد که به برخی اشاره میکنیم:
1. توجیهات بی اساس: از دیگر عوامل ترک این فریضه از سوی متدینین می توان به توجیهات بی اساس برخی از افراد اشاره نمود از جمله اینکه: «گناه دیگران، کارى به ما ندارد.»؛ «عیسى به دین خود، موسى به دین خود»؛ «اگر لازم باشد، فلان شخصیت، یا مقام و یا دیگران هستند.»؛ «بر فرض ما امروز جلو فساد را گرفتیم. باز فردا فساد خواهد کرد.»؛ «کار از این کارها گذشته است.»
2. عملکرد غلط آمران و ناهیان: بدسلیقگی در اجرای امر به معروف در دهه های اخیر، سوء استفاده از این اصل مقدس و کج فهمی ها و برداشت های غلط، موجب شده بعضی از آمران و ناهیان، در جهت انجام این فریضه مرتکب درگیری و تجسس، بدزبانی و دیگر گناهان شوند، که خود این اعمال غیرقانونی و غیرشرعی باعث بدبینی مردم و همچنین زمینه ساز تعطیلی این فریضه بزرگ الهی از سوی دیگر افراد جامعه گردیده است.
3.عدم حمایت حکومتی و مردمی از آمران و ناهیان: در برخی مواقع، امر به معروف و نهی از منکر نیاز به حمایت و پشتیبانی حکومت و مردم از آمران و ناهیان را دارد و به طور طبیعی در صورت عدم حمایت ،در مواقع مورد لزوم از این افراد به مرور نسبت به این فریضه سست شده و آن را کنار می گذارند.
4. عدم احساس مسئولیت همگانی نسبت به این فریضه: بعضی فکر می کنند اجرای امر بمعروف بر عهدة نهادهای حکومتی و یا بر عهدة قشر خاصی است. در حالی که گفته اند : (کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته) یعنی تمام مردم در مقام آنچه که هستند باید پاسخ گو باشند و مردم در مقابل یکدیگر مسئول هستند. لذا باید تمام افراد نهی از منکر کنند و اگر گناهکار ببیند مورد اعتراض همة مردم واقع شده از عمل خود دست بر می دارد.
خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: خداوند متعال به حضرت شعیب وحی کرد که من صد هزار نفر از امت تو را عذاب می کنم از خوبان و گناهکاران. حضرت شعیب سوال کرد: اخیار و نیکان را چرا عذاب می کنی؟ خداوند فرمود: دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِی وَ لَمْ یَغْضَبُوا لِغَضَبِی.
چرا که ایشان با اهل معصیت و گنهکاران مسامحه می کردند و به خاطر من غضب نمی کردند. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج5، ص: 56)
با توجه به هفته امر به معروف نکاتی کوتاه درباره امر به معروف و نهی ازمنکر:
1. یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر شناخت صحیح معروف و منکر است، و کسی که از احکام و شرایط امر به معروف آگاه نیست باید یاد بگیرد تا خدای نکرده ترک واجب نکند و یا در منکر واقع نشود.
2. کسی که به این فریضه عمل نکند، معصیت کار و گنهکار است علاوه بر این، طبق برخی از روایات فرد و جامعه دچار آسیب و پیامدهایی ناگواری می شود، آثاری همچون:
الف: از برکات و عنایات ویژه خداوند محروم می شود. (تحف الحقول ص51)
ب: انسانهای شرور و ظالم بر انسان مسلط می شوند.
ج: دعا در چنین فضا و شرایطی مستجاب نمی شود.
د: فساد و فحشاء در جامعه گشترش پیدا می کند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف به همه ما عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام
یک سوال اساسی ؟ چرا امر به معروف و نهی از منکر با آن همه آثار و برکات و روایات فراوانی که پیرامون آن مطرح گردیده، ترک میشود.
برخی از علل ترک امر به معروف:
1. ترس های بی مورد: ترس از درگیری و آسیب جسمی، ترس از آبروریزی، ترس از ضرر مالی ، ترس از سرزنشها و نیش زبانهایی، ترس به خاطر از دست دادن موقعیت و ... همه از نمونه هایی از ترس می باشند که باعث می شود افراد نسبت به این فریضه بی توجهی نمایند و حال آنکه اگر همه به وظیفه خود عمل قیام نمایند.
2. روحیه سازشکاری: امام على (علیه السلام ) مى فرماید: « حکم خداوند سبحان را اجرا نمى کند مگر کسى که سازشکارى نمى کند و همرنگ جماعت (گناهکار) نمى شوند و طمع نمى ورزند!(نهج البلاغه، حکمت 107)
3. بی اثر دانستن امر به معروف :گاهی متدینین با مشاهده ظاهر بسیار زننده فرد خطاکار و یا نوع گناه و زشتی که صورت می گیرد و یا عوامل دیگر، تصور می نمایند امر به معروف آنها در چنین افرادی تاثیر نخواهد داشت لذا از انجام این فریضه منصرف می گردند.
4. حب و بغض (دوستی و دشمنی): گاهی افراد به دلیل علاقمندی به دیگران چنین تصور می نمایند که امر به معروف آنها موجب آزرده خاطر شدن دوستانشان می شود به همین دلیل نیز از کار خلاف آنها چشم پوشی کرده و امر به معروف و نهی از منکر را کنار می گذارند. این در حالی که امام صادق ( علیه السلام) فرموده است: نزد من آن برادرم از همه محبوبتر است که عیبهایم را بمن گوشزد کند(تحف العقول،ص 366)
خداوند توفیق عمل به این واجب فراموش شده را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرت در وصیتش در مدینه به برادرش (محمد بن حنفیه) مرقوم داشت: إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّی الله علیه و آله أُرِیدُ أَن آمُرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنکَر.
همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و خواسته ام امر به معروف و نهى از منکر مى باشد. (بحار الانوار، ج 44، ص 329)
با توجه به هفته امر به معروف نکاتی چند درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. یکی از بزرگترین و با اهمیت ترین دستورات اجتماعی دین مبین اسلام "امر به معروف و نهی از منکر می باشد و هدف عمده و اساسی در امر به معروف و نهی از منکر محقق شدن معروف و ترک منکر است و برای رسیدن به این هدف باید به دنبال بهترین و موثرترین راهکارها و شیوه های عملی باشیم مثلا گاهی اوقات بازگو کردن خوبی های افراد در هنگام نهی از منکر یا تشویق عاملان به معروف، مخفیانه بودن امر و نهی، خودداری از نهی از منکر به هنگام خشم و از قبیل این راهکارها باید مورد توجه قرار بگیرد.
2. هر چند امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است، اما نباید در مراحل مختلف آن، حقوق مسلمانان را نادیده گرفت و شخصیت و آبرویشان را مخدوش ساخت و لذا اجازه تجسّس و پرده دری و پی جویی گناهان پنهان که در خلوت انجام می شود، به بهانه امر به معروف و نهی از منکر به کسی داده نشده است.
3. یکی از منکراتی که کارمندان و هر نیروی کاری باید از آن دوری کند کم کاری است مثل دیرتر از وقت بر سر کار حاضر شدن یا اینکه پیش از تمام شدن وقت اداری دست از کار کشیدن و یا انجام فعالیتهای شخصی در ساعات کای و انجام ندادن وظایف محوله، که در صورت مشاهده باید با شرایط، نهی از منکر انجام بگیرد.
خداوند توفیق فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به همه ما عنایت فرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام وگرامیداشت دهه امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف آثار و برکات فراوانی برای فرد در آخرت به همراه دارد که برخی عبارتند از:
1. خشنودی خدا: در قرآن آمده است: او (اسماعیل پیامبر) بستگان خویش را به نماز و (دادن) زکات وا می داشت و پروردگارش از او راضی بود. (آل عمران، آیه 104)
2. ثوابی بیشتر از همه کارهای خیر: امام علی (علیه السلام) می فرماید: همه کارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر چون قطره اى است در دریاى عمیق (نهج البلاغه(صبحی صالح) ؛ ص 542)
3. رهایی از جهنم: رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: شبی در خواب دیدم که شعله های آتش (دوزخ) مردی را در بر گرفته اند ولی امر به معروف و نهی از منکر آمدند و او را از آتش نجات داده با فرشتگان قرار دادند(مستدرک الوسائل, ج12, ص181)
5. بهشت برین: امام صادق (علیه السلام) می فرماید: بهشت را دری است به نام (معروف) که جز اهل معروف از آن وارد نمی شوند. (وسائل الشیعه،ج11، ص529)
خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرتش در روایتی نورانی می فرماید: اَیُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارعوا فِى المَغانِمِ.
اى مردم در خوبی ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت ها شتاب نمایید. ( بحار الأنوار، ج 75، ص112)
چند نکته کوتاه درباره احکام وقف:
1. اگر کسی مالی را مثل زمین یا ظرف یا فرش و مانند اینها وقف مکانی کند، بعد از اینکه وقف به صورت شرعی تحقق پیدا کرد، واقف اختیاری نسبت به این مال وقفی ندارد بنابر این نمی تواند شکل وقف اولیه را تغییر بدهد یا اینکه مال وقفی را بفروشد یا مال وقفی را به کسی ببخشد یا امانت بدهد .بلکه باید مطابق همان وقف اولیه به آن عمل شود.(توضیح المسائل مراجع مسأله 2676)
2. خرید و فروش مال وقفی جایز نیست و چنانچه مالی وقف مسجدی شده و مورد نیاز مسجد نیست و همین وسیله در مسجد دیگری مورد نیاز است باید به همین مسجد دیگر منتقل کرد و نمی توان آن وسیله را فروخت و تبدیل به احسن کرد لذا فروش مال وقفی مراحلی دارد که حتما باید به کارشناسان مطلع در این زمینه مراجعه کرد.(تحریر الوسیله کتاب الوقف م 73،ایت الله سیستانی منهاج الصالحین ج 2 م 100)
3. اموال وقفی مساجد یا حسینیه ها یا هر مکان دیگری که بطور مخصوص برای همان مکان وقف شده یا کیفیت وقفش معلوم نیست، بیرون بردن آن وسایل از مکان وقفی به مکان دیگر هر چند بطور موقت یا امانت دادن این وسایل حرام است بنابر این اگر دیگی یا ظرفی وقف مسجد است، جایز نیست آنرا برای پخت و پز به بیرون از مسجد منتقل کنند.( امام خامنه ای استفتاء خصوصی: بیرون بردن وسایل مسجد شامل فرش، صندلی و ظروف آشپزخانه که معمولا توسط خیرین و از درآمد مسجد خریداری شده، جهت مجالس مذهبی و دینی خارج از مسجد چه حکمی دارد؟ج:در صورتی که وقف، یا ملک مسجد باشد جایز نیست. شماره استفتاء: 666672 تاریخ استفتاء: 1395/03/26 . آیت الله مکارم: سایت معظم له: آیا مىتوان ظروف حسینیّه را براى جشن عروسى، یا جهت ولیمه دادن اجاره یا امانت داد؟ج:جایز نیست؛ مگر این که به هنگام وقف چنین چیزى شرط شده باشد.)
خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام
امر به معروف آثار و برکات فراوانی برای خود فرد به همراه دارد که برخی عبارتند از:
1. اهل معروف و خوب شدن خود فرد:حضرت علی (علیه السلام) به فرزندشان فرمودند : امربه معروف کن تا اهل معروف باشی. آری ! همان گونه که هر کس لباس می شوید ، دست خودش نیز پاک می شود ، کسی که مردم را به خیر دعوت می کند ، به طور طبیعی سعی می کند تا خودش نیز به آن کار عمل کند که به دیگران سفارش می کند(غرر الحکم ، ج 1، ص 99)
2. شرکت در همه ثواب ها : در روایات متعدد می خوانیم هر کس مردم را به کار خیر راهنمائی و سفارش و دعوت کند و مردم به خاطر دعوت او آن کار را انجام دهند ، دعوت کننده در پاداش شریک می شود بدون آن که از اجر دیگری کاسته شود.بنابراین ، کسی که امر به معروف می کند ، در پاداش همه کارهایی که مردم به خاطر دعوتش انجام می دهند شریک است.
3. کم نشدن عمر و روزی: حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: امر به معروف و نهی از منکر، مرگ را نزدیک نمی کند و از روزی نمی کاهد(نهج البلاغه, حکمت 366)
4. نصرت الهی: امام باقر (علیه السلام) فرمودند: این دو آفریده الهی هستند که هرکس آنها را یاری کند، خدا یاریش کند و هرکس آن دو را تنها گذارد، خدا تنهایش می گذارد.
خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام در روایتی حضرتش در مورد امر به معروف و نهی از منکر میفرمایند: ...إِذَا أُدِّیَتْ وَ أُقِیمَتِ اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُکُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا... .
اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد و برپا ماند، تمامى واجبات چه آسان و چه مشکلش پایدار و استوار مى گردد. (وسائل الشیعة ج16 ص 130)
با توجه به هفته امر به معروف نکاتی کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. تکالیف شرعی برخی از آنها قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف تاثیر گذاری است لذا به هر روش مشروعی که بتوانیم تاثیرگذاری داشته باشیم باید انتخاب نمود مثلا ممکن است برای تاثیر گذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیر گذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب نمود. مثلا اگر فردی غیبت می کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند.یا اگر مثلا نسبت به دختر خانمی که حجاب شرعی خودش را رعایت نکرده،چنانچه با خواهش کردن نسبت به رعایت حجاب احتمال تاثیر وجود دارد، واجب است همین شیوه را انتخاب کرد.
2. با توجه به اینکه هدف از این فریضه ریشه کردن فساد است لذا اگر کسی بدون قصد قربت این فریضه را انجامدهد باز هم به تکلیف شرعی خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. (تحریر ج2 کتاب امر به معروف،اقسام امر به معروف م13 ، رساله جامع ج 1م2216)
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام
در روایات پیامدهاى اجتماعی سختى براى ترک نهی از منکر ذکر شده است که به مواردى از آنها اشاره مىشود.
1. تسلط اشرار و بدان :یکی از مهمترین آثار شوم ترک امر به معروف و نهی از منکر تسلط افراد بد بر جان و مال مردم خواهد شد به طوری که حضرت علی علیه السلام در نامه 47 نهج البلاغه فرمود:«لاتترکوا الامر بالمعروف و النهى عن المنکر فیولّى علیکم شرارکم » امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید که بدان شما بر شما مسلّط مىگردند بدین صورت انسانهای پاک و مومن در جامعه منزوی خواهند شد و نااهلان و نامحرمان بر مومنان مسلط می شوند.
2. نابودى برکتها و از دست دادن یارى الهى: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: هنگامى که این فریضه الهى را انجام ندهد برکتها از آنها باز ستانده و براى آن یارى کنندهاى در زمین و آسمان نخواهد بود(تهذیب الأحکام، ج ۶، ص ۱۸۱)
3. جای معروف و منکر عوض میشود: یکی از خطرناکترین آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر این است که باعث می شود فکر، اخلاق و مَنِش مردم به جایی برسد که خوب را بد و بد را خوب ببینند؛ مثلاً دیندار بودن و باحجابی می شود عقب افتادن، بی حجابی می شود فهمیدن و روشنفکری!
پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم: چه خواهید کرد موقعى که زنان شما دچار فساد اخلاق شوند و جوانان شما به گناه آلوده گردند و از امر بمعروف و نهى از منکر خوددارى کنند؟! و چه خواهید کرد موقعى که مردم را بگناه امر کنید و از نیکیها نهى نمائید؟! عرض کردند یا رسول اللَّه آیا چنین وضعى پیش آمد میکند؟! فرمود بلى و بدتر از آن.چه خواهید کرد وقتى در نظر شما نیکیها گناه و منکر شناخته شود و منکرات و گناهان را نیک و پسندیده بدانید؟ (بحار، ج 97 ،ص 74 )
خدا توفیق عمل به این واجب فراموش شده را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. در روایتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم که میفرمایند: لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى.
امّت من همیشه در خیر هستند، تا موقعی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر را کمک کنند. (وسائل الشیعة/ ج16/123/ح 21144)
با توجه به هفته امر به معروف چند نکته کوتاه درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر:
1. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله الف) شناخت صحیح معروف و منکر ب) احتمال تاثیر در مخاطب ج) تصمیم مخاطب بر تکرار عمل د) نداشتن مفسده و ضرر جانی، عرضی و مالی قابل توجه.
2. یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر در کنار بقیه شرایط احتمال تاثیر است یعنی اگر انسان احتمال عقلایی مثلا ده درصد احتمال بدهد که امر و نهیش نسبت به شخص گنهکار تاثیر دارد باید تذکر بدهد هر چند گمان قوی داشته باشد که ممکن است گنهکار نپذیرد و وجود احتمال برای ثابت شدن تکلیف شرعی کافی است، اما اگر انسان یقین و اطمینان دارد که تذکر هیچ اثری نسبت به گنهکار ندارد به نظر اکثر فقها تکلیف ساقط است.(مخالف= سیستانی: اگر می داند تاثیر ندارد، احتیاط واجب کراهت خود را یرای کارهای ناشایسته اظهار کند.)
3. منظور از احتمال تاثیر این است که اگر انسان احتمال بدهد که با تذکر دادن، گنهکار بطور کلی گناه را ترک می کند یا مدت کوتاهی گناه را مرتکب نمی شود یا باعث می شود گناه را کمتر یا کم رنگ تر انجام دهد و یا اینکه امر و نهی در آینده احتمال تاثیر دارد در همه این موارد امر به معروف و نهی از منکر واجب است مثلا اگرکسی نماز نمی خواند چنانچه انسان احتمال بدهد با امر به نماز، اهل نماز می شود یا حداقل چند روزی نماز می خواند یا در آینده اهل نماز می شود، امر به نماز واجب است.(رساله مراجع ج2 ملحقات ص956 ؛ تحریر ج2 کتاب امر به معروف شرط دوم ؛ رساله جامع م 2202 و 2205)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد